Feynman en/of Feiten – Technische schuld
Wait, are we the baddies?
De huidige exodus van politici wordt in rap tempo gevolgd door partijbesturen die nog net een lijsttrekker kunnen aanwijzen. PvdA & GroenLinks wezen Frans Timmermans aan. D66 koos bij een gebrek aan talent Rob Jetten, hij was de enige op het stembiljet. De 93% van Jetten lijkt op de 95% van Assad. Hoe kan je daar trots op zijn? Het bestuur dicteert, de lemmingen stemmen louter in.
Het is niet vreemd dat politici nu het zinkende schip verlaten. Vier kabinetten lang is er inhoudelijk een hypotheek op de toekomst genomen. Een duurder geintje dan de oplopende staatsschuld. De megadrugsvangst staat symbool voor het gebrek aan grip op de criminele sector. Hoeveel gaan alle junks, samenhangende kleine criminaliteit, afkickcentra en drugsoorlog ons kosten?
Hetzelfde zien we met immigratiebeleid, dat inmiddels meer woningen kost, dan we mogen bouwen. Woningen die vervolgens langdurig leegstaan. Ons vluchtelingensysteem is niet ontwikkeld op Oekraïners die heen en weer reizen. Die proberen thuis de schade te beperken, te herbouwen en hun baan of bedrijf te redden, en zijn regelmatig hier voor een inkomen of stukje fysieke veiligheid.
Social
Een antwoord op criminelen uit veilige landen ontbreekt ook. Na twaalf jaar Rutte komt er nu een politiebureau in Ter Apel inclusief cellencomplex. Nu pas gaan we deze doelgroep leren dat we een rechtsstaat hebben, omdat politici een burgerwacht ongewenst vinden. Helaas staat het internet al vol met filmpjes hoe luxe de opvang is, hoe hoog de uitkering en hoe laag de pakkans en celstraf.
Die reputatie gaat ons nog heel veel geld kosten. Politici geloven niet in een aanzuigende werking, en ontkennen daarmee dat migranten kunnen lezen, vergelijken en een geïnformeerde keuze maken. Balansen en begrotingen van ons koninkrijk vermelden nauwelijks de nog komende onvermijdbare kosten van falend beleid. Dat geld is eigenlijk al uitgegeven, zoiets noem je technical debt.
Wanneer we alle boeren uitkopen, mogen we nog steeds niet bouwen (PDF p4). Dat gegeven vanuit ons Planbureau heeft nog niet geleid tot een Rutte die in Brussel aan Timmermans gaat vragen of België en Duitsland ons wat minder bevuilen. Anders blijft onze natuur redden onmogelijk, en mogen we natuurgebieden van de lijst halen, dat is niet uitgewerkt. Er ligt geen haalbaar stikstofplan.
Voor de luchtvaart geldt een afkapgrens van 950 meter hoogte. Alle uitstoot daarboven rekenen we nog niet mee. Het is een sprookje waarmee 92% van de uitstoot van vliegtuigen onder het tapijt geschoven wordt. Dat die stikstof wel blijft bestaan, werd beschreven door Jean Rey in 1630. Dat ga je terugzien in de natuur en dan moet je het model en vergunningen gaan aanpassen...
Hetzelfde geldt voor de industrie. Daar nemen we stikstof die op meer dan 25 kilometer afstand neerslaat niet meer mee. Als je een setje boeren uitkoopt, en daarna een fabriek neerzet, mag deze meer stikstof uitstoten. De natuur op meer dan 25 kilometer afstand gaat er op achteruit, totdat onze Raad van State of de EU ook dat stikstofbeleid opblaast en we weer op slot mogen.
Binnen het stikstofdossier hebben we de aanpak van vliegtuigen en industrie nog niet echt opgestart. Bij boeren is er een tunnelvisie op uitkopen, wat door gebrek aan hard bewijs niet afdwingbaar is. Ook deze week blijkt de overheid onbetrouwbaar voor 259 boeren, er is weer een afspraak die ze niet meer gaan nakomen, wat een minnelijke regeling verder blokkeert.
De kartelpartijen hebben er geen probleem mee de boeren over de kling te jagen, want ze onderschatten het agrarische electoraat, het aantal mensen werkend in de agrarische sector en de provincie. Bevriende multinationals zijn buiten schot gehouden, besluiten zijn uitgesteld, beleid is niet doorontwikkeld. Het volgende kabinet heeft geen instrumentarium om tijdig in te grijpen.
Onze grootste technische schuld zit in een gebrekkige woningvoorraad. De jeugd ziet geen toekomst meer, studeren werkt niet meer, relaties en gezinnen worden uitgesteld. De uitzichtloze situatie kost motivatie en daarmee ook economische groei. Hoe vaak kiest er eigenlijk een moeder voor abortus, omdat ze geen nestje heeft? Hugo de Jonge zwaait niet met een scepter, maar met een breinaald.
Vlak voor het zomerreces trad Rutte 4 af, de problemen van zijn eerdere aftreden met Rutte 3 zijn nog niet gerepareerd. Binnen het kinderopvangtoeslagendossier is nog steeds onbekend hoeveel kinderen er zijn weggehaald, het zijn er duizenden. Niemand weet hoeveel er al thuis zijn. De financiële afwikkeling gaat nog jaren duren. Deze fiscale regelingen blijven te complex voor de fiscus.
Zoals demissionaire Mark Rutte al zei: “U kunt ons niet meer wegsturen als kabinet, dus strikt genomen hebben we nu meer macht...” Samen met zijn Rutte Doctrine, zwart of wit gelakte documenten en nog steeds niet gedeelde documenten weten we niet goed meer wat er aan de hand is. Nepnieuws heeft in deze leemte vrij spel. We weten niet wat we kunnen of moeten doen.
George Lucas maakte Star Wars als waarschuwing tegen dictaturen. Die kunnen ontstaan als kiezers niet opletten, hun vrijheden inleveren en al hun vertrouwen parkeren in een charismatische leider. Misschien moeten we stoppen met naamkaartjes tijdens debatten, en starten met partijnamen. We hebben niet een namenlijst nodig, of een karaktermoord, maar een lijst met oplossingen.
Politici die tekenen voor een verkiesbaar plekje, kiezen voor een onmogelijke missie.
Reaguursels
InloggenAlles en iedereen loopt nu weg uit de politiek nadat ze er jarenlang met medeweten, er een zooitje van gemaakt hebben. Stel er komt een rechtse regering, die moet 12 jaar ellende zien op te ruimen. Dat gaan ze natuurlijk niet redden in 4 jaar waardoor er door de vorige leden van de regeringspartijen op de borst geklopt kan worden, "zie je wel, rechts kan het niet, dus we moeten maar weer over links" waardoor we in die vicieuze cirkel blijven ronddarren. En zo blijven we maar in hetzelfde stramien hier in Nederland waar niemand nog een uitweg kan vinden en weer wacht op een volgende verkiezings ronde met weer poppetjes die voor 4 jaar lang net genoeg doen om op het pluche te blijven. En de rest van de bevolking weer lijdzaam moet toezien en weer de knip zal moeten trekken voor nog meer nutteloze regels en belastingen en spilzucht van de boven ons verhevene. Er is absoluut geen daadkracht en we zijn verworden tot marionetten van Brussel.
En zo is het maar net. Nederlanders gaan slaapwandelend de afgrond tegemoet. Alle linkse lemmingen hebben het nog steeds te goed, en hebben weinig last van de problemen in hun witte bastions. Little do they know. Tot het te laat is.
""George Lucas maakte Star Wars als waarschuwing tegen dictaturen. Die kunnen ontstaan als kiezers niet opletten, hun vrijheid inleveren en al hun vertrouwen parkeren in een charismatische leider."
Benieuwd welke leider hier op de korrel genomen wordt. Het bijzondere is de kennelijke aversie tegen de dictatuur. Als tegelijk over Jettens verkiezing beweerd wordt dat het bestuur dat dicteert, wat totaal naast de werkelijkheid is, heb ik een idee welke "dictatuur" hier de wacht werd aangezegd. Het komische van de hele zaak is natuurlijk dat D66 de meest democratisch georganiseerde partij is van het hele zootje bij elkaar.
Dat laatste is slechts een onbelangrijk detail.
Heb wel eens het idee met Flat Earthers in discussie te zijn. Zijn weten zeker, de wereld is plat. Terwijl iedereen kan zien dat die rond is.
@Beste_Landgenoten | 13-08-23 | 01:34:
B_L, ofwel je hebt de laatste directieven genegeerd of je bent gewoon niet tekstvast maar je laatste zin zou luiden (en dat is in de laatste oefening echt ter sprake gekomen) als volgt:
"Het komische van de hele zaak is natuurlijk dat D66 de meest democratisch georganiseerde partij is van het universum."
Universum, B_L, universum.
Dus vanwaar dat "zootje" "bij" "elkaar"' ? Begin je los te koppelen ?
@Beste_Landgenoten | 13-08-23 | 01:34:
Ook hier weer zo'n losse flodder. De wereld is niet rond B_L. de wereld is bolvormig.
(Mein Gott, wie möglich...).
Knap stukje weer Feynman.
Complimenti!
Van stikstof gaat de natuur niet achteruit. De door door bepaalde ecologen gewenste natuur, die goed gaat in stikstofarme milieus, daar gaat het gehele circus over. Daar wordt alles mee de nek omgedraaid
De natuur gaat agv stikstofvariaties idd niet achteruit, ze past zich gewoon aan.
Dat dat niet volgens het gewenste plaatje gaat zit tussen de oren van de wensdenkers.
Het uiterlijk van de natuur terugbrengen naar de tijd dat half Nederland nog vocht tegen het water maakt het wel erg druk achter de waterlinie.
Kijken hoe we de zuurstof/stikstof dan gaan verdelen.
Tuurlijk, en brandnetels zijn ook groen.
Ik zou wel eens van politici tijdens de campagne willen horen hoe zij denken dat Nederland in de toekomst zijn geld gaat verdienen.
Van over links zal dat voornamelijk windhandel zijn.
Daar zit namelijk alles in.
Iedereen wordt diversity officer of consultant. Moet jij eens kijken, alle problemen opgelost.
Als we het hier allemaal zo goed weten, waarom gaat dan alles (volgens Feynman) fout? Waar is de man van rechts die beter kan besturen dan Timmermans? Anders heeft rechts zich in de voet geschoten met het kapotschrijven van Rutte en Kaag.
"Waar is de man van rechts die beter kan besturen dan Timmermans?''
Misschien is het wel een vrouw. Daar al eens aan gedacht?
Wat een rare slogans, cugel.
Als ik jouw auto leen en ik rij hem in een dronken bui total loss dan mag jij daar toch best wat van zeggen?
Dan hoef jij jezelf toch niet eerst op het circuit van Zandvoort te bewijzen?
En als jij voor de kosten van mijn rijgedrag opdraait is jouw kritiek op mijn rijgedrag toch geen "kapotschrijven"? Sterker
Ik niet begrijp?
Rutte en Kaag zijn alles behalve rechts
Rutte was alleen rechts bij verkiezingen, daarna....
@Lorejas | 12-08-23 | 21:47:
Ja, dat hoor ik hier de hele tijd, maar voor mij was Rutte gewoon rechts. Zij het een "smooth operator".
@wilderst | 12-08-23 | 21:43:
Kaag is inderdaad centrum. Gelukkig zag ze wel dat we wat aan het klimaat moeten doen. Wel jammer dat rechts dat altijd torpedeert.
@Dandruff | 12-08-23 | 21:37:
Sorry, maar het land moet toch bestuurd worden. Dus als rechts meent het beter te weten dan moeten ze toch met een kandidaat komen die hun beleid uit kan voeren. Anders slaat al dat gezeik van rechts nergens op. Waar is jullie man, of, zoals
@Dr_Johnson | 12-08-23 | 21:29:
Volledig terecht opmerkt, vrouw, die Nederland uit de modder gaat trekken? Alleen kapot maken is makkelijk. Laat rechts ook maar eens zien dat ze ook kunnen opbouwen.
Ik nodig je van harte uit om eens een dag of wat met mij mee te lopen in Nederland. Van de zwaarste schouders tot de tot de enkels afgebrokenen. Je stelt je mening zeer snel bij.
Ik weet dat je niet weg kan, maar dingen hier gaan versnelt naar de kloten.
@Zalwelweer | 12-08-23 | 22:21:
Een interessant voorstel. Ik heb vroeger in Amsterdam wel eens wat GS'ers ontmoet. Maar op het moment zit ik in Ierland en ik whatsappte mijn broer vandaag en die zei dat ik daar voorlopig wel kon blijven.
@cugel | 12-08-23 | 22:31: Privé zaken gaan voor. Altijd.
@cugel | 12-08-23 | 22:06:
Raar verwijt, er zijn toch geen rechtse partijen die ooit hebben geweigerd te regeren?
Het probleem is dat partijen die de sharia afwijzen automatisch in een cordon sanitair belanden. Die mogen niet meer meedoen. En zelfs CU en BBB worden door linkse "middenpartijen" zoals D66 op voorhand uitgesloten, hoewel ze zich niet specifiek tegen islamisering uitspreken. Dat CU toch in Rutte4 zat was puur noodzaak.
En nogmaals, in een democratie mag iedereen elkaar bekritiseren. Zelfs extreem incapabele mensen zoals Jetten mogen iedereen bekritiseren. Van monteur tot ingenieur; Jetten mag iedereen die iets van techniek snapt verwijten dat sprookjes niet bestaan. Jetten hoeft zich daarvoor niet eerst te bewijzen op technisch gebied.
Kritiek kan altijd. Punt.
En dat leidt als het goed is tot een inhoudelijke discussie. En in een eerlijke discussie zullen de beste argumenten winnen. Zullen controleerbare feiten, cijfers en voorbeelden het meest overtuigen.
Dus ja, vandaar dat links liever werkt met censuur, godwins, schijnprocessen, beroepsverboden, intimidatie en geweld.
@cugel | 12-08-23 | 22:06: Ken je de uitdrukkingen 2 linker- en rechterhanden? Ik weet wel wie ik het liefst uit zou nodigen als m’n huis op instorten staat.
@Dandruff | 12-08-23 | 22:36:
Alle Nederlandse partijen willen hier geen sharia. Alleen in landen als Iran proberen ze dat en daar hebben ze een permanente vrouwenopstand.
En inderdaad kritiek is altijd toegestaan, maar dat Jetten incapabel zou zijn lijkt me onjuist. Jij of ik zouden zijn job waarschijnlijk niet aankunnen. En ik zie bij de PvdD, GL, SP noch PvdA "censuur, godwins, schijnprocessen, beroepsverboden, intimidatie en geweld." Sorry.
@D-Fens_1963 | 12-08-23 | 23:28:
We zullen zien wie het op 22 november wordt. Ik ben benieuwd.
@Zalwelweer | 12-08-23 | 22:33:
Dank je!
"Het probleem is dat partijen die de sharia afwijzen automatisch in een cordon sanitair belanden."
Bij deze quote wist ik, Dandruff. De stropop. Alle partijen wijzen de Sharia af. Noem mij een partij in de tweede kamer die de Sharia wenst.
@Beste_Landgenoten | 13-08-23 | 00:51:
Ja, typisch Dandruff: zonder dat je zijn naam er nog onder ziet, herken je zijn tegels. Ik ga trouwens slapen. Prettige nacht.
@Dandruff | 12-08-23 | 22:36:
Dandruff, je hebt deze gasten bij de taas. Helaas, ze weten zich er nog uit te draaien maar gaande het proces zal blijken dat ze zich bij voorbaat hebben misdragen.
Zowel GL als PvdA als D66 en zelfs het CDA hebben allang de suggestie gewekt dat zij de sharia zouden willen inwilligen voor een stemmen-meerderheid.
Ze houden het bewust vaag. Dandruff heeft simpelweg gelijk, maar stelt het crue. Dan komen de ontkenningen en ‘ik ben moe’ argumenten.
5 x moeten inloggen. Dat soort intrinsieke motivatie.
Je kunt in dit land nog het beste een zeehond zijn. Er zijn inmiddels meerdere Pieterburens 2.0 waar je de hele dag aan het zwembad kunt liggen en de vis je zo de bek in wordt geschoven. Zo nu en dan even Het Wad op om een luchtje te scheppen. Je hoeft maar te piepen en de vrijwilligers staan alweer klaar met zachte handdoeken om je weer naar je vakantieadres te brengen.
Let op mijn woorden: héél Nederland verandert de komende decennia in een bouwput, de huidige impasse is de stilte voor de storm. Want zoals altijd zal d'n Ollander ieder gevoel voor maat verliezen als het hek eenmaal van de dam is (pun intended) en he-le-maal los gaan in de woningbouw. Vlucht nu het nog kan.
Dat wordt heien, metselen en timmeren! Leer mij Hugo de Jonge kennen. Die man kan alles en is een echte doorpakker.
Bouwen is sowieso (te) duur hé?! Tiny house, container anyone?
Tijdens een kneitermoeilijke moleculaire Master van dochterlief uit het Oosten één mailtje gestuurd naar mijn Alma Mater: Berkeley.
Uitnodiging staat.
Nederland: De kennis RENT weg.
Kennis en kunde wordt hier steeds minder gewaardeerd. Als ZZP'ende vakman of consultant valt er nog goed te verdienen, maar in loondienst is zowel de beloning als de waardering beroerd. En wil je gaan ondernemen, dan krijg je met steeds meer regels en gedoe te maken. Ik denk dat in de markt waar ik in bezig was de regeldruk tijdens het bewind van Rutte verdrievoudigd is. En overal waar de staat zich mee bemoeit is dat zo: bouwend Nederland, zorg, onderwijs, allerhande dienstverlening. Geen wonder dat velen hun heil elders zoeken. Nederland is geen leuk land meer om je dromen na te jagen.
@Muxje | 12-08-23 | 20:46: Studeer MLS en kijk in Nederland om je heen…
@Wijze uit het Oosten | 12-08-23 | 21:04: Ik studeer ook alweer. Ergens in mei klaar. En dan ben ik ook niet aan NL gebonden. Ik ga wel minstens 70x per jaar vliegen dan. Want mijn vriendin blijft in NL.
@Muxje | 12-08-23 | 20:46:
Over dat laatste kan ik je na 30 jaar vallen en opstaan alleen maar bijvallen. Ik zeg dat met pijn in m'n hart want ontmoet nog vaak genoeg mensen die met open venster en met volle overtuiging de kans willen wagen. En dat zijn mensen die we in NL eigenlijk heel hard nodig hebben.
Wipkip Hopstra. What's in a name. Er is vást nog wel ergens een plekje open als l*l van dienst bij de Unie van Waterschappen, de Vereninging van Speeltuinexploitanten of iets soortgelijks maatschappelijk onontbeerlijks.
National Buttermilk Quality Security Management, zoiets?
Je zult maar zo uitzichtloos lijden als van Rossum. Ik wens hem sterkte en professionele hulp toe. Met mij, en velen met mij, gaat het prima. Weinig te klagen!
Crisis? What crisis?
@Zenzeo | 12-08-23 | 20:48: Zo is het! De VOC-mentaliteit! Niet denken in problemen, maar in kansen! Handen uit de mouwen, schouders eronder en gaan met die banaan! Het ligt niet aan Rutte, maar echt aan jezelf.
Uw uitkering was nog nooit zo hoog.
@Nuchternederland | 12-08-23 | 21:07: Helaas voor u, ik rentenier van zelf verdiend geld + een fooitje AOW. Iets nuttigs geleerd en daarna altijd hard gewerkt en me nooit bezig gehouden met onrendabel geneuzel.
Heb zo'n idee dat je met van Rossum geen medelijden hoeft te hebben. En dat bedoel ik niet lullig Bart.
Een antwoord op criminelen uit veilige landen ontbreekt ook. Na twaalf jaar Rutte komt er nu een politiebureau in Ter Apel inclusief cellencomplex.
---
Alleen deze eerste zin al. Typerend nietsnut VVD beleid met Rutte op kop. Zelfde geldt voor regeringspartner D66. Wat een zooi hebben ze van ons land gemaakt. Maar laten we nooit vergeten: met hulp van de volgevroten VVD stemmer en sektarische D66 stemmer.
Raak! Geen dipje, maar twaalf jaar lang halfbakken beleid. En dan tegen de verkiezingen wel steeds ronkende taal van de VVD.
Begin maar eens met termijnlimieten voor politici.
En personen die gelieerd zijn aan buitenlandse/internationale entiteiten mogen niet in het landbestuur.
Hey Feynman is er weer. Korte samenvatting van ieder stuk; de overheid doet altijd alles fout, de economie staat op instorten, het land wordt overgenomen door barbaren, vlucht nu het nog kan, we gaan er allemaal aan, alles is kut. Einde.
Tot volgende week!
YoMoms is een consument. Een consument is geen burger. Een consument haakt af zodra het ietsje minder makkelijk wordt.
Een burger daarentegen gaat voor zijn rechten, plichten en het heil van zijn/haar kinderen. Een burger kiest in weerwil voor minder zekerheid maar juist de kans op verbetering.
Doei YoMoms, kut & einde.
Feitelijk het nieuwe schisma:
Burgermens versus consument. Nationalist versus ‘mijn eten komt overal vandaan, behalve uit Nederland’.
Er is maar één oplossing: een zakenkabinet.
Of een kabinet van PVV en BBB.
Dat zijn twee oplossingen. Oplossingen onder voorbehoud. Ik heb nou eenmaal een bloedhekel aan scheikunde. Het stomste vak dat bestaat.
Ja ben je zo tevreden over Dijkgraaf en Ernst Kuipers, dat je dit voor alle ministersposten wil?
Nog een aanvulling ; de medische kosten zullen de komende 10/20 jaar exploderen ; vergrijzing van de boomer generatie.
Boomers zijn al grijs joh. Mijn ma is van '45 dus 78... Pa is al dood...
@wilderst | 12-08-23 | 21:33: www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashbo...
De boomer generatie loopt door tot 1960/65. Bedenk ook dat er dan ook heel veel praktische know how er van tussen gaat.
Weet u wie ook als enige op het stembiljet vermeld stond?
Lightsabers en laser assault rifles. Hallo, Doodsster, met je uitlaatklep. Never bring an x-fighter to a Force fight. Met je speciale dolkie een vesting bestormen: www.youtube.com/watch?v=0_kjctTbMHA Geef mij een week een F16.
Dag 1: kotsend de cockpit van die mooie straaljager onder doen kotsen. Komt geen woordje Engels aan te pas.
Mark Rutte heeft 12 jaar lang problemen doorgeschoven naar de toekomst.
Niemand wil erbij zijn als de bom barst.
Logisch dat ze allemaal massaal vertrekken.
Laat iemand anders de rotzooi maar opruimen.
En opeens de kreet ; Wees voorbereid op het onverwachte. Dat stelt de burger ook niet echt gerust.
Ze verlaten het zinkende schip. Behalve die trekpop Jetten. Hij begrijpt niet dat hij de huidige problemen mede zelf heeft veroorzaakt. Enfin, mocht hij hier lastige vragen over krijgen dan begrijpt hij die ook niet. Hij hoeft niet eens alsof te doen.
Lees nieuwsberichten over politiek uit de jaren vijftig, zestig, zeventig, tachtig, negentig. Het is allemaal hetzelfde; als we nu niet snel ingrijpen dan gaat alles naar de kleaute!!! And here we are. Spinnin’ records and talking heads. Ga lekker naar buiten. Luchtje scheppen. Beetje wandelen. Over twintig jaar kijk je terug en denk je; nee NU wordt het pas cruciaal. NU moeten we echt wat doen. Was er maar iemand die…. En dan staat er weer een of andere praatjesmaker op die belooft alles te veranderen. En ook daar komt niks van terecht. En 20 jaar later draait alles nog steeds door en zeurt en zeikt iedereen nog steeds en roept dat het allemaal vreselijk gaat worden. Hel en verdoemenis! Tenzij je stempt op X of Y. Dan wordt het echt beter!! Beloofd!
@YoMoms | 12-08-23 | 20:29: Inderdaad dit. Het Einde der Tijden staat weer eens voor de deur.
@YoMoms | 12-08-23 | 20:29:
Domme vergelijkingen maken kan iedereen. Ga anders eens in op wat er in de column staat.
- Klopt het dat de overheid alle overlast, (seksuele) intimidatie en criminaliteit rond Ter Apel altijd gedoogd en verzwegen hebben? Tot er een burgerwacht opstond?
- Klopt het dat er met de huidige stikstofnormen sowieso nauwelijks nog in NL gebouwd mag worden, komende eeuw? Ook niet als we alle landbouw verbieden? Terwijl we wel versneld naar 40 miljoen inwoners moeten? Die allemaal huizen nodig hebben, plus verdubbeling van de infrastructuur?
@Dandruff | 12-08-23 | 21:48: Je moet eens kijken naar het aantal verkeersslachtoffers, of het aantal moorden, of het aantal kinderen dat verdrinkt. Op jaarbasis. Dan zie je dat Nederland er op veel vlakken ontzettend op vooruit is gegaan.
@YoMoms | 12-08-23 | 20:29:
Val dood, stuk verdriet. Het is dit keer echt aan.
Worden die miljarden wel verstandig uitgegeven? Hier een pareltje uit Ter Apel, kost weinig:
www.marktplaats.nl/v/witgoed-en-appar...
Die kunt u rustig aanschaffen. Praktisch onverwoestbaar.
Feynman: "Politici geloven niet in een aanzuigende werking, en ontkennen daarmee dat migranten kunnen lezen, vergelijken en een geïnformeerde keuze maken."
Soort van Bellen.com die telefoons en abonnementen vergelijkt? Geitenwollen, paarse broek, maak maar vast zo'n site, als die al niet bestaat....
Sommige politici geloven niet in aanzuigende werking. De meerderheid gelooft er wel in, als ik goed heb opgelet.
@Après toi | 12-08-23 | 20:01: Onderzoek: reddingsacties op de Middellandse Zee trekken geen migranten aan www.nrc.nl/nieuws/2023/08/03/onderzoe... en www.bnnvara.nl/joop/artikelen/redding... en www.volkskrant.nl/columns-opinie/arno... Het blijft een actueel dingetje...
@Feynman | 12-08-23 | 20:12: Dat was een heel matig onderzoek, en dat las ik ook al in de kritieken.
@Feynman | 12-08-23 | 20:12: my God, Feynman reageerde in mijn tegel! Die gaat ik nooit meer wassen!
Maar natuurlijk bestaat die aanzuigende werking. Al die illegale migranten weten precies wat ze waar kunnen halen. Vandaar dat ze zichzelf het liefst in landen als Duitsland, Nederland, en Zweden uitnodigen. Nooit lees je dat ze bv Roemenië als eindbestemming zien, of Griekenland. Hoe zou dat nou toch komen?
@Dr_Johnson | 12-08-23 | 21:04: Duitsland, Nederland, en Zweden .... toch echt wel de pussy-landen van Europa!
@Hevvlan Demuru | 12-08-23 | 21:31: Yup.
MNWG!
Maak Nederland Weer Groots!
Die breinaaldopmerking is voor mij niet genoeg onderbouwd en daarmee toch onder de gordel.
Juist daar wordt die breinaald gebruikt....
Het was in 1969 al bekend dat er een directe relatie is tussen woningnood en abortus. Linksonder op: www.ntvg.nl/system/files/publications... Ik had verwacht dat dit al algemeen aanvaarde kennis was.
@Feynman | 12-08-23 | 20:14: Een studie uit Tsjecho-Slowakije. Dat was destijds een communistisch en erg arm land.
Hulde voor de vlotte reactie. En begrip dat snelheid ten koste kan gaan van volledigheid. Ik deel denk ik met je een zeker ongenoegen over de mate waarin jongvolwassenen anno nu in staat zijn een gezin te stichten. Maar ik denk dat het spectrum van factoren in hun nadeel groot is (dure kinderopvang, schaarsheid vaste banen, grote studieschuld, tweeverdienersmodel als enige mogelijkheid om een nestje te kunnen bouwen). Natuurlijk is huisvesting een sleutelfactor bij kinderwens, maar een onmogelijke situatie kan ook voor meer voorzichtigheid zorgen. Al met al denk ik dat ik toch recenter en lokaler onderzoek zou willen zien dat toont dat er een abortusgolf is én dat er een toenemend deel huisvesting als reden noemt voor ik de brijnaaldopmerking als boven de gordel zou beoordelen.
@jdb1979 | 12-08-23 | 21:02: Recenter onderzoek laat nog steeds hetzelfde zien. 37% noemt woning een reden uit de groep die sociaaleconomisch als hoofdcategorie aanwees. ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_... Waar en wanneer je ook kijkt, dit rolt eruit. Al meer dan vijftig jaar. scholar.google.nl/scholar?as_ylo=2022... Het gezegde is niet voor niets "huisje, boompje, beestje" Zonder een woning wordt een relatie en een gezin vrij lastig.
Woningnood is in Nederland helaas een stabiel gegeven. nos.nl/artikel/2369109-schreeuwend-te... Het loopt langzaam op. Leeftijd van de moeder tijdens bevalling loopt op, uitstel gedrag omdat het langer duurt een baan en een huis te krijgen. Aantal geboren baby`s daalt. www.nji.nl/cijfers/geboorte Aantal abortussen is stabiel, terwijl die onder bijvoorbeeld buitenlandse vrouwen en vrouwen onder de dertig daalt. www.igj.nl/over-ons/igj-in-cijfers/ci...
Je kan het ook uit het ongerede bekijken. Toen de oorlog voorbij was, kregen we de babyboom.
@Feynman | 12-08-23 | 21:35:
China, Japan, Korea en Taiwan zijn landen die wat dat betreft 10-20 voorlopen op Nederland. Er worden daar nauwelijks nog kinderen geboren.
@* Il Principe * | 12-08-23 | 22:36:
10-20 jaar ..
“De jeugd ziet geen toekomst meer, studeren werkt niet meer, relaties en gezinnen worden uitgesteld. De uitzichtloze situatie kost motivatie en daarmee ook economische groei. Hoe vaak kiest er eigenlijk een moeder voor abortus, omdat ze geen nestje heeft? Hugo de Jonge zwaait niet met een scepter, maar met een breinaald.“
Zonder cijfers lijkt me dit nogal een hysterische aanname. Abortuscijfers zeggen in ieder geval niets, anders dan dat de jeugd het niet zo nauw neemt met voorbehoedsmiddelen. Dat laatste wordt bevestigd door een toename van soa’s.
Dit is uit de losse pols. Maar dat doet Feynman wel vaker. Ooit voorspelde hij vele doden, als gevolg van de 'aardbevingen' in Groningen. Sindsdien neem ik zijn 'feiten' niet altijd even serieus.
Bij 47% van het aantal abortussen gaat het om financiële redenen. www.npvzorg.nl/nieuws/npv-beeld-abort....
@Feynman | 12-08-23 | 19:50: eerlijk gezegd lijkt me dat een goede reden ipv dat die kansloze, vaak alleenstaande moeders er de een na de ander uitpoepen. Kan ook te maken hebben met een minder religieuze moraal, waardoor abortus minder taboe is.
In ieder geval, zegt dat niet over de vraag of de jeugd het niet meer ziet zitten.
@Après toi | 12-08-23 | 19:48: ik durf er nog steeds niet te komen.
@Feynman | 12-08-23 | 19:50: Onderzoek uit 2014. En daar krijgt Hugo de Jonge dan de schuld van? Weet je zeker dat hij toen Minister was? In een VVD-PvdA kabinet.
@Après toi | 12-08-23 | 19:48: Kennelijk heeft tabel 1 op pagina 6 van www.sodm.nl/binaries/staatstoezicht-o... u nog steeds niet bereikt. Mijn nederige excuses.
Via onder andere www.sodm.nl/documenten/rapporten/2014... en www.rtvnoord.nl/nieuws/166453/wat-is-...
@Feynman | 12-08-23 | 20:04: Bij een aardbeving van 5.0 Richter, rondom Huizinge, zouden er ruim 100 doden kunnen vallen. Mits die beving wel een tijdje aanhoudt.
Zwaarste beving ooit in de Provincie Groningen was 3.6 Richter. Nogal een groot verschil met 5.0.
Na de Antwerp pride zullen er weer enkele duizenden verzorging nodig hebben. Maar... We hebben toch plezier gehad!
U slaat de plank deels mis. “De jeugd ziet geen toekomst meer, studeren werkt niet meer. De uitzichtloze situatie kost motivatie en daarmee ook economische groei." Lichte edit van uw beginstukje.
Niet dat ik het goedpraat, maar in bijvoorbeeld Rotterdam Zuid zie je juist jongeren aan koters beginnen. Omdat het voor hun een verdienmodel is. Nogmaals, ik keur dit gedrag niet goed. Er is werk zat. Maar dan worden ze moe ofzo.
Met een beetje inzet, niet teveel onzin uitgaven, paar jaar sparen, kan je iets moois creëren. Of in ieder geval iets beters.
De erfzonde en hoe de ChristenUnie in haar nopjes is. Ik lees dit soort opinies en vind shit: die gristenjoodse basis, maar dan anders www.youtube.com/watch?v=fPIiQDICFFc Ik vroeg ondertiteling. Louwloene. Leer mij mijn volk kennen.
Prima artikel.
Een kleurspoeling is niet is geen oplossing voor vergrijzing.
Ok en nu graag ook oplossingen.
Ik zie in het Journaal net een beeld van 'heide'; uitgestrekte heidevelden, 'zover het oog reikt'. Maar in deze tijden van global warming, stikstofcrisis en een natuur waar blijkbaar gebrek is aan diversiteit kunnen we ons de luxe van allerlei 'schrale natuur' c.q. 'schrale gronden' niet meer veroorloven.
Al die gebieden kunnen beter omgezet worden in echte natuur! Terug naar het 'oerwoud' dat er ooit in deze vruchtbare delta overal was! Dat was echte natuur en die is honderd keer zo divers! Bovendien kan die veel meer CO2 en stikstof opnemen. Win, win, win zou ik zeggen.
(Bovendien is het onethisch om de nepnatuur die 'heide' heet om de zoveel jaar steeds maar weer af te schrapen waarbij miljarden plantjes en diertjes om zeep worden geholpen.)
@Aristotalloss | 12-08-23 | 20:26: Juist, veel van die heide is niet alleen kunstmatig, maar behoeft ook erg veel onderhoud. Heeft niks met natuur te maken.
@Aristotalloss | 12-08-23 | 20:26: Het is wensdenkerige politieke luchtfietserij. De maakbare natuur. De Oostvaardersplassen zijn ook zo'n doorslaand succes. Met de introductie van de wolf wordt nu exact dezelfde fout gemaakt. Alleen krijgt dat beest geen stukje polder toegewezen maar het hele land. Het zal onhoudbaar blijken maar het is ze niet uit hun domme koppen te praten.
Door de stikstof hype kunnen er geen woningen gebouwd worden, het enige voordeel daarvan is dat we half Afrika niet kunnen huisvesten.
Het enige nadeel daarvan is dat we ze wel *moeten* huisvesten. Dat moet van de VN, van de EU, van onze eigen deugpartijen en van onze eigen rEcHt3rS.
We *moeten* de hele wereld huisvesten en dat gaat dus ook gebeuren, linksom of rechtsom.
Wij zullen allemaal flink op moeten schuiven.
Daar maken we uitzonderingen voor. Er zijn nog genoeg hotels en vakantieparken in Nederland. Ook kan er vast nog wel een cruiseschip of twee geregeld worden. Kost wat, maar dan heb je ook niks voor de Nederlander.
U zit op de verkeerde site denkt me..
@Crematorium-de-Asbak | 12-08-23 | 19:41:
Hoezo? Baudet spreekt al jaren de waarheid; veel daarvan is al uitgekomen. Baudet had een spreekbeurt in de kamer en iedereen, behalve PVV, liep weg...
Als positieveling die liever het glas halfvol ziet ben ik blij dat er zoveel mensen opstappen. Er is echt ruimte voor een nieuwe koers.
Maar Jeetje wat krijgen de nieuwe bestuurders veel achterstallig onderhoud voor hun kiezen.
Nee, de burgers. Die mogen al dat onderhoud gaan betalen.
@Lorejas | 12-08-23 | 19:40: En ook uitvoeren.
@chalina: precies. Zwaar de pineut met de achtergelaten Rutte bende.
Maak mij maar Minister van Financiën. De grootste bezuinigingen ooit. Ik begin bij alle onzin subsidies, goede doelen, geld dat zinloos naar het buitenland verdwijnt. Leuker kan ik het niet maken. Wel goedkoper.
@Zalwelweer | 12-08-23 | 21:08: En ik zet alle gemeenten etc. onder curatele. Snoeien, om beter te groeien.
Politici die nu afhaken, zijn de ratten die het schip ontvluchten. NL zit vast totdat we een groep hebben gevonden die wil verliezen, en die is er niet. Dus gebeurt er niks. We hebben de armen kapot gemaakt voor de rijken en het internationale bedrijfsleven, nu slopen we we de middenklasse. Alles voor BV Nederland. Ik zeg: 'a job well done, VVD.' En nu keert de wal het schip.
Woningmarkt: rekenfout bij het CBS (mensen leven langer dan gedacht en meer alleenstaanden) waardoor er te weinig huizen zijn. Vervolgens is er op bepaalde plekken (grote steden, plekken met internationale bedrijven) nog eens de aanzuigende werking van het business model van neo-liberaal NL, waardoor buitenlandse mensen met geld en een belastingvoordeel meer waard zijn dan NL'se mensen.
Mensen moeten meer daten en minder neuQen? huizen probleem opgelost
Ehm, de Nederlandse bevolking krimpt al jaren. Een beetje raar om het enorme huizentekort dan te koppelen aan "te hoge levensverwachting", ipv aan een jaarlijkse netto-immigratie van ruim 100.000 man. Of de gemiddeld veel grotere gezinnen van de nieuwkomers. Die bovendien hele dorpen hierheen mogen halen; daarover viel dit faalkabinet.
En nee, we hebben het vrijwel nooit over buitenlanders met geld. Immigratie is een kostenpost van jaarlijks 30 miljard euro.
Bedrijven en (neo-) liberalen zouden een dergelijk wanbeleid nooit verdedigen. Dit is puur links beleid, uitgevoerd door een als VVD-er vermomde GL-er.
@Dandruff | 12-08-23 | 19:49: Een deel van het huisvestingsprobleem is een tijdelijk probleem. Je hebt nu een grote golf oude mensen, die na WO-2 is geboren. En die veel woningen in beslag nemen. Als die groep is overleden, dan komt er weer veel woonruimte vrij. Verder is Nederland een erg geïndividualiseerd land, heel veel mensen wonen alleen. Dat zie je in bijvoorbeeld zuidelijke landen in Europa veel minder.
@Après toi | 12-08-23 | 20:04: Die gaan te zijner tijd dood, dat is dan maar weer een gelukje. Het is bovendien ook heel gelukkig ook zo dat we veel mensen importeren die uit een cultuur komen waarbij veel mensen in één huis wonen. Win-win.
@Après toi | 12-08-23 | 20:04:
Je mist de point. Nederlanders zijn niet ineens allemaal alleen gaan wonen. Die trend speelt al een halve eeuw en is dus niet de reden dat de huizenmarkt *nu* ineens vast loopt.
Hetzelfde geldt voor de vergrijzing; dat is echt de makkelijkst voorspelbare trend ter wereld. Als je weet;
- hoeveel mensen er nu 60 zijn;
- welk percentage tussen 60 en 70 overlijdt;
- dan weet je precies hoeveel mensen er over 10 jaar 70 zijn.
Nu boomers verwijten dat ze te lang blijven leven is naast immoreel, dus bovendien geen verklaring voor de wooncrisis. In dat licht is het trouwens ook bizar dat Rutte bezuinigde op zorgmedewerkers, IC-capaciteit en verzorgingshuizen. In een sterk vergrijzend land had dat minimaal gelijk moeten blijven. Veel ouderen blijven nu thuis wonen omdat ze geen keus hebben.
Tot slot is het huizentekort ook na massale sterfte van autochtone boomers geen tijdelijke zaak. De immigratiecijfers stijgen immers al jaren; al die mensen mogen tientallen nareizigers uitnodigen; en allemaal mogen ze vrij grote gezinnen stichten. De komende decennia zullen fors stijgende criminaliteit, islamisering, armoede en terreur weliswaar een hoop mensen wegjagen of erger, maar de bevolkingsgroei zal echt niet afnemen. In andere derde wereldlanden neemt de bevolking ook almaar toe.
@Dandruff | 12-08-23 | 20:37: Ik zeg toch ook dat een deel van het huisvestingsprobleem een tijdelijk probleem is. Veel oudje besjes die na het overlijden van hun echtgenoot alleen over zijn gebleven, en vaak nog in het huis zijn blijven wonen waar men ooit met het hele gezin verbleef.
Verder heeft migratie vaak een onvoorspelbaar element. Zie de oorlog in Oekraïne. Met als gevolg 100 duizend Oekraïners naar Nederland. Dat zagen weinig mensen aankomen.
@Dandruff | 12-08-23 | 20:37: Klopt. Ik woonde dertig jaar geleden in een gemeente met zo'n 40.000 inwoners. Toen moesten er jaarlijks zo'n 140 woningen bijkomen om alleen al de 'verdunning' zoals dat heet op te vangen. Gemiddeld minder mensen in een huis.
@Crematorium-de-Asbak | 12-08-23 | 19:39: Nee, meer daten en veel meer neuqen. Het moet wel even goed getimed worden. Na 9 maanden met zowat een voetbalteam naar de gemeente. Zeg geef huis. 3 is ook goed.
Groot denken.
@Après toi | 12-08-23 | 20:44:
Dat oude besje woont dan ook in een woning die waarschijnlijk 30 jaar geleden voor het laatst is gerenoveerd.
Buiten dat heel veel jongere mensen 2 linker handen hebben is het financieel haast ondoenlijk om een gedateerde woning goed op te knappen naar de hedendaagse standaard. Half-vrijstaande of rijtjes woningen zijn moeilijk te isoleren als je buren niet allemaal mee doen.
Daarnaast lopen de kosten van een goede renovatie, waar laten we zeggen minimaal 80% word uitbesteed vanwege de 2 linkerhanden, al gauw op tot een ton en meer. Ook al verdien je genoeg om zoiets te kunnen financieren, je mag het gewoonweg niet financieren.
@Après toi | 12-08-23 | 20:44:
Het probleem zit hem niet in de Oekraïners en dat weet jij ook. Het probleem zit hem ook niet in mensen die *nu* in een huis wonen waar ze al 30 jaar wonen. De woningmarkt draait namelijk om vraag en aanbod, en niet om mensen die al jarenlang op een vast adres gesettled zijn.
Bovendien dwalen we af. Iemand dacht dat de makkelijk voorspelbare vergrijzing leidde tot een onverwachte wooncrisis. Dat is natuurlijk klinkklare onzin, ook "deels". Onze levensverwachting is afgelopen 4 jaar namelijk niet ineens met 10 jaar toegenomen.
En nogmaals, juist onder Rutte werden ouderen gedwongen langer thuis te blijven wonen. Ook dat effect was heel makkelijk te voorspellen.
Maar nu wijst de sharialobby dus de "boomers" aan als ("deels") verantwoordelijk voor de woningnood. Terwijl er ieder jaar netto 100.000 "Nederlanders" bijkomen.
@Dandruff | 12-08-23 | 21:31|
Wat mensen als @Après toi maar niet willen inzien is dat wanneer je jaarlijks een stad ter grootte van Leeuwarden laat binnen stromen, je dus ook jaarlijks een stad ter grootte van Leeuwarden moet bijbouwen. En met alleen simpelweg een stel huizen neer plemPen ben je er niet. Je moet dus ook alle faciliteiten die er nodig zijn zoals ziekenhuizen mèt bijbehorende artsen/staf, scholen mèt onderwijzers etc, politiebureaus mèt bijbehorende bemanning etc, enzovoorts, ad infinitum erbij bouwen. En dat dus ieder jaar opnieuw. Dat zulks onhoudbaar is hoeven ze u en mij allang niet meer uit te leggen. Echter een hoop anderen blijkbaar nog wel.
Een crisisshow op SBS6 lijkt mij wel wat.
Prima epistel.
Maar willen is kunnen, op de schop dit land!
Eerst eens flink bezuinigen op alle uitkeringen.
@Après toi | 12-08-23 | 19:34: Ja, goed idee. Vooral de uitkeringen aan nieuwkomers, die kunnen helemaal vervallen. Geeft u het even door aan het partijbureau?
@goedverstaander | 12-08-23 | 19:42: Ik ben voor.
@Après toi | 12-08-23 | 19:49: Maar waar moeten ze dan hun nieuwe Nikes en Iphones van betalen? oja, wel winkelen niet betalen.
@Crematorium-de-Asbak | 12-08-23 | 19:55: Daar hebben ze helemaal geen recht op.
We moeten stoppen met de schijn ophouden dat we in een democratie leven. We moeten stoppen met stemmen.
We leven nog wel in een democratie, alleen moeten de mensen begrijpen dat de VVD een linkse, deugpartij is geworden die in aanloop naar de verkiezingen alleen maar linkse leugens (in de vorm van rechtse praatjes over immigratiestops) ventileert!
Niet op stemmen dus!
De BBBezem door die Haagse politieke prutserklasse!
Het - moet - anders!
(En de BBB inclusief Omtzigt en Oh Mona Keijzer als het ff kan.)
"Regeren is vooruit zien"
Konden we maar back to the future.
Conclusie: We leven in een KUDT land..
We leven in een prachtig land.
We hebben kudt politici die kudt dingen doen.
@pollens | 12-08-23 | 19:45:
We hebben ook te veel uitvreters dei goed leven van ons belastinggeld zonder daar noemenswaardige prestaties voor onze maatschappij tegenover te zetten. (Subsidie)
Staatsschuld in Nederland is 48 procent, dat is keurig. Veel Europese landen zitten boven de 100 procent.
48 % schuld en 500 % problemen waarvan er nog geen tiende bekend is.
@Coolcalmcollected | 12-08-23 | 19:32: Werkloosheid van 3 procent. Uitgangspositie is prima.
Nog steeds veel te veel. En ja, de staat heeft relatief weinig schuld, maar de bevolking is zo arm als de ratten.
@Scepticus | 12-08-23 | 19:52: De Eurozone norm is 60 procent. En door de hoge inflatie daalt de Staatsschuld voorlopig nog, als percentage van het BBP. En wie is er arm in Nederland? Dat is slechts een kleine groep.
@Après toi | 12-08-23 | 19:33: Als je het gros van de asieleisers geen werkvergunning geeft en niet dwingt om daadwerkelijk aan de slag te gaan dan red je het wel met die 3%. Als je die bankzitters er bij optelt is het plaatje minder rooskleurig.
@marcoplarco | 12-08-23 | 20:01: Je moet niet te scheutig zijn met uitkeringen en je moet nieuwkomers veel meer dwingen.
@Après toi | 12-08-23 | 19:58:
Als je het niet afbetaalde huis mee rekent als vermogen valt het met die armoede inderdaad wel mee. Maar feitelijk hebben de meeste mensen een grote schuld. Weliswaar met een onderpand, maar niet de veronderstelde rijkdom en de sterk wisselende huizenmarkt geeft ook weinig garanties.
@Andersdenkend | 12-08-23 | 20:53: Er staan toch niet zoveel huizen meer onder water? Dus het bezit is dan groter dan de schuld. Verder zou je de pensioenreserveringen mee moeten tellen. En dan komt het gros van de Nederlanders fors positief uit.
@Après toi | 12-08-23 | 21:17:
Of het onder water staat of niet. Zo lang je nog hypotheek betaald is het niet jouw bezit, maar het word wel aan aangemerkt als jouw rijkdom.
@Andersdenkend | 12-08-23 | 22:11: Het is wel je bezit, daarom betaal je er ook belasting over. Een hypotheek is een lening met een onderpand, dat verbeurd kan worden verklaard, als je een tijdje niet de rente betaalt en (vaak) aflost.
Van Rossem die Feynman-stukjes schrijft. Die man kan ook alles :)
Ik vond het al raar dat er geen spelfouten in staan dit keer!
Na een studie Amerikanistiek ben je echt van alle markten thuis.
De beste stuurlui zitten in de redactie.
Slecht, gekscherend en politiek niet correct. Ghè,, Bart kan ook mensen betrekken bij GS met inhoud. Leest goed weg de topics, maar wat dacht je van Tom Staal als vertegenwoordiger van GS die zorgt voor beeld en duidelijke vragen aan politici? Hij is vaak net een vraag sneller dan die andere ‘journalisten’ of wat dacht je van het levensverhaal van Arthur?
REAGEER OOK