Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zondagtip: de strontstroomgenerator in Bernheze!

Groene stroom, die eigenlijk bruin is, gemaakt door die innovatieve kenniswereld die we kennen als 'de agrarische sector'.

oink

Persbericht: Groene stroom voor 6.000 huishoudens uit varkensstront

Mestbewerkingsinstallatie Bernheze de duurzaamste van boeren in Europa
Bernheze is één van de gemeenten met de meeste intensieve veehouderijen van Nederland. Bierborstel, melkwei en chocoladeresten uit de regionale voedselfabrieken zoals Mars, Campina, Heineken en Bavaria zijn er van oudsher kostenefficiënt en voedzaam veevoer voor varkens. Veehouderijen floreren juist hier vanwege de lage voerkosten. De voedingsindustrie eveneens vanwege haar lage afzetkosten voor reststromen. Zoveel dieren in Bernheze produceren meer mest dan de boeren zelf kwijt kunnen op hun land. Daarom bedachten 27 veehouders uit deze regio zelf een ingenieuze mestbewerkingsinstallatie. Door te investeren in een nieuwe innovatie voor waterzuivering is: “Duurzaam Landleven Bernheze” nu de één van de duurzaamste mestbewerkingsinstallatie van Europa. Dat wordt gevierd met een grote open dag op 27 oktober aanstaande. Iedereen is welkom.

Energie voor 6000 gezinnen en organische kunstmestvervangers uit mest
27 veehouders in de regio Bernheze ontwikkelden zelf een mestbewerkingsinstallatie, waarin ze 60.000 ton mest omzetten naar waardevolle duurzame eindproducten: groene stroom, organische mest en schoon water. Dat doen ze met behulp van speciale bacteriën en een klein gedeelte organisch afval dat niet geschikt is voor consumptie. Grote biogasverbranders zetten het biogas om in warmte en groene stroom voor maar liefst 6000 huishoudens (de helft van alle huizen in de hele gemeente Bernheze). De warmte die de boeren produceren, gebruiken ze zelf om de organische mest later te verwarmen en een deel van de mest te drogen tot hoogwaardige organische mestkorrels. Daarmee voldoet de organische mest aan strenge hygiëne-eisen voor de export van mest naar het buitenland. 

Nieuwe filter- en osmosetechniek maakt schoon water uit mest
De boeren halen 70% water uit hun mest. Via een nieuwe investering in een innovatieve filter- en omgekeerde osmose-installatie bewerken ze de dunne mest voortaan tot zuiver water. Daarmee reduceren de boeren hun mestvolume in één klap tot 70% van het oorspronkelijke volume. Ze besparen daardoor ook 70% van de oorspronkelijke transportbewegingen. Dat is goed nieuws voor het verkeer, de natuur en het milieu. Deze nieuwe innovatie maakt de al bestaande installatie van boeren uit Bernheze in één klap tot de duurzaamste in Europa.

Duurzame mestbewerking is goed voor mens, plant, dier en milieu
Tijdens de open dag willen de boeren uit Bernheze laten zien dat duurzame mestbewerking belangrijk is voor mens, plant, dier en milieu en dat het bijdraagt aan kringloop landbouw. Het levert duurzame energie, belast de omgeving niet en voorkomt dat mest naar de neus (geur), longen (gezondheid), de bodem, lucht of het water (milieu) gaat. De organische mest uit Bernheze is veel gevraagd in land- en tuinbouwgebieden in Duitsland, Frankrijk en Oost-Europa. Daar is juist een tekort aan mest. De Bernheze organische mest gaat chemische kunstmest vervangen en verbetert de bodem. Nieuwe bomen, planten, groenten en fruit kunnen ermee worden gekweekt. 

Tijdens de open dag op 27 oktober is iedereen welkom. De open dag wordt gehouden aan de Nieuwe Steeg 2 in Heeswijk-Dinther van 11.00 tot 16.00 uur.

Reaguursels

Inloggen

ik dacht: hoelang gat het duren voordat de regering of de CO2-lobby dit initiatief gaan afkraken? maar zo te lezen hieronder is het al gebeurd.
ik heb liever hier subsidie in dan in windmolens die totaal onrendabel zijn.

isotope 465 | 27-10-19 | 11:59

Zijn Jesse en Rob al uitgenodigd voor de open dag?

otjemans | 27-10-19 | 09:23 | 1

Die waardeloze pisnichten zijn in Heesch niet welkom. Trouwen geen van die klootzakken uit Den Haag.

loekdeleeuw | 27-10-19 | 16:41

Van Rossem, het moet zijn: Bostel, en niet bierborstel...

Rhenium | 27-10-19 | 02:29 | 1

Misschien is een borstel door de bier gehaald ook goed te hachelen voor een koe. Weet jij veel wat die lui van Geenstijl hun beesten geven?

DeJemelscheet | 27-10-19 | 02:17

Die boeren zijn niet in staat om zo'n bedrijf levensvatbaar te maken of te houden houden. Daar moet veel subsidiegeld naar toe. In Duitsland hebben veel boeren door foute informatie matie ook al dergelijke installaties opgezet met alle gevolgen van dien. De meeste installaties zijn niet rendabel en de boeren hebben geen verstand van vergisting processen. Zij zijn tenslotte geen technoloog. Onlangs lagen vier medewerkers dood in hun bedrijfshal omdat ze door zwavelwaterstof uit hun biogas waren vergiftigd. Het lijkt allemaal zo mooi.

LimbabweWillem | 27-10-19 | 01:00 | 2

@theo-is-dood | 27-10-19 | 06:19: kort bondig artikel, maar het artikel gaat het over een kleinere vergister op eigen erf waar er geen afzet mee berekend is van de droge stof.

johannes_de_roker | 27-10-19 | 07:27

Tja dit kan dus helemaal niet, hier moet gelijk een meetstation opgesteld worden naast de strontbak zodat we het volgend jaar wegens teveel amoniak kunnen sluiten. Wat denken die boeren wel.

jan huppeldepup | 26-10-19 | 23:11

Hulde. Iemand die met droge ogen durft te beweren dat de Nederlandse bio-industrie geen bestaansrecht heeft kan dit soort voorbeelden niet gebruiken. Dus meer publiciteit kan geen kwaad. Nice GS

WatZalIkErvanZeggen | 26-10-19 | 22:45 | 2

woon er 300 meter vandaan, ga er morgen een biertje pakken bij de open dag

captain-caveman | 26-10-19 | 23:54
-weggejorist-
Poesman | 26-10-19 | 22:29

Dus wat we nodig hebben is meer van dit soort installaties en een meer meer meer varkensboeren. Goed voor de export en dus de inkomsten en beter voor het milieu want het scheelt weer milieuonvriendelijke biomassa uit de VS stoken.

peterdh | 26-10-19 | 21:58 | 1

wilt u niet zo logisch nadenken dat is slecht voor klimaatdrammers
Die vinden Co2 (een veel minder "broeikasgas") aangepakt moet worden dan methaan.

captain-caveman | 26-10-19 | 23:58

Ondertussen is onze overheid druk bezig houtkap van bos in NL en de VS te subsidiëren zodat we hier 'biomassa' kunnen stoken.

paradoxical | 26-10-19 | 21:40

De "Circulaire Stront Economie'.

'Jij schijt, Wij vangen'.

Kanarie_Geil | 26-10-19 | 21:34

Dit is wel een mooi initiatief.
Waarom subsidie dan weer?

RickyLaRue | 26-10-19 | 23:03

Allerlei linkse hobby's worden ook dood gesubsidieerd. Daar graag ook mee stoppen.

watergeus | 26-10-19 | 20:16

Je kan wil zien welk biggetje er aan de chocoladeresten heb gezeten

Shareholder II | 26-10-19 | 20:12

Weer eens wat anders dan een stronthuwelijk (trouwen om de mestquota samen te kunnen voegen).

Nichtsneues | 26-10-19 | 19:50

Mogen deze boeren blijven van het kabinet?
In het FD vandaag een stuk over het failliet van getijdenstroom. Het had gekund, maar verrassing, de politiek ligt dwars.
Ik ben stomverbaasd dat deze groene energie mag. Hoe vaak is in het verleden van alles gedwarsboomd.
Chapeau voor hen.

Moestuinier | 26-10-19 | 19:32 | 1

Zonder het FD artikel gelezen te hebben kan ik je zo wel vertellen waar het fout ging. De naïviteit dat de politiek een initiatief dat gericht is op het verbeteren van de maatschappij, per definitie zal accepteren en steunen. Dat is echter vrij eenvoudig te ondervangen. Het CU en de SGP spreek je zondags na de dienst aan op hun rentmeesterschap, nadat je jezelf in je vrije uurtjes als diaken onmisbaar hebt gemaakt. Je kan tenslotte met geld omgaan en Broeders voor Broeders gaat ver terug. Het CDA koop je gewoon om. GifLinks en Dood66 maak je duidelijk dat de golven allemaal links zijn en we allemaal dood gaan als we het niet doen. Wie 'we' en wat 'het' is doet niet ter zake, want dat is veel te ingewikkeld voor de kinderen. De PvdA is vrijwel irrelevant, maar er kunnen drie gehandicapten aan werken. Het bestuur komt dus sowieso aan de bak, wat er verder ook met de PvdA gebeurt. En het belangrijkste is dat er minimaal een prominent VVD lid goed aan kan verdienen of er zes VVDers een commissariaat kunnen pakken. De ambtenaren moeten op borrels en recepties kunnen komen, de rest zal iedereen jeuken.

Frau Merkel | 26-10-19 | 20:43

Wanneer gaan de Moslims en Joden van het stroomnet af wegens niet Halal of Koosjer?

Haberdoebas | 26-10-19 | 19:07 | 3

Ze zijn net van het gas afgehaald. Wat moeten ze dan stoken?

Frau Merkel | 26-10-19 | 20:44

Niemand verplicht je om stroom te gebruiken. Dat deed Mo vroeger ook niet.

peterdh | 26-10-19 | 22:00

@peterdh | 26-10-19 | 22:00: Het leverde wel een stroom ellende op. Zit daar BTW op? Dan mag het namelijk wel.

Frau Merkel | 26-10-19 | 22:03

Leuk, maar niet levensvatbaar als we het niet dood subsidiëren . Zoals meer boeren dingetjes.

captainobvious | 26-10-19 | 19:00 | 5

Allerlei linkse hobby's worden ook ongesubsidieerd, daar dan ook (graag) mee stoppen.

watergeus | 26-10-19 | 20:14

captainobvious je mist wel de obvious in het verhaal he... Subsidie op landbouw is redelijk normaal in ontwikkelde landen. Weet je ook waarom ontwikkelde landen dat doen? Omdat anders de hele voedselproductie naar ontwikkelingslanden gaat want daar is het goedkoper. En ik weet dat je daar in je linkse broekje heel nat van wordt, maar het is over het algemeen geen goed idee als je voor je primaire levensbehoefte, te weten eten en drinken, afhankelijk bent van derde wereldlanden. Dan kun je nog wel eens een probleem hebben bij instabiliteit in die regio, of problemen dichter bij huis. Als je compleet afhankelijk bent van derde wereldlanden voor je voedsel stel je je zelf bloot aan zo ontzettend veel risico, dat wil je niet. En nu weet ik dat links niet zo heel ver nadenkt, en dat die liever de paarse vingerwindeplant in de heide wil beschermen tegen het gevaarlijke stikstof dan de bevolking een garantie bieden op eten, maar ik hoop toch dat ze dit wel snappen. Is allemaal vrij obvious als je erover nadenkt captain...

peterdh | 26-10-19 | 22:06
▼ 2 antwoorden verborgen

herinner me de jaren 80-90 nog in mijn woonplaats helmond, werd een heel grote mestverwerkings fabriek gebouwd door een firma uit zweden, allemaal volvootjes op het industrieterrein, koningin beatrix kwam deze openen, dronk zelfs water uit de verwerkte mest, maar het plan viel in duigen omdat sommige bewoners gingen klagen over geur overlast.

reetjemoose | 26-10-19 | 18:58 | 7

@reetjemoose | 26-10-19 | 19:20:
Industrieterreinen liggen nogal vaak net buiten de bebouwde kom.
www.rendac.nl/
Dit hebben we bij ons in de buurt.
Een fabriek die dierlijke afvalproducten verwerkt. Heerlijk, die geur.

RickyLaRue | 26-10-19 | 19:42

@RickyLaRue | 26-10-19 | 19:42: of achter hun ophaal vrachtwagens rijden, ook een hele ervaring, maar dan kan je tenminste nog een andere route kiezen.

Vesta | 26-10-19 | 20:44

@RickyLaRue | 26-10-19 | 19:42:
Wij hebben hier een dierenvoederfabriek staan.
Jonker Petfoods, als de wind verkeerd staat proef je de dooie beesten.

Dr. Doom | 27-10-19 | 00:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Bruine stroom krijgt een nieuwe betekenis!

RickyLaRue | 26-10-19 | 18:58 | 1

U doelt op de influx via de Mediterrane?

Kanarie_Geil | 26-10-19 | 21:30

www.rvo.nl/subsidies-regelingen/stimu...

GS vergeet te vermelden dat de overheid (=de belastingbetaler) ruimhartig met subsidies strooit voor dit soort initiatieven. Overigens uitstekend, maar met een productie van 22 miljoen varkens per jaar in Nederland zeer waarschijnlijk niet voldoende voor een broodnodige reductie van varkensstront/stikstof.

theo-is-dood | 26-10-19 | 18:55 | 5

Er is inderdaad geen stiksof probleem. Kotsmisselijk word ik van dat gemekker over het klimaat. Leuk voor die imbeciele weekmensjes met te weinig zonlicht op hun bakkes. Want als je in de zon zit werk je mee aan de CO2 uitstoot.

Rest In Privacy | 26-10-19 | 19:19

@MathiasRots | 26-10-19 | 19:00: De agrarische sector rent, inclusief toelevering en verwerking rond de 90 miljard per jaar op. Zeg dat daar een belastingopbrengst van dik 20% opzit (BTW, inkomsten, lonen, VPB,enz) dan levert de sector 20 miljard per jaar op voor de overheid. Als dit project dan een paar miljoen nodig heeft lijkt me dat een zeer prima investering

Bonus is dat ook de mineralen verwerkt worden tot een bruikbaar product. Daarmee maak je zuinig omgaan met grondstoffen mogelijk, hetgeen dikke prima is. Dat het niet bijdraagt aan de verdelging van boeren is voor GLD666 natuurlijk een nadeel.

5611 | 26-10-19 | 19:23

@Trumme | 26-10-19 | 19:17:
www.boerderij.nl/Home/Nieuws/2012/6/M...

De vraag is of t ooit rendabel wordt zonder subsidies. Lees het artikel uit Boerderij.
Met alle sympathie voor dit initiatief; uiteindelijk is de milieubelasting door de stront van 22 miljoen varkens per jaar in Nederland te hoog.

theo-is-dood | 27-10-19 | 06:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Kekke beesten die biggetjes haha!

Twisted_Faith | 26-10-19 | 18:45 | 4

@RickyLaRue | 26-10-19 | 19:30: vertel dat laatste een keer als je in Napels bent. Doe goede hardloopschoenen aan van tevoren.

Acar_ketimun | 26-10-19 | 21:05

Ik ga toch voor de chorizo/peperoni. Hoe lief ze er ook uit zien. Sorry!

Twisted_Faith | 27-10-19 | 00:31
▼ 1 antwoord verborgen

Kijk, hier heb je wat aan, innovatie, ondernemerschap, organisatie, daar is Nederland groot door geworden!

Blauwpetje | 26-10-19 | 18:44

Als ik zo lees wat die varkens allemaal te vreten krijgen (Bierborstel, melkwei en chocoladeresten en reststromen) hoef ik ze niet te vreten.

kwark001 | 26-10-19 | 18:38 | 2

Op moleculair niveau bestaat viezigheid niet...

SterF... | 26-10-19 | 19:04

Varkens zijn alleseters, net als kippen en schapen. Dat maakt ze tot uitstekende verwerkers van reststromen uit de voedselindustrie. Dingen als kookplanten nadat de bloemkool, spruitjes enz geoogst zijn, zijn ook prima veevoer. Denk ook aan bietenpulp, en uit het buitenland citruspulp en sojaschroot.

5611 | 26-10-19 | 19:27

Eten die varkentjs al die overdata marsen en snickers op?

ZZP-er | 26-10-19 | 18:38 | 3

Die beesten eten ook botten enz.

Twisted_Faith | 26-10-19 | 18:45

@ZZP-er
Nee, dat is Sharon Dijksma.

VanBukkem | 26-10-19 | 18:52

Initiatief mag alleen van de overheid komen. Want die weet het beter.
Daarom moet dit weer snel de doofpot in en een langzame dood sterven.
Alleen de overheid bepaalt wat goed is.
En de overheid heeft bepaalt dat boeren kapot moeten.

Mr.Crowley | 26-10-19 | 18:35 | 1

En de overheid subsidieert biomassacentrales, ze kunnen een beroep doen op de SDE subsidiepot van minister Wiebes, jaarlijks 8-10 miljard euro die eigenlijk bestemd is voor echt duurzame alternatieven, maar het geld wordt grotendeels uitgegeven aan het verbranden van biomassa in biomassacentrales en als bijstook in kolencentrales. En als een Europese groep wetenschappers concludeert dat biomassacentrales slecht zijn voor het klimaat, dan zegt Wiebes ineens dat wetenschappers wel vaker wat zeggen. Ongelooflijk. Hoe kwam die hele klimaatdiscussie eigenlijk op de kaart?

grietmetgroenefiets | 26-10-19 | 19:53

Het regent nogal 70 procentpunten in de derde alinea. Puur op basis van het artikel kan ik ze echter niet aan elkaar rijmen. Een reductie tot 70% volume kan in principe niet tot een transportreductie van 70% leiden: ik zou eerder zeggen 30%.

Dat neemt niet weg dat dit soort autarkische oplossingen helemaal geweldig zijn. Niet alleen het vlees exporteren, maar ook hoogwaardige mest. Kunnen die reetkevers van '66 een puntje aan zuigen.

Hetkanverkeren | 26-10-19 | 18:35 | 1

Een reductie van 70% mestvolume leidt wel tot een evenredige transportreductie.

My bad.

De reductie in het mestvolume is tot 30%. Wat @BestWelVriendelijk dus zegt.

De recycling is wel 100%. De stikstof! De stikstof:-)

Hetkanverkeren | 26-10-19 | 18:50

"De boeren halen 70% water uit hun mest" .......... "Daarmee reduceren de boeren hun mestvolume in één klap tot 70% van het oorspronkelijke volume."

Als ik het goed lees moet dat dan tot 30% zijn?

BestWelVriendelijk | 26-10-19 | 18:34

Een stuk van omgerekend 350 x 350 km. Daar doen ze al (veel langer want ik ken het zeker 25 jaar) 12 jaar over, want ja weet toch.
Nou kan ik wel gaan rekenen hoeveel bomen er nodig zijn met h.o.h zeg 2 mtr.. Maar daar heb ik geen zin in. Net als die negers.
www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/03/06/wat-i...

Oprisp | 26-10-19 | 18:46

Dan de vraag wat komt dan uit de schoorsteen als dat bio gas verbrand wordt..
zal vast geen zuurstof zijn...

Rene046 | 26-10-19 | 18:32

Kansloos, innovatie wordt meteen afgestraft in de EU..

Wasbakplasser | 26-10-19 | 18:31

Het is geen bierborstel maar bierbostel of gewoon bostel.

Kartelhater | 26-10-19 | 18:29

Interessant en innovatief. Benieuwd hoeveel minder stikstofverbindingen hierdoor worden uitgestoot.
Innovatieve oplossingen verzinnen, bouwen en exploiteren verdient kudo's. Veel meer dan met je reet op de tramrails zitten in Amsterdam en verder niets uitvreten.

McFlym | 26-10-19 | 18:28 | 1

Ho ho, niets uit vreten?! Er wordt anders hard gewerkt aan het omzeep helpen van zwarte Piet, het pesten van automobilisten, het scheiden van mannen en vrouwen in universiteiten. Niet doen alsof ze stil zitten daar in 020...

Joostmochtnietsweten | 26-10-19 | 18:39

Ik zeg,zonder zuurstof geen co2 of stikstof.
Ik zeg o2 weg ermee.

rein9576 | 26-10-19 | 18:25 | 2

O wat erg, stikstof in gasvorm N2 heeft geen o (zuurstof) atomen, evenmin als Ammoniak NH3, Stikstof di(N02) en tri(NO3) oxides zijn verbindingen met zuurstof, dit resulteerd weer in nitraten en nitrieten.

bijna_raak | 26-10-19 | 18:35

@bijna_raak | 26-10-19 | 18:35: NO2 is nitriet, NO3 is nitraat, zegt iemand met een aquarium waar volop CO2 in gepompt wordt.

kwark001 | 26-10-19 | 18:41

Gaat Tom Staal strontwater drinken, varkentjes wassen en boertjes laten? Dat is goed voor het topboervriendelijke GS profiel. Ook Bob de Bouwers verdienen het dat er harten onder de riemen gestoken gaan worden. Waarom is het zo stil om hen?

Eeuwig..Op..Vakantie | 26-10-19 | 18:17 | 1

Met Nederlandse subsidie wordt in de VS een oerbos gekapt, om hier als pellets afgefikt te worden. Totaal niet CO2 neutraal, want dat bos staat er niet meer, en zal nooit meer in dat tempo op die oppervlakte CO2 opnemen. www.ad.nl/buitenland/boze-amerikanen-...

De klimaatreligie is nu zo ontspoort dat we betalen voor extra CO2 in de lucht.

Feynman | 26-10-19 | 18:17 | 5

Briljant: Biomassa geldt in het land van herkomst. We halen het uit de VS, want die doen niet mee aan Parijs. We kunnen dus zoveel halen als we willen. Fuck the climat.

Dr_Prepper | 26-10-19 | 18:39

Niet juist, als er nieuw bos wordt aangelegd neemt dat juist CO2 op, volgroeid bos neemt geen CO2 op afsterven en nieuwgroei houdt elkaar daarbij in evenwicht. Alleen het verbranden van hout geeft een hoop CO2 wat slechts zeer geleidelijk weer wordt opgenomen door nieuw bos. Overigens dat de klimaatreligie volkomen ontspoort is wel juist, met krankjorume warmtenetten. Ons moet angst aangejaagd worden over de klimaatcrises, terwijl we ons juist geen zorgen hoeven te maken over de migratiecrises, dat is helemaal geen cirises enkel een exploderende bevolking in nederland de vraag is alleen las de autochtonen afzien van kinderen wie gaan dan de uitkeringen van de allochtonen betalen?

bijna_raak | 26-10-19 | 18:42

@bijna_raak | 26-10-19 | 18:42: Ehh, een oerbos laat continu vastgenomen koolstof bij afsterven op de grond vallen, en dat stapelt op naar veen, bruinkool, steenkool of andere fossiele brandstoffen. De nieuwgroei is echt afhankelijk van CO2 uit de lucht. www.duurzaamnieuws.nl/jonge-bossen-ne...

Het is waar dat nieuw bos in de eerste twintig jaar NOG meer CO2 opneemt, maar de balans van oerbos is niet NUL zoals jij stelde. Het meeste oerbos wordt platgebrand of gekapt voor akkerbouw of gewoon verschraling naar prairie achtige gronden, waar veel minder groeit en dus veel minder CO2 wordt opgenomen.

Biomassa uit oerbos, zonder een bos terug te planten, veel energie te verspillen bij het maken van pellets of transport is gewoon echt gestoord.

Feynman | 26-10-19 | 18:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Realiseer me nu pas dat groot deel van wat we inademen niet halal is. Ik ruik kansen....

Quatzimodo | 26-10-19 | 18:13 | 2

Nee joh, das kebab

Omebert | 26-10-19 | 18:18

Het ganse land is haram, terwijl het toch al 2000 jaar bij ons continent hoort volgens iemand.

Aap Noot Miesje | 26-10-19 | 18:51

Mag niet. Past niet in het GL plaatje dat boeren de duivel zijn en dat iedereen en zijn ouwe moer stikstof aflaten moet kopen.
Boeren moeten kapot en daarom zal er wel weer een GL spin komen om dit negatief te draaien.
U zult geen eigen initiatief nemen op milieugebied.

JanVergoor | 26-10-19 | 18:13 | 1

Boeren doodmaken is het doel, dingen als stikstof zijn slechts een middel. Dus alles wat dat doel in de weg staat, moet ook kapot. Dit project draagt niet bij aan het doodmaken van de koelakken en is dus een fout project. />GLD666

5611 | 26-10-19 | 19:12

Ja maar, dat mag niet! Waartegen moet men straks weer tekeer gaan als het klimaat gered is ?

vmk | 26-10-19 | 18:13

precies, inovatie.
en niet wat ze willen en ons kapotbelasten

alexserienummer | 26-10-19 | 18:09

Mest is gewoon een duur woord voor faeces.

RickTheDick | 26-10-19 | 18:09 | 1

Die is lollig.

Knarf9999 | 26-10-19 | 18:12

En er zitten geen salesmensen, ceo's, externe aandeelhouders en andere mee-eters bij die ook nogs eens keer heel duur zijn? Gewoon lekker helemaal zelf gedaan?
Het kan dus wel.

kloopindeslootjijook | 26-10-19 | 18:08

Kan zo'n bruine stroom generator ook in het klein worden gebouwd, voor thuis? Dan kan de energie die het me kost om het avondeten eruit te persen weer terug worden gewonnen.

Alfred E. Neuman | 26-10-19 | 18:07 | 2

Misschien kan Schranz Timmerfranz, als mens, toch nog van nut zijn... die kan gaan terugleveren..

Mogwai | 26-10-19 | 18:13

Zoek eens op YT Biogas.. genoeg DIY te vinden..

photto | 26-10-19 | 21:27

Wat word ik toch overal schijtziek van. Floegtelingen zijn zielig, ik maak het klimaat kapot en de europesche unie is goed want trump is boef. Godzijdank is alles op te lossen door mij meer belasting te laten betalen, de accijnzen op te schroeven en de pensioenen te korten.

opblaasschaap | 26-10-19 | 18:06 | 4

Wat stel je voor? Allemaal hetzelfde salaris?

kloopindeslootjijook | 26-10-19 | 18:10

@kloopindeslootjijook | 26-10-19 | 18:10: Hier in de VS begint met serieus werk te maken van het basis inkomen (universal basic income - UBI) waarbij elke volwassen Amerikaan 1000 dollar per maand krijgt. Middels een betaalde baan kun je dit aankomen aanvullen.

1000 dollar per persoon lijkt misschien veel, maar je bent in 1 klap van vrijwel alle toestagen en subsidies af. Hierdoor heb je ook minder personeel nodig bij de verschillende instanties voor toewijzing en controle. Door het basis inkomen komt ook de bijstand en het (aow) pensioen te vervallen. Uiteraard kun je nog wel een aanvullend pensioen opbouwen voor hogere inkomsten op je oude dag.

Die 1000 dollar per maand is ook voldoende voor iedereen om te gaan studeren, want is voldoende voor huisvesting (dormrooms) en lesgeld.

Het wordt inmiddels door net iets minder dan de helft van de Amerikanen ondersteund (onder zowel Republikeinen en Democraten).

Het heeft ook positieve sociale effecten. Achterstandwijken krijgen meer inkomen zodat deze echt opgeknapt kunnen worden. Misdaad ga je nooit helemaal voorkomen, maar je bied een hoop mensen wel een weg uit de criminaliteit. Ik had het al eerder over studeren, maar ook kunnen mensen welke geen werk hebben, nu gemakkelijk vrijwilligers werk doen. Het basis inkomen kan de algemene levensstandaard flink verbeteren..

De Amerikaanse overheid is nu ruim 5 biljoen dollar (5 trillion dollar) bruto op jaarbasis kwijt aan uitkeringen, toeslagen, subsidies en personeel. Een deel komt ook weer terug in de vorm van belastingen, maar laten we dat voor nu buiten de berekeningen houden. 300 miljoen Amerikanen elke maand 1000 dollar geven, komt neer op 12.000 dollar op jaar basis, dus 3,6 biljoen op jaarbasis. Stel dat daar nog 400 miljard aan overige kosten bij komt (zoals administratief personeel), dan kost het in totaal 4 biljoen op jaarbasis en bespaart de overheid 1 biljoen (1000 miljard!) op jaarbasis..

TuurlijkNiet | 26-10-19 | 20:21
▼ 1 antwoord verborgen

Nu houdt dat water in de mest wel lekker de ammoniak vast. Misschien juist een idee om via dat filter schoon water aan de mest toe te voegen en algen te kweken of zo.

frank87 | 26-10-19 | 18:06

Ik snap het niet. Mooi initiatief, en nu?

beldewouten | 26-10-19 | 18:04 | 3

Poep weg.

kloopindeslootjijook | 26-10-19 | 18:08

Niet te bedoeling dit. De bedoeling (D66) is: weg met de boeren.

jan99 | 26-10-19 | 18:34

@jan99 | 26-10-19 | 18:34: Inderdaad. Want het kan toch niet zo zijn dat de vervuilende stikstof-producerende massa-immigratie stagneert! [/D666modusoff]

Aristotalloss | 26-10-19 | 18:56

Het moet niet veel gekker worden.

Dit zijn nu de nieuwe varkens? veeg en roet {piet} varkens?

Meesteres Belgie | 26-10-19 | 18:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken