Iemand haardhout nodig? Gemeente Zaanstad haalt bankjes van 190.000 euro weg
Ze stonden er immers al vijf jaar
Bankjes. Je kunt er op zitten. Liggen. Staan. Je kunt er je naam in krassen. Je kunt er naar kijken. Een pakje onder plakken. En je kunt ze uitlachen omdat ze 190.000 euro hebben gekost. Althans, die bankjes op de Rozengracht in Zaandam, want normale bankjes voor normale mensen kosten geen 190.000 euro. Goed, dus die dingen staan daar vijf jaar. En nu moeten ze weer weg, want dan is er meer ruimte voor de markt, en kan er een woontoren gebouwd worden. VIJF JAAR staan die bankjes er. Ze hebben 190.000 euro gekost. Het verwijderen kost nog eens 53.000 euro. De gemeente Zaanstad heeft zo'n 728 miljoen euro schuld.
Reaguursels
InloggenHet is echt hoog tijd dat de lieden die dit mogelijk maken en er sprake is van pure onkunde oid zij persoonlijk financieel aansprakelijk worden gesteld. Dat is kennelijk de enige manier om dit soort verkwisting te voorkomen. Nu interesseert het die lieden geen reeth schijnbaar.
Hoe komt zo'n dure bank tot stand. Eerst een commissie van één gemeente manager en vijf "stakeholders" (zakkenvullersbureautjes) uit de stad. Dan een ontwerp van een collectief van kunstenaars en architecten. Dan nog een aantal concepten en vergaderingen (diners). Bankjes van de Hornbach dat is te makkelijk. Ze moeten op maat gemaakt worden en het hout wordt door de commissie zelf uitgezocht uit drie Afrikaanse oerwouden. Een lokale betonboer levert speciaal bijkleurend beton met gemalen hardsteen dat de commissie in Tibet heeft uitgezocht. Het staal is uit India dat is zo inclusief. 100 snoepreisjes later.
Rijksambtenaren zijn tuig van de richel. Ik heb het niet over politie, brandweer en leraren, maar over het schorriemorrie dat belastinggeld verbrandt alsof het niks is. Het probleem is dat in deze schijnochlocratie elke gek volksvertegenwoordiger kan worden. Voor het simpelste baantje heb je tegenwoordig een diploma nodig, maar niet om een dorp, stad, provincie of het land te besturen. Een basisschoolleraar die minister van Volksgezondheid wordt, een driemaal gesjeesde koe die meerdere keren staatssecretaris wordt, waaronder zelfs van onderwijs (!)... en we blijven er maar op stemmen.
Wie herinnert zich dit nog? In Lopik hebben ze voor 85k een "onzichtbaar" kunstwerk neergezet. De ambtenaar die dat goedgekeurd heeft, hadden ze levend moeten villen en dan aan de wormen voeren.
trendbeheer.com/2011/04/29/ondergrond...
Dat las ik laatst ergens: de hel dat is de ambtenaar
De bank trekt morco en Turks tuig aan als hangplek. Zware overlast waar niet tegen wordt opgetreden. De bank weg halen is nu de oplossing. De rest is een leugen.
Het zitten op deze bankjes heeft de gemeente dan uiteindelijk 5 jaar lang 133 euro en 6 cent per dag gekost. Ik heb rekening gehouden met een schrikkeljaar.
Gemeente raadsleden zijn over het algemeen niet bijster intelligent. Van goed bestuur en dus ook een goede financiële huishouding is al decennia lang geen sprake bij heel veel gemeenten. Er is ook volop corruptie en dat zal wellicht ook in Zaanstad het geval zijn. Ambtenaren laten ze zich vrij gemakkelijk omkopen door horecabazen en vastgoed bedrijven.
klopt. Daarom dimplomaeisen voor al dit soort functies....!
53 duizend voor het weghalen van die bankjes? Hier wordt geld achterover gedrukt. Kan niet missen.
Ik woon in Zaanstad, het is niet te geloven wat hier dag in, dag uit aan waanzin gebeurt. Vorig jaar ofzo is er eens iemand in het water gevallen van een brug. Nu betaalt de gemeente al een jaar voor verkeersregelaars die op elke grote brug de hele dag niets staan te doen. Benieuwd hoeveel dat gekost heeft.
De gekte regeert.
En is dat allemaal uitbesteed aan de schoonbroer van de buurman, die de hemel had gezien, nadat een Ufo is voorbijgekomen?
Van een kennis van een gemeentelid?
IK zou zeggen til ze op en zet ze naast het Zaantheater of bij de Hogendijk. Niet dat ik ooit in Zaandam geweest ben maar ik wilde de bankjes even met de Google Satelliet bekijken en zie mogelijkheden genoeg in de buurt.
Laat me raden, een overwegend links college? Die zijn namelijk heel goed in het verbranden van taxpoet
Het is dat ik een heel erg fijn plekkie heb in Zaandam anders zou ik gillend wegrennen van dat zooitje faalhazen... De enige afdeling van de gemeente die niet faalt is daar waar ze de uit de klauwen lopende gemeentelijke belastingen incasseren... Voor de rest gaat ALLES fout... Niet zo gek als je de politieke samenstelling bekijkt....
mwah, zelfs daar gaat het fout. Ik ben gelukkig al een paar jaar weg. Drie jaar geleden kreeg ik in eens een brief van de gemeente alleen zat daar de verkeerde bijlage bij. Die brief ging over een mevrouw in postcode 1506 die al 10 jaar lang geen cent aan gemeente belastingen betaalde en ondertussen een schuld had opgebouwd van 15.000 eu. Dat mocht ze in termijnen van 35,65 eu per maand terug betalen. Alleen hadden ze een foutje gemaakt het bedrag moest 35,55 eu zijn. Ze
kwam niet in aanmerking voor kwijtschelding en ze kreeg ook nog een nieuwe P-vergunning.
@gummetjes | 17-07-20 | 16:25: alleen die berekening al.... ambtenaren!
@gummetjes | 17-07-20 | 16:25: goed verhaal dit
Zo doen ze dat bij de EU ook.
Maar dan in het groot.
En vooral niet vergeten dat de gemeente Zaanstad in de top 3 van de duurste gemeenten in Nederland staat. Jaren terug was de gemeente Zaanstad al een art 13 gemeente die onder toezicht stond, zeg maar curatele. Sindsdien is er gelukkig niets veranderd. Met andere woorden, de burger is weer de L**
Nederland kijkt hier niet meer van op.
Zaandam kan wel een toefje Trump gebruiken.
Artikel 12 gemeente?
Ik zou wel graag een uitsplitsing willen zien van die kosten. Is het vooral het ambtelijk apparaat dat zoveel kost, of loopt iemand de boel te naaien met die bankjes? Weet iemand hoe je zoiets aan kan vragen?
Doet me denken aan een scene in de film Independence Day, als de POTUS vraagt "how do you get funding for something like this?" als ze door een ondergrondse bunker met een UFO en Aliens lopen... Julius Levinson antwoordt passend: "You don't actually think they spent $20,000 on a hammer, $30,000 on a toilet seat, do you?"
DAT dus.
WOB verzoeken zijn VERBOTEN.
Tsja, je kan hier zoveel van zeggen. Dat het makkelijk is om andermans geld uit te geven bijvoorbeeld. Typisch iets voort mensen die nooit verantwoordelijk geweest zijn om geld te verdienen en daar iets mee te doen. Met mijn kleine, edoch zeer lekker lopende bedrijf ben ik gewend om alleen maar met eigen geld te werken; eerst verdienen en dan investeren.
Of je kan ervan zeggen dat er nou niemand daar is die denkt goh, da's best wel veel geld voor die bankjes, tuurlijk het moet vandalisme bestendig zijn, maar dan nog. Ze laten zich van alles wijs maken door een slimme verkoper die misschien ook nog een etentje erbij doet.
En ook is er geen financieel licht in die gemeente die zegt we hebben al een megagroot tekort, is dit nu waar we bijna 2 ton aan willen uitgeven?
En er zal ook niemand verantwoordelijk voor worden gehouden in die ambtenaren cultuur.
Maar ja dat zijn zomaar een paar dingen die bij mij opkomen. Er gaat zoveel geld verloren in deze maatschappij wat vele malen nuttiger gebruikt had kunnen worden.
Je zou er gillend gek van kunnen worden, maar daar schiet je ook niet veel mee op.
Waarschijnlijk is er wel iemand die achter z’n oren krabt over dat bedrag en er waarschijnlijk ook nog wel vragen over stelt, maar dan is het ambtelijk al besloten of iets dergelijks. De gemiddelde ambtenaar heeft geen invloed op dat soort besluiten, heb het zelf meegemaakt. Ben je al anderhalf jaar namens de gemeente aan het procederen tegen burger X (die aantoonbaar alle regels aan z’n laars lapt), doet die burger vervolgens 1 mailtje aan de (niet eens de verantwoordelijke) wethouder en kan je de hele boel intrekken omdat die wethouder toezeggingen heeft gedaan. Ook een hoop geld uitgegeven voor niks.
Iedereen weet dat je voor de Overheids gaat werken als je werkzekerheid wilt. Overheids is aantrekkelijk werkgever die niet zo snel failliet gaat.... We zouden wensen dat dit wel het geval was, overheids die op bedrijflevens lijken.
Ambtenaren werken op weinig dagen/werken weinig op dagen, daarbovenop hebben ze ook nog eens superkeiveel verlofdagen.
Ambtenaren zijn de kneusjes die het bedrijfsleven niet aankunnen, maar wel heel graag strikt regeltjes volgen en kicken op status ofzo??
Ambtenaren werken in dienst van soms bevlogen politici. Politici zijn inherent meestal bijna altijd psychopaat/sociopaat.
Kortom, de situatie is fucked, want ambtelijke wieken malen traag. De overheid is niemand. Als je je zuurverdiende centjes moet afgeven aan de overheids, dan verwacht je daar iets voor terug, kwaliteit, transparantie om maar iets te noemen.
nicolette - no government
Goed genederlandst. Klopt deels. Er zijn ook hardwerkende ambtenaren die niks van politiek willen weten en er weinig mee te maken hebben. Wel denk ik dat, hoe dichter bij de politiek, hoe kutter de ambtenaar.
@sr69 | 17-07-20 | 14:13:
Mee eens, de ambtenaren die het vuilnis in de wagen gooien, verdienen mijn maximale respect.
Ja ok ok, aan het loket enzo zijn ze wel in de weer voor demense. En absoluut, respect als u bij weer en wind het vuilnis ophaalt. Hier en daar zijn er effectief inderdaad (een paar) ambtenaren die hun ambt serieus opvatten en het groter geheel dienen enzo...
Grappig, is een mechanisme in de psychologie, ben effe naam en variabelen kwijt, want Duvel, maar kwam er op neer dat vuilnisophaling iets is wat demense vanzelfsprekend nemen. Pas als ze staken, zien ze, missen ze en waarderen het.
En ik zeg ook altijd dat ik meer respect heb voor de koffiedame dan de fokking CEO die met zn arrogante kop die een paar cents/euro's pinched van ieder geleverde dienst/product.
Mooi materiaal voor de virtuele gracht uit een eerder topic.
Gemeentes besteden een bepaald percentage van budget aan kunst. Als je dat nou in één keer aan één kunstwerk besteedt, hoef je niet meer tijd (en dus weer geld) te besteden aan het uitzoeken van andere kunst. Scheelt zo weer een extra ambtenaar (of twee).
Hebben ze daar niet een handjevol werklozen die dat even regelen voor een vvv bon?
Goed idee. Een paar afvalcontainers neerzetten en ze hebben het karweitje binnen een dag gepiept.
Op het moment dat je 20.000 euro voor die bankjes uitgeeft, weet je dat het degelijke kwaliteit is.
Op het moment dat je 50.000 euro voor die bankjes uitgeeft, weet je dat het weliswaar goed betaald is, maar kun je degene die ze geleverd heeft ook dubbel en dwars verantwoordelijk houden, mochten ze vroegtijdig kapot gaan.
Op het moment dat je zeggen en schrijven 243.000 euro (incl. afbraak) voor een paar bankjes uitgeeft, weet je dat er sprake is van grootschalige uitbuiting en corruptie.
PAK. DAT. NOU. EENS. AAN.
IEDER zinnig mens weet dat dit geen passende vergoeding is. Ook een rechter weet dat.
Hear hear
Ook de biomassa centrale moet gestookt worden.
Verwijderen kost 53k? Voor de helft van dat geld haal ik ze wel even weg.
Europees aanbesteed :-)
Mag alleen CO2 neutraal, halal vrij en corona veilig weggehaald worden door een team dat voldoende divers is en tenminste een 8+ op white-fragility cursus gehaald heeft. Dat kost dus wat, maar dan weet je wel dat het goed gebeurt.
ik help je voor 5k
Misschien willen ze de grond ook helemaal vlak hebben in lijn met de rest van het plein.
190k voor een paar bankjes, zo efficient is de overheid dus. Geen wonder dat we nooit meer een pensioen zullen krijgen.
Wacht maar totdat jouw pensioenpotje daadwerlijk aan de beurs gekoppeld is... En na de zoveelste flater de beurs weer eens instort en je crackers met smeerkaas voor ontbijt, lunch en avondeten hebt.
@Aatje | 17-07-20 | 14:29: Casinopensioen. De babyboomers zijn de lucky generatie geweest.
Ambtenaren flexibel bonussen/salaris toekennen aan de hand van besparingen die ze realiseren ipv het perverse we hebben nog een “potje dat opmoet”
Dan was ik inmiddels miljonair geweest.
Ha, dat is een verplicht asielzoekerscentrum voor Zaandam om de inkomsten wat op te vijzelen.
Bankjes verwijderen: ff ruim rekenen. Max 3 dagen werk voor 2 man en kosten materiaal is max 6 k de rest is echt bs.
Als je het een beetje slim aanpakt kun je ze daarna ook weer verkopen.
Kan ik daar nog een steiger van maken, voor aan de waterkant? Dan wil ik ze wel hebben. Dank u.
Tering hoe komt zo'n gemeente aan 700 miljoen euro schuld?
Door 190.000 euro te betalen voor iets van nog geen 20k maximaal.
Omdat Zaandam-oost constant opgeknapt moet worden.
@Kees22639418 | 17-07-20 | 15:16: daar zit het meeste geld oh ironie... Bekijk het wagenpark maar eens in Poelenburg..
Die 700 miljoen komt omdat half Turkije een uitkering g ontvangt in Zaanstad. De gemeente die volgens mij al tien jaar geen cent heeft uitgegeven aan de openbare ruimte. Behalve dan het Disney-centrumpje waar deze krochten staan. Blij dat ik er weg ben.
Iets weer met kleur te maken
Welke ambtenaar heeft zijn vriendje rijk gemaakt?
PvdA bestuur in Zaandam 1x raden
Hier in het Limburgse dorp zijn er vandaag 4 nieuwe neer gezet.
O ja, staan hier ook miljoenen in het rood.
Och... het gratis geld klotst toch lekker tegen de gemeentelijke plinten, dus laten we maar weer eens wat gaan doen om die racistische burger nog maar wat te naaien en vooral te pesten. Hebben ze daar soms ook een groenslinkse deuggleuf? Misschien een aanvraagje doen bij het hoofdkantoor in brussel, voor wat subsidie. #Vollidioten.
Fijn heh ambtenaren !
Het is heel makkelijk om andermans geld te verbranden zolang je er zelf maar beter van word .
Iemand al wat over die BOMEN gezegd die daar op de foto staan? Niet alleen over wat die gekost hebben.
Zoveel schuld ondanks dat Zaanstad de hoogste belastingen heft en veruit het meeste vraagt voor paspoorten enzovoort.
Dat bankje loopt nog 10 kilometer door buiten de foto mag ik hopen??
De schroeven zijn van goud, de moeren van platina.
Laat Zaanstad mij maar FF bellen want ik haal ze weg voor de helft van de prijs en weet nog een heel mooi plekje voor deze bankjes.
190.000 voor wat beton en wat hout. Echt, is er dan nergens een overheidsproject te vinden dat tegen een normale prijs is gedaan? Dit is niet 3x over de kop maar eerder 30x
Heeft waarschijnlijk een of andere kunstenaar of architect bedacht, dan wordt het kunst of architectuur en dat is duur.
Zelfs voor indraaien van een lamp vragen ze al een paar honderd euro.
Kunnen ze er geen EU-subsidie voor krijgen?
Dit is dus echt iets voor die biomassacentrale.
Welke partijen daar zorgden ervoor dat die bijna € kwart miljoen over de balk is gegooid? En wordt daar straks ook weer gewoon op gestemd bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen?
geld zat in NL het klotst gewoon tegen de plinten omhoog , we dragen alweer tig miljard naar de EU, dus het moet kunnen. en anders doen we de lasten wel weer verhogen dat staat toch al in de planning. hoe lang nog?
Waarschijnlijk zijn ze geïmpregneerd, dus absoluut niet geschikt voor de open haard. Ook niet voor "milieuvriendelijk" verbranden in een biomassa centrale.
Er zou een partij moeten komen die eens paal en perk stelt aan het ongebreideld uitgeven van andermans geld door de overheid.
Walgelijk.
De VVD, waarvan men dacht dat dat de partij was, is dat ook al tientallen jaren niet meer. Ook al omdat veel leden tot op het bot corrupt blijken te zijn.
Donder op... als plastic, autobanden en restafval in zo'n biomassacentrale kunnen bij gebrek aan fatsoenlijk hout, dan kan geïmpregneerd hout ook prima. Geïmpregneerd of gelakt hout gaat hier ook gewoon in de houtkachel, deurtje dicht houden, nergens last van, wel lekker warm.
Ziet er uit als tropisch hardhout. (Als het voor de gemeente is mag dat wel natuurlijk.)
Lijkt me geklets. De bankjes zien er keurig uit. Geen brandplekken of andere beschadigingen.
@oldandwise | 17-07-20 | 12:36: Ik ben daar zeer bekend, vriendelijke vriend.Elke dag wordt het schoon gemaakt.
Als je andermans geld mag uitgeven, hoef je niet op de centen te letten.
Precies, gewoon de parkeergelden en ozb verhogen.
Zo kreeg ik laatst een kaartje van Zaandam onder ogen met daarop alle huizen met funderingsproblemen. Da's dus die hele stad, ze hebben er zelfs een apart loket voor bij de gemeente. Ik zou zeggen dat die wel andere problemen hebben dan een paar bankjes.
Er is geen geld voor riool onderhoud waardoor de lekkende buizen het grondwater het water afvoert. En zo de houten palen droog komen te staan. Schade moet je zelf betalen, omdat je verzaakt heb je fundering te onderhouden. Het staat er echt.
@bigstone | 17-07-20 | 12:12:
Men heeft zich al ingedekt, uiteraard ligt het aan van alles behalve het geklungel met het grondwaterpeil. Een of ander onderzoekje concludeert dat het dalende grondwaterpeil en geklungel met de riolering "slechts van geringe invloed" is op de veelal houten palen die er al 100 jaar staan. Wel gek dan dan er de laatste paar jaar bij veel woningen ineens "zeer grote" verzakkingen optreden, sommige meer dan 10mm per jaar na 20 jaar stabiel te zijn geweest. Yeah, right.
Maak dat je wegkomt daar, duidelijk een gemeente die op drift is geslagen en waar je helemaal niks meer van hoeft te verwachten.
@bigstone | 17-07-20 | 12:12: tja wie gaat er dan ook niet jaarlijks zijn heipalen schilderen? Dat is toch doodnormaal onderhoud.
@bigstone | 17-07-20 | 12:12:
Wat een lul verhaal. Riool ligt 70 cm diep en tenzij er een pomp in is het onmogelijk dat het grondwater zakt doordat het wegloopt in het riool.
Dit zeggen ze er zelf over: In Zaanstad staan veel panden op (korte) houten funderingspalen. Met name grenenhout is kwetsbaar voor bacteriële aantasting. Hierdoor neemt de draagkracht van de fundering af en ontstaat er schade aan een pand. Funderingsherstel is dan noodzakelijk.
@Re:Kniftig | 17-07-20 | 13:31: klopt, grenenhout is niet geschikt, het moet vurenhout zijn. Haarlem heeft daar trouwens ook last van.
Het idee dat een huis dat goedkoop gebouwd is met verkeerde materialen een eeuwigheid mee moet gaan mag Joost weten... Troep uit eind negentiende eeuw.
Als je dan de hoofdprijs betaald als koper moet je op de blaren zitten.
Gemeenteraden bieden altijd weer plek aan een boel dromers die wel raad weten met de in hun ogen bodemloze gemeentelijke geldpot. Hun droom staat vast, die berekening er naar toe klopt altijd. In de private sector zou daarboven nog een realist in hart en nieren staan, om zo nodig aan de noodrem te trekken.
Ermelo is daar het levende voorbeeld van. In een paar jaar tijd 3 miljoen overschot er doorheen jassen, en nu al weten dat je de komende jaren tekort komt. Alles vanwege groene "ambities" (lekker makkelijk ambitie hebben met andermans portemonnee). En niemand die even zegt dat dat dus misschien een tandje minder moet.
On Ruurlo hebben ze ooit miljoenen uitgegeven voor een voetgangersbrug over het 1 baans spoor met slechts 4 treinen per uur. Dat was niet meer dan een grote trap. Heb nog nooit iemand m zien gebruiken
Ik verwijder ze voor de helft van het geld... 54.000 om die bankjes te verwijderen???
Hoe bedoel je wanbeleid.
Was het niet zo dat dergelijke klussen europees aanbesteed moeten worden en dat daarom alleen de grote jongens die de weg weten in bureaucratenlalaland meedoen voor de hoofdprijs? Iedereen met een grote moker kan die dingen in een uur wegbeuken, hell, geef de lokale kansenjeugd een aansteker en 't is zo geregeld maarja.... zo werkt dat dus niet he?
@elfenstein | 17-07-20 | 12:03: Ja echt hè! Ik klus zelf redelijk wat en heb al twee huizen nagenoeg zelfstandig gerenoveerd. Als ik dan inschat wat je nodig hebt om deze bankjes te slopen is dat echt peanuts.
1 tot 2 grote containers voor het beton.
1 voor het hout als je het gescheiden wil afvoeren wegens groen enzo.
Andere optie is zelfs dat je het hout behoudt en recycled voor nieuwe bankjes ergens of doorverkoopt dan levert het geld op ipv dat het kost.
Dan het werk. Een inbusset om de planken los te halen. beton kan met een zware kangoo als je langzaam wil werken of met een bestelde zwaardere mobiele variant.
In een weekend te realiseren met twee man.
@Dirk III | 17-07-20 | 12:16: Daarna nog nieuw bestraten, wat afzettingen en een dixie.
@Frau Merkel | 17-07-20 | 12:34: Gemeenten kennende is het bestraten een losse factuur voor een ander bedrijf. Dit zal volgens mij alleen de sloop betreffen. Maar vooruit. Ik bestel die stenen en dat zand en bestraat dat stukje op mijn knieën voor dezelfde prijs!
Er zijn hier een of meerdere personen bezig hun zakken te vullen met belastinggeld. En al gaat heel Zaanstad op zijn kop staan, dat gaat gewoon door. Er komt een lang verhaal in de krant met waarom het toch echt zo duur moe(s)t zijn.
Wat moet het toch heerlijk zijn om ambtenaar te zijn of een linkse wethouder, maar dat privilege heb ik niet.
133 euries per dag
Maar dan heb je ook nix.
De gemeente Zaanstad heeft zo'n 728 miljoen euro schuld... Hoe is het dan mogelijk dat wij nog geld de grens over schoppen als een gemeente als Zaanstad bijna een miljard schuld heeft???
Grote schulden aangaan of 1/3 van de economie zwart en 2/3 schuld, wat heeft een betere uitkomst?
Maakt niet uit. In beide gevallen betalen anderen de rekening voor je, namelijk de Nederlandse belastingbetaler.
We zijn goed gek dat we dit gelaten accepteren.
Ik verbaas mij iedere keer weer wat voor bedragen overheden betalen voor producten en/of diensten. Als een commercieel bedrijf dergelijke bankjes zou willen, dan gebeurt dat voor een fractie van de prijs.
Homo economicus. De beslisser in een commercieel bedrijf voelt de extra kosten in zijn eigen portemonnee i.t.t. de ambtenaar. Zet diezelfde beslisser van het commerciële bedrijf in een andere setting waarbij hij niet de persoonlijke gevolgen ervaart en je krijgt dezelfde verkwisting. Heb het vaak genoeg zien gebeuren.
Bodemloze put, dus ambtenaren worden niet gedwongen op de centjes te letten en andere offertes aan te vragen wanneer een bedrijf woekerprijzen vraagt.
Tel daarbij op dat de ambtenaar zelden afgerekend wordt op zijn/haar falen en dan is 1+1 gewoon 2.
In principe wordt dit aanbesteed. Jarenlang was er een cultuur in de bouw waar men afspraken maakten over wie een aanbestedingsproject in de bouw toegewezen kreeg. In de prijs zat hier in begrepen een afkoopsom voor de overige bouwbedrijven die zich dan onthielden van deelname. Deze jaren oude praktijk is met de bouwfraudezaak direct gestopt en komt nu niet meer voor
/naief
@Re:Kniftig | 17-07-20 | 13:35: Inderdaad. Die bouwfraude gaat onverdroten verder. Vraag maar aan Jorritsma.
Beste inwoner helaas moeten wij u mededelen dat de gemeentelijke lasten volgend jaar weer omhoog gaan,behalve als u een uitkering heeft.
Surprise! Die uitkering gaat ook omhoog...
Sinds ze er Zaanstad van gemaakt hebben ging het mis...
Zaanstad ken ik alleen van het pornofeestpaleis aan de Hemkade, ideetje om die bankjes daar te hergebruiken als bdsm bankjes?
Vertel eens?
@Kapitein Sjaak Mus | 17-07-20 | 11:42: Google Wasteland
Feestjes voor bonkige leermannen gezien je nick?
@Risingson | 17-07-20 | 11:48: Het meerendeel zegt hetero te zijn
Ik doe altijd ‘vissen’ in de Hemkade op zaterdagnacht...
Teringcommies.
Zoals alle steden heeft ook Zaandam een kneiterlinks gemeentebestuur, en daarmee ook wethouders die de geldsmijterij geen moer interesseert. Dat die gemeenten niet failliet gaan komt omdat Nederlandse gemeenten niet failliet kunnen gaan en (bij wet geregeld) altijd gered zullen worden door de staat/ belastingbetaler. Droevig maar waar.
OT
De wieg van het christendom stond in het Midden-Oosten, maar de religie wordt daar anno 2020 ten grave gedragen. Miljoenen christenen zijn er de afgelopen jaren voor geweld en vervolging op de vlucht geslagen.
zie de toekomst van Europa
Is Rome tegenwoordig ook al MO? Shit dan komen ze wel dichtbij!
Jezus kwam dan misschien uit Israel, als Jood met vreemde ideën en wat fans, maar dat de groep groeide en eigen gewoontes kreeg was na zijn dood, met Rome als centrum.
Christenen worden in het MO altijd al vervolgd hoor. Maar wb het sombere perspectief voor christenen hier, door de cultuurverandering, ben ik het wel met je eens.
@einStina | 17-07-20 | 12:11: Jesus is nooit in Rome geweest, maat. Een van zijn discipelen, Petrus, heeft 't christendom naar Rome gevoerd, NA de kruisiging.
@ReyNemaattori
Dat zeg ik. Na zijn dood. Andere locatie. Nog even terug naar school om te leren lezen, zwitsal. En te leren schrijven; Jezus is met een z.
Haal ze weg voor 35 mille, doe ik niet moeilijk over. NAW bekent bij de redactie.
Ik doe het voor 20k, op voorwaarde dat ik de bankjes mag houden. Iemand interesse in bankje?
@JJMS | 17-07-20 | 11:39: ik doe het voor 10k, inclusief alles.
Politiek is niet gebaseerd op intelligentie meer op verbale dommigheid.
Het NPO-logo kostte de belastingbetaler in totaal 153.000 euro (93.000 euro voor ontwikkeling van merken en logo’s, 60.000 euro voor de presentatie en ‘verdere ontwikkeling’ ). www.adformatie.nl/carriere/zo-duur-da... Maar het is wel een prachtig logo geworden waar we allemaal nog heel lang plezier van hebben!
Plezier weet ik niet, laten we hopen dat we er nog lang naar kunnen kijken (in de zin van dat ze niet weer zoveel geld voor een nieuwe identiteit uitgeven, gaat de NPO morgen uit dan is het wmb ook goed)
Lol, dat krijg je als er linkse mensen aan de macht zijn, dan verdampt geld als 100% alcohol, iedereen arm en chagrijnig.
Zaanstad heeft zo'n 728 miljoen euro schuld.
Amsterdam in de miljarden. +Alle andere gemeenten, kan een leuk lijstje worden.
Misschien kan Mark korting bedingen op het weggeven van onze pensioenen.
Als ik mag aannemen dat de aanbestedingsprocedure goed doorlopen is en de aanbieder van die 53 k de goedkoopste is dan wil ik wel eens weten in wat voor auto's de aannemers in de buurt rijden.
Kunnen we die aanbestedingsprocedure nog wobben?
Weet je gelijk waar hun schuld vandaan komt
Hendrik Haan uit Koog aan de Zaan heeft de geldkraan open laten staan.
Ik heb altijd geleerd: "het gaat er niet om wat iets kost, maar wat het oplevert".
Eenn bank levert veel op.
"Qui bono?"
-Cicero
Cui
@Leipniz | 17-07-20 | 11:32:
Mea culpa
Quod licet Iovi, non licet bovi.
@DrumPiet | 17-07-20 | 11:34:
Zeker hoogopgeleid.
Voor degenen die het Latijn niet machtig zijn:
Cui bono? = Wie profiteert hiervan? (Wie komt dit ten goede?)
Quod licet enz. = Wat aan de boven ons gestelden is toegestaan, is niet toegestaan aan het gewone volk (letterlijk: Wat is toegestaan aan Jupiter, is niet toegestaan aan het vee).
Kan je een mooi buurthuis van bouwen.
Er is dus iets mis bij de gemeente Zaanstad?
Tijdens het weghalen moet je ook aan de regelgeving voldoen en dat kost ook wat.
Dit land moet geleid gaan worden op een bedrijfsmatige basis. Deze clowns van wethouders en consorten weten niet wat ze doen, van geen kant capabel, ze dienen met pek en veren verjaagd te worden. Maar dat gaat niet gebeuren, de hele politiek stoelt op onbenullen!
Hallo redactie, wanneer jullie dossiers gaan openen op gemeentelijk niveau waarbij exorbitante bedragen worden verkwanseld, dan mag je bij de poorten van de journalistieke opleiding gaan staan om er 50 stagaires weg te plukken.
Volgens oud Italiaans gezegde : Van een kale kip kun je niet plukken
10 jaar in Zaanstad gewoond, nog onder Rooie Geerke, en af en toe in conclaaf geweest met de ambtenarij aldaar. Gelooft u mij: een door en door verziekte ambtelijke bende waar socialisme uitstekend werkt, tot het geld van de ander op is.
Onder die nieuwe gaat het ook niet veel beter al is deze wat socialer en doet alsof hij begrip heeft voor de zaak. Het blijft een broedkamer voor het Amsterdamse en Haagse Pluche. Zie onder andere die vvd-er Babsje Visser.
@gummetjes | 17-07-20 | 11:55: Babs, leuke meid maar haar benoeming tot Staatssecretaris van Defensie was een gotspe van jewelste. Een trap in het kruis van Jan Soldaat.
ook een links gemeentebestuur? beetje zoals ons amsterdam?
Enig idee welk houtsoort GS? Ben nog op zoek naar rookhout voor m'n Black Bastard. Nergens meer te krijgen in deze contreien.
Is dat dat ding dat overal in bushokjes op de reclame-posters van Bol staat met zo'n grijnzende grijze negert erbij?
Eik voor vlees en fruit- of notenboom voor kip en vis.
Ik ga altijd naar de plaatselijke houtzagerij. Hebben altijd reststukken van van alles liggen voor een paar euro.
Maak je niet dik.
Het is maar belastinggeld joh.
Wanneer politici en/of ambtenaren een houten bankje bestellen bij een bevriende kunstenaar of architect, dan valt een kostprijs van slechts 190.000 reuze mee.
Dat had makkelijk het tienvoudige kunnen zijn, wanneer dat bankje uit klimaatneutraal Deughout was gesneden. Met een recyclebaar Afrikaans zakmesje.
Is Zaandam toevallig ook een zuid Europese staat?
Eerder Noord-afrikaans. In Zaanstad (zaandam, wormerveer, assendelt etc) is 22% niet westers, Daarvan 8% turks en 3% marokkaans.
Kijk je naar Zaandam, dan zijn er wijken bij waar het aandeel niet westers richting de 50% gaat waarvan 27% van Turkse Afkomst. In de Wijk Peldersveld zijn dat op de 11.000 inwoners dus al een kleine 3.000 inwoners met Turkse roots.
Alle data is opendata van het CBS, dus niet geen framing gewoon de waarheid.
Zeker de helft Finnen en Erdoganiërs.
@gummetjes | 17-07-20 | 11:32:
Hoho, even nuanceren.
In Wormerveer is een grote Molukse gemeenschap.
Prima mensen.
@Kapitein Sjaak Mus | 17-07-20 | 11:46: Zolang ze niet met de trein gaan inderdaad.
@Frau Merkel | 17-07-20 | 12:35: Too soon xD
@Kapitein Sjaak Mus | 17-07-20 | 11:46: Die vallen helaas ook onder Niet-westers.
Ik zou als ik daar zou wonen, ze heeeeeeel goed laten uitleggen waarom het 53k kost, en dan een tegenaanbod doen van 25k, koop ik er gelijk een nieuwe auto van. Dit is nou corruptie en het weggeven van geld van mensen uit Zaandam.
Dan moet je eerst de betreffende ambtenaar voorzien van een kleine update van zijn woonhuis om in aanmerking te komen voor de opdracht.
Denk dat de reden geen woontoren is en en al helemaal geen plaatsgebrek voor de markt. Ze zijn zijn gewoon de hangjeugd en de overlast van al die zwervers zat die daar met enige regelmaat de halve liters Schultenbrau leeg schudden in de keeltjes.
Het is er iedere keer weer een zooitje ongeregeld en een gore ranzige bedoeling met de
De geplande woontoren komt trouwens helemaal niet op de plek van de bankjes maar ongeveer 70 meter verderop.
www.deorkaan.nl/cameratoezicht-op-roz...
www.deorkaan.nl/de-camerabeelden-van-...
Dan moeten ze met harde hand handhaven en de oorzaak aanpakken. Dit is het probleem verplaatsen.
Ze zouden van één bankje een stel honkbalknuppels kunnen maken en van de rest van het geld twee man een jaar lang de orde kunnen laten handhaven.
De gemeente had er voor moeten zorgen dat die bankjes voor een redelijk bedrag per uur gebruikt hadden kunnen worden. Dan hadden ze die bankjes er zo uit.
Schaamstad is de enige gemeente in Nederland met een blauwe zone (max 2 uur) voor fietsen. Dus breng ze op ideeën.
Zo gaat dat in een socialistische heilstaat!
Zodra bedrijven aanbestedingen maken voor een overheid, wordt de prijs standaard met XX% verhoogd.
Ik ben benieuwd wat die bankjes, incl bestrating inkoop kost (incl. manuren).
190.000 euro.... het is toch niet te geloven!
Daar kun je een huis voor wegzetten.
Ja van dat geld leg je ook het terras van de dienstdoende ambtenaar opnieuw aan. Bovendien moet je ook met het gemeetebestuur een keertje gaan dineren en moet de prostituee voor een kaderlid ook betaald worden. Dat valt allemaal onder de noemer onkosten.
190000 plus 53000/365 x5=133 euro afschrijving per dag....
U vergeet nog de zitkussens voor de ambtenaren, en de kostenpost voor de kroketten bij de wekelijkse raadsvergadering.
Ambtenaren en politici kunnen heel goed geld uitgeven van een ander. Laat hen eerst eens tien jaar een eigen bedrijf runnen, dan piepen ze wel anders.
Laat een willekeurige gemeente de uitgaven controleren en als het goedkoper kan krijgt de controleur het verschil. De controle wordt willekeurig toegewezen zodat er geen onderlinge dealtjes gemaakt kunnen worden.
De transactie met de bankjes moet door het OM onderzocht worden. Dit klopt niet.
Als je ze gewoon J.P. Coen zitjes noemt, zijn ze zo weg, zonder kosten.
Geniale oplossing!
Scherp.. :))
Geniaal! Oude gebouw? Noem hem Witter De withuis. Of TrumpResidence. Altijd wel gratis arbeiders te vinden. En zijn ze uitgeput, offend je gewoon weer andere uitkeringstrekkers die overdag zat tijd hebben om gratis te slopen. Sla je 2 vliegen in 1 klap :D
Waarna er een no-go area voor in de plaats komt, kompleet met koekwaus die in een tuintje met onkruid staat te dansen en een standbeeld van een hysterische communiste ernaast. Carefull what you wish for.
Ach jôh, het is maar taxpoet, tog?
Niks zo makkelijk als het uitgeven van andermans geld.
Waarom zou je ook eigenlijk nog je best doen om geld over te houden?
Zitten er Italianen in dat gemeentebestuur?
€53.000 om bankjes weg te halen.
Ik mag er van uit gaan dat 2 ambtenaren bij de gemeente hier een heel jaar mee bezig zijn en dat het daarom 2 jaarsalarissen kost.
En vervolgens gaan de mensen die slecht ter been zijn en het wel prettig vinden om even uit te rusten op zo'n bankje klagen en dan gaat de gemeente weer nieuwe bankjes plaatsen. En die worden dan in een sociale werkplaats gemaakt. Door mentaal gehandicapten die dat hout met een figuurzaagje moeten uitzagen en daar met de hele sociale werkplaats een jaar mee bezig zijn.
Zevenhonderdachtentwintig miljoen schuld?
Hoeveel bankjes hebben ze daar niet staan?
Ze zijn niet allemaal gemaakt van dat goedkope hout
Als bedrijf dat dit soort stukken hout aan elkaar timmert en er wat lak overheen spuit en het dan 'bankje' noemt exclusieve contracten heeft met de overheid, of wellicht zelfs monopolist is, kun je vragen wat je wil voor deze troep.
Zelfde geldt voor wat oud ijzer smeden, ophangen in het park, het prullenbak noemen en er 500,- voor rekenen.
De bodem van de schatkist is tenslotte onzichtbaar, de ambtenaren zijn te hersenloos en te lui om naar alternatieven op zoek te gaan en ze worden ook totaal niet afgerekend op hun falen.
Kortom, de ideale voedingbodem voor dit soort schandalen die in Nederland allang geen schandalen meer heten.
Wat jammer nou .
Die bankjes staan er nou net om het bevorderen van de multiculturele samenleving .
Weghalen kost € 53.000!? Hoe dan? Ik doe het voor € 530.
Waarschijnlijk heeft iemand een bekende ondernemer in de hand genomen, die dat wel voor een zacht prijsje doet.
U kent niemand bij de gemeente, dus u maakt geen kans.
@Mr.Crowley | 17-07-20 | 11:14:
-
Dat bedrijf is uiteraard gecertificeerd. En vervolgens zorgvuldig en uitgebreid doorgelicht op diversiteit, milieubeleid, organisatiegraad, slaafvrije koffie, kernwapenvrijheid en aanwezige en actuele kennis van het Ashante. En oh ja: de betrokken ambtenaar wilde wel een zwembad in zijn tuin.
Maar die woontoren en markt leveren toch geld op? Het mag wat kosten. Goed voor de economie.
Binnenkort meer gemeenten een artikel 12 status. Ook goed voor de werkgelegenheid. Saai werk, maar wel werk.
Ze hadden toch tegen een paar 'ongedocumenteerden' kunnen zeggen dat die dingen zoveel waard zijn. Een uur later 53 k uitgespaard.
Het is inmiddels algemeen bekend dat vrijwel elke wethouder in Nederland op de payroll staat van de lokale aannemersmaffia. Ben toch niet zo verontwaardigd.
Of andersom wegens steun aan de lokale markt en dat de lokale bedrijven weer toezeggen om op de gevestigde desbetreffende partij te stemmen.
Geloof ik direct. Hoe kan anders de voorkant van het CS in 020 al 65 jaar continu open liggen? Na iedere afgewerkt project volgt gewoon weer een nieuwe. Voor weer een paar honderd meloen.
Typisch ambtenaren, geen gevoel voor financiële verantwoordelijkheid
Ach ja het is maar geld van de belastingbetaler... Bukken zult gij nukubu!
Gelukkig zijn er genoeg belastingbetalers.
53k voor het verwijderen van een paar bankjes? Godver de godver.....
(PS ik doe het voor de helft)
Holyfuckerino
Zaandam heeft bijna een miljard schuld.
Snel, samenvoegen met 020
daarbij verbleekt hun schuld, wat ik je brom
Komt 'ie Kaas, cijfers uit 2013, Ga maar even zitten:
Gemeenten, provincies, waterschappen stonden in het eerste kwartaal van dit jaar samen meer dan 70 miljard euro in het rood, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)."
"In het eerste kwartaal van 2006 bedroeg de totale schuld van deze overheden 50,3 miljard euro, nu is dat 70,5 miljard euro. Dat betekent dat in 7 jaar tijd de schulden met 40 procent zijn gestegen."
... Een simpele extrapolatie naar 2020 zou het schuldbedrag boven de 100 miljard zetten, ik kan zo snel even geen actuele cijfers vinden...
In dergelijke gevallen ben ik altijd benieuwd wie toestemming heeft gegeven om een dergelijk bedrag voor wat bankjes te betalen. Een dergelijke iemand is toch niet serieus te nemen en heeft duidelijk geen idee dat hij/zij over publiek geld gaat.
Gemeente moet gewoon een gereserveerd bedrag besteden aan onderhoud van de stad. Als een ambtenaar dit kut klusje voor 2 ton kan verantwoorden, hoeft hij de rest van het jaar niks meer te doen. Zo rollen die dingen.
@Jos Tiebent | 17-07-20 | 11:15:
True story.
@Jos Tiebent | 17-07-20 | 11:15: Dat is het probleem, met die enorme aantallen ambtenaren in ons landje is er blijkbaar niet iemand die zo'n persoon eens vraagt of die wel helemaal spoort. Maar inderdaad, dat zou impliceren dat die ambtenaar iets zou moeten doen voor zijn/haar geld en dat moeten we natuurlijk helemaal niet willen in dit land.
@Ruikbaard | 17-07-20 | 11:31: ik zag het licht toen er voor docenten van een school (ivm rookverbod) een buitenrookplaats moest komen. Resultaat: 4 oude stoelen, 4 palen in de grond en een golfplaten dak van 2 x 2 meter. De kosten voor dit project was in de boeken terug te vinden met het bedrag van €16.000 euro onder het kopje 'noodzakelijke uitbreiding facilitaire dienst'.
In de gemeente Deventer hebben ze eens 2 nieuwe toegangspportjes geplaatst.. Kosten gingen door de 80.000 heen vertelde de desbetreffende ambtenaar trots. Verder vond iedereen binnen het gemeentehuis waanzin. De oude poortjes waren niet de mooiste, maar stonden net een paar jaar.
#It's only public money.
Tsja, wat wil je? De CPN is er jarenlang de grootste geweest, dus helemaal volgens goed communistische traditie.
Klopt. Een groot extreem dieprood nest daat die regio.
Met dat afgrijselijke NoordHollandse lokale knauw accent van ze.
En niemand die ontslagen wordt voor dit falen.
Zaandammers zaten. Geld zat.
De tent wordt daar gerund door een socialist ?
Alles voor de biomassa he.
Best mooie bankjes.
Export naar Turkije?
Dàt is pas VERSPILLING !!
Met een klein rekensommetje kom je op op een afschrijving van 5,5 euro per uur. Valt best mee..
waarom kost alles bij de overheid 10x zoveel als in de private sector? Verbouwing schuur van het gemeentehuis hier: 2 miljoen. Verkeersdrempel: 10k . Er wonen hier op het dorp meerdere aannemers die het voor een kwart of minder willen doen .
Omdat het aanbesteed moet worden wat ook weer extra geld kost aan ingehuurde adviseurs. Hier doen ze twee maanden over een rotonde, en de straat voor het winkelcentrum ligt heel handig ook al weken open.
Omdat bovenop de werkelijke kosten ook diverse verliesposten van de gemeente komen die toch ergens in de boekhouding verstopt moeten worden.
"waarom kost alles bij de overheid 10x zoveel als in de private sector?"
Heel simpel: andermans (belasting-)geld uitgeven gaat nou eenmaal heel wat makkelijker dan als je er zelf hard voor hebt moeten werken.
Omdat alles aanbesteed wordt. De goejekoopste krijgt het project en begint meteen meerkosten te factureren...
Dat klopt, voorheen ook bij een organisatie gewerkt die veel voor de overheid deed. Je schreef je gewoon zo achterlijk laag in, sluit vrijwel alles uit in de offerte, en vervolgens kun je elk uurtje facturen. (wat overigens terecht is, want verbouwingen zijn altijd maar half bakken afgesproken, dus 't kost vaak dubbel zoveel tijd.
Bankjes, afvalbakken en toiletten. Het chronische tekort van de Nederlandse binnensteden.
Toiletten? Die zijn er zat. Je moet alleen even verder denk dan je neus lang is. Loop een gemeentehuis bijvoorbeeld in.
Schuld is het nieuwe vermogen.
Bankjes van koloniaal hardhout heb ik inmiddels ook een hard hoofd in...
Vraagt ook zoveel onderhoud.
Dat doet je slaaf toch gewoon voor je?
"De gemeente Zaanstad laat in een schriftelijke reactie weten dat de bankjes al langer op het lijstje stonden om verwijderd te worden"
Oh, ja, nee, dan is het goed.
""Er wordt hier toch met geld gesmeten", voegt marktkoopman Fred van der Meer toe."
Debatcultuur. Wij hebben het.
zet ze dan in een wijk waar mensen willen zitten.
Vijf jaar geleden zijn daarvoor de eerste plannen op tafel gekomen.
We leven in een democratie, en we kiezen er zelf voor. Tjah.
Ik zit in de verkeerde handel.
Is je coke voorraad weer geript?
@overVecht | 17-07-20 | 11:13: *snif*
Ach Noord Holland. Laat het water maar komen. Poelenburg onder 3 meter water, win win!
Baarn am See... ik zie het wel zitten!
@overVecht | 17-07-20 | 11:06:
Am See?
Baarn ligt toch al zo goed als aan een meer
@Tobi | 17-07-20 | 11:18:
Ja. Vlakbij de Eem en het Eemmeer... maar dat is een dun druk bevaart stukje. Ik wil gewoon een ze met golven en wulpse dame's in die flaneren in bikini.
@overVecht | 17-07-20 | 11:21:
Dan zou ik het toch wat zuidelijker zoeken
met ons noordelijke weer zitten we doorgaans naar bikini's over bleek kippenvel te loeren
Waarom kost weghalen 53.000 euro? Hoe onderhandelen die ambtenaren? Of zijn ze corrupt? Zoals het halve ambtenarenapparaat van Rotterdam?
maak er een projectje van voor kansarme jongeren of werklozen. Geef ze een zaag, een schop en een week tijd
€ 3000,- voor het slopen en € 50.000,- voor de milieustraat.
@small_town_dude | 17-07-20 | 11:09:
Daar hebben ze er in Zaanstad plenty van. Heeft onze wereldberoemde Vlogger ook weer wat "content" voor zijn "kanaal".
net als in elke gemeente, die lui hebben geen benul van geld of gezond verstand. ik zeg het al vaker, ambtenaren zijn een apart ras, speciaal gefokt om zo min mogelijk te kunnen, alleen als het in het boek staat anders gaat het licht uit. en de burger mag dokken.
Zaandam. Ik ga eens aan Google vragen wat het is. Het klinkt als een soort Almere.
Moet u eens puur voor de lol op "overvecht Utrecht" Googlen. Dan schrik u zichzelf helemaal de tyfus.
Kunnen ze mooi het draaiorgel er neerzetten.
Kneitergekke ambtenaren.
Geld van een ander geeft lekker uit.
Voor 52.000 euro haal ik die bankjes wel weg
als multifunctioneel brandhout binnenkort te krijgen bij Dealert
Precies, die bankjes worden dus doorverkocht aan een andere gemeente die er vervolgens weer 190k voor aftikt want gemeenachapsgeld.
@Tobi | 17-07-20 | 11:17:
Ik doe het voor 51.000.
Ach is toch een druppel op de gloeiende plaat.... kijk maar eens wat we overgaan maken naar de EU. Dit land wordt bestuurd door onbenullen...
Mensen met netwerkjes die wel wat voor hun support terug willen zien.
REAGEER OOK