Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zomertijd gered. Juncker gaat wintertijd slopen

Alsof die zatlap überhaupt ooit enig idee heeft hoe laat het is.

Zo rolt de EU. Een of andere enquête waar niemand van gehoord heeft met een enorme selection bias (zeg maar net als de verkiezingen voor het EP) en in de plaats van de oer-Hollandse traditie zomertijd wordt opeens de oer-Hollandse traditie wintertijd afgeschaft. Dat is nog veel erger! Zo krijgen we natuurlijk helemaal nooit meer een Elfstedentocht. Mart Smeets moet ineens al zijn Noorse truien in de biobak flikkeren en erwtensoep wordt binnenkort zeker ook verboden. Is er dan niets meer heilig? Handen af van de wintertijd ja.

UPDATE - Dat zeggen we, ons is niks gevraagd

Social

Reaguursels

Inloggen

Waar houden deze mensen zich in hemelsnaam mee bezig!?
Hoeveel geld kost al dat gezwam over een winter- of zomertijd wel niet? En dan die enquête. Hoe verzin je het!?
En wat vroegen ze die mensen dan eigenlijk?
"Bent u het eens of oneens met de winter- en zomertijd?"!?

Wanneer gaat die klok weer een uur vooruit? Dan voelt die dag in ieder geval als een uur minder Juncker en een uur minder EU.

GizzleMolby | 01-09-18 | 00:58

Te gek voor worden hoe deze piemel praat... EU is tegen een referendum maar een enquête waar bijna niemand van weet en slechts is ingevuld door 4.6miljoen mensen wat slechts 1% van de EU bevolking is, is min of meer bindend?

En de Telegraaf doet ook lekker mee met die tweet... 27000 mensen hebben meegedaan / 13 miljoen kiesgerechtigden = heel erg weinig%

hoezo vuil spel?

ja-nee-misschien | 01-09-18 | 00:41

Het loont om toch af en toe op de site van de staatsomroep te kijken.. want wat staat er over dit onderwerp:
Juncker spreekt waarschijnlijk niet voor alle Europeanen, maar vooral voor ontevreden Duitsers. Uit de achterliggende cijfers van de enquête blijkt dat van de 4,6 miljoen mensen die hem invulden, er 3,1 miljoen uit Duitsland komen. Ter vergelijking: uit Frankrijk komen bijna 400.000 stemmen, uit Nederland slechts 27.000.

+In de Duitse weekblad Der Spiegelveegt een hoogleraar statistiek aan de Technische Universiteit in Dortmund verder de vloer aan met de enquête. Hij noemt het geen representatief onderzoek van willekeurig geselecteerde burgers: mensen die zich zorgen maken over of ergeren aan het onderwerp zullen eerder geneigd zijn de enquête in te vullen dan Europeanen die positief of onverschillig staan tegenover het verzetten van de klok.

En dan Merkel: ''het afschaffen wintertijd (echte tijd) is een zeer hoge prioriteit".

ja-nee-misschien | 01-09-18 | 00:26

Eindelijk een goed initiatief...

da wizard | 01-09-18 | 00:10

Ik heb ook eens een wodkakater gehad op de nacht dat ze een uur stalen. Ik snap die Juncker wel.

Shoarmamasutra | 31-08-18 | 20:51

Wel grappig dat Juncker tijdens een interview voor de Duitse tv dit zei:
Je kan de mensen niet om hun mening vragen middels een enquête en de uitslag dan ignoreren.
Zou Rutte meegekeken hebben?

BBmetR | 31-08-18 | 20:50 | 1

Die is akkkoord gegaan nu er een inlegblad in zit waaarin staat dat de volkswil geen precedent schept.

Shoarmamasutra | 31-08-18 | 21:17

Nou ik moed zeggen dat ik steeds minder Euro sceptisch wordt.
-
Ze lossen problemen op waar ik het bestaan niet eens van wist, tja dan zullen er wel veeeeel meer dingen door die toppers daar ongemerkt worden opgelost.
-
Eigenlijk is dit één van de grootst denkbare onderbelichte thema's die snel een behandeling verdienen van een stel toppers in de EU.
Dit hoofdthema (staat natuurlijk bovenaan van op te lossen problemen) dient dan ook nog eens binnen het intieme clubje van gelijkgestemden getoetst te worden, via een enquete (opkomst percentage hahahahahahaa).
Lekker veilig met z'n allen uitgebreid debatteren over niets, met een gegarandeerd succesvolle uitkomst. Goed voor de rechtvaardiging van een miljoen aan vergaderkosten na een reces van een paar luttele maanden.
-
Wel leuk als de Visegrad landen inclusief Oostenrijk en Italië niet meedoen, hebben we verschillende tijdzones tijdens vakantie:) gaaf!

bananabanana | 31-08-18 | 20:28 | 3

Ik vind t wel een probleem. Kost me ieder jaar twre weken wentijd. Ook ongevallencijfers in de omschakelweek schieten omhoog.

Shoarmamasutra | 31-08-18 | 20:41

Moed ???? Man man man

Zwizalletju | 31-08-18 | 20:49

Shoarmagast.. kost je 2 weken wentijd? zal wel meevallen denk je niet?

ja-nee-misschien | 01-09-18 | 00:43

Apart dat politici die tegen het referendum zijn, de uitkomst van een obscuur, niet-representatief online onderzoekje toejuichen

Leoverig | 31-08-18 | 19:58

zomertijd is ooit ingevoerd om energie te besparen zoveel mogelijk mensen aan het werk als het licht is
Een wijs besluit dat miloenen bespaart
Zatlap wil dat niet begrijpen hij heeft dan ook totaal geen kennis van zaken
Weg met dat soort inventiele ombekwaame bestuurders

zoefff3 | 31-08-18 | 19:17 | 1

Die paar lampen op kantoor kunnen niet op tegen alle lampen en verwarmingen thuia die ineens weer wel aanmoeten omdat de klok uur terug gaat.
En hoezo in de zomer is het tot 23 uur licht otzo. Waarom moey ik dan een uur eerder uit bed?

Shoarmamasutra | 31-08-18 | 20:44

De wintertijd is de 'officiële' tijd. Maar dat belet types als dronkaard Juncker uiteraard niet om dan precies het tegenovergestelde te doen. Ben benieuwd of hij dat er door weet te drukken, weten we precies hoe het gesteld is met de EU.

Stonecity | 31-08-18 | 17:24

Volgens mij zijn er wereldwijd 3 Tijden: Tijd om op te staan, Tijd om te gaan slapen, daartussen moet je alles doen wat wat je belangrijk is. Overal op de wereld is dat hetzelfde. Techneuten hebben Internet en Klokken uitgevonden om de Wereldwijd alles in Sync te houden. Tenminste, als je dat belangrijk vindt...

hetgingperongeluk | 31-08-18 | 16:03 | 1

Het leuke is dat in continentaal europa de tijd gelijkgertokken is. Maar dat ze in Oost DL en Oostenrijk enzo alsnog een uur eerder gaan werken om ij sync te blijven met de zonnetijd. En in Engeland zie je voor tienen maar weinigen op kantoren.

Shoarmamasutra | 31-08-18 | 21:02

Tabel Zons Opkomst / Ondergang
21 december bij invoering permanente zomertijd in de MET zone, gesorteerd op Zons Opkomst
--------------- Op-----Onder---
Oslo-----------10:18 16:12
Amsterdam--09:48 17:28
Stockholm---09:43 15:48
Parijs--------09:41 17:56
Kopenhagen-09:37 16:38
Madrid------09:34 18:51
Luxemburg--09:29 17:37
Berlijn------09:14 16:54
Wenen------08:42 17:02
Warschau---08:42 16:25

-----------------------
London-GMT-08:03 15:53

Bron: www.timeanddate.com/sun/

Zwizalletju | 31-08-18 | 15:17

Dat GeenStijl er nog nooit van gehoord had, wil niet zeggen dat niemand van die enquete gehoord heeft...
Maakt verder ook niet uit: het gaat erom dat het zinloze tijdsverzetten niet meer doorgaat. Dat het zomertijd wordt, is ook wel logisch. Als we allemaal nog boeren waren zou de huidige (winter)tijd beter zijn. Maar dat zijn we nou eenmaal niet meer. Geen hond die nog zo vroeg opstaat.

Controllos | 31-08-18 | 15:15 | 2

In de meeste apparaten is zomer/wintertijd geprogrammeerd. Klokken moet je toch blijven verzetten. Hihi

wieowie123 | 31-08-18 | 17:05

Wintertijd is juist uurtje extra hoor.

Ik zou er voor tekenen

Shoarmamasutra | 31-08-18 | 20:48

De mensen willen het dus we doen het.... Oh nu wel? De mensen willen ook al jaren dat de immigratie gestopt wordt en dat de steeds verdergaande islamisering een halt wordt toegeroepen... Gaat de EU dan ook luisteren naar de mensen???
Vrees van niet.... EU houdt zich lieve bezig met totaal onbelangrijke zaken als zomer en wintertijd... Laat ze liever eindelijk eens de echte problemen aanpakken.....

JP1973 | 31-08-18 | 14:02 | 1

Top

wieowie123 | 31-08-18 | 17:05

Wil de EU een keer doen wat het volk wil, is het wéér niet goed.

Reanuker | 31-08-18 | 14:00 | 3

Hoe weten die lui wat het volk wil? Een voorgeselecteerd deug panel vragen is iets anders dan vragen naar de wil van het volk. Wanneer het volk aangeeft wat het wil, wordt er een geitenpaadje gekozen.

HaatbaardKnipper | 31-08-18 | 14:44

1% van de Europeanen schijnt gestemd te hebben, de andere 99% wist van het bestaan van de enquête niet af. Dus De Mensen willen het. Toppunt van dronkenschap, ik zweer het je. Kan Jan Kloot niet gewoon gaan kantklossen in een seniorenflat? Wat een mafketel.

W_IJsneus | 31-08-18 | 18:29

Vraag me af of ze daar ook een minimaal stem percentage hebben voordat de beslissing van 'het volk' als waarheid wordt gezien.. maargoed dit is wel de EU..

Blauwe Wafel | 31-08-18 | 19:24

"erwtensoep wordt binnenkort zeker ook verboden."
Pas nadat Unilever de dividendbelasting niet meer hoeft te berekenen.

Brulboei_61SB | 31-08-18 | 13:45

Je hebt zomertijd en de normale tijd.
Het is dus wel heel erg EU om de normale tijd dan maar af te schaffen.

tsjajaja | 31-08-18 | 13:37 | 1

De EU is dan ook een oplossing voor een niet bestaand probleem. Geheel in lijn met dit voorstel dus.

Stonecity | 31-08-18 | 17:26

BREAKING NEWS: Druncker zet Nederland uit de EU

Druncker: "De mensen willen het, dus doen we het!"

Rutte trekt plan afschaffen dividendbelasting weer in!

Rutte: "de mensen willen het, dus doen we het"

Ollongkreng voert raadgevend referendum weer in!

Ollongkreng: "de mensen willen het, dus doen we het".

Sinds wanneer wordt er in Brussel of Den Haag ooit naar het volk geluisterd? En nu opeens wel....????

Mark zit te Dutten | 31-08-18 | 13:34 | 1

Je bent vergeten om van Rutte nog een woordspeling te maken. Oh, en "het volk" bestaat uit een paar miljoen meer mensen dan die groep die jouw mening deelt.

Diotima | 31-08-18 | 15:44

Och, als er weer een of andere futiliteit is dan speelt de EC zichzelf in de picture om weer te doen alsof het een daadkrachtige democratische organisatie is in plaats van een stelletje aristocratische sukkels zonder enige echte macht.

Fiasco | 31-08-18 | 13:25 | 1

Nou ja , zonder enige echte macht . Ze bepalen wel hoe wij leven en dat zegt mij al genoeg

Verweg | 31-08-18 | 13:48

In plaats daarvan gaan we over op Lentetijd en Herfsttijd.

Stormageddon | 31-08-18 | 13:05

Zo erg is dat afschaffen allemaal niet. Druncker's: "De mensen willen het, wij doen het” wel ietwat tragikomisch :')

Rest In Privacy | 31-08-18 | 13:03 | 1

Dronkemansgelal.

HaatbaardKnipper | 31-08-18 | 14:46

Zomertijd, wintertijd, er zijn vast wel die een jetlack hier van krijgen
Het bio ritme wordt verstoord
De klokken winkels zullen wel blij zijn, honderd uurwerken ben je een dag mee bezig.
De grootste business van deze eeuw zag ik gisteren weer op tv.
Het smelten van een ijsklont,door de opwarming, met mijn diploma aardappels krabben,heb ik daar niet veel verstand van.
Maar als ik ijsklonten in mijn mix gooi, wordt hij koud.
De warme en koude golfstroom,je ziet het als je er door vaart.
Als daar iets veranderd kun je wat verwachten.

soledad | 31-08-18 | 13:00

Nu moeten we dus op zomerse tijden ons bed uit in de winter. Leuk opstaan in het donker.

Mr.Major | 31-08-18 | 12:45 | 2

Maar gelukkig 's avonds wel een uur langer licht. Dat vind ik een stuk fijner.

Controllos | 31-08-18 | 15:16

Ik sta altijd in de winter in het donker op, da's vrij normaal als je om 8:30 uur op je werk moet zijn... werkt u eigenlijk wel?

Verder, wat Controllos al zegt. Die heerlijk lange zomeravonden blijven dus.

EefjeWentelteefje | 31-08-18 | 18:43

Op die manier schuiven we naar Mekka+1. Geeft goede business overlap met SA en vergroot de kloof met de UK Brexiteers. Belangrijke EU doelen!

Max Headroom | 31-08-18 | 12:42

Ik vind dat GeenStijl hier wel wat hypocriet is. Elke keer dat de klok verschoven wordt staat er een stukje op GeenStijl hoe achterlijk die traditie toch is. In dit digitale tijdperk vol led verlichting moest dat maar een afgeschaft worden. En dan is het zover krijgen we gezeur dat het verschrikkelijk iscdat het wordt afgeschaft. En waarom? Omdat het door de EC wordt voorgesteld. Stelletje kleuters.

Qippie | 31-08-18 | 12:29 | 2

Het gaat er om dat die mongool van een Juncker permanent 'zomertijd' voorstelt, terwijl we hier al 40 minuten zomertijd ook in de winter hebben en de zaak al uit balans is en nog verder uit balans blijft het hele jaar door , door een afwijking van 1 uur en 40 minuten te veroorzaken. Kleuter.

Zwizalletju | 31-08-18 | 14:11

Inderdaad, het komt van de EC, dus moet het vooral belachelijk gemaakt worden.

Controllos | 31-08-18 | 15:17

De tijd heb ik afgeschaft. Al mijn prikkels komen uit mijn pantalon, zeker nu ik de broek zelf moet ophouden. Wat de EU ook kiest, ik kies het andere. Nexit -time!

Rest In Privacy | 31-08-18 | 12:25

Net als Juncker drink ik mijn biertje liever in de zon dan in het donker. Anders dan bij Juncker maakt het daarvoor bij mij wel uit dat de klok niet naar de wintertijd wordt verzet.

WodieBlumensind | 31-08-18 | 12:25

Komt dat NEXIT referendum dan één uur eerder, of één uur later?

hallootje kadootje | 31-08-18 | 12:23

In plaats van zomertijd of wintertijd, GMT, UTC, enzovoorts, past het bij de EU om met een heel nieuw systeem te komen van de Continue Variabele Tijdszone.

in plaats van de klok aan te passen, wordt de tijd aangepast. in de zomer gaat de tijd gewoon langzamer dan in de winter. het enige wat vast staat is dat het 's ochtends licht wordt en 's avonds weer donker. Door toepassing van CVT past de tijd zich aan aan de dag, in plaats dat de dag zich schikt in de tijd.

Glasgow Argus | 31-08-18 | 12:22 | 4

En de Europeaan dient dan uiteraard van zonsopkomst tot -ondergang te werken om EU-tax op te hoesten. Behalve van half oktober tot half april, dan werk je gewoon van 7 tot 6.

Rest In Privacy | 31-08-18 | 12:31

Alsof tijd subjectief is. Natuurkunde als speciale sneeuwvlok: tijd om al dat moderne gedoe eens flink te relativeren.

Rest In Privacy | 31-08-18 | 12:38

Geniaal!

Max Headroom | 31-08-18 | 20:54
▼ 1 antwoord verborgen

Laat ze in Brussel nu één keer een goed idee hebben. En dan is het beter ‘goed gejat dan slecht bedacht’. Gejat van onze blonde held begrijp ik. Veel nutiger dan gloeilampen en stofzuigers met meer dan 1200 watt verbieden

Rest In Privacy | 31-08-18 | 12:21

Waarom middelen ze het niet? Gewoon half uur klok achteruit of vooruit wat ook maar en klaar. Dan is dat de tijd.

Omebert | 31-08-18 | 12:18

Iedereen helemaal in de war, ooit kwam Wilders met dit idee en toen vond iedereen het natuurlijk stom en daar moeten we onze tijd niet aan verdoen, nu doet de EU ineens alsof ze dit zelf verzonnen hebben en dan moet iedereen natuurlijk voor zijn, want de EU is belangrijk!

Guurearder | 31-08-18 | 12:17

Mag het janken over ongekozen leiders ophouden? Basisles staatsinrichting:

Iedereen kan hier stemmen voor het Europees Parlement en de Tweede Kamer. Doorgaans levert de grootste regeringspartij in Nederland de premier en nu is dat dus Rutte. Fracties van het Europees Parlement dragen kandidaten voor aan de Europese Raad om Voorzitter van de Europese Commissie te worden. De Europese Raad bestaat uit alle Europese regeringsleiders. Rutte zit dus bij de Europese Raad en de Raad koos van alle kandidaten Juncker.

Diotima | 31-08-18 | 12:15 | 4

Alleen was er maar 1 kandidaat en dat was Juncker en dat doet me een beetje denken aan communistische heilstaten. Daarnaast is het een super indirecte democratie en is de ons kent ons cultuur wel erg groot. Scheiding van de trias politica is er ook al niet want het EP heeft totaal geen macht en bestaat uit klapvee. Heb je wel eens gezien hoe men stemt over wetsvoorstellen in het EP? 5 wetten in 1 minuur goedgekeurd. Ze drukken gewoon op voor. De EC wordt gestuurd door lobbyisten en die maken de wetten die zonder enige vorm van controle door het EP worden goedgekeurd. De EU is allesbehalve democratisch.

EmilioEsteves | 31-08-18 | 12:32

@Jan Passant mk2
Tsja, hokjes kleuren is inderdaad karig. Politici zijn doorgaans beroeps en leven in een hoogopgeleide bubbel waardoor ze van dingen als de multiculturele samenleving geen last hebben. De meesten hebben idealistische motieven en vinden openbaar bestuur interessant an sich.

Wil je verandering, dan moet je je er voor inzetten. Dacht je dat iemand zich iets van AFD en Pegida had aangetrokken als ze enkel maar thuis zaten te reaguren? Nee, ze komen de straat op, verenigen zich en worden een machtsfactor. Schrijf politici aan, organiseer dingen en laat je horen op de juiste plekken.

Oh, 3800 bruto, 270 reisbudget en een leuk kantoor op de Vierwindenstraat 79 in Brussel. En ik heb liever dat je social influencer zegt dan trol.

Diotima | 31-08-18 | 13:16

Klinkt als een echte functie zo.

nikolaos | 31-08-18 | 14:20
▼ 1 antwoord verborgen

Kijk, Den Haag. De EU heeft de goede oude "zwijgende meerderheid" weer ingevoerd. In Brussel luisteren ze uit principe nooit naar het volk, maar doen wel alsof zij zich iets aantrekken van de belastingslaven. De uitslag van de enquête die niemand zag zegt dus dat "het volk" precies hetzelfde wil als de regenten!
Is dat niet praktische democratie of wat?

Geen geschutter met referenda die toch nooit precies dat willen wat u als regentenkaste "goed" vindt voor demense.
Oh - anti-democraten 66 schafte het referendum af? Goed bezig.

Jan Passant mk2 | 31-08-18 | 12:09

BREAKING NEWS! BREAKING NEWS! BREAKING NEWS! BREAKING NEWS!
Oficiële site gelanceerd door Juncker met de juiste tijd in de ganse EU:
isitbeeroclock.com/

benjeallanggek | 31-08-18 | 12:06

Jelke Bethlehem is een autoriteit op het gebied van onderzoek. Zie www.universiteitleiden.nl/medewerkers...
Hij zegt "ik zou wel eens willen weten hoe dit onderzoek is uitgevoerd" mobile.twitter.com/jelkeb/status/1034...
En als prof.dr. Jelke Bethlehem zijn bedenkingen heeft dan moeten Nederlandse regering en parlement tot de bodem uitzoeken of hier sprake is van neponderzoek dat tot onnodig uitgeven van vele miljoenen belastinggeld kan leiden.

beniknouzoslim | 31-08-18 | 12:06 | 1

Easy Rider, de scene vlak voordat ze op pad gaan. Wyatt kijkt op zijn horloge, besluit dat het ding z'n waarde en nut volledig verloren hebben en mikt hem de woestijn in.
Wie vrij is van de verplichtingen van nauwkeurige tijdsregistratie is een rijk mens.
*al meer dan 20 jaar klokloze polsjes heeft*

elfenstein | 31-08-18 | 12:05 | 2

Beeld uit rijdend naar de Sierra Nevada. En na twintig seconden: 'Born to be wild'!

bisbisbis | 31-08-18 | 13:16

Ik ook. Batterijtje keer op. Na een paar dagen op je GSM kijken mis je dat horloge niet eens en denk je waar heb ik dat knellende zwetende kutding eigenlijk voor.

Shoarmamasutra | 31-08-18 | 21:07

eind december dus tot half 10 donker. Fijn als je buiten moet werken.

modderator | 31-08-18 | 12:05 | 2

Er schijnt electriciteit te bestaan waarmee je licht kunt maken.

HoerieHarry | 31-08-18 | 12:10

Blijf je lekk r uurtje langer in je nest en werk je wat langer door.

Shoarmamasutra | 31-08-18 | 21:07

Waarom moet ik bij JanKloot altijd aan Borreltijd denken?

‘Het is borreltijd. Tijd voor een glaasje, het geeft je ellende een aangenaam waasje.’ Geniaal!

m.youtube.com/watch?v=ra3m6zGm3lU

Voorjaarsmoe | 31-08-18 | 12:03

Ook leuk voor Junker: kan hij 's winters beginnen te drinken al de zon tegen de middag op komt.

frank87 | 31-08-18 | 12:02

Wintertijd ABSCHAFFEN! Ein - de - lijk EU +1

Verderkijkert | 31-08-18 | 12:01

In Spanje gaan ze daar nooit mee akkoord, die horen eigenlijk sowieso GMT+0 te hebben, net als Portugal. Kijk maar op een kaart. En dan straks door permanente zomertijd het hele jaar GMT+2 daar? Trouwens, wil jij in de winter een uur vroeger door kou sneeuw mist en gladheid? Dan liever permanent de normale (winter)tijd en 's zomers een uurtje eerder de tuinverlichting en de vuurkorf aan, ook gezellig!

tantesidonia | 31-08-18 | 12:01 | 3

Portugal heeft GMT+0.

Max Headroom | 31-08-18 | 13:53

Wij horen ook bij GMT, helemaal en zitten nu al volkomen fout . We hebben de tijd opgelegd gekregen van de Pools /Duitse grens , 15 gr OL , die loopt van 7,5 OL tot 22,5 OL. Nederland valt geheel onder Greenwich.

Zwizalletju | 31-08-18 | 14:16

Ja als ze voor zomertijd kiezen laten wr gelijk maat in Greenwich gaan. Tijdszonekeuze is wel nationaal.

Shoarmamasutra | 31-08-18 | 21:09

Zomertijd, dat past wel bij de EU. Dan loopt de tijd beter gelijk met die van Moskou.

frank87 | 31-08-18 | 12:01

De triestheid is niet deze man (pop) de triestheid is dat de bevolking van de EU ermee akkoord gaat dat zo'n echopop het uithangbord van de EU is.

litebyte | 31-08-18 | 11:59

Zomertijd is voor mij prima, liever dat het swinters wat langer licht blijft. Persoonlijk ben ik geen fan van de klok verzetten, heb een vrij goed slaapritme en wordt bijna altijd 15 min voor de wekker wakker, de klok verzetten schopt dat bij mij behoorlijk in de war, met name als de zomertijd in gaat is dat naar mijn mening gewoon vervelend als je ineens een uur eerder op moet.

Swami4 | 31-08-18 | 11:59

Zomertijd is een ingrijpende overheidsbetutteling, ooit ingevoerd om onduidelijke redenen. Levert niets op. Steeds meer stemmen gingen op om die onzin af te schaffen. Wat doet de EU met die kritiek? Beslissen om die krankzinnige maatregel uit te breiden naar het hele jaar. Wordt het geen tijd voor ons land om voor eens van voor altijd duidelijk te maken dat we ons niet door de EU laten opdringen om idioot vroeg uit bed te worden geschopt het hele jaar door. Nederland weer gewoon in de tijdzone waar het thuishoort, UTC en zeker geen zomertijd!

dubhead106 | 31-08-18 | 11:58

Het koste Druncker altijd zo'n vijf en halve maand om te wennen aan de nieuwe tijd. Daarom wil hij er vanaf, zodat hij zich voor de volle 100% kan richten op van A(A) naar B(russel) te lopen in een rechte lijn. Proost!

benjeallanggek | 31-08-18 | 11:57

„De mensen willen het, wij doen het”, zei Juncker.
Proest!..

druipsmurf | 31-08-18 | 11:56 | 1

... Proost!

litebyte | 31-08-18 | 12:00

Vadertje tijd is seksistisch en moedertje tijd is altijd een uur te laat.

GroetenVanUrk | 31-08-18 | 11:55

Ja, maar met helemáál geen wintertijd meer ook, heeft Junker zich ervan verzekerd dattie dus nu absoluut echt een uur vroeger met pensioen kan, plus dat de kroegen door de permanente zomertijd óók nog eens een uur langer open zullen blijven. Dus Junker gaat de geschiedenis in als de naamgevert aan de Junkeriaanse Kalender, die van de Gregoriaanse (was het toch) verschilt dat middernacht al om elf uur 's-avonds de vorige dag is, en dat de schrikkelseconde is ingehaald door de het dagelijkse kroegschrikkeluur, dat om 23:59:59 is ingevoegd. Wat de aarddagen dus 26 uur maakt gaan duren is. Een stil genie, dat is hij, die Junker. Einstein was er niks bij...

F. von Zeikhoven | 31-08-18 | 11:54

Ik snap wel dat hij van de wintertijd af wil. Dan kan hij ‘s winters een uur eerder aan het bier.

Oeloeboeloe | 31-08-18 | 11:44 | 2

Geen wintertijd, geen zomertijd, maar biertijd dus!

B*tchmeister | 31-08-18 | 11:47

@ B*tchmeister | 31-08-18 | 11:47 |
Het is altijd wel ergens ter wereld beer-o-clock.

normanius | 31-08-18 | 11:52

Volgens nu.nl zou Juncker gezegd hebben dat deze maatregel nu wordt afgeschaft omdat de bevolking dit zou willen. Ik ben een netto-belasting betalende inwoner van Europa en heb geen vraag gezien vanuit Europa en heb geen vraag hierover beantwoordt. De suggestie die hierdoor gewekt wordt is dat Europa luistert naar de bevolking.

Ik verzet mij tegen dit politieke frame. Wat is precies het bewijs waarmee de heer Juncker denkt dit te kunnen zeggen? Alleen dictators kunnen claimen dat zij spreken namens de bevolking zonder dat zij spreken met die bevolking.

Foolonthehill | 31-08-18 | 11:43 | 1

Er is een publieke vragenlijst geweest op een EU site. Een recordaantal van 5 mln heeft gereageerd.

Shoarmamasutra | 31-08-18 | 21:10

Laat hem alle tijdzones afschaffen.
Wordt het helemaal makkelijk.

HoerieHarry | 31-08-18 | 11:42 | 4

Hopelijk is dat wat hij bedoelt met voor iedereen de zomertijd. Iedereen GMT+2 is wel zo makkelijk. En bovendien heeft China ook overal één tijdzone in het gehele land.

Alexander des Burgus | 31-08-18 | 11:57

Zodat Portugal en Spanje ook gewoon weer dezelfde tijd hebben?

BLR | 31-08-18 | 12:02

Alexander des Burgus
Ik bedoel zoals ik het zeg.
Iedereen onze tijd. Is het overdag hier in ieder geval licht.
Is een grapje voor het geval je het niet begreep.

HoerieHarry | 31-08-18 | 12:05
▼ 1 antwoord verborgen

Ik wil de wintertijd.

Hoofdbreker | 31-08-18 | 11:41 | 1

Ik ook. Maar nog liever altijd zomertijd dan dat gewissel.

Shoarmamasutra | 31-08-18 | 21:11

Zal Jan-Kloot ongetwijfeld bedacht hebben terwijl hij weer eens zwaar onder invloed was. (hij is niet anders als dat).
Nooit geweten dat er een enquète gehouden werd.
Minder dan 1% van de EU-inwoners deden eraan mee, en dan wordt het referendum tóch geldig verklaard ? Hoe kan dat ? In NL moet, dácht ik, meer als 30% opkomen anders geldt het niet.
Heeft die Jan-Kloot ook og eens z'n eigen spelregels opgesteld.

oter | 31-08-18 | 11:41 | 4

@Diotima, zoek jij nou maar eens op wie prof Dr Jelke Bethlehem is. Hij vertrouwt het onderzoek niet. En als je vrienden hebt om mee te praten jij misschien ook niet.

beniknouzoslim | 31-08-18 | 12:15

Daar heb je geen profeesor voor nodig. Iedere gammawetenscjapper of betwatenschapper rekent zo voor je uit of t representatief is. Dat was in mijn tijd zelfs wiskunde A materie op t VWO

Shoarmamasutra | 31-08-18 | 21:13
▼ 1 antwoord verborgen

Zo'n club die vindt dat ze er toe doen en dan op veel belangrijkere zaken nauwelijks iets klaarspeelt. Die dan de discussie over dit onderwerp aanzwengelt om zich te profileren als een clubje dat er toe doet, terwijl er zoveel belangrijke zaken zijn waar geen knopen worden doorgehakt. Zaken waarbij dat clubje al te laat is daarmee en de geloofwaardigheid en legitimiteit zelf heeft verkwanseld. Dit clubje is over de houdbaarheidsdatum heen. Het roemt zichzelf om de mooie verpakking, maar de melk daarbinnen is zuur.

VP732 | 31-08-18 | 11:40 | 3

precies dat!

normanius | 31-08-18 | 11:45

Waarom pikt Geenstijl dit dan op en niet die 100den andere dingen? Zodat reaguurders kunnen mekkeren hoe irrelevant de EU is.

Diotima | 31-08-18 | 11:51

Niet zo heel irrelevant, als dat zo was hadden we er wss niets op tegen.

nikolaos | 31-08-18 | 12:28

Grappig hoe iedereen zo sterk hier een mening over heeft.

Nacho_Vidal | 31-08-18 | 11:37

Prima voorstel. Liever in de zomer lange avonden...

Dickk | 31-08-18 | 11:37

Het zou toch mooi zijn als we door het niet meer verzetten van de klok kunnen afdwingen dat het het hele jaar door zomer blijft. Het hele jaar door lange, lekker warme dagen. Juncker, regel dat!

koeberg | 31-08-18 | 11:37 | 1

Daar doe ik al m'n best voor door zoveel mogelijk CO2 uit te stoten.

Frietje_Oorlog | 31-08-18 | 11:40

Gaan hier nu reaguurders juigen voor de EU omdat ze een dom besluit van 40 jaar geleden erkennen en terugdraaien?

Pislinq | 31-08-18 | 11:36 | 3

Nee, omdat ie eens luistert naar het volk. Zowaar... ineens... waarschijnlijk eenmalig.

B*tchmeister | 31-08-18 | 11:37

Er wordt helemaal niets teruggedraaid. Er was ooit één tijd het hele jaar door. Toen kwam het idee om de klok 7 maanden in het jaar vooruit te zetten, de zomertijd. Nu gaat de EU dus beslissen om die uit te breiden met 5 maanden. Het is maar wat je 'terugdraaien' noemt.

dubhead106 | 31-08-18 | 12:02

De herinvoering van de zomertijd in 1977 begon met een duur van -- 6 -- maanden. De klok werd niet eind oktober maar eind september teruggedraaid. www.gelderlander.nl/overig/zomertijd-...
Nu moet er coute que coute weer iets veranderen....

beniknouzoslim | 31-08-18 | 12:22

Wat ze daar in Brussel doen met de erwtensoep moeten ze helemaal zelf weten, als ze met hun grijpgrage klauwen van mijn snert afblijven: www.youtube.com/watch?v=i7XC36wnHuE Met varkenspoten dus.

Rest In Privacy | 31-08-18 | 11:36

Vreemd, ze hebben een enquete opengesteld, 4,6 mio vaN de 500 mio hebben gereageerd, minder dan 1 % is voor afschaffing, hier is een enquete verboden terwijl die zuipschuit met mening van minder dan 1 % aan de slag gaat, vreemd.

Uw Verzekeringsadvis | 31-08-18 | 11:35

Dat iedereen en z'n smart-device de komende zoveel jaar nog 2 keer per jaar de automatisch gecorrigeerde tijd moet corrigeren blijkt dan weer niemand te boeien.

normanius | 31-08-18 | 11:35

Druncker zegt: "De mensen willen het, dus ga ik dat regelen!" Heb ik hem nog nooit eerder horen zeggen... Een ruime meerderheid van de mensen in Europa wil bijvoorbeeld ook geen islam....

MurkRatte | 31-08-18 | 11:34 | 2

Ja, maar een ruime meerderheid in Europa heeft meer tolerantie voor de islam dan de gemiddelde reaguurder.

Diotima | 31-08-18 | 11:53

Uhm, niet dus, islamieten zijn hier nog altijd niet in de meerderheid, hoewel er hard aan gewerkt wordt.

MurkRatte | 31-08-18 | 16:38

Voor het eerst een goed idee van die dronkelap.

Francisca | 31-08-18 | 11:34 | 1

Geen idee maar eerder besluit over invoering zomertijd 40 jaar geleden bevalt niet, daarom.

Pislinq | 31-08-18 | 11:38

we moeten terug naar de zonnetijd, niet naar de zomertijd!. Om 12.00 moet de zon het hoogst staan, niet om 14.00 zoals in de zomertijd.

Zyprexa20mg | 31-08-18 | 11:33 | 2

Klopt

Zwizalletju | 31-08-18 | 11:42

Klopt niet, Nederland ligt ca. 20 minuten ten oosten van Greenwich. Dan moet de klok in Nederland 20 min later staan dan die in Engeland.

beniknouzoslim | 31-08-18 | 12:24

Als het Jan-Kloot uitkomt, luistert ie wél naar de meerderheid van het volk.

Zou ie vaker moeten doen. Maar ja...

B*tchmeister | 31-08-18 | 11:33

"De mensen willen het, wij doen het". Ofwel is dat een geheel nieuwe EU-koers, ofwel was Jan Kloot weer eens katjelam. Ik durf niet te gokken.

Cor Netto | 31-08-18 | 11:33

weet je wie ook de klok heeft aangepast?
20 minuten hier

Hemmenaar7 | 31-08-18 | 11:32 | 1

Ja dat was op bevel van Adolf, sindsdien zitten we met een foute tijd.

Zwizalletju | 31-08-18 | 14:18

Geen probleem. Ik slaap toch van 11 tot 11.

DrumPiet | 31-08-18 | 11:32

Lekker belangrijk.

lacucaracha | 31-08-18 | 11:29

Lachen dat er dat er hier weer types zijn die ook dat plan afkraken.
Ik vind het zijn helderste moment tot nu toe.

HoerieHarry | 31-08-18 | 11:29

Laten we voorop stellen dat er geen originele tijd is. Dus hou s.v.p. op met dat geroeptoeter van de wintertijd is de 'echte' tijd. De mens heeft de klok bedacht en tijdzones. Dus elke tijdsindeling, zonering, etc. is arbitrair.
We hebben inmiddels wel wat ongeschreven regels over tijdstippen die gebruikelijk zijn om op het werk te verschijnen, naar huis te gaan, een warme hap te gaan eten, de kinderen op bed te leggen en zelf naar bed te gaan.
Persoonlijk hecht ik er veel waarde aan als ik in de zomerperiode met een aantal van de activiteiten die na het werk en het avondeten plaatsvinden nog het genot heb van lekker veel daglicht. Lange zwoele zomeravonden op het terras, nog even de zee op voor een kitesurfsessie na het werk. Heerlijk!
Zomertijd afschaffen leidt ertoe dat het in de zomer al licht wordt om 3.30 uur. Ik heb daar geen enkele behoefte aan. Ik vind de voorstanders van zomertijd afschaffen met de reden dat het zo slecht is voor je biologische klok maar een stelletje zielepieten. Ik neem aan dat die uit principieel overwegingen ook nooit op vakantie gaan naar een land met een andere tijdszone?
Tot slot nog even opgemerkt dat de uitkomst van de enquête niet was om zomertijd af te schaffen. De uitkomst wat dat een merendeel de klok niet meer een uur wil verzetten. Het merendeel daarvan wil dit realiseren door de Wintertijd af te schaffen en als jaarrond standaard tijd de zomertijd te hanteren. Als er toch iets afgeschaft zou moeten worden zou dat inderdaad ook mijn voorkeur hebben. Maar ik kan mij ook prima vinden in de huidige situatie en kan mij eerlijk gezegd niet aan de indruk onttrekken dat hier weer zo nodig een aantal gutmenschen heibel om niets moeten maken.

-Lukic- | 31-08-18 | 11:28 | 10

Zomertijd van half mei tot eind augustus: Iedereen blij. Lange avonden, zonder donkere ochtenden. Dat zou ook kunnen, maar dat is veel te moeilijk voor EU ambtenaren. Die kennen alleen het hele jaar door of het hele jaar geen zomertijd. En als we het omschakelen houden, weet ik zeker dat de huidige data heilig zijn. Waarom? Omdat in ambtelijke stukken staat dat dat het beste is voor het volk.

dubhead106 | 31-08-18 | 12:06

@Hemmenaar7 Dat is ook maar een afspraak.

@Zwizalletju In de winter je kinderen in de nacht naar school brengen is inderdaad belachelijk. Maar in de zomer zijn de dagen veel langer en daar kun je gebruik van maken door eerder op te staan en eerder te beginnen dan in de winter.
Daar hebben we zomertijd voor. We kunnen ook het hele jaar wintertijd aanhouden en afspreken dat de scholen van april tot oktober niet om half negen maar om half acht beginnen.
Zomertijd gaat er over dat je je leefpatroon aanpast aan de zon. Dat kun je met een truuk doen (klok verzetten) of gewoon met afspraken.

koeberg | 31-08-18 | 12:14

Grote jongen hoor! Lekker vanuit jezelf beredeneren! *doet duim omhoog, pruillip, knipoog* Met jou komen we er wel, met je zwoele zomeravonden... Man man man.

Death By Luchtbed | 31-08-18 | 12:27
▼ 7 antwoorden verborgen

Juncker afschaffen vind ik een veel beter idee...

Wijze uit het Oosten | 31-08-18 | 11:27 | 1

Lol, daar gaan ze vast niet een het is geen referendum over houden

uisge baugh | 31-08-18 | 11:33

Wintertijd bestaat niet, is gewoon de tijd en die moeten we aanhouden. Gezeik allemaal over eerder donker, koop een paar buitenlampen.

uisge baugh | 31-08-18 | 11:25 | 1

Zal qua verkeersveiligheid toch wel impact hebben

Joost2B | 31-08-18 | 11:51

Nogmaals , we hebben in NL al 40 minuten zomertijd omdat we in de foute tijdszone zitten. Doe er permanent 1 uur bij dan gaat de zon in de winter om om 10 voor 10 op. Complete BS en onaanvaardbaar. Ik stel voor dat we permanent naar GMT gaan, dan klopt het allemaal veel beter met wat het zou moeten zijn.

Zwizalletju | 31-08-18 | 11:25 | 3

is ook makkelijker wanneer we na de Nexit een douane-unie met de UK vormen.

Glasgow Argus | 31-08-18 | 11:28

Mooi man en dan is het in de zomer om 3 uur in de ochtend al licht? Dat is wel lekker handig zeker.

Henk003 | 31-08-18 | 11:31

@Henk003 | 31-08-18 | 11:31 , ja klopt, dus vroeg naar bed en vroeg weer op , zorg dat je om 6 uur op je werk ben, om 2 uur half drie ben je klaar en heb je nog tot half negen om van de zon te genieten.

Zwizalletju | 31-08-18 | 11:41

Ze willen gewoon laten zien dat ze er nog toe doen, dat ze macht hebben, en dat ze nog steeds dingen kunnen bepalen in Europa, want als ze ècht zouden willen weten wat wat het volk wil, dan zou er wel een referendum worden georganiseerd zodat ieders stem gehoord wordt.

JackStick | 31-08-18 | 11:24

Als het aan Juncker ligt zetten we de tijd terug naar 1939 en laat hij een snor staan.

Kapitein Stijlvol | 31-08-18 | 11:24

Benieuwd hoeveel milieuschade dat uurtje gaat veroorzaken.

Ruimedenker | 31-08-18 | 11:23

Ik kan bijna niet wachten tot volgend jaar de BREXIT een feit is en al rap zal blijken dat het een groot succes wordt. De andere Europese landen zullen over elkaar heen tuimelen om ook uit de EU te stappen. Einde Juncker met zijn boeven club.

beau van rtl | 31-08-18 | 11:21 | 1

De bevolking van die landen wel. De politici van die landen zullen, net als de onze, voornamelijk hun eigen toekomst in het Brusselse zeker willen stellen. Gelukkig hebben we via referenda nog inspraak.

En als die geweldige EU toch bezig is, kunnen ze dan niet regelen dat het warmer wordt in de winter? Al die sneeuw en dat ijs is slecht voor vervoer en dus de economie.

ScumbaggusMaximus | 31-08-18 | 11:24

Dus in 2035 wordt de winterijd afgeschaft?

JanVergoor | 31-08-18 | 11:21 | 1

Nee, Litouwen is het er niet mee eens als ze niet nog wat extra geld uit het structuurfonds krijgen. Dat wordt 2050 op z'n best.

bisbisbis | 31-08-18 | 13:29

Oh en on-topic. Het maakt geen flikker uit. Wel frappant is dat mensen het willen afschaffen.

De Koreaanse Slet | 31-08-18 | 11:20 | 1

De wintertijd was de standaardtijd. Waarschijnlijk voelt Junker zich met de EU als de christelijke keizer Constantijn van het Romeinse Rijk. Die voerde de zondag als rustdag in, in plaats van de sjabbat.

El Rico Grande | 31-08-18 | 11:20

Fuck wintertijd!

ZwarteDag | 31-08-18 | 11:20 | 1

Fuck Zomertijd

Zwizalletju | 31-08-18 | 11:57

Gewoon zomertijd hele jaar door. Ook 's winters lekker lang dicht, warme avonden met mooi weer, minder files. Nee, wintertijd moet ik niks van hebben.

RandyBiel | 31-08-18 | 11:20 | 2

's Morgens lekker lang donker, randdebiel, tot 10.00 uur, veel files 's morgens.

Zwizalletju | 31-08-18 | 11:58

@Zwizalletju | 31-08-18 | 11:58
Het overgrote gedeelte van de werkende bevolking gaat 's winters sowieso in het donker de deur uit, dus daar verandert niet veel aan.

Jij werkt kennelijk niet. Tsja.

EefjeWentelteefje | 31-08-18 | 18:56

Goed zo Jean-Claude, jij weet tenminste wat prioriteiten zijn. Who cares about al die economische 'vluchtelingen' aan de grenzen van Europa, als we het onderwerp van onze tijd (pun intended), de zomertijd, op de agenda kunnen zetten. Ga zo door!

Rest In Privacy | 31-08-18 | 11:20 | 2

Dacht je nou werkelijk dat de EU daar niks aan doet? Of de lidstaten?

Diotima | 31-08-18 | 11:56

Diotima | 31-08-18 | 11:56 | favorietblock

Wat dan? We zijn 3 verder na "Wir Schaffen Das"en we zijn nog steeds afhankelijk van Erdogan c.s. Kennelijk heb jij meer inzicht in wat er voor fantastische maatregelen worden doorgevoerd maar ik kijk vooral naar het resultaat: er komen nog steeds economische vluchtelingen bij de vleet binnen en wij zijn nog steeds afhankelijk van een 'bevriend staatshoofd'.

Rest In Privacy | 31-08-18 | 13:18

Juncker wordt verdacht veel van macht verdacht. In werkelijkheid is Juncker voorzitter van de Europese Commissie en vertegenwoordiger voor Luxemburg. Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat mensen met absoluut geen enkele weet van hoe de EU in elkaar steekt zo'n grote waffel hebben.

Sommigen denken dat Guy Verhofstadt een ongekozen dictator is. Hahahaha!

Met zulke domme vijanden heb je niet eens vrienden nodig.

De Koreaanse Slet | 31-08-18 | 11:19 | 8

El Rico Grande | 31-08-18 | 11:22

Ja dat ik verwacht dat mensen weten waar ze over lullen. Mijn teleurstelling is dan ook groot. Ik schat mensen te hoog in. Groot probleem mijner zijde.

De Koreaanse Slet | 31-08-18 | 11:45

@RenHoek
LOL, je stemt wel voor het Europees Parlement en wie onze premier mag worden. EP-fracties dragen kandidaten voor. Rutte zit bij de Europese Raad en de Raad koos kandidaat Juncker.

Diotima | 31-08-18 | 12:06

Gaaaaaap,... fijn..... Maaruh wat is jou mening? Wintertijd, zomertijd, of zoals het is?

Death By Luchtbed | 31-08-18 | 12:41
▼ 5 antwoorden verborgen

Interessant, wintertijd is onze normale tijd.

Dima Beeline | 31-08-18 | 11:18 | 1

En die is ook al fout sinds 14 mei 1940 o.i.d, ingevoerd door de Duitsers daar voor hadden we de juiste tijd. (Amsterdams Westertoren : GMT + ca 19 minuten)

Zwizalletju | 31-08-18 | 11:28

Als het aan juncker en de zijne ligt hebben we binnenkort een nucleaire winter en das heel wat anders dan een uurtje vooruit of achteruit.

komtdatschot | 31-08-18 | 11:18

Zal het afschaffen van de wintertijd invloed hebben op Junkers drinkgedrag?
Een uur langer licht betekent dus een uur extra zuipen???

Broekpaling_bezitter | 31-08-18 | 11:17

Wie hier in Nederland heeft die enquete ooit onder zijn ogen gekregen, kunnen we daar niet eens een enquete over houden?

JackStick | 31-08-18 | 11:17 | 1

Ja kan een petitie houden en die voorleggen aan het Europees Parlement. Dan gaan ze erover stemmen. Het EP wordt door de Europeanen gekozen trouwens.

Diotima | 31-08-18 | 12:00

Misschien wordt het tijd voor een enquête over immigratie.

Harry Turtle | 31-08-18 | 11:16 | 2

Touché.

lacucaracha | 31-08-18 | 11:31

De benaming zomer en wintertijd is zo archaïsch, alsof de moderne stedelijke mens nog zijn levensritme aan de seizoenen aanpast. Alfa (winter, GMT+1) of bravo (zomer, GMT+2) tijd is is veel overzichtelijker en je raakt nooit meer in de war of de klok vooruit of achteruit moet. Dat gezegd hebbende, afschaffen lijkt me een prima idee. Op grond van onze geografische positie op aarde (+/- 5 graden oost) is het afschaffen van zomertijd het meest logische, aangezien het centrum van deze tijd geografisch ongeveer ligt op de lengtegraad van Turkije en Oekraine en dus totaal niet aansluit bij de natuurlijke tijdsbeleving als gevolg van de draaing van de aarde. Nederland zou zelfs eigenlijk GMT moeten hebben, maar ivm aansluiting met de rest van continentaal Europa is alfatijd ook nog wel acceptabel.

Defman | 31-08-18 | 11:16 | 1

Laten we dan met z'n allen van eind maart tot eind oktober 8 tot 4 kantoortijden aanhouden. Dan heb je nog wat aan je avond.

koeberg | 31-08-18 | 11:42

Hoe is het eigenlijk met z'n rug?

Watching the Wheels | 31-08-18 | 11:15 | 1

Daarvoor slikt hij pijnstillers. Een f̶l̶e̶s̶ stuk of 3 per dag.

keestelpro | 31-08-18 | 11:37

Ondertussen op nu.nl: www.nu.nl/buitenland/5440289/europese...
Ondertitel: 'De mensen willen het, dus doen we het' aldus Juncker

Hahahahahahahahahahahaha

Das ook ook voor het eerst, dat de EU de mening van 'de mensen' belangrijk vindt......

Braboblanke | 31-08-18 | 11:15 | 2

De mensen wilden ook geen Europese grondwet. Die hele EU is een onwetmatig instituut waar niemand om gevraagd heeft.

keestelpro | 31-08-18 | 11:35

Hij heeft wel eerst contact gezocht met alle multinationals om toestemming te vragen..... daarom kan ie net doen alsof het hem iets interesseert.

Koning BongoBongo | 31-08-18 | 11:47

Oh de spanning van de uitslag hierover, ondraaglijk gewoon.

Dutchbeaurouge | 31-08-18 | 11:14

ook leuk:

"Van tevoren had de commissie benadrukt dat de online enquête geen referendum was. Representatief was de peiling ook niet: van de 4,6 miljoen mensen die hun mening gaven, kwamen er zo’n drie miljoen uit Duitsland. Op basis hiervan valt niet te zeggen hoe Europeanen erover denken."

een_mike | 31-08-18 | 11:14

Hou voortaan gewoon weer de enige echte tijd aan en dat is de wintertijd. De zomertijd tot stand gekomen uit puur commercieel belang. De economie, stuped.

De Evangelist | 31-08-18 | 11:13

"De mensen willen het, wij doen het". Dixit Junck. Starnakeler dan ooit. #JunckKdK

Agervic | 31-08-18 | 11:12

Zomertijd afschaffen! Voor iedereen die het nog niet helemaal snapt:
De huidige regeling voor de zomertijd dateert van 1977. Onder invloed van de economische crisis begon de overheid met de tijd te spelen. Door de uren met zonlicht meer te laten samenvallen met het leefpatroon van de mensen, hoopte men energie te besparen.

Ondertussen is dat energie-argument al voltooid verleden tijd. Verschillende studies hebben uitgewezen dat er niet wordt bespaard en dat de invoering van de zomertijd talrijke nevengevolgen heeft. Ochtendfiles rijden langer in het donker, avondfiles rijden meer in verzengende ozon-hitte, biologische klokken raken ontregeld, de zomerhitte blijft een uur langer hangen in de slaapkamers.

small_town_dude | 31-08-18 | 11:12 | 2

Eens.

Zwizalletju | 31-08-18 | 12:00

Precies dit!

Death By Luchtbed | 31-08-18 | 12:16

Lijkt me vreselijk het hele jaar door wintertijd. Ik heb echt geen zin om te schaatsen in juli.

keestelpro | 31-08-18 | 11:12

Prima de zomertijd gewoon aanhouden. Lekker lang licht altijd. Dat het in de ochtend donker is zal me een rotzorg zijn verder. Kun je nog eens rustig wakker worden zonder die zon in je bakkes.

Henk003 | 31-08-18 | 11:12 | 2

Onzin opmerking.

Zwizalletju | 31-08-18 | 12:00

Henk, mee eens.

Pislinq | 31-08-18 | 12:05

Altijd die kritiek op de EU.
Zijn we nu al vergeten dat de EU ons ooit heeft gered van die verschrikkelijke wattenstaafjes?

Tilburgse bluf | 31-08-18 | 11:12 | 2

Ik mis zure regen. Wat een heerlijke tijd was dat. Nooit mos tussen de tegels schrapen of onkruid wieden. De natuur deed zichzelf.

keestelpro | 31-08-18 | 11:33

Wij huurden altijd Hugo Brandt-Corstius in om een half uurtje over ons tuinpad te komen urineren. Hadden we ook geen last meer van mieren.

bisbisbis | 31-08-18 | 13:32

„De mensen willen het, wij doen het”, zei Juncker. Uit een enquête van de commissie onder Europeanen bleek eerder deze week dat een grote meerderheid van de ondervraagden het hele jaar door dezelfde tijd wil. Dat zou volgens de meeste respondenten de zomertijd moeten zijn.

Wat waren de vragen ?
- Vindt u het handig als iedereen dezelfde tijd hanteert het hele jaar door?
- En zo ja, wilt u liever de tijd in de zomer of de tijd in de winter?

Als de EU echt zo begaan is met ons welzijn dan moeten ze verplichten om CO2 en brandmelders te integreren in klokken zodat we daar tenminste 2x per jaar aandacht aan besteden en tijdig het batterijtje vervangen.

Promedio | 31-08-18 | 11:11

Ben ik in principe niet op tegen dat de wintertijd wordt afgeschaft.

EA 827 | 31-08-18 | 11:11

Heb ik, om het te onthouden al jaren het truukje 'voorjaar vooruit achter in het jaar achteruit'. Welke regel moet ik nu aanhouden om de klok op de juiste tijd te zetten?

pa_niek | 31-08-18 | 11:11

Ben al jaren geleden gestopt om me iets aan te trekken van tijd of EU.

Watching the Wheels | 31-08-18 | 11:11

Nou dat is toch uiterst boeiend:
„De mensen willen het, wij doen het”, zei Juncker.

De EU benadrukt zelf meerdere malen dat het geen referendum maar slechts een enquête is, en waarbij bij refenda heel makkelijk wordt gesteld dat daar niets mee gedaan hoeft te worden, wegen enquêtes opeens loodzwaar? Misschien moeten we in Nederland dan voortaan maar enquêtes houden, nu het referendum is afgeschaft, blijkbaar zijn die wel bindend?

Het is bij uitstek een enquête waarbij je kunt verwachten dat voorstanders van afschaffen eerder "stemmen" dan tegenstanders, maar is dat even fijn met zo'n enquête: kritiek over opkomstpercentages zijn er niet! 4.6 miljoen mensen hebben het ingevuld, opkomstpercentage is dan 1 procent of zo? Ook de "iedereen die niet gestemd heeft, is waarschijnlijk tegen" hoor ik nu niemand zeggen?

een_mike | 31-08-18 | 11:11

Liever de winter dan de zomertijd idd. Als het dan toch gebeurt dan niet de zomer slopen, donker is het toch in de winter en ik ben geen avondmens

menage | 31-08-18 | 11:11 | 2

Dus jij vindt het wel best dat per eind oktober de zon plots weer een uur eerder ondergaat vanwege wintertijd ?

EA 827 | 31-08-18 | 11:14

EA 827, ja.

uisge baugh | 31-08-18 | 11:20

De EU is een uit de hand gelopen handelsverdrag.
Wie had dat gedacht? Van economische samenwerking naar allesbepalende overheersing!

keestelpro | 31-08-18 | 11:10

Kunnen we trouwens die hele zomer- en wintertijd niet afschaffen, en gewoon teruggaan naar de oertijd?

obominotie | 31-08-18 | 11:10 | 4

We zitten dankzij de nieuwe Nederlanders al bijna in de middeleeuwen, ik denk dat dat al erg genoeg is.

JI-HAAT | 31-08-18 | 11:13

We zaten gvd in het gas tijdperk. Moeten we binnenkort terug naar vulkanische warmtebronnen.

keestelpro | 31-08-18 | 11:22

@JI-HAAT: van de middeleeuwen is bij het grote publiek weinig bekend. Dat is jammer. Zou er bij het grote publiek meer kennis over bestaan, dan zou duidelijk zijn dat er niet een en al barbarij was, maar een zeer boeiende periode.

El Rico Grande | 31-08-18 | 11:26
▼ 1 antwoord verborgen

De wintertijd is toch de standaardtijd? Dan verschillen we vanaf de afschaffing dus standaard een uur met de landen om ons heen. Nee, het wordt er allemaal een stuk duidelijker op zo.

zwarte_weduwe | 31-08-18 | 11:10

Hele volksstammen roepen dat de zomertijd de vaste tijd moet blijven, maar die hebben nog nooit de zomertijd in de winter meegemaakt. Hartje winter tot 10:00 's morgens donker. Kinderen die 3 maanden lang in het pikdonker naar school gebracht moeten worden, lagere temperaturen in de ochtend.

Bytemaster | 31-08-18 | 11:09 | 3

Ook bij de huidige wintertijd vind ik het vreselijk om mijn kinderen op de fiets de ijskoude nacht in te sturen. Die klok moet juist terug in het najaar!

keestelpro | 31-08-18 | 11:21

Ja en dat effect is het grootst in Nederland Belgie en West-Frankrijk, want die zitten nu al in de foute tijdszone.

Zwizalletju | 31-08-18 | 12:02

Misschien kan de EU subsidie op energie regelen in de lange koude en donkere wintermaanden. Zodat we het met extra stoken en verlichten nog een beetje leefbaar houden.

dubhead106 | 31-08-18 | 12:08

Goed nieuws!

leo de pejo | 31-08-18 | 11:09

Komt er een vertaling van?

zwarte_weduwe | 31-08-18 | 11:15

Totaal overbodig boek. Wat kan daar nou in staan wat wij nog niet weten? Of je nou een boekje schrijft of een spotprent maakt, de pen zal de islamisering niet stoppen.

keestelpro | 31-08-18 | 11:19

keestelpro | 31-08-18 | 11:19 het verdomme net of het voor anderen is geschreven, dat gaat zomaar niet.

sockpuppet | 31-08-18 | 14:22

Iedere dag dronken is ook een geregeld leven...

eerstneukendanpraten | 31-08-18 | 11:08

Timing is op zich wel geslaagd. Nu ik net aan een Unox-boycot begonnen ben, wordt erwtensoep toch niet meer wat het geweest is.

obominotie | 31-08-18 | 11:08

No winter - no time...
(Bob Marley nadoet...)

wezen | 31-08-18 | 11:07

Misschien een lente tijd. Precies tussen winter en zomertijd in. En dat er dan overal tandartsassistentes rondlopen.

CasaMan | 31-08-18 | 11:06 | 2

Jij kent mijn tandartsassistente blijkbaar niet

Snap je!? | 31-08-18 | 11:12

Je bedoelt van die domme iets te dikke wijven die alles uit hun poten laten vallen?

keestelpro | 31-08-18 | 11:16

Wagguseffe, wil dat zeggen dat we in de winter zomertijd krijgen? Da's 'n uur vroeger. Ik ben tegen want dan gaat de kroeg ook een uur eerder dicht.

pa_niek | 31-08-18 | 11:06 | 1

En een uur eerder open dus maakt het per saldo niet zoveel uit.

normanius | 31-08-18 | 11:13

Dat ze dat nutteloze verzetten van de tijd stoppen, goed, maar de wintertijd is de originele tijd, dus die moeten we handhaven. Die bezopen letzeburger weet werkelijk alles naar de filistijnen te helpen.

Lt-Kol Kilgore | 31-08-18 | 11:06 | 1

Luitenant-kolonel, u heeft helemaal gelijk. Het is volstrekt onzinnig om de wintertijd af te schaffen omdat dit neerkomt op een verschuiving met één uur van de tijdzones in de Europese Unie. Die Juncker weet waarschijnlijk nieteens waarom het MET en MEZT heet.

Wladimir 1928 | 31-08-18 | 12:07

Baanbrekend besluit. Goed dat er geen echte problemen zijn.

RenHoek | 31-08-18 | 11:06

Dat is dan wel echt belachelijk. We lopen (hier in Nederland) in de winter al bijna een half uur voor op de "echte" tijd, in de zomer is dat anderhalf uur. Als je iets afschaft moet je de zomertijd afschaffen.

Leyrann | 31-08-18 | 11:06 | 1

Niet bijna een half uur, 40 minuten. Amsterdamse tijd is eigenlijk 20 minuten later dan GMT..

Bytemaster | 31-08-18 | 11:11

Logisch. Als er geen winter meer is heb je ook geen wintertijd meer nodig.

Zenzeo | 31-08-18 | 11:05 | 3

Just wait for it.... #winteriscoming

keestelpro | 31-08-18 | 11:14

Misschien kan Juncker dan ook meteen de winter afschaffen. Dan zou hij mijn held worden!

dubhead106 | 31-08-18 | 12:10

Daar hebben we koningin Elsa voor. Ook een sprookjesfiguur.

PresidenteDeConjovia | 31-08-18 | 12:39

Eerste zinnige voorstel van die hufter evah!!

zwellevertje | 31-08-18 | 11:05 | 1

For evah and evah!

Berbarossa | 31-08-18 | 11:12

Ik weet het niet, ik ben niet voor of tegen, maar dit lijkt me juist een mooi voorbeeld voor een onderwerp referendabel onderwerp.

(nee, ik zeg niet dat we dit nu helemaal speciaal hiervoor georganiseerd moet worden zo belangrijk vind ik het niet, maar ik bedoel dat ik in het algemeen voor een meer directe democratie ben)

Borrom | 31-08-18 | 11:05 | 1

Laten we dat dan EU-breed doen. Het wordt wat rommelig als landen lukraak gaan kiezen tussen GMT+1 en GMT+2, vooral als een GMT+1 land ten oosten van een GMT+2 land ligt.

koeberg | 31-08-18 | 11:55

Zomertijd wordt gehandhaafd. Waar halen we dan dat uur extra vandaan.
Er is dan 2 uur verschil (in de winter) met het Verenigd Koninkrijk.

Guy de Lombard | 31-08-18 | 11:04

De oude wintertijd (normale tijd) mag van mij de deur uit. Altijd zomer!

Nimby_007 | 31-08-18 | 11:04 | 3

Fijn, rond de jaarwisseling is het dan tot 10:00 uur donker. Kinderen die naar school gaan tussen november en maart mogen dan in het pikdonker over straat fietsen én in ochtend is het nog eens extra koud omdat je een uur eerder van huis vertrekt dan tijdens de wintertijd. Al die zomertijdfans denken alleen maar aan dat uurtje later licht in de zomermaanden maar vergeten de omgekeerde effecten in de winter.

Bytemaster | 31-08-18 | 11:17

@Bytemaster: Maar je hebt wel meer licht gedurende de dag. www.timeanddate.com/sun/netherlands/a...
Als we toch iets gaan afschaffen mag van mij de wintertijd eraan en niet de zomertijd.

JWZ_JMK | 31-08-18 | 11:24

Bytemaster: uit jarenlange ervaring weet ik dat het 's winters rond half zeven en zeven uur 's ochtends minder koud is dan rond 8 uur. dus voor schoolkinderen die een eind naar school moeten fietsen is iets eerder onderweg zijn niet per se nadelig.

B. Randnetel | 31-08-18 | 13:52

Hij kan beter het huidige immigratiebeleid aanpassen, ik denk dat we daar veel meer aan hebben met z'n allen

Snap je!? | 31-08-18 | 11:04 | 2

Hoho, prioriteiten...

Nimby_007 | 31-08-18 | 11:05

Precies. Hij zei over het afschaffen van de wintertijd: 'De meerderheid van de Europeanen wil het, dus doen we het.' Dat heeft hij over de massa-immigratie nou nog nooit gezegd...

Zenzeo | 31-08-18 | 11:08

Wintertijd slopen? De wintertijd is juist de echte tijd. Voor de zomertijd wordt de klok een uur vooruit gezet. In oktober wordt de klok weer op de juiste tijd gezet,

AlfredvonSchlieffen | 31-08-18 | 11:03 | 3

"Tijd" is iets wat door mensen bedacht is. We weten dat het voorbij gaat door de draaiing van de aarde tov. de zon. Dit duurt ongeveer 24 uur.
Er is dus geen juiste / verkeerde tijd.

SanderEvers | 31-08-18 | 11:33

TijdREKENING is door mensen bedacht. Tijd bestaat gewoon, onafhankelijk van het draaien van de aarde en van mensen die dingen bedenken.

Max Headroom | 31-08-18 | 12:07

Hear hear. De enige echte tijd was en is de wintertijd. Als die dronken droppie uit Luxemburg z'n zin krijgt, gaat de klok een uur vooruit maar nooit meer terug. Effectief wordt er gewoon een uur van je leven gestolen, dat kan er ook nog wel bij.

quigg | 31-08-18 | 13:21

Zinnig gezeur Juncker..... de schnaps was zeker weer lekker vanmorgen!

Fatwabuster | 31-08-18 | 11:03

Gewoon afschaffen van tijd. Gewoon doen en laten wat je wil wanneer je wilt. Boeie!

macrobody | 31-08-18 | 11:03 | 2

Tijd is de slechtste uitvinding van de mens ooit.

keestelpro | 31-08-18 | 11:13

Zoals in Caribische en Mediterane landen?

JWZ_JMK | 31-08-18 | 11:22

Voor Juncker is het altijd bier uur.

Glasgow Argus | 31-08-18 | 11:00 | 1

Zonder wintertijd altijd een uurtje vroeger, anders loopt zijn kater niet synchroon met z'n nachtrust.

Jos Tiebent | 31-08-18 | 11:20

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl