Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NRC Öpinie: Gymnasia moeten Arabisch geven

Wat is 'preken voor eigen parochie' in het islamitisch?

Ja hoor daar gaan we weer met de omkeer-redeneer van columnisten in roomblanke Rokincouranten: als je achterstandskinderen uit achterstandswijken met een achterstandsreligie en een achterstandscultuur naar het gymnasium wil krijgen, moet je het gymnasium aanpassen aan de achterstand. Dus wil Stine Jensen (D66) graag ARABISCH toevoegen aan het curru.. curry... vakkenpakket. Niet omdat ze zo begaan is met jonge mocro's voor wie de maffia aantrekkelijker is dan mavo-plus maar vooral omdat haar eigen ouderborrel te kakblank is.

Okee, Arabisch is een meer levende taal (helaas in onze contreien zelfs steeds levendiger) dan dode letters als Latijn en Grieks, maar wat lost het op? Als je Arabisch aan het gymnasiumpakket toevoegt, haalt schotelwijkschorem ineens wel de toegangseisen? Gaan ze zich deftiger gedragen in hun eigen taal? Dat zou ons verbazen - de enige Arabische woorden die wij kennen behalve 'vriend', 'kaffer' en 'extra saus graag' zijn allemaal scheldwoorden en fatwa's. En wat hebben de roomblanke kakkerskinderen op de school van Stine "Ik borrel tussen de miljoenenvilla's in het Beatrixpark in 020 Zuid en ben verbaasd hoe blank het hier is" Jensen aan Arabisch? Zij gaan de omvolking pas als allerlaatste voelen in de ivoren torens van hun beschermde bestaan. 

Vroeger, toen wij op het lyceum zaten (ja wij gingen naar een lyceum ja) werden de leerlingen geacht zich aan de vakken aan te passen, niet andersom. En als je het niet aan kon, dan gleed je van gymnasium naar atheneum naar de havo en viel je van biologie en natuurkunde omlaag naar wiskunde A en Economie II - de reden dat driekwart van de gymnasiasten ongeacht afkomst uiteindelijk allemaal in een confectiepak onder een systeemplafond in een corporate excelprogramma eindigt en hun enige verschil met hbo'ers is dat ze een titeltje hebben waar het woord "manager" in voorkomt, en soms een eigen kantoorhok en voorrangsrechten op de kopieermachine. Maar terug naar die taal. Sure, er zijn best historische en actuele argumenten aan te voeren voor een beetje Arabische taal- en cultuurachtergrond in een land met steeds meer Arabierische mensen. 

Maarrr verpak het dan niet als larmoyante reddingsboei voor scooterende parkbankhangpubers alsof die louter in de lachgasgoot eindigen omdat ze niet naar het gymnasium mochten van hun strenge meesters. (Ghe, alsof dit land nog strenge meesters heeft - die lui hebben alleen nog een voornaam.) Erken bijvoorbeeld eerst eens dat de IJburgcolleges van Nederland hun shit op orde moet krijgen en leerlingen in het gareel moeten kunnen knuppelen zonder voor rassies te worden uitgemaakt, voordat de gymnasia hun curriculum (opgezocht in het woordenboek - red.) aanpassen om de lat lager te kunnen leggen. Want Jensen pleit niet voor versterking van het onderwijs, ze deugvlagt voor DiVeRsItEiT omdat *zij* zich een beetje bleek bescheten voelt op blanke ouderborrels. Stuur lekker je eigen kinderen naar een schotelwijkgymnasium als je vermenging écht zo belangrijk vindt. Leren ze vanzelf Arabisch...

Reaguursels

Inloggen

Wat dacht je van gewoon Nederlandse taal beheersen als je naar hoger onderwijs wilt? We zijn hier in Nederland.

Ouwe Semelaar | 16-07-22 | 00:20
-weggejorist en opgerot-
HarmenB | 15-07-22 | 23:38 | 3

Nee, er is geen enkel argument aan te voeren voor Arabisch als taalles op school.

Goofy Goofball | 15-07-22 | 22:41 | 1

Ik vind het wel eens leuk die lui achterin de bus aan te spreken bij lawaaierigheid respectloosheid.
Dan is t best leuk woorden als chappie en zwemmel te kennen

Shoarmamasutra | 15-07-22 | 23:35

Everything woke turns to shit

Menko76 | 15-07-22 | 21:52

Zou Spaans verplicht stellen als Wereldtaal.

Swoop | 15-07-22 | 20:57

Misschien hebben we binnenkort meer aan Russisch.

squadra | 15-07-22 | 20:50 | 5

Ach principe, ze verstaan ook amper Nederlands dus maakt niet zo veel uit dan toch?

peterdh | 15-07-22 | 21:52

Waarom, de russische economie is amper groter dan de onze.

Shoarmamasutra | 15-07-22 | 23:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Laten ze Duits aub verplicht stellen.
We kunnen veel meer samen met Duitsers doen als we hun taal beter spreken.
Helaas is het Duits al decennia tanende op het middelbaar en dat is slecht voor onze regionale handel.

General McAuliffe | 15-07-22 | 20:32 | 1

De Duitsers spreken steeds beter Engels.. is nog niet overal maar Up-coming..

Ouwe Semelaar | 16-07-22 | 00:22

Ben inderdaad manager geworden, niet onder een systeemplafond, maar tegen een belastingplafond

Don-Damsko | 15-07-22 | 19:57

Nou sniethelemaal waar, niet iedere gymnasiast eindigt onder het systeemplafond. Of wordt manager. En een klasgenoot vamme, die heeft er Arabisch bij gestudeerd, later dan nog. Zo raar is het idee niet maar ik zou desondanks eerder zeggen, doe eens wat meer aan de exacte kant erbij in plaats van Arabisch. Want wat moet je nou met Arabisch op school? Er komt geen Marokkaan naar het gymnasium, nooit niet, dus voor wie doe je dat dan?

Beste_Landgenoten | 15-07-22 | 19:52 | 2

Een technasium bestaat al wel. Sowieso goed dat die er zijn gymnasia zijn zo gericht op leerlingen die uitblinken in talen en culturele vorming. Waarom ook niet natuurkunde, scheikunde, wiskunde? De echte harde wetenschap.

Nuuk | 15-07-22 | 21:55

Laat ik nou net in een gymnasiumklas hebben gezeten met drie Marokkanen erin. Ze kozen wel allemaal voor het alfapakket. Wel zo makkelijk.

Alexander des Burgus | 15-07-22 | 22:22
-weggejorist-
Jellyfish060 | 15-07-22 | 19:33

Het verschil tussen EHBO'ers en HBO'ers? Verbanden. EHBO'ers kunnen namelijk wel verbanden leggen.

joker3 | 15-07-22 | 18:59

Het hypocriete, maar voor de guur rechtse buitenstanders wel vermakelijke, aan dit alles is dat mevrouwen zoals deze mevrouw onmiddellijk gaan schuimbekken als het kroost niet op een gewenste blanke school komt.

Reken maar dat deze ouders het prachtig vinden als er enkele moslims meer op hun school komen want dat staat zo leuk op de klassenfoto waar je op de blanke buurtfeestjes goede sier mee kan maken. Er is echter een kritieke grens. Wanneer er te veel niet blanke kindjes op een school komen, dan vluchten de rijke blanke, vaak progressief denkende ouders onmiddellijk. In de zin dan dat ze de kinderen naar een andere school willen hebben.

Juist in zeer progressief stemmende steden als Utrecht en Amsterdam zie je de grootste segregatie. Niets geeft zo veel stress als schoolkeuze bij die rijke blanke progressieven. Er zijn allemaal clubjes opgericht, apartheidsclubjes mag je ze gerust noemen, om Mees en Merel naar “een leuke, goede school” te krijgen. “Leuk en goed” = blank.
Ik ken(de) de figuren die echt helemaal razend werden als je de hypocrisie van links hier in aanstipte. Dat ging over hen. Zij die met minachting praten over populisme en hoe goed diversiteit is, maar die op geen enkele manier zelf iets van diversiteit in het leven kennen.

Nuuk | 15-07-22 | 18:58 | 2

Hoe houden ze het vol, hun hypocriete leven. Knap hoor!

Here's Freddy | 15-07-22 | 19:50

Dat klopt dan weer wel. Overigens bij GroenLinks zie je dat nog veel sterker. Alles prima, maar die kinderen moeten niet op een te zwarte school, liefst eentje met een paar ertussen zoals in de reclame.

Beste_Landgenoten | 15-07-22 | 19:54

Als Stine arabisch wil leren zal dat mij worst zijn, Advies: in Cairo leer je dat het snelst. Maar bemoei je aub niet met wat er hier onderwezen moet worden.

Eugen Sandow | 15-07-22 | 18:51

Weer die diversiteitsklaagzang. In nederland zitten nou eenmaal veel nederlanders op school, de leraren zullen ook voornamelijk nederlands zijn. Goh wat raar..
Ga in Japan studeren of elders en dan janken dat er zo veel japanners op de opleiding zitten. Ze zullen je vreemd aankijken Wat is dit voor mafkezerij in dit opiniestuk? We gaan maar de opleiding/school aanpassen want we hebben buitenlandse/allochtoon student.. Wat is het volgende? Slagen met een 2 moet ook kunnen?

Het gaat om wat bij je past qua denkniveau en interesse en kunnen. Daar gaat het om in het onderwijs. Je wordt getoetst net als je mede studenten.

Wat dat aan gaat vond ik dat stuk van Özdil in de volkskrant ‘een verademing’:

Een copy paste:

Ondertussen was het dankzij mijn christelijke, conservatieve leraar Nederlands op het Erasmiaans Gymnasium, die mij langs een net zo hoge meetlat als de rest legde, dat ik als kleinzoon van een geitenhoeder gespeend ben van taalfouten. Ook was het dankzij de rechtsige liberaal Prof. Henri Beunders, die mij beoordeelde op wat ik kon in plaats van op mijn afkomst, dat ik voor het eerst in mijn leven een baan kreeg die meer denkwerk vereiste dan vakkenvullen.

Zielig en dankbaar
Ik kan nog pagina’s lang doorgaan met voorbeelden van hoe ‘rechts’ Nederland mij wel als mens respecteerde. Zelfs wanneer zij tegen mij zijn, zeggen rechtse mensen het in mijn gezicht. Wat een contrast met wit progressief Nederland. Voor hen is, enigszins maar niet heel erg gechargeerd geformuleerd, de enige goede allochtoon de allochtoon die zielig en dankbaar is. Want die kunnen zij niet alleen beschermen, maar ook gebruiken.

timmey | 15-07-22 | 18:46

"Segregatie begint al op de basisschool." Kletskoek. Segregatie wordt per definitie opgelegd van bovenaf, door een overheid. Daarvan is in dit land natuurlijk geen sprake. Gelukkig.
Mevrouw is "schrijfster en filsosoof". Verrassing weer ! Waarom hebben die deugneuzen ALTIJD dit soort baantjes ? Kijk, ze is ook nog "presentatrice" dus die bingo kaart is al bijna vol. Het enige wat nog onbreekt is "cabaretier, zangeres, theatermaakster". Het is altijd ditzelfde slag mensen die "aanschuiven" bij praat/leuterprogrammas, ruimte krijgen om voor kranten columns schrijven over zaken die "hen bezighoudt" (navelstaarderij die doorgaans verder niemand een drol interesseert). DAT is pas privilege. Dat jij altijd de gelegenheid hebt om vanuit je hoog en droge ivoren torentje te roeptoeteren hoe het allemaal het allemaal beter zou zunnen. Die kliek houdt zichzelf in stand. Even iets anders, terzijde, heb ik tot mijn verbijstering zowaar iets met haar gemeen. Mijn geboorteland is ook Denemarken, sterker nog : mijn vader (far) en grootmoeder (farmor) en alle motherfuckers die er waren voor hun komen zelfs uit haar geboortestadje Hillerød. Het filosofisch vraagstuk dringt zich op waarom deze pijpezel wel een Deens paspoort heeft en ik niet ! Privilege !

Asteroid-B612 | 15-07-22 | 18:44

De betere basisscholen weren Arabisch en Turkse kinderen al bij de voordeur. Met rechtvaardiging door wijkdiscriminatie. Je woont niet in de wijk waar deze school hun kinderen vandaan mag plukken (volgens de scholen mogen ze dat niet van de gemeente) en andere scholen torpeteren iedere poging van ouders om hun kinderen beter te laten functioneren. Zogenaamd omdat het leerproces in de klas verstoord. Als je als Turk of Marokkaan wel onderwijs geeft aan je kind verstoor je alleen het slechte of geen onderwijs wat ze van school meekrijgen. Daarom scoren islamitisch basisonderwijs heel goed denk ik. De kinderen krijgen daar gewoon normaal onderwijs zonder dat ze institutioneel benadeelt worden.

Kaan78 | 15-07-22 | 18:40 | 4

Turkse wartaal.

Zwizalletju | 15-07-22 | 21:04

Ik neem aan dat kaan van Marokkaan komt.
Altijd de schuld bij een ander neerleggen, Typisch.
Lees eens voor uit een boek, gooi je kinderen op een club, haal die schotel van je dak. Doe eens net alsof je in Nederland woont. Jankerd.

entredeuxverres | 15-07-22 | 21:05

Ik mag hopen dat het sarcasme is, want ze scoren alleen zo hoog omdat ze ontzettend corrupt zijn. Je hebt er geen ene flikker aan, net zoals wat er uit Chinees communistische scholen komt rollen.

Alexander des Burgus | 15-07-22 | 22:26
▼ 1 antwoord verborgen

Het monopolie van moskeeën op de Arabische taal breken door een seculier alternatief te bieden: goed plan. We laten Latijn ook niet meer geven door de pastoor

JTKDM | 15-07-22 | 18:35

Even voor de duidelijkheid: we zijn hier in NEDERLAND. Nog steeds....

Here's Freddy | 15-07-22 | 18:35 | 1

Ze komen hier omdat het hier beter moet zijn, maar lopen te janken dat er nederlanders op de opleiding zitten. Armoe..

timmey | 15-07-22 | 18:49

Arabisch is de voertaal van noch de Turken, noch de Marokkanen. Arabisch is wel belangrijk voor de studie van de koran en dan het liefst het oud arabisch uit de tijd van mo. Maar of koranles op kufar-scholen een succes gaat worden?

Blauwpetje | 15-07-22 | 18:17

Ik haak af. Ik zit juist in shock omdat ik juist nauwelijks meer blanken zie.

Zeddegeizot | 15-07-22 | 18:10

Dat buiten Latijn en Grieks het eerder eveneens gymnasiale Hebreeuws is geschrapt ondanks dat het onomstreden ook een cultureel en wetenschappelijk hoogstaande bron betreft kon ik wel inkomen maar dan nu juist Arabisch toevoegen, wat in tegenstelling tot bij die andere talen neerkomt op een hurkhouding. of liever gezegd een vooroverbuigen, is zot.

GingerTed | 15-07-22 | 17:57

Het is duidelijk dat Stine geen Marokkanen kent. Ik wel. Heb met veel mensen uit Algarije, Marokko, Tunesie, Egypte gewerkt. Had een keer een delegatie uit Jordanie op bezoek en dacht dat het een leuk idee was om hen in contact te brengen met deze collega’s. Met uitzondering van de Egyptenaar was communicatie onmogelijk want de luitjes van de Mahgreb spreken dialecten die zich tot het ‘hoog-Arabisch’ verhouden als Nederlands tot Zweeds. En de hier geboren kinderen van Noord-Afrikanen kennen alleen hun dialect van thuis. Ik ken wel Marokkanen die op Arabische les zijn geweest om de Koran te kunnen lezen.

banana moeskoerie | 15-07-22 | 17:55

Het Arabisch is anders ook geen levende taal, maar zo dood als een stuk steen. De zich van die taal bedienenden hebben als leidraad geen Groen Boekje dat ieder jaar door een commissie wordt herzien, maar een Heilig Schrift dat voor slechts één uitleg vatbaar is. En voor slechts één uitspraak. En Arabisch is de taal van Mo dus nieuwe woorden verzinnen is taboe. Of zou het moeten zijn.

Sans Comique | 15-07-22 | 17:36 | 3

Ik denk dat je klassiek Arabisch bedoelt. Er bestaat nog steeds iets dat we het Arabisch noemen en dat is het Modern Standaard Arabisch (MSA). Dat is overigens de schrijftaal want het zijn de dialecten of varianten die gesproken worden.

nikolaos | 15-07-22 | 17:43

@Sans Comique | 15-07-22 | 17:48: No problem mate. Heb ik toch wat aan die minor Arabisch :P

nikolaos | 15-07-22 | 18:16

"Ik hoefde maar om me heen te kijken...."
Ik snap dat niet, dat zo'n Stine nu pas om zich heen kijkt en dan nu pas ontdekt wat ze eigenlijk al lang had kunnen weten als ze iets verder zou kijken dan haar academische neus lang is. Je zou toch verwachten dat iemand die zich filosoof waant op z'n minst een brede, universele blik heeft ontwikkeld en een beetje weet hoe de wereld, inclusief het gymnasium waar ze haar kindertjes heeft weten te parkeren, in elkaar steekt. Maar het leest alsof ze plots tot een ontdekking komt en dat ze dan ook nog het idee heeft dat wij, argelozen, wij niet-filosofen, al helemáál niet zouden weten hoe "wit" het gemiddelde gymnasium is. Is Stine naïef? Of gewoon best wel dom? En als Stine naïef is, zijn haar soortgenoten, haar mede-intellectuelen, degenen die zij als "hoog opgeleid" aanmerkt, eveneens naïef? Leven die mensen inderdaad in een eigen wereldje waarin ze zich niets afvragen, waarin ze alles als normaal en vanzelfsprekend ervaren, waarin ze eigenlijk niets waarnemen, niets onderscheiden, waarin ze geen tegenstellingen zien, geen contrasten, geen hoeken of gaten, geen kleurverschillen als er niet als donderslag bij heldere hemel plots een prangende vraag rijst zoals "waarom is ons gymnasium zo "wit"? En gaat Stine dan pas. zich verward en vol verwondering voor het eerst afvragen waarom dat het geval is?
Wie zijn toch die mensen?

Schoorsteenveger | 15-07-22 | 17:26 | 7

Hoog opgeleid wil tegenwoordig zeggen dat je de dogma's die op de hoge scholen en universiteiten de lesstof vormen uit je hoofd hebt geleerd.
Dat wil dus niet zeggen dat je een intellectueel bent, want die denken zelf na.
Maar het is wel een toegangsbewijs voor een mooie politieke carrière.

Here's Freddy | 15-07-22 | 18:42

@grietmetgroenefiets | 15-07-22 | 18:32: Overigens blijkt uit het artikel alleen dat die Tijana Prokic-Breuer een heel gehaaide netwerker is.
Tenslotte wilde ik nog even melden dat - nu het woord middenschool weer gevallen is - iedereen op mijn vroegere middelbare school wist dat als je bij geschiedenis een spreekbeurt hield waarbij je de middenschool tot op het bot afbrandde je zeker was van een tien.

grietmetgroenefiets | 15-07-22 | 18:58

@grietmetgroenefiets | 15-07-22 | 18:32:
Maar als je dan met die Tijana aan de praat raakt, en daarna de vurige wens hebt om haar een beetje te helpen, ga je jezelf dan als een naïeve kip etaleren? Dat ze een "wit" gymnasium als een probleem ziet is één, maar dat ze het doet voorkomen alsof dat "witte" haar nooit was opgevallen en dat haar nu ineens de schellen van de ogen zijn gevallen, dat snap ik niet helemaal.

Schoorsteenveger | 15-07-22 | 20:44
▼ 4 antwoorden verborgen

Stine is hartstikke hoog opgeleid maar zo dom als een varken.

entredeuxverres | 15-07-22 | 17:09 | 3

Fascinerend, dit is brainshaming, maar haal je 'zo dom' weg, dan is het fatshaming.

Zoelense Hobbyboer | 15-07-22 | 17:44

@Zoelense Hobbyboer | 15-07-22 | 17:44:
Wat jij doet is tegelshaming, toxisch!

entredeuxverres | 15-07-22 | 18:29

Het cultiveren van bezopen ideeën lijkt behoorlijk te correleren met hoogopgeleid zijn...

HoogToontje | 15-07-22 | 18:31

Bakfietsakela Stine heeft ook weer een rondje buiten haar Westerparkbubbel gefietst.

Ad Hominem | 15-07-22 | 16:58

Ik heb er wel eens over gedacht om Arabisch te gaan leren. Net als Chinees. Maar dat was meer omdat het me verdomd handig leek om de taal van de vijand te kunnen verstaan als hier de pleuris mocht uitbreken

IJzer Oxide | 15-07-22 | 16:51

"Ik borrel tussen de miljoenenvilla's in het Beatrixpark in 020 Zuid en ben verbaasd hoe blank het hier is" deze opmerking geeft aan hoe D'66 zich superieur voelt boven de gemiddelde Nederlander. In Zuid Afrika hadden ze hier een goed woord voor; "Apartheid"

johnyl | 15-07-22 | 16:24 | 2

Ik snap die verbazing niet. Die is verdomd verdacht, die verbazing. Ik hoor de echo van een stemmetje dat schreeuwt "jij hebt daar schuld aan!".

Schoorsteenveger | 15-07-22 | 17:27

@Schoorsteenveger | 15-07-22 | 17:27: Het heeft ook zo iets van; "als het volk nu zou doen wat ik deed zullen ze het zelfde ervaren.". Spreekt toch van erg weinig zichineenanderkunnenverplaatsenvermogen.

Sans Comique | 15-07-22 | 17:55

Het lijkt mij dat wanneer je de hersens hebt om naar het gymnasium te gaan (inteelt helpt daar overigens niet aan mee) je prima Nederlands hoort te kunnen spreken.

TheBigKirth | 15-07-22 | 16:15

Zogenaamde Witte Wieven zijn onderdeel van de Sagen en Legenden van de Lage Landen. Berucht en heel gevaarlijk.
Wie alhier in EU-land de eigen geschiedenis nog kent, of niet actief de best doet deze te vergeten, is een fiese naadzie. Zoo is de maakbare "samen"leving
gestuurd uit de baan gerold.

Het heilig ieslaam staat geen portretfotografie of videobeeld toe.
Mens mag nieuwe mensen maken via de baarmoeder, maar niet zich laten verleiden tot de hoogmoed om schepselen van de almachtige te plagiëren. De mens blaast (er) geen ziel in, het werkt als een sjinees telefoonspel en gaat onder de sjaitaan een eigen leven leiden. Tallibananen, larpers met socialmediaas, ook teeveestations met piepstemmetjes in furrykostuums zijn verwerpelijke afvalligen.
De verzamelde portretten van de munafiqeen zijn allen moeders mooisten.

Geportreteerden die niet hebben ingestemd hoeven niet te vrezen;
zoals de almachtige de ware gelovige recht in het hart kan zien,
zo ook zal de camera aan de schepper onthullen wie daarmee de shirk beging
"Ik sweer almachtige, het was gedokterde pers die mij op het knopje drukte,
die altijd uit zijn op het escaleren van conflicten, om ook van het vergoten bloed nog te verhalen, en ervan de omzet incasseren. Die ook vele vele, vele bomen hebben gekapt, en ze hebben volgedrukt met vuile leugens"
Witte Wieven hielpen de mensen met het succesvol verdwalen en verzuipen in bos of veen ofzoiets. (Nooit O.E.T.C les gehad van dader Deetman)

Kleding dient uit 1 stemmige kleur te bestaan in grondtoon of aardetint.
Kleding dient het lichaam te bedekken en de contouren te verhullen,
Vrouwen dienen in de keuken boterhammen te smeren of een taart te bakken voor paps en kinders. Het is zeker niet aan de vrouw om in het openbaar te spreken; daarmee riskeert zij het immers onrust onder het publiek teweeg te brengen.
Wanneer het publiek in onrust is kan door hen de almachtige niet aanbeden worden.

Straffen op al deze transgressies zijn vastgelegd in de wet.
Aankondiging van het evenement bijtijds in het entartet vod?

PS., schep nooit scherven in de vaatwas, een vaasje wordt het nooit meer.

hallevvezool | 15-07-22 | 16:15

Je kunt het gymnasium met veel uitbreiding, maar mohammedaans? Doe dan Chinees ofzo…

mr_awesome | 15-07-22 | 16:08 | 4

@nikolaos | 15-07-22 | 16:57:
Exact. Het is wat die Tariq Ramadan ons ook altijd voor de voeten probeerde te gooien.

Schoorsteenveger | 15-07-22 | 17:28

@nikolaos | 15-07-22 | 16:57: Jaja, net zoals die Marokkanen die Nederland bevrijd hebben zeker? Politiek is helaas niet meer weg te denken uit de hogere klassen. Er zal vast ook wel een niet arabier die geschriften gered hebben. Maar omdat het zo lekker in een gewenst plaatje valt... Wees niet zo naïef.

mr_awesome | 15-07-22 | 18:55

@mr_awesome | 15-07-22 | 18:55: Oh maar het gaat (bij sommigen) nog verder hoor. Want die menen dat, omdat het Arabisch met de Islam naar die regio's is gebracht, het de Islam is geweest die die filosofische werken heeft gered.

nikolaos | 15-07-22 | 20:13
▼ 1 antwoord verborgen

Mandarijn lijkt me de toekomstige taal, naast het Engels.

meneer Q | 15-07-22 | 16:06

Je kunt Arabisch in het gymnasium vakkenpakket proppen om de "minderheden" naar het gymnasium te lokken, maar whattabout Turken? Die spreken Turks en heel erg géén Arabisch. Het gros van onze Marrokaanse Nederlanders zijn Berbers. Die spreken voornamelijk Berbers en wellicht wat slecht Arabisch van huis uit. Iraniërs dan? Helaas, Farsi.

Maar, en dat weet Stintje natuurlijk helemaal niet, omdat ze niet verder kijkt dan haar vooringenomen deugneus kort is, Arabisch wordt heel lang aangeboden op Gymnasia in Nederland. Het is enkel haar eigen, racistische Amsterdamse gymnasium waar het Arabisch ontbreekt.

JanVergoor | 15-07-22 | 16:03

Bij "Amsterdamse Beatrixpark" wist ik al weer dat het weer zo'n wereldvreemde "bubbelpraatster" was. Gewoon negeren.

The_Black_Knight | 15-07-22 | 16:02

LOL, Stine komt naar een eindejaarsborrel met de ouders van gymnasiasten en verbaast zich dan over het feit dat die ouders, jawel, hoogopgeleid zijn.
Goh. Nou. Dus. Sjonge. Hoe kan dat nu?
Stine geeft er duidelijk blijk van dat hoogopgeleid niet automatisch hoeft te betekenen dat iemand snugger of intelligent is. He, Stine.

Graaisnaaiert | 15-07-22 | 16:02 | 1

tegel topper.

nobodiesunmighty | 15-07-22 | 16:49

Tsja. Eigenlijk wel gek dat dat niet kan. Oh, even googelen (3 seconden):
"In 1991 hebben voor het eerst enkele tientallen vmbo-leerlingen hun einddiploma Arabisch of Turks gehaald. Voor het havo en vwo was dit in 1995 voor het eerst. "
Ah, deze dame loopt 27 jaar achter.

ParadiseLost | 15-07-22 | 15:59 | 2

Als je arabisch kunt leren ga je toch op cursus? Hoeft de school toch niet te faciliteren? Overigens zijn er maar een paar woordjes arabisch die er echt toe doen, als ik het goed begrepen heb:
Laa Ilaaha Illa Allah, Muhammadoer-Rasoel Allah! En dan hard krijsen dat je op Jihad gaat en als de AIVD aan de deur komt zeg je dat je het over de innerlijke Jihad hebt. Zo makkelijk is het allemaal.
( zo, even weg, de vrouw een mep geven,Muhammadur-Jihad-al Pak-Rossi nog an toe )

Graaisnaaiert | 15-07-22 | 16:08

Heerlijk, zo'n mevrouw leeft dan ook in een bubbel waar mensen empatisch ja knikken als ze zo'n visionair voorstel doet.

Otto Normal | 15-07-22 | 15:59

Het wordt inderdaad hoog tijd dat we Nederlands afschaffen. We gaan toch niet voor niets al die boeren het land afpakken en er huizen op zetten?

Omdat Arabisch hier dan de hoofdtaal wordt kunnen we net zo goed nu vast Nederlands afschaffen.

Rest In Privacy | 15-07-22 | 15:57

Deugstien, doet haar kinderen op een kakschooltje en gaat vervolgens klagen. Waarom stopt ze die kinderen dan niet op een schooltje met meer diversiteit. Er zijn bijvoorbeeld koranscholen zat, maar nee dat wil deze tante niet.
Het is weer de Femke-kramp. Je kinderen moeten op een diversiteitsschooltje, gezellig, behalve als het ineens niet meer zo gezellig blijkt te zijn.

HoniSoit | 15-07-22 | 15:57

Keuzevak prima! Net als Chinees, Spaans en Russisch.
Als verplicht vak waanzin, in tegenstelling tot Duits, Frans of Engels.

Dr.Platypus | 15-07-22 | 15:54

Niet doen. Arabierisch is de taal van onderwerping, fatalisme en agressie. Maar als Stine er aan denkt krijgt ze een nat slipje.

wijsvinger | 15-07-22 | 15:51 | 1

Nee, dat geloof ik niet. Ze is beëdigd moslimhater volgens Meulenbelt (zus van Arafat). Ik geloof dat het absoluut goede bedoelingen zijn die de weg naar deze hel plaveien.

Mazzelstof | 15-07-22 | 15:57

Ja ga jij lekker de meest lelijke taal die ooit op papier gezet is leren, met je zogenaamde opleiding. Extreemlinks vuil.
Als je toch bezig bent, ga Esperanto leren, want da's zo lekker globalistisch.

Waarom krijgen dit soort kankers een podium?

Wilde Slechtdoener | 15-07-22 | 15:51 | 1

Gammela hamdela

The Green*Machine | 15-07-22 | 16:58

Waarom alleen op de Gymnasia Arabisch leren ? Laten we in heel Nederland al bij de kleuterschool beginnen Arabisch te leren. Zodat we in heel Nederland Arabisch kunnen gaan spreken. Enige die misschien nog protesteren zijn de Turken.

speed48 | 15-07-22 | 15:46 | 2

Strak plan ,dan weten de vrouwen tenminste wat hun nageroepen wordt , als hun rok iets te ver boven hun enkels is.

Nico_the_Sparrow | 15-07-22 | 15:58

Dom plan. dan spreekt de witman straks beter Arabisch dan de huidige "arabieriëers". Dat is dan weer culturele toeeigening. Racist.

JanVergoor | 15-07-22 | 16:06

Even de weg kwijt denk ik.

Sokop | 15-07-22 | 15:44

Dus werkgevers in Nederland zitten te schreeuwen om medewerkers die vloeiend Arabisch lezen en schrijven, terwijl die mensen niet te vinden zijn in de kaartenbak van het UWV, dus gaan we dit oplossen door die taal aan te bieden op universiteiten?

W_F | 15-07-22 | 15:42

Ondertussen bij de zuiderburen: Nieuwe minister van BuZa is Hadja Lahbib. Dat Arabisch kan nog wel eens van pas komen in de toekomst.

small_town_dude | 15-07-22 | 15:36 | 2

Ze spreekt ook vloeiend Vlaams, kuch.

J.Cash | 15-07-22 | 15:44

Beter als ik zunne.

small_town_dude | 15-07-22 | 16:12

Zinloos. Die scholen kunnen beter Chinees gaan geven. Dan kunnen Nederlandse managers in de toekomst beter communiceren met hun Chinese bazen.

Tietmier | 15-07-22 | 15:33
-weggejorist-
Gele Beer | 15-07-22 | 15:31

Arabieren verdienen geld met de verkoop van grondstoffen. Of beter gezegd: ze huren buitenlandse bedrijven in die die grondstoffen voor ze delven en verkopen. Voor de rest stellen de Arabieren wetenschappelijk, technologisch, economisch of cultureel vandaag de dag helemaal niets voor. Zonder olie zou Arabie net zo irrelevant zijn als sub-Sahara Afrika.
Arabische taal is alleen nuttig om de islam goed te leren kennen. En zoals Churchill al zei: er is geen sterkere achterlijk makende kracht dan de islam.

DutchLion33 | 15-07-22 | 15:31

De link tussen blank en hoogopgeleid is ook wel iets stedelijks denk ik. Hier op het dorp is 99,99% blank, maar driekwart heeft nooit HBO of hoger gedaan. Met je handen kunnen werken en wat boerenslimheid heeft hier hoger aanzien dan universteit. En het blijkt ook dat deze groep met gemak rijk kan worden zonder hoge opleiding.

small_town_dude | 15-07-22 | 15:30 | 2

Totdat de inwoners van de dorpen verdrongen worden door de slimbos, dat zie je in de omgeving van Valkensward en ASML.. ook hier in mijn voorheen agrarische gemeenschap is er een enorme verdringing de afgelopen 30 jaar. Gentrificatie van het platteland is alom ik doe er zelf aan mee..;)

Smoelensmid | 15-07-22 | 15:40

Mededader dus

Drembil | 15-07-22 | 16:00

Bied het gewoon aan, naast Duits, Spaans en Chinees bijvoorbeeld, en kijk dan hoeveel leerlingen geinteresseerd zijn. Als er te weinig interesse is kunnen de kinderen die wel willen toch ook gewoon een cursus bij de LOI doen?

small_town_dude | 15-07-22 | 15:26

Je kan dan beter 't VMBO uitbreiden met Arabisch, dan heb je tenminste nog klandizie. Of extra uren Nederlands, dan werk je pas echt de achterstand weg.

En zullen nou eenmaal niet veel werkgevers zijn waar Arabisch een pre is...

ReyNemaattori | 15-07-22 | 15:26 | 1

Daarentegen ligt een carriere bij de Mocromafia wel weer in het verschiet.

Zeebonkus | 15-07-22 | 15:30

Daarnaast mag mevrouw ook gewoon blij zijn dat haar kinderen op zo''n school zijn terecht gekomen. Dat is een goed vooruitzicht voor de toekomst, en je doet er een goed netwerk op.

zeeman73 | 15-07-22 | 15:25

Met 2 dochters op een categoraal Gymnasium weet ik waarover ik spreek als ik zeg dat het bepaald niet aan de school of het curriculum ligt. Wat ik op de basisschool heb gezien, is dat de jongetjes van een bepaalde gezindte als prinsjes behandeld worden, daardoor als een luie donder met 15 achterstanden van het basisonderwijs het VMBO-K inrollen, en daar aan het rellen gaan omdat ze inderdaad als de debielen behandeld worden, waarvoor iedereen ze houdt, maar ze wel degelijk beter zouden kunnen.

Ondertussen werken mijn kinderen zich behoorlijk de pleuris, halen het wel en worden door de rest van de wereld als elitair aangezien (wat ze totaal niet zijn).

Dan is dat dan maar zo, ze hebben er hard genoeg voor gewerkt. Moet ik die arme zielen nog meer vakken waarmee ze niks doen aandoen? Laten we eerst de basis maar eens op orde brengen, voordat we met dit soort onzinvakken het niveau omlaag halen.

Nice_Wheels | 15-07-22 | 15:24 | 2

En uiteraard ligt het ook voor een groot deel aan de ouders. Als onze kinderen huiswerk hadden, werd dat gewoon gedaan en gecontroleerd/overhoord. Daardoor neem je je kinderen serieus, en leren ze te werken.

Nice_Wheels | 15-07-22 | 15:27

@Nice_Wheels | 15-07-22 | 15:27: Dat hoort er allemaal bij. Maar dat is het punt. Die gezinnen waarin dit gebeurt is ook het niveau van de dagelijkse gesprekken hoger en worden kinderen intellectueel gestimuleerd en nieuwsgierig gemaakt.
Het verwachtingspatroon is hoger, de stimulansen zijn van een hoger, beter kaliber en er wordt meer en beter ondersteund. Kinderen van lager opgeleide ouders, of minder intelligente ouders hebben op al die vlakken een achterstand, los van de intenties en goede bedoelingen van de ouders (de balans tussen stimuleren en pushen wordt ook scherper), los ook van eventuele erfelijke aspecten die ook nog eens een keer meespelen.

Mazzelstof | 15-07-22 | 15:51

Intellectuele capaciteiten zijn voor meer dan 50 procent erfelijk bepaald.
Ook is het algemeen bekend dat NL niet een representatieve dwarsdoorsnede van marokkanen, somaliers en andere immigranten heeft mogen ontvangen, maar dat het een groep is waar de linkerkant van de normaalverdeling beter vertegenwoordigd is, om het maar zo te zeggen.

zeeman73 | 15-07-22 | 15:23 | 1

U zegt het bijzonder eloquent en politiek correct

Snoorderlag | 15-07-22 | 15:31

Latijn wordt niet onderwezen omdat die taal zo levendig is. Maar omdat het de grondslag is van vele anderen. Stukje uitdieping.

frickY | 15-07-22 | 15:23 | 4

@J.Cash | 15-07-22 | 15:46: Mijn Nederlands is er niet beter op geworden sinds ik in Engeland woon.

Zeebonkus | 15-07-22 | 15:51

@Zeebonkus | 15-07-22 | 15:34: daarom is wellicht Arabisch nu meer van toepassing? Of een Slavische taal.

Persoonlijk lijkt me ICT, techniek etc relevanter. Maar ja...

Bataafje | 15-07-22 | 16:17
▼ 1 antwoord verborgen

De uitzondering uitvergroten, dat is wat dit wezenloze type doet.
Is er 1 trans dan moet er een speciaal toilet komen.
Is er een moslim dan moet er een gebedsruimte komen.
Is er een Arabisch sprekend iemand op het gym dan moet die taal in het pakket komen.
Dit soort kutwijven, die arrogant en vooringenomen zijn moeten volledig genegeerd worden.
Meestal zijn ze ook nog eens hypocriet en leugenachtig, dus GS zet de naam van deze muts er maar bij.

pejoar | 15-07-22 | 15:20

Extra uurtje Nederlandse logopedie zou beter zijn voor Mo en Fatima.
De olievlek is al ver genoeg uitgelopen.

De finale eindbaas | 15-07-22 | 15:15

Ahh de kwaliteitskrant

klimaatsloper | 15-07-22 | 15:14

Een kop van een opiniestuk in gebiedende wijs. Daar gaan mijn hakken automatisch al iets dieper van in het zand.

Verder is mevrouw zelf natuurlijk mega racistisch. Want ze kijkt om zich heen, ziet en beoordeelt hoeveel pigment de mensen haar heen hebben, en hangt daar vervolgens een (voor)oordeel aan vast. Dat is toch dé definitie van racisme?

Oftewel: ga weg, domme trut! (Extra gratis input voor de toxisch taalgebruik database!)

Timide_Aso | 15-07-22 | 15:14

Klinkt als iemand die zelf nooit een opleiding met klassieke talen en klassieke culturele vakken heeft mogen genieten. Het gaat niet zo zeer alleen om de taal. Het gaat om de onderliggende cultuur en filosofien en hoe die onze samenleving heeft gevormd. En daar gaat veel meer van uit als alleen maar het kunnen vertalen van de teksten. Het Arabisch heeft in verhouding voor onze samenleving (of eigenlijk voor elke samenleving) geen fuck te bieden.

Gregovic | 15-07-22 | 15:12

Altijd interessant die zelfhaterige redenatie 'het is hier te blank'. Je ziet het steeds vaker. Ik zie dat ook op mijn werk waar diversiteit als iets heiligs onthaalt wordt 'omdat het op het werk te blank is'. Niet dat ik er tegen ben om collega's met andere achtergronden te hebben. Iedereen die zijn werk goed kan doen, is welkom. Maar die zelfhaat..'liefst geen blanke mensen er meer bij'. Het lukt mij niet om op die manier te redeneren. Ben ik nu fout? Of ben ik gewoon niet modegevoelig / wars van deugpronkerij. Ik geloof overigens ook niet dat de bewoners van achterstandswijken in de grote steden hun wijken 'te arabisch' of 'te zwart' vinden. Wel? Dan zou ik daar graag ook eens wat meer stukjes over lezen!

JB86 | 15-07-22 | 15:10 | 1

Chapeau! Het eigen mensen minder kansen bieden is al gemeengoed zeker bij gemeenten en overheidsinstanties. Nu beginnen ook authentieke Nederlanders eigen mensen uit het nest te duwen

Drembil | 15-07-22 | 16:03

Geen kans. Gymnasia zijn namelijk discriminerend en moeten worden afgeschaft aldus links.

Vula | 15-07-22 | 15:04 | 1

Totdat het ideaal iets te nadelig wordt voor het kroost. Dan liever toch weer aparte scholen.

JB86 | 15-07-22 | 15:11

En terecht.
Om de koran goed te leren en volgen moet je deze natuurlijk in het Arabisch lezen.

Leuk voor bij de borrel.

Is dit nog nieuws? | 15-07-22 | 15:04 | 2

Dan moet je wel veel drinken om van recht naar links te lezen. Dat is voor ons tegennatuurlijk

brie-de-penis | 15-07-22 | 15:08

Nou krijg ik zin in borrelhapjes... Met een lekker koud biertje erbij. Leuk voor bij de borrelhapjes en het bier, zo'n koran...

Nice_Wheels | 15-07-22 | 15:28

Gewoon voor economisch redenen, en niet om een stel ongeschoold uitschot aan te spreken, dat kan gewoon in een soort van Nederlands.
Arabische landen hebben steeds meer te besteden, dus het is niet zo gek om wat oliedollars in deze richting te lullen.

bleekkijker | 15-07-22 | 15:02

Dit stukje, precies dit is wat er aan de hand is met dat geneuzel met white-privilege!
Ook bij mij op het werk (Overheid), heb je dit gedoe. Zeer kansloos. Want een gekleurde medemens die zich gewoon aanpast, zich mengt en prima werk aflevert komt er op eigen kracht net zo snel als den blancken Nederlander.
Je ziet van mijlenver dat de realiteit heel anders is, maar het wensdenken wordt er met de paplepel ingegoten, en moeten er spastische ideeën losgelaten worden op groepen mensen die dat helemaal niet willen.
Want een medemens met een pigmentvoorsprong wil gewoon op eigen kracht bewijzen dat ze iets kunnen. En de groep die dat niet wil, die komt er toch nooit.
Dat is niet iets met ras, want ook oer-Nederlanders moeten er hun best voor doen.

tis_wat | 15-07-22 | 15:02 | 1

Exact!

JB86 | 15-07-22 | 15:15

V. Rossum, je moet het keer van het woord larmoyant af. Het wordt wel vaak overal voor en bij gebruikt zodat het naar Bona gaat smaken.

Overigens kan het HBO dan ook beter omgedoopt worden naar het lhbo, en dan laat ik in het midden waar de o voor zal gaan staan [ongeschikt]

Jos Tiebent | 15-07-22 | 15:01

Dit is nog veel erger dan je in eerste instantie denkt. De meeste Marokkanen in Nederland spreken nauwelijks arabisch en hun ouders ook niet.
Het enige Arabische boek dat ze kennen is .... de koran. Ouders zullen dus verwachten dat de les "Arabisch" in werkelijkheid een koranles is en dat zal het dus ook heel snel worden.

C1O2 | 15-07-22 | 15:01 | 2

Een mooi moment om de koran wat inclusiever te maken.

lekgoot | 15-07-22 | 15:38

En zelfs die Koran hebben ze vaak niet eens gelezen, hooguit enkele stukken. Ik spreek er voor de grap wel eens eentje met een grote waffel aan met Arabische woorden en de meesten staan direct voor lul. Dan blijkt men Nederlands noch Arabisch machtig te zijn en dus eigenlijk helemaal nergens echt thuis kunnen noemen.

Zeebonkus | 15-07-22 | 15:42

Er is niet één Arabische taal.
En Finnen spreken Berbers, geen Arabisch.

Roos | 15-07-22 | 15:00 | 1

Aanvullend.
Er is niet één Berbers
Er zijn ongeveer 12 groepen Amazighen mensen.
en die spreken 1 of meer van de 7 Berber hoofd talen.
(de cijfersymbolen komen uit India en de plakrand uit Senegal)

hallevvezool | 15-07-22 | 16:42

Waarom niet eerst proef wonen in de roomblanke villawijken ik verwacht dat men de eerste evaluatie niet haalt.

MargauxGrandCru | 15-07-22 | 14:57

Laat die Arabieren eerst maar eens accentloos Nederlands leren spreken.

Satertje | 15-07-22 | 14:57 | 3

kudos!

tis_wat | 15-07-22 | 15:03

Waarom? Juist dat Nederlands heeft u straks niet meer nodig. Nederlands is hier straks zoals het Afrikaans. Door de jaren heen steeds een beetje uit het straatbeeld gehaald in Zuid Afrika. Niet meer onderwezen en de voertaal verandert.

McCain | 15-07-22 | 15:06

@McCain | 15-07-22 | 15:06: Dit!
Onze roomblanke mini-schizo wordt de laatste tijd op Zuidplein standaard in het Russisch aangesproken. Inmiddels lert die nu Chinees en is micro-Schizo bezig met Russisch, omdat die óók al... Nu ja, u voelt hem al.

EEnzame SchizofrEEN | 15-07-22 | 15:12

@ allemaal hierboven, doen jullie wel een beetje lief tegen deze wereldvreemde naïeve trut? Want voordat jullie het weten staan jullie passages in de Belgische meme kwets encyclopedie.

gemeentereiniging | 15-07-22 | 14:56

Ik zou graag wat recentere voorbeelden zien van de bijdrage van de Arabische wereld aan de wetenschap en vooruitgang dan Aristoteles en het metrieke stelsel. Ik kan er zelf even niet opkomen.
Komt bij dat we nu eenmaal niet de creme de la creme van studerenden in Arabia-landen hier ontvangen, zodat je hierin ook een reden zou kunnen vinden voor de beperkte bijdrage van scholieren met een Arabische achtergrond aan gymnasia.
Wel gemakkelijk om vanuit je bevoorrechte positie van opgeleide moeder van roomblanke kindertjes op het veilige gymnasium de schuld van het ontbreken van Arabisch-sprekenden te leggen bij het toelatingsbeleid en het ontbreken van onderwijs in de Arabische taal. Ik neem aan dat zij spreekt over kinderen met de Nederlandse nationaliteit, dus die zouden gewoon Nederlands moeten beheersen. Ze tolken het immers genoeg voor hun moeder.

ches | 15-07-22 | 14:54 | 3

Homowerpen?

MargauxGrandCru | 15-07-22 | 14:58

wolkenkrabber-kegelen?

EEnzame SchizofrEEN | 15-07-22 | 15:14

@EEnzame SchizofrEEN | 15-07-22 | 15:14: Met je bed van de flat?

Sjakie | 15-07-22 | 16:19

Stine, Stine, Stine meisje toch. Wat een goed idee van jouw Amsterdam-Zuid borrelvriend. Maar misschien nog makkelijker is als we gewoon alle achterstandswijk kinderen dat gymnasium diploma uitreiken dan zijn we er toch ook? Hoeven ze niet naar school, kunnen gewoon containers blijven leeghalen en andere hand en span diensten doen voor Mner Taghi. Zodat jij later ook met Arabisch sprekende ouders je borrel kan hebben in het Beatrix D66 park.

Tiscali-2 | 15-07-22 | 14:53

Waarom in Godsnaam Arabisch leren.
Wat hebben ze nu bijgedragen aan de wetenschap en technologische vooruitgang, de afgelopen 2000 jaar?

Om over emancipatie nog maar te zwijgen.

Papa Jones | 15-07-22 | 14:52 | 10

@grapo | 15-07-22 | 14:55: "Arabische" cijfers komen uit India en zijn heel veel later door de Arabische volkeren geadopteerd.

Bugblatter | 15-07-22 | 15:26

In de Arabische Gouden Eeuw waren er zeker belangrijke bijdragen in o.a. de wiskunde en astronomie. Veel sterren hebben Arabische namen. Het had echter weinig te maken met de Islamitische cultuur maar met de geassimileerde kennis uit bestaande oude beschavingen van de Egyptenaren, de Grieken, Perzen.... Het is ook heel ergelijk om te zien dat men deze periode nu de Islamitische Gouden Eeuw noemt. De Islam betekende juist het einde van de intellectuele bijdragen van de Arabische landen en straks ook helaas die van Europa.

Kersvers | 15-07-22 | 15:35
▼ 7 antwoorden verborgen

"Zij gaan de omvolking pas als allerlaatste"
hij/zij/het gebruikt een fout woord. omxxxking

swapper | 15-07-22 | 14:52

Mijn oudste kleindochter zit op het laatste jaar gymnasium, het is op wat Chinees bloed na, helemaal blank. Foei! :)

toetssteen | 15-07-22 | 14:52

Staat "schotelwijkschorem" al in de EU Deugdatabase der Gestolen Content?

Bugblatter | 15-07-22 | 14:52

Heb toch sterk het gevoel dat Stine zich danig heeft laten beïnvloeden door de Woke-doctrine en het "wit" zijn als een last is gaan voelen. Ze voelt zich geprivilegieerd en ze voelt ook dat haar kindertjes geprivilegieerd zijn en daar wil ze, gebukt onder schuldgevoelens, als al te "witte" filosofe wat aan doen.
En wat stelt ze dan voor? Buigen, knielen, en je onderwerpen, een traditie die toch al dreigt te verdwijnen versneld onderuit halen. Waarom Arabisch en geen Chinees of Swahili of Inuit? Latijn en Grieks, dat was niet om Italiaanse en Griekse kindertjes binnen te lokken, nee dat was omdat we vonden dat we de Griekse en Romeinse cultuur schatplichtig zijn, dat het voor ons als cultuur zinvol is om ons te oriënteren op de fundamenten, de wortels van onze beschaving. Wie en wat wij zijn, dat is verweven met wat de Griekse en Romeinse filosofen, historici en schrijvers ons hebben nagelaten. Homerus, vergilius, Herodotus, Plato, Aristoteles, Seneca, Plutarchus, Xenophon, Aeschylus, Sophokles, Euripides, dat zijn wij.
Arabisch? Soumission, Stine, Soumission. Ook gij, Stine, soumission.
Op zich is er weinig op tegen om een vak Arabisch toe te voegen, maar de reden waarom je het wilt, daar is een hoop op af te dingen. Want die reden gaat bepalen welke rol dat vak zal gaan spelen, en hoe de context eruit zal gaan zien. Dan krijg je al die ellende die Tariq Ramadan enige tijd geleden over ons uit wilde strooien door de voordeur naar binnen. Dan gaan de gymnasiastjes-nieuwe-stijl leren dat de Griekse filosofen "eigenlijk" voortborduurden op wat die geweldige Arabische filosofen bij elkaar gedacht hadden, dat onze hele Westerse cultuur "eigenlijk" voortbouwde op die rijke Arabische cultuur. Want ja, identiteit en het zelfbeeld der nieuwe leerlingetjes moet naar een hoger plan worden getild.
Soumission, Stine.

Schoorsteenveger | 15-07-22 | 14:50 | 3

haar kindertjes zijn niet opgegroeid gewoon ergens in een volkswijk, anders had ze deze onzin nooit opgeschreven.

swapper | 15-07-22 | 14:53

Het is dan logischer om naast Grieks en Latijn ook een oude Germaanse taal aan te bieden, in combinatie met het runenschrift.

lekgoot | 15-07-22 | 15:43

@lekgoot | 15-07-22 | 15:43:
Bijvoorbeeld. Of waarom geen Gaelic of Fins.
De Arabische taal aan gaan bieden om het gymnasium minder "wit" te krijgen, het is zo geforceerd en krom.

Schoorsteenveger | 15-07-22 | 17:05

De Arabische elite wil hier burgemeester worden, en kamerlid. Zijn ze al een beetje. Dan moet het gymnasium zich aanpassen. Universiteiten doceren steeds meer in het engels, en zoals de wereld veramerikaniseerd verarabiseerd deze ook. Van bovenaf opgelegd. Dus dan krijg je vanzelf een elitair toetsenbordelite die dit propageert in de krant: ze moet wel, want het komt er aan. Dit artikel is om de oudgymnasiastische ouders van de toekomstige gymnasiumkinderen hierop voor te bereiden. Niets meer, niets minder.

zeurmachine | 15-07-22 | 14:50

In een interview met het AD gaf ze aan dat ze een psychose heeft gekregen tijdens een yoga-weekend. Hartstikke naar, maar wel een klein beetje typerend.

Frilek | 15-07-22 | 14:50 | 2

Dat is wel heel erg D66 achtjg.

Tarak | 15-07-22 | 14:51

Nooit geweten dat yoga zo gevaarlijk kan zijn.

Xbitt | 15-07-22 | 14:55

Hamdoelilah!

HoogToontje | 15-07-22 | 14:49

Ik word oud en check niet altijd alles goed. Blijkt dat Arabisch al een hele poos een keuzevak is. Net zoals Chinees, Spaans, Russisch etc. Alleen Hindi zit er niet tussen. Daar valt wel wat te verbeteren.
nl.wikipedia.org/wiki/Voorbereidend_w...

Met andere woorden het is gewoon een onzin stukje van brabbeldame Stine.

PS Is zij toevallig familie van?

Theodorus.Goldbach | 15-07-22 | 14:48 | 1

Ghe. Scherp gevonden. Dan had het NRC die hele column niet hoeven afdrukken.

Lorejas | 15-07-22 | 14:59

Wat een dom wicht.
De meeste Marokkanen spreken geen Arabisch maar Berber. Turken spreken geen Arabisch, Pakistanen en Indiërs ook niet. Dus om communicatie met allochtonen in dit land te vergemakkelijken, daar hoef je het niet voor te doen. En trouwens, in Nederland spreek je maar Nederlands.
Als je het al zo nodig vindt dat kinderen een extra taal leren, dan ligt het het meest voor de hand om ze (naast Engels) Frans, Duits, Spaans, Chinees (Mandarijn) of Japans te leren.
Dat zijn de talen van de buurlanden of van de economische grootmachten.
Arabisch wordt alleen gesproken in pauperlanden in het Midden-Oosten. Ok, ook in Dubai, Saudi-Arabië en de Emiraten. Geen pauperlanden, maar evenmin economische grootmachten.

staat het bier koud? | 15-07-22 | 14:47 | 2

Het argument dat allochtonen uit slechte wijken stelselmatig buiten het hoger onderwijs gehouden worden en daardoor veelal in de criminaliteit belanden, klopt trouwens ook niet echt: veel leden van Taghi's posse en ook van de bekende terroristen clubjes zijn HBO en WO opgeleid (al dan niet afgemaakt) en hebben dus alle kansen gekregen om via de reguliere weg op te klimmen.

2tribes | 15-07-22 | 15:10

Geef toe, als reden klinkt het wel lekker en we gaan toch niet aan eigen verantwoordelijkheid denken?!!

Drembil | 15-07-22 | 16:07

Voor diegene met kinderen, juich dit toe.
Het houd immers in, dat deze school een groep islamistische kinders zal trekken, aangemoedigd door de imam en ouders.
Bedenk wat dat betekent voor de rest van de scholen.
Ja, als docent zie ik in dat het leerlingaantal, in het bijzonder in de wijk waar ik werk, voor mijn soort school drastisch zal dalen. Het zou betekenen dat mijn stichting zal moeten gaan bezuinigen.
Echter, veel van de tijd die wij kwijt zijn aan deze kinderen zal nu kunnen worden besteed aan 'de rest'. Klassen worden kleiner, wat het onderwijs zelf niet nadelig zal beïnvloeden. Oudergesprekken worden weer iets eenvoudiger omdat we geen tolken hoeven inzetten, niet moeten nabellen naar verre landen waar ouders al heen zijn vertrokken.
Hoe zullen deze scholen gaan scoren? Heel goede vraag. Ervaringen uit het verleden met islamistische scholen waren niet al te best.
Puntje van zorg is vooral dat hiermee wederom een stap richting een separate, parallelle maatschappij wordt gezet waarin het onderscheid tussen al dan niet islamitisch weer wat groter wordt.

EEnzame SchizofrEEN | 15-07-22 | 14:46 | 3

En u denkt dat de kinderen die nu veel extra tijd kosten naar het gymnasium gaan? Lijkt me logischer dat de goed presterende leerlingen waar een leraar weinig werk aan heeft daar worden toegelaten.

Bugblatter | 15-07-22 | 15:00

@Bugblatter | 15-07-22 | 15:00: Oh, vergist u zich niet.
Een docent aan het gymnasium is nog steeds druk met kind en familie, alleen is het niveau net even anders.
PS zie in mijn tegel een dijk van een dt fout staan. Excuses, een soepje eten en typen is geen al te gunstige combinatie.

EEnzame SchizofrEEN | 15-07-22 | 15:21

@EEnzame SchizofrEEN | 15-07-22 | 15:21: Ik ben geen taalnazi. "Wie zonder zonde is werpe de eerste steen", dat zal ik dan ook niet zijn.

Bugblatter | 15-07-22 | 15:33

Had al willen linktippen, met verbazing dit zitten lezen paar uurtjes geleden. Hoe losgezongen van de realiteit kan je zijn in je ideologische geprivilegieerde bubbel?

2tribes | 15-07-22 | 14:45

Mijn kinderen hebben allemaal vwo succesvol afgerond en wat mij opviel was dat de meeste gezinnen die op het vwo zaten in de “betere” wijken wonen. Misschien moeten we dus ook streektalen en dialecten aan het vakkenpakket toevoegen voor de kinderen van Henk & Toos.

MargauxGrandCru | 15-07-22 | 14:43 | 2

Ps. zelf heb ik alleen MBO maar ben wel al 35 jaar succesvol ondernemer.

MargauxGrandCru | 15-07-22 | 14:45

In een ideale situatie biedt een school een aantal keuze vakken aan. Als een kind 'talig' is zou het, naast arabisch, ook Mandarijn, Russisch of Pools moeten kunnen aanbieden. Evenals c++, c#, java, python of een andere taal voor de wat 'rekenkundige' kinderen.
Maar ja, daarmee scoor je weer geen deugpuntjes.

EEnzame SchizofrEEN | 15-07-22 | 14:50

mijn vorige wijze van zelfexpressie voldeed blijkbaar niet. Joris ik wil graag zeggen dat ik het niet eens ben met het idee.

Baksteenbakker | 15-07-22 | 14:42 | 3

Je noemde Hij Die Niet Genoemd Mag Worden, vermoed ik.

Zelfde achternaam. Mijn tegen werd ook al ge-auto-jorist, hahaha!

Papa Jones | 15-07-22 | 14:45

@Papa Jones | 15-07-22 | 14:45: ik zei dat ik verschijnselen kreeg van een SOA welke met de A begint. maar toch leuk dat het op verschillende manieren gebeuren kan, houdt het spannend.

Baksteenbakker | 15-07-22 | 14:51

Prima plan. Maar niet om de redenen die Stine aanhaalt. Het gros laagopgeleide Marokkanen spreken zelf amper Arabisch. Communiceren onderling in het Nederlands. Maar 1 of meerdere wereldtalen leren naast Engels, Frans en Duits voor hoogopgeleide Nederlanders valt aan te raden. Standaardmandarijn, Hindi, Russisch, Spaans en natuurlijk Arabisch. Taal is macht.

Theodorus.Goldbach | 15-07-22 | 14:41 | 2

Inderdaad, ken geen enkele berber Marokkaan die -buiten wat soena's misschien- het Arabisch machtig is. Russisch, Spaans of Chinees altijd goed idee om jong mee te beginnen.

2tribes | 15-07-22 | 14:49

Idem met Turks.
Collega (docent talen, Turks) gaf al vlot aan dat onze 'Turkse' kinderen en hun ouders heel slecht Turks spreken, zou vooral een soort 'plattelands' versie zijn waarbij de kinderen nog meer fouten maken en in Turkije vooral in de problemen zouden komen.

EEnzame SchizofrEEN | 15-07-22 | 14:57

Mag ik een hartstikke hoog teiltje?

j4ck1nth3b0x | 15-07-22 | 14:39

Het aantal nietszeggende idioten dat elke dag de Vaderlandse couranten mag volzwetsen. Mening hier, opinie daar, dan nog een commentaar van de hoofdredactie. Wat advertenties en we zijn er weer vanaf.

JJMS | 15-07-22 | 14:38 | 2

Tegenwoordig zijn 'nieuws' kranten een soort 'how to think' guides idd.

nutsniet | 15-07-22 | 14:44

je moet eens geen volkskrant openvouwen.
"volks-courant"
Van het volk. Het volk dat wordt bepaald door linkse opinie. Opinie en meningen zijn zwaar ondergeschikt aan feiten en data. De boel is dus helemaal in de soep gestuurd, "maar dan zien we later wel verder"..

NiCeY | 15-07-22 | 14:49

Stine is getrouwd met een
Dus.

RickTheDick | 15-07-22 | 14:37 | 4

Palestino?

MorgenEenAnder | 15-07-22 | 14:46

Vrouw

PolBot | 15-07-22 | 18:23
▼ 1 antwoord verborgen

Gezien de alarmerende berichten (ok, al 30 jaar) over de achteruitgang van de taalvaardigheid en, hoe mensen onder de 30 tegenwoordig praten, pleit ik eerder voor de uitbreiding van het vak Nederlands. Grammatica, boeken lezen, de hele mikmak.

Risingson | 15-07-22 | 14:36 | 4

Breek me de bek niet open.
Mooie uitdrukking en heel toepasselijk.

EEnzame SchizofrEEN | 15-07-22 | 15:02

Ik begreep dat de leesvaardigheid bij 15 jarigen ondertussen zo bedroevend is dat een woord als ‘pantalon’ al niet meer begrepen wordt…

Wijze uit het Oosten | 15-07-22 | 18:22

@Drembil | 15-07-22 | 14:47: Ze begrijpen het niet, dus worden ze geirriteerd, en kunnen ze zich niet uiten, dus wordt er agressief gehandeld.

MyCatIsDoingThis | 15-07-22 | 18:30
▼ 1 antwoord verborgen

Dat D'66 is een racistische partij. Hun kennissenkring en familie bestaat uit roomblanken op witte scholen, zij wonen in dure witte wijken, zijn hoogopgeleid en om dat schuldgevoel kwijt te raken proberen ze te deugen. En discussieren ze over LHBTI scholen waar geen allochtoon naar toe gaat, zodat het D'66 ras lekker onder elkaar is. Mogelijk dat die D '66 muts het meest gebruikte Arabische woord uit haar hoofd kan leren zoals; kk hoer, kk wout, kk school etc.

johnyl | 15-07-22 | 14:35 | 2

Mooi gezegd.

lamedroid | 15-07-22 | 14:42

Wholla. Jalla jalla. Inch alla. En inderdaad, vooral het k woord. Wat dat betreft is het bij ons net alsof we op de oncologieafdeling werken.

EEnzame SchizofrEEN | 15-07-22 | 15:04

Ach ja......Arabisch......dat kan in het kader van de verrijking van onze cultuur er nog wel bij. Je moet wat he ..... om nog wat euro's erbij te krijgen als columnist. Wat een armoede allemaal

Tonyvanwychen | 15-07-22 | 14:34

In Zuid Afrika krijgen dit jaar zwarten studenten 5% extra punten. Straks in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag.

McCain | 15-07-22 | 14:33

Zou best een goed idee kunnen zijn maar in hoeverre is er echte vraag naar? Wat voegt het toe en welke maatschappelijke voordelen zouden we er uit kunnen halen als we Arabisch als verplichte taal toevoegen aan de vakken op het gymnasium?
Mocht iemand er echt interesse in hebben dan kan iemand na het gymnasium altijd nog Arabisch gaan studeren.
Het is inderdaad weer een deugdingetje van de zoveelste bubbel D66er.

Zapata10 | 15-07-22 | 14:32 | 1

Is er vraag naar? Jazeker. In navolging van de islamistische basisscholen, de islamistische vmbo's en de islamistische universiteit moet er, met nadruk op moet, een gymnasium komen.

EEnzame SchizofrEEN | 15-07-22 | 14:37

Ik zou zeggen, pak Turks er ook bij, een beetje Pools en Oekraïens.
Die lui zij bij D66 zijn bezeten, door een djinn.

J.Cash | 15-07-22 | 14:32

Na “ik woke van jou” gezien te hebben kijk ik nergens meer van op. Wat een mongolen

Behangdelul | 15-07-22 | 14:31

Eenmaal het juiste advies op zak, voelen ze zich niet thuis op het gymnasium, want daar heerst een bepaald ‘sfeertje’.

Goud..!!

neonreclame | 15-07-22 | 14:31 | 1

Ik ken mensen in het onderwijs die werken op het vmbo/havo. Daar is ook een bepaald ‘sfeertje’. En o boy, wat willen die ouders hun kind graag op het ‘Vussieus’.

Risingson | 15-07-22 | 14:38

Begin ik bovenstaand stukje te lezen en er staat al in de 2e alinea "Amsterdam"
Valt alweer een pak van mijn schouders, ik dacht al dat ons onderwijs werd aangepast.

Arendsoogje | 15-07-22 | 14:31 | 1

Als 1 school dit voor elkaar krijgt moeten denk ik alle scholen het opnemen, als vrijwillig of verplicht vak.

Lorejas | 15-07-22 | 14:41

Chinees of Russisch lijkt mij meer de taal voor de toekomst.

Leffe Blonde | 15-07-22 | 14:30

Vroeger, jonge, scheerden ze zo'n vrouw kaal en reden ze die met platte kar door de straten. Maar dat zal ik wel weer niet mogen zeggen.

Montgomery Burns | 15-07-22 | 14:29 | 2

Dat heeft u zojuist gedaan.

JJMS | 15-07-22 | 14:41

Vroeger kregen (zulke) dames niet zo'n podium, maar bleven zij onschuldig en ongevaarlijk miezemuizen op pagina 23 van de Margriet en Libelle. En zette zij een klein potje thee klaar voor als de bloedjes weer thuis kwamen (lopend, zelf) van school, waar ze Duits Engels en Frans leerden. Das war einmal.

Lochos | 15-07-22 | 14:43

Alles moet naar beneden worden afgerond in de wereldvisie van progressief Nederland.

Weet je voor wie het een goed idee is om Arabisch te leren? Voor mensen die naar Arabisch sprekend MENA emigreren. Als je naar Nederland emigreert moet je misschien Nederlands leren, naar Duitsland Duits en naar Finland Fins.

HerzlichWillkommen | 15-07-22 | 14:27

" Ik telde een paar polo´s".... um Gottes willen, wat een idioot.

ChalinaRosa | 15-07-22 | 14:26 | 1

Dat is goed gekleed tussen de afgewassen Zeeman T-shirts.

J.Cash | 15-07-22 | 14:33

Sahgbi
Taboun
Zemel
Tagna
Marhabba
Fluss
Chmar
Waggie
Pipa
Osso
Loesoe
Fissa
Niet slecht voor een tata.
M’n eerste SO ruim voldoende.

Ruimedenker | 15-07-22 | 14:26 | 4

Kom op. Je weet er vast nog wel een paar.
Hint : het bestaat allemaal niet en toch zijn er woorden voor.

Ambiorix | 15-07-22 | 14:48
▼ 1 antwoord verborgen

Leren start al direct na de geboorte. Een hoger opgeleide zal zijn kind leren praten, tekenen, tellen, spelen, lezen, schrijven en zorgen dat het leuk klein mensje is. Sommige ouders voeden hun kinderen ook nog eens tweetalig op. Aan de andere kant van het spectrum de kinderen van ouders die hun kind met 4 jaar in een luier naar school brengen, waar het kind geen potlood kan vasthouden en geen woord Nederlands verstaat/spreekt. Die achterstand haal geen kind meer in, en haalt nooit het gymnasium.

Gebakschep | 15-07-22 | 14:25 | 2

Ik voed mij kinderen 9-talig op.
Wij rouleren de nanny's veel. Die blijven maar steeds zwanger worden.

Kaas de Vies | 15-07-22 | 14:28

@Kaas de Vies | 15-07-22 | 14:28: En u weet niet hoe zij steeds maar zwanger worden?

Wijze uit het Oosten | 15-07-22 | 18:19

Dit is dus waarom satan naar Eva ging om haar te verleiden en niet naar Adam.

jansma28542681 | 15-07-22 | 14:25 | 1

Adam was geen homo dus het was nooit gelukt.

J.Cash | 15-07-22 | 14:35

Ook een toffe tip: introduceer Deens op school. Prima voor de emigratie als je woke Nederland zat bent.

Jan de Vries | 15-07-22 | 14:24 | 2

Dat spreken Stine en haar kinderen al.

Tinie | 15-07-22 | 14:35

Hongaars?

2tribes | 15-07-22 | 15:12

Meesterrr , ken u mij effe hartstikke hoog opleideuh !?

Ambiorix | 15-07-22 | 14:24 | 1

Natuurlijk mijn jongen, daar zijn wij van het Luzac College immers voor opgericht. Eind van dit jaar heb jij de diploma. Gegarandeerd.

Frilek | 15-07-22 | 14:29

Handig! Voor als je over twintig jaar huisarts bent. Dan versta je je patiënten tenminste.

Niet_Van_Hier | 15-07-22 | 14:24

Uit mijn hart gegrepen dit stuk en een goede analyse van de onderliggende motieven; het is niets meer dan deugen zonder consequenties.

rederijker | 15-07-22 | 14:23 | 2

Ook prachtig hoe ze, weinig subtiel, even laat weten hoe elitair ze zelf wel niet is, maar dan wel op een 'coole' manier elitair met haar opmerkingen over 'kakkers'.

rederijker | 15-07-22 | 14:27

Welja....

Keutels | 15-07-22 | 14:21

Een soort pretpakket idee.
Laten we een vak geven waar de leerlingen die er voor kiezen geen moeite hoeven te doen omdat ze het thuis al spreken.

Osdorpertje | 15-07-22 | 14:21 | 2

Stine is duidelijk een alpha.

Papa Jones | 15-07-22 | 14:23

Dat gaat ze vies tegenvallen. De woordenschat hebben ze meestal wel maar de formele regels zitten bij native speakers meestal niet goed tussen de oren. Zelfs niet van mensen uit landen waar wel fatsoenlijk onderwijs is, zoals het VK. Ik heb me er jarenlang over verbaasd hoe slecht veel Engelsen zijn in formeel (geschreven) Engels. De importkinderen die denken er een makkelijk vak bij te krijgen zullen van een koude kermis thuiskomen.

Tenzij ze het vak niet te moeilijk maken om te zorgen dat iedereen goed mee kan komen.

Muxje | 15-07-22 | 14:58

Als je zo'n hekel hebt aan je soortgenoten ga je toch lekker in zuid-oost wonen.

maruyama | 15-07-22 | 14:21

Beledigend.
De meeste Marokkanen hier zijn Berber.
En de enige reden voor Turken om Arabisch te leren, is om de Koran in het Arabisch te kunnen lezen, wat voor sommigen en must is.
Verder vind ik nog steeds dat elke buitenlander Nederlands moet leren en anders op z’n minst Engels.
Arabische les is prima, in je vrije tijd, want niet relevant voor het overgrote deel vd studenten.
Gewoon weer de zoveelste links-progressieve kietelpoging om de aanhangers vd meest intolerante religie in de bips te kruipen.
Hup Berber! Ga Arabisch leren joh!

Ruimedenker | 15-07-22 | 14:20

En tegen die tijd hoort de ouderborrel ook tot het verleden.

Der Schnitzeljäger | 15-07-22 | 14:19 | 3

ha, ha, ja, dat zou zomaar eens de toekomst kunnen zijn. Schoolborrels met mierzoete thee en kikkererwtenshit als hapje.

rederijker | 15-07-22 | 14:24

@Marcelinho | 15-07-22 | 14:33: Eens! Mooie syrah of oude carignan. Maar vooral voor de exportmarkt en ik zie bij de nedermarokkanen helaas weinig interesse voor wijn, laat staan uit eigen land.

rederijker | 15-07-22 | 14:38

Volgens mij kunnen ze beter ipv al die talen de term "causaal verband" een goed uitleggen.

Het feit dat mensen die totaal niet kunnen functioneren in eenand waar ze de taal van weigeren te spreken, heeft niks te maken met les geven in die taal. Sterker nog, je bereikt mogelijk precies het omgekeerde. Lekker die mensen blijven voorzien in hun eilandgedrag, nee dat helpt...

Verplicht nederland spreken, voor iedereen die hier woont. Dát zet zoden aan de dijk.

Warhead | 15-07-22 | 14:19

We hebben geen behoefte aan mensen die een beetje Arabisch praten maar aan mensen met verstand van techniek.

Sieg Hein | 15-07-22 | 14:17

Goed idee die Arabische les. Wil het als oudere jongere op zeker leren nu er naast mij een jonge Syrische vluchteling is geplempt die niet alleen langdurige met z'n landgenoten in het Arabisch voor de deur staat te kwetteren maar ben ook benieuwd naar de telefoongesprekken die hij voert met schijnbaar het verre thuisland. Tenminste dat neem ik aan vanwege z'n geschreeuw. Ook de gesprekken met z'n vrindenclub tot laat in de achtertuin wil ik graag vertalen want er wordt zo gelachen dat het best amusant zal zijn. Beetje Nederlands spreken doet hij overigens alleen als er zo'n naïef en deugend AZC vrouwtje bij hem op de thee komt. Is het gespreksvolume overigens ook stuk zachter en bedeesder. Dus kom maar op met die curcus. Ook makkelijk als ik later in een verzorgingshuis kom.

Cornelis12 | 15-07-22 | 14:17 | 2

U kunt dat gewoon opnemen met een Ring deurbel en dan Google text to speech proberen het gesprek getypt te krijgen en dan translate. Succes.

sjef-van-iekel | 15-07-22 | 14:18

Ik heb met u te doen. En dat meen ik. Ik weet niet hoe ik zelf zou reageren als zoiets naast mij kwam wonen. Bel in ieder geval de Politie, iedere keer dat u er weer last van heeft: zo vaak en zoveel mogelijk.

Frilek | 15-07-22 | 14:20

"No, fuck Pakistan. Don't make it here like Pakistan." - Pakistaan die verhuisd is uit NL omdat hij teveel Moslims vreesde. Zit nu in Ierland en voelt zich ondanks het racisme en de spanningen daar helemaal op z'n plek. Haat voor Moslims krijg hij over zich heen bij het uitgaan op het platteland. Maar voor hem is dat reden om die persoon op een Guinness te trakteren.

GeheidEenGeit | 15-07-22 | 14:17

" niemand leek op haar, qua uiterlijk en thuismilieu"
Dus je gaat in een vreemd overwegend blank land wonen en gaat dan lopen zeiken dat er zoveel blanke autochtonen wonen.

Forwaards | 15-07-22 | 14:16

Dat “Zijn we met veel kakkers?” zal in dat debiele Amsterdam spoedig veranderen in “Zijn we met veel blanke Nederlanders?” en dat met een vies gezicht trekkend en tegelijkertijd zelf tot due groep behoren. Alleen daar deze absurde zelfontwaardering.

Drembil | 15-07-22 | 14:16 | 1

wit noemen ze dat daar jeweetzelluf.

2tribes | 15-07-22 | 15:16

Als iemand die inderdaad niet verder gekomen is dan Wiskunde A en Economie II, een tegenvoorstel. Verhuis de hoofdstedelijke gymnasia naar al die heerlijke kansenwijken: elk aanbod schept zijn eigen vraag. Niet dat je er verder veel klassiek Arabisch zult horen, maar toch.

Geheel ten overvloede: prop die kakkers zolang in een noodlocatie en verhuur de oude gymnasia viavia aan het COA. Win-win!

Hetkanverkeren | 15-07-22 | 14:15

Hoor eens, 'hartstikke hoogopgeleide' Stine J,

Ik ben niet naar het gymnasium gegaan voor het vak Nederlands, snap je dat?

Zelfde zal voor pientere moslims gelden, die kennen al Arabisch.

Papa Jones | 15-07-22 | 14:15

Ik weet het niet zeker, maar is mongool ook een Arabisch woord?

dickg | 15-07-22 | 14:14

'Nederlanders met hun verzuilde koppigheid willen daar vast niet aan', zegt ze. Arabisch geven omdat anders de kleurtjes niet willen komen, maar Nederlanders zijn te verzuild. Tuurlijk. Het ligt nooit aan die lui zelf.

osolemio | 15-07-22 | 14:14

Ja is goed hoor. Doe dan ook gelijk even Turks, Papiamentu, Sranan Tongo en, waarom niet, straattaal. We gaan natuurlijk niet een groep voor de ander trekken.

BobDobalina | 15-07-22 | 14:13

Ze kijkt wel heel lekker naïef… ow wacht… dat is ze ook.

Hoe kan het toch dat de meest hoogopgeleide trutjes altijd zó naïef zijn… ow.. nogmaal wacht… ze worden zo opgevoed vanaf de Amersfoortse Berg naar Utrecht centrum en Uni/studentenvereniging en verkassen daarna naar het oosten of decadente buitenwijken van een grote plaats om te schreeuwen wat ze van de wereld vinden. Natuurlijk de tussentijdse wereldreizen niet te vergeten veilig ingekocht bij een reisbureau.

Blegh.

overVecht | 15-07-22 | 14:13

Iedereen stopt bij Amsterdam al met lezen.
Ga Russisch les geven.

van stampij | 15-07-22 | 14:13

Een jaar of 7 wilden ze dat ook doen in tarragona. Een Hollandse moeder ging in Spaans over de rooie
Gelijk afgelast.

gato | 15-07-22 | 14:12

Stine is filosoof én schrijver. Kijk, daar gaat het al fout, de hele dag met je hoofd vol diepzinnige filosofietjes en luchtkastelen, maar geen voetjes op de vloer van de realiteit.

FrankVeer | 15-07-22 | 14:12 | 2

Dacht ik al. Komt nooit buiten de eigen bubbel en denkt iets te weten.
Dom, dom, dom. Eigenlijk vooral kinderlijk.

ChalinaRosa | 15-07-22 | 14:20

In haar verdediging, ze is niet helemaal kierewiet. Ze heeft op een gegeven moment een helder moment gehad door zich de woede op de hals te halen van de totaaldebiele Allah-first pseudofeministen van Anja Meulenbelt allooi niet geheel en al onvoorwaardelijk de loftrompet af te steken over de boerka.
Daardoor is ze erin geslaagd in één publicatie de status van "islamofoob" over te slaan en gelijk beëdigd te zijn tot bona fide "moslimhater". En dat als NRC columnist. Dat dit voor haar pleit lijkt me niet een kwestie dat verdere discussie behoeft, daar waar dit simpelweg de constatering van een feit betreft.

Mazzelstof | 15-07-22 | 14:36

Stel voor om op elke opleiding verplicht
per week 4 uur praktijkles te geven.
2 uur techniek en 2 uur huishoudelijk werk.
En graag voertaal Nederlands.

MorgenEenAnder | 15-07-22 | 14:11

We hebben al moskeeën, met Pasen mogen we niet meer met een palmtak rondlopen, schoolfoto’s worden uitgesteld of aangepast aan het Suikerfeest. Het wordt een beetje te gek allemaal, wat zeg ik het is te gek!

Keinap-teiP | 15-07-22 | 14:11 | 1

Geen enkele katholiek loopt met Pasen met een palmtak.

Tinie | 15-07-22 | 14:40

Goed idee. Dan horen toekomstig D66/GroenLinks stemmende scholieren ook wat arabieren over hen zeggen.

Deflatiemonster | 15-07-22 | 14:11

Ik zou eerder voor Hebreeuws pleiten als we de fundamenten van onze beschaving willen begrijpen.

thanseeuwen | 15-07-22 | 14:11 | 2

Dat is wel een mooie voor levensbeschouwing.

Frilek | 15-07-22 | 14:15

Maar Stine heeft wel een punt in zoverre dat een goed begrip van de geschiedenis van het Midden Oosten (voor Arabieren een koloniale term) kan helpen de Europese geschiedenis beter te begrijpen al zullen deugers dat te eurocentrisch vinden.

thanseeuwen | 15-07-22 | 14:57

Stine is een gore fascist en zet groepen weg. Kakkers zijn kennelijk fout en moeten er niet zijn. Hoogopgeleiden zijn fout (overduidelijk hoort ze daar zelf niet bij). En te veel blanke mensen is niet goed.

TheBigKirth | 15-07-22 | 14:10 | 2

'hartstikke hoogopgeleid' om precies te zijn

indernaad_datisjuist | 15-07-22 | 14:14

Het is een schande om de Nederlandse nationaliteit te hebben in Nederland. Laat staan dat je blank bent.

Hadrez | 15-07-22 | 14:18

Deze Havist -met een kind op het Lyceum- krijgt uitslag in zijn nek van dit soort tutjehola grachtengordel-D66'ers.

Frilek | 15-07-22 | 14:10

Lagere scholen moeten les in het Arabisch geven.
Dat spreken de leerlingen thuis ook.

Anekdote van vroeger toen ik nog op de lagere school zat. De meester had heel veel moeite gedaan om een leraar Arabisch te vinden voor onze Marokkaanse leerlingen. Bleken die allemaal uit de bergen te komen en alleen Berbers te spreken.

Osdorpertje | 15-07-22 | 14:10 | 1

Precies. Turkse kindertjes spreken geen woord Arabisch, Marokkaanse kindertjes in Nederland in grote meerderheid ook niet.
Ik dacht trouwens dat dat onzalige idee van lessen in de "eigen" taal nu toch wel definitief achterhaald was. Het betekent nog minder tijd en aandacht voor vakken die er wel toe doen. En die jochies, vooral de mocrootjes, liggen gemiddeld al zo ver achter.

J.P.Drapeau | 15-07-22 | 15:24

NRC, NSB, wat scheelt het?

langzullenweleven | 15-07-22 | 14:10

Rechtevenredig omgekeerd inburgeren..

Joh maakt het uit, over 50 jaar zijn we met zijn allen toch gemoslamineerd..

NuchtereHenkie | 15-07-22 | 14:10 | 2

gemoslaMMineerd bedoel je?

langzullenweleven | 15-07-22 | 14:10

Wat is die Stine dom. Zo dom. Moslims komen niet op een borrel domme doos. Dus als je divers wil. Spoel dan om te beginnen je wijntje weg. En er zijn nog een aantal dingen aan jou waardoor ze niets met je te maken willen hebben. Man man man.

DrachiR | 15-07-22 | 14:08 | 1

Ze kan waarschijnlijk niet zo goed tegen drank... gaat ze rare dingen zeggen...

BL!ZZ | 15-07-22 | 14:14

Ik heb nog een betere: meer Nederlands op VMBO’s. Want daar schort het nogal aan. Of noem VMBO’s in prachtwijken gewoon gymnasia. In de randstad worden CITO-scores qua schooladvies sowieso al omhoog afgerond ten opzichte van het platteland dus dat kan er ook nog wel bij.

JohnLocke | 15-07-22 | 14:07
-weggejorist-
Baksteenbakker | 15-07-22 | 14:06

Stine leek me altijd een lieve intelligente vrouw, helaas ook al besmet met deugvirus.

HD50 | 15-07-22 | 14:06 | 1

Ik denk dat je gelijk hebt. Helaas zal het deugvirus het oorspronkelijk lieve in haar teniet doen.

nikolaos | 15-07-22 | 17:14

"Testiculair" is dankjewel in het Turks. Veel plezier d'r mee.

GeheidEenGeit | 15-07-22 | 14:05

Ah, gymnasiumlinks komt met een zogenaamde ‘hot take’. Wat heb ik toch een hekel aan dat soort lui.

JohnLocke | 15-07-22 | 14:05 | 1

Ik ervaar een wereld van verschil tussen alpha's en bèta's.

Er zijn er ook die in alletwee uitblinken. Dan is er nog best goed te praten met die lui, als bèta zijnde.

Papa Jones | 15-07-22 | 14:21

Als junior thuis arabisch gaat praten, dan .... dan ...

Leptob | 15-07-22 | 14:04

100 deugpunten!!

janjoker | 15-07-22 | 14:03

Bart, je weet ook wel dat er geen schotelwijkgymnasium bestaat. Daar zijn de VMBO's voor.

Rutan | 15-07-22 | 14:02 | 1

Wel een mooie upgrade van 'VMBO' naar 'schotelwijkgymnasium'. Een beetje zoals de boerenknecht opeens agrarisch medewerker werd, maar nog steeds tot aan z'n knieën in de koeienpoep stond. Doet het later ook wel goed tijdens sollicitatiegesprekken: 'Ik heb in 4 jaar tijd het schotelwijkgymnasium voltooid'.

FrankVeer | 15-07-22 | 14:07

Ik stel Java voor of anders gewoon niets.

Kaas de Vies | 15-07-22 | 14:01 | 8

AJAX, combinatieprogrameertaal, veel inclusiever ;)

Ovideenznvrienden | 15-07-22 | 15:30

@Ing. eslapen | 15-07-22 | 14:13: Fokkin’ hell..

Blij dat ik dat al dertig jaar niet meer gedaan heb.

Wijze uit het Oosten | 15-07-22 | 18:03
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl