Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Mesverbod in Zaantje, zes voorbeelden

Er mag ook helemaal NIKS meer

In het vergiet van Amsterdam, namelijk Zaanstad, zijn vanaf vandaag een aantal dingen verboden. Zo is het verboden een kaas aan te snijden op straat (voorbeeldfoto hierboven). Die kaas is immers een Gouda en die moet lekker oprotten naar Gouda. Bent u toevallig aan de beurt om de wekelijkse samenkomst van de Vomarclub te voorzien van een hapje en een drankje, dan is het zaak om de asperges niet aan te snijden op straat (voorbeeld 2). De kopjes zijn trouwens het lekkerst. Hebt u nou met iemand nog een aardappeltje te schillen, doe dit dan niet in de publieke ruimte (voorbeeld 3). Een haring snijden doet u binnen (voorbeeld 4). Bent u iemand met een reumatische aandoening en zoekt u hulp bij het snijden van tomaten (voorbeeld 5), leg dan het mes terug in de besteklade vooraleer u de straat op gaat om hulp te zoeken. En als u Simone Kleinsma bent moet u al helemaal opdonderen (voorbeeld 6). De boete voor het op straat lopen met een mes bedraagt €2.500.

Voorbeeld 2

Voorbeeld 3

Voorbeeld 4

Voorbeeld 5

Voorbeeld 6

Reaguursels

Inloggen

Je zou het ook bij de oorzaak aan kunnen pakken (ouders, cultuur), maar dat is te ingewikkeld. Laten we het gewoon weer verbieden.

Stijl_Loos | 24-10-20 | 08:12

Ze bedoelen Islamieten, maw lichtgebint.

Short | 24-10-20 | 07:38

Laatste foto is eng. Het idee was goed, de uitwerking echter.... inmiddels zo'n 30 jaar geleden trouwens, was ze ongeveer 31 jaar.

owikzegmaarwat | 24-10-20 | 01:43

Lekker boeien, Randstad. Toch al vertieft daar, next!

paradoxical | 23-10-20 | 23:15

Het wordt nog veilig in gazaanstad.

ariedeknaller | 23-10-20 | 22:45

€2500,- boete voor dragen van een mes?... man man, droeg vanaf mijn 15e een Buck 110 en heb deze sinds 5 jaar geleden vervangen naar een Hillknives OFK 1 en zijn we 42 jaar verder... weet niet beter dan dat het een goed stuk gereedschap is en behandel het ook zo...... handen af van mijn EDC, Groeten van een PartiSaen!

Annie MG 42 | 23-10-20 | 22:04 | 1

Buck 120 General

Braco.me | 24-10-20 | 00:38

LOL, nee, zo'n Simone Kleinsma wil ik niet
's avonds in een Zaans steegje tegenkomen. ;-)
.
Maar goed ,lieve kinderen (ook الأطفال of çocuklar ),
de aardappelschilmesjes dus netjes bij moeder thuis laten.
Ook graag in Zaandam-Zuid, aka 020...

hotmint | 23-10-20 | 21:37

Heb al zeker 30jr. een zakmes bij mij, ‘n reuze handig persoonlijke tool voor onderweg met betrekking tot o.a. touwtjes doorsnijden, brood smeren en spek of kaas snijden. Vanzelfsprekend is mijn mes al ’n keer afgepakt en in de oneindig plastic messenbak op een niet nader te noemen airport gedeponeerd (was ‘m vergeten, maar de detectiepoort niet). Dat doet eventjes zeer, maar dan koop ik bij terugkomst in de gereedschapswinkel gewoon weer een nieuwe. Mijn laatste aanwinst is een mooie handzame Opinel Carbon No-6. Heb ook nog een Ontario SP2 Air Force SURVIVAL dingetje, maar die laat ik meestal thuis… zo’n mes is zeker geen speelgoed en hoort enkel bij een PSU. Overigens liggen de zogenaamde ‘al dan niet’ keramische keuken en/of vleesmessen voor slechts ’n paar luttele euro’s in elke discountshop, laat ze dat maar aanpakken middels copy legitimatie indien ranzige snotapen zo’n ding willen kopen. Naïviteit versus commercie zeg maar.

Sw.Dwaallicht | 23-10-20 | 21:23 | 2

Spyderco tenacious hier. Altijd thuislaten richting Schiphol.

Risingson | 23-10-20 | 23:35

Ja, ik weet het, zoiets moet altijd mee in het ruim maar zat kennelijk nog in m’n handbagage. Verder deden ze er niet hysterisch over. Voorts ’n mooi zakmes, maar iets te modern voor mij.

Sw.Dwaallicht | 24-10-20 | 03:00

Alles kan met je bloten handen. Nergens een mes voor nodig anders dan burgelijke onbenulligheden en voor de show.

aflaatverkoper | 23-10-20 | 21:19 | 2

Sprak hij, de versgejaste pieperschillen achteloos onder de duimnagel vandaan peuterend.

bisbisbis | 24-10-20 | 08:02

De messias zal dan ook wel niet snel terugkomen.

Blauwpetje | 23-10-20 | 20:47

Erg leuk en aardig, maar hoe kom je dan op een legale manier aan keukengerei en gereedschap? Een stanleymes kopen, of mee nemen om te gaan behangen o.i.d. is er dan ook niet meer bij.

elco485 | 23-10-20 | 20:45

Wat moet je nu als je nog een appeltje te schillen hebt met iemand? Eerst even naar Krommenie rijden ofzeau?

Gele Beer | 23-10-20 | 18:25 | 2

Ja maar geen sluiproute nemen en niks afsnijden.

Wat moet je overigens bij die gladoren? Is ook Zaanstad hoor.

Guusneus | 23-10-20 | 19:52

Is ook Zaanstad

Ruud5 | 23-10-20 | 20:24

Ik draag altijd een groot scherp kromzwaard. Mag dat ook al niet meer?

Jezus_Boeddha | 23-10-20 | 18:01 | 2

Jezus_Christus!!

schijtzat | 23-10-20 | 18:06

Riep u mij?

Andorian | 23-10-20 | 18:08

Ik wil wel een pondje van die Goudse kaas, volvette en jong belegen, net als ikzelf.

Jezus_Boeddha | 23-10-20 | 17:59

Een volk verpest het voor alle anderen volkeren en zijn de dupe daarvan. Ipv de regels bij het verantwoordelijke volk te leggen, zo zou het moeten zijn.

bigstone | 23-10-20 | 17:54 | 2

Corona heeft laten zien dat we niet altijd zo verantwoordelijk zijn. Bovendien, wat moet je met een mes bij je, anders dan een verpakte messenset die je net bij de Blokker hebt gekocht.

Ruud5 | 23-10-20 | 20:27

@Ruud5 | 23-10-20 | 20:27: het wordt dan wel erg lastig voor behangers, vloerbedekkingleggers etc om hun gereedschap te vervoeren

elco485 | 23-10-20 | 20:47

Ja lekker slim, alle winkels in Zaanstad die een mes voor in de normale keuken verkopen kunnen die dus nu uit de schappen halen, scharen idem trouwens.

kolonel bromsnor | 23-10-20 | 17:47

Zo'n kaasmes heb ik standaard bij me.
Ik werk daarmee mijn nagels bij op kantoor als er een vervelende klant voor me zit.
#jemagooknixmeer.

zwenkwieltje | 23-10-20 | 17:42

En geen pop corn met bij pathé. Mensen nog an toe..

Mahazioth | 23-10-20 | 17:36

Er staat 'Sweet Charity" op de taart van die taart. Dus die deugt. Of we dat even subliminaal tot ons willen nemen, a.u.b.

Sans Comique | 23-10-20 | 16:58 | 1

Goed opgemerkt. Culturele kolonisering.

kindapaas | 23-10-20 | 18:52

Misschien kunnen ze ook onthoofdingen verbieden? Voor de zekerheid

Diederik_Ezel | 23-10-20 | 16:51 | 5

Of een bepaalde religie gewoon verbieden en de achterlijken die de proleet aanbidden, gewoon naar landen (terug) sturen waar achterlijkheid de norm is.

bqbq | 23-10-20 | 17:25

@bqbq | 23-10-20 | 17:25: Dat gebeurt pas als bijvoorbeeld politici moeten onderduiken vanwege aanhoudende doodsbedreigingen.
O nee, toch niet. Grapje.
Van Rutte mag de ideologie die schuilgaat achter de permanente dreiging zich vrij in dir land ontplooien.
Critici moeten hier vrezen voor hun leven c.q. voor politieke processen.

jgrotius | 23-10-20 | 17:40

@bqbq | 23-10-20 | 17:25: Gewoon eisen dat kinderen in het onderwijs geleerd wordt logisch na te denken en te redeneren en niet steeds op de emotie te reageren. Dat doen dieren, die kunnen niets anders. Mensen zijn beter dan dat. Zouden het kunnen en moeten zijn. Maar dat moet wel aangeleerd worden.

Sans Comique | 23-10-20 | 18:01
▼ 2 antwoorden verborgen

In de kolf van mijn twee revolvers zit een mesje dat je uit kan vouwen. Mag dat wel ?

Croisantneuf | 23-10-20 | 16:40 | 2

Zo een als in een Zwitsers zakmes? Nee dan, want daar zit geen terugklapslotje op, dus gevaarlijk. Doe er maar een hockey puck in dan...

Canis.bonus.es | 23-10-20 | 19:37

@Canis.bonus.es | 23-10-20 | 19:37: dat gaat niet. ik draag mijn grote Smith & Wesson revolvers altijd in zo'n schouderholster, 1 aan iedere kant. Hockey pucks lijken mij teveel op dikke tepels. Krijg je rare reacties op. Heb je dikke tepels omdat je blij bent me te zien of gewoon je revolvers ?

Croisantneuf | 23-10-20 | 22:26

en een kartelschaar, mag dat dan nog wel......... is immers ook een steekwapen, met een stompe punt, dat dan wel weer...

gebochelde | 23-10-20 | 16:40 | 1

Of twee breinaalden en een bolletje wol?

Canis.bonus.es | 23-10-20 | 19:39

Dit soort algemene verboden, en vooral eigenlijk die dwangsom, zijn gebasseerd op een veronderstelling dat een mes gedragen op het persoon buiten huis dus per definitie een wapen is. Het probleem is dat eigenlijk ieder object (met verschillende mate van effectiviteit, dat wel) als wapen te gebruiken is. En messen, bijlen en andere gereedschappen zijn in de juiste context gewoon niet geweldgerelateerde, functionele objecten.

Een betere optie, hoewel ook zeker niet perfect, is om potentieel gevaarlijke objecten zoals messen te verbieden in die context waar het belang van functioneel gebruik onwaarschijnlijk is en redelijkerwijs niet opweegt tegen de risicos van geweldgerelateerd gebruik. Hiermee bedoel ik: in het uitgaansleven, bij een voetbalstadion, festivals en dergelijke. Dit is doormiddel van APV al geregeld in veel steden.

Waarom dan toch deze maatregel? Ik denk dat het een combinatie is van symboolpolitiek, naieve hoop, en weinig tegengeluid uit de bevolking. Het aantal mensen in praktijkberoepen die om niet-geweldsredenen een mes dragen neemt toch af, en mesgerelateerd geweld is acuut een probleem, dus ik denk niet dat veel mensen hierover in opstand gaan komen. Ook wil ik er op wijzen dat een mes een bijzonder slecht zelfverdedingswapen bij verdediging tegen een andere persoon met een mes of een vuurwapen, dus dat argument is hier ook niet echt geldig. Als wapen zijn messen vooral geschikt als "equalizer" voor zwakke mensen tegen fysiek sterke mensen.

Zendavesta | 23-10-20 | 16:36 | 3

Links populisme dus. Roepen dat iets een gevaar is om het vervolgens niet toe te laten.

Johanvb | 23-10-20 | 20:12

En nu dit verbod er is, zijn alle problemen natuurlijk ook de wereld uit. Symptoombestrijding is dit. En vooral blijven wegkijken van het echte probleem.

elco485 | 23-10-20 | 20:49

Absoluut. Maat van me heeft een tijdje gescharreld met de dochter van de leider van de plaatselijke motorclub. Die meid kon goed wat schade aanrichten met een sjaal met een hangslot aan het uiteinde geknoopt.

mr_666 | 23-10-20 | 21:17

wat vervelend nou, moeten ze de bajonet van de ak-47 afhalen daar in Zaanstad

tek | 23-10-20 | 16:36 | 1

Vlammenwerpers gaan helemaal hot worden daar...

Canis.bonus.es | 23-10-20 | 19:40

wood_zor | 23-10-20 | 16:19 Mag toch wel met alleen een "herdertje "? of mag dat ook niet (meer) ?

gebochelde | 23-10-20 | 16:36

Eindelijk een werkende maatregel.

Openbaar Mysterie | 23-10-20 | 16:27

Ik overigens nooit geweten dat E.T. een tomaat kon snijden.

Ruimedenker | 23-10-20 | 16:18 | 1

Voorbeeld 2 lijkt me een imam.

wijsvinger | 23-10-20 | 16:24

Ik zie er nogal onschuldig uit. Preventief fouilleren zal mij niet overkomen.

CalamityJane | 23-10-20 | 16:13 | 4

Kortpittig kapsel. Nee,geen gevaar van te duchten.

oldandwise | 23-10-20 | 16:16

Dat kan een man ook Ruimedenker.
Splitrokje erboven en je bent het vreertje

CalamityJane | 23-10-20 | 16:27

Drie weken niet wassen helpt ook prima.

deja_view | 23-10-20 | 16:29
▼ 1 antwoord verborgen

Er is al een verbod op mensen neersteken, waarom denkt men dat dit verbod wel helpt?

Gandalph | 23-10-20 | 16:10 | 2

Veel volk daar kan niet lezen en luisteren, echter met bedragen hebben ze geen enkele moeite.

wijsvinger | 23-10-20 | 16:17

Het tuig schiet elkaar kapot met kalashnikovs en sabelt elkaar neer met kapmessen, maar de gewone burger mag niet meer met een zakmes in z'n broekzak over straat.

wood_zor | 23-10-20 | 16:19

Een foto van Simone K. met een grote taart (2*dus) en dan daaronder schrijven: mes, pik, snijden.... Het is weekend!! "plop*...

Frietpiet | 23-10-20 | 16:09 | 1

Cannibalisme

wijsvinger | 23-10-20 | 16:18

Nu heb ik vanaf het moment dat ik op de scouting zat aan al een zakmessen op zak. Eerst een Zwitsers zakmes, na mijn diensttijd lange tijd mijn PSU mes en op het moment een Opinel 10 (omdat ik minder kurken hoef te verwijderen en alleen maar schil of verpakkingen openmaak).
De messen waar problemen mee veroorzaakt worden zijn vaak kunstzinnige creaties die een hoog 'stoer' gehalte hebben of koks- en keukenmessen die duidelijk niet op de plek zijn waar je ze mag verwachten.
.
Maar wat wordt er nu verboden?
Zijn het de messen die duidelijk niet op straat rondgedragen horen te worden (anders dan van de winkel naar huis)? Of ook degene die gebruikt worden voor het schillen van je appel, het openmaken van een verpakking en dergelijke?
.
En die onduidelijkheid vind ik het waardeloze van veel Nederlandse wetgeving. Het is zo vaag en arbitrair als de pest.
En de pest is dat het geven van de boete zo gefikst is en de verbalisanten geen enkele moeite kost. daarnaast worden ze niet tot nauwelijks aangesproken op eventuele onredelijkheid bij het opleggen van die boete.
Voor de burger in kwestie kost het echter veel tijd en moeite om zijn gelijk te halen. Pas dan is er een kans dat deze een 'sorry' te horen krijgt. En pas als er veel burgers zo'n procedure opzetten of iemand vanuit de journalistiek er zich mee gaat bemoeien zal er iets veranderen.
Kijk maar naar de hele rel rond het huwelijk van Grapperhaus. Pas toen de media zich er mee ging bemoeien werden de strafblad aantekeningen toch maar geschrapt.
.
Ook met dit messenverbod ga je zien dat niet degene waarvoor dit verbod opgezet is worden beboet maar wel burgers die bijvoorbeeld tijdens snoei- of kluswerkzaamheden worden beboet.
Of de vijftiger die altijd al de deur uit ging met een zakmes op zak.

Johanvb | 23-10-20 | 16:08 | 5

Precies dit. Ik heb altijd mijn nummer 8 in de broekzak. En mijn oude victorinox ligt ook nog wel ergens.

wood_zor | 23-10-20 | 16:24

@wood_zor | 23-10-20 | 16:24:
Volgens mij zou het ook gewoon goed zijn om deze regels iets te nuanceren en vouwmessen zonder slot (zoals een standaard Victorinox zwitsers zakmes) gewoon toe te staan. Als ik me niet vergis is het in de U.K. ook zo geregeld. Als effectief wapen zijn dit soort messen namelijk nutteloos, maar extreem praktisch als zakmes.

Zendavesta | 23-10-20 | 16:40

Inderdaad, altijd een mes bij me, vanaf dat ik 10 jaar was, reuze handig. Tegenwoordig trouwens ook een pepperspray. Hoeveel kost dit samen?

B. Randnetel | 23-10-20 | 18:54
▼ 2 antwoorden verborgen

ondertussen verkopen de supermarkten in Oostenrijk jachtmessen, machetes en allerlei messen die in NL verboden zijn. Nu is het jachtseizoen, in het voorjaar heb je messen in de tuin nodig. In de deur van mijn auto heb ik een knipmes liggen voor zagen en snijden (mag niet in NL), gekocht bij de Lidl. peperspray is hier overal verkrijgbaar.

"jongeren" weten heus wel aan verboden messen te komen. Politie mag ze niet controleren want discriminatie. Degenen die zo´n mes gebruiken om hun broodje in tweeën te snijden, die zijn gevaarlijk, dus beboeten maar.

bergsbeklimmer | 23-10-20 | 16:08 | 2

Als je even terug in Nederland bent besef je weer wat voor een Disneyland het is. Naief maar niet om te lachen.

A.S. Perien | 23-10-20 | 16:12

Hier is een winkel waar je ook alles kan koper, geweren, pistolen, pepperspray, zogenaamd voor de jacht.

gato | 23-10-20 | 18:02

Mmm hoeveel zin heeft dit als preventief en doelgericht (wat word afgeschilderd als etnisch profileren en dus nazipraktijken) fouilleren niet is toegestaan?

peterdh | 23-10-20 | 16:07

En zinksnijders? Die zie je daar wel veel.

wijsvinger | 23-10-20 | 16:06

Je mag een mes cadeau geven, gewoon een simpel cadeaupapier erom heen en bij is gebruiksklaar. Zo ligt mijn “cadeau” honkbalknuppel ook in de auto.

Conifeer | 23-10-20 | 16:05 | 2

Een mes geef je niet cadeau, daar hoor je altijd een (symbolisch) bedrag voor terug te krijgen.

Bugblatter | 23-10-20 | 16:22

Leg er een bal naast of een oude 5 euro Marktplaats handschoen en het is een sportartikel.

Lorejas | 23-10-20 | 16:23

Dit is de doodssteek voor de criminaliteit in Zaanstad.

Mr_Natural | 23-10-20 | 16:05 | 1

Er mag nog steeds met scherp geschoten worden.

A.S. Perien | 23-10-20 | 16:19

"We laten ons echt niet bangmaken."
"Onze manier van leven zal echt niet veranderen."
"Het zijn slechts incidenten. Daar moet men niet zo over onderbuiken."
Beste linkse mensen, hoe voelt het om keer op keer op keer ongelijk te krijgen?

Varende_Reaguurder | 23-10-20 | 16:03 | 4

De problemen zijn een oorzaak van populistische rechtse lui die in Nederland wonen. Dat veroorzaakt een klimaat waardoor die jongeren zich zo gaan gedragen. Het zijn dus niet de jongeren met messen die het probleem zijn, want zij zijn slechts een reactie op het verderfelijke klimaat dat door een rechtse kliek aangejaagd wordt.
Als die rechtse kliek dus wordt uitgebannen dan houden alle andere problemen vanzelf op.

Johanvb | 23-10-20 | 16:17

@Butt-head | 23-10-20 | 17:43: Blij dat mijn sarcasme zo goed verborgen bleef. Kan ik nu beginnen met mijn infiltratie om die linkse club van binnen uitte hollen.

Johanvb | 23-10-20 | 20:21
▼ 1 antwoord verborgen

Er was daar in sommige wijken toch al een verbod op scheermesjes?

Mr_Natural | 23-10-20 | 16:02 | 1

Alleen voor de scherpslijpers daar.

A.S. Perien | 23-10-20 | 16:08

Handen verbieden lijkt me zinniger, dan kunnen daar geen messen in vastgehouden worden en hebben haatbaarden ook meteen hun zin als handweigeraar.

Dezenaamhier | 23-10-20 | 15:58 | 1

Dat wordt in bepaalde landen al eeuwenlang gedaan.

Mr_Natural | 23-10-20 | 16:00

Het gemiddelde k**marokkaantje dat om half twaalf 's avonds nog op straat is heeft gemiddeld vijf oudere broers - die hem niet alleen na thuiskomst geheel uitwonen, maar die hem ook uitstekend kunnen voorzien van een keramisch keukenmes van de Action dat op geen enkele detector opvalt. Koester overigens nu niet de illusie dat de behoofddoekte jongedame bij de Action-kassa haar neefje om een legitimatie gaat vragen, als hij daar met zes van die dingen aan komt zeulen.

bisbisbis | 23-10-20 | 15:56 | 3

Bij de Action koop je zo'n mes voor een prikkie.

Mr_Natural | 23-10-20 | 15:59

Steekhoudend betoog.

A.S. Perien | 23-10-20 | 16:02

Dat van dat uitwonen schrijft u wel erg verlekkerd op.

oldandwise | 23-10-20 | 16:14

Beste Simone Kleinsma, waarom wilt u zo als een doorgesnoven halve zool geportretteerd worden? We zien al genoeg BN-personen die een dwangbuis verdienen.
Bij voorbaat dank. Evocatus
.

Evocatus | 23-10-20 | 15:53

Mijn zuivelboer snijdt de kaas altijd met een wurgstokje.

Ridde Rogter | 23-10-20 | 15:53

Dit soort maatregelen krijg je als er teveel rare snijbonen rondlopen.

Mr_Natural | 23-10-20 | 15:50

Dus als ik een nieuwe besteklade koop bij de Hema in Zaanstad, moet ik alle messen achterlaten? Of er gewoon mee in het zicht lopen? Hiero boa, in plastic verpakt.

Met_baard | 23-10-20 | 15:50 | 2

Wie koopt en nu nog dingen in een ver van huis gelegen winkel, om ze daarna zelf naar uw huis te zeulen?!? Die nieuwe besteklade wordt gewoon bij u aan de deur bezorgd.

Het brein erachter | 23-10-20 | 16:08

@Het brein erachter | 23-10-20 | 16:08: Dat kan dus ook niet meer. Postbode mag er ook niet mee rond lopen.

Lorejas | 23-10-20 | 16:25

F*cking millennials.

Gajus | 23-10-20 | 15:48

Dat zal een hoop oplossen inderdaad..

miknic | 23-10-20 | 15:48

Túúrlijk, joh - de gemeente Zaanstad doet even standvastig, voor de Bühne.
-
Wát een giller. Er durft op Poelenburg en Peldersveld (behalve de reiniging) geen overheidsdienst meer te komen. Ismael Ilgun territory. Ze zijn compleet de controle kwijt over het gebied. De hoeveelheid huisvuil die daar iedere dag(!) aan de voet van de flats moet worden opgehaald is onvoorstelbaar, ze flikkeren ALLES uit het raam, een Marokkaanse woestijnkasbah is er niets bij.
-
Doe maar flink. Maar vertel er wél even bij, hoe je denkt te gaan handhaven, hypocriete slapjanussen.

bisbisbis | 23-10-20 | 15:45 | 6

Mee eens, gewoon een 4 meter hoog hek om die wijk. met een poort t.h.v. de Mc-Mecca aan de A8. Maak er maar een Nationaal park of een reservaat van. Huur vervolgens de Safari bus van de Beekse Bergen (die staat momenteel toch stil) en je kunt er een leuke tour van maken. een soort van PvdA/Denk safari.

muggetje | 23-10-20 | 16:05

Huisvuil niet ophalen, met een voorlader 5 meter van flat schuiven, vlammenwerper erop. Zijn ze gewend waar ze vandaan komen, het verbranden van hun vuil.

Painauchocolat | 23-10-20 | 20:04

Allemaal leuk en aardig. Maar het is nu wachten tot de rest van nederland volgt. Binnenkort ook een messenverbod bij u in de regio.

elco485 | 23-10-20 | 20:55
▼ 3 antwoorden verborgen

Een leeftijdsgrens op de verkoop van messen? En dat is dan 18 ofzo? Of gewoon 50 (meest logisch)?

Leptob | 23-10-20 | 15:45 | 1

Dat debat moet nog op het scherpst van de snede gevoerd worden.

A.S. Perien | 23-10-20 | 16:09

Je zal die laatste maar zo in een donker steegje tegenkomen.

TheOneTruth | 23-10-20 | 15:45

Ik vermoed dat er toch niemand zo'n boete kan betalen (ja zwart, dat wel), dus heeft geen zin. En ze durven toch alleen maar blanken erop aan te spreken want anders is het weer profileren.

Hadena | 23-10-20 | 15:44

Ik vind het een briljant plan. Kunnen we dit ook doen voor voorwerpen waarmee je vuur kan maken? Dat zou namelijk een hoop autobranden kunnen schelen.

kweethetooknietbeter | 23-10-20 | 15:43

De plaatselijke Fin boeit het niet. Honkbalknuppels schijnen ook effectief te zijn.

nietsdoenerT | 23-10-20 | 15:42 | 1

Neem dan een stalen, geen houten.

gato | 23-10-20 | 20:01

Die Zaanse vlogger, mag die nog wel de straat op met zo'n scherpe neus?

Mr_Natural | 23-10-20 | 15:39

Ik kies mes 2, Word helemaal warm van een mooi groentenmes.

Tishetnetnie | 23-10-20 | 15:38

Een kartelmes mag ook niet meer?

Mr_Natural | 23-10-20 | 15:37 | 2

FvD heeft daar een verbod voor aangevraagd.

Rest In Privacy | 23-10-20 | 15:38

Hij is leuk!

oldandwise | 23-10-20 | 15:41

En de jaarlijkse open mesdag van de Mesdagkliniek, mag dat nog wel? Ik vraag dit voor een TBR kennis van mij.

oldandwise | 23-10-20 | 15:34

Zolang de politie niet preventief mag fouilleren, want dat is dan racisme ofzo, doet dit weinig tav preventie.
M.a.w er blijven gewoon koppen rollen, dankzij links (en onderhand ook het hele centrum) die vindt dat preventief fouilleren kwalijker en schadelijker is voor degenen die dat ondergaan, dan dat het een probleem oplevert voor de slachtoffers van messentrekkerij door arrogante, onopgevoede (of juist met veel haat tegen onze maatschappij 'opgevoed'), veelal geestelijk bekrompen , agressieve kutkids.

Zer0-hedger | 23-10-20 | 15:32

Dus als AZ nu tegen Barcelona moet spelen zouden ze makkelijk winnen.

DrumPiet | 23-10-20 | 15:32

Landverovertje spelen de nieuwe Nederlanders toch wel, met of zonder mes.

Rest In Privacy | 23-10-20 | 15:31

Binnenkort worden in Zaandam alle auto's verboden omdat er mensen met een auto zijn doodgereden.

Selassie | 23-10-20 | 15:31 | 1

Da's een goeie, auto's gebruiken 'ze' in Zaandam ook als moordwapen.

Papa Jones | 23-10-20 | 16:00

Kaas snijden is moord!

Kaas de Vies | 23-10-20 | 15:30 | 1

Daarom gebruik ik voor de kaas altijd een humaan, milieu verantwoordelijk, groen, recyclebaar en circulair economisch mes.

litebyte | 23-10-20 | 15:44

Een vlijmscherpe vorken, mag dat nog wel?

Mr_Natural | 23-10-20 | 15:30 | 3

alleen scherpe zakdoeken.

rechtsdwalendeautist | 23-10-20 | 15:36

Botte horken worden gedoogd.

A.S. Perien | 23-10-20 | 15:45

Ligt aan de reden dat u deze in uw zak steekt (of houdt)

litebyte | 23-10-20 | 15:46

De Zaansteek

Ruimedenker | 23-10-20 | 15:29 | 1

whahahaha!

bisbisbis | 23-10-20 | 15:46

Een vriend uit Zaandam deed vorige week mee met het Mes op Tafel.
Het komt zo wel heel erg dichtbij.

Piet Karbiet | 23-10-20 | 15:27

Het minst scherpe mes uit de lade loopt dagelijks op straat en is gewoon burgermeester daar.

Rest In Privacy | 23-10-20 | 15:27

Een dunschiller.

CalamityJane | 23-10-20 | 15:26 | 2

Dat is pas echt een martelwerktuig.

Zer0-hedger | 23-10-20 | 15:39

Je stilettohakken thuis laten he.

A.S. Perien | 23-10-20 | 15:51

Ben benieuwd naar de eerste rechtszaken. Als het in de APV staat kan een verbod, maar op grond van bestuursrecht? Weinig kans.

The2Amendment | 23-10-20 | 15:25 | 1

Gatenkaas is 't.

Mr_Natural | 23-10-20 | 15:31

Hoop snedige opmerkingen weer, zou verboden moeten worden.

Mr_Natural | 23-10-20 | 15:25 | 7

Puntige reacties.

Mr_Natural | 23-10-20 | 15:41

Spitsvondig, ja.

bisbisbis | 23-10-20 | 15:47

Steekhoudend hoor.

zwenkwieltje | 23-10-20 | 17:15
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik begrijp dat het gaat om alle potentieel gevaarlijke voorwerpen.

Keukentrapjes?
Auto' s?
Vrachtwagens en busjes?
Fietssloten?
Wandelstokken?
Integraalhelmen?
Schroevendraaiers?
BIC-pennen?
Fietspompen?

Dat wordt een bijzonder willekeurig iets. Laat de Popo maar gewoon etnisch profileren, zonder al die policore ellende er omheen.

Glasgow Argus | 23-10-20 | 15:24 | 1

Aanstekers , lucifers en brandstof mogen ze dan ook wel verbieden, want er fikt nogal wat af daar, wel erg veel auto's bijvoorbeeld.

De kleine jihad die tot nu toe nog, met alle as, onder het tapijt geveegd wordt.

Zer0-hedger | 23-10-20 | 15:43

Juist ja. Dan vind je zo'n mes bij zo'n 15-jarig stuk verdriet waarbij de ballen nog moeten indelen. En dan? Die gaat die boete van 2.5k€ natuurlijk nevernooitniet (kunnen) betalen...

Enter Yeti | 23-10-20 | 15:24 | 1

Ja maar U en ik zijn er ook nog.

Dan belastingbetalen wij dat gewoon bij elkaar voor zo'n slachtoffer der maatschappij.

Realism Is All | 23-10-20 | 15:27

Heel Poelenburg nu in rep en roer of wordt daar net even niet gecontroleerd want ethnic profiling op rapper boefjes mag niet?

Graaf_van_Hogendorp | 23-10-20 | 15:24

Het idee van een crimineel is dat hij zich meestal niet aan de wet houdt..
Waarom geven we niet iedereen een mes zodat het tuig 2 keer nadenkt voordat ze iemand willen “prikken”.

Turbulentie? | 23-10-20 | 15:23 | 1

Of een mes dat aan 2 kanten snijdt, aan de voor- en aan de achterkant.

Mr_Natural | 23-10-20 | 15:24

De Zaanse Snijder alleen nog onbesneden verkrijgbaar.

Mr_Natural | 23-10-20 | 15:23

Oorzaak niet aanpakken, maar het gevolg wel.

Tuurlijk.

Wijze uit het Oosten | 23-10-20 | 15:23

Weer zo'n hersenscheet van een incompetente bestuurder met een incompetent politieapparaat. Die politie is toch nergens te zien en als ze er wel zijn denk ik dat ze het in de broek doen voor (allochtoon) tuig. Dus om daadkracht te laten zien zullen ze wel opa die met zijn Victorinox een appeltje schilt op de bon slingeren.
Nogmaals: als je ander beleid wilt, moet je niet op dezelfde partijen stemmen.

discriminazie | 23-10-20 | 15:21 | 1

Ze doen het denk ik niet eens in de broek voor allochtoon tuig. De meesten van die parels kunnen toch nog steeds niet op tegen een getrainde agent met professioneel wapentuig.

Ze zijn vooral bang om gefilmd te worden en alle Linkshunde die hen daarna het leven zuur uilen maken en uiteindelijk dus voor hun baan.

Nederland topland!

Realism Is All | 23-10-20 | 15:31

Dit is het intelligentie niveau van ons beleid.
Er wordt te veel gestoken, dus verbieden we alle messen.

Mr.Crowley | 23-10-20 | 15:21 | 1

Typisch Jan H. Langzaam en ineffectief.

van Oeffelen | 23-10-20 | 15:24

Etnisch profileren is verboden in Amsterdam en die boete daarop is hoger dan de boete op het hebben van een mes.
Lastig dilemma.

pejoar | 23-10-20 | 15:20

Mag voorhuidjes en clitorissen afsnijden bij kinderen dan ook niet meer op straat? Is wel in strijd met de Grondwet dan. Alleen witte mannen mogen geen mes, die zijn namelijk overal de schuld van.

Cepalislam500mg | 23-10-20 | 15:19

In de Zaanstreek werd altijd vooral gemept met koperen tabaksdozen. Zijn die inmiddels uitgestorven?

Synecdoche | 23-10-20 | 15:18

Marokkanen en Turken lopen al op deze zaak vooruit. Die gebruiken AK-47's.

jantjeuitnederland | 23-10-20 | 15:18

Er was een tijd dat de zaanstreek heel anders was dan Amsterdam. Een ander dialect, geen flikker te doen in het uitgaansleven, elk initiatief strandde op de zultkoppenmentaliteit en de grootste bezigheid was klagen. Zoals Henny Huisman zei: Je moet er geboren zijn om ervan te kunnen houden. Twee geruchtmakende moordzaken waarbij in beide gevallen de dader een Turk bleek te zijn. Nu is helaas de kolonisatie van mijn mooie geboortestreek verder gegaan. Triest, diep triest.

Arnold Layne | 23-10-20 | 15:16 | 3

Pakhuis De Waakzaamheid! Veel acid party's meegemaakt.

Piet Karbiet | 23-10-20 | 15:26

En een goed adresje voor opvoerspullen van de brommert.....

bqbq | 23-10-20 | 15:53

Akz is ermee gestopt. Ook een icoon verloren

Arnold Layne | 23-10-20 | 18:23

Boetes voor kleine zelfstandigen dus, en etnisch preventief fouilleren mag natuurlijk niet. Toktok.

Cepalislam500mg | 23-10-20 | 15:15

Wat is het volgende?
Een door-rood-rijverbod?

Turbulentie? | 23-10-20 | 15:15

Hier valt gewoon over te discussiëren:
'Het is niet normaal om een wapen bij je te dragen.'
Ik zag het vroeger als een stuk gereedschap, speelgoed, en je voelde je soms toch wat veiliger al heb ik nooit gedreigd of gestoken met een mes natuurlijk.

Rest In Privacy | 23-10-20 | 15:15

mijn moeder heeft meestal een koker met breinaalden mee, mag dat?

small_town_dude | 23-10-20 | 15:14 | 5

@litebyte | 23-10-20 | 15:20:
Maar een ijzer 5 heeft toch een groter moment? Om over je driver maar te zwijgen?

libertat | 23-10-20 | 15:26

@libertat | 23-10-20 | 15:26: ijzer 7 is prima, licht genoeg (Mizuno regular flex) en je hoeft niet eens zoveel moeite te doen om iemands arm ermee te breken.

litebyte | 23-10-20 | 15:38

@libertat | 23-10-20 | 15:26: je club moet ook niet te lang zijn. De 7 heeft de juiste loft voor een flinke Jaap.

BrutusBosch | 23-10-20 | 15:39
▼ 2 antwoorden verborgen

En in Amsterdam mag de politie niet preventief fouilleren.

Mr.Crowley | 23-10-20 | 15:14

In Afrika hoort een machete gewoon bij de standaarduitrusting, hoor.

Glasgow Argus | 23-10-20 | 15:12 | 1

In Rwanda kregen honderduizenden er gratis een uitgereikt.

litebyte | 23-10-20 | 15:32

Er IS een aantal dingen verboden.

van Oeffelen | 23-10-20 | 15:12 | 5

Mee eens van Oef, maar er ZIJN een aantal .. schijnt tegenwoordig ook te kunnen.
Taal is een levend iets en taalverval hoort daar kennelijk bij.

DenBeert | 23-10-20 | 15:26

@Lentehaas | 23-10-20 | 15:22: naast de "hun"-ziekte is dit een fout die veel voorkomt, ook bij verslaggevers en bij het journaille.

van Oeffelen | 23-10-20 | 15:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Vermoedelijk helpt dit niks. Het is de mentaliteit en het gebrek aan opvoeding.
Zo'n kudtventje gaat dat echt niet betalen. Als er al betaald moet worden is/zijn het de ouder(s).

bqbq | 23-10-20 | 15:12 | 2

En die hebben geen geld maar wel een graties sociale advocaat.

Cepalislam500mg | 23-10-20 | 15:17

Je bedoelt toch de belastingbetaler neem ik aan? Daar komt de uitkering uiteindelijk toch vandaan.

Voorgeenchanterikpeu | 23-10-20 | 15:18

Dit is dus wat Kaag bedoelde met culturele verrijking.

Toetsenbordcomplex | 23-10-20 | 15:11 | 1

Laat onze toekomstig MP (of min. van BZ) nu eens met rust, ze heeft het al moeilijk genoeg om haar valse imago omhoog te houden.

litebyte | 23-10-20 | 15:25

messen doden geen mensen.

small_town_dude | 23-10-20 | 15:11

Vallen scharen hier overigens ook onder?
Met het oog op de score na de kermis in den Haag..

Rohin | 23-10-20 | 15:10 | 3

Alles waarmee je kan steken en waar geen directe aanleiding voor is om op zak te dragen kan worden gekenmerkt als een wapen dat je niet bij je mag dragen.

Dus neem je over straat een schep mee om bij iemand de tuin te doen, is dat prima. Loop je er 's avonds mee door een uitgaansgelegendheid dan kan je een boete/inbeslagname tegemoet zien.

litebyte | 23-10-20 | 15:28

Scharende lesbo's hebben er een probleem.

A.S. Perien | 23-10-20 | 15:29

Als je bij een kinderdagverblijf werkt, en je brengt de knutseldoos naar een andere locatie, dan zul je inderdaad anderhalf netto salaris kunnen aftikken. Maar het belangrijkste is dat we niet gaan stigmatiseren.

C10H12N2O | 23-10-20 | 15:29

ze gaan pas nadenken als grote groepen met touw denhaag intrekken

SpookJohn | 23-10-20 | 15:10

Zolang ze dit niet combineren met het preventief fouilleren van (met name) mensen die behoren tot de migrantengemeenschappen zal het niets uithalen.

Dus dit is er weer eentje voor de bühne.

Rohin | 23-10-20 | 15:09

Maak pepperspray legaal.
Gewoon prima als verdediging.

Ruimedenker | 23-10-20 | 15:09 | 3

Ik had dat altijd op zak. Enige nadeel is dat de dader je pols kan pakken en het flesje naar jou draaien.
Je schijnt er knap beroerd van te worden. Politiemensen in opleiding moeten dit ondergaan en dan gaan ze overgeven. Geen leuke lesdag, lijkt me.

letopuwzaak | 23-10-20 | 15:14

Niet alleen ter verdediging.

swassannuf | 23-10-20 | 15:15

Het is me nog niet gelukt om met pepperspray een appel te schillen. Misschien doe ik wat fout?

Dezenaamhier | 23-10-20 | 15:47

Hoe ga je precies een mes kopen in de winkel, of een hamer bij de bouwmarkt?

jip_86 | 23-10-20 | 15:07 | 1

In een verpakking... En die kopen "jongeren" gewoon bij hun vriendjes van 18 jaar of ouder...

Ommezwaai | 23-10-20 | 15:08

Ik heb nu al medelijden met de plaatselijke tapijtlegger.

Nock_Churris | 23-10-20 | 15:07 | 1

Stanley

small_town_dude | 23-10-20 | 15:11

Criminelen hebben per definitie geen boodschap aan de wet. Die gaan de messen dus niet thuis laten. Opa met de Victorinox op zak is de klos...

42 | 23-10-20 | 15:06 | 2

Zal m'n Zwitsers zakmes met hand en tand verdedigen.

A.S. Perien | 23-10-20 | 15:17

Waarom zou je een haring snijden (voorbeeld vier).

redthehaghue | 23-10-20 | 15:06 | 5

Voor op uw kaasblokje?

BrutusBosch | 23-10-20 | 15:14

omdat opa 'm anders niet langs z'n gebit krijgt?

Voorgeenchanterikpeu | 23-10-20 | 15:20

Ik ga die kop niet eten hoor, brrrr.

Met_baard | 23-10-20 | 15:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Hamming... Wat een enorme loserT is die vent toch.
Maar goed, wat wil je ook een sociaaldemocraat in hart en nieren die Zaanstad met een schuld opzadelt waar een paard de hik van krijgt.

Ommezwaai | 23-10-20 | 15:05

Niet halal

Ikvalopvrouwen | 23-10-20 | 15:05

Hier vang je alleen maar de "verstandelijk minder bedeelde" crimineeltjes mee. Degenen met een IQ boven 70 weten wel hoe ze dit kunnen ontlopen.
Alles hangt af van kansberekening....

L.E. Raar | 23-10-20 | 15:05

Is er eindelijk een burgemeester die geweld door 'jongeren' wil aanpakken, heeft GS weer een paar liter azijn gezopen. Lekker bezig!

dezakloper | 23-10-20 | 15:05 | 2

U noemt dit geweld door jongeren aanpakken?

Mr.Crowley | 23-10-20 | 15:09

Ik kan anders met een vleesvork ook hele grappige truukjes uithalen.

Leptob | 23-10-20 | 15:04 | 1

Van een keukentrapje afdonderen en je kunt zomaar dood zijn,
kun je nagaan wat er gebeurt als ik dat ding als slagwapen mee over straat neem!!

TijdelijkOptimist | 23-10-20 | 15:19

Zaanstad: € 2500 bestuurlijke boete voor steekwapen op straat (strafrecht?!?)
Den Haag: Kijk hoeveel tijdens de kermis in beslag wordt genomen..
Amsterdam: Halsema: fouilleren KAN stigmatiserend zijn, doen we niet.

Weet u wat pas stigmatiserend is? Een geschiedenisleraar uit Parijs die zijn hoofd kwijt is.

Feynman | 23-10-20 | 15:04 | 2

Zo is dat Feynman... Hamming doet gewoon een beetje mans, meer is het niet.

Ommezwaai | 23-10-20 | 15:07

Bepaalde doelgroep...

Is dit nog nieuws? | 23-10-20 | 15:03 | 1

Precies, ies koeltoer!

eerstneukendanpraten | 23-10-20 | 15:21

Zijn ze helemaal mesjogge?

Ruimedenker | 23-10-20 | 15:02 | 4

@obimikkel | 23-10-20 | 16:54: Tja, maar sinds de oorlog spreekt haast niemand meer Joods.

Zijn de messen overigens het echte probleem? Ze zijn daar van de schietpartijen. Wat is de boete op het dragen van een pistool?

Guusneus | 23-10-20 | 19:56
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken

#BREEK

Thierry Baudet per direct gevraagd uit FvD-bestuur te stappen