Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Vrrroempartij remt voor stikstof. Van 130 naar 120 op 4 snelwegen, A2 Maarssen-020 blijft 100

Slecht nieuws voor Doorrijdend Nederland

zin om 130 te rijden NU

O o o wat is 130 rijden toch heerlijk. Kom je ergens op een snelweg terwijl je 110 rijdt, mag je nog eens 20 harder! Vroem vroem vroem zeg je dan tegen jezelf terwijl je het gaspedaal nog maar eens lekker intrapt, wat fijn dat wij in Nederland 130 kilometer per uur mogen rijden van de lieve mensen in onze regering. Tranen van geluk huilend geef je het aan je binnenspiegel bungelende beeldje van Sint Melanie de Snelle van 's-Gravenhage, beschermheilige van alle 130 rijders, een handsfree zoen. Voorbij zijn die dagen dat wij met 120 kilometer per uur over de snelweg tuften, terwijl we eigenlijk 43 seconden eerder thuis hadden kunnen zijn. We mogen nu 130 in dit land, dat pas met een snelheidslimiet van 130 echt ons land is. Als wij ooit nog eens een kind zouden krijgen, zouden we het 130 noemen. Nou mooi niet lui. Want vanwege het jarenlange gestikstofsjoemel gaat op vier snelwegen in de Veluwe de maximumsnelheid OMLAAG van 130 naar 120 en mag u op de A2 tussen Maarssen en Amsterdam nog steeds maar 100. Niks te vroem vroem. Rem rem.

Reaguursels

Inloggen

"eigenlijk 43 seconden eerder thuis"
Ohnee, toch niet, de bouw van je nieuwe huis is ook stopgezet.

noerg | 03-09-19 | 07:11

We koppelen IQ aan een kentekenhouder en vervolgens kentekens aan een rijbaan.
Links/slim mag 130, rechts/dom mag 90. Van baan wisselen is verboden.

Epistulae_Morales | 03-09-19 | 01:10

Dat die millieu-kwabbernoten ook ff de schade van een haperende economie voor hun rekening nemen! Kudtvolk! Autos=mobiliteit werknemer=motor van de economie. Hebben die linkse hufters ff niet meegekregen op school, tussen het blowen door!

Nederlanddraaitdoor | 03-09-19 | 00:22 | 3

En u denkt dat die 43 seconden eerder op uw oninteressante kutkantoortje met je oninteressantevkutbaantje, of op de terugweg, 43 seconden eerder bij je oninteressante kutwijf zijn, enige economische impact heeft?
Hoe dan?

Epistulae_Morales | 03-09-19 | 00:32

Dat is niet zo moeilijk. Je bent al die auto's eerder kwijt, waardoor je minder snel filevorming krijgt. Zie het als water. Hoeveel liter water kan je vervoeren die een buis met een capaciteit van 120l/s en hoeveel door een buis van 130l/s? Volgens de redenatie dat langzamer rijden tot minder filevorming, moet je deze theorie eens nagaan. Je hebt een buis van 130l/s en dan stop je er een stuk van 80l/s in. Volgens de links mens kan er dan méér water doorheen... Juist ja..

Afrikanerhart | 03-09-19 | 07:48

@Afrikanerhart | 03-09-19 | 07:48:

Sterk!

Buiten dat is het niet één waterleiding met een vertraging van 43 seconden, het zijn er ettelijke duizenden..

NumbNuts | 03-09-19 | 12:16

Doen ze ook gelijk de minimum snelheid omhoog?
Want met 70 invoegen is echt gevaarlijk menschen!! Wie dat doet mag van mij per direct geraakt worden door een tientonner. Iedereen die als autobestuurder dezelfde snelheid of lager dan een vrachtauto rijdt is echt een gevaar op de weg. En dan iets voor de droeftoeters die denken dat in het midden rijden op een driebaansweg rechts genoeg is.... dit is een vorm van links rijden. Op de rechterbaan ligt ook asfalt hoor. Je bent een hinder! Optyfen naar rechts!!
De frustratie zit hoog zoals je ziet. En als laatste... driekwart op een rotonde is eigenlijk gewoon links afslaan, gebruik je knipperlicht dan ook gewoon

TriangelJosti | 02-09-19 | 23:32 | 1

Kon mij aan al het genoemde inderdaad ook zeer storen. Woon nu in een land waar iedereen schijt heeft aan letterlijk elke verkeersregel. Tegem verkeer in, geen richting aangeven, stoplichten negeren etc. Moet je zeggen, het irriteert me raargenoeg minder. Je weet altijd dat het meest onberwachte kan komen en uiteindelijk regelt het zichzelf altijd wel.

Forex | 03-09-19 | 01:18
-weggejorist-
poisonivy | 02-09-19 | 22:44 | 1

Langer op de weg. Dus meer tijd om ongelukken te maken

metdedag | 02-09-19 | 22:00

Het interessante clubje deugmensen doet maar. Ik kom daar nooit. Snelheid mag van mij naar 90 km/uur. Daar zal de Veluwe echt van opknappen.

metdedag | 02-09-19 | 21:54

130km/h is ook dikke onzin in Nederland dat was gewoon een verkiezingspuntje om meer stemmen te krijgen. Overal in Nederland de snelheid op 100 km/h op de autosnelweg zou veel beter zijn voor de doorstroming van het verkeer. En de tijdwinst vergeleken met 130km/h is minimaal. Veel minder brandstofverbruik minder slijtage aan de auto en je komt veel relaxter aan op je bestemming.

simpel_vruchtje | 02-09-19 | 20:51 | 2

Zoals nu bepaalde tijden 130 anders 100 of 120 is toch prima. Als er file is is 130 sowieso niet haalbaar. Dan rij je automatisch langzamer. Verkeer past zich vanzelf aan. Daar hoeft de max snelheid niet voor worden aangepast. Bovendien, was het streven van de regering om iedereen morgen aan de stekkerauto te krijgen. Dus welke co2?

upbeat | 02-09-19 | 21:39

@upbeat | 02-09-19 | 21:39: Niet proberen logica in te zetten tegen GroenLinks volk. Dat werkt niet.

Pierre Tombal | 02-09-19 | 22:45

Beuh... Op genoemde trajecten ben ik al blij wanneer ik gemiddeld meer dan 70km/u weet te halen. Waar ik dan weer wel echt een schurfthekel aan heb is dat ze in het weekend op een nagenoeg lege weg de spitsstrook openstellen, hetgeen dan uiteraard als nevengevolg heeft dat de maximumsnelheid wordt teruggezet naar 100km/u en dan staat er natuurlijk ook zo'n GroenLinks supporter met z'n camera langs de weg om te zorgen dat je het zal weten wanneer je die flauwekul ook als zodanig behandelt.

Pierre Tombal | 02-09-19 | 20:30

Trap er niet in, de lucht boven onze potlood stip Nederland blijft niet langer dan een week, bij storm uit het oosten hebben we in een dag Duitse lucht.
Coriolis effect dat gezeur is tekenend voor de ondeskundigheid van de staten generaal en de politiek in het algemeen.
Een weerman krijgt dit echt in de eerste les.

Pensionista | 02-09-19 | 19:52 | 4

Gek word je van die ondeskundigen. Het ""klimaatprobleem"" wordt veroorzaakt door de windmolens. Deze halen energie uit de wind waardoor de hoge- en lagedrukgebieden gefrustreerd raken. Wie wind oogst zal storm zaaien.

poisonivy | 02-09-19 | 22:55

@Wolfje_Tungsten | 02-09-19 | 20:06: NOx is geen broeikasgas. Het is wel kankerverwekkend in hoge concentraties ( longoedeem) maar hogere concentraties vind je juist in steden, daar waar het niet zo makkelijk doorlucht.
Dat zou ook de reden moeten zijn voor een emissielozo auto. Je kinderen niet rond laten lopen in die gore lucht.

Epistulae_Morales | 03-09-19 | 00:39

@Epistulae_Morales | 03-09-19 | 00:39: Hou toch eens een keer op, mafklapper. De lucht is nog nooit zo schoon geweest als nu.
Heb je wel eens in de seventies in de file gestaan? Toen kon je de auto's echt proeven. Maar dat zal wel niet, je komt op mij meer over als een gefrustreerd teer sneeuwvlokje.
Ja, OK, nu doe ik ook eens een Ad Hominem. Groeten thuis.

Kinkfactor | 03-09-19 | 02:49
▼ 1 antwoord verborgen

Maar ik rij in een TESLA, HOEZO moet ik dan ook 110 rijden? Pure discriminatie!

Extra.Paracetamol | 02-09-19 | 19:46 | 6

Gewoon een adviessnelheid voor elektrische auto's buiten de spits. Dan wilt iedereen een elektrische auto zonder dat de overheid er subsidies tegenaan moet gooien.

Alexander des Burgus | 02-09-19 | 20:59

Die auto rijdt zichzelf. Ik kan bijkans een krant lezen onderweg naar mn werk. 90, 100, 120.. who cares.
Daarnaast is een Tesla bijna een garantie dat je werk hebt waarbij je niet zoveel haast hoeft hebben omdat je over je eigen werktijden gaat als eigenaar.

Epistulae_Morales | 03-09-19 | 00:42
▼ 3 antwoorden verborgen

De nieuwe linkse ideologie gaat nog wel geüpdatet worden.
Een doodsleer.
Een deprimerende zelfmoord-logica als hoogste goed / noodzaak.
Want er is geen oplossing.
En we gaan er allemaal aan. Piep.
Hoe gaat de benauwd aanlopende linkse taal veranderen?
Dat er met minder snelheid vanzelfsprekend 10%, of wel 19% extra Co2-uitstoot gereduceerd wordt; maar hé, u snapt toch wel dat 't 'n druppel op de gloeiende plaat is, omdat overal in de wereld de productie, en dus ook de Co2-uitstoot gaat toenemen? Oja.
Die vervelende waarheid ook, maar goed, we steken de kop wat verder in 't zand.
Hoera, de oplossing voor GroenLinks wordt, dat er helemaal géén auto's meer worden toegestaan, zonder dat je vooraf voor 'n ritje een vergunning hebt aangevraagd, om de noodzaak voor 't autoritje te hebben aangetoond.
Onder 't motto: u denkt toch niet zomaar ons milieu en ons klimaat te kunnen belasten met uw afschuwelijke auto (?), zonder dat wij op Chinese wijze dat hebben goedgekeurd (met extra negatieve afschuw-punten voor duurdere heffingen)
Deze ontwikkeling is logisch, en al veel eerder gezien.
De nieuwe speeltjes zijn voor de rijken. (zomaar reizen / zomaar vakanties)
Zodra 't proletariaat dat ook wil gaan doen, wordt het verdacht gemaakt, (vliegschaamte) en is 't speeltje daarna niet meer te betalen voor iedereen.
Cirkeltje rond.

Der Paulie | 02-09-19 | 19:46

Bomen, vogels, dassen, korenwolven, zure regen, geluidsoverlast, fijnstof, CO2, stikstof. Tis toch fijn om te weten dat die natuur/milieu/klimaatgekkies steeds wel weer een nieuwe reden weten te bedenken om automobilisten mee te kunnen pesten als het vorige fabeltje aan shockeffect / nieuwswaarde heeft ingeboet.

Mark zit te Dutten | 02-09-19 | 19:39

Als auto's nou boven de grond zouden zweven op een magneetveld met de achterkant wat hoger, glijdt de auto dan naar voren? Dan heb je geen aandrijving meer nodig.

kloopindeslootjijook | 02-09-19 | 19:14 | 1

Achterkant hoeft niet hoger maar het is wel de oplossing voor fijnstof van banden en remschijven. En je hoeft geen giftige accu's meer te maken.

hustler01 | 02-09-19 | 19:30

Zal dat even schelen zeg.
Heeft iemand al uit kunnen rekenen hoeveel elektrische auto's er via belastingvoordeel hadden kunnen rondrijden voor het belastingvoordeel van 1 Tesla?
Of ging het niet om het milieu.

kloopindeslootjijook | 02-09-19 | 19:05 | 1

Een Tesla is electrisch, dus je vraag slaat echt als kut op Dirk.

Epistulae_Morales | 03-09-19 | 00:44

Eerst fijnstof, toen ultra-fijnstof, toen CO2 en nu weer stikstof. Dadelijk weer iets nieuws.
Stop al dat klimaatgeld in innovatie ajb.

Zalluf | 02-09-19 | 18:48

Zal mij een worst wezen. Kom ik ipv van 6:00 uur, 6:05 uur bij mijn baas.

thekolere | 02-09-19 | 18:47

Is het technisch niet zo dat uitstoot gerelateerd is aan de toeren van de motor? Dus 130 in 6e versnelling stoot minder uit dan 120 in 4e versnelling? De snelheid van de auto zou dus niet leidend moeten zijn maar het aantal toeren van de motor? En aangezien we allemaal electrisch gaan rijden (hahahaha) zou 130 of 120 weinig verschil moeten maken.

TilburgDeGekste | 02-09-19 | 18:42 | 2

120 in je 4 als je er 6 hebt?

kloopindeslootjijook | 02-09-19 | 19:08

Uitstoot is gerelateerd aan hoe efficiënt je motor werkt.
Temperatuur, snelheid en toeren moeten daarbij in balans zijn. Daarbij gelden ook:
Diesel is heter en produceert meer NOx dan benzine maar minder CO2
Een koude motor is ‘a bad thing’
EVs produceren 0 NOx zelf en een electriciteitscentrale werkt altijd vele malen efficiënter dan een automotor, los van distributie, oorlog, middeleeuwse regimes en burka’s

Bonus:
waterstof fuelcell auto’s produceren ook NOx

Epistulae_Morales | 03-09-19 | 00:50
-weggejorist-
habemuspapam | 02-09-19 | 18:31

één Europa of ieder voor zich. Bij de buren gewoon voluit 220 rijden en bij ons gewoon constant remmen vanwege de stikstof. Vervolgens waait die stikstof vanuit Duitsland ons land binnen en heb je nog niks. Mensen... hier hoef je niet voor gestudeerd te hebben. Of iedereen stikstof verminderen of allemaal normaal doen maar niet altijd als Nederland het braafste jongetje van de klas willen zijn, dat gaat echt irriteren.

habemuspapam | 02-09-19 | 18:31 | 4

@captainobvious | 02-09-19 | 18:53: Dat verschil zit hem vooral in de hogs dichtheid van scheepvaart bewegingen. Een vrachtschip is ongeveer 30 tot 40 keer zo goor als een parkeerplaats vol moderne vrachtauto's, qua uitstoot.

CynicalBastard | 03-09-19 | 08:07

@CynicalBastard | 03-09-19 | 08:07: Ships’ detrimental impact on air quality continues to increase as the sector grows. Land-based emissions – SOx and NOx – on the other hand, particularly from fixed installations, have been reduced dramatically at great cost. NOx from shipping is set to exceed NOx from all EU land-based sources in the coming decade.”
Dat is dus meer gore lucht van scheepvaart dan van industrie, energievoorziening, landbouw en verkeer bij elkaar. Maar onze leiders blijven aankloten tegen 10% van het probleem met milieuzones, dieselregeltjes, accijnsverhogingen en stekkersubsidies, het betere burgertjepesten, terwijl de gore bagger over het water tot zowat in het hart van elke binnenstad uitgebraakt kan worden.
www.transportenvironment.org/what-we-...

CynicalBastard | 03-09-19 | 08:19
▼ 1 antwoord verborgen

Daar is een website voor. Autobahn speed hunter.

Karelknetter | 02-09-19 | 18:29

Gewoon alles lekker 100. Scheelt ook nog eens een hoop borden.

prutsmaster | 02-09-19 | 18:09

Kunnen ze in die ballenbak die ze Tweede Kamer noemen niet eens serieus aan het werk gaan? Ik word onderhand zeeziek van dat constante gemorrel en geklooi met maximumsnelheden. Het moet een ongelofelijk gevoel van macht geven hele volksstammen van bovenaf op allerlei manieren te dirigeren, maar er wordt nooit eens serieus onderzocht of dit soort geneuzel ook zin heeft. Altijd is er weer een smoes, nu weer HET KLIMAAAAAAAT. Gek word je ervan. Droeftoeters, ga es werken, joh!

Datsun_Cherry | 02-09-19 | 18:00

120 of 130 het maakt echt geen fluit uit. Mijn part maken ze er 110 van, zal er niet wakker van liggen. Als ik wil doorrijden ga ik wel naar onze oosterburen.

petros666 | 02-09-19 | 17:39 | 1

Ik vind het persoonlijk best wel een omweg om via een Duitse autobahn naar Made te rijden.

Datsun_Cherry | 02-09-19 | 17:52

stiekem mag alles

Damien368 | 02-09-19 | 16:23

Overal waar 3 banen liggen geen snelheidslimiet meer voor elektrische auto's. Dat zal de verkoop van elektrische auto's goed doen. Dat is pas goed voor het milieu!

omwenteling | 02-09-19 | 16:18 | 1

IDD. en met een rails in het midden van een rijbaan dat voor prik de elektro bakkies laat rijden. Kunnen we mooi onderweg in een treintje eindelijk onze tijd nuttig besteden. En compenseren we ,door het gebruik van de rail en prik, de overheid ook weer voor de gederfde inkomsten uit benzine / diesel.

Widios | 02-09-19 | 16:35

Gewoon burgertje pesten onder het mom van milieu.
Wat doorzichtig

Het leven is zwaar | 02-09-19 | 16:15

Gewoon burgertje pesten onder het mom van milieu.
Wat doorzichtig

Het leven is zwaar | 02-09-19 | 16:15

Als ik langer onderweg ben, stoot ik meer uit per km !

Reden | 02-09-19 | 16:14 | 3

Dit is echt zo'n onzinargument. Bij 110 km/h stoot je veel minder uit dan bij 130 km/h.... dat je er dan een minuut langer over doet maakt niet uit

Insan3 | 02-09-19 | 17:47

@Insan3 | 02-09-19 | 17:47:
Langs dat argumentkunnen we wel overal 50 gaan rijden: scheelt toch maar een paar minuutjes. Of 10, scheelt toch nog maar een paar minuutjes.

Chiant | 02-09-19 | 18:59

Als je loopt dan wordt je dus ook vermoeider dan dat je rent?
De logica van een reaguurder. De luiheid is zo geïnstitutionaliseerd dat alles wat met arbeid te maken heeft wordt omgedraaid.

Epistulae_Morales | 03-09-19 | 00:54

Bij de Oosterburen knallen we lekker met 200km/u over de linkerbaan. En hier zeuren we over 120-130. Er zijn gewoon zat plekken waar je makkelijk veel harder dan 130 kan rijden.
Mag een Tesla wel 200, want geen uitstoot?

omwenteling | 02-09-19 | 16:11 | 5

@Nummer 14 speciaal | 02-09-19 | 17:13:
Nou in ieder geval tussen Babberich en Oberhausen. Verder in Beieren bijna overal, behalve bij een Kreis of nabij een stad.

Chiant | 02-09-19 | 19:34

@Nummer 14 speciaal | 02-09-19 | 17:13:
Maar u vroeg er 3, u krijgt er een stuk of 80...
autobahnspeedhunter.de/

Chiant | 02-09-19 | 19:37

@Chiant | 02-09-19 | 19:37: Bedankt voor kaart. Die kende ik nog niet. Maar de vraag is er niet mee beantwoord.

Nummer 14 speciaal | 02-09-19 | 20:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is zo druk op de wegen omdat veel mensen naar hun bullshit job moeten rijden. Daar ligt de oorzaak. Meer asfalt/ov is symptoombestrijding.

Diotima | 02-09-19 | 16:06 | 1

bullshit job? Diotima werkt niet c'kers?

Sjaak Faal | 02-09-19 | 17:16

Wij rijden een paar keer per maand heen en weer naar het Brabantse land, van hieruit ca. 200 km, waarvan iets meer dan 150 km snelweg, A28-A27, of soms A28-A50-A59.
Als we niet gehinderd worden door files, maakt het geen moer uit of ik 120 op de teller rijdt of 130 (waar het mag, want overal liggen stukken 100 km/uur). Nogmaals, zonder files varieert het van 2 uur 15 minuten tot 2 uur 20 minuten. Bij druk verkeer vrijwel altijd 2 uur 30 minuten.
Nou, van dat verschil ligt een mens dus echt wakker!
De hoge vermogens van veel luxe wagens (merendeel lease?) baren me veel meer zorgen. Het schijnt dat sportieve rijders dan ineens last krijgen van kramp in hun rechtervoet en vervolgens niet goed weten hoe ze met dat ronde wiel voor hun neus moeten omgaan. Bovendien blijkt sociaal gedrag dan ook vaak geblokkeerd door de een of andere zenuwaandoening.
En hun tijdwinst? Stress, stress en nog eens stress!

L.E. Raar | 02-09-19 | 15:55 | 1

rijd - stoute ikke

L.E. Raar | 02-09-19 | 16:42

Goed nieuws voor stikkend Nederland.

Ignatius J Reilly | 02-09-19 | 15:47

Zullen we in het hele land gewoon eens dezelfde snelheid gaan rijden ipv. elke 100m te wijzigen? Op de snelwegen overal altijd 100km/h. Klaar, simpel, prettig, goed voor de doorstroming, en guess what: met 100km/h kom je ook gewoon op je bestemming. Waarschijnlijk zelfs sneller omdat het files scheelt als iedereen overal dezelfde snelheid heeft.

Opslag Medium | 02-09-19 | 15:28 | 3

Gewoon overal 140. Als het druk is rijdt men automatisch langzamer, dus geen noodzaak tot betutteling. In rustige setting is ook 150 prima verantwoord. De lagere maximumsnelheden zijn er enkel om de staatskas te spekken. Het zijn verkapte belastingen, meer niet.

Joostmochtnietsweten | 02-09-19 | 15:35

Opzouten met die snelheidsduivels op de linkerbaan. Mensen overschatten hun auto en rijkunsten. Gewoon beschaafde snelheden.

Papa Jones | 02-09-19 | 15:42

@Papa Jones | 02-09-19 | 15:42: klopt 45 kmh. Zeer beschaafd voor papie

Trumme | 02-09-19 | 16:39

Gewoon in een straal van 50 km rondom Amsterdam de v max verlagen naar 60kmh, klaar.

Henk de Vries2074 | 02-09-19 | 15:16

Vanavond in Zaandam Thierry toch eens vragen wat hij ervan vindt nu hij geen chauffeur meer heeft.

Musset | 02-09-19 | 15:04

De uitstoot van van fijnstof, stikstof en andere onwelgevoeglijke stoffen kan beperkt worden door de uitstoot van mensen te vergroten.
Of is deze wetenschappelijk te onderbouwen mening nicht salonfähig?

Schadenfreude | 02-09-19 | 15:03

Op zich lijkt mij 140 ook prima, je hoeft niet zo hard maar val mensen die dat wel willen niet lastig.

Flashheart | 02-09-19 | 14:52

Burgertje treiteren, niets meer en niets minder.

Short | 02-09-19 | 14:50

Natuurlijk is 130 in NL zeker WEL een grote vooruitgang. Daar waar de kleinste minderheden met een grote bek altijd gehoord worden en voorrang krijgen, daar is de verhoging naar 130 wél een groot accent verschil. En dat had zo moeten blijven. In de oude situatie mocht je er 120 en stond er altijd file (stikstofCO2desdoods!) maar Pimfortuynmoordenaarsnest "Milieudefensie" heeft lichtontvlambare beroepsklagers met een (aow) uitkering opgetrommeld om zo in groepsverand de verbreding -en dus oplossing van de files- zo lang mogelijk gefrustreerd dat er wel een deal uit MOEST komen waarbij de automoblist ook moest boeten. Maakt niet uit hoe, en of het wel zin heeft. Boeten zullen ze. Dus werd het 100. Te idioot voor woorden op die landingsbaan, zonder enige bebouwing van betekenis in de wijde omtrek. Dus terecht dat Melanie er 130 van wil maken in nacht + overdag. En nu gaat dat laatste niet door. Echt, wat een limietloze stupiditeit is dit! Grenzeloos dom.

Mijnbescheidenmening | 02-09-19 | 14:48 | 5

Snachts overal 150 en overdag 140 is prima te verantwoorden. Als het druk is rijdt men toch wel langzamer.

Joostmochtnietsweten | 02-09-19 | 15:38

@Red shirt | 02-09-19 | 15:22: Ze ontstaan op plekken waar de hogere snelheid omlaag wordt gebracht. Kijk bij de ring Rotterdam, dat stuk waar je 80 moet, het stroopt altijd op.

Datsun_Cherry | 02-09-19 | 17:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Even een denkvraagje. Als we allemaal elektrisch gaan rijden, kan de maximumsnelheid dan weer omhoog ?

Nummer 14 speciaal | 02-09-19 | 14:45 | 1

Nee want dan mist Den Haag het kwartje van Kok. Dus dan gaat het boetetarief omhoog.

Joostmochtnietsweten | 02-09-19 | 15:39

Is de recente toename van bijvoorbeeld electrische "schone" auto's wel meegenomen in de berekeningen?

027 | 02-09-19 | 14:42

Stikstof.
78% van de atmosfeer is stikstof.
Het is een voedingsbron voor de natuur.
NL gaat dat aanpakken. Keihard.

MooseNL | 02-09-19 | 14:26 | 5

Het technisch- en wetenschappellijk-analfabetisme in de pers en politiek is werkelijk weer ten hemel schreiend pijnlijk.

Chuck the plant | 02-09-19 | 14:46

De zgn NOX-en

clockandhammergame | 02-09-19 | 15:12

@Chuck the plant | 02-09-19 | 14:46: TU studenten worden meestal geen journalist. Daar heeft men die alpha-nietsnutten voor die al dat exacte gedoe te moeilijk vonden.

Joostmochtnietsweten | 02-09-19 | 15:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Zo, dat was de laatste verkiezingsbelofte van de VVD.

El Rico Grande | 02-09-19 | 14:25

Andere oplossing is remigratie. Minder mensen is minder uitstoot.

Mordax | 02-09-19 | 14:20

Ik geloof dat het CO2 probleem is opgelost hè....snel is dat.

A333aan | 02-09-19 | 14:16

Ik neem aan dat de camera's al klaar hangen ?

God Zelf | 02-09-19 | 14:16 | 1

Trajectcontrole op de A2, de opbrengsten zullen al in het budget zijn verrekend. Nou niet allemaal plotseling echt 100 gaan rijden want dat leidt tot een begrotingstekort.

Voorgeenchanterikpeu | 02-09-19 | 14:35

Op de foto is dat die dikke van 48 die zwanger is of is dit weer een andere?

tragic1911 | 02-09-19 | 14:10 | 1

Vieze zweetkutten de hele dag op de stoel bietje ouwehoeren (politiek bedrijven). Ga weg. Ksst. Ksssst stink.

tragic1911 | 02-09-19 | 14:11

Voor straf ga ik daar dan in de 4e in plaats van de 6e versnelling rijden.

langelat | 02-09-19 | 14:09

Kunnen we die maximumsnelheid niet gewoon afschaffen. Onze Oosterburen hebben die ook niet

Gekke_Gert | 02-09-19 | 14:06 | 3

Das war Einmal. Tegenwoordig mag je soms ganze Strecken auf der Autobahn maar 130.

Nivelleermarionet | 02-09-19 | 14:18

@Nummer 14 speciaal | 02-09-19 | 14:44:

Wir bauen for Sie!
Dat is een probleem van tijdelijke aard.

NumbNuts | 02-09-19 | 14:47

Dit is natuurlijk erg makkelijk op te lossen door de minister:
Niet handhaven.

de voddeboer | 02-09-19 | 14:05 | 1

En als dat belastinggeld laten liggen? Van die extra inkomsten kan je een ambtenaar of duizend salarisverhogingen geven.

Beefbus | 02-09-19 | 14:10

Hoe kan je een land kapot reguleren!

redthehaghue | 02-09-19 | 13:57 | 1

Simpel.... Rutte inhuren.

Koning BongoBongo | 02-09-19 | 17:37

Heerlijk rustig gerelaxed rijden, op die A2, heerlijk.

Ko Ranzig | 02-09-19 | 13:56

Lachgas is ook een stikstofoxide. Maar dat kan blijkbaar niet verboden worden.

Stormageddon | 02-09-19 | 13:56 | 3

Welke stikstofoxide is er dan wel verboden??

Titaantje | 02-09-19 | 14:03

@Stormageddon | 02-09-19 | 14:50: heb jij zoveel salmiakdrop lopen kanen dat letterlijk alles in de wereld in zwart wit moet worden geduidt?

Epistulae_Morales | 03-09-19 | 01:01

Hoelang is het nou geleden dat die paar stukken snelweg van 120 naar 130 kmpu gingen. En waarom was dat ookal weer. En hoeveel koste dat om die borden aan te passen. En was het nou 20 of 30% meer co2 uitstoot. En werd de reistijd nou 3 of 6 minuten korter. Of werd die juist langer?
Hoe en waarom was het ook weer?
Biertje tijdens het rijden? Anyone ?

grapo | 02-09-19 | 13:54 | 1

Als je nou zelf effe de antwoorden van je vragen bij elkaar googled dan horen wij later wel weer van je...

Titaantje | 02-09-19 | 13:57

De macht van een excel-blad.

Guido | 02-09-19 | 13:51

Waarom gaan Nederlanders niet meer aan SM doen, dan hoeven we in het dagelijkse leven niet meer zo aan zelfkastijding te doen.

Dutch_Holland | 02-09-19 | 13:50

Ik heb het nut van 130 km/h nooit echt goed begrepen. Tien minuten eerder van huis gaan en 100 km/h rijden bespaart zoveel brandstof en geld...

Quib | 02-09-19 | 13:50 | 8

ALs je op den Hollandsche schnellwegen nou 120km/u zou kunnen rijden dan heb ik daar geen enkel probleem mee. Maar.... vaak haal je deze snelheid niet eens om dat er een een of andere bokkelul, een vrachtwagen met 100km/u gaat inhalen waardoor alle achteropkomende verkeer in de ankers moet. Ik zie het zo vaak gebeuren de laatste tijd en ik erger me daar wild aan.

clockandhammergame | 02-09-19 | 15:18

@Quib | 02-09-19 | 14:19: Ha, ha. Maar claxoneren is het domste wat je kan doen in de door mij beschreven situatie, ook al is het een klein beschaafd toetje want dan schrikt opa zich het leplazarus en duurt het allemaal nog veel, veel langer.

Het is alleen aan te raden als je voorganger naar voetgangers (m/v/x/) aan het staren is, met z'n telefoon bezig is, of als er een passagier is en je ziet constant die koppies naar elkaar draaien. Dan hebben ze alleen aandacht voor elkaar en niet voor het stoplicht.

EnNouJijWeer | 02-09-19 | 15:44
▼ 5 antwoorden verborgen

www.waddenacademie.nl/wetenschap/wadw...

Landbouw is met grote voorsprong de grootste bron van stikstof, en de lucht uit het buitenland.

Volkomen nitteloze maatregel dus van 130 naar 120.

VanderGeelen-Coppens | 02-09-19 | 13:49 | 4

@Titaantje | 02-09-19 | 13:53: Meh. Die industrie mag ook wel eens op de schop. Ik verbaas me er elke keer weer over hoe goed en goedkoop het vlees in buitenlandse supermarkten is... en dat het vaak uit Nederland komt. Terwijl het vlees hier (als je geen kiloknallers koopt) schreeuwend duur is en van bedroevende kwaliteit.

Muxje | 02-09-19 | 14:00

Ik heb een heel klein beetje het idee dat we het met jamaarhullie-argumentjes niet gaan redden deze keer. Dan eindigt iedere discussie in jamaarChina en zijn je kleinkinderen best wel dood.

Predateur | 02-09-19 | 15:24

Ehh. Nee .. landbouw is de grootste afnemer van stikstof, in de vorm van kunstmest. Want anders is ons eten te weinig voedzaam en zou er wereldwijd een gigantisch voedseltekort zijn. Die stikstof eet jij op.
En als je dan een boertje laat, dan denk je dat je een slimme opmerking hebt gemaakt..
Maar helaas..

Epistulae_Morales | 03-09-19 | 01:04
▼ 1 antwoord verborgen

En nu zie je dus wie er WERKELIJK de baas is in Nederland. Niet de regering, niet het parlement, maar een of ander D'66 rechtertje.

EnNouJijWeer | 02-09-19 | 13:49 | 3

Aparte gedachtegang, aangezien een rechter alleen maar toeziet op naleving van de door de regering gemaakte en door het parlement goedgekeurde wetten.

Titaantje | 02-09-19 | 13:55

@Titaantje | 02-09-19 | 13:55: Neen, neen, neen
Sommige rechters gaan mee in wat VVD ministers zeggen tegen het OM. Andere rechters interpreteren de wet of consulteren met collega's tijdens etentjes over de te volgen koers.

Beefbus | 02-09-19 | 14:09

@Beefbus | 02-09-19 | 14:09: Vooral met dat 'interpreteren' zie je inderdaad vaak een erg kromme gedachtengang. En met 'consulteren' bedoel je natuurlijk dat ze onderling afspreken wat ze er zelf van denken en hoe ze de rijen gesloten kunnen houden.

Het is een beetje alsof je zegt 'Ik moet meer bruin brood eten" en dan een paar dagen later ergens een tosti wil bestellen, dat zo'n rechtertje dan naast je tafel staat, belerend wijsvingertje omhoog, en dan aan je gaat uitleggen de je zelf zei dat je meer bruin brood moet eten, dan de tosti met wit brood bereid wordt en dat jij dus niet voor jezelf mag beslissen dat jij nu eigenlijk WEL die tosti wil eten.

Hoog tijd voor een 'Niettegenstaande' clausule. Die gebruik je dan vooraan:

"Niettegenstaande bestaande wet- en regelgeving omtrent _____ is het noodzakelijk dat _______". Daarmee geef je dan aan dat een en ander op gespannen voet kan staan met iets wat je eerder beslist hebt, maar dat het onderhavige prioriteit heeft boven die eerdere beslissing. Als het parlement daar met een gewone meederheid mee instemt, is alles netjes democratisch besloten.

EnNouJijWeer | 02-09-19 | 14:31

Tussen Amsterdam en Maarssen is een stuk uit de ozonlaag. We moeten op dat stuk ook voortaan met een gasmasker rijden.
Of is het een verdienmodel voor de staat ?

Kamervraag | 02-09-19 | 13:47

Mag je met een tesla dan wel 130?

jan7672 | 02-09-19 | 13:46 | 3

Nee want alleen rijke mensen hebben een Tesla. En vanwege de verkeersveiligheid: als sommige mensen harder mogen zouden anderen zomaar van schrik de vangrail in kunnen sturen.

Muxje | 02-09-19 | 13:49

@Muxje | 02-09-19 | 13:49:
Vond het een reeële vraag. Het vonnis gaat over de uitstoot van een auto, dus geen andere dingen erbij gaan halen....

the namster | 02-09-19 | 14:12

Nou ja.. feitelijk zouden die vrijstelling kunnen krijgen ja.
Maar.. dat gaat natuurlijk niet gebeuren. De maatregel is bedoeld om extra inkomsten binnen te harken nu blijkt dat het aantal verkeersovertredingen door te hard rijden afneemt

Epistulae_Morales | 03-09-19 | 01:06

Ik moet nog maar zien hoeveel effect het heeft. Voor heel veel mensen en dan vooral de lieden die de brandstof niet zelf hoeven te betalen is de maximum snelheid niet meer dan een vrijblijvende suggestie. Sowieso is 130 rijden op een postzegel van de gekke.

matatwork | 02-09-19 | 13:45

Nee echt ? Heeft het kabinet nou werkelijk geen andere prioriteiten ?

Datgingniegoed | 02-09-19 | 13:45

Om stikstof tegen te gaan lijkt het mij verstandiger om op ALLE snelwegen dezelfde snelheid aan te houden ongeacht tijd, locatie, drukte, spitsstrook (deze moet je helemaal afschaffen). Daarnaast zou het ook een aanrader zijn om alle voertuigen dezelfde snelheid te laten rijden. Hoe minder een auto hoeft te remmen des te beter het is voor de uitstoot van stikstof.

Max7310 | 02-09-19 | 13:41 | 1

Files opheffen dus.

arie-hoax | 02-09-19 | 13:45

Dit land bedekt 0,0001 van de aarde.De rest van de wereld trekt zich in daden nergens van aan.Ja op een congres of zo doen ze net alsof ze dit belangrijk vinden.
En hier willen ze roomser dan de paus en zijn vrouw zijn.
Onnozele stakkers!!!

pejoar | 02-09-19 | 13:40 | 1

Ssssstt, geen expliciete waarheden gaan vertellen. Deze moet ik vaker gaan gebruiken : NL bedekt 0,0073% van de aarde, gedraagt zich als 10%....

the namster | 02-09-19 | 14:25

Het was ook maar een dingetje voor de verkiezingen hoor. VVD je weet toch?

drs. P | 02-09-19 | 13:39

Overbevolking.

aartvantiemenvanjand | 02-09-19 | 13:39

Gelukkig woon ik vlakbij de Duitse grens, paar minuutjes 130 en dan vol gas de A31 naar beneden af. Beter dan dat gemeut en getreuzel op de NL wegen.

Mr. Bigglesworth | 02-09-19 | 13:39 | 1

Volgens mij kom jij niet vaak in Duitsland

Nummer 14 speciaal | 02-09-19 | 17:20

Wat maakt het uit. Ik rij nooit harden dan 90-100 kmu op de snelweg. Raampje open. Muziekje aan. Laat anderen maar stressen.

Red shirt | 02-09-19 | 13:38 | 4

Fileberichten : Op de A5431 is er sprake van 7,5 km langzaam rijdend gestrest verkeer. Nou moe, zegt Red shirt, ik zie helemaal geen file.... Kijk eens in je achteruitkijkspiegel !!

the namster | 02-09-19 | 13:46

Jaha, kijk daar gaan we al, Raampje open dat komt de aerodinamica en dus stikstof uitstoot niet ten goede. FOEI!

Datgingniegoed | 02-09-19 | 13:49

@the namster | 02-09-19 | 13:46: U zult mij niet betrappen op bumperkleven.

Red shirt | 02-09-19 | 15:38
▼ 1 antwoord verborgen

Nederland is te vol, zegt de rechter eigenlijk.

arie-hoax | 02-09-19 | 13:35

Hopelijk wordt er nu serieus over stikstof nagedacht; er is met beperkte middelen echt veel meer mogelijk met een beetje goede wil. Er spreekt verder ook veel voor een lagere maximum snelheid. Hier is de rechtsstaat in werking, de rechter fluit de overheid terug en de minister luistert.

AlexanderVissers | 02-09-19 | 13:34 | 4

@Dikr | 02-09-19 | 13:43:
Waarom rijden ze op die A2 altijd zo dicht op mekaar, vraag ik u af.
Dat vind ik nog het meest ergerlijke.

arie-hoax | 02-09-19 | 13:47

@Dikr | 02-09-19 | 13:43: Als je niet in staat bent om geconcentreerd te blijven tijdens het rijden moet je of (1) dokter of (2) zelf zo verstandig zijn om te stoppen. Er is geen (3).

Nummer 14 speciaal | 02-09-19 | 17:22

@Nummer 14 speciaal | 02-09-19 | 17:22: (1) naar een dokter

Nummer 14 speciaal | 02-09-19 | 17:22
▼ 1 antwoord verborgen

Doorrijden is het minst vervuilend. Optrekken, remmen en verkeer wat met een verschil van 50 kilometer per uur tussen en door elkaar heenrijdt, dat is pas vervuilend en fileveroorzakend. Gescheiden rijbanen is de oplossing, eigen zoals bij alle conflicterende zaken/partijen/ideologieen het geval is. Samengaan en door elkaar heen werkt alleen als iedereen van goede wil is en helaas is dat gewoon niet realistisch. Dus,, wmb linkerbaan 130/120, middelste baan 100/110 en rechterbaan/in-en uitvoegstrook 80. Ben je in 1 keer klaar, zeker als je er ook nog een trajectcontrole op plakt.

Graaisnaaiert | 02-09-19 | 13:34

Ik heb het al eerder gezegd: ergens is het goed dat Nederland nu even met de neus op de feiten wordt gedrukt. Wat je ook van dat hele stilstofgedoe vindt, feit is dat Nederland er een handje van heeft mooie beloftes te doen, om die vervolgens gewoon niet na te komen of met een foefje te omzeilen. Stikstof, Parijs, pulsvissen... Hou je gewoon aan de afspraken of maak die afspraken niet. Dat is ook eerlijker tegenover je kiezers, met een eerlijke afweging: we kunnen aan dat Naturagebeuren meedoen, maar dan mag je minder hard rijden en gaat de huizenmarkt nog verder op slot. Zeg het maar

Muxje | 02-09-19 | 13:33 | 1

Eerlijker naar de kiezers...

Hoe krijg je het verzonnen...

In geen enkel verkiezingsprogramma stond iets over de na de verkiezingen erdoor gejaste krankzinnige maatregelen.

Johnweer | 02-09-19 | 15:47

Volkomen terecht. 130 in het stadspark Nederland is belachelijk hard. Zeker op de tweebaans wegen sta je met je 130 toch voortdurend op de rem wegens inhalende vrachtwagens en zo. Gewoon alle wegen terug naar max 100. Rijdt veel relaxter.

Sinaslolly | 02-09-19 | 13:32

De VVD bestaat niet meer, ik stem wel op FvD maar dan hoop ik wel dat die arrogante lul zijn lesje geleerd heeft.

Dutch_Holland | 02-09-19 | 13:30 | 3

Rutte ligt er echt niet wakker van dat je niet op de VVD stempt. Die gaat nooit meer aan verkiezingen meedoen.Of bedoel je een andere arrogante lul?

Guido | 02-09-19 | 13:54

Je kunt hier stemmen wat je wilt ,maar zo gauw er een coalitie gevormd gaat worden grijp je steevast mis en is het weer het kartel dat de lakens uitdeelt .

Koning BongoBongo | 02-09-19 | 17:42

100 is okay,nog beter blijf thuis.

rein9576 | 02-09-19 | 13:28

Wat een gekloot met die wisselende max. snelheden. Zo raakt m'n navigatie nooit up to date.

Contento-Limbo | 02-09-19 | 13:27

Ik snap de maatregel: je moet eerst terug naar 100, voor een paar jaar, voordat mensen de nieuwe snelheid van 80, in te voeren in 2024, accepteren. Verder verwacht ik dat je mede-automobilisten nu mag aangeven als klimaatcriminelen wanneer ze te hard rijden.

skoftig | 02-09-19 | 13:27 | 3

Bij 130 verbruik je al gauw 30/60 % of meer brandstof dan verplicht 80, lijkt me niet handig voor de accijnsinkomen die naar de overheid gaan.

uglyleftbasher | 02-09-19 | 13:33

@uglyleftbasher | 02-09-19 | 13:33:
Onzin, de verbruiksmeter in m'n ouwe mondeo zegt iets heel anders. Het maakt geen donder uit of ik op de ring a'dam 80 sukkel in de 4 (5 gaat niet, veel te veel onderbrekingen en optrekken) of 150 aan het beuken ben op de autobahn. Metertje blijft bij 11ltr/100km steken. Heel gek, maar zo'n oude v6 loopt geweldig zuinig (relatief dan) op de lange snelle baan, het is juist dat debiele 80/100/120/130/80 gedoe in nederland wat benzine vreet.

elfenstein | 02-09-19 | 13:49

@uglyleftbasher | 02-09-19 | 13:33:
30/60% meer brandstofgebruik is onzin. Ja je zult wat meer verbruiken dat klopt. Maar verbruik heeft met meer te doen dan alleen absolute snelheid. het gaat er meer om hoe constant die snelheid is.

Wanneer ik zeg vanmiddag rond een uur of 5 richting mijn ouwelui te Harlingen zou vertrekken (ongeveer een uur tuffen) dan ben ik vanwege de drukte en het niet door kunnen rijden gemiddeld genomen 1 op 10 verder als ik daar ben. Doe ik het zelfde ritje rond 21:00 terug dan haal ik de 1 op 16 of 1 op 17. Puur omdat er geen hond op de weg is en je dan langdurig een constante snelheid aan kunt houden.

normanius | 02-09-19 | 13:50

In Spanje was hetzelfde twee jaar geleden, na 5 maanden proef aan alle kanten mislukt.

gato | 02-09-19 | 13:26 | 2

welke proef? friet ipv. patatas ?

Sjaak Faal | 02-09-19 | 13:29

@Sjaak Faal | 02-09-19 | 13:29: Spanje en friet, zachte derrie, nee, de snelheid omlaag.

gato | 02-09-19 | 14:00

Als België het grindpad is waar je doorheen moet op weg naar Frankrijk dan is Nederland een botsautoattractie waar je doorheen moet als je naar Duitsland wilt.
Mensen die alleen in Neederland rijden beseffen zich helemaal niet wat een totaal trieste bende het hier is, ze zijn eraan gewend en weten niet beter. Makke schapen die alleen nog maar in de botsauto's durven als ze niet harder gaan dan stapvoets. Je doet er ook niks meer aan, van schapen kan je niet verwachten dat ze ineens allemaal wolven worden, in bv D. is er een groter besef van eigen verantwoordelijkheid, is men veel meer met het kunstje autorijden bezig dan hier en daardoor is de standaard hoger. Het ligt er dus maar aan waar je mee begint, als het uitgangspunt is: doorrijden maar, dan krijg je bestuurders die daar mee om kunnen gaan. Is het uitgangspunt: Alles vertragen want ohw jee er zou eens iets mis kunnen gaan of het stinkt dan krijg je dus apathische rijders die niks gewend zijn en die je ook nog eens vorstelijk geld uit de zak kan kloppen met onzinboetes voor 5 km te hard. Soms zou je willen dat hier eens goed de pleuris uitbrak, even een resetje doen om weer te weten wat nou echt belangrijk is.

elfenstein | 02-09-19 | 13:26 | 14

Ik merk aan de meeste reacties dat er veel mensen zijn die zelden vanaf een zolderkamer komen en af slechts af en toe in het buitenland. Het is in NL echt niet veel slechter dan in DE of FR. Het is alleen veel drukker hier waardoor de kans op interactie groter is. Ga maar eens rondom Parijs of in het Ruhrgebied rijden dan merk je de overeenkomsten. In Belgie is het grootste probleem dat talloze automobilisten op de middenbaan blijven rijden. Iets wat ze hier in NL ook doen.

Nummer 14 speciaal | 02-09-19 | 17:29

@Nummer 14 speciaal | 02-09-19 | 17:29:

Sorry hoor, in Duitsland is nagenoeg elke chauffeur op z'n qui vive. Hoe anders is het hier in Nederland.

Nog steeds zie ik sochtends vrouwen zichzelf opmaken in de binnenspiegel van hun auto.

Of collega's die met elkaar meerijden en dan lekker joviaal en gezellig druk bezig zijn met kletsen.

Ouderen die door de ochtendspits onderweg ergens naartoe zijn.

En dan noem jij de periferique, noem me ter vergelijking een stad in Nederland met dezelfde omvang?

In Italië blijft ook iedereen op middelste baan zitten, dat heeft te maken met de ongelukkige invoegstroken daar, ik hoef niet ergens dagelijks te rijden om te kunnen bepalen of het verkeersbeeld wel of niet vergelijkbaar is.

Dat het gewoon verkeersinzicht en ik verzeker je dat dat in Duitsland een stuk beter is dan in Nederland, of België.

Daar houdt men zich verder keurig aan de maximumsnelheid indien die ergens opgelegd is.

We kijken in Nederland massaal naar elkaars achterlicht in plaats van 300-400 meter vooruit.

Ik heb nog nergens gelezen dat iemand over Frankrijk begon overigens, het is hier wel degelijk een stuk slechter gesteld met het gedrag van de weggebruikers dan in Duitsland.

NumbNuts | 02-09-19 | 23:22

@NumbNuts | 02-09-19 | 23:22:

Neem bijvoorbeeld het feit dat iemand haast heeft/of gewoon snel rijdt.

In Duitsland krijg je een seintje van iemand die door aan het rijden is, met groot licht. Diegene die het signaal ontvangt begrijpt dat en maak z'n inhaalmanoeuvre gauw af en verdwijnt naar de rechterbaan. (als hij/zij daar niet tijdig in slaagt, houdt hij in z'n clignoteur aan naar links, ten teken dat hij niet vlot naar rechts en waarschuwt zo de achteropkomende.)

Moet je eens in Nederland proberen, groot licht opzetten als je aankomt, de kans is heel groot dat je toch echt moet remmen want de ontvanger van het grote licht ervaart dat als vervelend en zal je proberen te vertragen. ("weer zo'n race eend, die kan lekker wachten want ik zit nu toch links..)
Het is hier minder beroerd dan in België, dat klopt, maar die kunnen niet autorijden. Ipv dat ze hun asfalt en belijning in orde maken, hangen ze liever overal lampen boven de weg. (terwijl je auto verlichting draagt..)

Het is in Nederland echt, met inachtneming van hoe goed ons wegennet is, verlichting, signalering boven de weg, duidelijke en lange afritten echt wel een blamage dat er zo beroerd gechauffeurd wordt hoor!

NumbNuts | 02-09-19 | 23:38
▼ 11 antwoorden verborgen

Hoeveel stikstof is er nodig voor nieuwe verkeersborden? ??

guinnessdude | 02-09-19 | 13:25

Wat fijn dat er naar de burgers langs de A2 wordt geluisterd.

JTKDM | 02-09-19 | 13:24 | 4

@Sjaak Faal | 02-09-19 | 13:32:
Utrecht moet gewoon ophouden met zeuren. Sowieso, was Utrecht niet de eerste stad waar men een zelfverzonnen milieuzone in heeft gevoerd met nul resultaat, maar wel gewoon volhouden?
Ik kom er dus ook nooit, volledig oninteressant groenlinksreservaat. Langsheen rijden, zo snel mogelijk liefst, even kijken, niet aanraken en niet voederen.

elfenstein | 02-09-19 | 13:44

@Sjaak Faal | 02-09-19 | 13:49:
Woon zelf in Amsterdam en bovenstaande zou dus ook als enorm zelfreflecterende spot opgevat kunnen worden. Ik verhuis regelmatig hier, heb in verschillende buurten gewoond door de jaren heen en ik weet nog steeds niet wat erger is: haatbaarden of sojalattehipsters.
Ze stinken in ieder geval allemaal een uur in de wind en een fatsoenlijk gesprek ermee voeren kan je ook vergeten. De ene verstaat je niet en de andere is veel te druk bezig met nazi gillen dus die hoort ook niks anders meer.
Wij zitten hier nu trouwens ook allang met zo'n milieuzone gedrocht van een wet, het gigantische bord bij de ring waar alle verboden en regeltjes mbt jaartallen etc... opstaan is ondertussen een toeristische attractie, men neemt er selfies naast, zo van: kijk die hier totaal knetter zijn.

elfenstein | 02-09-19 | 14:17
▼ 1 antwoord verborgen

Fantastisch nieuws. 130 tov. 120 is 10% meer verbruik en dus meer belasting, btw en accijns en dat loopt de roverheid mooi even mis (ze vinden heus wel weer een ander excuus, daar niet van). Ook gaat er nu minder $$$ naar onze vrienden in Saoedi-Arabië en wordt het weer een stukje veiliger. En het milieu gaat iets minder stel achteruit aldus Al Gore. En wat mij betreft kan het op meer plekken verder naar beneden (hint: ring Utrecht naar 80 km/u bv.).

Sjaak Faal | 02-09-19 | 13:24

Positief: van Tokkies kan nu ook sneller het rijbewijs ongeldig worden verklaard.
Als ze al een rijbewijs hebben, uiteraard.

Papa Jones | 02-09-19 | 13:24

De mensen hebben toch gekozen voor mileu partijen ? zeik dan niet en onderga je keuze!

vmk | 02-09-19 | 13:24 | 1

Ik heb niet gekozen voor een milieupartij.
Ik zie het dan ook als een bonus.

Papa Jones | 02-09-19 | 13:30

Nou, dat zal een hoop helpen zeg. We gaan zonder nut de snelheid uit het leven halen en bouwen geen huizen meer. Maar het milieu is op papier weer eens gered.

gekwetst | 02-09-19 | 13:23 | 1

Verschil in brandstof verbruik 130 vs. 120 10%. Ofwel, hoe harder hoe meer brandstof je verbruikt. De overheid ziet u het liefst zo hard mogelijk rijden vanwegen de $$$ en de €€€.

Sjaak Faal | 02-09-19 | 13:28

Die snelheidsristrictie is tot daar aan toe. Deze wet heeft grotere gevolgen.
Grote aantallen bouwprojecten worden stilgelegd door deze stikstof wetgeving. Woningbouw valt stil en ook aanleg grote infrastructuele projecten liggen stil (bv A27/A28 en Lelystad airport)
De plantjes houden juist van stikstof en gaan er lekker van groeien. Er zijn echter plantjes die houden van arme grond en die zullen er enigzins onder leiden.
De grootste boosdoener is de landbouw. Rol van verkeer en woningbouw is zeer beperkt.
Vraag is met name hoe er een eind gemaakt kan worden aan deze over de top wetgeving

zuurtjeregen | 02-09-19 | 13:23 | 3

lijden (foei)

zuurtjeregen | 02-09-19 | 13:24

Plantjes houden van stikstof IN DE GROND. En dan alleen in de vorm van Nitraat of Ammonium. Stikstof oxiden in de lucht gaan de plantjes net zo hard dood van als wij. En laat uit verkeer nu net NOx komen ipv nuttige stikstof verbindingen!

Gregovic | 02-09-19 | 13:30

@Gregovic | 02-09-19 | 13:30: U hebt helemaal gelijk. Het is niet te geloven hoeveel reaguursels werkelijk nergens op slaan.

Nummer 14 speciaal | 02-09-19 | 17:31

Maaruhh.. die stikstof en CO2-eisen gelden niet voor bevolkingsdichtheid zie ik? Heel heel raar. De mens zelf is de meest vervuilende machine.

mental K | 02-09-19 | 13:23 | 1

Als we dat gaan doen dan moet de massa-immigratie van afrikaanse sprinkhanen stoppen en dat kan natuurlijk niet.

2voor12 | 02-09-19 | 13:24

Dat hele stikstofverhaal is nog idioter dan het CO2 sprookje. Stikstof is 79% van de atmosfeer. Niet promille of ppm, maar procent. Zelfs als je alle verbrandingsmotoren op wereld zou verhondervoudigen en volcontinu 24/7 laat draaien zou je na 10 jaar nog steeds 79% stikstof in de atmosfeer hebben. Het maakt werkelijk geen reet uit, geen enkel plantje of beestje zou het verschil merken.

Stormageddon | 02-09-19 | 13:21 | 10

@down | 02-09-19 | 13:28: Het nadeel van een katalysator is dat deze pas werkt als hij goed warm gelopen is, het eerste stuk van de rit is de auto dus net zo vies als een auto zonder katalysator en stoot deze dus gewoon NOx en onverbrande koolwaterstoffen uit.

Solar666 | 02-09-19 | 13:37

@Solar666 | 02-09-19 | 13:35:
Schadelijk? Wezenlijk voor alle levenscycli en alle biologie zal je bedoelen.

Stormageddon | 02-09-19 | 13:38
▼ 7 antwoorden verborgen

Ach, overdag kan je toch niet harder dan 90 op die overbelaste snelweggetjes.

IkwilJinekwel | 02-09-19 | 13:21

Zal me een worst wezen, ik rij altijd heel relaxed tussen de 100 en 110. Geen gejaag en muziekje aan. En kom hooguit 5 minuten later aan dan mijn hardrijdende collega's die nog een half uur nodig hebben hun frustraties en adrenaline kwijt te raken.
Gewoon een kwestie van anticiperen en je bent ook nog eens niemand tot last.

2voor12 | 02-09-19 | 13:20 | 5

precies dat, en voor wat extra besparing is zelfs 90/100 ook prima

uglyleftbasher | 02-09-19 | 13:38

Ja ik hou ook zo veel mogelijk 110 aan. Al die lui die me dan inhalen staan na 5km 1 of 2 auto's verder aan hetzelfde stoplicht dus dat doorrijden heeft zo weinig zin in de drukte. De auto rijdt ook economischer dan met een paar km meer lijkt het wel.

Moonwarrior | 02-09-19 | 13:53

Verkeer is ingewikkeld. Zoek op Google naar "Hoofdstuk18verkeer.pdf" om de theorie achter wegcapaciteit en optimale doorstroming door te lezen.

Alexander des Burgus | 02-09-19 | 21:13
▼ 2 antwoorden verborgen

"Dat je 130 mag wil nog niet zeggen dat je 130 moet rijden." (Vrij naar de VVMU-quote ® ™ )

mozaard | 02-09-19 | 13:19 | 1

Kijk eens op de A2 tussen 020 en 030 om 19:00. Ik gok 70-80% die hem richting de 140 drukt.

Sjaak Faal | 02-09-19 | 13:37

120, 130, 100... ben al blij als ik het haal... Ik ben meer voorstander van een 3 of 5 jaarlijkse rijtest, voor iedereen. Nu het zo'n zooitje is bij het CBR dit niet gaan lukken, maar wat een prutsers rijden er rond, dit soort coureurs bijscholen gaat een hoop files voorkomen.

obseditas | 02-09-19 | 13:19

De algehele verkeerschaos op 's lands autosnelwegen in aanmerking genomen, blijft mij geen ruimte voor een conclusie anders dan de volgende; de gemiddelde Nederlandse automobilist is niet geschikt voor snelheden boven de 100 km per uur.

Man-Van-De-Rekening | 02-09-19 | 13:18 | 2

Geconditioneerde makke schapen. Kan je ze eigenlijk ook niet kwalijk nemen, onze overheid is nog steeds extreem behept met een rare soort calvinisme dat alle goede zaken des levens onmogelijk maakt. De eerstvolgende die in mijn buurt nog de opmerking "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg" maakt hak ik persoonlijk den kop af gelijk dat andere debiele spreekwoord aangaande deze materie.

elfenstein | 02-09-19 | 13:32

Denk je nu echt dat het ook maar een haartje beter zou zijn als de maximum snelheid bijvoorbeeld 80 zou zijn? Alleen maar meer gejaag van de frustrati des lands. En alleen maar meer gesukkel van hen die beter maar niet meer op de weg zouden moeten komen (Want die gaan dan 65 rijden ipv 80).

Gregovic | 02-09-19 | 13:33

In plaats van een snelheidslimiet kan men beter een maximum toerental invoeren als het echt om de stikstof gaat.
Allemaal aan de 6 bak of 8-of zelfs 9 traps automaat.
Een soort 140 vignet.
Een Auris hybrid draait al snel 4000 RPM bij 130.
Nieuwe E-klasse 9-traps automaat bijvoorbeeld loopt iets boven stationair bij 130. En schakelt terug bij 100, dan gaat de stikstofuitstoot juist weer van omhoog.
Maar ja, politici en techniek.

Ben-Bataaf | 02-09-19 | 13:17 | 5

@Solar666 | 02-09-19 | 13:45: Klopt in theorie wel, ware het niet dat auto's bij 90 Km/h hun maximale brandstofefficiëntie bereiken. Dat verstoort de kwadratische berekening enigszins. Hoeveel dat precies uitmaakt heb ik nergens kunnen vinden, het zou ook kunnen dat de overheid een beetje jokt om de snelheid te drukken.

Nivelleermarionet | 02-09-19 | 14:16

@elfenstein | 02-09-19 | 13:33:
Hetzelfde idee als de Duitse milieustickers.
Maakt een auto bij 140 nog geen 3000 rpm dan heb je een ontheffing.

Ben-Bataaf | 02-09-19 | 16:45

@Solar666 | 02-09-19 | 13:45:
De relatie tussen uitstoot en toerental is evident.
Geldt overigens ook voor het verbruik, daarom rijdt niemand een kruissnelheid van 130 in de 3.

TopGear had jaren geleden een verbruikstest op een circuit:
Een BMW M3, gevolgd door een Prius, met hetzelfde tempo rondjes rijdend. M3 was zuiniger.

Ben-Bataaf | 02-09-19 | 17:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Niet miauwen. Nederlanders jullie zijn een passief slaven volk is het niet voor de moslims dan wel voor jullie eigen gekozen graaiende politici en overheid waarvan je weet dat ze je altijd voor de gek houden (daarom passen moslims ook zo goed in NL). Maar wacht eens even als je altijd als volk zijnde deze mensen als je leiders in het zadel helpen en houden zegt dat meer over jullie zelf dan jullie leiders. NL= Nation of Losers.

harverster | 02-09-19 | 13:15 | 3

He jij snapt het!!

David000000007 | 02-09-19 | 13:19

Collective lafheid, vaak de mond vol van van onderdrukking en onrecht van buitenlandse leiders terwijl zij zelf al te graag gebruik maken van het geweldsmonopolie van eigen leiders tegen eigen bevolking.

Reebensteeltje | 02-09-19 | 13:39

nee, hij snapt het niet wat mij betreft

Sjaak Faal | 02-09-19 | 13:39

Nog meer bewijs dat Nederland failliet is

Henk P | 02-09-19 | 13:15

Die 130 haal je, m.u.v. s'nachts toch nergens door alle files, inhalende bejaarden of vrachtwagens om over toeterende turken maar te zwijgen

trottle | 02-09-19 | 13:14 | 2

Nee niet met je opel kadet.... haal je het s’nachts net wel trouwens? Zeker de gsi dan!!

David000000007 | 02-09-19 | 13:21
-weggejorist-
futurela | 02-09-19 | 13:14 | 3

Ik heb enorm uitgekeken naar het moment dat ik eindelijk 130 mag op de A2. Niet dat ik dan plankgas 130 ga rijden maar precies +/- 100 rijden met die trajectcontrole is zoooo irritant als wat en leidt me af van het verkeer.

Dirk III | 02-09-19 | 13:13 | 3

Je hebt toch zeker wel cruisecontrol?

JTKDM | 02-09-19 | 13:26

107 op de cruisecontrol. Kan je gewoon de krant lezen.

Glasgow Argus | 02-09-19 | 13:26

Zeker cc maar ik zet deze vaak uit als het druk is en er veel mensen als een waaier van links naar rechts allemaal 100 rijden of links op 95. Krijg je van die situaties dat je kilometers zij aan zij rijdt. En degene die jij dan inhaalt dat niet wil en steeds iets harder gaat. A2 is gewoon k u t.

Dirk III | 02-09-19 | 13:35

120km? Dat haal je alleen nog maar in de avonduren want meestal is het te druk op de weg.

Moonwarrior | 02-09-19 | 13:13

Prima maatregel, maar niet om de hierboven genoemde reden.
Qua doorstroming op de smalle, vaak slechts twee rijstrook brede snelwegjes in NL, met om de 1,5 km een toe- en afrit, is het beter om de max. snelheid omlaag te brengen (zegt iemand ie er wel van houd ik door te rijden!).
Beter nog zou 90 km/h zijn, i.c.m. een "keep your lane system" (=niet onnodig van baan wisselen / verplicht naar rechts als daar ruimte is, is niet nodig), omdat veel files ontstaan door snelheidsverschillen i.c.m. rijstrookwisselingen. Een tussen-variant kan zijn om met verschillende max. (en minimale!) snelheden per rijstrook te werken i.c.m. een "KYLS": linker rijstrook verplicht 130, rechts 90 (indien aanwezig: midden 110) en kies de rijstrook met de snelheid die bij jou past en blijf daar dan ook rijden. Wil je een rijstrook opschuiven? Doe dat dan vlot en geef er een dot gas bij zodat je z.s.m. de verplichte min. snelheid rijdt.

Timide_Aso | 02-09-19 | 13:12 | 8

Het fileprobleem wordt inderdaad ook voor een groot gedeelte veroorzaakt door (aso) gedrag. (Ik persoonlijk ben daar nogal timide in, maar als ik zou durven, zou ik echt een klootzak zijn!)
Maar dit aso-gedrag zie je terug in heel de maatschappij. Veel mensen denken dat zij het middelpunt van het universum zijn en dat alles om hen draait en dat de rest moet wijken voor ze.
Wat daar de oplossing voor is weet ik niet, maar we moeten weer meer een "wij-gevoel" krijgen. Dingen moeten weer kleinschaliger en gezelliger worden. Globalisme en individualisme zijn niet de weg denk ik.
Zie ook een vorig topic: NEDERLAND IS VOL! Ons kent ons al lang niet meer...

Timide_Aso | 02-09-19 | 13:41

@Timide_Aso | 02-09-19 | 13:41:
Rijd daarom nooit achter een Audi, die hebben helemaal niet van anticiperen gehoord maar versnellen en remmen aan één stuk door.

2voor12 | 02-09-19 | 14:02

Dat is precies mijn insteek. U heeft ook in de USA gereden neem ik aan? Daar is rijden ONTSPANNING. Wát een verschil met die kermis hier.

Zbrodj | 02-09-19 | 14:47
▼ 5 antwoorden verborgen

Tja, stikstof, onschadelijke stikstof, wordt als reden aangevoerd om je als een slak over de auto-Snel-weg te mogen verplaatsen.

Man, man, man, op de elektrische fiets is men tegenwoordig nog sneller.

Het wordt tijd dat onzinnig klimaat- en milieuwetgeving de deur wordt gewezen.

ProAsfalt | 02-09-19 | 13:12 | 2

Niet onschadelijk stikstof. Zeer schadelijk en giftig Stikstof Oxiden! Maar ja, elke keer stikstofoxides noemen is moeilijk voor de politici en medias, dus word het altijd maar stikstof genoemd.

Gregovic | 02-09-19 | 13:36

Wat zullen de Flitsmeisters blij zijn nog meer bekeuringen
En zij maar hopen dat een hoop automobilisten zich vergissen
Eerts 30 dan 40 /50/ 60/ 70/ 80 /90 /100/120 en 130 Dus vergis je niet

gerrit5042 | 02-09-19 | 13:12

Men doet maar wat en het zal wel.

Shareholder II | 02-09-19 | 13:12

In ruil voor hun medewerking aan het globalisme mogen extreemGroenlinkse mafklappers en andere klimaat-apen bindende regeltjes bedenken om het ongrijpbare "klimaat" te grijpen als cashcow.

Weet niet wie daarmee op winst staan. Zijn het de multinationals die zich toch nooit aan regeltjes hoeven houden; is het de VVD/'66 die groot-ondernemer werden in staatssocialisme; is het de deep-state die baat heeft bij de marktwerking "uw onveiligheid wordt onze macht"; de EU; de mensenhandel-maffia?

God mag het weten. "hahahaha" hoor ik net vanuit de hoogte.

Jan Passant mk2 | 02-09-19 | 13:11 | 1

"Weet niet wie daarmee op winst staan."

Ik wel hoor. Shell wil een 4 met 9 nullen per jaar in alternatieve energie investeren. Google maar ff op Shell alternatieve energie en lees t interview.

Gewoon goed luisteren. Ben ik ook gaan doen en dan hoor je vroeger of later het geritsel.

Guusneus | 02-09-19 | 19:19

Overal 100 km/h en de linkerbaan vrij voor iedereen die harder wil en een dikke prent kan betalen. Daar dan de bpm van afschaffen

Tsaaah | 02-09-19 | 13:11

We laten ons helemaal inpakken door milieu mafia... Eerst werden allerlei plekken aangewezen als 'natuurgebied'; strookjes groen, groepjes bomen, een stukje gras. Dat leek toen nog leuk en onschuldig. Toen moesten die 'natuurgebieden' aan elkaar gekoppeld worden. Momenteel worden die gekoppelde natuurgebieden in rap tempo bevolkt met wolven en andere diersoorten die steeds meer zullen gaan botsen met bewoners en toeristen.

Parallel daaraan wordt er allerlei wetgeving gemaakt die de 'natuur' moet beschermen tegen de boze mens, die vervolgens elke ontwikkeling onmogelijk maakt.

btw, zullen we immigratie ook even stilleggen totdat de stikstof uitstoot daarvan is gecompenseerd?

fail | 02-09-19 | 13:11 | 5

@Berbaar | 02-09-19 | 13:33: misschien bewerkstrafte handjes, al leunen die vooral op hun schoffel in plaats van te wapperen.

Nivelleermarionet | 02-09-19 | 14:05

@ProAsfalt | 02-09-19 | 13:13: Ja precies. Het probleem wordt niet bij de wortel aangepakt (minder mensen --> minder vervuiling) maar als we allemaal maar makke schapen worden, kunnen er nog genoeg wolven bij ingepropt worden.

langelat | 02-09-19 | 14:14

Natuur is voor tevredenen of legen.
En dan: Wat is natuur nog in dit land?
Een stukje bos ter grootte van een krant,
een heuvel met wat villaatjes ertegen.

J.C. Bloem was uw gedachte 70 jaar voor.

Guusneus | 02-09-19 | 19:12
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
futurela | 02-09-19 | 13:10 | 3

78 procent van de lucht in de atmosfeer is stikstof (N2) en het is volkomen onschadelijk. Ze bedoelen zeker stikstofoxide.

down | 02-09-19 | 13:10 | 5

@kwark001 | 02-09-19 | 13:11: Dat is dan NO2. Volgens mij hebben we daar een katalysator voor onder de auto liggen.

down | 02-09-19 | 13:18

Ja heren, klopt. Ik zat fout.

kwark001 | 02-09-19 | 13:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Leuk dat RTL-Z het even omrekent naar tijd.
Blijkt dus eigenlijk nergens over te gaan.

Berbaar | 02-09-19 | 13:09 | 5

@TheEgg | 02-09-19 | 13:22:
Ik heb geen baas en de tijd dat ik me met grote haast in het verkeer moest begeven ligt achter mij.
Afspraken ruim vóór of na de spits en Amsterdam/Rotterdam/Utrecht zijn prima met het OV te bereiken.
Op de toko begint het gros om 6.30 uur dus die hebben nergens last van en voor mij is het zelfs op de fiets maar 10 minuten.
Een half uur per week langer werken, jeetje de horror, denk aan de kinderen pffff... typisch Nederlands.

Berbaar | 02-09-19 | 13:30
-weggejorist-
NumbNuts | 03-09-19 | 01:14
-weggejorist-
NumbNuts | 03-09-19 | 01:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Het voordeel van 130 km/u is niet dat je de hele weg kunt jakkeren.
Het voordeel is dat je af en toe flink snelheid kunt maken bij het inhalen b.v.
Snel kunnen inhalen geeft ruimte.

arie-hoax | 02-09-19 | 13:08

Haal diep adem en wees blij dat je door kan rijden. Hardrijden vind ik overigens indirecte jihadsponsering, want we weten allemaal wel waar de olie vandaan komt.
Autobahn van Kraftwerk is een goed nummer om te ontspannen tijdens het rijden. Tuning Beats 1999 niet.

Diotima | 02-09-19 | 13:08 | 3

Ik vorm mij nu een beeld van u en uw auto en het is Hilarisch.

SinisterNL | 02-09-19 | 13:11

"Fun fun fun of the autobahn!"
(blijf het komisch vinden dat veel mensen denken dat dit de tekst is.)

threeheadedmonkey | 02-09-19 | 13:30

Mooi kut. Nou blijf ik gewoon 160 rijden, maar zo worden de boetes wel onnodig hoger.

Azijnist | 02-09-19 | 13:08

Uiteraard word het er niet duidelijker op ,zo kunnen ze toch weer wat extra aan belastingen innen .

iopeth | 02-09-19 | 13:05

verstandig, op de snelwegen overal 100km/h.

Ollie B. Bommel | 02-09-19 | 13:04 | 5

@Ollie B. Bommel
U verplaatst zich tegenwoordig per paerd and waagen?

Tobi | 02-09-19 | 13:29

@tobi
met de oude schigt

Ollie B. Bommel | 02-09-19 | 13:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik stel voor: Naar Amsterdam 180 en vanuit Amsterdam 3 km./uur.

kwark001 | 02-09-19 | 13:04 | 3

Vanuit Amsterdam is dan ook alleen de A10 nog toegestaan

JeSuisErKlaarMee | 02-09-19 | 13:07

De stad van Halalsema wil je toch met minstens 180 km/uur achter je laten?

Ommezwaai | 02-09-19 | 13:10

Ik verplaats mij tegenwoordig in een 100% elektrieke bolide.. Geldt dat dan ook?

Ommezwaai | 02-09-19 | 13:03 | 14

@Vanilla | 02-09-19 | 13:24:
Als je je rechtervoet een beetje tempert en die lolly niet te diep intrapt, zul je weinig verschil merken. In het verleden verschillende zeer snelle bolides gereden. In sommige gevallen waren de voorbanden al bij 4.000 km glanzend kaal. Maar dat had alles te maken met de rijstijl.

Ommezwaai | 02-09-19 | 14:17

@Sun_puppy | 02-09-19 | 13:15:
Klopt, electrische auto's zijn zwaarder als vergelijkbare conventioneel aangedreven auto's, en de aandrijving levert ook bij lage snelheden een hoog koppel.
Resultaat is meer fijnstof, voornamelijk afkomstig van de banden.

Ravian | 02-09-19 | 16:44
▼ 11 antwoorden verborgen

Er bestaan ook voor de VVD geen heilige huisjes meer.

pibasso | 02-09-19 | 13:02 | 1

Ach, als ze die snelheid beperking nu eens net zo 'handhaven'
als het wiet- & krakersverbod
Dan kunnen we gewoon zo snel blijven rijden als voorheen
overtreders zijn gewoon verward dus geen boete laat staan een straf

Tobi | 02-09-19 | 13:31

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken