Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Lezersvraag: "Kan ik zonder schuldgevoel boosteren zolang er vaccinatie-ongelijkheid in de wereld is?" Natuurlijk niet, maar toch ook wel

Niet van onze lezers natuurlijk 

Maar toch een interessante vraag. Pfizer-CEO Albert Bourla op 10 januari zelf over het huidige vaccin en omicron: "We know that the two doses of a vaccine offer very limited protection, if any. The three doses with a booster [dus twee prikken + booster, red], they offer reasonable protection against hospitalization and deaths. Against deaths, I think very good, and less protection against infection." Dat is uw bescherming als u het nodig acht uzelf extra te beschermen tegen omicron, waarvan iedereen unaniem enthousiast is over het milde ziekteverloop.

Enfin, nadat u de subvraag 'heb ik een booster eigenlijk wel nodig?' heeft beantwoord, dan de hamvraag: kan ik boosteren zonder schuldgevoel richting De Derde Wereld? Nou, daar kunnen we kort over zijn want het antwoord luidt: nee, eigenlijk niet, maar de vaccins liggen er nu toch en het is niet alsof ze door uw onthouding ineens wel naar Afrika verscheept worden dus wat maakt het allemaal ook uit.

Als de eerst booster na  een aantal maanden uitgewerkt is wordt het trouwens iets lastiger. Want prik vier/booster twee helpt volgens het eerste onderzoek dus lang niet zo goed als de eerste booster en biedt "onvoldoende bescherming tegen omicron-besmetting". Dat las u op 11 januari natuurlijk al op GeenStijl, maar de Engelstalige media is er sinds vandaag ook achter. 

Pfizer CEO: na booster redelijke bescherming zh-opname, minder tegen besmetting

Eindelijk: een echt plan

Social

Reaguursels

Inloggen

Morgen rijke en goed ge-organiseerde landen goed voor hun inwoners zorgen?
Ik stem voor!
.
En het is ook een beetje als bij de veiligheid voorschriften in vliegtuigen,
zet eerst zelf uw eigen zuurstof masker op, daarna dat van uw kinderen.
Maw: We kunnen arme landen beter gaan helpen als "we" weer volledig operationeel zijn.
.
Nog een maand of 2, als er geen nieuwe variant verassingen komen...
En dan weer party hardy!

hotmint | 18-01-22 | 23:04

Omikron minder gevaarlijk ??

Hmm, dat zou ik niet al te hard zeggen. Hier op Curacao hebben we ruim 11.000 positieve gevallen in amper 3 weken tijd. Het percentage opnames in het ziekenhuis is wellicht laag, maar de sterfte is vele malen hoger dan bij de Delta variant.
De afgelopen dagen sterven er iedere dat 3 a 4 personen aan Omikron en dat hadden we zeer duidelijk niet bij de Delta variant.

Voordeel is wel dat alle doden en 90 % van alle opnames in het ziekenhuis gewoon niet gevaccineerden betreft. Zij hadden de kans zich te laten vaccineren, deden dat niet en betalen daar nu de prijs voor. De rest van het eiland betaalt ook de prijs voor hun egoïsme, want de hele medische zorg op het eiland is platgelegd. Wanneer je medische hulp nodig hebt dan kun je dat gewoon vergeten, alleen emergencies worden nog afgehandeld, de rest is allemaal afgezegd.

Daar mogen we de wappies voor bedanken.

mambo43 | 18-01-22 | 19:18 | 2

Het percentage opnames in de zorg is laag maar de hele zorg is platgelegd. Juist.

zegmaarwij | 18-01-22 | 20:04

De overledenen hebben de ultieme prijs betaald, dat de medische zorg is platgelegd is politiek wanbestuur...

BL!ZZ | 18-01-22 | 23:03

Na woonschaamte nu ook vaccinatieschaamte aangepraat krijgen, waarvoor hulde. Dan kunnen de wappies weer een nieuw excuus hebben om niet te vaccineren. Maar goed. Wat nodig is is niet dat jij en ik geen booster nemen uit schaamte, wat nodig is, is een knappe uitvinder die een goedkope tabletop vaccinproductiemachine bouwt die open source MRNA vaccins kan uitdraaien vanuit een stukje genetische code. On demand vaccin produceren op iedere locatie waar een man (m/v/x) zit met een schroevendraaier en wat hersens. Totdat dit stuk science fiction realiseerbaar is lopen we achter de feiten aan.

Alles wat minder definitief is, is niet adequaat om iedereen te beschermen want mutaties om de paar maanden, logistiek from hell, vele miljarden vaccins nodig per jaar en houdbaarheid/opslagtemperatuur.

geerdt | 18-01-22 | 18:41 | 1

"een knappe uitvinder die een goedkope tabletop vaccinproductiemachine bouwt die open source MRNA vaccins kan uitdraaien"

Je een tabletop vaccinproductiemachine die je met je Chinese 3D printer thuis zelf kan printen

Revolución | 18-01-22 | 22:10

Mijn buren, ongevaccineerd hebben zich bewus door hun jonge kinderen met obrikon laten besmetten. Allemaal een snotneu en herstelpas voor de wintersport.
Geen gezeik, immuun en skieen maar zonder booster en bijwerkingen. maar he, vaccinatieplicht is beter, toch ?

pleemobiel | 18-01-22 | 18:19 | 2

Snotapneu lijkt me verschrikkelijk.

Lorejas | 18-01-22 | 20:01

Uiteindelijk krijgt je het. Ondanks vaccin. Vaccin beschermt niet tegen infectie. Hadden ze ook nooit moeten zeggen. Het beschermt tegen ernstig ziek worden. Mijn gezin en ik gevaccineerd, maanden later allemaal Corona. Niemand ziek. Nu extra beschermd. Dat dan weer wel. Dus iedereen: vaccineren en het krijgen. Ben je er heel lang van af. Want iedereen gaat het uiteindelijk echt wel krijgen.

misty pain | 18-01-22 | 18:13 | 1

En hoeveel hebben wel niet het vaccin plus booster genomen nadat ze corona hebben gekregen. Mosterd na de maaltijd.

Stonecity | 18-01-22 | 18:47

Kan ik nog wel met een gerust hart bier drinken met zoveel bierkort in de derde wereld? OF.......(* hier een hele lange lijst van dingen die we hier doen in onze overvloed *).

aflaatverkoper | 18-01-22 | 17:54 | 2

Dat antwoord zou jij als aflaatverkoper toch moeten weten ....

bowlfabriek | 18-01-22 | 18:12

@bowlfabriek | 18-01-22 | 18:12:
Oh zeker! Het antwoord vooralsnog is "ja dat kan", maar om de vinger aan de pols te houden is terugkoppeling met aflaatkopers nodig. Anders stort het handeltje in.

aflaatverkoper | 18-01-22 | 18:15

Tegenwoordig kan je niets meer zonder schuldgevoelens, dus dat kan er nog bij.
Ik snap de hele toxic guilt hype niet. Kijk, dat je je deze laat aanpraten is een ding, maar dat je je daarmee ook nog gaat paneren?

MistaRazista | 18-01-22 | 17:46

Vanmiddag stond er een collectant voor Greenpeace aan te bellen. Ik heb eerst gevraagd of hij wel gevaccineerd was. Hij zei Ja. En hij vroeg of ik wilde doneren. Ik zei Nee, omdat ik al supporter van Greta ben. Daar had hij niet van terug, de schelm. Bitte sofort oplazeren die Greenpeace, om zomaar gevaccineerden langs de deur te sturen. En dat gezeur over boosters begint best wel irritant te worden.

Nivelleermarionet | 18-01-22 | 17:34

Booster fantasieën wie heeft ze niet, mevrouw in de winkel kan er niet bij in de winkel. Ik ga achter haar staan til haar op zo met mn snuffert tussen haar bilnaad.

Dattis-Natoer | 18-01-22 | 16:42 | 1

Roep het maar niet te hard, straks lopen we allemaal verplicht met een N95 of PFF2 Pamper rond.

Stonecity | 18-01-22 | 17:09
-weggejorist-
Hommel | 18-01-22 | 16:36 | 1

Er wordt voornamelijk gestuurd op besmettingen (althans in de media zie ik niet anders) en dan wil men 2G invoeren zodat je naar hartelust iedereen geoorloofd en ongecontroleerd kan/mag besmetten. Goed idee.

Stonecity | 18-01-22 | 16:24

Ik stel voor dat Pfizer even stopt met onderzoek naar een niet-werkend vaccins en eerst onderzoek doet naar een vaccin dat wel werkt.

W_F | 18-01-22 | 16:17 | 2

Pfizer heeft geen belang bij een vaccin dat werkt...

Air van Boven Dorens | 18-01-22 | 16:43

Ik stel voor dat je eerst eens wat gaat lezen voordat je je tegeltje volzwamt.

omanders | 18-01-22 | 17:27

beste Mona , kan ik zonder gewetenswroeging nog verlekkerd naar Voice of NL kijken? kan ik zonder gewetenswroeging nog bij Action en Primark producten kopen die naar een jaar worden weggegooid wetende dat het milieu en kinderhandjes in verweggistan worden belast?

HetOorAakel | 18-01-22 | 15:46 | 1

Kan ik nog adem halen zonder schuldgevoel?

mreasyaloha | 18-01-22 | 17:42

Persoonlijk ben ik zeer tevreden over mijn booster en dus 5e vaccinatie in 9 maanden tijd. Prima geregeld, en hoe ze dat in de rest van de wereld doen zal mijn derriere oxideren. Ik beschouw mijn extra vaccinaties gewoon als het niet-gebruikte deel van de voor de NL wappies gereserveerde vaccinaties. De wappen onder ons hebben aangegeven geen vaccinatie te willen. Mooi. Dan stellen we die dus beschikbaar aan degenen die wel willen. Achteraf dan ook niet komen zeiken dat ze op zijn, oke?

BoerKoekoek | 18-01-22 | 15:43 | 2

Graag gedaan, veel plezier ermee.
Je mag die 6e (mijn 3e) ook van me hebben.
Snappie?

Ben-Bataaf | 18-01-22 | 15:59

Het is boosten. We blenderen en mixeren toch ook niet!

Plaktong | 18-01-22 | 15:37 | 1

Voor degene die deze vraag stelt niet. Die mag geen booster en zich dus ook niet meer in Nederland vrij begeven.

Briver | 18-01-22 | 15:31

Kan ik zonder gewetenswroeging een abonnement op de Volkschkrant nemen (€325/jaar) zolang een heel gezin in Afrika daarvan kan eten?

nick.name | 18-01-22 | 15:25 | 2

nick.name LOL en ook kan ik een heel jaar een vriend/in hebben, zolang ze in China, door de éénkindpolitiek, daarvan verstoken zijn.

GeenTheeDrinker | 18-01-22 | 15:43

Ze verslinden letterlijk Volkskranten daar

mreasyaloha | 18-01-22 | 17:44

In noodsituaties: Breng eerst jezelf in veiligheid, bel voor hulp, bekommer je om slachtoffers.
Die volgorde gaat ook op voor vaccinaties.
Neem een prikkie zodat de kans dat je op het IC terecht komt kleiner wordt, werk en betaal belasting, mauw niet als daarvan vaccinaties gedoneerd worden aan mensen die dat niet kunnen betalen.

r@face | 18-01-22 | 15:18 | 2

Zonder prik kom ik ook niet op de IC.

Trofl | 18-01-22 | 15:57

Denk eerst aan jezelf: Iedereen laten prikken van je belastingcenten verkleind je kans op besmetting zonder zelf risico to lopen op bijwerkingen.

W_F | 18-01-22 | 16:29

Wanneer wij ons net zo druk maken over covid-19 als de derde wereld, dan is schaamte totaal niet nodig.

Zoelense Hobbyboer | 18-01-22 | 15:15 | 1

Mooi man.

J.Cash | 18-01-22 | 15:56

Kan ik hier wel de krant lezen zolang ze in de derde wereld nog geen wc papier hebben om hun reet af te vegen

van Dam | 18-01-22 | 15:12 | 1

In de Derde Wereld hebben ze niks te vreten, en dus hieven ze nooit te schijten of hun reedT af te vegen. Geen reetveegschaamte dus...

Air van Boven Dorens | 18-01-22 | 16:45

Booster in je broekje.

Kameraansteker | 18-01-22 | 15:05

Logisch, vluchtelingenorganisaties zijn, i.t.t. onze overheid met hun puddingruggengraat, niet gedwongen alle liability af te kopen in ruil voor het vaccin, ze krijgen slechts rest partijen.

ReyNemaattori | 18-01-22 | 15:22

Gerookte Makreel...

Augrurkje, rooie ui, lepeltje mayo, beetje zou/peper en Kappertjes...

Haphap, schaamschaam...

neonreclame | 18-01-22 | 15:01 | 4

Toevallig ook een gerookte makreel gebruikt. Ik zit nou toch thuis met C.
Ontdoen van zijn of haar vel.
In stukjes snijden.
Beetje olie in de metalen pan.
Niet te hoog vuur, beetje curry, komijn, zout en zelfgemaakte sambal.
Een paar kopjes rijst er in.
Klein beetje meebakken.
Water er bij tot het kootje.
Hoog vuur tot er gaatjes in de rijst komen.
Vuur op 1 en deksel er op.
15 min. Kan niet verkeerd gaan.

Uit blik kan het wel mis gaan, vraag me niet waarom.

J.Cash | 18-01-22 | 15:59
▼ 1 antwoord verborgen

Ja je moet jezelf dus boosteren want dan word je niet ziek en kun je werken en belasting betalen en dan kunnen we van dat geld zilverpapier kopen en dat naar Afrika sturen en daarnaast kunnen ze dan uit Afrika hierheen komen.

Knufter | 18-01-22 | 15:01

In de derde wereld bungelt covid ergens onderaan de lijst met dodelijke ziektes.

Gezonde_Roker | 18-01-22 | 15:01 | 1

In Afrika zijn ze gewend om dood te gaan aan allerlei ziektes. Da's de cultuur daar.

Knufter | 18-01-22 | 15:02

Dit is vanaf het begin mijn argument geweest tegenover linkse meisjes. Veroorzaakt error.

Stijl_Loos | 18-01-22 | 14:59

Nee, het kan niet. Offer je op voor een ander. Doe het. De wereld heeft te veel malloten rondlopen.

Deflatiemonster | 18-01-22 | 14:58

Aan dit volledig stompzinnige opniestuk in de Volkskrant heb ik me gister al doodgeërgerd. Los van de vraag hoe hier niet gebruikte prikken magisch in Afrika zullen opduiken, is het een mooi voorbeeld van kansarm linkschdenken (en toont het aan dat de combinatie linksch en denken in één woord een contradictio in terminis is).
Linksch gaat uit een een taart, die zo eerlijk mogelijk VERDEELD moet worden, hetgeen zonder uitzondering betekent dat de "haves" moeten inleveren ten gunste van de have-nots. Nooit wordt de optie van het groter maken van taart overwogen. De enige manier om Afrika gevaccineerd te krijgen (op zich een goed streven) is hier MINDER prikken.
Het lukt mevrouwtje de opnieschrijfster niet uit haar linksche cocon te stappen, en de oplossing te zoeken in het domweg produceren van meer vaccins.

nick.name | 18-01-22 | 14:55 | 5

Nog beter zou het zijn om het aantal have-nots drastisch te verkleinen zodat de taart niet groter hoeft te worden. Diverse virussen kunnen daar een nuttige bijdrage aan leveren.

BoerKoekoek | 18-01-22 | 15:45

Een economie is geen zero sum game. Een economie werkt niet net als de verdeling van een taart. Als jou stukkie groter is, is dat van mij kleiner. Een economie werkt als een klas. Als Piet een 8 haalt, blijven er voor Klaas niet slechts 2 punten over. Klaas kan een 10 halen.

Sierstrip | 18-01-22 | 16:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat een ongelooflijk gelul, haal die prik gewoon.

thanseeuwen | 18-01-22 | 14:52 | 2

Nee.

Upendo | 18-01-22 | 15:03

Waarom zou ik dat na twee jaar probleemloos ongevaccineerd zijn in hemelsnaam doen?

Stijlicoon | 18-01-22 | 16:31

Ik kan wel een potje breken in Afrika. Geen enkele prik geprikt en vorige week nog een doos aluminium dekseltjes gestuurd.

Poesmobiel | 18-01-22 | 14:51

Lekker rustig.

nobodiesunmighty | 18-01-22 | 14:59

Ik snap dat boosteren niet helemaal: Het is de halve dosis van een normale vaccinatie maar nog steeds voor het oude virus. Heb je recent corona gehad, dan is je afweer helemaal actueel voor het rondgaande virus. Echter in de corona app telt dit slechts 3 maanden terwijl een booster voor het oude virus 6 maanden telt. Terwijl uit onderzoek ook nog blijkt dat je na genezing gemiddeld 8x meer antistoffen hebt tegen corona dan via een vaccinatie. Ik zie dan ook weinig reden om een booster te nemen na een besmetting.

kortebroek | 18-01-22 | 14:49 | 5

Na een besmetting moet je minstens 3 maanden wachten. Anders kan het booster vaccin zich tegen de aanwezige anti-lichamen keren en dan krijg je koorts die weer niet goed is voor je hart.

Eeuwig..Op..Vakantie | 18-01-22 | 14:58

Niet bij pfizer. Gewoon volledige dosis. Moderna wel halve dosis.

BoerKoekoek | 18-01-22 | 15:46

@C1O2 | 18-01-22 | 14:55:
Kinderen met (heel iets) langer dan 3 maanden geleden corona moeten wederom vol in quarantaine na een grote uitbraak in de klas (aldus de plaatselijke GGD). Ook zijn er op Europees niveau plannen om de termijn terug te brengen naar 3 maanden. En Nederland wenste zich met de Jonge te conformeren aan de Europese standaard per 1 februari.

kortebroek | 18-01-22 | 19:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Kan ik zonder schuld gevoelen mijn boterham met pindakaas nog opeten vandaag. Er zijn zoveel mensen die honger hebben dat ik bijna geen hap meer door mijn keel krijg. En van het geld wat ik overmaak aan hulp in Afrika, daarvan rijdt de director in een grote Mercedes.

jan huppeldepup | 18-01-22 | 14:46

Wat maakt het uit, Azijnbodelezer? Zelfs als je geen wroeging hoeft te voelen over je booster, moet je je nog steeds schuldig voelen vanwege je blanke huidskleur. Schuldig ben je sowieso, woke mafklapper, ook al heb je niks misdaan. Schaam je!

J.P.Drapeau | 18-01-22 | 14:44

Ben 2 x gevaccineerd en kreeg toch, 5 maanden na de laatste prik, corona. Mild ziekteverloop maar dat geldt voor 99% van mijn leeftijdscategorie (40) of ze nu gevaccineerd zijn of niet. Dan toch maar de booster genomen, maar als Delta al weinig deed en mijn leeftijdscategorie sowieso weinig doet, waarom zou Omikron me wel ernstig ziek maken?

Toch drukt men door met 2G, en de reden is eenvoudig: stteeds meer mensen denken: het stelde voor 99% al weinig voor, en nu met Omikron nog minder. Waarom zou ik nog? De overheid heeft de ongevaccineerden al wel opgegeven, maar wil de gevaccineerden aan het vaccineren houden. De vraag is of daar wel voldoende noodzaak toe is.

drs. Levi Samsonov | 18-01-22 | 14:43 | 1

Zelf denk ik dat, als het virus deze vorm houdt of nog meer afzwakt, de meeste mensen geen booster meer krijgen. Zeker ook omdat onderzoek in Israël aangaf, dat een 4e vaccinatie niet nuttig is. Mogelijk/waarschijnlijk (in mijn beeld) krijgt de “griepprikpopulatie” nog wel elk jaar een booster.

The_Black_Knight | 18-01-22 | 15:02

küdt chinezen

Brabeaulander | 18-01-22 | 14:37 | 1

Deja vu……….

Nuuk | 18-01-22 | 14:47

Japanse onderzoekers werken aan een 'droom'-vaccin tegen covid dat met 1 prik bescherming biedt voor het hele leven https://www.japantimes.co.jp/news/2021/12/29/national/science-health/one-shot-lifetime-covid-vaccine/

Eeuwig..Op..Vakantie | 18-01-22 | 14:37 | 4

Dat is er al: pil van Drion.

The_Black_Knight | 18-01-22 | 15:12

De vraag is natuurlijk hoelang dat leven dan nog duurt.

lekgoot | 18-01-22 | 16:21
▼ 1 antwoord verborgen

Wedervraag. Welke afslag hebben we eigenlijk genomen als we ons nog uitsluitend schuldig voelen over onze privileges en verworvenheden, in plaats van dankbaar en bevoorrecht?

Duwbak_Linda | 18-01-22 | 14:37 | 9

@Duwbak_Linda | 18-01-22 | 14:52: Maar jij vroeg welke afslag we hadden genomen waardoor dat zover is gekomen. Ze voelt zich zo omdat ze zich een schuldgevoel heeft laten aanpraten door degenen, die een manier hebben gevonden om hun eigen falen af te wentelen op succesvollere mensen.

The_Black_Knight | 18-01-22 | 14:59

@Duwbak_Linda | 18-01-22 | 14:45:
Gast aan tafel, zeker 5 miljoen hongerige zielige kindjes en mama's in Afrika destijds. Nu 25 miljoen?
Maar giro 555 bestaat nog steeds

Rest In Privacy | 18-01-22 | 15:15

De linker afslag uiteraard.
De grondbeginselen daarvoor lagen al zo'n 1000 jaar geleden bij de Katholieke Kerk met hun mea culpa, die daar handig in voorzag door al je zonden en toegeeflijkheden af te kunnen kopen door middel van aflaat.

'De Linkse Kerk' is daarom een prachtige en accurate omschrijving.
Het gaat niet om feiten of wetenschap, maar of je gelooft.

ReyNemaattori | 18-01-22 | 15:31
▼ 6 antwoorden verborgen

"Kan ik zonder schuldgevoel boosteren zolang er vaccinatie-ongelijkheid in de wereld is?''

Ik heb er werkelijk geen seconde een schuldgevoel over gehad, evenmin als bij de eerste prikronde vorig jaar mei/juni (voor mijn leeftijdscategorie).

Er is nu eenmaal ongelijkheid in de wereld: in de derde wereld hebben ze van alles te weinig: voedsel, werk, scholing, medicijnen, levensverwachting, intelligentie, 'toekomstperspectief', en ja, dus ook coronavaccins. (Daarentegen hebben ze weer een enorm surplus aan mensen, wapens, domheid, achterlijke religies, bloedige conflicten, etc).

En dan kun je wel als deugdoosje een hele pagina in de Volkskrant krijgen om met je prachtopvattinkje om door een policor ringetje te halen, te 'shinen', maar een biertje zegt dat dit 'spoilt rotten' Amsterdamse kasplantje er geen wit wijntje minder om zal drinken en geen vliegreisje minder om zal boeken, en straks ook - schuldbewust maar toch - 'gewoon' haar vierde boostertje gaat halen.

Dr_Johnson | 18-01-22 | 14:36 | 2

En wat te denken van de quinoa kauwende koeien die geen moment stil staan dat die interessante exotische hap uit Zuid Amerika komt en daar lange tijd basisverzekering was in Peru en Bolivia. Door die westerse stedelijke links progressieven uitgeroepen als gezond en niet stil staan bij feit dat quinoa voor de bevolking daar nu heel erg duur wordt. Het deugen hier jaagt de kosten van levensonderhoud daar omhoog.

Nu vind ik op zich wel dat het een goed idee is om hier even in te houden met boosteren en meer inzetten op vaccineren in bv Afrika. Je voorkomt er mee dat daar nieuwe varianten ontstaan die hier weer problemen geven. Het verbeteren van gezondheidszorg, woon -en werkomstandigheden was hier in de 19de eeuw, begin 20ste ook niet alleen maar altruïsme. Het voorkomt ook ellende voor de elite.

Nuuk | 18-01-22 | 14:47

Je zou bijna denken dat als ze de zaken waar ze overschot aan hebben wegwerken, dat zeker de helft van de zaken waar ze een te kort aan hebben al zijn opgelost.

ReyNemaattori | 18-01-22 | 15:33

Als een arts microbioloog en viroloog (Jean-Luc Murk) van een Nederlands ziekenhuis zegt dat we allemaal vroeg of laat corona krijgen, wij daardoor massaal immuniteit opbouwen en het virus op ten duur een verkoudheidsvirus wordt, dan hebben we denk ik nu de fase in de pandemie bereikt waarover Rutte het in maart-april 2020 had met zijn opmerkingen over het opbouwen van groepsimmuniteit. Dan lijkt het mij onwenselijk voor een nog strenger corona beleid (met 2G en blijvende QR codes) en nog meer boosterprikken te kiezen. Dat lijkt het mij tijd worden om te gaan voorbereiden om terug te keren naar het oude normaal.

En ja het virus kan dodelijk zijn voor een groep mensen, maar dat is een griepvirus ook. Zo las ik net op de site van de RIVM dat er in de winter van 2018-2019 ruim 3100 mensen (de meesten van 75 jaar en ouder) aan de griep zijn overleden. In de winter van 2017-2018 was de oversterfte tijdens de griepepidemie die 18 weken duurde ruim 9400. Daar stonden toen weinig mensen bij stil, de maatschappij draaide gewoon door zonder QR codes en andere ingrijpende aanpassingen. Voor de informatie waar ik dit vandaan heb gehaald, zie: www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers....

Vuurspuger | 18-01-22 | 14:36 | 1

Kom nou niet met waarheden want daar is niemand mee geholpen, snap dat dan.

spamzuiger | 18-01-22 | 14:56

Voor het enige echte mea culpa, mea maxima culpa gevoel abbootje Volkskrant afsluiten lekker man!

william7055 | 18-01-22 | 14:35

De vraag zou moeten zijn of overheden zonder schuldgevoel een (in veel gevalle zinloze) boosterprik mogen eisen van haar burgers terwijl zoveel mensen op de wereld nog helemaal niks gehad hebben. Het antwoord op die vraag lijkt me inderdaad nee.
Maar zolang ze dat doen moeten de burgers zich vooral niet schuldig voelen naar de Afrikanen. Heb een collega die net 'hersteld' is en dus geen booster mag halen nog, maar ja dan kan ze niet op vakantie en dus gaat ze het (stiekem) toch maar doen. Misschien niet verstandig met het oog op haar eigen gezondheid, maar zou me er niet schuldig over voelen.

C1O2 | 18-01-22 | 14:34

Lijkt me een prima vraag voor BIJ1. Mag je als nazaat van de slavernij hier gebruik maken van het #prikprivilege dat je hebt tegenover de achtergebleven in Afrika?

2voor12 | 18-01-22 | 14:33

Wat een rare vraag eigenlijk. Zou ze die ook stellen over al die andere deelgebieden waar sprake is van ongelijkheid?

Kan ik vandaag zonder schuldgevoel de wasmachine gebruiken zolang zoveel mensen in de wereld geen wasmachine hebben? En hoe zit dat dan met warm eten (soms wel twee borden). Of persoonlijke hygiëne (lekker lang douchen).

Kan ik me volgende week wel zonder wroeging laten dotteren? Ja daar vraagt u wat. Overigens heb ik vandaag heel solidair geen paracetamol genomen tegen een zeurende hoofdpijn (geen kater, want solidair met moslimdeel geen drank gehad).

Duwbak_Linda | 18-01-22 | 14:31

Ik zou heel graag mijn coronatoegangsbewijs willen behouden maar ik kan dat niet verantwoorden tegenover Afrikanen zonder prik. Ik denk dat ik vanaf morgen ook een abonnement op de Volkskrant ga nemen.

FogerRederer | 18-01-22 | 14:29

Ik zie die lezert al helemaal voor me: "Kan ik zonder schuldgevoel boosteren zolang er vaccinatie-ongelijkheid in de wereld is?", terwijl hij/zij/het een slok neemt van een saint emilion grand cru 2005 met daarnaast een bordje met ingevlogen Franse exclusieve kaasjes.

brawler | 18-01-22 | 14:27

Elk biertje dat je achterover gooit, had een boterham kunnen zijn voor een hongerig kindje in Afrika. Luxe IPA's zelfs twee.

* Il Principe * | 18-01-22 | 14:25 | 1

Eten ze in Afrika ook boterhammen?
Zijn buiten NL redelijk zeldzaam.

Nuchternederland | 18-01-22 | 14:37

Altijd zo flauw om deugpunten proberen te scoren op zaken waar je geen invloed op hebt en dat echt niet gaat veranderen door een briefje. Alsof de gemiddelde Volkskrantlezer zich ooit afvraagt of zijn/haar welvaart niet erg uit verhouding staat met de gemiddelde inwoner van een derdewereldland. Laat staan dat daar actie tegen genomen wordt.

Rest In Privacy | 18-01-22 | 14:23

Dat was voor mij nog een reden om me niet te vaccineren: het is niet aan mij besteed. Tweede en derde wereldlanden hebben te weinig naalden en teveel (kwetsbare) mensen. Hier zijn we bereid de naald in de arm van kinderen tussen 5 - 12 jaar te zetten. Maar zal wel om geld gaan en niet perse om de volksgezondheid.

Boerhoektvrouw | 18-01-22 | 14:22

Uit solidariteit met al die arme kindjes uit derdewereldlanden heb ik de eerste twee prikken ook niet genomen. *met stalen gezicht*

MickeyGouda | 18-01-22 | 14:22 | 7

@MickeyGouda | 18-01-22 | 15:44:
Toch voel ik mij ongemakkelijk bij je opmerking Mickey. Oude wijn en ook nog eens nieuwe zakken! Ik ben bezorgd, ik voel ongemak, het schuldgevoel knaagt. Er zijn zo veel mensen in Afrika die niet eens wijn hebben. En zakken hebben ze misschien, maar dan zijn het oude. Moeten wij dan gaan pronken met nieuwe zakken en daar ook nog oude wijn in stoppen?

Nuuk | 18-01-22 | 15:52

@Nuuk | 18-01-22 | 15:52:
Gna. Deze zorg voor je noodlijdende medemens siert je, Nuuk. En dan denken ze nog dat reaguurders nodeloos kwetsend zijn!

MickeyGouda | 18-01-22 | 18:35
▼ 4 antwoorden verborgen

Als boosteren hier zou leiden tot schaarste in Afrika zou je een punt hebben. Maar dat is niet het geval. Er zijn vaccins genoeg, maar ze worden daar niet afgenomen. Lekker boosteren dus.

Nikkelen_Nelis | 18-01-22 | 14:21

Kan ik zonder schuldgevoel wel eten terwijl er honger is? Het antwoord: Ja.
De landen hebben het vrijwel allemaal aan zichzelf te danken dat ze ondanks decennia hulp nog steeds een shithole zijn. Klote cultuur, tribale bullshit, achterlijke religie, algemene domheid, corruptie, ga maar door.

TheBigKirth | 18-01-22 | 14:21 | 1

Hard maar rechtvaardig.

drs. Levi Samsonov | 18-01-22 | 14:51

Nou, simpel. Wanneer ‘wij’ de booster niet nemen en deze aan ‘hen’ gunnen, sterven ‘wij’ uit en is het verdienmodel van ‘hen’ er niet meer. Want dan blijven ‘zij’ over. En de geschiedenis én het heden wijzen uit dat ‘zij’ niet voor zichzelf kunnen zorgen. En ik houd trouwens teveel van het leven. Een goed leven mag ik wel zeggen.

RGV42 | 18-01-22 | 14:20 | 1

Bijna goed. Wij hebben geld, hen niet. Daarom is corona bij ons een probleem, en bij hen niet.

klaasjanhenk | 18-01-22 | 14:54

Als je hierover al schuldgevoelens krijgt kun je die booster beter wel nemen. Er gaan nu al zoveel vaccins naar "de arme landen" dat deze landen massaal vaccins weggooien. De prik infrastructuur zit daar aan zijn limiet. Meer vaccins sturen heeft totaal geen zin, ze kunnen niet weggeprikt worden voordat ze niet meer houdbaar zijn.

JanVergoor | 18-01-22 | 14:18

Vaccinatie ongelijkheid bespreken, maar wel in het rijke Nederland de overige privileges onbespreekbaar laten. Dit is duidelijk een topic bedenken om het bedenken, om toch vooral te deugen. Hypocriet gelul.

johnyl | 18-01-22 | 14:17

Ook mijn booster gun ik aan de mensen die hem nodig denken te hebben, net als de volgende 5.Zo ben ik dan weer.

echtepleb | 18-01-22 | 14:17

Natuurlijk kan ze boosteren zonder schuldgevoel.
Of ze over 2 jaar ofzo (kunnen ook haar hyperachterkleinkinderen zijn over 500 jaar) niet beschuldigd wordt is niet zeker. Na het slavernijverleden ook een coronavaccinatieverleden. Je weet het niet he, wat de toekomstige airfryers allemaal bedenken.

grapo | 18-01-22 | 14:15 | 1

Haha...

Krijg je op 145ste nog een keer op je kloten van je hyperkleinkinderen(*) , uit nieuw zuid/oost euruofrica...

neonreclame | 18-01-22 | 14:18

Interessant stuk.
Ga een dakloze knuffelen! Goed voor je imuunsysteem.

Oh ja, dit artikel is uit 2019.

Papa Jones | 18-01-22 | 14:17

Nou dát weer: prikschaamte!
Zo komen we nooit uit de pandemie.

Papa Jones | 18-01-22 | 14:13

Vergeet omicron, de volgende, superbesmettelijke en dodelijker variant wordt op dit moment gebakken in Afrika ...
We are all doomed!

meneer Q | 18-01-22 | 14:12 | 1

Zo creepy. Ik las dat er in China al een Ebola variant aan het dollen was. In de 3 afgesloten steden. Kijken wie wint.

MistaRazista | 18-01-22 | 17:56

Ja, geen probleem, want in de derde wereld gooien ze, net als in Bosnie de vaccins achter de coniferen omdat de UHD er aankomt. In de EU schuiven ze de datum gewoon een stukje op.

Mijn Booster ging er zonder problemen i, knappe jongen die hem nog naar derdewereldië stuurt.

bergsbeklimmer | 18-01-22 | 14:11

Laatst een dame op de radio die verslaafd is aan zelftesten.. Volgens eigen zeggen tot wel 5 per dag...

Hup angst..!!

neonreclame | 18-01-22 | 14:11 | 1

Als je maar vaak genoeg een stok in je neus steekt wordt je vanzelf een keer ziek. Dan krijgt deze mevrouw er toch iets voor terug.

MickeyGouda | 18-01-22 | 14:24

Volkskrant, die verzinnen hun lezersvragen toch altijd zelf?

John McClane | 18-01-22 | 14:10 | 3

Nee, deze kwam van mij. X Lotte.

Lochos | 18-01-22 | 14:12

Niet waar, van mij. Fatima Elaktik

Nikkelen_Nelis | 18-01-22 | 15:11

Ik kan boosteren zonder schuldgevoel, net zoals ik kan eten zonder schuldgevoel, of "extreemrechts" kan stemmen omdat ik gelukzoekers buit wil houden zonder schuldgevoel, of op vliegvakantie gaan zonder schuldgevoel. Of een slecht functionerende medewerker ontslaan zonder schuldgevoel. Of als het vriest buiten pekel op de grond strooien zonder schuldgevoel. Houtkachel aan zonder schuldgevoel. En ga zo maar door.
Wat moet het lastig zijn om een deugmens te zijn...

DePsych | 18-01-22 | 14:10 | 1

Veel Psychen zijn dan ook opaatjes.

grapo | 18-01-22 | 14:18

Volgend najaar een prik met een geüpdate vaccin. Mede mogelijk gemaakt door de flexibele en makkelijk schaalbare mRNA technology. Ontdekkers Katalin Kariko en Ozlem Tureci zullen vast tzt nog wel de Nobelprijs voor hun onderzoek krijgen, en terecht.

Diederik_Ezel | 18-01-22 | 14:09 | 7

dat zou dan nummer 5 worden voor je?
hoeveel verwacht je er zelf nog nodig te hebben voordat je eindelijk veilig bent/voelt?

Nuchternederland | 18-01-22 | 14:40
▼ 4 antwoorden verborgen

Ga zelf op zoek naar een antwoord op je vraag. Oh nee, vraag het aan een expert. Een theoloog.

RickTheDick | 18-01-22 | 14:09 | 1

Of aan je dansleraar.

Papa Jones | 18-01-22 | 14:18

Het antwoord is simpel: Ja.

usb stok | 18-01-22 | 14:08

Ik fiets nooit met mijn handen aan het stuur. Er zijn ook mensen zonder armen en handen. Is niet eerlijk.

Leptob | 18-01-22 | 14:07 | 3

spot-on!

Marvin_NL | 18-01-22 | 14:08

Je rijdt zeker ook auto zonder rijbewijs?

Schoorsteenveger | 18-01-22 | 14:09

Omslachtige wijze om aan te geven dat het boosteren mosterd na de maaltijd is.

Toetsenbordcomplex | 18-01-22 | 14:06 | 1

Boosteren is goed voor 60+-ers maar voor de rest is het eigenlijk niet nodig.

Sqbar | 18-01-22 | 14:11

De Volkskrant……. Dan vraag ik mij af:
Bestaat die Lotte Travocappuccino wel of is het wederom een van de vele verzinsels van de Volkvod?

Broekpaling_bezitter | 18-01-22 | 14:06 | 1

Lotte Travocappuccino bestaat wel zeker.
Zij is het alterego van een boze blanke man die Henk heet.

Osdorpertje | 18-01-22 | 14:14

Helemaal geen schuldgevoel.
Boosteren is een ander woord voor comazuipen toch?

Osdorpertje | 18-01-22 | 14:06

Booster. Zodat je geen delta krijgt....
?

Is dit nog nieuws? | 18-01-22 | 14:05

Beste GeenStijl, kan ik zonder schuldgevoel mijn prakkie eten vanavond om 18:00 uur? Wetende dat er zoveel mensen zijn op de wereld die niet elke avond een lekker prakkie voor hun neus hebben.

Alfred E. Neuman | 18-01-22 | 14:05

Helpt de vierde minder goed, geen probleem. Dan verkorten wij toch de periode tussen de prikken in. Logaritmisch anders werkt het niet, bij prik 10 moeten wij ons elke dag tweemaal melden. Go full WEF wappie.

HetLichtInHetZuiden | 18-01-22 | 14:04 | 2

Gewoon in het kraanwater doen.

Schoorsteenveger | 18-01-22 | 14:08

@Schoorsteenveger | 18-01-22 | 14:08: Inderdaad en voor nog meer bescherming hetzelfde met de mondmaskers, van stof waar wij al 1 jaar mee moesten lopen in supermarkten naar type II op druk bezochten plaatsen naar Type IIR overal behalve thuis, FFP2 overal altijd, KN95 ook tijdens het slapen en uiteindelijk full hazmat pak. Volgen onze OMT overlords...

Ik zie nnu overal die blauwe. Echt in de meest gevaarlijke periode mondmasker helpen niet en nu wordt er voor de omicron verkoudheid type II aangeraden en hup elk schaap over de dam. Mafklappers.

HetLichtInHetZuiden | 18-01-22 | 14:12

Iedereen die boostert is een wappie

jeweettochniet | 18-01-22 | 14:04

Iedereen die vind dat eerst heel Afrika geprikt moet zijn voor we hier recht hebben op de boosterprik zou per direct ook moeten stoppen met eten tot iedereen in Afrika weldoorvoed is.

2voor12 | 18-01-22 | 14:04 | 4

Eerst degenen met overgewicht dan toch.

Schoorsteenveger | 18-01-22 | 14:07

Is wsl voor de meeste reaguurders best een goed idee.

Diederik_Ezel | 18-01-22 | 14:10

Als we met die stap waren begonnen had dat 90% van de ziekenhuisopnames gescheeld.

Rechts door zee | 18-01-22 | 14:26
▼ 1 antwoord verborgen

Bij elke vaccinatie moet je gewetenswroeging hebben. Omdat je met die vaccinatie hoopt te bereiken dat je gewoon meer waard bent dan mensen zonder die vaccinatie.

Leptob | 18-01-22 | 14:04 | 1

wat klinkt als onzin ligt toch dichter bij de waarheid dan ik 2 jaar geleden had kunnen te voorspellen

the_w | 18-01-22 | 14:16

Stuur je vaccinatie maar naar Afrika.
Net zoals schuldgevoel over hongersnood.

Zo. Even snacken. Kan weer, zijn open.

Is dit nog nieuws? | 18-01-22 | 14:03

Zo..

Iedereen die geen Boosterprik heeft gehad heeft geen recht op een ziekenhuisopname....!!

neonreclame | 18-01-22 | 14:02 | 6

@Is dit nog nieuws? | 18-01-22 | 14:04: En iedere roker en alcohol drinker.

Jee-Dee | 18-01-22 | 14:29

Ok. Doei!

Meiosis | 18-01-22 | 15:12
▼ 3 antwoorden verborgen

Turbobooster heb ik.

Kaas de Vies | 18-01-22 | 14:01 | 1

Hielp die nou ook maar tegen het Jedi virus.

Hetkanverkeren | 18-01-22 | 14:32

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online Casino | Online Casino | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen