Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ingrid van Engelshoven (D66, barbaar): 'Studeren gaat ook om persoonlijke ontwikkeling'

Helder. 

Zucht. Fuck. Zielloos consultantskechje Ingrid van Engelshoven heeft in haar studie duidelijk te weinig ontwikkeling gehad, anders was ze niet in permanent managersjargon brabbelend D66-jokertje geworden. Nu knijpt ze studenten af met neoliberale leenstelsels, prestatiedrukjes, eindeloos veel administratieve last voor het onderwijzend personeel en een stortvloed van goedbetalende internationals. In drie jaar door een administratieve hel rennen, dat is wat de studentjes moeten. hoogwaardig kleinschalig onderwijs in de mooie dingen van het leven (gekke talen, fundamenteel onderzoek) wordt juist allemaal kapot gemaakt ten faveure van treurge massastudies als psychologie en bedrijfskunde, liefst nog in het Engels ook. Het is dus hoogst hypocriet en totaal kudt als Van Engelshoven nu zegt dat studeren meer is dan alleen maar formuliertjes invullen voor de neoliberale bruineschoenenconsultants. Wie heeft er ooit bedacht om die sneue managers van D66 een onderwijspartij te vinden? 

Social

Reaguursels

Inloggen

Het geraaskal hier dat school of universiteit alleen om kennisoverdracht zou gaan is stuitend.

ristretto | 26-10-18 | 14:22

Ik mag niet stemmen voor de eerste kamer (prov. verkiezingen), want ik woon in Frankrijk: lekker democratisch!

pollie4 | 26-10-18 | 14:13

Mevrouw van Engelshoven, van iemand die echt wel iets van het onderwijs weet:
studeren is stampen, stampen, stampen.
Kom ik bij de eerste hulp, met een gapend gat in mijn been. Gaat de dokter over zijn persoonlijke ontwikkeling praten. Nee, beste man/vrouw: been dichtmaken, hechten.

pollie4 | 26-10-18 | 14:10

Verbaast mij dan weer dat Elles een diploma heeft gekregen en studeren mag met die belabberde taalbeheersing.
Laat onverlet dat Van Engelshoven (lees haar CV), bevestigd door haar uitspraken over het pay gap tussen man en vrouw, niet als minister benoemd had moeten worden.
En d66 als onderwijspartij is een mantra, als je het maar vaak genoeg herhaalt gaan mensen het vanzelf geloven dat leert de geschiedenis wel en zegt iets over de mens.

bwanabanjo | 26-10-18 | 13:13

@Eenzame Schizofreen :
aparte naam want een schizofreen is per definitie nooit alleen

mickey99999 | 26-10-18 | 13:07

Hebben wij geen eeuwige studenten. Alexander Pola en zijn maten van tv, geweldige tijden waren dat.

Cocorico | 26-10-18 | 12:16

Weer een D66'er die op een plaats zit waar ze niet hoort te zitten. Leuk als je jezelf onderwijs partij noemt maar dat wil niet zeggen dat je dan ook alle ins en outs kent. En deze dame blijkt er niet veel verstand van te hebben . Zoals een standaard D66'er is het ego groter dan de kennis en doe je dit soort voorstellen. Beetje ruzie in de tent is altijd leuk alleen jammer dat het zo bloot geeft dat we een paar (D66) ministers hebben die te dom zijn om te poepen.

Toetsiemonster | 26-10-18 | 08:43

''Wie heeft er ooit bedacht om die sneue managers van D66 een onderwijspartij te vinden?''
De term ''D66 onderwijspartij'' heeft Alexander Pechtold heel slim naar zich toe getrokken.
Pechtold riep altijd in de Tweede Kamer: ''meer geld voor onderwijs, meer geld voor onderwijs''
Hierdoor zijn in de afgelopen 10 jaar veel leraren, onderwijzers en studenten op D66 gaan stemmen - begrijpelijk als D66 dit constant roept.

D66 is een partij van leerkrachten en ambtenaren.
Zodra zij aan de macht zijn - willen ze alles ambtelijk en punctueel regelen.
Ze komen met wetgeving (bijvoorbeeld bij milieu) waar niemand raad mee weet... met veel regelgeving en ambtelijke rompslomp.

sociaal_econoom | 26-10-18 | 02:36 | 3

66 was ooit een partij die de democratie hier wilde versterken. De complete ironie is dat ze inmiddels de partij zijn geworden die de democratie verder afbreekt en openlijk predict voor een technocratie. Dat veel mensen deze draai hebben gemist is nog het meest wonderbaarlijk. Toch een prestatie van formaat van Alexander Penthouse.

O2Neutraal | 26-10-18 | 08:31

Klopt zolang de 100.000 beleidsmedewerkers rapportjes kunnen maken die gelezen moeten worden door 20.000 managers zit het wel goed volgens D666

Jacktheflipper | 26-10-18 | 10:13

Alles om maar aan stemmen te winnen (aangezien D66 veel rode vinkjes zal gaan verliezen na het aantreden van Rob Jetten), en dit keer zijn de pijlen gericht op studenten.

JackStick | 25-10-18 | 22:07 | 3

Het elitaire fascisme druipt er weer van af.

Pelforth | 25-10-18 | 22:26

vergeet de held Jasser niet!

Trumme | 26-10-18 | 01:21

Betwijfel of studenten op Rob Jetten zullen gaan stemmen.
Veel studenten tussen de 25 en 35 hebben het niet breed en kunnen nauwelijks hun eigen kont krabben.
Zij zijn stinkend jaloers op Rob Jetten... deze jongen komt net van school en heeft een hoge functie bij D66 met een prima salaris en een leuke vrijstaande woning in Ubbergen.
Denk niet dat studenten en leraren op Rob Jetten zullen gaan stemmen.

sociaal_econoom | 26-10-18 | 02:17

einStina | 25-10-18 | 21:03
"Ik zou soms wel graag willen kijken in de tijd dat jullie jong(er) waren, of het toen echt zoveel makkelijker was, of dat de gewone huidige student nu inderdaad een 'mietje' is. Maar ik vermoed dat tijdreizen er niet in zit voor me, dus ik zal het met jullie verhalen moeten doen. ;-)"
---
Wat ik mij herinner is dat tot in de zeventiger jaren slechts een kleine minderheid voltijds kon studeren. Dit, ondanks dat dat toen veel minder duur was dan nu. De meesten die vooruit wilden moesten toen twee tot drie keer per week, na een volledige werkdag en met de fiets, door weer en wind, naar avondscholen. En ook weleens twee avonden per week, meer dan 100 kilometer met de trein.

WirMachenMusik | 25-10-18 | 22:03 | 3

Dank voor uw reactie.
Volgens mij is het langstuderen iets uit de de jaren 80/90 toen de economie hoog was. In de jaren 70 was alles minder rijk... maar die zijn er ook gekomen. Zoals u. En bepaalde concepten blijven toch terugkomen, zij het in kleinere aantallen.

einStina | 26-10-18 | 00:29

Studeren was toen nog echt studeren (WO).
Als je een HBO opleiding volgde, ging je toen gewoon van de eerste naar de tweede klas en haalde je niet je "P".
En het laatste jaar heette je examenjaar; je was dan niet "aan het afstuderen".

In 1978 startte je bijv. op je 18e met fulltime werken en haalde daarnaast nog één of twee HBO diploma's, inderdaad in je eigen vrije tijd en alles (eerst) zelf betaald.
Persoonlijk ontwikkelen deed je al werkende (en lerende dus), zodat je 10 jaar later een gigantische voorsprong in je loopbaan had op leeftijdsgenoten die toen pas de arbeidsmarkt op kwamen.
En die voorsprong was niet makkelijk in te halen, want WO en 'al tegen de dertig' wil men andere prestaties zien dan van een 18-jarige MBO-er die serieus en goed werkt en die men graag kansen gunt.... (en zo werkt het nog steeds).

Wering | 26-10-18 | 02:46

@wering hmm dat sluit aan bij WMMusik.
Dat is nog steeds zo, van die voorsprong in werk als je werkt en daarnaast studeert. Maar tegenwoordig is dat wel heel duur en mensen vinden het maar raar. Studeren op je 18e hoort en zonder diploma nemen ze je bijna niet aan. Het is echt een uitzonderingssituatie geworden.

einStina | 26-10-18 | 07:49

Nou, kinders. Als jullie dan maatschappelijk compleet falen, kun je altijd een moestuintje beginnen.

Sans Comique | 25-10-18 | 20:37 | 2

Lol. Een machtig mooie bezigheid is dat!

knutsel_ | 25-10-18 | 20:39

Knutsel, mooi misschine, alleen zit je dan de hele zomer tot kotsen toe sperziebonen te knagen.
En dinsdag as. zie je de hele vruchtbare bodem wegspoelen.

EEnzame SchizofrEEN | 25-10-18 | 20:55

Ja ja, zo denken die linkse mensen.
Het was Job Cohen die al zie: door teleurstellingen en tegenslagen wordt men academisch gevormd.
Als staats onderwijs heeft ie flink zijn best gedaan om daar beleid op te voeren.
En de UvA wist het prima uit te voeren.
Goed gelukt, mag men wel stellen.
Nu ben ik niet slecht terecht gekomen, maar toch had ik liever echt iets geleerd.

Rommelende Onderbuik | 25-10-18 | 20:37 | 2

in jouw tijd waren er vast geen knuffelpuppies op de UvA. Veel gemist.

Glasgow Argus | 25-10-18 | 20:47

Knuffelpuppies? Nee, niet gezien. Wat wel opviel was het erfgoed van de jaren '60. Verstokt linkse hippies- docenten en hoogleraren vooral bij de alfa- en gamma-studies. Ook daar hoefje je niet echt iets wetenschappelijks te doen, gewoon wat marxistische stellingen en neo-communistische platitudes op het examenformulier kalken was prima.
Kritische geesten werden niet gewaardeerd.

Rommelende Onderbuik | 26-10-18 | 08:58

Mw van Engelshoven heeft niet door wat de kernactviteit van de instellingen voor "hoger" onderwijs is.

simpel gezegd heeft het niks met onderwijs te maken, maar alles met de ontwikkeling en expoitatie van onroerend goed. Net als bij hotels gaat het om bezettingsgraden, niet met een ideeel doel als ontwikkeling, kennisvergaring en elevatie.

het "hoger" onderwijs is gek op buitenlandse studenten, die naast de bezettingsgraad van de collegezalen ook dure "student hotels" bezetten a raison van 500 euro per week.

Ingrid van Engelshoven heeft werkelijk geen idee. Zie ook haar opmerkingen over "studenten" aan het MBO en het voorstel van dwaallicht Zinhi Ozdil over titutaluur voor de MBO' ers. Het volgende voorstel is dat de "studenten" zelf hun cijferlijst mogen invullen. Uiteraard na betaling van collegegeld, want dat is nodig voor de financiering van het onroerendgoedcarroussel.

Glasgow Argus | 25-10-18 | 20:31 | 1

Helaas heeft u daar een heel scherp punt.

einStina | 25-10-18 | 20:48

Studenten moeten niet zo zeiken. Wees blij dat je kan studeren. En nou aan het werk en opsodemieteren van GS.

TheBigKirth | 25-10-18 | 20:27

Ik ben blij dat ik nog gewoon heb kunnen langstuderen. Zoals het heurt.

Gualtiero | 25-10-18 | 20:22 | 4

Als jullie het leven van een gemiddelde huidige student, met studiefinanciering/ thuiswonen/ meebetalende ouders/ tutorbegeleiding al zwaar vinden... ik vind ze geluksvogels! Ik heb sinds mijn 18e verjaardag altijd alles volkomen zelf moeten regelen. Werken, mezelf persoonlijk ontwikkelen, vrijwilligerswerk + portfolio om beter werk te krijgen, mantelzorg waar nodig en dan met de eigen centjes in de avonduren studeren, en dat allemaal terwijl chronisch ziek. Het leven is hard, en ergens komen gaat niet vanzelf, maar dat heb ik ervoor over. Ik zou soms wel graag willen kijken in de tijd dat jullie jong(er) waren, of het toen echt zoveel makkelijker was, of dat de gewone huidige student nu inderdaad een 'mietje' is. Maar ik vermoed dat tijdreizen er niet in zit voor me, dus ik zal het met jullie verhalen moeten doen. ;-)

einStina | 25-10-18 | 21:03

@Berbaar
Aangezien u kinderen hebt, vermoed ik dat u van nog een generatie voor mij bent. Toen was het helemaal mooi.

@einStina
Zo oud ben ik nog niet hoor! Maar wellicht heb ik makkelijk praten, heb het een stuk makkelijker gehad dan een hoop studiegenoten. Wel altijd netjes een bijbaantje gehad en vrijwilligerswerk gedaan om aan m'n CV te werken. Nooit lui geweest.

Gualtiero | 26-10-18 | 00:00

@Gualtiero dan zou je idd niet ver boven mij moeten zitten wb chronologie. Sorry als ik je beledigd heb. ;-)

Kwam door de term langstuderen en idd die opgevoerde kinderen. Ik heb me altijd afgevraagd hoe dat langstuderen zat: was dat een enkeling of standaard en was het door feesten of nevenactiviteiten? Als het toen echt zo makkelijk was, is het een beetje flauw van ze om de nieuwe generatie volledig als sneeuwvlokjes weg te zetten namelijk. Ghehe.

einStina | 26-10-18 | 00:22
▼ 1 antwoord verborgen

En vergeet niet, bij het Duitsche Bildungsideaal hoort ook de ontwikkeling van andere dan de verstandelijke vermogen. Schoonheid waarnemen en zelf mooie dingen leren maken.
Ik heb daar mijn nick aan te danken omdat ik nog vaak moet denken aan: "Wir spielen hier keine Noten, wir machen Musik"

WirMachenMusik | 25-10-18 | 20:03 | 1

Chapeau!

duh! | 25-10-18 | 23:08

Wie zich hier over opwind moet Folia eens checken. Jordan Peterson komt woensdag naar de Uva, en SJW-Nederland staat op haar achterste hoeven.
Magniet!, verboten!, ze eisen een tegenspreker op podium.

Nederlandse studenten... Je zou ze bijna een 'fris-vrolijke' oorlog toewensen.

Abject | 25-10-18 | 20:00 | 4

Geschreven door ' een gastredacteur'. Had die student (m/v/x) ballen gehad (dus v/x?) dan had er gewoon de naam gestaan.

EEnzame SchizofrEEN | 25-10-18 | 20:54

Komt Hij Zelf naar osn land? Zal het die dag wel rustig zijn hier...

Beste_Landgenoten | 25-10-18 | 21:31

Denk dat je het de studenten niet echt kunt aanwrijven, als je het mij vraagt krijgen ze niet meer te zien dan het verantwoorde wereldbeeld. En misschien geldt dat ook voor een hoop van de nieuwe docenten.

Best jammer trouwens dat er geen studierichtingen achter de namen staan (op een na dan). Ben benieuwd.

nikolaos | 25-10-18 | 22:35
▼ 1 antwoord verborgen

De discussie dat studenten het te zwaar hebben is zo overrated. Je krijgt als student gratis geld dus gratis zuipen, hetgeen toch de belangrijkste activiteit is van knor tot koorbal. Daarnaast kan je meerdere malen je tentamen herkansen en met een paar uurtjes er naast werken, ben je helemaal het baasje. Helaas zorgt de betuttelende maatschappij van vandaag ervoor dat je er als student niet meer bij hoort als je een burn out hebt gehad, minimaal een jaar depressief thuis hebt gezeten als je een keer een verkeerde keuze qua studie heb gemaakt of voortijdig afhaakt omdat de studie “niet uitdagend genoeg is”, zonder de gevolgen daar van onder ogen te zien.

De Pilsvogel | 25-10-18 | 19:57 | 1

"gratis geld" bestaat niet. Rente wel.

TeeJee | 25-10-18 | 20:14

Gaan we weer, nog zo een warhoofd op deze post. Ik hoorde haar raaskallen vanmiddag over de minder geprivilegieerde kinderen die als eerste in de familie gaan studeren, ze pleitte bijna voor een soort crèche voor de zielige schaapjes.
Een waardeloze onvolwassen minister, wel logisch als je D66er bent!

lanexx | 25-10-18 | 19:50

Gelukkig komen er veel mensen met een afgeronde studie naar Nederland.
Kan onze jeugd zich bezig houden met "persoonlijke ontwikkelingen". Tijd zat...

Is dit nog nieuws? | 25-10-18 | 19:49

In de tijd die anderen verprutsten door te 'studeren' heb ik benut om te leren.

keestelpro | 25-10-18 | 19:46

Studeren gaat om een vak te leren.
Je zelf persoonlijk ontwikkelen doe je door in het dagelijks leven met andere mensen om te gaan. Als je dat op school moet leren is er iets ernstig mis met je.

Osdorpertje | 25-10-18 | 19:45 | 3

Precies en dat zegt dus heel veel over Ingrid v. E.
Haar persoonlijk is enkel nog wat ze geleerd heeft op school.

keestelpro | 25-10-18 | 19:48

Persoonlijke ontwikkeling vindt zeker ook tijdens de studie plaats alleen is dat aan de student zelf. Dit moet vooral niet opgelegd worden.

BozePaarseMan | 25-10-18 | 19:53

Da's ook weer niet helemaal waar. Studeren gaat om academische -wetenschappelijke- vorming.
Vakken leert u op het (V)MBO of HBO.
Alleen begrijpt 99% van politiek-deugend Nederland niet wat wetenschap is. Die denken dat het al heel wat is als je een keertje of twee het geraaskal van een Gloria Wekker aanhoort.

Rommelende Onderbuik | 25-10-18 | 20:47

'Hoogopgeleid' is al lang niet meer onderscheidend. De kwaliteit van Nederlandse onderwijsinstellingen loopt al jaren terug op de internationale ranglijst... want er moeten er meer, meer, meer mensen studeren: groepen worden groter, aantal studiesoorten duidt ongezond uit, uitleg wordt slechter, toetsen worden makkelijker, overal wordt in groepjes gewerkt en beoordeeld. Tegelijkertijd wordt de studententijd breed aangeprezen als periode van veel feesten en experimenteren ipv een stevig fundament voor je carrière leggen. Resultaat: de helft van de studenten kan hun scheldpartijen nog niet spellen en hun opleidingsnaam niet uitspreken, maar rolt toch echt als 'hoogopgeleid' de maatschappij in. En men zich maar afvragen waarom we niet meer voorop lopen als kenniseconomie en ontwikkel-hub...

einStina | 25-10-18 | 19:43 | 3
-weggejorist-
Rest In Privacy | 25-10-18 | 19:50

En daarna rol je lekker het academische werkverschaffingsproject in: hoogleraar, EU, NGO of VN.
Boordevol theoretici met papieren wereldbeelden. Want alfa's, ook dat nog.

marjen | 25-10-18 | 19:56

@Havenwerker volgens mij is geneeskunde (met minimaal 10 jaar en vaker 12 jaar studeren en 4 jaar promoveren) de enige studie waar natuurlijke selectie van sufhoofden en sneeuwvlokjes optreedt. Maar ik begrijp uw punt. ;-)

@marjen ja en daar kan je dan lekker op papier slagen en in de praktijk falen! Heerlijk toch, zo'n carriere!

einStina | 25-10-18 | 20:47

De schade is al gedaan. Universiteiten zijn leerfabrieken geworden, verenigingen ten onder gegaan.
Deze regeringen zijn achterlijk. Eerst de zaak helemaal aam gort helpen, en dan later terug krabbelen als hetgeen gebeurd wat iedereen aan zag komen en voor waarschuwde.

TeeJee | 25-10-18 | 19:42

Bilderberg gedachte?! Soros!?!? Prins Bernard!? Illuminatie?!! Maar zonder dollen, er is niks mis mee om te investeren in je eigen toekomst. Verdien je vanzelf weer terug en zo niet dan is het nog altijd een sociaal leenstelsel. Ik vind het wel prima dat we minder afhankelijk worden gemaakt van taxpoet en meer zelf verantwoordelijkheid dienen te nemen. Het is wel leuk geweest met die linkse hobby's waarbij je 8 jaar met je poten in de lucht en je brakke kop zonder dat het iemand interesseert je studententijd door kunt rollen. En de voertaal op universiteiten moet inderdaad overal ter wereld Engels zijn, gelukkig is dit al steeds vaker zo. Zo worden we met z'n allen een stuk slimmer.

Ardbeg | 25-10-18 | 19:37 | 7

Dat Engels was er altijd al. al de boeken, gechiedenis en economie van mijn zoon waren in het engels.
Hij nam een tweede studie erbij , want had tijd genoeg, leek meer op een cursus, die je volgde, zeiden we altijd.
Natuurlijk heeft studeren zin, je hebt meer inzicht, leert sneller iets. Maar veel rijke kinderen kopen hun studie, om de 6 weken waren er examens en die werden gewoon van oud leerlingen gekocht.

gato | 25-10-18 | 19:59

Laat mensen lekker hun eigen taal blijven spreken en onderwijs in die taal volgen, ook op school en universiteit (MBO/HBO/WO, om alvast een voorschot te nemen op de ultieme naamsnivellering). Als je publiceert, kun je dat in de meest toepasselijke taal doen, buitenlandse studenten kunnen een koptelefoon opdoen met de vertaling naar hun taal, vertaalprogramma's zijn de toekomst, niet het domme onverstaanbare Engels van leraren, docenten en professoren die zich beter op hun vak zouden kunnen richten.

smdyasc | 25-10-18 | 19:59

Niet met je eens Ardbeg wat dat Engels betreft. Behalve belabberd Engels van docenten lees en leer je 10% langzamer in een niet-moerstaal. Plus dat er veel te veel buitenlands studenten op afkomen, een van de redenen van hoge werkdruk en ontevredenheid onder de docenten en studenten, afnemende onderwijskwaliteit, overvolle collegezalen, druk op de kamermarkt en lagere budgetten per student, burnout en depressies tieren welig. Nu al zijn 55.000 van de 290.000 universitaire studenten buitenlands. Het zijn er gewoon teveel, en dit gaat ten koste van onze eigen studenten. Typisch Nederlands weer, te weinig respect voor eigen taal en cultuur, benadeling van eigen volk en geen grenzen durven stellen. Kost ons ook veel belastinggeld al die buitenlandse studenten en er studeren veel minder Nederlandse studenten voltijds in het buitenland. Dus uit balans. Ik ben voor invoering van quota voor internationale studenten.

negorij | 25-10-18 | 21:11
▼ 4 antwoorden verborgen

Vroeger kon ik urenlang op het dak van de schuur met mijn zus filosoferen over het leven. Heerlijk vrijuit praten over werkelijk alles zonder taboe of schroom zoals eigenlijk alleen kinderen kunnen doen.
Zij ging studeren en ik werd van school getrapt.
Oh oh wat heeft zij een persoonlijke ontwikkeling doorstaan.
Zij kreeg een attitude over zich zoals zo kenmerkend is voor hoogopgeleiden: die kijken namelijk echt op iedereen neer die laag of niet opgeleid is. Maar tegelijkertijd valt er geen zinnig gesprek meer mee te voeren want ieder onderwerp ligt gevoelig.

keestelpro | 25-10-18 | 19:33 | 2

Je zit nog steeds op dat dak van die schuur dus?

Beste_Landgenoten | 25-10-18 | 21:33

Ja maar nu praat ik met de buurtkatten. Het zijn best leuke conversaties.

keestelpro | 26-10-18 | 00:48

Okay ik sta paf

rein9576 | 25-10-18 | 19:31

In een tijd van marktwerking, schuldenleenbeurs is het zaak zo snel mogelijk met het papiertje aan het werk.
Elk jaar langer in minimaal €10.000 schuld, plus een jaar later beginnen te werken, €25.000- 30.000 per jaar minimaal.
Mag u VVD en D66 voor bedanken die wilden dit.

gebrokenvleugel | 25-10-18 | 19:28 | 8

@EEnzame SchizofrEEN | 25-10-18 | 19:53
Uh hoezo ES?
Die jongens en meisjes kunnen toch ook geld lenen om te studeren?

Berbaar | 25-10-18 | 20:02

Dat gehuil over die studieschulden is echt tergend. Ik ben uitgekomen op 26k schuld, betaal dan in 15 jaar af, maandelijkse lasten ca. 165 EUR. Tegenwoordig mag men over een periode van 30 jaar afbetalen wat de lasten verder drukt.

Je kan, als je dat wil, gewoon in 4 jaar afstuderen. Hoe je dat doet? Niet drinken. Ik heb er 7 jaar over gedaan (Uni Economie), werkte 16/24 uur per week en was 3/4 nachten per week aangeschoten. Stress, ga weg toch.

Supporter | 25-10-18 | 20:23

Berbaar, uiteraard kan iedereen lenen; het is tergend eenvoudig. En natuurlijk is het ook mogelijk om die schulden terug te betalen door bijvoorbeeld rustig aan te doen en niet elk weekend een paar honderd euro er doorheen te verbrassen.
Waar ik wel tegenaan loop zijn de kinderen, want dat zijn het vaak nog, uit gezinnen waar ze het al niet zo breed hebben, die zich in de schulden werken om vervolgens met een haast niet weg te werken achterstand moeten beginnen. Die dan stellen dat ze dan maar aflossingsvrij gaan wonen en de schuld als het ware voor zich uit blijven schuiven, met de gedachte dat ze 'later' genoeg gaan verdienen om het op te lossen. Ik ben deels teveel bezorgde ouder wellicht? Daarnaast ook docent die te vaak de keerzijde van zo'n houding bij kinderen ziet? Geen idee, ik kreeg er tijdens mijn studies al vreselijk de zenuwen over als in ever 'leningen' las en heb ervoor gezorgd dat mijn spruit al wat geld op de rekening heeft om elke studie te kunnen betalen zonder met een schuld te moeten beginnen.
Supporter schrijft al, dat hij het geen probleem vond. Keurig. Maar hoeveel zijn er die de studie niet af maakten en dus niet die goede baan kregen? Of die niet zo sterk waren en elke maand ontdekten dat ze een gat in hun begrotinkje hadden? En daardoor van de ene schuld in de andere rolden? Daar maak ik me oprecht zorgen over, ik denk namelijk dat dat er steeds meer worden.
Meer niet.

EEnzame SchizofrEEN | 25-10-18 | 20:45
▼ 5 antwoorden verborgen

Wederom een minister op een positie waar die geen enige werkervaring mee heeft; mevrouw heeft uiteraard goed van het studentenleven genoten (studie beleidswetenschappen, gevolgd door studie rechten), zonder zich (zo gok ik) ooit druk te hebben hoeven maken over geld want na de eerste studie is de volgende studie toch echt volledig voor eigen rekening. Tijdens de studie al in de D66 burelen gaan opwerken en als adviseuse zich verdiept in beleid.
Maar nog nooit in een school gewerkt. Niet voor een klas gestaan. Nog nooit van haar leven 70 proefwerken nagekeken en becijferd, een docententeam hoeven aansturen of hoeven bedenken waar ze op donderdagavond vóór vrijdagmorgen een leerkracht vandaan kan halen omdat een collega volledig afgebrand thuis blijft. Nog nooit ervaren hoe het is om eerst een gesprek te voeren met een ouder die je dood wenst omdat het kind niet naar het VWO kan met een dle van 48, gevolgd door een gesprek met een leerling die aangeeft dood te willen want de ouders trekken het niet meer.
En zo'n omhoog gevallen mevrouw, met ál haar kennissen (want daar draait het om!), zo'n mevrouw gaat ons vertellen hoe het moet worden gedaan en wat studenten moeten.
Ze mag wat mij betreft vlot terug naar haar vorige werkgever, de Stiva. Daar kan ze vast en zeker wél als ervaringsdeskundige terecht.

EEnzame SchizofrEEN | 25-10-18 | 19:23

Hebben studenten het draagvlak voor die extra tijd (die er eerder wel was) zelf niet een beetje gesloopt door die extra tijd vooral aan platvoers zuipen en ouwehoeren te verneuken?
.
En wanneer weer in ere hersteld. Zal het dan niet weer zo lopen?

Parel van het Zuiden | 25-10-18 | 19:23

"berbaar"

Joffri | 25-10-18 | 19:21

Ingrid van Engelshoven staat zo ver van de werkelijkheid, samen met haar marginale burgerhaatpartijtje, dat ze haar woorden nog echt gelooft ook.

smdyasc | 25-10-18 | 19:20 | 1

Welnee. Waar haal je dat vandaan? Die lui lezen ook maar een spindoctor tekstje op. Toch?

Shareholder II | 25-10-18 | 20:13

Voor persoonlijke ontwikkeling ga ik altijd naar PornHub.

Mr_Natural | 25-10-18 | 19:20 | 7

Ik weet niet of ze dit soort persoonlijke groei bedoelen. Gehehee

keestelpro | 25-10-18 | 19:44

Ja. Ik vind PH ook wel een soort van vormend onderwijs. Je toont je toch een beetje hoe je ernaast zat met je goeie voornemens en alles. Maatschappijleer aardrijkskunde biologie, het fietst er allemaal door elkaar. Goed voor je talen ook.

Shareholder II | 25-10-18 | 20:16

Shareholder, ik zet meestal het geluid uit. Vind dat toch teveel afleiden.
.
En ik denk dat de buren dan ook met scheve ogen naar moeders de vrouw gaan kijken, met een blik van: 'dat die nog rechtop kan lopen'.

EEnzame SchizofrEEN | 25-10-18 | 20:49
▼ 4 antwoorden verborgen

Elles is een beetje een jankerT maar studenten hebben het tegenwoordig inderdaad minder makkelijk dan vroeger.
Niet alles was vroeger beter maar studeren (of wat daar voor doorging) wel ;)

Berbaar | 25-10-18 | 19:19 | 5

@Berbaar | 25-10-18 | 20:17
De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Helaas heeft mevrouw van Engelshoven te maken met een erfenis uit meerdere kabinetten, en (financiële) afspraken in het huidige kabinet waar ze moeizaam onderuit zal kunnen komen.
Feit is gewoon dat de maatregelen doorgeslagen zijn, maar ook dat universiteiten ze heel voortvarend hebben opgepakt en doorgevoerd! Moest eigenlijk ook wel, want anders kregen ze op hun donder, tot boetes aan toe. De student is nu een product met een doorlooptijd van zo'n 4 jaar.

Zonde.

TeeJee | 25-10-18 | 20:22

@TeeJee | 25-10-18 | 20:22
Hartgrondig eens!
Nou dan hebben we dat ook maar weer gehad voor 2018 ;)
Het is inderdaad allemaal een beetje doorgeslagen en dat doet afbreuk aan de vormende jaren die een studie eigenlijk zouden moeten zijn.
Fijne avond!

Berbaar | 25-10-18 | 20:46

De kosten van ongebreidelde immigratie en de vergrijzing maken het wat lastig denk ik om niet in associale regelgeving te vervallen zoals de studielening. Maar ja, deugen met open grenzen en 'ontwikkelingshulp' mag wat kosten.
Voorts helpt het 'ons soort mensen' wel hun kroost een voorsprong te geven. Het zal dus nooit meer beter worden.

BlowingBubbles | 25-10-18 | 22:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Fatsoenlijk Nederlands schrijven heeft ze in ieder geval nooit geleerd.

MacMiep.nl | 25-10-18 | 19:14

De basisschool is goed voor je persoonlijke ontwikkeling.

keestelpro | 25-10-18 | 19:12

Briljant inzicht.
Laat ik altijd gedacht hebben dat je studeert voor je persoonlijke aftakeling.

marjen | 25-10-18 | 19:11

11 Jaar "studeren" en dan zo'n '66 persoonlijkheid ontwikkelen?
Wat mij betreft mogen dergelijke lui de kosten van hun tijdverdrijf driedubbel terug betalen.

Abject | 25-10-18 | 19:10 | 2

Van 11 jaar studeren zou ik minimaal 66 persoonlijkheden ontwikkelen oftewel knettergek worden. #schizo

keestelpro | 25-10-18 | 19:42

@Keestelpro: Zegt u het maar?

EEnzame SchizofrEEN | 25-10-18 | 19:58

De reactie van “Elles” legt feilloos bloot wat er mis is met de huidige generatie studenten.
Grote bek, armetierig Nederlands en uiteraard de slachtofferrol.

DrumPiet | 25-10-18 | 19:09 | 3

U heeft helemaal gelijk. Voor de verandering.

Montgomery Burns | 25-10-18 | 19:17

Waar kennen we dat nog meer van?
Gelukkig zijn deze minder geweldadig. Toch moet het veranderen. Dit is de toekomstige “elite” ? Pls....
.
Soortoverbruggende consensus. Het kan dus toch.

Parel van het Zuiden | 25-10-18 | 19:29

Amen

Supporter | 25-10-18 | 20:24

Ik kende vroeger veel leuke mensen die zijn gaan studeren en die nu nog amper een persoonlijkheid hebben. Studeren: dè manier om jezelf te vervreemden van de samenleving. (geldt alleen voor pseudowetenschappelijke studies en alle vakken op de UvA)

keestelpro | 25-10-18 | 19:06 | 1

Nu je het zegt....

kwark001 | 25-10-18 | 19:08

Sodeknetterstein toch op. Ik werk 32 uur per week, heb partner en gezin, sport en heb daarnaast ook nog tijd om te promoveren.

Weerduivel | 25-10-18 | 19:06 | 2

Telt je partner niet als gezin?
Geintje, maar je hebt gelijk. Vroeger ook naast dagelijkse baan en een klein gezin in de avonduren twee studies gevolgd en afgerond (derde werd me te gortig en afgebroken). Moet ook toegeven dat dat af en toe niet zo heel best was voor de relatie.

EEnzame SchizofrEEN | 25-10-18 | 19:30

@Weerduivel | 25-10-18 | 19:06
Leuk man.
Maar de universiteit legt jou niet dezelfde verplichtingen meer op, of een BINDEND negatief studie advies.

Appels en peren, heet zoiets.

TeeJee | 25-10-18 | 20:16
-weggejorist-
kwark001 | 25-10-18 | 19:05

Als ik twee jaar lang naast een fulltime 'baan' (70 uur per week) nog tijd vond om reaguurder van het jaar te worden... dan heb jij het niet druk.

Kaas de Vies | 25-10-18 | 19:05 | 5

Niks daarvan, Kaas.
Jij liet die kut-koala jouw werk doen en reaguurde per dag een tikplank aan gort.

Wijze uit het Oosten | 25-10-18 | 19:30

Ja dag!
Jij hebt ADHD (alle dagen heel druk), dat telt dus niet.

MarcS | 25-10-18 | 20:03

Als dks ook reageerder van het jaar kan worden is dat net zo een prijs als oversteek Piet van het jaar. Sorry Kaas.

De musso linie | 25-10-18 | 20:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Nee, van Engelshoven heeft net als Peggold 11 jaar een flutstudie gedaan, op kosten van de staat en is daardoor D66 'er geworden.

Bon-sens | 25-10-18 | 19:03 | 1

Maar daarmee kan ie wel een Rembrandt van een Nekschot onderscheiden.

Shareholder II | 25-10-18 | 19:49

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken