Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

DNB luidt NOODKLOK: 'Samenleving zonder cash maakt ons KWETSBAAR'

Weet u nog, contant geld? Gevouwen briefjes waarop huidschilfers in uw zak langzaam tot olie verworden, muntjes die niet meer geaccepteerd worden bij de automaat voor een treinkaartje en binnenkort misschien ZELFS VERLEDEN TIJD?! Inmiddels zijn in de eerste helft van 2018 61% van de betalingen gepind, in de leeftijdscategorie 18 - 20 was dit zelfs 77%. Vier jaar terug was een algehele 60% nog een streefgetal, maar de directeur Cash van De Nederlandsche Bank begint zich nu een beetje zorgen te maken, al klinkt z'n titel wel een beetje alsof hij daarvoor betaald wordt. "Hij wijst op storingen en hackers. ,,Cashloos maakt je als samenleving kwetsbaar. (...) ,,Zodra grote supermarktconcerns of grote ketens geen contant geld meer zouden accepteren, dan vinden wij dat een groot probleem.” (...) DNB wil dat banken, detailhandel, overheid en belangenclubs afspreken dat contant geld algemeen geaccepteerd blijft. ,,Wij hopen op de poldermanier”. En voor oudjes is het ook allemaal maar lastig. "Veel mensen hebben moeite met pinnen: een deel van de ouderen, visueel gehandicapten. Ook zijn er 2,5 miljoen laaggeletterden." Superspannend allemaal natuurlijk, maar wat dacht u van PRIVACY? Heeft ANCILLA bijvoorbeeld al gereageerd? Niet echt, dus wie gaat er straks de barricade op als zelfs de sos-mocro straks geen cash meer accepteert? Nou? Wij weer zeker.

Cash Poll

De War on Cash is losgebarsten. Wat vindt u eigenlijk van betalen met briefjes en muntjes?


Poll is Verlopen.

Cash Poll

De War on Cash is losgebarsten. Wat vindt u eigenlijk van betalen met briefjes en muntjes?

Reaguursels

Inloggen

Bye bye zwart geld.

Bolder | 30-10-18 | 18:54

Een wereld zonder cash, in het pak genaaid.

LinkeToni | 30-10-18 | 18:23

An all out war against Johnny ....?

Mazoeza | 30-10-18 | 14:21

Ik was eigenlijk ook altijd tegen het afschaffen van contant geld. Echter sinds het contactloos betalen voor bedragen onder de 25 euro is ingevoerd doe ik niets anders meer dan deze bedragen contactloos afrekenen. Grote bedragen PIN-de ik altijd al om dat ik niet met een groot bedrag in mijn knip rond wil lopen. M.a.w. als morgen het fisieke geld afgeschaft wordt dan zou ik er weinig van merken. Bankbiljetten zijn alleen goed voor criminelen. Ik heb nog nooit een 250 euro biljet bezeten, kom nooit verder dan 50 euro biljetten waar je je dan ook nog bij moet afvragen als je zo'n biljet ontvangt of deze niet vals is. Criminelen kunnen altijd gebruik maken van Dollars als de Euro biljetten weg zijn. Kortom volgens mij is het een kwestie van enkele jaren en dan is er geen fisiek geld meer. Jammer voor die 2,5 miljoen laaggeletterde die kennelijk geen pasje voor een bedrag van minder dan 25 euro tegen een kastje aan kunnen houden en geen computer kunnen bedienen om hun saldo in de gaten te houden maar daar vinden we wel een oplossing voor.

johnelec | 30-10-18 | 13:27 | 1

> Ik heb nog nooit een 250 euro biljet bezeten
Dat kan kloppen.

koeberg | 30-10-18 | 14:51

Kes is Engels; contant of baar geld is Nederlands. Contant geld moet blijven. De bank moet geen verplichting zijn. Nu kan ik zelf nog bepalen wat ik op de bank zet en wat niet. Als contant verdwijnt heb ik die keuze niet meer. Bovendien ben je dan voor vader staat overal traceerbaar. Nu mag Geert dat allemaal best weten, maar dat de Jessias, en erger nog, die heks Ollongren van al mijn bewegingen op de hoogte zou zijn, daar lig ik van wakker.

JvanDeventer | 30-10-18 | 11:01

Mensen zouden kassaloze winkels moeten mijden als de pest, maar er zijn altijd zogenaamd hippe mensen die het geweldig vinden.... Of mensen die interessant staan te doen bij de kassa en niet hun pinpas trekken maar hun mobieletelefoon bij het apparaat houden en triomfantelijk om zich heen gaan staan te kijken of anderen het allemaal gezien hebben, de stumpers... En dan nog van die figuren die niet voldoende geld op hun rekening hebben er ter plaatse nog even geld over moeten maken om hun boodschappen te kunnen betalen....

www.ad.nl/koken-en-eten/klanten-alber...

JI-HAAT | 30-10-18 | 10:35

Het komt bij mij wel voor dat ik aan het eind van mijn uitkering (WIA) nog eens tukje maand over het. Staat dan geen saldo op bankrekening en moet mij dan redden met het geld in mijn portemonnee. Kan dan niet eens pinnen dus moet wel met cash betalen. En met cash betalen zorgt ervoor dat ik beter weet wat ik nog kan uitgeven.

Fedde71 | 30-10-18 | 10:33

de overheid lacht toch de ballen uit zn broek, beetje zeggen dat pinnen veel veiliger is, en hup, het domme volk gaat direct over op een volledig traceerbaar systeem. Waarom zou het girale systeem in china ook zo groot zijn? Prachtig voor een linkse overheid die alles wat die stomme burger doet wil controleren.

Henk de Vries2074 | 30-10-18 | 10:17

Cash geld afschaffen zo heel erg dom zijn,
wat als er een internet storing is, je bankpas werkt plots niet meer, sta je daar met je volle winkelkar, of net je tank vol gegooid, je bankkaart weigert.
Wie zit daar op te wachten?
Of bijeen grote stroomstoring, wie een beetje nadenkt ziet redenen genoeg om cash niet af te schaffen.
Over vertoeven in een koffieshop, toeristen ed zullen het dan maar helemaal niet hebben.

VW, alles ist vorbei | 30-10-18 | 10:17

"laaggeletterden" is dit een grappig woord van GeenStijl of weer een poging van de linkse politiek correcte mores-dictatuur met een lief woordje analfabeten aan te duiden?

moitambien | 30-10-18 | 09:54 | 2

Dat laatste. Nu zelfs assieleissers de Nl overheid regelmatig in de bek tuffen is er weer een nieuwe slachtoffergroep gevonden om te knuffelen. Vaak zijn het trouwens dezelfden. Dat zandbakvolk kan immers nauwelijks een pen vasthouden, last staan er mee schrijven.

Franciscus Borchwerf | 30-10-18 | 11:37

.... en hun broek kenne ze zelf ook niet omhoog houde......(laat staan hun löter erin!)

Mazoeza | 30-10-18 | 14:24

Hier is een nieuw , heel mooi ziekenhuis, failliet gegaan, de staat betaald nu.

gato | 30-10-18 | 09:30

Samenleving zonder ziekenhuizen maakt ons ook kwetsbaar.Maar ziekenhuis Slotervaart kan doorstart krijgen als er maar winst wordt gemaakt?Dus over bv. een behandeling tegen kanker moet winst gemaakt worden?Hoeveel?1000 euro?10.000 euro?Hoeveel winst maken de andere ziekenhuizen dan die niet failliet dreigen te gaan?Dus zo' n chirurg gaat naar huis met 6 ton per jaar en dan moet hij daar bovenop nog winst maken?Maar die zorgverzekeraars gaan deze winst toch niet betalen?Zij willen toch ook winst maken?Die ceo wil toch ook jaarlijks met 6 ton naar huis?En de farmaceutische industrie wil ook nog winst maken.Zij hebben ook nog duizenden aandeelhouders die hun dividend willen.Dus nu gaat die chirurg geen 6 behandelingen per dag doen maar 8?Voor hetzelfde geld?En dan ontstaat er een beetje winst?Maar men moet vanwege de dan ontstane fouten wel een aardig potje met geld hebben voor schadeclaims van patienten?Ik betaal 170 euro zorgpremie in de maand hoeveel betalen ze bv. in Belgie?En geen ziekenhuizen failliet?

Jan59 | 30-10-18 | 09:18 | 2

Hier is alles gratis, maar heb ook een prive verzekering , betaal daar 157 euro voor en medicijnen zelf betalen. Komt ook door mijn leeftijd, dus ouder betaal je meer maar mankeer je wat hoef je geen maanden te wachten voor opname. Dus voor gewone dingen naar medisch centra in dorp, nu 3 hernias, na de particuliere verzekering, wordt gelijk CRI gedaan, krijg tien behandelingen rehubation, en elke keer de vraag of ik tevreden was over de receptie, dokter etc.

gato | 30-10-18 | 09:22

We betalen met z' n allen meer dan 400 miljard belasting per jaar maar er is geen ruimte voor een ziekenfonds met gratis zorg?Dan heb je ook maar een ceo die 6 ton per jaar verdient ipv.van tientallen ceo' s van zorgverzekeraars die met 6 ton naar huis gaan.Dan kan je de farmaceutische industrie ook makkelijker onder druk te zetten die met minder winst genoegen nemen.Maar die mensen aan de top van ziekenhuizen,apotheken,zorgverzekeraars etc. zijn hebberige mensen die kost wat het kost Rutte in het zadel houden?En tegelijkertijd wordt er ook nog voor miljoenen in de zorg gestolen?Marktwerking en privatisering zou alles goedkoper en efficienter maken?Voor wie?Een hoop VVD' ers?Hoeveel mensen in de Quote 500 verdienen direkt of indirekt( aandelen) aan de zorg?Doet bv Adyen ook betalingen voor de zorg?En prinses Mabel verdiende 200 miljoen met Adyen.En hoeveel miljonairs dankzij de farmaceutische industrie?Ik ben bij m' n dokter nog niet uitgesprokennof hij begint al te schrijven( medicijnen,doorverwijzing etc.).

Jan59 | 30-10-18 | 09:54

Banken willen niets liever dan cashloos. Zolang er cash is heeft het gepeupel de mogelijkheid het tegoed op te nemen, wat een negatieve rente vrijwel onmogelijk maakt.

Speitoptantje | 30-10-18 | 09:18

Er is een documentaire over Duisenberg, ooit jaren geleden uitgezonden, waarin hij alles vertelt over de Euro en de EU.
Misschien nog ergens te vinden,
Daarin zegt hij dat de Euro slechts 10 jaar zal leven, daarna komt er een andere munt,
Zijn we al bij de tien jaar, dan is iets te verklaren en kan je er rekening mee houden.

gato | 30-10-18 | 09:14 | 3

Misschien had Duisenberg(PvdA) veel zwartgeld of kreeg hij een vermogen van Dexiabank als dank voor de Duisenbergregeling zodat de bank niet aan schadeclaims failliet zou gaan?En toen dat hij die hoeveelheid geld in koffers in ontvangst nam en ging hij daarna zwemmen in zijn zwembad bij zijn dure villa in Frankrijk,kreeg een hartinfarct en stierf?Socialisme, Duisenbergregelingen en een hoop geld maakt een mens ziek?Vooral als je hierdoor je eigen achterban moet naaien.

Jan59 | 30-10-18 | 09:27

Was inderdaad een vreemde dood, verzopen in zijn eigen zwembad.

gato | 30-10-18 | 09:32

.. gewikkeld in een palesijnse vlag...?

Mazoeza | 30-10-18 | 14:26

Een jaar of 10 geleden ging ik met de inhoud van een stukgeslagen spaarvarken naar het plaatselijke filiaal van de huisbank van huize Fens (zonder bivakmuts). Toen ik de muntjes liet zien en vriendelijk verzocht om de waarde ervan (gwn Eutjes) bij te schrijven op de spaarrekening keek de accountmanager (jaja) mij aan als een aap in een roestige klok kijkt.

D-Fens_1963 | 30-10-18 | 09:13 | 3

Vroeger had je automaten bij de bank, die munten erin gooide en je kreeg het bedrag uitbetaald.

gato | 30-10-18 | 09:18

@D-Fens_1963 | 30-10-18 | 09:13
Daar kan ik mij iets bij voorstellen; zij zitten daar niet om jou ten dienste te zijn, maar om winst te maken voor hun baas. Je mag blij zijn dat ze het geld uberhaupt aan wilden nemen en daar geen kosten voor in rekening brachten.
Vroeger was een klant degene die de bank groot maakte, tegenwoordig ben je die lastige luis in de pels die ze het liefst kwijt zijn.

miff | 30-10-18 | 09:29

Tsja tis wat men onder "winst voor de baas maken" verstaat natuurlijk maar als de baas een geldwinkel is en de job balimedewerker...…
Ze namen het geld niet "in behandeling" trouwens.

D-Fens_1963 | 30-10-18 | 10:19

Waarom geen Crypto - Bitcoin optie?

ThaClown | 30-10-18 | 09:09 | 1

Omdat je vandaag een pizza met een crypto koopt en morgen de halve staatsschuld af kan lossen met hetzelfde bedrag...

dyslexieman | 30-10-18 | 09:11

Gewoon overgaan op dollars.

Mart6037 | 30-10-18 | 08:59 | 1

Geen vertrouwen in de ECB maar wel in de FED...

dyslexieman | 30-10-18 | 09:10

" 2.5 miljoen laaggeletterden"..... mwoehhaha /Dr. Evil modus

Grijskijkert | 30-10-18 | 08:56

Zoveel mogelijk cash betalen, de banken verkopen nu al uw gegevens aan verzekeringsmaatschappijen.
Zo kunnen ze precies nagaan of u rookt drinkt
Teveel vette producten eet.
Etc etc.

pianist | 30-10-18 | 08:33

Als de overheid zich zorgen maakt over een ontwikkeling dan moet ze handelen, de regie oppakken. Zeker als ze dat een "groot probleem" vindt. Banken zijn met het gratis maken van pinnen en contactloos betalen al decennia bezig het chartale geld uit te bannen. Nu contant geld zo'n beetje voltooid verleden tijd is horen we daar nu ineens zowaar een mening van DNB.

Angelica | 30-10-18 | 08:27 | 1

is niet zo graties hoor pinnen en zo.. u betaald standaard voor uw pas een bedrag. Zonder pas kunt u niet pinnen. U betaald uw bank iedere maand of iedere drie maanden een bedrag aan administratiekosten.. en die lopen jaarlijks flink op. Uw bank betaald u nauwelijks nog rente op uw geld dat daar gestald staat (waar u voor betaald om het daar te stallen). winkeliers en andere betalen voor het automatisch betalen een maandelijks abonnement, voor transportkosten van uw betaling aan die winkelier..
Voor niets gaat de zon op.. moet u maar denken en vooral banken zijn er niet voor u maar u bent er voor die banken!!

fikkieblijf! | 30-10-18 | 08:47

Afschaffen van cash geld; de natte droom van den Haag en Brussel.
Denk je de voordelen eens in;
-totale controle over iedere burger (leg als dopedealer maar eens uit hoe het kan dat jij iedere dag dertig keer vijftig euro op je rekening gestort krijgt)
-geen "zwart" geld meer.
-burgers die handelen via E-bay , marktplaats of een andere veilingsite kunnen niet ontsnappen aan de belastingdienst; al die kleine bedragjes bij elkaar maken een groot bedrag.

Wat betreft het gevoelig zijn voor het uitvallen van computers.... jammer dan. De overheid heeft U reeds jaren geleden gewaarschuwd voor een week ingeblikt voedsel een water voorradig te hebben, alsmede een radio die op batterijen werkt. U heeft die raad in de wind geslagen en zoekt het nu maar uit.

De reden om over te stappen op puur plastic geld? De bestrijding van terrorisme en kinderporno. Vindt U dat een goedkope drogreden? Dan bent U blijkbaar niet tegen kinderporno.

miff | 30-10-18 | 08:27 | 3

Den Haag en Brussel hebben dan slechts deels macht... Ze kunnen inzage eisen. Het echte probleem is dat wanneer geld alleen nog digitaal is, banken negatieve rente kunnen invoeren op betaalrekeningen. Je salaris/uitkering is dan al minder waard op het moment dat het gestort wordt...

Patty D. | 30-10-18 | 09:16

@Patty D. | 30-10-18 | 09:16
Datnkan nu ook al, immers Uw salaris wordt - bij wet verplicht- op Uw rekening gestort, een ouderwets loonzakje is verboden bij wet. Bedrijven - woningbouwstichting, gas , water , elektrisch, zorgverzekeraar- wigeren cash betaling. Je kunt dus de tansactiekosten opschroeven per transactie of de negatieve dagrente opschroeven. Hoe dan ook, ze pakken je waar en wanner ze willen en jij zit er bij en kijkt er naar zonder dat je er ook maar iets aan kunt doen.

miff | 30-10-18 | 09:24

Qua rekeningen betalen heb je gelijk, maar voor de rest niet... Nu kan ik of naar een andere bank gaan, of het geld gewoon cash opnemen... Wanneer er geen cash meer is, hoeven banken geen prijsafspraken te maken... De 1 doet het en de rest volgt. Of zoals het in telecom land gaat, KPN stuurt een persbericht uit dat ze over 3 maanden de prijs met 1 cent per minuut verhogen vanwege hogere kosten en binnen een maand heeft de rest een zelfde persbericht uitgedaan...

Patty D. | 30-10-18 | 12:16

Bericht klopt niet , verhaal rammelt aan alle kanten.
Het argument “kwetsbaarheid” was allang bekend en
een paar jaar geleden net zo valide als nu , en nu wordt er plotseling een punt van gemaakt ?!?
Totaal niet geloofwaardig.
Aannemelijker lijkt dat er een totaal ander betaal systeem op de tekentafel v/d globalisten lag ( wereldwijd NWO , electronisch/ RF chip achtig iets , waarmee er volledige controle over het economisch verkeer zou zijn ) maar dat die plannen door de internationale ontwikkelingen , m.n. de groeiende afkeer , weerstand en angst voor globale systemen te riskant worden geacht.

enorme sukkelzak | 30-10-18 | 08:22 | 1

Te riskant worden geacht?
Teveel weerstand?

Jan en alleman loopt cashless te bitcoinen enz..

Die globale systemen werken prima, ze zijn dermate kut dat we zelf maar alternatieven zijn gaan bedenken maar wel cashloos..

Suc6 met fietsen naar t volgende dorp waar ze nog wel een pin automaat hebben, jammer van het weer..

Het gros van de pin machines zijn inmiddels portables als in die kunnen ze even snel weer verwijderen als ze zijn neergezet.

Lionfromzion | 30-10-18 | 08:28

Nog geen twee jaar geleden gingen er geruchten rond dat de overheid het cash betalen fors wilde tegengaan. Vooral omdat cash betalen betekend dat de overheid geen zicht meer heeft op het werkelijke 'vermogen' van de burgers.
geen zicht op zwart werk en inkomen en geen zicht op waar dat geld aan wordt besteed. Immers het brengt geen drol meer op om dit op de bank te laten staan en bovendien komt er dan vervolgens een vermogensrendement als snel in zicht. Daarom is in 2 jaar tijd die grens VRH forst omhoog gegaan. We mogen van de overheid nu zelfs 25.000 euro op de bank laten staan zonder dat we daar weer nog een keer een tax overheen moeten gaan betalen.
Geen cash werd ook nog ontmoedigd, door pinautomaten waar cash geld kan worden gehaald en nogal ramgevoelig zijn, te verminderen.
Winkeliers, pompstations enz enz hebben liever geen cash geld want, administratie, veiligheid en iedere dag die tocht naar een bank ergens verder weg om het geld te deponeren.
Op zijn minst bevreemdt het mij dan dat een vertegenwoordiging van banken nu gaat roeptoeteren dat we weer meer cash moeten gaan betalen. In dit land zijn banken, verzekeraars en de overheid voor mij bij iedere uitspraak of advies bij voorbaat al verdacht...

is hier sprake van nepnieuws!

fikkieblijf! | 30-10-18 | 08:18

op zo'n moment wordt doorgeschoten en ondoordacht beleid ineens pijnlijk zichtbaar.

zeiksmurf | 30-10-18 | 08:11

Een jaar of 10 geleden nog de ABN vurig horen pleiten voor het juist afschaffen van cash. Cash was maar onveilig, onhandig, vies, duur en crimineel. En nu deze ommezwaai. Ik vermoed een stuiptrekking tegen de opkomst van bitcoin en cryptovaluta.

Ramsesz | 30-10-18 | 08:10

Het zijn juist de banken die er alles aandoen om cashgeld betalingen in de ban te doen. Probeer eens grotere coupures bij een bank te halen, die moet je bestellen en banken stellen daar hun regels voor op, zoals alles in een veelvoud van 10, minimaal € 10.000,- opnemen en ga zo maar door. De ABN AMRO had tot zo’n 9 maanden geleden briefjes van € 100,-in de automaat in de bank, ook verdwenen. Verder zijn er al landen (Frankrijk) waarbij het verboden is om betalingen boven de €1000,- cash te betalen... En ga zo maar door, veel mensen zijn domme kudde dieren die niet overzien waar naartoe gewerkt wordt, handig joh pinnen...

Bovendien kost het de pinner geld, binnen Europa valt het misschien nog mee, maar als je bijvoorbeeld in Thailand geld pint, dan betaal je daar de hoofdprijs voor! Wissel je daar je 500 euro bij een wisselkantoor dan dan krijg je 10-15% meer in handen als dat je geld zou pinnen.

JI-HAAT | 30-10-18 | 08:09 | 2

In Spanje kost het 2,80 euro. En ik kreeg niet meer dan 300 euro.

Toen voor de tweede keer 150 euro gedaan.

gato | 30-10-18 | 09:10

Kijk eens aan, terwijl ze daar ook de euro hebben, word je binnen Europa dus ook genaaid. In Thailand betaal je voor de ATM en krijg je een zeer beroerde wisselkoers. Kleinere coupures t/m €50,- leveren overigens een iets slechtere wisselkoers op, daarom neem ik 100, 200 & 500 euro biljetten mee.

JI-HAAT | 30-10-18 | 10:30

Cash-loze maatschappij is 1984-stijl distopia . Letterlijk met 1 druk op de knop ben je officieel een "unperson". Onder het mom van makkelijker en veiliger wordt deze agenda gepromoot. Men kan zgn de georganiseerde misdaad beter aanpakken (LOL!). Alleen idioten en degenen die ervan profiteren (vul maar in) willen een cash-loze maatschappij.

puszuiger | 30-10-18 | 08:04

Ik zit aan het eind van het jaar altijd met een schaal vol munten. Ik moet 4km fietsen om dit ergens te kunnen laten storten door mijn bank want ze sluiten zoveel mogelijk kantoren voor de mensen. Ze kijken je bezorgd aan als je met een tas vol munten binnenkomt. Ze weten dat hun muntautomaat vast gaat lopen en als dat gebeurt hebben ze een formulier liggen waarmee ze je opsluiten in een kamertje zonder daglicht. In dat formulier staat in dat de telling correct verlopen is. Je kan niet naar buiten voordat je getekend hebt. Af en toe komen ze kijken of je nog leeft.

Simon_GS | 30-10-18 | 07:57 | 3

Met volledig begrip voor uw frustratie: LOL (kamertje zonder daglicht, af en toe komen ze kijken of je nog leeft).

MickeyGouda | 30-10-18 | 08:14

En 1 keer per jaar 8 km fietsen is ook niet voldoende voor een goede conditie. Misschien dat die 8 km binnenkort meer wordt, als ze weer een kantoor, en daarbij behorend de mensen, het personeel, hebben opgedoekt.

SlimmeBelg | 30-10-18 | 09:23

Dan ga je naar de plaatselijke winkelier met je munt geld.
Hij wisselt het met plezier, kost wel wat moeite, maar je bent er van af.

VW, alles ist vorbei | 30-10-18 | 10:12

Duisenberg zei toen, de Euro is er slechts voor tien jaar, dan komt er iets anders,
Met geld betalen is goed, geld in huis hebben ook, maar ergens klopt dit bericht van de bank niet, wat is er gaande.

gato | 30-10-18 | 07:52 | 1

De criminele vriendjes op wallstreet willen meer geld om er doorheen te knallen, winst pakken ze, verlies is voor jou. Je pensioen en je spaargeld is niet genoeg.

kloopindeslootjijook | 30-10-18 | 08:01

Zonder cash wordt het leven nog duurder. Je schoonmaker, schilder, aannemer, glazenwasser enz wil je ook wel eens zonder bonnetje betalen. Mensen met die beroepen hebben helemaal een probleem. Zwart geld is ook goed voor onze economie, worden veel (dure) goederen van gekocht ipv dat het naar vadertje staat gaat die er hun linkse hobby's mee kunnen bekostigen

Hunter S. Thompson | 30-10-18 | 07:51 | 5

Max free daily breaths consument, please insert coin to continue.

Lionfromzion | 30-10-18 | 08:33

*consumed

Lionfromzion | 30-10-18 | 08:35

Zwart geld is het smeermiddel van de economische machine.

Basil Fawlty | 30-10-18 | 09:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat de DNB pleit voor meer belasting op CO2 vind ik zorgelijker. Daar gaan die lutsers helemaal niet over.

GOEM | 30-10-18 | 07:48

negatieve rente 3 2 1

Bokito ergo sum | 30-10-18 | 07:48

Ik blijf gewoon lekker contant betalen, de overheid hoeft niet te weten wat ik met mijn geld doe, en waarom nou steeds "cash" als men het over "contant" heeft? Hekel aan die verengelsing van de Nederlandse taal.

Wolkbreuk | 30-10-18 | 07:36 | 1

你完全正确

kloopindeslootjijook | 30-10-18 | 07:59

In China. De (op een na) grootste economie gaat alles nog met die heerlijk lelijke briefjes van 100RMB, de rest via Alipay of Wechat. De banken hollen er achter aan. De overheid dus ook. De belastingdruk ligt voornamelijk bij de bedrijven ipv de consumenten. Koopkracht voelt dus ‘lekker’ wat de economie ten goede komt. Belasting wordt gewoon aan de andere kant geinnt. Nu willen de de Btw op kleinere auto’s verlagen van 10 naar 5%. Kom daar in Nederland maar eens om. Maar in China moet iedereen gewoon werken. Handje ophouden is er niet bij.

Ray Skak | 30-10-18 | 07:30 | 1

Geweldig land, geweldige cultuur, geweldige beschaving, allemaal aan het werk. Wil overigens niet zeggen dat het allemaal beschaafde mensen zijn hoor. En geweldige auto's maken ze ook. Net een Glory 508 CVT gekocht. Nog geen 18000 euro, 7 jaar garantie, alle bedenkbare opties aanwezig. Ik gun het ze, de Chinezen.

SlimmeBelg | 30-10-18 | 09:25

Je kunt je eigen geld in cash omzetten en dan is niet meer te zien waar je het aan uitgeeft, het komt niet in een big brother systeem dat alles administreert tot in de eeuwigheid.
Met blockchain is dat helemaal een ding, zeker als de administratie van een cryptomunt bij een overheid komt te liggen.
Je kunt dan wachten op een parallel systeem. Vormen van ruilhandel, of mensen gaan goud kopen en daarmee handelen. Met alle onfrisse gevolgen van dien.

kloopindeslootjijook | 30-10-18 | 07:28 | 5

Staat in een of andere wet, de regering mag al het goud van de mens confisceren in geval van nood, zoals oorlog en nog meer dingen.

gato | 30-10-18 | 07:54

Daarom beter zilver .

gato | 30-10-18 | 09:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Of ze veranderen de euro in een andere muntsoort, zit je met je euros thuis.
Staat het op de bank, wordt het vanzelf omgewisseld.
Dus was cash en wat op de bank.

gato | 30-10-18 | 07:16

Cryptovaluta.

Dit is waarom mensen er naar overstappen.
Lage transactiekosten.
Gebruiksgemak.
En die 60 euro er per maand ...
Crypto ontvangen kost de ondernemer niks.

gaffelbaard | 30-10-18 | 07:14 | 3

Sorry, foutje. Die 60 euro was in reactie op
Moestuinier | 30-10-18 | 01:48 

gaffelbaard | 30-10-18 | 07:15

Todat de administratie van een cryptomunt bij een bedrijf of overheid ligt. Die kan rustig geld gaan rekenen. Je hebt geen keus.

kloopindeslootjijook | 30-10-18 | 07:53

kloopindeslootjijook | 30-10-18 | 07:53
Ja. En?
Geld word er nu, zonder die regering, ook getekend! Ik schreef dat betaald krijgen niks kost. Maar betalen kost wel crypto. Weliswaar een lagere transactiefee, maar toch. Er zitten ook voordelen aan zo'n systeem.

gaffelbaard | 30-10-18 | 09:34

Mensen denken teveel in bitcoins qua privacy.
Maar wat als de administratie van een cryptomunt niet in een 'anoniem' collectief zit maar bij een overheid.
Dan is alles perfect te volgen.
Munten kunnen ook gelabeled worden zodat je ze alleen aan eten kunt uitgeven en niet aan brandstof. Je kunt minima dwingen het ov te nemen bijvoorbeeld. Of dat je het alleen in Nederland kunt uitgeven.
Het is een perfecte oplossing voor een totalitair dystoptisch systeem.
Je kunt dan wachten op een parallel desnoods illigaal muntsysteem zoals de bitcoin waar een overheid officeel niet meteen bijkan, alleen kunnen ze zien dat je ermee bezig bent.

kloopindeslootjijook | 30-10-18 | 07:12 | 3

Bitcoin zijn niet illegaal. En ze mijnen is legaal. Wat jij bedoeld is dat het (nog) geen wettig betaalmiddel is. Dat is iets heel anders dan 'illegaal'. Er is niks strafbaars aan.

gaffelbaard | 30-10-18 | 07:19

gaffelbaard | 30-10-18 | 07:19
Bitcoins zijn niet illegaal nu, is het punt niet.
Maar voor een systeem dat de administratie en controle over een cryptomunt wil misschien wel een ongewenste parallelle munt.

kloopindeslootjijook | 30-10-18 | 07:24

Integendeel. Ik denk dat blockchain technologie juist het antwoord is op een bij overheden toenemende behoefte aan 'administratie een cvontole'.

gaffelbaard | 30-10-18 | 09:38

Weinig fans van de bitcoins...

Is dit nog nieuws? | 30-10-18 | 07:10 | 1

Jawel. Hier zo.

gaffelbaard | 30-10-18 | 07:19

Kan echt niet wachten tot het zover is, alle boeven in één klap blut.

rodeolifant | 30-10-18 | 07:08 | 3

Mee eens. Hoewel een heleboel reaguurders dingen roepen als privacy (wat op zich waar is) is een positief punt dat het zo voor criminelen en zwartwerkers te moeilijk wordt gemaakt om geld te verdienen in de toekomst. Alles is te volgen waardoor criminelen eerder gepakt kunnen worden. Positief punt aan de cashloze maatschappij.

Ik hoop dat het snel zover is.

mr. dude | 30-10-18 | 07:14

Betekent dus dat je schoonmaker, glazenwasser, schilder in een klap 30% duurder worden. Plus dat een beetje zwart geld goed voor de economie is.

Hunter S. Thompson | 30-10-18 | 07:54

Daarom een deel thuis en een deel op de bank, we weten niet wat zij weten.

gato | 30-10-18 | 07:56

En vermogensrendementsheffing over rendement dat er helemaal niet is. Dankzij het kunstmatig laag houden van de rente door nationale banken/ECB/ overheid? Rovers!!!!

Mart6037 | 30-10-18 | 07:07

De euro wordt de nieuwe cryptomunt.
In Italië gaat heeeeeel veeeeeel nog met cash geld. Inderdaad , u raadt het al, om een overheid te omzeilen die niet zo betrouwbaar is.

ristretto | 30-10-18 | 07:06 | 2

Nee, omdat ze geen belasting willen betalen. Belasting betalen is iets voor die domme Noord-Europeanen.

lieverdeauddanreaud | 30-10-18 | 07:18

Ja, en daarom krijgen ze ook nooit zo'n gaaf land als Nederland en zullen alle 'vluchtelingen' doorreizen naar het Noorden, waar hen een warmer onthaal wacht.

SlimmeBelg | 30-10-18 | 09:28

Zodra contant verdwijnt wordt negatieve rente een feit en hebben ze u helemaal bij de ballen omdat u niets meer zwart kunt doen.

Wekkertje | 30-10-18 | 06:38 | 2

En "negatieve rente" heet dan belasting, anders klinkt het zo... Negatief.

frickY | 30-10-18 | 06:46

Dat geldt dan zeker niet voor m'n hypotheek?

Rest In Privacy | 30-10-18 | 06:48

2,5 miljoen laaggeletterden? U ziet, de kenniseconomie draait op volle toeren.

kwark001 | 30-10-18 | 06:36 | 1

Ja ongelooflijk. Het lijkt hier steeds meer op een 3e wereldland cq naco-staat. Wat hebben we toch goede regeerders vooral in de EU. Mogelijk zitten er in de regeringen en EU ook een aantal laag geletterde.

johnelec | 30-10-18 | 13:44

Gek genoeg kan ik me hierbij alleen maar afvragen welk duivels plan hier weet achter zit.

DankeSchon | 30-10-18 | 06:28 | 2

Dat deel ik met u. Een DNB die bezorgd is om oudere mensen ? Dat is wel de eerste keer dat ik zo'n geluid hoor. Dan hadden ze alle Nederlandse banken eens moeten verhinderen om alle kantoren te sluiten, zodat de ook oudere mensen nog ergens terecht konden. Hebben ze nooit gedaan. Ik vind het heel vreemd.

SlimmeBelg | 30-10-18 | 09:33

@SlimmeBelg | 30-10-18 | 09:33

Gelukkig nog iemand die oplet. Vreemd genoeg zienik weinig andere soortgelijke reacties.

DankeSchon | 30-10-18 | 18:26

Een voordeel dat wegvalt bij pinnen is dat je het overzicht niet hebt. Aan je portemonnaie kun je tenminste nog direct afmeten hoeveel je hebt. O, wacht, dat werkt juist in het voordeel van de bankinstellingen zeg je?

mozaard | 30-10-18 | 06:23

Goh, cash verbieden is kansloos. Net zo kansloos als die bank, belasting en dat soort uber criminelen hun prostituees met hun belerend vingertje. Wat je niet in je hand hebt is niet van jou. Plastic is een I-owe-you van de bank. Als dombo heb je een stel dieven je geld gegeven dat ze never nooit ieder in vol kunnen teruggeven. Tevens... Verbieden ze geld dan ruilt men wel anders. Tja, moet je wel iets kunnen dat is. Parasiteren is geen vaardigheid. Wat millennial dan ook beweren, gewoon nee.

Lees ook dat we echte debielen onder ons hebben. Een euro is een euro sufkutten. Depricatie is niet een contant dingetje. Ga maar lekker deugen, ik pas. Bovendien succes met het eten van plastic. Ik ken niemand die nee zegt tegen harde flappen. Die bakker geeft me die brood wel met contante euries. Dat stukje plastic dat communiceert met zaken die alleen met elektriciteit werken... Man, man, man. Geld bij betalen om een transactie te maken. Hoezo een dief van je euries zijn. Zonder stroom, heb je niets. Beetje BTW over BTW over BTW betalen omdat je wil deugen. Zelfs die rijken lachen je vierkant uit. Ja de groeten!

Rente zal wel weer omhoog gaan. Ja dan willen ze je poen weer. Met veiligheid heeft het niets te maken. Heeft met graaien te maken.

Standvastig | 30-10-18 | 05:50 | 1

"Die bakker geeft me die brood wel met contante euries"
Kansloos .....

Wekkertje | 30-10-18 | 06:42

Nachtbraker.
Ik ga voor Money van Pink Floyd.

Lafayette | 30-10-18 | 05:01

Ik ga voor money van ABBA.

gaffelbaard | 30-10-18 | 07:04

Als u denkt dat pinnen beter of goedkoper us:
1 als er geen cash meer is kan de overheid alle transacties controleren
2 de ondernemers betalen voor de digitale diensten en rekenen dit straks (of nu al) door aan de klant
3 op de Wallen pinnen kan thuis een hoop gezeik opleveren.
4 ok een Frans terras het geld voor je vertering op tafel achterlaten en weglopen id er dan ook niet bij.

Leffe Blonde | 30-10-18 | 02:31 | 1

5 Belasting kan mooi bij elke transactie gewoon direct geïnd worden. Dat dit nog geen praktijk is, mag onder Rutte-III een wonder heten.

mozaard | 30-10-18 | 06:27

Ik reken best nog veel contant af. De boer waar ik mijn melk koop. Ja,ja, witte melk. De boodschappen iedere 14 dagen online ophalen bij Jumbo.

Ik probeer wekelijks mijn zakgeld contant op te nemen. Maar ik vergeet het ook wel,

Pinbetalingen kosten nogal wat voor een ondernemer. €60 per maand met 0 eurocent kosten aan de bank plus een extra mobiele telefoonverbinding.
Je hebt meer klanten, maar de kosten zijn best pittig.

Door een fout moest ik vandaag naar de bank. Onlangs ontdekte ik iets op een zakelijke rekening. Te weinig personeel. Sjacherijnig personeel. Man, man. Ik schreef een rot review.
Het was de derde keer dat mijn geduld op de proef werd gesteld. Drie keer is scheepsrecht. Wat een onnozele troela aan de balie. De eerste twee keer ben ik weggelopen. Vandaag heb ik het gered.
Niet alleen te weinig personeel, maar ook nog eens ongeïnteresseerd personeel bij ING. Ik betaal genoeg aan hen.

Moestuinier | 30-10-18 | 01:48 | 1

Niet aan het personeel aan een balie. Da's armoe met een stropdas.

Mazzelstof | 30-10-18 | 05:44

Een klant vandaag kon niet afrekenen omdat vodafone er de hele dag uit lag.
Een rechtstreeks voorbeeld van het falen van giraal geldverkeer.
Als zo'n klant van kwader trouw is kan ik fluiten naar m'n centen.

keestelpro | 30-10-18 | 01:02 | 3

Had je weer mooie 'muziek' gemaakt?

RickyLaRue | 30-10-18 | 01:19

Nee kudtmuziek. Da's mijn bizznizz.

keestelpro | 30-10-18 | 02:15

Mijn telefoon was kapot, kon ook niet betalen Ing gebeld, krijg je een Tannr, ik zeg ik heb net gezegd dat mijn telefoon kapot is, stuur me nu eens even een nieuwe kaart.

gato | 30-10-18 | 08:00

Was vanmiddag bij de Hema, had een man of acht voor me. Ineens waren ze allemaal weg, naar de bank, sommige zelfs naar huis. Pin deed het niet. Toen werd ik mooi als eerste aan de beurt, trok de beurs en naar huis.

Muuke | 30-10-18 | 00:46 | 1

Dat is het mooie aan bitcoin betalingen. Dat kan gewoon met je telefoon. Heeft de winkelier dat stomme dure pinapparaat ook niet meer nodig, scheelt de winkelier nog kosten ook.

Wacht maar, binnen 5 jaar tijd kan je in bijna de helft van alle winkels met 1 of meerdere cryptovaluta betalen.

gaffelbaard | 30-10-18 | 07:25

Ik vertel je bij pinstoring zonder cash tanken, gaat je niet lukken je zult gaan lopen.
En google eens op "zonnevlam" hadden we halverwege 1800 maar toen nog geen effect wegens geen elektriciteit.
En dat geld allemaal op de bank, je bent niet meer de baas, google maar eens wat de minister met de wet op het geldverkeer kan doen, in de minuut ben je alles kwijt.

gebrokenvleugel | 30-10-18 | 00:42 | 1

Yep, als de staat het in het belang van het land acht ben je je spaarcenten kwijt.
Gebeurde in de tweede wereldoorlog ook, toen kreeg iedereen een tientje.
Het tientje van Lieftink.
Slaven moeten we worden, nog meer dan nu.

Slipsnifter | 30-10-18 | 00:46

Banken in paniek wegens ontbreken cash geld?? Wat n bullshit... Eerst heffen ze alle filialen op. En nu zijn ze bezig alle geldautomaten weg te halen. Zo kan binnenkort niemand meer bij zijn eigen geld. Beurskrach komp er weer aan. recept genoeg voor een vermakelijke burgeroorlog, tegen de staat welteverstaan.

cynic | 30-10-18 | 00:38

Cash zo moeten blijven voor de laaggeletterden. Maar als je te dom bent om te pinnen (4 cijfers), ben je dan wel slim genoeg om te weten of je wisselgeld klopt.
En volgens rapporten voelt pinnen niet aan als “echt” geld waardoor laaggeletterden sneller geld uit geven als ze wel pinnen. Even je pincode intypen en je mag die mooie spulletjes meenemen zonder cash te overhandigen. Net zo lang pinnen tot je pasje geweigerd wordt.

Osdorpertje | 30-10-18 | 00:34

Inderdaad problematisch.
Minder berovingen, slecht voor media, advocatuur en justitie.

G.M.I.M. Pet | 30-10-18 | 00:30

De volgende stap is een cryptomunt die de overheid kan toewijzen aan voeding of ziektekosten of blokkeren. En precies kan zien wat waar is.
Handig toch, om te kijken of de ww naar het buitenland gaat of zo.
Maar wel je privacy pleite.
En ze zien welk eten je koopt.
Of zou je dan meteen een paralelle valuta krijgen.
en als het goed is kunnen andere bedrijven al meekijken waar je je geld aan uitgeeft:
www.ad.nl/binnenland/binnenkort-mogen...
"Binnenkort mogen andere bedrijven dan de bank meekijken op onze rekening. Dat ligt qua privacy erg gevoelig, en juist daarom moet dit aspect goed geregeld worden. Gebeurt dat ook? De zorgen zijn groot. ,,Er zijn te veel losse eindjes.'' "

kloopindeslootjijook | 30-10-18 | 00:17 | 2

PSD2:
Financiële instellingen praten natuurlijk alleen maar voordelen (zij verkopen jouw betaalgedrag, dus geen wonder), maar mensen die goed in de ict zitten en privacy vinden het niets.
'Banken mogen rekeningoverzichten van hun klanten straks doorverkopen aan andere bedrijven. Vanaf januari 2018 kunnen derden daardoor meekijken met privégegevens. Mensen kunnen het alleen voorkomen door duidelijk nee te zeggen, meldt Trouw. Dat is het gevolg van nieuwe Europese regels, PSD2 genaamd. Banken zijn dan verplicht betaalgegevens van klanten te verkopen als anderen daar om vragen. Die partijen hebben er wel een vergunning voor nodig."
Probleem is natuurlijk dat iemand die van jou geld krijgt en wel meedoet, ook jouw privacy verkoopt.
En het gaat door heel europa heen.

kloopindeslootjijook | 30-10-18 | 00:24

Ik ga dat mooi niet doen, kan de Spaanse banken meekijken.
Ook belasting, of ene meneer uit nieuwegein het voortaan moest doen, mooi niet, doen we zelf wel.

gato | 30-10-18 | 08:03

Cash is ook een zeer goede manier om controle over je uitgaven te houden. Aan het begin van de week of maand pin je een hoeveelheid cash en daar moet je het dan de week of maand mee doen.

malle_eppie | 30-10-18 | 00:10 | 3

Zo gebeurd het hier thuis ook. Op=op.

Muuke | 30-10-18 | 00:31

Geen last van. Krijg het sowieso niet op.

Mazzelstof | 30-10-18 | 05:47

Bescheiden materiële wensen, voor wie het mysterie opgelost wou zien.

Mazzelstof | 30-10-18 | 06:10

Wie is fervent tegenstander van cash? Zijn dat dezelfde mensen die vinden dat iedereen verplicht de laatste model smartphone op de man moeten hebben met bluetooth, wifi permanent full blast en lokatievoorzieningen standaard aan op alle apps?

Mazzelstof | 30-10-18 | 05:58

Dat artikel schud je weer even wakker. Voortaan ga ik weer elke maand een vast bedrag opnemen om boodschappen van te doen. Wat ik overhoud kan mooi in een geldkistje verstopt in de sokkenlade naast mijn bed.

mozaard | 30-10-18 | 06:43

Dat klopt , dat mogen banken doen.
Als ik geld van Ing of Abn overschrijf naar mijn Spaanse bank , doe ik dat in delen, dus in drie keer, voor de belasting te betalen, want ik wil geen groot bedrag op mijn Spaanse bank, die vertrouw ik nog steeds niet.

gato | 30-10-18 | 08:11
▼ 1 antwoord verborgen

Zodra cash wordt afgeschaft klapt de NL economie in elkaar. Simpel: waar moeten al die wiet en XTC miljarden dan heen??

Rest In Privacy | 29-10-18 | 23:37 | 1

Bitcoins?

Rest In Privacy | 29-10-18 | 23:51

Alles pinnen, vooral in café's en zo. De zorg- en levensverzekeraars zullen bij u aan de deur staan. Tevens zal staatssecretaris van de ChristenUnie bij u op bezoek komen. Daarnaast weten de werkgevers ook dat men niet al te gezond leeft hetgeen ten koste gaat van de productiviteit dus daar gaat uw baantje.
Grote broer zal u in de gaten houden.

ProAsfalt | 29-10-18 | 23:33 | 1

Nog een reden om je booz, sigaretten en fuel in het buitenland te kopen.

Lt-Kol Kilgore | 30-10-18 | 06:40

Een ton in cash voelt toch lekkerder dan 5 nullen op een scherm.

de honden blaffen... | 29-10-18 | 23:17 | 1

En ton cash in huis voelt tegenwoordig niet lekker. Liever staren naar het scherm. Geld is geld.

BozePaarseMan | 29-10-18 | 23:18

"Veel mensen hebben moeite met pinnen: een deel van de ouderen, visueel gehandicapten. Ook zijn er 2,5 miljoen laaggeletterden"

Deze zin verdient het om ontleed te worden.
1. Veel mensen hebben moeite met pinnen, ouderen.... Echt waar, vier nummers intypen? Bestaat er geen paywave in Nederland? en als ze moeite hebben met pinnen, waar halen ze die cash dan, bij de pinautomaat?
2. visueel gehandicapten.... O.K. weer geen paywave? Is cash zoveel makkelijker voor deze mensen dan???
3. Laaggeletterden.... vier nummers? echt? mijn driejarige dochter zou dat kunnen.

lieverdeauddanreaud | 29-10-18 | 23:14 | 2

Het gaat erom dat je keuze hebt. En dat bij een storing of stroomuitval of internetstoring je toch nog iets hebt om te betalen. Contant werkt namelijk altijd, onafhankelijk van internet en voorzieningen.
Bovendien is contant geld ook de smeerolie van de economie. Het is tastbaar en niet te hacken.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 23:22

Mijn moeder van 89 kon ook niet pinnen, dus ging een van ons mee.
Dan liep de hard op straat te schreeuwen ik weet mijn pinpas wel. Lachen, Maar zo zijn oudjes. Verder was ze nog goed bij de tijd, maar pinnen, of computer of telefoon, snapte ze niks van,

gato | 30-10-18 | 08:25

Zwart geld is een essentieel deel van onze economie. De overheid doet voor de bühne alsof het vreselijk is, maar weet dat zelf ook donders goed. Zonder het zwarte circuit zou de legale witte economie in elkaar zakken. Waarom denk je dat casino’s in staatshanden zijn en niet geprivatiseerd worden? Omdat het belastingheffing op zwart geld is. En daarom wil men niet volledig van cash af. Want ook de miljarden aan drugsgeld zijn inkomsten voor je land uiteindelijk.

Bigi Bana Boy | 29-10-18 | 23:13 | 4

De geschatte omzet in drugs wordt gewoon bij bruto nationaal product opgeteld in de begroting hoor.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 23:24

Zal best, geld is geld, omzet is omzet. Dat wil nog niet zeggen dat het juist is,

BozePaarseMan | 29-10-18 | 23:38

De markt in luxe producten, chique restaurants, etc klapt gelijk in elkaar. Tegelijk zal je een heel deel kappers, snackbars, hand car washes etc zien verdwijnen.

Lt-Kol Kilgore | 30-10-18 | 06:43
▼ 1 antwoord verborgen

Narcostaat NL bevolkt met multi-passporters en een cashless society?
Denk niet dat dit het gaat worden.
Want elk nadeel heeft ook zijn voordeel.

MistaRazista | 29-10-18 | 23:08 | 4

Gister weer een van onze veelbelovende CEO's doodgeschoten in Torremolinos. 33 jaar nog maar. Allah hebbe zijn ziel.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 23:16

“De Nederlander” ....

Bigi Bana Boy | 29-10-18 | 23:21

Ja, gewoon een kudt marokkaan.

beau van rtl | 30-10-18 | 09:52
▼ 1 antwoord verborgen

De banken hebben al afgesproken minder pinautomaten te plaatsen.
Dat wordt wandelen voor de €25 pinners
Vreemd ze hebben ook een ontmoedigings beleid grote stukken zitten niet meer in de automaat.
Als je een betaling moet doen moet je een plastick zak meenemen.
Hier in benidorm hebben de banken het ontdekt trek je €25 of meer maakt niet uit moet je €2 commissie of iets dergelijkts betalen.
Je kunt op je klompen wel aanvoelen als iedereen pint worden de pasjes ook duurder mooie bijverdienste het probleem is wel dat de pintertjes worden opgeblazen.
Natuurlijk pin ik ook wel maar geen €25 euro dat is voor de jonkies

soledad | 29-10-18 | 23:02 | 1

2 euro per opname. Mooie boel is dat! Net zo'n $%^&-actie als dat ze je extra laten betalen wanneer je je rekeningafschriften op papier wilt blijven ontvangen. Weg service, terwijl de banken genoeg aan je verdienen om die enkele postzegel daarvan te kunnen bekostigen. Uitholling. Afpersing.

mozaard | 30-10-18 | 06:48

Wat een onzin.
Australie is veel verder, al jaren paywave ik alles.
Storingen? Een keer meegemaakt dat m'n mastercard het niet deed, dus maar met visa betaald. En als er echt iets aan de hand is haal je toch een ochtend geen koffie? Net alsof contant geld altijd zo makkelijk beschikbaar is geweest. Vroegah moest je dat halen bij de bank, en die waren vier uur per dag open en in het weekend dicht. Dat is pas een storing

lieverdeauddanreaud | 29-10-18 | 22:45 | 3

Bij ons op het dorp waren de banken 6 dagen per week open, zaterdags tot 1300 uur. Voor diegenen die door de week niet konden vanwege werk. Toen hielden de banken nog rekening met klanten. Toen was je ook nog klant, nu ben je een marketing doelwit.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 23:27

@jello624
zaterdags open tot 1300? Dan ben je waarschijnlijk jonger dan ik.

lieverdeauddanreaud | 29-10-18 | 23:40

Hier nog steeds. Zaterdag van 10 tot 2.

Muuke | 30-10-18 | 00:36

Gekkigheid.
Deze kan in de categorie: ‘Door de uitvinding van de trein zullen onze koeien zure melk geven’. Het is me toch wat, die moderne tijd.

medusa324 | 29-10-18 | 22:45

Altijd cash bij me. Nooit problemen gehad met betalen.

Mr_Pikibelly | 29-10-18 | 22:41

Ik wil wel zo'n roze kroontje kopen maar alleen in cash.

Vespukki | 29-10-18 | 22:41 | 1

*Applaus*

mozaard | 30-10-18 | 06:49

Ik trek elke vrijdagavond 100 euro uit de automaat. Het gaat de bank echt niks aan waaraan ik mijn geld besteed...

Diotima | 29-10-18 | 22:40 | 3

Nou zeg, tranen met tuiten daar bij die bank van jou. Godsamme waar zou ze al dat geld toch aan uitgeven, wisten we het maar...

medusa324 | 29-10-18 | 22:51

Met de nieuwe Fintech wetgeving is het inderdaad tranen met tuiten bij de bank als je alles pint. Want jou gegevens zijn geld waard.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 23:28

Diotima | 29-10-18 | 22:40 |

Maar je staat wel elke keer mooi op beeld.

Bijtendehond | 29-10-18 | 23:40

Ik heb al een paar keer meegemaakt dat pinnen niet mogelijk was.
Dan is het toch wel handig om genoeg cash bij je te hebben.

Jan Dribbel | 29-10-18 | 22:40 | 5

BozePaarseMan | 29-10-18 | 23:16
Zij doen het werk waar de meeste aannemers hun neus voor ophalen.

botbot | 29-10-18 | 23:30

De aannemer wil het graag doen alleen vinden de mensen dat te duur en zijn zwartwerkers goedkoper.

BozePaarseMan | 29-10-18 | 23:35

BozePaarseMan | 29-10-18 | 23:35
Aannemers zijn veel te druk met grotere projecten en laten je anders gelijk de hoofdprijs betalen.

botbot | 29-10-18 | 23:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Opmerkelijk, DNB geeft als leidraad aan banken dat ondernemingen niet meer dan 20 % van hun omzet contant storten. Ga je er overheen dan wordt je bank boos.

AntonJensen | 29-10-18 | 22:37

Blij dat ik iets van swag heb, betaalt zich wel terug.

Abudabie | 29-10-18 | 22:26

Alleen als ik jarig ben geweest betaal ik nog met cash anders niet, en waarom eigenlijk? De bank eist alleen nu wel dat ik voortaan met mijn mobile telefoon betaal daar heb wel wat bezwaren tegen..

Wasbakplasser | 29-10-18 | 22:25 | 1

De bank eist. Daar gaan we al. De bank kan de typhus krijgen. Open je elders gewoon een rekening. Zo gebeurd. Banken eisen. Ja en als ik mijn tegoed kom eisen word ik eruit gewerkt. Rekken en strekken en dat soort spelletjes. De bank heb niks te eisen. Zijn gewoon het maximale uit hun premie die ze van je eisen te halen door op zaken zoals een bankpas en pinautomaten te beknibbelen. En natuurlijk data van je spy phone te vervreemden om te verkopen.

Standvastig | 30-10-18 | 06:41

Onzin, hier in het buitenland heb ik verschillende mogelijkheden zonder geld. Ik gebruik het meest de pinpas app op de telefoon. Mocht die niet werken heb je de pin pas zelf. Een anders de mobielebtaal app die betaald met je telefoonnummer. Mocht dat allemaal niet werken dan gebruik je je creditcard op de goede oude metode.

Blotus | 29-10-18 | 22:20 | 3

En al die manieren hebben elektriciteit en Internet nodig. Dat maakt dus kwetsbaar

wie zal het zeggen | 29-10-18 | 22:36

@wie zal het zeggen | 29-10-18 | 22:36 Creditcard gewoon met handmatige slip niet, jammer dat deze in Nederlandse winkels zo weinig wordt geaccepteerd.

Zwizalletju | 29-10-18 | 22:39

De handmatige slip, komt dat nog ergens voor dan? Tzal toch ergens op 1 augustus 1997 geweest zijn dat deze methode wereldwijd is afgeschaft vanwege fraudegevoeligheid.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 23:33

Leuk dat er winkels zijn waar men alleen kan pinnen, maar zij zijn verplicht om cash aan te nemen, het is immers een wettig betaalmiddel.

XverderNix | 29-10-18 | 22:19 | 4

Ze overvallen de winkels niet meer maar het volgende doelwit, dan ben jij met je pas en je code.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 23:34

medusa324 | 29-10-18 | 22:53

Dan jatten ze gewoon de winkelvoorraad. En die verkopen ze ergens op de zwarte markt (en dan bedoel ik niet die van Beverwijk).
Cash uiteraard.

Bijtendehond | 29-10-18 | 23:38

medusa324 | 29-10-18 | 22:53 | favorietblock

symptoonbestrijding. Oplossing zou niet het geld weghalen moeten zijn...

FrancisBegbie | 30-10-18 | 00:41
▼ 1 antwoord verborgen

Maximaal 100/150 euro aan cash trek ik uit de automaat per jaar. Voor collectes en eindejaars bijdragen aan de lokale kranten jongens.
De rest elektronisch als je online koopt,via Paypal, Ideal, CC, want dat ga je niet bij levering cash betalen, en via de debitcard op de smartphone of de fysieke kaart zelf.
Hoe klein het bedrag ook is, alles elektronisch, zie niet wat het probleem is.

Alle argumenten voor cash zijn voor normale gezonde Nederlanders niet van toepassing en ze houden zich zelf voor de gek want ze krijgen hun loon of uitkering niet cash en als spullen via internet gekocht worden gaat dit ook niet cash.

Als je wel zonodig aan de cash wilt maak je het jezelf alleen maar lastig, maar ik zal wel gek zijn.

Zwizalletju | 29-10-18 | 22:08 | 10

@Zwizalletju
Als iemand zegt 'even serieus', is wat vooraf ging meestal een geintje. Ik bedoelde het lijkt wel of u mijn punt ondersteunt.

LiniaalRectaal | 29-10-18 | 22:51

@LiniaalRectaal | 29-10-18 | 22:51 Zeg gewoon wat je wilt zeggen en praat normaal.

Zwizalletju | 29-10-18 | 23:07

Zwizalletju. Wat heb jij een kudt nickname.
Zal wel veel zeggen over jezelf.

RickyLaRue | 29-10-18 | 23:54
▼ 7 antwoorden verborgen

Het is zelfs verdedigbaar dat de zwarte economie grote economische crisissen voor erger verhoed heeft.
Het is in het zwarte circuit waar het geld voor boodschappen tot luxere gebruiksartikelen altijd blijft rollen.

Trans_Fimmermans | 29-10-18 | 21:59 | 2

90% van de economie in Afrika is zwart. (En dat is niet racistisch bedoeld.)
Waar baseren wij onze ontwikkelingshulp op? Juist ja, die overige 10%.

Stormageddon | 29-10-18 | 22:05

@Stormageddon
(En dat is niet racistisch bedoeld.)

Dat had je dr niet bij hoeven zetten..
Waarom is iedereen zo bang om racist genoemd te worden tegenwoordig?
Je weet toch van jezelf wel dat je t niet bent.

Tgroenekroontje | 29-10-18 | 22:35

De cashless society is de natte droom van de ECB. Eerst cashless daarna negatieve rente. En als een bank omvalt kan je ook dan nergens met je geld heen vluchten. Ow ja, dan wordt eerst nog privebezit van goud verboten. Let op mijn woorden. Hoe dan ook, ze loeren op je geld.

postmodernismisdead | 29-10-18 | 21:59 | 7

@zwartzondersuiker
Hahaha. En u vertrouwt wel in de waarde van dat Europeesche nepgeld? Zalig zijn de onwetenden en de armen der geest...

medusa324 | 29-10-18 | 23:05

@therealbraindump in Duitsland heb je dat al, daar kan de overheid 10% bij je hypotheek opnemen en dat saldo zich eigen maken zonder dat de burger er iets tegen doen kan.....

Rest In Privacy | 29-10-18 | 23:38

@jello624,
Wtf! Maar de burger moet dat wel betalen?
Duitsland loopt in veel voorop, Merkels eigen proeftuintje, voordat het over heel de EU wordt uitgerold.

kleurdoosje | 30-10-18 | 03:01
▼ 4 antwoorden verborgen

Bij ons op het gemeentekantoor hangt een mededeling dat cash betalen niet mogelijk is... ze willen geen contant geld in huis.
Nu hoeven ze niet meer bang te zijn dat er iemand komt die onder bedreiging van een mes of vuurwapen geld eist.

sociaal_econoom | 29-10-18 | 21:57 | 4

Bij ons in De Pijp komen steeds meer zaakjes (van het categorie guilt free textile and vega wereldvrede) die geen cash mee accepteren want "To reduce the carbon footprint"

Hahaha wat een emotionele virtue signalling. Hypocriet leugenachtig. Het probleem van het regressieve links, geen fatsoenlijk mens gelooft.

En Caitlyn Jenner is een man. Ook dat ziet ieder weldenkend mens. Dus niet "SHE was the American champion in the MEN's decathlon event in 1974"

Trans_Fimmermans | 29-10-18 | 22:04

@Trans_Fimmermans
Wat ik pas schokkend vind is dat Wierd Duk nu al weer terug is op Twitter. Daar gaat de geloofwaardigheid van het alleen maar vragen stellend rechts populisme!

atheïstisch stemvee | 29-10-18 | 22:11

@Atheïst? Echt waar? Man-o-man. Al moet ik erkennen dat hij mij iets te pompeus overkomt de laatste jaren (bij WNL bijvoorbeeld). Rond 2015 kon ik hem erg goed hebben. En nu is het een overvloed aan hit&runs op Twitter bij die man.

Dan liever een Doornbos. Die zit er nog middenin. Post ook frequent op twitter. Maar vanuit het veld min of meer.
Dan liever een tal goede podcasts. Met gasten van een breed politiek spectrum waarbij waar er diepzinnig over bepaalde problematiek gesproken word.

Al zal ik Wierd zeker nog serieus nemen. Mijn liefde voor hem is bekoeld.

Trans_Fimmermans | 30-10-18 | 00:20
▼ 1 antwoord verborgen

Inderdaad een flinke stroom of internet storing die een week aanhoud en je zit in a world of shit.

Lt-Kol Kilgore | 30-10-18 | 06:51

`Poll is Verlopen`
Origineel hoor.

sarcastro | 29-10-18 | 21:56 | 3

Is een bug, zegt-ie het laatste jaar al wanneer je gestemd hebt.

LiniaalRectaal | 29-10-18 | 21:58

Daar kan ik mee leven.

sarcastro | 29-10-18 | 22:12

Als je een paar keer refresht zie je ook dat de teller nog steeds oploopt.

LiniaalRectaal | 29-10-18 | 22:14

Ik betaal alles cash. Cash is king. Een klein vergeten boodschapje, of een spontaan biertje op het terras doe ik ook heus wel even contactloos met de pas als ik even geen geld in de portemonnee heb, maar verder: alle transacties a contant.
Wat dat betreft kun je het best even kijken naar hoe andere volken ermee omgaan, die hebben wat meer gezond wantrouwen in de instituties dan de gemiddelde Nederlander. Duitsers, Spanjaarden en Italianen pinnen amper. In het voormalig Oostblok ook niet. Die weten wat het is om een overheid te hebben die sjoemelt met de geldvoorraad, sjoemelt met het bankwezen.

Stormageddon | 29-10-18 | 21:56 | 4

Is logisch dat ze in Zuid Europese landen op cash vertrouwen. Voor de intrede van de euro kwam het nog wel eens voor dat de banken daar niet openden omdat het desbetreffende monopolygeld weer eens 100% in waarde was gedevalueerd. Dan heb je altijd een noodvoorraadje dollars in een ouwe sok. Maar om den spaghettivreters nou als maat der dingen te nemen...

medusa324 | 29-10-18 | 23:00

medusa324 | 29-10-18 | 23:00

Portugezen zijn geen spaghettivreters, die doen meer aan bacalhau (veel te zout, dat dan weer wel)

Bijtendehond | 29-10-18 | 23:35

EmilioEsteves | 29-10-18 | 22:43 | favorietblock

Dat soort cash is king gezeik. Als ik moet meewerken aan je BTW-fraude, wil ik ook meedelen in de buit en instant 10% korting.

FrancisBegbie | 30-10-18 | 00:44
▼ 1 antwoord verborgen

Maar in een deeleconomie is geld voor velen toch heel niet van belang? Onnodige ophef dit. *lalalaaa*

Rest In Privacy | 29-10-18 | 21:55

Kent u nog van de gulden?
2,2% omwisselkoers met 10% bedrog. (Is 2,42 %)
Met een jaarlijkse inflatie van 2% (maal 18 jaar is 36%) (zeg maar een derde, van 2,42% is 3,2 ish omwisselkoers.
We worden genaaid waar we bijstaan.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 21:52 | 22

@ LiniaalRectaal | 29-10-18 | 23:20
@ Kia
psychonautwiki.org/wiki/Main_Page
En wat pijnmedicatie betreft zit ik aan de max. Ik wil geen zwaardere, om dat ik dan teveel gejorist wordtdt.
:)

Rest In Privacy | 29-10-18 | 23:26

@ Kuifje-in-Afrika | 29-10-18 | 23:13
Ik vermoed dat Afrika binnenkort wordt opgenomen op de virale ziekten afdeling in het lokale ziekenhuis. Dan heb je tijd genoeg voor onze date. Je weet het land ende provincie al. Ik stel voor parkeerplaats aan de A58.
:)

Rest In Privacy | 29-10-18 | 23:31

@Ce ca,
Lecithine, herstelt zenuwbanen, herstelt myeline.
Pijnbestrijding: 174 hertz pure tone op YT.
285 hertz erachteraan voor herstel van organen/ lichaam.

kleurdoosje | 30-10-18 | 02:46
▼ 19 antwoorden verborgen

Meegemaakt in de Marqt Adam. Alleen pinnen. Rijtje van 8 personen. Storing. Alle UvA gesubsidieerden hadden geen cash. Ik wel, TUDelft, achterste in de rij. Gepast betaald. Verbaasde blikken. Moesten hun veel te dure producten terug geven. Lekker stokbroodje gegeten op weg naar Christie's waar ene Alexander Pechtold zou spreken over het verzamelen van kunst. (Kan overigens mijn 500tjes nergens kwijt).

Musset | 29-10-18 | 21:51 | 8

Ga jij naar Marqt? Tsss....

Bigi Bana Boy | 29-10-18 | 23:16

@Musset
Dealers, autohandelaars en juweliers weten wel raad met 500tjes.

LiniaalRectaal | 29-10-18 | 23:19

@Musset,
Vuurtorentjes? Of Euro's?
Ik had ooit een paar Vuurtorentjes en daar zat duidelijk verschil in de details, ik vermoed dat er vervalsingen tussen zaten. Uitgegeven in een winkel, wat moet je anders, naar een bank brengen dan kom je met lege handen eruit.
500tjes in Euro kan je toch wel bij een bank wisselen? Met guldens kon dat ook heel lang nog.
Ben ineens benieuwd of mijn moeder haar zwart geld aan guldens destijds op tijd heeft weten in te wisselen voor Euro's.

kleurdoosje | 30-10-18 | 02:34
▼ 5 antwoorden verborgen

Poll geplaatst om 21:00 uur - 21:40 poll gesloten - gaat goed zo.....

Muchnadt | 29-10-18 | 21:43 | 1

Mwah die stond er al wel eerder hoor, aan de rechterkant van de bladzijde.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 21:45

Volledig cashloze betaling klinkt als een kwetsbaar scenario. Verder haalt volledige automatisering van de maatschappij voor mij overal de sjeu van af (in dit geval: geen knisperend biljet of klinkende munt meer en dankzij de zelfscan straks ook geen vertrouwde gezichten meer achter de kassa). Maar ja, dat is natuurlijk een emo-argument dat door automatiseerders rechtstreeks van tafel wordt geveegd.

MickeyGouda | 29-10-18 | 21:41 | 9

Kuifje, als je 37 vrouwen tegelijk datet, kom je niet meer geloofwaardig over. Dan kan je beter een luier dragen dan een mondkapje.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 22:14

@Kuifje

Een ouwe romanticus in een nieuw jasje.

*blozen doet*

MickeyGouda | 29-10-18 | 22:18

We houden contact, Mickey.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 23:05
▼ 6 antwoorden verborgen

Oh, was dat muziek? Altijd in de war? Dan moet je sommige dingen heel anders gaan doen. Hmmm... ik luister graag klassieke muziek. En soms een beetje alternatieve rock. Klassiek meisje met recalcitrante trekjes.

Rest In Privacy | 30-10-18 | 00:21

Ik zal bij nachtmerries aan je denken!
Truste.

Rest In Privacy | 30-10-18 | 00:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Een bedrijf zal gek zijn om geen cash te accepteren, gaat niet gebeuren. Njet.

Dr. Blechtrummel | 29-10-18 | 21:36 | 7

Nee, ik werk niet in de Route 66.

VanBukkem | 29-10-18 | 22:19

Cash blijft, ook bij de super om de hoek.

Dr. Blechtrummel | 29-10-18 | 22:26

Die bestaat al een jaar of 20 niet meer, Kuifmans.

Graaisnaaiert | 29-10-18 | 22:41
▼ 4 antwoorden verborgen

Zoals Jerry Springer ooit heeft ondervonden, hoeren betaal je cash en niet met een check.

Osdorpertje | 29-10-18 | 21:31

Eerlijk gezegd ben ik een nepfan ik heb een seizoenskaart bij fox.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 21:27 | 3

Als antwoord op Kuifje.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 21:28

En die betaal je niet cash -:)

Rest In Privacy | 29-10-18 | 21:31

En dan hebben we het nog niet over bitcoins.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 22:25

Als klein bedrijfje prefereer ik cash om diverse redenen, eentje daarvan is dat ik 2% provisie per transactie betaal aan iZettle voor het gebruik van hun pinapparaatje, je kan dus pinnen bij mij maar betaald daar dan dus gewoon die 2% provisie over, waarom zou ik die moeten betalen, bovendien wordt de consument er op die manier op gewezen dat dat pinnen helemaal niet gratis is.

zwellevertje | 29-10-18 | 21:27

Elektronisch betalingsverkeer is gewoon de bank, en de in het verlengde daarvan de belastingdienst, laten meekijken in je portemonnee. En dat moeten we gewoon niet willen met zijn allen.
Doe mij het ouderwetse loonzakje maar weer terug.

VanBukkem | 29-10-18 | 21:27 | 10

Kuifje-in-Afrika | 29-10-18 | 23:00

SOA opgelopen?

Bijtendehond | 29-10-18 | 23:28

@ Bijtendehond | 29-10-18 | 23:28
Ik vermoed een overdaad aan zand.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 23:34
▼ 7 antwoorden verborgen

Ik snap dat wel dat DNB zich zorgen maakt; hoe moet je anders aan je pleziertjes komen zonder dat moeder de vrouw het kan terugvinden op de bankafschriften? ;)

Rest In Privacy | 29-10-18 | 21:25 | 1

Chipknip introduceren. Oh nee wacht...

de Voorzittert | 29-10-18 | 21:27

Lekker dit. Eerst 100 miljoen miljard aan subsidie ontvangen zodat je spotjes op teevee kan maken dat je overal moet pinnen en dan nu huilie huilie doen. Wederom het bewijs dat ons land bestuurt wordt door mensen uit het land van down!

Henk P | 29-10-18 | 21:23 | 1

De Directeur Cash van DNB bestuurt dit land niet.

de Voorzittert | 29-10-18 | 21:26

Ik doe alle betalingen met de bankpas.
Op één uitzondering: als ik de stad in ga en besluit om alleen maar even te kijken wat er aan vleeswaren uitgestald is in de vitrines op de Wallen en er zit een mals biefstukje tussen dan kan ik niet daar pinnen. Dus zal ik toch even naar de Nieuwmarkt moeten om geld uit de muur te trekken bij de Rabobank.

leo de pejo | 29-10-18 | 21:21 | 2

Oh, u is schrijver?

sarcastro | 29-10-18 | 22:05

Oh, u is huisarts?

kleurdoosje | 30-10-18 | 02:19

Dat zouden de overheid (lees: belastingdienst) en de banken wel willen, dat we allemaal alleen nog maar elektronisch betalen. Ik doe er niet aan mee.
Hee, bij de Appie Happie ga ik altijd voor de contant geld-kassa. Ook al is de rij daar tien keer zo lang als bij de pinkassa.
Zouden jullie ook moeten doen.

VanBukkem | 29-10-18 | 21:21 | 7

En daarom houden we allemaal een beetje van je.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 22:02

*bloost*

VanBukkem | 29-10-18 | 22:04

@VanBukkem,
Ja dat doe ik ook vaak, geld pinnen en dan boodschappen doen. Bij de Appie heb ik een bonuskaart: maar niet op naam, anders registreren ze nog alles: welke boodschappen je koopt en wanneer.
Ik hoorde een aantal jaren geleden dat iemand was nageplozen door een uitkeringsinstantie via de Albert Heyn bonuskaart-op-naam. Die persoon had zo vaak oa biefstukken gekocht dat met haar inkomen niet mogelijk was. Zo is die persoon betrapt op zwart werken. Maar dat dat Albert Heyn filiaal zich daaarvoor leende vond ik erg ver gaan. Sindsdien heb ik een anonieme bonuskaart en tezamen met contant betalen voelt het toch wat vrijer, niet dat ik zwart bijverdien, maar toch. Als ik dan pin dan zou ik de bonuskaart eigenlijk niet moeten gebruiken, want zo'n ding heeft een streepjescode en op de bon staat mijn bankpas, dus dan ben ik te traceren.
Wat was dat toch veel makkelijker en zorgelozer vroeger in de jaren '60/'70: ontzettend veel persoonlijke vrijheden, heerlijk.
Het gaat duidelijk een heel verkeerde kant uit voor de burgers van de EU. Gatver!

kleurdoosje | 30-10-18 | 02:16
▼ 4 antwoorden verborgen

Geen cash meer? Dan zoeken we toch een ander ruilmiddel dat een bepaalde waarde vertegenwoordigt? Die euro is ook maar helikoptergeld.

atheïstisch stemvee | 29-10-18 | 21:19 | 2

het introduceren van alternatieve valuta is een uitstekende manier om de overheid hondsdol te krijgen, die dalen vervolgens op je neer met de kracht van 10.000 zonnen.

sarcastro | 29-10-18 | 22:03

10.000 zonnen? Mooi! Kan wel een teint gebruiken is in dit doorgedraaide sjw shithole.

atheïstisch stemvee | 29-10-18 | 22:16

Veel cash is inktzwart... Niets mis mee en dat weet DNB ook. Nederland draait voor een aardig deel op zwart geld.

Ommezwaai | 29-10-18 | 21:18 | 3

Zolang het maar niet op een bankrekening in Luxemburg of de Kaaimaneilanden is er helemaal niks mis met zwart geld. Zwart geld is gewoon eerlijk verdiend geld dat buiten de klauwen van de roverheid blijft.

VanBukkem | 29-10-18 | 21:32

Eens VanBukkem.

Muuke | 30-10-18 | 00:50

Beetje kortzichtig VanBukkem

Ben Hetzat | 30-10-18 | 09:48

Contant is fijn voor de privacy en het helpt je ook met je bezopen kop beseffen dat je kluiten echt op zijn. Maar let op mijn woorden, contant gaat uitgefaseerd worden. Want de de DNB gaat er helemaal niet over. De EU wil totale controle, dus gaat contant er Europees geregeld uit.

BlowingBubbles | 29-10-18 | 21:18 | 5

Ja, zwaaien mag naar iedereen!
*vrolijk verder zwaait*

Rest In Privacy | 29-10-18 | 23:21

Maar daten niet? Moralistje.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 23:25

Van mij wel hoor, opportunistje. Ik zei alleen dat het dan bepaalde factoren verliest. ;-) Slaap lekker!

Rest In Privacy | 29-10-18 | 23:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Soms is cash handig, maar het gemak van pinnen is voor ondergetekende onovertroffen

Rest In Privacy | 29-10-18 | 21:16 | 7

@Kuifje-in-Afrika | 29-10-18 | 21:20
Ik wel ja.
Auto's betaal ik ook het liefst cash.

VanBukkem | 29-10-18 | 21:44

Koop jij je auto's in een woonwagenkamp aan de Peizerweg, Van Bukkem ?

Rest In Privacy | 29-10-18 | 21:51

Had gekund, waarde Kuifje, had gekund. ;) Wat sommige dingen betreft zitten die kampers en ik best op een lijn. Maar nee. Ik zoek de auto die ik wil hebben op op internet, en die haal ik dan op.

VanBukkem | 29-10-18 | 21:55
▼ 4 antwoorden verborgen

Als het uitbannen van cash betekent dat we geen seniele bejaarden meer aan de kassa hebben die, als álle boodschappen zijn gescand, in een veel te grote tas moeten zoeken naar hun "beursje" en er minimaal 8 minuten over doen om al het kleingeld op hun hand uit te tellen, dan ben ik VOOR.

Kameroudste | 29-10-18 | 21:15 | 5

Kameroudste / wat meer respect zou je sieren. Eens komt de dag dat jezelf oud bent en de dertig plussers van dan wat nieuws hebben bedacht. Denk daar maar eens aan als je wel acht minuten miet wachten.

Muuke | 30-10-18 | 00:55

Miet=moet.

Muuke | 30-10-18 | 00:56

Moeten ze dat Europese kutgeld eens verbeteren. Met een beetje weinig licht is het verschil tussen 10 en 20 cent nauwelijks te zien en met nog wat minder (in de bar of zo) is zelfs 1 en 2 euro nauwelijks te onderscheiden. Ik weet niet van welk bouwjaar jij bent maar met de gulden muntjes kon je je onmogelijk vergissen.

Ben Hetzat | 30-10-18 | 09:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik kannie kiezen uit de pol. Een pot honing of oploskoffie kan zo maar meer waard zijn morgen.

horsteknots | 29-10-18 | 21:12 | 3

Wat dacht je van wapens? Daarmee kun je gratis 'winkelen'.

LiniaalRectaal | 29-10-18 | 21:14

LiniaalRectaal , U verkoopt?

horsteknots | 29-10-18 | 21:24

Als de pleuris uitbreekt, zijn de regels gebonden aan uw wapenverlof ook niet meer te handhaven.

LiniaalRectaal | 29-10-18 | 21:29

De Directeur Cash hahahaha. Die zit eigenhandig persberichten te tikken ten faveure van zijn eigen baan.
.
Alle horeca, nachtwinkels, tankstations etc. zouden enkel zonder cash moeten werken. Veiligheid boven cash-wet.

de Voorzittert | 29-10-18 | 21:12 | 3

Probleem: criminaliteit
Oplossing: burgers dwingen met plastic te betalen

Wat klopt hier niet?

kapotte_stofzuiger | 29-10-18 | 21:14

Sowieso onzin, net alsof criminelen maar gewoon een baan nemen als er geen cash meer te jatten valt. Het lijkt mij waarschijnlijker dat ze dan gaan escaleren, ondernemers gijzelen, martelen tot ze de pincode afstaan, dat idee.

sarcastro | 29-10-18 | 22:01

sarcastro | 29-10-18 | 22:01
Voorzittert is volgens mij sarcastisch. Veiligheid houdt ook in dat je naast jouw leven ook jouw eigendommen moet kunnen waarborgen. De oplossing is niet het afschaffen van cash maar het bevorderen van weerbaarheid.

RA | 30-10-18 | 02:43

Weekend, wezen stappen in Haarlem, terug met trein en dan geen bak koffie met cash kunnen kopen...

paost712 | 29-10-18 | 21:10

Cash is king!

benjeallanggek | 29-10-18 | 21:10 | 6

Lake Placid Blues.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 21:34

@Keyboardspeler
Mooie tijd!

benjeallanggek | 29-10-18 | 21:39

@benjeallanggek Zeker mooie tijd eind jaren 60 en 70 qua muziek..... teveel om op te noemen.

Keyboardspeler | 29-10-18 | 23:13
▼ 3 antwoorden verborgen

Zolang je niet overal met Amex kan betalen, blijft cash de alternatieve king.

kapotte_stofzuiger | 29-10-18 | 21:08 | 4

Heerlijk, tanken en dan de punten sparen (en nog steeds zegeltjes voor handdoeken krijgen)

kapotte_stofzuiger | 29-10-18 | 21:13

En wat heb je ooit van die zegels gedaan? Ik zal het je vertellen: bestek, handdoeken en allerlei vage tupperware die nu stof staan te verzamelen in de kast.

Want die Franse kasten zijn stoffig, ivm bricolage!

Nacho_Vidal | 29-10-18 | 21:16
▼ 1 antwoord verborgen

De DNB en ook de belastingdienst weet dat vanaf 40 procent de economie kwetsbaar wordt , geen zwart geld geen economie.

Ghibli | 29-10-18 | 21:07

Wel grappig; Vorige week weekje IJsland... Nul keer IJslands geld in mijn handen gehad. Alles met kaart gedaan.

Super handig.

Nacho_Vidal | 29-10-18 | 21:05 | 2

Welke muntsoort hebben ze in Reykjavik?

Rest In Privacy | 29-10-18 | 21:08

Kwetsbaar voor negatieve rente ja.

LiniaalRectaal | 29-10-18 | 21:04

Ik betaal enkel in natura

Harry Turtle | 29-10-18 | 21:04 | 2

Viezerik

Bijtendehond | 29-10-18 | 23:22

Dan heb je nog nooit onze cassieres gezien. Gehele.

Muuke | 30-10-18 | 01:01

Giraal maakt kwetsbaar. Als men erin slaagt om in een land het bankverkeer stil te leggen breekt de pleuris uit en kun je met de armpjes over elkaar toekijken hoe de bevolking elkaar afmaakt.

DrumPiet | 29-10-18 | 21:03 | 8

Nee hoor,

Dan gaan de geldwagens weer wat vaker op en neer.
De mocromafia ook, maar dat is collateral damage.

Bijtendehond | 29-10-18 | 23:22

Kuifje, kuifje: wat ben je in de war.
Links staat voor agressie (AFA) en rechts heeft niet het monopolie op framen. Integendeel.

Maytheforcebewithyou | 29-10-18 | 23:26

Lol kuifje... "professor" Stapel zoals in Professor Plagiaat? De lul. Een beetje fakenewsen voordat fakenewsen een ding werd.

PresidenteDeConjovia | 30-10-18 | 07:36
▼ 5 antwoorden verborgen

Wu Tang Clan ain’t nuthin’ to fuck with!

Nacho_Vidal | 29-10-18 | 21:03 | 5

Geef mij maar de Beastie Boys!

overVecht | 29-10-18 | 21:08

Jij krijgt helemaal niks!

Nacho_Vidal | 29-10-18 | 21:10

Tearz is een lekker nummer van de Wu-Tang Clan.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 21:28
▼ 2 antwoorden verborgen

China is al voor een groot deel cashloos en men betaalt kleine zaken via QR codes met een mobiele telefoon. Dat gaat prima en als dat al in een stad die meer inwoners heeft dan heel Nederland, vraag ik mij af waar die pabiekzaaierij nu weer voor nodig is.

devil13 | 29-10-18 | 21:03 | 13

@keestelpro,
Ze testte haar werkster door een duizendje op de trap te leggen, na enkele keren was Truus het zat en zei: 'Nog een keer en ik kom niet meer!'
Ze was uiterst tevreden over Truus. :-)

kleurdoosje | 30-10-18 | 09:23

In 2010 al in Tanzania. Ook gewoon personen onderling . Wij wachten er nog steeds op?? Duitsland is nog erger, daar kun je in de meeste winkels alleen cash betalen.

Ben Hetzat | 30-10-18 | 09:34

Wanneer komt het boek uit over uw oma kleurdoosje?
Dat wordt een bestseller! :-)

keestelpro | 30-10-18 | 22:51
▼ 10 antwoorden verborgen

Ik wil mijn Kroontje graag cash betalen in Vreemde Valuta. Maar wat zijn daartoe de mogelijkheden? Graag meer concrete info.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 21:03 | 2

Muntgeld indien mogelijk.

de_lamme_de_blinde | 29-10-18 | 21:24

In Venezuelaanse bolivars. Dan lijkt het in elk geval veel.

Ik vond Italiaanse liras ook altijd leuk. Daar was ik tenminste miljonair.

Bijtendehond | 29-10-18 | 23:21

Mij krijgen ze niet. Ik doe mijn transacties met goud.

Lentehaas | 29-10-18 | 21:02 | 3

Goud is het nieuwe zilver.

Rest In Privacy | 29-10-18 | 21:03

Peter Schiff doet dat ook, hij heeft een Mastercard Gold. Een creditcard gemaakt van goud...
youtu.be/BjqzyqRz_Mc

Zwezerik | 29-10-18 | 21:10

Met minder als de American Express Centurion neem ik geen genoegen.

Dutch_Holland | 30-10-18 | 11:04

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl