Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

AD: Het bos in 'voelt als spelen met je leven'

Nu zijn wij niet vies van een paar hyperbolen des doods maar het AD kan er ook wat van

Die willen de kindertjes van Nederland omkatten tot bleke bangbroekjes die het woord 'bos' alleen kennen van de spelcomputer. Ergens een plek in een ver land buiten de ring alwaar bloeddorstige bijtmieren des doods om de macht strijden met reuzenteken des doods, en als je niet wordt opgevreten door een hongerige wolf je de ogen uit je kop gekrabd worden door een terrorbuizerd.  "Door de bossen banjeren voelt tegenwoordig toch een beetje als spelen met je leven", aldus het AD.  En dan vergeten ze nog de levensgrote kans dat je, zeker in de Brabantse bossages, stuit op een roedel wilde Blauwe Vaten. Nou mensen, geloof er niks van, volgens bioloog Kees Moeliker kunnen we gewoon het bos in: er zijn slechts een paar beestjes in Nederland """gevaarlijk"""". Dan is de kans dat je in een concertzaal een religieuze kogel in je porem krijgt haast nog groter. Laat staan de kans dat je van een keukentr... "Helaas zit de angst voor keukentrapjes niet evolutionair bij ons ingebakken, want daar gebeuren veel meer ongelukken mee."

Reaguursels

Inloggen

Teken, adders, ringslangen, vossen, wolven, ze zijn er allemaal. Maar o, het is zo fijn om hardlopend door het bos te crossen. Laat je niet bang maken en kijk even of je geen teek hebt opgelopen.

mygoodness | 23-07-19 | 07:07

Als je Limbo hebt gespeeld dan kijk je wel uit in het bos.

Akiron | 23-07-19 | 00:38

Bos is levensgevaarlijk, vooral wegblijven, en zeker je hond niet meenemen. Hebben de beestjes daar ook een keer rust.

Vuurwezel | 22-07-19 | 23:56

Die opmerking over keukentrapjes is dus geen grap! Het staat er echt...

Analia von Solmsch | 22-07-19 | 21:03

Is onderdeel van de strategie waardoor wij -de burgers- het uiteindelijk een goed idee vinden om het laatste restje natuur weg te bulldozeren voor nog meer megastallen, nog meer huizen en nog meer snelwegen. Nu al stiekem bomen kappen om plaats te maken voor lelijke doodse stuifduinen of de zoveelste kale heide. Want bij onaantrekkelijke, lelijke of ‘gevaarlijke’ natuur hebben mensen geen emotionele binding.
Binnenkort Natura 2000 loslaten vanwege de stikstof ‘impasse’ en geht’s loss.

Titaantje | 22-07-19 | 20:05

Laat dit verhaal maar lezen aan de 2 op de 100 mensen (27000 (2017)) per jaar die Lyme krijgen. Ga nou een keer bagatelliseren als het echt nodig is.
www.rivm.nl/ziekte-van-lyme

Knoopsgat | 22-07-19 | 18:42 | 3

Ik lees het anders: 2 op de 100 mensen krijgt lyme na een tekenbeet. Vreselijk, maar gelukkig niet zo vreselijk als jij het beschrijft.

Schuldenbrau | 22-07-19 | 19:33

1:5 teken heeft Lyme en dat groeit. 27.000 per jaar, 12% chronisch, wat nogal pittig is.
Het is een zwaar gebagatelliseerd probleem en de gevolgen ervan al helemaal.
Tip: neem altijd een paar Doxycycline pillen mee en bij een tekenbeet: neem er 1 na 24 uur, dat doodt de Borelia burgdorferi bacterie (Lyme) in >90% van de gevallen.

Braco.me | 22-07-19 | 23:39

27.000 lymbesmettingen dat is. Stijgend.

Braco.me | 22-07-19 | 23:44

vanmiddag nog een paar uur door het bos in de Peel lopen struinen. Heerlijk koel! Niemand gezien behalve mooie beestjes. koppie is weer leeg

Arietjuh | 22-07-19 | 18:39

Romantiek.
Met je blote voeten door het gras lopen.
Onbezorgd een handdoekje neerleggen. (hier zijn geen aanvallende slangen)
Water drinken uit de sloot (dat kón mijn vader nog; water was schoon)
Picknicken.
En geheime wensen koesteren.
Realiteit.
De natuur is woest; en wreed.
Overal aanvallende reuzen-teken;
eikenprocessierupsen-haartjes dwarrelen overal in de lucht;
De overheid stelt een onderzoek in.
Ondertussen: Survival of the fittest.
De zwakken vallen af; die blijven thuis bij hun steriele woonkeuken.
De dapperen worden bewonderd: (ben jij écht 'n heel uur in 't bos geweest?)
De inhoud van de romantische gedichten verandert in realistische gedichten.
Verder: business as usual.
Tot ver in de middeleeuwen was men bang voor alles van de natuur in het bos.
Over een poosje is men wederom bang voor alles van de natuur in het bos.

Der Paulie | 22-07-19 | 18:27

Alsof ik nog meer reden nodig heb om op de zolderkamer te blijven. Ik ga wel een raampje open zetten, gaat stinken anders. Iemand nog een filmtip?

threeheadedmonkey | 22-07-19 | 18:16 | 2

threeheadedmonkey | 22-07-19 | 18:16

"Cabin in the Woods" en " Severance"

Rammstein | 22-07-19 | 18:23

Wij sturen altijd eerst de kleinkinderen vooruit als we een boswandeling gaan maken, met de hond. Dan is het ergste gevaar geweken.

Tishetnetnie | 22-07-19 | 17:56 | 1

Dan is uw favoriete nummer vast 'Dodenrit' van Drs P.

Wekkertje | 22-07-19 | 19:20

Als ik door een bos loop, dan is dat meestal met een Winchester op zoek naar varkens of herten en ik word daar doorgaans heel rustig van, dus niet zenuwachtig. Hoornaar nesten daar ben ik voorzichtig mee, dat dan weer wel.

Pierre Lebon | 22-07-19 | 17:30

Mijn ouders waarschuwden vroeger altijd tegen boze mannen in het bos. Dat waren indertijd exclusief boze blanke mannen. Tegenwoordig lopen er boze mannen in de stad, en die zijn soms erg verward. Dan toch maar liever het bos in. Dat is veiliger, omdat bepaalde culturen een hekel hebben aan houtstank.

Nivelleermarionet | 22-07-19 | 17:22 | 1

Turken gaan het bos niet in, " ik ben toch geen dier?".

Acidstain | 22-07-19 | 17:45

Ik houd van de natuur.
De vrouw die ik na stuur.
Ik droom van een nat uur.
En door.

F. Jacobse | 22-07-19 | 17:13 | 1

-s

F. Jacobse | 22-07-19 | 17:14

Er zijn nu ook wolven in de Nederlandse wouden, die je uit jouw lijden zullen verlossen wanneer je door een teek bent gebeten.
En ben je alleen en verdwaald in het Nederlandse woud, dan kan je het beste een martini gaan maken. Dan zal er altijd iemand anders verschijnen die je zal vertellen dat je het niet goed doet.

forecastle | 22-07-19 | 17:05 | 1

shaken of stirred?

De Briemusketier | 22-07-19 | 19:25

En Merkel maar roepen wir schaffen das. nu ons natuur ook al onder druk van het buitenland.

kwartjes | 22-07-19 | 16:58

Loop zelf best vaak in een bos liefste zonder wandelpaden en dan lekker sluipen. 1 keer aangevallen door wilde zwijnen. Vanaf nu altijd een mes en vuurwerk bij me. Verder zijn de bossen in Nederland te klein (als je het al een bos kan noemen) daarom alleen interessant als je van insecten houd.

Overtwar | 22-07-19 | 16:55

Het bos gevaarlijk? Kom eens in de grote steden.

ronin1962 | 22-07-19 | 16:41 | 1

Daar vliegen andere insecten rond je lijf, ongeveer 9 mm of 7,62

Rotterdammert1965 | 22-07-19 | 21:49

Ga eens op verkensie naar mijn geboortedorp Langetabbetje. Dan verlang je al snel terug naar de “ gevaarlijke” bossen in Nederland. Een ontmoeting met de Bosmeester slang is genoeg.

Bigi Bana Boy | 22-07-19 | 16:40

Dat alles wat in het artikel wordt genoemd weleens meegemaakt in het bos, omdat ik er honderden kilometers bos zie elke paar maanden:
-terrorbuizerds: talloze keren
-blauwe vaten: recent ben ik boven Eindhoven gaan wonen en daar is het geregeld raak. Toen ik nog in de buurt van Tilburg woonde was het vooral hennepafval
-teken: jup
-vervelende mieren: vast wel maar welke gek gaat er nu op de grond liggen in het bos
Maar dit zijn allemaal dingen waar je niet direct last van hebt (drugsafval als je er langs loopt) of waar je snel iets aan kan doen (teken, goed controleren na een boswandeling/fietstocht.

Waar niets over gezegd wordt, en wat wel degelijk een probleem is in Nederlandse bossen is het volgende:
-eikels met loslopende honden die graag bijten
-mensen die met de komende hittegolf weer moeten roken in het bos
-tokkies die op aangelegde crossbanen moeten wandelen met kinderwagen en menen alle recht te hebben
-collega-mtb'ers die zich misdragen (ik stop altijd voor mensen, ik wil het goede voorbeeld geven)
Vooral die tokkies verpesten het vaak in het bos.
Wat me trouwens ook opvalt is dat ik in die jaren dat ik in het bos kom werkelijk nooit mensen van niet-Europese oorsprong tegenkom.

Draak uit Brabant | 22-07-19 | 16:38 | 1

Als je rond etenstijd gaat dan is het meestal een stuk rustiger.

lekgoot | 22-07-19 | 17:51

Vroeger heb ik ooit eens met een vriendin genoten in den buiten. Ongemerkt lag ik met den blote bips op een mieren hang-out. Een nogal dubieus hoogtepunt. Waarom ik dit deel weet ik ook niet.

horsteknots | 22-07-19 | 16:29

Het is altijd rustig in het bos, zelden kom je er losgeslagen exemplaren van de mensen soort tegen.

Lt-Kol Kilgore | 22-07-19 | 16:18

Hebben we nog bos? De zure regen des doods zou toch al onze bossen vernietigen?

jack_gouda | 22-07-19 | 16:12 | 4

@Tel Aziaat | 22-07-19 | 16:40:
Kunt u, vanuit uw expertise, ons eens meenemen in deze aandachtspunten?

F. Jacobse | 22-07-19 | 16:58

@F. Jacobse | 22-07-19 | 16:58:
Het is vooral in dennenbossen goed te zien. Dennen doen het vaak goed in zure grond, maar zijn wel gevoelig voor een teveel verzuurde bodem. De stikstof en zwaveloxiden die met zure regen neerslaan, maken de bodem dan nog een stuk zuurder.

Dennen zuigen het water via de wortels op en de stam van de bomen fungeert dan als "filter" waarin een hoop van de voorgenoemde stoffen in blijven steken en meestal niet in de buurt komen van de naalden.

Het gevolg van teveel verzuring is dat de stammen verzwakken, waardoor deze in extreme gevallen als luciferhoutjes kunnen breken. Dat ziet er ongeveer zo uit: en.wikipedia.org/wiki/Acid_rain#/medi...

In wat minder extreme gevallen zal u zien dat de zijtakken op de lagere delen van de bomen afsterven en/of geen naalden meer aanmaken. Dit kan natuurlijk ook komen door een gebrek aan zonlicht, maar meestal speelt de verzuring hier ook een grote rol in. Het is echter vrij gemakkelijk te testen door een monster van een afgestorven tak te nemen. U zult dus zien dat "het groene gedeelte" steeds hoger komt te zitten in een relatief korte tijd.

Een voorbeeld waar u het met het blote oog kan oordelen dat het verzuring is (er komt namelijk genoeg licht door): en.wikipedia.org/wiki/Pine#/media/Fil...

En als de bossen en de natuur u niets kan schelen: Zure regen maakt ook schade aan gebouwen en de lak van auto's.

Tel Aziaat | 22-07-19 | 17:28

@Tel Aziaat | 22-07-19 | 17:28:
Dank voor uw uitleg! Hier in mijn directe omgeving zijn niet zoveel naaldbomen. Gelukkig nog veel loofbomen.

F. Jacobse | 22-07-19 | 17:33
▼ 1 antwoord verborgen

Die draaigatjes zijn gewoon uitlokkers en met zulk gedrag is het smeken om de verkeerde toon, en dan krijg je dat gedram weer. Vooralsnog houdt hoogzomer nooit een sop.

Shareholder II | 22-07-19 | 16:00

Het gevaarlijkste dier is de geldwolf. Deze soort komt met name in en rond den Haag veel voor.

Max Headroom | 22-07-19 | 15:52 | 2

haha die houden we er in!

ecologiste | 22-07-19 | 15:53

Ook die rukken op richting het noorden, want er is ook al een kolonie op de Amsterdamse Zuudas gesignaleerd.

Tel Aziaat | 22-07-19 | 16:48

De stadsjungle is veel gevaarlijker dan een gemiddeld bosje ergens op de Veluwe.
Vlak bij Garderen leven wat wolfspinnen, maar dan heb je het wel gehad.
In de stad leven de echt gevaarlijke wilde beesten waar je niet zonder gevaar elk steegje of donkere portiek snel voorbij moet lopen zonder om je heen te kijken.
Geen stadsbeesten recht in de ogen aankijken want daar worden ze agressief van....

dijkbewaker | 22-07-19 | 15:51 | 1

Gelukkig zijn ze reeds op afstand te horen aan de typische lokroep " watwatwat"..

Lompiedompie | 22-07-19 | 16:09

De bossen hier zijn veilig, het kan dus wel.

spamzuiger | 22-07-19 | 15:50

In Nederland hebben we eigenlijk geen bos meer. Waarom? Het laatste oerbos is eind 19e eeuw gekapt (1871 was het weg). We hebben alleen plantages, waarvan sommige enkele spontane processen kennen; bovendien zijn ze te klein als het al bossen zouden zijn. Allemaal gemanipuleerd en omgeven door landbouw en steden... Ook hebben we de meeste insecten naar de mallemoer geholpen zodat het evenwicht helemaal weg is. In NL ben je iemand als je rechten en economie hebt gestudeerd, als je domweg gelukkig bent in de Dapperstraat, maar als ecoloog ben je een watje. Tsja het land van kooplieden en dominees en af en toe een mooie artistieke uitschieter. Natuur is bijzaak, een bijproduct van de intensieve landbouw en intensieve menshouderij. Vandaar dat er niets gedaan is aan bijv. Lyme en Q-koorts, maar pas wanneer de schade groot lijkt te worden zoals nu met de processierups.. Pennywise pound foolish.

ecologiste | 22-07-19 | 15:46

"Bos" in Nederland?
Grijns ende grinnik.

J. C. BLOEM (1887-1966)
DE DAPPERSTRAAT
Natuur is voor tevredenen of legen.
En dan: wat is natuur nog in dit land?
Een stukje bos, ter grootte van een krant,
Een heuvel met wat villaatjes ertegen.

Geef mij de grauwe, stedelijke wegen,
De’ in kaden vastgeklonken waterkant,
De wolken, nooit zo schoon dan als ze, omrand
Door zolderramen, langs de lucht bewegen.

Alles is veel voor wie niet veel verwacht.
Het leven houdt zijn wonderen verborgen
Tot het ze, opeens, toont in hun hogen staat.

Dit heb ik bij mijzelven overdacht,
Verregend, op een miezerigen morgen,
Domweg gelukkig, in de Dapperstraat.

Kapitein Sjaak Mus | 22-07-19 | 15:32

En vergeet de korenwolf niet, als je die tegenkomt loopt het je dun door de broek !

Wekkertje | 22-07-19 | 15:27 | 2

Vergeet de boskoetjes in het Assinkbos niet. Dankzij een of andere malloot kunnen ze met paarden het bos niet meer in en honden moeten oppassen dat ze hun poten niet breken in de rekken.

Wekkertje | 22-07-19 | 15:25

Meldt die sneuneusjes maar dat het "probleem" al opgelost wordt, bos wordt opgestookt in centrales tbv stadsverwarming (hè Purmerend), schijnt duurzaam te zijn................ heet biomassa, en er is geen protest te horen.
Wetgeving in de maak om u te kunnen dwingen ook bv stadsverwarming te nemen.
Vel je een boom in de Amazone daarentegen (even los zien van alle andere argumenten) moet dat dan weer niet mogen en haal je het journaal.
Dat is het niveau ongeveer, kritiekloos nawauwelen is helaas zeer groot geworden.

bwanabanjo | 22-07-19 | 15:22

Grappig dat ook nog niemand de hype 'processierups' genoemd heeft. De meeste eiken in nederland groeien in het bos...

Jos Tiebent | 22-07-19 | 15:10

Sommige mensen zoeken het gevaar. De bossen in nederland, mwah, ok, je bed is een heel klein stukje veiliger. Maar d'r zijn d'r óók, die gaan naar een obscuur Centraal Afrikaans land, om daar specifieke grotten te gaan bezoeken, waar een zeldzaam type vleermuis voorkomt. En dan lopen ze een of andere rare ziekte op. Dat is 't andere uiterste. Voor een chargerende kudde olifanten kun je nog vluchten, met een getrainde chauffeur in een betrouwbaar voertuig. Maar een parasiet is een lastig ding.

hotnot | 22-07-19 | 15:04

Tip: ga eens met uw kinderen naar 'de spelerij' in Dieren (Gld) . Een hippie heeft daar van allerlei gebruiksartikelen een speeltuin in elkaar gezet, waar alles mechanisch werkt. Ze moeten zelf wat ondernemen (bijvoorbeeld trappen) om de attracties in werking te stellen. Ben je niet snugger genoeg met de bootjes? Nat pak. Echt fantastisch, en je kinderen hebben er een topdag!

kotelet | 22-07-19 | 15:03 | 2

Volgens mij was ik daar ooit met mijn schoolreisje 25 jaar terug. Weet dat het in dieren was en een speeltuin van rioolbuizen en tractor banden etc

CopyCat | 22-07-19 | 15:23

Joh.. een bos is zowiezo tendoden opgeschreven.. ja een zonnepanelen wei of windturbines bos.. kan het nageslacht alvast wennen wat we allemaal wel niet overhebben voor onze toekomst en de kleinkinderen... een bos vol windmolens.

en dan over 40 jaar vertelt oma en opa tegen de 5 jarige.. toen opa en oma net zo oud waren als jij hadden we nog bossen zonder teken en zonder eikenprocessierupsen, toen opa en oma met de papa's en mama's door de bossen liepen helemaal ingepakt bedacht de toen nog baas van Nederland, zo was toen nog de naam van onze EU deelgemeente, dat we allemaal voor het klimaat en milieu te redeen voortaan een bos met windturbines etc etc etc..

fikkieblijf! | 22-07-19 | 15:00

Ik begrijp het wel waarom kinderen niet naar het bos willen. Wel eens in een bos een stopcontact gezien waar ze hun spelcomputer of de lader van hun foon kunnen inprikken?

pa_niek | 22-07-19 | 14:58 | 3

weleens gezien hoe druk het daar is in een bos.. vol met honden.

fikkieblijf! | 22-07-19 | 15:01

In sommige bossen komen mensen die homo hebben. Moet je dat weer gaan uitleggen aan je kind.

EEnzame SchizofrEEN | 22-07-19 | 15:03

@fikkieblijf! | 22-07-19 | 15:01:
Een hond is een huisdier. Dat impliceert dat hij zich in en om het huis ophoudt en niet onaangelijnd de openbare ruimte volschijt of in winkelcentra onaangekondigd zijn darminhoud ongevraagd aan ons ten toon spreidt.

F. Jacobse | 22-07-19 | 17:08

Binnen blijven, porno kijken. Veel veiliger.

Stijlicoon | 22-07-19 | 14:58

"wolfen eten geen mensen" De grootmoeder van roodkapje denkt daar anders over.

Wim Venijn | 22-07-19 | 14:56 | 4

@Andrew Deen | 22-07-19 | 14:59: hooguit met Rabiës

azijnseikerT | 22-07-19 | 15:09

@Andrew Deen | 22-07-19 | 14:59:
Heerlijk die natuurlijk, zo hoort het.

spamzuiger | 22-07-19 | 15:52
▼ 1 antwoord verborgen

Buitenspelen.... Zo belangrijk. Als ik zie hoe sommige kinderen behandeld worden: als prinsjes en prinsesjes in bakfiets-ding constructies. Met ingebouwde stoelen en veiligheidsgordels, worden ze als prinsjes en prinsesjes door hun hipster-ouders door het verkeer getroond. Vroeger klom je gewoon in bomen zover als je kon. Je bouwde (ondergrondse) hutten. In de speeltuin had je schuitjes met een scharnierconstructie die gewoon je vingers amputeerde als je niet oplette. Maar iedereen lette op, dus dat gebeurde nooit. Watjes zijn we aan het creëren. Halfbakken wijven.

kotelet | 22-07-19 | 14:56 | 2

Eens, maar die watjes zijn al gecreëerd helaas.

bwanabanjo | 22-07-19 | 15:27

Buitenspelen? Wij waren vroeger zo arm, dat we niet eens een binnen hadden!
Of om met Gerard Cox te spreken: Tijdens de naoorlogse armoede woonden wij zo klein dat we alleen plat konden praten en schol aten.

F. Jacobse | 22-07-19 | 17:23

De bosneuker is anders ook geen lieverdje.

gestoptmetroken | 22-07-19 | 14:55

Bos is ook gevaarlijk. Tenzij je weet wat je doet.

Wilde Zwijnen. Roedels hongerige wolven. Agressieve mieren die je aanvallen omdat je op hun huis ging staan/plassen. Teken die jouw warme bloed ruiken en je van grote hoogte bespringen. Je enge ziektes brengen, sommigen praktisch ongeneeslijk. Struikelen over takken en ernstig geblesseerd raken of erger. Verdwalen omdat je stoer wilde zijn. Hongerig bladeren eten, want honger. Water drinken uit een modderige strookje water wat niet fris is. Paddestoelen eten uit wanhoop waar je helemaal koekwaus van wordt. Of erger dood aan gaat.

Nee.

Niet voor de stadse mens. Hooguit een dagje wandelen door het park of ten hoogste een groot wandelpad en dan van A naar B en direct weer van B naar A en met de auto vlug terug naar de Vinex-wijk.

Het bos is niet besteed aan heel veel mensen.

Andrew Deen | 22-07-19 | 14:54

in het bos wonen toch kabouters ?

vmk | 22-07-19 | 14:54 | 2

Als je de juiste paddestoelen eet wel ja.

Andrew Deen | 22-07-19 | 14:55

Over het algemeen zie ik er meer heksen dan kabouters.

Kapitein Sjaak Mus | 22-07-19 | 15:06

Generatie sneeuwvlok; niks meegemaakt, altijd binnen de ring gebleven en alle klappen opgevangen met rubberen tegels. Insecten en parasieten zijn er altijd geweest, de ene zomer meer, de andere zomer weer minder. Het kan verkeren. Straks gaan ze nog zeggen dat het met het klimaat ... o, wacht.

R2fu**D2 | 22-07-19 | 14:54

Misschien heeft het AD wel gelijk. Vroeger toen dat allemaal nog wel kon liepen er geen grijze wolven door het bos. Je weet tog.

marcoplarco | 22-07-19 | 14:53 | 4

Ik zag gisteren nog een Grijze Wolf in het bos. Hij leek op Öztürk.

gestoptmetroken | 22-07-19 | 15:00

@Andrew Deen | 22-07-19 | 14:57:
Hahaha, welke films heeft u gekeken?

amateurrr | 22-07-19 | 15:02

@amateurrr | 22-07-19 | 15:02:

Oh ik heb wel lekker gewandeld in het bos en zag op een metertje wat afstand een paar lieve schattige wilde zwijntjes. Van die biggetjes met van die vlekjes en zo. Erg lief en knuffelbaar. Helaas is Mamma zwijn het daar niet mee eens. Het beste is dus je zo snel mogelijk uit de voeten maken alvorens ze aanvalt. En aanvallen zal ze zeker doen.

Andrew Deen | 22-07-19 | 15:18
▼ 1 antwoord verborgen

Ik durf ook niet meer in de natuur met al die teken en zo. Gisteren beet er nog een gekke spin in mijn nek. Ik blijf wel binnen

Middensteun | 22-07-19 | 14:53 | 2

Als je eerdaags spinnewebben begint te schieten vanuit de binnenkant van je pols dan moet je even langs de dokter.
Go web!

Computer_says_no | 22-07-19 | 15:08

Woon in het bos op een berg, zie regelmatig wilde zwijnen, slangen, vooral in voorjaar op terras, maar nu vangen mijn katten ze, allerlei mieren, spinnen, ratten waren er, maar worden ook door de katten gepakt, dus mijn terassen zijn schoon van ongedierte of een moederkat komt met een slang aan voor haar kleintjes, die weten ook niet wat ze ermee aan moeten.
Op het strand zijn nu ook wilde zwijnen en mensen die tegen rotsen leunen, kunnen ineens een slang in hun nek krijgen.

gato | 22-07-19 | 14:51 | 2

klinkt als Volendam, zit ik er ver van af?

skoftig | 22-07-19 | 14:52

ik ben maar 1 keer bang voor bos geweest, en dat was Wouter Bos.

skoftig | 22-07-19 | 14:50

Vroeger waren er ook teken in het bos. En wespen en hondsdolle eekhoorns en de ziekte van Wijl of Weijl. We klommen veel te hoog in bomen, sprongen van takken die eigenlijk veel te hoog boven de grond hingen. Toch gingen wij keer op keer het bos in zonder deaud terug te komen.
Gewoon doen.

JanVergoor | 22-07-19 | 14:48 | 1

Vergeet de kinderlokker niet.

Kapitein Sjaak Mus | 22-07-19 | 15:08

Gisteren zag ik nog Enzo Knol in een vlog met zijn broer Milan op zoek naar een mierenkolonie in het bos. Enzo was wc papier vergeten maar heeft het toch overleefd. Milan is door wespen aangevallen en een boom ingevlucht. Joost de cameraman wist een macroshot van een processierups te maken.

Simon_GS | 22-07-19 | 14:47 | 4

Je hebt die Knol toch wel mierenhoop laten eten toch? En in zijn pet gescheten omdat het kan.

Blote Bertus 2000 | 22-07-19 | 15:15

Spannend! En hoe liep het verder af?

Mark van Leeuwen | 22-07-19 | 17:06

Macroshot van een processierups?
Helaas, dat was de geslachtsrups van zij van Knol.

F. Jacobse | 22-07-19 | 17:19
▼ 1 antwoord verborgen

En dan groeien er ook nog eens van die drugspaddestoelen in het bos. Levensgevaarlijk. Nee, eigenlijk zou er gewoon een hek omheen moeten staan, dat bos.

VanBukkem | 22-07-19 | 14:45

Ik loop 10 X liever en veiliger door een mooi groen bos, dan door de urban Jungels die onze overheid gecreëerd heeft.

Het leven is zwaar | 22-07-19 | 14:45

Laat ze dan ook maar allemaal wegblijven uit de bossen die kinderen, als ze niet meer durven. Ook valt me op dat m*slims nooit in het bos te zien zijn. ( Ze zijn bang voor bosgeesten, heb ik me laten vertellen).

Met andere woorden: het bos zal in de toekomst zeer waarschijnlijk gevrijwaard zijn van schadelijke invloeden van de mens. Eén van de weinige lichtpuntjes die er nog zijn in de toekomst. Hoe meer dieren in het bos hoe beter. Of ze nu vier of duizend poten hebben: jij bent welkom, welkom in mijn land !!!

aamert | 22-07-19 | 14:41 | 2

Hij die in sprookjes gelooft, is ook bang voor geesten.
Naar een boek van de gebroeders Grimm

Het leven is zwaar | 22-07-19 | 14:46

@Het leven is zwaar | 22-07-19 | 14:46:
En de koran is De sprookjes van Djinn.

Blote Bertus 2000 | 22-07-19 | 15:16

Ben opgehouden met lezen dat het onze eigen schuld is. Ga toch eens dood. De natuur en klimaat is nooit een statisch geheel geweest.

azijnseikerT | 22-07-19 | 14:37

*Zoekt met opgerold AD'tje een plekje achter boom om te schijten, twee vliegen in een klap!

Openbaar Mysterie | 22-07-19 | 14:37 | 1

Met de bijlage had je een derde neer kunnen meppen

Mark van Leeuwen | 22-07-19 | 17:09

De kans dat je in Amsterdam een voedselvergiftiging oploopt is vele malen groter dan dat je een mier in het bos ziet lopen.

I.P standing up | 22-07-19 | 14:36

Door het bos lopen is miljoenen jaren gevaarlijk geweest.
Daarom hebben we hier gevaarlijke beesten uitgeroeid of in dierentuinen gezet.
Het lijkt me verstandig om dat te blijven doen.
Vooral omdat ze niet in het bos blijven.

frank4444 | 22-07-19 | 14:35

Al die tegenstrijdigheden, ik zie door de bomen het bos niet meer.

Croxifoxio | 22-07-19 | 14:34

Welke vrouw durft in de nacht zorgeloos in de stad te banjeren. Laat zwijgen het bos!

ET007 | 22-07-19 | 14:34 | 1

In buitenland plukken ze dagelijks die kutbeesten van hun lijf. Is ook een betere zorg als je door zo'n beestje geïnfecteerd raakt. Landen als Oostenrijk, Tsjechie en Slowakije werken op medische kennis hierbij samen. Hier in NL wordt er naar mijn mening hierover te licht (goedkoper) gedaan. Overheid kan zich beter bezighouden met oplossingen op eventuele gevolgen ipv angst aanjagen. Wat willen ze doen? Beestjes verbieden, napalm, bos-beestjes-radar-code, kinderen verbieden? Ook hier is de overheid onkundig en worden aandacht en middelen verkeerd besteed.

ET007 | 22-07-19 | 14:40

NeeDDRland is een rubbertegelland geworden..

Man, man, man..

Wijze uit het Oosten | 22-07-19 | 14:33

Uitbehandelde, gevluchte of onbegeleide TBSers kom je ook nog wel eens in het bos tegen
van die beestjes hebben vooral vrouwen last.

Halul gebakken | 22-07-19 | 14:32 | 1

Of een milieu-gekkie met een Star Firestar M43.

BrutusBosch | 22-07-19 | 14:38

Gevaarlijke import in de steden en ook gevaarlijke import in de bossen.
Waar is het nog wel veilig?

2voor12 | 22-07-19 | 14:32

och gut, het Gooi heeft het bos ontdekt.

Sqbar | 22-07-19 | 14:32

Haha wat zijn we toch een watjes geworden. Pluk bijna ieder jaar wel een teek uit een van mn kinderen maar heb nog steeds liever dat ze in het bos rond rennen dan achter de tv hangen.

Hunter S. Thompson | 22-07-19 | 14:30

Volgens mij heeft AD angst voor het verkeerde groen....

Hemmenaar7 | 22-07-19 | 14:30 | 1

Prima gedachtegang.

bwanabanjo | 22-07-19 | 15:31

Het AD.... een soort 1Vandaag in lettertjes....

litebyte | 22-07-19 | 14:30

Nee? Niks over het grootste gevaar dat er in de bosjes schuilt? Prima

ScottMcBeanie | 22-07-19 | 14:29

Gewoon droppen die kids, in het bos, bij nacht en ontij.
Dutch-Style opvoeden!

Hemmenaar7 | 22-07-19 | 14:28 | 1

De dropping vindt plaats op Argentijnse wijze?

F. Jacobse | 22-07-19 | 17:16

Mooi. Hoe meer bangeschijters, hoe meer rust in de natuur voor ondergetekende.

DeJemelscheet | 22-07-19 | 14:28 | 3

natuur? Natuur!?! Moehahahahaha!

litebyte | 22-07-19 | 14:31

@litebyte | 22-07-19 | 14:31: Aangeplante meuk. Veredeld park. Whatever. Als ik maar alleen kan zijn. De hele dag op zolder is ook maar zo zo.

DeJemelscheet | 22-07-19 | 14:37

Ik ga niet meer zorgeloos naar het bos... En ook niet meer zorgeloos naar het strand en ook niet meer zorgeloos naar het zwembad. Allemaal om het ongedierte te ontwijken.

dreistein34 | 22-07-19 | 14:49

Ja je zou maar over een dennenappel kunnen struikelen

ZonderNaam | 22-07-19 | 14:25

Bangmakerij van Amerikaanse proporties. Wat Glasgow Argus zegt; alsof we hier nog echte natuur hebben op een paar splinters na.

LJBrinkhorst | 22-07-19 | 14:24

De kans dat je in het bos over een keukentrap struikelt en je nek breekt is dan ook verwaarloosbaar klein.

Bin Bash | 22-07-19 | 14:22 | 1

Daarintegen.... de kans dat je voeten er afgebeten worden door restanten chemisch drugsafval wordt met de dag groter....

litebyte | 22-07-19 | 14:29

De commentaren van de Nederlanders zijn hilarisch.

TheEgg | 22-07-19 | 15:14

In het aangeharkte park dat Nederland heet bestaat er geen natuur.

Glasgow Argus | 22-07-19 | 14:22 | 2

Klopt! Alles wordt gemanaged, dus ook alles wat groen is.... beter om de term "natuurlijke uitstraling" te gebruiken

litebyte | 22-07-19 | 14:28

Hahaha ja echt. Verscheidene keren van buitenlandse vrienden de vraag gehad of bij ons de bossen echt worden aangeveegd of aangeharkt.

Bin Bash | 22-07-19 | 14:34

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken