Gratis geld! Kopers tweedehands Volkswagen sjoemeldiesels hebben recht op 1.500 euro

Doe de kentekencheck!
Meevallertje in deze tijden waarin alles nog steeds duurder en niet goedkoper wordt: eigenaren die hun Volkswagen sjoemeldiesel destijds tweedehands kochten hebben recht op een vergoeding van 1.500 euro. We geven toe dat het even geleden is, maar toen de wereld een simpelere plek was maakten we ons druk om Volkswagens die viezer bleken dan geclaimd (alsof ooit iemand een diesel-VW kocht voor het milieu) en de rechtszaken daarover lopen nog steeds. Volgens het meest recente vonnis moet de Duitse autobouwer een eigenaar die zijn sjoemeldiesel tweedehands kocht een schadevergoeding van 1.500 euro betalen en dat zet de deur open voor een cheque voor iedereen die tussen 2009 en 2016 een sjoemeloccasion in huis haalde. 1.500 euro, dat is toch de prijs van een wipkip of de opbrengst van een polonaisemarathon. Checken of u in aanmerking komt voor deze zak extra vakantiegeld kan via de kentekencheck bij de Consumentenbond, waar u zich ook kan aanmelden voor de groepsclaim als u zelf niet wenst te procederen. We hebben het vast gecontroleerd, maar helaas reed het Ziyech-slachtoffer niet in een sjoemelPolio, dus die moet zijn gratis geld maar bij die Rolls-Royce-rammer halen.
Stelt alleen maar vragen...
Social
Reaguursels
InloggenOm dit auto topic af te sluiten een gouwe ouwe van Rubberen Robbie.
"Als een kroket in zijn Kadet"
youtu.be/IWW-ANNpEOc
En voor diegene die hem niet snappen, de Opel Kadet was vroeger een van de meest populaire modellen van Opel. En een kadet is een een broodje.
Mooi. Ik bezit een Z06. Dat is pas een sjoemeldiesel. Zonder doet ie het niet. Flauw.
We leven in een tijd waarin het consumentenbedrog is als een milieunorm van een auto niet gehaald wordt. Niks veiligheid. Niks brandstofverbruik. Niks roest. Een milieunorm. Zoals we ook leven in een tijd waarin je in Groningen een huis mag bouwen omdat je in Zeeland een polder onder water laat lopen. Kafka had het niet kunnen bedenken. En als hij erbij had kunnen zijn, had hij geroepen dat dit valsspelen was.
Bijna alle Dieselauto's van tussen 2000 en 2012 met een Bosch Inspuitingssysteem zijn sjoemeldiesels. Dus ook de Opels, Audi's, BMW's en Mercedessen.
Sindsdien bestaan alle Duitse auto's, behalve BMW's voor meer dan 60% uit Chinese troep.
dat zal wel los lopen en wat er is wordt snel weer minder.
"Dit is geen dieselauto. Helaas kun je niet meedoen aan de claim met deze auto."
Jammer weer dit.
Mijn LT rijdt ergens rond in Afrika. Kan ik de vergoeding voor de eigenaar innen?
Dang, hehe ik rij Kia en daar komt nooit wat aan.
Als extra reparaties niet je voorkeur hebben.
Volgende keer beter.
Is het niet zo dat bijna alle leveranciers aan het sjoemelen waren?
Alle leveranciers van wat dan ook sjoemelen maximaal.
Ja, maar VW werd gepakt en dan ben je de lul.
Die 1 op whatever die men adverteert is ook onzin;
Behaald op een glad circuit, met een coureur van 40 kilogram, de ruitenwissers eraf, bijna lege brandstoftank, wind mee enzovoort.
Een grote oplichting bende.
Maar, dat mag.
Blijkbaar.
Wind mee op een circuit. Hoe had u dat in gedachten?
@Spaanders | 31-07-23 | 15:42: Was het niet. Het verbruikscijfer kwam tot stand op basis van een genormeerde test. Doel was vergelijking mogelijk te maken. Doel was niet het echte verbruik weer te geven. Immers de bestuurder bepaalt uiteindelijk het gebruik. Van elektrische auto's wordt ook niet het echte verbruik opgegeven. Maar daar hoor je niemand over.
@Sierstrip | 31-07-23 | 15:51: Ene sierstrip maakt er echter zojuist gewag van.
@Sierstrip | 31-07-23 | 15:51:
Op banden die voor dat voertuig normaal niet te verkrijgen of zelfs toegelaten zijn, geen bijrijdersstoel en meer van dat soort fratsen.
@Sierstrip | 31-07-23 | 15:51: Wel een afstand die je kan halen met een volle batterij, uiteraard met zo veel disclaimers dat een auto die op disclaimers kan rijden nooit hoeft tanken of te laden.
flauwekul, er zin normtesten en het praktisch verbruik klopt gewoon
Ik heb een Volvo S60 D4 automaat en rij er heel fatsoenlijk mee; motor maakt optimaal toeren, ik zoef over de wegen. Nooit rookpluimen, zelfs als hij kort in de garage stationeer draait ruik je niets.
Ook hier weer; de goeien moeten onder de slechten lijden.
Nu verwacht ik niet dat een degelijk merk als Volvo met de software aan de haal gaat (rij zelf een S90) maar aan het al dan niet aanwezig zijn van rookpluimpjes of diesel luchtjes kun je echt niet afleiden dat wel of niet met de software geklooid is.
Ik vind Volkswagen sowieso niks en ben blij dat ze er een aantal heb veroordeeld en in de gevangenis gegooid.
Heulen met vijand Merkel. En dan zoveel moeite hebben dat geheul te counteren met technologische ontwikkelingen, dat je moet frauderen. En en passant tref je de hele Europese auto-industrie.
Nu nog lopen die politiek correcte figuren, want dat zijn het daar, te pleiten voor elektrisch auto's.
Alleen kunnen ze dat helemaal niet zo goed en dus roepen ze nu om beschermende maatregelen om China te verhinderen ons elektrische auto's te leveren. Kan heel de EU de Duitse collaborerende auto-industrie overeind gaan houden middels hogere autoprijzen.
Voor Merkel en haar vele Duitse collaborateurs heb ik geen enkel goed woord over. 'Tuig' is een eufemisme. 'Ze leren het nooit' een weinig inhoudelijke verzuchting.
Nog een aantal jaren en Volkswagen is failliet. Ik zou dus maar snel cliamen.
Dat ging best goed.
Gebruik die kroon!
Haha! Zo dus.
Door Mutti Merkel de afgrond in gesodemieterd en vanwege de befaamde Duitse 'hou je bek want whatever maar wij zijn correct'-mentaliteit niemand die dat heel hard durft tre roepen, en dan gaan frauderen om je hoofd boven water te houden.
Nu gaan ze er alsnog aan vanwege de eis (!) tot elektrisch rijden.
Zou namelijk goed voor het milieu zijn.
Gevolg: een massa goedkope fossiele brandstofauto's die de rest van de wereld graag afrijdt. Heb je meer auto's dan ooit tevoren.
Maar goed, voor poilitiek hoef je geen gelijk te hebben. Dat heeft Hitler al lang en breed bewezen. Je moet gewoon iedereen zo gek krijgen dat ze je fanatiek gaan geloven.
De 2023 dieseltechniek van de Duitsers is fenomenaal/zuinig/schoon, voor moeder aarde uiteindelijk 25x beter als je ziet wat voor die 10-jarige-levensduur 650kg-accuboormachinepakketten allemaal verwerkt moet worden in een "auto". Het is net als met de China-meuk in alle warmtepompen, 1 echte winter en alle klimaatschreeuwers zijn genezen.
Ach, ik rijd al jaren in een sjoemel Ferrari. Maar ben ik ooit gecompenseerd door Alfa Romeo?
Wat ik altijd zo raar vind is dat als de rechter een uitspraak ten gunste van de consument heeft gedaan, dit de aangeklaagde niet verplicht om tot een regeling te komen met alle gedupeerden. Doet mij sterk denken aan die roofridders die zichzelf onze overheid noemen met hun fictieve rendementsheffing. Zal bij de meeste van ons niet om tonnen gaan, maar toch … het is geld dat de overheid onrechtmatig van ons gejat heeft en waar ze juridisch voor op de vingers getikt zijn.
Verder ben ik nog altijd verbijsterd over bepaalde aspecten van de wet Mulder. Krankzinnig dat de overheid goederen in beslag kan nemen van derden als die in goed vertrouwen iets uitlenen aan iemand die een schuld bij de overheid hebben. Zelden zo’ totale schurkenpraktijken gezien. Ik heb een vordering op uw buurman en haal bij u uw auto, TV en iPad weg. Regelt u het verder maar met uw buurman. Wat zijn dat voor schofterige praktijken? En dan het raar vinden dat de burger geen vertrouwen meer in de overheid heeft.
"een bescheiden Volkswagen die 1 op 40 rijdt"
Ja ja, journalisten en cijfers... 1 op 28 lijkt me het meest haalbare. Althans, zo'n Lupo'otje doet dat.
Dat waren de zogenaamde 3 liter auto’s. 3 liter per 100 km. Veel vuiler natuurlijk dan een Tesla van 2500kg waarvoor bij het delven van de benodigde lithium alleen al een negertje het leven heeft moeten laten.
@Sieg Hein | 31-07-23 | 15:13: heb een tijdje gereden in zo'n lupo 3L. Reed inderdaad rond de 1 op 33. Leuke was het voelde ook echt als een auto, tot je over je nek keek en dacht 'shit ik heb de helft thuis laten staan'. Waarom zijn dit soort autos er niet meer?
@Doctor | 31-07-23 | 15:44: Omdat bij een ongeluk jijzelf de kreukelzone bent als de helft van het land een dikke-suv rijdt.
@ReyNemaattori | 31-07-23 | 17:19: onzin, hij is net zo groot als veel andere kleine auto's
1 op 30 haalde je gewoon met A3 2.0 TDI met 1300kg
Sjoemeldiesel van een jaar oud indertijd gekocht. Autowaarde heeft behoorlijk geleden door sjoemelgate.
Besloten om het ding maar af te rijden. 1500 is niet veel maar toch nog enige compensatie
Niemand maalde er destijds om. Een Duits bedrijf verantwoordelijk maken voor belastingontduiking, het blijft een heilige koe. Iedereen pastte ervoor.
Wil even kijken of ik mijn kroontje nog heb.
Verder geen reactie,heb geen auto( wel een scootmobiel)
Met inclusief zuurstoftank en een mandje om je shag in te leggen?
Sjoemelversie of gechiptuned?
@Ruimedenker | 31-07-23 | 15:01:
Je vergeet het stoma-zijspan.
Opgevoerd?
@Ruimedenker | 31-07-23 | 15:01: Nee,twee leuningtassen.Links fles whisky,rechts slof samson.
Jarenlang in een Ibiza met Sjoemeldieselmotor gereden, jarenlang te horen gekregen dat ik een claim kon maken voor "de sjoemeldiesel". Bewust de keuze gemaakt om toen maar te chippen en EGR uit te schrijven (en vervolgens bij de gasmetingen zien dat de auto er niet eens 0,3% vuiler van werd...) en dan NU PAS, nu de auto al lang weg is, kan je er geld voor terugkrijgen.
Maar ik gok dat VW zelfs tegen dit 'vonnis' in beroep kunnen gaan.
Hoe kan jij als consument nog bij de rechter aankomen en NIET weten dat je een "sjoemeldiesel" hebt terwijl dit echt honderden keren in het nieuws is geweest? Dan ben je moedwillig aan het stoken.
Lijkt mij dat VW dit makkelijk kan wegwuiven. Tis tevens maar 1 rechterlijke uitspraak in Amsterdam hé.
Maar wat mis ik die Diesel wel zeg... 1 op 34 kunnen rijden op een tank van 35 Liter, op vakantie naar zuid-frankrijk. Weinig PK's maar wel lekker veel koppel om vanalles aan die trekhaak mee te sleuren bij verhuizingen/verbouwingen... In 1 ruk door kunnen rijden van NL naar Oostenrijk voor de wintersport... Wat een tijd. Bakkie was superzuinig. Kan mij niet voorstellen dat m'n huidige benzine die 1 op 17 haalt zo veel beter voor het milieu is.
Als fietser sta ik in de stad liever achter een benzine auto dan achter een kankerverwekkende diesel. www.bbc.com/news/health-18415532
@Smoelensmid | 31-07-23 | 15:12:
-
Mischien is nu juist de BBC niet de meest objectieve dan wel: wetenschappelijke bron om erbij te halen...
-
www.fleetnews.co.uk/news/environment/...
-
rentar.com/diesel-cleaner-gasoline-ma....
-
Als wij het over 'kankerverwekkend hebben, dan zou ik als ik u was nét zo min achter de uitlaatpijp van een benzineauto willen staan...
@bisbisbis | 31-07-23 | 15:55: En dan met twee nieuwssites komen in plaats van wetenschappelijke bronnen.
De PKs waren toch ook OK? Inderdaad wel goed om een restwaarde na een volle tank te zien van meer dan 1300km. Nu maar op zoek naar een oude 3L Lupo.
Jep. Zelfde verhaal hier met een Fabia diesel. 1000km op een tank was haalbaar. Reed lekker na de chip en zonder EGR geen angst voor dure reparaties. Nu een Octavia op benzine, als ik 1/18 haal mag ik blij zijn.
Wanneer gaan ze eens naar de renaults kijken. die hebben het zelfde gehad. maar die voldoen nog steeds niet aan de mileu eisen.... Meten met 2 maten.
Voor Frankrijk en in mindere mate Italie en Spanje gelden andere regels.
En de benzine rijder?
Dit klink wel als een erg nivellerende vergoeding. Een VW Polo diesel het zelfde bedrag als een Porsche Cayenne S met 4,2liter V8 met een nieuwprijs van € 185.000?
Gerhard Hormann heeft overigens gelijk met de richting die hij opdenkt. Helemaal als wij diesel zouden vervangen door HVO - dan is het uitstoot 'probleem' meteen opgelost en dan zijn diesels nóg schoner dan ze nu al zijn.
Van mijn (sjoemel)diesel werd gezegd dat als je daar mee in de stad rijdt je netto meer fijnstof opruimt dat dat je uitstoot.
@Sieg Hein | 31-07-23 | 14:57: de diesels zijn inderdaad hartstikke schoon en zuinig. Het is gewoon een stok om de hond te slaan en daadkracht te tonen die weinigen treft.
In de VS werd aan eigenaren en lessees tussen de 5.100,- en 10,000,- US dollar betaald, naast de waarde van het voertuig, dat VW terug moest nemen. Maar ja: schadeclaims á la USA: dát moeten wij in Europa natuurlijk niet willen ...
In de VS worden er amper Diesels verkocht. De meeste Diesels aldaar zijn puur voor trucks en ander zwaar werktuig. Dus ik gok dat dit amper pijn heeft gedaan voor ze.
Daarom is zorg in Amerika zo duur. Veel mensen vinden bij ons de zorg nu al duur.
@Sierstrip | 31-07-23 | 15:17: Ilegale asielzoekers kennen een truuk...
@Sierstrip | 31-07-23 | 15:17: Ons zorgstelsel is gewoon een slechte kopie van 't Amerikaanse: alle macht ligt bij verzekeringen ipv de artsen die daadwerkelijk geleerd zijn in het verlenen van zorg.
REAGEER OOK