Wat klopt er niet aan deze armoedefoto?
Het was een retorische vraag we gaan het meteen verklappen:
Bij arme mensen staat geen A-merk Becel Omega B3 margarine van 4 euro per pond in de koelkast. Daar ligt geen blok roomboter want roomboter is veel te duur. Daar staat geen pot Zaanse mosterd want smaakmakers zijn luxetoevoegingen. Melk, nou wie weet, kan net, maar koffiemelkcups? Echt niet. En ook geen per stuk verpakte komkommer uit de supermarkt, arme mensen eten normale komkommers die in hun natuurlijke staat en vooral voor een paar dubbeltjes minder op de markt verkocht worden. Arme mensen die de deur van hun lege proviandkoeler open trekken, staren doorgaans ook niet in een brandschone, hagelwitte koelkast en nog minder doen ze dat met een blik alsof ze op dat moment beseffen dat ze vergeten zijn boodschappen te bestellen bij Albert. Kortom, we missen wat HARD REALISME in deze poster van het Rode Kruis, zoals harde realiteit wel vaker weggepoetst wordt - zelfs in boodschappen (no pun intended) over de harde realiteit.
Natuurlijk heerst er schaamte, niemand wil trots verkondigen dat ie geen geld heeft om te eten. Maar het lijkt ons niet dat je arme mensen in verlegenheid brengt als de je realiteit van het leven van arme mensen in beeld brengt. Mensen die in tochtige schimmelwoningen met een granieten jarenzeventigkeuken wonen, waar de koelkast geel is uitgeslagen en een piepknorrend geluid maakt terwijl ie met moeite de 8 graden kan aanhouden. Die mensen hebben huismerk of indien mogelijk daaronder, van alleen het meest basale. Hun honger tekent zich niet af in de koelkast, maar zit verstopt in potjes en blikken met rijst, pasta en onder het aanrecht een zakje aardappelen. Dit is niet om het Rode Kruis af te zeiken, laat staan hun campagne voor fondswerving tegen voedselnood, want dit is een breed Nederlands probleem. Wat ons niet bevalt, stoppen we weg. Dat begint bij van die scheidingsdingetjes op parkbankjes en stalen pinnen op etalageranden en dat sijpelt door tot in de armoedebestrijdingsposters van het Rode Kruis, die er helemaal niet uit zien alsof er 400.000 mensen in verborgen voedselarmoede leven. Omdat de voedselarmoede wordt verborgen.
Als je in ANP Beeldbank zoekt op "Armoede Nederland" krijg je quasikunstige foto's van schotelflats, beelden van klimaatdemonstraties (!), volle schappen bij een budgetsupermarkt en heel veel plaatjes van minister van armoedebestrijding Carola Schouten, die microfoons vasthoudt en ernstig kijkt. Dat zijn geen beelden van armoede, dat zijn sfeerimpressies om armoedebeleid te kaderen. Maar beleid in Nederland is steeds meer een modelwerkelijkheid die alleen op papier bestaat en zelfs van dat papier kun je afglijden, zo hup, de vergetelheid in. Wat we niet zien, bestaat niet in Nederland. En op deze Rode Kruisposter die iets onzichtbaars voor het voetlicht wil brengen, zien we het ook niet. Een gironummer schrijnt niet. Maar échte armoedebeelden kunnen we kennelijk niet meer verdragen.
Reaguursels
InloggenMensen uit de vanwege stadsvernieuwing gesloopte asbestflat in de westelijke tuinstad kregen geen status van of nieuwe woning aangeboden.
Vanwege gemiddeld zijn moest Kees langzalzeleve achteraansluiten in wachtrijen met tussen de 600 en 45duizend kandidaatjes met meer voorrang.
Volgnummer 13 miljoenzoveel uit de grote wegwerploterij.
Armoede is echt kut, en honger nog meer. Maar: er is geen sociaal contract meer... Met iedere week tegen de 1000 nieuwkomers. Wie help je dan eigenlijk?
Nog los van dat de staat tegenwoordig zoveel van het voorheen vrij besteedsbaar inkomen opeist, dat er ook niet echt meer wat over is om te doneren.
Precies dit, daar help je idd bijna niemand mee. Maar als die hongerstakende asielzoekers hun portie nu eens aan een aantal van die 400.000 gezinnen zouden geven, is dat al een mooi begin,
Voor elke 17,50 vervalt er een uitkering?
Valt me tegen van haar, met zo'n figuurtje en dan zo in de armoe vallen.
Kan ze geen rijke vriend krijgen?
Ik gaf een advies over Only Fans en was gejorist.
@homieguerneville | 08-04-23 | 21:42: en ik zal gejorist worden als ik zeg dat 95% van wat je geeft naar werkingskosten gaat en de rest naar.... Nou ja, zeg het zelf maar.
Vind die L in uw tegel best wel meevallen....
Ze hebben zekers niet een fotoshoot bij wilderst in de koeling + bierkast+ humidor gedaan.
Doe mij die recepten eens 17,50 voor 7 warme maaltijden.
Jeetje, heb je ooit op kamers gewoond? Dan weet je toch wel hoe je budget moet koken?
@Graaisnaaiert | 08-04-23 | 21:16: Nee dus..
@Old_School_Dutchmen | 08-04-23 | 21:17: Hier huize smoelensmid wordt vaak lekker gegeten tussen 2 en drie euro de neus, dan kom je maar eens in de leer;) Wat mij echt intrigeert is Dutchmen, ben je soms een man in meervoud?
@Graaisnaaiert | 08-04-23 | 21:16: Gehakt, spaghetti, tomatenpuree, een ui en wat kruiden uit zo’n carousel. Voor 2 gulden was je klaar.
@Smoelensmid | 08-04-23 | 21:24: Kan echt prima inderdaad.
Goedkope boter van de Duitsers helpt de smoelensmid aan een lage prijs.
Het rode kruis onderhoudt een peperdure veerdienst ergens in de Middellandse zee. Nee, dan heb je geen geld meer om hier een paar gaarkeukens te installeren.
Ik zie haar kruis niet dus ik weet niet of die rood is.
Leer een vak. Geen consultant ofzo. En je zal geen honger lijden. Punt.
Een consultant is een gespecialiseerde adviseur, met een onderliggende professie. Ik denk dat u niet vaak met een consultant te maken heeft gehad, is het niet?
Of wordt consultant en zorg dat je binnen 20 jaar binnen bent.
@Red shirt | 08-04-23 | 20:57:
Hihi. Een consultant is iemand die zich zo noemt.
@Red shirt | 08-04-23 | 20:57:
Sarcasm?
@Red shirt
Waarom heeft iemand die zijn vak hoort te verstaan iemand nodig om uit te leggen hoe die zijn/haar vak moet uitoefenen? Leg mij dar eens uit wijsneus?
En nee, ik heb geen consultant nodig. Ik weet wat ik doe. Niemand nodig die mij vertelt hoe ik mijn werk moet doen.
Het is waarschijnlijk ook nog eens een Smeg koelkast
Het doorgestreepte Wat moet Wie zijn. Of 'witte' mensen kunnen nooit honger lijden , dus dit had een dame van color moeten zijn
En altijd die huisdieren
Financiële Hulp wordt verleend op basis van de officiële inkomensgegevens en info van de belastingdienst. Zwarte inkomsten worden niet gezien.
Veel mensen vangen toch bijzondere bijstand, terwijl ze het eigenlijk niet nodig hebben.
Ieder voor zich.
En eerlijkheid is soms ver te zoeken.
Ach het zij zo
Ik ga me er niet meer druk om maken.
Niet? Hawalabankieren opdat wij allen de armoede uit de cbskul krijgen.
Oeps, sorry cbs.
Waar blijkt dat u uit, wat u beweert?
Zelf kom ik altijd de bijstandsvrouwtjes in de straat warme melk brengen.
Soms staat het schuim er nog op.
Ik ben van plan om ook bij de voedselbank te gaan lopen en het uitgespaarde geld aan peperdure zwarte kaviaar en champagne te besteden bij avondwinkel Sterk hier verderop in 020.
En aan sigaren & wiskey natuurlijk.
De voedselbank heeft mij een private banker toegewezen dus ik zal wel iets goed doen.
Je weet dat je eerst voedsel moet inleggen he, om het er later weer af te halen. En met de huidige rentestand levert het niet heel veel op, 100 sperzieboontjes vandaag ingelegd zijn er 101,5 over een jaar. Schiet niet echt veel op, zeker niet met deze megainflatie.
@Joris Beltsin | 08-04-23 | 20:21:
Op naar de vermogensbeheerders, nóg meer resultaat in het verschiet.
Oeps, kleine letters op h67. L89, sub -tig.
@Graaisnaaiert | 08-04-23 | 20:22:
Ik heb winterpenen geshort en dat loopt toch lekker op.
@Joris Beltsin | 08-04-23 | 20:27:
Ja, die gaan lekker inderdaad. Ik ben er niet handig mee, met voedselbankieren. Voor elke 100 boontjes krijg ik er maar 83 terug dit jaar.
Armoede zit tussen je oren.
De Bie, Wim schreef indertijd een leesbaar boekie. ‘Schoften(triefel)tuigh mbt fenomeen.
Tsja, ik weet het niet. Ik heb een (afgelost) koophuis met een huidige waarde van ongeveer €35000,= . Staat nu in de verkoop. Heb recentelijk een luxe huurflat te pakken gekregen. (Loting + mazzel) . Ben bijna 77 jaar en ga nu lekker potverteren. Wat nu armoe?
@Droogloopmat | 08-04-23 | 20:42: Herstel, €350.000,=.
@Droogloopmat: en dat had je niet wat eerder kunnen bedenken?
@Droogloopmat | 08-04-23 | 20:45:
Ik wou net zeggen, ouwe tiny houser/schuurtjesman.
Nee, gender zit tussen je oren, althans, als ik de nieuwsberichten in de media en de deskundologen in de tokshows moet geloven. Armoede zit toch vooral in de portemonnee.
Wat een reaguurder hier op 20-02-23 | 18:18: inbracht.
Google voor de lol eens op: "amsterdam bijstand pak je kans"
en dan zie je dat er bovenop de 1200 netto nog eens een 9 pagina's tellend subsidiefeest is van gratis huisdierenhulp tot en met gratis
Aanvullende inkomensvoorziening ouderen
Bijzondere bijstand
Collectieve zorgverzekering aanvragen
Energietoeslag
Geld lenen bij de Kredietbank
Gratis bezoek dierenarts (ADAM-regeling)
Gratis identiteitskaart
Gratis laptop of tablet basisschool aanvragen
Gratis laptop of tablet voor middelbare school aanvragen
Gratis OV voor ouderen aanvragen
Hulp voor huiseigenaren
Individuele inkomenstoeslag
Jeugdfonds Sport & Cultuur
Kindtegoed Stadspas
Kwijtschelding gemeentebelastingen
Ondersteuning voor ondernemers
OV-vergoeding voor mantelzorgers aanvragen
Passende huur
Regeling tegemoetkoming meerkosten aanvragen
Reiskostenvergoeding voor scholieren aanvragen
Scholierenvergoeding aanvragen
Scholingslening
Scholingsvoucher
Stadsbank van Lening
Stadspas met groene stip aanvragen
Tegemoetkoming aanvullend OV aanvragen
Vergoeding eigen bijdrage kinderopvang
Voedselbank
Vrijwillige ouderbijdrage betalen met Stadspas
Witgoed bij nood
Woonkostentoeslag
HuH???????????
Man,man,man...
@ChalinaRosa | 08-04-23 | 20:10:
Wat nu weer, alfabetisering is oké, toch;)
Ale je werkt ben je een loser.
@homieguerneville | 08-04-23 | 20:16:
Klopt. En juist hierom het volgende, geheel vrijblijvende advies: kennis is macht. ( laat onverlet hoe enige, vrijliggende gelden voor jou het werk kunnen doen …)
Subsidiefeest, mooi gekozen woord. Sommige dingen lijken echt bizar. Witgoed bij nood, bijvoorbeeld. Een gratis wasmachine?
Ik wil niet weten, waar die komkommer is geweest. Maar wou wel, dat ik die komkommer was.
Intrigerender: waar is de andere helft?
@Mr_Natural | 08-04-23 | 20:06: die zit in de vaatwasser.
Armoede is een lifestyle.
Maak er dan maar meteen een zelf verkozen levenswaarde van;)
Less is more, op die toer.
Alhier nog slechts een tweetal gevulde diepvrieskasten.
If you have to load or unload, go to the white zone...
You'll love it... it's a way of life...
@Smoelensmid | 08-04-23 | 20:02:
Het door u eerder aangehaalde voorbeeld qua inkoop koffie; wie zijn toch de mensen die niet kunnen omgaan met de portemonnee? Verbaast mij telkensweder wanneer een cbs aankomt met cijfermatige kul.
Joh. Leuk. Goede grap. Gaaf landje.
opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/8384...
Hier alle cijfers CBS van het aantal personen (van 17,8 miljoen inwoners) die gedurende 1 jaar (of 4 jaar of langer) leven van een laag inkomen.
Cijfers van 2001 tot en met 2021.
Naar m/v, leeftijdsgroep, migratieachtergrond (!), huishouden, soc.econ.positie.
Let wel: een laag inkomen is in principe niets anders dan de tegenhanger van een hoog inkomen.
CBS: laag inkomen is: risico (!) op armoede.
Media: "bijna 1 miljoen personen leven ónder de armoedegrens"
Leeswijzer, o.a.:
-Dat een 'partner van hoofdkostwinner' een laag inkomen heeft, betekent niet dat het hele gezin een laag inkomen heeft.
-Een scholier/student met een laag inkomen is wellicht een jongere met een bijbaantje in het weekend.
-Eén bijstandsmoeder met 5 kinderen (die inclusief alle toeslagen -maar exclusief alle vergoedingen en tegemoetkomingen in natura) ruim 3000,- netto per maand ontvangt, telt hier mee als 6 personen 'die leven in een huishouden met een laag inkomen'. Want de overheid telt alleen bijstand en vakantiegeld als inkomen (!)
-Relatief lijken ouderen steeds vaker een laag inkomen te hebben, maar dit betreft doorgaans inwoners > 45 jaar met een migratieachtergrond (zie percentages personen van wie een uitkering de voornaamste inkomensbron is).
Maar goed, dat laatste probleem is 'opgelost'; het CBS is gewoon gestopt met het vermelden van de migratieachtergrond. Is ook 'beter' voor de cijfers m.b.t. armoede onder kinderen: 1 op 100 onder NL kinderen en bijna 13 op 100 kinderen met niet-westerse migratieachtergrond - zie ook cijfers bijstand.
Er woont hier een vrouw eind 30 schat ik, 5 kinderen geen man. Werkt niet want allerlei issues, schraapt waarschijnlijk meer binnen dan een hard werkende jongeman. Zij is vast klant bij de voedselbank, rookt zich te pletter en zit altijd bij de snackbar aan de gokkast. Ik bedoel maar.
@homieguerneville | 08-04-23 | 19:45: Ah, een regelbevestiger dus.
@homieguerneville | 08-04-23 | 19:45:
U heeft tijd te over klaarblijkelijk.
@homieguerneville | 08-04-23 | 19:45: triest (voor ons)
@bij gelegenheid | 08-04-23 | 19:59: Het verschil tussen tijd hebben en zelf de tijd zijn;)
@homieguerneville | 08-04-23 | 19:45: Logisch, als zij bijstand heeft, rekent de overheid een 'laag inkomen' van plm. 1100 euro per maand.
Komt dus overal voor in aanmerking en dus krijgt zij, inclusief reguliere toeslagen (huur, zorg, energie) + alle kindgebonden vergoedingen, ruim 3000,- netto per maand.
En zij heeft weinig kosten, want "kinderen mogen niet opgroeien in armoede" en moeder heeft 'laag inkomen', dus bijna alles wat je kan verzinnen (sport, school, etc. - te lange lijst om op te noemen) wordt gratis verstrekt in de armoede-industrie.
Op kosten van de gemeenschap uiteraard; dat wel.
Overigens staat een alleenstaande volwassene zonder kinderen die in de bijstand terecht komt, er financieel vaak erg slecht voor. Dus dat RK voorbeeld (verhaal over ene Edwin) klopt volgens mij wel.
@Wering | 08-04-23 | 20:04: Dat is waar een alleenstaande volwassene zonder kinderen is niet te benijden. Alleenstaande AOW er zonder pensioen ook niet. Die wordt ook gecontroleerd of hij wel alleen woond.
@homieguerneville | 08-04-23 | 20:09: Die AOWer heeft zijn hele lange werkzame leven de tijd gehad op een extraatje te anticiperen en kennelijk andere prioriteiten gehad;)
@bij gelegenheid | 08-04-23 | 19:59: Nee helaas ik moet werken.
CBS heeft nog veel meer cijfers, bijvoorbeeld over nog steeds toenemen overgewicht.
Die mosterd staat er vermoedelijk al sinds de tijd dat ze nog gehaktballen kon kopen. Mosterd is lang houdbaar welke termijn door armoede wordt opgerekt tot "zolang er geen schimmel op zit". De Becel was een schenking van de voedselbank.
Godverdomme, zit ik net 20 regels te typen. En zie ik het nergens terug. Fuck.
gejorist?
@homieguerneville | 08-04-23 | 19:39: nee, het was weg 1 seconde nadat het geplaatst was. Ik zie nu dat alleen de eerste zin geplaatst is. Ik zal wel iets fout gedaan hebben. Excuus voor mijn rudimentair taalgebruik.
@Mr_Natural | 08-04-23 | 19:40:
Nee, preventief Jorissen doen ze alleen bij "Joop". Daar wordt je plempsel eerst beoordeeld en als het links en/of woke genoeg is pas geplaatst.
@me163komet | 08-04-23 | 19:44:
Zou Joop ook iets voor mij zijn?
@Mr_Natural | 08-04-23 | 19:47: ik vermoed dat ze daar een persoonlijkheids- en standpuntenanalyse maken. Bij uw sollicitatiebrief wordt u al gescreend als geschikt/ongeschikt.
@Mr_Natural | 08-04-23 | 19:47:
Probeer eerst lid te worden van X66. Als je daar al wordt geweigerd/heblacklist kun je de Joop al helemaal uit je hoofd zetten.
@Phantomas | 08-04-23 | 19:43: het is u vergeven.
De armoede is in Nederland zo goed verborgen dat er een antropoloog aan te pas moest komen om het te ontdekken. Nikki Buijse (specialiteiten queer, intersectionaliteit en critical race theory) heeft allerlei arme mensen ontmoet (tot haar opluchting ook vluchtelingenmensen) en nu weet ze zeker dat het slechts het topje van de ijsberg betreft. Het Rode Kruis wacht daarom nader onderzoek niet af en is alvast een nieuwe wervingscampagne begonnen zodat bestuur, staf en ingehuurde antroplogen in ieder geval heel ver van die armoede vandaan blijven.
Het is allemaal begonnen bij die PvdA'er Wim Kok. En Norman Bates en z'n vrienden hebben het geperfectioneerd. De tweedeling van de maatschappij is een feit. En groeit gestaag door. En dat EO-wijf gaat daar niets aan veranderen. Eerder versterken. Want de EU (en wokewaanzin) is de baas.
@Joris Beltsin: Fraaie analyse!
Geen rose kroontje .
Kaviaar is ook niet meer te betalen, maar het is dan ook niet te vreten.
Gekoppeld aan de prijs van eieren denk ik.
Ze is niet heel knap, maar ze hoeft echt geen honger te lijden hoor.
Iets warms binnenkrijgen is voor de meeste vrouwen binnen handbereik.
zij kan nog best een desperate friend with benefits krijgen.
Die komkommer ligt daar echt niet voor niets...
@Graaisnaaiert | 08-04-23 | 20:26: vergeet de boter niet
Wat mij opviel is dat de koelkast geen achterkant heeft. Ik bedoel, hoe is de foto gemaakt?
Genomen door een kleine hongerige dwerg die in de koelkast bivakkeert en leeft op halve komkommers?
Achterkanten van koelkasten zijn altijd heel warm, het is beter deze te verwijderen, dat weet een kind.
Iemand die voortdurend ontroleert of het lichtje in de koelkast wel uitgaat als de deur sluit.
@dathoujetoch | 08-04-23 | 19:34:
Mijn buurman staat 's avonds in de tuin te blaffen om een hond uit te sparen, die is pas goed bezig.
@Mr_Natural | 08-04-23 | 19:32: Jezus dit is zo stom dat het grappig is.
@Mr_Natural | 08-04-23 | 19:35: maar hij betaalt wel honden belasting?
@homieguerneville | 08-04-23 | 19:37:
Nee, wel al vaak controle gehad.
Ik denk dat aan de kant van de buurman ook een deur zit, zou het niet?
@Smoelensmid | 08-04-23 | 20:06:
Dat is nog eens besparen.
Een glory hole heeft toch ook een voor- en achteropening?
Wat zit er in die kuipjes bovenin de koelkastdeur?
De komkommer, want dat is niet te vreten samen met spaghetti en ketchup!
De voedselprijzen zijn dan wel heel erg gestegen, de prijs van wiet is nog steeds stabiel, dat is wel fijn voor arme mensen.
Ja, uw Min Fin weet waar de noden van haar Partei gangers liggen.
Die komkommer is na het consumeren van de eerste helft met een zakje bedekt om het snijvlek te behoeden voor uitdroging of bederf. Het is niet uitgesloten dat de komkommer op de markt verworven is.
De komkommer is te recht voor een marktkomkommer.
is er geen cake meer dan ?
You can't have cake and eat it!
Zo veel mensen in de wereld die geen koelkast hebben, wees toch eens blij, ook al zit er niks in je koelkast.
Je vergeet het snipperijs op de achterwand
En dan hebben ze een koelkast is er weer geen elektriciteit.
De grootste armoede die ik in Nederland waarneem is de geestelijke armoede van VVD'ers en D66'ers. Kijk eens hoe goed we het hebben.................
Die foto is gemaakt door een reclamebureau die speciaal voor de fotoshoot een nieuwe koelkast hebben gekocht en de hebben gevuld met spulletjes van de Marq.
Na de fotoshoot hebben ze de koelkast met inhoud en al bij het grofvuil gezet.
De opdrachtgever betaalt toch wel.
Als echt noodruftig en behoeftig bent, heb je geen koelkast. Fake.news, folks.
Helemaal correct. Armoede in NL is vooral een gecreerd product
Waarom?
En rijkdom?
@Mr_Natural | 08-04-23 | 19:19:
dat is een keuze ...
Een gaaf land. In vier kabinetten Rutte is de kloof tussen 'zij die in overvloed leven' en zij die ondanks twee banen amper rond komen en geen cent voor enige vorm van luxe hebben exponentieel toegenomen. Wetgeving die de arbeider beschermt is via allerlei slimme constructies weggepoetst en de pensioenfondsen investeren niet meer in goedlopende bedrijven, maar in woke bedrijven waar allerlei politiek correct geneuzel voor gaat op winst maken voor de -gedwongen- deelnemers.
Ga er maar van uit dat dit soort relatieve armoede de komende jaren nog enorm gaat toenemen.
"Ga er maar van uit dat dit soort relatieve armoede de komende jaren nog enorm gaat toenemen."
Die kans is inderdaad erg groot. En het meest zorgwekkende is het dat steeds meer mensen met een middeninkomen in de armoede vervallen. Je hebt vaak geen enkel recht op een tegemoetkoming. En als je er wel recht op hebt, bedenk je je wel twee keer met onder andere de (waarschijnlijk nooit) onopgeloste toeslagenaffaire in je achterhoofd.
Er zijn anders een hoop arme mensen, die denken dat ze A-merken horen aan te schaffen. 1 Van de redenen dat die koelkast niet zo vol zit.
Of ze hebben een 5-sterrenkoelkast terwijl 3 sterren meer dan genoeg is.
Ook dit klopt. Blijft me altijd verbazen dat de AH de meest bezochte supermarkt is wanneer de Aldi en de Turkse supermarkt er vlak naast staan.
Sterker, relatief meer mensen met een laag budget kopen A-merken. Dat heeft te maken met het gevoel dat ze 'het verdiend' hebben, een soort troostaankopen. Mensen met een grotere portemonnee kopen relatief meer op kwaliteit en gezondheid.
@Red shirt | 08-04-23 | 19:35: klopt werd al bevestigd met het Lifestyle onderzoek van Mitchel in 1984 VALS The validation of American lifestyles
@Graaisnaaiert | 08-04-23 | 20:30:
Edit: kan zijn dat dit te ver gaat, Joris maar weg. Niet grappig.
Armoede zou inspirend moeten zijn om verder te komen in het leven of een groot kunstenaar te worden. Dat is helaas allang niet meer. We gaan eraan. Allemaal!
Les Miserables met Depardieu maar weer eens herkijken gaat doen.
Zo heb ik hier een kamer vol prachtige door mij gemaakte schilderijen staan, alsmede een pot met afgesneden oren, maar denk je dat iemand er voor wil betalen? Neen!
@Nuuk | 08-04-23 | 19:11:
Dat zeg ik toch: dat is niet meer. Je gaat eraan!
Ik denk dat iemand deze reclame niet heeft begrepen, de dame in beeld heeft wel geld voor boodschappen, de bedoeling is dat deze dames ( met geld ) gaan begrijpen dat er veel mensen zijn die een lege koelkast hebben.
We hebben allemaal weleens gevreeen met een komkommer
Komkommer is ook heel goed voor je geheugen; bij een kennis van mij is er ooit een in zijn hol gestopt en dat is hij nooit vergeten.
@me163komet | 08-04-23 | 19:21: Heel erg bedankt, ik moest onbedaarlijk lachen;)))
Graag gedaan ;)
Kaal-dik-en-lelijk vertelde me laatst dat zijn grote droom is om geen geld meer te hebben voor eten.
Om kaal, dun en lelijk te worden, of wat was de gedachtegang?
Waarom niet een foto van baby Chanel of Harm-Jan met een hongeroedeem buikje en rondcirkelende vliegen?
Goede vraag, gaan we niets mee doen.
Was getekend de ontvangende kant van de behoevenden die noninclusief ons wereldbeeld in discrediet durven te aanschouwen.
Intellectuele armoede is niet verhelpen. Niet dat iedere arme dom is natuurlijk maar een groot deel is dom genoeg om zich er niet aanbrengen kunnen ontworstelen op de lange termijn, ondanks eindeloze hulp van overheden en scala aan hulporganisaties. Die mensen moet je zeker geen financiële hulp geven, dat werkt immers gegarandeerd niet of averechts, maar zoals dat nu al gaat wekelijks een kar boodschappen geven.
Komt Van Rossem wel eens bij arme mensen over de vloer?
Lijkt me een mooie uitdaging om reaguurders een realistischere foto in elkaar te laten knutselen.
Hier word ik echt moe van. Armoede hier, armoede daar.
Volgens de definiëring van armoede nu zou vroeger bijna iedereen in armoede hebben geleefd.
Maar niemand piepte toen.
Tegenwoordig val je al onder de armoede als je na het betalen van je vaste lasten en boodschappen nog €90 te besteden hebt.
Er zijn helaas te veel mensen die het met minder dan dat moeten doen, maar het is zeker zo dat de term armoede te onpas en te onpas gebruikt wordt. De lonen en uitkeringen zijn zeker niet te laag. Iedereen zou er goed van moeten kunnen leven. Het probleem is wel lasten verhogingen die mensen aan de onderkant in de problemen brengen.
Dan is het ook nog zo dat niet iedereen even handig is. In mijn werk kwam ik nog wel eens bij minima thuis en het frappante is dat daar dus mensen zijn die goed met geld omgaan en dan ook goed kunnen leven van hun inkomen. Er was bij armoede vaak ook iets van niet goed met budget omgaan. Niet alleen trouwens want ook wel die groep die het goed deed en dat er dan iets onverhoopt gebeurde dat men op kosten jaagt en dan komen er wel problemen.
U heeft de luxe geen auto tr etslem tampons.. geen cadeautje voor vrienden en gamilie.. beetje kort door de bocht Roosje. Ja, ik heb ook.de do kere kant van de sameleving gezien helaasch.
@Nuuk | 08-04-23 | 19:10: herkenbaar uit mijn contacten met minima. En ik herinner me ook dat mensen geld hadden gekregen voor een fornuis en koelkast en daar dan een tv voor kochten.
@mijzelf.. klote telefoon app.. maar het valt vast wel te ontcijferen;)
@Shadow112 | 08-04-23 | 19:11: wat is te kort door de bocht... Die definitie?
Zo moeilijk is dat niet dat is ongeveer het bedrag wat ik iedere week besteed.. een moot diepvies Albacore witte tonijn met ziin tweëen 3 euro een aubergine overlangs gedeeld en gegrild eronder 99ct op een handzwarte linzen 40 ct en een toef citroen mayonaise met erboven op 20ct. dat is kostelijk en verfijnd eten voor 2,30 de neus. zelfs een Bio rosbief gescoord 220 gram 4,80 dat 110 gram de man met drie aardappels tot frieten verwerkt en een Bio brocolli 1,24 dat is luxe voor een goede 3 euro de neus.. een theelepel groenepeper korrels uit de diepvries en een scheut room maken het af. lunch halve portie veldsla 075ct een bio venkel 99ct 2 eieren en een paar chmpignons maken voor het meissie een heerlijke keto omelet met venkelsalade voor een ampel bedrag.. vaak ontbreekt het de mensen aan creativiteit en de lust om in de supermarkt te jagen bij de leftovers en afprijzingen deze week pakje spek van 99ct en een portie bio gehakt 395 maak je voor 4 personen slavinken van die met een likje ras el hanout pasta onweerstaanbaar lekker zijn... ik denk dat ik maar eens een simply the best kookboekje moet gaan maken;)) Voor de criticasters onder ons ik heb de kassabonnen nog liggen ...
Zo’n voorverpakte komkommer is misschien wel goedkoper dan een womanizer pro, van Rossem
Een komkommer in plastic is een Bio+ komkommer ;)
Is ook een rare foto, iemand in een tandartspraktijk met een komkommer. Zal wel weer kunst zijn ofzo.
Over armoede gesproken,
In 2021 is het jaarsalaris van de algemeen directeur van het Nederlandse Rode Kruis, Marieke van Schaik, vastgesteld op €144.000, inclusief vakantiegeld. De sociale lasten en pensioenpremie bedragen €29.000. Zij ontvangt geen eindejaarsuitkering.
De directeur nationale hulp en verenigingsmanagement (tot 2022 Joke Hoekstra) ontvangt een jaarsalaris van €131.000 inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering. De sociale lasten en pensioenpremie bedragen €32.000.
www.rodekruis.nl/wie-zijn-wij/directi...
Wat een overdreven gezeur ! Zolang een asielzoeker gehuisvest wordt op een luxecruiseschip, een uitkering en een woning krijgt is er geen armoede in Nederland. Allemaal geklaag om niks. Op het moment dat we asielzoekers niet meer kunnen huisvesten en te eten geven dan is er sprake van armoede.
Tja, ik ken wat mensen die uiterlijk vertoon veel belangrijker vinden dan wat te eten of een fijn thuis. Nou wil ik niet zeggen dat er geen echte armoede is of dat er geen schrijnende gevallen zijn, maar goed. Als je in je dure kleren met een dure auto bij mij een tientje komt lenen om te eten doe je iets verkeerd.
Dat soort ken ik ook. Die alleen langskomen als
ze wat nodig hebben, want slechte maand. Natuurlijk wel met een peuk op de lip, gedraaid uit hun zojuist bij de pomp gekochte pakje shag van een eurootje of 15. Ook ligt de kofferbak vol met zakken hondenvoer, want ook die 2 mechelaars, die 's avonds de hele ganse buurt bij elkaar blaffen, hebben vreten nodig. Tja, dan hebben Jeffrey en Priscilla het wel erg moeilijk.
Wij hebben in onze voortuin een tiny-voedselkastje op een paal geplaatst waar alle buren etenswaren etc. in kunnen schenken.
Dus eet je elke dag gratis? Wel altijd een verassing wat je krijgt. Daghap zeg maar
Vogelhuisje!
Echte armoede bestaat niet in Nederland of het moet het je eigen keuze zijn door verkeerde uitgaven. En als we het dan toch armoede willen noemen dan zijn het de werkende mensen met laag inkomen maar die nergens recht op hebben.
Als je werk hebt en je moet in je auto slapen omdat er geen woonruimte voor je is, dat is ook armoede.
Wat is uw definitie van echte armoede?
En die vrouw ziet er verzorgd uit.. dat klopt ook al niet
En heeft geen ingevallen gezicht
@Cornelis12 | 08-04-23 | 18:59: En geen peuk aan.
Komkommertijd
Leefgeld schuldsanering (beetje afhankelijk van situatie) vanaf:
"Eenpersoonshuishouden: € 40,- per week"
aktiva.nl/bewindvoering/leefgeld-bewi...
Tja daar begin je niet veel mee. Eten zou nog willen, maar daar moet je ook je pleepapier (gewicht in goud waard tegenwoordig), tandpasta, koffie etc van kopen.
Mijn vrouw doet al moeilijk over 70 euro per week
@Papa Jones | 08-04-23 | 18:57:
Ik ken mensen die geld overhouden van 50,- per week, en mensen die altijd te kort komen van 90,- per week.
De Halve Rode Maan hoor en zie je hier niet over. Nog even en hun fans gaan vanavond weer compleet obees aan het mierzoete gebak en onverdoofd lamsvlees. Die hebben het prima voor mekaar met de gulle sponsors uit Qatar en Oman.
Ik spaar al een tijdje melkdopjes voor de arme Nederlandse kinderen.
Het Rode Kruis moet in Den Haag zijn.
Hoeveel van die 400.000 leven op kosten van de staat? Hoeveel van die 400.000 werken maar kunnen toch hun broek niet ophouden, of zijn ondanks hun werk niet in staat de tering naar de nering te zetten? Hoeveel van degene met Klarna (TV's, kleding, schoenen, en al andere niet kritische uitgave) schulden leven in armoede. We leven zo langzamerhand in een maatschappij waar het hand ophouden, ondersteuning in alles de norm is. Zelfredzaamheid is aan het uitsterven.
‘t Spotje uit een ver verleden nogmaals: een slimme meid is op de toekomst voorbereid heeft dit aangehaalde publiek nimmer kunnen bereiken, ongeacht het hedendaagse slimme lezen. Met dank aan de door de Staat opgeleide , afgesudeerde Pabostudenten die hun leerlingen vanaf groep 1 opzadelen met onkunde. gedebiliseerd edutaiment.
Hoi Tak, ik las en zag u wel vandaag op de jijbuis. Nog gefeliciteerd met jullie prijs.
‘ Natuurlijk heerst er schaamte, niemand wil trots verkondigen dat ie geen geld heeft om te eten.’
Deze aanname, Bart, siert je. En verders, op naar een betere wereld. Je weet, een wereld waar geen Rode Halve manen zich gaan beklagen over hullie dit, wij niets.
Geef een boodschappenkaart van 17,50, dan kun je een pakje boter en een komkommer kopen.
Of begrijp ik het verkeerd?
En daar kun je dan 7 warme maaltijden van maken?
@Joris Beltsin | 08-04-23 | 18:50:
Wie niet rijk is moet creatief zijn.
Een komkommer hoort niet in de koelkast. Daar is hij maar 2 dagen houdbaar.
Alleen als de koelkast aanstaat.
@Mr_Natural | 08-04-23 | 18:50: Oh ja... ik schaam me direct.
Ik heb de koelkast áán staan.
@Papa Jones | 08-04-23 | 18:51:
Geen komkommer inleggen dan.
@Mr_Natural | 08-04-23 | 18:50:
Indien licht, dan is de duisternis veurbij.
U heeft gelijk, een koude komkommer ie niet te vreten. Tomaten horen ook niet in de koelkast.
@homieguerneville | 08-04-23 | 19:30: Niet in de 4graden koeler maar op tien graad houd je ze weken in topconditie en rijpen ze heel langzaam na.. zelfde geldt voor een ananas banaan en avocados
Voedselarmoede? Wat een gelul. Huisdieren weg, stoppen met roken en zuipen en zelfs in de bijstand eten genoeg. Keuzes maken, losers.
En tattoeages, loterijen en vuurwerk. Toch gek waar die lui allemaal wel geld voor hebben voordat ze bedenken ook nog vreten te moeten kopen
Nou nou, grote jongen. Hopelijk beland je zelf niet in zo'n situatie.
@SirCharlesPoploch | 08-04-23 | 18:51: Maar het klopt wél. Iedereen die tegen mij heeft gejammerd over geld is een verstokte roker.
@Papa Jones | 08-04-23 | 18:53: Ik herken dat beeld ook wel. Toch heb ik ook enige andere situaties gezien die niet aan dat beeld voldoen.
@Papa Jones | 08-04-23 | 18:53: Niet zo gek gezien de prijsontwikkeling.
Huisdieren weg? Ik weet er nog 1: kinderen weg. Achterlaten in het bos en er op toezien dat ze niet stiekem broodkruimels en kiezelsteentjes mee smokkelen.
Inderdaad ik zie ze staan in de rij bij de voedselbank allemaal een peuk in het hoofd.
Probeer eens een bijbaantje. Waar blijven de Hulp in de H's, de tuinmannen, de zaterdag-stratenmakers, de krantenbezorgers?
Er is geen armoede, er zijn wel idioot hoge lasten die de overheid ons oplegt en ook door supermarkten en energieleveranciers die dit in een één tweetje met het regime doen want geweldig goed voor de burger dat ze bezuinigen want klimaat en stikstof en crisis.
Technisch gezien komt armoede wel op want steeds meer mensen hebben te weinig geld om de rekeningen te betalen en voldoende kwalitatief goed voedsel te kopen. Dit is echter niet vanwege lonen of uitkeringen die op zichzelf te laag zouden zijn.
Mogelijk is het je ontgaan dat er ook nog een oorlog gaande is elders in Europa.
@Piggelmee | 08-04-23 | 18:46: Dus?
Helemaal eens.
@Piggelmee | 08-04-23 | 18:46:
Deze heeft niets te maken met stijgende prijzen hier. Olie en gas waren al duur, gevolg van klimaatbeleid. Toen kwam de Russische inval in Oekraïne en die gaf een extra boost aan olie -gasprijzen. Die schijnen nu al geruime tijd op niveau van voor de oorlog te zijn.
@Nuuk | 08-04-23 | 18:51:
Je vergeet dat er ook heel veel voedsel uit de Oekraine kwam.
@Piggelmee | 08-04-23 | 18:57:
Dat is vooral graan en oliezaden voor het Midden-Oosten en een aantal Afrikaanse landen. Die hebben het echt even benauwd gehad, maar de aanvoer loopt weer.
@Piggelmee | 08-04-23 | 18:46: Dat argument wordt vaak gebruikt door het kabinet.
Feit is dat energie in Europa nergens zo duur is als in NL. Je maakt mij niet wijs dat alleen de oorlog daar de oorzaak van is.
Ter illustratie: Als prikkel om energie te besparen is de energiebelasting per 1-1-2023 verhoogd. Je betaalt nu 59 cent/kuub gas en 15 cent/Kwh belasting.
Wie zijn die mensen dit dat bedacht hebben??!
Ze heeft het condoom aan de verkeerde kant omgedaan.
Boodschappenkaart? Waarom geen boodschappentas in plaats daarvan?
Die komkommer is geen eten
Boter en komkommer, say no more.
En het gaat weer over 'gevluchte mensen' in het gelinkt artikel. Blijf gewoon lekker daar lieve mensen! In tokkiebokkiestan is het eten goedkoper dan hier.
* Stopt een paar euro in de collectebus ter bestrijding van geestelijke armoede *
Het meest schrijnend vind ik persoonlijk de enorme menstruatie-armoede.
Anderen helpen ok ( nee geen cruisebootjes ) Als ik 1 euro in de donatiepot stop, hoeven anderen nog maar 149999 bij te dragen aan het riante salaris van de directie..
Ze kan het tich gestolen hebben?
Komkommer in de koelkast..?
Schijnbaar een goed verdien model voor het rode kruis om aan de Nederlander te denken. Schijnbaar steeds minder mensen die al die directeuren willen betalen. Dus gaan ze maar op de lokale tour.
REAGEER OOK