Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Rutte mag relschoppers geen 'idioten' noemen, is 'validistisch' tegen mensen met beperking

Een typische BIJ1-stemmer met One World-abonnement.

HAHAHAHAHAHA! Idioot.

Ja Mark Rutte, mannetje, pak aan! Hier, een tribunaal voor je! had je maar geen 'IDIOTEN!' moeten zeggen. Want 'idioten' is kwetsend validisme voor 'mensen met een verstandelijke beperking'. Aha. Mongolen dus. Oh, sorry, 'mensen die door een engeltje zijn aangeraakt'. Zeiden wij zojuist 'mannetje' in de eerste zin? Dat moet natuurlijk 'mensje' zijn. Of: 'Lichaam, al dan niet met baarmoeder'. We willen natuurlijk geen genders asumen. Want dat is genderfoob. En uitsluitmechanistisch discriminerend racisme. Relschoppers 'relschopper' noemen is opzich al validisme. Validistisch validisme. Meta-validisme. Het zijn helemaal geen relschoppers, het zijn 'vreedzame demonstranten'. Groeibriljantjes die dankzij racisme en uitbuiting in de marge van de maatschappij zijn gedrukt door het kapitalistische toxic patriarchaat en daardoor veel te weinig neuken, net als Abdelkader Benali, wat dan weer zorgt voor 'ongemak', 'raddraaierij' danwel 'amok'. Alle gekheid verstandelijke aandoenlijkheid op een stokje, dé vraag die rest is uiteraard: is dit topic nu helemaal triggervrij? Daarom aan reaguurders de opdracht om het nog even te senistivity readen. Veel dank. Ook namens Oom Tom en zijn POC-hut. Applaus. Jazz hands! En de tyfus. En de corona. En de in je kracht staan met een beperking die eigenlijk een soort cadeautje is waardoor je meer in het nu komt te leven. Debielen

Social

Reaguursels

Inloggen

Wat idioot.

Flapoor | 24-11-21 | 07:40

Het zou zo fijn zijn hè, als bepaalde idioten eens een woordenboek zouden raadplegen voordat ze kots oreren.

cloudoflogic | 23-11-21 | 20:31

Is op zich ook een mooi basisschoolverwijt:
"De relschoppers van afgelopen weekend gaan we geen debielen noemen, omdat dat vervelend is voor debielen."

Barre_de_k | 23-11-21 | 20:29

Mag je hem dan wel een enorme lul met vingers noemen, of is dat te fallistisch?
*zichzelf op de schouders klopt*

Stijlloze bezoeker | 23-11-21 | 20:15

Kun je eigenlijk met dergelijke poëzie een modaal salaris verdienen of zijn dit oprispingen zoals de gemiddelde reaguurder dit ook doet?

Mark van Leeuwen | 23-11-21 | 18:51

Het zijn een stelletje klootzakken die idiote dingen doen!

andrewdicec | 23-11-21 | 18:08 | 1

Daarmee zet je alle individuelen die zich identificeren als man gelijk aan doeners met een verstandelijke beperking

Mark van Leeuwen | 23-11-21 | 18:48

Winkels geplunderd, vuurwerkbommen afgevuurd, hulpverleners/politie gemolesteerd. Waarom mag het woord criminelen niet gebruikt worden? De term idioot wordt door de meeste relschoppers uberhoubt niet begrepen.

merallas | 23-11-21 | 17:35

Senistivity readen, huh?? Nooit van gehoord. Meestal kan ik het niveau bij GS nog wel volgen, hoewel soms met moeite, maar nu moet ik er toch weer eens het woordenboek er bijhalen. Blader blader blader, ah.. gevonden! "Sensitivity reader, is een regiedeur die een tekst doorleest en eventueel veranderingen voorstelt om daarmee te voorkomen dat anderen gekwetst worden.

Nou, zelf ben ik net als Greta blij dat mijn gevoelens deze keer worden gespaard door de vermoedelijke neurotypische Bert Brussen omdat het woordje autist ontbreekt, dus goedgekeurd. Maar eigenlijk wordt ik als gevoeligheidslezer met mijn speciale asperger antenne waarmee ik wat snel validistische opmerkingen duidelijk opvang weleens wat somber. Daarom sluit ik af met een vrolijk André van Duin liedje uit de oude doos waarover toen die tijd heel wat gedoe is geweest. Dus voor de hoog sensibelen onder ons komt hier de gekuiste versie uit 2013. Kom er maar in Willempie! www.youtube.com/watch?v=J2xjas-lnWU Op de B kant van hetzelfde carnavalsplaatje uit 1976 stond "Rammen maar <..> ram alles in mekaar" Echt waar, Idioot hè! www.youtube.com/watch?v=J2xjas-lnWU

Vuurspuger | 23-11-21 | 17:35 | 1

@Vuurspuger
Gewoon s en e omdraaien. Ook ik moet daar altijd op nalezen ofschoon ik een zeer hoge opleiding heb. (medisch).

toetssteen | 23-11-21 | 19:12

Is dat Gorky van Life goes on?

Wedergeboren | 23-11-21 | 17:30 | 1

deed hij mee aan de rellen?

borus | 23-11-21 | 20:59

Haha, je kunt er maar druk mee zijn.
Zorg er gewoon voor dat je gevaccineerd bent, dat is een weg uit deze kutzooi. Stelletje randdebielen.

RGV42 | 23-11-21 | 17:15

Er is hier geen sprake van validisme, het zijn namelijk geestelijk beperkte personen met een stoornis die hier liepen te rellen Ksandra.

priwax | 23-11-21 | 16:57

Stop nou eens met dit soort types een podium geven.

Jullie zijn toch geen idioten!?

DutchAce | 23-11-21 | 16:56

Maar, hoe mag je ze dan wel noemen? Als idioot en Mongool ook al niet meer mag.

Flapuitx2 | 23-11-21 | 16:43 | 4

Fvd'er?

BoetoeVoetoe(btvt) | 23-11-21 | 16:59

Keur ik ook goed

The-loopy-cowboy | 23-11-21 | 18:47

rellers van kleur

borus | 23-11-21 | 21:00
▼ 1 antwoord verborgen

De muzikaal gehandicapten maken vast bezwaar tegen de benaming 'Jazz hands'. Helaas ben ik er daar een van. Geen enkel besef van muzieksoorten en nul maatgevoel. Vraag maar aan de vele danspartners die na slechts 1 minuut dansen voorgoed afscheid namen en met blauwe schenen naar huis strompelden.

quigg | 23-11-21 | 16:42 | 1

De fractievoorzitter van Bij1 is Amsterdam heet Jazie. Goede reden om deze knakker te cancellen.

The-loopy-cowboy | 23-11-21 | 16:56

Bert, een paar dagen geleden werd ons de reaguurders opgedragen door de baas van GS dat wij wel wat minder sarcastisch konden wezen in onze plemsels, want anders.... En wat lees ik, een heerlijk naar mijn sarcastisch hart sarcastisch stukkie van jou zoals alleen jij dat kan. Dank.

forecastle | 23-11-21 | 16:36

Als het zich gedraagt als een idioot, het ziet er uit als een idioot en het klinkt als een idioot. Dan zal het wel een idioot zijn toch?

KritischeKrikker | 23-11-21 | 16:30

Trigger: amok. Racistisch jegens mensen van de Indische persuasie.

Tapu | 23-11-21 | 16:29

Als de mannen waar die verschrikkelijke lapzwans van een Abdelkader Benali het over heeft nu eens stoppen met rellen, en zich in plaats daarvan overgeven aan de genoegens van het onderling kontneuken, is er niets aan de hand en slaat men twee vliegen in één klap!

Rhenium | 23-11-21 | 16:25 | 1

Kunnen ze een lange voorovergebukte polonaise maken!

Klaas_de_Waal | 23-11-21 | 16:30

alsof idioot zijn geen voordelen heeft in Nederland

Zyprexa20mg | 23-11-21 | 16:23

Gelukkig, GELUKKIG rijzen aan de andere kant van de Atlantische Plas inmiddels sterke en invloedrijke contrageluiden op t.o.v. het hele PC-, gender- en racistgemekker.
[tussengeworpen] Dank overigens voor de genuanceerde berichtgeving eerder vandaag over Rittenhouse! [/tussengeworpen]
Ennnn.. wat daar gaande is, is vaak een voorbode wat hier zal komen. Wellicht kan GS, op zondag of zo, daar een volgserie over maken.
Mijn laatste ontdekking op dit gebied: Arielle Scarcella . Een topmens!
www.youtube.com/c/arielle

Organische evolutie | 23-11-21 | 16:13

Hoe dit soort mensen toch altijd van niets een probleem moeten maken.
En doodsbang voor de mensen met een verstandelijke beperking die het niet met hen eens zijn.

mr_awesome | 23-11-21 | 15:49 | 1

Marginalenvermaak.

Lubbberrtt | 23-11-21 | 15:53

unu idioto povas fari pli da demandoj ol povas respondi dek saĝuloj.

Schoorsteenveger | 23-11-21 | 15:43 | 1

Gelukkig had ik Sergei's Translate toch open staan:
"één idioot kan meer vragen stellen dan tien wijzen kunnen beantwoorden."

Organische evolutie | 23-11-21 | 16:17

In de reacties onder het artikel gaan de usual suspects weer eens definitiespelletjes spelen. Hoe krijgen ze dit voor elkaar zonder het voorhoofd op den rafelrand te bonken over zoveel eigen stupiditeit, idioterie en mongolisme? Ik bedoel, ik steek liever een speld in mijn eikel dan dat ik taalspelletjes ga spelen met mentaal uitgedaagde hij/hun/They/they-gendertwijfelaars.

The-loopy-cowboy | 23-11-21 | 15:43 | 5

Met een pepermuntje bedoel je? Ach, wat goed is voor Patty Brard is goed voor mij.

The-loopy-cowboy | 23-11-21 | 15:50

@The-loopy-cowboy | 23-11-21 | 15:46: Oeh! Je maakt wat genderdraaien! Gelukkig volg ik ze. Maar dan ook maar nét. Maar ik ben er nog nog niet uit of JIJ die karwatsslagen gaat geven (en waarom 17??) Vind je dat iets te spannend, een vriend van me kent de Dames van Klapjes.nl. Die doen dat graag.

Organische evolutie | 23-11-21 | 16:21

Zolang die Zweepdames een originele clitoris hebben in plaats van een uit reserveonderdelen en heuphuid samengesteld nepgat ga ik akkoord. Bouwpakketjes mogen ook hoor, maar dan wel met een originele zwarte tampeloeres. Gewoon, omdat het kan.

The-loopy-cowboy | 23-11-21 | 17:04
▼ 2 antwoorden verborgen

De ambassadeur van Mongolië heeft ook vele malen zijn ongenoegen uitgesproken wanneer iemand met het Down syndroom, of in het algemeen iemand die een beetje idioot/debiel/imbeciel/gestoord loopt te doen, Mongool wordt genoemd.
Hij vraagt zich af waarom onze wrok jegens de Mongolen nog steeds zo diep zit, 8 eeuwen na Dzjengis Khan.

hatsikidee | 23-11-21 | 15:39 | 5

Ter ere van het moderne Mongolië adviseer ik iedereen om op U-tube te zoeken op "The Hu - Wolf Totem". Geweldig!!!

hatsikidee | 23-11-21 | 15:47

Heet Mongolië tegenwoordig dan niet het Land van Down?

Turambar | 23-11-21 | 16:26

Als een mongool naar Australië gaat, is hij dan down under?

borus | 23-11-21 | 21:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Mensen met een verstandelijke beperking snappen er toch geen hol van.

ceriel82 | 23-11-21 | 15:38

Een idiote neger wordt dan een persoon van kleur met kansen. Hou op, ik lig te schuddebuiken.

Zeddegeizot | 23-11-21 | 15:37

Mevrouw Koster is kennelijk niet erg goed in contextueel behrijpen. Idioot.

Lubbberrtt | 23-11-21 | 15:37 | 2

Jij neemt haar gender aan. Foei. Wat zijn beh-rijpen? Een schaap op geslachtsrijpe datum?

TheseDays00 | 23-11-21 | 15:41

Werkelijk niemand, maar dan ook niemand noemt een ‘mongooltje’ een idioot. Echt helemaal niemand. Verrekte mongol slaat ook echt helemaal nooit op een verstandelijk gehandicapte. Behalve wanneer je het hebt over die stinkkutten bij OneWorld. Dat zijn intelligentiebeperkte mongoloïde debielen. En ze stinken. Vandaar dat ze zichzelf aangesproken mogen voelen. Met stinkkutten bedoel ik dus niet alle vrouwen. Enkel de OneWorld-stinkers. Ik weet zeker dat de vrouwen op Geen Stijl zich niet aangesproken voelen. Die stinken namelijk niet.

The-loopy-cowboy | 23-11-21 | 15:31 | 3

Je mag hopen dat zich geen schietgrage cowboy zich door jouw woorden op zijn pik getrapt voelt.

Schoorsteenveger | 23-11-21 | 15:34

Hmmmm, ik ben zelf een schietgrage cowboy, als je een puddingbuks meetelt.

The-loopy-cowboy | 23-11-21 | 15:36

Hear-hear

Organische evolutie | 23-11-21 | 16:22

Alsof mooie en aantrekkelijke mannen het makkelijk hebben! Nu ben ik al wat ouder dus valt het wel mee, maar de ervaringen in mijn jeugd moet ik nog wel een plekje geven. Vriendschappen gaan verloren omdat hun vriendinnen verliefd op jou worden. Op stage in Finland verzamelen meisjes zich 'ochtends al voor je deur terwijl je gewoon op tijd op je stage wilt zijn om je vak verder te leren. Oudere cougars kunnen zich niet inhouden en gaan je ongegeneerd uitnodigen voor een sauna bezoek. Voor ons is er geen term als 'valideren' oid

BASinnic | 23-11-21 | 15:28 | 1

Het is inderdaad een last. Wie moet ik afzeiken om dit te kunnen dragen?

The-loopy-cowboy | 23-11-21 | 15:32

Die van Huffelen die mag je toch wel idioot noemen. Ongelooflijk wat een d66 pareltje.

dedwarsligger | 23-11-21 | 15:19

Als lid van het patriarchaat stuit met mij tegen de borst dat ik toxic wordt genoemd.

Gewinflipt | 23-11-21 | 15:18

Vroeg of laat gaan valse nichten altijd schelden.

De Pilsvogel | 23-11-21 | 15:13

Intelectueel uitgedaadgden!!
Ja…dat is netter dan mongool of zo!

reservebelg2.01 | 23-11-21 | 15:13 | 1

Een idioot kan beter spellen dan jij.

Zeddegeizot | 23-11-21 | 15:41

Mag je iemand ongestraft voor CdA'er uitmaken? Het is wel een zware aantijging.

dathoujetoch | 23-11-21 | 15:10

Helemaal terecht,
Mensen een verstandelijke beperking mogen niet verlaagd worden
tot het nivo van reli-wappie relschoppers.. ;-)

hotmint | 23-11-21 | 15:10

Voorvocht verwekte mensen met kleine dorpen genenpakket

Habe das Gewust | 23-11-21 | 15:08

Ah joh. Dat snappen die idioten toch niet.

valsebingo | 23-11-21 | 15:07

Dacht dat "mensen met een beperking" tegenwoordig "mensen met kansen" werden genoemd. Of zoals zo'n iemand in mijn familie zegt: "Ik heb kansen, ik voel me niet ergens in beperkt".
Dat gezegd hebbende denk ik niet dat alle mensen met kansen die ik dan ken zich helemaal nooit idioten voelen of dat het tegen ze wordt gezegd. Mensen die de boel afbreken, dat vinden zij wel idioten.

Jan, Leiden | 23-11-21 | 15:06

De idioot in het bad.

Met opgetrokken schouders, toegeknepen ogen,
Haast dravend en vaak hakend in de mat,
Lelijk en onbeholpen aan zusters arm gebogen,
Gaat elke week de idioot naar 't bad.

De damp die van het warme water slaat
Maakt hem geruster : witte stoom…
En bij elk kledingstuk, dat van hem afgaat,
Bevangt hem meer en meer een oud vertrouwde droom.

De zuster laat hem in het water glijden,
Hij vouwt zijn dunne armen op zijn borst,
Hij zucht, als bij het lessen van zijn eerste dorst
En om zijn mond gloort langzaam aan een groot verblijden.

Zijn zorgelijk gezicht is leeg en mooi geworden,
Zijn dunne voeten staan rechtop als bleke bloemen,
Zijn lange, bleke benen, die reeds licht verdorden
Komen als berkenstammen door het groen opdoemen.

Hij is in dit groen water nog als ongeboren,
Hij weet nog niet, dat sommige vruchten nimmer rijpen,
Hij heeft de wijsheid van het lichaam niet verloren
En hoeft de dingen van de geest niet te begrijpen.

En elke keer, dat hij uit 't bad gehaald wordt,
En stevig met een handdoek drooggewreven
En in zijn stijve, harde kleren wordt gesjord
Stribbelt hij tegen en dan huilt hij even.

En elke week wordt hij opnieuw geboren
En wreed gescheiden van het veilig water-leven,
En elke week is hem het lot beschoren
Opnieuw een bange idioot te zijn gebleven.

Tapu | 23-11-21 | 15:04 | 1

Uit: Parken en Woestijnen - M. Vasalis

Jawel, staat in mijn boekenkast. Prachtig gedicht.
Voor de idioten hier.. ik heb nog een boekenkast

Roos | 23-11-21 | 16:01

Ik ben er voor dat het alom gebruikte "kankerlijer" wordt ingeruild door "coronalijer" (COVID-19 is een besmettelijke ziekte die wordt veroorzaakt door het SARS-CoV-2-virus (coronavirus)).

Nomen | 23-11-21 | 15:03 | 1
-weggejorist-
borus | 23-11-21 | 21:06

Precies wat er mis is in Nederland Langetenië tegenwoordig; ene Xandra (who the f@ck is Xandra???) Laat een natte wind, en direct.... aandacht! Heel woke Langetenië kijkt angstig om zich heen en begint mee te krijsen..."als ik daar maar niet ook van beschuldigd wordt, dat zou negatieve reacties en minder "likes" opleveren voor mijn Social media persoonlijkheid"..... Dat dus.

Nederlanddraaitdoor | 23-11-21 | 14:56

'Idioot' of 'krankzinnig' zijn oude psychriatische typeringen uit een tijd die al lang voorbij is. De huidie connotatie is compleet anders en degenen die in hun directe omgeving te maken hebben met iemand met een psychiatrische aandoening weten dat ook wel.

Red shirt | 23-11-21 | 14:55

Laat me raden; de term “aandachtshoer” mag zeker ook niet meer.

Rico Tampeloerus | 23-11-21 | 14:54 | 3

"attentieprostitutie", mag dat wel in Langetenïe?

nobodiesunmighty | 23-11-21 | 14:58

Attentieprostituee is al iets vriendelijker.

Spring Bruissteen | 23-11-21 | 14:59

Ik heb zelf ook een beperking handicap of hoe je het noemen wilt. Ik ben van de school het beestje bij de naam noemen dat gedraai eromheen. Als er geen problemen zijn met bijvoorbeeld ik betrekt even op mij zelf met lage opgeleiden kwa arbeidsmarkt omdat ze geen afspraken kunnen nakomen of verslaafd zijn aan drugs. Als je dat niet noemt kun je ook geen problemen oplossen die zijn er blijkbaar dan ook niet.

wajonger | 23-11-21 | 14:54 | 2

of zoiets

nee_toch? | 23-11-21 | 14:58

Ik veronderstel zomaar dat jij een grotere hekel hebt aan mensen die jou, zonder het te vragen, in bescherming willen nemen tegen die boze wereld. Ik denk dat jij die boze wereld zelf te lijf wilt gaan, zoals wij allemaal, zonder dat anderen er zich ongevraagd tegenaan gaan staan te bemoeien. Heb je hulp nodig, dan vraag je die en hoop je maar dat je ook goeie hulp krijgt. Maar mensen die zeggen uit naam van jou de taal te willen gaan zuiveren, wat schiet je daarmee op?

Schoorsteenveger | 23-11-21 | 15:32

We hebben het toch over mensen met een verstandelijke beperking?

Raspatat | 23-11-21 | 14:51 | 1

Is ook alweer achterhaald. Dat Xandra dat nog niet weet... Moet "mensen met een uitdaging" zijn!

Roos | 23-11-21 | 14:53

Het is te gemakkelijk om te suggereren dat Xandra een mentale beperking heeft. Dat zal ik dan ook maar niet doen.

El Rico Grande | 23-11-21 | 14:51

Een verkrachter is niet ‘gestoord’. Nee nee, die is dus alleen maar geil. Die zal toch wel anders piepen als ze zelf eens ongewenst flink uit elkaar getrokken wordt. Pfff

Lukiluuk | 23-11-21 | 14:50

Xandra staat nu op de zwarte lijst, onder de jodenkoeken en negerzoenen.

funda | 23-11-21 | 14:47

Woke is een spook. Hoe is het eigenlijk met Barbie.

Lukiluuk | 23-11-21 | 14:43 | 2
-weggejorist-
ChatBot | 23-11-21 | 14:50
-weggejorist-
borus | 23-11-21 | 21:08

Waarom je relschoppers geen 'idioten' MOET noemen. Ik moet helemaal niets, verrekte mongol!

Spring Bruissteen | 23-11-21 | 14:39 | 3

Daar heeft De Groene ook al een tijd last van. 80% van de grote artikelen (sorry, essays) begint met 'Hoe' of 'Waarom'. Meestal gevolgd door een bindend advies (we moeten) of absolute verklaring.

Duwbak_Linda | 23-11-21 | 14:43

Het hele begrip "beperking" zouden we moeten afschaffen.
Ga uit van wat je wèl kunt. Oh, die bestond al, scusi Mark.

funda | 23-11-21 | 14:38 | 1
-weggejorist-
borus | 23-11-21 | 21:09

Samen met imbeciel en debiel zijn het gewoon termen die uit de psychologie komen en in het dagelijks spraakgebruik terecht zijn gekomen. Zeker een idioot ontbeert het IQ zich hierdoor beledigd te voelen, maar zoals veel andere groepen worden ze ongevraagd voor het karretje van woke gespannen als useful idiots (pun intended).

R.F.Pickering | 23-11-21 | 14:36

Snap ik niet.
Ik hoor "idioten".
Ik hoor " mensen met een verstandelijke beperking".

Ik had die 2 termen nog niet aan elkaar geknoopt.
Dat doet Xandraatje zelf.

Foei Xandra. Dit zegt veel over jouw vooroordelen en aannames!

Roos | 23-11-21 | 14:36 | 6

Vroeger was 'idioot' geloof ik een vakterm om mensen met een heel laag iq aan te duiden, net als imbeciel en debiel. Randdebiel zat dan weer tussen die twee in.

Tashtego | 23-11-21 | 14:50

@Lukiluuk | 23-11-21 | 14:47: ...ehm..
*door lijst bladeren doet*...nee, staat er niet bij. Ik lees dat anglicismes juist op prijs worden gesteld, want die zijn niet awkward maar woke en nice.

Lukiluuk, we zijn eruit...bel de MP!

Roos | 23-11-21 | 14:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat ik me herinner van een oude Max Tailleur-mop.
Rechter (tegen Moos): U mag de verdachte geen hoer noemen.
Moos: Maar mag ik een hoer wel mevrouw noemen?
Rechter: Ja, dat mag wel.
Moos: Dág mevrouw!

J.P.Drapeau | 23-11-21 | 14:35 | 1

Klassiekertje

Rico Tampeloerus | 23-11-21 | 14:55

Stelt zij zelf niet mensen met een verstandelijke beperking gelijk met het scheldwoord idioot? Denk dat zij zelf een belemmerende beperking heeft.

Pummetje | 23-11-21 | 14:34

Inderdaad. Woorden doen ertoe. En niemand heeft de woorden van een levende taal in bezit.
"Onze intentie is absoluut niet het voorschrijven van een bepaald woordgebruik."
Ammehoela. Wel degelijk. Het hele werkje is erop gerich de speelruimte dermate te begrenzen dat "bepaald" woordgebruik wordt uitgebannen en vervangen wordt door andere, goedgekeurde woordjes. het is een politieke agenda, gestuurd door steeds langer wordende tenen.

Schoorsteenveger | 23-11-21 | 15:18

@Schoorsteenveger | 23-11-21 | 15:18:
Deze viel me op:
"Aandacht voor woorden betekent dat we erkennen dat de taal die we gebruiken eraan bijdraagt dat groepen zich verbonden voelen met de samenleving. Dit is dus een strijd om representatie, herkenning en respect."

Hier wordt een heleboel beweerd. Geeft een extra lading aan taal als communicatiemiddel.

Duwbak_Linda | 23-11-21 | 15:46

@Duwbak_Linda | 23-11-21 | 15:46:
Er staat heel veel opvallends in, in dat werkje. Het is een politiek manifest, zadelt musea op met een taak die ze nooit gehad hebben en mijns inziens ook eigenlijk nooit zouden moeten hebben. De woordkeuze in het manifest is op zich al interessant. Sommige woorden worden wel erg veel gebruikt. Alleen al het voorwoord spreekt boekdelen:
"gevoelig liggen"
"gevoelig"
"denigrerend"
"beledigend"
"discutabel"
"gevoeligheden".
En in het eerste hoofdstuk gaat men er in de eerste alinea meteen met gestrekt been in:
"denigrerend"
"discriminerend"
en, ja hoor,
"racistisch".
En even later is de toon gezet. Het gaat om "ongepaste terminologie". Alles moet onder het vergrootglas.
Van sommige zinnen zakt echt mijn broek af. Zo lees ik enige hoofdtukken verder:
"Elk sociaal betrokken museum zou vandaag de dag gender
en seksuele diversiteit als belangrijke prioriteiten moeten beschouwen."

Schoorsteenveger | 23-11-21 | 17:34

Xandra. Zelfs de ouders van dat schepsel waren al genderneutralistisch.

Jos Tiebent | 23-11-21 | 14:32

Op die reclame uitingen van Vluchtelingenwerk staan ALTIJD mensen met veel pigment en een bepaalde -typisch Afrikaans endemische- haarstijl afgebeeld. Het zijn ook ALTIJD mensen met een baarmoeder en bijbehorende kleuter mensen voorzien van snottebel die zij afbeelden.

Ik ervaar dat als sterk stigmatiserend en racistisch. Daardoor, en alleen daardoor,ben ik er inmiddels van overtuigt geraakt dat iedereen met die uiterlijke kenmerken, een vluchteling is die zelf niks kan en alsmaar met een kromgegroeid handje staat te bedelen om een paar korrels rijst.

Treurig maar waar. Ik lijd ook onder die Foute Mening van mij maar ja?! Komt door Vluchtelingenwerk.

Dutchbeaurouge | 23-11-21 | 14:30 | 5

Vergeet de vliegen rond de ogen niet.

Jos Tiebent | 23-11-21 | 14:41

Al 40 jaar dezelfde poster.
Toch blijven mensen maar geld storten.

Roos | 23-11-21 | 14:47

@Jos Tiebent | 23-11-21 | 14:41: Ja wat feitelijk ook weer verdomd stigmatiserend is naar de familie van Brachycera. Die toch zo'n 120 verschillende families betreft. En dat hele spul word, hup, door Vluchtelingenwerk in de hoek van 'vieze beestjes' gezet. Terwijl ze feitelijk erg nuttig zijn. Treurig.

Dutchbeaurouge | 23-11-21 | 14:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Godverdomme! Blijk ik ook nog validistisch te zijn! Mijn isch-en-foob lijst wordt alsmaar langer en langer.

SaintNick | 23-11-21 | 14:29 | 1

Ik identificeerde me zojuist als valismofoob.

funda | 23-11-21 | 14:31

Validistische taal, wat is dat? Dat is taal waarin een waarde-oordeel schuilt. Taal met een waarde-oordeel is volgens Xandra iets verkeerds, dient vermeden te worden, zo krijg je de indruk, maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. Xandra houdt niet van bepaalde waarde-oordelen en wil die uitbannen ten gunste van waarde-oordelen die haar wel bevallen. En eigenlijk gaat het haar niet eens om die waarde-oordelen zelf maar om wie ze in welke context uitspreekt. Het gaat haar om de lieden die haar onwelgevallige waarde-oordelen uitspreken, daar heeft ze haar pijlen op gericht.
Want ja, het is Xandra die unilateraal haar waarde-oordeel uitspreekt over woorden met een waarde-oordeel, het is Xandra die weegt, die wikt en ook wenst te beschikken. Xandra is een waterval van waarde-oordelen, Xandra is tot vlees geworden validatie, Xandra wil de hele wereld valideren, hetgeen simpelweg neerkomt op de wens om eenzijdig te bepalen wat goed is en wat slecht om van daaruit te oordelen wie er goed is en wie slecht.
"Alles ist Wertschätzung" wist Nietzsche al. Maar Xandra doorziet dat niet, denkt dat haar waarde-oordeel een waarheid betreft, nee, dé waarheid.
Dat is überhaupt het zwakke punt in de Woke-ideologie: alles kapotrelativeren, tot aan de logica en de wetenschap toe, vinden dat 2 + 2 ook best wel 5 kan zijn, maar desondanks zich vastklampen aan de overtuiging dat de eigen positie niet weg te relativeren valt en een waarheid vertegenwoordigt.
"Validistisch taalgebruik ondermijnt de positie van mensen met een beperking..."
"Mensen met een beperking", als je dat zegt ben je al validistisch bezig, Xandra, het is niet anders. En je druk maken over het feit dat een ander het woord 'idioot' gebruikt getuigt ook van een validistische houding, van een specifieke interpretatie van het woord "idioot" en de vooronderstelling dat die ander dat woord op eenzelfde wijze interpreteert. "Dom" is dan ook validistisch, maar "lelijk" ook, en "oud", en "bezopen". En wat te denken van woorden als "milennial", "boomer", "wappie", "kwezel", of "kapitalist", of "kort en pittig", "tokkie", "robot". "dwerg", "dikzak", "vuurtoren", "hoer", "slet", enzovoorts enzovoorts?
Spreek een onschuldige zin uit en er is altijd wel iemand slachtoffer van wat je zei.

Schoorsteenveger | 23-11-21 | 14:29 | 6

Hulde. Tegel van het jaar.

SaintNick | 23-11-21 | 14:47

Mooi. Heel mooi. Mag ik jou als schoorsteenveger wel een smerige vent noemen eigenlijk?

The-loopy-cowboy | 23-11-21 | 15:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Kutjong(eren) mag wel gebruikt worden door Rutte?
Ik kreeg, toen ik mijn buurjoch die trachtte mijn ruit in te gooien voor kutjong uitmaakte, de hermandad aan mijn deur.
Omdat het kutjong jankte.

MK27 | 23-11-21 | 14:28

Een downie waar ik mee samen heb gewerkt bij de post had altijd de grootste lol als hij iemand 'mongool' kon noemen. Wist ook altijd hele mooie ongemakkelijke situaties te creëren door teksten als: "je denkt zeker dat ik een mongool ben?"

En dan gaat er nu e.o.a. kut hem een lul verhaaltje vertellen over validisme.

trottle | 23-11-21 | 14:27 | 3

De bedenker van het woord 'validisme' zou alleen daarvoor al voor een tribunaal gedaagd moeten worden.

funda | 23-11-21 | 14:29

Och zo'n "downie" doet echt niet zo moeilijk.
Mijn neef (ook een 'downie') vroeg aan de dokter: " Wat is het syndroom van Down? Leg uit, langzaam en simpel want ik ben een mongool".
Ja daar zit je dan stikkend van de lach.

En dan nu zou zo'n huppelk*t met haar validisme.
Zout op.

MK27 | 23-11-21 | 14:31

Da's om die mongool "in bescherming" te nemen, om hem op validistische wijze de vrijheid te ontnemen zelfstandig te interageren met zijn medemensen zonder een kring van liefdevolle anti-validisten om hem heen. Zoals Johnny de Mol dat doet met zijn programma's, in navolging van Paul de Leeuw. Al die gesanctioneerde vormen van aapjes kijken worden gebracht als emancipatoir maar zijn dat in het geheel niet. Ze zijn validistisch, méér dan het validisme dat ze zeggen te bestrijden.
Vroeger had je de dorpsgek. Werd door iedereen zo genoemd. Maar men liet hem, zo lang hij geen schade aanrichtte voor zichzelf of de ander.

Schoorsteenveger | 23-11-21 | 14:36

Kan iemand slim genoeg zijn om een down diagnose te verkrijgen?

Leptob | 23-11-21 | 14:27 | 2

- verkeerde tweet -

Antigoog | 23-11-21 | 14:29

Jij wel

Lukiluuk | 23-11-21 | 14:33

En dan al die idioten die er massaal onder twitteren.
Hebben ze geen werk ofzo?

sinar2 | 23-11-21 | 14:27 | 1

Vooral deugneus @debroervanroos is er als de kippen bij als er iets te virtue signalen valt.

Antigoog | 23-11-21 | 14:30

Nothing happens, grow up.

mr_awesome | 23-11-21 | 14:27

Cor Sleutel als inzet. Mooi.

sjef-van-iekel | 23-11-21 | 14:25

Maar mag je wel leden van de zelfbenoemde taalpolitie 'fascisten' noemen?

J.P.Drapeau | 23-11-21 | 14:24 | 1

Ja. Graag.

sjef-van-iekel | 23-11-21 | 14:26

Ik voel me suprematisch bejegend als het IS-woord wordt gebruikt.
Dat kwetst mij enorm.
Het is …..
Het is …..

HogeNood | 23-11-21 | 14:24

Woke is The Revenge of the Losers.

Antigoog | 23-11-21 | 14:23 | 1

Kneuzenfestival.

Joris Beltsin | 23-11-21 | 14:25

"Kwaad daglicht"? Waarom is kwaad fout? Is dat niet stigmatiserend voor mensen die kwaad zijn over het klimaat en genderongelijkheid? En waarom eigenlijk daglicht, is licht soms beter dan donker?

een_mike | 23-11-21 | 14:23

Ik vind de naam Xandra uitermate kwetsend voor alle Sandra's in deze wereld. Dikdoenerij met een X, alsof Xandra superieur is aan Sandra.
Idiote naam trouwens, Xandra. En als je die debiele naam toch wilt gebruiken schrijf dan gewoon Ksandra of X-Andra.

Gravin v Kippenbouth | 23-11-21 | 14:23 | 3

En Alexander , of Lex. Alex. Of ben je dan gewoon prins pils.

Lukiluuk | 23-11-21 | 14:35

Net als Kwinsie.

Jos Tiebent | 23-11-21 | 14:36

Wat van Xena the warrior princess?

ChatBot | 23-11-21 | 14:41

Kwaad daglicht. En dat moet ik na een Tourette syndroom dan weer lezen. Kut.

funda | 23-11-21 | 14:23

Welke idioot verzint er nou zoiets?

Argyronauta | 23-11-21 | 14:22

Het is 'sensitivity reading' niet 'senistivity'. Beetje ongevoelig voor die groep hard werkende mensen om hun beroep onjuist te spellen.

_pacman_ | 23-11-21 | 14:22 | 1

Beetje repsect voor de dyslexisten onder ons graag.

funda | 23-11-21 | 14:24

We draven echt een beetje door met zijn allen in die politieke correctheid/wokeness. Iemand die stenen gooit naar hulpverleners en bushokjes sloopt.... dat is toch een idioot? Of niet dan?

Blubberbazooka | 23-11-21 | 14:22

Je bent echt een klootzak als je gaat lopen schelden.

RickTheDick | 23-11-21 | 14:20 | 1

Ben ook een voorstander van zittend.

Lukiluuk | 23-11-21 | 14:36

Kortom, je mag relschoppers geen idioten noemen, want dat is kwetsend voor de echte idioten.

Sqbar | 23-11-21 | 14:20

'Mensen die door een engeltje zijn aangeraakt' klinkt ook weer ranzig en roept associaties met metoo op.

Joris Beltsin | 23-11-21 | 14:20 | 1

Engeltje Weinstein.

funda | 23-11-21 | 14:41

Afijn. Dus o.b.v. van dit artikel en de wereld iq-kaart wonen er in en komen er uit (noord)Afrika allemaal debielen. Dat zeg ík niet. Ik leg gewoon dingen naast elkaar.

Leptob | 23-11-21 | 14:19 | 1

De helft is daar ook bovengemiddeld intelligent hoor.

Joris Beltsin | 23-11-21 | 14:24

Xandra Koster. Met zo'n naam sluit je alle ongelovigen eigenlijk al uit. Bovendien, is koster mannelijk, vrouwelijk of genderneutraal? Nou ja, hoe het ook zij, als je zo'n belachelijk stuk schrijft moet je eigenlijk gewoon Kotser heten en niet Koster.

nietzomoeilijk | 23-11-21 | 14:19 | 1
-weggejorist-
Nathan | 23-11-21 | 21:23

Las vandaag over het levend koken van kreeften en octopussen, dat ze 'sentient' zijn. Rutte dient bij 'idioten' eerst dicht om zich heen te kijken. Dus: VVD-ers!, CDA-ers, D66-ers!, CU-ers!

Eeuwig..Op..Vakantie | 23-11-21 | 14:18

Zullen we maar ophouden met praten ? Geen woorden maar daden ?

Koning BongoBongo | 23-11-21 | 14:18 | 1

Daden leiden alleen maar weer tot nieuwe problemen - ik bedoel uitdagingen. Uitdagingen.

funda | 23-11-21 | 14:19

"Dat is validistische taal, zegt Xandra Koster. ‘Met zulke termen zet je mensen met een verstandelijke beperking in een kwaad daglicht."

Dit soort lieden, die kennelijk werkelijk niets nuttigs om handen hebben, daarvan denk ik altijd: I wish I had your problems.

Dr_Johnson | 23-11-21 | 14:17 | 1

Hé, het is zij die de verstandelijk gehandicapter idioten noemt. Ieder ander denkt ij een idioot aan een eikel die beter had moeten weten.

Sqbar | 23-11-21 | 14:23

Ach we zijn allemaal verstandelijk beperkt.

Joris Beltsin | 23-11-21 | 14:17 | 2

Juist. En dat terwijl domheid oneindig is.

LD69 | 23-11-21 | 14:20

Oneworld. Ik weet dan al genoeg.

Glasgow Argus | 23-11-21 | 14:16 | 1

Inderdaad ..... de cultuurmoordenaars.

Koning BongoBongo | 23-11-21 | 14:19

Rutte is ook een belediging voor pathologische leugenaars.

Reebensteeltje | 23-11-21 | 14:15

Ik was in de veronderstelling dat je idioten geen idioot mocht noemen.

LD69 | 23-11-21 | 14:15

In puur symbolische taaldiscussies verzanden lost inderdaad alles op, wat een verzetshelden! Hadden ze destijds ook maar voorgesteld i.p.v. "moffen" over "medemensen" te hebben, hopla opeens was ons land dan niet meer bezet geweest door een vreemde mogendheid, maar hadden we onze medemensen met afwijkende uniformvoorkeur verwelkomt!

Alleen nog wel even benieuwd hoe Rutte ze dan wel mag noemen? "onverstandige" mensen? Dan beledig je toch ook alle mensen met minder verstand?

een_mike | 23-11-21 | 14:15

Ik pas even.

Dickie1908 | 23-11-21 | 14:14 | 2

"Pas"?
Heeft u enig idee hoe kwetsend die term is voor mensen zonder benen?

Kapitein Sjaak Mus | 23-11-21 | 14:17

@Kapitein Sjaak Mus | 23-11-21 | 14:17: Of voor ongedocumenteerde vluchtelingen ?

grapo | 23-11-21 | 14:40

Is het mogelijk iemand voor egoïst uit te maken zonder zelf egoïstisch te zijn

jeweettochniet | 23-11-21 | 14:13

De definitie van een idioot is een persoon met dermate geestelijke beperking dat hij (m/v/x) zijn eigen naam niet weet, de namen van zijn ouders niet weet, en is behept met de verstandelijke vermogens van een driejarige.
Kortom een totale retard.

Asteroid-B612 | 23-11-21 | 14:12 | 2

Timmeh!

UnderTheDevil | 23-11-21 | 14:16

Ik gebruik het voor mensen die volslagen gestoorde dingen doen terwijl ze beter zouden moeten weten.

funda | 23-11-21 | 14:45

Weer een clubje dat drijft op subsidie

Tonyvanwychen | 23-11-21 | 14:12

She/her doen, onder een vlag gelegen.
Voor volk & vaderland.
Al het Wilhelmus kreunend.
Mag dat nog?

PerineumPiraat | 23-11-21 | 14:12

Xandra wordt Minister van Waarheid in Rutte IV - Wordmanaging, Inclusivity en Text Improvement.

funda | 23-11-21 | 14:11

Het is dus wel geoorloofd om een verstandelijk gehandicapte voor idioot uit te maken. Hmmm, goed idee.

ploppy | 23-11-21 | 14:11

Te snel: in een ofder praatprogramma..

appies | 23-11-21 | 14:11

Als ik denk "wat zijn mijn collega's toch een stel halvegaren" dan lees ik even een artikel op oneworld en zie dat het altijd nog veel erger kan.
Werkt zeer therapeutisch.

sinar2 | 23-11-21 | 14:10

Vanavond zeker weer een item

appies | 23-11-21 | 14:10

Weet niet of ik nu onrust veroorzaak binnen de woke-wereld, maar als dat vrouwtje zoveel tijd over heeft om zich met dit soort onzin bezig te houden, dan zal haar huis wel smerig zijn en het eten afhaal.

Zoelense Hobbyboer | 23-11-21 | 14:09

Ik scheld sowieso nooit. Voor je het weet krenk je iemand.

Ik deug.

Lorejas | 23-11-21 | 14:09

Aangezien we medische idioten al minimaal een halve eeuw geen idioot meer noemen en het woord idioot nog louter pejoratief gebruiken, is het mij enigszins onduidelijk hoe geestelijk beperkten aanstoot kunnen nemen.

Joris Beltsin | 23-11-21 | 14:07

Verrekte mongol

DikkePloert | 23-11-21 | 14:07

Gaat Mark Rutte voor de tweede keer wegens discriminatie veroordeeld worden?
Spann0nd.

funda | 23-11-21 | 14:07

Zijn er nog tenen in dit land waar je niet op kunt gaan staan?

Beste_Landgenoten | 23-11-21 | 14:07 | 2

Die liggen veilig als relikwie in kathedralen.

funda | 23-11-21 | 14:08

Die van de blanke vrolijke man

jeweettochniet | 23-11-21 | 14:09

STOPPEN! IK TREK HET NIET MEER! Hou op met die woke bullshit fukking sneeuwvlokjes.

funkyd | 23-11-21 | 14:06

Met welke voornaamwoorden dienen we deze groeibriljantjes aan te spreken? Dat is veel belangrijker nieuws.

Met_baard | 23-11-21 | 14:06

Mijn idiotie is onbeperkt.

UnderTheDevil | 23-11-21 | 14:06

Ohhhh.... er zijn nog veel meer typeringen voor verstandelijke gehandicapten hoor...

johnyl | 23-11-21 | 14:05 | 4

"Ontzettende Xandra" bijvoorbeeld.

entwederoder | 23-11-21 | 14:12

U bedoelt natuurlijk "Mensen Met Mogelijkheden"?

Kapitein Sjaak Mus | 23-11-21 | 14:15
▼ 1 antwoord verborgen

Xandra, doet me beetje denken aan de letter X, Malcolm X, beetje culturele toe-eigening he!

Piet Pielemuis | 23-11-21 | 14:03

Jazz-hands? HALLO weet je niet dat jazz zijn oorsprong heeft bij tot slaaf gemaakten? Wat een opmerking, ik moet hier gewoon echt om huilen. Ik heb, net zoals iedereen, mijn roots in Afrika liggen dus dit komt gewoon echt even hard binnen bij mij. Sorry, ik ben even mediteren.

John McClane | 23-11-21 | 14:00 | 1

10 minuten heel hard mentaal BOE roepen tegen zwarte piet

Schwanzeleber | 23-11-21 | 14:02

Zucht. "Stel je niet zo aan" zou wat mij betreft veel vaker de repliek mogen zijn hedentendage.

Gen. Maximus | 23-11-21 | 14:00

Mag je een idioot Rutte noemen? Hoi Rutte.

Kanvanalleszijn | 23-11-21 | 13:59

Het halve reaguurdersbestand heeft een verstandelijke beperking maar daar van is maar een klein deel idioot.

Xandra kan niet rekenen.

Schwanzeleber | 23-11-21 | 13:59 | 2

Nou die Abdel dinges typeert de meesten wel aardig:
Mannen die thuis met de armen over elkaar zitten, weggehouden van alles wat hun leven zin en aanzien geeft, daar groeit een brandhaard van wrok.

Joris Beltsin | 23-11-21 | 14:16

@Joris Beltsin | 23-11-21 | 14:16: Het leven zonder rondscooteren en hosselen kan aardig eentonig worden.

funda | 23-11-21 | 14:34

Je zal een mens met een verstandelijke beperking zijn, en dat dan zo'n woke typetje zegt dat JÍJ een idioot bent en relschoptuig niet.

entwederoder | 23-11-21 | 13:59 | 1

I see what you did there...

omanders | 23-11-21 | 14:03

Wat een onzin. Het is allang niet meer gangbaar om mensen met een verstandelijke beperking idioot, mongool of debiel te noemen. Dat zijn inmiddels 'gewone' scheldwoorden geworden.

Toos Bevergeil | 23-11-21 | 13:58 | 2

Inderdaad. Heeft de community van verstandelijk beperkten zich eindelijk geëmancipeerd uit dit soort termen, wordt ze weer teruggeworpen in de tijd.

entwederoder | 23-11-21 | 14:00

Bovendien is het nog Nederlands, dus rassies.
Straattaal verplichten bij de overheid zal dit verbeteren.

funda | 23-11-21 | 14:15

Heb in mijn leven veel mensen bedoeld of onbedoeld beledigd door het al dan niet gebruiken van specifieke benamingen. Echter, nog nooit heb ik iemand met een verstandelijke beperking een idioot genoemd.

Zou persoonlijk de link ook niet zo snel leggen!

Tollebol | 23-11-21 | 13:57 | 1

Het Latijnse woord 'idiota' slaat op een leek, een ondeskundig persoon.

Kortom, mensen met een verstandelijke beperking een ondeskundig persoon noemen is nou niet bepaald een kwetsende diskwalificatie en is al helemaal niet direct te relateren aan de beperking. Hier wordt derhalve door deze woker zelf de onterechte associatie gelegd tussen mensen met een beperking en idioten. Ga u schamen oneworld.nl.

_pacman_ | 23-11-21 | 14:15

Mafklappers dan
Ééncelligen
Totaalmalloten, of
Mecheaule
roept u maar

Tobi | 23-11-21 | 13:54 | 1

Achterlijke gladiolen... die 'ggggg' moet je dan even wat langer aan houden. Heerlijk! Niet voor de gladiolen natuurlijk. Want wat kunnen zij er nou aan doen... Feces, echt sencitive is mijn voorstel niet besef ik nu. Een gladiool in de kracht van zijn/haar/hen bestaan achterlijk noemen is net zoiets als een minister-president die bijvoorbeeld een land als Nederland regeert een kundig leider noemen. Slaat helemaal nergens op. Bij achterlijke gladiool kun je je dan wel beter wat voorstellen. Ook als je aan onze kundig leider denkt...

GWBA | 23-11-21 | 14:14

Pfff doei

niv01 | 23-11-21 | 13:53

Een homo is geen homo. Een debiel is geen debiel. Een vrouw is geen vrouw. Iemand met een beperking is geen idioot. Staat genoteerd.

_pacman_ | 23-11-21 | 13:52

Ik krijg hierdoor altijd zin in dead-naming. Geen idee waarom.

omanders | 23-11-21 | 13:51

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com