Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Staatssecretaris begint War on WOZ-bureautjes

Cultuur onder vuur

NEE DE GEMEENTE

Nederland, land van duizend meningen, land van nuchterheid, met zijn allen op het strand en met zijn allen bezwaar maken tegen de WOZ-beschikking om een paar tientjes te besparen en keihard te negeren dat je jezelf uiteindelijk in je voet schiet doordat die lage waarde je bij de verkoop uiteindelijk tienduizenden euro's kost en je ook nog eens korting op je hypotheekrente misloopt. Dat Nederland, dat ligt nu onder vuur. Staatssecretaris Van Rij gaat die schijtirritante bureautjes met die schijtirritante reclames ("Nee, het is niet de Belastingdienst, het is de gemeente!" schreeuwen wij altijd naar de radio) keihard aanpakken door te beknibbelen op de vergoedingen en het makkelijker te maken om als burger zelf in bezwaar te gaan. Hardwerkende ondernemers worden weer keihard geraakt, het vestigingsklimaat naar de gallemiezen, waar gaat het heen met dit land, etc. etc. Terwijl het echte probleem met de almaar stijgende woonlasten natuurlijk is dat Jan Modaal zich het schompes betaalt aan afval- en rioleringskosten die voor Mien Bijstand helemaal graties zijn en voor Roderick Riantwoner een onbeduidende fooi. Maar goed. Dat gaat Van Rij ook nog wel een keer fixen. TOCH? 

Reaguursels

Inloggen

Vroeger toen alles beter en controleerbaar was had men geen WOZ en woonforfait. Beiden afschaffen schilt een hoop bullshit banen en gejammer van alle betrokken partijen. Al deze betrokkenen kunnen hun tijd wellicht beter besteden en er zijn nog een hoop openstaande meer zinnige banen en vacatures die ingevuld kunnen worden. Deze bullshit was voorspeld bij de intro van de WOZ. Schrappen dus en vervangen door bijvoorbeeld een vast enorm bedrag voor een gevel klimplant belasting, das tenminste duidelijk.

Low battery | 06-03-23 | 18:33

Het marnix, het isnix en het wordtnix.

Cor Netto | 06-03-23 | 18:31

Ik vind het in basis al debiel dat de hoogte van een belasting afhangt van de waarde van mijn huis. Ik heb het huis gekocht in "de crisis" (die van 2008-2016). Toen dus voor een mooi prijsje. Nu vind men mijn huis opeens dubbel zo veel waard t.o.v. waar ik het ooit voor gekocht heb en moet ik dus veel meer belasting betalen. Nou, ik ben sindsdien niet dubbel zo veel gaan verdienen hoor. Eerlijk zou het zijn als je gewoon een vast bedrag per persoon zou moeten betalen.

Timide_Aso | 06-03-23 | 18:09 | 1

Vertel je deze onzin ook als je je huis ooit een keer te koop zet?

Tisomtehuilen..... | 06-03-23 | 20:04

De check van eerlijkewoz geeft aan dat ik zo’n 70k kan besparen, dat is een kleine 12%. Al is het maar om de roverheid te zieken, ik ga bezwaar laten aantekenen.

Justin_Case | 06-03-23 | 18:08

De overheid 'knabbelt' niet aan mijn huisje. Ze vreet meer dan de helft ervan op, elk jaar weer.

Otto Normal | 06-03-23 | 16:49

De overheid is verslaafd aan het geld van burgers. Wanneer bedrijfjes, tegen betaling, het de burger makkelijker willen maken tegen te hoge WOZ bezwaar te maken, dan moet dat natuurlijk niet mogen.

Nuuk | 06-03-23 | 16:46

Wat een lolbroek die auteur... Tien duizenden euro's mislopen .... dat geld pas op het moment van verkopen... als je gewoon blijft wonen in je eigen woning heb je er wel profijt van maar dat terzijde..

Bello de Hond | 06-03-23 | 14:58 | 3

Misschien bedoelt-ie het eigen woning forfait.
Dat bedrag moet nl.van de hypotheekrente af.
Maar dan gaat het over tientjes.

MK27 | 06-03-23 | 15:21

@MK27 | 06-03-23 | 15:21: Maar ik heb hetzelfde gedaan vorig jaar maar de stijging dit jaar is nu lager dan mijn buurman...

Bello de Hond | 06-03-23 | 15:45

@MK27 | 06-03-23 | 15:21: Eigen woning forfait en de basis voor je aanslag voor allerlei gemeentelijke belastingen.

Otto Normal | 06-03-23 | 16:49

En nu bezwaar tegen de provençiale opcenten! De enige provenciaal waar een politicus wel blij van opveert: miljarden voor niks!
Maar de claim dat bezwaar maken niet in het burgerlijke narratief past is natuurlijk kolder, je hoeft niet mee te werken aan je eigen veroordeling (en verarming)
Ik heb een nieuw hutje buitenaf (nu aan doodlopende weg, nog meer privacy en kan me nog drukker maken achter de toetsmasjien) en al bij de aankoop aangegeven dat ik bezwaar ga maken, kreeg mail of dat nog zo is en nu stilte, ze zijn er nog niet aan toe?
Heb zelf dubbelglas laten doen/geholpen dus geen subsidie, dan hoeft dat ook niet in de woz natuurlijk, koppeling woz aan marktwaarde is helemaal idioot: die is er niet.
En diegenen die niets bijdragen staan weer vooraan te spugen hoe oneerlijk een bezwaar is, prachtig toneelwerk.

28 | 06-03-23 | 14:19

De gemeente hier heeft zelfs flyers met daarop: ga niet in zee met een WOZ-bureau, maar bel ons dan kunnen we wat regelen.

Maar als je ze belt zeggen ze dat ze alleen kunnen uitleggen waarom je WOZ opeens is verdubbeld en dat als je de hoogte anders wilt je in bezwaar en beroep moet gaan...

De verhogingen van hoe veel de gemeente jouw huis waard vindt is echt idioot. Wij hebben te maken met meer dan een verdubbeling in minder dan twee jaar.

En allerlei belastingen hangen vast aan deze beschikking, van afval tot waterschap tot WOZ...

En de waarde van je huis is helemaal niet afhankelijk van de WOZ-waarde, die tenslotte gewoon door iemand op afstand wordt verzonnen, vaak met een algoritme... En voor de hypotheek maakt het ook niet uit als je huis gewoon getaxeerd is/wordt, en ook niet als jouw hypotheek er uberhaupt niet van afhankelijk is...

Maar ja, de strekking is vooral de enorme draaglast van alle belastingen... Minderweter verdient goed en snapt niet hoe mensen die gewoon modaal verdienen het allemaal nog bolwerken... Echt hulde en respect voor de modalers... (Hier staat de verwarming ook gewoon op 16 graden en max 17 's avonds vanwege alles te duur)

minderweter | 06-03-23 | 14:08 | 1

Nog even in leesbaar Nederlands misschien?

2tribes | 06-03-23 | 20:02

Weer iets van gevolg bestrijding in plaats van oorzaak bestrijding. Misschien te simpel gedacht, maar zou het niet gewoon makkelijker zijn dat gemeenten juiste waarden hanteren zodat dit soort bedrijven niet eens nodig zijn?

Danofs | 06-03-23 | 13:57 | 2

Dat is ook precies wat de WOZ adviesbureaus zeggen. Als de gemeentes hun werk degelijk doen en de waarden juist afgeven, zitten zij zonder werk. Dit lijkt mij persoonlijk ook logisch. Ga eerst je eigen werk eens goed doen, dan neemt ook niemand zo’n bureau in dienst. Simpelweg omdat het dan niet meer loont om bezwaar te maken.

Flexzz | 06-03-23 | 17:05

doet u nu aan ‘victim shaming’? De gemeente is het slachtoffer van al die WOZ kantoortjes, want extra werkdruk, schreeuwende managers, huilende ambtenaren. En nu legt u de schuld bij het huilende slachtoffer.

president osama | 06-03-23 | 18:40

Paar jaar geleden keer bezwaar gemaakt. Bijna een jaar later reactie dat het was afgewezen.

Ik vind het niet erg dat zulke bureaus er zijn. Hopelijk krijgen ze het voor elkaar dat de overheid vervolgens processen gaat automatiseren/versnellen of in elk geval dat ze de woningwaardes wat voorzichtiger gaan inschatten;)

NoNoVio | 06-03-23 | 13:12

Een huis wordt elk jaar, een jaar ouder, zou eigenlijk minder in waarde moeten worden. Het is dus duidelijk dat WOZ puur een middel is om inkomens te nivelleren en/of belastingeld binnen te harken.

Sneerpoets | 06-03-23 | 13:03

Het doel van het gebruik van dit soort bureau's moet zijn, dat de meeste verhogingen van de WOZ de gemeente geld gaat kosten. Op den duur zullen de gemeentes dan denken: hé het levert meer geld op als we de WOZ niet verhogen; laten we de boel eens hetzelfde houden, of zelfs verlagen.

Daarom moet iedereen zo veel mogelijk dit soort bureau's gebruiken.

ParadiseLost | 06-03-23 | 13:02 | 1

Eens. Als de gemeentes hun werk goed zouden doen, waren ze ook niet zoveel kwijt aan proceskosten. Maar waarschijnlijk komt er op deze manier per netto nog steeds meer binnen.

2tribes | 06-03-23 | 20:05

Hier in Zuid Holland is het voor mensen met een uitkering helemaal niet gratiez, ja je kan bezwaar aantekenen, maar dat wordt alleen bekeken bij een verhuizing of overlijden.

redthehaghue | 06-03-23 | 12:48

Ik kan gewoon even bellen en dan wordt het aangepast, is mijn ervaring. Anderzijds, dat dat zo makkelijk kan geeft al aan dat de gemeente niet serieus aan het werk is.
Mocht er dit jaar niet worden aangepast, dan zal ik zeker even melden dat mijn bezwaar dit keer via een bureautje zal komen. De kosten die dat meebrengt heb ik immers toch al betaald, en dat geld wordt anders niet beter besteed (namelijk bomen kappen).

JoudN | 06-03-23 | 12:10 | 5

@Jan Toeternuitje | 06-03-23 | 12:32: Dank, doe ik.

Nuchternederland | 06-03-23 | 12:37

Als je hier belt is het antwoord: dan dien je maar bezwaar in....

MK27 | 06-03-23 | 15:24

@MK27 | 06-03-23 | 15:24:
Hier (030) idem. En dan nog wordt je degelijk gefundeerde bezwaar niet gehonoreerd.

2tribes | 06-03-23 | 20:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Er zijn hier blijkbaar toch genoeg reaguurders die het prima vinden dat de overheid onterecht gigantische stijgingen van grondslag voor belasting doorvoert. In mijn geval 60%.
En hierdoor onterecht de burger verder belast.
Tegen jullie wil ik zeggen, ga aub naar Rusland of China, met je communistische ideeën.

Nuchternederland | 06-03-23 | 12:06 | 4

@geenjagergeenneeger | 06-03-23 | 12:11:
Dat klopt misschien ook wel, maar in mijn geval begint het al met dat het niet eens duidelijk bij de gemeente is of het bezwaar naar hen, of een samenwerkingsverband van de gemeentes hier toe moet.
Dat maakt absoluut uit, en konden ze me niet eens vertellen.
Als burger heb je dus meteen al informatie achterstand qua processen.
Eeen bureau zit veel beter in de materie, en kan dat veel doelgerichter doen.
Dat zij daar geld mee verdienen omdat er terecht bezwaar is (en wordt toegewezen), geeft al aan dat de gemeentes dus fout zitten.
Hun fouten kosten geld.

Nuchternederland | 06-03-23 | 12:14

@geenjagergeenneeger | 06-03-23 | 12:11: Het gaat je potentieel veel tijd kosten. Tijd die je al burger moet besteden aan fouten van de gemeente. Bureaus mogen kosten claimen terwijl burgers dat niet mogen. Ik vind dat vreemd dat mijn tijd gratis is voor overheden.

GPZ550 | 06-03-23 | 13:42

@geenjagergeenneeger | 06-03-23 | 12:11: Heb het ook een keer gedaan m.b.t. een vakantiehuisje. Goede argumenten gegeven en binnen 3 weken WOZ verlaging. Huisje jaren geleden verkocht. WOZ waarde is niet eens aan bod gekomen bij de verkoop.

ChalinaRosa | 06-03-23 | 14:36
▼ 1 antwoord verborgen

De meest simpele bezuiniging:

Laat gemeenten niet JAARlijks een WOZ-beschikking versturen. Maar eens per drie jaar

theo-is-dood | 06-03-23 | 12:06

Je kan wel hard schreeuwen tegen de radio dat het niet de belastingdienst is maar de gemeente, dat maakt echter nog niet dat je daarmee gelijk hebt. De woz waarde wordt namelijk ook gebruikt bij berekening eigen woningforfait en huurwaardeforfait

Sieg Hein | 06-03-23 | 11:46 | 2

En bij erfbelasting niet te vergeten.

Wattman | 06-03-23 | 11:47

En de bank, als je een hypotheek nodig hebt.

Analia von Solmsch | 06-03-23 | 12:03

Waarom nationaliseren ze de huizen niet, in beslag nemen en een dikke huur vragen kan de ambtenarij lekker verder met geld verbranden, sukkels.

Uw Verzekeringsadvis | 06-03-23 | 11:43

Het is dat die lui honderden euro's belastinggeld harken voor een half uurtje werk. En van dat (uw) geld in een klotentesla rijden en in een studio in hartje Amsterdam wonen. Gratis geld als ze de WOZ met duizend omlaag krijgen.

geerdt | 06-03-23 | 11:40 | 1

Hebben ze die wetten zelf verzonnen of komen die van incompetente politiciuit Den Haag?

Sieg Hein | 06-03-23 | 11:47

Ik heb mijn woz rapport bekeken, het zag er netjes uit, keurige vergelijking met verkochte huizen gebouwd rond 1980, en vergelijkbaar qua oppervlakte.
Juli 2022 is er verderop een woning verkocht dat zeer vergelijkbaar is, hier kan de gemeente geen rekening mee houden, (woz moet zijn op of rond verkoopdatum 1-1-2022.)
Blijkt mijn woz eigenlijk 80.000 euro te laag …
Heb ik weer!

Analia von Solmsch | 06-03-23 | 11:37 | 1

Je hebt ook nooit eens mazzel.

Sqbar | 06-03-23 | 12:37

Die Marnix van Rij heeft wel een verfijnd gevoel voor timing als CDA-er. ZO kort voor de verkiezingen. In NL behoort 60% van de grond aan de boeren, over landbouwgrond etc. geen OZB of WOZ. Maar dat is raar. Het is 1: kapitaal, 2: er wordt geld op verdiend en 3: heeft gewoon commerciele waarde. Op de grond onder uw huis werkt het anders en u betaalt wel.

P. Breidel | 06-03-23 | 11:34 | 3

Google eens „Landbouwvrijstelling“

theo-is-dood | 06-03-23 | 12:07

Google eens op "waterschapslasten"

Plantendokter | 06-03-23 | 15:58

Ik snap van Rij hier wel. Bezwaar indienen betekent vaak niet meer dan een simpel mailtje sturen naar info@(voerhieruwgemeentenaarkeuzein).nl met daarin een korte argumentatie waarom jij denkt dat de gemeente de WOZ overdreven heeft. Bij een toegekend bezwaar (en dat zijn er nogal wat) wordt er circa 800 euro aan het bureau uitgekeerd, waarvoor het daarop volgende jaar de woz-heffing verhoogd moet worden om dat te kunnen bekostigen.

Enfin. Blijft natuurlijk dat dit soort bureautje überhaupt geen bestaansrecht horen te hebben als de ambtenaar in kwestie z'n werk gewoon goed doet.

Spaanders | 06-03-23 | 11:33 | 5

Als ze willen voorkomen om 800 euro uit te keren moeten ze in beginsel simpelweg realistische waarden communiceren en aanrekenen. Het volgend jaar de heffing verhogen levert dan alleen maar weer opnieuw een procedure op. Dat is dan hardleers en te gretig om easy money te genereren. En Breidel heeft gelijk, dat simpele mailtje werkt dus zeker niet overal. En eenmaal afgewezen is afgewezen.

Moresnetunited | 06-03-23 | 12:01

Een gegrond bezwaar is 296 euro. Waarom schrijf je dan 800 euro?

Koosjr | 06-03-23 | 13:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik begin een adviesbureau voor adviesbureaus.

Ray Skak | 06-03-23 | 11:27 | 1

Ik leg de handelsnaam 'ongevraagd advies' even vast

geenjagergeenneeger | 06-03-23 | 12:16

Toch verdenk ik gemeentes er van de WOZ waarde van huizen eens in de zoveel jaar systematisch te overdrijven. Voor de woning waar ik verblijf is al minstens drie keer een verkeerde WOZ inschatting teruggedraaid. Dan is ineens de keuken twee keer zo groot, of het volume van de woning is ineens 'aangepast'. Ik heb wel eens gevraagd of ze het in het vervolg kunnen voorkomen dat de WOZ weer zonder onderbouwing verhoogd ging worden maar dat konden ze niet.

Ze proberen het gewoon en elke eigenaar die niet reageert is meegenomen qua inkomsten voor de gemeente voor de toekomst.

Sqbar | 06-03-23 | 11:20

Simpel op te lossen, buro rekent hetzelfde als de proceskostenvergoeding etc. aan de eigenaar. Overheid betaalt de eigenaar en klaar. Niets gratis. Overigens die vergoedingen stellen geen zak voor. Er zijn juristen mee bezig die anders ook vanaf 100 eu per uur rekenen. Daarbij kost het "de gemeente" NIETS. Lees hun gebruiksaanwijzing, die kosten gaan volgend jaar mee in diezelfde WOZ.

P. Breidel | 06-03-23 | 11:17

Het is heel simpel. Als de waarde niet bijgesteld wordt is er geen vergoeding. Als gemeenten teveel geld kwijtraken hebben zij dus hun taxaties niet op orde. WOZ is de ideale manier om extra geld binnen te harken. Taxatiewaarde omlaag automatisch is nog niet veel gebeurd. Veel ambtelijke prutsers meegemaakt die de burger bedonderen. Rechtzekerheid staat op het spel. Het bestuursrecht is de gereedschapskist om de burger ingewikkeld in zijn hok te krijgen.

P. Breidel | 06-03-23 | 11:04 | 2

Okay, dat is wel een belangrijke nuance, het is alleen dus bij een te hoge WOZ dat het bureau een vergoeding krijgt.

Wattman | 06-03-23 | 11:12

@Wattman | 06-03-23 | 11:12: Nee, bij iedere bijstelling die het gevolg is van een bezwaar. Hoe vaak is uw WOZ naar beneden gegaan terwijl de markt slechter was? Dan is de peildatum januari het jaar ervoor. Alleen dat al geeft een enorm gelul over de juiste waarde. Funda wordt alleen gehanteerd bij een opgaande markt.

P. Breidel | 06-03-23 | 11:20

Bezwaarbureaus: de aids van de maatschappij.

Behangdelul | 06-03-23 | 11:00 | 8

@MK27 | 06-03-23 | 11:40: Met andere woorden, ze hebben het perfect ingeschat? Die "beroerde schatting" is altijd lager dan de uiteindelijke verkoopwaardes, maar dat geheel ter zijde.

Behangdelul | 06-03-23 | 12:04

Dat geldt voor gratis rechtshulp in tal van bestuursrechtelijke procedures.
Voorbeeld: iemand krijgt geen volledige AOW omdat die persoon niet de vereiste vijftig jaar in Nederland heeft gewoond. Staat eenvoudig in de wet.
Toch wordt in zo’n casus de rechtsbijstand door de overheid betaald (= door u als belastingbetaler).

theo-is-dood | 06-03-23 | 12:12

@Behangdelul | 06-03-23 | 12:04:
Neen dat hebben ze niet juist ingeschat.
Mijn taxatie was na verbouwing in juli 2022.
En een half jaar later (stijging hier was zeker 8% t.o.v. januari) na waaddepeildatum.
Bovendien was de WOZ-waarde niet (zoals u eerder stelde) 15-20% onder de taxatie én/of verkoopwaarde .

MK27 | 06-03-23 | 15:30
▼ 5 antwoorden verborgen

Als de Gemeente nu eens de WOZ-waarde goed vast zou stellen i.p.v. via computerprogramma's met verkoopwaardes (van woningen die totaal niet gelijk zijn) en/of door hen ingehuurde burootjes: dán zou de WOZ-waarde wellicht wat beter kloppen.
Dat geld (=uitgegeven door Gemeente) wordt allemaal opgehoest door de belastingbetaler.

En zou van Rij heel misschien een punt hebben.

Nu niet.

En de WOZ-waarde heeft best wel wat gevolgen: eigen woning forfait, waterschapsbelasting etc.

Ik begrijp de bezwaarmakers heel goed (zeker in deze dure tijden).

MK27 | 06-03-23 | 10:55 | 3

U heeft volkomen gelijk.

P. Breidel | 06-03-23 | 11:07

Even los van dat ik er niet helemaal inzit, maar waarom worden belastingen dan niet gewoon anders berekend? Bij een huurwoning wordt gekeken naar hoeveel inwoners er ingeschreven staan. Bij 1 betaal je zoveel poepbelasting en voor je grof vuil of wat dan ook en bij 2 of meer personen betaal je gewoon meer. Waarom moet het bij een koophuis dan ineens afhankelijk zijn van de waarde van de woning hoeveel je af moet dragen voor het door de plee spoelen van je eigen stront. Of is de vulling van de vuilniszakken ineens veel meer waard of moeilijker te verwerken als het huis waarin men woont meer waard is? Dat slaat toch helemaal nergens op? Dus volgens mij is het een middel geworden om belastinginkomsten te behalen voor een gemeente en dient het niet meer een doel.
.
Daar gaat het volgens mij mis. En als ik het me goed herinner kan je altijd opvragen hoe je berekening tot stand gekomen is, waarbij je een overzicht krijgt van vergelijkbare woningen die in de buurt verkocht zijn etc. Dus dan kan elke burger die een koopwoning kan betalen dat toch zelf ook wel bekijken en constateren of het enigzins in de goede richting is?

Theo? | 06-03-23 | 14:05

@Theo? | 06-03-23 | 14:05: due waardes kun je opvragen en dan evt.vervolgens de bezwaarprocedure instellen. Zelf of door een bureau.

MK27 | 06-03-23 | 15:32

nivelleren is een feessie ook onder VVD, CDA, D66. Betekent kaasschaaf methode voor de werkenden, huizenbezitters , vermogenden en gepensioneerden. Heb je je hele leven gewerkt , nu met pensioen , een vermogen van meer dan 2 ton en je huis afbetaald die nu boven 5 ton waard is . Niet 1 keer genaaid, niet twee keer maar gegangbanged. Wordt omgeslagen naar nationaal en regionaal subsidies, toeslagen , vrijstellingen , bijstandsuitkeringen, en de stikstofklimaattransitie. En internationaal afdrachten Brussel, Neuro instandhouding Zeuro

HetOorAakel | 06-03-23 | 10:54

Als een gemeente geld te kort heeft dan worden ineens de huizen meer waard en kan WOZ belasting omhoog.

Osdorpertje | 06-03-23 | 10:53 | 3

Bijna, dat GAAT het bedrag omhoog, huizen minder waard gaat de WOZ (percentage) omhoog. Naaien 2.0

P. Breidel | 06-03-23 | 11:24

@P. Breidel | 06-03-23 | 11:24: yep +en saldo betaal je dan vaak toch nog meer.

MK27 | 06-03-23 | 11:41

De gemeente kan en zal je dubbel naaien, 1 de WOZ waarde gaat omhoog 2 het tarief per euro WOZ waarde gaat omhoog.

Sieg Hein | 06-03-23 | 11:52

Het stompzinnige is ook: heb je bezwaar ingediend, en de gemeente gaat akkoord met verlaging... het jaar daarop komt er gewoon weer eenzelfde idioot hoge aanslag. Alsof ik in een jaar mijn huis verbouwd zou hebben, net als een aantal van mijn buren.

Papa Jones | 06-03-23 | 10:53 | 2

Geldhonger en ambtelijke onkunde

P. Breidel | 06-03-23 | 11:10

Typisch ambtelijke prutsers die de burger willen bedonderen.
Jaar na jaar.
Maar dat ziet van Rij natuurlijk helemaal anders....

MK27 | 06-03-23 | 11:43

Reken maar dat ik bezwaar ga indienen, net even gekeken wat de WOZ stijging was van mijn huis.
Normaliter zou ik deze bedragen hier niet noemen want dat gaat niemand wat aan, maar ik ben echt des duivels.
Ik ben echt woest, want
60 procent hoger dan het jaar ervoor.
60 procent, van 649 naar 1032k.
60 procent. Voor een huis dat we in de vorige piek van 2009 voor 6 ton hebben laten bouwen, en wat daarna daalde in waarde naar 450k aldus de woz.
In 2019 woz waarde van 528. Nu 1.032.000
Helemaal gestoord.
Ik ben vast niet de enige die zo iets nu meemaakt, de gemeentes veroorzaken dit zelf, dat mensen bezwaar MOETEN gaan indienen omdat ze genaaid worden door de overheid..
Overigens, voor de erfbelasting is dit helemaal binnenlopen, er moet als kind wel 21% over de WOZ-waarde betaald worden bij de erfenis.
Dus een stijging van 4 ton in een jaar is even 80k erfbelasting extra aftikken in dat geval.
Wat een kutland is dit geworden, zo oneerlijk allemaal.

Nuchternederland | 06-03-23 | 10:52 | 15

@JJMS | 06-03-23 | 11:45: Maakt dat uit?
Misschien wel, misschien niet, ik zit niet in die situatie.
wat ik wel weet is dat ik hier zeer onterecht door de overheid genaaid wordt, wat me aan extra belastingen zo een paar duizend euro netto geld kost.
Door een verzonnen waardestijging van 60% in 1 jaar.
Als men hier niet begrijpt hoe ongelofelijk genaaid ik me nu voel, dan ligt dat niet aan mij.
Komop zeg. 60 % stijging en duizenden euro's extra belasting zou ik zo maar moeten pikken???

Nuchternederland | 06-03-23 | 11:56

@Nuchternederland | 06-03-23 | 11:56:
17% inflatie, koopwoningen die in 1 jaar 20+ procent duurder zijn geworden met uitschieters daarboven. Ja, dan krijg je dat. Moet je maar verkopen en de overwinst verzilveren, pauper.

Graaisnaaiert | 06-03-23 | 12:15

@Graaisnaaiert | 06-03-23 | 12:15:
En in een kartonnen doos gaan wonen, want andere huizen zijn ook duurder geworden, simpele ziel.

Nuchternederland | 06-03-23 | 12:31
▼ 12 antwoorden verborgen

Lijkt de vrije markt eindelijk een keer zijn zegenrijke werking te doen, weet Rutte IV niet hoe hard ze die ongedaan moeten maken. Best een beetje hypocriet, me dunkt.

Hetkanverkeren | 06-03-23 | 10:48

En op het eind betaal jij toch de rekeningen.

BL!ZZ | 06-03-23 | 10:48

Jij gaat per jaar een paar tientjes minder betalen, bureau krijgt de vergoeding. Terwijl je zelf binnen 5 minuten bij de gemeente bezwaar kan indienen.

ikdenkwat | 06-03-23 | 10:45 | 6

Overduidelijk iemand die nog nooit een gefundeerd bezwaar heeft gemaakt.

P. Breidel | 06-03-23 | 11:12

@IslamPislam | 06-03-23 | 11:47: Van 1927 euro naar 2545.
Dus 618 euro op alleen de gemeentelijke belastingen.
Dan nog het huurwaardeforfait, circa 1800 extra.
Bij elkaar even 2400-2500 extra belasting betalen.
Dat zijn geen paar tientjes.

Nuchternederland | 06-03-23 | 12:00
▼ 3 antwoorden verborgen

Die huilende taxpoetgraaiers moeten onmiddellijk hun muil houden. Ik heb één keer gebruik gemaakt van zo'n bureau en ik kreeg meteen een fiks bedrag eraf (en terecht). Kreeg ik daarna een brief van de gemeente of ik de volgende keer alsjeblieft gewoon bij hen bezwaar wilde maken. Dus vorig jaar geen bureau in de arm genomen, maar bezwaar naar de gemeentelijke ontvanger gestuurd. Maar wat je dán ineens allemaal moet doen aan bewijsmateriaal. Gewoon ondoenlijk. Wat zij doen is te vergelijken met een omgekeerde bewijslast. Met een natte vinger vanuit hun ivoren ambtenarentoren een waardebedrag bepalen. Ze zijn niet eens komen kijken naar mijn, bijvoorbeeld sterk verouderde badkamer, het slechte onderhoud (eigen schuld, maar gewoon geen geld ervoor), verrotte kozijnen van mijn niet-geïsoleerde woning etc. Dus het is éénrichtingsverkeer. Dan is het toch geen wonder dat je binnen één minuut via zo'n bureau er heel wat af krijgt? Want de gemeente heeft geen zin in die rechtszaken, maar ondertussen moeten ze wel een behoorlijk bedrag aan zo'n bureau aftikken. Het is volledig hun eigen schuld. Dat krijg je ervan als je uit andermans portemonnee graait. Stelletje zakkenrollers zijn het. Laat ze maar een aantal extra ambtenaren inhuren die in plaats vanaf een stadskaart, bij de mensen thuis gaan kijken of de waarde misschien te hoog is ingeschat. En nu zie je dat ze ineens heel snel de wet kunnen aanpassen. Met andere kwestie gebeurt dat nooit! Ongezien de tyfus met die WOZ. Tfoe!

Graeme Reaper3779 | 06-03-23 | 10:45 | 2

Klopt, zelf een keer de gemeente gebeld voor de bezwaar procedure om dat geen van de huizen waarmee vergeleken werd in dezelfde prijsklasse(allemaal anderhalve ton minder) zat of zelfs maar 2-onder-1 kappers waren en ik dacht een goed argument te hebben.

Blijkt het systeem maar 4-5 woningen te kunnen tonen, terwijl er met meer woningen wordt vergeleken. Dus je krijgt een rapport, waar als je bezwaar tegen aantekent, 't bezwaar afgekeurd wordt op gronden die je niet had kunnen weten omdat ze niet in het uiteindelijke rapport pasten, maar wel meegenomen waren in de waarde bepaling.

En toch raar opkijken dat mensen er dan een bureautje op zetten om dat uit te vechten.

ReyNemaattori | 06-03-23 | 10:52

Voor die paar kuttientjes hoef ik geen ambtenaar in mijn huis hoor. Of wacht nee, die gaan we dan aan de deur weigeren "want mun privacieeeee".

Behangdelul | 06-03-23 | 11:18

Waarom zo'n bureautje inhuren? ChatGPT maakt gratis bezwaarschriften....

DJE20 | 06-03-23 | 10:44

Zit in NL aan de 94.. net brief van gemeente kwaadhoeke gekregen.. voor een klein kutstukkie..
In ES voor het 1000 voudige aan oppervlakte iets van 18 euro.. want rural..
De geldhonger is in NL onverzadigbaar.. een soort van nympho die de hele dag met de tum open ligt, even netjes gezegd.

broervandenhollander | 06-03-23 | 10:44

De gemakzucht en het over één kam scheren van dezelfde type woningen, zorgt voor veel bezwaren. En als bezwaren op dezelfde manier worden afgewezen als de schattingen plaatsvinden, dan creëer je als (lokale/regionale) overheid zelf misstanden. En als de burger dan geen gehoor vindt bij die overheid, dan wordt het recht (of je het in sommige gevallen mierenneuken vindt of niet) via een andere weg gezocht. En dan krijgt de burger, in casu slimme ondernemers, de schuld. En gaan we ook dat traject weer moelijker maken of zelfs verbieden. Kafka is er niets bij.

Dubbelepunthoofd | 06-03-23 | 10:39

De prijzen die die WOZ bureautjes rekenen komen uiteindelijk weer bij de burger, nog een hogere gemeentelijke aanslag.

Wattman | 06-03-23 | 10:39 | 4

Ja, maar die wordt wel verspreid over alle huishoudens.
Dus dat is een gevalletje tragedy of the commons: Jij wint iets, maar iedereen in de gemeente gaat er iets op achteruit, jij ook maar omdat jij de winsten plukt is het voor jouw toch profitabel.

ReyNemaattori | 06-03-23 | 10:55

@ReyNemaattori | 06-03-23 | 10:55:

Ik dacht dat het bureautje Eerlijke WOZ alleen al een miljoen bezwaarschriften per jaar doet, heb hier nog 2 folders van andere bureaus liggen. Als iedereen bezwaar indient kunnen de gemeentelijke lasten met honderden euro's stijgen.

Wattman | 06-03-23 | 11:04

@Wattman | 06-03-23 | 11:04:

Edit, tenzij het zo is dat die WOZ bureau's alleen een vergoeding krijgen als ze gelijk krijgen over te hoge WOZ waarde, zo meen ik het net te horen bij RTL-Z.

Wattman | 06-03-23 | 11:10
▼ 1 antwoord verborgen

“ Gesubsidieerde rechtsbijstand
Voor juridische bijstand of advies kan u een vergoeding krijgen voor de kosten van een advocaat of bemiddelaar. Bij een strafbeschikking van het Openbaar Ministerie kunt u soms een gratis gesprek krijgen met een advocaat. De overheid subsidieert deze vormen van rechtsbijstand.”

Bron: Rijksoverheid

www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rech...

theo-is-dood | 06-03-23 | 10:39 | 2

"Als u geen advocaat of mediator kunt betalen."

Jan de Vries | 06-03-23 | 10:55

@Jan de Vries | 06-03-23 | 10:55:
Dat geldt voor 100% van de asielaanvragen. Dat geldt voor 95% van de zaken op gebied van huurrecht, sociale zekerheidsrecht of strafrecht. Waarbij advocaten nodeloos beroep en bezwaar aantekenen of in hoger beroep gaan (strafrecht).

theo-is-dood | 06-03-23 | 11:58

Ik ben ook in beroep gegaan. Vond het te laag. Een echte heer vraagt geen korting. Korting is voor paupers.

2Benen | 06-03-23 | 10:36

Niet de oorzaak aanpakken maar de gevolgen. Als je goed gefundeerd klaagt, in gesprek gaat met, zo noem je dat tegenwoordig, bij de belastingheffer over de "natte vinger" methode van taxeren trekken ze zich daar geen moer aan. Een woning van een groot aantal ooit identieke woningen wordt getaxeerd en de rest "zal wel hetzelfde zijn". X keren via zo'n "bureautje" daarom dan uiteindelijk ook maar bezwaar aangetekend en evenveel keren gelijk gekregen. Denk nou maar niet dat ze daarna opletten met hun fantasieheffing. Nee, gewoon doorgaan met hun ongein. Wel achteraf zeuren over de zeurders.

Waar-is-niets | 06-03-23 | 10:36

Als ik de WOZ waarde van mijn sociale huurwoning zie heb ik het idee dat ie dubbel zo hoog is geschat dan wat ie eigenlijk waard is. Het is niet dat ik in de grachtengordel woon al zou je dat wel denken als je mijn WOZ waarde ziet.

Osdorpertje | 06-03-23 | 10:34

Heb bewust bezwaar ingediend via zo’n bedrijfje. Dat ze maar de tyfus krijgen en de gemeente hun werk eens fatsoenlijk gaat doen. Ook Nog bijna 70 euro per jaar vragen voor een hondenbelasting, ongezien de tyfus met ze!

Crest of Waves | 06-03-23 | 10:31 | 4

Hier hetzelfde.. De taxatiewaarde die nu voor mijn woning is vastgesteld, slaat helemaal nergens op. Voor die prijs ga ik het nimmer verkopen. Nu niet over tig jaar niet.

Ommezwaai | 06-03-23 | 10:37

@Ommezwaai | 06-03-23 | 10:37: Nou als de ECB zo doorgaat met hun beleid is de euro over 10 jaar nog maar de helft waard, een miljoen voor een tussenwopning is dan heel normaal.

ReyNemaattori | 06-03-23 | 10:58

Dan woon je wel in een ontzettende kutgemeente ik betaal in mijn gemeente 0€ hondenbelasting, en ja ik heb honden en nee ik ontduik geen belasting.

Sieg Hein | 06-03-23 | 12:09
▼ 1 antwoord verborgen

Wat doen die WOZ burootjes eigenlijk de rest van het jaar?

Eduardo- | 06-03-23 | 10:30 | 6

Zijn ook gespecialiseerd in asielrecht, zo kunnen ze de staat het hele jaar door dwarszitten .

Vacuumbom | 06-03-23 | 10:42

Dan worden de juristen die er werken weer door detacheringskantoor Maandag ingehuurd. Om bij dezelfde gemeenten die bezwaarschriften af te wijzen.

De meest eenvoudige bezuiniging is slechts één maal in de vijf jaar de WOZ-waarde vast te stellen

theo-is-dood | 06-03-23 | 12:01

Lekker op vakantie.

klaas24 | 06-03-23 | 12:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Tja... dat het bezwaar maken voor gemeentes zo duur wordt omdat bij de erkenning van een te hoge WOZ de gemeente alle kosten moet betalen is dan maar een reden om dergelijke bezwaarbedrijfjes te verbieden. Gemeentes komen niet tot een conclusie dat de WOZ die ze berekenen mogelijk wel eens te hoog kan zijn. Uiteindelijk willen ze niet dat de burger een klaagbureau inschakelt en zo de burger gewoon de te hoge WOZ voor lief neemt.

Sinclair | 06-03-23 | 10:30

Als de gemeente het zo goed weet en mijn huis (te) hoog taxeert zou er een verplichting moeten komen dat de gemeente ook het huis voor de door hen getaxeerde waarde moet kopen.
Dan doe ik er in mijn geval ook nog een strik omheen.
Ik denk dat het dan snel afgelopen is met het (te) hoog taxeren.

ViaNova | 06-03-23 | 10:30

Met de WOZ geef je gemeente zowat een eigen geldpers: Gat in begroting? WOZ omhoog! Prestigeproject? WOZ! Bestuurlijk falen? WOZ!!!!
Daar mag best een professioneel kritisch oog een kanttekening bij zetten.

Zeddegeizot | 06-03-23 | 10:28

Waarom hebben ze het zo ingericht dat due bureautjes zoveel kunnen verdienen met maar heel weinig doen. Standaard hoorzitting aanvragen is €600 extra vangen zonder dat het iets oplevert. Formulier van de mensen sturen ze ongewijzigd door naar de gemeente, ze doen niets extra. Zo stom van mij dat ik dat niet eerder ontdekte.

DitjaarkrijgikAOW | 06-03-23 | 10:26 | 3

Kan er ook iets gedaan worden aan de duizenden advocaten die goud verdienen aan procederen op kosten van de belastingbetaler?
Bijvoorbeeld in asielprocedures?

theo-is-dood | 06-03-23 | 10:32

@Ommezwaai | 06-03-23 | 10:35:
Hele advocatenkantoren in de Schilderswijk draaien op die toevoegingen. En het volstrekt in absurdum doorprocederen- meestal niet in het voordeel van de cliënt maar slechts voor de eigen portemonnee

theo-is-dood | 06-03-23 | 12:04

Als er in een straat één huis verkocht wordt met een gerenoveerde keuken en badkamer dan worden automatisch alle huizen in de straat meer waard.

Osdorpertje | 06-03-23 | 10:26

Ik zou liefst willen dat het hele woz gebeuren verdwijnt en dat er eenvoudiger belasting wordt geheven. Ik woon in een wijk met redelijk unieke woningen. Allemaal vrijstaand met heel veel verschil in bouwkwaliteit en uitstraling. Ik heb een woz waarde stijging van neer dan 150.000 Euro gehad, wat meer is dan 25%, terwijl ik vorig jaar ook al meer dan een ton omhoog ging. Door tijd gebrek geen bezwaar gemaakt,, maar nu maar een bureau erop gezet. De keer ervoor maakte ik bezwaar en dat kostte mij uren. Uren die ik niet vergoed kreeg. Mijn uurtarief is bruto meer dan 100 Euro per uur. Daardoor had ik beter kunnen werken dan het bezwaar traject in te gaan. Als referentie objecten gebruikt men de meest luxe woningen uit mijn wijk.

GPZ550 | 06-03-23 | 10:26 | 2

Zie ook mijn tegel van 10.52.
Bij zelfde verhaal, ga er ook een bureau op zetten

Nuchternederland | 06-03-23 | 11:03

men gebruikt de recent verkochte huizen als referentie

AntiZanicz | 06-03-23 | 12:49

Je kunt natuurlijk wel weer alles gaan verbieden (Pavlov reactie overheid) maar ook even naar jezelf kijken. Bij een bezwaar krijg je standaard, een standaard afwijzing. Als de gemeente nu eens met die bezwaarmaker in gesprek zou gaan dan hebben deze bureau's geen bestaansrecht meer.

OmdatHetKan | 06-03-23 | 10:24 | 1

Zag net dankzij een reaguurder dat al mijn buren vergelijkbaar zijn ingeschat.

wozwaardeloket.nl/

Louter Leuter | 06-03-23 | 10:27

Haha nu weet ik eindelijk hoe mijn buurman echt heet , ik dacht altijd Wouter, maar dat is kennelijk zijn alias , het blijkt Roderick... de riantwoner te zijn;))

Smoelensmid | 06-03-23 | 10:22 | 1

Wat een fijn bericht. U kunt weer verder met uw leven, na al die knagende onzekerheid.

dathoujetoch | 06-03-23 | 10:56

Twee ton WOZ waarde bij m’n moeders huis erbij. Gewoon een verkapte manier om weer meer belasting te graaien. Het huis is 100 jaar oud, geen renovatie of verbeteringen en toch 2 ton erbij! Ik ga bezwaar maken al is het maar voor het gevoel iets aan deze graaiers te doen!

allesofniks | 06-03-23 | 10:21 | 4

Wij hebben ons huis vorige zomer verkocht en zochten het adres voor de grap eens op. €193.000 erbij, dankbaar dat het niet meer mijn WOZ is. (Woon nu in België)

BrulSpin | 06-03-23 | 10:34

Dat gaat op zijn hoogst om Euro 200 aan OZB. Veel te weinig eigenlijk bij zo'n groot huis.

AntiZanicz | 06-03-23 | 10:53
▼ 1 antwoord verborgen

De gemiddelde huizenprijs in Nederland is rond de 4 ton, de gemiddelde WOZ loopt daar iets op achter. Hoeveel scheelt het als je de WOZ van 4 ton naar 3,5 ton kan verlagen? 50K Euro op 4 ton is een vrij afzonderlijke fout marge.

De OZB belasting is ongeveer 0.10% van de waarde van de woning. Als je WOZ waarde 50K te hoog is betaal je 50K*0.10% is 50 Euro te veel per jaar. Uiteraard betaal je dan ook iets meer daaraan gekoppelde belastingen.

Het gesteggel over de WOZ kost de samenleving veel meer dan het oplevert. Dat blijkt wel dat bedrijven van het aanvechten van de WOZ kunnen leven, dat ambtenaren foto's van badkamers gaan opvragen.

Laat de overheid met een rekenmethode komen die zodanig is dat het alleen in de meest uitzonderlijke gevallen nog aan te vechten is (bijv een vervallen woning in een straat met allemaal nieuwe villa's). Nu is het weer geknoei om de bestaande regels heen om het "beter" te laten functioneren. Het is allemaal pappen en nathouden bij de overheid.

Gebakschep | 06-03-23 | 10:17 | 5

Tja, beter zou men aan vierkant of kubieke meters relateren. Kaveloppervlak erbij en klaar.

AntiZanicz | 06-03-23 | 10:52

@AntiZanicz | 06-03-23 | 10:51: Dat is veel te hoog. Hoe ga je een fictief rendement halen van ca 6% als de inflatie al 14% is. Verder ligt het fictiefrendement op ca de huurinkomsten. Dat is geen rendement. Van de huurinkomsten gaan de gemeentelijke belastingen af (eigenaar), courtage makelaar, service kosten (indien appartement), onderhoud (geen appartement). Het werkelijke rendement is eerder in de buurt van de 2%. Dan is sparen op de bank met minder risico.

Gebakschep | 06-03-23 | 11:03

@AntiZanicz | 06-03-23 | 10:51:
Klinkklare onzin weer. Ik heb mijn huis bijna 30 jaar geleden gekocht. Daarna ging de markt nog even omhoog, tot de klap van de kredietcrisis. Daarna steeg de waarde langzaam. Tot in 2015 de zelfde geldwaarde bereikt werd (dus nog zonder, zeg, 2% inflatie per jaar). Neem je de inflatie wel mee dan speelde ik pas quite in 2019. Nu is de waarde even wat hoger. Wat jij wilt, met je veel te laag, is pure willekeurige diefstal.

Louter Leuter | 06-03-23 | 11:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Frauduleus hoge woz waardes toekennen aan huizen en dan doen alsof het de schuld van is van de partijen die daarop inspelen... Tja...

Zoiets | 06-03-23 | 10:17 | 4

De vergoedingen voor die "bureautjes" zijn door de overheid / gemeente zelf in het leven geroepen.
En nu janken dat er gebruik van gemaakt wordt.

ViaNova | 06-03-23 | 10:25

ktetsverhaal. De WOZ wordt op feitelijk referntiewoningen gebaseerd die recent zijn verkocht geweest.

AntiZanicz | 06-03-23 | 10:50
▼ 1 antwoord verborgen

De toegang tot recht van burgers wordt weer eens bemoeilijkt door de overheid.

impy | 06-03-23 | 10:17 | 3

Behalve voor groepen in de samenleving die gratis procederen. Want zielig. Zoals asieltoeristen

theo-is-dood | 06-03-23 | 10:35

het is profiteren en het gaat helemaal niet over recht. De gemeenschap wordt opgezadeld met Euro 700-1000 aan kosten terwijl het blang van de klager Euro 50 is.

AntiZanicz | 06-03-23 | 10:49

Een eigen huis is door de overheid opgeëist als beleggingsobject. Als de huizenprijzen stijgen, heeft de overheid 3 keer winst, terwijl jij geen cent meer in zak krijgt. Ook bijzonder dat als iemand jouw huis duurder vindt, dat ze dan suggereren dat jij meer vervuilt, of dat er dan meer dijken moeten komen.

Jan de Vries | 06-03-23 | 10:16 | 2

Sterker nog. Als de huizenmarkt daalt, dan ga jij echt geen bedragen terug krijgen van de roverheid.

Louter Leuter | 06-03-23 | 10:23

@Louter Leuter | 06-03-23 | 10:23: hoezo zou je iets terugkrijgen.

AntiZanicz | 06-03-23 | 10:48

Als gemeenten het zelf niet goed regelen (want je weet... overheid en ict) dan gaat men van dit soort bureautjes gebruik maken. Oftewel de overheid krijgt de kosten die ze niet zouden hebben gehad als men zelf in eerste instantie iets goed gedaan zouden hebben.

pdvd | 06-03-23 | 10:15

De gemeente heeft die kosten al lang in de gemeentelijke belasting tarieven verwerkt. De niet bezwaarmaker betaald mee voor die wel bezwaar maken...... waar ken ik dat van, iets met zonnepanelen?

Fark Mutte | 06-03-23 | 10:12 | 1

nou, dat is heel erg bezwaarlijk. Huizenprofiteurs verwachten maar dat alles gratis door de gemeenschap geleverd wordt.

AntiZanicz | 06-03-23 | 10:47

Woz waardes zijn ook erg belangrijk bij het afwikkelen van erfenissen. Zelf een hyis verkocht van ouders meer dan ton over de woz. Toch prettig dat die ton dan erfbelastingvrij is.

Hadena | 06-03-23 | 10:11 | 3

Wat een onzin! U heeft gewoon niet de juiste waarde bij de aangifte erfbelasting opgegeven.

theo-is-dood | 06-03-23 | 10:36

dat is helemaal niet zo.

AntiZanicz | 06-03-23 | 10:47

@theo-is-dood | 06-03-23 | 10:36: Voor de erfbelasting geldt de WOZ waarde van het huis. Niet de marktwaarde. Hij heeft dus gelijk.

Mbovenka | 06-03-23 | 11:09

Die WOZ-waarde is wel degelijk van belang bij de jaarlijkse belastingaangifte, dat kan duizenden euri uitmaken voor mensen die daardoor in de knel komen met vermogen/box 3 etc. Van Rij doet nu net of het alleen om die gemeentelijke aanslag gaat, dat is pienuts. Jammer dat we geen echte denkers meer hebben in de regering, wat hebben we nou aan zo'n Kaagmens op financiën.

hagelkruis | 06-03-23 | 10:07 | 6

@Keyboardspeler | 06-03-23 | 10:21: De gemeentelijke aanslag voor U zal wel niet veel hoger zijn omdat de gemeenten het bedrag b.v. per 3000 euri laatste jaren omlaag schroeven. Maar de eigenaar heeft bij zijn belastingaangifte wel een groot probleem... die maakt bezwaar, 100%.

hagelkruis | 06-03-23 | 10:35

in de knel met je tweede huizen. Waarom zou een huis in box drie anders zijn dan ander vastgoed of gewoon geldelijk vermogen.

AntiZanicz | 06-03-23 | 10:45
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat bezwaar is inderdaad zinloos. De aanslag gemeentebelastingen bestaat voor het grootste deel uit afvalstoffenheffing en rioolheffing die geen van beide aan de WOZ-waarde zijn gekoppeld.

Ichneumonidae | 06-03-23 | 10:06 | 7

@Louter Leuter | 06-03-23 | 11:11: u moet een belsastingadviseur zoeken.

AntiZanicz | 06-03-23 | 12:46

@Louter Leuter | 06-03-23 | 10:21: En ga er maar vanuit dat dit binnen een paar jaar is geregeld.

rijfkoek | 06-03-23 | 12:47

@Louter Leuter | 06-03-23 | 11:11: Uw eigen huis is waar u in woont, geregistreerd, in box 0, gratis. De rest is bezit en gaat in box 3 als vermogen.

AntiZanicz | 06-03-23 | 13:00
▼ 4 antwoorden verborgen

"Onze" overheid haat en veracht de burgers. Dus alles wat de burgers een voordeeltje zou kunnen opleveren moet kapot.

MAD1950 | 06-03-23 | 10:06 | 2

onzin, het zijn vooral zanikburgers die iedere Euro te veel vinden, dit terwijl ze wel overal gratis geld voor verwachten omdat ze zogenaamd iets nobels doen, zoals een huis hebben of zonnepanelen plaatsen.

AntiZanicz | 06-03-23 | 10:44

@AntiZanicz | 06-03-23 | 10:44:
Een huis hebben….
U bedoelt daar de hoofdprijs ( Europees gezien) voor hebben betaald.
Alsof je die gratis krijgt?

J-van-de-Bontekoe | 06-03-23 | 11:34

Oh, tuurlijk. Bij het vaststellen van de verkoopprijs wordt gekeken naar de WOZ waarde. Die twee staan in geen enkele causale verhouding met elkaar. En ook als je hypotheek eenmaal loopt, boeit de bank het niet meer. Ook gemakkelijk boos worden op de bezwaar bureaus. Je had ook in een correcte waarde kunnen vaststellen.

IJzer Oxide | 06-03-23 | 10:05 | 3

De WOZ-waarde zegt inderdaad niet zo gek veel. Toch heb je bij verkoop meer aan een te hoge dan een te lage WOZ-waarde.
Al is het maar bij wijze van indicatie (meer is die waarde eigenlijk niet).

Ichneumonidae | 06-03-23 | 10:09

De WOZ waarde is afhankelijk van recente verkoopprijzen van gelijksoortige woningen.

AntiZanicz | 06-03-23 | 10:42

Het maakt wel uit voor de hypotheek. Een deel van je rente is een risico-opslag. Als je huis aantoonbaar (middels de WOZ-waarde) meer waard is geworden dan het hypotheekbedrag, kan je de hypotheekverstrekker vragen de risico-opslag te verlagen of te laten vervallen. Dat gaat vaak om meer geld dat je bespaart dan wat je aan OZB betaalt. Heeft ons al veel geld opgeleverd, de gestegen WOZ.

Tapu | 06-03-23 | 11:12

Maar goed dat er geen andere problemen in dit land zijn. Nu kunnen ze zich hier mee bezig houden.

Frietje_Oorlog | 06-03-23 | 10:02 | 5

@rijfkoek | 06-03-23 | 12:43: ten opzichte van het budget van een huisbezit is het niets. Volslagen triviaal. Wle is de straat mooi aangelegd en onderhouden, de wateren beheerd en de omgeving verzorgd.

AntiZanicz | 06-03-23 | 12:45

@AntiZanicz | 06-03-23 | 12:45: Prima dat het allemaal beheerd wordt maar dit wordt betaald naar rato van de prijs van je huis, dat slaat nergens op. Dat is verkapt betalen naar inkomen en dat is zo krom als maar wat.

Bakkeleures | 06-03-23 | 12:47
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl