Wist je niet. Elvis was een culturele toe-eigenaar
Muziekdebat! Vrij Nederland is zo sterk van mening dat rockmuziek door 'culturele toe-eigening' van zwarte muziek tot een blank allemansgeluid is verworden, dat ze er een rectificatie tegenaan gooien om dat nogal absurde puntje te maken.
Social
Deze "rectificatie" komt uit een raar artikel dat kort samen te vatten valt als 'blanke muziek haalt de schouders op voor onrecht en de agressie van rap wordt veroorzaakt door activisme', dus dat hoef je verder niet te lezen. Wat wij wel een interessante vraag vinden, is of een arme blanke vrachtwagenchauffeur uit Tupelo, Mississippi, die op een zekere dag in Memphis een plaatje wilde opnemen voor zijn moeders verjaardag, daartoe Sun Studios binnen liep en op de vraag van de secretaresse (rectificatie: tegenwoordig moet je die "office manager" noemen - red.) wat voor zanger hij was, antwoordde met "I sing all kinds", eigenlijk een kunstrover was die de muziek van zwarte mensen af wilde pakken. Maar daar geeft Vrij Nederland dan weer geen antwoord op.
Reaguursels
InloggenIs er in NL iemand die zich werkelijk druk maakt om 'cultural appropriation'?
Nog een correctie : waar Geerten Walling 'wordt zo langzamerhand' schrijft, moet eigenlijk het woordje 'is' staan.
Muziek heeft geen kleur.
Bullshit. Wat is nou toch in vredesnaam 'zwarte' muziek. Bestaat niet. Wel muziek door zwarte mensen. Maar dat is geen muziekstijl. Ook zo'n onzin: Een niet zwarte mens met een 'zwarte' stem. De zanger van plan B heeft eenzelfde timbre als Smokey Robinson, die hem ook nog eens geinspireerd heeft. Gewoon een kwestie van toonhoogte. En, het belangrijkste voor onze 'muziekkenners': Alle muziek is door onze klassieke componisten al uitgevonden. Dus in feite is alles 'jatwerk'. Die componisten hoeven niet meer terug te komen omdat hun werk af is. Net als de schilderkunst. Af, wordt nooit meer geëvenaard. Net als de bouwkunst, piramide van Gizeh, zo'n gebouw met een diepe spirituele betekenis, is eenmalig. Alle later gebouwde piramides waren minder, omdat de genieën die toen met dat doel naar de aarde gekomen waren, hun werk af hebben gemaakt. Dat laat niet af dat de hedendaagse musici af en toe, gelukkig, gewoon leuke deuntjes produceren. En de besten, bijvoorbeeld een Paul McCartney, beseffen dat zij spiritueel geïnspireerd worden. Let it be.
Het notenschrift is ook een uitvinding van de blanken. Lp's en cd's (gedeeltelijk) ook. Stroom ook. Enz. Zonder blanken hadden negers alleen jembees gehad en in het oerwoud rondgedanst.
Ik hoor nooit iemand erover dat deze zwarte cultuur ontstaan is door cultuurappropriation door "zwarten" van "blanke" muziekinstrumenten. Deze musiekstijl kon alleen ontstaan door het gebruik maken van gitaar, piano, mondharmonica en andere instrumenten die hun oorspong vinden in de blanke Europese cultuur.
Ik zit daar niet mee, maar waarom omgekeerd wel?
De zwarten hebben het rappen van Vanilla Ice gejat.
Ja inderdaad, het was even wennen na jaren van gelijkwaardigheid. Dat was blijkbaar ongewenst, ergens wel jammer natuurlijk.
Dan maar zo! | 01-08-18 | 11:40
Toen het woord 'verbinden' werd gepushed is het ontbinden begonnen.
En weet je, het doet met verder niks, ze willen met de nek aangekeken worden, nou geen probeem doen we dat toch, u wilt rassenscheding, prima, komt voor elkaar. En verder, flikker op met je slachtoffer gezeik.
Heerlijk dat oude tijden weer herleven, ik heb wel iets met nostalgie.
En die vuile jatter van een Sting had met z'n poten van "Every breath you take" af moeten blijven. Het origineel van Tupac vele malen mooier
Vind ik ook. En die bleekscheet van een Stewart had deze arme muzikant ook niet moeten bestelen.
www.youtube.com/watch?v=WYOojpMqQSQ
Deze muzikale discussies tweeëneenhalf jaar geleden tot in den treure met iemand moeten voeren.
Waarom Elvis geen racist was (al was hij het wel, het is niet mijn persoonlijk belang) en hoe de muziek evolueerde en bekender werd én er een andere draai aan werd gegeven. Hele log- en geschiedenisboeken en interviews erbij moeten halen.. ik kan Leo Blokhuiswaardige toespraken houden inmiddels.
Volgens mij was dit de druppel waardoor ik GS ben gaan lezen. In pure wanhoop en desillusie.
Waarvoor mijn aller dank, jullie waren en zijn een ware steun en een poel van kennis.
Voor toe-eigening:
www.youtube.com/watch?v=3HWUN-l1sdQ
Na toe-eigening:
www.youtube.com/watch?v=u3khhdsOj0Y
Wereldmuziek Hans Teeuwen even googlen
En over die al dan niet terechte toe-eigening van zwarte muzak door 'witte' mensen,
moet natuurlijk wel schadevergoeding betaald worden aan den zwarte mensch.
Hoop tamtam over de oorsprong van alle muziek.
Bepaalde aardappelrassen laten zich makkelijker oogsten dan anderen.
Ach, ook zwarte mensen komen voort uit wit sperma, dus al dat racisme over en weer slaat nergens op.......
Zelf hoor ik liever complexe melodieën in plaats van simplistische ritmes, maar zoals een wijs man ooit zei:
"The white man had the schmaltz
The black man had the blues
No one knew what they was gonna do
But Tchaikovsky had the news"
Tchaikovsky was een homofilie Rus, volgens mij.
Bon scott ac/dc
Gisteren las ik het artikel met open bek van verbijstering. De ankeiler duidde al op een trainwreck, maar het was nog erger... en dan vanochtend die twitterdiscussie die tot de rectificatie leidde...
Hoe kun je zo’n intersectionele racistische hokjesgeest hebben en dan ook nog calvinistisch schuldig zijn over je eigen blanke huid en je “privilege”? Fuck me... dat hele SJW cultuurtje is echt voorbij de ironie, en een pastiche en parodie van zichzelf geworden.
Ik kan me nog maar een stap erger en ironischer voorstellen... en dat is als dat soort blanke scribentjes van hele blanke (dus koloniale, dus fout schuldige) media zichzelf zwart gaan schminken om te kunnen ervaren wat het is om als neger door het leven te gaan om hun “witte privilege” af te schudden. Want als “witte” mag je natuurlijk niet zomaar zwarte muziek en cultuur gaan duiden. Dan ben je koloniaal en racist en nazi. Ook al die je het met de beste intenties en schuldbewust van je “witte privilege”. Dus je moet neger zijn... nou, dan worden ze neger. Ik zie het nog wel gebeuren. Al die SJW mongolen die nu al dreadlocks hebben... (en dus beschuldigd worden van cultural approriation... - heeft iemand ooit Anousha Nzume daarvan beschuldigt omdat ze liederen van witte componisten zingt?) ... er gaat er ooit eentje beginnen om zijn lijf helemaal zwart te laten tattooeren.
The ultimate blackface.
Met terugwerkende kracht, wat doet die bleekscheet daar op dat zwarte feestje? Heeft op 3:52 ook nog het lef om solo te gaan, een geen zwarte die er iets van zegt!
www.youtube.com/watch?v=TaPIyo51cr4
Elvis was een superheld. Hij droeg een cape en met één simpele heupbeweging liet hij tientallen meisjes tegelijk flauwvallen.
On topic: Wat betekent dat eigenlijk, die beschuldiging van cultural appropriation aan het adres van Elvis? Dat de witman nooit meer muziek mag luisteren? Dan heb ik er nog eentje. Elektriciteit. Dat is een witte uitvinding. People of Color die gebruik maken van elektriciteit doen aan cultural appropriation. Stop daar mee vuile racisten!. Elektriciteit is van de witman!
En zo ken ik er nog een paar en als ik klaar ben zit de neger weer in een hutje van riet en koeienpoep. Ze hebben het over "hun" muziek, daarbij gebruiken ze wel een trompet, saxofoon, gitaar, etc. Door wie zij die uitgevonden? Die Anna Stein schrijft boeken, wie heeft het alfabet en boekdrukkunst uitgevonden.? Dit is SJW gezeik, te serieus genomen door de media.
Elvis was een witte die zwarte muziek zong met een texmex accent. Een soort Ali b maar dan andersom.
Nu weet ik waarom Ali B zichzelf.... Ali B noemt en geen Ali A.
Valt dit ook cultural appropriation ?
www.youtube.com/watch?v=_mkiGMtbrPM
In die contreien gaat het harder dan je erg in hebt. China gaat het hardst. Die lui daar zuigen in één decennium alles op.
www.youtube.com/watch?v=MvhnLLvjAKA
Iedere familie heeft een zwart schaap.
In de jaren 90 werd apartheid in Zuid Afrika afgeschaft en iedereen was blij. Nu schiet de politieke correctheid door dat overal apartheid wordt ingevoerd want iedereen moet in zijn eigen groepje blijven en afblijven van wat de andere te bieden heeft. Hoe diep zijn wij gezakt.
Na de afschaffing van apartheid hebben de negerts schaamteloos laten zien dat alle vooroordelen over ze klopppen.
Rockmuziek is ervoor om van te genieten en kent geen grenzen.
www.youtube.com/watch?v=pYjPGBHM9Bw
Eigenaar van Rock'n'Roll?
Is het misschien de uitvinder? The Origins of Rock Music
Most people think that rock music started in the 1950s and was a new musical invention. In fact, rock music is an ancient music form, originating from the old Mystery Religions: www.illuminati-news.com/00357.html
Het is maar één linkje, maar het is wel duidelijk, voor mij, dat e.e.a. niet zo spontaan gekomen is, als wel gedacht.
De Koreaanse Slet
Ik voel wel wat je vindt. En het is ook niet onredelijk. Maar de maatschappij was toen gesegregeerd en "zwarte liedjes" werden op de blanke radio ingespeeld en gezongen door blanke artiesten. Was dat goed? Nee. Zijn daarom per definitie de versies van zwarte artiesten beter? Nee. Maar feiten onder ogen zien en toegeven en aanbidden waar bepaalde muziek vandaan komt. Moet. Elvis heeft gebruik gemaakt van "zwarte muziek"
Of gewoon bij de feiten blijven. Iets waar mensen kennelijk veel moeite mee hebben. Vooral extremisten.
Ik denk niet dat iemand in Nederland moeite heeft dat een groot deel van de huidige muziek geïnspireerd is door beates uit Afrika en melodieën vanuit klassiek Europa.
Het is alsof Elvis heeft gevoeld dat deze discussie zou komen.
Elvis vertrouwde het niet helemaal.... zijn laatste mooie nummers waren:
1. in the ghetto
en om zijn achterdocht nog meer kracht bij te zetten kwam kort daarop
2. suspicious minds
Alleen die nummers hebben geen blues basis, muzikaal gezien.
Wat een vreselijk iets staat daar. Gaan ze een beetje filosofisch lullen over wie nou de "eigenaar" is van Rock Muziek. Een muzikant zal het daar nooit over hebben maar een stelletje pseudo intellectuelen die een blaadje uitgeven wel. Rock Muziek is gewoon ontstaan en niemand weet hoe het is ontstaan, het was er opeens en sloeg aan.
Bruno Mars werd ook recentelijk bericht van het stelen van zwarte muziek.
www.telegraaf.nl/entertainment/178362...
Patje2011 | 01-08-18 | 11:58
In zijn algemeenheid ben ik het eens - iets wat ik hierboven betoog. Tenzij je wil gaan wauwelen over intellectueel eigendomsrecht. Wat misschien eigenlijk best relevant is. Dus laten we dat dan maar doen.
Inzake Elvis is het nu eenmaal niet zo dat hij zich enkel liet inspireren door negermuziek. Nee hij stal ook hele liedjes en werd daar schatrijk mee.
Ik vind dat het hele gezeik moet ophouden maar dat stopt dus nooit zolang er mensen lopen te krijsen dat het niet zo is. En de tegenpartij alles hysterisch loopt te overdrijven.
Want laten we eerlijk zijn. Hypothetisch dan.
Het gaat nooit goed komen tussen jou en je broertje - die jij zijn hele leven hebt gepest en mishandelt - tenzij je ruiterlijk toegeeft hoe fout je zat. Dat is dus ook zo met de casus Elvis. Je moet gewoon kunnen zeggen: 'Ja Elvis was een dief". En dat stamde inderdaad uit het feit dat de mensen toen, en velen nu nog steeds negers zien als minderwaardige mensen die je niet of nauwelijks hoeft te betalen voor hun werk en/of intellectueel eigendom.
Dat is helaas gewoon zo.
Dan had je gewoon moeten opschrijven: Elvis was een plagiërende artiest, een dief, en met racistische ondertoon omdat stelen van 'de zwarten' wel zou mogen.
Maar dan moet je 1 specifieke casus benoemen, 1 specifiek persoon, en dát is juist wat de SJW-ers niet willen, groeps- en hokjesdenkers als ze zijn.
Vandaar de term 'cultural appropriation': 'de witten' hebben van 'de people of color' gestolen en dragen dus als groep 'schuld', en zullen zich altijd in zelf-beschuldigende termen moeten uitdrukken tot in eeuwigheid.
raskol | 01-08-18 | 12:54
Eens. Je zal mij nooit horen zeggen dat extreemlinkse idioten die constant over alles hysterisch lopen te krijsen gelijk hebben. Hooguit haal ik er op basis van feiten een (tegen)argument uit.
Laten we eerlijk zijn. Er is niets goeds aan extreemlinks. Extreemrechts. Extreemconservatief. Extreem religieus. Extreem gewelddadig.
Niets.
Picasso was er ook zo eentje. Die eigende zelfs Neanderthaler kunst toe.
De kritiek op Stef Blok is júist dat hij succesvol multicultureel samenleving en vermenging van culturen niet ziet.
Maar als 'witte' en 'zwarte' muziekstijlen elkaar beïnvloeden en vermengen, dan mag dat opeens geen 'kruisbestuiving' heten, nee, dan gebruiken we een SJW-term die de witmang weer als dief en onderdrukker neerzet.
En dat knettergekke volk heeft de eigen hypocrisie niet eens door.
Gebruik uitkeringen: cultureel toegeëigend. Dragen broek: cultureel toegeëigend. Gebruik mobiele telefoon: cultureel toegeëigend. Democratie: cultureel toegeëigend. Brieven schrijven: cultureel toegeëigend.
Wie zeurt over culturele toeëigening moet vervolgens ook gewoon op het standpunt staan dat de neger een peniskoker draagt.
Ik dacht altijd dat peniskoker een beroep is
Een zwarte mag nooit mensen over één kam scheren want schapen scheren met kammen deden we alleen hier in het westen.
Rockmuziek is een islamitische uitvinding, wordt gespeeld bij stenigingen.
Briljant!
Topper
Jazz komt weer voort uit klassieke muziek en gemaakt met instrument die door witte mensen uitgevonden en meestal ook gefabriceerd zijn. Ja, en een neger in westerse kleding moet ook niet kunnen zeker. Gewoon een rieten rokje of peniskoker om of zoiets..
Jazz klinkt in mijn oren meer als improvisatie door mensen die wel uitleg gekregen hebben over hoe geluid te krijgen uit een instrument ,maar er dan eigenlijk niet mee weten om te gaan .
Verbazing wekkend dat die deugneus van VN het niet heeft over dat elitaire jazz gedoe. Welkom in de wereld van apartheid over ons afgeroepen door die kliek van deugerts. Het begint zo langzamerhand op een Chinese culturele revolutie te lijken.
Alles wat ook maar de zweem of de geur heeft van blank moet stuk of weg.
Het is Pol Pot denken, mensen met een brilletje, pas op.
Als je zegt dat je van jazz houdt en ook nog eens van een goed rode wijn ben je een interessante man in elitaire gezelschappen . Als je dan ook nog in gezelschap bent van een zwarte man is het plaatje compleet .
Muziek, dat is een instrument in handen van de mensen-houders. (De machtigen en ultrarijken) Zo blijkt Rock'n Roll te komen uit het Instituut voor mensenzorg. ('mensenzorg' maar dan voor de schapen onder de mensen). Het is bedoelt als wapen om de geesten van de mens te manipuleren.
Bijna niemand schijnt te beseffen dat wij in Nederland eigenlijk -in de geest- Christenen zijn. (Christendom is eigenlijk Jodendom met een Christelijke saus.)
En om deze cultuur te ondermijnen wordt o.a. van muziek gebruik gemaakt. In het Christendom nu, wordt het als zeer gevaarlijk gezien om besmet te raken met invloeden van buitenaf. Om dit gegeven te omzeilen wordt er bepaalde muziek gemaakt. Zo wordt de jeugd geïnfiltreerd met rare gedachtes.
Dus zeg ik: ga toch heen met je muziek! Laat onze kinderen niet beïnvloed worden met zoete klanken en woordjes!
Ouders: wie zijn kinderen wil behouden voed ze goed op!
Kinderen, hoe goed opgevoed ook, wat dat ook moge betekenen, hoe beschermd ook, zullen hun eigen keuzes maken. Mensen maken hun eigen keuzes. De menselijke wilskracht is niet te breken wat dat betreft. Er zijn maar weinig mensen, families die het niet meemaken dat een mens, een kind, keuzes maakt die niet te verenigen zijn met hun opvoeding of de wens van hun ouders. Ze zullen ook zelf moeten leren, met vallen en opstaan, door verkeerde keuzes. De meesten die verkeerde keuzes maken, leren dat ook niet af (in 1 leven). De bewijzen krijg je dagelijks. Maar je probeert als ouder natuurlijk je kinderen te behoeden voor verkeerde keuzes. En misschien maken ze soms wel de goede keuzes terwijl de ouders menen dat ze een verkeerde keuze maken. God, bedankt in ieder geval dat wij dit proces van vrije keuze mogen ondergaan, maar ook het later mogen goed maken van alles wat je hebt veroorzaakt. Het leven is de moeite waard ondanks alle ellende waarvoor mensen zorgen. Niet God, die alle voorwaarden geschapen heeft.
Mooi ook, die foto boven het artikel in VN. Voorbeeld van de "activistische" zwarte popmuziek.
Ziek vooral.
Even een muziektheoretische uitleg. Rockmuziek, gospel, blues en jazz worden gespeeld op muziekinstrumenten (piano, bas, gitaar, trompet en saxofoon) die gemaakt zijn om diatonische toonladders te produceren, en ze zijn gelijkzwevend gestemd. De diatoniek en de gelijkzwevende stemming zijn westerse uitvindingen van ruim vóórdat bovengenoemde genres ontstonden. Wat 'zwarte' amerikaanse muziek genoemd wordt, is dus vanaf het allerprilste begin al een samensmelting van westerse en afrikaanse muziek geweest. De vierkwartsmaat van Saint Louis Blues March komt uit Franse marsmuziek, de syncopes uit Basin Street Blues komen uit Schotse volksmuziek voort, de dominantseptiemakkoorden uit de muziek van Scott Joplin gebruikte Bach ook al. Elke discussie over cultural appropriation in dit verband is complete flauwekul. De Amerikaanse muziekgeschiedenis vanaf ruwweg 1850 is juist één grote triomf van het idee dat je succesvol kunt integreren als je met een open mind naar andermans ideeën wilt kijken (of in dit geval ; luisteren). De blanke Benny Goodman nam de zwarte Billy Holiday in zijn band op, omdat hij als Joodse Amerikaan donders goed wist wat racisme was, maar vooral omdat hij wist dat ze de beste zangeres was, en dat is maar één van de vele voorbeelden van hoe muziek een hoofdrol heeft gespeeld in het doorbreken van de rassensegregatie in de US. Mensen die de wig er weer in proberen te drijven, daar kots ik op ! And now, let's play some music...
50 Jaar geleden kon het wel: Gemixte band, gemixt publiek, lekkere muziek en samen daarop dansen.
www.youtube.com/watch?v=4URogrXiKsI
Mooie tegel +1
Zeer interresant.
Bovendien is wordt de meerste popmuziek in het engels gezongen geloof ik. Niet in het zwahili.
En engels komt uit Engeland als ik me niet vergis.
Alleen komt de saxofoon uit 1899. Maak daar klarinet van en dan heb ik van je tegel genoten.
Hallo Jos, het patent op de saxofoon werd aan Adolphe Sax verleend op 28 juni 1846 te Parijs. De klarinet stamt uit omstreeks 1715 en werd door Denner ontwikkeld. Fijn dat je van mijn tegel genoot en dank voor je reactie.
In de oorspronkelijke jazz (en dan heb ik het over omstreeks 1900) had de sax zijn intrede nog niet gedaan. De trombone en de klarinet wel. Pas ten tijde van de big bands sloten de saxen zich aan. Dat was ergens in de jaren '30 vorige eeuw. Een patent aanvragen is alleen een idee op papier zetten,oftewel een combinatie van fluit en trompet met een klarinet mondstuk. Hij was jaren bezig om het kleppensysteem uit te werken.
CeesCloosd!
Heerlijk, zo'n inhoudelijke informatieve tegel.
Daar word ik gelukkig van.
Dank.
We will. Ik ben wel van mening dat de menselijke stem, het timbre, het allermooiste instrument is dat er bestaat. Ik houd ook van instrumentale ondersteuning en voor goede songwriters geldt vaak dat ze ondanks hun gebrek aan timbre, pakkende muziek kunnen voortbrengen. Knap.
De menselijke geschiedenis is het verhaal van volkeren die aan culturele uitwisseling doen. Vrijwillig dan wel gedwongen. Als hierdoor uiteindelijk de beste ideeën boven komen drijven dan zou je dit als vooruitgang van de mensheid als geheel kunnen beschouwen.
Dat moeten we vooral niet willen met z'n allen.
En Bebob komt van de kapper !
Wereldmuziek is OK, maar marsmuziek...?
Nou bij bepaalde mensen in de jaren 30 tot 45.En als ik er soms naar kijk en luister dan klinkt marsmuziek nicht verkerd.
Maar Marsmuziek is geen wereldmuziek !
Het Duitse volkslied is een prachtig lied. Door tekst en melodie. Maar dat is natuurlijk ook geen marsmuziek en wellicht misbruikt door foute mensen om mensen voor hun karretje te spannen. Blij dat ik dat niet mee heb hoeven maken.
alle witmensen moeten onmiddellijk stoppen met muziek maken anders dieven; en de soewarrten moeten miljoenen compensatie krijgen anders raaassjiest!
Dat werkt twee kanten uit. Zojuist een neger aangehouden omdat hij jeans droeg. Ik zei: Een rieten rokje of een peniskoker, kies zelf maar! Hij schrok wel, maar vond het bij nader inzien toch redelijk. Dank u Bwana, zei hij nog. Kijk, er zitten best aardige mensen onder. We mogen ze niet allemaal over één kam scheren.
Die Braboneger zeker weer. Ja, goeie gast.
Voortaan is alle techniek die door blanken ontwikkeld is voorbehouden aan louter blanken. En aan Aziaten, omdat ze de blanken zo ijverig gekopieerd hebben. Dus geen mobieltjes meer voor negers. Eens kijken wie dit gaat winnen. En wat de invloed van negers op westerse muziek betreft, nou bedankt, voor de rotzooi.
Verkeerde vergelijking. Zwarten hebben veel minder kansen gekregen om zich te ontwikkelen.
DrumPiet | 01-08-18 | 12:08
En welke kansen hebben blanken dan zoal 'gekregen'?
""Dus geen mobieltjes meer voor negers""
Maar hoe moeten ze dan naar het thuisfront texten dat het hier een paradijs is met domme autochtonen die alles betalen en domme blonde wijven die op hun rug gaan liggen en "jij bent welkom" zingen en waar alles gratis is. Een hoe moeten ze dan hun families laten overkomen?
@Drumpiet Kansen moet je wel pakken, kansen komen voorbij pak je ze niet zijn ze zo weer weg. Die vlieger gaat dus niet op. Wanneer Je bezig bent, mensen leert kennen, netwerkt, jezelf iets leert, interesses hebt, aan mensen geeft en soms neemt dan komen kansen.
--
Wanneer Je bij de KFC blijft hangen gebeurt er niets... Issue met velen mensen, blanke en zwart, ze netwerken niet, snappen niet wat kansen zijn, en zien kansen niet. En snappen niet dat kansen creëren hard werken is...
--
Vandaar Pietje, doe ik wat ik doe en hangen jij en velen negerts en moslims in een uitkering.. Jullie creëren geen kansen en geven die ander de schuld... en pakken daarom geen kansen. Eigen schuld dikke vette bult! Wil je niet dan heb je niets en ben je gedoemd te leven en sterven als een armoedzaaiert!
@DrumPiet
Blanken hebben naar mijn weten nog nooit ontwikkelingshulp gekregen..........
@ DrumPiet "Zwarten hebben veel minder kansen gekregen om zich te ontwikkelen." Ja nou, terwijl de voorouderen van de blanke Nederlands zich gesteund voelden. Vooral de kinderen die in de fabriek mochten werken en de boerengezinnen die krepeerden.
Drumpiet braakt weer eens een totaal irrelevant links dogma uit zn onderbuik op
Ik zie elektriciteit, telefoons, auto's, vliegtuigen, koelkasten, irrigatie, hamburgers, aardappelen, sauerkraut, eigenlijk elk eten als westerse cultuur en die vervelende Afrikanen hebben zich die cultuur toege-eigend. Walgelijk. My culture is not your food, cuntafrican.
Het lijkt wel het mohammedanisme dat zich alle wetenschap heeft toegeëigend....
... maar ja, die kunnen dan ook amper muziek maken zonder dat alle poezen en katers zich verzamelen...
Hollandse pan aardappels op tafel? Italiaans restaurant met gerechten vol tomaten? Paprikaatje in de salade? Quinoa hipstervreten?
Allemaal culturele toeëigening, die van oorsprong Zuid-Amerikaanse gewassen.
De beginjaren waren uniek.
Maar toen hij uit militaire dienst kwam en Parker hem de een na de andere film liet maken was het afgelopen met Elvis.
Jammer dat hij niet meer los kwam van die klojo.
Wat VN zegt is gelul.Ze vergeten de teksten van de rappers die alles en iedereen willen fucken en kapot maken.Ze vergeten de nigga die schijt heeft aan alles.Die is echt origineel.
De blues hebben ze toch van blanken
Altijd lastig als je een punt wil maken met zelfgekozen voorbeelden. Dat Spotify lijstje zegt niet zoveel. Zo gaat het nummer DNA van Kendrick Lamer over hemzelf. M.A.H. van (de nogal bleke) US Girls over drone bombardementen van Obama. Everything Now van (het eveneens voor 85% blanke) Arcade Fire wordt dan zelf ook genoemd, naast die van Parquet Courts. Ik vind het geen sterk verhaal.
OT: Tommy Robinson is vrijgelaten.
.. het zal te doen zijn om de niet onaanzienlijke royalty's waar de erven Elvis jaarlijks nog recht op hebben.
De MultiKul draait meestal op het raciaal geïnspireerde toe-eigenen van geld en goederen van blanke mannen.
Uh.... Waar hebben we het eigenlijk over?
Linkse waanzin.
Rock muziek komt uit de Europese muzikale traditie. Zie hier een houtgrafure uit Duitsland, 14e eeuw:
en.wikipedia.org/wiki/File:Troubadour...
Ik zie een band met trommels en gitaar-achtige instrumenten. P.S. de personen zien er bruin uit omdat het een hout grafure is en hout is bruin.
Rassisties hout dus.
Blank eiken niet zo.
Het is ook lastig als blanke: quinersdiner.files.wordpress.com/2017...
Waren Adam en Eva eigenlijk wel wit?
blank.
En ze hadden geen naveltje.
Adam sloeg Eva.... Adam wit en Eva bruin ?oei..
De eerste mensen waren zwart, de " witheid" van de blanken en Chinezen en Japanners etc zijn recente aanpassingen van enkele tienduizenden jaren geleden omdat er anders op hogere breedten onvoldoende vitamines binnen komen.
(en de Eskimo's lossen het op door veel vis te eten, voor dat daar vragen over komen)
@zwitsalletju, kom op nou, als Darwin nog had geleefd, dan ie de blankes gewoon op nr 1 gezet, of wel on top of the ladder. Weer een stapje verder, je gaat toch niet beweren dat de evolutie nu is afgelopen, omdat het SJW's goed uitkomt of dat er een hete zomer is, of omdat de Duitserts elke oorlog, die ze beginnen verliezen?.
@Zwizalletju "When the first hominins (human ancestors) began hunting and gathering on the open savannah, they lost their body hair, likely to keep cool amid the strenuous exercise of their lifestyle. These early humans probably had pale skin, much like humans' closest living relative, the chimpanzee, which is white under its fur." www.livescience.com/43674-cancer-skin...
Na dit onthullende stuk in VN is het mij ook ineens een stuk duidelijker waarom die ene rockband zich dus Black Sabbath heeft genoemd. Dat was dus enkel om de zwarten te eren waar zij hun muziek van gestolen hadden en niks anders!!!...
Denk ik zomaar aan Daydream Believer.
Black Sabbath is zelfs ooit begonnen als bluesband (earth o.id.), dat kun je in een deel van de nummers van het vroege Black Sabbath nog herkennen.
HANDEN AF VAN ELVIS!!!!!
Heb niet de gore moed om The King door het slijk te halen.
En al helemaal niet voor dit soort identity politics onzin gezeur.
One for the money
Two for the show
Three to get ready
Now go, go, go, go, go, go ,go!
geschreven door Carl Perkins.
pejoar | 01-08-18
Natuurlijk, maar deze tekst is waar het allemaal om gaat, geld, show en klaarkomen.
Maar enfin.
Ik snap de huidige hysterie (on both sides, on both sides) niet over dat 'cultureel toe-eigenen' dit doet men al vanaf het prille begin van de mensheid. Een stam, cultuur, bevolking doet iets, vindt iets uit - een andere stam, cultuur, bevolking neemt dit over (verbetert het vaak) - en die verbetering wordt weer overgenomen door ... nou ja je snapt het wel.
Als wij ons geen dingen zouden toe-eigenen van muziek tot letters, cijfers, woorden, uitvindingen etc. liepen we nu nog te concurreren met Neanderthalers.
Rockmuziek stamt uit de neger-cultuur (jawel die is heel anders dan de blanke). Blanken namen dit over (eigende het zich toe) en maakte daar weer iets anders van (in mijn ogen zelfs beter). Yay! www.youtube.com/watch?v=pHzuE0-ltEc
Waarom daar toch over janken?
Toe-eigenen is wanneer je zegt: Hee neger, dit is mijn muziek, speel eens iets anders! En dat die neger er dus al veel eerder mee begonnen was.
Waarom daar over janken? Omdat er een dader-slachtoffer-schema gehanteerd wordt en er telkens opnieuw bewijzen voor moeten worden gevonden. Zo heeft "professor" Tariq Ramadan talloze malen beweerd dat de westerse filosofie "eigenlijk" gebouwd is op het denken van Arabische meneren. Zelf als dat waar zou zijn, zegt dat, als het om dat denken zelf gaat, geen ene malle moer. Je eigent je toe wat een ander te berde heeft gebracht en doet er iets mee. Maar als je denkt in dader-slachtoffer, dan kun je beweren dat het Westen de filosofie "gestolen" heeft en heb je je punt.
'Waarom daar toch over janken?'
Omdat bepaalde mensen (die een veel te groot podium krijgen) continu op zoek zijn naar uitbreiding van het slachtofferschap van etnische groeperingen en daar zowel moreel als geldelijk munt uit proberen te slaan.
DKS
Wat dacht je van: werden er door geïnspireerd en maakten daar iets heel anders van.........., nu laat je het klinken als diefstal en dat is bullshit.
Als je muziek maakt dan word je altijd beïnvloed door alle muziek die al is gemaakt. Wie daar een kleurtje aan gaat verbinden is een kutviool.
Papa Jones | 01-08-18 | 11:46
Elvis heeft de Rock en Roll misschien groot gemaakt maar de muziekstroming stamt uit de negercultuur. Dat en hij heeft ook flink veel 'gejat' want veel van zijn hits zijn min of meer "geleend" van negers. M.a.w. de zwarte liedjesschrijvers stierven arm in de goot en Elvis en anderen werden er schatrijk van. Lijkt me wel toe-eigenen ja.
En hij was niet de enige: www.salon.com/2014/05/17/elvis_wasnt_...
Crusher | 01-08-18 | 11:47
Schoorsteenveger | 01-08-18 | 11:47
Tariq Ramadan moet je niet serieus nemen. Die vent is gestoord.
Maar je kan niet beweren dat de zwarten in bijvoorbeeld de opkomst van Rock en Roll enorm benadeeld zijn. Of eigenlijk kan je sowieso niet beweren dat de negers vreselijk benadeeld zijn en daar terecht nog best 'verdrietig' over zijn.
Tijd heelt alle wonden maar de rellen in 1968 was echt niet omdat die negers liepen te zeuren. en.wikipedia.org/wiki/King_assassinat...
1968... Dat is voor velen hier na dat ze geboren zijn. Er is dus nog niet eens een generatie voorbij sinds de zwarten onderdrukt werden door de blanken.
Wat te denken van Apartheid? en.wikipedia.org/wiki/Apartheid
Pas in 1990-1991 afgeschaft... Ik vind het niet zo vreemd dat negers nog best een beetje lopen te 'janken' over al die 'witte' ellende.
Jullie niet? Echt niet?
De Koreaanse Slet
Er is niemand die geen respect geeft aan goede artiesten. Betreft rock: Tielman Brothers
Je kon erop wachten.
Het interessante is uiteraard de motivatie die achter de toevoeging "de talloze culturele toe-eigenongen" zit. Waarom is dit toegevoegd en welk probleem zou die toevoeging eigenlijk op moeten lossen?
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hier een moraal speelt, een behoefte om een politiek correct statement te maken, en als je je de vraag stelt wat er dan eerst niet correct was en na de toevoeging als gecorrigeerd beschouwd lkan worden, dan is het wel hoe men terzake de culturele uitwisseling heeft menen uit te moeten tekenen. Het was, zo wordt naar mijn idee impliciet meegegeven, geen kwestie van een uitwisseling tussen vrije mensen, nee, de een stal van de ander zonder toestemming en ook zonder zijn goedkeuring.
Nou vraag ik me af hoe ik dat moet zien met culturen die zich in de nabijheid van elkaar bevinden, hoe je daar scherpe grenzen tussen kunt trekken, en vooral, of het bij voorbaat verboden is om die grenzen over te steken. Sterker nog, wat is er goed aan een opvatting die zegt dat culturen zichzelf zijn en zichzelf moeten blijven, en dat culturele uitwisseling enkel dan plaats kan en mag vinden daar waar de betrokkenen bewust en in vrijheid besluiten tot ruil. Dat is bezopen. Ik zie op de foto een jonge B.B. King in een pak, en
ik weet dat B.B. King destijds een van de bluesnegers is geweest die 'electrisch' gingen en overstapte van een akoestische gitaar naar een elektrische, en dat in zijn eerste echte grote hit hij in mineur ging, met op de achtergrond zoet klinkende violen.
Ik weet ook dat het de Europese popwereld is geweest die King en vele andere bluesnegers naar Europa haalden, alwaar zij, verbaasd als ze waren, voor volle zalen van bleekscheten speelden, bejubeld werden en voor het eerst in hun carrière ervoeren werkelijk gewaardeerd te worden om hun muziek.
Ik weet dat Dizzy Gillespie jarenlang prachtige crossovers wist te bewerkstelligen met Latijns-Amerikaanse muziek, door zich alles toe te eigenen wat hij maar kon, en Miles Davis eigende zich ook van alles toe, waaronder dat bleekscheterige "Time After Time", om muziek te kunnen maken die ertoe deed.
Met andere woorden, deze correctie is het uitvloeisel van een overspannen vorm van "identity politics", welke de waarheid dicteert dat er een patriarchaal onderdrukkend systeem is dat als een bloedzuiger de lichamen leegzuigt van arme slachtoffers.
De geschiedenis is onrechtvaardig. Sommige toe-eigeningen werken op het moment zelf beter dan andere. Maar o, hoe dom en kortzichtig door juist in de muziek de onderdrukker en de onderdrukte te willen gaan aanwijzen.
Moest onwillekeurig denken aan een band die mijns inziens nooit de erkenning kreeg die het verdiende, die als 'zwarte' band door het leven ging, maar wel twee super-bleekscheten aan boord had. In de VS kwamen ze niet aan de bak, hier in Europa waren ze in 1978, na één optreden bij RockPalast, beroemd.
Unieke opname, Joyce Kennedy op haar best. Begint pas te zingen op 1:20, maar houdt dan niet meer op.
www.youtube.com/watch?v=6BcdaRmGtoU&a...
Leve alle culturele toe-eigening!
wat zingt ze nu op 2.15?
I'll be your slave?
49 | 01-08-18 | 11:52 |
"I'll be your slave, yes I will, give me your command....."
Iets wat in die hele 'metoo'-discussie en al die opkomende fatsoensrakkerij ontkend wordt dus.
Iemand die zich vrijwillig onderwerpt is wat anders dan iemand die tegen zijn wil wordt onderworpen. Erotiek bevindt zich bij voortduring op die scheidslijn. en in het verlengde van die erotiek de popmuziek. Zoals Mick Jagger, het stereotyp van iemand voor wie alles voor het grijpen ligt, sex, drugs & rock-n-roll, die gevoelig zingt "you can't always get what you want".
Crossroads, waar God en de Duivel elkaar kruisen. In de VS was het blanke deel als de dood voor de opzwepende klanken van de blues en de soul, muziek die als "race music" werd geboycot op de blanke zenders. Wat Elvis deed was vanuit die preutse houding ongehoord en grensoverschrijdend. Hij heeft de blanken de zwarte muziek eerder opgedrongen, tegen alle weerstand in, en toen de blanke jeugd werd aangestoken door het virus was de oude generatie zwaar in paniek.
www.chron.com/entertainment/article/W...
hop hop witman, terug naar je vierkwarts marsmuziek. Voorwaarts!
Klompendansen, of is dat gejat van de Kozakken?
Volgens mij heeft er nog nooit een Chinees in de top 40 gestaan.
Ze hebben wél altijd een nummer 40 op de bestellijst.
Maar wel een Zuid Koreaan.
Wel een Koreaan met Gangnam Style
Wel op nummer 27. Met rijst
Identity Politics is ideologisch een doodlopende weg. Tribalisme in een nieuw jasje. Cultural appropriation hoort daarbij. Wie consequent daarin redeneert komt op vreemde uitkomsten: SJW'ers van kleur die zich in Afrikaans kledij lopend verplaatsen, zonder telefoon/internet communiceren en in plaggenhutjes verblijven. Of werken deze redenaties, net als links racisme-labelisme, alleen maar één kant op?
Wit deugvolk voelt graag de zweep knallen. Ik gun het ze van harte.
Excuus Non_Smoking_Gun, ikdrukte op het verkeerde knopje. Had gewoon een los reagursel moeten zijn. Nou ja...
Heilloos en doodlopend. Er is een van oorsprong Nederlands bedrijf, sinds 1848, dat de batik- en waxtechnieken uit Indonesië heeft overgenomen om daarmee stof op patronen te drukken. Die stof is vooral populair geworden in West-Afrika. Patronen en afbeeldingen worden nu heel vaak aangepast aan de belevingswereld van mensen in West-Afrika. Maar nu mogen, van de SJW's geen andere mensen meer kleding van die stof aan en krijgt het bedrijf zelf kritiek dat ze zich met kolonisatie bezighouden en hebben westerse ontwerpers weer de culturele toe-eigeningssticker gekregen.
www.trouw.nl/home/mercedes-onder-de-s...
Nu een jaar of twee geleden het startschot is gegeven voor een hernieuwde rassenscheiding, ben ik de zwarte medemens weer heel anders gaan zien.
Ik beschouw ze thans weer als die zielige, miskende mensjes, die nooit het geluk zullen vinden. Ik neem daarbij ook een zeer specifieke houding aan, zoiets als: kijk die negertjes eens, wat zielig.
Ja inderdaad, het was even wennen na jaren van gelijkwaardigheid. Dat was blijkbaar ongewenst, ergens wel jammer natuurlijk.
Tuurlijk, iedereen kent wel een paar wereldberoemde zwarte rockers, toch?
Toch?
Prince?
dat was geen raszuivere negert, wellicht dat het talent van zijn blanke voorouders afkomstig was?.
Lenny Kravitz? Body Count?
Jimi Hendrix uiteraard
Jimi Hendrix!!!
Ike en Tina Turner?
Living Colour! Vet!
Jimi Hendrix natuurlijk
Chuck berry
Black Pete?.
The blue diamonds
The blue diamonds
skoftig | 01-08-18 | 12:32 |
Dat waren toch Molukkers.
Ik denk niet dat Molukkers het leuk vinden om als negers gezien te worden - al kunnen ze net zo donker zijn.
Wagner was ook een vreselijke culturele toe-eigenaar!
Beetje noorse goden er zomaar bij de haren bijtrekken. Vreselijke man!
Zucht.. Ik word zo moe van deze deugers. Ze begrijpen niet hoe nieuwe dingen worden gecreeerd omdat ze er zelf niet toe in staat zijn.
Ik kan zelf niets mooi maken? Dan is het allemaal relatief!
Ik ben niet in staat tot schoonheid, dan maak ik lelijke dingen en doop ze om tot mooi... Het is overal om u heen. Kijk naar de architectuur, de muziek, films. Een rebellie van lelijkheid.
En de wet van de André’s. Karikaturen worden ‘echt’. Bij gebrek aan ‘echt’ echt. (van Duin, Rieu, Hazes)
Weet je wie het zwart/wit probleem ook al muzikaal benoemde? www.youtube.com/watch?v=d8-mZ3lLQSw
De moord op Kerwin Duinmeyer was geen racistische moord. Toen al werd de racismekaart onterecht getrokken door deugers.
Ja, Nico is ten onrechte aan de schandpaal genageld, links had een racistische moord nodig.
Alle muziek wordt hier gespeeld door alleen mijn zwarte dames. Zo noem ik mijn luidsprekers met hun lekkere tepels in de zwarte conussen.
Zo jammer dat eigenlijk alles dat schrijft over kunst en cultuur linkse dombo's met meninkjes zijn. Maar ja, mensen die echt iets kunnen zijn aan het werk, want er moet wel belasting betaald worden om dit soort flutmensen in het zadel te houden.
"Elvis was a hero to most
But he never meant shit to me you see
Straight up racist that sucker was
Simple and plain
Mother fuck him and John Wayne
'Cause I'm Black and I'm proud"
- Public Enemy, Fight the Power
... en zo is er ook ruimte voor racisme in de muziek
Wat hebben wij toch veel aan donkere mensen te danken hè! Het riool, vliegtuig, auto, atoombom, de domtoren, Louvre, bewerken van land, veeteelt, voedingsindustrie, scheepsbouw, de fiets, land inpolderen, etc... etc...
je vergeet AIDS
en de uitkerink.
Vroeger had je Louis Armstrong... niemand die hem kon evenaren.
Tom Jones heeft het geprobeerd, maar dat is mislukt.
Nu heb je Lance Armstong. Niet bij te houden.
r
Zijn zoon Lance kon daarentegen aardig hardlopen.
Daar aan de rechterkant staat een kerel in overhemd, een colbertje, een pochetje én een vlinderdasje. Rn dat is géén culturele toeëigening??
Moest door dit topic wel denken aan een toepasselijk muzakje (Body Count - There goes the neighborhood)
youtu.be/_xY0kBpFU6c
Ik vind toch dat GeenStijl een zeure site wordt. Waar zijn de nu echt scherpe journalistieke stukken die ergens over gaan en de politieke misstanden benoemd die andere media rechts laten liggen in plaats van dat eeuwige gezeik over SJWs en Sunny Bergman. Kun je wel zeggen dat het halvies zijn, maar blijkbaar is het wel enorm belangrijk wat de meningen van die halvies zijn.
Politieke misstanden... het is hartje zomer en iedereen (ook politici) is op vakantie. Het gedram van de SJW-kliek echter gaat onverdroten door in de bekende hoek (linkse dode boommedia, staatsomroep). Zolang dat is en een hoop Nederlanders zich daardoor laten brainwashen is er node aan een blijvend tegengeluid.
Inderdaad, iedereen in een hokje duwen op basis van zijn of haar huidskleur, ben jij zwart? dan mag je niet van country muziek houden. Niet Asiatisch? geen k-pop voor jou.
Gewoon lekker de lijn doortrekken, geen auto's voor alle niet-blanken, want uitgevonden door een blanke. Geen pindakaas voor mensen die niet zwart zijn. Wat zou dat een fantastische samenleving zijn waar we absoluut niet van elkaar mogen leren, waar we iedereen kansen en mogelijkheden geven enkel gebaseerd op huidskleur en culturele achtergrond, waar er totaal geen voortgang meer is enkel omdat we niet verder kunnen kijken dan ras en cultuur.
Dit zijn dan mensen die denken dat ze aan de goede kant van het racisme debat staan, echt te dom om te poepen. Laten we aub gewoon zoveel mogelijk leuke dingen van elkaar overnemen en verbeteren, alleen zo komen we verder en verkleinen we de afstand tussen de verschillende rassen en culturen
Dat dus.
Hulde voor uw tegel.
Maar toch zijn er verschillen die misschien genetisch bepaald zijn. De beste soul- en reggae-ritmesecties zijn zwarten. De beste rock- en metalbands zijn blanken.
In jazz is het ex aequo.
Er is Elvis en er is Hendrix.
Zappa gebruikte in z'n bands de beste muzikanten en het kom 'n geen reet schelen welk kleurtje ze hadden.
Het gaat 'm inderdaad over talent en niks anders.
@Notenkraker. Je hebt het over gebeurtenissen. Gebeurtenissen in jouw leventje met jouw selecties. Meer niet.
Maar welke politieke stroming verziekt de maatschappij?, dat is de hamvraag.
koperbij | 01-08-18 | 11:48
Mijn cd-kast telt zo'n 800 stuks. Maar jij gaat ons dat effe verhelderen:....
Notenkraker | 01-08-18 | 11:42
Ik wil best geloven dat daar verschillen in zijn, dat is ook de reden dat wanneer men kijkt naar de absolute top in welk vak dan ook, dat de groep mensen die daarin zitten redelijk op elkaar lijken. Dat wil echter nog niet zeggen dat omdat je toevallig niet in datzelfde hokje valt dat je iets niet zou kunnen of mogen. Iedereen verdient een gelijke kans om te excelleren in zijn of haar gekozen vakgebied en mocht vervolgens blijken dat je daar niet de capaciteiten voor hebt, dan heb je net als de rest gewoon pech ook wanneer je een ander kleurtje of iets dergelijks hebt.
Gaan we nou zelfs over muziek zeiken.. muziek is van iedereen, de oorsprong kan verschillen.
Ebony and ivory live together in perfect harmony
Side by side on my piano keyboard, oh Lord, why don't we?
"Zwarte muzikanten ageren tegen het alledaagse onrecht dat ze ervaren"
hahahaha, hihihihihi, hohohohoho. Het alledaagse onrecht, subsidie, uitkering en zo.
Daar hebben de opa's en de oma's van de huidige millennial op genoikt.
Gelukkig hebben ze Elvis als lijdend voorwerp genomen. Michael Jackson was een wat complexer verhaal.
Neemt niet weg dat zwarte muzikanten voor een beetje "pocket change" de rechten van hun liedjes weggaven aan de platen maatschappijen. (Een praktijk welke, door een nieuwe en groeiende muziekindustrie, tot op de dag van vandaag, werd gevormd). Dit gebeurde ook bij blanke muziekanten. Natuurlijk heeft de segregatie bijgedragen dat blanke artiesten zich sneller hebben georganiseerd en success hebben geboekt. In het geval van Elvis was dit "de Kolonel" Tom Parker welke Elvis' fortuin heeft gemaakt door de boel te managen.
Iedereen die zich een beetje in Blues, Jazz en Rock'n'Roll verdiept begrijpt best dat Zwarte muziek de grootste credits krijgt. Opkomst van rock'n'roll heeft de grondleggers op termijn zeker geen windeieren gelegd.
Dat is inderdaad zo.
Had u het artikel gelezen? Het gaat niet over Leadbelly of Robert Johnson. Het gaat over hedendaagse muzikanten. Waarbij , volgens de auteur, zwarte muzikanten op de barricaden staan voor een betere/rechtvaardigere wereld. En witte muzikanten navelstaarders zijn die zich bezighouden met hun first world problems.
Dat standpunt is de grootst mogelijke kolder. Standpunt verzinnen en vervolgens al cherry pickend voorbeeldjes opduikelen die je standpunt legitimiteit moeten geven. Zowel zwart als blank waren tegen de oorlog in Vietnam (bv. Marvin Gaye en Buffalo Springfield). Tegen AIDS (bv. Springsteen en Wu-Tang Clan). Tegen rascisme (Frank Boeijen en Jay-Z).
Als het zou moeten had ik zo'n zelfde neuzelstuk kunnen schrijven hoe verschillende rassen dmv muziek ageren tegen dezelfde problemen. Maar da's niet verbindend of zo.
TL;DR: Beroerd artikel.
Het mooie van zaken als muziek en sport is dat het verbroedert. Gelukkig zijn er nog mensen die dat kapot willen maken. Je moet er toch niet aan denken dat de scheidslijnen tussen culturen al te veel vervagen...
Ik snap ook niet hoe het idee van culturele toe-eigening te rijmen valt met het idee van de succesvolle multiculturele samenleving.
Schiet mij toch echt de zin "white men can't jump" door het hoofd, of "white men have no rhythm"....
Hoezo verbroedering? Polarisering, racisme is eerder de vlag die de lading dekt in deze.
InAnumPerRegimine | 01-08-18 | 12:38
Wij speelden vroeger ook gewoon partijtje de witten tegen de zwarten. Dat we verschillend zijn of opmerkingen gerelateerd aan kleur maken, betekent niet dat je niet verbroedert, integendeel. Dat je daar helemaal geen punt van maakt is juist de kracht... en 90% van de witten heeft inderdaad geen ritme.
Dat stuk uit de VN zou zo op de Joop kunnen. Wat een onsamenhangende hoop SJW-geneuzel.
Vanilla Ice had immers ook alles te danken aan Miles Davis.
Vanilla Ice is dan ook een blanke neger.
En Andre Rieu alles aan Afric Simone niet te vergeten
Miles davis: "If somebody told me I only had an hour to live, I'd spend it choking a white man. I'd do it nice and slow." (Jared Taylor (Paved With Good Intentions: The Failure of Race Relations in America -- 1992, pg. 233)
Culturele toeëigening is het omgekeerde van wat de SJW’s er van maken. Als jij je laat inspireren door het werk van een ander die toevallig een ander kleurtje heeft, dan wordt die ander daarmee het voortzetten van dat werk niet belemmerd. Beide culturen worden door zulke kruisbestuiving verrijkt, en daarom is dat ook het juiste woord voor dit fenomeen.
Als jij echter zegt: “Deze stijl is van mij en van van mijn ras; anderen mogen deze niet imiteren of gebruiken”, dan eigen je je die cultuur dus toe.
en dan ben je rasisties want je sluit anderen op basis van kleur/ras
Ja precies. Toe-eigenen staat natuurlijk lekker agressief, maar daarmee klopt het niet meer. Toe-eigenen (cultureel): blanke speelt rock, zwarte mag het daarna niet meer.
Een van De Rockfathers, mijnheer Hendrix, speelde met iedereen die iets kon spelen. Een echte muzikant kijkt niet naar huidskleur, maar luistert, kopieert, past aan. Zonder mash-ups geen (muzikale) ontwikkeling meer mogelijk.
Fucking Sunny.
De muziek van zwarte Amerikanen is sterk beïnvloed door Westerse muziek. Dat geldt voor jazz, blues, soul, noem maar op. Wordt er dan ook over "cultural appropiation" gesproken? Vergeet het maar, dan telt het niet. Het is altijd de 'witte' die fout is en dingen van andere culturen 'steelt'. Weg met die waardeloze identitypolitics!
Denk sowieso eens aan al die muziekinstrumenten behalve de trommel en een eenvoudige fluit.
Voordat de negerslaven uit Afrika werden weggehaald speelden ze alleeen maar op de tamtam.,
Straks claimen ze nog dat ze de gitaar en de piano hebben uitgevonden. Asjeblieft zeg...
Die negerts moeten eens gaan werken en niet zo zeiken. Hup handen uit de mouwen en je eigen bestaan opbouwen. net zoals de blanke en de aziaat... Dan ben je van niemand afhankelijk en dat is toch wat de negert wilt, en wat velen al doen, vrij zijn, geen slaaf. Nou wees dan ook geen slaaf van de witmang zijn harde werken. de uitkering of de subsidie... Verhef jezelf! Werk! Teveel negerts vrijwillig voor een slavenbestaan...
Teveel negerts KIEZEN vrijwillig voor een slavenbestaan...
Is uitkering trekken of subsidie slurpen slavenwerk? Dat veranderd het beeld van de slaven/katoenplukkers wel een beetje....
Denk nou eens na over wat er staat.. hoe kun je een muziekgenre cultureel toe-eigenen? Nou? Zodra er één blanke een rocknummertje speelt, mogen alle negers dan opeens geen rock meer spelen ofzo? Toe-eigenen pfff. Cultureel nog wel nounou.
Er staat godverdomme gewoon niks zinnigs!
Je kan soms zeggen dat Kraftwerk een basis was van de moderne hiphop. Maar dat interesseert dan weer niemand
menage | 01-08-18 | 11:16 |
Semantische discussie. We hebben het dan niet over muziek, maar over voorgeprogrammeerde software. Trek bij Kraftwark en hiphop de stekker eruit en kijk hoe creatief ze dan nog zijn...
Je ka hiphop net zo hard met een drumstel en een bas maken, zie de Roots
Dat rockmuziek van oorsprong zwart is is ook maar ten dele waar. Laatst prachtige documentaire op ARTE: Rumble: The Indians Who Rocked the World, over de invloed van de indianen en hun muziek op de rockgeschiedenis. Met name 'Rumble' van Link Wray is heel belangrijk geweest. Die geschiedenis wordt nú pas verteld.
muziek is niet zwart, wit of geel
muziek is muziek
U heeft groot gelijk.
Maar blanken kunnen geen reggae maken zoals het hoort, en zwarten geen metal.
De beste reggae band ooit is Doe Maar.
En de beste metal band King's X.
En ik was vroeger van beide fan zonder aanziens des huidskleurs.
Dat was toen niet. En het had nooit zo ver mogen komen.
keestelpro | 01-08-18 | 11:38
Doe Maar was een uitstekende band die helaas werd gepushed bij kleine meisjes. Maar hun reggae vond ik houterig. Enkel Hennie Vrienten was een rasmuzikant.
Om de spreekwoorden en gezegden maar eens uit de kast te halen. "imitation is the sincerest form of flattery". Dus wat is nu eigenlijk het probleem?
We moeten inderdaad stoppen met cultural appropriation.
.
Of mensen van kleur aub hun geld, kleding, mobieltjes, auto’s, binnenshuis loodgietwerk, enzovoort bij de dichtsbijzijnde gemeente werken willen afleveren?
.
In het kader van duurzaamheid zullen we opgenomen inventaris herdistribueren onder de natives.
.
They want social justice. Let’s give’m social justice.
Je hebt ECHT niet door dat dit heel slecht voor jouw geliefde Noordelijk blanke ras gaat uitpakken he?
Laten we beginnen bij het begin van de beschaving?
en.wikipedia.org/wiki/Mesopotamia
Niet te vergeten de Chinezen... Uitvinders van o.a. pasta en buskruit.
en.wikipedia.org/wiki/List_of_Chinese...
Oh en die Noord-Afrikanen
en.wikipedia.org/wiki/Phoenicia
Hoe dan ook jij eindigt dan met een houten stok en een berevelletje.
DKS Uiteindelijk is nagenoeg alle cultuur door anderen 'gestolen'. Het was uiteindelijk slechts één iemand die voor het eerst een steen op pakte om die als gereedschap te gebruiken. Idem dito het gebruik van vuur, maalstenen, enz. enz.
Het enige dat we hier aantonen is dat het hele idee van 'cultural appropriation' de grootste hoax is van de afgelopen decennia!
Dus laten al die SJW-ers eens kappen met al hùn cultural appropriation, te beginnen met het buddhistische 'mindfulness'. Want dat is wel het aller bah, bah, bah-st!!!
Aristotalloss | 01-08-18 | 11:36
Waar twee ruziën hebben twee schuld. Dus als extreemrechts ruzie heeft met extreemlinks zitten ze beiden verkeerd. Misschien terug naar het centrum. De gulle middenweg. Zal een hoop problemen oplossen.
Denk niet wit denk niet zwart en plak duct tape op het smoelwerk van eenieder die van ras een issue maakt.
Helemaal klaar met dat geneuzel.
Gebruik maken van alles dat Europeanen en Noord Amerikanen hebben uitgevonden is ook culturele toe-eigening. Daar moeten ze dan maar mee ophouden want anders zijn het hypocrieten.
Als we dan toch consequent willen zijn, willen de negerts aub stoppen met het zich toe-eigenen van de saxofoon, elektrische gitaar, piano, microfoon versterkers en andere instrumenten die door de arme blanke medemens zijn geschapen en geen cent wiedergutmachung van deze herrieschoppers hebben mogen ontvangen.
Veilig Verkeer Nederland roept de negerts en andere gepigmenteerden op om niet meer van scootert auto, bus, tram e.d. gebruik te maken, ga zelf eens wat bedenken is de slogan voor de komende jaren, aldus een opmerkelijk scherp reagerend VVN.
Ik wilde precies datzelfde typen, maar waarschijnlijk zijn er 'we wuz kangs' idioten die claimen dat blanken dat allemaal hebben gejat uit Wakanda of zo.
Je vergeet de laptop en de USB-stick, om rap voort te brengen, de meest verfijnde muzieksoort sedert de Brandenburgse concerto's van Bach.
Wazzaaap, moddofokko!
Cultural appropriation is inmiddels al geherdefinieerd als “het gebruiken van culturele uitdrukkingen van een minderheidscultuur door een dominante groep”. Ik wou dat het een grap was maar nee: en.m.wikipedia.org/wiki/Cultural_appr...
Bij de muziekaanduiding rap is helaas de c weg gevallen.
Bij de muziekaanduiding rap is helaas de c weg gevallen.
Pelforth | 01-08-18 | 12:05
Ik dacht de e aan het eind
Als fan van Michael Jackson voel ik me heel veilig. Niet zwart en niet blank.
I love you!
Vrij Nederland = je eigen nest bevuilen en dan deugelijk overkomen.
Ik had niet zoveel met Elvis, maar vond het vreselijk om te zien hoe zo'n artiest zichzelf volledig naar de kloten hielp. Ik heb dat met wel meer (zang/rock/pop) artiesten. A waste of life.
Wat ook erg is, is dat er zo veel Elvis clones zijn die denken dat ze de King echt kunnen imiteren.
Er zijn en hoop Kings: BB King. Albert King, Freddie King, The King; Billy Jean King, maar dat was een tennister.
Elvis lives
Hier heeft de anti-racisme commissie van Sunny dus duidelijk haar taak met verve vervuld.
www.geenstijl.nl/5143188/topless-cath...
Ik las recitatie i.p.v rectificatie en dat hele SJW-gelul klopte nog steeds. *Koffie*
Wat een mooie foto.
Elvis was de beste zanger die ooit heeft geleefd. Punt.
en DrumPiet de grootste nog levende kwal op het droge
Hoor jij nu niet op het strand te liggen?
Frans Bauer heeft z'n muziek gejat van zigeuners.
Nou en?
Nee van dolfijnen. (Die Flippers)
teruggejat waarschijnlijk
Alles zal kapot.
Tja, in de rock, net zoals eigenlijk ook de rest van de maatschappij, draait het om het hebben van talent.
Dat wij daar in Nederbeatland bizar weinig van hebben daar kunnen de getalenteerden helemaal niks aan doen.
Een grote bek hebben compenseert niet alles.
Dat hele cultural appropriation gedoe is wel zo onzinnig. Dan mogen al die SJW-ers ook niet meer yoga doen, couscous eten, didjeriedoeën, enz. enz. En als je het nog verder wil doorvoeren mag alles dat ook maar een beetje zwart is niet langer Westerse talen spreken en moeten ze terug naar Afrika....
En al die jazzbands mogen ook hun Europese instrumenten teruggeven.
Aleen nog tam tams en vuvuzela's.
En ik was dreadlocks nog vergeten...
Ohhh wat zal de wereld weer mooi zijn zonder al die SJW-sukkels met dreadlocks.
*Plop*
Elvis roels!!
Het klopt, wij leven in een 'rape culture', op elk tijdstip van de dag wordt de waarheid wel ergens verkracht.
Elvis was gewoon een racist, net als u en ik.
Precies, Jezus zei al eens: "Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen". Ik pakte die steen en gooide meteen raak.
Dus jij was het op die scooter die naar Catherine Keijl stenen gooide.
Cultural appropriation, hahaha, trek die lijn door en je kunt de kledingwinkels in de Bijlmer volzetten met emmers klei en lipschotels...
Ha, ha
REAGEER OOK