Red de Batavia, Trots van de Natie!
Daar gaat ze. De Juggernaut, een drijvend cultureel instituut, het oudste en meest potente symbool van Wie Wij Waren!!!
Dat schip, wat een prins. In 1995 opgeleverd en gebouwd op de eeuwigheid, maar verdomme laat hem nou niet buiten in de regen staan dan wordt-ie zacht! In 2016 regende het schip ook al nat en was daarmee "op sterven na dood" en inmiddels is de toestand natuurlijk daar weer een overtreffende trap van. Kortom: hij is lek van boven en moet nú gerepareerd worden. Voor het eerste deel, het schip "redden van verrotting", is ongeveer een miljoen euro nodig, en daartoe lanceren de bootjongens binnenkort een campagne. Het tweede deel, de restauratie zelf, kost nog een aantal miljoen en zal zo'n zeven jaar in beslag nemen. Nou, wij zeggen het project alvast onze harten en pincodes toe, want als we ons bezoek aan het outlet-paradijs niet langer kunnen maskeren als een culturele middag, hoeveel zin heeft het leven dan eigenlijk nog.
Reaguursels
InloggenGewoon laten verrotten, als een schip niet tegen water kan is er iets goed mis mee.
Precies dit
Gaat Bak ellende sponsoren? Die was toch van de VOC mentaliteit.
Laat al die kansparels lekker timmeren en zagen. Wie weet komen ze dan nog op het idee om terug te zeilen. win win
Kansparels aan het werk? Dan gaan ze daarna plofkraken en overvallen.
Ik denk dat het koude en vochtige klimaat van Nederland niet al te best is voor zo’n schip… Op de oude vaarroute Nederland >>> Ivoorkust >>> Cariben konden de zeilen goed drogen, zeg maar. Ze zouden het schip overnieuw kunnen bouwen waarna de route in omgekeerde volgorde kunnen varen, in Nederland inschepen waarna >>> Cariben >>> eindpunt Ivoorkust. Zakgeld en proviand mee. Dit gaat miljoenen opleveren waarna er meer van dit soort schepen gebouwd kunnen worden.
Wat een bulshit. NL had 1 van de grootste vloten ter wereld. En ik geloof nooit dat die ten onder zijn gegaan aan rot. Zeker niet omdat die boten in het water lagen. En regenbuien zijn niet exclusief voor Nederland. Denk dat ze bij de bouw van deze replica gewoon wat 'vergeten' zijn.
Het beste is om een replica van de replica van de replica te maken , de replica van de replicatie moet dan aan wal blijven en een museumschip worden , voor de zekerheid moet er dan een replica van het museumschip gemaakt worden en de 1e replica kan dan vergaan waar dan weer een film van gemaakt kan worden met de titel : De ondergang van de replicatie van de Batavia ( regie Steven Spielberg ) met in de hoofdrollen Leonardo de Caprio en Johnny Depp .
Kitsch.
U heeft ook een breedbeeld tv gekocht om uw buren mee te imponeren..?
Nog geen 25 jaar oud en dan al rot, wat een blamage.
nl.wikipedia.org/wiki/HMS_Victory_(17...)
nl.wikipedia.org/wiki/HMS_Victory_(17...)
Tweede poging...
@Ravian | 19-06-19 | 00:16:
nl.wikipedia.org/wiki/HMS_Victory_(17...)
Derde...
@Ravian | 19-06-19 | 00:18:
Nou, ik geef het op, Google zelf maar op HMS Victory...
Nou ja, je hebt wel een punt. In Portsmouth ligt het vlaggenschip van Nelson, dat de slag van Trafalgar nog heeft meegemaakt, er nog altijd in puike conditie bij. Geen replica, maar the real thing.
Hoe kan dat dan? Hoe wordt dat schip onderhouden? Weten de Engelsen iets wat de Nederlanders niet weten? Kan het me nauwelijks voorstellen; de twee grootste zeevarende naties uit de geschiedenis zullen elkaar qua kennis en kunde toch niet of nauwelijks ontlopen?
Vragen, vragen......
Er wordt nog versteend hout gevonden van miljoenen jaren geleden. Dat bewijst ook dat wij ook niet meer zo lang kunnen leven tegenwoordig.
De subsidie van alle houtje-touwtje kunstenaars een jaar inhouden en je hebt 3 van deze schepen fulltime in de vaart. Maar ja, zwarte bladzijde hé!
Met alle respect, maar de VOC lag niet zo heel lekker binnen mijn familie.
WIC was voornamelijk van de Afrikaanse slavenhandel. Of u moet een door JP Coen gebombardeerde Indonees zijn omwille de nootmuskaat handel.
En wat is de directe relatie tussen dit betreffende prachtschip en uw familie? Met alle respect natuurlijk.
Dankzij de VOC zit je nu hier te typen.
Wat vervelend. En nu?
@Graaf_van_Hogendorp | 18-06-19 | 23:40: Verpest mijn grap nou niet!
@de honden blaffen... | 19-06-19 | 00:00: Ik had er anders via Sea Watch over de Middellandse Zee ook wel ingekomen. En we kunnen kennelijk toch nauwelijks uitgeprocedeerden eruit zetten. Dus.
www.youtube.com/watch?v=DB31LfFbNzs
Peter Fitzsimons schrijver van het boek de Batavia neemt je mee op reis met het schip dat net nieuw 300.000 gulden kostte en op de eerste reis ten onder ging. Ga dit boek lezen, zeker weten dat je daarna minimaal €10,— doneert voor de restauratie. Trotse Nederlandse geschiedenis van de VOC. Maar dat mag je niet zeggen tegenwoordig.
Van mij wel hoor, fantastisch boek inderdaad.
Ik weet het wel goed gemaakt. VOC en WIC schepen hebben Afrikanen eens van hun continent naar andere werelddelen gebracht. Laten we uitgeprocedeerde Afrikanen weer terugbrengen naar hun continent met gereconstrueerde schepen. Make Africa Great Again.
"Batavia's Graveyard" van Mike Dash. Echt briljant. Deze vakantie maar eens voor de vierde keer lezen.
Maar koste dat vroeger ook zoveel? Misschien moeten ze weer eens wat duurs uit de orient halen. Zo'n schip werd zo gebouwd dat de kosten er wel weer uitgehaald werden.
Het schip was het grootste VOC schip van de trotse vloot en was bedoeld om specerijen uit Indonesië te halen, keer op keer heen en weer. Alleen bleef het bij die ene keer. Ga het boek lezen , zie mijn reactie hierboven
Vroeger bouwde men zo een schip voor een ton.
Ineen half jaar.
@de honden blaffen... | 19-06-19 | 00:03: Maar toen wisten de meeste mensen nog wat eerlijk handwerk was en welk eind van een hamer vastgehouden moest worden om te kloppen.
Willem Vos was juist met dit project 30 jaar geleden bezig om een hoop jongeren toendertijd een klassiek ambacht te leren. Die kennis is tegenwoordig lang zo bekend niet meer.
@de honden blaffen... | 19-06-19 | 00: Tegenwoordig vindt er men bijna geen personeel meer voor. Ja,een paar Polen,maar dan klaagt men weer dat ze ons werk afpakken.
Ach, de Batavia, ik heb er ook wel eens een rondleiding gehad, machtig interessant, hoor.
En dat schip is natuurlijk ook niet op de meest efficiënte wijze met de modernste technieken gebouwd. Dat was destijds nou juist het hele punt: hij werd gebouwd met de materialen, technieken en gereedschappen die zo veel mogelijk die van de zeventiende eeuw benaderden: pen-gat verbindingen, de naden tussen de planken "breeuwen", enzovoorts, en vertrouwende op het "timmermansoog" van opperbouwer Willem Vos. Ik dacht ook dat het gedeeltelijk een idealistisch leer/werktraject was voor jongeren "met een vlekje", maar dat weet ik niet meer, en ik heb geen zin om eea te googelen.
In ieder geval, wat sommige reageerders al hebben opgemerkt, die schuiten gingen in de praktijk van de 17e eeuw natuurlijk nooit 30 jaar mee. Ik weet niets van techniek, maar misschien moet je hem nu toch met de modernste technieken proberen te redden: helemaal tectileren of weet ik veel, zoiets.
Maar het is de vraag of daar geld - subsidie - voor zal worden vrijgemaakt. Als minister Ingrid van Engelshoven al namens haar Ministerie van Waarheid eist dat er meer - nog meer - aandacht in de Canon van Nederland wordt ingeruimd voor de "schaduwzijden" van onze geschiedenis, dan zal zo'n symbool par excellence voor waar de VOC voor stond als de Batavia het wel moeten ontgelden. Zo'n prachtig, machtig schip drukt veel te weinig een "weg-met-ons" mentaliteit uit; wat heet, het viert het verleden van het kleine, vrije Nederland, dat de specerijenhandel met het verre Oosten controleerde, twee zee-oorlogen voerde met Engeland (Tromp en De Ruyter), de eerste aandelenbeurs opende, en de prachtigste schilderkunst van die eeuw opleverde.
Als de Batavia al gerestaureerd gaat worden, mogen ze hem wel goed bewaken, anders zie ik het nog gebeuren dat de jongens en meisjes van de Grauwe Eeuw op een mooie nacht met jerrycans benzine hem de genadeslag geven.
Mja, lk vind het maar een boel geld om zo'n ding te restaureren. Bouw liever de Zeven Provinciën af, over wegrotten gesproken
Ja wie bewaart zijn boot dan ook in de nattigheid?
Ooit had Den Helder in Willemsoord zijn Prins Willem. Dat was een leuke nepperd met veel staal en plastic kanonnen, die prachtig droog in een maritiem dok lag. Maar dat ding ging op een kwaaie dag in de fik. Dok leeg. Wat is er eenvoudiger dan de Batavia achter een sleepbootje naar Den Helder te laten varen? Het dok vol laten lopen, Batavia erin, water eruit, goed stutten en de problemen met verrotting zijn definitief voorbij. Maar natuurlijk laat Lelystad dit schip niet uit haar hellegat vertrekken. Vandaar het Engelse gezegde: may you rot in ....
Een boot die niet tegen regen kan ..... ???? Hoe is het mogelijk , ik heb dat ding weleens mee zien drijven in de stoet van SAIL Amsterdam, mooie replica maar in verkeerde handen blijkbaar.
Gemaakt van vurenhout
@Het leven is zwaar | 18-06-19 | 22:14:
Dat moet een grapje zijn toch, van dat vurenhout?
@JJMS | 19-06-19 | 00:49: ja.
Silly syl zal wel weer een idiote gaan maken.
Mooi inburgeringsprojectje, wat vaderlandsche geschiedenis, beetje met de handen werken en genoeg ruimte in die polder voor een AZC. Top idee!
De fik er in, hebben we nog leuke beelden op youtube tot in de eeuwigheid.
Miljoenen voor een nepboot, lazer toch op met dat lelijke ding.
Weg met onze geschiedenis, pannekoek dat je der bent!
@pibasso | 18-06-19 | 22:19: welnee, dit was leuk om opnieuw te maken, maar nu ie rot is moet je gewoon weer wat anders verzinnen
Klopt. Kitsch ding. Niks origineels aan.
Koop een boot en werk je dood ...
Maar de Batavia staat natuurlijk voor de slavenhandel van de VOC en WIC, Nederland als onderdrukker en vooral een symbool van de blanke man. Naar dat geld kunnen ze nu wel fluiten.
Wat kan die boot daar nu aan doen? Daarbij werd de Batavia niet gebruikt voor slavenhandel!!! Dat we nu allemaal profijt hebben van de handel die de VOC en Holland groot maakte hoor je niemand over! Lekker hypocriet.
Slavenhandel was goed voor 0.5% van de winst van de VOC. Het was echt geen core business.
@Harrie7949 | 18-06-19 | 21:10: Onwetendheid en negatief oordelen
Symbool van de VOC. In de huidige tijdgeest kun je die miljoenen dus wel vergeten.
Gewoon laten rotten dat schip.
Dan vertegenwoordigd dat schip het multicul Nederland.
Gebouwd met een VOC mentaliteit, en vernietigd door parasieten en onkundig onderhoud.
Gewoon laten rotten dat schip.
Dan vertegenwoordigd dat schip het multicul Nederland.
Gebouwd met een VOC mentaliteit, en vernietigd door parasieten en onkundig onderhoud.
In Australië waren ze slimmer, boven water authentiek, onder water gestroomlijnd, en onderdeks de modernste techniek en uiteraard motoren.
De clipper Stad Amsterdam is ook zo gebouwd.
Dus wij waren ook slimmer?
Zelfde doen als de VOC. Laat de mensen zich inkopen. C.V. of andere constructie. Ding bouwen daarna uitventen als toeristendingetje aan de miljoenen bezoekende Chinezen en ieder jaar na onderhoud een winstuitkering (draait het bierviltje weer om. Pilsje aub).
Daar komen in Amsterdam weer teveel toeristen voor. Het kon ook als rondvaartboot je gebruikt worden,kunoen ze over 300 jaar zeggen dat wij het toen gebruikten om toeristen te vermaken,niks VOC mentaliteit
Is er weer eens bespaart op onderhoud?
Een vent met een pot teer en dat schip had 100 jaar goed moeten blijven...
In de 17de eeuw ging zo’n schip slechts enkele reizen naar ons Indie mee
Laat maar afborrelen die geldverslindende dobber. Was leuk zo lang het duurde maar nu is het haardhout.
Hoe gaat het eigenlijk met die Ark van Noach? Drijft die nog?
Hoezo?
Heb je het weerbericht gelezen?
www.nd.nl/nieuws/buitenland/bouwers-r...
Voor de SS Rotterdam waren wel miljoenen beschikbaar:
nos.nl/artikel/386789-debacle-ss-rott...
200 miljoen voor asbest vrwijdering. Een aannemertje die zich vandaag nog de ballen uit de broek lacht. En terecht.
Mooi hoor.kippenvel.
Plus alles bij elkaar kost het 9 miljoen zogenaamd. Beter besteed dan 80% van het belasting geld.
Voor dit soort initiatieven is geen geld meer. Dat hebben we te hard nodig om het Jihadistenvuil in het M-O bij te staan.
ik zal de portemonnee wel trekken tegen die tijd.
Zo'n boot bouw je dan ook een keer en als ie dan rot is bouw je weer een nieuwe. Lekker duurzaam want van hout enzo. Mooi project om al het tuig van de straat mee bezig te houden. Bouw er maar 10.
Eens!
Met andere woorden: de belastingbetaler mag nu ook opdraven voor het opruimen van de puinhopen van Shell. 1-tje Liegende leugenaar en Shell, die Nederland inmiddels als pinautomaat gebruikt.
geweldig, met liefde en plezier zou ik daar graag aan bijdragen, tevens sponsoring en een flinke werk-kamer voor mijzelf
laten we de VOC mentaliteit maar eens goed herleven en op deze manier de lieve nieuw komers eens en voor altijd uitleggen wie wij zijn
En voor iedereen 1.000 Euro.
@padbuffel | 18-06-19 | 19:06: ho ho, ik ben geen vvd-ster
Hier in Rotterdam zouden ze ook "even" zo'n schip in elkaar timmeren.
Grootse plannen, ze zouden eens wat laten zien! Echt handwerk, vakwerk!
Nou.....écht niet! Er staat een karkas weg te rotten!
Goud heeft dat gekost!!
www.dedelft.nl/
in Den Helder doen ze het slimmer, leggen ze gewoon een duikboot tegen de kade, dat ding rot volgens mij nooit weg
De muiterij op de Batavia is vele malen meer interessant dan die op de Bounty. Inderdaad ging dit schip op zijn maidentrip voor de westkust van Australië ten onder. Maar wat er daarna gebeurde leest als een spannend jongensboek al liep het met de meeste muiters slecht af. Handen afhakken en daarna ophangen lijkt mij geen lolletje. Wie zegt nu dat witte mensen alles op een presenteerblaadje kregen?
Dat zeggen alle nieuwe fascisten, ze ongelijk geven wordt onderzocht op strafbaarheid.
Een tweetal witte muiters kreeg de straf van marooning. Met drie dagen voedsel achtergelaten op de westkust van Australië. Maar onkruid vergaat niet, want er schijnen Aboriginals uit die streek rond te lopen met rood haar.
Allebei zeer interessant. Muiterij op de Bounty: van de 16 die op Tahiti bleven, waren er twee vermoord voordat de Engelsen ze vonden. De resterende 14 werden op beestachtige wijze vervoerd, ook de onschuldigen. Dat schip zonk, veel doden waaronder 4 opvarenden van de Bounty. Van de resterende 10 zijn er uiteindelijk drie opgehangen. Van de negen muiters plus de 6 polynesische mannen die op Pitcairn uitkwamen, leefde er nog maar een toen 18 (!) jaar na de muiterij hun verblijfplaats werd ontdekt. De rest bijna allemaal vermoord door miniburgeroorlogen mede door slavernij, discriminatie, seksuele uitspattingen en alcoholisme. Toch ook een uitermate boeiende geschiedenis.
Ik denk dat daar links, op de groene duikboot al een haatdragende bemanning, pardon, bemensing bij1 is gekomen om dit vieze, vuile, vuige stukje blanken nostalgie naar de zeebodem te jagen.
Dat denk ik met u mee.
Lijkt me een truc om hoop meer budget.
Wie bouwt er nou een schip dat elke 20 jaar voor 7 jaar in renovatie moet?! Wat een afgang zou dat zijn.
Dit dus, precies. Gewoon laten afborrelen of opfikken tijdens het barbeknoeien.
Dertig jaar alweer. Vaak op de werf geweest toen dit prachtige schip gebouwd werd. Met het schip varen was het doel, zien hoe het werkte.
Mocht niet, want het was te historisch getrouw gebouwd zonder hulpmotor en zonder interne waterdichte schotten.
Werd toch een museumboot die in weer en wind ligt te rotten. Vroegah gingen zulke schepen max tien jaar mee, waarna ze zo uit verband gewrongen waren door zee en door wind dat ze gesloopt werden. Het zware hout daarvan zit nog in oude molens en oude gebouwen. Aan dat hout lag het niet, want droog opgeborgen.
Leg dat hout maar eens een jaar of dertig buiten, terwijl alle opbrengst van bezoekers naar andere zaken moet gaan.
Noem het eens moderne kunst? Daar is altijd wel een miljoen of wat aan subsidie tegenaan te gooien.
Ze mochten er niet mee zeilen?
Van de Nederlandsche regeering, zijnde een historisch zeylvaarenden natie?
Krankjorum.
@kloopindeslootjijook | 18-06-19 | 18:54: Nee. Niet zonder een stinkend dure sleepboot paraat. Rubbere tegelregels zijn streng.
Kan ook zonder subsidie toch? Laat geldschieters lekker een stukje meevaren.
@Papa Jones | 18-06-19 | 18:57:
Geen idee of het schip nog zeewaardig is. Een jaar of wat geleden is de grote mast al doorgeknakt en kon niet meer hersteld worden. Te duur.
Tis ook niet alsof het een monument voor de multiKul is.
@Jan Passant mk2 | 18-06-19 | 19:12:
Ha, nee, het is zéker geen monument voor de multiKul. Maar ik ben altijd wel te porren voor (lokale) projecten die de Nederlandse historie levend houden. Of anders komt er een nieuw schip?
@Papa Jones | 18-06-19 | 19:58: Een VOC schip past niet bij de koers die links uitgezet heeft.
Kunnen ze tegenwoordig nog iets maken dat langer dan een jaar heel blijft dan?
Op het strand van Scheveningen dat ding en met oudjaar de fik erin. Burg Krikke en Sylvans Simons zagen dat het goed was.
Voor het geld wat je uitspaart kun je weer wat extra vluchtelingen redden...
hey, biomassa die we kunnen verstoken!
Een schip dat niet tegen water kan. En daar mag ik, indien bereid, voor dokken? Ik ben ff mijn vuilwatertank legen.
Onder de stukken die zullen worden geëxposeerd zijn onder meer het Journaal van Bontekoe, bijgehouden tijdens reizen van Batavia naar de kust van China en van Batavia naar Texel, en het scheepsjournaal van De Gelderland, die naar de Molukken voer. Dit journaal bevat een tekening van een dodo, de vroegst bekende Nederlandse afbeelding van dit inmiddels uitgestorven dier.
Mannen, ga eens kijken in het Nationaal Archief. Naar de geschiedenis van de VOC. Even waren we het rijkste land van de wereld!
Als we niet allerlei idioten hiernaartoe hadden gehaald, waren we dat misschien nog.....
@kotelet | 18-06-19 | 18:48: Zucht..... Is dit het lot van alle West-Europese naties?
Precies Theo, zeer interessante geschiedenis. Ook hoe de monopolie op specerijen door de VOC werd geregeld was ongekend voor die tijd. Niet goed voor de lokale bevolking, wel goed voor de VOC.
@kotelet | 18-06-19 | 18:48: Als we een overheid hadden die het landsbelang gewoon voorop stelt waren we nog rijker dan Luxemburg geweest. Het feit dat we nog steeds een rijk land zijn ondanks decennia tegenwerkend wanbeleid, ondanks een enorme parasiterende klasse van klimaat/SJW/immigratiezwatelaars, geeft de kracht van de Nederlandse economie aan.
Als ik het zo lees, is herbouw sneller en goedkoper.
Met een 'Poule' van enthousiaste Nederlanders en een paar betaalde projectbegeleiders, moet dat toch te doen zijn? Ik meld me bij deze alvast aan! (2 linker handen, dus verzorg en betaal graag een dag de BBQ voor de bouwers)
En pas betalen als de boot er na vijf jaar nog oké bijligt.
Anders is het verkopen, cashen en wegwezen.
Een par heerlijke koteletten gaan er wel in, chappeau!
We kunne godver nog geen houten bootje maken.. Waar moet dit heen ?
Voor een miljoen++ kunnen we toch wel een paar Poolse timmerlui vinden?
Een gemiddeld VOC-schip ging ook twee tot drie reizen naar Indie mee.
Je moet alleen geen Alien met eieren op je schip meenemen, ook al wil de VOC dat.
Die schepen gingen vroeger ook niet tientallen jaren mee.
Liggen er niet voor niks duizenden op de zeebodem.
Je moet ze ook op tijd kalefateren.
Jiskefet - Scheepskamelen
www.youtube.com/watch?v=cymAZ-HYvkQ
Gezien zn staat is het wel echt wat voor frontex..
Dit is pas een schip. En dan niet in 1995 gebouwd maar van 1626 tot 1628:
maritimt.com/sites/default/files/artic...
Ja de groeten! Die is in Zweden net de 1e bocht doorgekomen alvorens te zinken!!
@Paulzitineenkaul | 18-06-19 | 18:46:
Haha dat is waar. Maar hij is 1000 keer mooier.
@Paulzitineenkaul | 18-06-19 | 18:46:
-
De eerste bocht? Zelfs die heeft zij nog niet gehaald voordat zij water maakte door de geopende geschutspoorten... welegeteld 1.300 meter - en einde bericht.
@bisbisbis | 18-06-19 | 19:03:
Doet me een beetje denken aan de Herald. Toen natuurlijk al langer in de vaart maar zelfde soort blunder.
Als ze hem nou eens omgekeerd op de Notre Dame plaatsen dan is het schip van de kerk ook gelijk weer gefikst.
Je timmert zo een ding in elkaar en hebt niet nagedacht over onderhoud, niet zo slim, raar eigenlijk, vooral ook van de subsidie verstrekker.
De Batavia...…, nationale trots?!?! Spiegelretourschip wat vanwegens gekonkel, hebzucht, muiterij en barbarij nooit z'n retour heeft waargemaakt of we moeten de replica beschouwen. Product uit Amsterdam, bemanning lekker divers, dwarsgebakken, hebzuchtig en zo verdeeld als ware het reaguurders op GS. What could possibly go wrong?
Jesus. Ff onderdompelen in een bad epoxy en ze gaat de mensheid overleven.
Mooi project, heb ik wel wat voor over.
Voor de liefhebbers van mooie klassieke schepen, deze week Sail op Scheveningen.
sailopscheveningen.nl/
Klinkt als een man met smaak maar kan je ook een beetje zeilen of lult t gewoon lekker weg?
Weet je wat ook 1 miljoen euro kost?
www.nauticlink.com/nieuwsdienst/2019/...
"Den Haag – Rijkswaterstaat gaat twee nieuw aangekochte speedboten, kosten zo’n 1 miljoen euro, compleet ontmantelen en wil de onderdelen zo mogelijk doorverkopen. De motorboten bleken na levering ongeschikt om te varen op de Nederlandse ruwe zee."
"Nu blijkt dat zich van begin af aan knelpunten voordeden in de projectbeheersing door Rijkswaterstaat en in het aanbesteden. ,,Een knelpunt trad op bij het (her-)formuleren van klanteisen naar contracteisen.” Kortom: in het contract werd niet opgenomen dat de boten wel opgewassen moeten zijn tegen de ruige Noordzee."
Rijkswaterstaat vroeg van de fabrikant Arimar dat de boten door hoge golven moesten kunnen varen én dat ze op hoge snelheid moesten kunnen varen, maar niet dat ze dat tegelijkertijd moesten kunnen. En dat hadden ze ondanks gezien het beoogde doel van de bootjes bij Arimar niet door (yeah right). En blijkbaar hier in Nederland ook niemand, pas toe ze klaar waren.
Waaat? Een MILJOEN voor 2 RIB's die ook nog eens niet voldoen en vervolgens gesloopt worden? Dit is zo'n verregaande incompetentie (zo niet corruptie) dat de toestemming voor die club om ooit nog wat met middels belastinggeld gefinancierde boten te mogen doen per direct moet worden ingetrokken.
Heb zelf in het verleden regelmatig aanbestedingen voor dergelijke bedragen gedaan, ik was weken aan het schrijven en er waren honderen goed uitgedachte selectie- en minimumeisen en referenties op allerlei gebieden vereist.
@Max Headroom | 18-06-19 | 19:23:
Mooi toch, daar gaan een aantal gastjes met een spotgoedkope buitenboord aan de haal.
@Cobalt bomb | 18-06-19 | 19:36:
Spotgoedkoop want gefinancierd door de belastingbetaler!
Kies een andere ligplaats voor dit schip.
Lelystad is gewoon ruk.
Één keer in dat Outletgebeuren geweest, dat was genoeg.
Het oudste en meest potente symbool van wie wij waren is in mijn optiek -geboren Drent- nog altijd het hunebed.
Drenthe. Bakermat van de Nederlandse beschaving.
Hoera!
En die kunnen ook tegen zoet water, regen en depressies. Dus het kan wel.
Reserve duitsers zul je bedoelen.
Nee hoor. Hét symbool van onze nationale onverzettelijkheid is Flipje.
De Betuwe. Ons aller troost in bange dagen.
@kloopindeslootjijook
Plus ze zijn ook nog eens diefstal- en tokkiebestendig. Althans, voor zover ik weet is er nog nooit een gejat, of geënterd door Engelsen.
@VanBukkem | 18-06-19 | 18:43:
Stormbestendig ook, die hunneboten.
Heeft elke Nederlander niet een foto dat hij op een hunebed zit? Of is dat eigenlijk een soort vorm van vandalisme? (Alsof je tegen de Sfinx van Gizeh aan het pissen bent ofzo)
@kloopindeslootjijook
En aardbevingsbestendig ook.
Jaa, ze konden wel bouwen, mijn voorouders.
Ik dacht eerst dat het een hele grote steengrill was, dus ik heb die steen in een enorme oven geduwd, vuur op de grond gemaakt, de hete steen weer teruggelegd boven het vuur en ben gaan grillen met 100 man. Mijn nederige excuses.
@Patje2011
Geeft niks. Kunnen ze hebben. Als je de steen maar weer netjes teruglegt als je klaar bent.
Kom op jongens, als dat schip kapseist bouwen 'we' toch gewoon een nieuwe?! Dát is die VOC-mentaliteit die ons onderscheidt van handophoudende gelukszoekers. Toch??!!
Klopt. Die schepen gingen vroeger niet zo lang mee. Nieuw bouwen duurde zes tot negen maanden.
Max Verstappen krijgt 1 miljoen per maand.
Dus na een jaar heeft hij een hele vloot.
Lekker handig, een schip bouwen in Nederland dat niet tegen regen kan...
U bent nog nooit op een houten schip geweest neem ik aan?
@horsteknots | 18-06-19 | 18:29: Ik wel hoor. Keurig afgelakt.
Het outlet-paradijs Spartacus, niet de.
Ben er wel eens op geweest, mooi stukje vakwerk. Laat de overheid maar wat sponsoren, ze kunnen nog wel wat weghalen bij het onderhoudsbudget van de Groene Draeck.
Voor een miljoen kun je toch ook een andere bouwen? maar dan 1 die wel tegen zoet water kan.
Misschien is een schaalmodel 1:150 nog een idee. Wat goedkoper wellicht. Zetten we hem even onder een afdakje als het regent. Ik denk even hardop mee namens een vriend....
Doen zoals met de Mercator in Oostende. Gewoon verankeren in beton en een fortuin aan verdienen met toeristen.
Overkappen en een drankvergunning en klaar is Kees.
Een bierboot? Pas op hoor, niet meer dan 13 mensen.
Open haardhout van maken en de fik erin.
Gewoon op eBay zetten, is vast wel interesse voor in Azie.
Dit schip gebruik voor strafexpedities bij de kust van Barbarije.
Zojuist gelezen dat Sylvana Simons staat te dansen...
En er komt rook uit haar oren? Lagaan, standaard modus van dat tutje.
Kan prima gebruikt worden om illegalen mee terug e brengen.Dan wil ik wel donateren.
D.. d.. donateren….? Was dah?
Dis schip was toch afgebrand? Destijds wel eens tijdens de bouw wezen kijken
Wat een faal. Krijg je als stichting honderden manjaren werk = vele miljoenen in de schoot geworpen, laat je het wegrotten. Hoe moeilijk kan het zijn om geld te verdienen met die schuit. En als het echt niet kan: begin er dan niet aan om zo'n ding te bouwen. Broken window fallacy.
Zodra het verhaal begint met "een uit de hand gelopen jongensdroom" en het jongetje in kwestie blijft er mee doorgaan tegen beter weten en advies in weet ik wel genoeg. Ver uit de buurt blijven, mensen met écht goeie ideeen denken verder na dan alleen de realisatie van het ding zelf.
@elfenstein | 18-06-19 | 18:22:
Precies dat!
Simpel.
Uit het water ermee en op land opknappen en nooit meer in het water leggen.
en dan een nieuwe bouwen voor te varen.
3d printen van ABS met houtnerfstructuur. Kan je er ook gelijk een paar reserve maken of verkopen aan rijke russen. Merkt niemand, sinds de ikea weet toch niemand meer hoe écht eikenhout eruit ziet.
@elfenstein | 18-06-19 | 18:16: Nieuw Batavio in de Seilskot serie !
Toendertijd bij de bouw al gesponsord, nu dan ook maar bij het overhalen.
Koop een boot en werk je dood of zoiets.
Een boot is een gat in het water waar je geld in stort..
Is wel waar. Mensen failliet zien gaan
Koop een boot, werk je dood.
Bouw een boot, werk je twee keer dood.
@WillemPoorten | 18-06-19 | 18:12: Een oude wijsheid is : Alles wat rijdt, vaart, galoppeert of te neuken is, is goedkoper om te huren dan te kopen...
@elfenstein | 18-06-19 | 18:14: Bij een boot van staal, aluminium, polyester, epoxy of cement valt dat wel mee. Bij een houten boot heb je helemaal gelijk, die moet je alleen kopen als je ook een timmerman en een schilder in zijn levensonderhoud kan voorzien. (of de marine er voor op kan laten draaien, dat werkt ook)
@elfenstein | 18-06-19 | 18:14:
"Watersport is onder een koude douche briefjes van honderd stuk scheuren"
Vast in elkaar getimmerd met zacht vuren ofzo..
Zo een boot maak je van eikenhout of beter.
Wat een armoe, goedkoop is duurkoop.
Lees het artikel eens goed. Ding is van eikenhout maar zelfs dat rot in 30 jaar tijd finaal weg in zoetwater. De originele was waarschijnlijk van slechtere kwaliteit maargoed, die heeft het ook maar een jaar volgehouden voor ie naar de kelder ging.
@elfenstein | 18-06-19 | 18:10:
Dikke laag epoxyverf erover en het ding gaat mee tot de zon een supernova wordt.
@Max Headroom | 18-06-19 | 18:16:
Als de rot er een keer inzit kan je er wel epoxy opsmeren maar dan heb je na 100 jaar alleen nog een heel fragiel epoxyhulsje met poeier erin. Hout kan alleen overleven als het droog blijft, dat station is hier allang gepasseerd. Eigenlijk moet je de hele boot opnieuw bouwen van vers hout, al de rest is lapwerk.
Nieuwe generatie bouwt zijn eigen boten maar, of rendert dat 3D.
@elfenstein | 18-06-19 | 18:18:
Dat hadden ze idd 30 jaar geleden moeten doen.
De boot is gebouwd van eikenhout, mijnheer. En ook dat gaat in deze omstandigheden nu eenmaal een jaar of 20-30 mee.
@elfenstein | 18-06-19 | 18:18: Amsterdam is gebouwd op palen. Hoe lang staan die al?
@CalamityJane | 18-06-19 | 20:16:
Volgens sommigen al veel te lang maar aangezien die echt oude palen op koeienhuiden staan en helemaal onder water valt het alleszins mee met de rot. Zonder zuurstof geen rot, zolang die palen 100% onder staan en nat blijven is er niks aan het handje. De betonnen vervangers die ze er nu injassen gaan waarschijnlijk minder lang mee.
@CalamityJane | 18-06-19 | 20:16: hahaha, daar zou ik mij serieus zorgen om maken als ik daar zou wonen, als!!
Naar de Libische kust met dat ding!
Maak dat ding van plastic.
Het dobbert in zee, moet gered worden en wil geld hebben. Daar zijn ruime budgetten voor bij de overheid.
LOL
Dat was ooit een mooi project ja. Misschien iets voor prins Brillie nu?
De Batavia was toch dat schip waarmee rascistische blanke mannen over de wereldzeeën vaarden om andere volkeren te onderwerpen en uit te buiten?
Dat was volgens mij De Paramaribo.
Dus dit was een boot die niet nat mocht worden?
Ik doneer wel een busje jachtlak, die waren ze blijkbaar bij de bouw vergeten...
Dacht dat ze dat ding nog ouderwets hebben geprobeerd te breeuwen maar dat de vereiste kennis ontbrak. Toendertijd waren die schepen ook niet echt gebouwd voor de eeuwigheid, meestal kwamen ze of helemaal niet terug van de eerste reis, of helemaal aan flarden geschoten door de engelsen, fransen en spanjolen. Bootje meer of minder keek men toen niet zo naar, als er maar zo af en toe eens eentje terugkwam met vette buit aan boord was het allang best.
Waar is het rekeningnummer? Hier geef ik graag voor.
Rekeningnummer is 555
Voor iets dat ten dode is opgeschreven? Laat ze eerst maar eens leren boten te bouwen.
Het is verbazingwekkend dat GroenLinks dit VOC symbool nog niet gekaapt heeft om te versnipperen zodat er groene stroom van kan worden gestookt.
Breng ze niet op ideeën
Wie wij waren? Wie wij zijn! Zeg maar waar ik kan doneren!
Gironummer 5232669 ter name van K. Kuifje. Ik zorg dan wel dat het geld doorgesluisd wordt.
@Kuifje-in-de-EU | 18-06-19 | 18:03:
je bent vast goed in doorsluizen :)
Daar kan je minstens een week het paleis op de dam mee warmstoken. Varen doen we tegenwoordig in iets duurzamere modellen van ijzer enzo.
meteen even ombouwen en er een vliegdek opzetten. De Britten hebben al een twee-, wij dan een driemaster-carrier
Ik vind Batavia nogal een koloniale naam en het lijkt me beter om de naam van het schip daarom te veranderen in de 'Van Heutz'.
Of De Vliegende Mohammed?
REAGEER OOK