Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Peter van Duyvenvoorde: De brandende Notre-Dame en de armoede van het liberalisme

Ingezonden stuk door de echte theoloog des Vaderlands.

Voor de Notre-Dame is op het moment van schrijven al ongeveer een miljard euro opgehaald, en waarschijnlijk stijgt dat bedrag nog. Toen de gotische kathedraal in brand stond, gebeurde er iets in geheel Europa. Ook al is het continent God met rasse schreden achter zich aan het laten - dood is ‘ie al een tijdje, maar de begrafenis liet lang op zich wachten - voelden veel mensen intuïtief dat hier, ook al gaan de meeste van hen niet meer naar de kerk, iets tragisch gebeurde. Nu wil men het herbouwen. Al gauw klonk er kritiek: dat geld kan toch beter naar de gele hesjes gaan? Of naar arme mensen op een ander continent? Dat geld moet praktisch besteed worden om de wereld beter te maken. 

Volgens mij is het eerst nodig om te begrijpen waarom mensen zo geraakt zijn door de brand in de kathedraal. 

Is het de schaduw van een religieus bewustzijn die dan in het licht komt te staan? Of is het de realisatie dat we ondanks decennia aan horizontaal liberalisme waarin geprobeerd is om de Europeaan los te maken van zijn 'gruwelijke' geschiedenis, we toch een geschiedenis met ons meedragen. In onszelf. Dat we weten ergens vandaan te komen, een weg afgelegd hebben, een weg die waardevol, complex en bijzonder is. Van de vroege (romaanse) middeleeuwen naar de late (gotische), naar de Renaissance, de verlichting, de romantiek, tot aan nu. En dat innerlijke gevoel daarbij is steeds fragieler geworden, door de nadruk op de geschiedenisloosheid van de Europeaan. En als hij al geschiedenis heeft, is die vooral donker, gruwelijk en overheersend geweest. 

Het laatste bastion dat die geschiedenis dan nog draagt, is onze umwelt: de architectuur. De Oude Kerk in Amsterdam, de kathedraal van Sevilla in Spanje. En natuurlijk de Dom van Aken, gebouwd in opdracht van Karel de Grote in de achtste eeuw, waarmee die kerk het begin van de Westerse beschaving symboliseert na de donkere eeuwen die volgden op de val van het Romeinse Rijk. 

De architectuur om ons heen, draagt onze geschiedenis in zich. Het is dan ook niet voor niets dat er avant-gardistische groepen waren, en modernistische architecten, die vooral de traditionele gebouwen wilden vervangen voor moderne. Het idee was: de mens kan niet vrij zijn van zijn geschiedenis als hij in die geschiedenis blijft wonen. Of anders gezegd: de mens blijft geworteld via die gebouwen, maar het moderne liberalisme zocht juist naar de ontworteling van die mens. De architectuur is de grond waarin wij staan, de moderniteit wil juist dat de mens als lucht wordt. 

En dan is daar de Notre-Dame. Het summum van de gotische architectuur. Vanaf de 12e,13e en 14e eeuw - een kerk bouwen nam toen nog een paar eeuwen in beslag - uitkijkend over de stad. Alle veranderingen aanschouwend, de verlichting overleefd, zelfs de Franse revolutie - ook al doopten zijn de kerk om tot Tempel van de Rede en werden er toen talloze kunstwerken gestolen of vernield. Maar de kerk overleefde. 

In de 19e eeuw kon Victor Hugo erover schrijven in zijn roman De klokkenluider van de Notre-Dame: "En terwijl hij het venster van zijn cel opende, wees hij naar de machtige kerk van Notre-Dame die met haar twee torens, haar stenen vleugels en haar monsterlijke rug als een zwart silhouet afstak tegen de sterrenhemel. Zij leek op een enorme, twee koppige sfinx die midden in de stad was neergestreken. Een tijdlang keek de aartsdiaken zwijgend naar het gigantische bouwwerk; toen strekte hij met een zucht zijn rechterhand uit naar het gedrukte boek dat open op tafel lag, zijn linkerhand naar de Notre-Dame en zei, terwijl zijn droeve blik van het boek naar de kerk ging: Helaas! Dit zal dat doden."

"Elke zijde, elke steen van dit eerbiedwaardige monument is niet alleen een bladzijde van de geschiedenis van het land maar ook van de wetenschap en de kunst."

Nog een laatste citaat, ook al zou ik zijn hele essay hierover in het eerder genoemde boek willen citeren: "Inderdaad, vanaf de oorsprong der dingen tot en met de vijftiende eeuw van de christelijke wereld is de architectuur het grote boek van de mensheid geweest, de voornaamste expressie van de mens in de verschillende stadia van zijn ontwikkeling, als kracht dan wel als intelligentie. Toen het geheugen van de vroegste volken overladen raakte, toen de ballast aan het herinneringen van de menselijke soort zo zwaar en onoverzichtelijk werd dat het woord, onbeschermd en vluchtig, ze onderweg dreigde te verliezen, begon men ze op de bodem te schrijven op de meest zichtbare en tegelijk meest duurzame en natuurlijke wijze. Elke overlevering werd verzegeld in een monument. Steen op steen."

Dat is wat de Notre-Dame vertegenwoordigt. En dat is waarom mensen zo geraakt zijn door de vernietiging ervan. Ook al weten we dat zelf misschien niet meer helemaal, maar tot aan de boekdrukkunst, was de architectuur onze taal: in de gebouwen - veelal kerken - kwam alles samen: de verhalenvertellende mens, de generaties die allen iets toevoegde aan het gebouw, de beeldhouwers die de kerken vulden, de schilders die hun kunst binnen ophingen. Piramides, tempels, kerken. Gebouwen waren de ultieme taal van de mens. Tot het boek. 

Een van de oudste gebouwen van Frankrijk, van Europa, met misschien wel de meest indrukwekkende verhalen in zich, verdween. En mensen treuren. Ze willen dat het opnieuw gebouwd wordt. Intuïtief voelen ze aan wat de Notre-Dame betekent. Ze voelen aan, wat Victor Hugo hierboven uitdrukt. 

De brand zegt tegen het liberalisme: je hebt de mens horizontaal willen maken, als lucht rond laten zweven door Europa, zonder grond, maar uiteindelijk zal dat nooit helemaal lukken. Want de mens is geworteld. En die worteling hadden we pas door, toen de grond in brand kwam te staan. 

En dan zijn er mensen - en het zijn er veel - die de donateurs bekritiseren. Het geld zou naar humanitaire hulp moeten gaan. Daar moet iets aan gedaan worden! Niet naar slechts een gebouw. Deze houding laat de overwinning van het liberale humanisme zien waarin de mens nog de enige graadmeter is, het doel aller dingen, en slechts op een horizontale manier in de wereld staat. Ze plaatsen de ethiek van de praktische vooruitgang boven alles, en rekenen alles af wat daar niet aan bijdraagt. Alsof dat het enige is wat van betekenis is in de wereld. Ja, het is de dominante stroming vanaf de jaren ’60, maar dat het dominant is, maakt het nog niet waar. 

Een gebouw is, zoals gezegd, de verticale verbinding met de tijd, met de generaties voor ons, met de wereld van weleer, met de symboliek van het geloof en de geschiedenis; het gebouw draagt in zich wie wij zijn geweest en wie wij zijn. 

Armoede, daar moet iets aan gedaan worden, en dat wordt ook gedaan, op grote schaal. Er zijn tal van instituties die zich daarmee bezig houden. Nog nooit heeft zo een laag percentage mensen - wereldwijd - onder de armoedegrens geleefd. Dus dat gaat ook best goed. Tegelijkertijd: armoede is nu eenmaal een structureel probleem dat nooit helemaal opgelost gaat worden. Ook niet door er een miljard extra tegenaan tegenaan te gooien.

De mensen die dit standpunt innemen, doen dit omdat het hen een gevoel van morele superioriteit geeft en ze bevestigen daarin het succes van het liberale humanisme dat alleen nog maar kan denken in universele rechtvaardigheid en niets anders. Toen ik laatst bij een borrel was en dit gesprek ter sprake kwam, waren er natuurlijk ook een paar types die de armoede benoemden. Zelfingenomen blik in de ogen, tuitende lipjes, ja, zij waren toch maar mooi bezig met armoede en rechtvaardigheid, in plaats van zoiets vulgairs als een kerk. Wat ze vooral toonden, was dat ze de betekenis van architectuur niet begrepen, dat ze niet begrepen dat er buiten de rechtvaardigheid andere domeinen zijn die ook van belang zijn, dat praktische rechtvaardigheid niet allesbepalend is in het betekenis-geven aan het bestaan. Ze toonden dat ze kinderen van het liberale humanisme waren, ontworteld, horizontaal, en daar ook nog eens trots op. 

Juist de reactie op de Notre-Dame toont het besef dat er een ander domein is in wie wij zijn en in onze wereld; niet praktisch en horizontaal, maar poëtisch en verticaal. Het is de erkenning dat er iets is dat de mens, zowel als individu als soort, overstijgt, iets waarvoor hij buigen kan, waarvoor hij zijn hoed kan afnemen, de plek waar het praktische stopt. Maar dat snapt het humanisme niet (meer), omdat het een levensbeschouwing van ontworteling is geworden, van lucht, en lucht verdraagt geen grond, geen stenen, geen verticaliteit. 

En toch vergeef ik hen, want zij weten niet wat zij doen: daarvoor zijn ze teveel kinderen van het Europa dat zijn eigen geschiedenis ontkent of verdonkert, van een Europa dat alleen nog opzij en vooruit kan kijken, maar niet meer naar achter, naar beneden of naar boven. Maar ik weet zeker dat ook zij in afschuw naar de brand hebben gekeken, dat zij dit ook gevoeld hebben, maar vervolgens kwam er een stemmetje op dat ze dit niet mochten voelen; want rechtvaardigheid gaat boven alles! 

Nou, niet altijd, er is ook nog iets anders, en dat wordt dankzij de brand eindelijk weer een keer duidelijk gemaakt. 

Reaguursels

Inloggen

Het links socialisme was zo slecht nog niet. Rechts conservatisme ook niet. Geenstijl heeft meegewerkt het oude links kapot te maken zonder zich te beseffen dat ze zo de liberaal democraten in de kaart speelden. Conservatieven in Nederland, meestal de traditioneel christelijke partijen hadden hier geen tegenantwoord op.
Links en rechts vochten om één been en de liberaal democratie ging ermee heen....

No_Code | 21-04-19 | 19:58 | 1

Wat denk je van de rol die het kapitaal hierin heeft gespeeld. Die spelen links en rechts of door het centrum. Nu lijkt het net alsof de links liberalen
het allemaal uitgevonden maar zo is dat niet. Zij mochten al die jaren een balletje meetrappen maar moesten voor al hun domme muil hebben. Totaal hebben ze ons systeem naar de klungelen geholpen, deze drammers!

Harrie7949 | 21-04-19 | 21:04

Goed stuk. Geenstijl wordt steeds christelijker.

Jezus_Boeddha | 21-04-19 | 19:18

Mijard voor n pandje? ...... hoe veel verdiepingen zaten er dan onder de grond?

SirFapAlot | 21-04-19 | 18:54 | 1

De Nederlandse overheid doet de ICT !

captain-caveman | 21-04-19 | 18:57

Waarom zijn er mensen die anderen de geschiedenis willen aanpraten alsof het een eigen gecreerde geschiedenis is. Alsof de huidige generatie mee gedaan heeft aan <vul hier willekeurig geschiedkundige gebeurtenis in>.
Het is kolder. De Notre Dame is een oud gebouw en ik vind mooi. Niet meer dan dat. Het trekt vele toeristen (economie) en dat is een hele goede reden om het weer op te bouwen.
Alles wat je er meer van maakt is aan jou. Echter stop met het labelen alsof ik persoonlijk ook maar iets te maken heb met de historie.

upbeat | 21-04-19 | 16:24 | 1

Maak eens een stamboom van je familie en vraag het dan nog eens.

Kim-Jung-Un | 22-04-19 | 03:06

Sterk om te aanschouwen hoe men vanuit NL 'de kerk' vandaag de dag bekijkt. Maar met een beetje kennis van het gristelijk geleauf, katholisch vooral, in landjes en landen ten zuiden van ons leeft dat idee nog wel.
DENK wat je er van vindt maar ik 'zie dat het goed is.'

Halal gehaktbal | 21-04-19 | 16:18

Als het een moskee was geweest die in brand was gevlogen, en de miljoenen waren via o.a. 'het glazen huis' en deugende 'BN-ers' opgehaald, was er geen kip geweest die had lopen miepen over 'de armen in de wereld'.
Nee, enkel omdat de Notre Dame een van de rotsvaste symbolen is van de Westerse cultuur moet er weer gezanikt worden. Links had zelf maar wat graag benzine op het vuur gegoten, satanskerk dat ze zijn.
Nee, ik ben niet mild gestemd t.a.v. de progressieve medemens. Ik en velen met mij zijn er klaar mee dagelijks uitgemaakt te worden voor nazi en kolonialist. Voorouders van mij ontvluchtten de Ierse aardappelvelden voor Amerika, bespaar me je hautaine linkse imbecieldogma's.
Rebuild the church, and build the wall. Doe alles dat links op de kast krijgt, de poep is aan.

Datsun_Cherry | 21-04-19 | 13:19 | 1
-weggejorist-
miff | 21-04-19 | 16:02

Fraai staaltje van gas lighting, maar ik trap er niet in. Ik heb best wel een spiritueel leven, het is alleen niet gebaseerd op flagrante onzin zoals bij Peter het geval is.

Sans Comique | 21-04-19 | 12:49

Tja, het katholieke geloof...
Ik kocht uit nieuwsgierigheid een katechismus en schrok me een ongeluk toen ik las waar kinderen mee ban gemaakt worden!
He eerste wat drukkerij plantin-moretus te antwerpen mocht drukken waren aflaten, daarmee kon je je zonden afkopen...
En o ja, kruidenvrouwtjes die als heks verbrand of verdronken mochten worden.
En dan die rijke geschiedenis van de onvolprezen inquisitie! Zoek eens iets op over Torquemada, die was heel ijverig.
Ik houd het hier maar bij.
Toch vind ik dat die kerk gerestaureerd moet worden, want ik vind het een mooi gebouw.

John9oo9 | 21-04-19 | 12:49 | 4

@John9oo9 Je hebt het helemaal niet begrepen, en je kent je eigen geschiedenis en afkomst niet. Je bent precies dat blinde horizontaal vlaagje lucht waarover geschreven wordt.

SaintNick | 21-04-19 | 15:39

Gut, zijn jullie katholiek?

John9oo9 | 21-04-19 | 17:16

@SaintNick | 21-04-19 | 15:39: Inderdaad heeft Johnson er niets van begrepen. Ik denk dat hem dit ook niet kwalijk te nemen is.

Harrie7949 | 21-04-19 | 17:40
▼ 1 antwoord verborgen

Mooi stuk, wat mij betreft raakt het de spijker op zijn kop. Hulde!

Toetsiemonster | 21-04-19 | 12:24

Onze vissers de nek omdraaien, KLM plunderen, begrotingstekort schijt aan, Airbuss staatsubsidie en het circus Strasbourg om is wat te noemen. Ze kunnen het prima zonder ons. Lobby en zetels kopen is het om misselijk van te worden, wat een huichelaars die meewerken d.m.v. giften.

Cocorico | 21-04-19 | 10:22

Noord- en Zuid Europa – zoveel diversiteit
In tegenstelling tot het Noorden gaat in het Zuiden nog een groot deel van de mensen naar de kerk en koestert hij zijn geschiedenis. Bewondert en beschermt hij oude gebouwen, kerken, de stenen-die-verhalen-vertellen. Zijn er op de televisie documentaires te zien over de verschillende gewoontes en culturen in de vele plaatsen waar deze nog elke dag in stand gehouden worden. Zo leert men het verhaal van anderen, zo krijgt men ook belangstelling voor zijn eigen verhaal. Zijn eigen geschiedenis. Europa heeft een bewogen, ingewikkelde, fascinerende geschiedenis. Wij zijn de vrucht daarvan.
Ga eens in een kerk zitten in een Rooms-katholiek land. Veel toeristen, maar ook veel gelovigen. Zij knielen, zij slaan een kruisje, zij werpen een kusje richting een beeld van Maria of het kruis met Jezus. Een symbool. Zij bidden, soms hele families samen. Op de knieen voor het altaar. Voor deze mensen hebben kerken nog zin. Voor deze mensen, voor veel mensen, is een kerk een symbool van hoop, van troost. God geeft hun leven zin. Een bezoek aan de kerk hoort bij hun dagelijkse leven. Hun God is niet te bevatten.
De mens heeft God nodig. Velen zoeken Hem in de kerk. De nieuwe trend in landen waar geen geloof in God meer is, is om Hem ergens anders te zoeken: in drugs of in de pub, in een Greta, in een Jesse, in een Michelle In andere mensen. Mensen die men eigenlijk niet kent. Mensen die een masker voor kunnen hebben. Mensen die niet Almachtig zijn, niet Alziend zijn. Andere mensen die net zo mens zijn als jij en ik. Betrouwbaar of onbetrouwbaar. Manipuleerbaar of manipulerend.
Mensen die kritiek hebben op donaties voor de restauratie van de Notre Dame vinden de duizend euro voor de boekpresentatie van godin Michelle geen probleem.
Ik hou van Europa, van haar en mijn wortels. Van haar gebouwen, van haar vele tradities, haar vele culturen. Daar niet om geven betekent het einde van alles wat dit continent gegeven heeft en nog kan geven. Het is een val waar velen met open ogen intrappen. Ergens wordt een god gediend die dit voor ogen heeft. Kerken branden. Europa brandt. Velen juichen.
Vandaag is het Pasen. Pasen wordt al duizenden jaren gevierd. Voor gelovigen is het de opstanding van Jezus. Voor anderen is het een traditie. Het maakt deel uit van Europa. En moet blijven bestaan.
Vrolijk Pasen.

onnosel | 21-04-19 | 09:21 | 10

@Ab Sconditus | 21-04-19 | 14:09:
Hartelijk dank voor de link. Schitterend. Ik luister graag naar de muziek van de Russische orthodoxe kerk. Het brengt je in hogere sferen.
Mijn favoriete nummer deze periode is Stabat Mater van Palestrina. Ontroerend, hartverwarmend. Het verhaal van de passie van Christus. Kerken zijn de beste plekken om naar deze muziek te luisteren. Het brengt je in contact met God. ‘Hij bestaat niet’ betekent niets voor mij. God is alles.
Iedereen staat vrij om te geloven wat hij wil zolang hij anderen geen schade berokkent. Misschien is het doel van velen op deze aarde niet om in contact te komen met God. Voor velen is het een onmogelijke opgave. Iemand is bevoorrecht als hij dat wel mag en kan.
www.youtube.com/watch?v=bPnufDDPXFY

onnosel | 21-04-19 | 15:31

Ook vrolijk Pasen. Mooi stuk.

Jezus_Boeddha | 21-04-19 | 19:06
▼ 7 antwoorden verborgen

Geloof in de mens heeft geen gebouw nodig en verbrand dus niet , illusies gaan in vlammen op.

ewout56593235 | 21-04-19 | 08:59 | 1

We weten inmiddels maar al te goed wat ‘geloof in de mens’ voor een ellende heeft voortgebracht..

Niet dat de kerk geen blaam treft wat dat betreft, maar je vergelijking is totaal onzinnig..

killRoy1982 | 21-04-19 | 15:08

Geschiedenis ja dat klopt en het maakt wie wij nu zijn. Maar om alles in het verleden donkere tijden te noemen gaat mij te ver. Laten we a.u.b. alles toch in zijn eigen tijdgeest zien. Als je een paar honderd jaar geleden leefde dan wist je ook niet beter. Het was zoals het was. Het is verdomde decadent om telkens met een blik van nu terug te kijken op toen. Geloof is ontstaan om de mens in het gareel te houden en daarmee te onderdrukken. Sommige geloven hebben zichzelf ontworsteld aan de oorsprong en zijn ietwat meegegaan met de ontwikkeling van de mens, andere daarentegen staan nog steeds symbool voor wat 200 jaar geleden de norm was. Dat er zoveel geld is gedoneerd voor de ND heeft niet veel te maken met het geloof maar meer met het eigen gevoel van, kijk eens wat ik heb gedoneerd. Ze kunnen de ND ook laten zoals die nu is, een ruïne. Maar dat trekt uiteindelijk minder bezoekers naar Parijs. En dan komt er minder geld in het laatje, en dat is de tijdgeest van nu.

Rdock | 21-04-19 | 05:56 | 1

Ook dat, maar vergeet niet het symboliek wat hier tentoon gesteld wordt..

Bijna een soort van demostratief ‘Europa kan de pot op, de waardes waarop jet westen is opgebouwd behoeft geen hand vanuit de corrupte bureaucratie en haar dwingende natuur’

killRoy1982 | 21-04-19 | 15:10

Het zal allemaal wel. Nieuw dak erop en klaar.
Is er geen verzekering afgesloten trouwens door de bouwers?

Lieveschat | 21-04-19 | 03:18

Het lijkt mij schier onmogelijk de Heilige Geest en tevens de oorzaak van alle dingen te doden, deze uitspraak kan hooguit symbool staan voor de geestelijke armoede van diegene welke dit meent te moeten zeggen (en dat zijn er velen). Het is al eeuwen het geval dat de door zinsbegoocheling verblinde mens tracht ‘iets te doden’, meestal een opponent of iemand welke niet lager meer in de ideologie past. ‘Het pad van idealisten ligt bezaaid met lijken’ is een bekende uitspraak.

Daarom is de boodschap van sommige leraren zo belangrijk: u/jullie trachten mij telkens te doden, echter dat is onmogelijk (woord, opstanding). Lijden daarentegen is een bittere werkelijkheid en rechtstreeks verbonden aan het hebben van ’n lichaam, vandaar ook dat het zo’n prominente rol in het verhaal van o.a. de Kerk inneemt (de kruisweg). Wie alle boodschappen v.h. leven negeert vlucht veelal in hedonistisch gedrag wat enkel korte termijn bevrediging oplevert, de hele Westerse maatschappij is er momenteel op ingericht: krankzinnig egoïsme, iedereen gelijk maar ik ben vooral beter dan jij.

En hier ontstaat de aanklacht van de brief inzender, naar ik meen dhr. van Duyvenvoorde. De mens op de vlucht voor de diepste werkelijkheid van het bestaan: het verval versus datgene wat nooit verandert, het egoïsme versus onze broeder en zusterschap. Het uiteindelijke verbond v.h. leven.

Monumenten of plaatsen van devotie hebben – afgezien van het uitdragen van iconische historische architectuur – een hogere functie, nl. de mens herinneren aan zijn of haar vergankelijkheid hier op Aarde. Het luiden van gegoten bronzen klokken is hierbij een belangrijke functie. Ooit wel eens de klokken van een Domkerk gehoord, wat deed dit met u? Er zijn levens ontkenners welke hier over klagen.

Naar ik heb begrepen noemt briefschrijver de Notre Dame ‘het summum’ van versteende beeldtaal uit het verleden t.e.m. de uitvinding van de boekdrukkunst. Daar ben ik het maar deels mee eens, blijkbaar is de briefschrijver nog nooit in Keulen geweest: de Dom of Cologne Dom tart werkelijk elk besef van architectuur, overtreft in grootsheid (God, geloof en religie) en drukt daardoor tevens de kleinheid van simpele stervelingen (de Mensch) welke dit bouwwerk waarnemen uit.

farm5.static.flickr.com/4005/42622280... (vloermozaïek, let op vrouw links, man rechts en op gelijkwaardig niveau).

De Franse overheid trekt slecht 2mln. EUR p/jaar uit voor de Notre Dame, de Duitse overheid geeft minstens 6x meer uit voor het instant houden van een soortgelijk object. De brand in de Notre Dame - mits er geen opzet in het spel is – geef blijk van nalatigheid en argeloosheid aangaande onze iconische historische gedenkt tempels.

Deze nalatigheid en argeloosheid is kenmerkend voor deze tijd waarin er miljarden Euro’s over de balk gesmeten worden voor minder heilzame projecten. En hier bereiken we het ware punt, de focus ligt totaal verkeerd: zolang bank-, en of overheidsgebouwen groter/belangrijker zijn dan onze schitterende religieuze gedenkplekken, is er iets grondig mis. Deze brand toont aan de waarschuwing en totaalpaniek als zaken voor onze ogen zo verkwanseld worden.

Ik wens eenieder een zinvol Paasfeest toe, dank vooral God.

Veluwse-Eikel | 21-04-19 | 02:51 | 5

@Veluwse-Eikel,
Om uw lange verhaal kort te maken ; u koestert de hystorie van een bijna vergane glorie?
Yes, reality bites! But the wrong people are getting blue about the green!

Datgingniegoed | 21-04-19 | 04:27

Ik ben zelf niet religieus, maar ik denk wel dat u hier een hoop waars heeft geschreven, dank u.

pjisonline | 21-04-19 | 07:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Simpel samengevat: Niemand komt aan
Maaskantje

brekebeen | 21-04-19 | 02:48

Frankrijk is allang verloren aan de moslims en dat kan de elite blijkbaar niks schelen. Maar als die kerk afbrand kunnen ze mooi aan het klootjesvolk laten zien dat ze toch om de Franse cultuur en identiteit geven.Bah!

streknek | 21-04-19 | 02:41 | 1

Hou op, die kerk doet me teveel denken aan de europese variant van de Islam, het katholisisme dat ons eeuwen lang klein gehouden heeft. En ja het was een staaltje vakmanschap voor die tijd, dat over de ruggen van de katholieken en niet-katholieken is gegaan. Zo van kijk eens wat ik neerzetten kan met mijn macht. Wanneer je het er niet eens mee was, dan wisten ze wel raad met je, dan was je een ketter en daar hebben we nooit meer van gehoord in onze geschiedenis. Hoe meer kerken, moskeeen en tempels plat hoe beter, niks dan ellende werd en wordt er door veroorzaakt.

CleaudeSacke | 21-04-19 | 00:41 | 3

Wat je dan in de plaatst krijgt is iets veel erger, machtiger, en repressiever: de almachtige overheid. Dus wees voorzichtig met wat je wenst.

unshift | 21-04-19 | 01:13

de atheïsten (tevens communisten) Stalin, Mao, Polpot zouden het erg met je eens zijn geweest. In Rusland werden in het begin van de communistische regering ca 100.000 kerken vernield. De wereld zag er meteen een stuk beter uit.

Jesaja | 21-04-19 | 01:17

@unshift | 21-04-19 | 01:13: Overheid? DE overheid (zeker bij u in Nederland) bepaald vrijwel niets meer. Je hebt beleidsbepalers, beleidsmakers en beleidsuitdragers - de overheid zijn de makers en uitdragers, nauwelijks de bepalers.

Beleidsbepalers zijn machtige werkgeversorganisaties, allerlei andere belangenorganisaties en 'adviseurs'/denktanks. Labbekakkers als Ben Verwaayen of een Hans de Boer (namens zijn achterban) bepalen beleid.

litebyte | 21-04-19 | 01:50

Ik hef mijn Blauer Lemberger en toost op Wotan.

SHSH | 21-04-19 | 00:26

Hou op,

CleaudeSacke | 21-04-19 | 00:25

Wat een mooi stuk zeg! Dank!

Argesus | 20-04-19 | 23:48

Ik heb werkelijk niets met godsdienst en zou enkel in een kerk komen vanwegen zijn bezienswaardigheid en / of historisch verleden.
Zeker in Parijs zijn er talloze bouwwerken die schitteren van de pracht en praal met toch wel een wrange keerzijde dat hier veel volk voor is uitgebuit maar je moet het proberen te zien in de tijdsgeest van toen.
Het is doodzonde om van dit soort iconische historische monumenten deels verloren te zien gaan. Niet alleen door een “ongelukkige “brand maar bijvoorbeeld ook vanwegen geloofs overtuiging of oorlog ( ISIS Nineve).
Of een historisch waardevol object nou een goede of slechte bladzijde in de geschiedenis is geweest maakt niet uit ,Deze historie moet je koesteren en in oorspronkelijke staat proberen te houden.
ik hoop dat “ deze dame” spoedig weer in ere hersteld wordt.

Datgingniegoed | 20-04-19 | 23:32

Tuurlijk, mensen doneren voor een specifiek doel maar links ziet er een potje in om over de eigen hobbies uit te strooien

Of ben ik dan te cynisch?

niemand specifiek | 20-04-19 | 23:18 | 1

Neu je bent niet cynisch. Links is dol op subsidies want zo overleven ze. Maar als rechts de poeplap effe trekt is dat heel erg fout onder het motto: "Vuile kapitalisten want ze kunnen het aftrekken van de belasting!". Effe vergetend dat ze zelf volledig teren op belastinggeld. Ach den Ironie!

Basil Fawlty | 20-04-19 | 23:26

Neo-liberaal. De meest lege term die bestaat. Stopwoord voor links om alles te vergoelijken wat ze niet aanstaat. WC loopt niet door? Neo Liberaal. Geen pleepapier? Neo-liberaal. Geen water? Neo-liberaal. Geen zonnige dag? Neo-liberaal. Baudet? Neo-liberaal. Geenstijl? Neo-liberaal. Vooral op paupersites als Joop is men een held als men het woord neo-liberaal laat vallen. Man man man.

Basil Fawlty | 20-04-19 | 22:41 | 6

@litebyte
Dat is dus exact wat ik bedoel. Ik schat je altijd hoog in maar je trapt briljant in mijn "honey trap". Je gaat niet in op de betekenis van neo-liberaal maar gaat meteen zoals men ook op Joop.nl doet naar iets op zoek wat niet van belang is. Whataboutism, "Neo-narcist" (wat dat ook mag betekenen) Vraag blijft staan wat is neo-liberaal? Geef mij de inhoud van die term en de link met Baudet?

Basil Fawlty | 21-04-19 | 02:43

Het neo-liberalisme van de VVD en D66 mogen ze wat mij betreft met wortel en tak uitroeien. Dat heeft in al die jaren louter ellende gebracht.

D.A.A.R. | 21-04-19 | 08:11

Ik vind progressief een nog veel legere term, of anders fascist en racist.

Joris Beltsin | 21-04-19 | 08:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Het idiote is ook wel dat een brand zonder doden 16x!!! meer oplevert dan een natuurramp in Mozambique met tig honderd doden.
Mag ik dat pure armoede noemen?

Guust Kadaver | 20-04-19 | 22:14 | 5

U herkent zichzelf als het zelfingenomen typetje bij die borrel?

coitus reservatus | 20-04-19 | 23:16

@Guust Kadaver | 20-04-19 | 22:14 |
Daar kan ik u wel een antwoord op geven. Hoeveel tientallen miljarden zijn er al naar het Afrikaanse continent gegaan? Met welke resultaten?

En ook u heeft dus niets gesnapt van het subliem geschreven stuk. U bent één van die 'horizontale mensen' die ontworteld in het rond zweven, die mensen die nog wel hechten aan worteling en geschiedenis als 'xenofoob', 'nationalistisch' en bekrompen aanmerkt. Het gaat om veel meer dan een stapel mooi gebouwde stenen. Zelfs ik als niet-christelijke indiaan begrijp het belang van de Notre-Dame als historisch baken en symbool. Het gaat om iets ongrijpbaars, ontastbaars, maar daarom niet minder waardevol. Dat u niet staat bent om dat in te schatten, dat noem ìk nu pure armoede.

Sjefke7807 | 20-04-19 | 23:51

Je hebt dus niets begrepen van dit stuk.

loser | 21-04-19 | 00:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik heb mijn belasting betaald. Wat ik met de rest van mijn geld doe, gaat niemand een zak aan. Typisch socialisme om ook nog over de rest te willen beschikken. Wat een belachelijke bemoeizucht.

Lentehaas | 20-04-19 | 22:07 | 1

Ik geef aan die kerk. Wie doet me wat?

Lentehaas | 20-04-19 | 22:10

Raar verhaal. Mensen zien het gewoonweg als een groot verlies van onvervangbaar cultureel erfgoed. Net zoals veel Egyptenare het eeuwig zonde zouden vinden als de Pyramides en oude tempels die hun land rijk is zouden verdwijnen, maar daarom niet stiekem terugverlangen naar het geloof in de Osiris, Isis, Amon Ra of Ptah.

Snap ook niet zo goed waar de haat tegen liberalisme of humanisme vandaan komt, behalve zure druiven om het feit dat zij met hun ratio (de Tempel van de Rede zit de schrijver kennelijk dwars) het bestaan van God zeer twijfelachtig hebben gemaakt. Ze hebben daarmee symbolisch voor de meeste denkende mensen de illusie van een persoonlijke God die ook nog precies de kenmerken en namen heeft die Zoroastriërs, Joden, Christenen of Moslims Hem hebben gegeven, gedood.

Ik kan dan ook wel één of andere fantasievolle Freudiaanse fröbelanalyse los laten op de schrijver. Wellicht komt zijn afkeer van liberalisme en humanisme, dat hij duidelijk verwart of geheel laat versmelten met cultuur-marxistisch antitheïsme, door het feit dat hij onbewust eigenlijk wel weet dat het fundament van zijn geloof ledig is en hij in de lucht zit te trappen in de ijdele hoop zichzelf vertikaal te verheffen i.p.v. met de voeten op een stevige ondergrond te staan. Een kathedraal of huis bouw je ook op steen en niet op zand, zoals de Bijbel in een zeldzaam nuttig Praxis-momentje al adviseerde.

De mens en zijn\haar concept van rechtvaardigheid ís de maat van alle dingen, want de mens is de enige meter en de enige bewuste, bewezen bestaande persoon in dit geheel. Niet de door de mens zelf geschapen beelden van God(en) die als een sokpop mensenwensen ten toon spreiden (en dan niet de meest vriendelijke).

Begin vooral een discussie over wat je dan rechtvaardig zou moeten vinden, of waardevol. Maar begin niet met tegen jezelf te liegen dat het "nihilisme" of "armoede" is wanneer je ziet dat gewoon er niets is qua bewijs voor een God die het Doel van jouw leven bepaalt. Wees blij dat God ofwel niet bestaat, of zich expres verborgen heeft en jou vrij laat in het bepalen van je eigen Doel. En dan niet als Satanisch complot om je vervolgens in de Hel te laten branden omdat je van de 100 geloven net de 99 "verkeerde" koos.

En mensen die zeiken dat je niet mag doneren voor herbouw van de Notre Dame zolang er echte armoede bestaat zijn een tikje schijnheilig. Of moet je ook ongelukkig zijn, geen plezier maken, en iedere cent boven het bestaansminimum aan goede doelen doneren zolang er ergens iemand niet volmaakt gelukkig of welvarend is?

Wol | 20-04-19 | 22:06 | 2

Hear, hear!

laatste_waarschuwing | 20-04-19 | 22:37

@Wol
Indeed skipper!

Basil Fawlty | 20-04-19 | 22:50

De Notre-Dame is vernield door onbenul en incompetentie. Ten eerste was er geen blusinstallatie. Geen sprinklers. Geen afsluiting van kunstwerken. Niks. Dan was er onderhoud wat gewoonweg de zaak in de fik gestoken heeft. Lassen aan hout noemen ze het, maar het is pure domheid. Dan de brandweer die met 3 pisstraaltjes een gigantische kerk wil blussen. Te weinig voorziening voor brandblussen, geen blusmiddelen die het gebouw aankunnen, totale incompetentie.

Patatter | 20-04-19 | 22:05

In het post-eeg tijdperk , het huidige eu tijdperk l, is door Brussel en de nationale overheden het actieve cultuurrelativisme bedreven om een federatie in de maag van de mensen te kunnen doorduwen. In Nl oa nog het visieloze en horizontale liberalismenvan Rutte als aanvulling.

De snelle giften inzake de Notre Dame, maar bv in NL ook voor de blokkeerfriezen, geeft aan dat overheden de sterkte van geschiedenis en cultuur gewoon fors onderschatten. De mens is sterker dan (hersenspinsels van) gekaderde politici en geprogrammeerde bureaucraten.

Tee Of Cup | 20-04-19 | 21:53

Mooie column/bijdrage.

frisenfruitig | 20-04-19 | 21:40

Liberalisme staat voor de ontwikkeling van de mensheid. Repressieve periodes worden altijd opgevolgd door liberale, omdat conservatisme de persoonlijke ontwikkeling van de mens niet bijhoudt of erkent. Aan de waarheid van de macht mag niet getwijfeld worden: aarde is plat of het ontkennen van misstanden in het communistisch paradijs Liberalisme gaat altijd nat, omdat er toch instituties of machtigen ontstaan die materieel of qua invloed de over hand hebben. De Amazons, Googles en Facebooks zijn voorbeelden daarvan of bijv. de tolerantie voor intoleranten (moslims). Parallelle machtsstructuren worden in de chaos van het liberalisme niet of onvoldoende aangepakt. Zie de verdeeldheid in de Nederlandse politiek of het Zuiden van Europa dat de Chinese handelspolitiek omarmt.

arlen | 20-04-19 | 21:38

Dat geld zou naar warmtepompen en woningisolatie moeten gaan! Wat ik je brom.

Rest In Privacy | 20-04-19 | 21:36

Religieus *bewustzijn*... en kathozieken... LOL! Seksueel misbruik, uitbuiting, religieus kolonialisme. en een geschat vermogen van 170 miljard dollar (Rome.)

Notre Dame feitje: alleen al het bezoek aan de toiletten leverde de Notre Dame (dus ook Rome) tijdens het toeristenseizoen zo'n 20.000 Euro per dag op.

litebyte | 20-04-19 | 21:33 | 3

.. heel veel goedkope praatjes markeren de stoffige weg naar de rand van de EUropese/globalistische afgrond.

Jan Passant mk2 | 20-04-19 | 21:38

@Jan Passant mk2 | 20-04-19 | 21:38: Helemaal mee eens

litebyte | 20-04-19 | 21:42

.. maar goed. Sommige dingen zijn niet in geld uit te drukken. Zeker niet in de EUro die nul procent rente oplevert en harder devalueert dan de Italiaanse Lire en de Griekse Drachme wiens waardevastheid ermee werden gekocht.

Goedkope grauwe rotzooi genoeg rond de getto's en parlementen van EUtopia.

Jan Passant mk2 | 20-04-19 | 21:31

Is het niet gewoon een wedstrijdje ver pissen tussen rijke stinkerds?

obominotie | 20-04-19 | 21:29 | 1

Prima toch! "Rijke stinkerds" is overigens maar betrekkelijk. Voor de socialistische miljonairs is dat iedereen met een inkomen dat niet vanuit de schatkist wordt uitgedeeld.

Jan Passant mk2 | 20-04-19 | 21:35

Het geld klotst her en der blijkbaar nog tegen de plinten.
Vaticaan kan lekker de hand op de knip houden.
Neem tevens aan, dat mocht er na de wederopbouw geld over blijven; dit eveneens naar de bomvolle schatkamers zal vloeien.

RickVogelschrick | 20-04-19 | 21:16 | 4

@Titaantje | 20-04-19 | 21:26:
Diepe zucht. Alsof de Rooms-Katholieken als gebruiker van de kerk niet de meest direct belanghebbende zouden zijn. Hebben we het niet eens gehad over het culturele erfgoed dat vooral hun geloofsgeschiedenis in stand moet houden.

Joris Beltsin | 20-04-19 | 22:12

@Titaantje | 20-04-19 | 21:26:
Dán zijn de donateurs nóg achterlijker dan ik al dacht.
Wie gaat er nu vrijwillig de, onoverzichtelijke/oncontroleerbare, staatskas spekken!? Tenslotte. Of die kathedraal nu van de Franse staat of het Vaticaan is; het zou deze laatste sieren indien zij hún R-K statussymbool zouden helpen restaureren. Maar hé; de Roomse kerk en dáádwérkelijke naastenliefde. Véél moralistische praatjes, maar het moet natuurlijk geen, eerder geroofd, geld kosten.

RickVogelschrick | 21-04-19 | 12:37
▼ 1 antwoord verborgen

Ja dit historische pand moeten we zeker weer in ere herstellen. Dat dat meer dan een miljard euro zou moeten gaan kosten (twee maal de kosten van de vuurwerkramp die half Enschede van de kaart vaagde) vind ik bedenkelijk. Heel erg bedenkelijk.

Leptob | 20-04-19 | 21:08 | 2

Enschede is ook al weer een tijdje geleden. Geldontwaarding etcetera. Niet te vergelijken. De Notre Dame moet weer duizend jaar mee. Enschede moet over honderd jaar al weer worden gerenoveerd.

aamert | 20-04-19 | 21:13

De toeristen dokken het terug.

botbot | 20-04-19 | 21:16

Goed en waardig stuk; ... denk ik. Het had wel wat beter en duidelijker uitgewerkt kunnen worden.
@ " … Europeaan los te maken van zijn 'gruwelijke' geschiedenis …":
Die gruwelijkheid van de Europeaan is iets wat we onszelf aan laten praten. De geschiedenis van de (oorspronkelijke) Noord-Zuid Amerikaan en de Aziaat en van de Afrikaan en van de Midden-Oosterse mens is minstens net zo gruwelijk. Alleen zijn we hier zo zwak en knettergek geworden dat we ons constant laten wijsmaken dat de Europeaan gruwelijker is dan de rest, en dat wij (lees de blanke volkeren) ons dus moeten wegcijferen en moeten laten overrompelen door die rest. We zijn zelfs zo knettergek geworden dat we ruim baan geven aan een ideologie met een boek waarin letterlijk staat dat wij moeten worden opgeruimd. We helpen ze, ten koste van onszelf, met het weggeven van ons land, met 'godsdienst'-vrijheid, voortplanting en met ons geld. De brandende kerken in Frankrijk, en de schrijnend zichtbare omvolking daar, zijn tekenen aan de wand dat het op Europees grondgebied wel eens snel afgelopen zou kunnen zijn met de Europese culturen.

Fijnstoffer | 20-04-19 | 20:59 | 4

@Fijnstoffer | 20-04-19 | 20:59 |
Dit dus. Past. Boem. Raak!

Sjefke7807 | 20-04-19 | 23:57

@Fijnstoffer | 20-04-19 | 20:59 |

U slaat de spreekwoordelijke spijker op de spreekwoordelijke kop..!

Padjepejer | 21-04-19 | 03:07

Griezelig waar!

pjisonline | 21-04-19 | 07:17
▼ 1 antwoord verborgen

Gelukkig voor de Parijse pompier waren er ook vandaag weer voldoende brandjes te blussen.

Langshetrandje | 20-04-19 | 20:59

De schaduw, ...., die in het licht komt te staan.... Een schaduw die zelfmoord pleegt, dus.

issieookweer | 20-04-19 | 20:58

Het feit dat honderden Franse kerken gevandaliseerd werden door islamitische jongeren, dat er verdachte figuren voor de brand op het dak van de Notre Dame zijn gezien - EN dat de Franse regering bij voorbaat al brandstichting uitsluit zegt genoeg over de zieke regeringen van EU en EUrofiele lidstaten.

Er stinkt iets grondig naar angst en lauwe pis in de parlementen van EUropa.

Jan Passant mk2 | 20-04-19 | 20:56 | 4

@Jan Passant mk2 | 20-04-19 | 21:14:
Ja wat dacht je?
Op het dak verdachte figuren dan de EU er bij om het nog iets geloofwaardig te maken.

botbot | 20-04-19 | 21:34

@botbot | 20-04-19 | 21:34:
voor linkse figuren/globalisten/klimaat-apen is de hele dagelijkse werkelijkheid, indien verwoord, een complottheorie die zij wensen te overschreeuwen.

Jan Passant mk2 | 20-04-19 | 21:43
▼ 1 antwoord verborgen

Sorry hoor, maar er is geen enkel bewijs dat "liberalen" of humanisten minder van Onze kerkelijke dame uit Parijs zouden kunnen genieten of de waarde ervan niet zouden inzien.... Beetje psychologie van de koude grond om je eigen vooroordeel te bevestigen..... Op Joop.nl weet die geschiedenis man ook altijd zo goed bepaalde mensen waar die op neer kijkt een (ideologische) karakter fout aan te smeren. En wat heeft die het altijd mis.... Bepaalde gebouwen, schilderijen, kunstuitingen zijn symbolen geworden welke bij heel veel mensen een diepe emotie oproepen. Of het nou het Vrijheidsbeeld is, de piramiden, nachtwacht, of een andere kunstzinnige triomf van de menselijke natuur waar miljoenen naar toestromen om het te bewonderen. Dit gaat dwars door religie en ideologieën heen omdat het niet aan de ratio appelleert maar daar ver boven uitstijgt.
Dus een universeel menselijk karakter. Behoudens bij diegenen die bekrompen van geest alles wat niet volgens hun ideaal bestaat kapot willen maken. Bepaalde religieuze stromingen zijn dol op de sloophamer.....

dijkbewaker | 20-04-19 | 20:53

Dat gebouw is een toeristisch winstgevend object en heeft alleen als zodanig waarde. De ziel is al lang aan de duivel verkocht. Daarom wordt er geld in gepompt. Met cultuur en het religieuze deel daarvan, heeft het niets te maken. Religie heeft überhaupt nog nooit iets te maken gehad met werkelijke spiritualiteit, maar alles met geld en macht. Halleluja, ha, ha, ha.

isitsoornot | 20-04-19 | 20:49 | 2

Wat een blijk van geestelijke armoede.

kaasfondue | 20-04-19 | 20:59

.. er worden dagelijks zieltjes aan den duivel verkocht, letterlijk en figuurlijk.
Dat is normaal in een grauwe gelijkgeschakelde globalistische multiKul zoals de EU die nastreeft te zijn. Brandend cultuurgoed en het omtrekken van standbeelden en het verbieden van Zwarte Piet zijn daar de uiterlijke vertoningen bij.

Houw. Een. Sop, en mogen wij graag de dingen laten staan die ons verleden al eeuwen zo goed in beeld brengen!
Goedkoop klatergoud en architectonisch lawaai genoeg rond de parlementen die ook al niet eens meer proberen ons te vertegenwoordigen.

Jan Passant mk2 | 20-04-19 | 21:03

Wat een lulverhaal, de geschiedenis van het internet telt alleen nog en die wis ik maar al te graag.

vinzepinz | 20-04-19 | 20:39 | 2

Het post-cynisme viert hoogtij. Ik adviseer het gebruik van heroïne om het zicht in de peilloze diepte draaglijk te maken

kaasfondue | 20-04-19 | 21:02

@kaasfondue | 20-04-19 | 21:02: +1 :D
Met een cynische noot, cynische is nog een van de laatste heerlijke bastions van het 'vrije' internet, geniet er van zolang het nog niet verboden is.

je therapeut | 20-04-19 | 21:16

Waar schrijver liberalisme schrijft, bedoelt hij cultuur-relativisme.
Waar schrijver modernisme schrijft, bedoelt hij post-modernisme.

Woorden hebben betekenis. Zo jammer dat in zo een schrijfwerk zo slecht wordt nagedacht over welk woord welke betekenis heeft. Dat juist iemand die in het conservatisme lijkt te staan, zo ongeïnteresseerd is in de betekenis van woorden, is een schande. Nihilisme ten top.

tipo | 20-04-19 | 20:30 | 4

Daarnaast ook een aantal storende grammaticale fouten. Jammer, doet afbreuk aan het stuk.
(Bijvoorbeeld "de generaties die allen iets toevoegde")

Tapu | 20-04-19 | 22:19

@tipo | 20-04-19 | 21:15:
Als 'horizontaal' betekent dat we ons niet meer afhankelijk voelen van een God bóven ons, dan zijn we er wat mij betreft op vooruit gegaan. En dat hoeft niet als vanzelf te betekenen dat we niet meer diep kunnen voelen. Integendeel. Jezelf als mensheid in het centrum durven zetten, moederziel alleen op een kleine planeet ergens in een uithoek van het heelal, daar is moed voor nodig. Het ontbreekt de meesten wellicht aan die moed. Van Duyvenvoorde hoort duidelijk bij die groep nihilisten.

Schoorsteenveger | 20-04-19 | 22:22
▼ 1 antwoord verborgen

God weer terug en alles komt weer goed in Europa. Rappende blingbling mannen met beatmuziek zijn dan niet meer leuk. Mooie verheffende melodieuze muziek wordt weer populair.
Bescheidenheid weer een sieraad van de ziel. Dus gewoon weer alleen vla en yoghurt als toetje. :-)

helodia | 20-04-19 | 20:28 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

De hoofdrolspelers van het liberalisme in Frankrijk en daarbuiten geven gul.
Eén naam ontbreekt op de lange lijst van donateurs, de Rooms-Katholieke kerk, oftewel de gebruiker van de Notre-Dame. De paus heeft vanuit het Vaticaan een bedankje gestuurd naar de brandweer, dat kon er nog net af. Ik vergeef het hen, ook al weten ze precies wat ze nalaten..

Joris Beltsin | 20-04-19 | 20:23 | 1

Het is een Klassiek-Liberale traditie, dat de ´civil society´ vrijwillig het geld en de energie bijeenbrengt om het goede te behouden. 'Leve het klassiek-liberalisme' had een betere kop boven dit artikel geweest.

tipo | 20-04-19 | 20:33

Zwart geld bij de belastingdienst opgeven als aftrekpost? Weet je wel helemaal waar je mee bezig bent? En wat is het nut van witwassen als je het daarna kwijt bent omdat je het weggegeven hebt?

petersteenkamp | 20-04-19 | 20:22 | 1

Dit was een reactie op de onderste post in deze draad. Vergissing!

petersteenkamp | 20-04-19 | 20:23

Dat verticaal en poëtisch,is dat de verzonnen vervanging van religie?
De socialistische ondertoon van anti religieus zijn is de vervanging van het ene gewelddadige systeem met het andere en het zlf niet door hebben.
Weer hersencapaciteit verkwist.
Jammer!

Ongeblustekalk | 20-04-19 | 20:21

"(..) armoede van het liberalisme".
Klopt, dat staat voor ieder voor zich, god voor ons allen en alles is eigen schuld.

ProAsfalt | 20-04-19 | 20:20

Schitterend stuk!

Neerlandschbloed | 20-04-19 | 20:15

Goed geschreven! Die verticaliteit wordt gemist in veel delen van onze samenleving. Een stukje mensoverstijgend geheel. Leven en laten leven.

Wat betreft de mensen die hier een opmerking maken over dat dat geld beter naar de armen zou kunnen: Wat heb JIJ al gedaan in je leven om een medemens te helpen?

Montgomery | 20-04-19 | 20:14 | 1

PVV gestemd.

Een euro in de hoed van een matige straatmuzikant gegooid.

Lief gelachen naar mijn bejaarde buurvrouw.

En jij?

Padjepejer | 20-04-19 | 21:01

(tip/vraag) aan schrijver dezes... Het probleem van nieuwe, door het Christelijk geloof gefascineerde mensen (zoals ik) is het ontbreken van een ingang naar een pure geloofsgemeenschap op basis van de bijbels. De Paus is een afgezant van Beelzebub, Hij en zijn onderdanen zijn steenrijke corrupte kinderliefhebbers. Ook andere geloofsgemeenschappen hebben veelal een interpretatie die mij niet zint. Iedereen is met die boeken op de loop gegaan en niemand leeft meer volgens de wetten van Mozes en Jezus. Ik denk dat er best een hunkering bestaat naar dat pure geloof, gebaseerd op wetten en waarden. Maar waar moet je naartoe als je er zo over denkt?

superjan | 20-04-19 | 20:12 | 2

Elk geloof heeft zijn mystieke en dogmatische kant. En de dogmatische kant, leidend tot machtsmisbruik etc, sneeuwt de mooie mystieke kant maar al te vaak onder.

skoftig | 20-04-19 | 20:17

Ik ervaar ook een beetje wat je zegt. In de eerste plaats komt het denk ik juist op het persoonlijke aan, dus inderdaad leven naar Jezus' voorbeeld. Een kerk/geloofsgemeenschap kan daar bovenop een enorme verrijking zijn, maar welke past dan bij je? Ik zou iets in het midden kiezen, bijvoorbeeld een wat behoudende PKN gemeente. Volg daar bijvoorbeeld een alfa-cursus.

Montgomery | 20-04-19 | 20:19

Of je gelovig bent of niet: de Notre Dame is een van de symbolen van onze cultuur, van datgene wat ons samenbindt. Zulke symbolen worden heel belangrijk als de cohesie van de samenleving onder druk staat zoals nu door de massaimmigratie het geval is. De Notre Dame herbouwen is een uitstekend idee. Tenminste als je enig zelfrespect hebt voor je eigen cultuur.

Max Headroom | 20-04-19 | 20:11 | 2

Hij wordt ook wel herbouwd, maar blijkbaar moeten we ons daar wel schuldig over voelen (arme kindertjes en zo). We zijn Christen of niet.

skoftig | 20-04-19 | 20:18

ik ben niet gelovig,maar aldus ervaar ik dat ook heel sterk. Die brandende kathedraal (= geschiedenis) op een door leiders verraden continent incl haar geschiedenis en 'waarden'.

hertogvanzottegem | 20-04-19 | 20:45

Van alle beschavingen heeft de Westerse wel de meeste hekel aan zichzelf. Altijd dat verdomde schuldgevoel, De Notre Dame is emotie, en het is doodnormaal dat er 1 miljard bijeen is gebracht. Net zoals we het normaal vinden om een spits die Ajax geeneens kan uitschakelen 30 miljoen per jaar te geven, of dat iemand die een computervirus uitvindt, hardnekkig Operating System genoemd, de rijkste man ter wereld wordt.

skoftig | 20-04-19 | 20:10

Te schofterig dat er al een miljard is opgehaald terwijl er mensen creperen van de honger. Achterlijk kut volk.

Yzord | 20-04-19 | 20:08 | 6

Mensen creperen al sinds het begin der tijden van de honger. We moeten eens van het waanidee afstappen dat we de hele wereld moeten onderhouden. De mensheid is nu al de grootste plaag die deze planeet ooit geteisterd heeft en als we ook nog vanuit een vals schuldgevoel of een misplaatst messiascomplex alle hongerigen van de wereld in leven gaan houden steken we ons hoofd in een zelfgemaakte strop.

Lefty-Messup | 20-04-19 | 20:32

Fuck die mensen, fuck jou trouwens ook!

ZwarteDag | 20-04-19 | 20:48
▼ 3 antwoorden verborgen

Raar verhaal dit stuk, vooral het het over een kam scheer en generaliseer van humanisten en liberalisten. Ik denk dat minstens zo veel humanisten en liberalisten gewoon voor een 'geld voor de notre dame' zijn? Hun idealisme zou dat niet in de weg staan?
Ook het 'armoede is er altijd wel' is gewoon relativeren om er niks aan te doen. Wat er nu aan het gebeuren is, is dat hardwerkende mensen niet meer kunnen rondkomen omdat de lonen hun basis levensonderhoud niet niet of nauwelijks meer dragen, dan helpt eenmalig 1 miljard inderdaad niet, dat is een structureel probleem. En alleen hele domme mensen en overheden denken dat zakken geld naar structurele problemen gooien een oplossing is. De meeste humanisten en liberalisten weten dus vast wel beter :)

je therapeut | 20-04-19 | 20:07 | 1

Precies. Het gemiddelde tweeverdienersgezin betaalt meer dan 2/3 van het inkomen aan inkomstenbelasting, vermogensbelasting, BTW, BPM, accijnzen, gemeentelijke belastingen etc. Zo'n gezin verzorgt dus 4 mensen via belastingen. Dit is met geen mogelijkheid vol te houden tenzij we allemaal in armoede willen leven.

Max Headroom | 20-04-19 | 20:18

Wij kunnen tegenwoordig al zo veel: De Notre Dame kan toch binnen een jaar uitgeprint worden uit een 3D Printer? En die Muur rond Amerika toch ook? Nog meer: betaalbare huurhuizen? Zodat velen snel een huurhuis kunnen hebben,geen lange wachttien meer.

Jan Onbewoond | 20-04-19 | 20:03 | 5

@je therapeut | 20-04-19 | 20:29:
Gewoon met de Franse slag. Merkt geen hond

Jacktheflipper | 20-04-19 | 20:48

@je therapeut | 20-04-19 | 20:29: Wakker worden! De beton 3D printer bestaat al hoor: http://www.cementenbeton.nl/materiaal/3d-betonprinten

ZwarteDag | 20-04-19 | 20:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Het enige voordeel van de hysterie rond de Notre Dame, Thunberg en het brexitgezeik (en bij uitbreiding de EU) is dat het gewoon apparent wordt dat er nog barstensveel geld in de verkeerde zakken zit.

Notenkraker | 20-04-19 | 20:03

Doet me denken aan Marcus 14:7 (voor alle cultuur-christenen: dat is een bijbelboek, ook wel evangelie genoemd). Vlak voor zijn sterven komt er een vrouw die Jezus zalft met extreem dure parfum, een half jaarsalaris. Ze ziet dat Jezus door de toenmalige elite zal worden geëxecuteerd, want te bedreigend voor het establishment. Ze heeft daar verdriet over en richt een monument van geur voor hem op. De omstanders zijn giftig en gebruiken hetzelfde (dooddoenerige en moralistische) argument: dat had ze beter aan de armen kunnen geven. Jezus waardeert dit gebaar juist: 'laat haar met rust: ze heeft iets goeds gedaan, want de armen hebben jullie altijd bij je, maar mij niet, ze heeft me alvast gebalsemd voor mijn begrafenis' (was een oosters gebruik). Dat is wat ik zie: God wordt in het Westen doodverklaard (ietwat voorbarig als je het mij vraagt, maar goed), maar we missen hem wel. De herbouw van zo'n kathedraal is voor mij een teken van liefde en verdriet: het balsemen van iets dat voorbij is, maar wel gemist wordt. Ook een teken van hoop, want het christelijk geloof heeft als kern juist de opstanding uit de dood. Al die gelovigen die nu - tegen alle atheïstische spot in- rustig vasthouden aan hun geloof geven iets door waar later (post-babyboom) waarschijnlijk weer behoefte aan komt.

Godfriedgroentesoep | 20-04-19 | 19:58 | 4

Maybe it's Maybelline.

remtek | 20-04-19 | 20:25

Jezus, wat ruik je lekker!

Sliptong | 20-04-19 | 20:44

Dank je, een melange van God, Friet en Groentesoep

remtek | 20-04-19 | 22:36
▼ 1 antwoord verborgen

Mooi stuk.

WasHetMaarMakkelijk | 20-04-19 | 19:58

ik wil ook geld.

newray | 20-04-19 | 19:55 | 3

Hoeveel? En waarvoor?

Is dit nog nieuws? | 20-04-19 | 19:57

duhhh , doe die 11 miljard maar.
https://www.geenstijl.nl/1342601/geenstijl_presenteert_geenstij/

newray | 20-04-19 | 20:06

@Is dit nog nieuws? | 20-04-19 | 19:57:
Doe naar €10.000.000,- krijg je van mij een divers duurzaam deug verhaal

Jacktheflipper | 20-04-19 | 20:50

vreemd is dat we niks van verzekeringen en dergelijke horen .

irritantje | 20-04-19 | 19:55 | 3

Staatsbezit. Geen verzekering.

Is dit nog nieuws? | 20-04-19 | 19:57

Inderdaad, het is verzekerd, ben even vergeten waar.

Analia von Solmsch | 20-04-19 | 19:59

@Is dit nog nieuws? | 20-04-19 | 19:57: onzin dus.

Analia von Solmsch | 20-04-19 | 20:00
-weggejorist-
Rambo John J | 20-04-19 | 19:55

Waarom boeit de brand van de Notre Dame ons zo enorm? Omdat mensen in deze tijd alles op hun eigen leven betrekken. Bowie gaat dood: fml. Trump wint: fml. Clinton verliest: fml. Notre Dame in de fik: fml. En dan vooral: fuck MY live.

Rambo John J | 20-04-19 | 19:55 | 3

Fuck my liFe

Margot2973 | 20-04-19 | 20:05

Je werkt in de porno industrie dat je live gefucked wil worden?

ZwarteDag | 20-04-19 | 20:54

Er zijn veel teveel kerken in de Wereld lijkt me. De mensen zijn inmiddels zo wijs geworden dat het bestaan van een godachtig wezen een beetje onwaarschijnlijk wordt geacht. Waarom herbouwen (als verdien model vermoedelijk). Het blijft een surogaat, zoiets als een kermisatractie. Besteedt dat geld gewoon om iets eigentijds neer te zetten of om de minder bedeelden te helpen. Geef de gele hesjes groot gelijk in dit geval.

watazooi | 20-04-19 | 19:55 | 4

Ik sluit me aan bij de uitspraak van Fry uit Futurama: "The less fortunate get all the breaks!". "Besteed dat geld gewoon...", daar ga jij dus niet over, en de Hesjes of Macron ook niet. Mensen hebben dat geld gegeven om de kerk te herbouwen, dus daar gaan we het aan uitgeven. Waarom? Omdat het een kermisattractie is. Eentje die velen van ons een keer of meermalen bezocht hebben, en die indruk heeft gemaakt. Met het feit dat dat ding een kerk is heeft het wellicht niet veel te maken, als de Eiffeltoren was omgevallen dan zouden er wellicht ook veel gulle gevers geweest zijn voor de herbouw.

Muxje | 20-04-19 | 20:01

Sinds 1960 is er 2.6 biljoen dollar in de bodemloze put van Afrika gestort. Het heeft geen ene zak geholpen. Hoog tijd dat we die steun staken en de investeringen weer in onze eigen maatschappij steken.

marcoplarco | 20-04-19 | 20:31

@marcoplarco | 20-04-19 | 20:31: het heeft hun voortplanting verduizendvoudigd. En nu komen ze op uitnodiging van die debiele Duitse evangelische trut Angela hierheen.

hertogvanzottegem | 20-04-19 | 20:50
▼ 1 antwoord verborgen

"Deze houding laat de overwinning van het liberale humanisme zien waarin de mens nog de enige graadmeter is, het doel aller dingen, en slechts op een horizontale manier in de wereld staat."
O ja? Waarom niet de overwinning van het socialisme? Ik snap niet waarom van Duyvenvoorde eenzijdig inhakt op het liberalisme, en alle linkse en linksige stromingen al te gemakkelijk buiten schot laat. Met name het Marxisme had er weinig moeite mee om radicaal te breken met alle cultuur en historie en in het bijzonder het geloof in God uit te bannen. Het zijn juist de linkse ideologieën geweest die de aarde plat hebben willen slaan.

Schoorsteenveger | 20-04-19 | 19:52 | 3

Juist. Zelf denk ik trouwens ook dat er op veel Linkse huiskamertafels bier en chips heeft gestaan maandagavond.

skoftig | 20-04-19 | 20:23

@skoftig | 20-04-19 | 20:23:
En ik ben het ook volstrekt niet eens mat de stelling dat als de mens "het doel aller dingen" is hij slechts op horizontale wijze in de wereld staat. Van Duyvenvoorde is verstokt nihilist die treurt om de dood van God en zich al tijdens de begrafenis geen raad weet en moedeloos is geworden.
Ook al heb je God dood verklaard, dan kun je met terugwerkende kracht de Notre Dame nog steeds als een ultiem belangrijk monument zien, als een bewijs waartoe de mensheid in staat is. Geheel los van de Kerk die dit gebouw gefinanceerd heeft, geheel los van de vraag waartoe dat gebouw moest dienen, kun je diep onder de indruk zijn en blijven van het genie van de bouwmeesters.
Voor mij, maar dat is persoonlijk, is die kathedraal nádat God eruit verdreven is een stuk mooier geworden.

Schoorsteenveger | 20-04-19 | 20:44

@Schoorsteenveger | 20-04-19 | 20:44: Juist! Altijd maar weer die kind met het badwater aanname. Ik mag dan atheist zijn (niet echt een keuze ofzo, nog geen gelovige gezien die z'n god kon bewijzen), maar het betekent niet dat ik waarden, zowel uit mijn culturele of (gedeelde) religieuze achtergrond niet kan waarderen. Dat vermoeiende eeuwige in hokjes stoppende gedoe altijd. De schrijver van dit artikel, is, kan niet anders zeggen, best wel een zak hooi.

je therapeut | 20-04-19 | 21:05

In de basis een mooi verhaal, maar erg slecht geschreven. "niet praktisch en horizontaal, maar poëtisch en verticaal.". Daar kan ik driewerf niets mee.

"Een van de oudste gebouwen van Frankrijk, van Europa, met misschien wel de meest indrukwekkende verhalen in zich, verdween."

... Ding staat er nog steeds, maar dan met wat minder hout.

Erratio | 20-04-19 | 19:51 | 2

Indrukwekkende verhalen over kindermisbruik bedoel je bijvoorbeeld?

watazooi | 20-04-19 | 19:57

Huh????
“Van de vroege (romaanse) middeleeuwen naar de late (gotische), naar de Renaissance, de verlichting, de romantiek, tot aan nu. En dat innerlijke gevoel daarbij is steeds fragieler geworden, door de nadruk op de geschiedenisloosheid van de Europeaan. En als hij al geschiedenis heeft, is die vooral donker, gruwelijk en overheersend geweest.”
Volgens mij is de Europeesche geschiedenis zo ongeveer de basis en bakermat van de beschaving op deze hele wereldbol. En trots op de Nederlandsche invloeden en onze markante voorvaderen die geholpen hebben deze wereld te vormen.
Vervolgens dus ook lak, maling of ongezien de typhus aan iedereen dit dit ontkent of in een negatief daglicht probeert te stellen.

J-van-de-Bontekoe | 20-04-19 | 19:47 | 4

Ja, wel waar. Maar ik voeg hier graag de Vlaamse Barokkunstenaar Rubens aan toe.

Hebbiehaarweer | 20-04-19 | 20:09

@Hebbiehaarweer: Vlaams zeker maar België ontstond pas iets later

remtek | 20-04-19 | 20:37

ik geef je ongezien en zonder typhus gelijk,want kern des poedels,ondanks aanzienlijk gelul van sommigen alhier.

hertogvanzottegem | 20-04-19 | 20:53
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb helemaal niets met religie, maar de Notre Dame hoort bij Parijs. Wat mij betreft terug opbouwen. Alle giften zijn mooi meegenomen. Dat scheelt de belastingbetaler weer geld. Als de gele hesjes poen willen moeten ze ook een collecte starten

GetOffMyWify | 20-04-19 | 19:46

'Een van de oudste gebouwen van Frankrijk, van Europa,"
Dat vind ik dan weer overdreven, er zijn gebouwen veel ouder en veel groter en ook niet in deze stijl is het een van de oudste. Frankrijk staat vol met oudere kerken zoals die van Caen en Bayeux door willem de veroveraar gebouwd.
Neemt niet weg dat ik herbouw toe juich als seculier en schijt heb aan de roep om het geld in een bodemloze put te gooien.

miko | 20-04-19 | 19:44 | 2

Als we de seculieren niet hadden, hadden we wel andere mensen.

Ongeblustekalk | 20-04-19 | 19:48

De reparatie van de Notre Dame kost evenveel als een maand uitkeringen aan migranten.

Ongeblustekalk | 20-04-19 | 19:43

Blablablabla neo-liberalisme.. Mooi man.

azijnseikerT | 20-04-19 | 19:42

Wel geven, niet geven, het is nooit goed.
Goed stuk, Petrus!

Ruimedenker | 20-04-19 | 19:38

Chapeau!

Centicuub | 20-04-19 | 19:37

Ben benieuwd of het Circus Brussel, in aanloop naar de verkiezingen voor een "democratisch" EU parlement, het Notre Dame fikkie niet weet te spinnen richting een "ever closer union" (want anders wint "bruin", Putin, de populisten, herhalen de jaren 30/40 zich).

Grijskijkert | 20-04-19 | 19:33 | 1

Vast wel maar het klinkt hol en leeg als de kathedraal na de brand.

kaasfondue | 20-04-19 | 19:55

Een schitterend epistel. Baudet zal hier blij mee zijn!

lanexx | 20-04-19 | 19:30
-weggejorist-
likmegaties | 20-04-19 | 19:30 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Toen men in de Renaissance grotendeels de kerk ging negeren werden juist grote wetenschappelijk ontdekkingen gedaan en Europeanen gingen de wereld maar over varen (omdat ze werden getrolled door moesliems). Pas toen de katholieke kerk minder wereldlijke macht kregen en veel belangrijker de enige stem was in het publieke domein niet meer waren, gingen Europeanen door met vooruitgang. Niet dat er niets gebeurde in de middeleeuwen (veel mensen denken dat inderdaad), maar pas toen de kerk door de wereldlijke machten de wacht aan werd gezet en wetenschappers, oa dankzij de uitvinding van het boekdrukken belangrijker werden, gingen Europeanen de wereld over.

Gristendom is per ongeluk gekomen en verspreid door de Romeinen. Toen hun rijk in het westen viel, bleven zij als enige over met enig gezag. Daar hebben ze optimaal van geprofiteerd. Om hun ijzeren wil op de bevolkingen op te leggen. Toen wereldlijke machten doorkregen dat de kerk vooral handig was voor het onderdrukken van hun horigen maar niet veel meer, negeerden ze steeds meer de ecclesiastische kaste. En wanneer dat gebeurde - wanneer gristendom niet langer werd beschouwd als de enige waarheid in het publieke domein - was het hek van de dam.

En wat zouden onze huidige beteren weer terug willen naar een feodaal Europa waar slechts 1 mening het publieke domein overheerst en waar iedere tegenstand monddood werd gemaakt.

Graaf_van_Hogendorp | 20-04-19 | 19:30 | 3

De Pest ondergroef het gezag van de khatolieke kerk, en gaf de aanzet tot de renaissance, en later het protestantisme, ofwel een frisse boreale bries in menige kerkjurk.

De Briemusketier | 20-04-19 | 19:43

Beetje eenzijdige voorstelling van zaken. De Renaissance is begonnen toen met de val van Constantinopel veel mensen naar het Westen vluchtten, en namen daarbij de werken van de oude Griekse en Romeinse klassieke filosofen mee. Maar die hadden we niet eens kunnen lezen als we geen kloosters hadden waar monniken leefden die die boeken konden vertalen. De doorsnee West Europeaan in de middeleeuwen was analfabeet.

petersteenkamp | 20-04-19 | 20:18

www.geenstijl.nl/5147267/peter-van-du...

U doet nu net of de Arabische en Oost Romeinse wereld iedereen wél kon lezen en schrijven. Ook niet waar, bevolkingen aldaar waren grotendeels analfabeet. De afsluiting van de zijderoute door moesliems en de uitvinding van de boekdrukkunst (in Duitsland) en de opkomst van Italiaanse stadssteden (die bereid waren wel te handelen met moesliems) zijn de oorzaken van de Renaissance. Samen met de teloorgang van de kerk als enige mening in het publieke domein.

En niet veel later verloren de Italiaanse stadssteden zelf hun relevantie doordat west Europese landen en Spanje/Portugal zelf naar andere routes gingen zoeken naar de orient.

Graaf_van_Hogendorp | 20-04-19 | 20:49

Je hoeft toch niet te geloven om van mooie dingen te genieten?

Dit is uw orgel Heer, dit is uw kerk
'k Loop zomaar binnen Heer, net van m'n werk
Niet voor de priester Heer, of 't antiek
Ik kom alleen maar Heer, voor de muziek
Is het bezwaarlijk Heer, dat ik hier zit
Maakt 't wat uit oh Heer, dat ik niet bid
'k Ben niet hervormd of zo, niet katholiek
Ik kom alleen maar hier voor de muziek
Ik kom hier vaker Heer, haast elke week
Nooit bij een zondagsdienst, nooit voor de preek
Als je alleen bent Heer, zonder publiek
Nou dan geniet je meer van de muziek
Ik had 'n rotdag Heer, 't lukte niet best
'k Werd door collega's Heer, ook nog gepest
't Komt door 't orgel Heer, door uw trompet
Ik kwam haast ongemerkt tot een gebed
www.youtube.com/watch?v=rqg_kNRvWNQ

Mr_Natural | 20-04-19 | 19:29 | 2

Het gaat er niet om dat jij in god gelooft, het gaat erom dat god gelooft in jou.
Kennedy

RickTheDick | 20-04-19 | 19:49

En ondertussen marcheren de socialisten weer "Révolution" scanderend, vernielend en brandstichtend door de straten.

JTKDM | 20-04-19 | 19:29

Leuk stuk, maar het bruggetje naar liberalisme mis ik een beetje. Ook de beschuldiging aan het adres van het humanisme is een beetje onzinnig: binnen het humanisme is de mens niet de enige graadmeter. In het humanisme staat de mens centraal maar niet boven alles. En het zijn zeker niet de liberalen of de humanisten die staan te roepen dat het geld voor de herbouw van de Notre Dame beter naar bestrijding van armoede kan gaan.

Muxje | 20-04-19 | 19:28

De Rooms Katholieke kerk is de rijkste organisatie ter wereld. Die hebben die donaties helemaal niet nodig. Die zouden de restoratie kunnen betalen uit de rente over hun eigen vermogen.
Dan kun je mooi lullen over historische waarde en hoe mooi dat gebouw is, maar misschien was die brand God’s manier wel om te zeggen dat wij die hele Notre Dame helemaal niet nodig hebben.

Osdorpertje | 20-04-19 | 19:25 | 5

Ze hebben toch hun expertise aangeboden, die mensen van het Vaticaan? Weet je wel dat dit onbetaalbaar is?...

Hebbiehaarweer | 20-04-19 | 19:49

Heb je deze reactie hier geplempt zonder eerst het verhaal te lezen? Of heb je gewoon een teringhekel aan religie en katholieken in het bijzonder?,

eh.dinges | 20-04-19 | 19:51

Russel Brand.

GekkeHenkieNiet | 20-04-19 | 20:42
▼ 2 antwoorden verborgen

test

komtdatschot | 20-04-19 | 19:24 | 5

arossa

kaasfondue | 20-04-19 | 19:56

osteron

J.Luns | 20-04-19 | 19:58

ritravage

keestelpro | 20-04-19 | 20:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Er zit nog een besef in de mensen dat een beschaving die zijn monumenten niet weder opbouwt een beschaving is die aan het ondergaan is. We weten dat we ondergaan met de huidige leiders maar laten het niet zonder slag of stoot gebeuren.

down | 20-04-19 | 19:23

Waanzin.

moooooo000 | 20-04-19 | 19:23

Terwijl de gele hesjes al maanden demonstreren voor een beter loon,enz enz,haalt de crossdresser in een week pakweg 1 miljard euro op voor een of andere kathedraal.
Enfin,na pakweg maanden demonstreren tegen de crossdresser.
Ca. 7000 gewonden – ca. 3000 zwaargewonden – ca. 180 levensgevaarlijk gewonden, 14 doden – ca. 30 geamputeerde handen – ca. 50 geamputeerde vingers en tenen – ca. 30 mensen met uitgeschoten tanden – ca. 15 geamputeerde voeten – ca. 20 uitgeschoten ogen – ca. 20 hoofdwonden door metaalsplinters – ca. 100 gewonden door de splinterwerking van de granaten – ca. 4000 arrestaties – 110 gewonde EHBO´ers – 20 zwaargewonde EHBO´ers – 8 in coma geschoten EHBO´ers

komtdatschot | 20-04-19 | 19:22 | 6

Kiev is er niets bij,maar die EU houd ze kop.
EU samen met de VS die nu de meeste ellende op hun naam hebben.

Roger-Rabbit | 20-04-19 | 20:19

Dat is het trieste, ik reed van de week op de Route du Soleil en zag het verval van Frankrijk, Binnen een half jaar, zie je de ellende afstralen, ook de mooie schoonheid van de hellende heuvels geven je een triest beeld, de dorpen zo te zien.Steden kom ik al 15 jaar niet meer, want ineens was het afgelopen. allemaal donkere mensen, bedelaars. Mijn herinnering aan de Notre Dame is mooi, net zo mooi als mijn eerste bezoeken aan Parijs, zo een 20 jaar geleden, maar het is weg, een grote verloedering.
Kom je vanuit Spanje, zie je het niet, mooie wegen, Europa geld, denk je dan tot Montpellier, dan begint de armoede. Nu de de Notre dame, afgebrand, zoals Londen zo vaak in de geschiedenis, maar het is nu een lelijke stad, met Bata en warenhuizen, een nepbrug, En dan de gele hesjes, ze hebben gelijk, door te gaan, Macron en EU wegwezen, heel Europa gaat de verkeerde kant op, behalve de Baltische Staten, die zijn slimmer geworden, door onder bewind van Rusland te leven, dit moeten wij nog leren, kies goed, maar het zal niet helpen, het verval Eurpa is te zien, te ruiken.

gato | 21-04-19 | 08:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Eens.

L.E. Raar | 20-04-19 | 19:22

Een helderder en overtuigender analyse zal welhaast onmogelijk zijn.

ljcoster | 20-04-19 | 19:22

de verticale verbinding met de tijd, met de generaties voor ons, met de wereld van weleer, met de symboliek van het geloof en de geschiedenis; het gebouw draagt in zich wie wij zijn geweest en wie wij zijn. "
Nou... het gebouw is een resultaat ervan. Je hoeft je er niet mee te identificeren. Zonder de Notre Dame kunnen die inzichten er ook zijn. Als je je tenminste in iets verdiept af en toe.

kloopindeslootjijook | 20-04-19 | 19:22

Was een mooi gebouw, maar ik kan er nou niet echt wakker van liggen, ik ben namelijk niet Frans en zal weinig in Parijs komen. Ik heb ook weinig emotie bij gebouwen.

menage | 20-04-19 | 19:21 | 4

@kloopindeslootjijook | 20-04-19 | 19:23: Zo zie ik het ook.... een stapel stenen met een ( volgens de huidige normen) zeer beroerd brandveiligheids niveau. Ondanks dat ik er persoonlijk niks mee heb gun ik het de liefhebbers wel dat het pand gerestaureerd gaat worden.

loze stijl | 20-04-19 | 19:39

@loze stijl | 20-04-19 | 19:39: Ik vind het ook prima dat dat gebeurt, maar of ik nu in elk media er maar op gewezen moet worden dat het toch wel heeeeel erg is, dat voel ik voor geen meter. Als hier de Dom in elkaar sodemietert dan interesseert het geen enkele Fransoos geen donder.

menage | 20-04-19 | 20:19
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
nonloso | 20-04-19 | 19:19

Ter info waarom er zulke absurt hoge Donaties zijn gedaan:
Donaties voor, of de aankoop van, nationaal erfgoed zijn tot 90 procent aftrekbaar bij de Franse belastingdienst.
amp.nos.nl/artikel/2280936-al-zeker-8...
De belastingbetaler draait uiteindelijk op voor de kosten. Ideaal om zwart geld wit te wassen!

Kamikazepiloot | 20-04-19 | 19:18 | 13

Zwart geld witten door het bij de belastingdienst als gift op te geven. Ik zou als ik u was niet in het criminele circuit gaan werken.

Joris Beltsin | 20-04-19 | 20:27

Niet als het geld via een stichting gedoneerd wordt vanuit een belastingparadijs. Geld is als water, het vindt uiteindelijk elke scheur om door te vloeien.

Kamikazepiloot | 20-04-19 | 22:18

@Kamikazepiloot | 20-04-19 | 22:18:
Die stichting kan natuurlijk niet in de Franse belastinghel aftrekken en is het geld dan ook netto kwijt.

Joris Beltsin | 20-04-19 | 22:40
▼ 10 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken