Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De toekomst is onderweg: Elektrische auto's binnenkort in vijf minuten opgeladen

To infinity, and beyond!

Elektrische auto's, het is mooie techniek en sommige modellen zijn beangstigend snel maar er zitten twee grote nadelen aan: het soort mens dat er in rijdt, en die vreselijke laadtijden. Dat eerste is helaas ongeneeslijk, want zelfrijdende auto's blijven een illusie (zeggen wij niet, zegt de peetvader van autopilootauto's). En zelfs als ze uiteindelijk wel zelf zullen rijden, dan rijden de vervelende eigenaren zelf nog steeds mee. Maar dat lange laden, dat kan wel opgelost worden met dank aan who else dan Elon Musk what else dan een stukje NASA ruimtevaarttechniek. Het is eigenlijk heel simpel: een setje kabels met kokende vloeistof er in (!) moet het laden afkoelen (?) en dan kunnen batterijen veel sneller volgepompt worden. Of de accu's dat aankunnen is weer een ander verhaal, of het ook werkt met een 220 volt aardlekschakelaar (googelen, red.) weten we niet, helaas is een kuub elektriciteit ondertussen bijna duurder dan een vat ruwe olie en als je een slimme meter hebt raden we sowieso iedere vorm van stroomgebruik af, MAAR: de toekomst komt er weer eens aan bij NASA, die bovenstaande infographic gemodelleerd lijken te hebben naar van die semi-advertorial fake news banners die twijfelachtige websites altijd onder hun artikelen hebben staan. Maar daar moet je maar doorheen kijken, een Tesla koop je immers ook niet om z'n onverwoestbare bouwkwaliteit.

Reaguursels

Inloggen

De commentaren op de bijtelling wondertjes doen me denken aan ons Neef Frans met dikke bierbuik en dun IQ die mijn Tesla een stomme rijdende laptop vindt

Misterspok | 15-10-22 | 07:52

Als we de vervuiling in China en de kinderarbeid oplossen, als de reikwijdte van een elektrische auto opgepoetst hebben tot 600 km met laden binnen 5 minuten blijft het probleem bestaan dat die dingen opgelaad moeten worden.

De meest simpele ziel kan met een beetje nadenken verzinnen dat dat probleem onoplosbaar is. Afgezien van de kosten voor opladen die natuurlijk de pan uit gaan rijzen als de Staat met een slimme meter accijns gaat heffen op autostroom, kun je de infrastructuur nooit op peil krijgen. Hoe krijg je de stroom opgewekt, hoe krijg je het bij de laadpalen, hoe krijg je het bij de consument (in bv een torenflat in de Bijlmer, ja ik weet A´dam zuidoost, maar het blijft de Bijlmer) en dat liefst allemaal voor 2035.

blackout iemand, verbod op auto´s voor salarissen onder de 100.000 € ?

bergsbeklimmer | 15-10-22 | 05:51 | 2

Elektrisch rijden op accus is simpelweg niet duurzaam en schaalbaar omdat de opslag van elektriciteit nauwelijk mogelijk is op die schaal. Prima voor kleine toepassingen maar zie je vrachtwagens al 3 uur aan de oplader hangen? Met daarachter een file omdat de vrachtwagen alle amperes opslokt? Elektriciteit is een energie transportatie middel, gern drager.

De enige echte oplossing is waterstof, opgewekt door zonnepanelen, kernenergie, windmolens en waterkracht… met vervangbard cilinders die je net als gas flessen kunt omwisselen bij tankstations.

Maar ja, beleidsmakers hebben geen idee hoe natuurwetten in elkaar zitten, dus geen benul wat fysiek wel en niet kan en maken dus fiute keuzes…

Als_je_me_nou | 15-10-22 | 07:50

@Als_je_me_nou | 15-10-22 | 07:50: Waterstof is een dom idee. Er gaat zo enorm veel energie verloren met het produceren van die zooi, om nog maar over de rest van de problemen te zwijgen. Er zijn specifieke toepassingen waarvoor het goedje gebruikt kan worden, maar autorijden.. Nah.

Kabila de stijlloze | 15-10-22 | 08:16

Ik wil een jetpack. Mag best elektrisch.

JoudN | 15-10-22 | 05:09

Ik las vanmorgen op de website van NewAtlas dat er een relatief simpele retrofit installatie is ontworpen om een dieselmotor te laten draaien op 90% waterstof en 10 % diesel. Uitstoot minimaal en efficiency is ook bijna 30% omhoog. Toch nog toekomst voor al die diesels.

annevance | 15-10-22 | 00:35 | 3

De diesel is nog lang niet dood, of uit ontwikkeld..

broervandenhollander | 15-10-22 | 01:11

20 km hier vandaan is de motoren fabriek van de BMW. De productie van E motoren gaat binnenkort van start (zit nu in DE), maar de productie en ontwikkeling van vooral Dieselmotoren gaat gewoon verder. Ze hebben bij de autobedrijven al lang door dat die E Auto een doodgeboren kindje is, zeker nu wij de kerstverlichting uit moeten laten zodat de I7 XDrive opgeladen kan worden.

bergsbeklimmer | 15-10-22 | 05:59

Elektrische auto's rijden op gas- en kolen- centrales, met een rendementsverlies van 40% respectievelijk 60%.
En misschien heeft de klimaatlobby gelijk dat we door nu de co2-uitstoot te verveelvoudigen straks geen verwarming meer nodig hebben. Maar dan nog zit je met het probleem dat we helemaal niet de infrastructuur hebben om onze co2-uitstoot te verveelvoudigen. En we hebben zelfs niet de technici om dat op korte termijn te realiseren.

Dandruff | 15-10-22 | 00:01 | 1

Elektrisch rijden op gasgestookte energie in vergelijking met een auto die zelf op gas rijdt, is veel efficiënter. Dus.. Waar heeft u het over.

Kabila de stijlloze | 15-10-22 | 08:19

Hoe gaat zo iets verder als iedereen met een waanzinnig ampèrage gaat opladen? In het zuiden staan bedrijven op de wachtlijst voor stroom. Hoe gaan we het opwekken?

P. Breidel | 14-10-22 | 23:41

Een beetje auto heeft een flinke diesel onder de kap liggen. Opladen in een paar minuten en een actieradius waar iemand met zo'n speelgoedmobiel alleen maar van kan dromen.

Kopieerapparaat | 14-10-22 | 23:36 | 4

E 220 diesel met vergrote tank..

niv01 | 15-10-22 | 00:29

Mijn chauffeur drinkt ook diesel!

Kaas de Vies | 15-10-22 | 00:54

Aanhanger met dieselaggregaat, aka Range extender. Je rijdt niet op fossiel dus prima

Nichtsneues | 15-10-22 | 01:03
▼ 1 antwoord verborgen

Een beetje electromobiel heeft een accu van 80 kWh. Helemaal opladen, inclusief veliezen kost dat 90 kWh aan netstroom, te leveren in 5 minuten (1/12 uur). Dat betekent dus een netaansluiting van 12x90= 1080 kW ofwel ruim een megawatt. Nu heeft een normaal huis een aansluiting van ca. 5 kW. De bekabeling moet slechts 200 X zo zwaar worden uitgevoerd. Eitje dus!

bdn01 | 14-10-22 | 22:59 | 6

@bdn01 | 14-10-22 | 23:12: Dat dus. Elektrorijder: "Waar kan ik het superlaadstation vinden?"
Local: "gewoon deze hoogspanningsmasten volgen. Waar de lijnen naar de grond gaan, moet u zijn."

Kopieerapparaat | 14-10-22 | 23:43

@Kopieerapparaat | 14-10-22 | 23:38: maar we hebben zonnecellen! 400 Wp maar liefst dus met 16 panelen laad je in 5 minuten je auto dankzij de stroomopslag in de kabels. Groenlinks heeft het nagerekend dus het klopt.

Nichtsneues | 15-10-22 | 01:01
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik rij op kolen... lol

ik2! | 14-10-22 | 22:48 | 3

Bloemkool? Rode kool? Ik heb toch vragen.

Theodorus.Goldbach | 14-10-22 | 23:18

Dat is nu vooruitgang. De stoomlocomotief van Stephenson reed ook op kolen en dat al in 1823.

bdn01 | 14-10-22 | 23:26

Met hoe Musk zich nu gedraagt wil toch niet in een Tesla gezien worden ?

Lebowski72 | 14-10-22 | 22:39

Hmmm weet het niet. Dat borium dan in grote hoeveelheden vrijkomt lijkt me niet zo fijn!

Als_je_me_nou | 15-10-22 | 07:56

Mercedes e 220 diesel met vergrote tank 1400km radius met alles aan inclusief stoelventilatie.

niv01 | 14-10-22 | 22:10 | 4

Oef! Dat is wel een gevoel van vrijheid. Heb ook een serieus zuinige Audi maar eem vergrote tank zou ik wel een mooi verjaardagscadeau vinden….

Lausig | 14-10-22 | 22:52

Kia Optima. 1100 km actieradius met diesel. Ben ik een moordenaar of sluipmoordenaar?

Sjakkie van de Hoek | 14-10-22 | 23:09

Yup plus als ik een rit wil maken geen koppijn.. En nog tien liter diesel in de kofferbak gewoon omdat het kan...

niv01 | 14-10-22 | 23:59
▼ 1 antwoord verborgen

Maar hopen dat Putin niet grijpt naar nukes, helemaal niet die atmosferische (EMP=einde elektronica), want dan is het einde Tesla's, einde betalen, einde moderne andere auto's en ook einde NS. Alleen die aude auto's met "vieze" diesel/benzinemotoren maken dan nog een kans.. en cash geld en edelmetalen natuurlijk. Maar daar hebben de Jesse's, Robert, Siegrid's, Ester's, Greta's en andere radicaallinksjes natuurlijk al een antwoord op en oplossing voor, toch?

Nederlanddraaitdoor | 14-10-22 | 22:07 | 6

@gato | 14-10-22 | 22:25: Die EMP wordt met nukes opgewekt. Tenzij er een mega zonnevlam door het aardmagnetisch veld schiet, dat kan ook nog.

Blauwpetje | 14-10-22 | 22:30

Klopt. Is een bijverschijnsel van een kernbom explosie. Best heftig in onze hightech maatschappij.

Captain Ahab | 14-10-22 | 22:32

Zijn die Tesla’s van kunststof (zoals de Trabant) of metaal ? Kooi van Faraday?

Nichtsneues | 15-10-22 | 01:06
▼ 3 antwoorden verborgen

Het heerlijke geluid van een dieselmotor zal ik gaan missen als we straks gedwongen worden ( in ons ‘vrije’ Nederland) om op elektrisch over te gaan.
Hoe vrij zijn we eigenlijk nog?
Is mijn land nog wel een democratie?

laurentius | 14-10-22 | 22:03 | 10

@Nonkel, u getuigt een echte kenner en autoliefhebber te zijn!

At_Dawn_They_Sleep | 14-10-22 | 22:51

Tegen die tijd zijn ik, de vrouw en kids, onze diesel en mijn bedrijf allang vertrokken naar waar werken nog wel loont, je niet verplicht bent 6 verschillende wc’s te hebben, en waar het land niet zo snel naar de knoppen wordt geholpen als NL. Iemand tips?

Als_je_me_nou | 15-10-22 | 07:58
▼ 7 antwoorden verborgen

Geinig overigens dat de plaatser van laadpalen het snel groeiende fastned is. Eigenaar ene Lubbers. Yep de zoon van

Cornelis12 | 14-10-22 | 22:01 | 3

Dat verbaast toch helemaal niemand meer?

dasechtgeenstijl | 14-10-22 | 22:29

Iedereen met een beetje kennis van energietechnologie weet dat waterstof de energiedrager van de (kortetermijn) toekomst is.

dasechtgeenstijl | 14-10-22 | 22:30

Alleen voor grote processen, dat dan weer wel

TheGermans | 14-10-22 | 22:35

Zodra superbatterijen werkelijkheid worden breekt bij elke regering de blinde paniek uit. Burgers worden dan echt zelfvoorzienend in hun energie. Zonder dat daar belasting of andere taksen over berekend kunnen worden. Wordt een mooi begrotingstekort....

Flandrien | 14-10-22 | 22:01 | 1

Hoezo kun je daar geen belastingen over heffen. Je bezit wordt aan vele kanten belast, dus dit "probleem" dat jij hier schetst bestaat niet.

Febofiel | 14-10-22 | 22:16

Het koelmedium in mijn koelkast kookt ook. Maar het bier is koud. Hoe raar!.

kleybeuker | 14-10-22 | 21:58

Alles wat deze wereld zo mooi maakt pakken ze ons af.
Bier, frieten, mayonaise, whisky, ... het schijnt ongezond te zijn.
Het geluid van een Italiaanse V6 ... binnenkort niet meer te horen. Verboden.
Zeggen wat je wil, de woorden gebruiken die je wil ... mag niet van woke-pubers.
Monokini op het strand ... niet meer gezien sinds de jaren '90

Nonkel Frituur | 14-10-22 | 21:54

Zelfrijdende auto's komen er uieindelijk wel, maar het zal nog een behoorlijke tijd duren.
Alle ontwikkelingen in AI en machine learning, evenals wat we nu al hebben, het komt echt wel.

Goofy Goofball | 14-10-22 | 21:52 | 2

Waarom zou je dat eigenlijk moeten willen?

Kopieerapparaat | 14-10-22 | 23:55

@Kopieerapparaat | 14-10-22 | 23:55: Omdat er dan nul verkeersongelukken zullen zijn. En auto's zichzelf kunnen parkeren, dus minder parkeerproblemen.

Goofy Goofball | 15-10-22 | 00:36

Het wordt ook steeds moeilijker om alle technologie te bevatten. Mijn opa had een abacus, mijn vader een telraam, ik een zakjapanner en mijn kinderen een smartphone die alles beter kan dan mijn hyper toffe Commandor64 of zoiets. Waar ik BASIC op leerde en mijn beste programma was een heel gedoe rond de cover van Guns and Roses op Live and let Die.

Nu weten die jonge nieuwerwetse prutsers niet eens wat BASIC is.

Theodorus.Goldbach | 14-10-22 | 21:47 | 8

@Louter Leuter | 14-10-22 | 21:56: In de tijden dat niemand nog een PC had gezien was basics al heel wat , ik weet het nog goed de magie van mijn Sinclair ZX 80 met die malle kikkertoetsen het snorrende cassette bandje en dat monochrome tv schermpje het heeft mij het bewustzijn bijgebracht dat de tijden gingen veranderen... daarna volgeden de Texas Instruments TI-99/4A de Apple 2 de IBM PC XT, pcAT de IBM transportable 3Tulip laptops in een novell netwerk de 5 kleurenlaptops de 4 Compaq pentium 3 werkstations met platte schermen de verschuillende HP laptops en de Lenovo waar ik nu op werk...... man wat kan een mens en hoop geld uitgeven aan flauwekulletjes kwam laats nog een rekening tegen uit die tijd alleen de IBM draagbare kon je al een auto voor kopen 21000 guldens toen en dan had je nog niks met een rare floppy drive.. Uiteindelijjk zijn als je ziet wat je uitgeeft, alle computers een beetje voor losers ;)

Smoelensmid | 14-10-22 | 22:09

@Smoelensmid | 14-10-22 | 22:09:
Ik zal je mijn geschiedenis met computers ook vertellen. Begon voor de Sinclair. Teletype met een machine in Twente. Prime CAD systeem. Daarna met de Atari ST, de supercomputers van Control Data en Cray en de workstations van SGI en DEC (later de Compaq Alphas). Tegenwoordig enkel GNU/Linux machines. Mijn laatste MS Office kwam gebundeld met een Sony Vaio op W98. Ik zal je besparen wat de SGIs en Alphas mij gekost hebben.

Louter Leuter | 14-10-22 | 22:20

@Louter Leuter | 14-10-22 | 22:20: nu office 365. Je mist er niets aan, vreselijk. Iedereen leest mee maar je weet niet wie. Als je al kunt inloggen waarna je in een uitgeklede Word zit te klooien. Je moet geld toekrijgen als letselschade

Nichtsneues | 15-10-22 | 01:10
▼ 5 antwoorden verborgen

Electriciteit is iets met vrije elektronen in de buitenste schil. Een enkele eenzame elektron in de buitenste schil, en een atoom waar er nog één elektron bij kan in de buitenste schil. Je kan ze van de ene naar de andere duwen zonder veel moeite (opladen van een batterij) en als je niets doet lopen ze weer terug (ontladen). Veel meer energie zit er in het delen van elektronen door atomen. Dat heet een chemische binding. Daar zit een veelvoud van de energie in. Een batterij zal het nooit dezelfde energiedichtheid hebben. Nog meer bang voor de buck krijg je met de atoomkern. Splijten is dan (veel) makkelijker dan fusie. Dat laatste blijft een belofte, illusie zelfs, voor de komende eeuwen. We kunnen niet zonder fossiel, en de enige uitweg is een reductie van de mensheid. Liefst tot minder dan twee miljard. Elektrificatie van de samenleving is een zinloze uitweg, en ook een illusie.

Louter Leuter | 14-10-22 | 21:45 | 8

@Ichneumonidae | 14-10-22 | 21:55: Ik niet , hier doen de zonnepanelen het werk en stroomt het zo zonder accijns ecoheffingen en btw mijn auto in.. Hij staat alweer klaar om morgen naar Maasmechelen te gaan waar ie aan de gratis courtesy laadzuil van de outlet wat bij kan laden.. hoe die opgewekt is weet ik niet maar ik lever per jaar 3500 kwh terug aan het net dus kan een beetje compenseren ;)

Smoelensmid | 14-10-22 | 22:22

@Louter Leuter | 14-10-22 | 22:00: Veel tandartsen en ingenieurs?

peet12 | 14-10-22 | 22:36
▼ 5 antwoorden verborgen

En de koning zit nog steeds te kutten met een glazen koets voortgetrokken door paarden. Wanneer geven we hem eens een keer wat geld voor iets moderners?

Leptob | 14-10-22 | 21:37 | 2

Whahaha

Bunk-T | 14-10-22 | 21:43

Een fiets?

Als_je_me_nou | 15-10-22 | 08:01

Precies, niets lekker dan benzine lucht tijdens het tanken.

g[E]ulden | 14-10-22 | 22:01

@g[E]ulden | 14-10-22 | 22:01: haha tijdens het tanken, maar als ik mijn zescilinder koud start onder de carport is de lucht niet te harden vergeleken bij mijn reukloze EV .. je zal er maar als fietser achter staan bij het verkeerslicht.

Smoelensmid | 14-10-22 | 22:26
▼ 1 antwoord verborgen

Dat kan wellicht zo zijn maar dat maakt de uitdagingen met het elektriciteitnets alleen maar groter. Het net moet die hoeveelheid ook kunnen verstouwen in vijf minuten.

mlmn | 14-10-22 | 21:26 | 1

Spijker op de kop!

In het artikel klagen de auteurs over de huidige lange oplaadtijd (minstens 20 minuten, bij een commercieel oplaadstation). Want, zo zeggen ze, het systeem kan maar 520 Ampere gebruiken omdat het anders oververhit.

Mensen thuis kunnen maar 150 Ampere gebruiken voor een "snellader".

Ze geven aan dat die 520 A naar 1.400 A moet als je een auto binnen 5 minuten op wil laden.

Hun systeem kan wel tot 2.400 A gaan en zou derhalve de oplossing zijn. Het net kan echter de huidige vraag al niet aan, laat staan een vijfvoudig amperage.

Bovendien hebben de meeste huizen in de VS maar 200 A (soms 300 A, soms 100 A), dus een thuisoplaadsysteem zal daar niets aan hebben.

Overigens staat het artikel bol van de termen als "ze werken aan", "zijn aan het ontwikkelen". Tja, dat zeggen ze ook al een paar decennia over andere ontwikkelingen (bijv. cold fusion).

Dankzij de wetgevers hebben we echter maar tot 2030-2035 voordat de verkoop van nieuwe bezineauto's "verboten" is.

Anomiemus | 14-10-22 | 22:02

Nadat ik twee maanden terug in een hotel terecht kwam waar ik tevens kan werken en verblijven. Woon en word ik ook nog eens behandeld op mijn werk door mezelf en collegae…. Geen reiskosten, onderdak én superveel leuke andere wappies om mij heen!

Ik moet alleen nog even mijn familie, vrienden, vrouw en kinderen inlichten…. Die denken allemaal dat ik opgenomen ben in een instelling!! Begrijpen mijn werk écht niet en dat zeggen mijn stemmen ook!

Zorgstelsel is kapot! Sluiten de verkeerde mensen op en de mensen die het écht nodig hebben die gaan naar ‘Halloween’ in Six Flags!

Ok. Begeleiding/verpleging komt eraan… voordat ik ze aanstuur, feedback geef en/of van gesprekstechnieken voorzie wil nog even snel mijn laatste bevindingen naar Baudet mailen.

Zo’n buttplug is trouwens ende ansich best wel relax maar na drie uur krijg je een ietwat branderig gevoel… dus pas ermee op is mijn devies!

overVecht | 14-10-22 | 21:25 | 9

@Spring Bruissteen | 14-10-22 | 21:53:

Jepssss. Feestnummer dat je er bent!

overVecht | 14-10-22 | 21:56
▼ 6 antwoorden verborgen

Maar waar staan die laadpalen als ik voor verkantie naar mars wil rijden met mijn tesla ?

grapo | 14-10-22 | 21:24 | 12
-weggejorist-
DeaconDrCrane | 15-10-22 | 00:30

@Louter Leuter | 14-10-22 | 22:45: waar ligt dat ? Naast Beieren ?

Nichtsneues | 15-10-22 | 01:12
▼ 9 antwoorden verborgen

Dat word nog wat als er meer dan drie man in de straat tegelijk willen gaan laden en het netwerk plat gaat in de wijk.

Waterp0mptang | 14-10-22 | 21:23 | 1

Hier staan we in de straat bij vier huizen naast elkaar al dagelijks te laden en dan woon ik nog helemaal in de outback helemaal aan het einde van een oud versleten stroomkabeltje in een landelik boerendorp.. We hebben alleen adsl zo ver loopt het hier achter,, maar elektrisch rijden is dan wel weer heel populair!

Smoelensmid | 14-10-22 | 21:28

Zelfde tegel svp over plm 5 jaar wanneer de diesel 5 euro de liter kost en bekend is dat de fossiele verbrander uit het stedelijk gebied verbannen wordt.

strawdog | 14-10-22 | 21:17 | 1

Nadeel is dat ik als voetganger elektrische scooters en wagens niet hoor aankomen.

thanseeuwen | 14-10-22 | 21:16 | 3

Ik zeg altijd vroem, vroeeeeeem, vroem op mijn fiets. Dan hoef ik niet te bellen.

BrutusBosch | 14-10-22 | 21:19

Het helpt als je niet met oordopjes over straat loopt.

Arnold Layne | 14-10-22 | 21:25

Ik fiets regelmatig door Londen. Daar lopen ze voor je fiets zonder op of omkijken direkt de straat op.

Louter Leuter | 14-10-22 | 21:52

Komende week ruil ik me trouwe citroen berlingo carinha uit 1996 in voor een nissan king cab pickup 4x4. De onverharde wegen en het opwaaiende stof hebben de berlingo jaren lang flink toegetakeld. Electrisch rijden moet nog maar even wachten.

jitro | 14-10-22 | 21:16

Leuk. Echt leuk.

Deksmaat | 14-10-22 | 21:06

Pfff. Wat een armoe. Doc kon de DeLorean opladen in een fractie van een seconde!

ikhebgeenflauwidee | 14-10-22 | 21:03

Als ik een euro kreeg voor elke innovatieve batterij en/of laadmethode van de afgelopen jaren die de elektrische wereld nu weer op zijn kop gaat zetten, dan kon ik ondertussen een elektrische auto kopen en nog steeds een eeuwigheid wachten tot ie volgeladen is.

Korporaal Banaal | 14-10-22 | 20:59

Echte mannen rijden helemaal niet in van die kut-Ecars.
Diesel, en als het niet anders kan dan maar benzine.

Met hun zielige slurfje uren aan de laadpaal en maar dromen dat het korter zal gaan duren. No sweat, die laadpaal van jou was toch al niks.
Doe ff normaal man.

Ichneumonidae | 14-10-22 | 20:55 | 2

Echte mannen gebruiken hun eigen spierkracht en gaan te voet, per fiets, per skelter of per vliegende Hollander.
Over dat laatste heeft Richard Wagner ooit een muziekje gemaakt.
youtu.be/_qhNF1R6AYk

Arnold Layne | 14-10-22 | 21:32

@Arnold Layne | 14-10-22 | 21:32: Dat eerste is, op de Vliegende Hollander na, wat onhandig, maar plus veel voor Wagner.

Ichneumonidae | 14-10-22 | 21:42

Begrijpt de Deugmens wel dat dit helemaal de deur naar kernenergie openzet?

skoftig | 14-10-22 | 20:51 | 2

Kwestie van tijd. Dan kan zelfs de Deugmens er niet meer omheen dat kernenergie een onmisbare vorm van energieopwekking is.

Spring Bruissteen | 14-10-22 | 20:53

Jetten ziet het niet voor zich dat je dankzij kernenergie kan rijden.

Kaal-dik-en-lelijk | 14-10-22 | 21:27

Doe mij maar een biertje binnen 10 sec!

Producent | 14-10-22 | 20:46 | 4

Ik ga niet met u naar de kroeg! ;)

Producent | 14-10-22 | 21:09

Kappen? Ik had een vriend die kon dat ook? Hap, slik, weg...

Louter Leuter | 14-10-22 | 21:16
▼ 1 antwoord verborgen

Oogt godvergeten duur.

vanBarchum | 14-10-22 | 20:45

Eens in de zoveel tijd komen er weer superbatterijen voor, eieren van Columbus, goedkoop, snel, makkelijk, noem maar op. Maar je ziet ze nooit meer ergens terug. Eerst in productie zien, dan geloven.

John McClane | 14-10-22 | 20:44

Alleen als ie in de fik vliegt heb je een serieus probleem, afgezien van het feit dat het elektrische netwerk dit allemaal aankan..
Ik zou zeggen succes met deze gekkigheid..

aardv@rk | 14-10-22 | 20:43

Leuk, kan je de auto direkt aan een kerncentrale opladen. Zodra je verder weg bent van de centrale heeft het geen enkel nut, immers kan het net het niet aan.

nieuwe_Deen | 14-10-22 | 20:42

tis niet alsof de warmteontwikkeling in de laadkabel de enige blokkade is om binnen 5 min op te laden.

Ir. Wilhelmus | 14-10-22 | 20:37

En dan volgende probleem dat er niet genoeg lithium en kobalt op deze aardkloot is voor al de accu’s. Volgende oorlogen worden dan niet meer over olie gevoerd maar over lithium. Wat eigenlijk ook al het geval is in Oekraïne. De lithium mijnen daar liggen ook n oorlogsgebied. Verder zijn er uiteraard geen sanctie le tegen Russisch lithium/kobalt etc import. WAnt elektrische auto’s gaan voor mensenrechten

www.renewablematter.eu/articles/artic...

Snap_het_ook_niet | 14-10-22 | 20:33 | 3

Ik heb me laten vertellen dat er een geheel nieuw type accu aankomt met koolstof die nog maar heel weinig lithium nodig heeft.

Gravin v Kippenbouth | 14-10-22 | 20:37

@Gravin v Kippenbouth | 14-10-22 | 20:37: grafeen..

Smoelensmid | 14-10-22 | 20:53

Nog een nadeel hoor:
ik wil kunnen schakelen, geen automaat.

Roos | 14-10-22 | 20:33 | 7

@YoMoms | 14-10-22 | 20:35:

In de bergen een dikke 6 in lijn diesel van bmw met 400 pk en automaat, zo relaxed. (Schakelen kan ook met de stuurflippers)

MargauxGrandCru | 14-10-22 | 21:18

@Spring Bruissteen | 14-10-22 | 20:48: Precies. Het is gewoon ouderwets. Je gaat toch ook de motor niet meer handmatig aanslingeren?

guldenmiddenweg | 14-10-22 | 21:24
▼ 4 antwoorden verborgen

Mag dat meisje van die blowing mudule of zoiets asjeblieft in de VrijMiBo een keer? Wil er best iets voor betalen.

Leptob | 14-10-22 | 20:31 | 3

Weeweewee punt kinkie punt enel. Doen ze allemaal precies wat je wil, als je er maar een beetje voor betaalt, Lep.

Graaisnaaiert | 14-10-22 | 20:43

@Graaisnaaiert | 14-10-22 | 20:43: Had ik al gezegd dat ik een jaar of tien geleden ben wezen biljarten in Den Haag met degene die destijds (nu weet ik niet) verantwoordelijk was voor de dagelijkse gang van zaken op Kinky, Sexjobs, Hookers e nog een site waarvan ik even de naam ben vergeten?
Edit: sexmarkt dacht ik.

Leptob | 14-10-22 | 20:53

Ja, allemaal leuk en aardig, in 5 min die accu vol, maar hoe moet dat dat dan met zonnepanelen? Kan je die accu dan ook voor huiselijke doeleinden gebruiken in de avonduren bijvoorbeeld?

Gravin v Kippenbouth | 14-10-22 | 20:31 | 1

Ja zonnepanelen opladen gaat ook veel sneller zo.

CamaroHans | 14-10-22 | 23:54

Dacht altijd dat ik gewoon vastgeroest en dom was, maar gelukkig bevestigt een deskundige ook dat volledig autonoom rijdende auto's een brug te ver zijn.
Een derde nadeel van elektrische auto's is trouwens dat ze zo fucking ZWAAR zijn.

Spring Bruissteen | 14-10-22 | 20:30 | 5

@Spring Bruissteen | 14-10-22 | 21:03: Is heel goed te vergelijken immers 95% van alle ritten zijn rondjes om de kerk, van Maastricht naar Eindhoven naar Hasselt Gent Aachen Keulen Luik allemaal goed te doen.. alleen voor de lange autobahn wintersport en vakantie rit komt de 6 cil touring van stal.. ik kan en durf stellen dat die i3 mij net zoveel zo niet meer plezier geeft als die overpowered en zwaardere benzine slurper.. ik vergelijk ze regelmatig Een nadeel van zwaardere elektrische autos is dat ze te zwaar zijn zou beter geformuleerd zijn..;)

Smoelensmid | 14-10-22 | 21:16

@Smoelensmid | 14-10-22 | 21:16:
Uw houder schap belasting voor de 6 cil touring gaat binnen kort omhoog. dat begrijpt u natuurlijk ook wel.
Niets verbranden en toch bezitten dat kan natuurlijk niet.

Vrg,

Jetten

Z-E-U-S | 14-10-22 | 23:24

@Smoelensmid | 14-10-22 | 21:16: Ik denk dat de gewone man gewoon achterloop, de intelligenste mensen hebben al lang dingen uitgevonden, die wij nog niet begrjpen. Zie zo jongen als Ben van de Burg, daar zou ik eens een avond mee willen praten, wat er allemaal al mogelijk is. Em dat is nog maar een kleintje, de echte zijn al lang met dingen bezig, waar wij geen weet van hebben, de vooruitgang staat niet stil. Er komt eenheel ander tijdperk aan, die zij al zien en ermee bezig zijn. Alleen op grote schaal toepassen is nog niet zo makkelijk, maar de kennis is er al ]ang, terwijl we nog rondlopen in een stenen tijdperk. Denk dat het facinerend is, wat men al kan en weet, hoe snel het gaat , over tien jaar ziet de wereld er totaal anders uit. Zijn zonnenschermen achterhaalde dingen, te groot, men gaat kleiner, intelligenter dingen maken, alles van nu , zoals laadpalen is weg, reken maar dat die kennis er al lang is. Nu nog snel verdienen aan alle dingen, maar de vooruitgang is al lang bezig. Knappe koppen weten het., maar wij snappen er op dit moment nog niets van, Al die windmolens, hooguit tien jaar en worden afgeschreven, nu nog geld pakken, voordat de kennis mensen met de nieuwe spullen aan de gang gaan. Hetzelde met oorlogsvoeren, een knop en ze kunnen alles uitschakelen, mens tegen mens is ouderwets. De techologie staat niet stil, versneld zelfs.

gato | 15-10-22 | 04:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Alweer een ééndimensionale oplossing voor een veeldimensionaal probleem. Naast laadtijden, zijn er nog meer parameters belangrijk voor accu's: Capaciteit, levensduur, rendement, maximale ontlaadstroom, prijs, zelfontlading, interne weerstand, etc. Een oplossing is pas een oplossing als er op geen van deze andere dimensies fors ingeleverd wordt.

Chuck the plant | 14-10-22 | 20:29 | 1

U denkt al een stap te ver. Zullen we eerst eens zorgen dat er voldoende elektriciteit beschikbaar is en blijft om uberhaupt over te gaan?

Graaisnaaiert | 14-10-22 | 20:41

Ik voel me een beetje als die medewerker van het octrooibureau toen Dorus de werking van z'n muizenval uitlegde.
(Niet op YT te vinden?)

Mr_Natural | 14-10-22 | 20:29 | 2

Geen kaas vandaag, bam.
Heb nog ergens de LP geloof ik

Z-E-U-S | 14-10-22 | 21:46

Dus mensen met een elektrische auto komen 's avonds thuis en hangen hem aan de oplader en dan zuigt ie enorm veel energie uit het netwerk en dan is in 5 minuten vol om vervolgens tot de volgende ochtend te blijven staan met de kabels er nog aan.

Osdorpertje | 14-10-22 | 20:24 | 7

@Andersdenkend | 14-10-22 | 21:52: Ik begrip de nick Andersdenkend ;) Hier ibid, onafhankelijk denkend, regionaal BEV thuis opladen en grand tours de zescilinder twinscroll turbo met zijn zingende motor ;)

Smoelensmid | 14-10-22 | 22:40
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl