Hoera, onbetaalbaar eten! Btw bestaat 50 jaar

Alles wordt wel duurder maar niet goedkoper behalve als je een bedrijf bent.
Een nieuw jaar beunen voor de baas staat voor de deur en we steken u graag een hart onder de riem. Met een grafiekje waarin staat dat je gewoon een BV moet beginnen. Sinds 1975 is de vennootschapsbelasting bijna gehalveerd terwijl tomaten, bananen, melk en brood sinds gisteren anderhalf keer zo duur zijn geworden in de belastingopslag. De btw bestaat vandaag 50 jaar en dat vieren we met onbetaalbaar eten want aan die rode Unileverlijn te zien, zijn bedrijven een grotere eerste levensbehoefte in dit land dan voedsel. Geen nood, er is altijd een oplossing. Onze businesstip voor 2019: begin een BV bij de KVK, want dan krijg je gewoon kortingcoupons in je blauwe envelop in plaats van naheffingen. En trek daarna de stekker uit je telefoon want zodra de Kamer van Doorverkoophandel weet waar je huis woont, word je helemaal kapotgebeld door telemarketeers zonder schaamte. Graag gedaan en werk ze! (via)
Reaguursels
InloggenHoera! En de grootste BTW verhoging (+3%) in de geschiedenis!
Het ergste vind ik dat Rutte en zijn bendeleden voor een inflatiegolf van ergens tussen de 5 en 10% zorgen. Tal van supers hebben in de aanloop naar 1 januari hun prijzen al flink verhoogd en met het huidige renteniveau van 0,3% jaarlijks boeren mensen met enig spaargeld flink achteruit. Dezelfde rotstreek als bij de invoering van de euro: het Nederlandse volk was in één keer 50% van het spaargeld kwijt, want binnen de kortste keren had een euro de koopkracht van de voormalige gulden. Naast een leugenaar is Rutte ook nog een dief.
BTW is beter dan inkomstenbelasting omdat je bij ge/verbruik afrekent. Alleen zou de inkomstenbelasting dan omlaag moeten. En dat gebeurt niet.
Ik zou nog één keer het nieuws lezen over de wijzigingen per 1 januari...
Een hogere inkomstenbelasting en een lagere BTW is beter. Verbruik van eten en drinken kun je maar beperkt verminderen, terwijl je inkomen makkelijker fiscaal kan bijsturen dan BTW.
De VVD noemt zichzelf een/de partij van handhaving. Maar de realiteit is dat Defensie is uitgekleed onder het juk van de VVD.
(Zie linkje hieronder) "Géén van die brigades is momenteel gereed en in staat om ingezet te worden voor de eerste hoofdtaak, de bescherming van het eigen en bondgenootschappelijk grondgebied."
Daarnaast wordt er telkens op taken van de politie is bezuinigd. Nu willen steeds meer gemeenten boa's gaan bewapenen, omdat e.e.a. gierend uit de klauwen begint te lopen. En die boa's verdienen minder dan agenten, dus de VVD vind dat een puik plan. (In tegenstelling tot de Politie, zie linkje hieronder.)
Iedereen die een naaste heeft die zorgbehoevend is, weet hoe treurig het gesteld is met de Zorg.
(Steeds meer) Belasting heffen bij hardwerkende Nederlanders, daar is de VVD wel goed in! Maar gelukkig komen er jaarlijks een paar 100.000 ̶b̶e̶l̶a̶s̶t̶i̶n̶g̶b̶e̶t̶a̶l̶e̶r̶s̶ .... eh, ̶h̶a̶n̶d̶e̶n̶ ̶a̶a̶n̶ ̶h̶e̶t̶ ̶b̶e̶d̶. handophouders bij. Man, man, man.
(Zie linkje hieronder)?
geruchten uit Rusland dat Juncker brandschatten gaat invoeren om de EU te bekostigen, maar dan alleen bij de netto-betalers
Ik wil verkiezingen.
En dan?
Het is natuurlijk een beetje vreemd om te zeggen dat de (huidige) Btw 50 jaar bestaat. Feitelijk klopt het, maar het is een vorm van een omzetbelasting en voorgangers zijn dan ook al heel wat jaren ouder (welke ook toegevoegde waarde belastte).
En als het voor mij geen toegevoegde waarde heeft?
.
Wat is trouwens de toegevoegde waarde van groente en fruit?
Waaraan, om te beginnen, werd die waarde toegevoegd ??
ho4x: jammer dat omzetbelastingtarieven toen resp. 4 en 12% waren en de vermogensbelasting (tegenwoordig - heffing) 7 promille was
", zijn bedrijven een grotere eerste levensbehoefte in dit land dan voedsel. "
Welkom bij het neoliberalisme. Het volk heeft hierop massaal gestemd de laatste 40 jaren. Zie daar, het verzoek is ingewilligd.
9% is nog steeds heel laag en onze supermarkten zijn relatief nog steeds erg goedkoop. Er zijn maar weinig landen waar je mensen met zo'n enorme overvolle boodschappenkar naar de auto ziet lopen. Wat bewuster boodschappen doen voortaan en overbodige en ongezonde meuk laten liggen.
Precies. Een weekmenu maken, groot inkopen, zelf koken ipv Unilever, niets weggooien, vriezer optimaal benutten en één keer in de week de restjes. Moet jij eens zien hoeveel je bespaard...
Dat er eens iets relatief goedkoop is in Nederland, is geen argument om dan maar meteen de belasting er op te verhogen. Zeker niet als het een eerste levensbehoefte is.
Wat een slap verhaal. Het is gewoon schandalig hoe de overheid, rupsje nooit genoeg, een steeds grotere hap uit het inkomen neemt. En het wordt steeds erger met de ongebreidelde immigratie en de groene gekte. Beide kosten bakken met geld. Eigenlijk zoveel dat de welvaart te grabbel wordt gegooid. Straks gaat de zeespiegel daadwerkelijk stijgen en is het geld op om de dijken te verhogen. Of om de vergrijzing te financieren.
"Overvolle boodschappenkar". Overvol met wat? Flessen frisdrank, zakken chips en rollen koekjes. Althans, zo zien de meeste karren van gezinnen eruit. Er zit maar weinig voedzaams in die kar. Als je gezond wilt eten moet je het bij de basis houden: brood, groenten, fruit, noten, beetje rijst, thee.
De tijd, dat de overheid uitmaakt, wat en hoeveel je in de supermarkt mag kopen is nog niet aangebroken beste Ardbeg. Nog even wachten.
Dan mag jij voor ons allemaal uitmaken wat overbodig en ongezond is.
@kortebroek
Waardoor zou die zeespiegel dan door moeten gaan stijgen volgens jou?
@Vrouwtje_haram
Een bak noten is alleen te betalen voor het plebs als er een laag chocolade omheen zit.
Bananen en ongezouten pinda's zijn nog een keer te doen, maar voor de resr is junkfood goedkoper.
Van mij mogen ze de BTW nog wel meer verhogen.
En dan de loonbelasting helemaal afschaffen. Scheelt ook weer een hoop ambtenaren, en systemen die toch niet werken.
Op zich een goed plan maar we hebben iets teveel grens met Duitsland om grote importlekken tegen te gaan.
Ik denk dat een hoop ambtenaren afschaffen stukken effectiever is.
hustler01 | 02-01-19 | 12:33
Ai, inderdaad...
Aan de andere kant, altijd goed om woestenijen buiten de randstad te promoten.
Tja, dat verkapte werkverschaffingsapparaat dat ambtenarij heet, moet toch érgens van betaald worden? De immer uitdijende overheid (en dan bedoel ik speciaal het deel dat zijn dagen in een grijze apenrots verslijt) wordt voornamelijk bevolkt door types die zinloze studies gedaan heeft zoals politicologie of rechten of iets aan de UvA en dat verder nergens aan de bak komt.
.
Die moeten immers straks toch ook een nieuwe, even zinloze warmtepomp kunnen betalen en van een WW-uitkering lukt dat niet. Van bijna geen enkel salaris, maar dat terzijde.
heeft = hebben, sorry, nog geen koffie gehad...
Proost allemaal! Op een inkomensysteem dat steeds slechter wordt en op een lastensysteem dat steeds zwaarder wordt!
*kalmerend drankje drinkt*
Doe je goed. Nog de prijs van vorig jaar hoop ik?
Nee, het is water uit een beekje met geplukte kamille en valeriaan uit de berm.
Top.
Je krijgt er wel een wat apart gevoel van.
Het is heel eenvoudig. Wij zijn de grootste inkomstenbron van de overheid. Die hebben vervolgens steeds meen geld nodig voor allerhande belachelijke hobby's, dus..... Lappen maar.
Zit Unielever achter de prijsverhoging op groente en fruit? Zij verdienen alleen aan processed foods. Is het wraak en compensatie voor het fiasco met de dividentbelasting?
Processed foods ook nog slecht voor je. Gewoon zelf maken.
Unilever zonder e, behalve als het om E-nummers gaat.
Zo, dat was een snel bakkie koffie, brou.
De BTW naar 9% was mede het gevolg omdat de dividendbelasting werd afgeschaft.
Dit gaat nu niet door - dus eigenlijk zou de BTW naar 7,5% moeten.
Ik ben ook ondernemer. Mijn vrouw ook. Fiscalisten en boekhouders (en ex chemicus). Op de laatste ondernemersbijeenkomst sprak emeritus hoogleraar Leo Stevens, bekend fiscaal adviseur en criticus. Hij peperde ons in dat de overheid 'budgetverslaafd' is. Het hele fiscale denken betreft het binnenhalen van geld. Denken over minder uitgeven gebeurt alleen als er ergens anders wat te halen valt.
Minder geld uitgeven over de gehele lijn is niet aan de orde.
Da's eigenlijk niet anders dan bij de meeste bedrijven. Daar probeert ook iedere afdeling ieder jaar een groter stuk van de taart binnen te halen. Dus altijd proberen als afdeling om je budget op te maken, zodat je hopelijk het volgende jaar een grote budget kan krijgen.
Maar de overheid zou zo natuurlijk niet moeten werken. Maar goed, ook de overheid heeft afdelingen op ministeries met budgetten dus het is de aard van het beestje.
No. 14:
Linkse hobbies, zoals gratis Toyota's aan terroristen, miljoenen aan onderwijs (kuch) ontwikkelingslanden en onderhoud van import-uitvreters en hun gevolg kost nu eenmaal geld. Links of rechtsom wordt dat uit uw beurs getrokken.
Hier wordt vanaf vandaag goed bezuinigd. Gewoon uit principe. Alleen hondenvoer blijft gewoon hetzelfde. En verder de kleine ondernemers steunen.
Vermeldt u er svp even bij dat de tweede kamer destijds de wet aangaande BTW aannam middels de belofte dat het loonbelasting zou vervangen??
Vervangen? Dan is daar iets niet goed gegaan.
Paste achteraf niet in het belastingsysteem, volgens kwiebes.
Let op met een BV--> de vennootschapsbelasting is weliswaar goedkoop 20%.
MAAR - als directeur betaal je over je loon de normale loonbelasting wat ook voor werknemers geldt.
Terwijl je met een eenmanszaak of bij een vof... samen met je partner of echtgenoot recht hebt op de zelfstandigen aftrek (ongeveer 8000 euro per persoon).
Zodat je bij een vof bij een winst van 35000 euro nagenoeg géén IB hoeft af te dragen.
Terwijl je als directeur in je BV over een loon van 35000 euro--> 7000 euro loonbelasting kwijt bent.
Dit wordt er niet bij verteld - maar het is wel zo.
BV is pas interessant als je denkt dat je nettowinst meer dan 90.000 euro is.
Mee eens. Wij dachten zelfs aan € 200.000 met de huidige belastingwetgeving. Daaronder is een BV is eigenlijk alleen interessant als je bepaalde risico's wilt afdekken.
200.000 is overdreven... bij 120.000 zit je op een keerpunt.
Nadeel bij een BV is--> dat je ieder jaar je jaarcijfers moet deponeren bij de KvK.
Risicoafdekking is nodig... indien je een hoge post debiteuren hebt die mogelijkerwijs failliet kunnen gaan - zoals in de bouw.
Een ondernemer die alles of veel contant beurt met een kleine post aan debiteuren hoeft hiervoor niet bang te zijn.
Er zijn landen, waaronder Liechtenstein, waar je in je NV tot 1 miljoen belastingvrij eruit kunt halen als eigenaar.
Nee hoor sociaal econoom die 120k is al lang achterhaald en het zit ergens rond de 150/160k. En ook dat is niet in beton gegoten. Ligt ook nog eens aan de complexiteit van je jaarcijfers (lees accountantskosten)
Toen ik mij 10 jaar geleden aansloot bij dit blog was het volgens mij bedoeld voor de hoogopgeleide rechtse man met wat geld in de achterzak. Nu krijgen we topics over dat mijn boodschappen 15 euro per maand duurder worden. Nou, nou, het is me wat hè...
Tegenwoordig betalen mensen met 103 euro op de bank de bekeuringen van Peterj Rj de Vries. Tijden veranderen
En de interessante interviews met belangrijke mensen
Dan koop je niet veel. Het gaat om het principe, het is het constant verhogen van de belastingdruk, zelfs op positieve dingen zoals groente en fruit. BTW is belasting die je bij elke aankoop via de ondernemer afdraagt over geld waar je al belasting over hebt afgedragen. De beweging naar steeds meer belasting, zelfs op positieve dingen, is fundamenteel verkeerd, het knabbelt aan je vrijheid. Zelfs als je naar een dierenarts gaat om een zwerfhond te helpen, dan int de overheid steeds meer BTW. De overheid maakt zichzelf tot tegenstander, wat je in bijna alle comments kunt teruglezen. Dat is tamelijk dom, want draagvlak voor solidariteit is nodig om dit systeem in stand te kunnen houden.
@Watching the Wheels
Belasting op uitgaven is toch veel beter dan op inkomsten? Dat is wat de overheid nu (in heel beperkte mate) doet, maar nog niet extreem genoeg. Gewoon alle BTW naar 25% en de belasting schijven allemaal omlaag. Dan loont werken en zuinig zijn met geld pas. Nu kun je die keuze niet maken.
Ik denk ook wel eens, dat dingen volgens mij zo bedoeld zijn.
Met uw houding lopen er wel meer hier rond, hoogopgeleide rechtse man met wat geld in de achterzak, die zich niet kunnen voorstellen, hoe het is om van een AOW of een uitkering te leven. Of zijn dat in uw ogen toch allemaal paupers? En dat 15 euro per maand bewijst dat u geen notie hebt wat boodscha
Ja, deze site is enorm afgezakt. Het gebrul en geschreeuw van de watertrappelende massa leidt alleen maar af.
@Roadblock
Ik geef 500 euro per maand uit aan boodschappen, 3% extra is dan toch 15 euro?
Erikjan79 | 02-01-19 | 12:38 |
In de praktijk wordt het bedrag wat ik voor de zelfde soort en hoeveelheid boodschappen betaal, al 10 jaar steeds hoger.
Supermarkten hebben de nare gewoonte om voorafgaand aan een BTW verhoging alvast een behoorlijk aantal prijzen te verhogen.
Als u de laatste, zeg maar 5 jaar, datzelfde bedrag van 500 Euro heeft uitgegeven, dan moet u gemerkt hebben, dat u er minder voor kunt kopen.
@Roadblock
Alle prijzen stijgen toch, dat is inflatie. Dat is elke jaar zo'n 2%, dus dan ben ik dit jaar sowieso 10 euro extra kwijt en daar 3% bovenop is dus 30 cent... Ik zal even mijn vriendin inlichten dat we het rustig aan moeten doen dit jaar.
België is wat duurder met levensmiddelen... maar Duitsland is echt een stuk goedkoper.
Niet alleen kaas en levensmiddelen... bier en wijn is daar de helft goedkoper.
Minder accijns met een BTW tarief van 7 en 19%.
Voor een winkelwagen van 100 euro in Nederland betaal je in Duitsland 75 euro... zeker als je ook wat bier en wijn daar koopt.
Klinkt als een paradijs voor alcoholisten. Gaan er ook treinen naar Duitsland?
@kuifje_in_de_eu | 02-01-19 | 10:26
Je kan gewoon met de auto, je moet het alleen thuis pas opdrinken.
Als je tegelijk daar je tank vol gooit--> dan verdien je 50 euro.
@sociaal_econoom Nee, je spaart 50 euro uit.
Vlak voor de feestdagen nog even heen en weer naar t oosten gereden. 16 flessen kruidenbitter, 12 flessen whisky, een fles bruine rum en een emmertje rote grutzen voor de buuf. €170, dat gaat me hier niet lukken...
@Air van Boven Dorens
En dat alleen om de Kerst door te komen? Moet u niet eens met iemand gaan praten, of zo?
De supermarktleugen boek gelezen? Als je dat boek uit hebt, wil je nooit meer Unilever eten op je bord.
Vorig jaar kocht ik voor ruim €300 aan zaden, bemesting en speciale plantjes. De eigen kweek is zoveel lekkerder. Onvergelijkbaar.
Ja, ik heb ook een stamrecht bv en omdat ik boekhouder ben, adviseer ik iedereen een spaar bv te nemen.
Nee, ik word niet plat gebeld.
Dat met die spaar bv ... dat is toch geen advies voor 99 van de 100 Nederlanders, dat heeft pas zin als je een half miljoen in box 3 hebt en op dat moment heb je weinig problemen met de BTW-verhoging op fruit en bloemkool. www.dirkzwager.nl/kennis/artikelen/is...
@watching the wegels. Het kan met minder geld, vroeger moest je een behoorlijk bedrag inleggen en flink winst maken.
Wel slim als je zelf die bv op start. Anders is het te duur. Je mag met je spaar bv het geld op privé rekeningen houden. De rente op zakelijke rekeningen is nog slechter dan op privé rekeningen.
Je hoef geen half miljoen te hebben. Wel meer geld dan de meeste mensen.
Ik houd het liever simpel, succes met je plantjes ... mooi om dat allemaal op te zien komen en te zien groeien en bloeien. Waarom ga je je groenten ook niet zelf verbouwen? Dan pak je ze helemaal met hun BTW-verhoging :-).
Ik koop zowiezo geen unilever producten meer. Principiële kwestie.
De verhoging van 6 naar 9% is niet alleen nadelig voor supermarkten en horeca met etenswaar en frisdrank.
Ook voor schoenherstel, rijwielherstel en kapperszaken.
Zij kunnen bij weinig omzet in de KOR-regeling vallen - hetgeen inhoudt dat je tot 1345 op jaarbasis... geen BTW hoeft af te dragen.
Vervolgens heb je een overgangsgebied en boven de 1883 moet je het gehele bedrag afdragen.
Door de BTW verhoging naar 9 procent - vallen ze vanaf dit jaar moeilijker in de vrijstelling.
De KOR-regeling gaat sowieso veranderen per 2020. Dan geldt een maximale omzet van 20.000 en niet meer BTW-bedrag. De huidige regeling sloeg toch al nergens op.
Wat moet je anders, als je belastingdienst naar de sodemieter hebt geholpen; dan zorg je gewoon dat iemand anders de belasting voor je int. Welke maatschappelijke gevolgen dat ook mag hebben. Nog even en we zijn in Italiaanse toestanden verzeild geraakt,
Beunen voor de bass?
Honden hebben een baas, goedemorgen
Ik beun voor mijzelf & rapporteer aan iemand!
Scheelt maar 1 letter met apporteer, bedenk ik me nu wel... eh?
Bass = baas (dikke vingers)
Yanis Varoufakis legt het nog een keer uit, onnodig is de rekening van de bankencrisis bij het hardwerkende deel van de bevolking in Nederland en Duitsland gelegd (en ook bij het werkende deel van de Grieken etc.) youtu.be/rhSg9X3q2gc?t=1250
Die toespraak was eind december in Oxford en is helemaal het kijken waard als je er tijd voor hebt.
Behoorlijk rancuneus mannetje. Jammer, dat maakt het moeilijk om naar te luisteren.
3 pizza's voor 5 euro en nog lekker ook, ja ongezond... dat wel maar wie wil er in dit land dan nog oud worden? Als je oud bent in dit land dan word je meteen als oud vuil behandeld want ze hebben niets meer aan je, je bent een kostenpost geworden dus niets meer waard. Het leven is voor de 'gewone mensen' onbetaalbaar geworden, bedankt he!!
Ik wil graag oud worden.
In Limburg wonen is zo gek nog niet. Ik tankte al benzine in België, ging af en toe al naar Duitsland voor verzorgingsproducten. Nu dus ook 1 x per maand naar Duitsland voor de grote inkopen in de supermarkt.
En vanuit de randstad naar Duitsland rijden is vanaf nu ook goedkoper. Ook goed voor de CO2 uitstoot, dus de pantjes en bomen worden ook blij.
Even terug naar de middelbare school: nl.wikipedia.org/wiki/Prijselasticite... en deze nl.wikipedia.org/wiki/Primair_goed en tot slot: nl.wikipedia.org/wiki/Inkomenselastic... Maar dat is voor de liefhebbers onder ons.
De verantwoordelijke ambtenaren en bewindslieden weten dit ook. Die kijken dus niet naar het effect op de volksgezondheid (daar gaat ook een ander ministerie over) maar tekenen dit gewoon in als een begrotingstechnisch zekerheidje. Ach, en mochten er een paar Nederlanders verhongeren, importeren we toch gewoon een veelvoud aan medelanders er voor terug?
Het is geen wonder dat de overheidsuitgaven, inclusief het semigeprivatiseerde deel, zo blijven stijgen: het geheel hangt van de tegenstrijdige deelbelangetjes aan elkaar vast.
En waarom is dat? Omdat de overal coördinatie- en controlefunctie van onze MP volledig ontbreekt. Hij zou erop moeten toezien dat als er één ministerie, incl de belastingdienst, linksaf af en een andere rechtsaf wil , dat we met het land rechtdoor gaan. Maar mr Rutte durft dat niet, of vermijdt zijn verantwoordelijkheid te nemen.
Lychnari | 02-01-19 | 09:59 U heeft ten dele gelijk. Hoe onwenselijk vanuit democratisch oogpunt ook, zo'n regeerakkoord zou een prima instrument zijn voor een afgestemd regeringsbeleid. Daar zou een formateur (!) best wel eens een beetje beter op mogen letten. In de praktijk vind ik die akkoorden meestal wezenloze vodjes vol met onpraktische compromissen.
Bedenkt u echter s.v.p. ook dat de eigenlijke wetgevende macht het parlement is in ons bestuursmodel! Wat mij veel meer stoort dan een foute premier, is hoe verschrikkelijk onbekwaam de meeste volksvertegenwoordigers zijn. Dat moet ik wel meteen nuanceren door erbij te vermelden dat een volksvertegenwoordiger relatief weinig ondersteuning heeft ten opzichte van bewindslieden met joekels van ministeries achter zich.
Maar toch, dat wringt enorm, zeker als u bedenkt dat wij gelukkig ons eigen parlement mogen kiezen.
Ben boekhouder van beroep - hierbij een tip.
Zodra je je bij de KvK laat inschrijven geef dan NIET je telefoonnummer en ook niet je emailadres.
Anders word je als startende ondernemer plat gebeld door mensen die je boekhouding willen doen.
Gewoon een mailtje naar mij en ik regel alles.
lol nou dat zal storm lopen.
Een boekhouder die naar eigen zeggen nog te stom was zelf voor een goed pensioen te zorgen, die wekelijks de politiek spamt met onzin en hele nachten met/tegen zichzelf zit te tegelen.
Niet allemaal tegelijk mensuh!!
@Berbaar - hierboven zet ik nog een tip omtrent BTW (de kleine ondernemersregeling)... misschien kun je hier iets mee?
At your service.
sociaal_econoom | 02-01-19 | 10:06 |
Brabbelbeer zeikt je, zoals voor hem gebruikelijk is, af, en jij zegt At your service.
Hm, zou je voor zo'n $#%^&$ willen werken dan?
Vermogensbelasting en IB op een verzonnen rendement dat bij lange na niet gehaald wordt zijn diefstal. Successierecht en erfbelasting: ook diefstal. Maar daar hoor je de PVV en de SP niet over. Die interesseert het geen ene reet dat het gros van de ondernemers en de succesvollen zich 20 jaar of meer het schompus hebben gewerkt, risico's en verantwoordelijkheid genomen hebben, offers gebracht en keihard doorbuffelden als de Kordaatdrinkers al lang op 1 oor lagen. Zij vertegenwoordigen de onrendabelen, die gedreven door rancune alleen naar oppervlakkige uiterlijkheden kijken en hun eigen minderwaardigheidscomplexen afgeven op hen die wel het talent en het doorzettingsvermogen hadden om er iets van te maken.
Van Oeffelen: helemaal mee eens,echter BTW raakt iedereen zonder aanziens des persoons en is daarom de grote platmaker. Als jij vermogensbelasting betaald is dat diefstal,want is reeds belast geld dat opnieuw belast wordt.
Belasting Toegevoegde Waarde = wat voor tevenprestatie levert de Staat eigenlijk voor deze Toegevoegde Waarde......? Niets ! Het is gelegaliseerde diefstal die wij elke dag weer braaf aan de kassa voldoen.
Witteveen,Bolkestein,Zalm en Rutte... allemaal VVD'ers die ons uitgeplunderd hebben. Ik ben benieuwd wanneer de spreekwoordelijke kruik/vaas barst. Kan nu niet lang meer duren.
Successierechten en erfbelasting zijn idd onrechtvaardig. Maar zo zijn er nog meer soorten belastingen. Neem bijv. de BTW gegeven bovenop de energiebelasting. Dat is belasting op belasting innen!!! Ondernemers worden in ieder geval geholpen door de verlaagde vennootschapsbelasting. En trouwens, jouw hard werken wordt goed beloond door (meestal) behoorlijke winsten. Maar waar blijft de beloning voor hardewerken in loondienst?
Lychnari | 02-01-19 | 09:54
Veel ondernemers, echte ondernemers, niet die CEOs van de grote multinationals, trekken in tijden van economisch mindere tijden vaak de broekriem aan en houden, vaak geheel tegen economische logica in, personeel aan ten koste van het eigen inkomen. In veel branches hebben ze van 2007 t/m ongeveer 2014 zelfs geen droog brood te eten gehad als ze geen eigen reserves hadden opgebouwd vantevoren.
Als je mensen weglopen heb je niks meer. Min of meer dan. Je moet ze goed betalen en een persoonlijke band hebben. Van Oef heeft jarenlang de besten altijd richting of net over de 2 ton betaald. Dan kunnen die mensen hun gezin ook een beetje onderhouden en blijven ze loyaal.
Rutte: "wat goed is voor Unilever is goed voor Nederland". C'est ca.
Gheghe een tip voor krabbelaars, wat een armoede.
Je waar de stond. Nog een tip dan: verdien niet meer dan plusminus 20,000 euro na BTW. Door vrijstellingen val je dan net in de categorie die NIKS aan afdrachten heeft qua AOW, loonbelasting, zorg.....
Ze WILLEN zzp-ers.... Ze KRIJGEN zzp-ers...
Een armoe waarmee ik al 25 jaar een half jaar per jaar in een warm buitenland woon, berbaar... Naar genoegen!
Kleine kruimelaar, je doet hetzelfde als al die Turken en Polen. Dit soort oproepen maken dat echte ondernemers straks verplicht aan allerlei pensioenverzekeringen moeten deelnemen enzovoorts, bedankt en succes met je 2 jaar x een paar duizend euro. Als je je armoede wilt oplossen, begin dan een echt bedrijf, dat schiet tenminste op, want waarom zou je na 2 jaar stoppen, precies ... omdat je in feite aan het knoeien bent, terwijl je capaciteiten zat hebt.
Allemaal gerommel in de marge dit. Alsof je zoveel met het ´naaien´ van de overheid door zelf een sukkelaarsbestaan te gaan leven.
Geen enkele behoefte armoe op te lossen, mijnheer Wheels.... Ik heb 30 jaar financieel bijgedragen a/d B nNederland middels een hoge positie bij de universiteit, en ik vind het wel genoeg.
Als men mijn centen wil gebruiken om volstrekt kanslozen (sub-saharanen, ander analfabeet islamitisch volk) een huis, uitkering en gezinshereniging te verschaffen, is het voor mij klaar:
IK DOE NIET MEER MEE.
Haha. Met een hoge positie aan de universiteit heeft u niet financieel bijgedragen maar juist afgenomen van de BV Nederland.
Grappig, Joris! Waar haal je dat " sukkelaars bestaan" vandaan? Ik woon in Thailand, Portugal en Nederland, overal huizen. Kwestie van slim zijn, en goed beleggen.
Joris: Maar ZOVEEL bijgedragen aan het geestelijk welzijn van talloze studenten... Eigenlijk onmeetbaar, vindt je niet?
BenPakdee | 02-01-19 | 10:00
Waarom maakt u zich dan zo druk om die paar duizend euro?
BenPakdee | 02-01-19 | 10:02
Vindt u het zelf niet een beetje goedkoop om levenslang te teren op de belastingbetaler en nu u vervolgens zelf aan de beurt bent uw snor te drukken?
@BenPakdee | 02-01-19 | 10:02
@Joris Beltsin | 02-01-19 | 10:06
Kom zelf uit een gezin van een leraar aan een universiteit, mijn ouders baalden ook van de hoge belastingdruk, maar in feite is het klagen om niks. Ze hebben in die tijd niets hoeven te betalen voor hun opleiding, allemaal betaald door de staat, ze kochten een huis voor bijna niets en hebben alleen maar voordelen gehad door het groeibeleid van de overheid, hun huis werd bijvoorbeeld 4x zo veel waard in een paar decennia. Dit soort mensen heeft vooral voordelen gehad en maar klagen over de belastingdruk, terwijl het inkomen inderdaad jaar in jaar uit van de staat kwam zonder echt grote kans op ontslag. Best respect uiteraard voor het feit dat mensen het onderwijs in zijn gegaan, maar dit gedrag zo aan het eind van je leven heeft toch iets treurigs en zieligs ls je kijkt naar alle welvaart die je door het systeem hebt kunnen opbouwen. Je kan ook een bank overvallen, dat gaat sneller.
Mja, je moet je bedrijfsadministratie wel 7 jaar bewaren, zelfs als je bedrijf inmiddels opgeheven is, dus je hebt altijd het risico van een steekproef. Maar goed, als het om kleine bedragen gaat, heeft de belastingdienst misschien nog wel belangrijkere zaken om aan te pakken.
NB gelukszoekers: in het grafiekje mist de stijgende AB-heffing (belasting op winstuitkering in box 2 voor bijvoorbeeld DGA), die wordt 26,9% in 2021 (was 20%). De gecombineerde belastingdruk van vennootschapsbelasting en AB-heffing op de DGA neemt wel iets af.
Hehe, eindelijk een zinnige bijdrage die het eenzijdige grafiekje van enig perspectief voorziet.
Wat een gaaf land hebben wij toch! Misschien beter om in de grafiek ook het besteedbaar inkomen erbij te zetten of de loonstijging minus de inflatie. Langzaam maar zeker komen de grote scheuren zichtbaar. Een grote groep midden-inkomens die weinig tot niets meer overhoud ana het eind van de maand. Mensen in laag inkomens die daar vooral blijven en de overheid er elk jaar geld bij moet pompen. En dan zijn er natuurlijk nog de asielzoekers en seizoenswerkers die dankzij EU regelgeving dalijk uitkeringen kunnen trekken als ze ook maar 1 dag hebben gewerkt. Wat een complete waanzin maken we mee. Absurd dat gezond eten in een hoog BTW terecht gaat komen.
Helemal eens, maar dat van die 1e dag moet ik nog zien. Nationale regelgeving is toch een dingetje, ze slagen er ook in om mensen noodgedwongen te laten inburgeren.....
Jammer dat er niet een apart tarief is gekomen voor het vergif dat in veruit de meeste schappen in de supermarkt staat. Dat was win-win geweest voor de volksgezondheid én de schatkist...
Opvallend overigens dat de hier zo gehypte pseudo rechtspartijen als PVV en FvD geen concreet getal voor de BTW noemen in hun programma's. Zeker geen 0%. Ben dan een grote jongen en zet in je programma dat je vindt dat de huidige BTW gehalveerd gaat worden en dat dit gefinancierd wordt door een totale stop op subsidies voor economische vluchtelingen en criminelen.
Zo te zien heeft u nog nooit een PVV of FvD programma gelezen. Waarom verbaast dit mij nou niet van een ras-VVD-er.?
pvv.nl/index.php/component/content/ar...
pvv.nl/index.php/component/content/ar...
Geert de Dromer die het heeft over lager dan Belgie of Duitsland? Dat is niet concreet. Kom op dan doe het!
van Oeffelen | 02-01-19 | 11:47
Jouw bewering was, dat PVV geen concreet BTW getal noemen in hun programma.
Ik geef je twee voorbeelden. Je leest er 1 niet, en denkt je eruit te kunnen brullen.
Erkennen dat je fout zat is ook niet je sterkste punt, he "Van Oef".
Eten is niet duur op op zich maar BTW valt niet uit te leggen
Ja wel hoor. De uitleg is simpel.
"U wilt zo nodig eten kudtburgertje. Dat gaat zo maar niet, de staat heeft óók honger ja!"
In de basis is het prima dat vennootschapsbelasting omlaag gaat, immers wordt winst in zekere mate al belast door btw. Daarnaast zou en gaat inkomstenbelasting omlaag moeten gaan/ verder moeten dalen.
Zo beloon je werken en winst maken. Naar mate je vervolgens meer uitgeeft betaal je belasting door de btw.
Dit marginale geneuzel ziet de overheid ook zo graag want zo slikken die brave burgers elke verhoging omdat ze het zicht op het totale plaatje kwijt raken. De totale druk van al die versplinterde belastingen en heffingen in Nederland gaat richting de 40% van het BNP! Dat is niet alleen historisch record in de geschiedenis van ons eigen land maar ook veel hoger dan de meeste andere landen.
Ik vind ook dat de stijging van btw onevenredig t.o.v. inkomstenbelasting is, echter lage belasting op inkomsten en meer belasting op uitgaven is in de basis geen big issue.
Dat daarnaast de belastingcenten slecht beheerd en gespendeerd worden staat daar los van.
De VVD minister Witteveen die de BTW in NL invoerde leeft nog. Voor 50 jaar gelegaliseerde diefstal door de (r)overheid mogen wij deze erudiete man wel dankzeggen. Het zou leuk zijn om eens uit te rekenen hoeveel gulden/€ deze geniale vinding de schatkist van NL heeft opgeleverd. Het enige dat nog moet worden afgeschaft is het cash geld en dan bent u echt een slaaf geworden van de Staat der Nederlanden c.q.de EU.
Bij de Zwitser 7.7% eenheidstarief. Ein Prosit.
Maar dat is ook een democratie!
Vreemd genoeg is is alles in Zwitserland een heel stuk duurder dan hier.
Dat is onjuist. De rente op geld is bijna nul (hypotheek 50 basispunten bijvoorbeeld), auto's, benzine etc 30% goedkoper. Inkomstenbelasting nog niet de helft van Nederland, geen successiebelasting etc. Inkomens drie tot vier keer zo hoog als in NL. Criminaliteit: in sommige regio's nul komma niks.
Bovendien, omdat Zwitserland een eigen munt heeft die ijzersterk is, en ze de munt niet omlaag krijgen, is een Zwitserse centrale bank begonnen met het kopen van aandelen van solide bedrijven die dividend uitkeren. Van de nood (te sterke munt) een deugd maken dus.
@SanderEvers | 02-01-19 | 09:50
In Zwitserland zijn de lonen gemiddeld ook een stuk hoger. Evenals de uitkeringen, als ik me niet vergis.
Als je inspiratie en tips wil om relatief goedkoop te eten kun je eens kijken op bijstandsgerechten.nl of op budgetkoken.be. Ook bij het voedingscentrum.nl kun je in de receptenzoeker budgetrecepten selecteren, dan eet je nog redelijk gezond ook. Einde dienstmededeling.
Verder is het natuurlijk hypocriet tuig. Als ze echt de volksgezondheid willen verbeteren moeten ze de BTW op groenten en fruit naar 0% doen.
Honderdduizend nieuwe bewoners in 2018, ergens moet dat toch van betaald worden, maar daar gaan we niet over praten wegens het "racistische" karakter!
En Rutte zag dat het goed was....
Belasting is diefstal...
youtu.be/1UCcW0RoNdc
Al jaren stem ik op de Libertarische Partij maar helaas hebben ze nooit een enkele zetel behaald. Dat terwijl de LP zeker iets aan de vrijheid en de democratie van Nederland zou kunnen bijdragen.
Belasting hoeven ze niet te betalen omdat ze hier toch alles gratiz krijgen
En dit mist onder het eerste reaguursel!
Belasting op je netto inkomen is natuurlijk pure diefstal, maar ja als we maar vuurwerk kunnen knallen hebben we het nergens meer over.
50 jaar alweer. Dacht dat zal wel ongeveer samen zijn gegaan met de oprichting van de Vieze Vuile Dieven, maar dat bleek niet helemaal te kloppen. Wel ben ik er eindelijk achter gekomen waar de afkorting VVD voor staat; Volkspartij voor Vrijheid en Democratie ...... en toen moest ik ff heel hard lachen.
Die volksvertegenwoordigers van ons, ik vraag me af, wie die mensen vertegenwoordigen. Kan me niet voorstellen dat ook maar een iemand in NL voor een dergelijk belastingverhoging is. Het moet gezonder, dus belasting op gezond voedsel omhoog, dat is logisch, toch!? Maar NL is een belastingparadijs voor multinationals en superbands. Die hebben zeker nog geen geld genoeg.. 3500 jags gekocht voor het einde van vorig jaar, tegentorenhoge subsidies, maar werkelijk niemand geeft geen fuck. Ik vind dit onbegrijpelijk. IK heb een supermarkt op 50 meter afstand lopen, maar ik rij veel liever 10 km ,om in Deutschland inkopen te doen en daar mijn fruit en dergelijke te halen. Ik ben het meer dan zat nu.
Koop een geel hesje en ga met 100 andere sneuneuzen zingen op een plein ergens (buiten Den Haag).
Misschien lucht het op.
Bijna 50% VPB was diefstal. Huidige BTW tarieven worden dat ook!
Waarom niet debiel hoge BTW op zinloze producten zoals; alles van de action, terraswarmers, vuurwerk, hipstervoedsel geïmporteerd van de andere kant van deze aarde, zoals sojamelk en quinoazaad? En lage of geen BTW op niet geïmporteerd voedsel?
Overheid meot gewoon veel minder uitgeven, fors saneren in bestuurslagen en ambtenaren bestand en stoppen met:
-Alle subsidies aan 'maatschappelijke' organisaties met woorden als kleurrijk, divers, meedoen en gelijk in de naam.
-Het inhuren van externe bureau's en ZZP'ers om werk van ambtenaren te doen.
-Het importeren van bijstandsgerechtigde 'vluchtelingen'
-Publieke omroep
-Ontwikkelingshulp.
-Klimaat akkoord.
-Netto verlies draaien aan EU.
-NL EU parlementsleden belasten met minimaal 50% inkomstenbelasting.
-Koninklijke familie gelijk als alle Nederlanders belasten.
-met gemeentelijke en scholen fusies.
Fors saneren in ambtenarenbestand, ja, ja. Dus nog minder politieagenten, leraren, militairen, zorgmedewerkers etc. En dat lijkt u de oplossing?
ben ik helemaal voor
Nee knokloof, op al die Haagse beleidsambtenaren die in 2 minuten niet kunnen verwoorden wat ze werkelijk bijdragen aan een beter Nederland. Die van lunchlezing naar congres naar meetup gaan. Druk, druk, druk met interne overleggen. Die achter allemaal bestuurlijke hypes aanlopen, die zich in alle bochten moeten wringen om de Minister, Stas, SG en DGs te pleasen en in sommige gevallen zelfs beleidsambtenaar zijn op een beleidsveld waarvan ze de dagelijkse mores niet kennen. Daar komt dat wiebelige draaikonterige beleid vandaan wat helaas vaak genoeg bij de introductie al gerepareerd moet worden met noodmaatregelen door de uitvoeringsinstanties. Iteratief of agile beleid wordt het tegenwoordig vergoeilijkend genoemd. Deze amtenaren wisselen vaak genoeg van baan zo dat ze weg zijn voordat de werkelijke beleidsevaluatie geweest is. Pek en veren. weg ermee !
Nee Popeye, u snapt toch ook wel dat een sanering nooit op beleidsniveau plaatsvindt, maar altijd op het uitvoerende. De elite gaat echt niet in het eigen vlees snijden.
Als we het dan toch over stijgingen hebben. We zijn vorig jaar ook weer 90.000 niet autochtone medelanders rijker geworden.
18 miljoen mensen op dat hele kleine stukje ...
Plus de illegalen en de rondreizende jatcircussen.
kwark001 | 02-01-19 | 09:20
Hoho..... dat zijn allemaal zegeningen die we ontvangen door 'de open grenzen' en 'immigratie' politiek van uit Brussel!
Volgens Groen Links wordt het milieu daar beter van want die vinden NL nog lang niet vol.
Beginnen allemaal een winkeltje erbij,
en dragen zo min mogelijk BTW af.
De Nederlander is de muis die naast de olifant in het rulle zand loopt. Per ongeluk trapt de olifant de muis in het zand. Na de rommel uit zijn vacht te hebben geschudt, zegt de muis: "Is niet erg, had mij ook kunnen gebeuren."
Later lopen die twee over een brug en zegt de muis: "wat stampen we hard hé?"
Wat een gaaf land.
Ik mis nog het stuk waarin de muis zich verontschuldigt voor de schade die zijn keuteltjes toebrengen aan het milieu.
En het stuk waarbij de olifant vol op de kop van de muis schijt...
Dat noemen ze Europese harmonisering. Het is te hopen dat ze dat ook een keer gaan doen met de benzine. Inmiddels is de belasting per liter bijna een euro, dus 7 dup aan echte benzine. In bijv Amerika betaal je usd 2.50 per gallon. Omgerekend in euros per liter eur 0,40.
Juist en wij moeten aan het milieu denken. Ik noem dat hypocriet.
Zo te zien het succes van decennia VVD-macht; steeds minder lasten voor de Grote Bedrijven, steeds meer belasting op consumptie.
U heeft in principe gelijk wat de getallen betreft, maar verder spat de socialistiese dommigheid ervan af.
Zullen we eerst maar even afwachten hoe het loonstrookje rond de 25e er uitziet ? Niet gelijk gaan schreeuwen.
Leuk voor een eerste indicatie, maar je kan pas rond juli 2020 echt zeggen hoeveel je erop vooruit c.q. achteruit gaat. Want de belastingdienst kan (en zal) zeker voor een onaangename verassing zorgen. Waarnemingshorizon noemen ze dat: de ellende ligt nu nog voorbij deze denkbeeldige lijn.
Het is een beetje naief om te denken dat die paar extra tientjes per maand de stijging van de zorgpremie, energierekening en de BTW-verhoging dekt. Terwijl men ondertussen ook nog eens verwacht dat je koopkracht stijgt en je dus geld overhoud voor extra dingen. Ik zie dat profiteren van het economische klimaat niet terug, terwijl de neergang alweer is ingezet. Zodra er weer recessie is, weten ze ons als eerste te vinden door de loonbelasting weer te laten stijgen.
Ah.... de energierekening. Iedereen wil altijd zo min mogelijk betalen en gaat dan echt op het randje zitten waarvoor men is ingeschat. Liefst nog een tientje minder. Ik betaal al jaren vrijwillig een hoger bedrag, zouden meer mensen moeten doen. Zo bouw je een buffer op met de eindafrekening EN je komt nooit voor verrassingen te staan.
De overheid is rupsje nooit-genoeg: Ze zal ALTIJD meer geld nodig hebben, nooit minder, hoe hard partijen dit ook roepen. Niet voor niks noemde Reagan de overheid "het probleem" en de oplossing een kleinere overheid. In Nederland is die kans verkeken: we regelen hier alles met ongeveer 1 miljoen (!!) uiterst ineffectieve ambtenaren die vooral bezig zijn vergaderen, projecten gierend uit de klauwen laten lopen en hun baan te houden. De overheid presenteert de rekening vervolgens aan de burgers (die ze beloofde te beschermen) via immer hogere belastingen en boetes, wetend dat die burger machteloos is.
De overheid IS het probleem.
https://youtu.be/dC3x7fvUGwo
Voor mij onbegrijpelijk waarom ze het lage BTW tarief met een factor 1,5 verhogen. Het lijkt mij logischer om de hoge BTW naar 31,5% te brengen. Vooral omdat ze weten dat het plebs toch niet in opstand komt. ... Rutte belde, of ik op wilde houden met muggenziften. Hij wist zelf wel wat goed voor het gepeupel was, zei hij.
Zo Belastingslaven..... niet zeuren maar werken!
Inderdaad
Niet anderhalf keer zo duur, maar 1.0283018868 keer zo duur. Het zijn niet de prijzen, maar het belastingtarief dat met factor 1,5 is verhoogd.
De onderbuik rekent anders
En jij gelooft dat dat de echte prijsstijging zal zijn? Ondernemers grijpen deze kans massaal aan om de prijzen van hun producten naar een nieuw, mooi bedrag te verhogen. 4,59 euro wordt bijvoorbeeld 4,99 euro. Let maar op.
deministerpresident | 02-01-19 | 09:20
Eens. Dat is van alle tijden.
Schuldenbrau | 02-01-19 | 09:21
"En jij gelooft dat ..." is een aanname die je maakt. Als je wil weten hoe ik ergens over denk, of wat ik ergens van vind, probeer in de toekomst aub dan te beginnen met een vraag, en niet met een vooroordeel en een verwijt. Bij voorbaat, dank u.
De prijzen worden al een tijdje steeds hoger. Zat in december met een flinke virus en toen viel het me ineens op dat bijvoorbeeld de neusdruppels van het kruidvat per week met 2-3 dubbeltjes verhoogde.
gaffelbaard | 02-01-19 | 09:33
Ja, het is wat makkelijker over de vorm te zeuren, dan op de inhoud in te gaan is het niet?
Roadblock | 02-01-19 | 12:18
Weet je wat ook heel makkelijk is? Niet beginnen met verwijten maar beginnen met een vraag zoals "Geloof jij dat ...? " of "Bedoel je te zeggen dat ... ?"
De margeregeling , ook zo'n mooie uitvinding van de belastingdienst. 21 % btw betalen over gebruikte goederen . En als een handelaar het terugkoopt komt er weer 21 % op enz. enz.
Nee 21% over de winstmarge toch?
@The Customer 09:11
Klopt maar das uiteindelijk bij nieuwe producten ook alleen bij gebruikte goederen is het al bij nieuw verkoop betaald. Zo kan je wel belasting in de eeuwigheid blijven heffen.
AntonJensen | 02-01-19 | 09:22
Bij nieuw betaalt de consument aan het eind van de keten de btw over het volledige bedrag. Het bedrijfsleven betaalt per saldo steeds over hun winstmarge.
Bij gebruikt (marge) betaalt alleen het bedrijfsleven btw over de winstmarge. De consument betaalt geen btw. Als een product van hand tot hand gaat wordt er dus geen btw meer betaald over het geheel (die is immers al betaald bij nieuw), alleen over de waardevermeerdering (winst).
Ik dacht dat het zo werkt.
Op zich wel eerlijk, ware het niet dat (bijna) alle belasting diefstal is maar das een ander verhaal.
men vergeet even te vermelden dat sinds de florijn is ingewisseld voor de Euro je in feite dus dubbel dient te gaan tellen, 1 euro was/is florijn 2,40 ...
was je in 2001 nog 1,25 florijn kwijt voor een redelijk bus bruin brood met BTW voor datzelfde brood ben je sinds gisteren 2,00 euro kwijt omgerekend nu dus florijn 4,80!
Doe dit even met de meeste boodschappen en je dag is weer goed, en nee de lonen zijn niet evenredig gestegen vanaf 2007 met een crisis daarboven op die je spaartegoeden ook hebben doen slinken.
Omrekenfacor was toch 2,02371 en niet 2,40? Verder heb je gelijk hoor.. Niet te veel terugrekenen, word je doodongelukkig van.
Manman, ik dacht dat omrekendinosauriërs inmiddels niet meer bestonden.
Waarom noem jij de koers van de gulden, terwijl jij het florijn blijft noemen.
Toen de gulden nog florijn genoemd werd kocht je een paar schoenen voor 0.50
Vroeger op school werd gezegd dat de Florijn iets van Donald Duck was. De juiste benaming was Floor/Floren. Aldus mijn lerares.
Florijn of gulden, de rekensom van fikkieblijf! staat.
Fikkieblijf: fl = afkorting voor florijn c.q.de gulden voor de reaguurders die niet weten waar de fl voor stond. De fl wordt node gemist want de € heeft uitsluitend hoge inflatie en lage rebte gebracht. Nederland is altijd een land met lage inflatie geweest totdat wij de monetaire teugels aan de Europese Centrale Bank overdroegen: resultaat; pensioenen zijn niets meer waard,huizenprijzen zijn onbetaalbaar,huren in de vrije sector idem. De lonen (voor vaklieden) zijn geëxplodeerd,alles wordt onbetaalbaar. Ik wilde hiervoor bij het begin van het
Nieuwe jaar graag nog even de VVD van de heer Bolkestijn dankzeggen. Rutte is een waardig opvolger. VVD > weg ermee !
Ha fijn, een borrel van Floreyn.
fikkieblijf! | 02-01-19 | 09:01 | reageer
Het is gulden. Zo werd de muntstuk ook in de wet genoemd. Alleen op onze Antllen gebruikt men nog het woord 'florin', en dat is op Aruba (de Arubaanse florijn werd in 1986 ingevoerd na het verkrijgen van de status aparte binnen het koninkrijk der Nederlanden), maar hier in NL gebruiken we het woord gulden.
Vosfox | 02-01-19 | 09:04
De omrekenfactor is 2,20371.
En heel Nederland blijft toch elke week met brood slepen terwijl je het net zo makkelijk thuis uit je eigen brood bak machientje kan halen, en dan weet je ook nog wat er in zit.
*Edit* Oh dat hadden pas 5 anderen gezegd*
1 euro is/was Hfl. 2,20371 . Geen 2,4.
Eendragtmaaktmagt | 02-01-19 | 09:22
Nog preciezer: fl is de afkorting voor de gulden (lees: gouden) florijn, vandaar; gulden.
Of een half uur gas niks kost, of eletriciteit. Tel dat eens op bij je zelfgebakken brood.
Ik reken nog altijd om, niet bij alles, maar gewoon dingen die je als extra zou kopen. Als ik dat doe en denk dat ik zo'n bedrag vroeger van z'n langzalzeleven niet zou betalen, laat ik het liggen.
2,20371
Alles buiten de randstad zou reservaat moeten worden, waar we onszelf besturen. Indianen zijn ons voorgegaan die feitelijk hetzelfde hebben meegemaakt wat wij nu meemaken.
Prima plan, ik als Groninger draai dan de gaskraan weer open en laat de randstad extra betalen.
Gefeliciteerd BTW. Toch een mijlpaal bereikt.
GS zet er een bij dat je als BV helemaal niet meer op het punt komt waar je vennootschapsbelasting hoeft te betalen ,daar zorgt den Haag wel voor.
BTW is op zich wel een eerlijke belasting, mits Europees geregeld. Doe die maar omhoog, als dan ALLE andere belastingen en subsidies komen te vervallen. Dank u.
De BTW zou eigenlijk door het bedrijfsleven zelf betaald moeten worden, helaas gebeurd dat niet maar de eindgebruiker (de consument) betaald deze omzetbelasting, dit is gekkigheid, AFSCHAFFEN dus!
Hahaha .......
Jij bent een GL dromerT
Hoe komen b2c bedrijven aan geld?
" En trek daarna de stekker uit je telefoon want zodra de Kamer van Doorverkoophandel weet waar je huis woont, word je helemaal kapotgebeld door telemarketeers zonder schaamte"
En vooral dat dus. Je moet dus de KVK betalen, een btw nummer opzoeken ho maar kost €€€ maar ondertussen wel voor een hoop pecunia die adressen doorverkopen om je lekker te laten bellen door het "Energie-collectief" of "Nederland belt" en al dat soort beunhazenclubs. Zum kotsen en zou verboden moeten worden.
Je hoeft niet je eigen of een bestaand nummer op te geven bij de KvK. Iets als kvk@bedrijf.nl is ook wel handig om spam te filteren.
Nummer opgeven is niet verplicht. Ik heb de mijne enkele jaren geleden verwijderd/ aangepast naar: 0.
Werd vervolgens gebeld door kvk (op t oude nr.) U moet een nummer opgeven. Anders bent u niet bereikbaar... mijn antwoord was simpel; nooit gehoord van e-mail?
Zei ze: dan houden we dit nr aan.
Waara ik zei: dat kan je doen maar dit nummer vervalt volgende week en u wilt geen gegevens verkopen aan tele-bel-bedrijven waarvan u opvoorhand al weet dat ze niet kloppen want dat is strafbaar.
En toen werd het nummer toch aangepast naar 0.
Email aangepast naar: kvk@domeinnaam.nl email box ingesteld op een limit van 2mb na een jaar verwijderd en nooit geen kvk gezeur meer gehad.
Er wordt door de Overheid i.s.m. VNO-NCW wellicht ook een ander smerig spelletje gespeeld; kleine bedrijven, die dus geen BV zijn, worden veel zwaarder belast dan de BV's. Zo sloop je die kleine, maar soms lastige, concurrentie. (Beginnend koffiezaakje t.o.v. Starbucks) En de Overheid, in al haar domheid, vindt het ook veel gemakkelijker om dealtjes te maken binnen het 'Good Old Boys Network'. Rutte heeft, behalve een Pinokkio-neus waarschijnlijk ook twee kleine hoorntjes onder het pluche op zijn hoofd.
In ieder geval hangt baphomet in zijn kamer in het torentje.
Geérft van balkenende(??)
Voor de mensen die niet weten waar Ben5570 het over heeft: www.youtube.com/watch?v=QxvNy1k2Z3o
Als ze nou zo graag eens iets europees willen regelen mogen ze hier wel eens meebeginnen. In plaats van dat iedereen een beetje zelf in de marge zit te rommelen.
BTW invoering kwam juist van de EU vandaan!
@wijze woorden | 02-01-19 | 09:01
Juist!
Wel opvallend dat het tarief weer eens niet standaard is. Of wordt btw weer eens misbruikt door nationalisten in de regeringen.
Das Kapital was geen handleiding Rutte!
Hartje winter de basisbehoeften eten, warmte en stroom ratsoeneren... het lijkt wel oorlog.
Maar wel geld genoeg om 100 milj vuurwerk te verknallen.
Wanneer gaat de 21 % BTW naar de 25% ? Het klimaatakkoort moet ook nog betaald worden. En niet te vergeten de e-auto boven de 50k met 6 k subsidie.
Jeetje de croissants kostten hier vanmorgen nog steeds 1,35 euro.
Zou de bakker het niet weten?
Vragen vragen......
Jeetje weer een bakkerT die zelf minder hapjes kan doen.
Zal jij nooit begrijpen knul, geeft niets.
U begint dit jaar weer heerlijk naïef, uw bakker heeft de BTW verhoging namelijk een paar maanden geleden allang in de finale verkoopprijs doorgevoerd...
Da's de Turkse bakker, die betaalt geen belasting...
Berbaar, scroll eens door alle onnozele reacties heen. Wat een inhoudsloos geblaat.
Een hapje minder zou bij Michel gezien zijn postuur helemaal geen kwaad kunnen.
win - win ;)
@kuifje_in_de_eu | 02-01-19 | 09:30
Lagaan Kuif, is toch humor.
Tweede dag in een prachtig veelbelovend nieuw jaar en de gebruikelijke boosmensjes zitten alweer te jankeballen.
Ja Berbaar laat de mensen vooral janken. Helaas blijken de goede voornemens bij jou alweer te zijn verdwenen. Een steeds grotere groep houd elk jaar minder over of heeft simpelweg minder te besteden. Alles word duurder en dan met name de eerste levensbehoeften zoals eten, water en electriciteit. Dat jij je geen zorgen maakt prima, dat je dan gewoon doorgaat met je vernederende toon zoals 'boosmensjes' onbegrijpelijk. Walgelijk figuur ben je, ik hoop van harte dat jij jezelf tegenkomt in 2019.
Indoneesje, geen woord aan gelogen. Hear hear.
Kijk barbaar niet iedereen heeft een bovenmodaal inkomen zoals jij, ik had toen ik met pensioen ging een prima regeling dacht ik, elk jaar zou het aan de inflatie worden aangepast maar toen kwam de crisis en is dus nooit aangepast, dus ben ik er ongeveer € 200,00 per maand op achter uit gegaan
Te dom om door te hebben dat de bakker gewoon de hoeveelheid kan aanpassen.
Doen ze in de supermarkten al jaren.
En wat dat jankballen betreft. Een leuk voorbeeld hoe een Rutte-pijpende VVD-bal over de rest van de bevolking denkt.
Dat je liegende, bedriegende, door en door corrupte partij maar hard op zijn bek mag gaan in maart.
- en ging soms wel omlaag. Ik tel twee dalingen.
Gelukkig gaan we er allemaal op vooruit dit jaar!
@Redactie
De vennootschapsbelasting is bijna gehalveerd mensen. Omzetbelasting is juist BTW...
Ik mis een "Thanx!"!
Thanx! (Ik moest persoonlijk eerst even googelen, want ik ben - heel handig - getrouwd met een econoom en daar word je laks van.)
Thanks!
TAX
Ik heb de BTW-loze tijd nog meegemaakt. En plotseling was daar de 'belasting toegevoegde waarde'... Volkomen belachelijke diefstal.
Mee eens. We waren met stomheid geslagen.
nog idioter is dat er BTW over belasting wordt geheven.. zie je energienota maar eens!
En dat onder decennialang PvdA/CDA/VVD/D66 bewind. Dan moet GroenLinks nog komen... alsof we daar opeens de zilvervloot mee gaan binnenhalen. Het maakt in Nederland gewoon geen hol uit waar je op stemt. SP te waanzinnig, de PVV genegeerd, FvD isoleert zichzelf en de rest husselt hun belangen in een grote ton, EU sausje eroverheen en klaar is Malek.
En toch is Nederland een erg fijn landje.
Tuurlijk maakt het uit. Stemp Terry en sloop het partijkartel!
Doe dat!
Word hoogste tijd dat we in Afrika gaan vertellen hoe hoog de belastingen hier zijn. Hopelijk blijven ze dan wel daar.
Want? Gratis geld is gratis geld.
Uw optimisme siert u, maar ik vermoed dat de gemiddelde gelukszoeker niet voornemens is om hier waarvoor dan ook te gaan betalen.
Ik hoopte dit jaar optimistisch te beginnen. Ik weet ook wel beter maar probeerde het toch maar een keer.
Ik vrees dat er dan nog meer komen, want ze liggen allemaal aan de ontvangende zijde van de belastingpijp. Meer belasting betekent voor hun dus meer geld.
Lage belastingen werkt echt. Kijk maar hoe weinig gelukzoekers Luxemburg heeft opgenomen. En terecht .
@ja,diedus
Luxemburg is het op één na rijkste land ter wereld. De maatschappij zal daardoor anders ingericht zijn dan hier, qua sociale regelingen.
waar moeten zij belasting over gaan betalen dan ? Ze hebben hier niks, maar krijgen alles. Inclusief gratiesch zorgverzekering. Moet je maar eens kijken hoeveel dat kost als 20 van die berbers of ander rapalje uit het oerwoud geholpen worden.
Belasting hoeven ze niet te betalen omdat ze hier toch alles gratiz krijgen
Henk P | 02-01-19 | 09:28
2voor12:heeft geen zin want deze kansenparels gaan nooit arbeid verrichten,krijgen tot hun dood een uitkering + gratis woning enz enz.en gaan ihkv de diversiteit veel kinderbijslag ontvangen. Dit is juist het land van melk en honing voor hen.
zelfs BTW krijgen ze gratis.
REAGEER OOK