Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Van Dissel & de Deugdominees: een grijsgedraaid bandje van bange mensen die ons gijzelen

Pijnlijk interview toont bange RIVM-man die nergens naar luistert en zelf ook geen idee heeft terwijl een achtergrondkoor van onuitstaanbare betweet-BN'ers ons zalft met braakopwekkend sentimentalisme

Leestippie voor de mensen die zo'n rotsvast vertrouwen zich zo gretig bang laten houden door Jaap en zijn Mensen. Bij de Staatsomroep worden een paar met voorlichting afgestemde vragen gesteld aan Van Dissel en een van zijn mensen Jacco Wallinga. Wijsneuzerige doorgeleerde betweterschappers zullen wel weer roepen dat hooggeleerde mensen altijd twijfelen omdat twijfel & bevraging de essentie van wetenschap zijn. Maar in dit vage verhaal van Van Dissel zit niet één praktische proefopstelling voor een exit uit deze ellende, en voert slechts één emotie de boventoon: angst.

Angst om een concrete uitspraak te doen. Angst om een serieus voorstel te doen. Angst om theorieën te omarmen die ons de crisis helpen uit te komen. Angst om behulpzame bevindingen van anderen (in eigen land en daarbuiten) te onderschrijven. Dit doodsbange gemodder van cijfernerds die geen enkele theorie durven te omarmen en alle uitgangen angstvallig gesloten houden, is geen strijd tégen corona maar een blokkade van een exitstragetie. En die adviseren een historicus (Rutte), een basisschoolleraar (De Jonge) en een sociaal econoom (Koolmees), drie politici die vanuit hun beroepsnatuur en een scheef oog op de peilingen ieder electoraal risico trachten te vermijden. Zo komen we dus nooit uit deze met de dag dommer wordende lockdown.

Waar blijven de economen? De ondernemers? De bedrijfsvoerders en de strategische opererende managers? De creatieve krachten (en dan bedoelen we niet de zuigende sopgeluiden van Ramsey Nasr-achtige subsidiesponsjes)? Hell, we zouden onderhand zelfs innovatiestrategen in willen huren om de ban te breken (zie Coronacafe-fragment hierboven). Want ondertussen zien we de economie door de plee gaan. Er komt een Europese megarecessie aangedenderd die we dankzij de EU Ponzipoen van de eurozone óók nog eens op ons bord krijgen in Dit Land, en bij de noorder- en oosterburen. BARMANNEN! Laurens! Won! Gooi maar open die horecatenten want als Jaap, Mark en hun mensen ons niet uit de lockdown durven te loodsen, kunnen we het net zo goed op een zuipen zetten. Met mensen die gewoon durven leven en niet door corona-angst en de holle gebeden van blaat-BN'ers gegrepen zijn.

Quarantaine is zwakkeren beschermen. Lockdown is iedereen het vrije leven benemen, en strijdig met alles in ons dat om vrijheid en eigen verantwoordelijkheid schreeuwt. Het is de boel heropenen, zo snel, rationeel en gestructureerd mogelijk, aan de hand van onverveerde ondernemers en creatievelingen, of voor eeuwig de bange hazen van Mark en zijn Mensen aanhoren en naar clichédominees als Bregman en De Breij luisteren, die ons zachtjes in slaap sussen met hun tot bloederige religieuze slachtpartijen stimulerende pleidooien voor de mOrElE pLiChT vAn De HoOp. Hee Bregmans. Stop eens met het onderliggend belijden van bejaarden en geef het pleepapier eens door. We hebben hier nog een flinke dampende hoop voor je gelegd, die weggeboend moet worden.

Wanneer vallen deze domineestenen eindelijk eens om

BRB even onze reedt afvegen met een stukje Bregman

Jezus Bregman, wat kun je wel?

Social

The only thing to fear....

Reaguursels

Inloggen

Er is geen exit strategie, behalve het uitroeien van dit virus. Iedere andere strategie loopt heel snel weer aan tegen een nieuwe uitbraak, volle IC's en massa's aan doden. Dus schrijf het RIVM maar af als angsthazen, open de horeca maar, start alles maar weer op en binnen drie maanden zitten we in de volgende lockdown.

Beste_Landgenoten | 03-05-20 | 10:30 | 2

Was jij niet van 'het is maar een griepje'? Dan ben je te laat begonnen met het serieus te nemen en hou je er ook te laat mee op.

Saboteerik | 03-05-20 | 13:15

Wijsheid groeit met de tijd mee.

De waard zijn gast | 03-05-20 | 18:27

"Hoop houden is een morele plicht".

Yeah, right.

We kregen al eerder morele plichten door de deug-brigade in ons smoel gewreven, de laatste decennia:

- De 'morele plicht' om half Afrika, driekwart van het Midden-Oosten en een fors deel van Azië in ons land te verwelkomen en in de watten te leggen;

- De 'morele plicht' om duujjjzaamheid te beoefenen;

- De 'morele plicht' om het klimaat te redden met een berg bullshit die honderden miljarden kost;

De 'morele plicht' om de auto in te leveren en een bakfiets aan te schaffen;

- De 'Morele plicht' om de islam te omhelzen;
Enzovoort.

Ik heb genoeg van al die 'morele plichten'.
Opzouten en haal je voet tussen mijn voordeur vandaan!

Peter Emile | 03-05-20 | 01:44

Op de Joop zie je nog mensen die heel erg pro-lockdown zijn en gillen 'Als je dood wil moet je het zelf weten maar besmet ons er niet mee!' als je voor wat soepelere regels bent.
Kortom, er is een sterk verband tussen deugen en angstig aangelegd en gevoelig voor overheids-propaganda zijn. Alle Joop-ers nu zouden in WOII blind achter Hitler aangerend zijn. Totaal niet in staat tot zelfstandig en kritisch nadenken, heel erg de neiging hun leiders te 'pleasen' in woord en daad.

du Roi Soleil | 02-05-20 | 23:51 | 1

Onzin. Wensdenken van stoere ondernemers die heen enkel verstand hebben van hoe snel dit virus weer kan uitbreken. Het gaat niet om deugen. Maar ik zeg, laten we als samenleving de gok maar nemen, dan weten we in drie maanden tijd dat het een domme aanpak is. En dan ben jij ook even weer stil terug in je hok.

Beste_Landgenoten | 03-05-20 | 10:33

Ik had lang geleden een collega die van zijn vrouw niet eens thuis mocht schijten.
Die vent had EN geen ruggengraat EN was vreselijk niet-sociaal op het werk want ( daar moest ik zijn vrouw gelijk in geven) de stank van die gast was echt niet te harden. Komt bij dat hij commentaar had op mensen die een een keer buiten de pauzes om buiten een sigaret rookten want stank, en het was in de baas zijn tijd. Heb er eens op gelet en hij zat zelf meerdere keren per dag uitgebreid op de werk pot. Uiteraard niet tijdens de pauze, dat snapt iedereen..

loze stijl | 02-05-20 | 20:21 | 1

lekker man, per uur betaalt schijten. Hij lacht jullie allemaal uit.

tragic1911 | 02-05-20 | 22:53

Wat is die Bregman toch een verbijsterend domme en zielige man.

inCol | 02-05-20 | 19:31

Overigens, “de economen, de ondernemers, de bedrijfsvoerders en de strategische opererende managers” zijn ook tuig van de richel. Die wisten het vóór 2007 allemaal ook zo goed, en daarna nog beter. Dat soort lieden heeft nog nooit voor een stabiele economie gezorgd. Dus of je dáár nou je heil van moet verwachten lijkt me ook rijkelijk optimistisch. Dan ben je toch een soort hondje dat na 100 keer te zijn geslagen toch nog steeds kwispelend naar het baasje de voedertijd afwacht.

Stormageddon | 02-05-20 | 19:18 | 1

Verwacht meer van de wiskundige schrizofrene Nobel prijs winnaar John Nash, doe het beste voor jezelf én de groep. Een soort van evenwicht.

sprietatoom | 02-05-20 | 20:19

Logisch toch - hoe langer de corona crisis duurt hoe meer souvereiniteit ze stiekum naar Brussel kunnen overdragen, hoe meer geld en macht Brussel kan regelen voor eigen parochie met als gevolg dat ze zogenaamd niet meer om europese belastingen heen kunnen.

Verder kan je het mkb verder verkleinen zodat de natte droom - eu federatie icm gemeenschappelijke markt met alleen grootbedrijven - steeds dichterbij gehaald kan worden.

Tee Of Cup | 02-05-20 | 18:34 | 1

UIitstekende samenvatting, met name de laatste alinea.

kindapaas | 03-05-20 | 09:31
-weggejorist en opgerot-
DeBelastingbetaler | 02-05-20 | 18:11

Zie: Quarantainebeleid niet gebaseerd op wat cijfers leren over corona ...! Ad Verbrugge in gesprek met sociaal geograaf Maurice de Hond over de data in deze corona crisis. De Hond toont "feiten" die niet stroken met de standpunten en de gedachten van de RIVM en Rutte! Heel interessant. De man wordt in geen enkel NPO (staats tv) programma uitgenodigd!

Lexus01 | 02-05-20 | 18:23

@Lexus01 | 02-05-20 | 18:23:
De Hond levert geen enkel nieuw inzicht.
Er zijn bijzonder veel onderzoeksresultaten die aangeven dat omgevingsfactoren (klimaat) veel invloed hebben. Virussen gedijen in afwijkende condities en voor corona is dit nog niet bekend.
Nu al staat vast dat zijn conclusies veel te kort door de bocht zijn. Zijn uitspraken zijn feitelijk beschamend onwetenschappelijk.
Dat blijkt nu al als je de omgevingsfactoren en condities geografische afzet tegen zijn beweringen.

Bolhoed | 02-05-20 | 21:24

@Bolhoed | 02-05-20 | 21:24: Dat maakt eigenlijk niets uit. Hij vestigt de aandacht op zaken die helemaal geen aandacht krijgen. Het is niet uitsluitend een medisch probleem. Ventilatie? Invloed van UV? Luchtvochtigheid?

Mijn klomp breekt | 02-05-20 | 22:58

Van wie heeft Bregman die WC-papier nonsense nu weer gekopieerd?

Harry Turtle | 02-05-20 | 17:35 | 2

Hij keek eens goed in de spiegel?

Bolder | 02-05-20 | 19:12

Was ooit eens in Luik met een kameraad, door de mistroostigheid van de stad (en wat bier) had ik heel mijn hoofd omwikkeld met alle toiletpapier aanwezig in de hotelkamer en ging toen op stap. Hilarisch hoe men reageerde in de kroegen, uiteraard een gat om te ademen en te drinken.

sprietatoom | 02-05-20 | 19:25

Een interview bij de NPO.
De geïnterviewde geeft een lijst met vragen aan de opiniemaker en zegt: steek maar van wal.

de honden blaffen... | 02-05-20 | 17:25

GS zo ken ik je weer,,,,BAM d'rop. Helemaal mee eens.

Baardvansinterklaas | 02-05-20 | 17:18

Stop de lock down.

Datgingniegoed | 02-05-20 | 17:14 | 2

Helemaal mee eens.

ademende aarde | 02-05-20 | 18:11

Ik zou zeggen laat de mensen die de economie weer op gang willen brengen dit doen, en laat de mensen die pro lockdown zijn binnen blijven. Lekker rustig op straat, winwin

Thomtidom | 02-05-20 | 18:30

Dat grietje op de rechter foto herken ik. Die heeft minstens 10.000 asielige Miele-eisers op haar zolderkamertje. Die deugt! Los daarvan kan alleen een faalhaas als Rutte zich laten bedriegen door de cijfergoochelaars van het RIVM. Hoe hard de waarheid ook zijn mag, hij geeft tenminste duidelijkheid. Veel doden hadden voorkomen kunnen worden door gewoon de waarheid te zeggen. En de ellende is dat het gedraai en gelieg nog steeds doorgaat. Fakkels en hooivorken, ik eis de harde, onafgezwakte waarheid.

Nivelleermarionet | 02-05-20 | 17:02

Hoop kan geen morele plicht zijn want het is een intrinsieke eigenschap. Net zoals '1 meter 80 zijn'. Je hebt hoop of je hebt geen hoop. Je gelooft in god of niet. Het is geen keuze. Als iemand ziet dat hij een lekke band heeft kan hij nog zo hard proberen te hopen dat het niet zo is maar met die lekke band voor ogen lukt dat niet.

Hoop serveren als morele plicht is gewoon een manier om de hoopuitstralers erg moreel te doen lijken. Vind je het gek, met een paar ton op de bank heb je makkelijker hoop dan als je het eind van de maand niet gaat halen met je wc papier.

Ten andere male gratuit geblaat.

Knufter | 02-05-20 | 16:57 | 5

Het lijkt wel een ingestudeerd toneelstukje dat hier op het scherm te zien is. Dit moeten we geloven, dit is de waarheid van Rut en co.

ritter vn hüpfburg | 02-05-20 | 17:31

@Knufter | 02-05-20 | 17:13: je maakt alleen plannen als je nog (enige) hoop hebt, als je wanhopig bent maak je geen plannen. Of je er moreel verplicht toe bent is een ander verhaal, maar hoop is i.i.g. geen 'intrinsieke eigenschap', zoals u beweert.

Zenzeo | 02-05-20 | 17:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Reaguurders in maart: Rutte speelt met levens en is te slap.
Reaguurders in mei: Rutte is veel te streng.
Lol!!!

DrumPiet | 02-05-20 | 16:53 | 12

@Sciencefirst33 | 02-05-20 | 17:16: angstzaaitruucje? Rutte wilde in maart de scholen open houden, het volk schreeuwde moord en brand. Wie was er angst aan het zaaien?

Zenzeo | 02-05-20 | 17:39

@Zenzeo | 02-05-20 | 17:39: dat hij de scholen wilde open houden zei hij achteraf pas, dus dat is geen argument tav angstzaaien

Sciencefirst33 | 02-05-20 | 19:04

@Harry Turtle | 02-05-20 | 17:38: Maar vooral: Vroege lockdown en vroeg grenzen dicht. Is niet gebeurt want vrije maatschappij en het komt niet naar Nederland. Tsja, dan kom je er niet zo snel van af.... .

redanx | 02-05-20 | 20:04
▼ 9 antwoorden verborgen

Jaap en Mark zijn prima maatjes. Beiden zijn te laf om echt beleid te voeren en de verantwoordelijkheid voor een spoedige wederopbouw te nemen,nadat waarschijnlijk ook wekenlang veel overbodige schade door angst/voorzorgsmaatregelen is aangericht. Als de over-sterfte die van de griep uit 2018 niet haalt of duidelijk overtreft,moet Rutte aftreden en het RIVM gesloten worden,totdat het tot een betrouwbare,praktische,werkzame info-instelling is omgevormd

hertogvanzottegem | 02-05-20 | 16:49 | 1

Dus omdat het beleid success had (oversterfte onder controle< IC capaciteit onder controle) moet Rutte aftreden? Grapjas. Als het open was gebleven en de oversterfte nu 100.000 ipv ca. 10.000 zou zijn had je hetzelfde geroepen.

redanx | 02-05-20 | 20:07

Als je hier een masker opzet word je beschimpt door belachelijke wannabee-alfamannetjes met een vogelbrein. Het helpt niet dat de hoogste baas van het RIVM suggereerde dat-ie het raar vindt staan en dat we hier toch vooral anders zijn dan in Azië.

SIogra | 02-05-20 | 16:47 | 2

Terecht dat ze je uitlachen met je maskertje

du Roi Soleil | 02-05-20 | 18:32

@du Roi Soleil | 02-05-20 | 18:32: Wannabee-alfamannetje?

Usumani | 02-05-20 | 19:02

Waarom zitten jullie dan op 1,5 meter Bart?

DrumPiet | 02-05-20 | 16:45 | 3

Lijkt me inderdaad nogal overdreven. Ze zijn toch niet bang?

Kuifje-naar-Brussel | 02-05-20 | 17:31

Omdat elke politieagent die hiernaar kijkt dan 400×3 boetes mag uitschrijven.

General Dripple | 02-05-20 | 19:53

Als ik het filmpje bekijk vraag ik mij iets af. Waarom zoveel gebaren bij elk woord. Was dat in de mode bij de journalistiek opleiding indertijd? Als ik patat koop sta ik ook niet zo te wapperen en zeker niet als ik het krijg. "Dank je wel" en dan ligt alles over de vloer.

meneer der meneren | 02-05-20 | 16:19 | 1

Zou zeggen, ga eens een patatje kopen in Spanje of Italië.

RickVogelschrick | 02-05-20 | 16:23

Zoals ik in het cafe topic ook al zei, Marianne Zwagerman spreekt honderduit en is echt van dik hout zaagt men planken. Ze is goed als iemand wat tegengas geeft en haar dwingt haar grote lijnen aan te vullen met specifieke voorbeelden en details. Ze zei ook dingen over Rutte die waarschijnlijk behoorlijk waar zijn.

Het geluid van gisteren is ontzettend belangrijk, jammer dat we het niet veel meer lezen in de MSM.

Schwanzeleber | 02-05-20 | 16:11

Het Groen Links idee van geen zorg meer voor Nederlanders boven de 70 valt ineens goed merk ik, liever eigen volk dood dan geen cent richting EUSSR/zuid europa/ Africa/islam landen.

Winston1 | 02-05-20 | 16:10

Ik heb het gehad, ben na 5 weken aanmodderen weer langzaamaan de oude aan het worden. Maar kappen met die lockdown. Werk een redelijk werkend medicijn uit en kap met het vaccinatie gezeik. Accepteer gewoon dat veel mensen het wel redden en sommigen niet. Dat is de natuur.

Asylum | 02-05-20 | 16:05 | 26

@Hoksie | 02-05-20 | 16:35:
Bij HIV heb je zelf een keuze/verantwoordelijkheid.
Als je gaat neuken zonder condoom, etc dan roep je het over jezelf af.
Corona ligt iets anders, je kunt besmet raken zonder dat je daar zelf schuld aan kunt hebben.

VW, alles ist vorbei | 02-05-20 | 21:14
▼ 23 antwoorden verborgen

Wetenschappers zoals van Dissel hebben, meer dan regelmatig, een ideologie over hoe de samenleving er eigenlijk uit zou moeten zien. Daarnaast zijn het schrijfkamergeleerden, ze zien geen patiënten. Ook is de verbintenis met farmaceutische bedrijven, oftewel, ze hebben zichzelf in mindere of meerder mate verkocht. Die belangen zijn grote en machtige drijfveren.

Voor de VS geldt hoe Fauci en Birx zelf hun hele werkzame leven in adviesraden, nationale en internationale organisaties zitten. Birx wordt zelfs als diplomaat omschreven. Ze zijn verwezen en verbonden met macht, geld en invloed. Dat maakt ze feitelijk tot politici en politici zijn zeer kneedbaar en tot alles in staat.

Het volk?? Zoals Alexander (de Grote) Pechtold zei: "wat nou, het volk".

Arachne | 02-05-20 | 16:01 | 1

verwezen = verweven

Arachne | 02-05-20 | 16:02

.. begrijp evengoed de aangewakkerde angst wel bij mensen die de Staatsloterij of Postcodeloterij als een serieuze kans zien. Naast de organiserende boeven, vanzelfsprekend.

Den stikdood door COVID-19 is vele malen groter dan het winnen van een hoofdprijs.

Jan Passant mk2 | 02-05-20 | 15:55

We worden geregeerd door rubberentegelgeneratiemensjes die niet kunnen en willen accepteren dat mensen doodgaan. Vooral als ze oud en ziek zijn. We gaan nu 1500 miljard uitgeven om deze mensen nog een jaartje of wat in leven te houden. Met als consequentie dat straks iedereen blut en er geen geld meer is voor gezondheidszorg en wat dan ook. Maar we deugen wel!

PikinhetBlik | 02-05-20 | 15:54 | 2

We worden geregeerd door emotie.
En dat is logisch, want we stemmen met emotie.
Ratio is zoooo 20ste-eeuws

jemagookniksmeer | 02-05-20 | 16:20

Pik
wat is dan volgen jou het juiste beleid?
Makkelijk om er kritiek op te hebben zonder met een redelijk alternatieve strategie te komen.

VW, alles ist vorbei | 02-05-20 | 21:17
-weggejorist-
Guillermo | 02-05-20 | 15:51 | 2

Een 'morele plicht' illustreert zo helder de ziekte die Nederland in haar greep heeft gekregen. Het zijn andere woorden voor de sterken die moeten inboeten voor de zwakken, omdat anders het deugoffensief wordt uitgevoerd. Griezelig sektarisch kliekje dat BN'er- en medianetwerk.

chemtrails | 02-05-20 | 15:50 | 1

Oscar Wilde: "Moraal is eenvoudig de houding die we aannemen tegenover mensen aan wie we een persoonlijke hekel hebben."

wijsvinger | 02-05-20 | 16:29

Zeer goed stuk. En inderdaad, de dreugers duiken weer op. Waarom zij verstand van epidemieën zouden hebben weet ik niet. Wel weet ik dat deugers leven om anderen de les te mogen lezen en zichzelf moreel verheven te showen. Wat dat betreft past het weer prima.

du Roi Soleil | 02-05-20 | 15:50 | 1

Dus Nijman is wel een viroloog volgens u?

DrumPiet | 02-05-20 | 16:48

Angst is de primaire oorzaak van alle landen met een lockdown.

Het was de nieuwigheid van de ziekte die mensen angstig maakte. Lockdowns zijn niet op feiten gebaseerd maar op deze angst. De angst is ook nog eens naar rakethoogtes gestuwd door niet aflatende berichtgeving over Corona in de media.

Zweden is het enige land waar de angst minder (of niet) heeft geregeerd en waar nuchtere beleid op wetenschappelijk bewijs is gevoerd met oog voor de economische omstandigheden. Welliswaar zijn er nu meer doden, maar deze doden gaan de komende maanden ook vallen bij de overige landen. Er zijn nu alleen een paar extra levensmaanden voor de ouderen en zwakkeren gewonnen.

Volgens Johan Giesecke is Covid-19 een milde ziekte die lijkt op griep met een vergelijkbaar sterftecijfer. Het juiste beleid is volgens hem om alleen ouderen en kwetsbaren te beschermen.

Ik raad u aan het volledige interview met Professor Johan Giesecke, één van 's werelds oudste epidemiologen en adviseur van de Zweedse regering in zijn totaliteit te bekijken.

Hij is adviseur van de Zweedse regering (hij huurde Anders Tegnell in die momenteel de Zweedse strategie leidt), de eerste hoofdwetenschapper van het Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding, en een adviseur van de directeur generaal van de WHO legt met typisch Zweedse botheid uit waarom hij bovenstaande (en nog meer) denkt.

www.youtube.com/watch?v=bfN2JWifLCY&a...

Ik vrees dat een weg terug met de klungels van het RIVM en een stervensbange bevolking een pathetisch gebeuren gaat worden.

sir Ockels | 02-05-20 | 15:50 | 4

@Guillermo | 02-05-20 | 15:52: Nee, Guillie dat doe jij net, jammer.
Sir Ockels schrijft een mooi stukje met bronverwijzing. Dan kan je zelf bekijken, wat van leren of niet en je eigen conclusie trekken. Open minded kijken en luisteren naar andere meningen en invalshoeken....

Hoksie | 02-05-20 | 16:01

sir Ockels | 02-05-20 | 15:50 Helemaal mee eensch. Heb ik al eerder geplempt. Ouderen en kwetsbaren blijven beschermen, de rest van het volk uit de luie stoel, gaan werken en alles opengooien. Kunnen die verwende jongeren ook iets terug doen voor de ouderen, die het land hebben opgebouwd.

Vitale-Reaguurder | 02-05-20 | 16:07

Die geluiden duiken meer op: youtu.be/T-saAuXaPok
Het lijkt erop dat hoe meer data er komt over Covid-19, hoe meer blijkt dat de angst regeert op dit moment.

Dampende_aardappel | 02-05-20 | 16:41
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb net dit naar de schrijver van het interview met Van Dissel gemaild:

Geachte heer Meindertsma,

Ik heb net dit gelezen: nos.nl/artikel/2332501-rivm-experts-w...

Tot mijn verbazing wordt er in de huidige discussies over Covid-19 en hoe verder niet of nauwelijks gesproken over hoe het virus toeslaat in de diverse leeftijdsgroepen/mensen met overgewicht/mensen met onderliggend lijden. Ook door de NOS wordt er dagelijks gemeld hoeveel doden en IC opnames er zijn, maar niets over de achterliggende gegevens, zoals geslacht, gewicht, leeftijd, overige ziektes zoals astma?

Ook is er weinig te vinden over hoe de politiek/wetenschap denkt dat het over 3 maanden, 6 maanden, 12 maanden moet.

Kijkend naar de cijfers (bron RIVM, app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiMmM0NG...) tot 26 april zie ik het volgende:

Er zijn 1.344 mensen onder de 50 opgenomen (geweest) in het ziekenhuis, waarvan er 316 (direct) naar de IC gegaan zijn. Daarvan zijn er 35 overleden, dat is 0,7% (!) van het totale aantal overledenen.

Kijken we naar mensen onder de 60: Er zijn 3.183 mensen onder de 60 opgenomen (geweest) in het ziekenhuis, waarvan er 912 (direct) naar de IC gegaan zijn. Daarvan zijn er 152 overleden, dat is 3,05% van het totale aantal overledenen.

In dit artikel lezen we wel meer over leeftijd etc: nos.nl/artikel/2332298-coronacijfers-...

Van de 14.000 besmette zorgmedewerkers zijn er negen tot dusver aan het coronavirus overleden; zes van hen hadden al gezondheidsproblemen. Bij drie van hen is nog niet zeker of er andere gezondheidsproblemen waren.

De conclusie lijkt me duidelijk, behoor je niet tot een risicogroep (leeftijd/gewicht/overig lijden) dan vrijwel niemand dood aan Covid-19.

Lijkt het dan niet tijd worden om deze kwetsbare groepen (boven 50/60 of onder 50/60 en/of met extreem overgewicht en/of met onderliggend lijden) te blijven beschermen zoals het nu gaat, maar de groep onder 50/60 gewoon weer het normale leven te laten hervatten? Ja, ze kunnen (ernstig) ziek worden, maar gaan vrijwel niet dood aan Covid-19, en komen nauwelijks op de IC terecht.

De scheidslijn bepalen is een moeilijke beslissing. Je zal moeten beslissen op basis van de huidige data welke mensen een (groot) risico op overlijden/langdurige IC opname lopen. Die mensen zullen zich minimaal moeten blijven houden aan de huidige maatregelen. De rest kan "vrijgelaten" worden. Bedrijven kunnen weer open. Cafés. Restaurants. Contact beroepen. Bioscopen. Het sociale leven kan door de “niet kwetsbaren” weer hervat worden. Met als voorwaarde dat er bij symptomen snel getest en thuis gebleven wordt.

Ik begrijp dat dit een tweedeling in de maatschappij veroorzaakt, misschien wel een letterlijke tweedeling, en veel vraagt van de mensen die kwetsbaar zijn. Maar deze groep zal sowieso zee voorzichtig moeten zijn tot er een vaccin is.

Op deze wijze kunnen de maatschappij en de economie weer opgestart worden. Het lijkt mij namelijk dat op de huidige wijze doorgaan heel snel draagvlak aan het verliezen is. Ik zou graag zien dat jullie als onderzoeksjournalisten ook nadenken over mogelijk exitscenario's, wie geraakt worden door Covid en of we dus bijvoorbeeld door een tweedelige maatschappij te creëren weer verder kunnen zonder de huidige draconische gevolgen voor o.a. de middenstand.

TheBigKirth | 02-05-20 | 15:49 | 3

De angst regeert tegenwoordig. Politiek bedrijven is risicomijden geworden. Komt ook omdat vrouwen meer te zeggen hebben gekregen .

du Roi Soleil | 02-05-20 | 15:53

@du Roi Soleil | 02-05-20 | 15:53: Scherp

MisterMr | 02-05-20 | 16:19

Sterk. Echter net als bij de klimaatdiscussie is dit een politieke discussie geworden ipv de problematiek zelf.

Mensen willen gewoon een grotere overheid die beslissingen voor hen neemt.

En mensen geven andere mensen graag aan bij dezelfde overheid als deze in hun ogen de "de regels" overtreedt...

Het roepen van getallen is inderdaad bijzonder. Ik hoorde op de autoradio bijvoorbeeld; "vandaag hebben x aantal mensen de IC verlaten..." Ik denk dan hoe dan? Levend of overleden? Er lijkt bewust maar wat geroepen te worden voor het volk en altijd vanuit de invalshoek dat we bang gemaakt moeten worden maar zonder enige context.

Ik ben ook benieuwd wanneer het volk blij is met de eerste uitgestoken vinger als we weer iets mogen (verdient hebben door ons goede gedrag) wat voor medio maart gewoon normaal was...

maakjepunt | 03-05-20 | 08:31

Veel rode wijn drinken helpt ook zei een hoofd van de IC gisteren bij Jinek.

sprietatoom | 02-05-20 | 15:48 | 4

@Hoksie | 02-05-20 | 16:10:

Veel zorgmedewerkers hebben corona gehad, misschien is het wel zo dat veel Nederlanders het al hebben gehad. Testen testen testen.

sprietatoom | 02-05-20 | 16:36
▼ 1 antwoord verborgen

Zeg Bregman, de meeste kantoorwerkers poepen gewoon thuis hoor.

Bolder | 02-05-20 | 15:46 | 4

De meeste mensen poepen binnen een half uur na het opstaan. Bregman poept op kantoor, omdat hij daar pas wakker wordt. Papier hamsteren is dus ordinair egoïsme.

wijsvinger | 02-05-20 | 16:06

Rutger heeft schijt aan de waarheid.

Nehemia | 02-05-20 | 16:20
▼ 1 antwoord verborgen

Jaap, als je niet ordinair durft te liegen, dan is er altijd nog de statistiek.

Broadsquire | 02-05-20 | 15:46

Als deze crises voorbij is krijgt de belasting betaler het zwaar de VVD kennende.

de uitbater | 02-05-20 | 15:46 | 1

Reken maar!

anti-fatwa | 02-05-20 | 23:59

Corona gewoon negeren. Dat virus is echt, alles eromheen is een grote hoax, door de fake media, m5m, gepushte massa hysterie.

Mark_D_NL | 02-05-20 | 15:45

Goed stukje. Kan het niet anders zeggen.

Gladiator Fap | 02-05-20 | 15:45

Vandaag gebeurd: oude man valt met zijn fiets. Een groepje mensen ontfermt zich over hem. Vrouw komt aan fietsen en wordt boos, want zij kan er zo niet langs zonder de 1,5m te doorbreken. Wat een gek en angstig land is dit geworden. Hoe fijn was het toen je nog lachend iemand in de bus kon aankijken die per ongeluk in de hand en niet de elleboog niesde.

nietoftochwel | 02-05-20 | 15:45 | 1

Groepje mensen ontfermt zich gelukkig over de gevallen man en één hysterische vrouw reageert boos. Valt dus mee.

MoonBeebe | 02-05-20 | 16:57

Wat van Dissel zegt, is dat hij feitelijk te weinig data heeft om een zinvolle voorspelling te doen en dat is ook zo. Men zou meer data kunnen verzamelen door een (quasi) experiment te doen. Dus in één dorp de maatregelen versoepelen en dan observeren. Maar ook daarvoor geldt; welk dorp wil een aantal inwoners opofferen aan dit hogere doel? Zolang de doden geen gezicht hebben kun je het over cijfertjes hebben. Als het echter om jou of je geliefden gaat vinden we het ineens lastiger.

McFlym | 02-05-20 | 15:45 | 2

Neem Amsterdam als test gebied.

Mark_D_NL | 02-05-20 | 15:47

U moét kiezen: Bridget M., Claudia de B. of Simona S. (op alfabetische volgorde), zelf onthoud ik mij als onderzoeker -net als Jaap Gaap- natuurlijk van een mening ...

haasjerepje | 02-05-20 | 15:44 | 4

@Sinterbikske | 02-05-20 | 15:55l zeker weten? Ze hoort bij dat bij1 geraapte zootje ..
Als dat een mening is, sorry.

haasjerepje | 02-05-20 | 17:17
-weggejorist-
haasjerepje | 02-05-20 | 17:35
▼ 1 antwoord verborgen

.. "samen krijgen wij het Coronavirus er wel onder".
Nog een paar maanden solidair volhouden, kameraden. Doet wij dit "samen" goed, dan kan het maatregelenpakket misschien en voorzichtig aangepast worden.

Jan Passant mk2 | 02-05-20 | 15:41

The Daily Mail schrijft dat de 1,5 meter afstand wel tot 2036 kan gaan duren. Want het vaccin zal er niet eerder zijn! Knoop dit alvast in je oren. Mensen laat je toch niet zo bang maken. Leef.

Graaf Monte Cristo | 02-05-20 | 15:40 | 4

@Berbaar | 02-05-20 | 15:59: Zou Jomanda nog leven? En zou ingestraald water helpen tegen Corona? Vragen, vragen...

staat het bier koud? | 02-05-20 | 17:46

@staat het bier koud? | 02-05-20 | 17:46: Omdat ik eigenlijk wel nieuwsgierig was heb ik Jomanda even opgezocht op het internet. Nou, ze leeft nog en zou in Canada wonen.
Op de vraag of ingestraald water helpt tegen Corona kon ik helaas geen antwoord vonden.

staat het bier koud? | 02-05-20 | 18:27
▼ 1 antwoord verborgen

Kent u 'em nog, van vroeger? Drank maakt meer kapot dan u lief is (klopt, ben ervaringsdeskundige).

Maar goed, zo kunnen we er nog wel een paar bij doen:
Angst maakt meer kapot dan u lief is.
Groen maakt meer kapot dan u lief is. Et cetera. Komt die met Corona toch eigenlijk onderaan.

Kinkfactor | 02-05-20 | 15:39 | 4

@Ervaringsdeskundige | 02-05-20 | 18:02: OK lieverd, wat jij wil. Groeten uit 040, u weet wel, dat uit de klauwen gelopen dorp met een burgemeester (zweetlul Jorritsma) die van de Corona-angst gebruik gemaakt heeft om _alle_ zwarte ende bruine pieten bij de Sint-intocht alvast maar te verbieden. Wie is er nu de racist? Zegt het voort!

Ehmmm, iemand uit Den Haag hier? Wilt u 'em hebben? Hij wil zelf denk ik ook wel, kan niet zo goed tegen al die boeren hier. Die gasten met die grote klauwen die nogal rechttoe, rechtaan zijn.

Kinkfactor | 02-05-20 | 18:32
▼ 1 antwoord verborgen

Een VR apparaat, waarmee je de interieurs van alle bekende kroegen in de grote steden kunt nabootsen, met virtuele mensen die op 30cm van je staan en slap tegen je ouwehoeren. Met een plantenspuit vol goedkope whisky kun je zelfs nabootsen dat je gesprekspartner ouderwets met consumptie praat, heerlijk. Is dat wat voor je, @Van Rossem, want ik krijg sterk de indruk dat je gek wordt als je niet heel snel een café-achtige ruimte in mag. De drank is geen probleem, volop aanbiedingen van bier in de supermarkt. Kotsen kan op je eigen wc, er is geen sluitingstijd en je kan er niet worden uitgeknikkerd na klachten van vrouwelijke bezoekers waar je aan hebt gefrummeld. Er zijn vast wel een paar van die bewierookte ondernemers en creatievelingen die hierin willen duiken. Het idee is gratis, geen dank!

Schulzie | 02-05-20 | 15:39

Zou Bregman nou betaald worden voor de onzin die hij uitkraamt?

NietRonBrandsteder | 02-05-20 | 15:38 | 3

Dat is de enige reden waarom iemand zich verlaagt om zulke moralistische kots te verspreiden. Ik vind 'm alleen wel het type die het niet voor schrikbarend hoge bedragen doet.

chemtrails | 02-05-20 | 15:46

Uiteraard. Die kerel loopt niet voor niks met zo een kapitalistische grijns rond.

Nehemia | 02-05-20 | 15:47

Betaald worden ?? ......... Dit is een compleet verdien-model waar hij heerlijk van eet en goed van leeft.

Ervaringsdeskundige | 02-05-20 | 18:03

Het virus is nu eenmaal onder ons en eist zijn tol. Het gaat waarschijnlijk ook nooit meer weg en we zullen er mee moeten leren leven en ook doodgaan.
T'is jammer maar helaas....

Here's Freddy | 02-05-20 | 15:38 | 3

Tot er een vaccin is.

kloopindeslootjijook | 02-05-20 | 15:44

@kloopindeslootjijook | 02-05-20 | 15:44: En dan komt het volgende virus, de volgende lockdown, de volgende xxx-meter-maatschappij, een vaccin... En het volgende virus...

FrankVeer | 02-05-20 | 15:47

Morgen alles weer normaal open.
Alleen de oudjes en zwakken afzonderen, voorlopig.
De Chinezen maakten ook bekend: wie Corona heeft gehad, genezen is, kan het toch weer krijgen en ziek worden.
Kortom, alles inzake antistoffen hebben of niet is nutteloos.
Een bewezen, werkend, griepvaccin heeft nog nooit bestaan.

Zelf ken ik niemand met griep. En kennissen ook niet. Een tante van over de 90 overleed deze week, maar niet aan Corona.

Een griep epidemie is als 50 op 100.000 mensen ziek zijn. Dat is 1 op 2000. Gaat dit ergens over? Dat is op een bedrijf van 10.000 man 5 griep gevallen. Bij een normaal ziekteverzuim van 5% zijn dat er 500.

De Corona sterfte is in een aantal landen 1 promille. Iedereen ziek, 18 miljoen dus, maakt 18.000 doden. We hebben er al 6.000. In 1999-2000 had iedereen griep. In een paar weken was het over.

Als dit zo doorgaat is het aantal faillissementen niet meer te tellen, en het aantal zelfmoorden wellicht hoger dan het aantal Corona doden.

Daar stevent de hele EU recht op af.

Lockdown werkt niet. Gezonde mensen quarantain je sowiesoe niet, dat doe je met zieken.
De strengste lockdown landen hebben tevens de hoogste sterfte. Het bleef maar stijgen.
De hele dag je eigen virussen in huis inademen maakt je niet gezonder.

De Chinezen maakte bekend dat er heel weinig mensen in de buitenlucht besmet raakten. Dus hup iedereen het huis uit de tuin in.
In het VK was dat verboden, de sterfte is daar ook het hoogst.
De griep is vrijwel over. Alles morgen open.

Zo gaan we rechtstreeks af op 75 dagen opgesloten, niks vrijheid, met een record aan aan faillissementen. Dat extra bankgeld gaat hier niks aan veranderen.

Raider Twix | 02-05-20 | 15:36

Goede analyse. Net terug van rondje fietsen en Koffie en Visjes en IJsjes onderweg. Rijen bij de diverse afhaal desks die naast de lege terassen staan waar je normaal al bijna op 1.5 meter van elkaar zit. En nu is het behelpen, en zoeken naar een plekje ergens .

Wat een flauwekul is het toch. Die Rutte heeft werkelijk géén idee waar hij mee bezig is en die Jaap en zijn mensen en die schoolmeester al helemaal niet. Iedereen lekker verder in de ellende storten.

Helemaal klaar met dat 1.5 meter gedoe, en het emo gezeik en geziek van het bekende deugvolk. En die Bregman is helemaal een complete lul. Wat een dom ventje is het toch met zijn gecopy paste lul verhaal .

Zwizalletju | 02-05-20 | 15:35 | 5

@Zwizalletju | 02-05-20 | 15:47: mee eens oversterfte in heel europa valt overigens nu al mee tov een stevig griepjaar, ene land meer oversterfte, andere landen zelfs minder oversterfte

Sciencefirst33 | 02-05-20 | 15:51

@Zwizalletju | 02-05-20 | 15:47: daarbij komt nog eens dat waarschijnlijk een groot deel van oversterfte niet eens direct door covid komt, maar door de angst van mensen om naar arts of ziekenhuis te gaan, en door gevolgen van lockdown

Sciencefirst33 | 02-05-20 | 16:02

@Sciencefirst33 | 02-05-20 | 16:02: Geen idee of het significant zal zijn maar het feit dat de ziekenhuizen nu smeken om vooral wél naar het ziekenhuis te komen voor niet COVID-19 gerelateerde zaken is veelzeggend. Mensen blijven weg uit angst voor besmetting .

Zwizalletju | 02-05-20 | 16:19
▼ 2 antwoorden verborgen

De enige reden om iets in te voeren dat je een basisinkomen zou kunnen noemen is het vervangen van al die regels en bureaucratie.
Ben je onder de 18 en thuiswonend? Basisinkomen gaat naar de ouders niveau kinderbijslag.
Ga de naar aan de studie? Basisinkomen als vervanging studiefinanciering.
Zonder werk? Basisinkomen als vervanging bijstand (inclusief verplichtingen), de ww is dan iets extra's daarbij opgeteld.
Pensioenleeftijd voorbij? Basisinkomen als vervanging AOW.
Dan wordt het allemaal wel wat eenvoudiger en dus waarschijnlijk goedkoper., niet al die afdelingen en rompslomp.

kloopindeslootjijook | 02-05-20 | 15:33

We moeten ook niet vergeten dat het kabinet en het rivm de scholen nooit dicht hebben willen doen. Dat hebben we te danken aan de juffen en meesters die het beter wisten. Was dat niet gebeurd dan hadden we nu de kappers kunnen laten opstarten.

Spoorzoekernl | 02-05-20 | 15:32 | 2

Maatschappelijke druk, dat kwam niet alleen van de docenten maar ook van bezorgde ouders.

BozePaarseMan | 02-05-20 | 15:34

@BozePaarseMan | 02-05-20 | 15:34: klopt, maar het gaat erom dat deskundigen bepalen wat afgesloten kan worden en wat niet. Het omgekeerde ook. Anders verliezen we onnodig tijd en geld. Te snel opstarten betekent dat je weer terug moet naar je beginpunt en daar weer 6 weken moet blijven. Dat is pas echt slopend voor de economie.

Spoorzoekernl | 02-05-20 | 15:41

We voeren de verkeerde discussies. Nu lijkt het alsof er twee opties zijn:

- Veilig in lockdown maar de economie gaat dood
- Veilig de lockdown uit en de economie blijft leven

Geen van beiden zijn waar, ook in de lockdown sterven er mensen en als we de lockdown opheffen sterven er meer en van een overbelaste zorg wordt de economie ook niet beter.

De echte discussie moet dus zijn waar leggen we de balans tussen doden en economie. Ik denk dat het verstandig is dat per sector te doen. Dus, hoeveel doden is een goed draaiende chemische sector waard, wat mag een opgeleverde nieuwbouw wijk kosten? Hoeveel doden mag het kosten om de inkomens van de kroegbazen op peil te houden? Enz, enz. Als we daar uitkomen kunnen we de sterfwaardes van de sectoren optellen en een exit strategie formuleren, wat gaat hoe snel weer open?
Dan hebben we het strategische deel gehad maar dan komt de tactiek. Welke mensen mogen er dood? Dat vind ik zelf wat moeilijker. De zorg gaat waarschijnlijk overbelast raken en willen we de economie niet kapot maken met torenhoge zorgkosten, dan moeten we kiezen wie er wel en niet noodzakelijke zorg krijgen.
Moet een IC bed naar een kroegbaas van 50 die zich een hartaanval gevreten heeft of naar een 80 jarige die braaf in quarantaine een beroerte kreeg? Een verkeersslachtoffer van 30 boven een corona-patiënt van 65? Maar als die van 30 nou GroenLinks stemt wat dan? Hier gaan we niet uitkomen, dus ik stel voor het aantal IC bedden te maximeren op een economisch haalbaar aantal en elke dag om 6 uur een loting te verrichten voor het aantal vrijgekomen bedden. Als we nog bepaalde groepen willen bevoordelen of benadelen kunnen we nog met meer of minder lotnummers werken, afhankelijk van welke groep(en) je toe behoort. Voor de mensen die uitloten bouwen we een paar noodhospitalen met aan elk bed een morfinepomp.
Als we deze discussies hebben dan zien we de waarheid onder ogen, de rest is wegkijken.

Blauwpetje | 02-05-20 | 15:27 | 9

@Blauwpetje | 02-05-20 | 15:34: Nee, daar ga ik niet. Ik betaal voor zorg, ik verwacht daar een prestatie voor terug. Mensen die dat uit het oog verliezen moeten naar een therapeut.

tragic1911 | 02-05-20 | 17:29

@Blauwpetje | 02-05-20 | 15:34: Nee, ik betaal de zorgverzekeraar een premie en in ruil betalen zij mijn verzorging als het ooit zo ver komt. Maar dat schijnt door veel mensen niet meer begrepen te worden. Geldt ook voor belasting. Ik betaal belasting en in ruil daarvoor zorgt het belastinggeld ervoor dat onze politiemensen met shotguns lichtgetinte gevaarlijke gekken uitschakelen. Het is zo simpel. Dus als ik betaal krijg ik wat terug, krijg ik niks terug dan ook niet betalen.

tragic1911 | 02-05-20 | 17:38

Het lijkt meer en meer dat de zorg VOOR de lockdown zeer druk en op meerdere plekken overbelast was. De verpleegkundigen in deze buurt werken allemaal minder, doktersassistenten (poli-assistente) en een deel van de artsen zit ook thuis.

Met een hartaanval lig je op de hartbewaking, niet op de IC. Ook een beroerte is niet automatisch een IC plekje.

Arachne | 02-05-20 | 21:16
▼ 6 antwoorden verborgen

Jaap en z'n mensen rennen vast de longen uit hun lijf, maar helaas steeds achter de feiten aan.

Cor Netto | 02-05-20 | 15:27

Quarantaine is niet het beschermen van zwakkeren, Bart. Dat is het isoleren van zieken en/of onbekenden die mogelijk geïnfecteerd zijn met een ziekte, zodat de maatschappij van gezonde mensen (zwak of sterk - wat dat ook betekenen mag bij dodelijke virussen of bacteriën), niet wordt geïnfecteerd. 40 dagen afzonderen (hence: “quarantaine”), zodat deze mensen in isolatie ofwel doodgaan of gezond blijken te zijn en geen virus of bacterie kunnen overdragen aan een maatschappij.

Dat hadden we dus eind januari moeten doen. Grenzen dicht, en iedereen die erin wil: 40 dagen in een afgezonderd hok. Maar ja, dat hebben we niet gedaan (want Schengen en Schiphol en Rotterdam zijn economisch zo belangrijk, dat kun je niet dichtgooien! Denk aan de heilige economie! Anders worden mensen werkloos! Moeten we daarna heel werken en belasting betalen om al die uitvreters te onderhouden! - Zet dat volk in 2 maanden in lock down dan piepen ze: we willen werken! We vervelen ons! Gooi het land los! Want anders stort de heilige economie in! Conflicterende boodschappen...)

Enfin, we hebben dus alleen maar een lockdown omdat we geen quarantaine hebben. En als je geen quarantaine hebt dan zul dus de hele maatschappij op slot moeten doen, of accepteren dat je dan een deel van je samenleving ter dood veroordeelt. (Dor hout, ze zijn toch al zwak en oud, en ach.. onderliggend lijden... en waardeloos volk, heb je toch niks aan, zijn niet productief, dragen niks bij aan DE economie.. mensen zijn toch onbelangrijk, alleen geld telt immers. Mensen gaan dood, geld blijft - dat soort fraaie ethiek.)

We hebben dus juist een lock down geregeld omdat we zwakkeren wilden beschermen. Dat is niet helemaal gelukt - zeg maar rustig: helemaal niet, want tja, Verpleeghuizen en bejaardentehuizen waren, als afvoerputje van de zorg, even vergeten door het OMT en Jaap en zijn mensen. En ja, zo’n lock down wringt met vrijheid maar ik vind het potsierlijk dat vooral de mensen die graag weer willen slaven voor een werkgever, voor de bank, en voor de dwingende 9to5 regelmaat van files, van forensentrein op gezette tijde, van geplande evenementen en geplande vakanties, schreeuwen om die vrijheid. Mensen die hun boodschapjes afrekenen met een betaalapp. En een kortingskaartapp.
Wat voor soort vrijheid hebben die mensen het dan in vredesnaam over? De vrijheid om op te gaan in een massa in een winkelstraat of Ikea om centjes uit te geven? De massa van het dure terras, de dure strand of het dure festivalterrein? Dat is vrijheid? Consumeren, in de massa? Daar roept iedereen feitelijk om. Het zal aan mij liggen, maar ik snap dat niet.

Stormageddon | 02-05-20 | 15:26 | 10

@Stormageddon | 02-05-20 | 16:06:
Oh en zeg niet: “New York” (waar je tickets voor had), want dat je daar niet naar toe mag is de schuld van Trump, niet van Jaap en zijn mensen.

Stormageddon | 02-05-20 | 16:13

@Therrie | 02-05-20 | 16:23:
Daar heb je een punt. En ik heb dat “probleem” ook. Net als bijeenkomsten van 20-50 man, het verenigingsleven. Dat moet allemaal niet te lang meer duren.
Maar qua persoonlijke vrijheid, waar je wel of niet kan komen is er niks ingeperkt. Niet allemaal tegelijk naar strand of park, maar je mag nog best op het strand komen. Maar daar gaat Bart’s stukje niet over. Die heeft het over “de economie”, de managers, de ondernemers en de horeca. (Overigens draait een deel van de horeca als een tierelier. Moest gisteren 3 kwartier wachten op een patatje en een hamburgertje - rijen voor de afhaal.)

Stormageddon | 02-05-20 | 16:43
▼ 7 antwoorden verborgen

Ok, Rutger, dan was het wc-papier bijna het enige dat niet gehamsterd werd, jij je zin.
De rest van de schappen was behoorlijk leeg intussen.

kloopindeslootjijook | 02-05-20 | 15:24 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Kan werkelijk geen touw vastknopen aan wat die Bregman allemaal uitbraakt over toiletpapier. Wat een hersenloos GELUL toch allemaal...

Motleycrew | 02-05-20 | 15:23 | 1

Tja, zie daar de staat van de journalistiek. In plaats van dat ze verslag geven over nieuws wat plaatsvindt maken ze het zelf omdat ze denken dat hun mening ertoe doet. Beetje linkse slag erin en dan krijg je een Bregmannetje. Een kale rooie zak die onzin uitkraamt over WC-papier en hoe de anus reageert op het aantal laagjes.

tragic1911 | 02-05-20 | 15:27

In mijn regio zijn er nu 68 op maar liefst 100.000 mensen die zo ziek werden dat ze naar het ziekenhuis moesten. Met een groot deel mensen die al een andere zware aandoening hadden.
Ja, het is een erg virus maar om daarvoor de hele maatschappij de komende twee jaar op slot te doen en de bevolking middels zware onderdrukking uit het openbare leven te verbannen is waanzin.

2voor12 | 02-05-20 | 15:23

Als café baas de optie om gewoon failliet te gaan of door de boetes die je krijgt als je open gaat door de spoedwet te negeren.

sprietatoom | 02-05-20 | 15:21

Compliment Van Rossem!
Dacht -dit sla ik over, beetje veel tekst (beetje maar) en weinig tijd-. Nieuwsgierigheid won. Gelukkig maar. Was even genieten. Zo.. en nu moet ik gauw aan het werk.

CalamityJane | 02-05-20 | 15:19

Vandaag lekker gezwommen in mijn dromen. Heerlijk.

Poesman | 02-05-20 | 15:18

Je mag een boek niet judgen op zijn kaft maar Bregman ziet eruit als een first class soy boy en een 'male' ally die stiekem een abuser blijkt te zijn. Zou nog liever met Clau ouwehoeren dan met zo'n figuur met zijn slappe schijtlint verhaal.

Graaf_van_Hogendorp | 02-05-20 | 15:14 | 5

‘Male ally’, zo’n soort van Kai van der Ree?

Sinterbikske | 02-05-20 | 15:21

Bregman is voor de liefhebbers van het soort nog steeds een buitenkansje.

streknek | 02-05-20 | 15:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Jaap en zijn mensen baseerden zich op verkeerde WHO-adviezen en zijn daardoor een aantal maal door de werkelijkheid ingehaald, ook in hun eigen aannames op basis van ervaring die bij het nieuwe kutvirus niet van toepassing blijkt te zijn. Vandaar dat ze iets minder stellig in hun beweringen zijn geworden en het eigenlijk ook niet meer weten. Want zeg het maar:
-1- word je immuun van het krijgen van het virus? Zonder dit te weten kun je enkel besluiten tot indammen uit voorzorg. Merkel doet dat om die reden.
-2- hoe belangrijk is asymptomatische besmetting in het hele plaatje? Zonder dit te weten kun je niet op 'track and trace' vertrouwen, als mensen elkaar ongezien zonder verschijnselen ook kunnen besmetten, waardoor je het virus uit praktische overwegingen beter kunt controleren, zolang de IC-capaciteit maar niet wordt overschreden. Dit doet Rutte om die reden.
.
Rutte en Merkel hebben beide goede redenen voor hun verschillende strategie-en, zolang bovenste twee punten onbekenden zijn. Het is alletwee een gok. Dus zeg maar wat het beste is, niemand weet het.

tipo | 02-05-20 | 15:14 | 12

@JohnLocke | 02-05-20 | 15:41: vergeet ook niet hoe corona overledenen worden geregistreerd. Iemand heeft corona dus deze persoon is overleden aan corona of toch aan een onderliggende ziekte zoals hart- en vaatziekten..

therealbraindump | 02-05-20 | 15:51

@pejoar 15:36: Lage dodental in Duitsland komt waarschijnlijk door intensievere track and trace en veel meer IC-capaciteit. In Duitsland is nergens schaarste aan in Nederland aan alles. Een kwestie van visie.

tipo | 02-05-20 | 15:56

@therealbraindump 15:51: Als je naar de oversterfte kijkt, dan is die in Nederland bizar hoog en in Duitsland nog niet eens zo heel veel hoger dan normaal. Dus dat verklaart niet het verschil. www.destatis.de/DE/Themen/Querschnitt...
@JohnLocke 15:41 Interessante hypothese, die BCG-vaccinatie als verklaring van mortaliteit Covid.

tipo | 02-05-20 | 16:02
▼ 9 antwoorden verborgen

Stockholm zit op een besmettingsgraad van 30% en verwacht de komende weken groepsimmuniteit te bereiken. Wat hebben wij de maand april gedaan? De ziekenhuizen liggen grotendeels leeg, de capaciteit van de IC-afdeling wordt grotendeels niet benut en onze besmettingsgraad onder mensen die het virus praktisch altijd makkelijk aankunnen (55-minners zonder onderliggend lijden) is nauwelijks verhoogd. Open de horeca, open de scholen, open de winkels, open de fabrieken en open de kantoren.

JohnLocke | 02-05-20 | 15:13 | 5

@tragic1911 | 02-05-20 | 15:21: lol had ik ook, toen doorverwezen naar het ziekenhuis, meld mijzelf bij de betreffende balie, wil gaan zitten en voor mijn reet de stoel raakte werd ik al naar binnen geroepen

JB_Stoner | 02-05-20 | 15:40

Eenlocj

du Roi Soleil | 02-05-20 | 15:46

@JohnLocke | 02-05-20 | 15:35: NIET iedereen is geschikt om op de IC te werken. Werk een iets langere tijd in een ziekenhuis (als niet-zorgende) en je ziet een scheiding tussen verpleegkundigen en waar ze werken.

Arachne | 02-05-20 | 15:53
▼ 2 antwoorden verborgen

De deugdominees gebruiken Corona overal voor.
Corona om de boeren aan te pakken.
Corona om de economie een zuid Europa een boost te geven.
Corona om de economie af te remmen.
Corona om de Corona vluchtelingen uit Afrika op te nemen.

Osdorpertje | 02-05-20 | 15:13 | 1

Exact net zoals dat stikstofgezeik. Het MKB, de landbouw en de visserij moeten kapotstukdeaud zodat straks alleen de grote jongens nog overblijven die op elk vlak de boel kunnen domineren cq monopolyseren.

Nehemia | 02-05-20 | 15:17

Binnenkort een basisinkomen genaamd de bijstand voor iedereen. Heeft Rutgertje toch zijn zin. Bedankt he Rutte.

Scepticus | 02-05-20 | 15:12 | 1

China krijgt dan hun zin. Lekker de hele wereld sociaal (communistisch). Waar we tegen moeten optreden zijn Chinese bedrijven die meerderheidsbelangen kopen op dit moment in Westerse bedrijven. Dat moet verboden worden.

tragic1911 | 02-05-20 | 15:23

Sinds toiletpapier een hype is, bedenk ik mij het volgende:
In deze tijd van coronacrisis word ik mij steeds meer bewust van allerlei zaken die altijd vanzelfsprekend zijn. Of juist niet. 
Grote denkers zoals Albert Einstein, de gebroeders Wright, Alexander Graham Bell enz. daar hebben we allemaal wel van gehoord.
Maar ik mis toch iemand in het lijstje van grote uitvinders. En misschien was het wel de grootste uitvinder ooit, want zonder zijn (haar?) uitvinding, zouden wij toch een enorm probleem hebben.
En dan heb ik het over de persoon die ooit heeft bedacht hoe het waterreservoir van een toilet, zonder electrische sensoren, telkens weer automatisch wordt gevuld tot het gewenste niveau, zonder ernaar te moeten omkijken.

Leptob | 02-05-20 | 15:11 | 5

John Crapper. Geen grap.

beldewouten | 02-05-20 | 15:21

En deze persoon dan? 'Het wc-papier of toiletpapier is een uitvinding van de Amerikaan Joseph Gayetty. Hij produceerde het papier vanaf 1857 onder de naam 'Gayetty's Medicated Paper'. De eerste verpakkingen werden verkocht in een pak van 500 losse vellen.'

Mr_Natural | 02-05-20 | 15:23

Denk je dat het een hype is in de linkerhand landen?

pejoar | 02-05-20 | 15:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoe die gedroomde globale systeemreset door te voeren? Antwoord - corona.

Nehemia | 02-05-20 | 15:10

Tjeses, zelfs als het om zoiets banaals als wc papier gaat het niet kunnen laten je publiekelijk in de discussie te mengen en je lulsmoes verklaring te geven. Rupjes nooit die BN-ers.

CalamityJane | 02-05-20 | 15:08

Waar je ook niks/weinig over hoort is ook echt zielig: er zitten 100.000'en mensen (voornamelijk mannen heb ik gemerkt) met Alzheimer in tehuizen. Die mogen niet meer bezocht worden en zullen waarschijnlijk hun vrouw/man geeneens meer herkennen als de boel versoepelt wordt binnenkort.

Stevo365 | 02-05-20 | 15:07

Dit is geen angst meer, het is zo onderhand gewoon een fobie geworden. Coronafobie.

NananaanaaaaaNAAAAAA! Stelletje verskrikkullukke schijtlijsters (uitspreken op z'n Haags graag, dat klinkt zo lekker). Open die meuk!

Kinkfactor | 02-05-20 | 15:06 | 1

O ja, nog even... Waar zijn jullie nou? De paniekvogels en angsthazen van het eerste uur? Een paar weken geleden werd ik hier bijna levend gevild als ik "het" een errug gemeen griepje durfde te noemen.

Kom op, we zijn inmiddels weer een paar weken verder, dus maak nu jullie angst regeert-argumenten eens hard, aub.

Kinkfactor | 02-05-20 | 15:25

Het water staat me aan de lippen.


Dat komt: ik zit in bad van een vier-sterren hotel in een niet nader te noemen stad achter de duinen, en tegenover mij bevind zich eveneens met de creoolse zoenlippen aan het water een prachtige vrouw van gemengde afkomst, door moeder natuur bedeeld met gigantesque jopen van het soort die ze alleen maar in de bush-bush maken, die heel lief nu haar hand op mijn balzak laat kietelen.

King of the Oneliner | 02-05-20 | 15:05 | 4

@Papa Jones | 02-05-20 | 15:08: hahaha vies mannetje lol

King of the Oneliner | 02-05-20 | 15:19

Waarom bent u nog online ?????

Rammstein | 02-05-20 | 15:21
▼ 1 antwoord verborgen

Wij bevinden ons zo onderhand in een bizar sociaal experiment waarbij de burger tot in het extreme geconditioneerd wordt. Tegen welke criteria worden overheidsbeslissingen t.a.v. het coronabeleid getoetst? Hoe transparant zijn de gemaakte keuzes? Hoe worden de grondrechten van de burger na deze corona crises zeker gesteld? Waarom stelt de MSM zich niet kritischer op? En in hoeverre zijn de genomen corona maatregelen proportioneel met het voortschrijdende inzicht over de gevolgen en het ziekteverloop van corona? Rutte 3 dient de burger weer perspectief te bieden i.p.v. het propageren van het 'nieuwe normaal'.

therealbraindump | 02-05-20 | 15:05 | 5

@sir Ockels | 02-05-20 | 18:09: precies , een angstige en neurotische samenleving met weinig onderling vertrouwen en waar de menselijke maat volledig zoek is, mede mogelijk gemaakt door de MSM die hun kerntaak verslonzen en uber deugers zoals de Breij.

therealbraindump | 02-05-20 | 19:22

@therealbraindump | 02-05-20 | 19:22: Juist, angst (bezorgdheid) gecreëerd door de MSM:

www.nporadio1.nl/binnenland/23170-lat...

Interview van Jort Kelder met Professor Agneta Fischer: "Later zullen we zeggen dat de lockdown massahysterie was". Interessant vanaf 6:00 minuten. Vanaf 7:35 wordt duidelijk dat er sturend beleid zit achter de berichtgeving van de NOS.

sir Ockels | 02-05-20 | 20:16

@sir Ockels | 02-05-20 | 20:16: de MSM moeten zich maar eens ernstig gaan herbezinnen waar zij nu eigenlijk mee bezig zijn. De oma van mijn vrouw, een 85-jarige weduwe die nog zelfstandig thuis woont, is werkelijk doodsbang. Maar wat wil je wanneer je avond aan avond geconfronteerd wordt met alarmistische berichtgeving over corona, enig relativeringsvermogen is totaal zoek. Zelf denk ik dat de MSM de berichtgeving zo insteken omdat zij denken dat zij daarmee weer relevant zijn geworden, maar daar zullen zij op termijn wel achter komen... Werkelijk diep triest, deze gang van zaken.

therealbraindump | 02-05-20 | 20:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Rechtop sterven is beter dan leven op je knieën. Als een kroeg illegaal opengaat, dan moeten de dappere aanwezigen als één man weigeren zich te identificeren wanneer de boa komt.

etwaboy | 02-05-20 | 15:04 | 4

Eérst maar eens zien of er wel "dapperen" aanwezig zijn !

demaup | 02-05-20 | 15:13

@Papa Jones | 02-05-20 | 15:10: wellicht helpt het om de betreffende boa van zijn telefoon en radio te ontdoen en geboeid in de kelder te zetten.

etwaboy | 02-05-20 | 15:18

De horeca moet gewoon op een een gegeven moment gaan 'muiten'. Dus collectief opengooien die boel. Rutte & Co kijken gewoon hoe ver ze kunnen komen. Dezelfde methodiek die Brussel ook gebruikt.

Nehemia | 02-05-20 | 15:21
▼ 1 antwoord verborgen

Uit alle reacties van ondernemers maak je op dat het maar om 1 ding draait en dat is geld. Het gaat niet om het welzijn van je mede mens, zijn toch maar ouderen die afsterven en het komt de pensioenpot toevallig goed uit. Denk even aan de beeldvorming, artsen verpleegkundigen en doktoren werken zich 3 slagen in de rondte, draaien dubbele diensten om ons van dat tering virus te genezen en de cafe's restaurants en terrassen en anderszins gaan vrolijk open. Want geld.

Karel Kruizenruiker | 02-05-20 | 15:04 | 6

Onze gezondheidszorg, onze wegen, ons onderwijs en ons sociale vangnet draait niet op karma of goede bedoelingen Karel.

JohnLocke | 02-05-20 | 15:15

Even 1 dingetje. Iedereen die geld verdient doet dat met een bedrijf, of bij een bedrijf of dankzij belastingen, verdient bij of door een bedrijf. Zonder ondernemers kan NL niets. Ook ziekenhuizen niet. De zorg betaal je niet met blaadjes. Dat mag geld kosten. Goed veel ook. Maar dan moet je ondernemers wel de kans geven dat te verdienen, of banen te creëren waar werknemers hun deel van de belastingen en de premies kunnen verdienen. Het gaat er niet om dat zij zo graag een zakcentje willen. Het gaat erom dat NL financieel naar de filistijnen gaat als ze niets (mogen) doen.

Dat gebeurd nu niet. En dat is dom en zelfs roekeloos op de langere termijn.

DeJemelscheet | 02-05-20 | 15:24

Er gebeurt helemaal geen reet in die ziekenhuizen. Afdelingen zijn gesloten of er komt niemand. Corona stelt geen reet voor. Al die lockdownies zijn simpelweg bezig met de totale vernietiging van de wereldeconomie en de effecten van de maatregelen op de volksgezondheid zijn desastreus.

Antiquerulant | 02-05-20 | 16:02
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik hoorde iets over een biometrische ID en QR codes. Is dat iets of tast dat onze privacy teveel aan?

Tishetnetnie | 02-05-20 | 15:03 | 1

Niks tegen Irma, maar over deugen gesproken. In Nederland zijn er minder dan 15.000 mensen die gebarentaal beheersen, ergo minder dan 1 promille. Voor dit groepje staat Irma als een malle te bektrekken zodat we weer lekker kunnen shinen met hyperinclusiviteit.
Maar Jezus, 1 promille! Dan kan je het nieuws beter brengen in het Engels, met Turkse en Arabische ondertitels.

Zeddegeizot | 02-05-20 | 15:03 | 2

Pfff voor dat stelletje uitvreters dat beroerd is Nederlands te leren?
Geen zorgen hoor, hun kinderen praten ze wel bij.

Papa Jones | 02-05-20 | 15:06

Ik ben met velen verliefd op Irma.

lingo star | 02-05-20 | 15:06

In Nederland hebben we dus bange, heel bange en rationele mensen. Zie de uitzending van GeenStijl gisteren avond. Bang, Tom Staal en rationeel Bart Nijman. En door wie worden geregeerd en geadviseerd? Ik hoop door rationele mensen maar mij wordt steeds duidelijker door bange mensen!

Nico1000 | 02-05-20 | 15:03 | 1

Er is moed voor nodig om moeilijke maatregelen te nemen.

Papa Jones | 02-05-20 | 15:15

Jaap en zijn mensen doen gewoon hun werk . Wetenschappers be like. Het is aan de leider(s) van het land de vertaalslag te maken naar functioneel beleid. En dat laatste zijn ze te laf en/of te kortzichtig voor. Dus kijken we nu naar Rutte en Co, de buikspreekpoppen van het RIVM en de IC specialisten. Maar +10 zetels in de peilingen, dus blijkbaar is een groot deel van de bevolking tevreden met (het ontbreken van) dit leiderschap. De zachte heelmeesters en de stinkende wonden.

Kwelbeller | 02-05-20 | 15:02

Ik snap het niet. Stel ik heb geen Corona.Ik weet het niet,ik laat me testen ,het duurt 2 dagen voor ik de uitslag krijg. De 1ste dag na de test raak ik besmet en de 2e dag komt de negatieve uitslag binnen . En wat nu? Waarom is dat testen zo belangrijk? Het is toch gewoon een moment opname waar je verder niet zo veel aan hebt?

streknek | 02-05-20 | 15:01 | 7

@streknek | 02-05-20 | 15:34:
Ik begrijp het best hoor!
Jij "ontsnapt" en word er niet uitgehaald, maar voor jou worden er 10 wél uitgehaald. Dat is echt een probaat middel om zo'n virus in de grip te krijgen.
Ondanks false positives of negatives én terwijl er mensen door de mazen glijden.

Het gaat er niet persé om om 100% te scoren, maar om de overdracht doelgericht af te remmen.

En je hoeft er het land niet voor plat te gooien...

De Droit | 02-05-20 | 17:39

@De Droit | 02-05-20 | 17:39: Of je nou wel of niet getest bent, je kan toch altijd besmet raken? Het zegt toch niks dat je getest en negatief bent?zolang niet iedereen gevaccineerd is?

streknek | 03-05-20 | 00:30
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik veeg mijn billen altijd af met wat meneer Bregman schrijft.
groot absorptie vermogen, weinig om het lijf, nauwelijks gewicht, diepgang van één laag papier.

EEnzame SchizofrEEN | 02-05-20 | 14:59 | 1

Met één laag papier dat nat wordt heb je wel kans dat je opeens je vinger in je anus hebt.

Sitting_targets | 02-05-20 | 15:29

Commercieel toiletpapier is meer papierig.
Gevolg is dat de stront over een groter oppervlak wordt uitgesmeerd, zodat je er meer van nodig hebt om je kont goed af te vegen. De opnamecapaciteit is beperkt
Daar is die rol ook op berekend, er zit 10 kilometer papier op. Minstens.
Geloof best dat al die tijdelijke thuisschijters die gewoonte niet zomaar afleren.
Geen hamsteren dus..

snapal | 02-05-20 | 14:58 | 7

@Leptob | 02-05-20 | 15:04: Een oude krant, aan reepjes gescheurd, met een touwtje erdoor......mijn god, waren niet rijktoen ik jong was, maar wel te vreden....

Diderikus | 02-05-20 | 15:13

@snapal | 02-05-20 | 15:06:
Zal wel weer te duur zijn voor bedrijven.
Jammer, want bij goed gebruik is driedubbellaags papier goedkoper.
Teveel afrolmongooltjes verpesten dat, je kent Nederlanders toch? Als het gratis is zijn er geen limieten meer.

snapal | 02-05-20 | 15:16

@snapal | 02-05-20 | 15:16: Bedrijven kopen iets dunner toiletpapier omdat de toiletgebruikers gemiddeld meer papier gebruiken per beurt.
Dat kan leiden tot verstopte toiletten, zeker bij veelvuldig gebruik (ziekenhuis). Daarnaast valt het dunne toiletpapier eerder uit elkaar, wat de doorspoelbaarheid ten goede komt.

Arachne | 02-05-20 | 15:46
▼ 4 antwoorden verborgen

Wow, drs. Bregman heeft werkelijk overal verstand van. Van het basisinkomen tot deugen tot wc-papier. Een ware deskundoloog.

Selassie | 02-05-20 | 14:58 | 1

Dankzij Google Translate weet dominee Bregman alles.

Ome_BW | 02-05-20 | 15:05

Ik heb mensen op hun scooter en scootmobiel met meerdere pakken toiletpapier aan de haal zien gaan waarvan je vrij zeker kunt zeggen dat ze heul geen werk hadden om aldaar te kunnen schijten.

JanVergoor | 02-05-20 | 14:58

Nee, een Lockdown beschermt niet de zwakkeren. Het stelt ze juist langduriger bloot aan de kans om het virus te krijgen. Bij een normale cyclus was het na 4 weken voorbij.

azijnseikerT | 02-05-20 | 14:58 | 1

Virologie als hobby zeker?

BozePaarseMan | 02-05-20 | 14:59

Paniek is wat ik hoor bij de anti lockdownies.

BozePaarseMan | 02-05-20 | 14:57 | 4

Ik ben vooral bang dat de hemel op mijn hoofd valt.

pielemuisje | 02-05-20 | 15:00

@bozePaarseMan | 02-05-20 | 14:58: En plak je brievenbus ook af. nog even wachten tot dinsdag dan komt je grote leider je weer vertellen hoe je komende week eruit ziet.

zuurtjeregen | 02-05-20 | 15:03

Ook dat: de corona heeft het kaartenhuis van de wereldeconomie al lang omver geblazen. De kaarten zijn alleen nog niet allemaal op de grond gevallen.

frank87 | 02-05-20 | 15:04
▼ 1 antwoord verborgen

Ok ik ben ook niet moederste mooiste, maar die de Breij.....jezus wat een mismaakte paardenkop heeft die.
Als het een paard was zou je het uit medelijden laten inslapen.

JB_Stoner | 02-05-20 | 14:56 | 5

Ach, dat zie je niet bij het scharen.

King of the Oneliner | 02-05-20 | 15:07

Ik zie overeenkomsten tussen Claudia en Ellen (Degeneres).

Arachne | 02-05-20 | 15:43

@Arachne | 02-05-20 | 15:43: allebei lesbisch?? Hmmmm wacht eens ff....Ollongren ook lesbisch en net zo'n kutkop

JB_Stoner | 02-05-20 | 15:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik ben dat eindeloos geleuter over corona nu ook wel een beetje zat.
Je krijgt het of je krijgt het niet, als je immuunsysteem een beetje goed functioneert, heb je een weekje een soort zware verkoudheid, en dat was het.
Al die doden zijn hoofdzakelijk ouderen en mensen met overgewicht etc.
Doe eens wat aan preventie en zet die kasplantjes eens in de zon en de frisse lucht en geef ze een overdosis vitamines.
Sommige bejaarden zijn zo broos, alles kan fataal zijn, zelfs een plotselinge verandering van de atmosferische druk.
No kidding, een oom van mij kreeg een hartfalen, precies op het moment dat er een record hoge-druk gebied plotseling kwam binnenvallen.
Maar: al die medewerkers in zorginstellingen zien er altijd afgeleefd uit, de vrouwen, volgens mij veroorzaakt door een leven lang te lopen in slechte ademlucht van ouderen en een enorme blootstelling aan allerlei bacteriën en virussen.
Goed, dit was even mijn bijdrage, zoals gewoonlijk buiten de box om.
Maar ik voel dat ik gelijk heb.
Waarom mogen gezonde 20-ers en 30-ers niet gewoon van bil gaan in het park, zoals vroegerrr, toen geluk nog heel gewoon was, en niet in een klein geniepig hoekje zat?

King of the Oneliner | 02-05-20 | 14:56 | 1

Van bil gaan in het park, dat doet men maar thuis, maar voor de rest ben ik het helemaal met u ééns!

vluchtelingallergie | 02-05-20 | 15:55

Open-up! Upstand!

Sitting_targets | 02-05-20 | 14:55 | 1

Precies de paniek waar ik niet deel uit van wil maken.

BozePaarseMan | 02-05-20 | 14:58

Het argument wat Rutte zal geven, en gaf in voorgaande debatten, is dat het niet alleen gaat om de klanten die 1,5m uit elkaar zitten maar ook om de koks in de keuken, het extra verkeer, drukte bij het tankstation, enz.

Die 1,5m afstand houden is ook maar een simplistisch mantra om de schaapjes in het gareel te houden. Een 'intelligente' boodschap kunnen ze niet aan en dan raken ze in de war over wat wel en niet kan/mag.

Het lijkt mij logisch dat je niet met grote groepen in dezelfde ruimte moet gaan zitten of in elkaars nek moet lopen hijgen, maar met een beetje gezond verstand kun je altijd wel passende uitzonderingen op de regel maken. In andere landen hebben ze daar bovenop nog mondkapjes voor de kudde, wat schijnt te helpen.

GroetenVanUrk | 02-05-20 | 14:55

Het massaal inkopen van toiletpapier gebeurde al vóór de massale lockdown al het telewerken. Niks te maken met toenemend gebruik. Mensen die dit schrijven of anderen naschrijven hebben niet de moeite genomen de tijdlijn erbij te halen. Dode papegaaien dus. De "verklaring" is inmiddels al gegeven: er zijn een aantal producten die men als eerste blindelings inslaat bij twijfel over de (medische) toekomst. Het is impuls. Trouwens was het ook een logistiek probleem: aanvullen van de betreffende planken gaat iets langzamer dan de kleinere items in een drukke winkel: ergo, de perceptie van leegheid.

GeenAccount | 02-05-20 | 14:55

d'Ancona vond Brongersma een deftige, erudiete man.
Ik herinner de mensheid hieraan Hedy, totdat je tot inzicht komt!
(Dan horen we het wel!)

Einde van de Domheid | 02-05-20 | 14:54 | 1

Je moet uitleggen dat Brongersma een PvdA senator was die verklaard pedofiel was. Sonja Barend gaf hem een podium om een pleidooi te houden vóór pedofilie...

Fontanarossa | 02-05-20 | 15:21

Massaal zijn mensen woest op anti-vaxxers.
De lockdown is een soort vax in de zin van voorkomen dat bejaarden doodgaan.
Het grootste deel van het volk ziet deze 'vax' het liefst verdwijnen. Zijn die mensen dan allemaal hypocriete (anti)vaxxers?

Leptob | 02-05-20 | 14:54 | 1

Met dit aanstaande vaccin heb ik ook niets. Gewoon voor een goed geneesmiddel gaan, mocht het immuunsysteem het zelf niet lijken te redden.

VP732 | 02-05-20 | 14:56

Allemaal angst. Vanwege de media.
Wat oh jee, massagraven, omvallende mensen, 100.000 doden in Nederland, HIV in corona DNA gemaakt in een biolab 4, jaren lang gevolgen, 1.5 meter samenleving, voodoo middelen en chloroquine en aidsremmers en bleek injecties alles helpt.....

Mensen zijn knettergek met de massahysterie om een virus wat nu net zoveel doden heeft als een griepje.

Ja maar..... Niet elke dode getest.
Nee. Bij de griep ook niet.

Weg met de economie! Angst! Paniek! Mondkapjes! Zombies!

Is dit nog nieuws? | 02-05-20 | 14:53 | 1

En Netflix plus Pathé Thuis. Wie denkt nog aan de bioscoop als je heerlijk thuis film kunt kijken.

Papa Jones | 02-05-20 | 14:59

Bregman doet dus hetzelfde als een Sylvana S. Al zijn standpunten en "meningen" zijn ordinair jatwerk. Gebeurt wel vaker in die linkse kringen. Ze lullen elkander wat na. Want een eigen mening hebben is te individualistisch, o.i.d.

threeheadedmonkey | 02-05-20 | 14:53 | 2

Prima verwoord, Chapeau !

Realist-1 | 02-05-20 | 14:56

Ze krijgen goed betaald voor hun diensten. Dat houdt deze charlatans gaande.

Nehemia | 02-05-20 | 15:30

Moe van alle meningen!
Niemand weet het zeker,
Iedereen roept maar wat!

laurentius | 02-05-20 | 14:52

Is Claudia de nieuwe Bridget qua nieuwshoerigheid?

Hopnobba | 02-05-20 | 14:50

Als we te lang op deze manier doorgaan zal Bregman zijn zo vurig gewenste basisinkomen alsnog worden ingevoerd. Compleet met een zich richting afgrond nivellerende overheid omdat het onbetaalbaar blijkt te zijn en alle initiatief zal verstikken.

pielemuisje | 02-05-20 | 14:49

www.timesofisrael.com/the-end-of-expo...
De getallen lijken te kloppen. Op basis van dit verhaal kan de hele boel dus gewoon weer open. De wiki van de Mexicaanse Griep is overigens ook interessant.
Zie onder het kopje Accusations of conflict of interest
en.wikipedia.org/wiki/2009_swine_flu_... Iemand een linkje naar het rapport? Onder 114 wordt genoemd dat dit in voorbereiding is.

Frau Merkel | 02-05-20 | 14:48 | 2

Mexicaanse griep was ook het verhaal dat men in eerste instantie dacht dat er heel veel mensen aan dood zouden gaan. Dat bleek reuze mee te vallen.

Kuifje-naar-Brussel | 02-05-20 | 14:58

Ik kijk hier naar en dit lijkt het Israëlische artikel te bevestigen:
ddi.sutd.edu.sg/

Oftewel: wat je ook doet (lockdown of niet); het verloop is hetzelfde.

Alleen hebben de boven ons gestelden ervoor gekozen om een tweede probleem te creëren door de economie om zeep te helpen.

En men zou zich af moeten vragen waarom. Wie wordt hier beter van? Follow the money...

De Droit | 02-05-20 | 15:15

Als GeenStijl zoveel mondkapjes aan het propageren is met smoelbeschermer.nl, waarom zitten ze daar dan niet met mondkapjes op?????

nuchterland | 02-05-20 | 14:48 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Ondertussen hebben we allemaal een mening over wat er precies aan de hand is en hoe we dit allemaal moeten oplossen. Wat hierin vooral opvalt is dat deze mening niet gebaseerd is op feiten, maar op wat het best in je eigen straatje past.

trekarm | 02-05-20 | 14:45 | 10

Exact. Deze crisis laat goed zien wie er last van grootheidswaanzin heeft.

beldewouten | 02-05-20 | 14:57
▼ 7 antwoorden verborgen

Gisteren was er bij OP1 een wiskundige die uitlegde dat we nog even door moeten zetten, omdat het aantal besmettingen momenteel exponentieel daalt i.p.v. exponentieel stijgt zoals in het begin. Als je de boel nog even een maand in het slot houdt dan heb je daarna bijna geen besmettingen meer en kun je de boel gewoon opengooien. Denk dat dat wijzer is dan nu al de boel op te gooien.

Watching the Wheels | 02-05-20 | 14:44 | 14

@Binnenbaan | 02-05-20 | 15:10:
Wel in eigen land, bij de plaatselijke hoe-re-ca in een plastic doos, omdat al die ondernemers in Amsterdam (gekke stad) al hun tenten blijkbaar verbouwd hebben, omdat Rutte vroeg om plannen te maken (koekoek). Zelf je jas ophangen en dan per buizenpost naar je tafeltje.

Watching the Wheels | 02-05-20 | 15:25

@Watching the Wheels | 02-05-20 | 15:21: Het is niet mals.

VP732 | 02-05-20 | 15:36

Nu de boel open gooien is net zoiets als halverwege stoppen met een anti biotica kuur.

zwellevertje | 02-05-20 | 15:41
▼ 11 antwoorden verborgen

Een interessante Peak prosperity video vandaag over de herkomst van het virus: www.youtube.com/watch?v=R6y8dlhoMpo

Geen aluhoed video, maar alleen voor liefhebbers, heb je geen zin om op het linkje te drukken doe dat dan ook vooral niet.

Binnenbaan | 02-05-20 | 14:44 | 6

Welja, trap er maar in. Help die blatende onruststokers maar aan clicks.

Spring Bruissteen | 02-05-20 | 15:30

@Spring Bruissteen | 02-05-20 | 15:30:
Het was een schijnbeweging Bruce.

Watching the Wheels | 02-05-20 | 15:38

@Watching the Wheels | 02-05-20 | 15:38: Haha, fijn te zien dat er nog reaguurders zijn die het spoor niet bijster zijn.

Spring Bruissteen | 02-05-20 | 15:43
▼ 3 antwoorden verborgen

Het gejank wordt ook hier steeds erger. Jammer. Niemand weet wat het beste is. Kijkend naar de feiten doen we het prima: vier keer zo dicht bevolkt als het EU gemiddelde. Tweemaal minder doden naar verhouding dan de Belgen die het dichtst bijkomen binnen Europa. En Bregman en de andere deugers, tja, dat is de redenatie die ze ook ophangen voor Islamitisch terrorisme. Van de gemiddelde linkschmens is het denkraam simpelweg te eenzijdig om met meer dan één scenario rekening te kunnen houden. Alles wat deze deugers zeggen is dan ook per definitie een mening of een gevoel. Met feiten hoef je niet aan te komen, zoals Michael Moore nu aan den lijve ondervindt

Feitenpliesie | 02-05-20 | 14:43

Ik zal het, bij gelegenheid, nog wel honderd keer reaguren, maar de zieligheidsindustrie is zo zoetjes aan wel de grootste (onrendabele) industrie die velen in dit land volledig uitgeblust heeft. Lamgeslagen, slaafs, dociel en laf. Het gezonde verstand aan de kant hebben gezet, waar de realiteit te echt gevonden wordt. Realiteit, dat moet je niet willen.............
En binnen dat zieligheidsgedoe, opzettelijk aangewakkerd door de corrupte media, worden er sociale monsters gecreëerd die slechts tot doel hebben u volledig uit te schakelen.
Vooral links profiteert daar enorm van, dat geeft hen macht.
In dat verband ben ik niet helemaal verdrietig om deze crisis. Het treft namelijk ook een aantal zaken heel diep die m.i. nooit hadden mogen bestaan.
Bijvoorbeeld de stad Amsterdam waar ik woon, wordt zwaar getroffen. Een stad waar een monocultuur van 80 kaas, ijs, poffertjes en stroopwafel verkopende tentjes (vaak crimineel gefinancierd) in het centrum de massa toerist moet lokken. Dat zulke horeca e.d. naar de kloten gaat, graag zelfs! De Macs, Kentucky's, Burger Kings, Febo's , Coffee Company en Starbucks overleven het wel. Maar de belasting inkomsten die in de zakken rollen van de linkse hap, en die besteed worden aan de meest onrendabele hobby's die zijn er lekker ook niet.
Geweldig! Laat het flink aankomen die klap.
Een dosis bescheidenheid en terug met de beentjes op de grond zal voor de stad een zegen zijn.

Broadsquire | 02-05-20 | 14:43 | 3

De Macs, Kentucky's, Burger Kings, Febo's , Coffee Company en Starbucks overleven het wel.

Volgens menig artikel, betalen deze global companies zeer weinig belasting.
Het personeel vangt het minimumloon of minimumloon + en moet dan huursubsidie, zorgtoeslag, kindertoeslag en verdere subsidies aanvragen.

Arachne | 02-05-20 | 15:37

@Normpje | 02-05-20 | 17:17: Mag van mij ook, het was niet mijn bedoeling om ze op het paard te hijsen.

Broadsquire | 02-05-20 | 17:37

Komt het door haar Butthead-tandvlees dat De Breij als ze lacht er nog chagrijniger uitziet dan normaal?

gestoptmetroken | 02-05-20 | 14:43

Ik bak ondertussen even wat frikandelbroodjes.
Vriezer zit er vol mee, verser kun je ze niet krijgen.

Papa Jones | 02-05-20 | 14:43

Ben zo benieuwd wat zij van allerlei andere onderwerpen vindt! Hup Telebreij!

VP732 | 02-05-20 | 14:45

Ik scheet op het kantoor altijd op het invalidentoilet. Werd nooit gebruikt wegens gebrek aan invaliden. Wel keurig iedere dag schoon gemaakt. Veel beenruimte en je kon er even rustig een peuk roken.

Piet Karbiet | 02-05-20 | 14:41 | 2

Een genderneutraal toilet is ook maar gewoon een vergaderruimte.

VP732 | 02-05-20 | 14:44

Ging altijd naar het dames toilet. Lekker gluren met m'n spiegeltje en luisteren naar de golden showers. Toen ik betrapt werd waren ze pislink.

AntonJansen | 02-05-20 | 14:51

Het houdt niet op, niet vanzelf...

serieusgenomen | 02-05-20 | 14:40

Ik schijt nooit op het werk, in bijna 40jaar ook nooit gedaan.

de uitbater | 02-05-20 | 14:36 | 5

Ik schijt altijd op het werk. Mijn vrouw en kinderen ook.
Thuis wordt louter gezeken.
Van het uitgespaarde toiletpapier, glorix en andere stront gerelateerde uitgaven gaan we doorgaans 2 weken op wintersport.

H-van-Tussenbroek | 02-05-20 | 14:49

Schijten op het werk is een soort gierigheid. Heb ook van die collega's, die één minuut voor vijf nog snel even in de baas z'n tijd gaan zitten bouten. Walgelijk.

Graeme Reaper3779 | 02-05-20 | 14:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Angst voor economische ellende. Niet meer dan pure angst. Laat het spraarvarkentje niet uit je bibberende handjes vallen.

Rest In Privacy | 02-05-20 | 14:36

Wel vreemd dat hotelbars en restaurant wel open mogen. Weliswaar alleen voor de gasten maar toch. Beetje slimme hoteleigenaar verhuurt z'n kamers voor een tientje met verplichting tot dineren e.d. of bied een compleet arrangement aan moslims aan zodat ze na zonsondergang gezamenlijk kunnen eten. Of breng ik nu iemand op een idee ?

AntonJansen | 02-05-20 | 14:36 | 5

@BozePaarseMan | 02-05-20 | 14:42: dacht ik ook, is niet zo: de hotelrestaurants en hotelcafé's worden uitgesloten in de noodverordeningen en mogen opmerkelijk genoeg gewoon open.

JohnLocke | 02-05-20 | 14:45

Stundenhotels kunnen goede zaken doen! Er wordt meestal alleen wat anders geconsumeerd.

Frau Merkel | 02-05-20 | 14:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Die Bregman poept dus altijd in de baas z'n tijd en denkt dat de rest van Nederland dat ook doet, ik zou hem voortaan alleen nog thuis laten "werken".

Watching the Wheels | 02-05-20 | 14:35 | 6

Oud rijmpje:
"Poep je niet, dan rust je nog.
Komt je baas, dan poep je toch.

Kapitein Sjaak Mus | 02-05-20 | 14:54

@Watching the Wheels | 02-05-20 | 14:51: Koffie voor het douchen? Getsie.

Binnenbaan | 02-05-20 | 15:00
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat een struisvogel, die Bregman. Dat wc-papier hamsteren gebeurde puur uit (ongefundeerde) angst, daar hebben talloze psychologen zich de laatste tijd al over uitgesproken.
En wat schijten op het werk betreft: als je moet, dan moet je, toch? Of lopen er mensen de hele dag rond met een keutel die op de achterdeur van hun endeldarm klopt?

Spring Bruissteen | 02-05-20 | 14:34 | 8

@Spring Bruissteen | 02-05-20 | 14:59: ik ga niet zitten schijten bij mijn klanten thuis. Of ik belangrijk werk doe? Ik verhelp o.a. lekkages in woningen. U mag het zeggen. Qua grote boodschap heb ik gewoon een routine, ik kan de klok er bijna op gelijk zetten. Best fijn. Ik zou zo vlogger kunnen worden met mijn ochtendroutine.

Sinterbikske | 02-05-20 | 15:06
▼ 5 antwoorden verborgen

Er zijn 290 mensen overleden onder de 65 jaar tot nu toe. Ruim 80% had onderliggend lijden (dus deels is gestorven mét corona in plaats van áán corona). De economische verwoesting die we onszelf aandoen staat in geen verhouding met de gezondheidsrisico's. 99,97% van Nederland is niet gestorven aan corona.

JohnLocke | 02-05-20 | 14:33 | 12

@HogeNood | 02-05-20 | 14:48:
Onzin, als er meer immuniteit ontstaat onder sterken dan is dat voordelig voor zwakkeren.

Wasbakplasser | 02-05-20 | 15:05

@HogeNood | 02-05-20 | 14:59: en wanneer je bij iedereen elke week 20 kilo rijst voor de deur neerlegt en verder verbiedt iets buitenhuis te gaan doen, dan zal het aantal sterfgevallen aan corona nog lager zijn. Op een gegeven moment moet je door, de economische zelf-verwoesting staat in geen verhouding tot het aantal sterfgevallen en de gezondheidskundige risico's. Het laagste aantal doden is bij een pandemie niet per se de beste uitkomst dat een land kan hebben. Bovendien is het nastreven van een soort van groepsimmuniteit voor 65-minners helemaal geen verkeerd streven. Mensen met anti-stoffen besmetten geen kwetsbare groepen, mensen zonder anti-stoffen kunnen dat wel.

JohnLocke | 02-05-20 | 15:08
▼ 9 antwoorden verborgen

Voor de mate van opengooien moeten we wel een getal hebben:-
-de nagestreefde totale, verkorte bejaardenlevensduur per hectoliter horecabier. Daarvoor behoeven wij een rekenmeester - een Nieuwe E1chmann.

HogeNood | 02-05-20 | 14:33 | 1

En het aantal jaren dat de kleinkinderen van betreffende bejaarden in de rij van de voedselbank mogen aansluiten en het aantal jaar dat die kinderen vanwege de instorting van de wereldeconomie van hun eigen levensverwachting mogen aftrekken.

Oeleflaffel | 02-05-20 | 15:18

Het trieste is dat de nu klagende ondernemers ook niet verder komen dan 'gooi gewoon weer open'.

Papa Jones | 02-05-20 | 14:31 | 3

Ik las dat een ervan alle horeca rondom de Dam bezat. Lijkt me geen arme man. Die mag het dus zelf oplossen.

omanders | 02-05-20 | 14:34

Nee hoor, dan heb je niet geluisterd. Ze zeggen± laat ons improviseren zodat we het veilig genoeg kunnen doen, en laat degene die dat niet kunnen dicht. Niet alle horeca en andere bedrijven over één kam scheren. Maar Nederland lijdt aan universele protocolisering. Een planeconomie in de dop, ontworpen door incompetente vergaderneuzen die nog nooit iets ondernomen hebben behalve een gemiddeld meisje aanspreken op hun 22e.

stampertje85 | 02-05-20 | 14:45

@omanders | 02-05-20 | 14:34: "
Van inventaris kan je je personeel niet betalen.
Of neem jij genoegen met een tafeltje, twee stoelen, drie borden en een kratje bier per maand als salaris?

Kapitein Sjaak Mus | 02-05-20 | 14:55

De dader had een witte huidskleur, volgens het artikel.
Altijd weer die verdomde mime-spelers.

Dick Luyenlomp | 02-05-20 | 14:34

@Dick Luyenlomp | 02-05-20 | 14:34: Kan ook de kleur van het mondkapje zijn geweest. Die oudjes zien meestal niet zo best meer. Overigens best wel netjes van de crimineel om de bejaarde niet te besmetten.

AntonJansen | 02-05-20 | 14:38

@Dick Luyenlomp | 02-05-20 | 14:34:

Of een veganist.

omanders | 02-05-20 | 14:38

Eigen verantwoordelijkheid is een groot goed. Niemand wordt verplicht om de horeca, een festival of film- of theatervoorstelling te bezoeken. Als men het wel doet, en besmet raakt mag men wat mij betreft achter in de rij aansluiten om behandeld te worden...

Rhenium | 02-05-20 | 14:30 | 5

@pili-pili | 02-05-20 | 15:05: Ja, en dan zo'n arrogante rothouding van "wat kan mij het verrotten, ik ga er toch niet dood aan dat griepje". Nee, jij niet lul, maar wel die andere die je net in de nek geblaft hebt.

zwellevertje | 02-05-20 | 15:29

U kunt triage doen in het ziekenhuis.
Genitale wratten? U hoeft geen seks te hebben. Helemaal achter aansluiten.

Arachne | 02-05-20 | 15:30

En wat de Horeca betreft: ja buiten op een strandterras met meer dan genoeg ruimte raak je niet zo snel besmet. Maar op het toilet?! Hoe ga je dat doen als je 25, 50 of 100 of meer gasten hebt de verschillende keren naar het toilet gaan? Met alcohol op? Dat is een probleem van de Horeca.
De Horeca is gewoon een lastige om helemaal veilig te maken.

Aristotalloss | 02-05-20 | 16:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Ok, jullie mogen op een terrasje zitten.
Yesssss, joepiedepoepie..
Ok, er wordt geen alcohol meer geschonken.
Ja, maar boehoe.
En iedereen moet oordoppen in, dus er is geen luisterend oor... jammer voor je mededelingsdrang.

Nee, even zonder gekheid, Bleib zu Hause.

RickTheDick | 02-05-20 | 14:30 | 3

Zolang de Efteling nog dicht is, ook geen reden om weg te gaan toch.

VP732 | 02-05-20 | 14:34

Het is wel de plek voor een conferentie over watermanagement:
28 - 30 October 2020
Elephant Hills Resort, Victoria Falls, Zimbabwe 21st WaterNet/WARFSA/GWPSA Symposium
Following 20 successful conferences, the 21st WaterNet/WARFSA/GWPSA Symposium will be held in Victoria Falls, Zimbabwe at the Elephant Hills Resorty, from 28th - 30th October 2020. The theme for this year is Integrated Water Resources Management for Sustainable Development in Eastern and Southern Africa. The National University of Science ...
Kamers kosten van 251 tot 507 Euro per nacht ex ontbijt.

Perched on the bluff just upstream from the mighty Victoria Falls, Elephant Hills Resort looks down on the mighty waters of the upper Zambezi River. Only 5 minutes drive from the falls, this stunning hotel has extensive conference facilities and offers a wide range of entertainment and sports facilities including the only 18-hole championship golf course in the Victoria Falls area.
Located 27km from Victoria Falls International Airport, 4km from Victoria Falls and 3km away from the shopping center.
The hotel is the annual host to The Elephant Hills Open which is a regionally acclaimed golf tournament that has attracted players from across the continent since 1991

Gaan een aantal Nederlandse wetenschappers naar toe.

Eugen Sandow | 02-05-20 | 14:51

Wat een gejank. Er is niet eens een lockdown, deze halve maatregelen zijn niet eens te vergelijken met echte lockdowns in landen waar in verhouding veel minder doden vallen.

First Contact | 02-05-20 | 14:29 | 1

U heeft overduidelijk geen strandtent.

Piet Karbiet | 02-05-20 | 14:50

Volk dat een lockdown wil is hetzelfde soort volk dat tijdens een miezerbuitje de ruitenwisser op de hoogste stand zet.

NietRonBrandsteder | 02-05-20 | 14:28 | 5

We hebben geen lockdown. Nooit gehad ook.

Binnenbaan | 02-05-20 | 14:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Welke totaallul vraagt Bregman om zijn mening?

Peter_la_Selie | 02-05-20 | 14:27 | 2

Koot & Bie hadden gehakt gemaakt van zo'n Bregman.

Madame Poitiers | 02-05-20 | 14:29

@Madame Poitiers | 02-05-20 | 14:29: Mijn gehaktmolen ook.

Guillermo | 02-05-20 | 15:39

Wat de beste aanpak is, zullen we pas over 10 jaar weten, maar ik heb niet de indruk dat het nu zo lekker gaat in landen waar ze niet of nauwelijks een lock-down hebben ingevoerd (bijv. Zweden, Rusland, Brazilië). Geen reden om dat voorbeeld te volgen.

bintang | 02-05-20 | 14:26 | 7

@A.C.H.M.E.D | 02-05-20 | 14:46: De berichtgeving over landen met een onwelgevallig bestuur heeft inderdaad een heel andere toonzetting dan de berichtgeving met welgevallige regeringen. Een venijnige of zelfs schadenfreude ondertoon zie je in elk artikel over de VS, Brazilië en Rusland, je treft geen venijnige ondertoon in artikelen over Italië (die ons door hun extreem late reactie trouwens in deze situatie heeft gebracht, wat mij betreft schuldige #2 na China), Spanje of België. Landen die allemaal harder getroffen zijn relatief dan de eerder genoemde landen maar die allemaal 'ach-wat-zielig'-tekstjes krijgen.

JohnLocke | 02-05-20 | 14:57

Zweden heeft vrijwel dezelfde maatregelen als hier, en wordt door de WHO aangehaald als voorbeeld na de lock-down: science.slashdot.org/story/20/05/01/0...

Overigens is de lock-down in Nederland vrijwel geheel vrijwillig, je mag veel meer dan iedereen doet.

Sqbar | 02-05-20 | 14:57

Binnen korte tijd zal blijken dat Nederland het waarschijnlijk het beste gedaan heeft. Straks ook een eigen vaccin. En flink wat geld geleend en met een mooie marge naar het Zuiden weg gezet. Men zou alleen niet zoveel geld weg moeten geven aan bedrijven. Er zou gewoon een terugbetaling moeten komen ten laste van de toekomstige winst van de komende 20 jaar.

MaarFeitelijk | 02-05-20 | 19:34
▼ 4 antwoorden verborgen


Ja daar zijn we weer (de deugers)............ en ondertussen eten & leven ze er goed van ......... maar vergeet niet ...... uiteindelijk doen ze dit dit allemaal belangenloos (kuch, kuch) voor u en ik.

Ervaringsdeskundige | 02-05-20 | 14:26
-weggejorist-
Vrijdenken | 02-05-20 | 14:25

Zeer opmerkelijk. Zijn maar 2 plaatsen in Nederland waar totaal geen besmettingen zijn en das in Loppersum en Achtkarspelen. Of er zit geen Chinees restaurant of er is geen veeteelt of er staat geen 5 G mast of de inwoners zijn resistent. Is er al onderzoek gedaan ?

AntonJansen | 02-05-20 | 14:24 | 5

@AntonJansen | 02-05-20 | 14:44: zijn ziekenhuisopnames op die kaart. Mensen uit Loppersum en Achtkarspelen doen niet aan ziekenhuizen ;)

beldewouten | 02-05-20 | 14:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Lol, maar zelf wel een exit-strateeg natuurlijk...

Van Dissel heeft onlangs nog gezegd dat het het OMT niet geschikt is om de ‘anderhalvemetersamenleving’ (kots) vorm te geven. Ze zijn op aarde op een virusuitbraak te bestrijden, en dat doen ze vrij aardig tot nu toe. Nu de eerste fase achter de rug is, wordt het langzaamaan tijd om het beleid verder vorm te geven en daarbij is inderdaad andere expertise nodig.

beldewouten | 02-05-20 | 14:24

Ik had niet verwacht dat het downplayende gaslighten bij Bregman c.s. zou beginnen. Teleurstellend dit.

Pot Vol Koffie | 02-05-20 | 14:24 | 2

Gaslighten is weer zo’n mode woordje geworden, of niet? Net als narratief.

beldewouten | 02-05-20 | 14:24

@beldewouten | 02-05-20 | 14:24:
Gaslighten is wel degelijk wat hij hier doet. Bregman probeert je wijs te maken dat het allemaal niet zo erg was, en wat je zelf hebt gezien er niet zo toe doet.

Maar ben het met je eens dat het overal maar te pas en te onpas wordt gebruikt tegenwoordig.

Pot Vol Koffie | 02-05-20 | 14:47

Angst is een slechte raadgever. Beter blijf je cool en observeer je alvorens te handelen. Als ik de losgeslagen kippen zie in de supermarkt, zeker toen de maatregelen net waren afgekondigd, vrees ik toch echt het ergste betreffende het intellect van de Nederlandse burger. Wat je daar ziet en op de interwebz hoort, is hemeltergend qua debiliteit. Hamsteren van schijtlint ook; waarom doe je dat? Waar ben je bang voor en hoeveel van dat spul gebruik je in een maand?

Busverhuur | 02-05-20 | 14:23 | 1

2 rollen per dag maar ik ben dan ook een scheiterd

toperwtje | 02-05-20 | 15:53

The only thing we fear, is running out of beer!

Al jaren de slogan bij mijn voetbalclubke

Dick Luyenlomp | 02-05-20 | 14:23

Hee kritiek op het handelen van het RIVM, das al een stap vooruit hier op GS.
Maar reken Jaap niet af op het niet nemen van beleidskeuzes, dat is Rutte zijn taak en die verzaakt hij al drie kabinetten lang.
Maar ja, die serieuze speech is belangrijker dan dat want leiderschap en goede crisismanager ofzoiets.

Harry Turtle | 02-05-20 | 14:22

Slechte imitatie van Steven Hawkins van Hedy. PS Claudia is ook weer dolblij met een panda, heb echt een overdosis van deze vrouw afgelopen dagen, zet mn schaakcomputer aan de komende dagen.

dhrat | 02-05-20 | 14:22

Is er ook een tekort aan schültenbrau omdat iedereen plotseling thuis zuipt?

guinnessdude | 02-05-20 | 14:22 | 2

Ik moet eerlijk bekennen dat ik in het begin wel extra heb aangeschaft. Je zal toch zonder komen te zitten....

Kukooo1 | 02-05-20 | 14:43

Zag de aso's verderop met 5 kratten sjouwen. De kunnen inderdaad wel voor een tekort zorgen.

Der Schnitzeljäger | 02-05-20 | 19:56

Bregman is nog een grotere idioot dan ik dacht wat lukt die man nu uit zijn nek. Wil hij solidariteitsgevoel hoog houden door het hamsteren ontkennen.
Winkelcentrum bij ons was lekker druk. Net zulke Idioten áls Bregman die gevaar voor zich zelf weg praten omdat het ze goed uit komt. Nederland is niet solidair, eerste weken was er angst wat mensen bewoog binnen te blijven.

jaap932057795966 | 02-05-20 | 14:22 | 1

U hebt niet veel talent en geen opleiding. Bregman heeft veel talent en gedocumenteerd een goede scholing. Of zou het andersom zijn?

MaarFeitelijk | 02-05-20 | 15:15

Ik begrijp die Bregman wel hoor, met z'n toiletpapiertheorie. Ging ook zo bij chips. Op kantoor moeten we altijd het huismerk vreten, maar nu heb ik lekker superlays gekocht. Met die ribbeltjes, voor extra knaaggenot. Maar dat ging iedereen in een keer doen! (Wie wil trouwens nog die superchips paprika? 40 zakken voor 25 flippo's)

VP732 | 02-05-20 | 14:22

Ik schijt nooit op werk.

NietRonBrandsteder | 02-05-20 | 14:21 | 6

@Binnenbaan | 02-05-20 | 15:04:
Nee, haar groeit ook in de baas zijn tijd.
Logisch dat je dan onder werktijd naar de kapper gaat.

Ruimedenker | 02-05-20 | 16:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Die Bregman is echt een totaal idioot met zijn 'toilet papier hamsteren was het niet, men ging niet meer op het werk schijten, vandaar dat er meer werd gekocht'........... Tjezus gristus, is die gast met z'n paasei ergens tegen aan gedonderd?

Ik schijt altijd thuis......... gewoon omdat het veel lekkerder is!

Fatwabuster | 02-05-20 | 14:19 | 1

Bregman is waarschijnlijk iemand die WC papier vanuit z'n werk mee naar huis smokkelde om een paar rotcenten te besparen. Banaal ventje is het.

keestelpro | 02-05-20 | 14:21

Wat een lulkoek van die Bregman. Het was wel gewoon hamsteren van pleepapier. Er was toch ook geen tekort aan koffie, terwijl iedereen toch ook ineens thuis koffie zoop.
Wensdenker.

Dick Luyenlomp | 02-05-20 | 14:19 | 4

@Joostmochtnietsweten | 02-05-20 | 15:00:
Exact dat. Bregmans heeft overduidelijk nooit gehoord van Milgram experiment of Stanford prison experiment.
Beide tonen dat de mens juist niet deugt. Integendeel.
zoals de Fransen het zo mooi zeggen: Erst kommt das Fressen, dann die Moral.
Bregmans is een useful idiot, die waarschijnlijk echt gelooft wat hij predikt, simpelweg door weg te kijken en zijn eigen wensdenken tot waarheid bombardeert.

Dick Luyenlomp | 02-05-20 | 15:22

@Dick Luyenlomp | 02-05-20 | 15:22:
Niet om het een of ander, maar zijn boek over mensen die deugen is gaat precies over de uitkomsten van het Milgram experiment en het Stanford prison experiment.
Zodat je het boek niet hoeft te lezen: Stanford prison experiment is het schoolvoorbeeld van een slecht uitgevoerd experiment. Bregman heeft dit niet verzonnen, er zijn onderhand vele artikelen die haarfijn uitleggen waarom het niet deugde (veelste kleine groep mensen, de onderzoeker was een regisseur in plaats van observant, deelnemers kregen duidelijk instructies mee wat ze moesten doen, elke vorm van objectiviteit ontbreekt, bij herhaling van het experiment ging iedereen gewoon vrolijk kaarten). Milgram heeft vergelijkbare problemen.
Zelfs al is Bregman een useful idiot, in tegenstelling tot jou heeft hij wel moeite gestoken in het onderzoeken van zijn wereldbeeld. Papegaaien van oud onderzoek waar niets van klopt om je eigen beeld van de werkelijkheid tot waarheid te bombarderen is lui en vermoeiend.

dzncknmbsttnt | 02-05-20 | 15:44

@dzncknmbsttnt | 02-05-20 | 15:44: Dat Bergman behoort tot dezelfde linksdraaiende echokamer als de onderzoekers waarover jij bericht zal niet verbazen. De waarheid moet natuurlijk naar de ideologie worden gebogen (of eerder gebeukt). Op Wikipedia immers geen woord, zelfs niet over controverse. Millgram is meerdere malen bevestigd. Zelfs met inachtneming van de moderne ethische standaarden.

Joostmochtnietsweten | 02-05-20 | 20:00
▼ 1 antwoord verborgen

Bregman is knettergek met z'n wc papier theorie. Mensen gingen al WC papier hamsteren voor de lockdown.

keestelpro | 02-05-20 | 14:19 | 6

@omanders | 02-05-20 | 14:31: Die subtiliteit ontgaat velen. Men leest alleen waanzinberichten van elders.

MaarFeitelijk | 02-05-20 | 15:14

Mensen gingen hamsteren omdat zich voor te bereiden op een lockdown doe daar wat copieer gedrag bij van andere landen waar het wc papier al iets eerder weg was en hij zit er niet zover vanaf, ware het niet dat hij de keutel gejat heeft.

marrretje | 02-05-20 | 15:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Angsthaas of proefkonijn, het blijft een lastige keuze.

witwas | 02-05-20 | 14:19 | 4

@Barre_de_k | 02-05-20 | 15:22: het is meer een verwijs naar de gouverneur van Michigan state. Die gelukkig zo ferm was gewoon haar besluit te nemen en de trumpse blufkonten met hun pathetische guns te negeren. We mogen hopen dat de politie scherpe foto's van de indringers heeft.

MaarFeitelijk | 02-05-20 | 16:35
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken