Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Oke jongens, wat vinden we van '8D audio'?

Oordopjes in/koptelefoon op anders mag je niet meedoen.

Bovenstaande audio ging met de onderstaande begeleidende tekst eind vorige week R0 > 5 op smartphone-berichtenapplicatie WhatsApp. Wordt pas vanaf 0:30 interessant maar met koptelefoon/oordopjes zou het voelen alsof de muziek van buitenaf en niet via de koptelefoon binnenkomt. Alsof je in een concertzaal rondloopt dus, of zo. Nou, daar zullen wel weer iets van moeten vinden met z'n allen. 8D klinkt superinteressant natuurlijk, maar volgens onze beperkte audiokunde is het vooral een beetje het geluid heen en weer pannen, goede reverb en early reflections. Die laatste twee hebben we trouwens van een bevriende Dreamhack audio-ingenieur weten wij veel man. 

Wat we er precies van vinden weten we ook nog niet. We hebben op YouTube even een een 8D-rondje gemaakt, en het verschilt nogal per individuele bewerking. Toxicity onderstaand vonden we de meest geslaagde bewerking. Stairway to Heaven, Sultans of Swing en One na de breek. 12D audio is trouwens nog bevreemdender, want daar worden aparte audiosporen verschillend gepanned, en hoorden we Chop Suey's baslijn als nooit tevoren. Maar da's voor een volgende keer. Laat in de comments even weten wat jullie reactionaire klootzakken ervan vinden, dan zullen we net doen alsof we verbaasd zijn dat jullie het de Blu-ray van de muziekwereld vinden.

Toxicity - System of a Down

Sultans of Swing - Dire Straits

Stairway to Heaven - Led Zeppelin

One - Metallica

Reaguursels

Inloggen

Philips en Bose zijn daar al veertig jaar mee bezig. Zoek eens op 'psychoacoustic'.

aghasee | 31-03-20 | 12:48

Net zo irritant als dat psychedelisch bedoelde, maar slechts van de muziek afleidende gepan in de late jaren 60.
Advies (dixit DENK): Trap er niet in!

wageslave | 31-03-20 | 10:46

Wat een bagger, mijn ontbijt komt omhoog. Daarbij klinkt het ook voor geen meter. Slechte grap mijn inziens.

Pluisbaard | 31-03-20 | 08:14

Op mijn studio monitors inderdaad gewoon links, rechts, draaien, meer is het niet, en het geeft je gewoon de illusie dat het van alle kanten komt. Meer nog het wordt bloed irritant na 10 seconden.

Maar ja de audiobusiness wil blijven verkopen, mijn vader zijn Sierra uit de seventies heeft Quadrophonia, ooit van gehoord ? Dat was toen de shit, er zijn zelf LP's met quadrophonia uitgebracht. Maar nooit meer wat van gehoord.

Tot nu, nu ze het x 2 gedaan hebben en het warm water opnieuw uitvinden. Binnen 20 jaar 16 phonia of seidichiephonia ?

Lt-Kol Kilgore | 31-03-20 | 08:12 | 1

Vroeghah had ik zo'n Marantz quadro ding. Klonk als een bel. In stereo...

aghasee | 31-03-20 | 12:45

Mwah

Feitenpliesie | 31-03-20 | 07:24

Geluid gaat van links naar rechts en weer terug. Erg knap. Nog nooit gehoord.

Hatseflats | 31-03-20 | 05:32

Ik word er duizelig van, van het onnozele gepan. Het helpt wel een beetje om het hoofd van links naar rechts mee te bewegen, maar dat is lastig om goed te timen en vermoeiend. Dus early reflections en subtiele gepan prima, maar niet dit.

SaintNick | 31-03-20 | 02:16

Ik vind helemaal mooi. Hebben jullie ook een Tarkan en Cheb Khaled versie? Diversiteit voorop.

geile pater | 31-03-20 | 00:33

Interessant, maar inderdaad niet in nieuw. Vroeger zoop en af en toen blowde ik me eventjes suf en dan zette ik "End of the Line" op van the Offspring. Dat gaat zo lekker heen en weer met een koptelefoon!

Middensteun | 31-03-20 | 00:32

Is het nu al komkommer tijd? Deze onzin staat al jaren on YouTube en is nog een totale hoax ook. Er bestaan al +25 jaar publiekelijk beschikbare audio codec die audio in 3D door een koptelefoon kunnen weergeven. Zodat je het geluid ook voor/achter boven/onder je lijkt te horen. Ik herinner me nog dat ik op Win95 er mee aan het experimenteren was en dat klonk weldegelijk zoals 8D zich profileert; zonder die totaal onzinnige links/rechts wapperende nonsense.

rendang31 | 30-03-20 | 22:45

Nee, doe mij maar het legendarische Hidden Sound System. Toch Fritsie?

Pluisbaard | 30-03-20 | 22:40 | 1

Is er nog nog gebeld voor je?

merel veld | 31-03-20 | 12:46

Ooit was er sprake van DVD-audio.
Nooit van de grond gekomen blijkbaar.

kloopindeslootjijook | 30-03-20 | 22:38 | 1

Niet veel, maar ik heb ze allemaal van REM en Talking heads draait perfect op multi channel sacd/DVD speler. Zitten een paar juweeltjes bij..... Maar nogal kostbaar: grote doos voor 2 schijven.. CD en DVD samen....

dijkbewaker | 31-03-20 | 09:32

Holophonic

Duurkoop | 30-03-20 | 22:34

4D t/m 7D gewoon overslaan! Geil man

Kobus Kloothamer | 30-03-20 | 22:29 | 1

Als dat naive meisje van een beetje tongzoenen ineens naar dubbele anale penetratie gaat (pron-zoekterm: DAP). Dat zijn de pareltjes

Joostmochtnietsweten | 30-03-20 | 23:44

Het gaat in een rondje als het meezit.
2D dus.
Waarom heet het 8D dan?

kloopindeslootjijook | 30-03-20 | 22:29 | 1

Omdat je van de overige 6 D's een bukakke krijgt terwijl je rond draait.

Joostmochtnietsweten | 30-03-20 | 23:45

Ach, audio, zo ook 8D audio, is voor 78% een stikstof probleem.

hetgingperongeluk | 30-03-20 | 22:23

Dit is wel zo'n beetje de beste 1 april'er die'k in jaren heb waargenomen. LOL, beetje aan de panknoppen en de reverb-sliders slingeren en je hebt 8D sound... *lachtranen uit ogen plempt met papieren niesdoekje*

Reykjavik | 30-03-20 | 22:16

O leuk, muziek waar ik wagenziek van word.

141535979 | 30-03-20 | 22:11

Zucht, alles is al gedaan. Wat is goed: Gewoon stereo LP en CD, soms met de 5.1 (music) uitgevoerd wat een mooi ruimtelijk effect geeft net als film die ik mooier vind met de Music mix.... Wel top receiver... Dan super audio met de 5.1 upgrade of stereo sacd... ook DVD audio, sommige sacd en DVDA zijn al een klein vermogen waard... Bij alle types zitten de gemixte sound effecten, ook bij de goede oude LP waar het bij de toen nieuwe elektronische geluidseffecten in was om de botsende links en rechts wave er in te gooien.... Neem lucky man van Emmerson lake en Palmer Het nummer bezorgde een doorbraak voor het gebruik van de Moog. De Moog-synthesizers zijn vandaag de dag zeer gewild vanwege hun "vette" klank. Nog steeds zijn sommige LP die ik heb onovertroffen uitvoeringen die dan wel beperkt zijn in bereik, maar de essentie van de muziek, de emotie weergaloos weergeven..... Nadeel: van alle audio is de goede platenspeler en voorversterker plus de benodigde kabels het meest kwetsbaar en het duurste om aan te schaffen... Nou ja, Luidsprekers, versterker! Tja, hou maar op..... Gelukkig heb ik alle lp van 50 jaar terug tot nu toe gespaard allemaal nog..... Dan kan je ook een tijdje thuis zitten zonder je te vervelen in deze corona tijd.

dijkbewaker | 30-03-20 | 21:58 | 1

CD was al regressie.

Pieter_Auper | 30-03-20 | 22:07

ik zat er klaar voor met m'n Sennheiser op. eerdt 8d versie geluisterd en vervolgens het origineel. 8d is kut.

Hank Nozemans | 30-03-20 | 21:54 | 1

Inderdaad cutgeluid

scheerkwast | 30-03-20 | 22:07

D'r zit een wijf van achteren om m'n hoofd te draaien.
De nieuwe James Bond in Zaal 7 3D Breepark Breda met deze sound, oh màn dat wordt kicken. Gelukkig hebben ze uitstel tot na die corona want ik ga niet tussen al die besmettelijke mensen zitten!

DitjaarkrijgikAOW | 30-03-20 | 21:53

Klinkt alsof iemand contstant irritant aan de balance knop van de stereo zit te draaien.
Komt het luister plezier niet echt ten goede.
Hebben in de vroegere jaren ook nog wel eens zo’n geluids effect voor de electrische gitaar gemaakt, hete rotosound volgens mij.

Datgingniegoed | 30-03-20 | 21:49 | 1

Leslie box!! Dat was wel mooi. Met Hammond B3

Sinterbikske | 30-03-20 | 21:58

Mooi, maar zo onnatuurlijk.
Die artiesten horen stil te staan.

Schietmijmaarlek | 30-03-20 | 21:48 | 2

Het geluid is tof maar dat constante verplaatsen maakt me misselijk. Kan dit geluid ook zonder die continue beweging?

Noltie | 30-03-20 | 22:04

Alleen de gitarist van AC/DC mag over het podium heen en weer bewegen.

voldemort | 30-03-20 | 22:15

Het klinkt alsof ik continue rondjes draai in een verticaal geprojecteerde 2-Dimensionale wereld.

De waard zijn gast | 30-03-20 | 21:43

Griebels. Er staat zelfs een 24D versie van Bohemian Rhapsody op YouTube.

Nehemia | 30-03-20 | 21:35

Dit effect werd al gemaakt met een Lesliespeaker ( versterker, treble hoorn en een bass speaker, deze kunnen onafhankelijk van elkaar roteren plus kon je rotatie snelheid onafhankelijk van elkaar versnellen/vertragen )
Werd al in de jaren 40 gebruikt, vele grote artiesten in de jaren 60 en 70 gebruikte deze speakers icm met een Hammond of een electrisch gitaar.
Deze boxen waren destijds de rug brekers van de rodie's aangezien ze loodzwaar waren.
www.researchgate.net/figure/View-of-t...

dejuistevraag | 30-03-20 | 21:18 | 5

De Hammond B3 is wel een veel groter kloteding dan die leslie hoor. De een komt vaak samen met de ander het podium op, goddank hebben we tegenwoordig Nord Lead synths. Alleen échte moeilijkdoeners sjouwen nog met die ouwe kasten en dat mogen ze dan ook lekker helemaal zelf doen. Succes daarmee.

elfenstein | 30-03-20 | 21:31

@Jimmydepimmy | 30-03-20 | 21:31:
Zijdelings wel, de leslie is een manier om van een monogeluid iets ruimtelijks te maken. Leuk voor de luisteraars bij het podium, het Woooosh gevoel is te gek voor wie ooit een echte leslie op volgas mee heeft gemaakt. Alle daaropvolgende space effecten zoals phasing en flanging proberen dat elektronisch te doen met gebruikmaking van stereoreproductie. Wat ik zo hoor op die plaat van Eilish doet er wel sterk aan denken alleen is het veel complexer uitgerekend met moderne software dus klinkt het strakker. Evenwel zou je met 2 leslies in een badkamer en een paar goeie condensers erop een heel eind moeten kunnen komen. Als ik nog effe niks te doen heb de komende tijd zal ik het eens proberen.

elfenstein | 30-03-20 | 21:35
▼ 2 antwoorden verborgen

*Rene Karstens met dat liedje van te dik in de kist opzetten doet*

Tuinhekje | 30-03-20 | 21:17

Heb het even aan mijn 16-jarige zoon gevraagd: Heeft dit al 2 jaar.

Piet Karbiet | 30-03-20 | 21:11 | 1

Hij houdt je wel op achterstand zo. Wat een kwajoep.

De waard zijn gast | 30-03-20 | 21:40

Geweldig, af en toe komt het welliswaar binnen de 1,5 meter, maar het mooiste klinkt het, als het lijkt alsof het een paar honderd kilometer ver weg klinkt, dat je niks meer hoort, zeg maar. Kotsmisselijk wordt je ervan. Echt nieuw is het ook niet, maar het zal wel makkelijker gaan met de huidige apparatuur, dus gaat elke computerfreak deze “muziek” maken.

CleaudeSacke | 30-03-20 | 21:10

Muzikale ASMR. Mis alleen nog de idioot die met de vingers aan het wapperen is, en zachtjes in de microfoon aan het hijgen is. Is leuk, maar wat hejje eran?

RightOfMind | 30-03-20 | 21:04

Ik was niet van plan om het af te kraken, maar het is echt niets. Gewoon irritant hoe dat geluid als een bromvlieg van links naar rechts naar links schiet

vansuyle.com | 30-03-20 | 20:59

Waarom hoor ik 't links, rechts en achter me, maar niet voor me? Ga ik dan harder dan 't geluid?

CaseIf | 30-03-20 | 20:56 | 1

Ja, dat is het. U gaat te hard. Twee uur van de pep afblijven en het komt wel weer goed hoor, volhouden!

elfenstein | 30-03-20 | 21:01
-weggejorist-
dennistegelwerken | 30-03-20 | 20:54 | 1

Super irritant, alsof er iemand met de speakers van links naar rechts loopt. Blijf godverdomme eens in het midden stilstaan ofzo!

Digitaal Smoelwerk | 30-03-20 | 20:51

Het is inderdaad leuk met een koptelefoon maar verder heb je er geen ruk aan...

Overigens bestaat het al wel even. Ik heb DAW software van een paar jaar oud waar je dit gewoon simpeltjes in kan tekenen...

Witte_Willem | 30-03-20 | 20:47

Komt er ook 8-D p0rn?

Hans Teeuwen | 30-03-20 | 20:47 | 4

En als het er is, bestaat er porno voor. Rule 34.

elfenstein | 30-03-20 | 21:38

Je wilt 8-Dicks in 1 film? Die zijn er hoor!

De waard zijn gast | 30-03-20 | 21:41
▼ 1 antwoord verborgen

Man man man 8d een techniek die er al was in de jaren 70

Laat_je_likken | 30-03-20 | 20:47

Geluid, en zeker uit doppies, vind ik het lekkerst als het midden in je hoofd lijkt te zitten. Vanaf de jonge jaren al, toen ikop de grond lag met boxen naast elk oor op precies de juiste afstand. Genietmomentjes.

NiCeY | 30-03-20 | 20:46

“Nou zeg, ook toevallig: een complot tegen je oor. Een geluidsmix, niet om je te dienen, maar te verwarren. Uit het ontwerp-laatje van het coronavirus. Het komt van alle kanten. Het wil in m’n hoofd. Wat veel dimensies zeg. Willen ze ons gek hebben?”
Nou ja en zo door natuurlijk.

koperbij | 30-03-20 | 20:45

Geef mij maar ingebakken lucht in een lied ipv gebakken lucht eromheen.
Zoals daar zijn de geluids'effecten' in de Extended 12" Kate Bush' - Running Up that Hill.
/
8D? Aan alles weet je dat dit 8D een wassen neus is.
Kat in de zak.
Schone schijn.
Ouwe wijn in geknapte zakken.
Knollen voor citroenen.
Pakkie belazer.

chicago river | 30-03-20 | 20:44

Het lijkt wel op een bijna vastgelopen 8-Track ... Weet iemand nog hier wat dat is?

Fi-Bu-Bla | 30-03-20 | 20:43 | 1

Yep, zit nog in mijn`74 Chevelle

aero911 | 30-03-20 | 21:49

Is gewoon binaural opname; microfoons die op de plek van een ‘hoofd’ zijn geplaatst, met de vorm van een oorschelp eromheen.
Al die ‘nummers die zogenaamd in 8D zijn gecomponeerd’; wat een gelul... Bij al die nummers waar zogezegd deze ‘techniek’ gebruikt is, is elke keer hetzelfde trucje toegepast; een rondje om de luisteraar heen. Het is een leuke gimmick, dit. Maar aan de muziek voegt het niks toe.

Jimmydepimmy | 30-03-20 | 20:43 | 2

Ongeveer dat, maar dan die acht mikrofoontjes op een draaitafel op 33 toeren, die dan voor een auderwetse stereo instalatie staat. (Ouwe kut akai ofzo) draaitafel starten, record starten en op play drukken van je casettedeck. Niks meer , niks minder.

grapo | 30-03-20 | 20:50

@grapo | 30-03-20 | 20:50: Niet helemaal. Want het speciale effect dat je niet enkel links en rechts onderscheidt, maar ook gevoel van diepte (voor en achter) heeft te maken met de kunst-oorschelp die om de microfoons heen zitten. Het uiteindelijke geluid dat de microfoon registreert, is het geluid dat door die ‘oorschelp’ beïnvloed is. En door die subtiele, kleine invloeden ‘weten’ je hersenen het geluid in een 3D ruimte te ‘plaatsen’ en vast te stellen waar het ongeveer vandaan komt. Dat is ook de evolutionaire reden dat je oor al die ‘kreukels’ heeft.

Jimmydepimmy | 30-03-20 | 21:36

8D is het Rumag van de muziekwereld. Maw een manier om met andermans creatieve uitingen geld te verdienen

Zegtnietzoveel | 30-03-20 | 20:43 | 1

Juist!

Fi-Bu-Bla | 30-03-20 | 20:44

Die eerste is of je in de jaren 70 op de kermis in de calypso zit. Met bijpassend vr brilletje beelden zou het wel grappig kunnen zijn.
En toen SOAD, juist ja. Ik grote fan , meer dan eens live mogen zien en horen. Dit slaat werkelijk nergens op. Soad moet als een muur van voren op je afdenderen. Zelfs in een moshpit moet je het geluid echt maar van 1 kant horen, ongeacht je positie tot het podium. 8D soad is dom, niet doen.
Dan Dire Straits, kermis gelluid weer. En nog slecht ook. Verder deden mark en zijn mannen alles om stereo het beste te laten uitkomen. Het is niet geschikt voor dit experimentje. Het is stere ere ereo geworden en kloot totaal niet meer.
Led Zep, tsja.. iets wat zo oud is in een linksdraaiend nieuw jasje steken. Het ziet er niet uit. Het is een kreupele ouwevandage in een fluoriserend ausi trainingspak. Be-la-che-lijk!
Metallala is normaal al kut dus sla ik over. Het zal wel ongeveer klinken alsof je een oude monospeaker aan het uiteinde van een metalheadlanghaar knoopt en dat ie dan zijn haarbang ronddraai ding doet. Nee laat maat. Dolby surround hoort hooguit bij film of een VR game ofzo.
Waardering: 3 sterren voor de moeite, min 1 voor het resultaat in de gekozen demosongs.
*plop*

grapo | 30-03-20 | 20:41

Ik had de tekst niet gelezen en domweg op play gedrukt. Dan kijk je toch wel even achterom om te kijken wat er aan de hand is

skoennie | 30-03-20 | 20:37

Geen toegevoegde waarde, met name de panning is kudt.

eentweehuppekee | 30-03-20 | 20:31

Yeah, hell yeah, Something about silence makes me sick !
*plop*

grapo | 30-03-20 | 20:56

Ha UDS heerlijk dank deze ochtend

leisure suit larry | 31-03-20 | 07:56

Nu nog wachten op een 8D versie van 'zon'.

Guillermo | 30-03-20 | 20:25

Kimbra is that you ?

NatNiks | 30-03-20 | 20:24

Dit 8D ding, 't doet wel IETS met je >
Luister je "Sultans of Swing" in 8D volledig uit.
Ga je even 2 koffie-cognac maken.
Kom je terug, speelt "Down to the Waterline" volledig af im Kopf?!
.
Zeg je hier en nu, stay away from 8D.

chicago river | 30-03-20 | 20:23

Niks nieuws onder de zon, ik had vroeger een LP van Phillips (zal hem nog wel liggen hebben) uit 1975 met het zelfde effect.
www.muziekweb.nl/Link/LBX1327/Kunstho...

Stemmenteller | 30-03-20 | 20:22

Wat een bagger.......

Vozz023 | 30-03-20 | 20:18

Het voelt een beetje als een zwart-wit film die achteraf ingekleurd wordt.

Sinterbikske | 30-03-20 | 20:14

Wat ongelooflijk kut zeg. Voor welk probleem was dit eigenlijk een oplossing?

Gen. Maximus | 30-03-20 | 20:13

Ik ben met dubbel D al tevreden.

Earl_of_Doncaster | 30-03-20 | 20:07 | 2

Moet niet vaak lachen om een reactie maar damn. Alleen de og die al lang op het internet zitten kennen die dude lol

Tuforial | 30-03-20 | 20:11

“ Help deze G naar de top!” op dumpert zo heet de video :p

Tuforial | 30-03-20 | 20:12

8D, wat een kutterm. Ik begin bijna te verlangen naar autotune.

Selassie | 30-03-20 | 20:04 | 1

It's Friday, Friday
Gotta get down on Friday
Everybody's lookin' forward to the weekend, weekend

Partyin', partyin' (Yeah)
Partyin', partyin' (Yeah)
Fun, fun, fun, fun

BubbelWater | 30-03-20 | 20:32

Ik vind dit toch echt beter klinken. Eerlijk is eerlijk. youtu.be/hWUiLJnEYJI

quatro32 | 30-03-20 | 20:04 | 1

Ook geweldig hoe het publiek toen al enthousiast was.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 30-03-20 | 20:11

Wasmasjien sounds.
Geef mij Kamermuziek sounds:
www.youtube.com/watch?v=acVVIHaGENE
(Chamber Music. Luistertip; luister opvolger "Heaterz" er meteen achteraan...)
Geluidseffecten met inclusief herhaling genoeg geen grappen.
Grappen draaien dmv L & R knoppen schuiven deed je in gare buien.

chicago river | 30-03-20 | 20:03

M'n oogbollen gaan mee met de richting van de muziek....

Wat een verschrikking.

Wijze uit het Oosten | 30-03-20 | 20:03 | 1

probeer eens " Queen - Radio Ga Ga | 8D AUDIO ".

Guillermo | 30-03-20 | 20:07

Waarom kunnen mensen nooit eens stoppen als iets perfect is? En dat is stereo. Geen quadro, geen 5.0, geen 7.0, geen 9.0 of weet ik veel hoeveel punt nul. Gewoon stereo.

The7thGuest | 30-03-20 | 20:02
-weggejorist-
Pienow | 30-03-20 | 20:01 | 1

Ik vind ervan dat mensen schijnbaar nog nooit een fatsoenlijke surround headset gebruikt hebben.

Blasfemie | 30-03-20 | 20:00

Dit deed oom Trevor Horn in de jaren 80 echt veel beter. En zonder dat hinderlijke links rechts pannen... maar dat zal de demo wel zijn.
Luister eens naar de extended van Welcome to the pleasuredome van Frankie GTH.
En daarna met een goeie instalatie Amused to Death van Roger Waters, voor Qsound! Dan hoeft dit 8D niet zo heel erg

muppet020 | 30-03-20 | 19:59 | 1

Hoe goedkoper de oordopjes, hoe beter dit klinkt

Gevurah | 30-03-20 | 19:59 | 1

Zeg dat maar tegen mijn Sennheiser hd600..

All_Anonymous | 30-03-20 | 20:01

Cinnarizine.

Guillermo | 30-03-20 | 19:59

Vroegah, ooit een Philips Quadraphonic Platenspeler/ Hi-Fi set gehad.
In die Gouden Geluids Decennia werden er Quadrophonic platen uitgebracht !
Deze set had 4 MFB=Motional Feedback =Iedere box had ingebouwd 150 Watt Versterker, die Parallel, of serieel geschakeld kon worden.
Dit was het beste wat Philips ooit heeft gemaakt, die Tweeters wogen een ton.
Helaas had de set Touch Control, die zeer snel versleet.

Iemand weleens van Joe Meek gehoord?

Torquemada | 30-03-20 | 19:58 | 1

Zeker wel!, heb nog steeds mfb speakers !

All_Anonymous | 30-03-20 | 20:02

Ik pas.

ArieR68 | 30-03-20 | 19:57

Op mijn iPhone 10xs met een B&W P9 sig klinkt het in één woord verschrikkelijk, niet om aan te gluren. Auto-pan, bass pump-up, niet te doen.
-

Bernhard de II | 30-03-20 | 19:57

Shiften van audio van links naar rechts. Niks nieuws toch?
Zo bijzonder is het nou ook weer niet. Ok klein beetje 3d effect maar... meh

Free-J.T | 30-03-20 | 19:55

Voor muziek is deze techniek niet geschikt.
Je staat immers zelden midden op een podium als luisteraar rondjes te draaien.
Maarrrr... als je in een kappersstoel zit....

www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA

T. Rammel(l)an(d)t | 30-03-20 | 19:54

Dat gepingpong vind ik niks. Als ze nou bijvoorbeeld alleen de zanger of zangeres een beetje rond laten gaan, op essentiële stukjes iets geils in je oor fluisteren en zo., een losse gitaarsolo in de verte. Noem maar op. Dit is zo niet functioneel, niet aan te horen.

deministerpresident | 30-03-20 | 19:53

gekunsteld, onvolwassen en matig.

Joffri | 30-03-20 | 19:53 | 1

"onvolwassen"
Joffri | 30-03-20 | 19:53
De typering die je zocht.
Houtsnijdende typering.
Onvolwassen kinderspiel. Dus dat.

chicago river | 30-03-20 | 20:09

Stairway to heaven direct gepakt. Na en paar minuten krijg ik het idee dat ik op een zwalkende boot zit.
Toch mooi dit nummer weer te horen.

paridae | 30-03-20 | 19:52 | 2

Die hoor je anders nooit?

deministerpresident | 30-03-20 | 19:54

Dit is toch niet zo bijzonder? Diverse pc games emuleren al jarenlang 7.1 door een koptelefoon en dat klinkt ongeveer hetzelfde (en werkt voor die toepassing best aardig).

Supporter | 30-03-20 | 19:51 | 1

Gamen op een home cinema surround set doet het zelfde. Al zeker 10-15 jaar.

kudjens | 30-03-20 | 20:57

Het wordt tijd een derde oor te laten implanteren. Midden op je voorhoofd. Gezien de huidige situatie moet er genoeg materiaal voorhanden zijn. Een boost voor de headset industrie.

oplichter | 30-03-20 | 19:51

Lijkt wel of je met een fiets rond een podium rijd.

miko | 30-03-20 | 19:48 | 1

One pill makes you larger, and one pill makes you small
And the ones that mother gives you, don't do anything at all

hier openen | 30-03-20 | 20:57

Het is net of dezelfde speakerwagen op de Dance Parade elke keer achter elkaar langs komt. Echt vreselijk dit.

WhiteShark | 30-03-20 | 19:48

Doe mij maar gewoon stevige hardtrance of hardcore... in stereo welteverstaan. Ik hoef geen atmosferische surround effecten, geen satelliet speakers, geen subwoofers. Gewoon een fatsoenlijke versterker met een leuk setje 3-weg speakers en ze kunnen het in Keulen horen donderen.

Alfred E. Neuman | 30-03-20 | 19:48

Mijn oude Quad versterker heeft een aan/uit knop, een volumeregelaar en een sorceknop. Verder niets. En een geluid met dat ding.
Nee, bedankt, hier waag ik mijn speakers niet aan.

kwark001 | 30-03-20 | 19:47 | 3

*Bronselectieknop.

BubbelWater | 30-03-20 | 19:52

Hier Quad VA-one EL84: vet !

Guillermo | 30-03-20 | 19:52

Hier Quad 606 icm Quad 45 :-)
Topspul en onverslijtbaar

Zathras | 31-03-20 | 09:12

Mid = Left + Right
Side = Left - Right
daarna side x 100
en weer terug converteren.

Vanilla | 30-03-20 | 19:46
-weggejorist-
steekmug | 30-03-20 | 19:46 | 2

Alsof iemand heel irritant achter je heen en weer loopt met een speaker. Rot toch op.

omwenteling | 30-03-20 | 19:46 | 1

eens

Joffri | 30-03-20 | 19:54

Dat wordt vást net zo'n groot succes als de kunsthoofdstereofonie van Sennheiser.
Of quadriofonie.
Of de SACD.

Kapitein Sjaak Mus | 30-03-20 | 19:46 | 6

@Alfred E. Neuman | 30-03-20 | 19:50: Minidisc is inderdaad jammer, dat was een goed concept. Verkeerde plaats / tijd etc. Daar kon je ook mee opnemen terwijl dat op audio CD gebied eigenlijk nog niet echt common place was. (ja, double speed brander op je pc en dan hopen dat de cd speler em slikte)

Vanilla | 30-03-20 | 19:57

@Alfred E. Neuman | 30-03-20 | 19:50: De compressie van minidisk was ook niet zo geweldig. mp3 hoeft niet kut te zijn. Bij conversies van flac naar 320 bits mp3 moet je heel erg je best doen om het verschil te horen. Wat kut is aan mp3 is vaak het bronmateriaal (dood gecompressed) of de 128bit spotify meuk.

voldemort | 30-03-20 | 21:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Naast de maakbare mens nu de maakbare muziek. Schoonheid ingeruild voor sensatie. Typisch Spartacus trouwens. Kan ie mooi tijdens het bekijken van bokswedstrijden in tig-D de botten horen kraken.

wijsvinger | 30-03-20 | 19:45

Naast starnakeldronken en stomdronken hebben we nu ook muziekdronken.

gestoptmetroken | 30-03-20 | 19:45

Vind het wel knap hoor. Vooral als de drummer rondjes om me heen begint te lopen. Ik geef je het te doen.

kokkie klaphaak | 30-03-20 | 19:44

Moet het nou echt de hele tijd in rondjes draaien? Op zich een interessant effect, maar niet iets wat ik wil als ik gewoon lekker muziek aan het luisteren ben.

En het bereikt inderdaad het resultaat dat ik het gevoel heb dat de muziek van buiten kom (hoewel ik ook moet zeggen dat ik wel hield van dat gevoel dat muziek in mijn hoofd speelde), maar hou het dan op één punt vast. Of met strategische variatie. Niet die constante cirkel.

Leyrann | 30-03-20 | 19:44

Eerste keer dat ik het hoor... en meteen genezen: wordt er kotsmisselijk van. Muziek blijf eens stilzitten, joh!

Jack Berenburg | 30-03-20 | 19:43

Imagine in 8D heeft zoveel meer troost te bieden.

RickTheDick | 30-03-20 | 19:42

Ik vind het prachtig maar na 4 nummers had ik het wel gehoord.

de Jager59 | 30-03-20 | 19:42

Het effect is zeker bruikbaar maar dan max 1 keer heen en weer in een nummer, en heel langzaam.

Nou word ik er alleen maar zeeziek van.

Knufter | 30-03-20 | 19:42 | 1

Mee eens, het lijkt wel of ik in een draaimolen zit.

Gravin v Kippenbouth | 30-03-20 | 19:48

De ouderen onder ons kennen vast het begrip knuppelstereo. Dit lijkt er op maar van kanaal wisselende gitaren word ik niet vrolijk.
Conclusie: Bagger en volkomen kut!

K1100 | 30-03-20 | 19:42

Koek koek.

Vroeger heette dan gewoon kwadrafonie maar dan zonder dat er ingestraald werd.

Knufter | 30-03-20 | 19:44

't Is ook een beetje als het kijken naar een filmpje van iemand die denkt dat 'ie een cineast is als het maar draait, zoomt en zwaait.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 30-03-20 | 19:41

Ok. Een stagiaire die de balanceknop de gehele tijd van links naar rechts draait.
Man man man. Vooruitgang is vandaag de dag in ieders bereik.

oplichter | 30-03-20 | 19:41

Surround sound en een beetje met je stereoknop draaien al dan niet voor verschillende geluidssporen. Overrated onzin dus.

MikeTheBull | 30-03-20 | 19:40

Ik had vroeger , eind jaren 70, zo'n ding met een L-R schuifknopje, deed exact hetzelfde.

Stonecity | 30-03-20 | 19:40 | 4

@Ichneumonidae | 30-03-20 | 19:41:
Ik waardeer de tijdstoevoeging. Want eind jaren 80 is ook vroeger maar toen was de balance een knop. Als je dan nog een schuifje had, had je of hele ouwe meuk of zat je al heel vroeg bij de stroming die buizenversterkers weer cool gingen vinden.
Ouwe lullen onder elkaar zeg maar.

JanVergoor | 30-03-20 | 19:44
▼ 1 antwoord verborgen

Wat een heerlijke geyle stem heeft ze, broodnodig in deze tijden waarin de hysterici het hoogste woord voeren en nog hebben ook...

Ichneumonidae | 30-03-20 | 19:39

En ehmm, met koptelefoon geluiden 'achter' je laten klinken.. dat bestaat toch ook al lang?

In games in ieder geval, dat ik weet.

Kleine_Deugniet | 30-03-20 | 19:38 | 2

Pink Floyd gebruikte die techniek op The Final Cut.
Holophonics, noemden ze dat.
Lachen, joh, komt er een straaljager van achter je aanvliegen.
The final cut. Goed gevonden titel.
Ik vind het een kutalbum.

Kapitein Sjaak Mus | 30-03-20 | 19:55

@Kapitein Sjaak Mus | 30-03-20 | 19:55: Ik noemde het vroeger altijd de final kutelpee. Kan het nu iets meer waarderen maar het is geen Dark side of the moon.

knutsel_ | 30-03-20 | 20:16

Nepper dan het nummer Zon.

keestelpro | 30-03-20 | 19:38

Dus we leven in een tijd waarin vinyl populair wordt, en tegelijkertijd 8d mooi moeten vinden. Waar willen we nou naartoe?

quatro32 | 30-03-20 | 19:37 | 1

Ik heb een gitaarversterker met 7 buizen. Meer buizen, minder digitaal. Daar wil ik naartoe.

Quib | 30-03-20 | 20:24

Ik vind het bij alle nummers die ik nu gehoord heb storend. Het nummer/ de muziek wordt er echt niet beter van.
Daarnaast ben ik als fysicus redelijk allergisch voor alles waar meer dan 3D's op worden geplakt. Flikker op stelletje marketingnono's.

JanVergoor | 30-03-20 | 19:37

youtu.be/R0nqaCVVaw8
Frank Sinatra
Fly me 2 da moon.
Leuk GS!
Gaat een nieuwe muziekwereld open.
Gewoon 8D sounds in Youtube.
De keuze is reuze.
Thx Guy’s

Ruimedenker | 30-03-20 | 19:36

Ronduit kut.

voldemort | 30-03-20 | 19:34 | 3

Ze nemen muziekliefhebbers in het ootje met deze techniek.

Patje2011 | 30-03-20 | 19:37

Ah! Je bent een liefhebberT.

Ruimedenker | 30-03-20 | 19:38

kudt

Joffri | 30-03-20 | 19:55

Zoals met alles: 'verbeteringen' zijn altijd slechter.

kwark001 | 30-03-20 | 19:34

Ultrakut. Ik heb een hekel aan zeeziekte.

Verder leidt het erg af van de muziek zelf.
Beetje hetzelfde niveau als op het verjaardagsfeestje van de buurvrouw luidkeels te vermelden: "zoooooo hheeeee wat veeeeettttttt. Doe je ogen om en om dicht als je een appje typt en je mobieltje springt 3cm van links naar reeeechttss! Probeer te typen dan!!1!".

kleybeuker | 30-03-20 | 19:33

Blijf nou eens stilstaan!
Wat het nut hiervan is, ik heb geen idee. Als ik dit effect zou willen, slinger ik wel een speakertje boven mijn hoofd.

Wim Venijn | 30-03-20 | 19:33

Ik vind het verwarrend.

polletjepiekhaar | 30-03-20 | 19:33

Met heroïne klinkt alles heerlijk.

King of the Oneliner | 30-03-20 | 19:32 | 3

Dit is de enige juiste reactie.

Kleine_Deugniet | 30-03-20 | 19:35

@Henk P | 30-03-20 | 19:40: dan moet je de dosis bruin verhogen.

Kleine_Deugniet | 30-03-20 | 21:24

Heb het even geluisterd via koptelefoon, wat kudt zeg. Gaat van links naar rechts, en van voor naar achteren. Lijkt of er een hyperactive kabouter rondjes om me heen loopt.

Mark_D_NL | 30-03-20 | 19:31 | 2

Volledig eensch.
Kotsmisselijk letterlijk.

BekiekUtMoar | 30-03-20 | 19:35

Precies dat.

Antiquerulant | 30-03-20 | 20:54

Ik heb geen oordopjes. Ik heb wel een ontzettende tyfushekel aan surround muziek.. Ik vind stereo surround genoeg. Geef mij maar een band op een podium, met links en rechts flinke stapels luidsprekers en vette buikstompende bassen. Dat vind ik levende muziek. Ik mot het voelen.

Leptob | 30-03-20 | 19:31

De L en R op je koptelefoon heeft er oa mee te maken dat je de instrumenten aan dezelfde kant hoort als dat je live in een concertgebouw zou zitten www.youtube.com/watch?v=MhSWF2OYzm8

hier openen | 30-03-20 | 19:31 | 4

@Leptob | 30-03-20 | 19:32:
Voorbeeldje van oude stereo.... heb je thuis de originele LP Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band.
Instrumenten aan de ene kant zang aan de andere en dan af en toe van positie veranderd.

hier openen | 30-03-20 | 19:49

@hier openen | 30-03-20 | 19:49:
Binaural. Legio oude soulplaten hadden dat. Heel handig als je vocals of drums wil samplen.

elfenstein | 30-03-20 | 20:05
▼ 1 antwoord verborgen

Maar het idee lijkt dus te zijn dat als je een concert bijwoont je je hoofd constant heen en weer beweegt want dan is het pas echt of zo.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 30-03-20 | 19:30

Ieder z'n ding, ik gebruik nooit een headset. Ik geniet altijd wel enorm van de albums van Roger Waters, zoals The pro's and cons of hitch hiking, Radio K.A.O.S en vooral Amused to death. Waanzinnig mooi om op een goede installatie te beluisteren, door de Q-sound welke hij gebruikt lijkt het soms net of dingen vanaf buiten komen, zeker als je met je ogen dicht luistert. Prachtige muziek en een waanzinnig goed geluid op die albums.

Quib | 30-03-20 | 19:30 | 1

Ja!

bothje | 30-03-20 | 19:52

Voelt een beetje alsof ik in de rondte word gedraait, wel geinig. Rustig luisteren en een beetje nadenken gaat niet meer lukken, daarom geschikt.

marrretje | 30-03-20 | 19:29 | 2

@jan-joris-en de rest : YES dat is nog eens muziek, Wakeman die in dit nummer eventjes laat horen hoe het moet. RIP Chris.

cibeest | 30-03-20 | 19:52

Ik geraak zeeziek van dat heen en weer gedraai met die balanceknop.

zwenkwieltje | 30-03-20 | 19:29

Roundabout-music

Patje2011 | 30-03-20 | 19:28 | 2

Yes en P. Floyd deden het meer dan veertig jaar geleden al.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 30-03-20 | 19:33

Moest denken aan dat kermis muziekje aan het begin van Brighton Rock.

threeheadedmonkey | 30-03-20 | 19:41

Nah, dikke biet d'r onder miksen en knalluh maar. De techies hebben gelijk overigens, veel meer dan wat gekloot met de pan en een geintje met schijthuisecho is het niet. Echte quadrofonische koptelefoons bestaan overigens wel maar zijn collectible en dus duur. Plus dat je er een quadrofonische versterker bij nodig hebt, er zijn een paar Marantzen die dat kunnen maar die heb ik zelf nog nooit in het wild gezien. Lekker plaatje wel trouwens, die Billie cunt 't wel.

elfenstein | 30-03-20 | 19:28 | 5

@Kleine_Deugniet | 30-03-20 | 19:34:
Niet veel maar het is, en was er wel. Er zijn reel-taperecorders die het kunnen, Fostex enzo, er was een vinylsysteem van dolby volgens mij, uiterst obscuur, en er is best wat gemaakt voor dolby surround dvd. Digitale muziekformats ken ik zo niet, de multiMp3? Één ding hebben ze allen gemeen: het heeft het niet gehaald. Stereo, en volgens sommige diehard singeltjesdraaiers zelfs mono, is goed genoeg. Veel meer aan verschil tussen links en rechts kan ons brein ook niet aan, wordt ie onrustagh van. Het stereoeffect is vaak ook maar maximaal 30% "breed" oftewel 1 sectie is nooit meer dan 30% gepand naar links of rechts. Voor special effects kan je meer doen maar op straffe van misselijkheid en een gevoel van onbehagen bij de luisteraar als je het langer dan een paar seconden in een track doet. Tevens vinden onze oortjes het fijn als er niet teveel tegelijk gebeurt, maximaal 5 verschillende dingen door elkaar anders gaat er een soort filter op, het brein gooit alles wat ie al "weet" zoals baslijnen en drums weg en concentreert zich op wat er wél verandert. Dat kost wel meer aandacht en concentratie dus is het vermoeiend om naar te luisteren. Goede housemuziek maakt daar dankbaar gebruik van, er gebeuren maar 5 hele simpele dingen dus kan je brein helemaal in de relaxstand, het herhaalt zich alleen maar dus als jij van hogerhand het signaal: lekker beatje geeft kan je je helemaal laten gaan enzo. Pschychoakoestiek, mooie wetenschap.

elfenstein | 30-03-20 | 19:48

@steekmug | 30-03-20 | 19:39:
Och jee, die was ik nog vergeten ja. Mooi spul maar vergane glorie, die grote kraakbakken laten we tegenwoordig staan bij de kringloop.

elfenstein | 30-03-20 | 19:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik heb het even beluisterd, led Zeppelin vanaf cd en dat 8D, ik word een beetje misselijk van dat heen en weer gedoe van dat 8D, kwa kwaliteit hoor ik geen verschil, ik word liever niet misselijk dus ik vind het k u 't.

Niamh | 30-03-20 | 19:25 | 2

eensch

DavidleeRoth | 30-03-20 | 19:28

ook eensch

Joffri | 30-03-20 | 19:56

Nemen ze one, van Metallica van een album gemastered door die Deense dwerg waarop de bas zowat verdwenen is.
Doe het dan met red sector A van Rush.

miko | 30-03-20 | 19:24 | 2

Ik kreeg spontaan een hekel aan het "Direct Metal Mastering" logo op de hoes. Ik dacht dat dat de oorzaak was van de brakke geluidskwaliteit van dat album, pas veel later begreep ik dat het door die producer kwam. 1 van de vetste platen ooit zó hard verneuken, je zal het maar op je geweten hebben....

elfenstein | 30-03-20 | 19:55

@elfenstein | 30-03-20 | 19:55:
Helemaalgek, Ulrich moest zijn pikkie laten gelden, eerst de drums,dan de gitaren en bass. Live zijn die nummers daarom beter aan te horen geweest dan de studio versie.

miko | 30-03-20 | 21:23

Het klinkt als een bandje met ADHD. Ze kunnen niet stilzitten en blijven maar van positie veranderen. Zeg maar als een fanfare. En waarom heb ik het idee dat ze achter me lopen, en niet voor me? Of is dat 10D?

Kluukluuk | 30-03-20 | 19:24

Klinkt wel geinig. Vroeger hadden we stereo. Hebben we verder niks aan. Next.

reagluurder010 | 30-03-20 | 19:24

Dit lijkt me vooral heel geschikt voor films.

Die nare vent | 30-03-20 | 19:24

Dit geluid krijg je als je per ongeluk de verkeerde knop van je home cinema indrukt. Heel irritant.

CzMichiel | 30-03-20 | 19:23

Roger Waters deed dit 20 jaar geleden al beter met Amused to death.

Crankhead | 30-03-20 | 19:23 | 1

Ja geweldig! Helemaal compleet grijsgedraaid.

Quib | 30-03-20 | 19:32

Verkrachting van al deze nummers. Niet om aan te horen.
De Homo Digitalis is een bedreiging voor wat ooit muzikaliteit heette.
Maar dat wist u al sinds de 'rappers' cq autotunetuig.

Mensdier | 30-03-20 | 19:21 | 4

@Mensdier | 30-03-20 | 19:26: Ga voor mijn part een muziekinstrument leren bespelen. Hoe eenvoudig ook...het is magisch een melodie voort te brengen.

CalamityJane | 30-03-20 | 19:28

@CalamityJane | 30-03-20 | 19:28: inderdaad. En verzin er tekst bij, ga zingen. Zolang het woord 'zon' er niet in voorkomt, zit je goed. Het is magisch iets te creëren van jezelf en sowieso altijd 10x beter dan jatten van anderen.

Mensdier | 30-03-20 | 19:33
▼ 1 antwoord verborgen

Is dit het geluid met oordopjes?

CalamityJane | 30-03-20 | 19:21

Gisteren geprobeerd en ik vond het totaal kudt dat heen en weer slingerende geluid rondom mijn kupke. Gewoon waardeloos!

Roadsurfer | 30-03-20 | 19:21

Creatief met stereo. Gelukkig is er altijd wel een equivalent van de mono knop te vinden voor als ze overdrijven.

dugo | 30-03-20 | 19:21

Wauw!
Zelfs op de iPad is het echt te gek.
System of a down.
Manmanman heftig.
Btw.
Tik artiest in ok YT met 8D, voor wie m makkelijk wil delen.

Ruimedenker | 30-03-20 | 19:20 | 3

Jij denkt ruim dat is een groot voordeel in dit geval.

Roadsurfer | 30-03-20 | 19:23

@Ruimedenker | 30-03-20 | 19:39: Noop ik vind het echt helemaal niks. Ik krijg het gevoel dat ik voor het eerst in mijn leven drugs heb gebruikt en dat heb ik dus nog nooit gedaan. Nooit geblowed, nooit hasj, echt nooit niks niet.

Roadsurfer | 30-03-20 | 19:52

Mooooi ... ik luister als ouwe lul op een blue tooth setje van de action ( 13 euro... het mocht wat kosten ) maar geweldig!!!

daytripper | 30-03-20 | 19:20

Iedere keer wanneer het volume even afneemt verwacht je de stem van zo'n zichzelf graag horende deeJay: "en nu gaan we weer even muziek maakunnne!"

LucaBrasi | 30-03-20 | 19:20

Alsof Serj Tankian rondjes om je hoofd loopt.

Eerst geinig. Daarna irritant.

G-unite | 30-03-20 | 19:20

Dikke spuug erop! Niets is meer puur tegenwoordig qua muziek. Alles moet met een auto-tune en nu dit weer.... Blijf van het orgineel af! Het is gemixed en geengineerd voor de drager waarvoor het bedoeld was. Vernaggel het dan niet.

Zuma | 30-03-20 | 19:17

Ik ben je naam effe kwijt...

Quib | 30-03-20 | 19:33

Dinges

Jan-Joris-Jaap-Joop | 30-03-20 | 19:35

Ik kreeg ook ineens trek in bier..

Lompiedompie | 31-03-20 | 08:59
▼ 1 antwoord verborgen

Van links naar rechts, allemachtig werd gestoord van dat gedraai. Van mij hoeft het niet. Gaan we dan live artiesten en bands op een draaiende schijf zetten.

dekolere | 30-03-20 | 19:16 | 2

Dit dus ja.

Wiezewalakristalix | 30-03-20 | 19:21

Exact, waardeloos.

basweetutwel | 30-03-20 | 19:34

volgens mij is mijn koptelefoon stuk

Der Lehrer | 30-03-20 | 19:16

OK,de demo was vet maar ik zit nu ff ONE te luisteren en t draait alleen maar rond, t voegt echt geen reedt toe. lijkt wel of ik in de draaimolen zit.

BYO | 30-03-20 | 19:16

Dit is trouwens ook echt typisch iets voor de huidige generatie. Die zijn natuurlijk gewend om alle muziek uit een mono bluetooth speakertje te luisteren.
Mooi hè, dat stereo

Tom Aatje | 30-03-20 | 19:16

Leuk voor de audio leek die stereogeluid niet snapt, drama voor de autofiel. Klinkt nergens naar.. overigens lekker makkelijk verdienen voor die youtube paginas die al die bestaande muziek met een 8d filtertje posten.

soepvandedag | 30-03-20 | 19:16

Gaat nergens over dit. Word je toch kierewiet van op een gegeven moment.

Gaat het niet dan? | 30-03-20 | 19:15

Vind het vervelend dat de muziek continu van links naar rechts en weer terug lijkt te gaan.

Rest In Privacy | 30-03-20 | 19:15

Gimmick. Vermoeiend.

Tapu | 30-03-20 | 19:15 | 1

Maar stel dat dit aanslaat? The Beatles vonden stereo ook maar een "gimmick" begin jaren zestig. Daarom klinken die eerste paar albums ook zo ruk in stereo. Die werden gemixt door de Abbey Road toiletschoonmaker o.i.d.

threeheadedmonkey | 30-03-20 | 19:29

Het is gewoon Q-Sound dus, uit de jaren 90.

3*links=rechts | 30-03-20 | 19:15 | 5

@dubbeldekkert | 30-03-20 | 19:24: oh, ik dacht dat binaural specifiek dat was wat ze met die hersengolven (proberen te) doen, van 2 verschillende tonen op elk oor.

Kleine_Deugniet | 30-03-20 | 19:32

@dubbeldekkert | 30-03-20 | 19:36: dus als ik het een beetje begrijp, hebben links en rechts een iets andere toon, waarmee je hersens voor de gek worden gehouden?

Ik dacht dat het vooral hardheid was.

Kleine_Deugniet | 30-03-20 | 19:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Van links naar rechts van achter naar voren en dan soepel.

Patje2011 | 30-03-20 | 19:14

Ok, lekker als je Delftenaar bent zeg. #M

wo ist der bahnhof | 30-03-20 | 19:14

Het lijkt wel of Robert Plant op een schommel zit.
Het geluid gaat van links naar rechts.

leo de pejo | 30-03-20 | 19:14

Leuk voor in de bioscoop als je een 3D-film bekijkt met 8D-geluidseffecten. Maar waarom je er ook rock-klassiekers mee zou moeten willen verkrachten, dat is me dan weer niet zo duidelijk.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 30-03-20 | 19:14

Beetje tussen links en rechts shufflen met heel veel reverb.. Dat truukje was leuk in het tijdperk van de eerste geluidskaarten. Bagger.

Suncatcher | 30-03-20 | 19:14 | 7

@elfenstein | 30-03-20 | 20:03: ik heb helaas een hele goede muziekkaart (niet duur maar werkte als een bezetene) moeten afdanken omdat het nergens meer mee werd ondersteund. Kreeg hem wel aan de praat maar kwam niet meer uit wat er eerst uit kwam, helaas.

Kleine_Deugniet | 30-03-20 | 20:15

@Kleine_Deugniet | 30-03-20 | 20:15:
Hardware die niet meer ondersteund wordt in de nieuwe software, ja zo gaat dat dan. Reden waarom ik hier 4 generaties computers heb die allemaal nog hun originele os draaien om al die ouwe zooi aan de praat te houden. Printers, oude serieel dingen, handscanners (ohw yeah!) en oud midispul gaan gewoon aan de computer van die tijd en draait dan in de oude vertrouwde omgeving. Modern doen we dan wel op een nieuwe HP Elitebook, zoals gezegd is de hardware tegenwoordig zo goed als triviaal geworden, er is overvloed en het kost niks. 20in/4 out voor anderhalve meier en dat allemaal in lowlatency hifi. We are in heaven.

elfenstein | 30-03-20 | 20:56

@elfenstein | 30-03-20 | 20:56: hah, mooi is dat.

Ik had ergens inderdaad een oude bak gewoon moeten houden.
Wel de meeste oude console dingen bewaard, maar van pc niet.

Kleine_Deugniet | 30-03-20 | 21:29
▼ 4 antwoorden verborgen

Doventolk Irma gaat het zwaar krijgen met zes armen te weinig.

Jackanders | 30-03-20 | 19:13

Dus hetzelfde effects als wat bv in Madonna's Frozen zit?

RandyBiel | 30-03-20 | 19:12 | 1

Zat ook al in 'owner of a lonely heart'

Jos Tiebent | 31-03-20 | 07:59

Ik vind het echt ontzettend kut luisteren. Je hoort gewoon dat het nep is. Als je misselijk kon worden van muziek, dan werd je het hier van

Tom Aatje | 30-03-20 | 19:12 | 1

Dat is het inderdaad! Ik word hier ongeveer bewegingsziek van en dat maakt het vermoeiend.

Tapu | 30-03-20 | 19:17

Ik word er helemaal paranoide van. Blijf eens stil staan. Ome Henk (1993???) gebruikte dit functioneel. Ruimteschip wat eerst een rondje circelde en toen wegvloog. Dit is net zo een drama als 3d film. Bij mijn oma had de zwart wit TV ook last van dubbele beelden. Dat word nu bewust nagemaakt in de bios.

djmarco2 | 30-03-20 | 19:12 | 2

van de planeet LLLLLLuuupuuuusssszzz!!

BYO | 30-03-20 | 19:17

Ik krijg er een beetje hoofdpijn van, die 3D films. Misschien omdat ik zelf al een bril draag en die ranzige bioscoopbrilletjes daar dan weer overheen moet schuiven.

threeheadedmonkey | 30-03-20 | 19:19

Ik ben doof en mijn vrouw is slechthorend.

Poesman | 30-03-20 | 19:11 | 1

Niet teveel bewegen anders wordt het gebarenkaal.

elfenstein | 30-03-20 | 20:58

OT: Op NPO1, M: Wat een raar en gek wijf is die Rosanne Hertzberger. Totaal wappie.
GGZ rijp.

Dwarsdenker | 30-03-20 | 19:11

8D in stereo en alles van achteren.
Mislukt en je wordt er zeeziek van.

Butchijo | 30-03-20 | 19:10

Lou Reed deed het 40 jaar geleden ook al met Street Hassle, maar toen had je nog geen internet. Vaag dat binaurale muziek nu opeens hip en nieuw is en we het 8d noemen.

Binnenbaan | 30-03-20 | 19:10 | 4

Wel benieuwd hoe Metal Machine Music zou klinken in 8D.

threeheadedmonkey | 30-03-20 | 19:13

Dit is toch niet echt binaural?

Gewoon een beetje namix gekloot (nog niet geluisterd overigens, maar is alleen nabewerking toch).

Kleine_Deugniet | 30-03-20 | 19:13

@Kleine_Deugniet | 30-03-20 | 19:13:
Echte binaural hoor je op oude platen nog wel eens, de drums en de bas links, de horns, gitaar en zang rechts. Of andersom natuurlijk. Superhandig als je toevallig DeLaSoul bent en alleen het vocaaltje wil jatten, verschrikkelijk kudt als je in een kroeg staat te draaien en de helft van de tent hoort alleen nog maar baslijnen en geen zang meer terwijl de rest knettergek wordt van de jengelgitaar en het gekrijs.
Er is een verdomd goede reden dat ze dat niet meer doen tegenwoordig, het was toen al net zo ruk als dat het nu nog is.

elfenstein | 30-03-20 | 20:01
▼ 1 antwoord verborgen

Vermoeiend: de audiofiele kunstjes lijken belangrijker dan de muziek.

ole guapa | 30-03-20 | 19:10 | 2

Das ook de voornaamste reden dat binaurale muziek nooit echt aangeslagen is, luistert gewoon niet fijn.

Binnenbaan | 30-03-20 | 19:11

@Binnenbaan | 30-03-20 | 19:11: Vind ik ook, heb er 30 seconden naar geluisterd, toen was ik het pannen zat.. Alsof de zanger de hele tijd van links naar rechts rent. Nope, doe mij maar gewoon stereo.

Friepeltje | 30-03-20 | 19:13

Misschien iets voor René Karst?

Mr_Natural | 30-03-20 | 19:10 | 1

8je voor de sfeer voor sfeer, 8je voor de sfeeheer.

Ruimedenker | 30-03-20 | 19:26

Ik word er misselijk van. En dit had je een aantal jaar terug ook al. Zijn complete playlists van te vinden

dk-- | 30-03-20 | 19:09 | 1

Pink Floyd in de jaren 90

3*links=rechts | 30-03-20 | 19:16

De eerste was wel grappig...
Maar bij Toxicity word ik gewoon draaierig.
En ik kan er niets aan doen, maar ik voel toch dat ik zo'n ding op mijn hoofd heb nu.
Geinig effectje voor audiofielen. Maar verder vrij nutteloos.

Digikluizenaar | 30-03-20 | 19:09 | 1

Heheh, juist NIET voor audiofielen.

Friepeltje | 30-03-20 | 19:13

Het voelt alsof je in een acht de Head of the River roeit maar dan zonder boot.

Piet Karbiet | 30-03-20 | 19:09

Dus omdat concerten de komende tijd zijn afgelast moet dit een soort surrogaat voorstellen? Houd die YouTube onzin toch lekker waar het thuishoort.

*ASMR video opzoeken om te relaxen doet*

threeheadedmonkey | 30-03-20 | 19:09

ik ben nooit zo snel enthousiast , maar ik vond t MEGA. end an zit ik nog met die goedkope el cheapo kut headset

BYO | 30-03-20 | 19:08

Ik hoop niet dat dit na de hypercompressie uit de tijden van de loudness wars een nieuwe trend wordt, en dat ze dit in de master in gaan bakken. Hoogst irritant, dat heen en weer gewiebel van het geluid.

Muxje | 30-03-20 | 19:08

Toen ik mijn eerste AKAI stereo torentje kocht in 1986 deed ik dit ook. Heel de dag heen en weer pannen. LInks, rechts. Gaaf hoor. Man wat een gekleuter dit. Maar goed, als de muziek echt kut is heb je er misschien wat aan.

snokkertje | 30-03-20 | 19:08

Handsfree bellen klinkt nog steeds kut omdat de andere kant een klote microfoon heeft.
Verder gimmick omdat ze wat nieuws moeten verzinnen.
Net als de megapixel race in camera's.
Of 8k tv's.
En waar kijk je dan naar? 720p journaal...

Is dit nog nieuws? | 30-03-20 | 19:07

Alsof ik op de schommel zit voor een setje campingspeakers van neef Gradje.

gemeentereiniging | 30-03-20 | 19:07

Quadrofonie was al een complete mislukking, dit helemaal.

Mr_Natural | 30-03-20 | 19:06 | 1

Niet eens. Ik vind het best handig om in schietspelletkes te kunnen horen of iemand zich voor of achter mij bevind. Daarnaast is het in films ook best cool.

JWZ_JMK | 30-03-20 | 19:42

MIjn Sony Walkman met TDK tape klinkt beter.

Mark_D_NL | 30-03-20 | 19:06 | 3

de C60 of C90? Ik vraag het voor een vriend.

antagonist | 30-03-20 | 19:45

Ik mis mijn Aiwa walkman nog steeds. Wat een heerlijk duidelijk en warm geluid zat daar in!

Patje2011 | 30-03-20 | 20:02

@antagonist | 30-03-20 | 19:45:
Wel chroomdioxide tape gebruiken. Minder ruis, meer dynamiek. En Dolby er overheen natuurlijk.

Schoorsteenveger | 30-03-20 | 20:05

Fantastisch!

autrion | 30-03-20 | 19:06

Is toch gewoon stereo?

hendrikjandetuinman | 30-03-20 | 19:05 | 4

Nee.
Grofweg gezegd:
Bij stereo bepaalt het volumeverschil tussen linker- en rechterkanaal waar het geluid zich bevindt.
Bij 8D zijn het de faseverschillen tussen linker- en rechterkanaal die bepalen waar het geluid vandaan lijkt te komen.
Overigens, als je live stereo opneemt met twee microfoons in de juiste opstelling, dan komt dat faseverschil ook behoorlijk netjes door en heb je in feite een soort van 8D opname.
De voorbeelden op internet zijn vaak gemaakt met een simulator die in software die faseverschillen kan berekenen. Leuk als je het voor de eerste keer hoort, maar al snel saai als een bestaande afgemixte opname door die simulator wordt getrokken. Het hele geluidsbeeld, stereo of niet, beweegt dan heen en weer.

Schoorsteenveger | 30-03-20 | 20:03

@Schoorsteenveger | 30-03-20 | 20:03: Bij die eerste track werkt dat echt goed als je oordopjes gebruikt. Bij de remix van Dire Straits is het meer een beetje fading van links naar rechts, voegt niks toe.

marcoplarco | 30-03-20 | 21:48

Hm, eind jaren 70 had ik meen Sansui al een Quadrafonie versterker... later kwamen ze met het z.g. surround gedoe, maar dat was en is geen Quadrafonie... zie ze nergens meer te koop, met voor 2 Pied Piper boxen en achter je 2 Kenwood boxen stond dat toen opgesteld in een muziekwinkel, uiteraard met die geluidsplaten op de muur. Daarna nooit meer zoiets moois gehoord.

Keyboardspeler | 31-03-20 | 00:17
▼ 1 antwoord verborgen

Slecht uitgemixt

BLR | 30-03-20 | 19:04

he-le-maal NIKS

wijnvlek | 30-03-20 | 19:04

Met speakers klinkt het ook goed, geen koptelefoon nodig.

Frau Merkel | 30-03-20 | 19:03 | 2

Pcies, met een klein setje aan de desktop met basbox uitstekend te doen. Laat je niet gek maken.

aflaatverkoper | 30-03-20 | 19:12

Zonder koptelefoon werkt 8d niet

Wodga | 30-03-20 | 19:15

Leuk voor reaguurders die 400 euro uitgeven aan een magnetisch ontlaste gold-plated HDMI kabel.

kapotte_stofzuiger | 30-03-20 | 19:03 | 3

Maar die heb je dan wel helemaal voor je zelf want stel je voor dat je die moet delen met de MEDEMENS.

IkBen9 | 30-03-20 | 19:53

Maar dan wel met zuurstof-arm koper, anders krijg je 3e orde harmonische interferentie in het hoge spectrum.

marcoplarco | 30-03-20 | 21:45

1 woord..... 1 lettergreep, drie letters..... KUT.

loze stijl | 30-03-20 | 19:02 | 5

Los van hoe het heet vind ik het heel bijzonder om te horen in het geval van de “virtuele haircut” Het nut om het toe te passen bij bestaande nummers ontgaat me eigenlijk. Mijn zoon vertelde dat het in de gamesindustrie al jaren wordt toegepast. Dat kan ik me dan weer heel goed voorstellen.

Wodga | 30-03-20 | 19:47

Ik wordt zeeziek van het heen en weer ge-emmer. Maar goed. Een beetje links-rechts, dat deed Queen al toen het nog wel moeilijk te realiseren was. Nu zit er iemand gewoon met het links-rechts schuifje te kutten.
KUT dus.

TheEgg | 30-03-20 | 20:38
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken