Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Wat als.... de spaarrente NEGATIEF wordt?

Scenario's des Doods

spring dan

Dan gaat iedereen z'n spaargeld van de bank halen, want fuck de bankiers, vervolgens gaat het eventjes dikke crescendo met de economie, want iedereen heeft opeens -hoera- geld in handen en koopt allemaal dure impuls opeetdingen bij de Appie en impuls fletskriens bij de CoolBlue en Bol (in plaats van geld in een sok te stoppen voor die warmtepomp), behalve werknemers van banken, want die jumpen uit het raam wegens massa-ontslagen bij zieltogende banken, daarna gaat het snel bergafwaarts met de maatschappij want iedereen wordt helemaal de tiefus overvallen thuis, want iedereen heeft immers de rest van z'n geld van de bank gehaald en onder het bed verstopt, waarna sommige mensen (lees: failliete bankiers) ontzettend rijk worden door de verkoop van vuurwapens want niemand heeft nog zin om thuis overvallen te worden door klierende kutjochies met nepwapens die niet van echt te onderscheiden zijn, die uit zijn op dure televisies, die vervolgens niks meer waard zijn want niemand wil nog televisie kijken omdat Barbara Baarsma de hele dag op tv is met d'r sociaal-economisch geleuter, met als gevolg dat mensen minder geld hebben voor vegaburgers uit de Volkskrant en weer Oekraïense plofkip en Oekraïense kiloknallers gaan kopen, tot groot verdriet van de Nederlandse pluimvee-houderij, en Wakker Dier, die nog vaker die stomme radiospotjes tegen Albert Heijn moeten gaan uitzenden waardoor uiteindelijk ook niemand meer in Nederland naar de radio wil luisteren en NPO Radio 1,2,3,4, en 5 worden opgeheven, en die verschrikkelijke Ghislaine Plag dozen moet gaan duwen bij de Zalando. Dus want ons betreft zo spoedig mogelijk omláág met die rente & de gulden terug!

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
drollewupper | 22-08-19 | 17:00

zitten ze weer met die gulden,com te flirten. Leuk hoor, maar toen Gs met die toko in zee ging deed een NLG nog 800 sat, nu 80. Dat is een daling van... eh.... eh....90% . Inderdaad min negentig procent. Dat is nog een prima belegging geweest voor GS.... Geen wonder dat ze het zo promoten!

jan-lul-de-behanger | 22-08-19 | 15:53

Als de inflatie (zeg 2%) groter is als de rente (zeg 0.25%), dan is de rente effectief al negatief.
Als een brood 1 euro kost, en je hebt op 1 januari 100 euro saldo, kun je 100 broden kopen. Op 31 december kost een brood 1.02, en heb je maar 100.25 op de bank staan, en kun je nog maar 98 broden kopen.

EnNouJijWeer | 22-08-19 | 15:37 | 1

Alleen kost dat brood dan geen 1,02, maar bijvoorbeeld 1,09. Vanwege gestegen bedrijfskosten en kosten van grondstoffen. Althans dat is het argument. Het grote probleem van dit soort kosten is dat ze niet 1 op 1 worden doorgerekend, maar bijvoorbeeld 1,1 op 1. U kon het zien met de invoering van de Euro. Volgens de regering zouden er geen prijsverhogingen zijn. Alleen waren die er wel in de maanden voor de invoering en in de maanden na de invoering werd het nog erger. Het enige wat wel 1 op 1 werd doorgerekend waren de gevolgen voor uw inkomen. Dat ging op de Eurocent precies.

Heiner | 22-08-19 | 16:03

Als het geld geen reedt meer waard is, is het wel eens stukje makkelijker voor Mark om die 1000 Euro uit te keren. Voor de Grieken is het makkelijker om hun schuld aan NL, want dat is het formeel, terug te betalen. Voor prijsverhogingen hoeven we ook niet bang te zijn. Was bij de vorige geldontwaarding ook niet zo. Je loon werd door 2,2 gedeeld en de consumentenprijzen oh wacht effe..

Heiner | 22-08-19 | 15:30

Zo dan nu nog even snel het cashgeld afschaffen waar ze al goed mee op weg zijn, dan kunnen ze de negatieve rente gewoon van je rekening afschrijven.

endofdays | 22-08-19 | 14:00

Waar volgens mij best wat mensen aan voorbij lopen is dat het in bijna alle gevallen bij banken gaat om de SPAARrente. SPAARrente krijg je, behalve bij bijvoorbeeld de SNS, alleen op je SPAARrekening. Niet op je op/af-rekening. Dus volgens mij is het in die zin vrij "simpel": zet al je geld op je op/af-rekening en je krijgt geen spaarrente meer, maar hoeft ook niet te betalen voor je "spaargeld", want dat heb je dan niet meer.
.
Andere prima optie kan nog zijn om gewoon een creditcard te nemen. Daar kan je ook bijna overal wel mee betalen. Of anders kan je het geld nog gewoon op je creditcard storten en daar iets rente trekken. Deze staat iets hoger, alsnog verwaarloosbaar, maar zal mogelijk wat langer duren voordat deze op 0 staat of negatief wordt.
.
Enige minpunt aan alles op de op/af-rekening is dat je geen goede verdeling meer hebt van de potjes die je bij sommige banken zo mooi hebt, ING bijvoorbeeld.

Theo? | 22-08-19 | 12:23 | 2

Maar als je cash stort betaal je een half procent rente !
Dus 10..000 euro storten kost 50 euro !
Leuk hè....

A333aan | 22-08-19 | 15:16

@A333aan | 22-08-19 | 15:16: als je cash stort dan staat dat geld dus niet op je spaarrekening maar in je oude sok onder het matras.. heb je op de spaarrekening 10.000 euro staan dan boek je het gewoon over naar je en/of rekening..

fikkieblijf! | 22-08-19 | 19:09

Ik huur gewoon en heb een kleine spaarrekening, kan iemand nu een een serieus antwoord geven wat te doen.
Ben 74 dus op lange termijn vastzetten heb ik geen zin in, en de kinderen hebben het goed dus zitten niet te wachten op dat beetje spaargeld van ma.
Dit is dus echt serieus bedoeld, en nee geen bitcoints of andere flauwekul.

roodborstje1 | 22-08-19 | 11:32 | 7

US$ of fysiek goud , altijd goed .

likmegaties | 22-08-19 | 12:19

flink de bloemetjes buiten zetten en opmaken, genieten op jouw leeftijd kan het iedere dag over zijn of de lappenmand eerst in..

fikkieblijf! | 22-08-19 | 19:10
▼ 4 antwoorden verborgen

Lees ik net een de Telebelg dat 'ons' kabinet van plan is 50 miljard te reserveren voor wetenschap (=onderzoeken hoeveel ijs er wel/niet smelt) en infrastructuur (=marmeren stationgebouwen en spook vliegvelden in de polder). Was er een tijdje geleden niet een bericht van het IMF of de ECB dat Nederland niet genoeg geld verbrast? Het heeft wel effect gehad. Trouwens, rente negatief dus vermogensrendement heffing gaat van +4% naar .....?

derksje | 22-08-19 | 11:14 | 2

@denouden | 22-08-19 | 11:29: Zo'n pensioenfonds is een groot gebouw vol met part-timers die elkaar email sturen en vergaderen. Verder relatief dure inhuur en 'efficient frontier' portfolio software (beetje schuiven obv volatiliteit en verwacht rendement). Een goede manier om je premie te laten verdampen.

derksje | 22-08-19 | 12:15

Weet dat de staat wettelijk het recht heeft privaat goud in noodgevallen te vorderen. Het is dus lang niet zo’n zekerheid als veel mensen wellicht denken. www.hollandgold.nl/100-vragen-over-go...

Bigi Bana Boy | 22-08-19 | 11:13 | 2

en geloof jij dat er ook maar één nederlander is die dat gaat doen?
dan eindigt het begraven in de tuin.....

me163komet | 22-08-19 | 11:33

een tik met de gouden boksbeugel kunnen ze krijgen

hatschjoe | 22-08-19 | 12:01

Ik koop gewoon gulden en rijksdaalders met mijn spaargeld. Wel zilveren munten, dat dan weer wel.

Peter_K | 22-08-19 | 11:04 | 3

goed idee, ik heb er ook een verzameling. De 50 Gulden munt hoort er ook bij.

derksje | 22-08-19 | 11:09

@derksje | 22-08-19 | 11:09:
Die 50 gulden munten lijken mij meer iets voor verzamelaar.

Ik koop mijn munten gewoon per kilogram, en ze zitten vol krassen en beschadigingen.

Peter_K | 22-08-19 | 11:46

@Peter_K | 22-08-19 | 11:46: Die 50 gulden munten zitten ongeveer op de netto zilver prijs. De maple leaf of silver eagle zijn ook altijd handig (in het buitenland wil niemand zo'n zilveren rijksdaalder)

derksje | 22-08-19 | 12:35

En ondertussen maakt de ECB +- 1,9% inflatie en doet de overheid alsof we vol winst maken op ons vermogen (waar we dus verlies op maken) en laten ons daar weer belasting over betalen.

Niets minder als crimineel gedrag.

DerUnterMensch | 22-08-19 | 10:32

Geloof het of niet maar het is nu 10 uur en om 2 uur gaan we onze gloednieuwe auto ophalen en hebben dan nog 4.62 euro op onze spaarrekening staan . De pot op met die bankmaffia.

blauwe zander | 22-08-19 | 10:20 | 5
-weggejorist-
blauwe zander | 22-08-19 | 13:03

@Goldfinger | 22-08-19 | 11:48: Natuurlijk is nu het eerste wat we doen maandelijks wat voor de evt nieuwe wasmachine oid opzij liggen. Het zal ongetwijfeld onze laatste nieuwe auto zijn en dan ook de laatste wasmachine of koelkast want ik loop snel naar de 80 jaar .

blauwe zander | 22-08-19 | 13:08

@blauwe zander | 22-08-19 | 13:08:
Opzij leggen natuurlijk.

blauwe zander | 22-08-19 | 13:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Nederlanders gaan helemaal niet méér consumeren bij kunstmatig lage (of negatieve) rentes. Mensen voelen onraad en houden juist meer geld achter de hand. We hebben te veel enge dingen gehoord over banken de afgelopen 11 jaar. Die lage rente geeft bij ons problemen met pensioenen, problemen met het fictieve rendement van 4% waar de belasting vanuit gaat voor je spaarvermogen, stijging van de huizenprijzen (enerzijds omdat je meer kan lenen, anderzijds omdat sommigen op zoek naar rendement een deel van hun geld in stenen stoppen).
Voor landen of mensen met hoge schulden is zo''n kunstmatige lage rente daarentegen plezierig. Bedankt Mario Draghi!

Hedieho | 22-08-19 | 10:15 | 1

Enge dingen gehoord, maar niet alleen van de banken. Ook van de overheid. Het was niet voor niets dat Rutte het over auto's kopen (want BPM en BTW), en droomkeukens en andere duurzame gebruiksartikelen had. Consumentenvertrouwen was helemaal knudde en bijna nergens was het zo slecht als in NL. Daarbij denk ik wel dat Rutte effe sites als Marktplaats, Zalando en Amazon vergeten was. Die groeiden, terwijl de (soms arrogante) winkeliers zaten te steunen en te klagen, hun personeel de zak gaven en de tent (al dan niet gedwongen) sloten.

Heiner | 22-08-19 | 12:46

Het zal mij benieuwen.

ik verwacht dat eerst cash geld verboden gaat worden voordat banken het aandurven negatieve rente te rekenen.

Succes met het pinnen en in een sok stoppen van uw geld wanneer cash uberhaupt meer bestaat.

Borrom | 22-08-19 | 09:51 | 5

Ze zijn al keihard bezig achter de schermen met het overbodig maken van cash, ook ik ben van mening dat het zo zal gaan.

keistad | 22-08-19 | 10:03

En uiteraard hebben ze voor zichzelf weer een uitzondering gecreëerd. Vastgoed, kunst, juwelen, etc. Zeg maar alles waar de "gewone man" niet in kan investeren. En ze staan ook niet in box 3.

TheEgg | 22-08-19 | 10:10

Als cashgeld verdwijnt dan gaan we gewoon alles dat we zwart willen betalen met dollars of de Chinese munt betalen tenzij die ook afgeschaft zijn. Destijds in het oostblok toen het ijzerengordijn nog bestond betaalde men alles van waarde met marken of dollars. Hun eigen geld bestond wel maar was niets waard. Dus afschaffen cash gaat alleen werken als de cash Dollar of mogelijk de Chinese cash munt ook afgeschaft is.

johnelec | 22-08-19 | 11:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit jaar 30% winst op mijn goud- en goudmijn aandelen.
Verwacht nog veel meer.
Laat de bom maar barsten.....

Hiram | 22-08-19 | 09:51 | 4

@EduardoGS | 22-08-19 | 10:06: Dat heb ik eens gelezen inderdaad, ze hebben meer goud op papier verkocht dan dat ze daadwerkelijk hebben.

keistad | 22-08-19 | 10:58

30% geloof ik niet! Goudprijs is 10% gestegen. Goudaandelen stijgen mee maar minder snel. Overigens is de kans groot dat goud naar 30% zal stijgen. Afhankelijk van dreiging van oorlog met Iran.

johnelec | 22-08-19 | 11:38

@johnelec | 22-08-19 | 11:38: kijk maar na... ETF DAXglobal Gold Mining. -
EFTS Metal Securities Gold EUR.- Kinros Gold USD. Met de juiste verdeelsleutel.....

Hiram | 22-08-19 | 12:16
▼ 1 antwoord verborgen

Euribor staat al wat jaartjes negatief, toch worden er gewoon bankpuntjes opgegooid door de banken.

Drosofila | 22-08-19 | 09:39 | 2

Precies dit. Mijn hypotheekrente is gebaseerd op de Euribor, en toch betaal ik alsnog nog 2 procent variabel.... lekker verdienen zo voor de bank. En ja ik weet dat ik er ooit zelf voor heb gekozen maar er was toen nauwelijks een alternatief en was allang blij dat ik een geweldig huis kon kopen in Spanje en had absoluut geen zin om nogmaals die hele Spaanse molen door te moeten met de garantie op helemaal niks... En dat weet de bank natuurlijk ook, het zijn mafia lui. Daarom maar maximaal aflossen zodat ik over een 5 tal jaar nul schulden meer heb.

SpaansePeetvader | 22-08-19 | 10:56

Geen deelnemer van Stop de Banken? We hebben reeds drie slagen gewonnen, nu de vierde nog en dan is er geen ontsnappen meer aan voor de banken met hun belachelijk hoge Euribor opslag

Southpark | 22-08-19 | 14:02

Dan koop je een eeuwigdurende nul procent coupon obligatie van Juf Merkel tegen pari en weet je dat het goed komt. Zeker als er tevens gemeld wordt dat de inflatieverwachting voor de komende jaren 2% is. Hmm, nu moet een ieder toch op zijn hoede zijn. Het lijkt of het systeem zichzelf aan het opvreten is. Je zal maar een pensioenfonds beheren...

squadra | 22-08-19 | 09:29

Of het beleid van de ECB tot heil lijdt weet ik niet, maar voor commerciele banken is dit beleid net zo n ramp als voor de burgers. Voeg naar nog de Bazel akkoorden bij en je hebt een giftige mix. Banken moeten meer eigen kapitaal aanhouden om de stress testen te halen. dit geld kunnen ze niet uitzetten. Dat wordt dus bij de ECB gestalt tegen 40 bps negatief. Elke spaarder kost geld tenzij ze het kunnen uitlenen. Dit wordt echter beperkt door Bazel. Hypotheken drukken in deze afspraken zwaar, dus de ruimte om uit te lenen voor NL banken wordt steeds minder. Daar de banken de schuld van geven is erg onderbuikerig. Ik biedt mijn excuses aan voor de inhoudelijke reactie. De banken zijn ons ongeluk roepen is natuurlijk meer in lijn met de onderbuik.

Zatkniss | 22-08-19 | 09:28 | 1

De bank van de banken is toch ook een bank?

Kleine_Deugniet | 22-08-19 | 10:30

De manipulaties van de Europese Bank worden meer en meer in het geniep uitgevoerd. Oorzakelijke verbanden ontgaan ons, gewone mensen, totaal!
Als we het wisten zou er revolutie uitbreken. Gelukkig zijn er mensen als Arno Wellens en Sven Hulleman, die soms een inkijkje geven in de paniekgaarkeuken van Dragi's brouwselparadijs.

Rest In Privacy | 22-08-19 | 09:16
-weggejorist-
Madame Poitiers | 22-08-19 | 09:15

Kijkend naar het lijstje zeg ik:

- Prijsafspraken!
- kartelafspraken!

Ok, renteafspraken dan. Herinneren mensen zich nog de rente van voor de val van Icesave?
Toen kon het nog wel eens 2% of meer schelen als je voor een andere bank koos. En overal kreeg je minimaal anderhalf a twee procent rente. En alle banken maakten winst.

Nu zit iedereen rond een verschil van 0,25%. Dat verschil is te klein voor een normale gezonde markt. En het is een hele sterke aanwijzing voor onderling gemaakte renteafspraken.

Banken zeggen dat dit nodig is maar dat is een grove leugen. Ondanks de zeer lage rentes ... ze, de banken, maken ook nu nog steeds vette, dikke winsten.

Maar, negatieve rentes? Oei oei. Daar zullen ze voor worden afgestraft. Mensen weten dat als je je geld op een rekening stort, je dit aan de bank in bewaring geeft. Die bank doet er van alles mee. Maakt zo winst. Jij krijgt er wat voor terug. Rente. Dit is dus niet zoiets als een kluisje huren waar de bank uit blijft en jij huur voor betaalt.

Word de rente negatief, dan trekken de mensen hun geld weg. Logisch ook. De mogelijkheden om dat te doen zijn er genoeg.
Mensen gaan dan hun geld stoppen in vastgoed, of crypto's.
Of ze openen een deposito bij een bank in het buitenland. Bij voorbeeld Turkije. Waar je 16% op je deposito van 3 of 6 maanden krijgt. Rente die hier in NL niet voor te stellen zijn. En je spaargeld valt gewoon onder het depositogarantiestelsel. Kijk maar. www.garantibank.nl/klantenservice/ren...


gaffelbaard | 22-08-19 | 09:10 | 4

Als mensen hun geld op banken laten staan tegen 0,01 % rente, dan laten ze het ook wel staan tegen -0,01% rente. De banken hebben ons al lang in de tang. Hoe wil je al je rekeningen betalen als je je bankrekening opzegt? Er zullen misschien wel mogelijkheden zijn maar de transactiekosten zullen vele malen duurder zijn dan de negatieve rente.

Magna_V65 | 22-08-19 | 11:03

@Schauspieler | 22-08-19 | 10:43:
Fout. Zoek de rentetarieven van deposito's bij NLse banken maar eens op. Bijvoorbeeld. De ABN AMRO. Bij 10 jaar vast, 0,15% rente. Op jaarbasis. Dat is een groot verschil met de 16% van bijvoorbeeld de Garantibank.

Ja, er is inderdaad een risico: koersschommelingen van de valuta.

Op dit moment is de inflatie in Turkije dalende. Kijk je naar de inflatiecijfers op maandbasis en je vergelijkt dat met de rente van een 3-maands deposito, dan hou je er nog steeds meer rente aan over dan je zou hebben gehad als je dat bedrag een jaar lang op een NLse spaarrekening had gezet.

gaffelbaard | 22-08-19 | 12:09

@Magna_V65 | 22-08-19 | 11:03:
Hoe wil je al je rekeningen betalen als je je bankrekening opzegt?

Via je rekening bij een andere bank. Duh.

gaffelbaard | 22-08-19 | 12:11
▼ 1 antwoord verborgen

Nederland heeft al negatieve rente op zijn staatsobligaties, ze krijgen er geld bij als ze lenen. Hoor net dat ze met geleend geld gaan investeren op het journaal.

De_Poenschepper | 22-08-19 | 09:03

Zo zie je maar weer: geld maakt niet gelukkig

Mark van Leeuwen | 22-08-19 | 08:58

Defacto is er al wat beschreven wordt. De kosten zijn namelijk al hoger dan de rente die je ontvangt. Alleen als je miljoenen op een 0.03% rekening zet hou je misschien nog een tientje of wat over per jaar.

Dus ontwrichtingsstap is aanstaande.

Heisessie | 22-08-19 | 08:53 | 1

Dat is niet bij alle banken zo, maar de rente, hoe hoog ook houdt de geldontwaarding in ieder geval niet bij.

Heiner | 22-08-19 | 08:56

Kouwes is weer terug. Leuk! Ik mis eigenlijk in dit verhaal wat er gebeurd met een negatief saldo op je rekening

Mark van Leeuwen | 22-08-19 | 08:48

Vandaar het komende verbod op cash geld.

2voor12 | 22-08-19 | 08:47

Goudn tijden voor producenten van kluisjes en het geboefte.

larie | 22-08-19 | 08:43

Betalen betalen betalen voor steeds maar hogere vaste lasten en als we dood zijn neemt de (r)overheid je lichaam ook in beslag. Weinig tot geen geld meer overhouden voor leuke dingen. Op tv zo veel leugens en Ellie Lust dat je afhaakt. Humor is afgeschaft want er is altijd wel iemand beledigd. Goed onderwijs en de Nederlandse taal zijn afgeschaft en het Ziekenfonds ook. Steeds meer wetten die niet worden gehandhaafd. De Politie in voortdurende staat van verwarring. Grenzen en gulden zijn afgeschaft evenals onze cultuur.

frisenfruitig | 22-08-19 | 08:30 | 2

Goede samenvatting van de realiteit.

Dutch_Holland | 22-08-19 | 08:43

Daarom Bitcoin! Gekocht voor 500 euro/stuk, nu rond de €8969,-

Dutch_Holland | 22-08-19 | 08:27 | 3

En overmorgen 3,75. Ik zet in op tulpenbollen. Die kun je eventueel ook opeten

Mark van Leeuwen | 22-08-19 | 08:50

@Mark van Leeuwen | 22-08-19 | 08:50:

Tijdens de "tulpenmanie" kon je voor één tulpenbol een grachtenpand kopen in Amsterdam. Is dat wat ?

De_Poenschepper | 22-08-19 | 08:57

En binnenkort verboten! De overheid raakt zijn grip op jou kwijt met je bitcoins, en dat is vanuit hun oogpunt bezien ren horrorscenario.

me163komet | 22-08-19 | 10:06

Niet verrassend; negatieve rente = bankenrun.
Iedereen weet dat dit dan op drama uitloopt maar niemand gaat dief zijn van eigen zak over eigen kapitaal. Dan nog liever met alle risico van dien bewaren in 'een ouwe sok' dan te moeten betalen om de banken te laten verdienen ten koste van jouw geld, dan weet je tenminste zeker dat je nog wat kan eten in tijden van nood. (waarom denk je dat ze al erover denken om contant geld uit te bannen? ; alle geldstromen vallen precies te volgen, geen zwart geld meer, mensen kunnen dan geen bankrun meer nemen want er valt niets op te nemen, je kunt alleen pinnen als je iets koopt)

pino2 | 22-08-19 | 08:08 | 10

@volksvaderland | 22-08-19 | 08:52: met dát verschil dat de bank geen gebruik kan maken van jouw geld als het in een kluis ligt in tegenstelling tot wanneer het op een rekening staat. De bank verdient aan jouw geld door het uit te lenen en daar een hogere rente voor te vangen dan wat jij evoor terugkrijgt. Dat je voor een kluis moet betalen is logisch want anders verdienen ze er niets op, het is dood geld. Daarnaast kan je nooit bewijzen hoeveel erin lag bij een kluisroof zoals enkele jaren geleden is gebeurd, daaaag geld.

pino2 | 22-08-19 | 09:32

@pino2 | 22-08-19 | 09:32: En dat lenen doen ze dan x 10 van het door jou in bewaring ingelegde geld. het beruchte fractional reserve Ponzi scheme

Norman N. Warden | 22-08-19 | 11:23

@pino2 | 22-08-19 | 09:32: zeker waar. Exact daar zit nu het probleem. Dat uitlenen gaat tegen een steeds lager markttarief waardoor de vergoeding op het spaargeld ook steeds lager wordt. Tot nihil nu en onder nul mogelijk straks. Dan rest dus als absolute ondergrens nog de "stallingspremie" die men maximaal bereid is te betalen voordat men het geld opneemt en thuis bewaard.
Mijn punt is: iedereen die blij is en profiteert van de lage hypotheekrente moet niet zeuren over die lage spaarrente. Causaal verband.

volksvaderland | 22-08-19 | 17:50
▼ 7 antwoorden verborgen

Hoe de financiële wereld er echt uit ziet, wordt voor ons verborgen gehouden.
De overheid verdomd het om enig inzicht te geven in de geldstromen binnen de EU. Het beleid is er juist op gericht om ons onwetend te houden over de enorme schulden die de Zuidelijke landen hebben bij de Noordelijke en ons onwetend te houden over het gesjoemel achter de schermen, inclusief het feitelijke afschrijven van deze schulden. Wij domme burgers kunnen nog slechts biljetten van 50 euro pinnen en een bankrun wordt snel onmogelijk gemaakt. Één druk op de knop is genoeg om deze tekst in heel Nederland op alle geldautomaten te doen verschijnen;
"Deze automaat is tijdelijk buiten gebruik".
Contant betalen wordt met een sneltreinvaart ontmoedigd, zelfs bij de hoeren kun je pinnen tegenwoordig.

Rest In Privacy | 22-08-19 | 08:05 | 4

@pino2 | 22-08-19 | 08:13: Precies, je hebt toch die vergelijking met een kikker in een pan water? Als je die in een pan kokend water gooit springt hij er onmiddellijk uit, maar als je het water geleidelijk opwarmt blijft hij rustig zitten totdat hij uiteindelijk gekookt wordt... Ik heb al een tijd het gevoel dat precies hetzelfde met ons in Nederland aan het gebeuren is.

Augustwoman | 22-08-19 | 08:25

Gebeurt in Zweden nu reeds.

joppo0 | 22-08-19 | 10:24
▼ 1 antwoord verborgen

"en die verschrikkelijke Ghislaine Plag dozen moet gaan duwen bij de Zalando"
Inderdaad, de mooie zomer werd weer volledig verpest, iedere morgen 2.5 uur....
Simpel assertief opportunisme, geen echte intelligentie aan boord, klagen bij de laatste NPO-zuilen heeft geen zin, en lachen met de "redactie", waar ook Veenhoven constant mee schermt. Sluit die subsidie-tent.

grindbak | 22-08-19 | 07:54 | 3

Hé, er zit een knop op je radio.

Earl_of_Doncaster | 22-08-19 | 08:08

@Earl_of_Doncaster | 22-08-19 | 08:08:
Sorry hoor, maar het moet toch mogelijk zijn om op de publieke nr.1 radiozender kwaliteit neer te zetten, Duitsland en Engeland kunnen het ook en daar luisteren steeds meer mensen noodgedwongen naar i.p.v. lachwekkende kwisjes uit een pool van 50 dezelfde mensen.

grindbak | 22-08-19 | 08:48

@grindbak | 22-08-19 | 08:48: als er niemand meer luistert veranderen ze wel. Ik ben een aantal jaren geleden ook gestopt, want ik had dezelfde erfenissen die u nu ook hebt.

Earl_of_Doncaster | 22-08-19 | 08:56

Effectief is de spaarrente al een tijdje negatief als je de bankkosten meerekent. Tegen (inmiddels) 0,02% bij de ING spaar je die 11 euro per kwartaal bankkosten er al lang niet meer uit...

Hendrik_ufter | 22-08-19 | 07:52 | 3

Die 11 euro betaal je niet om een spaarrekening aan te houden.

Papa Jones | 22-08-19 | 08:50

Je hebt wel een punt als je het zou afzetten tegen de inflatie.

volksvaderland | 22-08-19 | 08:53

Tijd om te veranderen van spaarbank.

Heiner | 22-08-19 | 11:04

Bij een van de genoemde banken staat 0,03%, kreeg van de week een berichtje dat dat 0,02 gaat worden.

Muuke | 22-08-19 | 07:40 | 1

Ja bij de ING, ik kreeg ook dat bericht. Maar als er een brief komt met negatieve rente dan ren ik hard naar de bank en trek alles eraf. Natuurlijk ga ik het niet onder mijn bed bewaren of in de ijskast maar waar wel dat zeg ik niet.....

pino2 | 22-08-19 | 08:16

Geen paniek, ons kabinet zorgt ervoor dat steeds meer mensen überhaupt geen geld hebben om opzij te zetten.

Cor Netto | 22-08-19 | 07:23 | 2

Of, zoals wij, gewoon geen spaargeld hebben. Fuck die warmtepomp.

Muuke | 22-08-19 | 07:38

@Muuke | 22-08-19 | 07:38: Mark Rutte gaat dit als briljante oplossing verkopen voor negatieve rente: al uw geld naar de overheid en warmtepompen, wij zorgen ervoor dat iedereen verlost wordt van de negatieve rente. Gaaf land hebben we, hè.

5611 | 22-08-19 | 10:22

Tijd voor een staatsbank die die geen dingen doet waar alleen de bankmedewerkers en investeerders beter van worden ten koste van (een deel van) de samenleving. Maar een bank van en voor de samenleving.
Alleen denkt de VVD nog steeds dat het belang van de commerciële bank en die van de samenleving altijd hetzelfde zijn en nooit problemen geeft. Ook na de bankencrisis, ook als de kosten door de burgers worden gedragen en de winsten naar de banken gaan.
Als je als commerciële instelling met een soort Maatschappij tot Financiering van Nationaal Belang kan concurreren doe je het goed.
Maar dan is de randvoorwaarde tenminste het belang van de burger en niet die van een investeerder.

kloopindeslootjijook | 22-08-19 | 07:20 | 7

@FrankVeer | 22-08-19 | 08:38: &kloopindeslootjijook
Mee eens. Vat het samen als "basisvoorzieningen", kort en krachtig. Tegen kostprijs te produceren zonder winstoogmerk. Deze voorzieningen zouden binnen een groep van landen als "pool" moeten worden opgezet, vergelijkbaar met de EGKS indertijd (Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal). Dat was op zich een sterk concept; men is ervan afgeweken met de introductie van een veel meer ingewikkelde monetaire unie.
Je ziet over de hele wereld dat dit een enorm knelpunt is geworden: in Sudan bv zijn mensen met succes de straat op gegaan voor "better services", dwz basisvoorzieningen. Neo-liberalisme draagt bij aan het ontstaan van corporate monopolies, gefinancierd met geleend rentedragend industrikapitaal; het kenmerk is steeds verder verslechterende dienstverlening met voortdurend stijgende prijzen. Een wirwar aan belastingen helpt ook niet echt.
Het is nog niet te laat, het kan nog recht worden getrokken met voldoende bewustzijn en eenheid binnen de bevolking.

Identiteit is niet relevant, maar goede basisvoorzieningen wel: die zijn in ieders belang. Burgers aller landen, verenig u als afnemer van basisvoorzieningen!

kindapaas | 22-08-19 | 09:10

No way. Dan heb je je geld dus al bij dat inhalige zooitje in Den Haag staan. Één pennenstreek en het staat op begroting om hun knuffelkanslozen te pamperen. Die griezels zijn ertoe in staat. ABN AMRO is wat dat betreft eigenlijk al een dubieuze bank.d

5611 | 22-08-19 | 10:27

@HD50 | 22-08-19 | 09:07:
Die na Maffia baas Draghi geleid wordt door een veroordeelde (Frankrijk) crimineel. Lagarde
Fijne dag nog.

joppo0 | 22-08-19 | 10:27
▼ 4 antwoorden verborgen

De bitcoins lijken een vlucht ,maar de vraag is of dat zo werkt.
Zolang er geen reële economie onder zit bestaat het alleen op basis van belegging. En die mensen vinden de bitcoin leuk omdat je de munt weer kunt wisselen voor euro's of dollars. Bij een reële economie is dat nou net niet de bedoeling.
En zolang het sterk blijft/kan fluctueren onder invloed van belegging, krijg je die reële economie niet op gang.
Want bij stijgende waarde wil niemand ze uitgeven, bij dalende waarde wil niemand ze hebben. Dus bij te grote fluctuaties blijft het een dode munt.
Zodra een groep mensen naar de bitcoin gaan zal de waarde even stijgen door het piramide-effect en roept iedereen zie-je-wel, maar dat wil zeggen dat dat zo blijft.
En die zorg daarvoor zorgt er weer voor dat mensen er niet aan willen.
Bovendien kunnen grote banken met veel geld uit eigenbelang de bitcoin laten fluctueren en het proces beïnvloeden.

kloopindeslootjijook | 22-08-19 | 07:05 | 3

Er zit/zat een reële economie onder, wel een illegale op het darkweb. Maar inderdaad door de schaarste van de Bitcoin is die veel te makkelijk te manipuleren en niet koersvast. Nu is het meer een gokspelletje geworden.

De_Poenschepper | 22-08-19 | 08:30

De waarde stijgt, zeggen ze dan. Maar t.o.v. van wat? T.o.v. euro's en dollars. En als ze hun winst willen pakken, pakken ze dollars of euro's. Het is een soort munt van een winkelketen: eronder ligt altijd het echte geld.
En onder dat echte geld ligt een economie waarin men vertrouwt en de mogelijkheid er waardevaste zaken mee te kopen (goud b.v.).

Rest In Privacy | 22-08-19 | 08:34

@arie-hoax | 22-08-19 | 08:34:

Uiteindelijk zetten ze het om in "echt geld". In feite is alle geld verzonnen en in de goede tijd werd het gedekt door iets wat je wel vast kunt pakken namelijk goud. Toen dat los werd gelaten is de gekte in het financiële systeem pas echt begonnen. Nu creëren ze geld vanuit het niets. Geld bestaat op basis van vertrouwen, het vertrouwen dat het waardevast is. Er zijn winkels en restaurants die Bitcoin accepteren overigens. Men is nu met een experiment bezig waar men de afloop niet van kent, de kredietcrisis is opgelost door nog veel meer schulden te maken, er komt een crisis aan die zal lijken op The Great Depression of erger.

De_Poenschepper | 22-08-19 | 08:48

Geen rente op de spaarrekening van de bank maar wel mooi rendement met beurshandel. Daarvoor moet je dan wel weer een bankrekening hebben. Dus @Belangdienst weet altijd keurig wat ik heb (uit)staan.

Elzenkoning | 22-08-19 | 06:55 | 1

Die echt lucratieve beleggings fondsen kunt ie als jan met de pet niet in beleggen, vergeet dat maar.
Hsbc , Buffet, Soros cs wel
Zelfs pensioenfondsen lukt dit niet.

joppo0 | 22-08-19 | 10:33

Met zo'n lage rente wordt beleggen ook riskant. Gaat de rente weer omhoog dan knallen de koersen naar beneden.

jochum1980 | 22-08-19 | 06:50 | 2

Het getwitter van Trump kan soms ook invloed hebben op de algehele teneur.
Grappig wel.

Elzenkoning | 22-08-19 | 07:02

Het is zo simpel. Als je je geld op een spaarrekening laat staan dan ben je sowieso niet helemaal appeltje. Koop aandelen Shell. Leg ze op de plank en kijk er niet meer naar om. Ieder jaar krijg je dan 6% rente (dividend) op je geld. 6 procent... Hoe lang geleden was het dat we in NL.6% kregen op ons spaargeld?

Boeddha18 | 22-08-19 | 06:43 | 5

@Ridde Rogter | 22-08-19 | 07:27: we hebben het over spaargeld. Dus geld dat je kan missen. Dus op de plank leggen en iet meer naar omkijken. Maar zet jij je geld maar lekker op de bank hoor. Veel succes met je te betalen rente voor stalling van je geld.

Boeddha18 | 22-08-19 | 11:04

@fikkieblijf! | 22-08-19 | 07:44: sinds wanneer maakt Shell geen of nauwelijks winst meer? Haha, jij bent lekker op de hoogte. En m.b.t. dat alles elektra moet worden volgens jou; het enige land waar ze dat roepen is NL. Denk je dat Shell afhankelijk is van NL? Wat te denken van alle landen waarvan hun economies nog volwassen aan het worden zijn? Enig idee hoeveel olie of andere grondstoffen die nodig hebben? Tenslotte; enig idee hoe sterk Shell is in LNG? Dus lach jij maar vrolijk door Fikkie :-) Wie het laatst lacht...

Boeddha18 | 22-08-19 | 11:08

@Ridde Rogter | 22-08-19 | 07:27: beleggen doe je voor de lange termijn. Daarin is 1 jaar niets. Benoem je ook het jaar waarin de koersen stegen? Volledigheidshalve vermeld ik even de koersstijging binnen 12 maanden van 47,9% van jan. 2016 t/m jan. 2017. Laten we ons wel bij de feiten houden. Maar feel free om je geld tegen betaling bij de bank te stallen hoor :-)

Boeddha18 | 22-08-19 | 11:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit jaar krijgen alle landen een Globel Reset Currency. Euro wordt opgeblazen en voor Nederland krijgen we de gulden weer terug. Geld wordt niet gebackup meer met geloof maar met edelmetalen.

Superarchie | 22-08-19 | 06:33

Proleten met vette $$$$ zijn allang opgetieftd richting CH chalet/alpenweide .... en komen zo af en toe eens naar hun pied a terre 020 voor stroopwafels en oliebolle..
ofzo.

grapjasz | 22-08-19 | 06:30

Boontje komt om zijn loontje, wie kaatst kan de bal verwachten, hoogmoed komt tot den van en meer van dat moois: Banken zullen dus omvallen als gevolg van het uitbuiten van de gewone man (m/v), alleen zullen er nog wel wat Wouter Bossen verschijnen die met ons geld, door het af te pakken, nog wat banken redden (hun vriendjes spekken), maar ook dat kent een grens. de wal zal het schip keren, wie hoog klimt kan diep vallen, hoge bomen vangen veel wind, na regen komt zonneschijn... Nou hou ik op.

ugur | 22-08-19 | 06:27 | 2

Na het zuur komt het zoet
Ooooh wacht , klopt helemaal niet

likmegaties | 22-08-19 | 06:36

Zit bij de Triodos Bank. Dezelfde dag dat de rente werd verlaagd tot 0 %, mijn spaarrekening leegeghaald, opgezegd en het geld op de creditcard gezet waar ik tenminste nog een beetje rente krijg over het positieve saldo.

van_Heutsz | 22-08-19 | 06:07 | 6

@Sir Hackalot | 22-08-19 | 07:22: Jawel hoor, je kunt gewoon geld storten op je creditcard.

van_Heutsz | 22-08-19 | 15:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Precies mijn gedachten. Preppen. Want als er weer een laagconjunctuur aankomt -en die komt er- kan de ECB de rente niet meer verlagen om de economie een impuls te geven.
Het ziet er niet gunstig uit. Aftellen tot het einde van de EU?

ratelaar | 22-08-19 | 05:57 | 2

Altijd voor. De eu geeft ons meer narigheid dan zonder. Toen vroeger elk land zijn eigen munt had en het ging daar effe niet zo goed, hup iedereen daar goedkoop naar toe, gaf die landen weer wat extra geld.

Muuke | 22-08-19 | 07:53

Dat is idd wel een serieus probleem. De ECB heeft en inflatie ambitie voor de EU maar haar stuurmiddelen (rente, QE) raken op of nagenoeg onbruikbaar. Benieuwd waar ze nog meekomen en anders benieuwd in hoeverre de economie "zichzelf" hersteld zonder ECB ingrepen.

volksvaderland | 22-08-19 | 09:01

Als ik van nature planmatig was ingesteld, dan zou dit topic - tezamen met de doemscenario's rond het klimaat - aanleiding kunnen zijn om te gaan preppen. Het enige dat nog ontbreekt aan ons aller alras somber wordende toekomstperspectief zijn de oprukkende zombies. Alhoewel, ...

MickeyGouda | 22-08-19 | 05:48 | 1

U bent positiever toch?

Rest In Privacy | 22-08-19 | 08:07

Chaos wil ik!.

swebe | 22-08-19 | 05:19

De rente wordt pas negatief als er geen alternatief meer is (lees: cashless society). Zo lang er papieren geld is, kunnen mensen het opnemen en zouden banken kunnen omvallen. Gaat dus (nog) niet gebeuren. Maar, geef het 10-20 jaar en het is realiteit...

Patty D. | 22-08-19 | 04:53 | 4

klopt, vandaar dat allang men de geldautomaten steeds meer weghaalt en men nagenoeg verplicht wordt gesteld te pinnen, geen cash betalingen meer. Dat gaat komen binnen nu en 10 jaar. De banken blijven op 0% steken en de pensioenfondsen blijven de pensioenen verlagen want die negatieve rent is goed voor schulden landen om maar te blijven lenen ipv te zorgen dat er afbetaald wordt. Deze hele EU dynamiek en beleid is al jaren en jaren bezig de landen die het goed voor elkaar hadden compleet mee te zuigen in een put zonder bodem. Geen hoop dat het beter wordt nu er op de belangrijkste posities in die EU vooral de Franse, Duitse en Italiaanse landvertegenwoordigers de koers gaan wijzen

fikkieblijf! | 22-08-19 | 07:48

@likmegaties | 22-08-19 | 05:01:
Plus zelf je boodschappen scannen, bij Appie zelf je bonuskaart scannen.
We zijn met z n allen echt te dom om te schijten.

joppo0 | 22-08-19 | 10:36
▼ 1 antwoord verborgen

Edelstenen edelmetalen , goud en zilver worden het helemaal in 2020 doe de US $ er ook maar bij .
Eurobiljetten kan je binnenkort mee naar de plee gaan .

likmegaties | 22-08-19 | 03:41

Nederland zou Nederland niet zijn als het niet met een berg nieuwe burocratische maatregelingen komt om dit probleem op te lossen.

Jan Dribbel | 22-08-19 | 03:01

Gold YTD USD, up 16,7%

Rest In Privacy | 22-08-19 | 02:16 | 4

Willem Middelkoop roept al bijna 20 jaar tegen iedereen die maar luisteren wil dat je toch echt goud moet kopen want de volgende dag wordt het zeker meer waard. Krijgt hij toch nog eens een keer gelijk, mooi voor hem.

quigg | 22-08-19 | 07:29

@Sir Hackalot | 22-08-19 | 07:25: En dan hack jij alle bitcoins weg uit mijn digitale omgeving zekers....;)

steekmug | 22-08-19 | 07:31
▼ 1 antwoord verborgen

Was 'renteverlaging' niet een middel om de economie te stimuleren in tijden van economische crisis?
Als er over 1 a 2 jaar de crisis uitbreekt, zoals een groot aantal economen voorspellen, wat moet er dan gebeuren om de economie te stimuleren?
Of flikkert dan de Euro in elkaar en vallen banken en landen om?

Fatwabuster | 22-08-19 | 01:30 | 6

@Het brein erachter | 22-08-19 | 01:39:
Ben je niet goed bij je hoofd?
De euro is de oorzaak van de ellende. er is niets verzacht... door de euro zijn de grieken nog slchter af dan zonder, je kunt gen muntenunie hebben met een econoie als DL of de onze en dan eentje als in Griekenland.
Dat nekt de zwakkere economie, ze leven daar nog steeds in enorme armoe, de jeugd trekt weg, nee het is NIET verzacht.
Het enige wat is gebeurd is dat de schulden van Griekenland bij de DUITSE en FRANSE banken afgekocht zijn , door ons, daar betalen wij voor en dan krijgen we nooit terug, kijk maar naar de inflatie.
2 % per jaar tikt aan, reken maar uit.

Yumi | 22-08-19 | 01:46

@Het brein erachter | 22-08-19 | 01:39:
slechts 5% van al het geld is bij de Grieken terecht gekomen, van al die miljarden.. om de banken te redden , bron; eurodynamica van J.Wanningen

Yumi | 22-08-19 | 01:51

@Yumi | 22-08-19 | 01:51: Het grootste deel van het geld hadden we zo bij de eerste Duitse bank over de grens kunnen afleveren. Dat is nl waar het allemaal terecht kwam, vanwege bedrijven (banken, dus) waarvoor het fenomeen "bedrijfsrisico" niet geldt. Net zoals het voor ABN, ING en SNS niet gold.

Heiner | 22-08-19 | 13:27
▼ 3 antwoorden verborgen

Er zijn een paar zekerheden in het leven. Goud en zilver zijn er 2 van. Ook wel een prettige gedachte dat het niet geregistreerd hoeft te zijn.

El Sid | 22-08-19 | 01:24 | 3

Niet geregistreerd? Je moet het wel opgeven als vermogen.
Daarbij, als je het aankoopt MOET je weer btw betalen, weet niet hoeveel procent, maar dat ben je weer opnieuw kwijt aan die Graaiers die zich overheid noemen.

kaolookchang | 22-08-19 | 05:03

@kaolookchang | 22-08-19 | 05:03: Natuurlijk kun je het ook buiten Europa kopen, dan wordt er geen BTW geheven, toch weer het eerste verdient, maar ja, als je het nog moet kopen.... een beetje aan de late kant.

kaolookchang | 22-08-19 | 05:05

De spaarrente wordt niet negatief. De rente wordt kunstmatig beheert door de EB.

kotelet | 22-08-19 | 01:22

Goed stuk pritt, ik weet weer waarom ik geenstijl bezoek.

reagluurder010 | 22-08-19 | 01:13

Mooiste vind ik nog wel die altijd terugkerende bitcoin -en bitcoin derivaten- fanboys, die met elke tegel bitcoin zieltjes proberen te winnen.
Houd een sop.
Waarom? Een slimme belegger deelt nooit zijn strategie of tactiek aan volstrekt vreemden, meestal niet eens aan goede bekenden, hell, vrienden.
Bitcoin is 1 grote scam, tenzij je er jaren her in was gestapt en nu rijkelijk had geprofiteerd.
Maar vanwaar die zendingsdrang? Wil je anderen met jou de afgrond inslepen?
Lijken net een stelletje fuckin' bancaire Jehova's.
.
Iemand die *goud* in handen heeft, gaat dat niet hoog van de toren blazen, ja.
Kijk, weet niet echt veel van de financiele wereld, maar Iemand die een ander koste wat kost probeert mee te sleuren in zijn *avontuur*, is onzeker over zijn eigen investering en potentieel toekomstig vermogen.
.
Fukk off met je *bitcoin*. Niemand kan mij helder uitleggen wat het uberhaupt is., of waar het voor staat.
Behalve de fanboys dan, die stuiteren op hun stoel van enthousiasme.
Goud, karaats blingbling , *diamantes en bruto*, zoals ze zeggen in het Spaans, dat is al dat telt, simpletons. You fools.

chicago river | 22-08-19 | 01:12 | 12

@DolfWeerwolf | 22-08-19 | 04:41: Maar wat ga je er voor kopen dan ? Stel dat er een ramp uitbreekt en ik heb water en brood en jij 20 bitcoins. Denk je nou echt dat ik dat ga ruilen tegen jouw waardeloze bitcoins ? Zelfde verhaal voor goud en zilver. Als ik vreten heb in een rampscenario is dat voor mij en mijn naasten. Goud en zilver kan ik niet eten.

van_Heutsz | 22-08-19 | 06:14

@kaolookchang | 22-08-19 | 05:10: Sorry dat ik het zeg, maar je begrijpt niet wat een pyramidespel is als je crypto (welke eigenlijk?) dat label opplakt.

Sir Hackalot | 22-08-19 | 07:34

@van_Heutsz | 22-08-19 | 06:14: Je kunt goud en zilver niet eten inderdaad. Maar kijk eens naar de grote crisis in Argentinië. Een zilveren halsketting met kleine zilveren pareltjes was toen perfect. Je gaat naar goud/zilver-handelaar om de hoek, verkoopt een pareltje, en je kreeg daar wat lokale valuta voor (die dagelijks nóg minder waard werd) waar je weer een paar weken eten van kon kopen. De rest van de bevolking zonder edelmetalen had het nakijken en zakte terug in criminaliteit en prostitutie..
In de keiharde praktijk werken edelmetalen dus gewoon heel goed. Zilver in kleine deelbare porties is het beste om dagelijks rond te komen. Goud was perfect om op het dieptepunt van de crisis hele straten aan huizen voor een habbekrats te kopen, maar totaal niet geschikt om er een brood van te kopen.

EduardoGS | 22-08-19 | 10:37
▼ 9 antwoorden verborgen

Mij kan niks gebeuren; ik heb een tulpenbol en daar koop ik straks mooi een grachtenpandje van.

Rest In Privacy | 22-08-19 | 01:01 | 1

BTC van kopen, levert de komende jaren iig meer op dan een sok.

Yumi | 22-08-19 | 00:53 | 3

Goeie tip: koop BTC...?!? Als u bitcoin bedoelt, schrijf dat dan gewoon. Dan doen we het niet. Bedoelt u iets anders, schrijf het dan ook, dan worden we allemaal rijk!

Het brein erachter | 22-08-19 | 01:49

@Het brein erachter | 22-08-19 | 01:49:
je hoeft helemaal niets te doen, gewoon niet doen, ook een optie :)

Yumi | 22-08-19 | 02:03

Bitcoins zijn nog meer gebakken lucht dan fiat geld. Nummertjes op het internet met een achtelijk stroom gebruik

GerMonster | 22-08-19 | 06:47

Uitstel van executie kijkende naar de staat van ons geldsysteem;
'during the financial crisis in 2008, total debt around the world was approximately $120 trillion. Today, it's just closer to $175 trillion. A trillion dollars in debt.'
'when we had the Great Recession in 2008, global debt as a percentage of GDP was about 230% and that's all forms of debt, that's government debt, corporate debt, personal debt. And today, we're standing at about 270% of GDP so things are dramatically worse '
'If you were to repay that with a payment of one million dollars a day, it would take 2.700 years. To repay the 175 trillion you mentioned at one million per day would take until August of the year 474.519 '
twitter.com/wmiddelkoop/status/116406...

HdJ | 22-08-19 | 00:46 | 1

Valt dus eigenlijk wel mee.

Baron Clappique | 22-08-19 | 01:03

Trouwens even iets anders.
Vind het wel OK dat Grapperhaus morgen naar Thailand gaat om het over die coffeeshophouder te hebben die daar in de cel zit.
Heeft z'n geld hier legaal verdiend en zit daar vast omdat hij hier in drugs handelde volgens de Thaise overheid.
Valt mij niet tegen.
Mag ook wel eens gezegd worden.

HoerieHarry | 22-08-19 | 00:12 | 17

@HoerieHarry | 22-08-19 | 01:28: Ja het kan. Wie heeft er het meeste baat bij dat die gast in Nederland zijn straf uitzit? Denk je dat Grapjeshuis voor de klootviool naar dat land gaat? Nee dat is de ombudsman zijn schuld. Grapperhuis heeft daar niets te zoeken mocht het geen eigen belang zijn.

Iznogoedh | 22-08-19 | 01:35

@HoerieHarry | 22-08-19 | 01:28: In sommige Amerikaanse staten mag ik een puber van 14 aan mijn tampeloeris rijgen, in Nederland wordt je er voor veroordeeld.
Blijkbaar kan het.

BenPakdee | 22-08-19 | 07:38
▼ 14 antwoorden verborgen

Leuk rendement? Koop vooral zoveel mogelijk koopzegeltjes bij je boodschappen, dat geeft nog het meeste rendement. Bij 10 boekjes innen en wegleggen want stel voor dat je supermarkt ineens failliet gaat dan ben jij je poen kwijt.

pino2 | 22-08-19 | 00:10 | 2

die was je al kwijt want de zegeltjes heb je al betaald

bowlfabriek | 22-08-19 | 00:31

Niet zo negatief.
Koop die auto, koop dat huis.
En zo tillen we onszelf uit het economische drijfzand.

Harry Turtle | 22-08-19 | 00:06 | 7

@Yumi | 22-08-19 | 00:56: De meest goedkope kist kost ook rond de 1500 euro, zelfs als je dood gaat moet er nog en verdienmodel in zitten. ff OT... wanneer er geen overlijdens berichten in de kranten zouden staan dan dan was de krant sowieso failliet..... dood verdiend...

Iznogoedh | 22-08-19 | 01:01

@Iznogoedh | 22-08-19 | 01:01:
yep.. Ik heb mijn eigen kist al klaar, de kliko, ik pas er prima in.
Ik ben geen eco-bio-etert dus t wordt de grijze.

Yumi | 22-08-19 | 01:13

@Yumi | 22-08-19 | 01:13: Nou mooi is dat, allemaal plastic, dus nog een keer het milieu vervuilen als je de pijp uit gaat.

kaolookchang | 22-08-19 | 05:16
▼ 4 antwoorden verborgen

kortom ,het heeft geen enkele zin je geld op een bank te zetten .want de bank gaat er wel lekker mee beleggen/spelen ,maar jij als klant ziet daar niks van terug .op een bepaald moment kom je dus op het punt dat jij je geld op de bank zet ,deze bank belegd daar mee,en maakt winst ,en daar mag jij als indirekte medebelegger dus geen cent van want het is minder dan we gewend zijn ,dus krijgen wij wel het volle pond maar degene die min of meer inlegt toch ff niet .daar komt het op neer ,was te verwachten

bowlfabriek | 21-08-19 | 23:58 | 3

En dat gebeurt dus ook met ons pensioen, jij betaald, snotneuzen beleggen en Brussel loopt er mee weg

Iznogoedh | 22-08-19 | 00:40

Dus? Beleg het dan zelf. Gewoon aandeeltjes kopen en jaarlijks dividend opstrijken. Als de bank het kan dan kan u het ook.

Boeddha18 | 22-08-19 | 06:52

@Boeddha18 | 22-08-19 | 06:52:
Dat mocht niet, verplichte pensioenfondsen weetuwel. Ik bijvoorbeeld wilde het zelf niet maar had er niets over te zeggen. Inmiddels krijg ik minstens ééns per kwartaal een brief dat ik niet alleen twee jaar later pas er van kan gaan genieten (zonder een "langer leven" garantie overigens), terwijl de verwachte bedragen omlaag gaan #Onbetrouwbare_Overheid

kindapaas | 22-08-19 | 09:28

Mijn spaargeld zit in bitcoin. Je moet geen last hebben van zwakke zenuwen maar het rendement is op wat langere termijn fenomenaal. Euro en Dollar zijn al heel lang gebakken lucht, verliezen steeds meer waarde door eindeloos laten draaien van de geldpersen. Die zeepbellen gaan heel hard ploffen zodra het vertrouwen implodeert.

euroka | 21-08-19 | 23:42 | 38
▼ 35 antwoorden verborgen

De ECB is gewoon een politiek orgaan geworden en alle landen met staatsschulden vinden het wel lekker zo: de spaarzame oppassende burgers lekker uitknijpen. De ratten.

Mart6037 | 21-08-19 | 23:34

Het volk wil kennelijk dat de spaarrente negatief wordt want het volk stemt massaal pro EUSSR dat als beleid heeft, beter de ECB onder leiding van een Italiaan, een Italiaan dan weet gij het wel, de rente absurd laag houdt om de Italiaanse staat (niet de italianen burger want die schijnen best wel vermogend te zijn), in leven te houden daar deze anders om zal vallen vanwege de gigantische staatsschuld. Dit geldt in mindere mate voor de andere Zuid-Europese landen.

Het is gewoon één grote wespennest waar de Nederlander mooi in is gerommeld maar tussentijds verlies nemen, ho maar. Neen, kennelijk liever zinken tot de Marianentrog op 11km diepte van de oceaan, daar waar de Snorkels leven.

ProAsfalt | 21-08-19 | 23:31 | 4

Kunnen die echt zo diep?

BrutusBosch | 21-08-19 | 23:43

Jawoor.. Snorkels met zo' n pijpje op hun kop van 11 km.

NiCeY | 22-08-19 | 07:08
▼ 1 antwoord verborgen

Gewoon onroerend goed aankopen 50% bank.
Na pakweg 15 jaar is dat afgelost, je heb een huis wat ook nog eens minimaal 30% in waarde gestegen is.

botbot | 21-08-19 | 23:29 | 1

Ja, dat is een goed advies.

Rest In Privacy | 22-08-19 | 00:02

Negatieve spaarrente is een islam dingetje, want rente is haram.
Binnenkort is de westerse wereld halal.

Ongeblustekalk | 21-08-19 | 23:28

Ik ben nog op zoek naar een bank waar ik tegen - 0,5% rente wat geld kan lenen. Als ik uit ga van €50.000,- aan te ontvangen rente (leefgeld) wil ik dus graag €10.000.000,- van jullie lenen en ik beloof dit bedrag weer netjes na 50 jaar terug te storten, mag op een geblokeerde rekening staan. Als kosten mogen jullie me €1.000 per jaar rekenen, dus jullie verdienen er in 50 jaar €50.000 aan. Deal?

Schemerlamp | 21-08-19 | 23:28 | 2

Elke bank in Nederland heeft nog een zilvervlootrekening. .33 % per jaar en 10% bonus..
succes..:)

Epistulae_Morales | 22-08-19 | 02:23

Bankiers die jumpen uit het raam wegens massa-ontslagen is natuurlijk een mooi en gratis familie-uitje. Kinderen zijn dolfijnen die door hoepels springen een keer zat.

Baron Clappique | 21-08-19 | 23:24

We gaan voor goud
Dat wordt een grote
We gaan voor goud
warm of koud
De rest is klote.

De Briemusketier | 21-08-19 | 23:19 | 1

Goud, platinum zeker ook , zilver ook een beetje, en BTC uiteraard.

Yumi | 22-08-19 | 01:02

Goh. Bol.com, waren die niet van dat anti-Geenstijl-manifest?

Want het is ook helemaal geen affiliate-link in het topic hoor....

:-P

Bijtendehond | 21-08-19 | 23:17 | 2

Kan me niet voorstellen. Bol.com is niet gesubsidieerd, en hebben dus gewoon gezond verstand.

Papa Jones | 21-08-19 | 23:26

Iemand een idee hoe ik die fletskrien bij Bol.com in contanten af kan tikken?

Harry Turtle | 21-08-19 | 23:51

Mijns inziens zien we hier het failliet van het ongebreidelde vrije markt kapitalisme. Daarmee denk ik bepaald niet links, verre van dat, maar dit economische model werkt niet. De huidige rentestand en quantitative easing zijn een duidelijke indicatie dat het keihard aan het vastlopen is. Het liberale model werkt eenvoudigweg niet en de middelen om de haperende economieën aan de gang te krijgen zijn totaal uitgeput. Negatieve rentes. Wat een grap. En jullie geloven nog in dit model? Overal zie je economieën haperen terwijl ze al aan de pacemakers en het adrenaline-infuus liggen. De laatste heldere momenten van een stervende patiënt. Dat is wat we nu zien.

Bigi Bana Boy | 21-08-19 | 23:15 | 5

@Glasgow Argus | 21-08-19 | 23:23:
Er zit veel lucht in de markt door onzinnige activiteiten en die wordt eruit geblazen.
Wat voor baan heb jij? ;)
Met woorden kan je doe koelkast niet vullen wanneer het erom gaan spannen.

Ongeblustekalk | 21-08-19 | 23:34

Nee, het socialistische model werkt veel beter.
Argentinië.

de honden blaffen... | 22-08-19 | 00:07

@de honden blaffen... | 22-08-19 | 00:07: Ik zat er al op te wachten. Nee, ik pleit niet voor socialisme. Wel voor een geleid kapitalisme met een meer nationalistische inslag. De belangen van de staat en het volk eerst. Nationalistisch rechts zoals je wilt.

Bigi Bana Boy | 22-08-19 | 08:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Doe maar een negatieve rente op het rood staan, dan verdien ik teminste nog wat.

Sinclair | 21-08-19 | 23:12 | 2

Precies. Dat. Banken verdienen gouden %’s aan leningen en rood staan. En nog steeds schijnen sommige banken te wankelen.

nattegleufhoed | 22-08-19 | 01:27

Ik heb geïnvesteerd in Lego...

Quichegerechtigde | 21-08-19 | 23:11 | 2

Heel snugger. Dikke vinger naar de belastingdienst.

Papa Jones | 21-08-19 | 23:28

Dikke prima dat de babyboomerts niks krijgen voor hun geroofde geld. Nu nog ontroerend goed belasten. Heb je overwaarde, dokken!
Deze generatie moet uitgeperst worden omdat ze hun kleinkinderen niets gunnen.
En dat gaat gebeuren ook!

Ongeblustekalk | 21-08-19 | 23:09 | 9

@Ongeblustekalk | 21-08-19 | 23:50: Dankzij die vieze generatie kan jij op je luie reet je dagen en nachten vullen met vingeren op een toetsenbordje.

jacobh-59 | 22-08-19 | 00:06

Hoeveel dagen heb jij eigenlijk,al gewerkt in jouw sneue leventje?

Epistulae_Morales | 22-08-19 | 02:25

Ach gut geen zakgeld van oma gehad? Het is toch wat. Had ze vast geen tijd voor ze was druk bezig met het vervuilen van de aarde en het neersabelen van onze hoge rente.

SolidRock | 22-08-19 | 08:14
▼ 6 antwoorden verborgen

De inflatie is veel hoger dan het rendement van een Nederlandse spaarbank, oftewel, negatief. Dit topic lijkt me dan ook een paar jaar te laat. En nee, het interesseerde niemand iets.

Mozes Langebroek | 21-08-19 | 23:08

Mijn eigen vermogen, naast een halflege supermarktwijnkelder, is feitelijk nul-komma-nul.
Maar wie geld heeft, al is het maar een paar duuzend, koopt best brokjes goud en met de rest speculeer je. De brokjes goud gaan in een bewaakt kluisje van een, jawel, bank, of desnoods particuliere instelling (duurder, lijkt me).
.
Kun jij niet goed speculeren of heb je geen IDEE, wordt het een lastig verhaal.
Heb zelf een Duitse maat, een uber-intelligente gozerT die mij van tijd tot tijd wat tips & tricks *toespeelt*. Niet teveel, hij wilt dat ik ook m'n eigen leercurve heb. Verwacht nooit van iemand, die jij niet tot op het bot vertrouwt, en hij/zij jou niet, dat diegene jou echt goede beleggingstips gaat geven,. Gaat niet en nooit gebeuren.
.
Moraal van het verhaal: "werken" is multi-interpretabel. En hoe je je "inkomen" uitsmeert over je jaren ook. Er zijn zo-veel constructies mogelijk.
Haat de volgende uitspraak, maar: "Denk uit de doos." Haal je kop uit die doos! ;-

chicago river | 21-08-19 | 23:06 | 2

wijn - heeft een procent of 12. Jenever 40%.

Glasgow Argus | 21-08-19 | 23:10

Niets mis met dozen.

Toos Doos | 21-08-19 | 23:29

Ik heb m,n spaargeld al van de bank gehaald, en fysiek goud en zilver gekocht.
Daarna in een gehuurde kluis in dezelfde bank geplaatst.
Kut banken, ze geven geen reet om de mensen, als is de rente ontwikkeling niet helemaal hun schuld, daar moet je de Euro, en daarna de EU de schuld van geven.

Gerrit gordijnstok | 21-08-19 | 23:04 | 5

De staat kan je waardevolle metalen confisceren. Is al eens eerder gebeurd.
Zo maak je ze het wel gemakkelijk.

watergeus | 21-08-19 | 23:14

Succes bij de bakker met jouw goudbaar

Epistulae_Morales | 22-08-19 | 02:27

Wat kost een kluis en is die verzekerd bij kluisbraak?

g[E]ulden | 22-08-19 | 07:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Gewoon onroerend goed kopen. Niets op de bank. Alleen een standaard rekening, zeker geen spaarrekening! Is het goedkoopste en beste.
Banken zijn straks overbodig, rekeningetje kan je dan gewoon ergens openen voor een klein bedrag per jaar. Algemeen gezegd: iedere Bank is kudt net als veel andere rare zaken en landen zoals...………..!

AMX pri | 21-08-19 | 23:03 | 6

@Papa Jones | 21-08-19 | 23:32: Revolut?

Glasgow Argus | 21-08-19 | 23:34

@Glasgow Argus | 21-08-19 | 23:34:
Kende ik nog niet. Maar lijkt nog wat onstuimig. En dan heb ik de kosten nog geeneens op een rijtje.
www.banken.nl/nieuws/21479/neobank-re...

Papa Jones | 22-08-19 | 00:23

@Glasgow Argus | 21-08-19 | 23:34: Kijk, opnieuw is dit mogelijk dankzij GS, waar je heerlijke ideeën op kunt doen van mede-reaguurders, hartelijk dank Glasgow Argus. Bij de dooiebomenkranten vindt je dit soort info niet, ja, na zoveel jaar, als iedereen er inmiddels gebruik van maakt, dan durven ze wel.

kaolookchang | 22-08-19 | 05:49
▼ 3 antwoorden verborgen

Dus, dan betaald iedereen en zijn moeder zijn huis af.
scheelt de overheid miljarden aan de HRA en maakt het gros van de kenniseconomie werkers flexibeler.
"ach, laat ik die ZZP job maar doen, wie weet wat er van komt"
5 jaar later een hut met 15 man en solide omzet en inkomen voor 15 man.
Nee, dat is een slecht idee.

MediastadInwoner | 21-08-19 | 23:03

OA in USD depot zetten en EUR/USD (naar uw gedachte indekken).

Basil Fawlty | 21-08-19 | 23:01

Ik heb gewoon een rekening in Iran geopend. 20% rente per jaar en koerstijging in 1 maand van 30%.

Premier Trutte | 21-08-19 | 22:59 | 10

@peterdh | 21-08-19 | 23:10:
Als je het bij die prins brengt dan mag je een nacht naar bed met 3 van z'n 25 vrouwen.

HoerieHarry | 21-08-19 | 23:14

@peterdh | 21-08-19 | 23:10: Nee, lekker belasting betalen over je 126789421000% winst. Ik wordt door de bank genomen liever door de bank genomen dan door de blauwe enveloppendiens

Premier Trutte | 21-08-19 | 23:17

@Premier Trutte | 21-08-19 | 23:17: Die t van wordt mag trouwens naar diens.

Premier Trutte | 21-08-19 | 23:19
▼ 7 antwoorden verborgen

Schitterende volzin, Pritt!

hoogstetijd | 21-08-19 | 22:58

Ben op dit moment naar Bob Ross aan het kijken op viceland. Zo rustgevend. Deze man maakte zich toen al nergens druk om, behalve happy little trees, en nu kan ie zich helemaal nergens meer druk om maken.

Sinterbikske | 21-08-19 | 22:57 | 14

@knutsel_ | 21-08-19 | 23:25:
Zoals je weet mijn beste, ik geef geen tips. Ik heb wel ideeën. Zie -- Basil Fawlty | 21-08-19 | 23:01 | -- of ctrl-F Basil. ;-)

Basil Fawlty | 22-08-19 | 00:02

Nee dat weet ik ook wel. Ik dacht misschien komt ie met de gouden suggestie. :)

knutsel_ | 22-08-19 | 00:06

@chicago river | 21-08-19 | 23:22:
Zoals het hoort op zondagochtend! En natuurlijk dan ook een vleugje topamusement Harry Mens meepikken en dan ben je klaar voor de liquid zondagmiddaglunch. Hell yeah!

Basil Fawlty | 22-08-19 | 00:07
▼ 11 antwoorden verborgen

Die negatieve rente komen de overheden maar wat goed uit. 30 jarige staatsleningen die de komende jaren verlopen, dat scheelt een slok op een borrel. Het is nu gratis lenen voor de overheden om het uitdeelcircus in stand te houden. Alleen jammer dat de mensen die normaal werken/pensionado's het gelag mogen betalen.

Painauchocolat | 21-08-19 | 22:56 | 2

De overheid, dat zijn u en ik.

Anoniemelafaard | 22-08-19 | 00:04

@Anoniemelafaard | 22-08-19 | 00:04:
Als u en ik werken, en de overheid verkwist het verdiende geld, dan is het:
De overheid, dat zijn zij (pek en veren tevoorschijn haalt)

libertat | 22-08-19 | 09:00

Straks ook negatieve prijskaartjes in de (web)winkels en bij de benzinepomp. Even de Jaguar vol tanken en dan € 150,- ophalen bij de kassa.

Baron Clappique | 21-08-19 | 22:55 | 1

Vervolgens die 150 op de bank zetten tegen een negatieve rente en rente betalen is aftreekbaar dus betaal je minder belasting. Wat zeg ik. Het gaat een groot feest worden, joepi.

deja_view | 21-08-19 | 23:02

Crescendo met de economie? Dat kan nu toch ook al met spaargeld? Nee dan gaat iedereen een kluis kopen.
De informele economie.. dat wordt wel een dingetje

Epistulae_Morales | 21-08-19 | 22:52

"Moderne" economen dringen aan op meer stimulus door "Quantitative Easing", de ECB, de Zwitserse centrale bank, de Bank ofJapan gaan door met als een dolle financiele instrumenten op te kopen. Zijn de obligaties op, dan kopen ze aandelen en drijven de prijs daarvan verder op.

Na negatieve rente op spaarrekeningen komt onvermijdelijk een moment dat ook hypotheken negatieve rente krijgen; de Deense Jyske Bank biedt nu al hypotheken met een rente van minus 1% aan, je hoeft minder af te lossen dan je leent. Dat gaat dus ook de huizenprijzen opdrijven - nog onbetaalbaarder voor nieuwe kopers, maar lekker voor de zittende bezitters.

Jammer voor lange termijn, buy and hold beleggers in vastrentende waarden zoals pensioenfondsen. Heerlijk voor staten die geen funded pensioenstelsel hebben zoals wij, maar landen zoals Frankrijk die pensioenen betalen in pay as you go. Voor banken die voldoende agile zijn, maakt het niet veel uit - wanneer ze maar een marge maken tussen funding en uitzetting. Dodelijk voor banken die dat niet kunnen, zoals, om een voorbeeld te noemen zo ongeveer alle europese banken. De aandelenkoersen van die banken staan al tijden onder druk. Alleen een rondje herkapitaliseren en subsidieren op kosten van de belastingbetalers in Duitsland en Nederland gaat daarin verlichting brengen.

Het financiele systeem gaat af op een reset, maar de trigger daarvoor moet uit een black swan event komen. Een Italiaanse alleingang, de implosie van derivatenreus Deutsche Bank, de Brexit, wie weet (per definitie weet niemand van te voren wat een Black Swan Event zal zijn).

De euro is niet anders dan een vendor loan systeem, waarbij de duitsers hun producten te goedkoop verkopen in landen die ze niet kunnen betalen, gefund door middel van de vorderingen van Duitsland in TARGET2 tegen de tekorten van Italie, Frankrijk en Spanje, Dat kan niet goed blijven gaan, tenzij de Duitsers bereid zijn om grof af te boeken op hun tegoed wanneer de ECB als centrale bank zijn kapitaal verliest en Lagarde in de kelder de printer op full overdrive gaat zetten.

Hier is maar een beleggingsadvies dat enige hedge geeft: koop landbouwgrond, harde commodities en handvuurwapens.

Glasgow Argus | 21-08-19 | 22:52 | 3

Goed verhaal Glasgow.

HoerieHarry | 21-08-19 | 22:54

dat verhaal van Duitsland heeft zijn schade een paar jaar geleden al gedaan in Spanje. Duitsland had een productieoverschot, en drukte daarmee de Spaanse productie weg. er werd toen veel gebouwd daar, in Spanje, en de hypotheken werden verstrekt door... Duitse banken. de mensen verloren hun baan door de productie van Duitsland en moesten toen ook nog de hypotheek aan hun betalen.

rifraf | 21-08-19 | 23:29

U begrijpt het Deense hypothekensysteem nog niet helemaal. Even de feiten. Sowieso eerst 5% van het hypotheekbedrag zelf inleggen, of anders mag u voor dat bedrag een consumptief krediet lening afsluiten tegen een hoge rente. De volgende15% heet "restfinanciering" waarover u ook meer rente betaalt, momenteel 5 a 6%. Die negatieve rente gaat dus maar over de overige 80%. Negatieve rente was er al, maar nu kan je het ook op een vaste-rente-produkt krijgen. Het gaat om een rente van -0,5% bij een looptijd van 10 jaar. MAARRRRR deze lening wordt als obligaties op de markt gegooid, en de markt wil u helemaal niet betalen. U krijgt dan ook slechts voor 98dkk aan lening voor elke 100 dkk aan obligaties. U tikt dus al 2% af aan het begin van de leenperiode. Daar gaat je winst. En dan hebben we het nog niet gehad over overige kosten, en het doorlichten van uw complete financiële situatie door de bank. Ik kan u verzekeren dat de huizenprijzen in .dk niet zo snel stijgen als in Nederland.

nieuwe_Deen | 22-08-19 | 09:17

De negatieve spaarrente zit eraan te komen, daarvan ben ik overtuigd deze situatie is onhoudbaar net zoals in Japan maar dan op een grotere schaal. De overheid wil contante betaling boven de 3000 euro verbieden zodat zij meer zicht & controle krijgen op de geldstromen.
Altijd pin ik een 'x' bedrag per week wat ik uit wil geven, excepties daargelaten. Zodat moeder staat niet over mijn schouder kijkt waaraan ik alles precies uitgeef. Dat gaat hun namelijk geen bal aan.
Gelukkig heb ik nog wat oude sokken liggen, die heb ik liever onder mijn bed leg dan dat ik nog meer bestolen zal worden. Ze beunen de hazen, als je bij elkaar gaat tellen hoeveel er zwart wordt bijverdiend op een zaterdag dan loopt de "r"overheid een hoop mis. En ik geef de hazen geen ongelijk, wie doet dit nou niet die met zijn fysiek met zijn handen zwaar werk verricht, van metselaar tot stukadoor of een hovenier. #JeSuisBeunhazen.

"et zou dan wel mooi zijn als je in de min staat je er geld bij krijgt."

Brabeaulander | 21-08-19 | 22:51 | 4

Negatief kan echt niet. Dan haalt onmiddelijk iedereen het van de bank en stopt het contant in een kluisje (evt bij diezelfde bank) om die rente te ontlopen en heb je een babkrun te pakken.

kapotte_stafzuiger | 21-08-19 | 23:05

Woningovervallen?

HogeNood | 21-08-19 | 23:12
▼ 1 antwoord verborgen

Sociaal Econoom had hier vast een comment over gepost met héél veel pijltjes. Ik mis ze.:'(

MickeyGouda | 21-08-19 | 22:48 | 6

@MickeyGouda | 21-08-19 | 22:52:
Laten we te zijner ere een dag met =>pijltjes in de postings houden. Hij bedoelde het allemaal goed tenslotte=>SE gozer het ga je goed

kindapaas | 22-08-19 | 10:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Het is vrij simpel.
Economie is vraag en aanbod.
Met een lage rente is er blijkbaar geld in overvloed en weinig vraag.

HoerieHarry | 21-08-19 | 22:44

Waarom denk je dat ze cash uit IRL willen weren?
Echt niet omdat dat de winkeliers beter *uit gevaarlijke overvalsituaties plaatst*.
Het is de controle, vriend. Alles voor de controle over den Onderdaan.

marketupdate.nl/nieuws/economie/kredi...
Onder het mom van "terrorismebestrijding en belastingontduiking".
Yeah right.
Ga sowieso niet vertellen hoeveel en hoezo ik ouwe sokken zou hebben of niet zou hebben.
Wie weet zijn het wel een stapel ouwe panties, of vuile ouwe lieslaarzen in plastic in een ouwe schuur, of onder de achterbank van een ouwe wijnrode Citroen BX. Who knows?
.
Weet je, Taxrunners van de volcontinu BelastingShifts, had ik maar een stapel oude panties, oudelieslaarzen in een oude schuur, of een oude wijnrode Citroen BX.
Of beter nog: een stapel oude panties en oude lieslaarzen, onder de achterbank van een oude wijnrode Citroen BX, in een oude schuur.

chicago river | 21-08-19 | 22:39

Ik ga een handeltje in ouwe sokken beginnen denk ik, in plaats van ze te bevorderen tot poetslap!

Rest In Privacy | 21-08-19 | 22:39 | 5

Kan je ook een foto sturen met je voet erin?

knutsel_ | 21-08-19 | 22:53

Vergeet de kogelvrije vesten niet tegen woningovervallen.

HogeNood | 21-08-19 | 23:15
▼ 2 antwoorden verborgen

leuk die lage rente, maar er blijft straks wel erg weinig over van mijn beschikbare-premie-pensioen....

gatij | 21-08-19 | 22:34 | 4

@Goofje | 21-08-19 | 22:48: pensioenen worden continue geïndexeerd, alleen stelt die indexering niet voor.

Epistulae_Morales | 21-08-19 | 22:55

@Goofje | 21-08-19 | 22:48: Pensioenfondsen boeien mij niet. Van mijn eigen opgebouwde pensioenpot moet ik straks een maandelijkse uitkering "kopen". De hoogte van die uitkering is sterk afhankelijk van .... u raadt het al: de rentestand.

gatij | 21-08-19 | 23:02

@Goofje | 21-08-19 | 22:48: Je kunt dan toch gewoon wat langer doorgaan met werken. Is dat nou zo erg ?

Baron Clappique | 21-08-19 | 23:09
▼ 1 antwoord verborgen

Nou da's in ieder geval mooi bij elkaar geassocieerd Pritt. Hulde!

knutsel_ | 21-08-19 | 22:32

Zolang de rente boven de 0% ligt kan de staat je spaarcenten met 4% fictief rendement belasten. Ik maak mij geen zorgen dat ik dat straks cash mag afrekenen bij de belastingdienst.

Febofiel | 21-08-19 | 22:31 | 2

Ik zie de roverheid prima in staat om die 4% in stand te houden bij negatieve spaarrente.
Alle rechtszaken mbt box3 tarief tot op heden leveren uitspraken op a la "het is niet rechtvaardig maar we gaan er even niets aan doen". Tot zover de Trias Politica...

libertat | 22-08-19 | 08:56

@libertat | 22-08-19 | 08:56: Moet je maar gaan beleggen, zegt de staat dan. Niet dat dat enige garantie biedt bij een nieuwe crisis. Eerder het tegendeel, al komt er dan wel weer vers geld binnen en dat willen aandeelhouders altijd graag.

Heiner | 22-08-19 | 13:42

Als rood staan dan rente oplevert kan ik gaan rentenieren!

thepinkpainter | 21-08-19 | 22:31

het zal gewoon weer oorlog worden, verder niks..

vmk | 21-08-19 | 22:30

Stel, je hebt een ton. Dat kost je dan 300 euro per jaar als 'bewaarloon'. Voor dat geld gaat niemand zijn geld van de bank afhalen en thuis onder zijn bed leggen. Voor de euro per dag die je de bank betaalt ga je toch je nachtrust niet bederven!

Als je rendement wil maken dan moet je de beurs op. Het dividendrendement op de AEX is 3%. Dat is 100x wat je spaargeld doet. Of die koersen dan op of neer gaan maakt op de lange termijn weinig uit. Jij hebt die 3%, wat historisch gewoon een prima diidendrendement is.

du Roi Soleil | 21-08-19 | 22:30 | 5

Dat rendement is goeddeels afkomstig van Shell, retailvastgoedfondsen en financiële instellingen. Niet heel erg toekomstbestendig. In 20 jaar is er 4% bijgekomen, maar gehalveerd door inflatie en 2 keer door de helft gegaan. Fijn als je aankopen moet doen. Zou eerder voor High Yield gaan.

arlen | 21-08-19 | 22:57

@ILF2 | 21-08-19 | 22:51: mensen die spaargeld op rekening houden doen dat juist omdat ze het dood kapitaal willen houden. Dus er *niet* mee willen gokken.

Epistulae_Morales | 21-08-19 | 22:59

@Epistulae_Morales | 21-08-19 | 22:59: Tja. Maar er niet mee willen gokken is gewoon gegarandeerd verlies. Want je betaalt niet alleen die negatieve rente, maar ook nog 1,2% VRH en 1,5% inflatie. Dus tegen de 3% per jaar aan.
Langdurig geeft de beurs toch echt 8% rendement op jaarbasis. Dat scheelt een factor 11% met die spaarrekening.
Dat wil zeggen dat je op de beurs kunt verwachten dat je al na 6 jaar dubbel zoveel geld hebt als wanneer je het op je spaarrekening laat staan. Wat is dan de domme gok?

du Roi Soleil | 21-08-19 | 23:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Geld is het kwaad van de wereld. Waardeloos, positief gezegd.

Toos Doos | 21-08-19 | 22:29 | 7

@HoerieHarry | 21-08-19 | 22:32:

Vlak de Epsteintjes van deze wereld niet uit, Harry. Het kwaad is niet voorbehouden aan één sekse.

MickeyGouda | 21-08-19 | 22:56

Geld is op zich slechts een ruilmiddel. Rente, met name op staatsschulden, is het werkelijke kwaad en leidt tot renteslavernij. Naast dat de rente zelf opgebracht moet worden door de bevolking zelf (zie de miljoenennota's), woekert het overal in voort: pensioenen, fictieve rendementen, conserverende aanslagen enz enz.

kindapaas | 22-08-19 | 10:10
▼ 4 antwoorden verborgen

En waardoor is de rente zo laag, door de Euro optieffen met die E.U.

Mo het varken | 21-08-19 | 22:26 | 2

Draghi, de maffia van de ECB , hulp voor noodlijdende banken in Italie

gringo-brd | 21-08-19 | 22:35

De rente is laag omdat als de rente omhoog gaat alle banken failliet gaan. Die rentes kunnen zij nl helemaal niet betalen.

Epistulae_Morales | 21-08-19 | 23:00

Ach als je wat geld over hebt dan moet je het stoppen in langdurige leningen. Je mag kiezen welk land. Ik zou op dit moment niet op Amerika gokken want het lijkt erop dat Trump (zoals altijd) eigenhandig het naar de klote werkt. Maar veilige landen zoals Noorwegen, Nederland, Zwitserland. Dan krijg je uiteindelijk toch een paar kwartjes terug.

Andrew Deen | 21-08-19 | 22:26 | 4

@salonsocialist | 21-08-19 | 22:37: Dat kan, en daarom zie je ook dalende rentes op amerikaanse staatsobligaties, omdat de wereld niet meer in Europa terecht kan voor rendement, stroomt er meer richting de VS de laatste maand(en?)

haddem | 21-08-19 | 22:48

Nee als je geld over hebt stop je dit in passief inkomen. Dus je koopt een huis of appartement of grond en dat verhuur je.
Of als je wat minder risico-avers bent, dividend aandelen. Die staan op naam dus blijven van jou als je bank omvalt.
Wel FF zorgen dat ze je aandelen niet uitlenen (custody account)....

libertat | 22-08-19 | 08:51
▼ 1 antwoord verborgen

En vooral je hypotheekrente zo lang mogelijk vastzetten, banken lachen zich dood.

Harry Turtle | 21-08-19 | 22:25 | 2

Verklaar, waarom lachen ze zich dood?

Wiezewalakristalix | 21-08-19 | 22:27

@Wiezewalakristalix | 21-08-19 | 22:27: Omdat de leners dan straks 10 maal meer betalen dan de aangepaste rente van dat moment en omdat bankiers nu eenmaal graag lachen om andermans leed.

Baron Clappique | 21-08-19 | 23:14

Dit piramidespel MOET blijven rollen, anders klapt 't. De euro is dusdanig weinig waard dat banken staten en bedrijven geld toewerpen om aan ze te lenen!! Waardeloze poep. Koop alles wat los en vast zit, want aan euro's heb je in toenemende mate niets

haddem | 21-08-19 | 22:24 | 3

Euro heeft problemen. Zeer zeker.

Maar kom maar eens met een briefje van 5 Euro ergens aanwandelen en een briefje van 500 forint of koruna of wat dan ook. Wedden dat ze de Euro accepteren.

Het is niet perfect maar wel de tweede munt ter wereld naast de dollar. Zelfs de Yen is niet meer betrouwbaar dan de Euro.

Andrew Deen | 21-08-19 | 22:29

@Andrew Deen | 21-08-19 | 22:29: Ja in Zimbabwe gaat het allemaal een stukje sneller ja, klopt.

haddem | 21-08-19 | 22:37

In half zuid Amerika kan ik gewoon met Euros betalen. In Turkije ook. Zijn ze dol op. Hoe komt dat toch?

Epistulae_Morales | 21-08-19 | 23:02

Er luistert toch al heel lang helemaal niemand meer naar Radio 12345 en Sky en 538?

M3nn0123 | 21-08-19 | 22:23

Ik heb overigens nog een bankrekening met 0,22% rente. Straks word ik nog rijk haha

Mesmer | 21-08-19 | 22:22

Vroegah kreeg je bij Icesave nog 5%. Alleen je geld was weg, maar dat was een kleinigheidje

Antigoog | 21-08-19 | 22:22 | 1

LOL !

Baron Clappique | 21-08-19 | 22:51

Hoe moet dat dan met de renteniers?

de honden blaffen... | 21-08-19 | 22:21 | 1

nog veel meer sparen om het rendabel te maken

am*dam | 21-08-19 | 22:33

Voor je het weet gaan de rentes weer stijgen en gaat ie zo 3x over de kop. M.a.w. van 0.02% naar 0.08% ofzo

RandyBiel | 21-08-19 | 22:18

Goud.

VanBukkem | 21-08-19 | 22:17 | 8
▼ 5 antwoorden verborgen

Die heldentenor uit de televisiereclame ("pas op geld lenen kost geld") kan in elk geval naar ander werk omzien.

ik_wacht_niet | 21-08-19 | 22:17 | 2

Dat heeft hij al gedaan. Hij werkt nu bij 1 of andere ijsboer. (Doe normaal joh)

Zoloft | 21-08-19 | 22:22

Geld lenen voor particulieren blijft natuurlijk altijd geld kosten. Maak je geen illusies.

Stormageddon | 21-08-19 | 22:28

Ik lach me de schaamlippen uit mijn onderbroekje over al de mensen die denken, dat ze hun geld naar huis halen.

Wat heb je dan? Juist: een stapel "papier" (ja het is katoen en plastic) maar meer heb je niet.

Op het moment dat de overheid tegen een winkelier zegt, je klant mag niet meer met de oude versie van de euro-briefjes betalen, hier zijn nieuwe (andere bruggen/ramen/frutsels), deze briefjes heten nu hupsdiflups ipv euro, en de banken nemen de oude briefjes van jouw niet meer af, dan heb je dus niets. Een stapel papier waar je niets mee kunt.

Nou - snel snel naar de bank en contant geld ophalen. Wat een geweldig idee. En ik heb altijd gedacht dat de reaguurders net iets slimmer zijn dan de rest van het land.

hangtiet met knoop | 21-08-19 | 22:16 | 7

Hoe leuk je intro ook begon....

Blijft natuurlijk een beetje gekke manier van er naar kijken.
Nog nooit heb ik meegemaakt dat geld van de een op de andere dag niet meer geaccepteerd werd.
Er was altijd een overgangsperiode van meerdere jaren.

Stel, stel stel. Dan nog denk ik niet dat een land of bank het aandurft om nee te zeggen tegen omwisselen. Dat er geld voor gevraagd wordt dan weer wel.

En al ten tijden van de VOC was er een markt van alternatieve valuta (de VOC voerde een nieuwe munt in) die ondanks het officieel verbod gewoon gebruikt werden (van hoog tot laag) om van A tot Z mee te betalen.

Ik denk dus niet dat ze dat nog eens gaan proberen, de grap was namelijk dat het alternatieve "muntje" uiteindelijk zelfs meer waard werd dan de VOC munt.

mr_awesome | 21-08-19 | 22:50

De overheid zegt dat niet, maar de minister van financiën. En die is dan nog ongeveer 1 dag in functie. En dan komt er een andere minister die precies het tegenovergestelde zegt, want anders krijgt de overheid geen geld meer. Er staat nl “wettig betaalmiddel” op die briefjes. En jij bent gerechtigd om daarmee te betalen. Weigeren is juist verboden. Ook de overheid ( je belastingen bijvoorbeeld) mag je contant betalen en ze mogen dat niet weigeren.
Dus lekker stoer, maar zulke uitspraken slaan nergens op omdat de overheid zichzelf dan geweldig in de voet schiet.
Los van dat de economie in theorie 100% informeel kan zijn. Dus wat de overheid ook vond van bijv. de gulden, als Nederlanders onderling dat geld nog in grote getale zelf inzetten, dan kan dat nog steeds. Kwestie van onderling vertrouwen en een geldigheid tot nog zon 10 jaar vanaf nu... En zulke dingen gebeuren ook daadwerkelijk. In Turkije zijn oude DMs bijvoorbeeld nog steeds razend populair.

Epistulae_Morales | 21-08-19 | 23:13

Het moment dat je beschrijft heet "lynchdag".
En helaas ben ik vandaag te laat voor pindag wegens werkdag.

hallevvezool | 22-08-19 | 08:08
▼ 4 antwoorden verborgen

Kapitalisme als systeem werkt niet, net als communisme. Alle rechtse partijen, jammer dan uw politiek faalt enorm.

nokkenaskettingklem | 21-08-19 | 22:16 | 1

Kapitalisme werkt obv ‘greed’ en als er 1 drijfveer bij mensen bestaat is dat het wel.. dus kapitalisme.. dat werkt.. letterlijk.

Epistulae_Morales | 21-08-19 | 23:15

The Bank of England zou de rente post-Brexit weleens kunnen gaan verhogen, als een no deal Brexit op korte termijn tot een hogere inflatie leidt. Dat zou dan ook wel eens tot een kapitaalvlucht naar de UK kunnen leiden. Want ook al doen ze er slechts een half procentje bovenop, dat is altijd nog meer dan 0% in de EU.

Stormageddon | 21-08-19 | 22:15 | 5

@Stormageddon | 21-08-19 | 22:24:
Dezelfde fantastische analisten die de crash van 2008 ook in de verste verte niet zagen aankomen....

the namster | 21-08-19 | 22:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Je kan beter een land kopen met die negatieve rente.

Jan Dribbel | 21-08-19 | 22:14 | 3

Stenen.

Zwizalletju | 21-08-19 | 22:50

@Zwizalletju | 21-08-19 | 22:50:
juist, onroerend goed verliest zijn waarde praktisch alleen als er tijdens een oorlog een bom op valt, maar dan heb je toch andere problemen, dan doet je bank het ook niet meer, en de beurs heeft ook geen 8% langetermijnwinst meer.

peterdh | 21-08-19 | 23:30

Zei Theo Hiddema niet ooit: iedereen zou een pistool in huis moeten hebben? Toch even vragen waar hij de zijne vandaan heeft, regeren is vooruitzien.

quigg | 21-08-19 | 22:12

Lol... DHB Bank, een Turkse bank die volgens de eigen website jaarlijks aan Artsen zonder Grenzen doneert. Goed om de doelgroep te vergroten.

Ishetnueensgenoeg | 21-08-19 | 22:12

Mensen begrijpen er hier niets van.

Tijd dat ik columns hier ga schrijven over lastige financiële zaken.

Hoeveel moet ik geenstijl per column betalen?

Kaas de Vies | 21-08-19 | 22:11 | 3

Eerst maar eentje gratis om te kijken of je er wel verstand van hebt..
Oh, je wilt zelf ervoor betalen...

HoerieHarry | 21-08-19 | 22:13

@HoerieHarry | 21-08-19 | 22:13:
Gozert. Hele epistels heb ik geschreven, zeker rondom de vorige crisis.
Ga maar weer naar hookers.nl, daar kan je ook een aantal recensies van me lezen.

Kaas de Vies | 21-08-19 | 22:16

@Kaas de Vies | 21-08-19 | 22:16:
Mooi om te lezen dat je op meerdere vlakken expertise hebt.. haha.

HoerieHarry | 21-08-19 | 22:19

Het gaat te goed met de economie. Of we sparen te veel.
Noord Europa moet dezelfde inflatie bereiken als Zuid Europa.
Dus proberen 4 kabinetten Balkenende en 3 kabinetten Rutte er een beetje de rem op te gooien.
Maar niets helpt, onbeperkt gelukszoekers importeren, al ons geld aan Brussel overmaken, BTW verhogen, ziektekosten verhogen.

Osdorpertje | 21-08-19 | 22:10 | 1
-weggejorist-
Epistulae_Morales | 21-08-19 | 23:17

En de gulden zou 't beter doen dan de euro? Of zou de gulden compleet afhankelijk zijn van de euro, zoals ie destijds afhankelijk was van de deutsche Mark?

Drunken_Pumpkins | 21-08-19 | 22:07 | 6

Als de gulden beter ( harder) was dan de Euro was onze export duurder geworden en omdat wij primair een doorvoerend exportland zijn en geen productieland, zou dat aantoonbaar slechter zijn voor onze economie.
Wel zou ons land interessanter worden voor investeerders en dus ontwikkeling van productie etc.. maar ja.. dat is ook lastig want wij hebben niet zoveel ruimte en een relatief kleine bevolking. Dus dat zou ook tot een enorme influx van buitenlanders leiden.

Volgens mij kan elke kleuter je al uitleggen dat als je mee wilt knikkeren op het schoolplein, dat je iig allemaal met dezelfde knikkers moet spelen.

Epistulae_Morales | 21-08-19 | 23:21

@Epistulae_Morales | 21-08-19 | 23:21:
Maar met een harde gulden zou ook ALLE import goedkoper worden. Olie, gas, TVs , computers, auto's, bijna alles importeren wij omdat we een nogal groot buitenland hebben.

Een zachte munt is een verborgen subsidie voor het exporterende bedrijfsleven, op rekening van de burger!

libertat | 22-08-19 | 08:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Nou ja..., dan is de spaarrente negatief. Je spaart toch niet voor de rente? Je spaart toch om wat geld achter de hand te hebben voor als er iets vervangen moet worden?

Daarnaast..., als je ervan baalt dat je veel rente moet betalen ga je wat minder sparen. Wellicht kun je een dag in de week minder werken. Al dat geld ook op de bank, wat heb je eraan? Heb je wat meer tijd voor je kinderen of kun je lekker in de tuin aan het werk. Of wandelen met de hond. Of vrijwilligerswerk doen bij de Voedselbank. Die hebben het steeds drukker las ik.

Rest In Privacy | 21-08-19 | 22:06 | 5

Nooit van inflatie gehoord? Rente is, (of hoort in elk geval te zijn,) minimaal een inflatiecorrectie, nu al worden we theoretisch gezien dus dagelijks armer.

die_kale | 21-08-19 | 22:42

Of je neemt een minnares en geeft daar je geld aan uit.

postmodernismisdead | 21-08-19 | 23:09

@die_kale | 21-08-19 | 22:42: there is no such thing as a free lunch.
Als jij zelf je geld niet wil investeren omdat ‘risico’ en jij verwacht dat een ander dat risico gratis voor jou gaat lopen snap je iets fundamenteels niet.
En die lage rente is een vrij goede indicator dat die bank dat risico ook niet wil lopen EN dat geld niet kan laten groeien.
Dus.. als jij je geld wilt laten groeien, moet je iets ermee gaan doen, of niet zeuren.

Epistulae_Morales | 21-08-19 | 23:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Is het trouwens wereldwijd zo dramatisch of alleen in Europa en de US?

HoerieHarry | 21-08-19 | 22:05 | 3

In us is de rente veel hoger hoor daar is de centrale bank rente gewoon nog richting 2%

Alleen in EU speelt dit, puur vanwege de Euro

Tee Of Cup | 21-08-19 | 22:11

In Zimbabwe verdubbelt je spaargeld iedere dag.

arlen | 21-08-19 | 22:14

@Tee Of Cup | 21-08-19 | 22:11: neen wegens Draghi de schurk

gringo-brd | 21-08-19 | 22:39

ING is vorige week naar 0,02% gegaan.

kwark001 | 21-08-19 | 22:05 | 3

Van 0.03 naar 0.02. Nou, laat maar zitten ING.
Het wordt een tikkie beledigend.

RickyLaRue | 21-08-19 | 22:18

Champagne!!1!1!!
Voor iedereen - het kan niet op.

hangtiet met knoop | 21-08-19 | 22:19

En iedere keer van die ridicule spaartips op de site, ik heb al een keer gemaild met de vraag of ze dachten dat ik debiel was of zo, geen antwoord natuurlijk.

uisge baugh | 21-08-19 | 22:25

Om te beginnen komt er natuurlijk een noodwet, die regelt dat mensen per jaar niet meer dan een bepaald bedrag van hun spaarrekening mogen halen, het complete systeem leunt op het 9-voudig uitlenen van spaargeld, een bakrun overleeft daardoor geen enkele bank. Dat was "goed" om de DSB in de vernieling te helpen, waardoor zeer veel particulieren werden gedupeerd, het wordt wel lastig als alle banken omvallen.

brekebeen | 21-08-19 | 22:05 | 4

Nu doen, voor de noodwet

am*dam | 21-08-19 | 22:11

Misschien mis je het fundamentele punt nog even dat iedereen juist hoopt dat je je spaargeld gaat uitgeven? Banken komen om in het geld, maar ondernemen niet (nooit) en kunnen het niet meer stallen bij de ECB

Epistulae_Morales | 21-08-19 | 23:28
▼ 1 antwoord verborgen

Met dank aan meneer Draghi, de Europese centrale bank en de EU!!
Vraag me steeds meer af wat nou toch de voordelen zijn voor de "gewone man" van de EU.
Ongeremde immigratie, dankzij Europese regels, terwijl we al 70 jaar woningen tekort hebben, ongeremde instroom van arbeidsmigranten die de onderkant van de arbeidsmarkt compleet kapot maken, de euro die nog niet veel goeds heeft gebracht etc....

JP1973 | 21-08-19 | 22:03 | 3

Maar het heeft heel veel vrede, veiligheid en voorspoed gebracht. Dat voorspoed komt nog als de heilstaat bereik is, de veiligheid is een gevoel en heeft niets met de islam van doen en vrede hebben we sinds de Balkanoorlog niet meer omdat de moslims uitwaaierden en de EU door de open grenzen een enorm wapenarsenaal illegaal in omloop heeft. Maar het is echt beter voor u.

Frau Merkel | 21-08-19 | 22:08

@Frau Merkel | 21-08-19 | 22:08:
Hey maar we kunnen tegenwoordig tenminste wel in de gracht zwemmen dus niet zo somberen.

2tribes | 21-08-19 | 22:17

Volgens mij zijn de jaren 1929-1935 een goede indicatie hoe het de gewone man destijds verging en hoe dat tegenwoordig gaat.

Epistulae_Morales | 21-08-19 | 23:29

gewoon alles op je betaalrekening zetten daar krijg je geen rente op

Oromis | 21-08-19 | 22:03 | 3

Dat was ook mijn idee. Maar de vraag is of het daar in crisistijden veilig is. In huis bewaren lijkt me ook niet fijn.

MickeyGouda | 21-08-19 | 22:07

@MickeyGouda | 21-08-19 | 22:07: Een deel thuis en een deel op de bank. In huis is er altijd wel een veilig plekje te vinden maar dat vereist natuurlijk wel enige creativiteit. Leuk om over te brainstormen op een regenachtige dag.

Goofje | 21-08-19 | 22:17

@Goofje | 21-08-19 | 22:17: Ja, en dan kenbaar te maken voor iedereen.
Maar goed, het tuig leest geen GS.

kaolookchang | 22-08-19 | 06:58

spaargeld is al jaren niet meer interessant. gewoon beleggen voor de lange termijn en een deel in goud. daarnaast je hypotheek aflossen en stapje voor stapje je huis verduurzamen. dan heb je een aardig rendement en gaan je maandelijkse lasten omlaag. Het vereist alleen discipline.

WillemWordtWakker | 21-08-19 | 22:01 | 2

Waarom aflossen?
De hypotheekrente is bijna 0, zeker na de HRA. Het geld dat je over houdt kan je beter investeren, dat levert veel meer op.

watergeus | 21-08-19 | 23:28

@watergeus | 21-08-19 | 23:28: investeren in je huis, een opleiding, vervoer, een tweede huis, een derde huis.. etc.

Epistulae_Morales | 21-08-19 | 23:32

Ik mis Das Kapital

nieuwe_Deen | 21-08-19 | 22:00 | 9

Ja wie niet bij een topic als dit jammer man was een mooi artikel geweest. Zijn er goede alternatieven zonder paywall?

leisure suit larry | 22-08-19 | 09:25

Ik ook.
........ en Duitse Herder. Zou bijna naar denemarken gaan om hem te zoeken.
en Nonkel idd met zn frituurkot. Mooie tijden , zucht.

goldsammy | 22-08-19 | 19:22
▼ 6 antwoorden verborgen

Geld heb je niks aan. Spullen moet je hebben.

ViaNova | 21-08-19 | 21:59 | 5

@uisge baugh | 21-08-19 | 22:07:
En dan je mp3'tjes (uiteraard op 96 kbps) erop afspelen....

the namster | 21-08-19 | 22:34

@the namster | 21-08-19 | 22:34: Tuurlijk, het gaat om de heb.

uisge baugh | 21-08-19 | 22:58

ik heb laatst gekeken naar een setje van funktion1 die vond ik al duur.

rifraf | 22-08-19 | 00:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Buy bitcoin.

Hulporganisatie | 21-08-19 | 21:59 | 3

Als ik eens rustig op de bank wil zitten, dan ga ik zeker in een achtbaan zitten?
Nee dank u.
Als mijn huis afbrandt dan gooi ik er geen benzine op.

Analia von Solmsch | 21-08-19 | 23:07

Wat doe je daar als het internet stuk is?

watergeus | 21-08-19 | 23:29

Mijn fiat geld omzetten in fiat getallen die bestaan op door Chinese maffia gecontroleerde netwerken? Nou.. nee

Epistulae_Morales | 21-08-19 | 23:33

En voila, daar komt de UK in de picture....

Pedronegro | 21-08-19 | 21:58

Er is een reden dat "de overheid" van het chartale geldverkeer af wil. En het heeft nul komma niks met "wit wassen"te maken. Dat laatste dient u niet te verwarren met de tot nog toe mislukte pogingen tot inflatoire financiering van de staatsschulden. Vooralsnog zijn het de banken, private equity funds en al dat soort gespuis die niet eens de beleefdheid hebben om dankjewel dom klootjesvolk te zeggen. Wordt vervolgd.

Rest In Privacy | 21-08-19 | 21:58 | 1

Chartale, inflatoire en private equity. Wat bedoelt u?

Rest In Privacy | 21-08-19 | 22:24

Negatieve spaarrente, dus betalen om je geld bij de bank te stallen. Ik betaal bij de Rabo potjan3 elke maand 1,20 ofO voor mijn rekening.. da's toch meer dan genoeg???

Henk P | 21-08-19 | 21:57

Ik dacht dat het in NL strafbaar is om op te roepen om al je gele bij een bank weg te halen. De banken vragen hier zelf om. Zijn ze nu strafbaar??

Henk P | 21-08-19 | 21:57 | 1

In Nederland zijn banken nooit strafbaar. Zegt de zinsnede 'to big to fail' je nog iets?
Dat is tevens 1 van de problemen.
Er zijn hier oproerkraaiers die roepen dat kapitalisme heeft gefaald net als socialisme.
Dat is een pertinente leugen.
Socialisme heeft 2x gefaald.
Met al die steun op de kapitaalmarkt is er natuurlijk helemaal geen sprake meer van kapitalisme.

watergeus | 21-08-19 | 23:33

De belasting op spaargeld moest meer in lijn komen met de rente van de rechter. Is de vermogensrendementsheffing straks een aftrekpost?

arlen | 21-08-19 | 21:56 | 1

Als de rente negatief gaat worden blijken de systemen bij de belastingdienst helemaal in te storten. Vele velden kunnen niet negatief zijn, berekeningen kloppen niet meer, functies slaan vast of leveren rare uitkomsten. De chaos is daar al compleet, maar dan volmaakt compleet.

Frau Merkel | 21-08-19 | 22:02

Wie nu nog zijn/haar spaarcentjes op de bank heeft staan is toch al een dief van de eigen portemonnee.

Berbaar | 21-08-19 | 21:56 | 4

Berbaar | 21-08-19 | 21:56 |

Exact. Tot dusver ben ik in staat gebleken mijn vermogen beter te beheren dan één of andere flikker van de ABN.

de IJsman | 21-08-19 | 22:05

Inderdaad, ik heb alles in aandelen Deutsche Bank gestopt.

Harry Turtle | 21-08-19 | 22:08

@Harry Turtle | 21-08-19 | 22:08:

Goede zaak! Onder de € 6 kunnen kopen?

de IJsman | 21-08-19 | 22:11
▼ 1 antwoord verborgen

geld in een beleggingsfonds, vermogen in spullen en een kluis met gouden beleggingsmunten voor als shtf of gewoon omdat die dingen nog nooit minder waard zijn geworden en je alles kunt bijmaken behalve goud.

Mesmer | 21-08-19 | 21:54 | 7

@salonsocialist | 21-08-19 | 22:22: canadese Maple Leaf van 1oz is een hele goede. 99.9% goud. Daardoor ook kwetsbaar maar als je ze netjes opbergt is er niets aan de hand. Online goed te krijgen maar je bent bij je belastingaangifte verplicht op te geven hoeveel waarde je aan geld (en cadeaubonnen en goud) hebt boven de 534 euro

Mesmer | 22-08-19 | 09:40
▼ 4 antwoorden verborgen

What a load of crap die vergelijkings-site, bij een miljoen op je spaarrekening krijg je max 2000 lullige eurotjes per jaar.

uisge baugh | 21-08-19 | 21:54 | 4

bij een miljoen op je bankrekening mag je nu al betalen.

Glasgow Argus | 21-08-19 | 22:32

@Quib | 21-08-19 | 22:27: Het ging er mij om dat al die banken even klote zijn. En een woning op een mooi stuk grond heb ik al twee keer laten bouwen.

uisge baugh | 21-08-19 | 23:01

@Quib | 21-08-19 | 22:27:
Iemand met een miljoen heeft dat eigen huis al. En kan met geld omgaan... Google eens op "passief inkomen"...

libertat | 22-08-19 | 08:35
▼ 1 antwoord verborgen

Vandaag een mailtje van Argenta, dat de rente weer omlaag gaat. Morgen maak ik geld over naar mijn beleggersrekening en koop ik koninklijke olie. Met de huidige prijs heb je een rendement van ruim 6%.

BrutusBosch | 21-08-19 | 21:52 | 1

Aegon 8,7% en NIBC 10%, maar zie nog wel een co2-heffing op Shell-dividend komen. Natuurlijk voorafgegaan door een pathetisch betoog van een minderjarige.

arlen | 21-08-19 | 22:01

Gelukkig heb ik niks. Kost het me ook niks :/

Sjeik-Sjotum | 21-08-19 | 21:51 | 2

Een sjeik zonder geld?

uisge baugh | 21-08-19 | 21:58

Sjeik El Rooienbiet? Aka Sjeik El Rooie Rotcent?

chicago river | 21-08-19 | 23:38

Ja GS die Gulden was echt een goede tip! Toen jullie hem tipten stond ie op 49, nu op 14 ofzo?

Behangdelul | 21-08-19 | 21:50

Mooi toch, lekker een kredietcrisis oplossen met nog veel meer te goedkoop krediet.
This is fine.

Harry Turtle | 21-08-19 | 21:50

Als de hypotheekrente ook negatief wordt dan hang ik de vlag uit.

HoerieHarry | 21-08-19 | 21:50 | 10

@arlen | 21-08-19 | 22:08: Dat met het berekenen van de aftrek op je hypotheekrente is een lastige omdat excel ( of in ieder geval de aangifte tool IB van de belastingdienst) dan over de jank gaat. Gaan ze vast oplossen door de formule aan te passen zodat het negatieve aftrekbedrag automatisch een belastinggrondslag wordt.

loze stijl | 22-08-19 | 06:36

@loze stijl | 22-08-19 | 06:36:
Dan verschuif je je hypotheek natuurlijk direct naar box3, of, als je die mogelijkheid hebt, naar box 2 ...

libertat | 22-08-19 | 08:33

De oude Euribor hypotheken zijn al een tijdje negatief, echter toen de nullijn in zicht kwam zijn de banken de funding en opslag gaan verhogen. De 1 maands Euribor staat vandaag op -0,405%. Met de oude funding en opslag zou je nu maandelijks geld uitgekeerd krijgen, met de huidige tarieven betaal je ongeveer 0,3% rente.

schuilnaam.olifant | 22-08-19 | 12:07
▼ 7 antwoorden verborgen

Iedereen z'n centen van de bank en de overheid is het overzicht volledig kwijt, bij de box 3 opgave zal nog wel eens een "niet meer te controleren" foutje gemaakt worden

Mich2007 | 21-08-19 | 21:50

En opeens heb je het. Je gaat je geld beleggen in lucht. Succes gegarandeerd, want dat schijnt al honderden jaren te werken.

Nivelleermarionet | 21-08-19 | 21:49 | 1

Maar er moet wel genoeg CO2 in zitten, anders telt het niet.

Frau Merkel | 21-08-19 | 22:04

Al meer updates over de hongkong bankrun?

am*dam | 21-08-19 | 21:48 | 1

Weinig beweging in zicht. Bitcoin nog nog te ver weg.

Frau Merkel | 21-08-19 | 22:13

Tussen cash geld en thuisbankieren is het ergens fout gegaan.

van stampij | 21-08-19 | 21:48 | 1

Toen de Postbank en de PTT in de verkoop gingen...

steekmug | 22-08-19 | 00:21

Wie niet springt is een... oh, wacht...

OverdaanDerOnderheid | 21-08-19 | 21:45

BankRun!
Ze zijn er als de dood voor en dat zal het einde inluiden van de EU en zij ( de politici ) weten het.
Het volk zal dan gerechtigheid eisen en dat zal dan niet via het OM gaan, want de vriendjes van diezelfde politici zitten daar ook!

Kamikazepiloot | 21-08-19 | 21:44

The Mac Dad will make you ...
Daddy Mac will make you ...

Deksmaat | 21-08-19 | 21:43

Ohh please!! Banken naar zn tiefus omdat ze niet doen wat ze moeten doen. Realitychecks zijn goud! Complete reset lijkt me heerlijk!

Iedere mongool ziet toch wel dat de bank echt helemaal niks doet en lalalalala geld roept.

Is het nou zoooo lastig dat te regelen zonder schade?

Denkhetnjet | 21-08-19 | 21:43 | 2

Wees voorzichtig met wat je wenst

Plaktong | 21-08-19 | 21:45

Het is wel lastig dat je betaalverkeer ook via een bank loopt. Of denk je dat kleine kaboutertjes die geldautomaten en pin automaten laten werken?

Epistulae_Morales | 21-08-19 | 23:36

Aah. Weer een nieuw bankiers spelletje waar de snelle gasten weer een tijdje lol mee kunnen hebben. Zij wel, daarna iedereen deudt, arm en allemaal naar het lokale tuindorp. What a time to be alive mensen!

Acar_ketimun | 21-08-19 | 21:42

Als de spaarrente negatief is, hevel ik mijn spaargeld over naar mijn rekening.

Rest In Privacy | 21-08-19 | 21:42

Spaarrente is uiteindelijk al jaren negatief, kosten van je bankrekening(en), inflatie en eventueel nog het fictieve rendement wat je af mag tikken bij de belastingdienst wegen echt niet op tegen de rente die je op dit moment krijgt. Gewoon thuis in de ouwe sok dus.

klaas24 | 21-08-19 | 21:42 | 1

Alleen in Nederland

nieuwe_Deen | 21-08-19 | 22:05

Haha ja maat dat is voor losers, wie het slecht heeft in NL (schuldsanering etc) wordt dubbel zo hard genaaid.

boerk | 21-08-19 | 21:46

CoffeePatch | 21-08-19 | 21:41 |

Ja, het is werkelijk onbegrijpelijk. De wanverhouding tussen de rente die je krijgt vergoed op een positief saldo en de te betalen rente bij een negatief saldo is niet uit te leggen. En het maakt ook niet uit waar je bankiert, want er zijn op dit gebied kartel-afspraken tussen de systeembanken. En iedereen vindt het maar prima.

Dat zijn zaken waar ik mij, al zijn het zaken waar ik in het dagelijks leven nauwelijks iets mee te maken heb, oprecht boos om kan maken. Voor mij een reden om in professioneel opzicht ver bij de financiële sector uit de buurt te blijven.

de IJsman | 21-08-19 | 22:01

Waarom zou je bij een bank geld lenen als iedere particulier geld over heeft met een negatieve rente?

Epistulae_Morales | 22-08-19 | 02:54

Bij negatief ga ik inderdaad mijn geld van de bank halen... punt. Heb thuis al iets 'geknutseld 'zodat het geld veilig is . Niet te vinden voor ongenodigden .

Koning BongoBongo | 21-08-19 | 21:40 | 4

@Analia von Solmsch | 21-08-19 | 21:43: Kan wel zijn ,maar ben erg eng , dus je hebt 'm d'r nog niet uit !

Koning BongoBongo | 21-08-19 | 21:45

Kan men niet beter nu al beginnen geld van de bank te halen? Als het echt gaat spoken ben je te laat. Je krijgt sowieso je geld niet meer in grote bedragen opgenomen.

Rest In Privacy | 21-08-19 | 21:48

@Koning BongoBongo | 21-08-19 | 21:45: Je bent wel opgemaakt? Ik vraag dit voor een vriend bij de politie.

Pedronegro | 21-08-19 | 21:57
▼ 1 antwoord verborgen

Ben al bezig met het metselen van een kluis.

professorinopleiding | 21-08-19 | 21:40

En andere munt dan de Duitsers, nee dat is echt een grandioos idee hoor. Heb je nog meer van die briljante plannen, lampje?

Bigi Bana Boy | 21-08-19 | 21:39 | 2

Da's waar , de Deutschmark moet terug !

Koning BongoBongo | 21-08-19 | 21:46

@Koning BongoBongo | 21-08-19 | 21:46: Het is zelfbedrog om maar vol te houden dat we met de gulden soeverein waren. De gulden was 1-op-1 gekoppeld aan de D Mark. “Ons” monetaire beleid werd in Frankfurt bepaald. Een lokale versie van de D Mark, meer is de gulden nooit geweest. En precies daarom moeten wij de Euro aanhouden zolang de Duitsers dat ook doen.

Bigi Bana Boy | 21-08-19 | 21:56

Was jaren klant bij de rabo (zakelijk). Toen de verlaging van de rente begon kwam de rabobank ineens met het digitaliseren van hun omgeving. Zou goedkoper voor iedereen zijn. Uiteindelijk is dat alleen maar duurder geworden. Het zijn allemaal oplichters. Al voor het inloggen in je bankierendingetje moest je afrekenen.

ArnoudvanDoorn69 | 21-08-19 | 21:39 | 1

Nieuws voor je: alle banken zijn allang bezig met het digitaliseren van van hun omgeving. Rabo is alleen een roversbank, winstmaximalisatie als doel, kleine klanten weren, grote klanten afpersen. Te hoge hypotheken aansmeren, en dan afdwingen een Raborekening te nemen. Erger tuig is er niet, zodoende nu veel met verzekeringen, voor de commissie die ze vangen.

Analia von Solmsch | 21-08-19 | 21:49

Vuurwapens verkopen door bankiers? Ik denk dat de Albanezen en Ex-Yugos het daar echt niet mee eens zijn.

hangtiet met knoop | 21-08-19 | 21:38

Betalen, want je mag blij zijn dat de bank jouw geld wil beheren. Hoe anders was dat ooit.
Is hier niet een directe lijn met het ECB-beleid?

Rest In Privacy | 21-08-19 | 21:38 | 4

@James Lastig | 21-08-19 | 21:44: om het hele circus is stand te houden, incl Italie Griekenland Spanje, maar ook Frankrijk en voor het pleasen van alle Oost Europese landen die lekker goedkoop kunnen lenen en kunnen "investeren" ten kosten van onze welvaart. Want ook daar moeten ze consumeren (lees: koopt duitsche productie).

boerk | 21-08-19 | 21:50

@boerk | 21-08-19 | 21:50: italies en spanje werken gewoon anders, op zich niks mis mee, maar gooi het allemaal niet op dezelfde economische schal zoqls de eu wil

Henk de Vries2074 | 22-08-19 | 00:25

@Henk de Vries2074 | 22-08-19 | 00:25: U denkt in oplossingen. Dat is niet de bedoeling.

marcoplarco | 22-08-19 | 08:03
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland