Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gay men voortaan officieel zielig

Oh wacht, freudiaans versprekinkje ofzo. Anyway. Gamen is vanaf nu officieel een verslaving naast drinkdrankjes, rookwaar en spuitjes Afghaan. Wisten we natuurlijk al want iedereen die langer dan twee minuten op het internet zit kent wel iemand die vanaf de tijd van Commander Keen en de eerste Red Alert compleet naar de ratten is qua sociaal leven en productief werk0n. Goed, we hebben dus weer een nieuwe zieligheidsgroep en weer een fijn excuus voor weekrugouders die hun kinderen niet kunnen disciplineren - "Mitchell is niet slecht opgevoed, Mitchell is verslaafd!" en weer een heel nieuwe loot aan het overgesubsidieerde hulpverlenerscircus in dit land. Hey, er zit een knop op die teevee! 

Reaguursels

Inloggen

Ik kijk al jaren geen tv meer. Leg liever met een groep online een raid Boss neer en de daarbij horende geouwehoer. 3x per week, anders gaat t vervelen. Ben ik nu "verslaafd"? Omdat ik naar een scherm zit te kijken waar de bron uit een computer komt ipv een tv box?

sparka | 19-06-18 | 15:29

Ik ben ook zielig want ik speel iedere dag Wordfeud en Angry Birds.

Gravin v Kippenbouth | 19-06-18 | 15:26

Dat is inderdaad niet best....

BlowingBubbles | 19-06-18 | 20:07

Waarom die cartoon van 50-plusser Peter de DJ-stalker bij het artikel?
Peter is toch geen homo?

De waard zijn gast | 19-06-18 | 15:06

Denk dat hetwel kan hoor, vooral in Aziatische landen sterven lui gewoon door slaapgebrek. Was zelf best wel verslaafd aan Rainbow-Six Rogue spear, kut half zes over half uur moet ik naar werk

Bokito ergo sum | 19-06-18 | 14:16

Vader is erg lang gameverslaafd geweest, ooit begonnen aan vanilla WoW en heeft daar meer als 10 jaar ingestoken tot hij uiteindelijk vanwege ouderdom en gezondheid toch niet meer kon gamen.

Hij is is daar altijd erg gevoelig voor geweest, als iets leuk is en een gewoonte dan moet het gewoon kunnen. Verbazend dat mijn moeder altijd bij hem is gebleven want in die 10 jaar was er altijd veel ruzie, als hij thuis kwam dan zat hij binnen een kwartier boven op zn computer kamertje tot het eten en daarna weer tot ergens in de nacht.

Als wij even weg waren en er moest iets in huis gebeuren (stofzuigen of wat dan ook) dan liet hij het liggen totdat wij terug kwamen, op dat moment moest er dan ineens van alles worden gedaan.

In zijn ogen was het ook geen gamen, als hij bv spullen in de game wou verkopen via auction house dan noemde hij dat geen gamen. Ook werd hij altijd zeer pissig als we hem erop aan spraken, dan was hij bijna als een klein kind dat overal mee begon te dreigen.

Pas toen hij opeens bijna dood in de sneeuw lag en daar deels dement uit kwam stopte hij ermee.
Gamen kan dus imo een verslaving zijn maar ik denk dat het vooral aan de persoon ligt, als jij al sowieso gevoelig bent voor obsessioneel gedrag of verslaving en je hebt geen zelfbeheersing dan kan het makkelijk de andere kant op gaan. Als het je hele gezin kapot maakt en alles lijdt eronder dan misschien moet je eens grenzen zetten.

Blauwe Wafel | 19-06-18 | 14:14

Ik game me al sinds de jaren 70 het leplazerus. Behoor ik nu eindelijk tot een zielige doelgroep?
En belangrijker,
waar kan ik de subsidie aanvragen?

Rest In Privacy | 19-06-18 | 13:45

Ja, erg hoor. Morgen gaat de EU het internet slopen door verplichte uploadfilters en link-belasting in te voeren, maar gamen... dat is het grote probleem.
Waarom moet ik toch aan Aldous Huxley denken. En Neil Postman?
langleveeuropa.nl/2018/06/europarleme...

Stormageddon | 19-06-18 | 13:33

Verhuisd alles naar vage servers in ruski.

Omebert | 19-06-18 | 13:37

Ik heb het in mijn omgeving zien gebeuren. En die jongen was keurig opgevoed. Combo weed en gamen. Never a good plan. Uiteindelijk was het moeilijker voor hem om niet te gamen dan te blowen. Dat zegt wel iets.

Omebert | 19-06-18 | 13:32

Als je een abonnement op het Concertgebouw hebt en steevast op komt dagen bij alle optredens, hier en daar een ingetogen gesubsidieerde kuch plaatsend, ben je dan ook verslaafd?
Als je elke dag 's ochtends de krant wilt lezen en behoorlijk uit je humeur raakt als die dode bomen-rol niet op de deurmat ligt, ben je dan ook verslaafd?
Als je dat hele WK uitgezakt op de bank volgt, al zappend tussen de kanalen die dat WK zo nodig moeten uitzenden, en helemaal berzerk gaat als er een satellietstoring optreedt, ben je dan ook verslaafd?
Als je elke dag zo nodig moet gaan joggen, op het laatste model Nike, gehuld in de meest modieuze jogging suit, gewapend met dure sporttdrankjes die je helemaal niet nodig hebt maar toch koopt, ostentatief je benen strekkend tegen een van de zuilen bij de ingang van het Vondelpark, ben je dan verslaafd?
Als je elke vakante per se het land uit moet om lekker door te waaien, ben je dan verslaafd?
Als je elke dag DWDD en/of Jeroen en/of Jinek kijkt?
Als je elke zondag naar de kerk gaat?
Als je vijf keer per dag bidt met je reet van Mekka af gekeerd?
Als je de hele dag koffie zuipt?
Als je....

Schoorsteenveger | 19-06-18 | 13:30

... elke dag reaguurt? Ja, dan zeker! Maar deze vorm is sociaal geaccepteerd dus kun je hulp wel vergeten.

De waard zijn gast | 19-06-18 | 15:10

We moeten niet generaliseren, maar zeer specifiek onderzoeken. Ik kan me voorstellen dat je op interessante dingen stuit als je bijvoorbeeld bloedsuikerpatienten langdurig carmageddon laat spelen.

Parel van het Zuiden | 19-06-18 | 13:21

Dan zou e.e.a. nog verklaarbaar zijn. De groep patiënten waar jij op doelt heeft het hoogstwaarschijnlijk opgelopen door het oneindig laten voorlezen uit hetzelfde boek. Dat stompt enorm af, schijnt...

De waard zijn gast | 19-06-18 | 15:12

Red Alert?
Ehhh, Command & Conquer-opvolger toch?
Tja, butwhatabouttism Frantic Freddie?

Hemmenaar7 | 19-06-18 | 13:12

Games en Apps (smartphones) hebben 1 doel je zo lang mogelijk achter dat scherm houden. idem dus aan sigaretten en drank, je zo veel mogelijk laten roken of drinken.
--
Gamen is cool en leuk, een glaasje wijn is lekker en 1 dikke sigaar krijg je geen spontane longkanker van.. Maar al die makers moeten meer geld dus willen dat je meer rookt, zuipt en games.. end an komt discipline om de hoek kijken. En laat dat nou echt heel erg moelijk zijn voor evel inde deze eerste wereld maatschappij. kijk maar naar all dikke mensen, vreten, vreten , vreten.. Of werklozen of..... noem maar op.
--
Allemaal slachtoffers van de eerste wereld luxe, op de bank binge watchen , gratis geld en je zelf naar de klote helpen dat is HET leven voor velen.. bah!

Mark_D_NL | 19-06-18 | 13:08

Discipline? Moeilijk woord. Ouderwetsch ook.

einStina | 19-06-18 | 13:19

"Mitchell is niet slecht opgevoed, Mitchell is niet opgevoed!"

Kanarie_Geil | 19-06-18 | 12:56

Mitchell heeft van zijn opvoeding alleen de voeding genoten. Het Op gedeelte is vergeten. Komt niet meer goed.

Mark_D_NL | 19-06-18 | 13:13

Het valt me op dat vootal dingen die mannrn leuk vinden als verslaving worden bestempeld: gaming, bier drinken, sport kijken, porno kijken, vette hap eten.
Maar vrouwenzaken zijn 'gewoon': shownieuws/roddel/achterklap kijken obder de noemer 'entertainment', altijd maar dieeten, klagen over mannen. klagen over eigenlijk alles (even afwachten of op GS nog lange tenen zijn te bespeuren).
Hoog tijd dat mannen al hun hobbies gaan benoemen onder het label 'entertainment'. Et voila, probleem opgelost.

Winter_is_coming | 19-06-18 | 12:51

@Bubbles: Klopt. Ik ben dan ook geen fan van vrouwen. Een anti campagne is zeker discriminerend? En stuit op weerstand van mannen omdat ze dan toch wel eenzaam worden? Hmmm...

einStina | 19-06-18 | 15:47

@einStina, het mysterie van de schlepping bracht niet voor niets mannen en vrouwen voort. En alle gekheid op een stokje: er zijn natuurlijk ook gewoon heel veel vrouwen die niet aan zo'n door jou beschreven aandoening lijden en wel leuk in de omgang zijn. Ik zou een anti-campagne zeker niet ondersteunen. Zie bijvoorbeeld India waar het toe leidt als er te weinig meisjes geboren worden c.q. in leven gelaten worden.

BlowingBubbles | 19-06-18 | 17:32

Ja, ja, ik weet het, ik was maar aan het plagen over alle geuite frustratie. Hoewel ik er wel voor ben de ouderwetse goede opvoeding weer in te stellen en het individualisme iets terug te brengen, zodat van beide seksen weer wat meer echt leuke exemplaren zijn... *oog voor elkaar lalalaaa neuriën doet*

einStina | 19-06-18 | 18:14
▼ 5 antwoorden verborgen

"Mitchell is niet slecht opgevoed, Mitchell is verslaafd!"
Mitchell is verslaafd omdat hij slecht is opgevoed. Het één sluit het ander niet uit.

koeberg | 19-06-18 | 12:49

Precies, ik heb ook een Mitchell,"jongste"
En eentje die net zijn vwo klaar heeft, "oudste"
Heb dus bij deze jongeman nog wat positieve invloed achtergelaten, voor mijn scheiding. Natuurlijk heb ik gaandeweg en regelmatig getracht een poging te doen om iets voor mijn Mitchel te betekenen.
Mocht allemaal niet baten, want geld en carriere.

arealpatriot | 19-06-18 | 13:59

gedaan, stom!

arealpatriot | 19-06-18 | 14:39

Tjah, elke bezigheid die je "excessief veel doet",
en daardoor nadelen geeft is een verslaving.
En kinderen kun je daar idd verplicht van afhouden,
dat heet opvoeding.

hotmint | 19-06-18 | 12:46

Ik had eens gehoord dat elk gedrag dat je "tegen beter weten in" blijft vertonen als verslaving kan worden aangemerkt. Vond ik wel een mooie.
Ik zit hier meestal ook tegen beter weten in te reaguren, weet ik. Maar ik kan er zó mee stoppen hoor!

Schoorsteenveger | 19-06-18 | 13:33

Ik kan me niet voorstellen dat een vrouw opgewonden raakt c.q. verliefd kan worden op een volwassen man die nog Games speelt.

BlowingBubbles | 19-06-18 | 12:41

Hahaha! Gamert gezocht! Of zo'n instructie topic met hilarische plaatsjes. 'Poets vooraf je tanden.' 'Wees aardig, maar niet te aardig.' 'Kijk blij, maar maak er geen grimas van.' 'Streel haar, maar knijp haar niet plat.' Hahahaha. Wiegje in Rotterdam (goddank) en opgegroeid de Hoeksche Waard. Ik bedoelde meer existentieel, niet elke ouder is even.. uh... goed in een kind lanceren. ;-) Maar einStinaatje red het ondanks dat wel. Met dank aan GS voor humor in barre tijden! Truste

einStina | 19-06-18 | 22:35

Ah, ok, Bubbles is ook niet bepaald met houden lepel in de bek geboren. Krijg je doorzettingsvermogen van. Mits niet besmet met slachtofferfeestreligie. Truste

BlowingBubbles | 19-06-18 | 22:55

slachtofferfeestreligie... haha, die houd ik erin!

einStina | 19-06-18 | 23:36
▼ 24 antwoorden verborgen

Mitchell! Je moet je kamer opruimen!

Barre_de_k | 19-06-18 | 12:41

Mam!!!
Weet je wat ik moet ?

arealpatriot | 19-06-18 | 14:10

De meest invloedrijke Youtubers spelen en streamen de godganse dag Fortnite omdat die 100 miljoen dollar aan prijzengeld beschikbaar hebben gesteld? Ze willen er een echte "e-sport" van maken zo zegt de game-ontwikkelaar. Dat hiermee verslaving wordt gesponsord lees je dan weer veel minder over.

Simon_GS | 19-06-18 | 12:39

al die kids die buiten voetballen omdat ze het willen maken bij Manchester en daar dikke floes opstrijken zijn dan ook verslaafd in jouw definitie.

Barre_de_k | 19-06-18 | 12:43

#Barre_de_k Nou NEE, dat Fortnite het een e-sport noemt is verhullend taalgebruik. Er is echt niks sportief aan.

Simon_GS | 19-06-18 | 13:02

Genoeg mensen die tv verslaafd zijn. Maar dat is sociaal geaccepteerd.

Is dit nog nieuws? | 19-06-18 | 12:37

Het verschil tussen verslaafd en doorzettingsvermogen/gecommiteerd zijn wordt bepaald door de ogen van de beschouwer.

Winter_is_coming | 19-06-18 | 12:53

Die krijgen tenminste nog een links-correct wereldbeeld voorgeschoteld zo dat ze de volgende keer bij de verkiezingen op de juiste partij stemmen. En niet op zo'n Bidet of hoe heet hij?

Mijn GS nick magnie | 19-06-18 | 13:01

Mensen kijken gemiddeld 3 uur per dag Tv oid.. 3 uur!!! Dat getal snap ik niets van. 3 uur per dag op je reet naar totaal idioten kijken. Lees een boek, doe een cursus, help je buurman, start een bedrijf ipv als een zombie voor die tv te hangen.

Mark_D_NL | 19-06-18 | 13:10

Als je een kind na zijn 14e nog discipline moet bij brengen ben je eigenlijk te laat en spreken we dus van een verslaving.

Panos88 | 19-06-18 | 12:34
-weggejorist-
arealpatriot | 19-06-18 | 14:35

Gamen is entertainment, net als TV. Echter wordt ik met gamen meer vermaakt dan al die kutprogrammas van J. de Mol en consorten bij elkaar. Ik heb daarom tegenwoordig ook alleen nog maar een internet abonnement. Als 50 jarige vermaak ik mij nog steeds prima met gamen (vroeger begonnen in de arcade hallen) en heb een goed sociaal leven en een prima baan.

Rest In Privacy | 19-06-18 | 12:34

Doe zelf geen gamen, de tv vereist als enige user input het kiezen van het juiste kanaal, voor de rest is het kijken Uber-passief.
Gamen vereist nog enige user input.

Kanarie_Geil | 19-06-18 | 12:38

Beetje zelfde als mensen die verbaasd reageren als ik ze vertel dat ik regelmatig via Twitch kijk naar iemand die bepaalde games speelt. Snappen ze niet totdat ik uitleg dat het precies hetzelfde is als TV kijken, maar dan interactief.

Reagurend_Nijlpaard | 19-06-18 | 12:42

Eindelijk het topic dat dit linkje relevant mag plaatsen. En het woord truckergameverslaafde mag uiten. Dank.
www.youtube.com/user/ets2thegame

Alquest | 19-06-18 | 12:32

Eh, ik heb een fuck hekel aan mensen, betaal veelste veel belasting en werk me naar de tering elke week..... Ja ik game in mijn vrije tijd en fuck iedereen die zegt dat ik verslaafd ben!

pirlantota | 19-06-18 | 12:32

Bagatelliseren is altijd eenvoudiger dan erkennen. Uiteraard heeft een en ander te maken met opvoeding of andere factoren die een gameverslaving veroorzaken. Maar het is een feit dat games vandaag de dag steeds geraffineerder in elkaar zitten. Waar voorheen games uitsluitend werden gemaakt door developers zitten er tegenwoordig bij de grote uitgevers complete neurowetenschapper teams die een game bewust verslavend maken. Dat gaat zo bizar ver dat dit zelfs in de kleinste details verstopt zit.

Woelige Wimpie | 19-06-18 | 12:30

Jullie hebben gelijk. Maar ik heb het ook alleen over het probleem erkennen. Maatregelen hoor je mij toch niet over? Ik kan jullie alleen maar aanraden om jezelf eens te verdiepen in neurotechnieken in marketing en games. Zonder een aluhoedje te spelen kunnen jullie niet ontkennen dat er wel degelijk een duistere kant aan gaming zit. En dat is niet als waarschuwing voor mensen zoals (waarschijnlijk) jij en ik. Maar eerder voor de labielere onder ons. Maar wellicht kijken jullie er anders tegenaan tegen de tijd dat jullie puberende kinderen hebben.

Woelige Wimpie | 19-06-18 | 12:44

@Woelige Wimpie | 19-06-18 | 12:44

Wij voeden ons zelf kroost op. Daarin lijken wij al stevig af te wijken van de goegemeente. Ook met media. De afwijking wordt alweer groter. Balans in gebruik, voldoende alternatieven aanbieden en inzichten mee over waar ze mee in aanraking komen.
.
Onderliggende vuistregel. Alles waar “TE” voor staat, is niet goed.

Parel van het Zuiden | 19-06-18 | 13:13

Vooral games waarbij micro-crediet van toepassing is. Constant de hersenen blijven prikkelen zodat de speler maar blijft spelen en natuurlijk betalen.

grhd | 19-06-18 | 13:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Na Pac - Man en Space - invaders gestopt,toen werd ik dorstig en ging de poen op aan bier.

Jimmy Mc Clure | 19-06-18 | 12:30

Dat de hele bedrijfstak zelf zwaar verslaafd is geraakt aan 't ongezien wegpissen van belastingcenten, daar hoor je uiteraard niemand over.

Al-Dente | 19-06-18 | 12:29

Reaguren? Valt dit al onder de noemer 'verslaving'?

Croxifoxio | 19-06-18 | 12:28

Ja zo kon ik een familieman, hardwerkende vader dacht een keer een computerspelletje te spelen. Nu hangt hij rond achter het centraal station.

Papierversnipperaar | 19-06-18 | 12:26

Ik ben sinds 'Pong' officieel verslaafd aan gamen.

Wasbakplasser | 19-06-18 | 12:26

Valt Beer pong daar ook onder?

Nuchternederland | 19-06-18 | 12:49

Jazeker! En ook pokeren met kledingstukken.

Winter_is_coming | 19-06-18 | 12:56

Knap hoor, dat plaatje bij dit item. Ik had @#[email protected]## mijn camera toch afgeplakt!!!

DebraCadabra | 19-06-18 | 12:25

Gamen is zo ongeveer de enige verslaving die ik dan weer niet heb.

Leptob | 19-06-18 | 12:24

En zoals met zo veel worden we weer voorbijgestreefd door de Aziaten. Die gamen gewoon tot ze er dood bij neervallen.

Osdorpertje | 19-06-18 | 12:19

Het outsourcen van de opvoeding naar kindfabriekjes met slechts een volwassen hoofd per tig kinderen heeft hier verder niets mee te maken.
.
Alles om de “succesachterbannen” van d66, vvd, pvda, cda en consorten niet voor het hoofd te stoten hè. Want het is natuurlijk volstrekt normaal dat je je eigen kinderen voor minimaal 40 uur in de week buiten de deur mikt. Dat je anderen je kroost laat verzorgen en opvoeden.

Parel van het Zuiden | 19-06-18 | 12:12

Smartphonen vanaf volgende week.
Daarna TDS

Pimp my Voortuin | 19-06-18 | 12:12

Och, die smartphone is toch wel de grootste tumor van de samenleving op het moment.

grhd | 19-06-18 | 13:13

En een Oud-Hollandsche schop onder je hol zou niet helpen? Ga eens dood met je therapieën.

Pedronegro | 19-06-18 | 12:12

Tja, waarom zou je mensen laten doen wat ze zelf willen doen? Denk dat we hier nog wel een belasting of twee op kunnen loslaten. Voor hun eigen gezondheid natuurlijk. Die horen gewoon ergens met blijheid geïndoctrineerd te worden.

Geen01 | 19-06-18 | 12:11

Volwassen mensen die gamen. Het blijft iets kolderieks hebben.

DrumPiet | 19-06-18 | 12:09

Ja, je kunt veel beter totaal apatisch voor de TV hangen. Dat klinkt voor veel mensen logisch en een stuk dichterbij, dus daar wordt niet met het vingertje naar gewezen.

Reagurend_Nijlpaard | 19-06-18 | 12:27

Inderdaad. 4 uur per dag tv kijken. Geen probleem. Unilever betaalt.

Knufter | 19-06-18 | 12:49

Dat jullie enige alternatief voor gamen tv kijken is zegt eigenlijk wel alles.

DrumPiet | 19-06-18 | 13:02
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat een heerlijk giftige sarcastisch & hatelijke ondertoon!
Hoera!

Wibowob | 19-06-18 | 12:09

Economische voortgang volgens een politiekcorrecte evangelie. Nieuwe zieligheidsindustrieën aanboren.

Parel van het Zuiden | 19-06-18 | 12:07

Eensch!
*Soepsidie aanvraag voor game-addicts-opvang-bureau de deur uit doet*

vliegende knorrepot | 19-06-18 | 12:14

Vissen. Duivenmelken.

Daar heeft niemand het over.

Knufter | 19-06-18 | 12:06

Nog meer puistpubers met (financiële) rugzakjes in de klassen waar leraren weer anders mee om moeten gaan in plaats van dat de ouders gewoon zelf eerder hadden moeten ingrijpen tijdens de opvoeding.

2voor12 | 19-06-18 | 12:05

straks gaan ze nog zeggen dat f5-en verslavend is.

Glasgow Argus | 19-06-18 | 12:04

Nee hoor

Nuchternederland | 19-06-18 | 12:47

nee hoor

Nuchternederland | 19-06-18 | 12:48

Bijna niet...

Wijze uit het Oosten | 19-06-18 | 13:10
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken