Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

OPROEP aan huisartsen. Wat vindt u er nou van?

HALLO HUISARTSEN, hier de kans om uw HART te luchten

Er zitten regelmatig wat huisartsen in de mail en we zijn eigenlijk wel een keer benieuwd naar de stemming onder de rest van de witte jassen, bijvoorbeeld voor een fraai bundeltopic. Mede door de uitspraken van de Rotterdamse huisarts Matthijs van der Poel bij BEAU willen we graag weten: hoe vindt ú als huisarts nou dat het gaat? De situatie bij u op de praktijk, de verdeling van de vaccins, de logistiek, het stoppen met vaccineren, de eisen, de Gezondheidsraad, het RIVM, Hugo de Jonge, bezettingsgraad, bureaucratie, toedienen van vaccins, weggooien van vaccins, enzovoorts.

Bent u een huisarts, dit is uw kans om uw hart te luchten. Om úw verhaal te laten horen. Om aan te geven waar het volgens u mis gaat. Of misschien gaan er dingen wél goed, dat kan natuurlijk ook. Mail uw grieven naar redactie@geenstijl.nl. En dan bundelen we de opmerkingen en verhalen - uiteraard volledig anoniem, anonimiteit gegarandeerd - voor een gezellig vervolgtopic. Want reken maar dat ze 't lezen.

Reaguursels

Inloggen

Deense Hugo gaat neer tijdens persco. Zou ze een prikje hebben gehad?

https://t.me/WeTheMedia/16441

Ben_Hur | 15-04-21 | 19:21

Ik hoor van een vriendin die in een ziekenhuis werkt, dat ze daar nog steeds niet allemaal gevaccineerd zijn terwijl ze dat liever gisteren nog dan morgen willen.

En ja, ze werkt als verpleegkundige en heeft zelfs een tijd moeten bijspringen op de IC afdeling.

Roos | 15-04-21 | 16:16 | 1

Dat is inderdaad waar. Ik ben verpleegkundige in de ambulante GGZ en kom bij heel veel mensen thuis langs. Ik heb echt nog geen idee wanneer ik een vaccin kan krijgen. Door veel mensen en hun familie te zien, heb ik een sterk verhoogde kans op covid oplopen en het te verspreiden. We bleken in januari al gewoon “vergeten” te zijn. Zo triest is het al; een inventarisatie maken van hulpverleners is al te veel gevraagd voor de faalhazen van de Jonge en co.

In het begin van de corona epidemie, waren er niet genoeg beschermingsmiddelen. Moet je zonder wat dan ook naar mensen toe. Wij zijn een klein zelfstandige club hulpverleners en hebben via via zelf spullen moeten inkopen. Op zich prima hoor, maar als je dan die De Jonge ook toen hoorde: alles moest via de overheid. Wij konden spullen over kopen van Buurtzorg waarvoor hulde. Bij Nieuwsuur hoorde ik die tijd de Jonge zeggen dat het aso van die organisatie was om niet te wachten op de overheid (want dat zou “eerlijk” zijn....). Ik heb liever eigen verantwoordelijkheid en heel fijn dat een handige en grote organisatie als Buurtzorg ook wil delen met anderen.
Later idem tav sneltesten dat was ten tijde dat je zo maar 5 dagen moest wachten als je je wilde laten testen.

Wat jij noemde tav die vriendin; vandaag hoorde ik precies hetzelfde verhaal van een patiënt over haar schoondochter!

Nuuk | 15-04-21 | 18:40

Spillage. Genomineerd neem ik aan.

Pieterman | 15-04-21 | 15:34

Wanneer worden Renault monteurs onderhand een keer om hun mening gevraagd? Daar zit Nederland al dik een jaar op te wachten.

Nohara | 15-04-21 | 14:49 | 1

Wij, de schoorsteenvegers, wilen ons ei ook wel eens kwijt.

porto | 15-04-21 | 15:23

Huisartsenvak; miles wide and inches deep. Meerderheid van je klanten komt met onzinklachten als jeuk aan de grote teen, verkoudheid, griep pijn aan het hoofd/buik/rug/knie, misselijkheid, duizeligheid, overspannenheid enz enz. Kun (en moet) je gewoon naar huis sturen omdat eea vanzelf weer overgaat. Maar o wee als je die ene klant mist met bv vermoeidheid tgv acute leukemie, dan zijn de rapen gaar.

Diederik_Ezel | 15-04-21 | 14:28 | 3

Dat is wel je vak. Je bent de beoordeler en de toegang naar de specialist. Met een goede anamnese en een relatief goedkope bloedtest kun je vaak een hoop uitsluiten en daarna eventueel wait and see beleid toepassen. Maar je mag niet onverschillig worden.

letopuwzaak | 15-04-21 | 15:12

Er zijn 2 soorten
De eerste gaat voor z'n patiënten ongeacht of het 12 uur werken is op dit moment.
2 artsen met een werkdag van 8 uur want dat staat garant voor een riant inkomen.

likdoorn | 15-04-21 | 16:04

komt er grofweg wel op neer ja. kernkwaliteit: geduld en blijven glimlachen, wel waakzaam blijven voor echt gedonder, dan doorsturen.

nobodiesunmighty | 15-04-21 | 17:34

Ik heb vroeger wel vaak doktertje gespeeld. Maar vind het echt een bende vergeleken met hoe ik toen mijn praktijk runde

jeweettochniet | 15-04-21 | 14:14 | 4

vroegah was alles beter. vind ik nog steeds.

nobodiesunmighty | 15-04-21 | 17:35

Ik ga dood hier..haha

Bodomchild5 | 16-04-21 | 07:44
▼ 1 antwoord verborgen

@Misterspok is me gelukkig voor, maar inderdaad: het zijn de doktersassistenten die de grootste klappen op moeten vangen vanwege de totale chaos waar de eerstelijnszorg inmiddels in is aanbeland. Academicuskwaaltje zal ik maar denken. Wat huisartsen wel weten is het gevolg voor de "cliënten" met andere klachten dan corona.

Voor wat praktisch prikken betreft ook de trombosedienst, de GGD protocollen voor corona, huisartsenposten en eerste en spoedeisende hulp in de poliklinieken in ziekenhuizen, etc. Als volslagen leek lijkt me dit een uitermate complexe wereld om te betreden, laat staan op "waarde" te schatten.

Maar succes uiteraard!

Hetkanverkeren | 15-04-21 | 14:08

De zorg wordt dramatisch gestuurd en gecontroleerd in Nederland. Sinds de zelfmoord van Arthur Gottlieb: https://lezersvanstavast.blogspot.com/2014/09/arthur-gottlieb.html
(De medewerker van de toezichthouder in de zorg die consequent werd tegengewerkt OMDAT hij zijn werk deed en uiteindelijk zelfmoord pleegde) is er helemaal niets verbeterd.

De incompetente klootzakken die daarvoor verantwoordelijk komen uit hetzelfde stinkende nest als die rampbestuurders die nu indirect burgers aan het vermoorden zijn door wederom compleet te falen. In dit geval bij het uitvoeren van een vacciantiestrategie.

@GeenStijl. Maak eens een tijdlijn van falend bestuur in de zorg. De ene blunder na de andere. Vergelijkbaar met ministerie van V&J.

van heinde en verre | 15-04-21 | 14:05 | 10

@BoerKoekoek | 15-04-21 | 15:24:
Dat laatste mag en kan toch helemaal niet? Ik maak wel eens mee dat een patiënt naar een ziekenhuis wordt gebracht, en ze daar dan dus niet makkelijk kunnen zien welke medicatie of aandoening de patiënt heeft en dit kan gevaarlijk zijn.
Het is maar net waar je banger voor bent.
Uiteraard moet de beveiliging en privacy hoog in het vaandel staan.

letopuwzaak | 15-04-21 | 15:35

kalm... kalm... kalm....,maar het klopt. Het is van alle tijden. We leven nog, ondanks het bestuur. hahaha

nobodiesunmighty | 15-04-21 | 17:37
▼ 7 antwoorden verborgen

Vraag liever eens wat de doktersassistenten er van vinden. Die worden immers platgebeld met alle vragen en klachten over het corona beleid en dat honderden keren per dag in een gemiddelde praktijk. Helemaal schande is het dat wanneer het iemand niet uitkomt om op een bepaalde dag zijn vaccinatie te komen halen er niet wordt geaccepteerd ze kunnen dit niet verzetten. Ja want ik had een dagje weg gepland stom wijf en wiel ander keer. De huisartsen zijn ook absoluut niet blij met het vaccineren en laten liever de ggd dit verzorgen. Info komt van een medewerker aldaar.

Misterspok | 15-04-21 | 13:40

Eens in de 4 jaar gaan er +/- 10 miljoen mensen stemmen in Nederland. Op naar het plaatselijke kleuterschooltje, paspoort laten zien, hokje in, stemmen , weer naar buiten, zeg bijmekaar 5 minuten totaal. In die zelfde tijd of zelfs korter kan je gevaccineerd worden volgens mij. Dus in zeg 3 a 4 dagen max. kunnen alle 16 miljoen Nederlander geprikt worden. Dat die vaccins er niet zijn is natuurlijk schandalig en een ander verhaal.

streknek | 15-04-21 | 13:38 | 4

Maar omdat ze bang zijn dat je spontaan omvalt moet je minimaal een kwartiertje blijven zitten, dat maakt het wat omslachtiger. Alhoewel, je zou natruurlijk een leuk wachtterrasje kunnen maken alwaar men onder het genot van een versnapering de wachttijd volmaakt.

Charred_Metal | 15-04-21 | 14:00

@Charred_Metal | 15-04-21 | 14:00: Als fieldlab bedoelt u? Want terrassen zijn haram, maar op 1 1/2 meter in de plaatselijke sporthal zitten kan uiteraard wel want daar drinkt niemand iets. Sukkels in Den Haag.

BoerKoekoek | 15-04-21 | 14:04
▼ 1 antwoord verborgen

Het vaccinatiebeleid, de strategie is ronduit bagger.
Ben boven de 65, longpatiënt, maar mijn huisarts en longarts zijn nooit benaderd over wie hun kwetsbare patiënten zijn. Nu merk ik dat opeens andere groepen voorgaan in ons land. Bagger!

wijzeneus | 15-04-21 | 13:38 | 1

Uw huisarts vaccineert de 60 tot 65 jarigen. Meldt u bij uw arts aan dat u aan eind van de dag voor restant in aanmerking wilt komen. Ik ben 67 en krijg waarschijnlijk morgen aan eind van de dag mijn prik.

Willem53 | 15-04-21 | 14:40

Mijn stiefvader is huisarts en krijg daardoor het nodige mee. Het schijnt nogal een rotzooitje te zijn met wie welke vaccins wanneer krijgt. En wanneer er dan vaccins zijn worden er een boel weggegooid. Om deze reden heb ik bijvoorbeeld al een vaccinatie gehad. Onder het mom van 'Ben je in de buurt? Als je over een half uurtje hier kan zijn krijg je een vaccin. Anders moeten we het weggooien'. Totaal bizar, geplande vaccins worden niet afgenomen. En 3 keer raden bij welke bevolkingsgroep die afzeggingen het meeste voorkomen. Als Geenstijl-lezer zal je meteen weten welke ik bedoel. Affin, het is een lekker rotzooitje.

sander3488 | 15-04-21 | 13:34 | 8

@BoerKoekoek | 15-04-21 | 14:30:
-
Eensch! Aan de schandelijke praktijken(!) van -met name- specialistische afdelingen in ziekenhuizen moet paal en perk gesteld worden. Tot ruim een uur na je afspraaktijd zitten wachten kán niet - en is desondanks schering en inslag. De hoofdschuldigen? De vijftigplus deeltijdbaan-mevrouwen met de kortpittige kapsels en de driekwart broeken die de dienst uitmaken achter de balie, maar die het woord 'klantgerichtheid' compleet vreemd is. Tijdroof. Gewoon de rekening sturen.

bisbisbis | 15-04-21 | 15:11

Je moet keihard de woensdag vermijden, vrijdag ochtend maandag ochtend zijn de momnten voor afspraken

Socialekrakert | 15-04-21 | 15:42

Het is inderdaad een puinzooi, ik hoor verhalen uit verzorgingshuizen dat wanneer een bepaalde doelgroep geprikt is en er vaccins over zijn deze massaal worden weggegooid omdat ze dan geen ander mensen mogen vaccineren. Maar ja, wat gaat er wel goed in dit land? IC plaatsen tekort, mondkapjes tekort, handschoenen tekort, beademingsapparatuur tekort etc. etc. Zolang alle uitgerangeerde en geflopte politici vervolgens in organisaties als GGD, CBR Onderwijsraad, NS etc, etc terechtkomen zal het een steeds grotere zooi worden. De Coronacrisis maakt dit weer pijnlijk duidelijk, daarbij verbleken bijna alle voorgaande blunders. Ik bedoel, wie koopt er nu hogesnelheidstreinen in Italië en dan ook nog bij een fabriek die nog nooit hogesnelheidstreinen heeft gemaakt, je moet er maar op komen. In het bedrijfsleven waren deze clowns nooit ver gekomen.

lagelander | 15-04-21 | 15:56
▼ 5 antwoorden verborgen

De grote vraag is waarom ziekenhuizen niet zijn betrokken in vaccinatiecampagne. Goed bereikbaar, bekend voor mensen, personeel in overvloed, infrastructuur compleet aanwezig. Waarschijnlijk hadden ze er bij het RIVM niet aangedacht.

Vula | 15-04-21 | 13:32 | 5

@Charred_Metal | 15-04-21 | 14:24: niet lachen: er ís geen betrouwbaar overzicht bij "het centrale gezag". Heej, er is zeker wat aan de hand, zeer wel mogelijk geassocieerd/gecorreleerd met (is ie al volledig geidentificeerd dan wel gezien?), sars2covid, maarrrrr iedereen klooit maar lekker aan. t Lijken net mensen hahahaha, dat vertelde mijn vaatwasmachine ophaaldienst telefoniste.

nobodiesunmighty | 15-04-21 | 17:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Ja, reken er op dat ze het gaan lezen en dat ze er zich geen zak van gaan aantrekken, reken daar ook maar op.

streknek | 15-04-21 | 13:30

Huisartsen zijn gek op easy geld verdienen, op de jaarlijkse griep prik verdienen ze tussen de 12 en 20 euro, als ze nu hun hele praktijk in moeten enten met covid vaccin dan pakken ze zo voor de kerst even 200k extra als de overheid zegt je krijgt 5 euro per prik dan zullen ze het echt niet doen voor die paar grijpstuivers..

Tonythelonley | 15-04-21 | 13:30 | 3

Nare opmerking. Maar dat is verplicht. Iedereen verdient geld. Ik herhaal: iedereen verdient geld.

nobodiesunmighty | 15-04-21 | 13:58

@Charred_Metal | 15-04-21 | 14:26: zal best, en huisartsen zouden dat ook makkelijker kunnen, zie hun vaccinatie ervaringen. Bizar dat dit nog niet eens lukt: ze krijgen het niet voor mekaar om er wat mee te verdienen. Ach, en bonussen, das wat voor mensen met een psychiatrische achtergrond in het bankwezen...

nobodiesunmighty | 15-04-21 | 17:46

Zojuis even bij mijn huisarts geweest. Ik ben 60 min en heb op 1 april (geen grap) mijn eerste Astra Zeneca vaccinatie gehad. Er ligt nu een besluit dat er niet meer met Astra Zeneca geprikt gaat worden voor 60 min. Dat blijkt dus niet waar te zijn. Iedereen die al een 1e vaccinatie heeft gehad krijgt nog gewoon een 2e Astra prik. SCHANDALIG. Hiermee neemt de overheid wederom risico's met de levens van de burgers. Ik wil geen 2e AZ prik. Ik wil gewoon mee met alle luilakken die nog niet gevaccineerd zijn en nu de ongelofelijke mazzel hebben dat ze wel een veilig Pfizer vaccin gaan krijgen. De huisarts die hier aan mee werkt ga ik melden bij het regionaal Tuchtcollege wegens het bewust in gevaar brengen van mijn gezondheid door mij een vaccin te verstrekken wat niet veilig is en niet mag worden toegediend aan mensen in mijn leeftijdsgroep.

BoerKoekoek | 15-04-21 | 13:28 | 11

Geen enkel vaccin is goedgekeurd of veilig bevonden. Veel plezier met je prik.

MooseNL | 15-04-21 | 17:42

Stel je niet zo aan boerKoekoek. Gewoon die AstraZeneca spuit erin en niet zeuren.

Gravin v Kippenbouth | 15-04-21 | 18:26

"Tot nu toe zijn er 225 meldingen van overlijden na coronavaccinatie. Het gaat hierbij om 182 personen van 80 jaar of ouder, 34 personen tussen de 65 en 79 jaar en 8 personen onder de 65 jaar. Van één persoon is de precieze leeftijd niet bekend. De meeste meldingen gingen over het vaccin van Pfizer/BioNTech (Comirnaty)(150 na de eerste vaccinatie en 40 na de tweede vaccinatie). Dit is het meest gebruikte coronavaccin en tevens het vaccin dat vooral in de ouderenpopulatie gebruikt wordt."

Gewoon AZ nemen is veiliger! We worden weer besodemieterd, die nikskunner von der Leyen wil van Astra af vanwege groot narcistisch ego dus vol op Pfizer

Sluitingstijdheld | 15-04-21 | 19:59
▼ 8 antwoorden verborgen

Zit Baudet nou bij te beunen?

gestoptmetroken | 15-04-21 | 13:28

Zo te lezen zijn er net zoveel huisartsen als virologen hier in de comments.

oldandwise | 15-04-21 | 13:28 | 2

Denk het niet, want anders had dit topic niet aangemaakt te hoeven worden.

Charred_Metal | 15-04-21 | 14:28

pas maar op.... ik ken dr een paar....

nobodiesunmighty | 15-04-21 | 17:46

Vrijwel 100% van de huis- en longartsen is al gevaccineerd. De bofkonten. Maar hoe zou het komen dat er zo weinig anti-vaxxers tussen zitten?

Diederik_Ezel | 15-04-21 | 13:28 | 3

Omdat ze Pfizer of Moderna krijgen

zenuwpees | 15-04-21 | 13:54

Als ik huisarts was, zou ik mij ook laten vaccineren. Enerzijds vanwege de verhoogde kans om besmet te raken, maar vooral ook omdat je als huisarts veel anderen kunt besmetten.
Maar ja, ik ben geen huisarts en op mijn zolderkamer kan ik niet besmet raken laat staan iemand besmetten.

jemagookniksmeer | 15-04-21 | 14:26

Diederik_Ezel | 15-04-21 | 13:28
Je doet je naam wel eer aan!

Mad Max | 15-04-21 | 15:34

Hoe moeilijk is het om een paar sporthallen open te gooien. Maximaal bevoorraden met beschikbare vaccins en iedereen die een prik wil hebben, kan langskomen. Stempeltje in je vaccinatieboekje en weer door.

priks | 15-04-21 | 13:25 | 3

Leuk idee, en gaan we dan basketballen bij de GGD-locaties en in de ziekenhuizen?

John McClane | 15-04-21 | 13:28

@John McClane | 15-04-21 | 13:28: Zolang het maar buiten op de parkeerplek is want binnen is niet toegestaan.

priks | 15-04-21 | 13:31

@John McClane | 15-04-21 | 13:28: Prima want daar kunnen ze toch niks.

BoerKoekoek | 15-04-21 | 14:06

Simpel.
De logistiek is volkomen chaos.
In mijn straat is een 65 jarige een week eerder aan de beurt geweest dan een 80+er.

gemeentereiniging | 15-04-21 | 13:24 | 3

Misschien omdat die 65-jarige er ouder uitzag dan die 80-jarige.

Drukvandaag | 15-04-21 | 13:27

Of is die 65- jarige een oudgediende van de NPO.

jemagookniksmeer | 15-04-21 | 14:27

Priklocaties lijken mij wat efficiënter, dan één voor één iedereen af te gaan. Maar je komt tenminste niet in een hackable ggd database.
Met dit tempo zijn we ergens in 2025 klaar. Gaat lekker.

Wim Venijn | 15-04-21 | 13:22 | 1

Het voordeel is dan wel dat men ondertussen veel meer weet over wanneer welke eventuele bijwerking zouden kunnen optreden en bij welke doelgroep en hoe ze die eventuele bijwerkingen vóór kunnen zijn door bijvoorbeeld, ik noem maar iets willekeurigs, anti-bloedprop-medicijnen voor te schrijven voordat ze het vaccin toedienen. Daarbij opgemerkt dat ik een leek ben op het gebied van medische dingen.

kweethetooknietbeter | 15-04-21 | 13:35

Het zal niet meer lang duren voordat de huisarts zich moet beperken tot oren uitspuiten en wratje wegwerken. Diagnose en verwijzingen zal overgenomen worden door een AI doktor app. Het is volledig uit de tijd dat mensen nog beslissingen nemen op basis van een beperkt aantal dingen die ze ooit uit het hoofd hebben moeten leren. Jammer maar helaas.

logicavanhetgevoel | 15-04-21 | 13:21 | 4

@Wim Venijn | 15-04-21 | 13:23: Ik had laatst jeuk aan mijn kont. Bleek dus gewoon terminale kanker te zijn volgens Google.

priks | 15-04-21 | 13:27

Inderdaad, volledig uit de tijd dat uit het hoofd leren; de huisarts kan het toch ook gewoon vragen aan Alexa of aan Koekel? ;)

kweethetooknietbeter | 15-04-21 | 13:27
▼ 1 antwoord verborgen

Mijn ouders hebben de brief net binnen, en worden over een paar dagen vaccineert gelukkig maar, allebei 70 en hebben COPD. Dit waren echt geen leuke tijden voor ze. Over paar weken kunnen ze weer doen wat ze willen.

endtotrolling | 15-04-21 | 13:21 | 3

Denk je dat echt? Vergeet het maar...

Nilfisk | 15-04-21 | 13:24

Wie heeft u dat wijs gemaakt. Er veranderd helemaal niets!

vluchtelingallergie | 15-04-21 | 13:27

Naïviteit in een notendop.

ja,diedus! | 15-04-21 | 13:28

Kom uit een huisartsen familie en heb dus eerste hands info. Huisartsen zijn een soort poortwachters en grotendeels psychologen. Ze zijn vooral bezig met psychosomatische klachten van patiënten af te zwakken (door ze gerust te stellen) en moeten daarnaast altijd mega scherp zijn op dat ze die paar gevallen van wel ernstige onderliggende problematiek signaleren of serieus genoeg nemen om iemand door te sturen. Tijdens de eerste golven was het bizar rustig op de praktijken, omdat al die aanstellerige hypochonders plotseling nergens last meer van hadden. Maar dat was eigenlijk omdat ze bang waren om in een wachtkamer te gaan zitten. Dat zie je ook altijd in vakanties, dan zijn mensen ineens niet ziek.
Later in het jaar is het aantal mensen met stress-gerelateerde klachten alsmaar toegenomen, maar die worden bijna linea recta naar de fysio doorgestuurd.
De artsen die ik ken worden gek van de bange patiënten door de overdreven aandacht aan zelden voorkomende bijwerkingen. En niet alleen patiënten, maar ook onder de laag opgeleide assistenten is de wappie angst enorm toegenomen, wat voor allerlei problemen zorgt. Als er niemand is om de telefoon op te nemen namelijk, moet de dokter dat zelf doen en kan hij minder consulten draaien. Er zijn inmiddels ook artsen die door die overgebleven vaccins in hun persoonlijk netwerk zeggen "hey als ik deze week over heb en je wil een prik, laat het maar weten hoor". Anyway, zo kan ik nog wel even doorgaan, maar neem het vooral niet van mij aan en check je inbox maar voor de anonieme verhalen. Meeste huisartsen zijn alleen meer van het D66 type en lezen Geenstijl niet vrees ik.

Quantum Suicide | 15-04-21 | 13:20 | 3

Klopt, de wachtkamers waren werkelijk uitgestorven. Dat verbaasde mij ook enorm.

vluchtelingallergie | 15-04-21 | 13:32

Ik lees nergens in u stukje over de gigantische belasting sinds de corona crisis op de doktersassistente in de gemiddelde praktijk. Die kun je pas poortwachters noemen want alle ellende en gezeik komt het eerste bij hun terecht en dan pas bij de huisarts. Van de 12 assistenten die ik ken is er geen 1 wappie trouwens. Wel hebben er 4 covid opgelopen in de praktijk omdat ze door moesten buffelen met teveel mensen. Huisartsen familie he? Hoe typerend dit.

Misterspok | 15-04-21 | 13:49

Anders bel je even het LHV en vraag je hoe hoog de vaccinatiebereidheid is onder praktijkondersteuners en triagisten bij de huisartsenposten vs onder artsen zelf. Zelfde experiment kan je ook doen onder ziekenhuisverpleegkundigen vs internisten/specialisten/etc. Feit blijft dat hoe lager geschoold, hoe lager die bereidheid is vanwege irreëel angsten en dat ziekteverzuim ook hoger is bij een gelijke belasting. Ik zeg niet dat het voor allemaal geldt, maar ik ken helaas naast de keiharde werkers die zelf ook risico's lopen in de zorg ook een shitload aan mensen die de kantjes er af lopen en zich bij elk wissewasje 'ziek' melden (avond daarvoor wijntje teveel op of gewoon geen zin alsof ze nog als puber schoolziek zijn). Vaak al tig keer een waarschuwing gehad, maar ja ontslaan of berispen kan niet, want ze zijn al zo schaars.

Quantum Suicide | 15-04-21 | 14:02

Ik kijk uit naar de reacties/inzendingen van de huisartsen en dan ook spoedig de eersten te mogen lezen hier op GS!

kweethetooknietbeter | 15-04-21 | 13:19

In mijn familie zijn vrijwel alle 60+ gevaccineerd, via GGD of evt reservelijst van de huisarts, maar dan moet je wel zelf de telefoon pakken.

Diederik_Ezel | 15-04-21 | 13:12

Zonet de oproep uit de brievenbus gehaald, man, 60 jaar AstraZenuwka. Wat moet ik?

Normpje | 15-04-21 | 13:10 | 12

Gewoon doen wat je wil en niet zo miepen. Je hebt je beste tijd toch al gehad, dus either way, het maakt niet zoveel meer uit.

John McClane | 15-04-21 | 13:25

Man, >60 jaar, afgelopen zaterdag eerste inenting gehad. Zonder enige bedenking opgehaald. Het risico acht ik zo klein! O ja, ex-huisarts, ex-tropenarts en met speciale interesse in infectieziektenbestrijding. Voor mijzelf acht ik dat risico dus verwaarloosbaar maar ik vind ook dat iedereen dat voor zich zelf moet uitmaken. Daarbij vraag ik me soms wel eens af of iedereen de juiste informatie heeft om die inschattingen goed te maken. Er is zo enorm veel ruis.

Pardoes | 15-04-21 | 16:03

@Pardoes | 15-04-21 | 16:03: Dank voor uw geruststellende woorden. Ik zal mij naar de slachtbank laten leiden.

Normpje | 15-04-21 | 17:55
▼ 9 antwoorden verborgen

Huisartsen, een beetje de Ronald de Boers (wat was nu eigenlijk ECHT zijn positie, zeg het maar...?) of Rintje Ritsma's (meerdere EK's en WK's allround gewonnen maar nooit goud op een Olympics...) van de medische wereld.

Kunnen veel dingen redelijk maar blinken in geen enkel onderdeel echt uit.

Ik kom er gelukkig zelden, bij een huisarts, maar die enkele keer dat ik er ben geweest dacht ik steeds 'Dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken cq. opzoeken in de medische encyclopedie.'

Als het echt moeilijk wordt verwijzen ze je naar een specialist.

Ach, ze moeten er blijkbaar zijn, maar vind ze wel zwaar overschat, en kijk er ook echt niet tegenop.

Realism Is All | 15-04-21 | 13:10 | 5

Rechts op het middenveld of indien nodig spits.

John McClane | 15-04-21 | 13:26

@BBRDWR | 15-04-21 | 13:14: Ik dronk ooit een biertje met een gepensioneerde witte jas. Die zei: "Internisten weten alles (van hun vakgebied), maar kunnen niks. Chirurgen kunnen veel, maar weten niks. Patholoog-anatomen kunnen én weten veel, maar dan is het te laat." Vond ik een mooie, treffende uitspraak.

H. Caulfield | 15-04-21 | 13:44

Midden in de nacht eruit, stervende mensen, ach ja, wat stelt het eigenlijk voor.

ger1306 | 15-04-21 | 21:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Vraag gelijk erbij in hoeverre artsen worden meegenomen in de aanpak tegen Corona en hoeveel vrijheidsgraden zij daarin missen. Zij zijn immers de eerste lijn in de zorg die een grote al dan niet de grootste bijdrage doen / kunnen leveren. Dit nav berichtgeving over dat huisartsen patienten met klachten enkel naar huis mogen sturen met het advies om paracetamol te nemen.

Wensbaar Denken | 15-04-21 | 13:08

Zogenaamd gaat vaccineren voorspoedig.
Mijn tante van 75 jaar oud mag over 2 weken. Zij snapt ook niet waarom dan pas.

Krijgtheenenweer | 15-04-21 | 13:08 | 2

De sporters mogen deze week. Uw tante had geen lobby.

Vula | 15-04-21 | 13:29

Dat komt door een typisch Nederlands fenomeen: gepruts, chaos en falende communicatie. Daarbovenop nog Mark en Hugo die poep praten en shit veroorzaken.

Nivelleermarionet | 15-04-21 | 21:52

Hallo huisartsen, als u dit topic leest, bij wie moet ik zijn met een ingewikkelde vraag over een ingewikkelde ziekte in combinatie met de inenting. Ik heb de huisarts gebeld en daar kreeg ik antwoord van de assistente die een en ander in de boeken had nagekeken, dat heb ik liever niet. Bij de GGD zitten ze een standaard scherm voor te lezen, ik kan ook lezen. Bij wie moet je zijn om een serieuze vraag te stellen, waar je serieus antwoord op kan verwachten.?

osolemio | 15-04-21 | 13:07 | 11

@Diederik_Ezel | 15-04-21 | 13:20: Ga ik doen, in het ergste geval heb ik ruzie, in het gunstigste geval heb ik antwoord. Brutaal ben ik niet (alleen hier op GS wel) maar het is te belangrijk om te laten zitten. Thanks!

osolemio | 15-04-21 | 13:31

@osolemio | 15-04-21 | 13:31: U kunt evt erbij zeggen dat u namens huisarts XYZ belt die zelf te druk is, maar dat u zijn assistent bent en graag deze casus wel overleggen en graag de mening vd specialist wil weten zodat u de pt goed kan adviseren wat te doen. Het komt vast goed.

Diederik_Ezel | 15-04-21 | 13:33

@osolemio | 15-04-21 | 13:14: Een E-consult kan hier in Brabant bij het MMC ziekenhuis . Inloggen met DigiD.

Koning BongoBongo | 15-04-21 | 13:49
▼ 8 antwoorden verborgen

Ik krijg morgen een prik uit restant Astra zeneca van mijn huisarts. Ben 68.

Willem53 | 15-04-21 | 13:06 | 2

U ziet er nog goed uit voor 68

laurentius | 15-04-21 | 13:24

Zou ik niet doen. Volgens het protocol van het Britse ministerie van gezondheid is het AZ vaccin erg gevoelig voor temperatuur licht en zuurstof.
Buiten de orginele verpakking en koelkast gaat het maximaal 6 uur mee, daarna moet je het weggooien. Kliekjes opmaken is dus geen optie.
Het beste is dus 's ochtends een prik gaan halen als het spul nog vers is.

copywriter | 15-04-21 | 17:00

Vergeet ook niet te vragen naar die idiote mondluierplicht, 1,5 meter desocialisatie, avondklok, alcoholklok en de rest van de maat(ont)regelen.

Digitaal Smoelwerk | 15-04-21 | 13:06 | 1

Mondluiers zijn voor mensen die poep praten

WA_Mozart | 15-04-21 | 14:55

Dit is pure discriminatie. Waarom huisartsen wel en ik niet? Nou? Nou?

dathoujetoch | 15-04-21 | 13:05 | 1

Omdat huisartsen het vieze werk opknappen waar mijnheer/mevrouw de specialist zich te mooi voor vindt. Als de huisartsen uitvallen dan stort de complete zorgstructuur in. Want dan staat elke ingegroeide teennagel of steenpuist bij het ziekenhuis aan te bellen.

Nivelleermarionet | 15-04-21 | 21:47

Als er inderdaad wordt meegelezen: er zijn 3,9 miljoen prikken gezet. Waarom zit mijn arm daar niet bij? (medische indicatie)

de visser | 15-04-21 | 13:05 | 1

Hier staat welke risicogroepen worden gevaccineerd. Zit je daarbij en heb je geen uitnodiging ontvangen, dan moet je even contact opnemen met je specialist. Zit je daar niet bij, dan moet je gewoon even wachten.
www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie/profe...

John McClane | 15-04-21 | 13:09

Reken er inderdaad maar op dat dit stijlloze magenta blog in Den Haag goed gelezen wordt.

Wijze uit het Oosten | 15-04-21 | 13:04 | 2

Hoi Pieter.

Dubbelepunthoofd | 15-04-21 | 13:17

Door de AIVD. Zeker. Dan bent u vast in beeld. Vuige non conformisten zijn het, die Reaguurders.

Dickie1908 | 15-04-21 | 13:21

OMT.... weleens van gehoord?

En je weet dat je alleen jankverhalen krijgt bij dit soort oproepjes, per definitie geen gebalanceerd verhaal. Maar goed, voor gebalanceerde verhalen is GS dan ook niet opgericht.

_pacman_ | 15-04-21 | 13:04 | 2

Hoezo niet gebalanceerd. Politiek niet correct hooguit (links/rechts).
Maar ik geloof dat de chirurg en de zwerever als ook de verhuizer en de kantoorklerk hier op geen stijl vertoeven ...

Het Licht | 15-04-21 | 13:29

Iets met ongefundeerd en kwetsend toch? Gebalanceerd? Ik verwijs u naar de website van de Margriet of de Jeaup.

BoerKoekoek | 15-04-21 | 13:37

Mogen amateurgynaecologen ook reaguren?

BrutusBosch | 15-04-21 | 13:04 | 1

Weet jij toevallig waar je extra lange horlogebandjes kunt krijgen ? Het zou makkelijker zitten rond mijn bovenarm.

Lt-Kol Kilgore | 15-04-21 | 13:16

Politiemensen, schooldirecteuren mogen ook schrijven.

Tête de veau | 15-04-21 | 13:03 | 2
-weggejorist-
DenDeenseElena | 15-04-21 | 13:18

Mijn huisarts stelt, die paar keren dat ik er geweest ben, altijd dezelfde vraag:
"Wat denk je zelf dat het is? " En daarna een doorverwijzing.
Dat tekent voor mij wel zo'n beetje de geloofwaardigheid van deze groep.
Mislukte specialisten. Overbodige zorglaag.

Nivirto | 15-04-21 | 13:03 | 11

@Nivirto | 15-04-21 | 13:12: Uw opmerking is gewoon te dom voor woorden. Ik ga er niks aan toevoegen anders dan dat zo'n opmerking soortgelijke mafklappers aantrekt die dan ook nog even en passant laten weten dat ze zich niet gaan laten vaccineren.

Zwizalletju | 15-04-21 | 13:46

Je hebt ze wel nodig voor het doorverwijzen en recepten. Dus niet overbodig.

DeCynischeAmbtenaar | 15-04-21 | 14:08
▼ 8 antwoorden verborgen

Ik speel heel vaak doktertje met m’n vrouw.
Mag ik nu ook mailen?

Ruimedenker | 15-04-21 | 13:02 | 3

Jij niet maar je vrouw mag wel mailen voor een second opinion.

Drukvandaag | 15-04-21 | 13:23

In zijn geheel niet geïnteresseerd in de mening van mijn huisarts. Die wist mij tijdens mijn coronaperiode slechts paracetamolletjes als advies te geven, heeft geen enkel verstand van de ziekte en lult politieke morele prietpraat à la D66.

Een verpleegster in het ziekenhuis daarentegen heeft mij wél geholpen met nieuwe waardevolle kennis over het virus, COVID-19, asymptomatisch zijn en vaccins.
De kunde van een medicus lees ik aldus niet af in de geschreven meningentekstjes die zij naar media sturen, doch des te meer uit de praktijk genaamd 'leven'. Desondanks ben ik zeer benieuwd of het verhaal van mijn verpleegster ook te lezen zal zijn in de verhalen van huisartsen.

Mensdier | 15-04-21 | 13:00

Ik ben niet-erkend kwakzalver. Mag ik dan ook naar jullie mailen?

2voor12 | 15-04-21 | 12:59

Mijn huisarts geeft een dubieus advies aan mijn man met een auto-immuunziekte. Zo van: kan geen kwaad, Covid is erger. Mijn vertrouwen in hem is daardoor behoorlijk gedaald moet ik zeggen. Klopt van geen kant.
Huisartsen weten hoegenaamd nauwelijks iets van Sars-Cov2-virussen. Ook zij worden gepusht door de Pharmaceuten. Ik heb er absoluut geen vertrouwen in dat zij een onafhankelijk oordeel vellen. Alleen al, dat hele gedoe met die mondkapjes, zij zouden toch beter moeten weten. Meegaan in dit hele toneelspel is kennelijk toch makkelijker. Ben erg benieuwd naar alle reacties.

Wachtmaar! | 15-04-21 | 12:57 | 5

Welk "dubieus" advies? Hoe weet u dat dit advies "dubieus" is? Een of andere klotskop op Youtube (mensen die zelf ook vaak niet helemaal belangeloos handelen)? En waarom "klopt het van geen kant?" Hoe weet u zo goed dat huisartsen "gepusht" worden?
Weet u wat me bij volk zoals u altijd zo opvalt? Aan de ene kant moeten we allemaal "onafhankelijk denken", maar aan de andere kant doen ze zelf wel de meest stellige beweringen zonder enige kritische reflectie.

De echte Stolwijker | 15-04-21 | 13:21

@Willem53 | 15-04-21 | 13:00:
De meeste mensen zijn alleen maar bang. Angstige en slechtgeinformeerde mensen kunnen nooit een weloverwogen beslissing nemen. Hij mag het ook zelf bepalen, maar als ik het hem uit zn hoofd kan praten, zal ik het niet nalaten.

Wachtmaar! | 15-04-21 | 13:23

@John McClane | 15-04-21 | 13:06: klopt, en ook empathie tonen, dan ben je ook een goede huisarts.

DeCynischeAmbtenaar | 15-04-21 | 14:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Huisarts is een zwaar beroep. En ik kan het weten. Een ex van mij komt er voor elk wissewasje. En ik hoor dat ook vaak aan. En dan denk ik: zuchhhhttt. De huisarts zal wel veel meer klandizie hebben waarvan ie moet zuchten.

Leptob | 15-04-21 | 12:57 | 1

Ik zeg: 'remgeld' op ieder bezoek aan de huisarts. Financiele prikkels helpen, echt. In Belgie weten ze dat al heel lang.

DeCynischeAmbtenaar | 15-04-21 | 14:10
-weggejorist-
onbewoondeiiiiiland | 15-04-21 | 12:56

Bij ons in het dorp adviseerde een huisarts om je niet te laten vaccineren . Niet alle huisartsen zijn gelijk .

elevator | 15-04-21 | 12:56 | 6

@De echte Stolwijker | 15-04-21 | 13:17: Wat een onzin. Vaccineren is een optie, maar niet of gedeeltelijk vaccineren ook. Waarom een spuit in je lijf tegen iets waar je hoogstwaarschijnlijk niet ziek van wordt, en als je er al wel ziek van wordt, er prima middelen (medicijnen) zijn om je thuis mee te behandelen. Helaas hoor je daar nooit wat over, hoewel, vandaag had GeenStijl toevallig een linkje. Ik hoef die rommel niet, en een huisarts die een gezond persoon afraadt zich te laten vaccineren is in mijn ogen een goede arts.

Geert Maksimaal | 15-04-21 | 16:43

@Geert Maksimaal | 15-04-21 | 16:43: baby's zijn vaak ook helemaal gezond maar die vaccineren we uit voorzorg ook. Zou kwalijke zaak zijn als we dat niet deden.

Tjatiswat | 15-04-21 | 18:39

@Geert Maksimaal | 15-04-21 | 16:43: Vandaag begrafenis in Drenthe v man 55 jaar, Covid.

ger1306 | 15-04-21 | 21:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Misschien ook even vertellen waarom u, net als die andere 13.999 huisartsen, uw eed op de medische hulpverlening massaal hebt verbroken door eerst u zelf te laten vaccineren i.p.v. de oudjes.

Buiswater | 15-04-21 | 12:55 | 6

@MoonBeebe | 15-04-21 | 12:59: Onzin. Als er een griep epidemie is (ongeveer elk jaar) worden ook niet massaal de huisartsen en al de medewerkers gevaccineerd. Griep zorgt net zo goed voor uitval als Covid of andere zaken.

BoerKoekoek | 15-04-21 | 13:35

@MoonBeebe | 15-04-21 | 14:38: Dt maakt voor het ziek worden en uitvallen/sluiten niks uit. Voor Covid kun je elke andere besmettelijke ziekte invullen. En dan worden echt niet alle huisartsen en medewerkers gevaccineerd.

BoerKoekoek | 15-04-21 | 15:13
▼ 3 antwoorden verborgen

Het niet toestaan dat huisartsen zelf de medicatie mogen bepalen.
https://www.maurice.nl/2021/04/12/waarom-mogen-huisartsen-hun-covid-19-patienten-niet-goed-behandelen/

Pimp my Voortuin | 15-04-21 | 12:52 | 1

Alleen Mark en Hugo weten hoe het moet. Althans, gesouffleerd door allerlei betweters.

Ommezwaai | 15-04-21 | 12:56

De blaren op je tong lullen om de groep patiënten met obesitas over te halen om zich vooral te laten vaccineren en er dan achter komen dat ze geen woord Nederlands spreken.

Eppo | 15-04-21 | 12:52 | 3

BMI 40.
Moet met zes man/vrouw frequent omgdraaid op de IC.
Anders stikken ze.
Benoem het toch een keer,80% is gewoon te zwaar met veel onderliggend zichzelf aangedaan lijden.

De Profundus | 15-04-21 | 13:00

Vetzakken bevolken de IC, daar zou ik m'n vaccinatiecampagne op richten. Doe maar gewoon fatshamen, het is gewoon een probleem. Covid-19 is een welvaartsziekte die met name de vetzakken zwaar treft. En tja, gemiddeld hebben de muzelmannen en -vrouwen dikke koppen en aardig wat buikvet. Zo'n vetschort maakt het er allemaal niet gemakkelijker op.
Maar daar hoor je dus niemand meer over. Maar het is niet weg.

Bakkeleures | 15-04-21 | 13:16

Ben serieus wel eens benieuwd hoeveel van die lui op de IC er een niet-Europese achtergrond heeft.

sander3488 | 15-04-21 | 13:41

Gelukkig heeft het CBS gemeten dat het vertrouwen in de politiek met maar liefst 13% is gestegen.

KillerK | 15-04-21 | 12:50 | 1

... en het vertrouwen in het CBS daarmee omgekeerd evenredig gedaald is...

bisbisbis | 15-04-21 | 15:28

De mening van een huisarts kan evenveel waard zijn als die van een gemiddelde reaguurder: er zit een hoop middelmatig spul tussen. Je hebt zelfs natuurgenezers die zich huisarts noemen...

beldewouten | 15-04-21 | 12:50 | 8

Te lui om zich te specialiseren inderdaad. Echte artsen worden geen huisarts, dan ben je echt wel een kneus. En dat blijkt ook wel.

Bakkeleures | 15-04-21 | 15:21

@Diederik_Ezel | 15-04-21 | 12:57: het is pas strafbaar als je de regels overtreedt. Dat hoef je niet te doen als je ook kabalakabala homeopathische meuk propageert.

beldewouten | 15-04-21 | 17:55
▼ 5 antwoorden verborgen

Ok, dan houd ik m’n mond wel even.
Het woord is aan de artsen.
Ben best benieuwd wat de beroepsgroep eigenlijk vindt van al dat gepruts door mensen die niet tot hun beroepsgroep horen.
Stuur dan!!

Ruimedenker | 15-04-21 | 12:49

Een groot deel weet volgens mij niet eens dat ze experimentele zooi inspuiten.

Nilfisk | 15-04-21 | 12:49 | 1

Vertel het ze dan!
ZuigerT

Ruimedenker | 15-04-21 | 12:50

Spuiten spuiten spuiten spuiten.... arghhhhhh.

rein9576 | 15-04-21 | 12:48 | 1

Vind ik ook: spuiten die shit! Jansen en Jansen, AstraZeneca, enz! Voor iedereen die daar om vraagt en zich bewust is van de risico's! Actie, actie, actie...
(Maar doe mij toch maar een Pfizer, BionTech, Moderna of iets anders safes. Just to be on the safe side...)

Aristotalloss | 15-04-21 | 13:21

Zoveel deskundigheid in de panelen en dan toch nog huisartsen vragen?

NeedIsaymore? | 15-04-21 | 12:48

Kritiek op de vaccinatie kan niet, dan ben de lul als huisarts.

Tronald_dump | 15-04-21 | 12:47 | 1

Dat is nou het leuke van anonimiteit.

Leyrann | 15-04-21 | 13:13

Goeie!

guile | 15-04-21 | 12:47

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com