Het Gouden Kalf gaat genderneutraal
ok
Maar aangezien Nederlandse acteurs tot de absolute wereldtop behoren en deze beroepsgroep ons voornaamste exportproduct is, hebben we toch een paar vragen. Want het ongedaan maken van de categorieën man en vrouw, halveert natuurlijk het aantal beschikbare prijzen. Dat wordt ondervangen door er een aantal nieuwe prijzen bij te verzinnen. "Daarom bekronen we bij tv-drama vanaf dit jaar óók de bijrollen.’ Het aantal nominaties per categorie wordt verhoogd van drie naar vijf – een voorstel van de belangenvereniging voor acteurs, ACT. Ook het voorstel voor een nieuw Kalf voor acteerprestaties in korte films komt uit die koker."
Maar nu wordt het dus pas echt interessant. Want door de man/vrouw-categorieën op te heffen creëer je natuurlijk meteen impliciet de druk om de man/vrouw-verdeling in prijsuitreiking gelijk te trekken. Het zou immers wel heel slecht staan als mannen nu ineens 2/3 van de prijzen winnen. Kortom, vanaf nu dus nog meer politiek, vernederende troostprijsjes en vrouwen die weten dat ze de belangrijkste prijs wonnen omdat de eerste genderneutrale editie natuurlijk geen man als winnaar kan hebben.
Overigens blijven we van mening dat awardshows vernietigd moeten worden.
Update: acteur Yorick van Wageningen heeft zijn lidmaatschap van De Academy per direct opgezegd. "De hele cultuursector is de afgelopen anderhalf jaar vermoord. Tienduizenden makers staat het water tot aan de lippen. Talent is vernietigd. En uitgerekend dit moment nemen jullie zonder ledenraadpleging een beslissing op basis van buitengewoon geladen identiteitspolitiek waarvan je op je vingers kunt natellen dat die de komende tijd de discussie gaat beheersen."
Reaguursels
InloggenIk dacht dat alleen Barry Atsma in Nederlandse films speelde, zijn er nog andere acteurs dan?
Gouden ezel zou beter zijn.
Ik vind het allemaal zoveel woke gelul, er zijn mannen en er zijn vrouwen punt. De rest is allemaal verzonnen onzin.
Dikke hulde voor die Yorick..... hij word natuurlijk binnen no-time gecancelled.... maar toch, hulde.
Terwijl het weldenkende deel van de Afghaanse bevolking met vreze en beven het culturele vandalisme van Taliban afwacht, staan we kennelijk toe dat onze polderversie van de Taliban hunner ideologie onze culturele landschap gaat aantasten. Met hetzelfde nietsonziende fanatisme worden de laatste groene sprieten van de Nederlandse filmcultuur met een wokenistische zeis vakkundig weggemaaid.
Een prijs zonder ballen is geen prijs.
Genderneutraal uitreiken is met zichzelf in tegenspraak.
Wil Het Gouden Kalf graag nomineren voor De Deugbokaal.
Lol; "Flodder-regisseur Dick Maas ziet echter ook voordelen. „Mannen mogen nu eindelijk in een jurk naar het Gala i.p.v. die verplichte smoking!” schrijft hij op Twitter."
Dat mochten ze al, maar een normale man doet dat niet want jurken zijn voor wijven
Jah, dat wordt dan vanaf nu politiek correct quotum-vullen,
met een niet-zo-lichte voorkeur voor vrouwen, het liefst met een kleurtje.
Vakinhoudelijke prestaties zijn minder relevant. Zolang we maar woke zijn. :-(
Over genderneutraal gesproken:
"Met een baard en dikke buik over straat: Ryan (29) is twaalf weken zwanger."
www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/art...
Leuk zo’n analoog stel
Oei, je zal maar ingeknipt moeten worden bij de bevalling en dat je ballen er dan af gaan. Of kan dat dan weer niet? Ik vraag het voor een onderzoek
Zelfpijperij
Tja een stierkalf dat geen stier wordt is een os. Een koekalf dat geen koe wordt heeft geen enkel nut en wordt dus rundergehakt. Een gouden Os krijgen kan ik me nog voorstellen maar om nu de gouden Gehaktbal te krijgen lijkt me op het oproepen tot een directe boycot van de vega lobby. Het valt al metsl nog mee dat die niet protesteren tegen gouden kalveren bij monde van vrouw Thieme en vrouw Ouwehand. De gouden Gehaktbal komt trouwens al van Koning uit Oude Pekela.
Zo leuk hoe op al die kunst- en acteerscholen opgekeken wordt naar die onbereikbare D-lijst beroemdheden die ooit een Nederlands rolletje kregen vanwege het juiste smoeltje. Roddelkrantjes die op die figuren 25 jaar lang nog door willen teren. Herinner je die tiener uit die boek verfiming? Nee? Nou hij staat op de omslag dus je kan er niet om heen. Hij heeft een relatie. En nieet zomaar een relatie, nee; een nieuwe!
Ze hebben zo weinig om aan vast te grijpen. De niche van Nederlandse acteurs zet je onder Volks/Karnavals zangers en nog net boven winnaars van de trekker-trek.
Politiek correct geneuzel van een groepje zelfvoldane eigenpijpers die willen deugpronken. Zum kotzen.
Ja, mooie. Maar, dus, naar de bühne toe de scheiding tussen mannen en vrouwen laten verdwijnen, maar achter de schermen houd men zich er daar juist nog meer mee bezig. Het is daarmee dus niet genderneutraal geworden, maar nog nepper en ongeloofwaardiger dan het al was.
Inderdaad: de drijfveer achter deze doorgeslagen activistische besluiten zijn feitelijk racistisch.
Ja de gouden geit is er niet dus krijg je dit.
Terechte actie van Yorick, maar voor hem makkelijke als internationaal acteur die niet aan de subsidie-tiet zit. Bij de 99% overige Nederlandse acteurs is het [krekels, krekels, krekels]
Rijk de Gooyer flikkerde zijn kalf uit de auto, de visie van een echte acteur cq komiek.
Foutje, bedankt.
'een voorstel van de belangenvereniging voor acteurs'
Eigenlijk was het dus allemaal al genderneutraal. Iedereen is een acteur.
De volgende stap is om mannen een vrouwenrol te laten spelen en vica versa
Wat dacht je van die Drag Queen's die zijn al begonnen.
Ach, de eerste woedende actreutelreacties zijn al binnen. Net als de opzeggingen.
.
Kenmerkend voor het soort. Altijd met de grote bek vooraan, maar owee als ze zelf iets moeten inleveren. Dan is de wereld te klein.
Zijn er eigenlijk Nederlandse actrices die bekend zijn geworden zonder hun tieten te laten zien? Volgens mij is dat DE manier om carriere te maken als actrice in dit land. Monique van de Ven? Liet d'r tieten zien. Willeke van Ammelrooy? Liet d'r tieten zien. Tatjana Simic? Liet d'r tieten zien. Carice van Houten? Liet d'r tieten zien. Succes gegarandeerd, dames.
mooi man die mopperende acteurs op twitter. Woke is opeens wat minder leuk geworden zoor ze.
Ik pleit voor uitbreiding van de categorieën. Naast beste mannelijke en beste vrouwelijke acteur, ook de beste lesbische acteur, de beste homoacteur, de beste transgenderacteur, de beste aseksuele acteur, de beste queeracteur, de beste non-binaire acteur, de beste +acteur etc.
Hebben we goede acteurs, m/v of wat dan ook, dan ?Kan er zo 1,2,3 niet één bedenken,en de Nederlandse films zijn niet om aan te gluren.Afschaffen dat gedoe.
@FuckMyLife | 19-08-21 | 14:27: Het is toch een subsidie sloot.
Sowieso is die prijs achterhaald, het is heel dieronvriendelijk. Ik pleit voor het Gouden Tofublok of de Gouden Falafelbal.
En stemmen heet voortaan vega-voting.
Dat gouden kalf is eigenlijk zeer kwetsend voor gelovigen.
google maar een op "gouden kalf mozes"
Nu nog wachten tot de olympische spelen genderneutraal worden.... oh wacht, dan wordt er geklaagd dat vrouwen nooit meer iets winnen.
Cristiano Ronaldo zou nog wel een prijs kunnen pakken op de OR!
Ach, de Nederlandse film. Sinds de jaren 60-70 geen ontwikkeling meer in door de subsidie-tiet.
Bij acteurs zie je duidelijk de opleiding voor het toneel. Waar de kijker dus minstens een meter of 15 van je weg zit. Tsja, dan leer je dat ar-ti-cu-ler-en belangrijk is, maar ook dat je je lichaamstaal moet overdrijven. Bij close-ups in films komt dit dus belachelijk over.
Dan de regisseurs. Een al decennia lange wet bij echt professionele filmmakers is dat je een film maakt of breekt in de editing-room. En wat zag ik laatste bij Swanenburg? Een wandelend stel dat zonder edits gewoon 2-3 minuten gefilmd wordt. Juist, ongeveer zoals de brave huisvader zijn kroost minutenlang volgt bij de Eifeltoren. Pakistaanse filmers maken helemaal geen gebruik van cuts of edits, maar die lopen ook decennia achter.
En geen blanke hetero man zal hem meer winnen. Diversiteit heil!
Mooi om die clip met Romeijn weer eens te zien en het klopt. Rollende "r", veel schelden en schreeuwen, slecht acteren, veel naakt (functioneel bloot noemde men dat vroeger in die wereld) en slecht geluid. De gemiddelde Nederlandse film in een notendop.
Hij heeft wel gelijk. Ik hoor bij iedere scene, in elke NL film, in de eerste zin van de dialoog al. Het klinkt altijd onnatuurlijk. Mooie plaatjes maken kunnen ze wel aardig, maar acteren dus niet.
5 nominaties in elke categorie. Iedereen mag dus een nominatie op z'n CV zetten. Dit soort prijzen zijn een schameloze vorm van zelf pijperij. Als je in NL een dergelijke prijs wint kan je nog steeds niks.
Ik stel 522 nominaties voor.
Ah iedereen een participatieprijs. Man man man, waar zijn we mee bezig in Nederland "Kutland".
Net als met zwarte piet: het zou allemaal niet zo’n vaart lopen. Nou….dat doet het wel! De groepjes “achtergestelden” worden steeds kleiner en krijgen steeds meer en makkelijker voor elkaar. Mede ondersteund door de NPO en Deug-BN’ers.
Wanneer is het klaar?
Het vervagen van het klassieke idee van man en vrouw.
Dat noemen ze dan progressie.
Ik vind het maar lelijk
Ik kijk uit naar de eerste mannenrol (bv 'de Neus') vertolkt door een vrouw.
(NB Man en vrouw nog in de 'oude' betekenis van het woord.)
De makers van "James Bond" hebben daarover al vergevorderde plannen.
Idris Elba vind ik overigens prima maar met een vrouw wordt het een heel ander verhaal
Stik maar met je gender******** . Op deze manier is een klein clubje zelfpijpers gehalveerd. Scheelt tijd en geld.
Kijk Wilders, een gouden kalf.
Ja, en dat wil zeggen?? Wat een trieste vertoning.
Nog wat vergeten. Een vrouw zomaar op de mond kussen is aanranding. Ze vindt het ook heel duidelijk niet prettig maar zegt er toch maar niets van.
Steeds minder mensen kijken nog TV en ik heb dan ook geen idee wie de meneer in het eerste filmpje is, nog heb ik ook maar een flauw benul over welke film het gaat.
Verder lijkt het me wel een hele aardige kerel, die dan weer niet heel veel van politiek begrijpt. Toen hij begon over angst, dacht ik dat het over corona ging, maar kennelijk denkt hij dat er angst is voor “buitenlanders”.
En van Haga is nu minister?
Maar waar ik eigenlijk wat over wilde zeggen. Het is toch best raar dat die mensen zich onderling prijzen gaan uitdelen. Stel je voor, we gaan dat ook in andere beroepen doen. De gouden muur voor beste metselaar. Het gouden kalf voor de beste slager (ah wacht). En dan komen ze allemaal in zo’n programma op TV waar ze hun zegje doen.
Dan zou je kunnen stellen, maar niemand kent die mensen. Echter kennen ook steeds minder mensen deze acteurs. Dus zo heel anders is het niet. Misschien is het langzamerhand tijd om te stoppen met deze zelfbevrediging.
Ik kots alles wat ik de laatste 24 uur naar binnen heb gewerkt over mijn salontafel. Gad-ver-damme.
Zo kan het ook; Ricky Gervais sloopt policor op The Golden Globes 2020.
Eigen had ik verwacht dat GeenStijl dit filmpje wel bij het topic geplaatst zou hebben.
www.youtube.com/watch?v=iJOb9xHggS4
Wauw!
* In handen klapt doet*
Fan van Rickey Gervais (the Office!) en door dit filmpje weet ik weer waarom!
@Roos | 19-08-21 | 13:58:
Gervais is zo geweldig leuk en het politiek incorrecte helemaal. Hij deed dit wel vaker. Die shots van de die koppen in zaal maken het ook mooi af. Hij doet niet alleen harde grappen, maar geeft ook keiharde kritiek op woke, en ze weten het!
"Het festival beweegt mee met een maatschappelijke tendens."
Die gesubsidieerde lui leven echt in een bubbel.
Laten we gewoon iedereen die vindt dat hij/zijn/hun best heeft gedaan een stickertje geven. In de palletsorteerbranche worden ook geen awards uitgedeeld.
Voortaan ook ALLE sporten genderneutraal.
Dan gaat op een bepaald moment vanzelf opvallen dat er wel degelijk verschil is in genders.
Stelletje mafkezen!
pbs.twimg.com/media/E8fxAGYXMAAQNpA?f...
Wel een heel hoog calimerogehalte in die link..
Gezamenlijk omkleden, gezamenlijk sporten, gezamenlijk douchen. Lekker genderneutral!
Ja hoor, lekker woke allemaal. Aan de ene kant maakt het me niet zo veel uit hoe die lui elkaar anaal de veren toespelen, anderzijds zijn deze zogenaamde vooruitgangen op beschavingsgebied natuurlijk het langzame afbrokkelen daarvan.
Niet erg inclusief dat de rest van Nederland geen gouden kalf heeft gewonnen.
Waarom kan het publiek geen prijs winnen? Zonder publiek immers geen film.
Maar wat is dan de waarde van een prijs als iedereen hem krijgt? Waarom prijzen uitreiken dan?
Ergo de gouden kalf uitreiking is racistisch en kan écht niet meer. Het is 2021!
Wel hoor. Zonder publiek gewoon een film.
Waar ik vooral moeite mee heb is dat het hier blijkbaar helemaal on-inclusief gaat om "Gouden Kalven" terwijl andere dieren hier gewoon gediscrimineerd worden. Ging het nu om "Gouden Ezels" dan kon ik er, tolerant en ruimdenkend als ik eenmaal ben, nog mee leven. Waar kan ik de petitie tegen tekenen of waar en hoe laat is het knielen vanavond?
Een beetje vegan heeft liever een gouden broccoli
Kutland!
DT. Kudtland.
De Gouden Kalvin?
De mens is ten dode opgeschreven, laten we hopen dat het niet te lang meer duurt...
Mag hoor. Wie kijkt dát nou in godsnaam.
Waarschijnlijk hetzelfde marginale groepje hardschreeuwers.
Over hoeveel gender neutrale mensen hebben we het eigenlijk in NL? Wat een ongekende flauwekul en verspilling van tijd en geld om slechts naar ik aanneem een hele kleine groep mensen niet op hun pik/kut getrapt te laten voelen.
Geen een. Alleen maar mensen met psychische klachten omtrent geslacht. En mensen met een chromosomale of een genetische afwijking. Maar dat is verboden te zeggen, tegenwoordig.
Romeyn heeft wel gelijk met het taalgebruik in Nederlandse films. Behalve het gebrek aan acteertalent bij het gros van de Nederlandse acteurs was het geaffecteerde taalgebruik voor mij als filmliefhebber de hoofdreden om af te haken bij het kijken van deze films .Maar misschien is het inmiddels wat verbeterd ?
Ik ben jaaaren geleden al afgehaakt toen Thom Hoffman, pseudo - intellectueel, moeilijk kijkend, pompeus begon te lullen over zijn rol. Wat een absolute flapdrol
Waarom niet de Gouden Slak? Een hermafrodiet dus zeer geschikt.
Of de 'Gouden Eikel'?
De ene flop na de andere. Betaald met belastinggeld. Hulde. Allemaal een prijs.
Gezeik iedereen rijk , zo zie ik de artiesten, proest, allemaal omhoog gevallen botox types, nep bn'ers, voor mij geen kalf maar een zwarte labrador of een podenco, word ik veel gelukkiger van.
"creëer je natuurlijk meteen impliciet de druk om de man/vrouw-verdeling in prijsuitreiking gelijk te trekken'
dat is puur speculatie, meedoen zegt niks over winnen
DERKSEN krijgt het op een presenteerblaadje (m/v/x). Vrijdag kijken dus.
Een Marokkaanse acteur die in een film de juiste lidwoorden gebruikt .... dan weet je pas echt dat je fout zit als regisseur.
Dat heet fictie.
Ik krijg wel een beetje George Orwell visioenen bij deze taalvernietiging
@mezelf: zucht. verkeerde topic, maar net zo erg
The Ministry of Truth is doodeng als je het naar onze tijd haalt. Je ziet gewoon wat er gaande is.
www.fightingfake.org.uk/ministry-of-t...
Wat wel genant (en dus grappig) is, is hoe serieus deze gesubsidieerde c-talenten dit circus nemen. Met gespeelde tranen en brokken in de keel en gehuurde smokings na het winnen van een award voor weer een kutfilm waar 50.000 mensen naar gekeken hebben.
Zoveel...?
Ook die hele awardshow is een (mager) toneelstuk. Wat jij al noemt met die emotie, maar ook het praten op zich.
Verder wat de zaal doet; het gejuich is niet echt. Veel te veel van die uithalen, en geloei. Jammer dat we op GS geen eigen geluidjes kunnen reaguren anders deed ik het na, maar het is dus iets met luid, hoge uithalen en een woehoe, woehoe geluid er in. Met een beetje inleven begrijp je denk ik wat ik bedoel. Ook dat opstaan, de blikken, de knuffels. Het is steeds hetzelfde en iedereen herhaalt de vorige winnaar, stuk voor stuk en jaar na jaar.
@Air van Boven Dorens | 19-08-21 | 12:22: Er zijn 50.000 'tickets' verkocht... Of er ook zoveel mensen in de zaal hebben gezeten, wordt er tactisch niet bij gezegd.
@Nuuk | 19-08-21 | 12:25: Dat heb ik altijd al een gemis gevonden, dat je je reaguursels niet als spraakbericht kan plaatsen.
Is wel een stuk voordeliger, de helf aan goud.
Helft
Wat loopt mdam Alqaq dus ouderwets te roepen dat ze de eerste vrouwelijke premier wil worden. Niet bepaald Nieuw leiderschap. Niet genderneutraal. Niet inclusief
Wordt de eerste nieuwe winnaar een tweezijdige slak of regenworm?
Alles wat glibbert maakt kans op een prijs.
Hoe gelijk had Rijk de Gooyer om z’n Gouden Kalf nog diezelfde avond uit het autoraam te kieperen.
Hij heet niet voor niets ... de Gooyer !
@Koning BongoBongo | 19-08-21 | 12:03: tja maar als je gouden dingen uit je taxi blijft gooien blijf je dus niet lang Rijk.
Kabooem tsssj
@Knufter | 19-08-21 | 12:12: Hahahaha... ne goeie !
ik kijk al jaren geen TV meer, en geen netflix of andere ellende. Het is zwakzinnig.
Ik kijk wel TV, maar zet hem niet meer aan.
@Nuuk: gebruik mijn tv als soort sfeerverlichting.
Maar u betaalt er wel elk netjes voor! Buiten uw keuze om wordt dit feest elk jaar (ook) van uw geld gegeven en nemen die uitbuitertjes het er nog even van.
Mooi toch, hoe dit werkt?
Het zal me jeuken.
Door een award genderneutraal te maken wordt dus basis biologie ontkend. Sommige rollen kunnen niet door een man gespeeld worden en andersom. Maarja, ik heb mijn hele leven nog geen Nederlandse serie of film gezien.
Jij bent meer van de quizzen en spelshows? Mag hoor.
Sommige rollen kunnen alleen door een blanke of door een neger worden gespeeld. Moeten daar dan ook aparte categorieën voor komen?
@Lorejas | 19-08-21 | 12:02:
Ik heb alle seizoenen van Ik Hou Van Holland op VHS!
Oh. Oh. Jaloers nu. Kon ik niet opnemen. Mijn banden zijn vol met 10 jaar Dans Dans Dans, X Factor en The Voice.
@Baron van Baesweiler | 19-08-21 | 12:05: Nee hoor. Anna Boleyn is al vertolkt door een zwarte actrice.
Alles genderneutraal tot we de kleedkamer van de sportschool in moeten. Daar scheiden onze wegen. Zijn we toch weer een beetje man en vrouw.
Kan er dit over zeggen, heel de wereld in brand letterlijk zowel figuurlijk, dan dit soort geneuzel.Next!!
Als provinciaal voel ik mij ernstig gekwetst, doordat Nederlandse films vrijwel uitsluitend mensen opvoeren die Randstads praten. Ik herken mijzelf daar totaal niet in en voel me gediscrimineerd. Wanneer wordt dàt gebrek aan diversiteit eens aangepakt? Als in een film een klas met 12 kinderen te zien is kan deze klas toch behalve alle geslachten en huidskleuren mooi van iedere provincie één tongval bevatten?
De boer omdat het moet
Je wilt toch niet elke Nederlandse film ondertitelen?
Vlaanderen is daarin veel inclusiever!!! Maar alles moet wel ondertiteld worden. Antwaarps uitgezonderd. Zelfs de Chinezen begrijpen het. Tjintjansplaain (Sint-Jans-plein).
Helaas draait alles om de Randstad. Kijk alleen maar naar de toewijzing van subsidies in de kunstsector. Vrijwel alle budget voor muziek- en theatergroepen gaat naar de vier grootste steden. Minister Van Engelshoven (D66) toont weinig beleid en van diversiteit en inclusiviteit waarmee D66 zo hoog van de toren blaast is al helemaal geen sprake.
@Lorejas | 19-08-21 | 12:03: Mocht ik me nog eens verlagen tot het kijken van een Nederlands filmachtig product, dan is ondertiteling toch echt wel nodig; één van de kenmerken is het ongelofelijke gemompel, de matige geluidskwaliteit en de nauwelijks volgbare dialoog. Naast de obligatoire naaktscenes, vloeken en tegenwoordig dus ernstig verplichte 'persons of color'.
Per saldo hoef je eentje minder te nomineren. Waarschijnlijk was er ook niet meer, maar ben je toch maar mooi lekker aan het deugen.
'Het gouden kalf' is spreekwoordelijk dieren pesten, volgens PETA. Dus nu meteen mee stoppen, stelletje haters.
“Het gouden kalf aanbidden”, betekent het vereren van goud (dwz stoffelijke zaken) ipv het hogere. Afgoderij dus ook. Al met al een bedenkelijke naam voor een filmprijs (m/V/x)!
En nu alleen maar mannen nomineren want er is toch geen verschil.
Laten we dit vlug ook doen bij de vieze films. Beste squirt scene, discriminatie dat een man dat niet kan winnen!
Wist je nog niet dat die categorie is hernoemd naar "beste spuitscene"?
Pfff, Nederlandse films. Het geluid van de achtergrondmuziek staat altijd harder dan de stemmen van de acteurs. En dan die harde Hollandse accenten...:puke
Wij zetten, indien mogeljjk, de taal altijd op het Engels en dan gewoon NL subs.
Pfff, Nederlandse films. Het geluid van de achtergrondmuziek staat altijd harder dan de stemmen van de acteurs. En dan die harde Hollandse accenten...:puke
Wij zetten, indien mogeljjk, de taal altijd op het Engels en dan gewoon NL subs.
Bij veel mensen staat iets in hun tv aan op surround of iets van stereo enhancement. Stemmen zitten meestal in het midden (mono) en die worden daar vaak slecht verstaanbaar van. Zeker dat er niet zoiets aan staat?
Wat is een film? Ik lees alleen de Donald Duck.
Die zijn ook al op de woke toer
@VanderGeelen-Coppens | 19-08-21 | 11:51: Transgender eend?
Die rechter is in ieder geval verzekerd van de BN-antisemietenaward voor de komende 5 jaar. Met dank aan de IND-medewerker die dit stukkie vuil en familie binnen heeft gehengeld. dat het is.
*Viespeukje* naar boven slingert. Viespeukje dat het is, dus.
Antisemitisme, vaak vermomd als palestijnen-aanbidding en Israel-haat, is tegenwoordig weer heel normaal en word zelfs als progressief gezien.
@2voor12 | 19-08-21 | 11:49:
Yeps. Je kunt er in dit land zelfs vice-premier mee worden.
Ik vind een prijs voor beste bijrol erg kwetsend. Ten eerste zijn prijzen kwetsend, want we zijn allemaal gelijk. Niemand is beter. Ten tweede moeten we bijrollen afschaffen. Iedereen moet precies even lang in de film.
Hoe moet dat dan als de een 1.80 en de ander 1.65 meter is?
Dan komt die korte 185/160 x zo lang in beeld
180/165
Nederlands films zijn kut.
Hou het daar maar op.
Het meeste belastinggeld wordt gestoken in films die linkse onzin verkondigen en ook nog eens crimineel gedrag romantiseren.
Paul Verhoeven en Dick Maas werden verketterd omdat ze onafhankelijk waren en commercieel dachten.
Iedere Nederlandse film heeft dan wel weer een verplichte scène waar de bewuste kut van de actrice (m/v) centraal staat.
Idd is de laatste goede Nederlandse film die ik heb gezien,ongeveer uit die periode.
Noordelingen en Abel zijn aanraders.
@Hondt | 19-08-21 | 12:14: 'Camping' van Werkteater is voor mij de ultieme Nederlandse film: www.youtube.com/watch?v=XWMwjr7j5Xc&a...
@FrankVeer | 19-08-21 | 12:35:
Was'm alweer vergeten,idd erg leuk!
"Oh Buur! Wat doet u nu?"
Volgens mij zit helemaal niemand (m/v/x) hierop te wachten en gaan we dat gewoon weer terugzien in de kijkcijfers.
Kijk es aan; dat is heel nobel. Maar wat is toch een “man”?
Een man is iemand die niet op Rob (artiesteningang) Jetten of Tofik (glijmiddelnietnodig) Dibi lijkt…
Ik identificeer mij als onvolgroeide koe. De naam “Gouden Kalf” kwetst mij.
Gaarne aanpassen. Dank.
Is er eigenlijk iemand die ooit een x tegen gekomen is?
De x-men.
Maar ja, dat zijn dus nu de x-people.
In het extreme geval, kom ik die tegen...
Alleen als er TC achter staat...
Hen wint het eerste kalf. Cringe.
Bij een hen denk ik dan eerder aan een gouden ei.
En nu maar wachten op een rel omdat een olijfkleurige transseksueel de rol van een donkerbeige transseksueel heeft gespeeld en daarmee het institutioneel geimplementeerde racistische patriarchaat in de kaart speelt.
Waarom moet altijd wel weten wie er allemaal mee hebben gewerkt aan een filmproductie en staat het bijvoorbeeld nooit op de bijsluiter van een iPhone, godverdomme.
Ik vind dit een heel mooie tegel. Echt om eens diep over na te gaan denken. Hulde.
Interessant allemaal hoor... Gaap..... zucht... gaap..
Waarom hebben de genderneutralen zo'n ontzettende hekel aan vrouwen?
Genderneutraal komt zo goed als niet voor.
Er zijn maar honderden mensen per jaar die een X in hun paspoort laten zetten.
Misschien 1 op 10.000 nederlandsers is een X.
99,99 procent is man of vrouw.
Misschien 2 op de 10.000, dan is nog altijd 99,98 procent man of vrouw.
Dus de terreur van de minderheid is weer bezig en bobo's steunen dit.
Is met de kans om te sneven aan Covid ook zo.
Brood en spelen want anders valt het falen van onze bestuurslagen wel heel erg op.
omdat gender neutraal veelal een dysphoria is, net als anorexia. Alleen bij anorexia zeggen we, u heeft een psychisch probleem en we gaan het behandelen. Bij transgender moeten we ineens zeggen, het is werkelijkheid, u bent een vrouw. Zelfde als je tegen iemand met anorexia zegt 'klopt , je bent erg dik'. Meer afvallen aub
So true.
@feiten_en _cijfers | 19-08-21 | 11:48: Precies, we hebben hier te maken met patiënten. Belachelijk dat mensen die psychisch ziek zijn de norm gaan bepalen.
@pjisonline | 19-08-21 | 12:04: creëer een transgender stadje ergens in de Flevopolder. Dan kunnen ze daar doen wat ze willen en gaan wij weer over tot de orde van de dag.
"Deze kalf" is sigrid kaag.
Alle andere kalveren zijn "Dit kalf"
"ik ben een moslim en ik kan geen Nederlands"
Waarom sta je daar te benadrukken dat je moslim bent? Sta je daar nou als acteur of als moslim?
"Ik ben een blanke en ik heb een gouden kalf'
"Ik ben linkshandig en ik heb een gouden kalf"
"Ik gebruik nivea handcreme bij het rukken en ik heb een gouden kalf"
Als je nou eens stopt met de verschillen te benadrukken met normale nederlanders dan gaan we je misschien eens een keer zien als een normale Nederlander, Marokkaan.
Het verwijzen naar onzijdige zelfstandige naamwoorden gaat ook in deze panelen steeds vaker niet goed. "een boek die... een bestuur die..." "'t is een mooi boek; heb je hem gelezen?" enz.
@J.P.Drapeau | 19-08-21 | 11:43: O O waarom is er geen reaguurder met de naam taalnazi die gewoon deze panelen komt bespoken? Een reaguurder met een cape en een masker.
@Knufter | 19-08-21 | 11:45:
Ik zie uit principe af van het verbeteren van taalfouten hier, dat leidt terecht tot irritatie en het leidt ook af van het onderwerp. Maar het mag best eens in het algemeen aan de orde worden gesteld. Ik stel voor dat GS een of andere dr. Kipping inhuurt die de meest voorkomende spel- en taalfouten behandelT. Bovenaan de lijst: de stam-plus-t-regel!
@J.P.Drapeau | 19-08-21 | 11:52:
Dank je wel pik..!!
Mensen, het was leuk....
Tja, taalfouten leiden ook tot irritatie en geeft een beetje de impressie dat het hier een tokkie-bende is.
Overigens vind ik typfouten niet hetzelfde als spelfouten. Een typfout is gewoon een evident verkeerd ingedrukte toets. Een spelfout is een denkfout.
@J.P.Drapeau | 19-08-21 | 11:52: en vergeet bij de stam+t regel ook niet de uitzonderingen te behandelen.
'Hij wilt...' *Koude rillingen over rug*
Dit gaat me als sociale rechtvaardigheidsstrijder van het eerste eer niet ver genoeg! Pas de podiumceremonie aan: hak bij elke (zich als zodanig identificerende) blanke mannelijke prijswinnaar zijn lul er meteen af!
Wie niet luisteren wil, moet maar voelen!
Ik ben geen acteurtrice x/y/z. Toch identificeer ik me als acteurtrice x/y/z. Doet me pijn dat ik jaar in jaar uit buiten de prijzen val. Vooral mijn non-binaire deel is ontroostbaar. Mag ik geld?
You lost me....
Ik mezelf ook. Toch wil ik geld!
Ze hebben alleen zichzelf ermee, minder kans, op een prijs maar wel lekker deugen..
Wat een stelletje stakkers zijn het toch..
Ik zie de eerste rellen al voor me over de verdeling van man-vrouw. Want ze hebben het wel over dat gender er niet toe doet maar dat is alleen als het in het voordeel van de vrouw is.
Ik voel dat er nu eindelijk ook een slachtofferbijrol is weggelegd voor "die debiele homofiele joodse neger met een bult" ("en wie krijgt er dan de schuld?") van Don Quishocking. Jaren '70 schat ik, toen je daar nog om mocht lachen.
Ik hoop dat we wel onderscheid blijven maken tussen porno acteurs en actrices...
Een goed idee. Kunnen we dit bij sport ook doen? Dat scheelt de helft van de competities!
Meer prijzen voor minder belangrijke acteurs en actrices. En meer politiek. Zouden die lui niet begrijpen dat zo'n awardshow er voor een groot deel is om de bioscoopganger betrokken te krijgen of te houden in plaats van ze van je weg te duwen?
En dan te bedenken dat een aantal films die het Gouden Kalf winnen nauwelijks bezocht worden in de bioscoop. Soms zelfs niet meer dan 1.000 tot 2.000 betalende bezoekers.
En de jaarlijkse tv-uitzending op het treurige NPO3 trekt ook nauwelijks kijkers.
Maar de Neerlandse actreutels vinden zichzelf daarentegen heul relevant en urgent.
Ach ja, als de Halina Reijntjes uit de polderfilmindustrie zich maar vermaken.
Helaas wel betaald met bakken vol belastinggeld.
Halina geeft zich emotioneel bloot…: Mag wat kosten.::
Van Oef kijkt nog liever naar FC Dordrecht-Jong Utrecht dan naar dit soort eigenpijperij.
Ironisch genoeg zal die wedstrijd leuker zijn om naar te kijken dan een willekeurige wedstrijd van de Oranje Leeuwinnen.
Graai is allergisch voor dit soort "jij bent geweldig, nee, jij bent geweldig, jij ook hoor, goh, wat zijn wij samen geweldig"-slurpsidieshowtjes en vertikt het dan ook om naar deze ellende te kijken.
Als het over dit niveau gaat kijk ik liever naar dames. Heeft alles met seksuele voorkeur te maken.
@goedverstaander | 19-08-21 | 11:55: Ah, u bent lesbisch? Welkom in ons inclusieve midden.
Wat is dat toch met die artiesten, acteurs en zangers die maar altijd weer de deuger uit willen hangen? Altijd een politiek statement in willen nemen. Manman wat zielig. Ze vergeten blijkbaar dat ze "groot" zijn geworden door zowel linkse als rechtse mensen. Iets meer respect is wel op zijn plaats. Wellicht nog beter is het om zich niet uit te laten in politieke kwesties. Ze hadden anders beter politicus kunnen worden, toch...?
Precies door dat 'gecancel' is 'woke' intussen allang niet meer 'awake', maar wat het wel is, is kapot. Bij het overgrote deel van de bevolking, in vrijwel de meeste Westerse landen, ontstaat steeds meer weerstand t.o.v. dit door de strot geduwde wensdenken.
Enkel bij de ultra links wappies zelf, wil dit klaarblijkelijk nog niet doordringen. Of ook niet, dat 'wokeïsme' op marxisme c.q. communisme is gebaseerd - En als een gevolg hiervan, staat de wettelijk vastgelegde Vrijheid van Meningsuiting en het vrije woord, onder druk. 'Woke' tolerantie - Hoezo ?
En door wie, wordt dit veroorzaakt ? Een klein percentage extreem linkse figuren, die bij mainstream media geen tegenspraak lijken te ondervinden. Mooie woorden gebruiken is door dit soort figuren, intussen belangrijker gemaakt dan feiten, kalmte, rationaliteit, maar ook eerlijkheid onderling - Irrationeel gedrag leidt er zelfs toe dat diegenen die woke zijn - Zodra men ook maar iets verkeerd vanuit de woke horde lijkt te zeggen - Publiekelijk, zonder enige vorm van het natrekken van feiten, wordt geofferd via de woke Twitter schreeuwfabriek. Raad eens, waar veel mainstream media op kijken, voor bron materiaal .. Ditzelfde Twitter.
Ook verzwijgt men al jaren dat juist veel zwarte mensen uit 'Da hood' elkaar ieder jaar weer, bij de duizenden overhoop schieten. Dit betreft overigens ook weer veelal millenials als daders. 'Defund the Police' heeft in de VS in ieder geval bijgedragen aan een explosie in criminaliteit.
Omdat acteurs in hun carriere voornamelijk bezig zijn met zelfidentificatie. Hetzij voor een rol, waarin ze zich inbeelden hoe een personage zou zijn, hetzij persoonlijk omdat ze zichzelf als persoon moeten verkopen. Dus daarom zijn ze meer bezig met dit soort dingen. Ik werk in de techniek, met mannen en vrouwen. Wij zijn vrijwel nooit bezig met elkaar vertellen welke geslachtsorganen we hebben of wat onze seksuele voorkeuren in de slaapkamer zijn. Maar dat kan geheel aan mij liggen. Normale mensen zijn niet bezig met gender, geslacht, voornaamwoorden, taalgebruik etc.
Tjsa, het Gidsland Syndroom het weet wat. Zucht
Nog even en het wordt... de jongen en de meisje
Lidwoorden zijn stigmatiserend.
Het vast als een soort grap bedoeld, maar ik voorspel dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren. Binnen nu en vijftig jaar.
@Lorejas | 19-08-21 | 11:38:
-
Een lid is stigmatiserend...
‘Die’ meisje is er al…
@knutsel_ | 19-08-21 | 11:44: vijf jaar, er zijn al genoeg mensen die zonder enig bewustzijn 'de meisje' zeggen.
Bij (de meeste) sporten heeft een opdeling in mannen en vrouwen zin, want als je die in dezelfde categorie laat deelnemen zijn de vrouwen in het nadeel. Maar bij acteerprestaties is er geen voordeel voor het ene of andere geslacht. Dus die kunnen best samen strijden om de hoofdprijs.
Een lesbische porno met een man en een vrouw? Nee, zij zijn echt niet uitwisselbaar.
Is zo'n kalf eigenlijk een vrouwtjeskoe of een mannetjeskoe?
Zeelui hebben daar geen verstand van, maar ik leet graag bij.
Kalf is onzijdig en kan zowel koe (vaarskalf) als stier (bulkalf) aanduiden. Op zich dus al een genderneutrale prijs.
Ik kijk geen Nederlandse films omdat Nederland het gewoon niet kan.
Scandinaviers kunnen het en ook Belgen maken leuke films. Zelfs Spanje begint het te kunnen. Italie dan weer niet. Poolse films worden steeds beter. Maar Nederland kan het gewoon niet.
flauwekul, vooral om stoer te kunnen gelijken.
@MaarFeitelijk | 19-08-21 | 11:19: Pietie heeft een punt. En de kwalificatie "stoer" gebruikten wij vroeger ook op de lagere school
Italiaanse porno is daarentegen wel bijzonder.
inderdaad. Dat valt mij ook elke keer weer op. En mijn niet Nederlandse vrouw ook. Dit lacht zich elke keer kapot van het bedroevende niveau. Denen kunnen het heel goed. Zoals u zegt, de Nordic Noir, prachtig.
Voor tv-series geldt hetzelfde, het is net of je naar een eindvoorstelling van de lagere school zit te kijken.
@2voor12 | 19-08-21 | 11:28: Zoals flikken-waar-dan-ook. Amateuristische meuk met het type laaggeschoold buurmeisje in de hoofdrol. Maar het proletariaat vindt het prachtig omdat het zichzelf er in herkent.
Dat komt omdat Nederlandse acteurs niet weten wat een camera is. Ze worden een eeuw na de uitvinding van de eerste bruikbare camera nog altijd geschoold om met stevige mimiek en zichtbare lichaamstaal vanaf de toneelplanken van het theater in Schubbekuttenveen (2.400 zwaar gesubsidieerde, edoch nauwelijks bezette zitplaatsen) de achterste zitrijen te kunnen 'bespelen'. De geest van Esther de Boer-van Rijk waart nog altijd onder ons.
-
En waarom, oh, waarom lijken wij in Nederland het geluid nooit te kunnen synchroniseren?
Mooi fragment. Sinds Opsporing Verzocht met zomerreces is, is het aandeel Marokkanen op de Nederlandse televisie schrikbarend gekelderd.
De put kan gedempt, het kalf is verdronken.
"Kalf" is toch al genderneutraal? Btw het woord 'genderneutraal' zit nog niet in mijn autocorrect. Is dat wel in de haak(m/v)?
Mens met lul en mens zonder lul. Mens met gleuf en mens zonder gleuf. Mens met lul en gleuf. Mens met gleuf en gleuf. Mens met gleuf maar zonder lul. etc. etc.
Ik gleuf het wel.
Mens met lul en dikke tieten
Weer een idee dat een niet bestaand probleem oplost. De oscars worden al amper bekeken door de jeugd. Moet je nagaan wie er nou echt geeft om zoiets als de gouden kalveren. Nederlandse films en acteurs (m/v) stellen niks voor.
Dit zijn feestjes voor de incrowd. Zoals wel eens gezegd wordt dat architecten indruk proberen te maken op andere architecten en niet op de gebruikers van de bouwwerken, geldt iets soortgelijks voor dit soort award shows. Leuk voor de acteurs, maar who cares?
Het aantal mensen dat een klap van de molen heeft gehad is evenredig gegroeid met het aantal windmolens in dit land.
Een kalf? Dat is niet veganistisch. Ze zouden er een papieren zakje bruine bonen van moeten maken.
Kringlooppapieren*
“ Schatjes” en “ Mama is boos”….
Gendergelijkender krijg je het niet….
De luizenqueer.
@BBRDWR | 19-08-21 | 11:18:
oh god..!!
Volgens mij zag ik daar iets over voorbij gaan.. Iets met Partnerruil..??
Flodder met Kees en Kees; dat is nòg meer gendergelijk.
Wat mij betreft heffen ze die awards in hun geheel op. Kijken deed ik al niet dus het boeit mij nog minder.
Ik vind een Kalf niet co2 neutraal, zou ik ook wat aan doen.
En zo’n awardshow is dan heel veel potentiële kalf gegadigden bij elkaar en dus eigenlijk bio-industrie.
Als ik als man een Gouden Kalf zou winnen zou ik bij de prijsuitreiking verklaren dat ik me een vrouw voel. Ben je van al het gezeur af.
Ik ga toch maar emigreren naar het nog enigszins onbedorven Hongarije van Viktor Orbán.
Neem mij mee alstublieft.
In ander nieuws (AD): een meisje van 19 probeert als jongste vrouw de wereld rond te vliegen. Dat is dan weer een prijzenswaardige prestatie waar men wel in genderhokjes denkt. Overigens terecht. Het is een lachwekkende denkfout dat het afschaffen van man/vrouw categorieën gendergelijkheid bevordert. Het levert alleen een probleem voor de non binaire zonderling die een prijs wil winnen. Die mag kiezen. Wat een vrijheid!
vooral storend is hoeveel brandstof er opgestookt gaat worden voor het ego van enkel persoon. alsof de wereld niet letterlijk in brand staat.
"Het oude onderscheid is niet meer nodig". Wat is de R-waarde van deze debiliteit?
Ver over de 1.
Ver onder de 1 mag ik toch hopen.
Hoezo moet dit nu weer 'oud' genoemd worden. Waarom zetten we onze voorouders nu weer in het hokje. Als je je geslacht mag kiezen, dan doet de natuurkunde en biologie er niet meer toe, dan doet tijd er ook niet meer toe. dan mag ik ook kiezen hoe oud ik ben. Ik ben 67, gelieve de AOW per ommegaande over te maken.
@BBRDWR | 19-08-21 | 11:20:
Het veranderen van je leeftijd heeft Ratelband al geprobeerd maar kreeg geen gelijk bij de rechter.
Je kunt van alles doen met categorieën en je een slag in de rondte deugen door geneder neutraliteit en wat dies meer maar het blijft een zelfbevlekkingsfeestje voor inteelt acteurs.
Is een kalf nou mannelijk of vrouwelijk?
Gouden kalf is ook dieronvriendelijk
Een vaarskalf is vrouwelijk en een stierkalf... juist.
Het zal waarschijnlijk een os moeten worden en dat is pas echt dieronvriendelijk
Deze kalf, niet een keer zodat het een verspreking door de zenuwen zou kunnen zijn maar iedere keer. En dat noemt zich acteur?
'Deze kalf', en gisteren bij de inclusieve richtlijnen 'met een vrouwelijke achtervoegsel'. Laat ze eerst maar eens fatsoenlijk Nederlands leren. (Ik vermijd al expres het woordje hen.)
Haha wat geniaal dat fragment met Michiel Romeyn, kende ik niet. En verder goede zaak voor de verandering- vrouwen en mannen 1 prijs. T zijn de paralympics niet.
Ja echt geweldig fragment en kende het ook niet. Zo herkenbaar ook. Er zit inderdaad een bepaald toontje in het acteren in Nederlandse films en series, ik kan er moeilijk de vinger op leggen.
Verder dacht ik ook dat één prijs eigenlijk niet zo slecht hoeft te zijn. Het gaat om acteren, niet om sport.
@Nuuk | 19-08-21 | 11:37:
Nee, het gaat om deugen, niet om acteerprestaties
@Nuuk | 19-08-21 | 11:37: Nederlandse speelfilms: in de eerste vijf minuten vliegen er al een paar blote tieten door het beeld en hoor je 'godverdomme'!
gender is een sociaal construct
Ja, daarom heb je hormonen nodig om van het ene gender over te gaan op het andere.
Op een dag breekt de pleuris uit in Nederland.
Nee, want Nederlanders zijn een slavenvolk dat alles slikt
Zolang er geen honger is beurt er niks John.
@Tobi | 19-08-21 | 11:12:
Ik wil in dat geval herstelbetalingen, een monument en een vrije dag.
Er komt nu een prijs voor de beste transgender acteur.
Alles voor de woke-likes. Bah.
Iedereen een kalf. Net als op de kleuterschool vroeger. Allemaal een poëzie plaatje, Iedereen blij.
Ik weet niet op welke school jij zat maar ik kreeg niks als het niet goed was. Geen plaatje en geen stempeltje. Zielig.
@kapoerewiet | 19-08-21 | 11:10: dat was vroeger. Tegenwoordig krijgt iedereen een plaatje.
@kapoerewiet | 19-08-21 | 11:10: Een trap in je hol kon je krijgen. En dan thuis ook nog een aframmeling.
Iedereen een kalf is natuurlijk een beetje te gek. Misschien moeten we terug naar de vaantjes voor deelname?
het probleem is dat er nu maar één prijs is in plaats van twee. zo schiet men zich lelijk in de voet want er is ook minder poet. Ook zal men nu gaan zitten strepen of mannen en vrouwen wel evenveel prijzen krijgen. Ook moeten de fruitcakes regelmatig meedoen. Hoe dom kan men zijn.
@MaarFeitelijk | 19-08-21 | 11:18:
In het stukje staat volgens mij hoe dit opgelost gaat worden…
De veestapel moet kleiner. Dan lijkt me dat milieutechnisch gezien niet wenselijk. Geen kalveren meer dan maar.
Ook maar in sport doen.. gewoon 1 Wimbledon.
En de -voormalige- vrouwen gewoon 5 sets laten spelen, net als de 'mannen'
dan is de lol er voor de glazen plafond zeurders wel snel vanaf
Niet alleen Wimbledon.
Alle sporten.
En moge de sterkste winnen!
@Kapitein Sjaak Mus | 19-08-21 | 11:14: gebeurt al veel in US he, bij wedstrijden voor scholarships voor universiteiten. Jongens die zeggen meisje te zijn. En dus de vrije universiteits plaatsen winnen. Errug treurig. Maar ja, nieuwe trans wereldorde bepaalt het. EN de vrouwen zijn weer eens te timide voor zichzelf op te komen..
Laten we ook alle verschillen in sport wegdoen, gewoon één sport. Zijn we ook af van alle gedoe of het shoot, hands, buitenspel was, of dat iemand net over de lijn sprong, of voor het startschot weg was, enzovoorts.
Ook geen winnaars meer want dat is zo competitief en riekt naar mannelijkheid, ja zelfs fascisme. Bovendien dat winnen of niet gaat altijd over iets meten en dat is wetenschap. Dat willen we niet. Feiten en cijfers moeten verbannen worden.
Oh shit!! feiten_en_cijfers….. je moet je nick veranderen.
''Want door de man/vrouw-categorieën op te heffen creëer je natuurlijk meteen impliciet de druk om de man/vrouw-verdeling in prijsuitreiking gelijk te trekken.'
Niet dus, want wie is vrouw en wie is man? Dat is kwestie van zelf identificatie, wat voor eind jaar mogelijk is in Nederland. Dag vrouwen met uw rechten.. He, hoor ik daar de feministen? Nee, die zijn stil.
Prachtig! Eindelijk weer carriereperspectief voor de witte man in loondienst. Tijdelijk identificeren als vrouw wordt de tactiek.
De "Feministen" uit de jaren 70/80/90tig hebben hun carrierepad kunnen bouwen op hun frame. En die positie laten ze niet afbreken door kritiek op de valse hedendaagse deugframe. Zie de Hedy dÁncona's, de Groentemannetjes, de Barendjes, de Kroesjes, de Sapjes, de Jongeriusjes, etc. Zo stil.
@BobDobalina | 19-08-21 | 11:06: Inderdaad. Allemaal massaal als vrouw identificeren. Is die 'pay gap' ook meteen weg. Maar vriend van me werd een tijd terug niet uitgenodigd voor een gesprek omdat de klant een man en een vrouw wilden. En recruitment agency had al een man aangeleverd. Nou zei ik, hoe weten ze nu of je man of vrouw bent? Dit gaat nog erg leuk worden. Maar niet voor vrouwen
dit zal men bij oscar et al ook wel gaan doen.
"Niet dus, want wie is vrouw en wie is man?"
Voor de feministes, inclusief de meest radicale groepen was en is dat volstrekt duidelijk. het feminisme gaat uit van de premisse dat er een fundamenteel onderscheid is tussen man en vrouw, dat je op onafhankelijke wijze kunt vaststellen of iemand man dan wel vrouw is, en dat de feministische strijd er een is tussen de ene groep, die van de vrouwen, en de andere, die van de mannen. Het patriarchaat heeft volgens de feministische leer de vrouw niet uitgevonden maar is gebouwd op de verschillen zoals de natuur die heeft aangebracht, Ontken je die verschillen, dan open je weliswaar een aanval op het fundament van het patriarchaat, maar haal je ook de uitgangspunten van het feminisme onderuit, namelijk dat de verschillen wezenlijk zijn, maar dat datgene wat het patriarchaat met die verschillen doet ter discussie moet staan. Feministes gaan niet uit van zelf-identificatie, voor de feministe is een man een man en een vrouw een vrouw.
Maar verderop in de letterbak is dat radicaal anders. De transgender en de non-binair gaan wél uit van zelf-identificatie en ontkennen simpelweg dat er een correlatie is tussen wat je volgens de natuur bent en hoe je jezelf voelt en identificeert. Zij voelen zich onderdrukt omdat ze gedwongen worden een identificatie die van buitenaf wordt gedaan te accepteren. Voor hen staat niets vast, ze zijn, zo vinden ze, 'fluïde'. "U bent geboren als een vrouw, dus bent u een vrouw" is voor hen onacceptabel.
Voor de feministe is de revolutie "ik ontken de rol die u mij als vrouw opdringt", voor de transgender en de non-binair is de revolutie "ik ontken dat u mij als vrouw of als man definieert".
Deze twee revoluties staan, zo begint inmiddels duidelijk te worden, haaks op elkaar en dat levert onderlinge strijd op. "Ik ben een vrouw als ik me een vrouw voel" betekent dat lieden die als man geboren zijn op basis van wat ze zeggen te voelen toegang willen krijgen, en inmiddels ook al toegang hebben gekregen, tot plaatsen die tot dan toe enkel voor vrouwen toegankelijk waren, zoals openbare toiletten voor vrouwen en zelfs blijf-van-m'n-lijf-huizen. Zeg er wat van, zoals bijvoorbeeld J.K. Rowling deed, en je wordt door het grootste deel van de letterbak verketterd en gecanceld.
Het Gouden Kalf wil de hele letterbak plezieren, en haalt dat conflict daarmee dus vierkant binnen. Als het om de nominaties en de prijzen gaat zullen de feministen nderdaad verwachten dat de verhouding vrouwen-mannen minstens fifty-fifty zal zijn, maar de lieden verderop in de letterbak zullen het daar niet mee eens zijn en hard schreeuwen dat het onderscheid tussen man en vrouw er helemáál niet meer mag zijn.
@Schoorsteenveger | 19-08-21 | 11:32: U schrijft 'Feministes gaan niet uit van zelf-identificatie'. Dat geldt voor 1e en 2e fase feministen die nu 40 jaat of ouder zijn. Maar 3e en 4e fase feministen, die steunen 100% de hele trans ideologie. Het is niet logisch dat ze dat doen, maar ja, ideologie is niet logisch, is een religie. Kijk maar eens wat er op universiteiten nu gebeurd, als jij zegt dat geslacht er toe doet, word je 'gecancelled' Feministe of niet.
@Schoorsteenveger | 19-08-21 | 11:32:
U schrijft 'maar de lieden verderop in de letterbak zullen het daar niet mee eens zijn en hard schreeuwen dat het onderscheid tussen man en vrouw er helemáál niet meer mag zijn.'
en dat zel er uiteindelijk ook niet meer zijn, van de categorie is nu 1. Het is een overwinning van de trans over feministen
@feiten_en _cijfers | 19-08-21 | 11:43:
Die nieuwe generatie feministes moeten de feministische ideologie geweld aandoen, en worden door de oudere generaties niet meer als zodanig gezien.
@feiten_en _cijfers | 19-08-21 | 11:44:
Het is een overwinning van de 'fluïden' op het feminisme. Feminisme in zijn klassieke vorm is niet meer revolutionair, vinden zij. De revolutie is aan hen die alles kunnen zijn wat ze willen en niet meer vastzitten aan een geslacht. Of aan een huidskleur natuurlijk. De conflicten liggen voor het opscheppen. Kijk alleen maar naar de diepe verontwaardiging die uit BLM-kring klinkt als een blanke zegt "ik ben geboren als blanke, maar ik voel me zwart". Dat is not done. Wat met geslacht en gender zomaar kan, kan wonderwel met huidskleur niet.
@Schoorsteenveger | 19-08-21 | 11:48: klopt. maar die nieuwe generatie heeft de macht en toekomst. dus ik zie het erg somber in voor vrouwen. Ben zelf man, maar heb een dochter. 'sexual predators' kunnen straks via zelf id de veilige ruimtes in voor meisjes en vrouwen.: kleedruimtes bv. Maar ook bv de drang voor gender neutral toiletten op scholen. Die toiletten zijn veelal een plek voor meisjes waar ze zich veilig kunnen voel. Bv als ze ongesteld zijn. Nu kunnen straks jongens daar lekker rondhangen. Leuk voor meisjes. En de Nederlander, die weet weer eens niet de juist keuze t emaken. De nieuwe zelf id gender wet komt eraan en breed gesteund in 2e kamer. Ik begrijp het niet
@Schoorsteenveger | 19-08-21 | 11:53: ja, inderdaad. Dat voorbeeld noem ik altijd. Ik ga zeggen dat ik transracial ben. Nou, dan doet biologie er in 1 keer wel toe. Terwijl veschillen in huidskleur biologisch gezien heel klein zijn,
@feiten_en _cijfers | 19-08-21 | 11:58:
Het is één grote clusterfuck.
@Schoorsteenveger | 19-08-21 | 11:48:
Inderdaad, bijvoorbeeld Germaine Greer heeft helemaal niks met die nieuwe generatie.
@Basil Fawlty | 19-08-21 | 13:17: die wordt inderdaad helemaal gecancelled door de nieuwe feministen (die veelal zelf echte achtergesteld zijn als vrouw nooit hebben meegemaakt). We zullen zien hoe het zich ontwikkeld, maar ik hou mijn hart vast voor vrouwen rechten. Die trans lui zijn erg activistisch en hebben invloed. En feminisme is van binnenuit uitgehold.
Prachtig deze oude meuk, en met Rik Zaal. Veel gezien bij AT5, in de betere tijd (nog zonder al dat woke gedoe).
Ja, AT5 is niks meer van over. Kon je vroeger als volwaardige extra tv zender beschouwen. Geen idee meer wanneer ik daar voor het laatst naar gekeken heb. De Woestijn Leeft!
Rijk de Gooyer zag dit al van ver aankomen.
Filmpje erbij:
www.youtube.com/watch?v=zz1XuiysO2o
Maar worden de mannen of de vrouwen nu gecanceld?
REAGEER OOK