Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten – Valse vinkjes

Dat omikron-vaccin had af kunnen zijn, laksheid rolde ons in een zorginfarct, lockdown en verziekte kerst.

de AFRIKAANSE variant

40% minder kans op ziekenhuisbezoek klinkt fabuleus, totdat je omikron iedere paar dagen ziet verdubbelen. Het reproductiegetal ligt ergens tussen de drie of vier of zelfs zes. Het OMT publiceerde vorige week over omicron in Amsterdam: “geschatte groeisnelheid ~30% per dag Het gunstige effect van het mildere verloop is al na anderhalve dag volledig verdampt aan extra infecties.

Effectiviteit verouderde vaccinaties tegen omikron is maar 20%, vanuit eerdere genezing 19%. Mensen zien een groene corona-app, wanen zich veilig, terwijl ze dat tegen omicron nauwelijks zijn. Het RIVM adviseert sinds gisteren dat zelfs gevaccineerden en kinderen onder de vier jaar na een risicocontact in quarantaine moeten. Die quarantaine is verlengd naar zeven dagen.

Deze wijzigingen zijn op basis van OMT-advies 134 van 17 december. Als elke seconde telt doen we zeven dagen over het volledig uitvoeren van een OMT-advies. Ik mis hier een beetje een sense of urgency. We nemen voor het politieke proces langer de tijd dan voor de economie of de zorg. Politici pruttelen een week, burgers worden geacht nieuwe bevelen dezelfde dag te gehoorzamen.

OMT-adviezen beantwoorden kabinetsvragen waarvan je soms de conclusie kunt voorspellen. Een spike-eiwit met dertig mutaties is dermate anders dat antistoffen op basis van een genezing of verouderde vaccinatie minder of geen effect zullen hebben. Het dekseltje past simpelweg niet meer op het potje. Het OMT naar de bekende weg vragen gaf nog een extra week onnodige vertraging.

Nachtmis in een lege Sint-Jan op kerstavond 25 December 2021 (00:28)

Zo ongeveer iedere maand breekt een nieuwe variant door. Begin gewoon elke keer met het ontwikkelen van nieuwe mRNA-vaccins, dat kost maar enkele dagen. Zorg voor eigen onderzoek, ontwikkeling, productie en testen. Bouw strategische speculatieve vaccinvoorraden. Zorg ervoor dat wij als eerste een vaccin hebben, dat is een goudmijn.

Omikron ging in oktober in Zuid-Afrika van 1% naar 51%. terwijl Zuid-Afrika een jongere bevolking heeft en het daar zomer is. 31 oktober wist je alles wat je moest weten. November hebben we gekeken hoe onze ziekenhuizen met de deltavariant volliepen, alsof omikron nooit zou komen. Dat omikron-vaccin had af kunnen zijn, laksheid rolde ons in een zorginfarct, lockdown en verziekte kerst.

Met afstand het domste van deze lockdown is dat het in ieder opzicht een volledig nieuwe lockdown is. We pakken niet een oud draaiboek, maar op elk detail nieuwe compromissen, regels en nuances. Zelfs alle financiële noodhulp is op basis van nieuwe systemen die door andere partijen mag worden uitgevoerd. We gaan overal het wiel opnieuw uitvinden. Dat geeft op zichzelf al extra schade.

Zo is er deze keer bijvoorbeeld geen koelkastvergoeding voor de horeca, terwijl die net hadden ingekocht voor de kerst. ZZP-ers worden dit keer richting de bijstand gestuurd, lopen vast in een levensvatbaarheidsonderzoek, sommige gemeentes hanteren een leenstelsel of vermogenstoets. Gemeentes hebben nooit de kans gehad zich op deze megaklus voor te bereiden.

Zo wordt gegarandeerd dat niemand weet waar die aan toe is, en ontstaat het beeld dat het kabinet maximaal aan het draaien is. Basisscholen kregen een extra week vakantie zonder tijdige aankondiging, terwijl online onderwijs ook een optie was. Buitenschoolse opvang ging ook dicht, waardoor ouders tegen overheidsadvies in uitweken naar grootouders. Dit werkt averechts.

Voortgezet onderwijs kreeg vorige week zaterdagavond te horen dat ze dicht gingen, behalve voor examenklassen, kwetsbare leerlingen en kinderen met ouders in kwetsbare beroepen. Vervolgens werden die besluiten zondag nog bijgesteld. Het is onmogelijk voor scholen zoiets nog tijdig te lezen, organiseren en communiceren.

We hebben echt een langetermijnvisie nodig. Stop met pas op de noodrem trappen als de ziekenhuizen allang overbelast zijn. Continu reguliere en inhaalzorg uitstellen is geen optie. Hou de infrastructuur om landelijk te vaccineren volledig in stand. We hebben toch niet binnen een paar maanden beurzen en festivals. We hadden als eerste moeten boosteren, niet als laatste.

Na boosteren met verouderde vaccins stijgt de effectiviteit terug naar 80%. Dat klinkt acceptabel, maar het was tegen Britse variant 94%. Niet 6%, maar 20% valt straks buiten de boot. Het aantal geboosterde vaccineerden die straks toch zorg nodig hebben verdrievoudigd. Dat vangen we niet op met patiëntspreiding, heropening Slotervaartziekenhuis of andere noodhospitalen.

De ramp zit in medisch personeelstekort. Te weinig mensen kiezen voor de zorg. Gezondheidszorg blijft vooral mensenwerk, hoeveel we ook fantaseren over nieuwe technologie. De wet van vraag en aanbod dicteert dat er te weinig betaald wordt voor zwaar en complex werk. Vergeet een sjaal en een muts, denk in duizenden euro's samen met een forse verlaging van de werkdruk.

Het nieuwe regeerakkoord probeert de zorgkosten te beteugelen, zonder te kijken naar de huidige impact van te weinig zorg. Geen oplossing voor ziekenhuizen zonder CAO. Op de korte en lange termijn mogen we dit zelf gaan oplossen. Helaas laat maar 46% zich na klachten testen. Ventilatie en afstand houden zijn we ook zat, dus vervallen we tot huisarrest.

Vroeger was kerst warm en gezellig.

Reaguursels

Inloggen

Deze shitstorm houdt nog wel een poosje aan. Niet zozeer vanwege weer een nieuwe "virusvariant des doods maar deze keer echt hé" ? Maar meer vanwege het bestuurlijke poldermoeras waar oeverloos overleg, obligate profileringsdrang en "ja maar wij dan?" gemiemel aan orde van de dag zijn. Koppel daar nog de 15% landgenoten bestaande uit feestboek geleerden, complotpaten, "prikken=dwang=aperte vrijgeidsberoving="treinen naar het Oosten"-profeten, "is het verplicht dan doe'k dus niet"-mensjes met chronische IQ-armoede en "plaatsvervangend gezinshoofd met kennis van het Nederlands" zegt "van prikken wordt je magnetisch/onvruchtbaar dus haram", en het feest is compleet. Wensdenkende goedmensjes die waarschuwen voor "de tweedeling in de maatschappij" en de toenemende polarisatie (nieuwsflits: die was er pre-Corona allang hoor) en politi3ke bloksnorren met behoorlijk foute opmerkingen om nog maar enigzins in de schijnwerpers te kunnen blijven (en omdat de argumenten òf sleets worden óf opraken). Kortom, een bonte mengelmoes van actoren en opvattingen waar de ratio aan de kant wordt geschoven ter faveure van het eigen zelfdienende gelijk. Waar de realiteit met "feiten en meningen" bestreden, of met "demonstraties" ende "betogingen" weggeschreeeuwd wordt. De politiek navelstarend & incompetent en een deel van het volk bij wie het realiteitsbesef maar niet wil doordringen. Wordt er allemaal niet beter op, wordt eerder vervolgt. Faine Kerssemus allemaal! <kalkoen bedruipen gaat>

Grijskijkert | 26-12-21 | 15:47 | 1

Hulde

Sliptong | 26-12-21 | 18:37
-weggejorist-
De_dorpsgek | 26-12-21 | 13:37

Wat een lulverhaal...
Uiteindelijk dooft dit uit. We hebben een grote pandemie gehad in 1918. Verder nog in 1957-58. En verder nog wat kleinere uitbraken van luchtweginfectievirussen. Elke pandemie heeft ongeveer een 'looptijd' van ca 2-3 jaar. Daarna zwakt het af. Ondermeer door dat evolutie dicteert dat virussen milder worden. En daar door endemisch. Ze vormen een onderdeel van het jaarlijkse verkoudheid, griep seizoen.

Hele booster en prik infrastructuur is nergens voor nodig.
Ja: ouderen en risicogroepen doen er goed aan elk seiz te overwegen of ze een prik nemen. Rest van de bevolking hoeft dat niet per se. Maar goed de keuze geven lijkt me goed.

Verder terug naar normaal. Indien nodig kun je met mondkapjes en ventilatie en andere basis regels bij een uitbraak wat mitigeren.

Ik voorspel dat 2022 einde wordt van deze pandemie. Wellicht nog in de overgang met 22/23 opleving.
Goed verder is de vraag over overheid (en RIVM) dat ook aan durft of ons in de angst psychose houd en zo allerlei controle structuren door drukt..

iustus | 26-12-21 | 13:30 | 1

Bij covid wees tot nog toe de pijl de andere kant op: alfa was besmettelijker en virulenter dan de oorspronkelijke Wuhan stam. Beta en gamma scoorden op beide weer hoger. Delta weer virulenter en besmettelijker dan beta en gamma. Omikron besmettelijker dan delta, maar lijkt (voorlopig in elk geval) de tot nu toe ongebroken slecht nieuws keten te doorbreken. Maar waarom zouden daar de behaalde resultaten in het verleden de toekomst opeens wèl garanderen?
Educated guesses:
www.scientificamerican.com/article/co...

Mazzelstof | 26-12-21 | 14:01

salarissen in de zorg. Werk wat niemand wil doen bestaat niet. Er zijn alleen maar salarissen die niet geaccepteerd worden.

streknek | 26-12-21 | 12:20

Iedere maand een nieuwe mutatie, volgend feynman. In zijn ideale wereld kunnen de Pharmaceuten dit bijbenen, zodat er een effectief antwoord is elke voor elke mutatie ?
Lijkt mij sterk. En zelfs al zou dit lukken .
Is het dan mogelijk om een constante prik infrastructuur te hebben , om telkens weer bij nul te beginnen met vaccineren? Lijkt me ook sterk, nu gaan we echt dromen: stel je hebt telkens het juiste vaccin , in de gewenste hoeveelheid.tevens beschik je over de capaciteit om deze beren klus te klaren.
Dan ga je elke maand mensen vaccineren?
Wtf man

deathchant | 26-12-21 | 12:06 | 4

@Mazzelstof | 26-12-21 | 12:42: nee dat denk ik niet , maar speculeren hoe een nog vrij onbekend virus zich gaat ontwikkelen lijkt me werk met een enorme foutmarge om rekening mee te houden, er is nu een variant met 32 mutaties in de spikes , ik weet niet of dat in een keer zo ontstaat , maar mij lijkt het dat dat in meerdere keren zo muteert. Daar gaat tijd overheen , sinds delta bijna een jaar. En toch staan we allemaal met de bek vol tanden. En kondigt pfizer aan 3 maanden nodig te hebben om iets effectiefs te brouwen. Plus dat de vaccinatie graad eigenlijk gewoon op nagenoeg nul komt te staan .

deathchant | 26-12-21 | 13:13

@deathchant | 26-12-21 | 13:13: Je kunt in 2021 en ook in de voorziebare toekomst als farmaceut (of welk genie dan ook) nooit evolutie door natuurlijke selectie te slim af zijn. Maar je begint natuurlijk niet bij 0. Er was door SARS-1 en MERS al een hele hoop achtergrondkennis. Er kan zoals hieronder ook al eens gezegd inderdaad razendsnel het mRNA van zo'n succesvolle variant worden gedecodeerd en aan het vaccin worden gesleuteld om de juiste mRNA vaccin te maken. Dat is nou net het mooie van deze techniek natuurlijk. Paar dagen. Alleen het testen van effectiviteit en veiligheid kun je door ze zo efficiënt mogelijk vorm te geven en onnodige wachttijden te elimineren zo kort mogelijk maken, maar korter dan drie maanden dat zal nooit worden zonder de EMA, FDA, MHRA etc concessies te doen aan de toelatingseisen. Dus niet.

Mazzelstof | 26-12-21 | 13:33
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Victorianus | 26-12-21 | 12:02 | 1

"denk in duizenden euro's samen met een forse verlaging van de werkdruk."

En dit is waar het om gaat. Salaris is best goed te noemen voor een verpleegkundige. Zou het een normale baan zijn...
Alleen de werkdruk en regelgeving is gigantisch. En dat zorgt ervoor dat men het werk niet meer (wilt) doen. Sterker! Men verhuurt zich als Zzp'er aan een ziekenhuis zodat ze het werk kunnen doen dat ze willen doen zonder administratief gedoe.

Gevolg, zorg wordt duurder en de niet zzp'er krijgt nog meer werk.

Harvey2Face | 26-12-21 | 11:53
-weggejorist-
SpookJohn | 26-12-21 | 11:38

"Dat omikron-vaccin had af kunnen zijn, "
Eind november pas gedetecteerd.
Ik denk dat je wat overspannen verwachtingen van het proces van geneesmiddelenontwikkeling en - registratie hebt. Je kan wel doen alsof je overal verstand van hebt, maar zo af en toe val je behoorlijk door de mand.

Tapu | 26-12-21 | 11:12 | 2

Zelfs het artikel waar je naar linkt weet het beter:
"Is dat het geval dan kan binnen drie maanden een aangepast vaccin geproduceerd worden."
Maar jij hebt alleen de kop gelezen.

Tapu | 26-12-21 | 11:14

@Tapu | 26-12-21 | 11:14: Dat klopt. Wat hier misschien door elkaar wordt gehaald is het 'ontwerpen' en het maken van het vaccin zelf en het er daadwerkelijk ook vaccinatiecampagnes mee kunnen opzetten. Daar zitten dus die (versnelde) test en toelatingsprocedures tussen. Punt kwam ook naar voren in het interview van Fridman met met Pfizer CEO Bourla.

Mazzelstof | 26-12-21 | 11:44

De (politieke) elite ziet het gepeupel (dat zijn wij) als reservoir van goedkope arbeidskrachten die tegen minimale kosten maximale dienstverlening moet leveren. Dor hout hebben ze een hekel aan. Zij houden ons in toom met een beetje gezondheidszorg dat niet teveel mag kosten. Zolang wij stemmen op politici van de elite verandert er niets! Fijne Feestdagen.

Zemko | 26-12-21 | 10:41 | 1

Ja, je moet me als gepeupel en goedkope arbeidskracht dat ik ben toch even helpen met de logica. Waarom zou als de bedoeling is om "dor hout" te elimineren maatregelen worden genomen dat precies volgens die lieden die er een bron van eeuwige levensvreugde in vinden om tegen de politieke elite te ageren juist onevenredig is toegespitst op het behouden van dat dorre hout?

Mazzelstof | 26-12-21 | 10:57

Kan iemand mij uitleggen waarom een volstrekte nitwit die in de 2e kamer zit het dubbele verdient van een gespecialiseerd IC verpleegkundige?
Wordt het niet eens tijd om dat om te draaien?

discriminazie | 26-12-21 | 10:35 | 3

Zelfs een Cliniclown verdient meer dan n gediplomeerd IC verpleegkundige. En dat is echt waar.

Crankhead | 26-12-21 | 14:09

De 'diversiteit' makt het werken in de publieke sector ook niet bepaald aantrekkelijker. Althans, niet voor degenen die in hun werk echt met het publiek in aanraking komen.

Wering | 26-12-21 | 14:25

@Crankhead | 26-12-21 | 14:09: Tot enkele maanden geleden dacht ik dat cliniclowns vrijwilligers waren. Nog geld gegeven bij een collectie in ruil voor slechte stroopwafels.

Dr. Worstenbroodje | 26-12-21 | 17:11

‘Weinig mensen kiezen voor de zorg’. Lijkt me heel logisch.
Als iemand in mijn omgeving aangeeft voor de zorg te willen kiezen, raad ik dat af. Datzelfde geldt voor de politie, brandweer, leger e.d. Je weet namelijk, dat je niet alleen voor een hongerloon raar werk moet doen, maar als je iets overkomt is er niemand uit die organisaties om je te helpen of bij te staan.

HoniSoit | 26-12-21 | 10:32 | 1

Allemaal prima cao’s hoor. Overal regelingen en toeslagen voor. Hongerloon? Niet overdrijven.

Dr. Worstenbroodje | 26-12-21 | 17:14

Zijn nog altijd op de groep immuniteit van Pinokkio Rutte aan het wachten.

tegenalles | 26-12-21 | 10:24 | 1

Zitten hier met een man of 60.

tegenalles | 26-12-21 | 10:27

Hoezo een verziekte kerst? We zaten hier met 20 man, kwestie van gezellig maken.

spamzuiger | 26-12-21 | 10:08

Hebben we de zwaarste lockdown van Europa, is het weer niet goed.

Silvion | 26-12-21 | 09:59

Het lijkt wel of er een dominee aan het prediken is. Manmanman wat een paniekzaaier. Vraag, helpt de booster, weten we niet, zegt Van Dissel. Iedereen boosteren? Weer een lockdown voor een snotneus...

Briver | 26-12-21 | 09:34

"De ramp zit in medisch personeelstekort. Te weinig mensen kiezen voor de zorg. "
Nee Feynman, de waarheid is dat ze midden in een crisis ook nog eens het zorgpersoneel de tent hebben uitgejaagd. Tijdens een stemming in de tweede kamer snel weghollen zodat er niet meer gestemd kan worden inplaats van je verantwoordelijkheid als 2e kamerlid nemen.

Der Schnitzeljäger | 26-12-21 | 09:32 | 2

Als je de mensen een fatsoenlijk salaris betaald komen ze wel.

tegenalles | 26-12-21 | 10:26

@tegenalles | 26-12-21 | 10:26: Werkomstandigheden, werkdruk, zinvol werk, duidelijkheid in takenpakket, initiatieven waarderen, inspraak, organisatiecultuur, groeimogelijkheden al dat soort dingen kunnen niet worden afgekocht.

Mazzelstof | 26-12-21 | 11:54

Meer dan een miljoen mensen kiezen voor en werken al in de zorg. Feynman vindt dat te weinig. Mijn stelling is dat teveel mensen niet op de juiste plek in de zorg werken. Teveel mensen doen werk wat niets tot nauwelijks iets oplevert qua beter maken van mensen met psychische of fysieke problemen. Het betaalt echter wel goed en makkelijk.

Graaier | 26-12-21 | 09:26 | 4
-weggejorist-
heldheino | 26-12-21 | 10:31

Het betaald goed voor de mate van kwaliteit dat er geleverd wordt.

heldheino | 26-12-21 | 10:31

Niet waar er is enorm tekort aan psychiaters en psychologen
En ja er zijn ook nog eens weinig goed opgeleiden die id voor groot geld gaan

Therrie | 26-12-21 | 12:15
▼ 1 antwoord verborgen

Vervallen tot huisarrest? Dat ik ergens niet in mag is nog te accepteren, maar m'n huis niet uit? Wie gaat mij controleren?

Ik ben wel klaar met de opzettelijke leugens van kneusje Mark en z'n debiele snaashaas Hugo en kijk wel wat ik in bepaalde situaties zelfs als acceptabel bestempel.

Zoelense Hobbyboer | 26-12-21 | 09:24 | 3

Ik denk als ik jouw met diepgaande kennis en kundigheid doorspekte en zorgvuldig doordachte bijdragen altijd lees en de kalme en weloverwogen evaluaties van de situatie, de beste en meest recente wetenschappelijke inzichten in acht nemend en als immer verstoken van hyperbool en feitelijke onjuistheden waardeer, kun je niet anders dan concluderen dat als geen ander jij uitzonderlijk goed toe bent uitgerust om je eigen regels te maken. Voor alle anderen kunnen ze dat beter maar wel.

Mazzelstof | 26-12-21 | 09:41

@Mazzelstof | 26-12-21 | 09:41: Ja, je kunt beter doen wat de almachtige en alleswetende overheid roept. Dan hoef je zelf ook niet meer na te denken.

Here's Freddy | 26-12-21 | 09:50

@Here's Freddy | 26-12-21 | 09:50: Mensen die zelf nadenken zijn niet zo gevoelig voor valse tegenstellingen denk ik.

Mazzelstof | 26-12-21 | 10:27

De ZZP-ers die bij de gemeente gaan aankloppen komen van een koude kermis thuis. Als bouwvakker kun je eerst je complete bus met gereedschap opvreten, daarna je moeizaam gespaarde oudedagsreserve. Pas met de broek op de schoenen en op je knieën krijg je misschien wat. Wel even achteraan in de rij aansluiten want het bootvolk komt eerst.

Der Schnitzeljäger | 26-12-21 | 09:24 | 1

Klopt, met een beetje vermogen pis je al buiten de subsidiepotjes. Veel ZZP'ers missen de TOZO die hen wel hielp. Raar dat de overheid die met miljarden smijt de TOZO zo achteloos kalt heeft gestellt.

Graaier | 26-12-21 | 09:29

Als straks iedereen of gevaccineerd of besmet is met het Omicron virus en als ik de paniekverhalen moet geloven is dat een kwestie van dagen, mogen dan onze kooien weer open? Bij een reproductiegetal van 2 heb je na 64 besmettingen meer besmette mensen dan de hele wereldwijde graanoogst bij elkaar of zoiets. Laat staan bij 6.

Sans Comique | 26-12-21 | 09:17

Je kunt inzetten op brandjes voorkomen of op brandjes blussen. Bij C19 zijn de brandlussers schaars en duur en ben je 5 jaar verder voor je er wat aan hebt. Miscchien toch beter inzetten op preventie?

Zeddegeizot | 26-12-21 | 09:09

We zijn nu in een schizofrene hypochondrische samenleving belandt. Om het nog maar niet te hebben over mensen die volledig alleen buiten, op de fiets of in de auto een mondkapje dragen, hadden we ons dat 2 jaar geleden kunnen voorstellen?

Gezien de logica van het testen en de cijfers van de overige ziektes waar we snel aan kunnen sterven zouden we ook voor die ziekten regelmatig een test of onderzoek moeten doen.

Maar toch doen we dat niet, blijkbaar is het heel normaal om bij kanker pas te wachten totdat er significante verschijnselen optreden om er dan achter te komen dat we te laat zijn.

Waarom is dat nog steeds algeheel geaccepteerd, maar als het om een verkoudheidsvariant van een C virus gaat staan we in de rij voor de teststraat want stel je toch eens voor dat je niet op wintersport kunt naar een land waar ze dan ook nog mondkapjes, quarantaine, boosters etc van je verwachten.

Blijf vooral testen maar bedenk je dat op hetzelfde moment ziektes op de loer liggen waarvoor de zorg nu uitgesteld wordt en je al hebt geaccepteerd dat je voor die ziektes nog maar even wacht..

Stonecity | 26-12-21 | 08:23 | 5

Mee eens. Ik denk dat de crux van het testen hem zit in het gebruik QR-code waardoor je steeds moet bewijzen dat je gezond bent om deel te mogen nemen aan de samenleving

Zalluf | 26-12-21 | 09:28

Voor borstkanker en darmkanker zijn er wel algemene volksonderzoeken, maar dat is t wel zo’n beetje.

Crankhead | 26-12-21 | 11:18
▼ 2 antwoorden verborgen

De waardeloosheid in nederland zien we elke dag op het nieuws, maar waarom vergelijken we ons met landen die het slecht/middelmatig doen en niet met landen die het goeddoen, zoals zweden, wat kunnen we leren van zo’n aanpak? Nl ambitieland zou ook hier moeten leiden aan de top: we willen meer vrijheid dan in zweden, en minder corona!

geen_kwijl | 26-12-21 | 07:45 | 8

@Mazzelstof | 26-12-21 | 10:45: Mazzeltof moet de cijfertjes even controleren want er klopt iets niet. Zweden heeft in 2021 zelfs geen oversterfte en blijft over 2020 en 2021 ver achter bij NL als het over oversterfte gaat.

Eugen Sandow | 26-12-21 | 12:19

@Eugen Sandow | 26-12-21 | 12:19: Welke cijfers kloppen niet? Kloppen de grootte van de populaties niet of kloppen de cijfers over het aantal doden door covid niet?
Hier heb je trouwens de cijfers verder uitgesplitst naar stedelijke en landelijke gebieden in Zweden: www.covid19insweden.com/en/

Mazzelstof | 26-12-21 | 12:34
▼ 5 antwoorden verborgen

Na mijn ballingschap en maanden meditatie zojuist een cadeautje voor GS gekocht! Alstublieft GS, ik ben vanaf nu GS Premium Zwitsal! Fijne feestdagen en niet te bang he Feynman.

Mr Moore | 26-12-21 | 07:43

Zo. Ik ben weer terug. Wat een mooi kerstcadeau. Als Zwitsal nog wel, dank GS! Nu moet ik nog iets vinden van deze post. Tja… ook Feynman is gehypnotiseerd door de Rasti Rostelli’s van het OMT en het RIVM. Zuid Afrika, UK, Denemarken, landen die laten zien dat het allemaal wel losloopt. Hier Feynman. Een wetenschappelijk artikel waaruit blijkt dat we in het Westen ineens veel meer mutaties hebben dan op plekken waar veel minder gevaccineerd wordt… zou die Geert dan toch gelijk krijgen? Google op: ACS publishing “Mechanisms of SARS-CoV-2 Evolution Revealing Vaccine-Resistant Mutations in Europe and America”.

Mr Moore | 26-12-21 | 07:29 | 1
-weggejorist-
quazi | 26-12-21 | 08:13

Laksheid zorgde voor een zorginfarct? kom nou toch. Bezuinigingen op de zorg zorgden voor een zorginfarct, de helft aan IC bedden voor de dubbele hoeveelheid mensen t.o.v. Oostenrijk, waar de zorg ook kapot bezuinigd is. En het mag nog steeds niet meer kosten, want als COVID weg is moeten al die bedden+mensen ook weer weg, want zorg (managerswaterhoofd) kost te veel.

bergsbeklimmer | 26-12-21 | 07:28
-weggejorist-
Merkwaardeloos | 26-12-21 | 04:36

Is er überhaupt al iemand doodgegaan aan Omikron?

stampertje85 | 26-12-21 | 04:05 | 3

wereldwijd 12 las ik gister ergens

van den Bos | 26-12-21 | 05:56

@van den Bos | 26-12-21 | 05:56:
Dat zijn er toch 12 te veel. De maatregelen en het dichtgooien van het maatschappelijk leven is terecht.

Merkwaardeloos | 26-12-21 | 07:01

Keukentrapjes zijn vooralsnog dodelijker.

matatwork | 26-12-21 | 09:26
-weggejorist-
Fijn_dat_je_er_bent | 26-12-21 | 03:53 | 1

Geen woord over Geert Vanden Bossche

fokkewoelf | 26-12-21 | 02:44

Waarom is Feynman zo ontzettend bang? Zet eens een stap terug, probeer eens een breder perspectief. Bijvoorbeeld: maak je niet druk om vaccineffectiviteit tegen milde symptomen, het gaat alleen om ernstige ziekte. En: maatregelen zijn niet ‘gratis’ (zeker ook qua gezondheid) dus je moet absoluut voorkomen dat je te hard en/of te vroeg ingrijpt.

raamambtenaar | 26-12-21 | 01:45 | 1

Eens, zeker niet gratis. En uit de hand laten lopen is dat nog veel minder, dus ook niet te laat of te weinig effectief door te polderen. En je hebt altijd complete volksstammen die zeeën van tijd hebben om uitvoerig te profeteren hoe je achteraf het beste een koe in de kont kon hebben gekeken.

Mazzelstof | 26-12-21 | 08:41
-weggejorist-
LonelyWanker | 26-12-21 | 01:14

Extra ic bedden met personeel had een fractie gekost van de schade tot nu toe. Het is een totale wanprestatie. Ze kunnen werkelijk niets anders dan iedereen een vaccin junkie maken.

Astroturfer | 26-12-21 | 00:57 | 1

Ze hebben heel eenzijdig op vaccinatie ingezet. Het waait wel over. Helaas ging het na de laatste zomer fout. en nog steeds hebben ze hun les niet geleerd. Wat als we een fractie van de steun aan bedrijven hadden ingezet op uitbreiding van ziekenhuis bedden en IC ?

Der Schnitzeljäger | 26-12-21 | 09:28

Allemaal leren smorgens 2 (!!!) minuten ijskoud te douchen. Een wereld van verschil, kost niks. - Wim Hof -

streknek | 26-12-21 | 00:22

Ik woon in de buurt van Amersfoort en het voorstel van het RIVM is dat ik in brandhaard Amsterdam mijn booster moet laten prikken. Kan niet anders bedenken dan dat het RIVM bewust voor de verspreiding zorgt.

Schemerlamp | 26-12-21 | 00:18 | 2

Brandhaard Amsterdam...
Was je van plan onderweg naar 10 huisfeestjes te gaan voordat je de booster neemt of zo?

LonelyWanker | 26-12-21 | 01:09

Misschien is de kans dat je besmet raakt tijdens je tripje naar Amsterdam nihil, aangezien de meeste Amsterdammers die er permanent wonen niet eens besmet zijn? Als een complot om bewust te laten verspreiden alles is wat je kan bedenken, dan raad ik je aan om voortaan maar anderen voor je te laten denken.

stampertje85 | 26-12-21 | 04:09

Wat maak je je nou druk over die omicron variant ? Deze variant haalt ons eruit en zorgt voor een versnelde afslag naar de endemische , seizoensgebonden bovenste luchtweginfectie portefeuille
Ga lekker eten met kerst en doemdenken doen we weer vanaf 1-1-2022

DokterNo | 26-12-21 | 00:17
-weggejorist-
Ben7943 | 25-12-21 | 23:53

mensen tgv covid-19 in ziekenhuis per millioen inwoners
Denemarken 99,94 op 20-12
Denemarken 92,55 op 24-12
UK 109,01 op 18-12
UK 120,81 op 22-12
Laatste 4 datapunten uit Ourworldindata
Dus in Denenmarken dalen de cijferslicht. In de Uk stijgen ze licht.
In de IC is er geen stijging in de UK. Geen gegevens Denenmarken.
Het ziet er nog steeds goed uit.
John Campbell gisteren over de UK;
www.youtube.com/watch?v=wBQWNbJG1q8
Mijn samenvatting; We zullen allemaal in aanraking komen met Omicron en dat is goed nieuws!

mikes43357369 | 25-12-21 | 23:25 | 15

@mikes43357369 | 26-12-21 | 08:50: Maar in uw berekening maakt u gebruik van het aantal besmettingen, niet het aantal zieken. Daarom is per definitie sprake van IFR en niet CFR zoals u beweerde. Een positieve test betekent niet meteen dat iemand ziek is. En inderdaad, we praten over schattingen. Je weet niet precies hoeveel besmettingen er werkelijk zijn maar ook niet hoeveel echte zieken bekend zijn, en als laatste ook niet precies hoeveel doden er door corona zijn. Daarom heeft de berekening zoals u deed ook weinig zin. Er zit nog een heel stukje statistiek achter om te trachten die onzekerheden te minimaliseren.

Pardoes | 26-12-21 | 09:05

@Pardoes | 26-12-21 | 09:05:
Nee, bij de IFR gaat het ook om de mensen die besmet zijn en niet zijn gedetecteerd. De populatie mensen die besmet zijn is altijd groter dan het aantal mensen waarvan de besmetting is vastgesteld door een PCR-test.(tenzij je zegt dat de PCR-test niet werkt en veel false positives geeft)
Conclusie de IFR ligt onder de 0,48%.

Dan de vraag zijn mensen die een positieve PCR test hebben gehad, ziek? Daar kan je van mening over verschillen. Bij het RIVM en in de media is vaak er een gelijkstelling tussen een positieve test en ziekte gesteld. Ik nijg zelf ook om dat niet gelijk te stellen.

mikes43357369 | 26-12-21 | 09:28

@mikes43357369 | 26-12-21 | 09:28: Natuurlijk weet je het aantal besmettingen niet echt. Die is veel groter dan het aantal positieve testen. Daarom dat je de bekende cijfers statistisch moet bewerken om dichter bij de werkelijkheid te komen.
En natuurlijk moet je in het kader van de preventie een positieve test zien als een (potentieel) zieke en daarop maatregelen nemen. Om een positieve test in het kader van het berekenen van de IFR/CFER als zieke te bestempelen is een ander verhaal. Maar u hebt gelijk, dat levert veel onduidelijkheid op.

Pardoes | 26-12-21 | 09:47
▼ 12 antwoorden verborgen

Neem die booster mensen, ze staat garant voor zeker nog tien andere toekomstige varianten. Dat is nog eens goeie handel, nietwaar?

Wobbelplatte | 25-12-21 | 23:18 | 2

We wachten even het eerste grammetje bewijs voor uw stelling af.

funda | 25-12-21 | 23:33

Weet je wat goede handel is? Water verkopen als geneesmiddel. Dokter Vogel is er rijk mee geworden.

Beste_Landgenoten | 26-12-21 | 00:07

Alles loslaten en niet meer testen. Huisartsen weer laten doen waarvoor ze zijn opgeleid... mensen zien en diagnosticeren. Er is nu zoveel kennis dat het nu gehanteerde narratief niet meer met droge ogen uit te leggen is.

BL!ZZ | 25-12-21 | 23:18 | 3

Laat om te beginnen die huisartsen gewoon die booster zetten als ze dat willen. Maar nee. In het VK kan je de prik in restaurants en bij de kapper krijgen, hier vertrouwt de minister de huisartsen niet, en is bang dat ze de prikken “niet goed registeren”. Ondertussen krijg ik steeds meer de indruk dat die lockdown vooral bedoeld is om de aandacht van al het gefaal af te leiden, en van het concept-regeerakkoord.

Muxje | 25-12-21 | 23:25

@Muxje | 25-12-21 | 23:25: Sterker nog, Rutte heeft Fauci onder druk gezet met een foto waarop hij en Hugo samen een gebraden baby opeten om de Chinezen geld te geven om een virus te laten maken om de wereld ziek mee te maken zodat hij Nederlanders met lockdowns tot slaven kon maken om zo een concept regeerakkoord te lanceren als dekmantel voor een invasie van buitenaardse wezens om ons water te stelen.

Mazzelstof | 26-12-21 | 00:17

@Mazzelstof. En zo is het en niet anders potverdorie

Dr.P.o.Naut | 26-12-21 | 00:55

En dan te bedenken dat er lieden in het buitenland in kampementen worden opgesloten vanwege het zich niet willen laten vaccineren. "In deze Kersttijd roep ik die landen op tot een generaal pardon." zou ik een mooie zin voor onze koning zijn toespraak hebben gevonden.

mozaard | 25-12-21 | 23:10

Oude en/of dikke mensen in de lockdown, de rest gewoon los laten gaan voor de groepsimmuniteit.

Zeurders | 25-12-21 | 22:54 | 15

@mikes43357369 | 26-12-21 | 12:11: Het ernstig ziek worden is waardoor je in een ziekenhuis belandt over het algemeen. Daar helpt inderdaad vaccineren heel erg goed tegen. Meer dan we recht hadden te mogen hopen. En dat geldt evenzeer voor gezonde jonge mensen en ook kinderen, ook daar wordt de inderdaad kleinere kans nog veel verder gereduceerd om in een ziekenhuis te belanden, en mogelijk schade op te lopen waar je de rest van je leven last van blijft houden, vanwege covid, simpel door te vaccineren. Mensen die ondanks vaccinatie door allerlei onderliggende ziektes en comorbide factoren, waaronder ernstig overgewicht in het ziekenhuis belanden hebben die ongevraagde solidariteit van ongevaccineerden die op een enkele uitzonderingen na volstrekt vermijdbaar naar lucht liggen te happen op de verpleging evenmin nodig dan de mensen die hierdoor hun zorgvraag zien worden uitgesteld. Hou op met deze stupiditeit.

Mazzelstof | 26-12-21 | 13:12

@Mazzelstof | 26-12-21 | 13:12:
Hoeveel jonge gezonde jonge mensen worden opgenomen in het ziekenhuis door COVID-19?
Als we kijken naar de cijfers wat betreft ziekenhuisopnames over het afgelopen 4 weken krijg je het volgende staatje (bron: allecijfers.nl/nieuws/statistieken-ov... );
0-9 4% van alle ziekenhuisopnames
10-19 1% van alle ziekenhuisopnames
20-29 1% van alle ziekenhuisopnames
30-39 4% van alle ziekenhuisopnames
40-49 5% van alle ziekenhuisopnames
50-59 11% van alle ziekenhuisopnames
60-69 21% van alle ziekenhuisopnames
70-79 29% van alle ziekenhuisopnames
80-89 20% van alle ziekenhuisopnames
90+ 4% van alle ziekenhuisopnames
Dus het suggeren dat jonge gezonde mensen een substantieel deel van de ziekenhuis populatie uitmaken is gewoon desinformatie.
Het is niet aan jou om mensen die geen risico lopen, te zeggen dat ze zich moeten vaccineren. Hiermee help je ook niet de zorg. Tevens is ook het vaccineren niet zonder risico.
www.youtube.com/watch?v=KaJr1lkrroc
Het is voor iedereen een persoonlijke afweging van risico's. Stel iemand laat zich vaccineren naar aanleiding van je comments en hij houdt er iets aan over of hij overlijdt er zelfs aan. Kunnen we dan jou aansprakelijk stellen?

mikes43357369 | 26-12-21 | 17:47

@mikes43357369 | 26-12-21 | 17:47: Als iemand op basis van mijn comments zich zou laten vaccineren dan zou ik de beslissing verstandig vinden, maar de reden waarom niet zo sterk. Als iemand op basis van jouw comments zich besluit niet te vaccineren dan zowel de beslissing als de reden waarom uitermate dom.

Mazzelstof | 26-12-21 | 20:08
▼ 12 antwoorden verborgen

Iedereen coach en viroloog.. tjonge.. hou toch eens op met meninkjes dames Heeren ook

larie | 25-12-21 | 22:35 | 1

Weet jij het wel dan ?

adam76 | 25-12-21 | 23:52

Deze omikron is verreweg de gevaarlijkste variant die we hebben gehad. Deze variant gaat nog stevig huishouden is mijn gedachte. Gebaseerd op de grote besmettelijkheid en cijfers UK van de laatste 3 dagen.

Schilder58 | 25-12-21 | 22:31 | 3

En dat allemaal voor de snotneus van de Omicron…

Baardvansinterklaas | 25-12-21 | 22:36

Als je de cijfers van de experts volgen zie je helemaal niet wat jij hier schrijft.

adam76 | 25-12-21 | 23:52

Omicron is niet alleen minder kans op ziekenhuisopnames, ook kortere opnames dus minder dagen en vooral veel minder IC opnames en beademing. Net een verkoudheid dus en in ieder geval voor nu, een voorlopig einde van de zorgcrisis.

zokanhetookja | 25-12-21 | 22:22

Het regeringsbeleid is duidelijk:
1. Als het geld kost: nee.
2. Als het politieke risico's geeft: nee.
3. Als het goed werkt: nee.
4. Als de bevolking erom vraagt: nee.
5. Als het gezichtsverlies geeft: nee.
6. Bij risico op Bastillebestorming: nee.
Stemt allen wederom VVD666. Wat er dan gebeurt, zal u niet verbazen.

Nivelleermarionet | 25-12-21 | 22:20 | 1

Allemaal onzin er wordt juist met geld gestrooid omdat het gratis of met negatieve rente geleend kan worden. En wie moet ons dan regeren? Psychopaat Baudet? Marokkanen hebben het gedaan Wilders? Verdeeld en kom maar binnen immigranten en grote bedrijven eruit links?

dartfrogger | 26-12-21 | 12:50

Ach, de modellen van alweer een week oud: garbage in, garbage out. Zelf geeft het RIVM aan dat de prognoses heel onzeker zijn en gebaseerd zijn op de aanname dat Omikron net zo ziekmakend is als Delta. Dat is zeker niet het geval gezien de laatste data van Zuid-Afrika, VK en Denemarken. Ik vertrouw er maar op dat het RIVM het tot nu toe altijd bij het verkeerde eind heeft gehad.

Leoverig | 25-12-21 | 22:11

Stel meneer Feynman een ongevaccineerd persoon heeft corona gehad en is op een natuurlijke wijze immuun. Delta en omikron kwamen voorbij en heeft het natuurlijke immuunsysteem verder verbeterd.
Een gevaccineerde is afhankelijk of het vaccin helpt tegen de nieuwe varianten. Heeft dus geen natuurlijke afweersysteem maar wel open achterdeurtjes voor nieuwe varianten.
Dat zegt mij dat gevaccineerden de corona in stand houdt.
Mijn gedachten hierover.

jitro | 25-12-21 | 22:08 | 9

Nou dat vraag ik me af. Of je afweer nu die spikes aanpakt of wat anders, dat maakt voor het effect weinig uit, lijkt mij dan. Misschien weet een viroloog hier meer over. Maar met een eerste effectiviteit van zo'n 94% zou je zeggen dit werkt voldoende goed.

Beste_Landgenoten | 25-12-21 | 23:25

@Beste_Landgenoten | 25-12-21 | 23:25:
Als de spike gemuteerd is maakt dat wel degelijk behoorlijk wat uit. Vandaar ook dat Omicron het vaccin omzeilt.

Daarnaast, de eerste effectiviteit van ~94% klinkt leuk, daarmee werd ook mooie sier gemaakt toen. Echter gaat het vooral om effectiviteit op langere termijn om de pandemie te stoppen. Was vooral een sterk staaltje misleidende reclame wat dat betreft.

Meister Jäger | 26-12-21 | 10:30

@Meister Jäger | 26-12-21 | 10:30: schrijft.: Als de spike gemuteerd is maakt dat wel degelijk behoorlijk wat uit. Vandaar ook dat Omicron het vaccin omzeilt.
Dat had ik ook begrepen.
De vaccin zou dan ook bij elke variant aangepast moeten worden. Het één houdt het ander in stand. Variant booster variant booster en eindeloos door.
Heeft de gevaccineerde nog een eigen weerstand? Als nee in de slechtste scenario zal gevaccineerde meer gevoelig zijn.
Lijkt mij als de cellen in het lichaam aangetast worden door het vaccin/spike/mutaties(Rommel) er kans is op kanker.

jitro | 26-12-21 | 12:22
▼ 6 antwoorden verborgen

Artikel klinkt angstig. In Zuid-Afrika is de CFR echt in elkaar gestort ondanks de grote pieken in meldingen en R. Dat was tot omikron echt anders, de ziekenhuizen liepen wel niet vol door de relatieve jeugd maar dodental lag eerder dit jaar ook hoog en aantal cases gelijk. Absoluut is het dodental ook omlaaggevallen nu. Dat kan niet aan leeftijd liggen of alle ouderen moeten dood zijn. Kortom, het lijkt niet om een "beetje" minder ziekmakend te gaan. Maar niemand wil te vroeg juichen en dan schuldig zijn aan onrealistisch beleid met slachtoffers. O wacht...

GeenAccount | 25-12-21 | 22:06

Zo... Gaan dan nu de huizen en occasions prijzen echt dalen met deze variant?

Of is het toch allemaal maar in de marge...

Remi A. | 25-12-21 | 22:02

Amsterdam, testen met positieve uitslag, gemiddelde over de afgelopen zeven dagen:
18 december, 769,3
25 december, 856,6

Dat is bij lange na geen 30% stijging! Nog niet eens 15%

coronadashboard.rijksoverheid.nl/veil...

videtur | 25-12-21 | 22:01 | 1

Komt door de lockdown en omdat iedereen zich in Amsterdam zo goed aan de regels houdt.

klaas24 | 25-12-21 | 22:09

Hoewel ik het eens ben met 'te veel mensen kiezen pretstudies' ben ik het zeker niet eens met 'te weinig mensen kiezen voor de zorg'. Het zorgbudget is godbetert 93 miljard + al onze zorgverzekeringspremies. Zeg maar een derde van het overheidsbudget.

konjodebonjo | 25-12-21 | 21:57 | 7

@klaas24 | 25-12-21 | 22:10: Dan is het probleem dus niet het budget maar hoe het wordt uitgegeven

politiekgemotiveerd | 25-12-21 | 22:31

Minder bedden voor meer geld. Alleen Rutte kan dat verkopen als een verbetering.

SailingDuck | 26-12-21 | 11:01
▼ 4 antwoorden verborgen

Vaccineren, vaccineren, vaccineren!

blikjegrolsch | 25-12-21 | 21:56

Voor mij blijft het een grote fop.
Als ik het mis heb, hoor ik het wel een keer.
Maar ik woon dan ook op het platteland, en kijk weinig tv

Het leven is zwaar | 25-12-21 | 21:53

Een hogere besmetting met een minder ernstig ziektebeeld betekent dezelfde ziekenhuisbezetting. Het minder ernstige ziektebeeld betekent wel dat de noodzaak om te boosteren minder gevoeld wordt door het kleinere individuele risico.

koeberg | 25-12-21 | 21:51 | 2

Nee koe. Alleen als je genoeg data hebt kun je kijken of hogere besmetting en minder kans op opname elkaar zouden opheffen. Ook de ernst en duur van de opname speelt mee. De cijfers die ik zie langskomen dagelijks spreken van een gigantische daling van de ernst van de klachten. Behalve bij echt kwetsbaren. Juist zoals bij de griep, die andere luchtwegeninfectie die al langer rondwaart.

GeenAccount | 25-12-21 | 21:58

@GeenAccount | 25-12-21 | 21:58: Zeker. Een verhoging van het ene hoeft natuurlijk niet gelijk te zijn aan de verlaging van het andere. Ik snap dus best dat de regering het voorzichtig heeft aangepakt voordat je weet hoe het ziekteverloop van de nieuwe variant is.

koeberg | 25-12-21 | 22:11

Zihni Özdil www.ewmagazine.nl/opinie/opinie/2021/... richt zijn pijlen op de IC capaciteit in NL: "Bijna nergens in Europa zo weinig IC-capaciteit als in Nederland
Het is inmiddels zo erg dat er bijna nergens in Europa zo weinig IC-capaciteit per 100.000 inwoners is als in Nederland. Duitsland heeft 30 IC-bedden per 100.000 inwoners. Het Europese gemiddelde is 11,8. Nederland heeft er 6,4. Om te illustreren wat dat betekent in de dagelijkse praktijk citeer ik uit een bericht dat ik kreeg van een IC-medewerker op 28 oktober jongstleden:

Op een IC is de ideale situatie dat 1 IC-verpleegkundige 1 patiënt heeft gedurende de dienst. Een IC-patiënt behoeft zeer veel zorg en moet continu gemonitord worden, vandaar 1 op 1. In de praktijk is door het tekort echter al jaren sprake van 1 verpleegkundige per 2 patiënten. Tijdens de coronagolven is zelfs sprake geweest van dat 1 verpleegkundige 3 patiënten kreeg vanwege de opschaling. Ik heb in de praktijk meegemaakt op mijn werk dat dit erg onveilig is en dat dit echt te veel is voor verpleegkundigen. De IC-verpleegkundigen hebben daarom tijdens de opstelling van het nieuwe opschaalplan benadrukt naar de bovenlaag dat 1 op 3 echt niet deel van het plan moet uitmaken. Het management heeft echter een zeer vuile truc uitgehaald in het nieuwe opschaalplan, verpleegkundigen gaan maximaal 1 op 2.333 draaien.

In de praktijk betekent dit dat 3 verpleegkundigen over 7 patiënten worden verdeeld, 2 verpleegkundigen krijgen 2 patiënten en de derde krijgt er 3. 7/3=2.3333 dus verpleegkundigen draaien inderdaad als je het handig berekent geen 1 op 3. Dit gaat uiteraard niet werken en wordt zeer onveilig als het wordt doorgezet.

Als u hiervan schrikt, is dat meer dan terecht. Al met al is Nederland op geen enkele manier ingericht op het beheersen van pandemieën. Want vergis u niet: ook de GGD is gedecentraliseerd en kapotbezuinigd. Geen wonder dat wij telkens zo traag zijn met vaccineren.

Rutte vindt extra IC-capaciteit regelen een ‘gekke gedachte’
Afgelopen dinsdag was het corona-debat in de Tweede Kamer. Je zou denken dat het kabinet wakker is geworden door de omikron-mutatie en door deze paniek-lockdown. Integendeel. Rutte zei met droge ogen dat hij extra IC-capaciteit regelen een ‘gekke gedachte’ vindt. Want dan zou het zomaar kunnen dat we met ‘lege bedden’ te maken krijgen.

Ik zal het hier ronduit opschrijven: alleen een totaal dichtgetimmerde marktwerking-salafist die ideologisch niet gelooft in de Nederlandse volksgezondheid, en daarmee dus ook niet in de Nederlandse volksgemeenschap, zegt zoiets krankzinnigs midden in een permanente pandemie met muterende virussen. Zorg is in Rutte’s ideologie niets anders dan de potjes pindakaas in de Calvé-fabriek waar hij manager was."
Zihni betoogt dat deze pandemie niet de laatste is. Daarom moet je 'over'-capaciteit op de IC hebben. Anders dreunt elke golf door in een ontwrichtende maatschappij-lockdown. Maar het laatste dat Rutte & co van plan is, is het opschalen van de zorg.

Eeuwig..Op..Vakantie | 25-12-21 | 21:42 | 6

@Dr. Blechtrummel | 25-12-21 | 21:53: Kuipers en Gommers, beiden

dathoujetoch | 25-12-21 | 21:54

@dathoujetoch | 25-12-21 | 21:54: Dank, zat te twijfelen tussen die twee, maar ze ze lullen beide vanuit de portemonnee. Wanneer dringt het door dat die paar centen extra een deel van de grappen lockdown etc. kunnen verminderen. Zal wel te simpel denken.

Dr. Blechtrummel | 25-12-21 | 22:06

Rutte zei dat inderdaad, maar hij vergeet dat zieken al jaren naar het buitenland gestuurd werden voor operaties, Dus managers eruit, ziekenhuizen weer open, we zijn toch zo een rijk land, met geweldige gezondheidszorg,
Nee Rutte, kijk om je heen, luister eens naar zieken die naar het buitenland werden gebracht, al jaren lang, om je kapot te schamen.

gato | 26-12-21 | 08:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Serieus, vanaf dag 1 schijt ik al op deze hele shit en ik laat het van me af glijden. Iedere keer weer. Ze maken mij de pis echt niet meer lauw. Ik ben van '78 en ik ga gewoon door met mijn leven. Ik had ups en heel veel downs, en die downs waren nog veel kutter dan dit. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik nu volop in de up zit. Corona gehad en het was ff kut maar meer ook niet. Geen vaccinatie gehad ook. Massahysterie is het. Ik ga lekker Beth Hart kijken op youtube. De rest van deze rotte wereld kan mijn harige rug op. Groetjes van de patatgeneratieman.

PeterMills | 25-12-21 | 21:41 | 3

Nee joh het is een mooie wereld. We leven in een prachtig land. Overal is wel wat niet in orde maar de kansen hier zijn op vrijwel elk vlak schier oneindig. Niet te veel van het angst doctrine aantrekken

jeweettochniet | 25-12-21 | 21:44

U bent niet van de patatgeneratie maar van generatie X.

Hoolicool75 | 25-12-21 | 22:06
-weggejorist en opgerot-
Reaaalist | 25-12-21 | 21:39 | 3
-weggejorist-
dathoujetoch | 25-12-21 | 21:42
-weggejorist-
J.Cash | 25-12-21 | 21:57
-weggejorist-
Shoarmamasutra | 25-12-21 | 22:02
-weggejorist-
2Benen | 25-12-21 | 21:37 | 1

Tja,

"Kerstdrukte op Schiphol: "Lekker naar de zon"

De bestemmingen hebben één ding gemeen: de zon. Aruba, Curaçao, Italië en Turkije komen voorbij. "Het was hier bij ons -6 graden en daar is het 25 graden, dat is het wel waard", zegt een reiziger die wacht op haar vlucht naar Saudi-Arabië. Een gezin is van plan naar Aruba te gaan en daar hun familie op te zoeken: "We gaan naar opa en oma", zegt een van de kinderen, "en we mogen daar vuurwerk afsteken!"

Bibop | 25-12-21 | 21:36 | 3

De Cash dames gaan ook weer naar ons vakantiehuis in de Caraïben voor een maandje. John moet natuurlijk gewoon doorbeulen.

J.Cash | 25-12-21 | 21:44

@J.Cash | 25-12-21 | 21:44: en wat wilt u hiermee? Beetje uitgeboerd en nu een beetje verveeld zitten pochen? Ik zou de fles verder maar laten staan en proberen een zinnige reactie.... ach laat maar.

dathoujetoch | 25-12-21 | 21:54

Je ziet dan in gedachten ook een groezelige eenzame reaguurder op een American Sofa Bank met een Aldi laptopje die zijn drie minuten relevantie nog even kan ophalen uit het idee dat misschien drie mensen echt goedgelovig onze de indruk zijn. Wel schattig ergens.

Dr.Hermannes | 25-12-21 | 22:18

Als je naar de feiten kijkt dan zie je dat niemand er wat van bakt. Laat je leven niet vergallen door valse heelmeesters. Er zijn al twee jaar naar de klote.

squadra | 25-12-21 | 21:33

3 prikken en booster gehad nu zijn we er klaar mee! Kerst met de familie gevierd, geen zelftest gezeik en bijna 17 man samen, eindelijk weer je geliefden kunnen kussen en aanraken! Bijna iedereen had een of andere milde vorm van 'de griep' gehad en niemand in de familie is er dood aan gegaan. Morgen met de vriendengroep afgesproken en ook daar doen we niet aan de Rutte indoctrinatie!! We houden het wel wat rustiger om eventuele nsb'ers niet te alarmeren. Het leven gaat door en geen prutser van Rutte of de non toespraak van Willie die dat nu nog gaat tegenhouden..

De_Middelvinger | 25-12-21 | 21:32 | 9

@antfukker | 25-12-21 | 21:40:
U vergat nog even het 'maximale bezoek aantal van 4 mensen'
waar wij niet meer aan mee doen, maar dan bedenk ik mijzelf dat er misschien wel mensen zijn die het aantal van 4 vrienden/familie niet kunnen halen, dus bij deze wens ik ook U een fijne kerstgedachte!

De_Middelvinger | 25-12-21 | 22:02

Stoere vent, hoor.

zwaaropdehand | 26-12-21 | 00:33

@antfukker | 25-12-21 | 21:40: Ja dat kan, je kon eerst een oproep krijgen omdat je in de griepprik categorie viel en daarna omdat je leeftijdsgroep aan de beurt was. Heb je er al 4 te pakken. Dan de booster nog.

Schietlood | 26-12-21 | 10:01
▼ 6 antwoorden verborgen

Iedere Simcity speler weet; groeiende bevolking en minder ziekenhuizen is gedonder en game over.

General Dripple | 25-12-21 | 21:32 | 4

Speel maar s met naar burgemeester: Hugo de Jonge
Heb je nooit problemen met ziekenhuizen, is een cheatcode :P

klaas24 | 25-12-21 | 22:11

Dat ligt eraan, in het spel moet je de bevolking tevreden houden maar in het land van Rutte gelden andere spelregels.

Zeurders | 25-12-21 | 23:38

Kun je beter Tropico 4 gaan spelen, dan los je dat als Presidente eenvoudig op door het invoeren van martial law en het opleiden van deathsquads.

funda | 25-12-21 | 23:39
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben niet bang voor corona en nooit geweest ook niet maar als ik, als persoon in de risico groep de kans krijg om dmv dat vaccin een beetje meer beschermd te worden, voor wat het waard is, waarom zou ik die kans dan niet grijpen als zijnde niet een wazige complot aanhanger? Verder valt het me gewoon op hoe moeilijk er in Nl gedaan wordt, nee, er is niemand die zit te wachten op covid maar om dan maar gelijk te doen alsof het een griepje is is gewoon niet realistisch, bovendien is het nogal teleurstellend om te zien hoe pathetisch een hoop mensen reageren, het is het einde van hun leven en op z'n minst van de samenleving zoals we die kennen. Echter een echte ondernemer gaat door zonder jank verhalen, al of niet met steun van de overheid en probeert iets nieuws, internet handel is booming op het moment bv. Maar goed, ik ben blijkbaar een roepende in de woestijn en moet sowieso m'n bek houden als iemand die al jaren geleden NL vaarwel heeft gezegd en mag zeker niet mee praten met al die helden die het land tegen beter weten in blijven verdedigen vanuit hun bastions in een of ander inmiddels door moslims gedomineerd wijkje in de Randstad waar uit ontsnappen al decennia onmogelijk is vanwege Rutte één, twee of drie of wie dan ook.

zwellevertje | 25-12-21 | 21:31 | 3

Ik spreek uit eigen ervaring, maar ook deze ondernemers beginnen moe te worden van deze onberekenbare regering.

jan huppeldepup | 25-12-21 | 21:38

@jan huppeldepup | 25-12-21 | 21:38: Uiteraard, Die klootzak maakt het er niet makkelijker op maar toch, zelfs ik, als amateurtje verkoop meer in NL dan ooit tevoor.

zwellevertje | 25-12-21 | 21:45

Hear hear zwellevertje.

blikjegrolsch | 25-12-21 | 22:01

> Effectiviteit verouderde vaccinaties tegen omikron is maar 20%

Volgens het artikel gaat dat over kans op besmetting. Maar het hele nut van het vaccin is altijd geweest om ziekenhuisopname te voorkomen. Hoe helpt een verouderde vaccinatie daar nog tegen? Dat meldt het artikel niet.

koeberg | 25-12-21 | 21:31 | 4

Verouderde vaccinatie beschermt nog steeds goed tegen ziekenhuisopname. Maar wel minder.

blikjegrolsch | 25-12-21 | 22:07

Het spike eiwit is anders maar voor een deel hetzelfde. De antistoffen zullen dus niet meer overal aan kunnen hechten maar als je veel antistoffen hebt compenseert dat. Het geeft in ieder geval tijd aan het lichaam om de immuniteit tegen Omicron op te bouwen. En dan heb je dus bescherming tegen Omicron en Delta.

dartfrogger | 26-12-21 | 01:30
▼ 1 antwoord verborgen

Mijn wilde en totaal niet onderbouwde gok is dat Omikron weliswaar heel besmettelijk maar nog veel minder ziekmakend is dan nu verondersteld wordt.

Dus we zitten nu in de laatste ronde en kunnen daarna eindelijk door met ons normale leven.

Wattman | 25-12-21 | 21:28 | 7

*Complotmodus aan* Daarna slingert Pfizer er weer een nieuwe variant in om die heerlijke inkomsten veilig te stellen. *complotmodus uit*

Onzin natuurlijk, maar dat corona dergelijke farmaceuten niet lang genoeg kan duren, zie ik niet als complotdenken

Kopieerapparaat | 25-12-21 | 21:45

@der Schweinigel | 25-12-21 | 23:17: Ik begrijp ook niet dat mensen denken nog terug te kunnen gaan naar normaal(2019).

Laten we hopen dat ik ernaast zit.
Alleen als er gekeken wordt naar investeringen in boa’s, meer vaccins, vaccin passporten, qr codes etc kan ik niet anders dan bedenken dat dit voorlopig niet op zal houden.

swagmachine | 26-12-21 | 11:05
▼ 4 antwoorden verborgen

De ramp zit in een medisch zorgstelsel met ontspoorde administratie. Handen aan het bed zijn er genoeg maar ze verliezen veel te veel tijd aan beraucratische administratieve rompslomp slomp.

Blonde Nel | 25-12-21 | 21:28 | 3

bureaucratische.....

Blonde Nel | 25-12-21 | 21:29

@Blonde Nel
1000% eens. Ik heb zelf een medische achtergrond en ben best wel ingelezen, maar toen mijn man eind september in het ziekenhuis lag, ging ik echt uit mijn schoenen bij het zien van de met ict wordtelende verplegers/sters. Ze snapten er geen biet van!!!!
Maar al die tijd ging af van de verpleging!

Kijk ik kon het uitleggen en zij opgelucht en ohhhh, dank u, maar ik weet zeker dat het nadat ik het ziekenhuis verlaten hadweer mis ging. Ze snappen het niet!!!
Zet er een ict'er in en dan kan hij/zij dat werk doen en zij de tijd besteden aan de patiënten.

toetssteen | 25-12-21 | 21:34

"De ramp zit in medisch personeelstekort. Te weinig mensen kiezen voor de zorg."
Het is een heel verhaal, maar de kern zit in 2 zinnen. Er is geen expertise meer en vooral geen geld.

reinaerde12 | 25-12-21 | 21:21 | 10

@reinaerde12 | 25-12-21 | 21:53: zorgcultuur is ruk. Gaat meer dan 100 miljard naar de zorg dus geld is er genoeg. Dus eerder allocatieprobleem.

überholprestige | 25-12-21 | 22:14

@Koning BongoBongo | 25-12-21 | 22:18:
Vraagje,.. weet u inmiddels al voor hoeveel euro de laatste jaren op de zorg bezuinigd is?

botbot | 25-12-21 | 22:38
▼ 7 antwoorden verborgen

Zelfs in Israel (wat een beetje onterecht als lichtend voorbeeld wordt gezien) waar nu 4.1 miljoen boosters zin gezet is het weer raak. Boosters helpen niet, of niet lang (8-10 weken) tegen nieuwe varianten.
De weg uit deze crisis is dus niet met lockdowns en vaccins, maar aandacht voor de kwetsbare groepen (dik, oud, zwak), opschalen van zorg (ook met een flinke griepgolf niet verkeerd) en betere behandelingen en medicijnen als je ziek bent geworden.

Ook goed voor de gezondheid, het er gewon niet meer over hebben in 2022?

klaas24 | 25-12-21 | 21:15 | 14

@botbot | 25-12-21 | 22:11: 90% is te dik. Minder vreten helpt beter. Als u daar niet uit kunt afleiden dat leefstijl verbeteren meer effect heeft heeft u iets gemist bij de rekenlessen op de lagere school. Een gezondere leefstijl helpt overigens niet alleen tegen Corona.

president osama | 26-12-21 | 12:09

@president osama | 26-12-21 | 12:09:
Ik heb het over ongevaccineerd is dat nu zo moeilijk om te snappen? Bovendien kunnen kerngezonde mensen ook erg ziek worden.

botbot | 26-12-21 | 12:35
▼ 11 antwoorden verborgen

Vooral en in toenemende mate liggen de IC s nu vol met vrijwel alleen ongevaccineerden met BMI > 30. Weet ik uit recente een betrouwbare bron. Onder het personeel wordt echt met flinke frustratie en een gevoel van moedeloosheid aangezien dat deze mensen zelfs dan nog volhouden dat het niet Covid is dat hen naar de IC bracht. Veel ziekenhuispersoneel heeft de grens dan ook wel een beetje bereikt qua coulance met de wappies. De dikke geprikte oudjes op de IC zijn bijna op, ze worden vervangen door jongere ongevaccineerde dikkerds. Het is niet goed meer uit te leggen.

Beste_Landgenoten | 25-12-21 | 21:10 | 7

Die betrouwbare bron is je BMI duim. Onder de 50 jaar is 10%, ik zou met een ander Facebook vriendje worden.

Diepstrotje | 25-12-21 | 22:05

Pure leugens. Er liggen al lang niet meer alleen ongevaccineerden. De helft is gewoon gevaccineerd. Maar de ongevaccineerden zijn jong en gezond maar hoog BMI, de gevaccineerden zijn 60+ en vrijwel allemaal met andere aandoening.

blikjegrolsch | 25-12-21 | 22:06

Nou ik citeer gewoon een intensivist uit het midden des lands over zijn eigen Covid afdeling. Dus het zijn geen leugens. Of hij stond te liegen maar zo ken ik hem niet een ook zie ik geen enkele reden waarom hij dat zou doen. Heb er nog over doorgevraagd omdat vaak gezegd wordt dat er ook veel gevaccineerden liggen, maar in zijn ziekenhuis was dat niet het geval. Die waren inmiddels of genezen of overleden. Nu dus vooral dikke ongevaccineerde corona ontkenners.

Beste_Landgenoten | 25-12-21 | 22:11
▼ 4 antwoorden verborgen

Het lijkt er op dat het flink cashen met het boosteren van oude vaccins de ontwikkeling van nieuwe versies in de weg staat. Hoe zit het eigenlijk met het afweersysteem als hij met behulp van het vaccin een infectie heeft afgeslagen? Werkt dat ook boostend? Is dat te zien?

down | 25-12-21 | 21:09 | 4

Uit onderzoek in zuid Afrika blijkt dat ongevacineerden die corona hebben gehad geen last hebben van een omicron besmetting en niet tot ziekenhuis opnamen leiden

Bibop | 25-12-21 | 21:23

@klaas24 | 25-12-21 | 21:17:
Net als bij AH. Het vlees met de oudste THT datum ligt altijd achterin.
Eerst de ouwe troep inspuiten daarna zien we wel verder.

J.Cash | 25-12-21 | 21:34

@J.Cash | 25-12-21 | 21:34: Bepaalde iemanden in Den Haag hebben nog eens 26 miljoen stukken vlees besteld. En 1 miljoen stukken ander vlees voor degenen die dit vlees niet lusten, om ze toch over te halen vlees te eten...

wilderst | 25-12-21 | 21:44
▼ 1 antwoord verborgen

Lieve GS, ik probeer hier heel voorzichtig mijn mening te geven als reactie op het paniekerige stuk van Feynman, zonder er conspiracy-theorien aan te hangen.

In mijn ogen is Covid een pittige 'griep' zoals die van 2017/18, met bijna dezelfde mortaliteit, toen de IC's het ook amper trokken. Want die zijn sowieso te beperkt.

Covid dus die van 2019, Delta die van 2020 en Omikron die van 2021. Echter houden we ze allemaal in het leven door de lockdowns, door ze niet door te maken en weerstand op te bouwen.

Verder zie ik de injecties en boosters als griepspuiten, omdat je nu eenmaal niks klaar kunt hebben liggen voor virussen van het nieuwe jaar. De praktijk bewijst dit. Of je zou ieder jaar weer in totale lockdown moeten tot die spuit klaar is, en dan ben je nog te laat. Want het verspreidt zich toch wel, voornamelijk via scholen die we niet telkens kunnen sluiten.

Gezien dat Omikron wss mild is, denk ik dat de huidige lockdown nergens op slaat, en dat we niet boven de capaciteit van de IC uitkomen. Het advies aan de regering ging nl uit van een worst case scenario met de snelheid van Omikron x de mortaliteit van Delta.

De tijd zal het leren. Echter zal bij mijn scenario het kabinet natuurlijk zeggen dat het allemaal goed gegaan is door het dit keer snel en hard ingrijpen door ze...

wilderst | 25-12-21 | 21:09 | 12

De tijd zal het leren.
Wat ik begreep is dat een ongevaccineerde een natuurlijke immuniteit opbouwt. Er is altijd wel een kans dat een ongevaccineerde geïnfecteerd kan raken en weer goed voor het natuurlijke immuun systeem.
De gevaccineerde heeft geen natuurlijke immuniteit is afhankelijk van de werking van de vaccin. Heeft dus open achterdeurtjes waar een variant makkelijker binnen kan komen en zo de coronavirus in stand houdt..
ik kan het mis hebben maar zo kwam het bij mij over.

jitro | 25-12-21 | 21:51

Welkom terug, ik schrijf niet zoveel maar ik lees wel altijd mee. Blij dat u er weer bent!

BrulSpin | 25-12-21 | 21:58

Wilderst, wat fijn dat je terug bent, en dat we je weer mogen lezen! Hoop dat je een fijne kerst had/hebt. Veel liefs!

anja | 25-12-21 | 22:21
▼ 9 antwoorden verborgen

Daar kunnen we van alles van vinden, maar wat volgt is een voortzetting van exact dezelfde faalregering als die zogenaamd vertrokken is. Zij bepalen nu eenmaal het beleid, samen met die kneuzen uit dat OMT die ook alleen maar doen alsof ze weten waar ze het over hebben. En hier heeft de meerderheid van NL toch echt op gestemd, dus niet janken dat het allemaal zo slecht is. Dit kon je van kilometers ver zien aankomen, maar NL moest zo nodig Mark in het torentje houden, ook nog aangevuld met die vreselijke Kaag. Waarom zouden disfunctionerende bewindslieden nu ineens wel gaan functioneren? Sorry, maar ik kan geen medelijden hebben met dit landje. Voor zover het het beleid aangaat, eigen schuld en succes met elkander in je lockdown. Wat mij betreft kunnen ze de tyfus krijgen, maar dat is al langer zo.

Kopieerapparaat | 25-12-21 | 21:09

Nog steeds zou ik asap willen overstappen Feynman. Ben ervan overtuigd dat ik het echt goed kan, maar 500 euro zakgeld in de maand wat mij in advertenties geboden wordt betaalt mijn hypotheek en kinderen niet. Heb geen grote financiële wensen, denk dat het werk al genoeg voldoening geeft. Tja, ze willen het blijkbaar niet genoeg.

Juffrouw op de fiets | 25-12-21 | 20:55

Wat mevrouw of de heer Feynman schetst is een managementprobleem. Vanuit mijn ervaring denken ik dat dit voortkomt uit de gesloten overheidscultuur. Misbaksels worden verplaatst naar een ander deel van een organisatie en maar zelden ontslagen. Het gaat ten eerste om de organisatie in stand te houden, daarna de ambtenaren en pas in de laatste plaats wordt gekeken naar de kwaliteit en de efficiency van de organisatie. Binnen een dergelijke cultuur is kwalitatief management een utopie.

Red shirt | 25-12-21 | 20:55 | 1

En dat kun je alleen veranderden als je een ander beleid gaat voeren. En dat moet uit Den Haag komen.

Kopieerapparaat | 25-12-21 | 21:12

Ventilatie? Daar weet bijna niemand iets van.

EnzoIshet3 | 25-12-21 | 20:53 | 1

Is te kostbaar met huidige energie prijzen kabinet spaart voor klimaat.

Pensionista | 25-12-21 | 21:01

Weet Hugeau dit al of zit hij nog met 649 andere oh zo gelovigen opeengepakt in Barneveld?

dathoujetoch | 25-12-21 | 20:51

Bij hoeveel minder erg ziekteverloop mogen we zeggen dat het maar een griepje is?

Hadena | 25-12-21 | 20:48 | 5

@sjef-van-iekel | 25-12-21 | 20:59:
Ik ben bang dat het experimentele prikkie op latere leeftijd mijn gezondheid ernstig schaad.
Dat is toch geen angst zaaien?
De lockdown blijft dat valt er toch ook niet onder?

botbot | 25-12-21 | 21:15

Als het ook zonder lockdowns niet tot te grote IC bezetting en sterfte leidt

Shoarmamasutra | 25-12-21 | 22:22

Ik doelde meer op journalistiek die niet alleen angst zaait.

sjef-van-iekel | 25-12-21 | 22:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Heb twee shots gehaald, maar twijfel over die booster. Deze schijnt maar 8-10 weken te werken. In maart nog een omicron specifiek vaccin en nog even en we kunnen 24-7 aan het infuus met vaccins gaan hangen.

Pillendraaiert | 25-12-21 | 20:48 | 4

Nee, levensduur is verwacht zo kort vanwege de komst voor voor Omikron geoptimaiseerde vaccins. Neemt niet weg dat bescherming tegen delta ook nog heel relevant is, en dat je dadelijk gewoon de Omikron spuit er overheen kunt zetten. Zo spannend zijn vaccins nou ook weer niet.

Nice_Wheels | 25-12-21 | 21:08

U moet natuurlijk wel snel weer de 3de reguliere nemen hè

antfukker | 25-12-21 | 21:09

Paracetamol werkt maar vier uur. Is het daarmee zinloos?

Shoarmamasutra | 25-12-21 | 22:13
▼ 1 antwoord verborgen

Waren het niet hoge ambtenaren die toegaven al de gehele Corona crisis te bluffen omdat ze het ook niet meer weten maar geen gezichtsverlies willen lijden?

Osdorpertje | 25-12-21 | 20:45 | 10

Dat is nu -achteraf- makkelijk praten. Maar misschien ben je de paniek van de eerste maanden al vergeten. Mensen vergeten onaangename zaken snel.

me163komet | 25-12-21 | 22:11

@klaas24 | 25-12-21 | 21:21:
Ik moet inderdaad toegeven dat de Jonge meer de minister van pot is, om precies te zijn van "draaien als een drol in een pot", en dat stoort veel Nederlanders -en mij persoonlijk- ook. Paniekerig werden er maatregelen genomen waarvan je op je vingers na kon tellen dat het niet ging werken, al is het alleen maar door de Nederlandse volksaard van "ik doe lekker toch wat ik zelf wil", en als de kroeg dicht gaat gaan we lekker met zijn allen bij Pietje thuis feesten. Vandaar dat het op een gegeven moment maar met een avondklok werd geprobeerd.... paniekvoetbal....
En met vooral dat laatste gedrag hebben we onze eigen ruiten deels ingegooid, want vanaf dag EEN dat de restaurants opengingen was het tot mijn verbazing al gedaan met de 'anderhalve meter', die overigens ook praktisch niet uit te voeren was.
@ kopierapparaat 21.22; was het maar Ebola geweest, want als het bloed uit alle lichaamsopeningen van mensen was gelopen dan was men wel onder de indruk geweest, vergeleken bij dit -volgens een hoop mensen - 'wat heftiger griepje'.
In mijn directe omgeving zijn twee mensen -bewezen- dood gegaan aan Covid; eentje een ogenschijnlijk gezonde en sportieve dertiger, de andere een zestiger met gele vingers van de shag en een continue rokershoestje , de laatste die was ook binnen een dag dood aan longfalen, dus ik geloof wel degelijk dat het niet zomaar een griepje is.

me163komet | 25-12-21 | 23:08

@me163komet | 25-12-21 | 23:08: op basis van uw steekproef van 2 personen valt geen enkele conclusie te trekken.
Ook jonge mensen gaan dood.
Interessant is om voorgaande jaren als referentie te nemen. Op basis daarvan zou je kunnen concluderen dat covid een stevige griep is (en dodelijker bij 70 plussers).

Op basis daarvan is landurig beleid te ontwikkelen.

Griep/covidprik voor de ouderen.
Struktureel opschalen van de zorg.
Covidmedicijnen ontwikkelen.

Langer hoeft het lijstje niet te zijn.

Maytheforcebewithyou | 26-12-21 | 09:58
▼ 7 antwoorden verborgen

Volkomen terecht. Een draaiboek voor een lockdown (verschillende gradaties) had er al anderhalf jaar kunnen liggen. De ergste: iedereen verplicht thuis tot een milde vorm. Zo ingewikkeld is het niet. Als je ze niet nodig hebt, mooi. Als je ze wel nodig hebt, voorkom je ellenlange discussies.

Qua boosters is mijn idee anders. Boosteren van ouderen kwetsbaren, gelijk met de griepprik. Bij een nieuwe variant zo snel mogelijk de booster beschikbaar stellen voor iedereen maar geen drang: hij gaat maar kort werken. Goed als je veel contact hebt met ouderen/kwetsbaren maar je kunt ook stellen dat de nieuwe versie - specifiek voor de variant - beschikbaar wordt in oktober voor iedereen.

GoodRiddance | 25-12-21 | 20:42 | 7

@botbot | 25-12-21 | 20:54:
Wauw, de "booster" wordt al een jaar lang gezet. Er bestaat namelijk helemaal geen booster. Prik 3 verschilt in niets van prik 1 en 2.
Prik 1 en 2 worden kort na elkaar gezet ebn het nieuwste advies is om al na 3 maanden na de 2e prik je opnieuw te laten vaccineren (booster) omdat de bescherming van de 1e twee prikken dan al aanzienlijk is afgenomen. Er lijkt mij geen enkele reden om aan te nemen dat de bescherming van deze 3e vaccinatie minder snel zal afnemen dan die van en tweetal prikken kort na elkaar. Reen er dus maar op dat omdat het winter is in februari de 4e ronde gaat starten voor de mensen die in november een booster vaccinatie hebben gehad. Tenzij omnicron vele malen zwakker blijkt dan delta

ZomaarEen | 25-12-21 | 21:39

@botbot | 25-12-21 | 21:28: correct voor het cohort wat 18-60 jaar oud is, boosten om zorgcapaciteit te houden op straffe van geen QR-code voor kroegen stadion. Dat is het resultaat van geen enkele consequentie verbinden aan zorg voor niet gevaccineerde patiënten uit de risicogroep. Plus mensen met kanker en hartziekten slachtofferen ten gunste van niet gevaccineerden uit de risicogroep met acute ademhalingsproblemen. Kan hier z.s.m. een ethiek commissie naar kijken met een bindend advies richting knoppendraaiers, alvast bedankt.

Incitatus | 25-12-21 | 22:08

@incitatis 22.08: Boks, volkomen mee eens.

pibasso | 25-12-21 | 23:18
▼ 4 antwoorden verborgen

'Het gunstige effect van het mildere verloop is al na anderhalve dag volledig verdampt aan extra infecties.'

Ik weet het niet hoor. Zelfs op GS lees ik nu al een tijdje dat het slechts een loopneus is. Zo langzamerhand ben ook ik op het punt aanbeland dat we het maar moeten laten klappen. Zien we daarna wel weer.

Duwbak_Linda | 25-12-21 | 20:41 | 14

@Duwbak_Linda | 25-12-21 | 21:01: daar hrb jr als 1,van de meest welvarende landen een zorgsysteem voor. Net als jaarlijkse griep.. Aks Omicron mild is, kun je daar gewoon op vertrouwen. Misschien eens wat extra investeren in het gelijk trekken vsn IC capaciteit met Europese gemiddelde.

ik.zou.haar.doen | 25-12-21 | 21:26

Een loopneus? Waarom gaat dan de allersterkste man van België er dan aan dood? Dat is toch geen dor hout? En hij is niet de eerste, Hans Schoonewil ook al

Shoarmamasutra | 25-12-21 | 22:25
▼ 11 antwoorden verborgen

Is wel voor het eerst dat ik lees dat een booster beter beschermd dan natuurlijke immuniteit. Of lees ik het nu (weer) verkeerd? (anders geef ik de schuld aan de alcohol)

antfukker | 25-12-21 | 20:41 | 3

Gevaccineerd plus booster is beter als natuurlijke immuniteit enkele maanden na infectie (of booster). Natuurlijke immuniteit plus booster is dan weer stukken beter als vaccin+booster.

Gregovic | 25-12-21 | 20:51

Tegen de omikron werkt booster beter dan natuurlijke immuniteit.

Angelina-a | 25-12-21 | 20:58

Heb geen medelijden met ZZP-ers. Die krijgen een fikse belastingkorting, dragen geen sociale premies af en geen pensioenpremies. Als je dan nog geen buffers aan kan leggen, had je geen ZZP-er moeten worden.

* Il Principe * | 25-12-21 | 20:36 | 4

@shimanski | 25-12-21 | 20:48: Iedereen en z'n moeder moest ZZP-er worden van de VVD tijdens de financiele crisis. Ook in de zorg en nu zit men daar met de gebakken peren.
En ZZP (en alle andere ondernemers) moeten zelf potjes maken voor pensioen en hun sociale zekerheid regelen. Daar is de belastingkorting voor.

klaas24 | 25-12-21 | 21:00

Nou, je wens is verhoord toch? Die belasting korting gast eraf, verplicht arbeidsongeschiktheid verzekering.

Nu maar hopen dat je er een cent wijzer van gaat worden, misschien gaat zelfs de gasprijs omlaag, waarschijnlijk niet.

Blijft er uiteindelijk niks over, maar ja, maakt niet uit, omdat jij het niet hebt, mag niemand het. Want zo zit het toch?

Diepstrotje | 25-12-21 | 21:57
▼ 1 antwoord verborgen

Laten we lekker ophouden met berichten over Cojona en lekker doorgaan met leven. Prettige Kerst allemaal!

Toede_Le_Dokie | 25-12-21 | 20:35 | 3

Gewoon accepteren dat het ceaureauna virus er is en weer liev doen tegen elkaar. Zeker als onze ouderen en zwakkeren in nood verkeren. Mijdt ze niet alsof het melaatsen zijn maar omring ze met warmte en liefde in hun uren van nood.
Want dat virus vormt in veruit de meeste gevallen geen bedreiging voor jonge gezonde mensen en rechtvaardigt compleet niet de kille medische angstcultuur die onze overheden aan het optuigen zijn. Ondernemers inzetten als burgerwacht... de horror.

Een pandemie waarbij overheden alles uit de kast moeten halen om de angst ervoor te optimaliseren en waarvoor mensen een test moeten doen om te achterhalen of ze ziek zijn is niet gebaseerd op een killervirus maar op een kille technocratische dictatuur.

keestelpro | 25-12-21 | 21:02

Gezien de het gebrek aan handelen sinds zomer 2020, totale incompetentie qua reizen en Quarantaine is de omikron variant een accident waiting to happen Waarschijnlijk is hij na de kerst zo wijdverspreid dat geen lieve moedertje of lockdown daar nog iets aan kan doen. De ziekenhuizen gaan naar code zwart vanaf half januari. Het voordeel is dat we eindelijk een exitstrategie hebben, namelijk dezelfde als tijdens de 1e persconferentie uit het torentje.

Incitatus | 25-12-21 | 21:04

Als je lekker wil doorgaan met leven moet je t juist over vaccins durven hebben.

Shoarmamasutra | 25-12-21 | 22:15

Gratis zelftest zou voor mijn zuinigheid ook beter zijn.

Neuth | 25-12-21 | 20:34 | 6

@John McClane | 25-12-21 | 20:42: ach, hugo zal vast nog wel wat hebben liggen ergens. Hij is al eerder een miljardje of 5 kwijtgeraakt.

Justin_Case | 25-12-21 | 21:02

GGD is gratis

Shoarmamasutra | 25-12-21 | 22:26
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl