Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Slag bij Hoorn in de Grote Beeldenoorlog van 2020

JP Coen heuj heuj! JP Coen boe boe! JP Coen heuj heuj heuj! JP Coen boe boe boe! 

Nou mensen, het gaat gebeuren, de intellectuele voorhoedes van de strijdende partijen in de Grote Beeldenstorm van 2020 komen met de neuzen tegenover elkaar in het veld te staan. Ze ontmoeten elkaar vanavond vanaf 17.30 uur bij het standbeeld van zeebonk JP Coen te Hoorn, en zo hebben ze 600 jaar na de Hoekse en Kabeljauwse twisten eindelijk weer wat om voor te vechten, daar in Hoorn. Tegenover elkaar de tranen van 'Weg met JP Coen' met aan de andere kant ingegraven en verschanst in de stelling van Hoorn de mensen van 'Coen is OK'. De eerste groep is zeer gegriefd en nog persoonlijk geraakt door de daden van Coen, de ontberingen en verschrikkingen van 22 februari 1612 zorgen nog dagelijks voor angstscheuten, hoofdpijn en een grafhekel aan Geert Wilders, en de tweede groep heeft nog met Coen geknikkerd, en zij vinden het maar raar dat er anderen zijn die zich druk maken om een kerel die is vernoemd naar een tunnel. Al met al belooft het heel gezellig te worden. Laat de ME maar gewoon een keertje thuis, want in Hoorn geldt alleen het recht van de vuist op je smoel.

Reaguursels

Inloggen

Is het een idee als we zondag en masse de Nederlandse vlag uithangen. Als eerbetoon aan JP Coen en de VOC?

De Almachtige | 20-06-20 | 00:27

En GeenStijl? Wat is het geworden daar in Hoorn vanavond? Waar blijft de update, of moet ik het zelf zoeken, met mijn kroontje op?

SaintNick | 19-06-20 | 20:05 | 3

Het werd rellen en confrontaties met de politie.

ijstijger | 19-06-20 | 21:42

Er in het reguliere nieuws dat demonstranten met elkaar in conflict kwamen. Maar de werkelijkheid is dat de bekende gekleurde groepen. Marrokaans. Negroïde. Turks. De boel aan het slopen waren. Hoorn heeft behoorlijk veel last van deze groepen uit bepaalde wijken daar. Maar dat gaan ze op
MSM niet vertellen natuurlijk.

de SENSEI | 19-06-20 | 22:06

@de SENSEI | 19-06-20 | 22:06:
Klopt, hoorn gaat al decennialang gebukt onder multicultureel gezeik. Vechten, steekpartijen, conflicten etc. De naastliggende dorpen hebben veel overlast van draaideurcriminelen van bepaalde orogine

dk-- | 19-06-20 | 22:37
-weggejorist-
Datgingniegoed | 19-06-20 | 17:36 | 1

Hé, ik weet wat, laten we als blanke Nederlanders gewoon vertrekken en de boel geheel overlaten aan de mensen die overal zo boos over zijn en dan maken we over 6 maanden de balans op.

Troumoetblijcken | 19-06-20 | 16:52 | 1

In Africa slachten ze masaal de blanke boeren af. Kort daarna werd het onleefbaar door geen voedsel. We moesten onze donatie verhogen want hongersnood.

bigstone | 19-06-20 | 18:11

Moslims zijn wel de laatsten die hierover mogen klagen. Ze aanbidden een woestijnrover, slavenhandelaar en pedofiel. Ja, zelfs in die tijd was het not done om als oude vent met een 9-jarig meisje te trouwen.

Greetjee | 19-06-20 | 16:29 | 1

Mohammed had wel een vooruitziende blik. Van hem mogen noch beeldhouwwerken noch afbeeldingen gemaakt worden. Dan kunnen ook niet van hun sokkel gerukt worden.

Avin | 19-06-20 | 16:34

En dit allemaal vanwege wat er in Amerika gebeurd is. BLM moet zijn dikke lippen op elkaar houden en in dat gestoorde land blijven en daar zijn/haar eigen problemen oplossen.

hoogvlieger | 19-06-20 | 16:11

.. en zij vinden het maar raar dat er anderen zijn die zich druk maken om een kerel die is vernoemd naar een tunnel.
Geweldig @Mosterd!

RickRD | 19-06-20 | 15:58

en dan hebben we nu de kans om degene die met zijn poten dat beeld wil vernielen de gracht in te meppen, als we dan toch allemaal racisten zijn, gedragen we ons ook zo. In Ghana worden donker gepigmeteerde figuren met open armen ontvangen, zout dan op naar Africa en maak daar je racistische vrije landje. Mijn respect is voor die BLM fascisten is allang verleden tijd.
Als iemand die volledig bij zijn verstand is mij een racist zou noemen, dan raakt me dat, maar die eencellige microben die nu staan te gillen, och ja ze weten niet beter, maar zoals je ziet bij die BLM mafkezen, achterlijkheid komt bij alle rassen voor, zwart en blank, hersenbeschadiging kent geen racisme

zeivere | 19-06-20 | 15:19

Alles wat volgens deze ‘groepering’ ( noem het liever anders maar dan staat er weer een andere anti blank ras groeperingen op) niet goed zou zijn in het verleden moet maar weg ?
Dus Auschwitz en alle andere concentratie kampen moeten afgebroken worden ?

Die lui weten helemaal niet waar ze tegen zijn....

biervoorvier | 19-06-20 | 15:04 | 1

Stel we zouden een beeld van Hitler hebben staan. Dat zou een betere vergelijking zijn, niet waar? Ik zou er persoonlijk niet op tegen zijn om dat beeld neer te halen, aangezien een standbeeld - zeker midden op een plein - een zekere verheerlijking symboliseert. Onze 'VOC-held' kreeg een standbeeld ondanks het vermoorden van zo'n 90% van de Bandanezen. Niet zo chic eigenlijk. Betekent leren van geschiedenis niet dat we sommige delen afkeuren en daarbij bijvoorbeeld onjuiste standbeelden naar musea kunnen plaatsen?

Kastelot | 19-06-20 | 15:30
-weggejorist-
chef11 | 19-06-20 | 14:40 | 2

Waar zijn de mariniers als je ze nodig hebt?

Karel | 19-06-20 | 14:27 | 1

Kunnen tegenwoordig alleen pang pang roepen. Tot grote hilariteit van Alexander Penthouse.

Graaf_van_Hogendorp | 19-06-20 | 14:31

"Willem Beltman", directeur van Tony Chocolony, beklad de beurs van Berlage wegens een ongepast beeld van JP Coen.
Tijd voor een consumentenstaking tot en met Sinterklaas van deugchocolade.

Zorc | 19-06-20 | 13:40 | 2

Er wordt al aardig met de voeten gestemd, denk ik. Ze draaien het grootste verlies ooit, en in veel superwinkels zijn de chocolony pakjes verscheurd of gebroken.

BenPakdee | 19-06-20 | 14:06

En er wordt geen aangifte gedaan. Halsema wist wel te vertellen dat het strafbaar is en ze het afkeurt. En dat is het dan. Verder niks.

Bataafje | 19-06-20 | 16:44

Ergens heeft het wel iets sneus om meer dan honderd jaar na dato je nog steeds slaaf te voelen. Misschien is het een goede catharsis om eens een tijdje in een land te gaan wonen waar die slaven wreed werden weggerukt. Het zou zo maar eens tot het inzicht kunnen leiden dat dat het beste is wat de familie ooit is overkomen. Of staan al die moderne Afrikanen soms voor niks te dringen om de oversteek naar fort Europa te maken? Get a life, pak je kansen zou ik denken.

Rest In Privacy | 19-06-20 | 13:05 | 1

Ergens? Overal. Het is verzonnen en aangepraat. En niet door blanke Nederlanders.

nietoftochwel | 19-06-20 | 13:21

Als wij ( zelfs mijn naar een concentratiekamp gedeporteerde oma ) de Duitsers na hun wandaden in de Tweede Wereldoorlog inmiddels vergeving hebben geschonken waarom kunnen al die Akwasie- of Sylvana typetjes dat dan niet voor ons verderfelijke slavernijverleden. Tegen alle Akwasies en Sylvanas zou ik willen zeggen..... ga naast ons staan en niet tegenover ons. Wis onze geschiedenis niet, ook al was die op vele momenten fout.

Ikblijfnietstil | 19-06-20 | 12:57 | 5

Daar heeft u een heel sterk punt!

ecologiste | 19-06-20 | 13:42

Het is pas fout, als je kunt weten dat het fout is. Tot die tijd doe je niks verkeerd volgens de mores van die tijd. Enne: wij BLANKEN hebben een eind gemaakt aan de slavernij. Ze moesten ons dankbaar zijn.

BenPakdee | 19-06-20 | 14:08

@sillywalk | 19-06-20 | 13:09:
Bij die groepen gaat het alleen om gratis geld via subsidies van de overheid betaald over de rug van werkend Nederland.

Dwarsdenker | 19-06-20 | 20:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik begrijp die hele gedachten kronkel ook niet. Foute dingen wissen. Waar slaat dat op? In gedachten van de protesters zou Duitsland dan de Autobahn moeten slopen, want aangelegd onder fout regime. Het stratensysteem van Napoleon: afschaffen. Kruiden: afschaffen. Etc.

sillywalk | 19-06-20 | 12:56 | 1

Wat dacht je van de Volkswagen? Toch ook een idee van Hitler cs.

Leffe Blonde | 19-06-20 | 14:11

En dan die naïevelingen die dachten dat als we de kleur van Zwarte Piet maar even aanpasten het wel op zou houden met het gezeur. Onder het mom van: "De kinderen boeit het niet.".

Precies hetzelfde principe als een stampvoetend kind zijn zin geven omdat slappe ouders geen zin aan trammelant hebben. Het is even rustig, maar het komt steeds erger terug, totdat je de baas in eigen huis niet meer bent.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

_Roy_ | 19-06-20 | 12:51 | 3

Yep, negeren werkt beter. Gewoon niets meer geven zo'n kleine janker. Dan leren ze om niet altijd in de vraagstand te staan. Geldt ook voor b.v. een hond, vraag maar aan Martin Gauss. Slaan helpt dan weer minder. Negeren als het je niet bevalt en belonen als de kleine het goed doet.

Peerkeoud | 19-06-20 | 13:05

Elk kind heeft knuffel in bed. Als hij gaat jengelen pak je 1 knuffel weg. Na een kwartier opnieuw tot het kind gaat beseffen dat jengelen niet de goede weg is.

bigstone | 19-06-20 | 13:25

Hup coen.

Schepvogel | 19-06-20 | 12:40 | 3

Is die man echt naar die tunnel genoemd?

Rest In Privacy | 19-06-20 | 12:48

@Jezus_Boeddha | 19-06-20 | 12:48: ja, wel een rottunnel trouwens waar je badend in het zweet links en rechts gepasseerd wordt door vrachtwagens die net hun baan niet houden

Troumoetblijcken | 19-06-20 | 16:50

Ik heb vanmiddag al een andere afspraak, dus ik kom niet.

Rest In Privacy | 19-06-20 | 12:40

Dus eerst moet er een bordje bij met zijn 'wandaden' . Maar dat is nu niet meer genoeg, nu moet hij eraausss. What is next? Moet de schilderijen uit de gouden eeuw in het Westfries Museum daar ook uit het raam en op de brandstapel?

V-styn | 19-06-20 | 12:28 | 3

Denk het wel. Daarna het gebouw slopen en een moskee bouwen

djs | 19-06-20 | 12:32

@djs | 19-06-20 | 12:32: Moskeeen zijn anders ook gebouwd met het bloed van slaven. Ik wil niks opruiends zeggen, maar als je wraak wil nemen voor 40 miljoen afgesneden zwarte ballen in slavernij mot je toch echt bij de arabieren zijn....

BenPakdee | 19-06-20 | 14:12

Dan kunnen de Oranjes ook wel weg. Die hebben hier en daar ook een fout verleden.

Leffe Blonde | 19-06-20 | 14:13

Er zijn dus types in Hoorn die al duizenden keren langs zo'n beeld hebben gelopen en niks hebben opgemerkt en nu ineens moord en brand schreeuwen...

canis lupus | 19-06-20 | 12:26

Je kan veel zeggen, maar beeldenslopers verdienen wel een stomp op hun neus. (Als ze dan niet worden opgepakt en de schade vergoeden plus een straf uit zitten.)

heldheino | 19-06-20 | 12:19

Ik roep op om de Gamma te boycotten.
In de panelen riep men op om de Hema links te laten liggen en zie wat daar van geworden is.

minik | 19-06-20 | 12:19

Stel we geven Sinterklaas een zwart uiterlijk.
Dan blackfacen we de zogenaamde slavenleider, dan wel een bisschop, de goedheiligman.
Is het dan wel goed?

kloopindeslootjijook | 19-06-20 | 12:08 | 1

Columbus in Frisco is nu ook de sjaak: weggehaald door autoriteiten.

ger1306 | 19-06-20 | 12:38

In wat voor tijd leven we nou?
Ik wilde een paar 'Afrikaantjes' in m'n voortuintje planten.
Kreeg gelijk het wijkcommite op m'n dak vanwege rascisme!!

Godderwrake | 19-06-20 | 12:04 | 2

Laten we het woord 'Kaas' afschaffen omdat er mensen 'kaaskop' worden genoemd.

kloopindeslootjijook | 19-06-20 | 12:09

En dat terwijl die zo goed zijn in het laten verdwijnen van de rozenwortelsaanvretende aaltjes.

Peerkeoud | 19-06-20 | 13:06

Toevallig bij mij om de hoek. Zal ik mijn kapmes meenemen ? Aan de andere kant, misschien niet zo'n goed idee. Ondanks mijn hoodie en mondkapje val ik best wel op met mijn dikke pens en scootmobiel. Aaaah, maar vol Spartacus bennen hakken bij 20 km/h is wel vet. Keuzes, keuzes.

Snertjong | 19-06-20 | 11:57 | 2

Hebben ze daar geen webcammetje hangen ten algemenen nutte?

kibbesoeb | 19-06-20 | 12:14

Was u niet diegene die ooit een steward aanreed bij een wedstrijd van AZ? LOLmomentje.

Graaisnaaiert | 19-06-20 | 16:52

Wat een geweldige man is die Derksen! Het vrije woord, je eigen mening mogen verkondigen, dat is de reden waarom ik Geenstijl zo hoog heb staan. En Derksen dus ook:
www.msn.com/nl-nl/entertainment/nieuw...

Waakvlam | 19-06-20 | 11:52 | 2

Veronica inside is het enige lichtpuntje in televisieland . Daar zitten tenminste nog een paar mensen die ongezouten hun mening durven te geven zonder politiek correct te zijn . Johan Derksen heb ik 1000 maal hoger zitten dan dat nagemaakte achterbakse kleffe BN er zooitje .

leo59 | 19-06-20 | 12:15

Hielke en Sietze Klinkhamer zijn ook veel te blond en te Fries.
Weg met ze.

Beste_Landgenoten | 19-06-20 | 11:47 | 1

Blond is aanstootgevend. In bepaalde wijken in Zweden verven blondines hun haar zwart om alleen over straat te kunnen...

canis lupus | 19-06-20 | 12:30

Aan GS: Je zou dit kunnen lezen als een oproep. Laat de stupiditeit gewoon de stupiditeit en kondig dit niet aan als een event. Zorg dat als je de informatie hebt dat er iemand is om verslag te maken. Het heeft weinig zin om ons van te voren druk over te maken.

Tapioca pudding | 19-06-20 | 11:42 | 2

Mag ik wel mijn geld zetten op de West Friesche Houwdegens die ons erfgoed verdedigden? Ik verwacht dat de bleke antifa neusjes, hoe goed georganiseerd en gewelddadig ook, geen partij zullen zijn in geval van een matpartij.

Nuuk | 19-06-20 | 11:46

@Nuuk | 19-06-20 | 11:46: Alles buiten de Randstad heeft niets met de Antifa en/of BLF en/of HGQERBEN-gender neutralen op. Dat weten deze groeperingen ook. Alleen die Linksdraaiende en Policor bakfietstypes met te veel vrije tijd maken zich druk om dingen die er niets toe doen.
De rest van Nederland maakt zich druk om de dagelijkse dingen.

tis_wat | 19-06-20 | 11:57

Na 80 jaar is er hier geen enkel haat meer te vinden jegens de Duitsers. En zo hoort het. Ga door met leven, en maak er wat van.

bigstone | 19-06-20 | 11:40 | 2

Dat zeg je nu wel, maar ik voel nog iedere dag die pijn! Als ik een Warsteiner zie dan moet ik weer een paar maanden intern, ik bedoel maar. Tijd voor Wiedergutmachung!

HoogToontje | 19-06-20 | 12:01

Mooie vergelijking.

canis lupus | 19-06-20 | 12:28

Gisteren de straatnaambordjes, vandaag de standbeelden, morgen de monumentale panden, enzovoorts. Het is niet een kwestie van er even over polderen en op één punt toegeven waarna ze de strijd staken.

We hebben te maken met mensen die de rechtsspraak een koloniaal instituut vinden, de wetenschap racistisch vinden, de westerse samenleving willen 'de-koloniseren', de media en kunst willen censureren of verbranden, mensen met onwelgevallige meningen willen 'de-platformen' en 'cancellen', met racistische 'unconscious bias trainingen' 'diversity officers' en termen als 'white privilege' komen. Dan laat ik tal van zaken nog even buiten beschouwing. We hebben het hier niet enkel over wat gemekker over beelden, of over de kleur van een piet, maar over een onderliggende ideologie waar niet rationaal mee te onderhandelen is.

GroetenVanUrk | 19-06-20 | 11:35 | 3

Het doel is het omverwerpen van de westerse samenleving en plaats te maken voor een antifa-samenleving: globaliseren, de mens losmaken van traditie, gemeenschap enzovoorts. Alles ten dienst van een monsterverbond van extreem links en grootkapitaal.

Niet alle links is van de pot gerukt. Dit vind ik een sterk artikel.
www.vrij-links.nl/artikelen/traceer-a...

Insteek is vanuit al die neiging tot controle met apps enzo, maar de strekking is hetzelfde.

Nuuk | 19-06-20 | 11:43

Ideologisch en identitair. Ik denk dat laatste veel meer nog dan velen ter linker zijde willen toegeven. Blijkt toch een dingetje te zijn en kennelijk zijn natie-staten toch niet zomaar ontstaan. Wat een verrassing.

Caesar.is.Keizer | 19-06-20 | 11:48

Het ding is ook dat bestuurders geïntimideerd zijn en aan de goede kant willen staan in de geschiedenis. Dus die geven eerder mee voor de zekerheid, ook als ze het met iets niet helemaal eens zijn.

kloopindeslootjijook | 19-06-20 | 12:11

Het gaat maar om 1ding. HERSTELBETALING, als we dat doen word het weer rustig. Hoe meer hoe rustiger.

bigstone | 19-06-20 | 11:33 | 3

Daarvoor is het inmiddels te laat, want nu zijn ook de SJWs zich ermee gaan bemoeien. Nu moet alles sowieso gewoon stuk.
En daarna gaan ze iets anders slopen.

ZonderNaam | 19-06-20 | 11:41

Als we nou gewoon bijstandsuitkering hernoemen tot herstelbetaling? Dan zijn het toch al honderden miljarden geweest?

SaintNick | 19-06-20 | 11:42

@SaintNick | 19-06-20 | 11:42: of ontwikkelingshulp, dan hebben we met al die triljarden wat ze al hebben gekregen, nog geld tegoed van die silvanaatjes en haar vriendjes.

Simon_Ketellapper | 19-06-20 | 12:23

De vraag is dus wie zich niet inhoudt en iemand anders in de bek trapt. Is de regionale TV erbij?

DebraCadabra | 19-06-20 | 11:32

Uhhh... Derksen van Veronica Inside is in isolatie gegaan wegens Giletta, Gamma, enz. Hij gaf een realistische kijk op Akwasi.

Thoth | 19-06-20 | 11:31 | 1

Alle zeebonken solidair!

Zeebonkus | 19-06-20 | 11:29

Oh, het wordt dus een confrontatie tussen rechts-extremistische activistische allesvernietigende hooligans en vreedzame demonstranten. Ik zie de krantenkoppen al.

Alco-de-Holist | 19-06-20 | 11:29 | 2

Terwijl het net andersom is, links-extreem tegenover vreedzame demonstranten. Maar het maakt niet uit hoe iets is tegenwoordig, het gaat erom hoe erover geschreven wordt.

Caesar.is.Keizer | 19-06-20 | 11:49

De hele geschiedenis van de wereld is geschreven in bloed. De mens heeft niets anders gedaan dan elkaar onderdrukken en bevechten. En op de botten van de verslagen en met het bloed van de onderdrukten richtten de overwinnaars grootse paleizen, kathedralen en standbeelden op. Kunst die vandaag gretig door toeristen bekeken wordt.

Wat is dan nu precies het doel om te focussen op dat deel van de geschiedenis waar de onderdrukking een raciale component had en alleen dat te willen verwijderen?

ZonderNaam | 19-06-20 | 11:27 | 2

Dit is slechts een begin. Volgende week misbruiken ze weer iets anders. Het moet steeds gekker, steeds radicaler. Ga je er in mee dan kun je bijna niet meer loskomen van nutteloze gewouwel wat het onderhand is geworden..
De ratio is zoek.

donkieshot | 19-06-20 | 11:32

Omdat racisme de nieuwe erfzonde is en Europese mensen hier gevoelig voor zijn vanwege de oorlog is het doel om deze angstgevoelens juist aan te wakkeren zodat deze beweging geen halt toegeroepen kan worden. En het doel is hiervan politieke verandering, Marxistisch van aard.

Caesar.is.Keizer | 19-06-20 | 11:53

De eis dat standbeelden worden vernietigd, wat is, zo vraag ik mij af, daar het uiteindelijke doel van? Wat wil die woedende roedel die door de Nederlandse geschiedenis heen is gebanjerd en een lijst van fout geachte Nederlanders heeft opgemaakt met dergelijke acties bereiken? Wat is het hogere doel? Is de wereld een betere wereld wanneer die standbeelden van hun sokkel zijn getrokken? In welk opzicht dan?
Er worden, zo begrijp ik, rechtstreekse verbanden gelegd tussen de historische persoon, het standbeeld en wie wij als samenleving zijn vandaag de dag. Maar hoe liggen die verbanden dan? Wat is, in het onderhavige geval, de relatie tussen J.P. Coen en mij, en hoe wordt die relatie bepaald door de aanwezigheid van een standbeeld in Hoorn? En wat verandert er in die relatie als het standbeeld verwijderd wordt?
De redenering lijkt te zijn dat de Nederlander J.P. Coen niet deugde, dat de man dus ten onrechte een standbeeld heeft gekregen, dat dit standbeeld nog steeds een prominente plek in de Nederlandse publieke ruimte heeft, dat wij, Nederlanders, daar kennelijk geen problemen mee hebben en dat "dus" geconcludeerd mag worden dat wij, Nederlanders, niet deugen.
De redenering lijkt óók te zijn dat wij, Nederlanders, omdat wij niet willen deugen, gedwongen moeten worden om wél te deugen en gestraft dienen te worden voor ons onbetamelijke gedrag. Die straf bestaat, om te beginnen, uit het rigoureus verwijderen van het standbeeld van J.P. Coen, de Nederlander die niet deugt.
Het doel is niet om de geschiedenis te herschrijven, die is al talloze malen herschreven, en het is al lang bekend wie J.P. Coen was en wat hij op zijn kerfstok had. Nee, het doel is om aan de hand van die geschiedenis te "bewijzen" dat de Nederlander van nu niet deugt, en dat daar een heel web van patriarchaal denken achter schuilgaat, een hele wereld van white privilege, en een heel stelsel van institutioneel racisme.
Dat er in Hoorn een standbeeld van J.P. Coen staat is het "bewijs" dat wij, Nederlanders van nu, uitbuiters zijn. Het neerhalen van het standbeeld staat, in de ogen van de scherpslijpers, symbool voor het ter verantwoording roepen van de uitbuiters van nu. Het is het begin van een vereffening.
Het verband tussen J.P. Coen en mij is een verband van erfzonde. Aan mijn handen kleeft het bloed dat aan de handen van Coen heeft gekleefd. Ik moet boeten voor wat hij heeft gedaan. Vergelding, wraak.
Maar wie zijn dan degenen die vergelding eisen? Wie zinnen er op wraak?
Wat is het verband tussen de slachtoffers van toen en de wrekenden van nu? En als die slachtoffers van toen al deugden, deugen dan als vanzelf de wrekers van nu?
Anders gezegd, kun je als cultureel marxist de geschiedenis naar eigen willekeur inzetten om je gelijk te halen?

Schoorsteenveger | 19-06-20 | 11:26 | 3

Dat is altijd geweest bij communisten. Er mag maar 1 standbeeld komen, dat van de tiran. Kaag, Jetten, Halsema, Klaver. Zoiets.

Zeiss | 19-06-20 | 11:31

@Zeiss | 19-06-20 | 11:31:
De geschieden willen herschrijven is inderdaad wel een typisch communistische eigenschap.

ZonderNaam | 19-06-20 | 11:36

+1, inderdaad de kern.

HoogToontje | 19-06-20 | 11:53

Op de Dam staat ook nog een flink beeld.

bitterpete | 19-06-20 | 11:25 | 1

Idd ziet er uit als een enorme dildo eb dat is sexistisch.

echtpaul | 19-06-20 | 14:27

Nergens beter op zn plaats dan pal voor het West Fries museum daar, wat je er ook van vindt. Zo leren de mensjes nog eens wat.

GormSuil | 19-06-20 | 11:23 | 1

Mensjes..?
Poging tot diskwalificeren is altijd een teken van gebrek aan argumenten.

Bolhoed | 19-06-20 | 11:38

De scheepsjongens van Bontekoe zullen wel de volgende standbeelden zijn waar iets niet aan deugd.

General McAuliffe | 19-06-20 | 11:16

Ik krijg altijd een onprettig gevoel van van die moderne kunstwerken in de openbare ruimte. Ik kan daar namelijk ook allemaal nare dingen in zien (is dit gemaakt door zo'n kunstenares die er extreem feministische denkbeelden op na houdt, is dit nu waar mijn belastinggeld heen ging, terwijl het ook naar verbetering van t pand van de tennisvereniging of een mooi monumentaal pand of meer veiligheid voor de stad heen had kunnen gaan. Kortom ik krijg daar best boze en onmachtige gevoelens bij). Zou ik enige kans maken dat zo'n modern kunstwerk dan weggehaald wordt? Op basis van mijn gekwetste gevoelens?

JB86 | 19-06-20 | 11:13 | 1

Deze kunstwerken zijn bewust gemaakt om cynisme teweeg te brengen.

Caesar.is.Keizer | 19-06-20 | 11:56

De vraag is steeds hoe breed je mag associëren.
En of je op elke pijnlijke associatie die mensen hebben je ook moet ingaan, ook als het niet klopt.

Jesse Jackson roept op tot de afschaffing van zwarte piet.

"Jackson schrijft verder dat hij vindt dat Zwarte Piet niet los kan staan van de blackface-traditie in de Verenigde Staten, waarbij witte mensen een zwart geschminkt gezicht hebben."

Maar hij projecteert nu de blackface-traditie op zwarte piet. Net zoals de slavernij op Sinterklaas en Zwarte Piet wordt geprojecteerd. Maar klopt dat wel?

Bij blackfacing maken blanken hun gezicht zwart en gaan namens deze zwarte rol vreemde grappen maken en maken zwarte mensen belachelijk door er een karikatuur van te maken.

Bij Zwarte Piet maken mensen hun gezicht zwart (op de Antillen maken ze zwarte man wit om voor Sinterklaas te spelen) om de fictieve personages van de traditie te maken. Zwarte Piet wordt helemaal niet gebruikt om zwarte mensen belachelijk te maken. Sterker nog, Zwarte Piet is soort van cool. Sinterklaas staat voor het goede. Hij zou er nooit slaven op na houden.

Zwarte Piet is een fictief mythisch personage zoals in een superheldenverhaal, Zwarte Piet is daarin geen slaaf, hij kan gaan wanneer hij wil.

Verder zou Jesse Jackson ook kunnen vragen of de zwarte bevolking op de Nederlandse Antillen en Suriname met Sinterklaas en Zwarte Piet zouden willen stoppen.

Er is blijkbaar geen ruimte voor iets anders dan de racisme en slavernij associatie. Maar waarom niet?

Daar zou KOZP eens een antwoord op moeten geven. Maar waarschijnlijk ontbreekt er een soort verlichtingsdenken bij ze en vragen ze zich niet af hoe ze aan hun interpretatie komen.

kloopindeslootjijook | 19-06-20 | 11:11 | 2

Jesse Jackson is wat ze in amerika een Racebaiter noemen, iemand die de kleur van z'n ras uitmelkt. beetje Sylvana Simons hier dus. net zo'n figuur is Al Sharpton ook compleet wauws.

ikworstelengadouchen | 19-06-20 | 11:22

Jesse Jackson is zoooo jaren '80. Al lang opgevolgd door Al Sharpton en die is inmiddels ook alweer passé.

Graaf_van_Hogendorp | 19-06-20 | 11:23

Je moet eens voor de gein aan ze vragen van wie er dan wèl een standbeeld mag komen. Zijn er soms westerse uitvinders, muzikanten e.d. waar ze wel trots op zijn? Wie dan wèl? Vraag het maar eens, en je zult merken dat het niet zozeer met deze personen te maken heeft, maar dat ze alles, werkelijk alles van de westerse cultuur minachten, en helemaal geen enkele blanke nog op voetstuk willen plaatsen. Als je ze vraagt waar ze trots op zijn, vraag je ze namelijk naar een positieve energie, maar die willen ze niet delen, ze willen alleen negatieve energie verspreiden, dus ik verwacht dat ze met een suggestie voor een anti-koloniaal standbeeld komen. Het laatste wat ze willen is een blanke man eren, waar dan ook voor.

JackStick | 19-06-20 | 11:10 | 1

Femke Halsema

Vespucci | 19-06-20 | 11:25

Veel whataboutism in dit topic. Dat is echt een laffe vorm van verdediging. Ja, maar zij deden dit en zij deden dat.

Dit is een standbeeld voor iemand die willens en wetens (tien)duizenden mannen, vrouwen en kinderen heeft laten uitmoorden. Zet dat gewoon in een geschiedenisboek en dan weet iedereen het ook. Je kan toch veel meer leren van een geschiedenisboek dat alle kanten belicht dan een bronzen beeld met 3 regels tekst eronder.

omwenteling | 19-06-20 | 11:09 | 2

Staat een heel verhaal op de plaquette.

kwark001 | 19-06-20 | 11:12

1 ga eens terug naar de oorzaak van deze discussie. Ging er om dat een politieagent teveel geweld gebruikte tegen een wetsovertrende burger. Of er racisme in het spel was is nog altijd niet duidelijk.
2. Op basis van 1 is er nu een beeldenstorm aan de gang. Beelden die al vele jaren staan en onderdeel uitmaken van de geschiedenis een dorp of stad moeten opeens weg. En ze worden op basis van emotie vrij snel weggehaald.

Op basis van jouw argumentatie kunnen we ,onder het motto van al het oude kan wel in geschiedenisboeken, ook wel alle monumentale panden afbreken en vervangen voor veilige nietszeggende karakterloze glazen en stalen moderniteit. En die sloopwoede van al het oude hebben we in de jaren 70 al eens gehad. Er is toen veel ouds gesloopt, want het moest allemaal nieuw en modern. Achteraf hebben we daar in veel gevallen ook spijt van. Niet zo gek dus om eerst eens goed na te denken, voor we veel oude dingen wegdoen en weg stoppen in boekjes.

JB86 | 19-06-20 | 11:26

Als ze zo graag wat willen slopen , laat ze dan aan de pyramide’s beginnen . Maar ja , dat is hard werken , net zo hard als de slaven die destijds daar bezig waren. Tweede opstakel kan zo maar decplaatselijke bevolking zijn die het niet pikt. Succes daar.

ja,diedus! | 19-06-20 | 11:09

Staat dat beeld van Che Guevara trouwens nog steeds in Utrecht?

ZonderNaam | 19-06-20 | 11:08
-weggejorist-
Nederlanddraaitdoor | 19-06-20 | 11:07

Van de eerste groep heeft 98% een asielprocedure achtergrond of is zelfs illegaal. Zoniet, is het een afstamming hiervan. We moeten stoppen met het binnen halen van immense problemen elke dag weer.

bigstone | 19-06-20 | 11:05 | 1

WIJ hebben ze niet binnen gehaald. Het is bewuste politiek.

Caesar.is.Keizer | 19-06-20 | 11:56

Men doet net alsof het om ‘slavernij in het algemeen’ gaat. Maar het gaat in wezen natuurlijk enkel en alleen om ‘Europese slavernij’ (u weet wel, de allereerste beschaving die het formeel afschafte). De Witte de Withstraat in Eindhoven die werd vervangen door de Barbarosstraat is daar een goed voorbeeld van. Let maar eens op hoeveel niet-westerse standbeelden wereldwijd weggehaald gaan worden, zoals bijvoorbeeld die van Turkse slavendrijvers. Alsof Erdogan dat toe zou staan.

JackStick | 19-06-20 | 11:01

Boeren Lullen Matters too!

Hiesjes | 19-06-20 | 10:58

Coen is geen held. Dat beeld van JP Coen was bij aanvang al een ongelukkige keuze om nationale gevoelens op te kloppen, want ook toen al waren er mensen op de hoogte zijn gruweldaden. Van mij mag hij weg. Mensen die jammeren zitten vol rancune jegens zwarten en weten weinig van de met onschuldig bloed doordrenkte geschiedenis van Coen.

www.delpher.nl/nl/kranten/view?cql%5B...

Diotima | 19-06-20 | 10:56 | 6

Het gaat er om dat een paar drammers onze witte geschiedenis willen wissen, al was die niet brandschoon. Van foute geschiedenis kan je leren, juist om te voorkomen dat die tijd niet meer mag terugkomen. Maar op een of andere manier lukt dat niet in de lege hersenpan van die bekladderaars te krijgen.

Ikblijfnietstil | 19-06-20 | 11:09

@tis_wat | 19-06-20 | 11:09: Wat een complete nonsens. Alsof je langs een beeld van een persoon moet lopen om iets van de geschiedenis te gaan leren.

omwenteling | 19-06-20 | 11:11

Is dat vreemd? Ik leer ook omdat ik geinteresseerd ben in beelden en hun geschiedenis. Of aanbid jij beelden? Want wat moet je er anders mee?

tis_wat | 19-06-20 | 12:01
▼ 3 antwoorden verborgen

Die Niederlanden schaffen sich ab.

kwark001 | 19-06-20 | 10:54

Vanavond om 17.30 uur is er bij mij een afscheidsfeestje voor die lieve Aunt Jemima en Uncle Ben. Ik zal ze missen, maar het is niet anders. Donkere mensen mogen niet meer op verpakkingen! Dat is racistisch! Wanneer wordt hier eindelijk de tv-reclame aangepast?

Poesmobiel | 19-06-20 | 10:54 | 2

Ik zag het ook voorbijkomen: Uncle Ben's rijst gaat verdwijnen. Kunnen ze daarna gaan zeuren dat er alleen maar blanken op de pakken witte (!) rijst staan.

5611 | 19-06-20 | 11:07

@5611 | 19-06-20 | 11:07: Ja, de volgende stap is die blanke Quaker. Waarom hij wel? Hij moet weg!

Poesmobiel | 19-06-20 | 11:14

Gaan we hierna ook alle kunst uit de Klassieke Oudheid vernietigen? Die lui deden allemaal aan slavernij

ZonderNaam | 19-06-20 | 10:53 | 1

Goed idee! Ik stel voor alle gymnasia af te schaffen. Het moet maar eens gedaan zijn met de verering van die witte slavendrijvers!

HoogToontje | 19-06-20 | 11:44

Ik vind het een heel mooi standbeeld. Plak er een andere naam onder. B.V. Dit is Akwasi, afstammeling van slaven handelaren in Ghana en strijder tegen zwarte piet. Iedereen blij en kan het beeld gewoon blijven staan.

echtpaul | 19-06-20 | 10:53

Nieuwe betekenis van de-escalerend optreden.
Wij zijn bang voor nieuwe nederlanders met hun grote bek. Kijk liever de andere kant op.

G.M.I.M. Pet | 19-06-20 | 10:53

Het gaat natuurlijk helemaal niet om JP Coen. Het tuig dat er tegen wil spugen heeft namelijk nog nooit van JP Coen en zijn daden gehoord, laat staan er op gestudeerd. Het is allemaal hijgerige oppervlakkigheid van een horde onbeschofte hufters met een heel andere agenda.

van Oeffelen | 19-06-20 | 10:51 | 4

Precies, en diezelfde hijgerige oppervlakkigheid zien we ook bij de beschermers van bepaalde beelden, die kritiekloos opkomen voor zaken die in niemands belang zijn.

Diotima | 19-06-20 | 11:02

@Diotima | 19-06-20 | 11:02: Of bij lieden die het herschrijven van de geschiedenis, beeldenstormen, boekverbrandingen en censuur een prima idee vinden. Blijf vooral lekker zwelgen in je deugdzame zelfhaat en je schuldcomplex.

5611 | 19-06-20 | 11:09

Helemaal mee eensch! Het is gewoon een verzet tegen het westen en alles wat daar voor staat. Een 'weg met ons' model. Maar dat ons is eigenlijk 'zij' wat de schreeuwer is zelf natuurlijk gans anders.

Atheist-Priest | 19-06-20 | 11:26
▼ 1 antwoord verborgen

Als je een bepaalde opvatting hebt, dan dien je dit allereerst bespreekbaar te maken. Maar men is direct begonnen met geweld, het neerhalen van standbeelden, en verwacht dan dat er daarna nog ets bespreekbssr is. Zo werkt het natuurlijk niet. Sterker nog, als we nu gehoor geven aan deze verzoeken, dàn verheerlijken geweld pas, want we accepteren daarmee indirect vandalisme. Als we nu luisteren naar de eisen van deze gewelddadige demonstranten, wat voor boodschap geven we dan aan mensen die het ergens mee oneens zijn?

JackStick | 19-06-20 | 10:50

Ik dacht dat die tunnel naar Coen Moulijn was vernoemd.

Roterodamus | 19-06-20 | 10:48

Ik hoop wel dat de rekening onder hun neus wordt geschoven van de vernieling en dat het rustig van hun uitkering wordt afgehaald.

zzMichielzz | 19-06-20 | 10:46

Gezien mijn donkere haar kan ik wel eens een nakomeling zijn van een Romein die mijn over over enz moeder heeft verkracht. Ik wil GELD!!!!

Dr. Pown3rt | 19-06-20 | 10:46 | 1

Lol. Nu je het zegt, ik heb bruine ogen. Gadverdamme. Hier dat geld!

knutsel_ | 19-06-20 | 10:59

en dat mag wel den haag?

ptrck | 19-06-20 | 10:44

Ik wil graag geld zien van Duitsland, heb nog steeds de stuipen dat mijn grootvader aan het front zat bij rotterdam in 1940.
Gaan de Duitsers betalen? Ho maar...

jan6894 | 19-06-20 | 10:44 | 7

@Hojo24 | 19-06-20 | 10:58: niet alleen mariniers maar ook de mannen van de verbindingsdienst hebben niet over zich heen laten lopen. Daar kunnen de slappe zooi van tegenwoordig nog een voorbeeld aan nemen

vokfeez | 19-06-20 | 11:37

Heb ik ook mijn schoonfamilies huis is in mei 1940 getroffen door Duitse bommen, gelukkig hebben ze het overleeft maar mijn vrouw heeft nog steeds nachtmerries en een trauma er van, waar kan ik vangen? (geld)

Jan70 | 19-06-20 | 14:23
▼ 4 antwoorden verborgen

Laten we dan ook maar even kijken naar moderne slavernij....

nl.wikipedia.org/wiki/Moderne_slavern...

Er valt klaarblijkelijk tegenwoordig meer te winnen buiten Nederland dan in Nederland. Hup woke Nederland. Doe er wat aan....

Not_again | 19-06-20 | 10:43 | 2

U denkt toch zeker niet dat BLM en wat er verder allemaal achteraan hobbelt het ene reet kan schelen hoe de grondstoffen voor hun telefoon gewonnen worden, laat staan hun garderobe. Ik heb me al neergelegd bij dit nimbygedrag

sillywalk | 19-06-20 | 10:48

@sillywalk | 19-06-20 | 10:48: Nee, daar was ik al lang achtergekomen.

Feitelijk laat iedere actie van BLM hier in het vrije en nauwelijks onderdrukkende westen zien dat ze alleen door een egoïstisch motief worden voortgedreven.

De rest van de wereld zal ze aan hun reet roesten.

Not_again | 19-06-20 | 10:52

Ik voel me al een jaar of veertig slaaf van de blauwe en groene enveloppen brigades. Van dit soort economische slavernij hebben al die wokes, sneeuwvlokjes, BLM schreeuwers, culturalisten, deugers etc zeer waarschijnlijk niet en nooit last van.

de directeur | 19-06-20 | 10:41

Weet u wat ik me afvraag? Waar dit crapuul de euvele moed vandaan haalt om een inheems volk zó te ontdoen van haar geschiedenis, met al zijn goede en slechte kanten. Wie heeft hen die autoriteit gegeven? En op welke gronden? Het is de absurditeit voorbij wat hier nu gebeurt. Men zou hen eens fijntjes onder de neus moeten wrijven dat ze actief in overtreding zijn van het VN verdrag aangaande inheemse volkeren. Met name Artikel 8-11 (pdf-alert):

- www.un.org/development/desa/indigenou...

Er is wereldwijd geen enkel volk te vinden zonder een zwarte bladzij in hun geschiedenis. Hier hebben we van onze geschiedenis geleerd door de slavernij net zo snel weer af te schaffen als "we" hem omarmden. Dit in tegenstelling tot Afrika(!) en het M.O. waar vandaag de dag de slavernij nog steeds welig tiert:

- www.elsevierweekblad.nl/buitenland/ac...

En:

- www.theguardian.com/global-developmen...

Verder is hetgeen we nu zien vergelijkbaar met de Culturele revolutie zoals die in de sovjet Unie en het China van Mao ten uitvoer gebracht werd. En gezien de wortels van BLM en Anti-fa zou het ons in het geheel niet moeten verbazen. Wat mij wel verbaast is hoeveel mensen het allemaal dikke prima schijnen te vinden. Het is duidelijk dat het onderwijs al decennia achteruit holt gezien de abominabele kennis van de geschiedenis. En wie zijn geschiedenis niet kent is gedoemd hem te herhalen.

Sjefke7807 | 19-06-20 | 10:40

De msm zullen dit framen als de antiracisten en antifascisten contra de aanhangers van extreem-rechts. En er dan belerend bij vertellen wat Coen heeft misdaan in de Oost. Goed-fout, zwart-wit, that's all.

Wisteria | 19-06-20 | 10:40

Ik begrijp het niet zo goed.
Gisteren nog langs dat beeld gelopen.

Al jaren hangt daar netjes een plakkaat op de sokkel dat terwijl JP de welvaart van Nederland verhoogde hij daarbij ook links en rechts wat groen en dor hout verwijderde.

De geschiedenis (zoals we hem nu kennen) netjes verwoord. Wat is nu eigenlijk het probleem?

Als je alle wandaden niet meer zichtbaar maakt maar verstopt is het wachten tot het collectieve geheugen het vergeten is en kan de volgende tiran opstaan. Lijkt me niet echt het doel.

Bij de weg, naast de glorieuze daden van JP werd mij op school ook al verteld wat de bijbehorende wandaden waren. En dat is 50 jaar geleden (wacht nu op applaus van silvana.....)

De_dorpsgek | 19-06-20 | 10:39

Is het een idee om nu eindelijk eens een schadeloosstelling te eisen voor het leed wat de Noormannen hier hebben aangericht? Noorwegen heeft geld zat. (Ze gingen immers handiger met hun olie om dan Nederland met z'n gas.). Bovendien zijn ze daar minstens zo policor dan hier.

Peter Rottevanger | 19-06-20 | 10:36 | 1

Vergeet ook niet dat ze daar Nei! tegen de EU hebben gezegd. Dat verklaart ook wel waarom ze nu iedereen uitlachen.

R.F.Pickering | 19-06-20 | 10:50

Staan er nog steeds documentaires over het Romeinse Rijk op Youtube? Wanneer stopt Netflix met de serie ‘Vikings’?

JackStick | 19-06-20 | 10:35

“Het gaat er niet zozeer om wat deze figuren hebben gedaan, maar je moet je afvragen waarom deze beelden er staan.”

Karwan Fatah-Black, historicus
www.universiteitleiden.nl/medewerkers...

Wat een imbeciel. het gaat er juist wel om wat hij heeft gedaan.
Had hij niets gedaan dan was er ook geen beeld.

VanderGeelen-Coppens | 19-06-20 | 10:35

ondertussen worden in Soedan hele volkstammen afgemaakt door arabische moslimmilities, worden zwarte vluchtelingen door hun bro's voor paar duizend euri's in noord afrika in een gammel bootje gepropt en naar Europa gestuurd, worden blanke boeren met hulp van het zwarte zuid-afrikaanse bewind de keel doorgesneden, zijn vrouwen, homo's en andersdenkenden in grote delen van Afrika en Midden -oosten niet veilig en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Maar die blanken die een paar honderd jaar geleden, net als de rest van de wereld, een paar slaven vervoerden, dat zijn de grote boosdoeners want dat waren blanken. En wij met onze weg met ons mentaliteit pikken dit maar allemaal. Hou eens op met naar het verleden te kijken en zie wat er op deze aarde op dit moment aan de hand is, ik denk dat dit zooitje dan gauw tot de conclusie komt dat het hier in west Europa en Noord-Amerika toch wel heel prettig is, zelfs als je niet blank, geen hetero bent of een ander geloof aanhangt..

lagelander | 19-06-20 | 10:32 | 2

Het argument wat de deugers hier hanteren is dat ze het over de “misstanden” in Nederland willen hebben en niet in andere landen of andere tekortkomingen daar. Ze zien ook wel dat het elders ook niet goed is, maar “daar hebben we nu niet over”. Nou ja, en dan ben je uitgepraat. Wel ff de portemonnee trekken natuurlijk om onze schuld af te kopen.

Alco-de-Holist | 19-06-20 | 11:22

@Alco-de-Holist | 19-06-20 | 11:22: vooral die portemonnee trekken, uiteindelijk gaat het daar allemaal om en niet om racisme, misstanden, uitbuiting etc want daar maken ze zich zelf schuldig aan.

lagelander | 19-06-20 | 12:51

De gemiddelde Nl-er is meer slaaf dan de gemiddelde immigrant. Dat durf ik te beweren. Veel NL-ers hebben zich uitgesloofd terwijl de nieuwkomers en hun nazaten naar rap zaten te luisteren en bling bling in gedachten hadden en beleefden. Terwijl de gemiddelde NL-er veel meer discipline aan de dag moet leggen om "vooruit" te komen. Dat heet NL groot gemaakt. Maar het is wel tenkoste van onze cultuur gegaan, onze hartelijkheid, ons gevoelsleven etc. En bij de gemiddelde bruine en zwarte zit gewoon meer leven omdat ze zich niet zo disciplinair in allerlei bochten hebben gewrongen om iets tot stand te brengen. En nu gaan ze ons ook nog de schuld geven dat wij hun tot slaaf hebben gemaakt. Maar het is precies andersom1 Zo ook met die Italianen. Ze hebben de mooiste steden, het fijnste klimaat, de prachtigste kunst, de op één na grootste goudvoorraad ter wereld de hoogste dichtheid aan privézwembaden, een enorm vermogen, betalen weinig belasting en betalen minder voor hun auto's bovendien hebben ze het beste eten ter wereld, de beste kleding en schoenen. Ewn ze hebben Ferrari en Lamborghini. En toch hebben de zuinige Dijsselbloemen en Hoekstra's het gedaan. Ik zou zeggen: neer met de Romeinse standbeelden. Weg met Julius Caesar. Jullie hebben ons land bezet en onze voorvaderen uitgemoord. Jullie ook Spanjaarden en Fransen. Wij hebben een land vol van moerassen en muskieten en we hebben er een economisch voortvarend land van gemaakt. Onze economie loopt als een trein ook al is onze natuur en is ons milieu naar de knoppen en moeten we het doen met een kudttuintje en hondehik voor veel te veel geld want onze banken moeten groot zijn. En nu nu komen jullie ook nog voor wat we hebben opgebouw, ons enorme spaargeld. Geuzen waar zijdt gij? Weg met die inhalige zuiderlingen en gulzige immigranten. Ontketen ontketen ontketen. Gooi uwen handboeien weg en weesch vrij en maakt schulden. Bestel zoveel je kunt uit die landen en ga nooit betalen. Laat de Ferrari's, de Fiats, de Versaci pakken maar komen. en nooit betalen!

ecologiste | 19-06-20 | 10:31 | 2

Proost!

Gewone_mevrouw | 19-06-20 | 10:41

U kunt tegenstribbelen maar betalen doet u toch, is het niet linksom dan is het wel linksom.

jan huppeldepup | 19-06-20 | 10:53

Heej, ik heb hem even opgezocht aangezien ik niets over hem wist. Toch redelijk pijnlijk aangezien ik ooit in mijn derde jaar zat om geschiedenisleraar te worden.
Maar goed, in het Nederlands onderwijs gaat geschiedenis voornamelijk over de tweede wereldoorlog.
Maar goed, zet zijn beeld maar in een museum, want deze meneer ging wel heel hardhandig met de lokale bevolking om. Misschien kan er een leuk beeld van Johan de Witt voor in de plaats.
Maar laten we het dan breder trekken dan alleen de Nederlandse geschiedenis. Er zijn namelijk aardig wat volken (zoals bijvoorbeeld de Turken) die een nog veel bloederige geschiedenis hebben, waar ook zo goed als geen aandacht aan wordt besteed.

Ron_Paul | 19-06-20 | 10:27 | 2

Ja, laten we het eens hebben over de Armeense kwestie. Hoor ik daar excuses van Denk?

Gewone_mevrouw | 19-06-20 | 10:31

Tja, ik stam af van een, door de romeinen tot slaaf gemaakte, Germaanse kreiger. Ik verwacht nu dat overal in de wereld alle standbeelden en afbeeldingen van alle romeinse keizersers en kriegsheren worden weggehaald!!

GeertStijl | 19-06-20 | 10:36

Elke keer als ik zo iemand met van dat touwhaar zie lopen voel ik zo'n pijn. Het heeft iets met mijn voorouders te maken. Ik voel pijn. Touwhaar moet weg.

JvanDeventer | 19-06-20 | 10:25

En ook vandaag zijn er nog steeds 50.000 slaven in Marokko, werken kindslaven in Congo, en is er een slavenmarkt in Lybie. Black Lives worden bijna dagelijks met een stuk of 500 tegelijk door Boko Haram beëindigd.
Maakt niet uit, hoor je bijna niks over. Als een barbaar tekeer gaan op een beeld in Nederland, da's pas een goed idee.

Poesmobiel | 19-06-20 | 10:24 | 5

@Poesmobiel | 19-06-20 | 10:24 |
Ziet u mijn tegel van @Sjefke7807 | 19-06-20 | 10:40 |. URL galore qua info.

Sjefke7807 | 19-06-20 | 10:44

@Sjefke7807 | 19-06-20 | 10:44: Da's een mooie collectie, Sjef. Dachten wij vorig jaar niet dat dat we de bodem van de gekte hadden bereikt? Haha!

Poesmobiel | 19-06-20 | 10:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Vriendin: "Ben je slaafje niet!
Er waart een mondigheidsvirus rond.

Bouwfraudeur | 19-06-20 | 10:21 | 1

Je hebt de verkeerde vriendin, meester.

Gewone_mevrouw | 19-06-20 | 10:32

Zouden de vaderlandlievende Nederlanders zich niet kunnen verenigen om geld in te zamelen om juist meer beelden van onze VOC en WIC helden op te richten? Al was het maar in een particulieren beeldentuin. Een plek vrij van antifa, BLM en linkse deugmensen.

Irnerius | 19-06-20 | 10:19 | 1

Je bedoeld dat er toch een soort van vrijheid is? Dat ze daar 'veilig' staan? Keep on dreaming!

Atheist-Priest | 19-06-20 | 10:41

Het wordt tijd voor de rijkste koningshuizen van de wereld om van naam te veranderen, niet dat er veel zal veranderen. De J P Coen school in Amsterdam-Oost veranderde zijn naam omdat/wegens niet te willen geassocieerd worden met koloniale moorddadige regimes afpersing bloedgeld uitbuiterij, je vraagt je af waar de rijkdom van al die koningshuizen vandaan komt ?

cat22 | 19-06-20 | 10:16 | 2

Ons koningshuis verdiend geld met het knechten van het volk.

Red shirt | 19-06-20 | 10:30

Niet van de slavernij. Ons koningshuis bestaat officieel pas sinds de 19e eeuw.

TaliSepatu | 19-06-20 | 10:57

J.P. Coen? Dat is zo'n 400 jaar geleden! Kan ik dan ook nog klagen over de Noormannen die hier vreselijk huis gehouden hebben? Ik heb er nog elke dag last van...

DasNouJammer | 19-06-20 | 10:16 | 7

Op Netflix draai al seizoenen lang de serie 'Vikings'. Mijn bloed gaat dan echt koken! Wat een schoften waren dat! En ze doen er nog romantisch over ook! Ik wil schade vergoeding! Ze hebben zoveel vermoord en in slavernij afgevoerd

Atheist-Priest | 19-06-20 | 10:44
▼ 4 antwoorden verborgen

Moeten die mensen niet gewoon naar hun werk ? Vroeger zei men al: "Ledigheid is des duivels oorkussen." Al dat hangen en wurgen leidt alleen maar tot relschopperij, vandalisme, agressie en meer van dat abject gedrag.

Motleycrew | 19-06-20 | 10:15 | 4

Hangen, wurgen, relschoppen en schreeuwen is ja hun werk, daar worden ze voor betaald om andersdenkende te indoctrineren of desnoods te elimineren. Brand een paar dagen in Hoorn winkels af, maak rellen, schrijf de kranten vol maar zorg ervoor dat de noodwet ondertussen geruisloos wordt ingevoerd. Dit heeft systeem mensuh.

jan huppeldepup | 19-06-20 | 10:47

@jan huppeldepup | 19-06-20 | 10:47: Als er straks geplunderd wordt in Hoorn zullen de gelijkgeschakelde staatsmedia schrijven dat het een vreedzaam protest was. Als er blanken in elkaar getrapt worden zijn dat volgens de Staatsomroep rechtsextremisten die door actievoerders gecorrigeerd worden.

5611 | 19-06-20 | 10:53

Acitvisten hebben alle tijd van de wereld voor het bevorderen van of ageren voor hun goede zaak. En zeker in deze Corona-tijden waarbij iedereen lekker thuis blijft. Denk dat dit nog heel lang zo blijft. Beste is negeren, maar ja...

batvoca2 | 19-06-20 | 11:08
▼ 1 antwoord verborgen

Vaak slaan deze social justice warriors door, maar in dit geval is er meer dan 100 jaar discussie of er wel een beeld moet bestaan ter ere van JP Coen.

Eilanden veroveren en de lokale bevolking tot de laatste man/vrouw/kind uitmoorden en tot slaaf maken. Niet echt een leider om trots op te zijn.

Er zijn toch zat Nederlanders die de mensheid vooruit hebben gebracht zonder dood en verderf te zaaien. Zet daar een standbeeld voor neer.

omwenteling | 19-06-20 | 10:15 | 6

En de Boeginezen dan? Coen handelde niet anders dan gebruikelijk was in die gebieden in die tijd. Of hij een standbeeld verdiend is wat anders, maar dat ding staat er nu eenmaal. Kan zo tientallen standbeelden in Nederland aanwijzen van figuren die meer gedood, verkracht, gemarteld en noem maar op dan deze gouverneur-generaal

batvoca2 | 19-06-20 | 11:06

@batvoca2 | 19-06-20 | 11:06: Wat is dat nou voor kleuterargument. Ja, maar mijn broertje heeft ook een koekje gestolen uit de koektrommel.
Vanzelfsprekend is dat andere misdadigers ook geen standbeeld verdienen.

Dat standbeeld is helemaal niet in de tijd van Coen neergezet, maar honderden jaren later als nationalistisch symbool.

omwenteling | 19-06-20 | 11:20
▼ 3 antwoorden verborgen

Zolang de mainstream media het vuurtje blijft opstoken, wordt de polarisatie alleen maar erger. Wie de media in zijn macht heeft, bepaald wat goed en wat slecht is. De afgelopen 20 jaar bepaald een linkse NPO dat. Halve waarheden en dingen weglaten wat niet goed uitkomt. Of allerlei dingen goedpraten, zie Halsema. Constant linkse BN-ers opvoeren. Kleine linkse schreeuwers een podium geven en geen tegengas geven . Mensen die dat wel doen, gelijk demoniseren, zie Derksen. Het wordt echt eng in dit land.

Drostemannetje | 19-06-20 | 10:15

Daden van 15 generaties geleden beoordelen met het inzicht van nu.
Terwijl je in delen van Afrika, Midden Oosten en Azië nog steeds slaven kunt kopen. Ik heb in de loop van de tijd enorm veel mensen uit verschillende culturen ontmoet. Maar zelden zulk uitgesproken racisten gezin als de gekleurde Nederlanders en medelanders.
Probeer jij als blanke man/vrouw eens met een Marokkaanse, Turkse of Hindoestaanse vrouw/man te uit te gaan. De familie wordt helemaal gek.
Als je een vrouw bent eindigt het ook enorm vaak in een vechtscheiding.

Hiesjes | 19-06-20 | 10:15

Ik had goed geleerd op school. Ik was gewoon een Hollandse jongen uit Nederland. Maar ik was op middelbare school geweest in Suriname. Toen ik ging solliciteren zet ik dat op mijn cv. Nou, mooi niet dat ik werd aangenomen. Zo is Nederland. Toen ik dat wegliet kreeg ik eindelijk een baan. Maar een baan in je opleiding, dat hebben ze niet in Nederland.

Ikbeneenzelfbouwer | 19-06-20 | 10:15 | 3

Warrig verhaal, ik zou je niet aannemen zo een warhoofd als jij.

Tronald_dump | 19-06-20 | 10:20

Maar ik was op middelbare school geweest in Suriname. U bedoeld South.Africa nie? baye dankie.

ikdenkwat | 19-06-20 | 10:35

Snap nu waarom die zorgkosten niet meer te betalen zijn zitten allemaal bij een psycholoog of psychiater hun angsten te bespreken

dedwarsligger | 19-06-20 | 10:15

Hoop dat dat zootje antiallestriefel zo hard op hun taas gehoekt worden dat hun melktanden als gekleurde muisjes op een boterham met hun ontlasting meekomen.Héhé systolische druk daalt weer.

dirkdoorsnee | 19-06-20 | 10:14

In Nijmegen staat een beeld van een man die ministers 20 keer meer mensen heeft omgebracht dan J.P. Coen, en ook nog eens overal muren bouwde om vreemdelingen buiten de deur te houden. Schande dat zo'n persoon "vereerd" wordt. Ze hebben ook nog eens een plein naar hem vernoemd (omgedoopt). Gaat daar nog iemand protesteren vanwege alle leed en pijn die hij veroorzaakt heeft?

batvoca2 | 19-06-20 | 10:14 | 4

Is vermoedelijk nog niet lang genoeg geleden. De pijn die de BLM jongens en meisjes voelen dateert van tegen de 200 jaar geleden. Het moet nog even dooretteren.

Synecdoche | 19-06-20 | 10:37

Ik bedoeld natuurlijk "minstens" en het ging om de Romeinse keizer Trajanus. Even verderop is nog geen standbeeld van nog een misdadige keizer die met het zwaard het christendom heeft verspreid onder de heidenen. Ook naar hem is een zeer gevaarlijk verkeersplein genoemd.

batvoca2 | 19-06-20 | 11:01

Keizer Karel geldt binnen het EU-isme als held en grondlegger van een Verenigd Europa, o.a. der Angela is gefeteerd op de Karelsprijs (net als koen en oorspronkelijk denker Coudenhove Kalergi). Wie o wie start de beeldenstorm tegen deze verderfelijke ideologie!

HoogToontje | 19-06-20 | 11:30
▼ 1 antwoord verborgen

Ja, ze zijn die vorige burgemeester nog altijd dankbaar daar in Hoorn. Die D66 lul zit nu alweer 4 jaar in Enschede en raadt eens? Een joekel van een moskee mét minaret recht tegenover een openlucht zwembad. Ik voorspel een hoop boerkini’s.

Dubbelepunthoofd | 19-06-20 | 10:13

De Romeinen hadden al 500 jaar lang slaven, waarbij een Afrikaan niet als volwaardig mens werd beschouwd. Hier een foto van een plaats waar veel zwarte mensen gefolterd werden. de.wikipedia.org/wiki/Rom#/media/Date.... Veel gebouwen hebben nog afbeeldingen hiervan: www.geschiedenisbeleven.nl/wp-content/... Dus het is helder, alle oude gebouwen in Rome moeten tegen de vlakte en daarvoor flats voor vluchtelingen neerzetten is toch wel het minsten.
www.geschiedenisbeleven.nl/racisme-en-...

jan huppeldepup | 19-06-20 | 10:12 | 3

Het grachtenhuis waar Femke in woont in Amsterdam is gebouwd me geld dat verdiend is op tot slaaf gemaakten in Suriname. De Stad Amsterdam was al die jaren voor eenderde eigenaar van heel Suriname. Er zaten toen wel 35000 tot slaaf gemaakten en zo'n 1800 blanken in Suriname. Alleen daar gold de slavernij, in Nederland zelf niet. Al die grachtenpanden in Amsterdam zijn gebouwd met geld dat op die tot slaaf gemaakten is verdiend.

De tot slaaf gemaakten drukten hun gevoel uit in hun houtsnijwerk. Een patroon dat eindeloos doorgaat zonder einde betekent: Ook al duurt het wachten nog zo lang, eens zal de tijd komen dat we vrij zijn.

Ikbeneenzelfbouwer | 19-06-20 | 10:25

@Ikbeneenzelfbouwer | 19-06-20 | 10:25: Kletskoek. De grote hoop van het geld waar de grachtenpanden van gebouwd zijn, kwam niet uit (de slavernij in) Suriname (is altijd een schip van bijleg geweest), niet van de VOC uit de Verre Oost, maar van de moedernegotie, de handel in graan en hout uit het Oostzeegebied.

5611 | 19-06-20 | 11:00

Wat gaaf, moet je die stoeltjes reserveren voor het spektakel?

Hank Nozemans | 19-06-20 | 10:11 | 2

De stoeltjes staan binnen uit angst dat ermee gegooid gaat worden, ze hebben als noodzitplaats nu stapeltjes bakstenen neergezet.

jan huppeldepup | 19-06-20 | 10:31

@jan huppeldepup | 19-06-20 | 10:31: Ik mag hopen dat de neringdienden op de Roode Steen en omgeving hun zaak dichtgetimmerd hebben tegen dit uitkeringscrapuul.

5611 | 19-06-20 | 11:01

Waarom is er op deze aardkloot bijna geen land met donker gekleurde mensen die zichzelf kunnen bedruipen en een beetje welvaart hebben.
Waarom moeten er altijd van die bleekscheten naar toe om economisch de boel een beetje op de rit te zetten, die ze vervolgens op het moment dat het ergens floreert het land uit flikkeren.
De groep die vervolgens hier naar toe komt gaat ons vertellen wat een hufters wij wel niet zijn.
Misschien is het tijd dat mensen terug keren naar hun roots daar gaan wonen en elkaar verder gewoon in hun waarde laten.

likdoorn | 19-06-20 | 10:08 | 7

@Mbovenka | 19-06-20 | 11:07: Er staat: ... goed functionerende samenleving te vormen heb je een bevolking nodig met een gemiddeld iq van bijna 100..... Die 'bijna' klopt in de gegeven context niet. De veronderstelling is dat ... goed functionerende samenleving... de geteste populatie is. En die heeft altijd als gemiddelde 100.

Not_again | 19-06-20 | 11:13
▼ 4 antwoorden verborgen

Heb begrepen dat het in dit geval om indos gaat die het beeld weg willen maar ik kan natuurlijk verkeerd geinformeerd zijn

the brush | 19-06-20 | 10:07 | 1

Indo's? Denk dan meer aan Molukkers maar die hebben dan weer Willemszoon Verhoeff vermoord tijdens zijn expeditie. Het is allemaal niet zo simpel.

ikdenkwat | 19-06-20 | 10:18

Maar er een quiz-show van.

10 feiten-vragen over JP Coen. Het team met de juiste goede antwoorden wint en kiest wat er verder gebeurd.

frickY | 19-06-20 | 10:07 | 1

Haha! Dat zou een goeie zijn!

Gewone_mevrouw | 19-06-20 | 10:09

nl-nl.facebook.com/antifautrecht/

Een rood driehoekje met de punt naar beneden mag niet van Facebook als je Trump heet, want het is een nazi-symbool.
Maar ze ze doen hier niets aan, dus die zijn de echte nazi's?

VanderGeelen-Coppens | 19-06-20 | 10:07

Leefde Atie Doorgeest nog maar. Die had wel raad geweten met deze zeurpieten.

Bamberger Reiter | 19-06-20 | 10:07

Coen was natuurlijk een fascist, maar het was potdomme wel onze fascist!

Rest In Privacy | 19-06-20 | 10:06 | 3

Was hij van de VVD dan ?

de_kale | 19-06-20 | 10:07

Iedereen is wel een beetje fascist, racist, humanist, wordt in Mokum nagesist (voornamelijk vrouwen) en eindigt in een kist. Jammer maar helaas....

Here's Freddy | 19-06-20 | 10:18

Ga wat nuttigs doen en loop niet als een oud wijf te zeiken en te emmeren.

SIogra | 19-06-20 | 10:06

Komt Akwasi ook weer om JP Coen op zijn gezicht te trappen?

armandj | 19-06-20 | 10:06 | 1

Dan bezeerd hij zich.

VanderGeelen-Coppens | 19-06-20 | 10:08

Wat is nu dan de bedoeling,iedereen wil de geschiedenis veranderen en boeken verbranden.
Dacht dat Stalin en Hitler erg waren maar nu zijn ze nog gekker.

rein9576 | 19-06-20 | 10:05 | 1

Dat heeft Spartacus heel duidelijk uiteengezet (15-06-20).

Rest In Privacy | 19-06-20 | 10:09

Jongens dit is de druppel. Wat gaan we doen? Wat kunnen we doen!?
Je mag wel protesteren voor die blacks, maar niet voor de vrijheid.
Dit is de druppel jongens

Nouwske | 19-06-20 | 10:05 | 1

En nou ?

demaup | 19-06-20 | 10:23

Geflipte Afrikanen die hier de geschiedenis komen herschrijven krijgen alle ruimte omheen grieven te uiten onder gejuich van de media.
Nederlanders die willen protesteren voor de meest basale mensenrechten wordt de mond gesnoerd (verbod demonstratie tegen coronamaatrelen den Haag).
Het nieuwe normaal.

de honden blaffen... | 19-06-20 | 10:05 | 5

Nee dat ligt iets anders. Voor de demonstratie in Den Haag op zondag was toestemming gevraagd voor 100 man. Direct daarna zijn in verschillende media oproepen gedaan om naar Dan Haag te komen, de "teller" staat nu op zo'n 10.000 man. Daarnaast bleken de organisatoren verschillende dj's te hebben ingehuurd. De organisatoren beroepen zich nu op het demonstratie-recht maar weigeren te voldoen aan de beperkingen die de corona maatregelen met zich brengen. Vooral door de optredens van verschillende artiesten en de nu verwachte 10.000 man was Remkes was genoodzaakt om uit te gaan van een evenement, die tot 1 september verboden zijn. Ik ben het wel met hem eens.

bixiers | 19-06-20 | 10:20

Ik verwijs naar de Dam.

de honden blaffen... | 19-06-20 | 10:28

Ga dan demonstreren in Amsterdam. Als het namelijk belangrijk is, staat de burgemeester garant voor de goedkeuring van deze demonstratie.

Mokum Kosher | 19-06-20 | 10:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Laten we nou afspreken dat iedereen racistisch is zijn we meteen van al dat gezeiks af.
En aan die deugkutten en soja-schandknaapjes wil ik zeggen dat ze de: (doorstrepen wat niet van toepassing is) Tering/Tyfus/Rambam/Schurft/Schijt/Pleuris/Kanker kunnen krijgen met hun inquisitie terreur.


captain-caveman | 19-06-20 | 10:05

Het koekoeksjong is een parasiet.

Acidstain | 19-06-20 | 10:04

Kan er op de beelden niet een plaatje worden gemonteerd met informatie over zijn destijdse tijdsbeeld en hoe daar met voortschrijdend inzicht tegenaan gekeken wordt? Samenlevingen zijn dynamisch en veranderen.

Red shirt | 19-06-20 | 10:04 | 5

@Red shirt | 19-06-20 | 10:09: Geen idee beste Red.

kwark001 | 19-06-20 | 10:10

Dat plaatje hangt er al, maar wat we ook doen, het is nooit genoeg. Tiegevingen leiden onmiddellijk tot nieuwe eisen, zinloos dus. Leer dat nou eens.

5611 | 19-06-20 | 11:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Er vereren openlijk, en vernoemen zelfs hun zonen naar hem, miljoenen mensen in Nederland een bepaald persoon uit het verleden die heel wat mensen over de kling heeft gejaagd. Hoor ik die linkschmensen nooit over.

AntonJansen | 19-06-20 | 10:04

En al die huizen dan, en het museum en het plein? Alles refereert naar de glorietijd van weleer.

Nou ik toch bezig ben. De hele Amsterdamse binnenstad. Niets dan symbolen uit 'foute' tijden.

Maar als Sylvana een huisje op de Herengracht krijgt aangeboden, dan ziet ze dat waarschijnlijk als 'herstelbetaling'. Hypocriete profiteurs

van heinde en verre | 19-06-20 | 10:03 | 2

Waar denkt u dat deugkoningin Femmie in woont?

Graaf_van_Hogendorp | 19-06-20 | 10:04

Overigens waren de bekende namen vooral de zichtbare betaalde krachten. Interessant is om ook eens te kijken naar de financiering van één en ander, die opvallend eensgezind structureel buiten beschouwing wordt gelaten.

kindapaas | 19-06-20 | 10:08

Waarom zie ik niemand in de Egyptische woestijn demonstreren bij één of andere piramide of zo. Gebouwd door duizenden slaven ter ere van één of andere über slaven-baas.
Daar mogen onze oer-Hollandsche zeehelden niet eens bij in de schaduw staan.
Of is het te heet in de woestijn voor een demonstructie?

McFreek | 19-06-20 | 10:02 | 5

De Egyptologen zijn het onder elkaar eens dat de pyramiden niet door slaven zijn gebouwd maar door professionele arbeiders aangevuld met boeren die na de oogst niks te doen hadden. Er zijn overblijfselen van arbeidersdorpen gevonden waar uit bleek dat het een best bestaan was. Daarom zal er ook niemand gaan staan.

Zatkniss | 19-06-20 | 10:05

Indien in die tijd elke minuut zo'n tonnen zware steen op zijn plaats werd gelegd, zou het twintig jaar duren voor die piramide klaar was.
Onmogelijk dus dat ze door slaven zijn gebouwd. Hoe dan?

kwark001 | 19-06-20 | 10:05

Die slaven waren joden, dat vinden ze geweldig daar. Kijken ze nog met weemoed naar terug.

Hiesjes | 19-06-20 | 11:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Volgens de burgemeester van Den Haag is een demonstratie een evenement. En die zijn tot september verboden. Dus hoe kan dit?

marcoplarco | 19-06-20 | 10:02 | 2

Hoorn ligt niet in Den Haag?

Graaf_van_Hogendorp | 19-06-20 | 10:03

Ik las het, erg typisch weer. Hup, naar Amsterdam dan maar?

Bataafje | 19-06-20 | 10:13

Zeer lang geleden was ik er (overigens al één van de weinigen) voorstander van om het standbeeld van Jan Pieterszoon Coen te verplaatsen naar een museum. Hoofdreden daarvoor is het feit dat hij gruwelijke oorlogsmisdaden begaan heeft, waaronder een groot aantal opstandelingen levend op houten palen spietsen, om hen op een gruwelijke wijze langzaam dood te laten gaan, als afschrikwekkend voorbeeld. Ook in zijn tijd was dat een gruwelijke misdaad. Hij had het kennelijk afgekeken van "Vlad the impaler". In gruwelijkheid wijkt J.P. Coen hiermee ook af van andere mensen op een sokkel. Maar om het beeld nu te laten bekladden en vernielen door links-extremistisch tuig gaat mij een aantal stappen te ver. Als een meerderheid van de gemeenteraad van Hoorn besluit om het beeld te laten staan (in plaats van verplaatsen naar een museum): ook prima. Laat de democratie besluiten, maar niet de straat.

Wladimir 1928 | 19-06-20 | 10:01 | 4

Uw punt is dat de poging destijds de wereld veroveren teneinde economisch te kunnen domineren best OK was maar dat we dat best wat vriendelijker mochten aanpakken?

_pacman_ | 19-06-20 | 10:08

Het is weer duidelijk dat onze beschaving verdedigd wordt door de versmade Wilders en Baudet aanhangers

Rest In Privacy | 19-06-20 | 10:17

@_pacman_ | 19-06-20 | 10:08: Inderdaad, met colonies stichten en handel drijven met als doe winst te maken is niets mis, maar door tegenstanders op een gruwelijke manier langzaam te vermoorden steekt J.P. Coen in negatieve zin met kop en schouders uit boven al zijn tijdgenoten. Ik heb niets tegen de standbeelden van alle andere historische figuren. J.P. Coen is echt een uitzondering van iemand die zo onnodig wreed en gruwelijk was in zijn moordlust dat hij naar mijn mening geen openbaar standbeeld verdient. Zijn standbeeld hoort thuis in een museum, als onderdeel van de geschiedenis.

Wladimir 1928 | 19-06-20 | 21:06
▼ 1 antwoord verborgen

Zelfs groenslinks wilt dit beeld weghebben. Waar gaat het over. www.hartvannederland.nl/nieuws/2020/g...

Dan ook nog Bij1 die dit promoot. Oh ja, voor de journalisten onder ons. Trek de leden van Bij1 eens goed na. Er is eentje die zijn toenmalige partner slecht heeft behandeld. Iets wat in deze tijd echt niet kan. Bij1 probeert dan wel waarden aan andere mensen op te dringen maar zelf hebben ze behoorlijk moeite met normen en waarden in eigen kringen.

dk-- | 19-06-20 | 10:01

De eerste groep is zwart met (vaak aangepraat/aangedramd) minderwaardigheidscomplex en/of terroristische Antifa klaploper en anderssoort lui, ongewassen stinkend Linksvolk dat tot nu toe steeds wegkomt met vernielingen/vandalisme. Wereldwijd.

De 2e groep wil de boel beschermen en vindt dat zwarten met (vaak aangepraat/aangedramd) minderwaardigheidscomplex en/of terroristische Antifa klaplopers en anderssoort lui, ongewassen stinkend Linksvolk dat tot nu toe steeds wegkomt met vernielingen/vandalisme wereldwijd, niet meer steeds weg mag komen met vernielingen/vandalisme wereldwijd.

Heeft iemand al ergens een artikel of opiniestuk in een gezaghebbend blad gelezen over het feit dat dit gewoon puur vandalisme is? En misschien, heeeeeel misschien, wel voorkomen en bestraft moet worden???

Maar omdat de hypocriete Linkse elite in politiek en/of media er stiekem eigenlijk gewoon achter staat mag het allemaal maar ofzo?

#Only Black Lives And Left Opinions Matter#

Realism Is All | 19-06-20 | 10:01

J. P. Coen was toch die nare man die zijn Tony Chocolony reep niet wilde delen met de bevolking van Banda?

Osdorpertje | 19-06-20 | 10:00

Teveel tekst voor die parasieten.

kwark001 | 19-06-20 | 10:01

Gewoon elk protest verpakken in een 'racisme protest' dan is het belang te groot om het te verbieden. Toch, he Femke

dk-- | 19-06-20 | 10:03
▼ 2 antwoorden verborgen

OT (sort off, wel in het verlengde van de cultuur oorlog):

nos.nl/artikel/2337775-nieuwe-zombieg...

Voor degenen die niet bepaald de spelletjes wereld volgen. Spel wordt juist gememed en er speelt al weken een soort van oorlog binnen de 'gamer' community. Eerste spel ging over een zombie apocalypse. Deze gaat blijkbaar over een wraak, grootste kritiekpunt is juist de verhaallijn en wat er gebeurt met de oorspronkelijke karakters. Volgens degenen die het gespeeld hebben is het verhaal veruit het zwakste punt. Verhaallijn (met clips) werd weken geleden al gelekt, waarna Sony en zijn slippendragers alles en iedereen aan het copyright striken waren - zelfs als je het over de lekken had en geen beelden toonden. Zelfs memes op twatter werden gestriked en accounts op slot gezet.

Overigens haalt deze spel hoge scores - doordat Sony had bepaald dat reviewers die early review copies kregen het niet over de laatste gedeelte van het spel mochten hebben.

Waarom staat zo'n fluff artikel vol onzin dan op de hoofdpagina van de meeste bezochte nieuwsbron van dit land? Pure propaganda dit. Spel zal best verkopen maar gaat echt niet de barrières voor LGBT+ABAWKNUGEIOEUNFEDFV doorbreken. Driewerf bah npo.

Graaf_van_Hogendorp | 19-06-20 | 09:58 | 2

gaat vanzelf floppen dan, Go Woke go Broke. Battlefield V heeft met z'n Zweedse PC cultuur ook flinke klappen gehad. zo erg dat ze nu al stoppen met de support.

ikworstelengadouchen | 19-06-20 | 10:03

Het is inderdaad zo vermoeiend. Als er nu net een wereld is waar je kleur of seksuele voorkeur er niet toe doet, is dat de game-wereld. Het is alleen afhankelijk van je persoonlijke voorkeur en smaak of je uberhaupt gamen en welke games dan, leuk vind.
Maar daar moet de 'goede' boodschap ook met de hamer naar binnen geslagen worden. En het levert nu zelfs gekochte reclame op onze staatsomroep op.
In Football Manager zit ik ook al jaren tegen regenboogvlaggen en allerlei andere boodschappen in de stadions aan te kijken. En is de blanke main-developer nu al weken fanatiek pro-BLM aan 't twitteren (dat zijn de grootste deugers). Zo vermoeiend.

filosofem | 19-06-20 | 10:07

Normaalgesproken zien ze de indo als een witmang, maar als het uitkomt puntjepuntjepuntje

RickTheDick | 19-06-20 | 09:57 | 1

East Asian cis males staan inderdaad maar net boven cis white males, het scheelt niet veel in de optiek van identity politics. Mar toch staan ze er net boven als ze een afweging moeten maken.... maar verder is identity politics echt niet racistisch of seksistisch heur.

Graaf_van_Hogendorp | 19-06-20 | 10:01

Ik moet daar toch zeker honderden keren langs zijn gelopen (kwam daar vroeger graag. Nu ook wel trouwens, maar het komt er gewoon niet meer van, maar dat terzijde), maar het heeft me echt nog nooit geboeid, noch ben ik er racistisch van geworden. Het beeld De scheepsjongens van Bontekoe, daar vlakbij, is een stuk leuker trouwens. Geen idee of die nu ook slecht zijn, boeit evenmin.

John McClane | 19-06-20 | 09:57 | 3

Dat laatste beeld kan nooit slecht zijn natuurlijk.
Trouwens, die van Coen ook niet.

J-van-de-Bontekoe | 19-06-20 | 10:02

De scheepsjongens van Bontekoe werd in de jaren 70 voorgelezen op tv door ... jawel ... Coen Flink!

Arnold Layne | 19-06-20 | 10:08

@Arnold Layne | 19-06-20 | 10:08: En hij is in 2000 gestopt met voorlezen.

dirkdoorsnee | 19-06-20 | 10:40

Zet gewoon bij elk standbeeld een politieagent, zijn die ook van de straat, sorry bureau, af.

kwark001 | 19-06-20 | 09:56

Een beeldenstorm? Wie had dat gedacht vroeger op school. 1566 meen ik? De overwinnaar schrijft de geschiedenis, denk er maar niet te licht over. In onze tijd het omgekeerde: wie de geschiedenis (her)schrijft heeft overwonnen..

merel veld | 19-06-20 | 09:56 | 3

Welnee, dit zijn de eerste kreten van een revolutie. De reactie is vertraagd, maar die gaat zeker komen. Mensen worden er erg moe van en begrijpen dat het volkomen overtrokken is. De bedrijven die op deze trein springen en lekker Woke willen doen kunnen nog wel eens van een koude kermis thuis komen.

Not_again | 19-06-20 | 09:58

Vergeet de Taliban niet he, wat verder van huis maar net zo subtiel en geëngageerd als die SJWers hiero.

J-van-de-Bontekoe | 19-06-20 | 10:03

@Not_again | 19-06-20 | 09:58: De geschiedenis leert dat de kudde zich blindelings door een zeer klein groepje in beweging laat zetten. Zeker als dat groepje de media, de scholen en onze politici stuurt. De kikkers worden gaar gestoomd...

A.S. Perien | 19-06-20 | 10:22

.. maar goed. Gelukkig maakt dat politiek-bewuste virus onderscheid tussen "verboden samenscholing" en anti-westers protest.

Zo kan een verjaardagsfeest een uitbraak van pandemie veroorzaken - wat een door BLM en Antifa-achtigen geregisseerde "volks"woede nooit doet.

Jan Passant mk2 | 19-06-20 | 09:55 | 2

Tja, een anti anderhalvemeter-demonstratie in Den Haag kan wel verboden worden, dat wel. Subjectief krachtdadig optreden, bananenkoninkrijk.

J-van-de-Bontekoe | 19-06-20 | 10:06

Ja, bijzonder. Terwijl in elk land massabijeenkomsten tot toename coronabesmettingen leidt, geldt dat blijkbaar niet voor BLM demonstraties op de Dam. Zeer apart.

Bataafje | 19-06-20 | 10:16

Ik ben er zo klaar mee man. Zwarte mensen van 30 die blanke mensen vertellen hoe slecht wij wel niet waren. Zwarte mensen die kennelijk zoveel tijd hebben om dit soort denkbeelden te ontwikkelen en hoogstwaarschijnlijk gebruik te maken van onze zorgstaat. Alle welvaart die oa door deze heren binnengebracht is. Dat is waar ze van profiteren. Waren het vervelende mensen? Waarschijnlijk wel. Slavenhandelaren? Misschien ook wel. Vereren wij ze? Nee hoor, ik loop langs zo'n beeld en hooguit denk ik aan de tijd waarin ze leefden. Ik denk dat niemand ter wereld terug wil naar die tijd. Kortom, we zijn doorgegaan, maar dit is geschiedenis.
OK. Hoe groot is de kans dat over 200 jaar er nu mensen naar ons kijken en Jetten en Klaver als grote staatmannen omver willen trekken omdat ze onze natuur hebben gesloopt met hun lelijke zonnepanelenparken? Of dat we alle bomen hebben verbrand? Of dat we organen hebben geoogst van dooie mensen omdat ze niet hebben gezegd dat ze dat niet willen? Of leuker nog: dat we een virusoutbreak hadden en dat er duizenden mensen stierven terwijl we over 200 jaar waarschijnlijk een oplossing hebben tegen virussen. Kortom: de snelheid van hoe het westen vooruit gaat gaat er toe leiden dat je terugkijkt en denkt: hoe hebben ze dat ooit kunnen doen. Laat het verleden wat het is en leer van de fouten en ga door. Dus nee, geen slavernij mee. Zwarten zijn net zo veel mens als blanke mensen etc etc. Dus nee, het zijn geen helden, maar ze verwijderen is verschrikkelijk.

BBRDWR | 19-06-20 | 09:52 | 5

@Not_again | 19-06-20 | 09:54:
Dat dan weer wel.. Wel de lusten en niet de lasten, zo kennen we beroeps boe-roepers weer. Persoonlijk zou ik niet in een land willen wonen waar ik mij qua historie niet thuis zou voelen. Blijkbaar zijn (gratis) geld en de goede voorzieningen doorslaggevend.

Ommezwaai | 19-06-20 | 10:00

Er is een minitieus klein verschilletje, zij hebben iemand om tegen te klagen en wij niet.

Ikbeneenzelfbouwer | 19-06-20 | 10:00

Tot 1960 waren deze mensen helden voor de bewoners van NL. Ze hebben bijgedragen aan de opbouw. Daarna kwamen de nieuwe Nederlanders welke gesteund door deugmensen en gratis geld zich er aan gingen ergeren. Laten we gewoon eerlijk zijn. Als je in die tijd had geleefd had je er ook aan meegedaan als je de kans had/kreeg. Dat we nu weten dat het mensenverachtelijk is, is een andere zaak. Zet bij die beelden voor mijn part een plak met de slechte kanten, maar dan moet het klaar zijn.

Zatkniss | 19-06-20 | 10:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Toen Haïti in 1804 als eerste slavenland onafhankelijk en zelfstandig kon worden kregen de ex-slaven de kans om wat van hun leven en land te maken. Vandaag de dag is het een van de armste landen ter wereld. Ongeveer in dezelfde periode werden Engelse kruimeldieven verbannen naar het dorre en bloedhete Australië. In boten , geketend om bij aankomst dwangarbeid verrichten . Hedendaagse Australiërs klagen niet over het verleden, ze zetten de schouders eronder. Dat zouden meer mensen moeten doen.

ja,diedus! | 19-06-20 | 09:52 | 3

U pakt de koe bij de horens. Ik heb van de wereld gezien en er is een duidelijke correlatie tussen gratis geld en lokale deugmensen tussen dit soort zeurkousen en gratis geld. Geen gratis geld en deugmensen is geen populatie zeurkousen. U hoeft niet eens zover van Amsterdam om dat te ondervinden. Vliegt u eens naar Minsk en tel de gekleurden aldaar. Als u de moeite neemt 50 km buiten Minsk te rijden, zult u hele populaties lokalen aan treffen die nog nooit een gekleurde hebben gezien. Waarom? Er is geen gratis geld en Loekaschenko deugt ook al niet.

Zatkniss | 19-06-20 | 09:56

Of neem Liberia, daar konden de voormalige slaven naartoe om hun eigen staat op te richten. Tot op de dag van vandaag een shit hole....

FlorisJanvanFleppest | 19-06-20 | 09:58

zijn ze wel voor een standbeelden voor geweldadig antifa of volkert?

Struikrover3 | 19-06-20 | 09:50 | 1

Nee, een zeker iemand heeft wel haar 82e paard naar hem vernoemd.

_pacman_ | 19-06-20 | 09:51

Hoorn zien is zwijgen

de visser | 19-06-20 | 09:50 | 1

Ghe!

Papa Jones | 19-06-20 | 09:52

Waar bemoeit BLM zich mee als het over Coen gaat, is daar geen onderafdeling YLM voor opgericht? Oh nee: die zeiken niet zo over een ver verleden, dragen wel bij aan de maatschappij en lossen hun eigen problemen op.

_pacman_ | 19-06-20 | 09:49

Kap eens onmiddelijk met die 'demonstraties'. Waarom worden ze eigenlijk toegelaten? Waarom krijgen die sneuneuzen met geen enkel historisch besef, een totaal gebrek aan arbeidsethos (immers, waarom moeten die niet gewoon werken?) en totale maling aan alles en iedereen zo'n vrij spel? Standbeelden vernielen en openbare orde verstoren? Oppakken die stinkhippies en eeuwig gekwetsten.

Le Roi | 19-06-20 | 09:49 | 2

Probleem is dat er zoveel woke burgermeesters en gemeenteraadsleden zijn die gewicht in de schaal leggen.. Die vinden het wel leuk als hun kinderen aan 'goed' doen. En ze weten precies hoe ze met elke politiek-correcte wind moeten mee waaien. Het is het legitimeren door het huidig gezag dat ervoor zorgt dat we in deze waanzinnige situatie terecht zijn gekomen.

Not_again | 19-06-20 | 09:54

U werkt op vrijdagmiddag 17.30 uur noest door? Deze loonslaaf zit dan aan een goudgele rakker in de achtertuin van zijn vinexhut...

Enter Yeti | 19-06-20 | 09:57

Leuk dat thuis werken, heb je tijd over om leuke dingen te gaan doen met je vrinden.

Bennie Boos | 19-06-20 | 09:48

Oké, dan blijft de groep die iets tegen deze waanzin wil doen toch thuis? Dan laten we werkloze en gekwetste nietsnutteN toch dat beeld slopen en ons vertellen wat voor schoften we zijn?

BozePaarseMan | 19-06-20 | 09:48

Kan de vrijmibo dan 15 minuten eerder? Ik heb daar altijd wel een half uurtje voor nodig dus het sluit krap aan.

Knufter | 19-06-20 | 09:48

Musea krijgen nog een uitdaging. Die staan vol met oude spullen van mensen die, naar modern-linkse maatstaven, niet Deugden.

Het is wel zo veilig die hele inboedel te recyclen en een reclamebureau opdracht te geven onze geschiedenis inclusief te herschrijven naar gewenst model.
Alle socialistische heilstaten gingen ons voor in dat voorbeeld.
Het moet deze keer lukken, wanneer nu eens echt iedereen die het proces saboteert wordt heropgevoed of tot Groen koekje verwerkt.

Jan Passant mk2 | 19-06-20 | 09:47 | 3

Uiteraard helpt Groen slinks graag mee als de hedendaagse NSB

Zatkniss | 19-06-20 | 09:49

De directeur van het van Gogh museum, ene Emilie Gordenker, vond al dat we moeten nadenken over de vraag of schilderijen waar een naakte vrouw op te zien is nog wel kunnen in deze tijd...

Zenzeo | 19-06-20 | 09:51

@Zenzeo | 19-06-20 | 09:51: Emilie Gordenker moet haar eigen ogen maar bedekken en ophoepelen.
Kunst is kunst en niet bedoelt om zich te voegen naar elke gril van het vrijwel niet aanwezige publiek wat zogenaamd niet tegen naakt kan.

Zer0-hedger | 19-06-20 | 10:05

Deze epische veldslag wordt vanavond toch wel live op de televee uitgezonden? Ik ga nu alvast bier en chips inslaan.

Tietmier | 19-06-20 | 09:47

Ik las zojuist dat de demonstratie in den haag niet door mag gaan. Zo kennen we de discriminerende overheid weer - rechts wordt neergesabeld en links wordt gepamperd.

Suncatcher | 19-06-20 | 09:46

Oh man ik zie het al voor me, de FvD jasje dasje gompies en vanuit de zolderkamer trots-op-de-boer rukkertjes samen met dikke vette blauwharige asha's rollebollend over de kinderkopjes.

Misschien kijken ze elkaar aan en wordt het liefde op het eerste gezicht!

Schwanzeleber | 19-06-20 | 09:45 | 1

Zijn er nog meer smaken mensen, of denkt u alleen zwart wit?
Racist.

Nuchternederland | 19-06-20 | 09:51

Wanneer gaan de Roemenen de triomfboog van Trajanus in Rome slopen? Die verovering en wegvoering van 150.000 man in 106 na Christus zal ze nog zwaar op de maag liggen.

Zatkniss | 19-06-20 | 09:44 | 5

Die 150.000 waren blanken, dat telt niet.

jan huppeldepup | 19-06-20 | 10:01

De Dacische oorlogen. Trajanus tegen de Daciers - voorlopers van de Roemenen inderdaad - onder koning Decebalus.

Maar het is geen triomfboog van Trajanus in Rome; je bedoelt de Zuil van Trajanus, waarin de veldtochten van Trajanus als een stripverhaal omhoog spiralend zijn weergegeven.

Dr_Johnson | 19-06-20 | 10:12

En Vespasianus, Titus en Nero dan ?

van Oeffelen | 19-06-20 | 11:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Als je tijd hebt om helemaal naar Hoorn te gaan om een standbeeld te bekladden, dan heb je echt te weinig te doen in/met je leven.

Is dat niet gewoon het probleem? Dat alle Akwasi's, Simons', Jadnanansings en Morrisons van deze wereld teveel welvaart en tijd hebben om zich met standbeelden in Hoorn te gaan bemoeien.

Ga werken, start een bedrijf, ga ondernemen, creëer iets, maak de wereld iets mooier... Weet je wat deze beroepsklagers nodig hebben? Een beetje meer VoC mentaliteit.

Odin | 19-06-20 | 09:44 | 6

Hear! Hear!

Gewone_mevrouw | 19-06-20 | 09:52

Dit ís hun verdienmodel.

Zenzeo | 19-06-20 | 09:52

Gast heb je nog niet door dat het zeiken op alles en iedereen voor de Akwasi's en Airfryers van deze wereld inmiddels een full time en heel erg lucratieve baan is.. die nota bene door de Nederlandse overheid en deugindustrie met allerlei subsidies gesponsord wordt ?

Captain_Dipshit | 19-06-20 | 09:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik zei het al eerder, we moeten meer katoenvelden aanleggen.

kwark001 | 19-06-20 | 09:44 | 1

In Uzbekistan hebben ze er genoeg,

Zatkniss | 19-06-20 | 09:46

Den Haag verbiedt demonstratie tegen coronabeperkingen a.s. zondag. Daaaag, democratische rechtstaat !!

scorpios | 19-06-20 | 09:43 | 5

@Harrie7949 | 19-06-20 | 09:45: zoals de regering het wil dat ze het brengen. Doen ze het niet dan zijn ze journalistiek uitgespeeld in Den Haag. Voor wat hoort wat.

BozePaarseMan | 19-06-20 | 09:51

Volstrekt terecht, dat verbod. In werkelijkheid is het een festival, met dj's en 10.000 aangemelde "demonstranten". Deze actiegroep is mogelijk van begin af aan al uit op een verbod, zodat ze in de slachtofferrol kunnen kruipen. Een beproefd concept, de laatste tijd.
De mensen achter Virus Waanzin: een gesjeesde wetenschapper die danslessen is gaan geven en een mislukte strafrechtadvocaat die nu in wobjes doet.
Next.

De echte Stolwijker | 19-06-20 | 10:14

@De echte Stolwijker | 19-06-20 | 10:14: Gaat het niet om. Die lui achter BLM zijn net zulke gekkies maar krijgen wel alle ruimte.

5611 | 19-06-20 | 11:26
▼ 2 antwoorden verborgen

De tegenstanders hebben een verkeerd ‘beeld’ van de hedendaagse samenleving.

ja,diedus! | 19-06-20 | 09:43

Terreur is het.
Waar de deug jongetjes en meisjes met hun vijfde colonne van kruipers (lees bedrijven en andere 'belanghebbenden') zich nog niet mee bezig houden, is dat de historie leert dat iedere 'revolutie' zijn eigen kinderen opeet.
Bij dat hoofdstuk van de geschiedenis waren de woke juffen en meesters nooit gekomen gekomen tijdens de indoctrinatielessen van onze kinderen.
What goes around comes around.

Not_again | 19-06-20 | 09:43

Kick Out JP Coen vs JP Coen Matter

Rest In Privacy | 19-06-20 | 09:43 | 1

Ik verwacht gelijkspel (0-0) en dat nadien KOJC promoveert door loting.

Rest In Privacy | 19-06-20 | 09:50

Hadden we vandaag maar een meneer Coen om deze mislukte figuren op hun plek te zetten.

etwaboy | 19-06-20 | 09:43

Coen was geen zeebonk volgens mij maar een regent, die zich prinsheerlijk naar Nederlands-Indië liet varen. Columbus daarentegen, de 'ontdekker' van Amerika, was wél een zeebonk, en in Californië heeft men gemeend een beeld van hém weg te moeten halen...

Zenzeo | 19-06-20 | 09:43 | 3

een niet-zeebonk die zich liet varen...

U weet dat er vroeger nog geen cruiseschepen waren?

Knufter | 19-06-20 | 09:50

@Knufter | 19-06-20 | 09:50: Maar wel luxe-kajuiten voor passagiers, inclusief bijbehorende maaltijden. Ze aten en sliepen dus apart van de bemanning die opgepropt in het ruim zat.

Zenzeo | 19-06-20 | 09:56

@Zenzeo | 19-06-20 | 09:56: U bedoelt, eigen kajuit (streep luxe door) en maaltijden zoals de kapitein die kreeg. Ze aten in de kapiteinskajuit (de enige met een tafel). Betalende passagiers moesten, indien van toepassing, de kajuit delen.
Zoveel lege kajuiten waren er niet. De bemanning zat niet in het ruim, dat zat vol met vracht. De bemanning sliep op het dek en onder het afdek.

Arachne | 20-06-20 | 01:00

Laten ze deze imbecielen vroegtijdig oppakken en vastzetten. Daarna echt geschiedenis lezen en begrijpen dat geschiedenis hoort bij het mens zijn dat nooit valt uitwissen. Ook deze tijd wordt geschiedenis waarna honderden jaren later mensen tegen elkaar zeggen, dat kon echt niet in die tijd. Zo gaat het en zo zal het altijd gaan. Wellicht opname in een psychiatrische instelling helpt bij deze lieden ook wel.

De Evangelist | 19-06-20 | 09:42 | 1

Inderdaad heropvoeden net als bij die zatlappen in het verkeer. Verplicht naar de cursus en op eigen kosten!

Harrie7949 | 19-06-20 | 09:44

En dat terwijl die beelden allemaal netjes een kleur tussen zwart en wit in hebben.

Watching the Wheels | 19-06-20 | 09:41

Dat is dan weer leuk voor de terras eigenaren. Hebben ze net de corona sluiting overleefd, komen zo'n paar antiva, stoelen door de ramen gooien en de spaarzame gasten verdrijven. Ik zou hie als terras eigenaar tegen protesteren ( met een knuppel achter de hand). Het gevaar is dat zoiets steeds groter dreigt te worden.

jan huppeldepup | 19-06-20 | 09:41

Intussen heeft een meerderheid van de gemeenteraad van Hoorn in een brief opgeroepen om het standbeeld van Jan Pieterszoon Coen niet te verplaatsen of te verwijderen staat in het algemeen dagblad.
Jammer, ga er maar vanuit dat dit standbeeld verwijderd gaat worden, want de meerderheid telt in Nederland allang niet meer .

leo59 | 19-06-20 | 09:41 | 1

Een schreeuwende krijsende minderheid is kennelijk er toe in staat om het beleid te bepalen,
Degene die het beleid bepalen zijn de politiek benoemde (ondemocratisch) bestuurders.
Zou er een link tussen beide zijn?

ja-ja-nee-nee | 19-06-20 | 10:16

Hoorn ligt natuurlijk binnen bereik van die oude busjes van ze ! zou wel leuk zijn als half Purmerend opduikt en de politie ( die ze het liefst afgeschaft zien ofzo) de zielepootjes weer moet beschermen.

ikworstelengadouchen | 19-06-20 | 09:40

Als er maar geen mensen met een verkeerde kleur op af komen.

CleaudeSacke | 19-06-20 | 09:40

Beverwijk veldjes. Wat Nederland nodig heeft is meer Beverwijk veldjes.

TheEgg | 19-06-20 | 09:39 | 3

Nee, wat Nederland nodig heeft is een flinke dosis gezond verstand, en wat minder aandacht voor al die ontheemde warhoofdjes.

Zenzeo | 19-06-20 | 09:45

@Zenzeo | 19-06-20 | 09:45: om zover te komen moet je eerst de MSM en de universiteiten afschaffen.... dat zijn de slaaffabrieken van de politieke correctheid.

ikworstelengadouchen | 19-06-20 | 10:08

@ikworstelengadouchen | 19-06-20 | 10:08: Het zou al een stuk schelen als de financiering van de UvA en de Radboud Inrichting gehalveerd zou worden met de opdracht de fammafaculteiten te herstellen tot wetenschappelijk niveau in plaats van de stalinistische broednesten die het nu zijn.

5611 | 19-06-20 | 11:30

Remkes verbiedt de demonstratie van Virus Waanzin. De boodschap van deze demonstratie is ongewenst volgens de macht.

Rest In Privacy | 19-06-20 | 09:39 | 6

Ongelofelijk.
Een beter voorbeeld van discriminatie is moeilijk te vinden.

de honden blaffen... | 19-06-20 | 09:49

In Den Haag is een BLM demonstratie geweest die uitstekend verlopen is. Geheel volgens de regels van het coronatijdperk.

En nu opeens kan dat niet meer? De demonstratie van Virus Waanzin wordt verboden. Triest.

Rest In Privacy | 19-06-20 | 09:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Hoorn is ook al zo'n smerige deugstad geworden... Zwarte piet weg omdat er paar van die oude westfriese facebook moeders met hun zure kut in de gemeenteraad zitten. Ondertussen gaat hoorn al 2 decennia gebukt onder multiculti drama, zie kersenboogerd

dk-- | 19-06-20 | 09:38 | 6

Hoorn multi culti holladijee hoorde ik laatst ook over. Ongelofelijk. Leuke oude stad, toch, nou ja vroeger.

DebraCadabra | 19-06-20 | 17:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Och gut, ik was helemaal vergeten dat ze de Coentunnel naar deze Coen hadden vernoemd. Nou, kom maar op met de nieuwe namen. Ik ga voor de Akwassi-tunnel en dan noemen we de Piet Heintunnel wel de Afriyie-tunnel. Mag Zeeburg nog wel, of was dat wellicht een koloniestad in donker verweggië? (ik lees net dat het een vestiging is geweest in de 17e eeuw, dus ongetwijfeld besmet). Gelukkig hebben Gloria Wekker nog, ergo Wekkertunnel.

FrankVeer | 19-06-20 | 09:38 | 5

Heeft Volkert van der Graaf al ergens een standbeeld of durven onze machthebbers dat nog niet aan? Misschien een ideetje als vervanging voor dat standbeeld van de racistische, islamofobe Pim Fortuyn?

MAD1950 | 19-06-20 | 09:56

@MAD1950 | 19-06-20 | 09:56:
Tegenover het standbeeld van Fortuyn plaatsen. En dan kijken wie het eerst met de ogen knippert.

Schoorsteenveger | 19-06-20 | 10:32

Coentunnel is toch vernoemd naar Coen Moulijn?

de directeur | 19-06-20 | 10:44
▼ 2 antwoorden verborgen

En wie wil het beeld daar weg laten halen? GroenLinks, die eigenlijk de ASP zou moeten heten, de Antisemitische Partij Nederland.

eerstneukendanpraten | 19-06-20 | 09:38

Wie niet Hoorn wil, moet maar voelen.

En dan het liefst als gevolg van klappen door Coene Ridders.

Toetsenbordcomplex | 19-06-20 | 09:37

Iedereen zit thuis uit zn neus te eten, dan krijg je dit soort idioterie, daar hebben ze alle tijd voor en niemand kan aan dat gejengel ontkomen omdat de media dit allemaal fantastische nieuws vinden, de financiele crisis valt zo ook een beetje weg, lekker geengageerd en vol virtue signalen over rassen kwebbelen.

Vraag me af waar ze het door willen vervangen, ik vermoed iets van een regenboogkleurige eenhoorn van uit de zee gevist plastic.

Zer0-hedger | 19-06-20 | 09:36

Waarom al om 17:30 want dan zijn de beroepsdemonstranten pas een uur wakker?

eerstneukendanpraten | 19-06-20 | 09:35 | 1

Nee, de tegendemonstranten moeten nog naar het werk...

Enter Yeti | 19-06-20 | 09:39

Het neerleggen van bloemen bij dat standbeeld was een duidelijke provocatie van Baudet. Als historicus moet hij op de hoogte zijn van de dubieuze reputatie van Coen.

oldandwise | 19-06-20 | 09:35 | 10

Ik heb 6 jaar lang op de openbare lagere JP Coenschool gezeten, in de jaren 50 en 60 en ben daar nog steeds trots op.

Keyboardspeler | 19-06-20 | 09:53

Gaf Coen nog zelf les toen?

oldandwise | 19-06-20 | 09:57
▼ 7 antwoorden verborgen

Begin dit gezeur nou toch wel een keer zat te worden. Blijf met je takken van spullen af, stelletje idioten. Het is 400 jaar geleden. Get over it!

Gomezlopez | 19-06-20 | 09:33 | 1

Het gaat niet om Koen. Het gaat om een stel anarchistische drammers tegenover burgers die de democratisch opgestelde wetten van het land respecteren.

Calastir | 19-06-20 | 10:15

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland