Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ook KWETSENDE boeken Agatha Christie onder handen genomen door sensitivity readers

Moord in de Kwets-Expres

In navolging van Roald Dahl is ook Agatha Christie herschreven door de sensitivity sukkels want KWETSEND. Dat leest dan ongeveer zo weg:

"Het was vijf uur 's morgens, op een winterochtend in Syrië. Op het station van Aleppo stond de trein klaar die in spoorboekjes wordt aangeduid met de weidse naam: Taurus-Express."

(...)

Maar wie heeft toch de moord gepleegd in de sneeuwwagon? Was het die prinses met het geslacht, de haarkleur, de afkomst, de huidskleur, en het geloof? Of was het toch de graaf, ook van een geslacht, met die haarkleur en die huidskleur? Of was het toch de kolonel, te onderscheiden op basis van zijn of haar of x geslacht en zijn of haar of x huidskleur en zijn of haar of x huidskleur? Of die twee mensen uit dat ene land, twee personen van een verschillend geslacht, met dezelfde huidskleur en een bepaalde kleur haar? En wat te denken van de conducteur, een persoon met een huidskleur en een geslacht? Wat was de rol van de assistent van Ratchett? Die assistent was te onderscheiden op basis van zijn of haar of x geslacht en zijn of haar of x huidskleur en zijn of haar of x haarkleur. Opmerkelijk! Er verliep een kwartier voor iemand iets zei, maar voor Poirot was er geen twijfel mogelijk.

(...)

"In dat geval", zei Poirot, "heb ik de eer, na mijn oplossing aan u te hebben voorgelegd, mij uit deze zaak terug te trekken." 

Facepalm voorbeeld

Een begrip als 'inheemsen' (natives) is nu veranderd in 'plaatselijke inwoners' (locals). Een vrouwelijk bovenlichaam wordt niet langer omschreven als "van zwart marmer" en een rechter heeft niet langer een "Indiaas temperament".

NEEEEEHEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE BLIJF ER NOU MET JE POTEN AF

Reaguursels

Inloggen

Gatver, is het alweer 5 over 1984? Wim de Bie zou zich omdraaien in zijn graf.

benjeallanggek | 27-03-23 | 17:31

Maar woke bestaat helemaal niet. Zo wordt ons wijsgemaakt.

LucaBrasi | 27-03-23 | 16:13

Die NEE....... vanuit de tenen die deel ik met je @Mosterd. Ben dol op mijn boeken! Laat nou alsjeblieft niemand daar aankomen. Zijn mensen dan zo dom, dat ze bepaalde uitspraken van personages in de boeken, niet in het tijdsbeeld kunnen zien?! Het is nou juist ook interessant om het tijdsbeeld te zien veranderen via boeken......*diepe zucht*.

lezeres | 27-03-23 | 16:01

En jawel hoor, NulpuntNul heeft onder datzelfde wokecensuurtopic over de Christie-boekvervalsingen de reactiemogelijkheid alweer de nek omgedraaid. Hebben ze daar nou echt niet in de gaten hoe fout ze als nieuwsite bezig zijn..

Conan de Rabarber | 27-03-23 | 13:26

Woke is gewoon nog steeds aan de winnende hand.

Blauwpetje | 27-03-23 | 13:14

Deze amerikaanse ooskust waanzin heeft een monster gecreeërd waarbij de op zich begrijpelijke gevoelens van onbehagen bij bevolkingsgroepen van (voormalige) overzeese gebiedsdelen omgevormd zijn tot trappen, minachten, kwellen en aanvallen van de inwoners van Nederland. Spot, vals verwijt, overwinningsgevoel is een deel geworden in klaslokalen, buurthuizen en zelfs het parlement.
Blanke calvinistisch ingestelde zelfkastijders en moslimbroederachtige types voeden deze gevoelens en "acties tegen het onrecht". Daarboven op geteld de opgeheven vinger van de GLse activist die het niet laten kan glunderend te roepen dat de autochtoon een minderheid in eigen stad is geworden geeft een sfeer die op zijn zachts gezegd akelig te noemen is.
Nog niet zo lang geleden konden autochtonen en burgers van (voormalige) overzeese gebiedsdelen rustig met en naast elkaar bestaan. Nu moet de autochtoon eerst maar hopen geen new woken activist tegenover zich te hebben en moet de betreffende allochtoon die zich niet heeft laten omvormen maar hopen dat de autochtoon tegenover hem/haar geen antipathie tegen 'de ander' heeft ontwikkeld door de woke terreur.

Niemand die zich actief verzet tegen de hoogopgeleide blanke calvinist en de de moslimbroederschap-sympatisant. Reden: woke is amerikaans, dus dat is meer dan welkom bij politiek en bedrijfsleven. Want amerikaans, da's geld verdienen. Poen scheppen. Rijk worden. Internationaal groot denken.

zeurmachine | 27-03-23 | 12:33

Het werd hoog tijd. Ik voelde me altijd gekwetst door de boeken van Agatha Christie

thanseeuwen | 27-03-23 | 12:16

gewoon niet meer kopen dus.

zeeman73 | 27-03-23 | 12:02

Van de N....hut van Oom Tom is al helemaal geen reedt overgebleven......

Maggiesfarm | 27-03-23 | 11:42 | 3

Mag 'Oom' ook al niet meer dan?

J.Dokstijl | 27-03-23 | 12:34

Stop die soepsidie dan. Mensen gaan raar doen als het om geld gaat. Case in point: Honduras dat voor Ruslandvriendje China kiest ipv Taiwan omdat daar meer te halen valt.
Het blijven een soort van apen.

SIogra | 27-03-23 | 11:16

Ja jongen, vroeger spraken de mensen (LHBTIxyz) een soort slaaptaal met foute woorden. Dat was nog vóór de Grote Wokening.

Nivelleermarionet | 27-03-23 | 11:08

Ach gewoon een marketing truuk.

Remus McMillan | 27-03-23 | 11:04

Zinloos treiteren of demagogisch manipuleren is iets anders dan iemand helaas moeten beledigen.
Gewoon omdat je je oprechte mening over iets geeft.

Als je niet mag twijfelen en dat kan uitspreken zonder gevolgen kan de waarheid, worden verborgen, omdat spreker monddood worden gemaakt. Omdat je dan geen kritiek meer kan leveren, ook al is het nog zo waar.
Dat is wat geloven eeuwenlang lang voor elkaar hebben gekregen.
Een grote deplatforming op basis van angst.
Dat is ook wat NIDA voorstelde bij OP1, godlaster strafbaar maken.
Doodeng.

Het lijken af en toe wel anti-verlichting-bewegingen, regressie.
Waar komt dat vandaan?
Blind fanatisme?
Hebben we niet opgelet bij maatschappijleer of geschiedenis?
Zijn we in slaap gesukkeld?

AdvocatusDiaboli | 27-03-23 | 11:02 | 2

Vanuit egoïsme gegenereerd schuldgevoel.

wijsvinger | 27-03-23 | 11:19

Het is helaas ook weer gewoon een verdienmodel.
Zoek even het vastgoed van de toenmalige BLM-top op, kijk naar de uitstekende docu van Candace Owens over George Floyd, zijn stomverbaasde huisgenoten en zijn inhalige familie die hem allang verstoten had.

funda | 27-03-23 | 11:42

Hoeveel van dergelijke acties zijn publiciteitsstunts, vraag ik me af. Na de aankondiging Dahl te 'sensibiliseren' leek er een run te zijn op originele Dahl's, en niet lang daarna werd aangekondigd dat Dahl's in originele vorm nog steeds beschikbaar zouden zijn. Hoeveel heeft de eigenaar op Bond verdiend toen ze hetzelfde deden?

Battery!!! | 27-03-23 | 11:01 | 1

Bond? "It identifies as a non-binary creature named Bond. James Bond."

Nivelleermarionet | 27-03-23 | 11:12

Op De Joop weten ze het weer beter, ook inzake dit item.
Censuur is geen censuur, maar "toekomstbestendig maken" of "aanpassen".
Wat zijn het daar toch een ongelofelijke huichelaars, met hun newspeak.
Stel je voor dat één of andere uitgever in de biblebelt een tekst zou aanpassen naar de smaak die in de zwarte kousenkerk heerst, dan weet je al op voorhand wat De Joop dáár van zou vinden.
Het gekrijs over 'censuur' zou niet van de lucht zijn. Maar nu maken met name mensen uit de rechtse hoek bezwaar, en dan worden er bij de VARA meteen wat passende drogredenen en leugens van stal gehaald.
Links en meten met twee maten, het is strijk en zet raak.

KeesBruin | 27-03-23 | 10:59 | 9

@SIogra | 27-03-23 | 11:17: Dit is geen taalaanpassinkje als [mensch -> mens].

Dit is normatieve, neerbuigende betutteling.

En dát is lastig te begrijpen voor eenrichtingsdenkers. Vergeet de kinderen niet goed voor te houden om vooral binnen de lijntjes te kleuren. Recht in de leer.
*Hakken tegen elkaar klakt*

Roos | 27-03-23 | 12:05

Denk dat het wel een beetje het geval is. De grote uitgeverijen zijn Woke in hun policies, bang als ze zijn om inkomsten te derven. Maar dat maakt het wat mij betreft allemaal nog een stukje erger. Het is de angst om beticht te worden van seksisme en racisme die doet besluiten om sensitivity readers aan te stellen. Probeer in de VS nog maar eens een werk uitgegeven te krijgen dat niet voldoet aan de Woke-normen.

Schoorsteenveger | 27-03-23 | 13:09
▼ 6 antwoorden verborgen

Deze mensen…

mr_awesome | 27-03-23 | 10:59
-weggejorist-
TRUMP | 27-03-23 | 10:57

Dit is je reinste 1984.
Het herschrijven van boeken, van de geschiedenis. Volgens Newspeak.
Oude versies worden in 1984 ook verwijderd, opdat het lijkt alsof die niet hebben bestaan.

Wordt dat het volgende?
Oude versies van Dahl, Christie inzamelen en vernietigen?

Welke schrijver volgt? De Brönte-sisters? Jane Eyre met Mr. Rochester en Heathcliff uit Wuthering Heights; te dominante en te blanke mannen?

Wat leven we toch in een verschrikkelijke tijd.

Roos | 27-03-23 | 10:56 | 5

@TheseDays00 | 27-03-23 | 11:02: In principe verschilt deze ideologisch gemotiveerde censuur niet van de boekverbrandingen van de Nazi's of het verbieden van boeken door communisten, religieuze maniakken en wat dies meer zij.
Het gebeurt alleen op een gluiperige manier, met zoetsappig gezwatel over "toekomstbestdig maken" van boeken. Toekomstbestendig? Mijn reet!

KeesBruin | 27-03-23 | 11:07

@KeesBruin | 27-03-23 | 11:01: ook dat zijn Newspeakachtige woorden, "toekomstbestendig maken".

Het oude wordt uitgewist met het tijdsbeeld van nu voor ogen. Een collectief geheugen verdwijnt daarmee.

Hetzelfde zie je met het woordje "blank". De generaties na ons gebruiken het niet meer, want racistisch.

Precies zoals Newspeak voorstaat: minder woorden, minder betekenissen, want minder gedachten. Als een woord niet (meer) bestaat kun je je er ook niet mee uitdrukken.
Thoughtcrime.

Dit is ook een van de redenen waarom ik tegen Jip en Janneke-taalgebruik als standaardtaal ben.

Roos | 27-03-23 | 11:20

Nog even de bijbel en de Koran aanpakken, dan zijn we klaar.

J.Cash | 27-03-23 | 12:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Men beperkt zich niet alleen tot ouderwetse woorden als ‘neger’ ook stijlfiguren als beeldspraak zijn niet meer heilig. Het is een soort beeldenstorm 2.0 aan het worden. Tijd voor een verlichting 2.0.

Tiscali-2 | 27-03-23 | 10:41 | 2

Ook dat, ja. Maar laten we vooral het basisprincipe niet uit het oog verliezen: je blijft gewoon met je poten van een gepubliceerde tekst af. Er staat wat er staat, of het jou of anderen nu bevalt of niet. Dat is gewoon een principekwestie.

KeesBruin | 27-03-23 | 10:46

De dictatuur van de gekwetsten.

Ik zet dominee Gremdaat nog maar eens op.
https://www.youtube.com/watch?v=csN4BDFrgGc

Zeurders | 27-03-23 | 10:41 | 3

"Als iemand me vertelt dat ik hun gevoelens heb gekwetst, zeg ik: 'Ik wacht nog steeds om te horen wat je punt is.'
In dit land is mij verteld: 'Dat is beledigend', alsof die twee woorden een argument of een opmerking vormen.
Voor mij doen ze dat niet."
Christopher Hitchens

AdvocatusDiaboli | 27-03-23 | 10:49

De dictatuur van mensen die voor andere mensen bepalen dat ZIJ zich gekwetst dienen te voelen...

Air van Boven Dorens | 27-03-23 | 10:53

Straks krijgen we speciale versies met een sticker: "Originele tekst"
Voor de echte liefhebber die ook wil weten hoe men toen schreef en dat heus zelf wel in perspectief kan plaatsen.
In plaats van de 1984 Big Brother versie.

AdvocatusDiaboli | 27-03-23 | 10:38 | 1

Mooie collectors item! Net als Kuifje in Afrika of zo

Hume | 27-03-23 | 11:06

Koran over "ongelovigen" ook maar herschrijven?
Bijbel over "ongelovigen" ook maar herschrijven?

meneer Q | 27-03-23 | 10:14 | 4

@SIogra | 27-03-23 | 11:11: Witte lakens zijn altijd het grote gevaar geweest, al ziet lang niet iedereen dat zo. Vooral die met gaten. Doodeng.

funda | 27-03-23 | 11:39
▼ 1 antwoord verborgen

Het beeld dat je er bij vormt, een beeldenstorm is het gevolg.

Acidstain | 27-03-23 | 10:12

Het altijd links-gebrilde Joop zegt er dit van:

"Reactionaire conservatieven reageren zoals gebruikelijk op het nieuws: ze jammeren over links en woke. In werkelijkheid worden de aanpassingen niet ingegeven door woke, maar door kapitalistische motieven. De rechthebbenden willen dat ook nieuwe generaties de boeken blijven kopen."

Mijn eerste reactie was: Jaja lulkoek, mooie manier om deze terreur weer terug te tikken, maar later dacht ik: Hoe zit dat eigenlijk? Wie initieert deze correcties? Zijn het inderdaad de rechthebbenden, met winst als oogmerk? Dat zou natuurlijk ook kunnen, is dat waard om het uit te zoeken? Dat verandert de zaak natuurlijk wel een beetje.

Beste_Landgenoten | 27-03-23 | 10:12 | 18

@Beste_Landgenoten | 27-03-23 | 10:28:
Als het de rechthebbenden zelf zijn, "trying to future-proof their toxic investments", dan is het eigenlijk nog veel erger gesteld met ons. Want dan zijn we al zo ver dat die rechthebbenden hun eigen bezittingen, afgeronde werken waarmee ze middels herdruk geld mee willen blijven verdienen, als "toxic" classificeren. Dat komt niet uit de lucht vallen. Want diezelfde uitgevers hebben reeds geruime tijd "sensitivity readers' aangesteld om manuscripten van levende schrijvers, werken dus die nog een eerste uitgave moeten krijgen, door het Woke-filter te halen. De Woke-ideologie heeft zich veel dieper ingevreten dan we erg in hebben, dat is mijn conclusie. Uitgevers doen hetzelfde als wat reclamemakers doen wanneer ze commercials in elkaar fietsen, ze laten hun oren hangen naar wat Woke loopt te schreeuwen, bang als ze zijn om voor seksist of racist uitgemaakt te worden, en stoppen hun verhaaltjes vol met pigmentverwenden en letterbakkers. En als er al sprake is van seksisme, dan is het omgekeerd seksisme, want dat mag dan weer wel.
Het zou wel eens als "toxic" kunnen worden opgevat, zo denken de uitgeverijen, dus laten we uit voorzorg maar gaan ontgiften. Overigens, de One Love-band in het betaalde voetbal is volgens mij ook zoiets, een angstreflex, is uit willen schreeuwen "wij zijn niet toxisch". De politie die aan een Iftar deelneemt, idem dito.
Het grappige is dat The Woke het niet goed kunnen verkroppen dat die uitgevers hen vóór zijn in het deugen.
www.theguardian.com/books/commentisfr...

Schoorsteenveger | 27-03-23 | 13:02

@Après toi | 27-03-23 | 12:37:
Native American. Foei. En hij zegt niet ugh, hij lijdt aan een chronische bronchitis. Of zoiets.

Graaisnaaiert | 27-03-23 | 14:00

Misschien dan meteen ook de Nachtwacht overschilderen en wat inclusiever maken. Er zijn vast nog wel meer Oude Meesters waar de latex van woke overheen kan.

president osama | 27-03-23 | 17:00
▼ 15 antwoorden verborgen

Ik vind persoonlijk een vrouw met een lichaam van zwart marmer sexy. Ik bedoel, een mooie negerin hoeft niet lelijk te zijn.

Red shirt | 27-03-23 | 10:10 | 3

Een gitzwarte negerin, in haar blote punani, in een geheel donkere kamer, op een hagelwit kleed en met een blacklight erop. Zin in, nu...

Air van Boven Dorens | 27-03-23 | 10:41

@Air van Boven Dorens | 27-03-23 | 10:41:
Ik heb nog mijn twijfels over dat hagelwitte...

funda | 27-03-23 | 10:49

En dat blacklight kan natuurlijk helemaal niet meer.

Nivelleermarionet | 27-03-23 | 11:24

Wat een creatief zwaktebod van een complete generatie. Iedere periode heeft zijn eigen grote schrijvers waardoor verhalen automatisch meebewegen met de tijdgeest. Anno 2023 kunnen we niets meer zelf bedenken en moeten de successen van vroeger worden ‘verbeterd’. De Westerse beschaving bevindt zich in het eindstadium, zichzelf voorbij gelopen.

Flibbage | 27-03-23 | 10:10

Verschrikkelijk, dat moeten ze eens met de bijbel flikken. Oh wacht...

Ndranghitiari | 27-03-23 | 10:09 | 5

Och, die is ook ooit een keer geschreven door iemand op basis van wat doorverteld werd. En daarna overgeschreven. En daarna vertaald. En toen gebundeld door weer andere mensen op basis van...iets. Opvatting uit de hele vroege middeleeuwen. Maar dat vertellen ze er niet bij op de zondagschool.

En daarna werd het de waarheid van kaft tot kaft. En wee degene die twijfelde. Of vragen over de oorsprong stelde. Totdat de verlichting in het westen kwam en het geloof niet meer de waarheid kon claimen zonder onderbouwing. Maar het duurde nog erg lang voordat de bevolking mondig genoeg was.

AdvocatusDiaboli | 27-03-23 | 10:33

Jaa wow, de hardcore christenen zullen dan wel de straat op gaan in NL…

Bochel | 27-03-23 | 11:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat is het probleem als ieder ooit geschreven boek exact klinkt als de laatste persverklaring van Kaag en Rutte?
Een welgemeend 'sorry' op een inlegvelletje zou eigenlijk genoeg moeten zijn.

funda | 27-03-23 | 10:06 | 1

En de rest zwart gelakt.

Flibbage | 27-03-23 | 10:11

Ik heb nog een hoop Bob Evers boeken waar die sneeuwvlokjes beter niet in de buurt komen, anders zullen ze meteen ontploffen.

Met_baard | 27-03-23 | 10:04 | 4

Sjors en Sjimmie?

funda | 27-03-23 | 10:15

@funda | 27-03-23 | 10:15: Nee, die zullen wel in het deugsegment zitten daar ze Sjimmie nooit benoemden. Maar de eerste drie boeken van Bob Evers? Nou...

Met_baard | 27-03-23 | 10:18

@Met_baard | 27-03-23 | 10:18: Ik zal ze ook nog wel ergens hebben, staat me niets van bij, eigenlijk.
Maar het hele verleden moet nodig gewist worden want racistisch en onverdraagzaamheid.
Tegenwoordig surf je als jongvolwassene (kind) van de ene gruwelmoordsite naar de andere complottheorieverzameling maar het echte, diepe kwaad zit bij Willy Vandersteen, bij Sinterklaas en de eerste Bambi-films.
Laat die goedmensen maar schuiven.

funda | 27-03-23 | 10:25
▼ 1 antwoord verborgen

Maar wat betekent dit nu eigenlijk concreet?
Ik neem aan dat tegenwoordig niemand meer nog Agatha Christies koopt, correct me if I'm wrong.
(Her)schrijf lekker je eigen versies denk ik dan, ik las, lees en wie weet zal ik toch nooit niks van die oude meuk lezen.

D-Fens_1963 | 27-03-23 | 10:03 | 4

Sensitivity writers verkopen niet, zoals nieuwe Disney-films die altijd gebaseerd moeten zijn op hun eerdere films anders floppen ze.
Het is totaal gebrek aan inspiratie, verkocht als politieke bewustwording, en de goedmensen trappen er nog altijd in.

funda | 27-03-23 | 10:10

@Nuchternederland | 27-03-23 | 10:07: Tsja, ik weet niet waar u naartoe gaat met vakantie maar mijn e-reader gaat eigenlijk vrijwel altijd ongebruikt weer mee terug. Zoveel te beleven/te zien dat ik meestal niet verder kom dan 3 hoofdstukken Brusselmans of zoiets ;-)

D-Fens_1963 | 27-03-23 | 10:23

Jammer voor u dat u zo'n moeite heeft met lezen.
Via lettertjes en woorden de gedachten van iemand anders tot je nemen.
Ja, het is moeilijk voor sommige mensen, alsof de hersenen teveel weerstand geven tegen iets van buitenaf.
Vooral omdat er hele mooie oude meuk is gemaakt dat je dan misloopt.

AdvocatusDiaboli | 27-03-23 | 10:45
▼ 1 antwoord verborgen

Agatha Christie schreef lectuur volgens de mores van haar eigen tijd. Om haar teksten te gaan kuisen lijkt mij een inbreuk op haar geestesvruchten. Alsof we een bh op een naakt van Isaac Israels gaan schilderen. Het doet mij een beetje aan de Reichskulturkammer denken.

Red shirt | 27-03-23 | 10:03

Ben benieuwd wanneer ze aan de muziek gaan beginnen. Hey Jude van de Beatles wordt vaak gehoord of begrepen door jongeren als Hey Jew. Misschien veranderen in Hey you?

Tiscali-2 | 27-03-23 | 10:02 | 5

Lol. Op een zekere site las ik eens dat de song van de Beach Boys genaamd schokkend was. Ging om Barbara Ann, maar zij verstonden 'barbarian'.

toetssteen | 27-03-23 | 10:11

Of Some Girls van de Rolling Stones.

swapper | 27-03-23 | 10:16

In de film Yesterday is het 'Hey dude'.

Keutels | 27-03-23 | 10:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Het erge is dat de voorbeelden eigenlijk 'best' netjes zijn.

Keutels | 27-03-23 | 10:00 | 2

Ja, verbaast me dat 10 little niggers nog niet voorbij gekomen was. Of is die al herschreven/gecancelled?

IslamPislam | 27-03-23 | 10:46

Ja, het is maar een kleine stap hiernaartoe. Ik denk dat de boeken van Conan, Lovecraft en Robert Jordan niet eens gesensitiviteerd gaan worden maar hier rechtstreeks op belanden:
www.strijdbewijs.nl/berlijn/berlijn65...
Wat denken we, 2030? 2035? Of al eerder?

Graaisnaaiert | 27-03-23 | 09:58 | 4

@Après toi | 27-03-23 | 10:02: en die hebben lange tentakels.

Conan de Rabarber | 27-03-23 | 10:05

A-t, was het maar zo. Heb een paar latere uitgaven en daar hebben ze het wel netjes gedaan, een woord vooraf van de samensteller van de omnibus. Maar dat was ruim 10 jaar geleden, zal tegenwoordig niet meer volstaan. En Conan zou gewoon als aanrander, zo niet verkrachter worden gezien.

Graaisnaaiert | 27-03-23 | 10:08

@Conan de Rabarber | 27-03-23 | 10:05:
*Grinnik*

Graaisnaaiert | 27-03-23 | 10:10
▼ 1 antwoord verborgen

Taalnazi was een scheldwoord, nu is het een beroep

area357 | 27-03-23 | 09:57 | 5

Leuke vondst, maar met 'taalnazi' werd toch iets anders bedoeld, dan wat jij er nu van maakt.
Wat we nu zien is geen oproep tot correct taalgebruik, maar pure censuur. Dat is het, wat voor leugens de uitgevers of De Joop er ook over mogen rondstrooien.
Het is gewoon censuur, niets anders.

KeesBruin | 27-03-23 | 10:49

Ik zie dat wat onderbouwing van de tegel nodig is.

De "oude" taalnazi's waren personen die anderen de maat namen over spelling en interpunctie.
De "nieuwe" taalnazi's gaan nog verder en nemen anderen zelfs de maat over de inhoud, betekenis, woordgebruik, etc, Ze hebben er zelfs een beroep voor uitgevonden.

Dit gaat veel verder dan censuur, we hebben het hier over manipulatie en indoctrinatie.

area357 | 27-03-23 | 11:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Woke van de bovenste plank. En geschiedenis en cultuur vervalsing.

DontLookWhenIP | 27-03-23 | 09:56

De vraag rijst : wanneer stopt deze waanzin ? Wanneer is het genoeg ? Volgens jullie zelf, wokies ? Het antwoord ligt voor de hand : nooit. Het zal nooit genoeg zijn omdat het werk van een censor is nooit af is. Bij definitie. Er is altijd wel iets anders, altijd nog meer dat gecensureerd moet worden. Zodra ze alle boeken ter wereld gecensureerd hebben gaan ze door met de films, en uitingen op sociale media enz.

Asteroid-B612 | 27-03-23 | 09:55 | 5

@Louter Leuter | 27-03-23 | 10:01: waarom witte bladzijden? En op de brandstapel met het boek.

TheseDays00 | 27-03-23 | 10:02

@Louter Leuter | 27-03-23 | 10:01:
Vandaar dat bij een stel oude boeken in mijn boekenkast nu vergeeld zijn...... O jeetje, straks wordt mijn schoondochter kwaad. (die tikt hooguit op haar voorhoofd)

toetssteen | 27-03-23 | 10:14

Dit is in belangrijke mate de schuld van de media, die dat woke-volk continu een podium hebben gegeven. Ze hadden die rotzooi moeten bekritiseren en verder totaal negeren.
En verder dragen natuurlijk de universiteiten een grote schuld in deze kwestie. Daar is dat gedoe het eerst ingeburgerd geraakt, gepamperd en gepromoot. Dat zijn de ergste collaborateurs van woke.

KeesBruin | 27-03-23 | 10:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat zouden deze gevoelige lezers van De negerhut van Oom Tom maken?

Pieter Breydel | 27-03-23 | 09:53 | 4

@Papa Jones | 27-03-23 | 09:54: Die is aangespoeld op Lampedusa.

Pleegzuster B | 27-03-23 | 10:00

‘Het voortplantingsorgaan van hen’ is de reeds herziene herdruk.

Flibbage | 27-03-23 | 10:16

@Papa Jones | 27-03-23 | 09:54:
Haha die is leuk inderdaad.
Wel heel erg woke, moet ik zeggen.

Beste_Landgenoten | 27-03-23 | 10:32
▼ 1 antwoord verborgen

We doen er lacherig over, maar het is een gevaarlijke ontwikkeling.

laurentius | 27-03-23 | 09:50 | 5

Het is van alle tijden. Maak je geen zorgen.

horsteknots | 27-03-23 | 10:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Walgelijk. Ik voel me bijzonder ernstig gekwets door deze gang van zaken.

Gummibrösel | 27-03-23 | 09:48

Eens kijken of er aandelen van De Slegte verkrijgbaar zijn....

Louter Leuter | 27-03-23 | 09:46

Ik denk dat alle sensitivity lezers blank zijn, trouwens. Die weten immers het beste wat kwetsend is voor niet-blanken.

John McClane | 27-03-23 | 09:46 | 2

Nou, daar zullen ongetwijfeld ook wel wat Wekker- en Simons-types rondlopen die om de drie woorden luidkeels roepen 'microagressie' en dan driftig met rood potlood een heel epistel in de kantlijn neerpennen. Van die woke-strijders die dan aan het einde van het boek voldaan zuchten dat er nog heel veel werk moet worden verzet om de wereld veiliger en inclusiever te maken.

FrankVeer | 27-03-23 | 09:55

Ja, een lange regenjas met knopen.

Pleegzuster B | 27-03-23 | 09:59

Ik heb pas een boek gelezen. Die wordt gelijk door de sensitive readers gelijk herschreven. Dat boek heet: Ik ben stiefvader, niet geaccepteerd.
Zijn er dan nog meer boeken die onder de sensitive readers aangepast gaan worden?
Harry Potter reeks? Ze spelen daar met een stokje en roepen daarmee naar elkaar vreemde woorden
Marry Poppins, totaal geen andere kleur, behalve blank
Merijntje Gijzen

edo2018 | 27-03-23 | 09:45 | 3

Maar goed dat die ouderwetse telefoongidsen niet meer bestaan. Die stonden vol met De Zwart, De Wit, Blankenstein, Van Onderen. Vreselijk toch.

Pleegzuster B | 27-03-23 | 09:54

@Pleegzuster B | 27-03-23 | 09:54: HAHA,

edo2018 | 27-03-23 | 10:09

Cherry Poppins opent uw oog. Aanrader!

Flibbage | 27-03-23 | 10:18

Effe een Mr_Natural:
Sensitivity readers zouden verboden moeten worden.

Basil Fawlty | 27-03-23 | 09:43 | 5

@Après toi | 27-03-23 | 09:48: ‘In het meer! In het meer!’
.
Nou, pleur die deugterroristen er maar in, hoor.

Wayfaring stranger | 27-03-23 | 09:58

@Après toi | 27-03-23 | 09:48:
Te vrezen valt inderdaad voor de hele Asterix reeks. De Nubische piraat met spraakgebrek gaat eruit. Die sowieso.

Beste_Landgenoten | 27-03-23 | 10:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Poirot lost altijd zaken op door op het allerlaatste moment met informatie te komen die de kijker/lezer niet heeft. Ik heb daar moeite mee.

Phreack | 27-03-23 | 09:41 | 3

En in het laatste boek met Poirot is hij zelf de moordenaar.

Après toi | 27-03-23 | 09:43

Voila, herschrijven die hap.

Von Knarrenstein | 27-03-23 | 09:43

@Après toi | 27-03-23 | 09:43: En transgender met tieten op zijn rug.

Conan de Rabarber | 27-03-23 | 09:52

Het ‘n-woord’ wordt ook nu steeds geschreven in de media.
Vroeger had je ‘k’ ipv kanker ook zo’n onzin.spreektaal dan.
En f*ck wat een debiliteit

laurentius | 27-03-23 | 09:40 | 1

Onvoorstelbaar dat je niet eens meer "neuken" mag schrijven ;-)

Conan de Rabarber | 27-03-23 | 09:48

Je zult maar van de leg raken door 'witte tanden'. Erger nog: je zult iemand die ervan van de leg raakt maar dik betalen om van de leg te raken om niks. Wat een intens trieste figuren.

SIogra | 27-03-23 | 09:39 | 1

Nee, heel slimme figuren.
Met zinloos gewauwel dikke soepsidie binnen harken want zòòò deugen meneer. De honden lusten er geen brood van.

Guusje Nadorst | 27-03-23 | 10:05

De Hut van Kleur van een familiepersoon genaamd Tom.

Dubbelepunthoofd | 27-03-23 | 09:38 | 3

Sjors en Sjannie

Conan de Rabarber | 27-03-23 | 09:41

"De armoedige woning van een sociaal zwakkere en kwetsbare afstammeling van tot slaaf gemaakten, de man van kleur met de slavennaam Tom".

Asteroid-B612 | 27-03-23 | 10:02

Dit is gewoon geschiedenis herschrijven zoals 1984. Alle oude boeken in de verbrander en steeds de lijn een beetje opschuiven tot niemand het origineel nog kan herinneren.

omwenteling | 27-03-23 | 09:38 | 1

Precies hun bedoeling en ze schamen zich er niet eens voor dat ze met hun vieze woke tengels ons cultureel erfgoed besmeuren en postuum iedere kunstenaar, schrijver of beeldhouwer uit betere tijden in zijn reet neuqen.

Conan de Rabarber | 27-03-23 | 09:51

En sensitivity-readers, wat zijn dat nu weer voor een apart slag volk? Wanneer is hier sprake van inbreuk op het auteursrecht van de schrijver en wanneer gaat dit miezerige gajes zich vergrijpen aan Shakespeare of of de oude klassieken? Het is misschien een goed idee om naast de kinderbijbel ook kinderversies van Roald Dahl uit te .... ohhhh wacht, woke-versies van alles wat door normale mensen zonder problemen gelezen kan worden maar waar de woke-fascisten en geschiedvervalsers traantjes van krijgen en verdrietig van worden.

Conan de Rabarber | 27-03-23 | 09:38 | 6

Mensen die veel in schrijverscafe's rondhangen maar nog nooit iets gepubliceerd hebben gekregen, zelfs niet in de schoolkrant.

Graaisnaaiert | 27-03-23 | 09:54

@Graaisnaaiert | 27-03-23 | 09:54: Daarom plegen ze nu op grote schaal censuur, het is een miezerig slag mensen van twijfelachtig allooi.

Conan de Rabarber | 27-03-23 | 09:58
▼ 3 antwoorden verborgen

Kostelijk.... wanneer is de Bijbel en Koran aan de beurt

Bouwfraudeur | 27-03-23 | 09:38

Straks worden de romans van Baudet nog door een sensitivity-reader gekuist.

Après toi | 27-03-23 | 09:36 | 1

Die sensitivity readers weten niet eens hoe ze hun eigen toilet moeten kuisen.

Conan de Rabarber | 27-03-23 | 09:46

Waarom maken zich druk over hoe een ander zich voelt en/of wordt behandeld? Hoef je in deze samenleving niet meer voor jezelf op te komen? Moet iedere drempel voor je voeten eerst worden weggehaald door iemand anders? Piquet veroordeelt voor racisme, maar aangeklacht door 4 mensenrechtenorganisaties, niet door het slachtoffer. Max die mong.. l over de boordradio roept en dan een brief van een of andere stichting krijgt dat hij een bevolking kwetst. Hulporganisaties die mensen naar Nederland helpen en dan bij de rechter aankaarten dat die mensen niet volgens de normen van de hulporganisaties worden geholpen. Niet iedereen heeft een olifantenhuid, maar het kweken van een beetje eelt op je ziel kan echt geen kwaad.

Gebakschep | 27-03-23 | 09:34 | 2

Een natie van mietjes.

Bochel | 27-03-23 | 09:38

Vooral anderen moeten eelt kweken.

TanteJuut | 27-03-23 | 09:45

Ik had al de complete James Bond serie op blu-ray in huis gelukkig. Straks worden de ondertitels ook aangepast. Heet Roger Moore nog steeds zo? Of is het nu Roger Locale?

Jos Tiebent | 27-03-23 | 09:34 | 2

Roger Enough, want het hoeft niet altijd Moore.

John McClane | 27-03-23 | 09:35

Als ze maar van Pussy Galore en Xenia Onatopp afblijven!

Wayfaring stranger | 27-03-23 | 10:01

Het wordt nu echt een puzzel. Christie heeft overigens een paar detectives geschreven, waarin de ik-figuur -dus degene die het verhaal vertelt- de moordenaar is. Dat levert voor de lezer een verrassende ontknoping op.

Après toi | 27-03-23 | 09:34

Vroeger moest je nog de straat op, fakkels kopen, een fik starten, boeken erop gooien enz enz.
Nu kan het gewoon vanaf de luie stoel met het telefoontje.

Bochel | 27-03-23 | 09:33 | 1

Foei. U bedoelt natuurlijk multi-functionele, energiezuinige draagbare communicatieinrichting.

Nivelleermarionet | 27-03-23 | 11:38

Kan iemand voor mij in detail omschrijven hoe een kwets voelt? Als ik dit soort berichten lees gaat er namelijk ook van alles door mij heen, denk dat dat een kwets is. Is dat alles dat er nodig is om de gang van zaken naar mijn hand te zetten? Wie moet ik daarvoor aanspreken? Wie maakt de keuze tussen het type mens dat gekwetst mag worden en welke niet?

nsfl | 27-03-23 | 09:33 | 2

Je moet je in deze voorstellen dat je eerder van de kwets in kwestie hebt gehoord, en je nu wilt inzetten om anderen tegen voornoemde kwets te behoeden.

NiCeY | 27-03-23 | 09:35

Van kwetsen kan je prima jam maken.

Floppie1 | 27-03-23 | 09:40

Zou het niet goedkoper zijn om een waarschuwing op de kaft te plakken dat het lezen van deze romans schade kan berokkenen aan labiele, infantiele, egocentrische, wereldvreemde, debiel-woke en andere zeikerige zeikerds met een fascistische inslag..

Conan de Rabarber | 27-03-23 | 09:32 | 3

Uitstekend voorstel

NotWoke | 27-03-23 | 09:36

Goed idee, geef al die "voor even" gearresteerde 104 Eindhoven-"mensen" van zaterdag een exemplaar, zelden zoveel wild draaiende ogen bij elkaar gezien.

hagelkruis | 27-03-23 | 09:37

@hagelkruis | 27-03-23 | 09:37: Een frontale lobotomie zou een hoop ellende oplossen maar dat is een oplossingen waar dit soort volk straks het liefst normaal denkende mensen mee te lijf zal gaan..

Conan de Rabarber | 27-03-23 | 09:40

Moord op de Woke Express.

Schoorsteenveger | 27-03-23 | 09:32

Eerst bijbel en koran, dan praten we verder.

dathoujetoch | 27-03-23 | 09:32

Kom op, en nu de koran, toe.

John McClane | 27-03-23 | 09:31

Ben neo-woke. Naast alert op discriminatie van minderheden ook alert op discriminatie van meerderheden. maar dit pad wandel ik niet in. Dit taalkundige beschavingsoffensief zorgt enkel voor het ondergronds gaan van meningen die ik juist in het gesprek wil bestrijden.

TanteJuut | 27-03-23 | 09:29 | 7

@TanteJuut | 27-03-23 | 09:41: we moeten wel eens ophouden met doen alsof er in NL achter elke boom een man met een witte puntmuts kruizen staat te verbranden.

Bochel | 27-03-23 | 09:48

@TanteJuut | 27-03-23 | 09:41: mwah, types zoals deze sensitivity readers zien in veel zaken het grote Kwaad terwijl het er niet is.

nikolaos | 27-03-23 | 09:48

@Bochel | 27-03-23 | 09:48: Daar doe ik niet aan mee. Dat is overdreven gehuil om niets. Voel je niet aangesproken.

TanteJuut | 27-03-23 | 09:53
▼ 4 antwoorden verborgen

Volgens mij is boek verbranding veiliger en al jaren geleden voorspeld,

Regentenstijl | 27-03-23 | 09:28

De enige die het recht heeft gekwetst te zijn in de boeken van Agatha Christie is het moordslachtoffer.

En na de redactie door de sensitivity de lezer, helaas, ook.

Glasgow Argus | 27-03-23 | 09:27

Ik ben blank, sommigen noemen dat wit. In de VS ben ik van het 'Kaukasische ras'.
Vind het allemaal even kwetsend.

Doet me gewoon pijn, verdomme!

Ichneumonidae | 27-03-23 | 09:26 | 5

@Après toi | 27-03-23 | 09:51: Zal ik jou eens even gaan kwetsen, jij gore rabiaat-rechtse misogyne blanke crypto-fascist!

Ichneumonidae | 27-03-23 | 09:54

@Après toi | 27-03-23 | 09:38: after you ??

Hetiswathetis | 27-03-23 | 11:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Het zijn toch wel mensen zonder kleur die die boeken herschrijven, anders is er sprake van culturele toe eigening door mensen van kleur.

Schadenfreude | 27-03-23 | 09:26

Benieuwd wat Herman Brusselmans van dit soort literatuur zuiveringen vindt!

pibasso | 27-03-23 | 09:25

Meteen maar even een ander onderdeel van kunst meepakken: schilderijen.
*snorretje op Mona Lisa tekenen doet*
Zo!

VP732 | 27-03-23 | 09:24

We hadden de massa in de kerken moeten houden, je ziet nu wat er van komt als ze gaan proberen om zelf te denken.

Harry.Langezwaal | 27-03-23 | 09:23 | 1

Mijn oma zei het al: de kerk en armoede houden de mensen netjes.

Wayfaring stranger | 27-03-23 | 10:04

Wanneer zijn de schilderijen aan de beurt?

Comfortably_Numb | 27-03-23 | 09:23 | 3

Wanneer is Freek de Jonge aan de beurt? Hij heeft zelfs een keten van liedjes met de titel van een boek van Agatha Christie.
www.youtube.com/watch?v=jWE9eL4wTsc

Arnold Layne | 27-03-23 | 09:22 | 1

Martin Luther King, je beste vriend in je negervriendenkring. Ja ja, dat zou die nu niet meer zeggen. En van die dame op bed 1, die had gewoon kanker, dan kan denk ik ook niet meer. Maar toen was hij nog wel leuk, nu kan ik niet meer om hem lachen.

HerrieK | 27-03-23 | 09:34

Zolang de Bollywood films zelf ook niet ophouden met het uitdragen van het Indiaas temperament hoeft Agatha niet als entartet te worden gezien. Hoe durven wij onze Kulturkammer regels op uitheemsen te plakken?

borgmonster | 27-03-23 | 09:22 | 2

Inderdaad. Daar speelt nou nooit eens een blanke de hoofdrol of een held. En er komen vrijwel alleen Indiase mensen in voor. Nooit een westerling.

Bah, racisme tot en met!!!

DankeSchon | 27-03-23 | 09:23

Wat wel opvalt is dat de titel hier (1997) niet op de hoes staat. Nummer is uit '65.

De VPRO-gids #52 -1998 had een gratis kerst-cd met dit nummer uitgevoerd door Robbie Muntz. Betwijfel of de VPRO zich nu nog aan zou wagen.

De clip zou nu zeker ophef geven!

www.youtube.com/watch?v=ohT0CaRGboE&a...

bitterpete | 27-03-23 | 11:36

Allemaal entartete kunst: eerst Roald Dahl, Ian Flemmjng, en nu ook al Agatha Christie.

Wie zullen er nog meer uitgekotst worden door de woke Kulturkammer?

borgmonster | 27-03-23 | 09:17 | 5

Heel makkelijk: alles en iedereen.

Here's Freddy | 27-03-23 | 09:23

@DankeSchon | 27-03-23 | 09:22: Game of Thrones was een geweldige rauwe serie, heerlijk unwoke. Het is slechts 12 jaar geleden dat de serie startte, maar ik vrees dat hij nu veel meer wokey gemaakt zou worden, zie bv. de nieuwe serie vd LOTR.

Kowalski11 | 27-03-23 | 09:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Na de 'persoon van kleur', nu ook de 'persoon van afkomst'?

Bad_Pritt | 27-03-23 | 09:17 | 3

Is dat wel woke genoeg? Immers, het geeft nog wel een bepaald onderscheid aan. EN DAT KAN NIET!!!

DankeSchon | 27-03-23 | 09:18

@DankeSchon | 27-03-23 | 09:18: Het komt nog eens zover dat ze zichzelf cancellen. Ik kan haast niet wachten tot het zover is.

Here's Freddy | 27-03-23 | 09:24

Ik zie eerder een variabele, als de jeugd dan toch moet leren over digitalisering.
De {huidskleur} {geslacht} uit {woonplaats} werd {kleur} heet toen {naam} {voornaamwoord} {ledemaat} uitstak.

boerk | 27-03-23 | 09:27

Een terugkerend grapje in huize Jones is, wanneer iemand niet op de naam van een bekend persoon kan komen... en het ligt op het puntje van je tong... om dan te roepen 'die met dat háár!'

Papa Jones | 27-03-23 | 09:17 | 3

Dan komt u nooit op Frits Wester.

BrutusBosch | 27-03-23 | 09:18

En hoe dan als je Gaston bedoeld?

DankeSchon | 27-03-23 | 09:19

Aha, je bedoelt Pierre van Hooydonck?

borgmonster | 27-03-23 | 09:23

Bedankt voor de tip. Gelukkig heb ik Kuifje in Afrika al.

Here's Freddy | 27-03-23 | 09:26

Ik vond deze advertentie opvallend:

Sjors & Sjimmie Collectie - de rebellenclub en speed
Nooit gebruikt

Nieuw
Ophalen of Verzenden

bitterpete | 27-03-23 | 10:38

Erg blij dat ik mijn toch al niet te waardevolle geschiedenis opleiding heb genoten medio 2012 voordat de wokewaanzin begon en mij toen op het hart is gedrukt juist boeken uit het verleden in hun oorspronkelijke taalgebruik te lezen, zodat je de tijd, taal en denkbeelden van de desbetreffende periode beter leert begrijpen. Vrees dat het een kwestie van tijd is voordat die opleidingen ook voor de bijl gaan.

Derkaderr | 27-03-23 | 09:14 | 2

Nou, dat is het uiteindelijke effect van dit soort filteringen, dat de band met het verleden volledig wordt doorgesneden. Heeft hetzelfde effect als het neerhalen van standbeelden en het veranderen van straatnamen: je gaat wegpoetsen wat je verleden is en daarmee degene die je bent ontkennen. Wij zijn allen nazaten, wij zijn allen erfgenamen. Wat we in ons DNA met ons meedragen bepaalt ons, maar ook wat wij aan cultuur meekregen definieert wie wij zijn. Het herdefiniëren van dat culturele verleden, het wegpoetsen en weglakken van wie wij waren is als het willekeurig knippen in ons erfelijk materiaal, het lomp en dom verwoesten en kapot maken van onze identiteit, en dat alles om ons tot een 'beter' mens te maken.
Straks weten we niet meer wie we zijn omdat onze bibliotheken, zoals in 1984, continu herschreven worden, aangepast aan de waan van de dag.

Schoorsteenveger | 27-03-23 | 09:28

@Schoorsteenveger | 27-03-23 | 09:28:
Er lag serieus een voorstel op tafel om het niet meer over Nederlanders te hebben maar over "inwoners". Zie u het vileine hiervan? Als je bij de gratie van de partij ( ja, ze zijn aan het samenwerken/fuseren in de bovenlaag, het Europarlement met name ) dus we werken langzamerhand toe naar een of 2 grote partijen die bepalen of wij bij de gratie van hun in dit land mogen blijven, of je wiegje nou in Blokzijl of in Aleppo heeft gestaan...

Graaisnaaiert | 27-03-23 | 10:05

Tevens worden uit alle boeken de passages met geweld en moord en doodslag verwijderd

van Dam | 27-03-23 | 09:14 | 2

Tenzij voor een goed doel als het klimaat

paost712 | 27-03-23 | 09:24

Totdat alleen nog de Lachende Piccolo en het oeuvre van Fred Emmer overblijven.

Moresnetunited | 27-03-23 | 10:11

"... taalgebruik beoordelen op uitspraken, bewoordingen en typeringen die als kwetsend kunnen worden ervaren."

Er is naar ik denk altijd wel iemand op aarde te vinden die iets als 'kwetsend' ervaart. Wat een criterium, manmanman.
Who gives a shit?

Ichneumonidae | 27-03-23 | 09:13

je zou voor de grap eens de eerste twee Kuifje strips moeten lezen. Kuifje in Afrika en Kuifje in Amerika.

Blubberbazooka | 27-03-23 | 09:09 | 3

Is Kuifje in Rusland al verboden?

Oh, Kuifje in het land van de Sovjets is 't.

Mr_Natural | 27-03-23 | 09:11

Daar is al genoeg ophef over geweest. Alleen zijn ze in Belgie wat minder inschikkelijk, zwarte piet is er nog en Tintin au Congo ook.

AntiZanicz | 27-03-23 | 09:24

De volgende stap zal zijn dat geturfd wordt hoeveel mannen en hoeveel vrouwen er in het verhaal voorkomen, hoeveel 'witten' en hoeveel 'Zwarten', en, vooral, of de hele letterbak goed vertegenwoordigd is. Waar nodig zal een al te hetero en al te oude butler omgekat worden naar een beduidend jonger transgender hoofd van de bediening en zullen de lord en de lady zwaar worden gepigmenteerd en als non-binair worden geïntroduceerd. En dat Poirot voortaan geen piemel meer heeft en dagelijks hormoonpillen slikt zal niemand dan nog verbazen.

Schoorsteenveger | 27-03-23 | 09:08

98% van de wereld (mannen en vrouwen) begrijpt/accepteert deze evolutionaire slappe woke-waanzin niet, vreemd dat een paar westerse overspannen, hatende personen dit kunnen laten gebeuren.

hagelkruis | 27-03-23 | 09:08 | 2

Zo is het helaas vaak geweest in de geschiedenis. De zwijgende meerderheid zorgt ervoor dat de foute minderheid zijn gang kan gaan. Of dacht u dat bijvoorbeeld de ontwikkelingen in de jaren '30 bij onze Oosterburen actief ondersteund werden door de meerderheid der Duitsers?

At_Dawn_They_Sleep | 27-03-23 | 09:20

.. dat een paar enz enz ... Nou, nee. Dit is overheden aangestuurd.

NerdAlert | 27-03-23 | 09:38

Schilderijen in kerken zijn ook naar de middeleeuwse standaard gezet qua kleding en uiterlijk. Ik stel voor deze ook naar het begin van de jaartelling te resetten en native te maken. Kom op, kerken als eerste. Niet, de Agatha Cristies. Stelletje Peppi en Kokkies.

TheseDays00 | 27-03-23 | 09:07

Dat ze haar naam ‘ Christie’ mag houden valt me dan weer mee.

laurentius | 27-03-23 | 09:07 | 1

Isla-Mie?

MAD1950 | 27-03-23 | 09:35

Tijd om te beleggen in een verzameling foute stripboeken. Een paar heb ik al. Weinig mensen die het lezen, maar deel één van Buck Danny heet "De Jappen vallen aan". Teksten als "Schiet naar believen op die wilden" en "pak aan geelbekjes" zou menig sensitivity reader in verrukking brengen.

Beste_Landgenoten | 27-03-23 | 09:06 | 5

Wat zal ik als sensitivity reader maken van "pak aan geelbekjes"? Iets als: "Ik wil jullie wat overhandigen, mensen van kleur"?

MAD1950 | 27-03-23 | 09:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Beschouw een boek als een kunstwerk: vind het mooi of niet, maar blijf er vanaf. Dit is net zo erg als de penis van de David van Michelangelo afbikken omdat je niet van marmeren penissen houdt.

Koning Willy | 27-03-23 | 09:03 | 4

@TheseDays00 | 27-03-23 | 09:11: Klein? Ik weet het niet. Ik denk eerder dat u zelf gewoon zwaar bovengemiddeld geschapen bent, net als vrijwel alle andere mannelijke reaguurders, waaronder ikzelf. U weet waar GS voor staat, toch?

DankeSchon | 27-03-23 | 09:17

@TheseDays00 | 27-03-23 | 09:11:
David was eigenlijk Davide, de eerste bekende gendermeander. En wat dat geslacht betreft, grote clit, kleine piem0l, potato, potatoe.

Graaisnaaiert | 27-03-23 | 09:50
▼ 1 antwoord verborgen

Toch nieuwsgierig waar de grens ligt. Ik heb wel een vermoeden. Bij boeken waarvan te herleiden is dat ze geschreven zijn door blanke overheersers. Denk dat de Romeinen daar nét niet meer bij horen en de Middeleeuwen misschien ook gevrijwaard blijven. Al weet je het nooit zeker, één ding is duidelijk, lectuur uit andere culturen dan de westerse blijven onaangetast.

Beste_Landgenoten | 27-03-23 | 09:03 | 3

Wat in de Koran staat zal nooit worden herschreven al is het nog zo kwetsend. Want wie wil er bloed op de achterbank, mes, steek, pijn…

eerstneukendanpraten | 27-03-23 | 09:05

En de vraag blijft waarom dat allemaal nodig is. Iedereen weet toch dat als je een boek op deze manier uit zijn context haalt de literaire betekenis teniet wordt gedaan? Wookjes zijn dus ook cultuurbarbaren.

Here's Freddy | 27-03-23 | 09:35

Waar de grens ligt is afhankelijk van de sensitivity readers. Zolang die een betaalde baan hebben, om teksten op ‘gevoelige inhoud’ te beoordelen en een stempel te kunnen drukken zullen die teksten aanpassen.

ratelaar | 27-03-23 | 09:35

De dader had een non-descripte huidskleur en identificeerde zich als non-binair konijn…

eerstneukendanpraten | 27-03-23 | 09:02 | 1

Die moet dan woke zijn geweest. Kan niet anders.

Here's Freddy | 27-03-23 | 09:29

Terwijl het toch vaak de butler was als niet te missen vertegenwoordiger van de genderneutraliteit in de fictie van toen. Maken ze daar dan ook de oostblokbediende met mediterrane uitstraling van?

hoochee | 27-03-23 | 09:01

Tien kleine negertjes. Dat wordt nog wat….

Grifverkeerd | 27-03-23 | 09:01 | 6

Op zich niet erg als een neger het boek leest, broh!

Acidstain | 27-03-23 | 10:14

@AntiZanicz | 27-03-23 | 09:19: Als die boeken dan worden herschreven door een ‘ vertaler van kleur’ (eigenlijk cultural appropriation) dan mag het N-woord weer gewoon blijven. Jij en ik mogen dat dan wel lezen maar niet hardop voorlezen, zoals bij black rap. Gevolg is dat een hertaler van kleur dichter bij het origineel zal blijven. Ingewikkeld allemaal.

Moresnetunited | 27-03-23 | 10:43

De Engelse uitgave is in 1965 al aangepast naar 'Ten little Indians'.
Maar niemand had interesse in een boek over 10 kleine versies van een verder prachtige motor.

De waard zijn gast | 27-03-23 | 12:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Waarom worden deze mensen niet teruggefloten? Dit kan toch niet serieus genomen worden?

SirCharlesPoploch | 27-03-23 | 09:01 | 1

Zolang de overheid doorweekt is van de woke-doctrine zal dit niet teruggefloten worden.

tis_wat | 27-03-23 | 09:46

Zolang er gratis geld over uitgestrooid wordt zal woke doorwoekeren.

marcoplarco | 27-03-23 | 09:01 | 2

Van aandacht groeit dit spul ook al.

TheseDays00 | 27-03-23 | 09:12

Men is er achter gekomen dat deze mensen betalen, erger voorkomt. M.a.w. een beetje op kosten van de belastingbetaler boekjes censureren, die ook gewoon in het origineel op het Internet te lezen zijn, voorkomt bomaanslagen bij ministers en doodgeschoten premierskandidaten.

konjodebonjo | 27-03-23 | 11:05

Het is allemaal nog een graadje erger dan de doembeelden uit die bekende roman van Orwell. Ik denk dat ik mijn Kuifje in Afrika maar eens goed weg ga stoppen.

Schoorsteenveger | 27-03-23 | 09:00 | 8

Ik heb nog twee dikke boeken van rond 1900. De onbeschaafde volken. Geweldige lektuur over dat sommige volken lui zijn, de vrouwen van lichte zeden, etc.

Hadena | 27-03-23 | 09:24

fahrenheit 451 revisited.

Acidstain | 27-03-23 | 10:15
▼ 5 antwoorden verborgen

1984

Motorkater | 27-03-23 | 08:58

Dit kwetst mij wel.
Kan ik ergens subsidie krijgen?

Ichneumonidae | 27-03-23 | 08:58 | 1

Kwetssubsidie.nl

MargauxGrandCru | 27-03-23 | 09:59

Carmiggelt met die eeuwige seksuele ondertoon in z'n boekjes mag ook weleens worden aangepakt. Iemand heeft hem bij een signeersessie er al eens mee geconfronteerd, www.youtube.com/watch?v=KksNLkdLGyc

Cornelis12 | 27-03-23 | 08:58 | 3

Lol, goud dit.

Wiezewalakristalix | 27-03-23 | 09:12

Prachtig om te zien ook, die geduldige vrouw.

Sneerpoets | 27-03-23 | 09:25

Haha signaleersessie, top.

Moresnetunited | 27-03-23 | 10:50

Oei, straks worden al onze reaguursels nog herschreven.

Hadena | 27-03-23 | 08:57 | 5

ach, de Apollo reizen worden ook herzien. James Webb mag er niet meer bij betrokken zijn. De landingscomputer van de LEM werd door een MIT vrouw geprogrammeerd en de baanberekeningen zijn door een zwarte vrouw wiskundige gemaakt. Wat al die andere (100k) medewerkers deden is een raadsel.
Einstein pende alles over van zijn vrouw en de Mona Lisa is ontstaan door een ingreep van de huishoudster (zelfs in de reclame). Tiffany lampen werden eigenlijk ontworpen door de werkplaatsmedewerksters en niet door Tiffany zelf.

AntiZanicz | 27-03-23 | 09:30

@Beste_Landgenoten | 27-03-23 | 09:09: 10 dagen? Mazzelaar. Tijdens de hoogtijdagen van het vaccinregime werd ik een maand in de kerker gesmeten door apparatsjik Joris.

Wayfaring stranger | 27-03-23 | 10:11
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl