Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Wat Wierd zegt. En Eddy ook

Telegraaf & Volkskrant samen op barricade voor een Vrij Nederland

Woord...

Goedemorgen Nederland! Als u vandaag twee dodeboom-stukjes over Dit Land dat Ons Land is gaat lezen, laat het dan bovenstaand Telegraaf-epistel van de heer Duk zijn, alsook het opiniepamfletdinges van filmmakert Eddy Terstall cum suis in de voormalige Azaanbode. Opzouten naar achter de voordeur met die dominees, imams, predikers en halal-opeetdingen. We komen er wel. Heel langzaam. Ooit. Ever.

Social

Reaguursels

Inloggen

De Defensie iftar vind ik wel oké. Net als de eed op Allah bij defensie.
Overblijfsel van het KNIL, toen we nog koloniën hadden, en in Indonesié het grootste deel van "ons" leger daar "mohammedaan" was.

Tegenwoordig vind ik, als je voor ons landje vecht, in onze uniformen, mag je op je eigen God de eed afleggen daarvoor. Heeft in mijn ogen meer waarde dan een belofte. Als je dan in dienst bent, gaat je trouw voor het land door Allah. En extremisme zou het dan toch erg moeilijk maken een eed op je God te doorbreken...

AapjeVanDeFBI | 19-05-18 | 12:58

Het is toch niet zo moeilijk om in te zien dat de verschrikkingen van de twintigste eeuw het gevolg waren van identiteitspolitiek, want dat is wat juist tot discriminatie en racisme lijdt, lid zijn van een groep boven het individue plaatsen. Iemand die lid is van de groep is dat omdat zijn groep beter is dan al die andere groepen (identiteiten) die er zijn.
Leden van andere groepen zijn minderwaardig omdat ze niet tot de beste groep die er is behoren.

me,myself and IK | 19-05-18 | 10:46

Al die Politici en Ambtenaren: Moslims in de kast of omgekocht.
Anders kan je dat gedrag niet verklaren.
Het is gewoon onmogelijk, om in dergelijke posities zo dom, zo naive, zo ongelofelijk partijdig te zijn en daarbij ook nog flutargumenten uit te delen.

MistaRazista | 18-05-18 | 18:07

Waarom kost mij het geloof van anderen dan belastinggeld en kopzorgen?

ET007 | 18-05-18 | 15:39 | 2

Goede vraag voor Bruma en Grappenhaus.

O2Neutraal | 18-05-18 | 16:06

Die vraag moet je eigenlijk bij de grote opdrachtgever neerleggen, Vraag het eens in Brussel waarom iedereen moet meedoen aan de vernietiging van Europese landen.
meervrijheid.nl/index.php?pagina=1391...

Rene046 | 19-05-18 | 00:06

Na de inquisitie en renaissance hebben wij gezamenlijk besloten dat scheiding tussen Kerk en Staat toch wel een heuuuuuul goed idee was. Onze huidige politici zijn intellectueel en moreel failliet en hebben geen enkel idee dan die leegte te vullen met laaghangend fruit... reliegekkies. Triest.

TheDrivingDutchman | 18-05-18 | 14:55

Bestuurders neutraal ? Ha ha ha. Op alle posities zonder uitzonderingen politieke benoemingen. Kennis, ervaring en misschien een beetje integriteit, eventueel deskundigheid ........ allemaal niet van belang. Gehoorzaamheid , daar gaat het om.

Baron Clappique | 18-05-18 | 14:07

Oorzaak is dat NL geen seculier land is. Christelijke religies hebben een uitzonderingspositie in de grondwet en in het onderwijs. Christelijke politieke partijen zien ook de islam graag vertrekken uit het publieke domein maar begrijpen dat die moeten tolereren om hun eigen positie niet te ondergraven.

Dus los het probleem aan de basis op een beeindig die speciale positie voor Christelijke religie. Maak alle scholen seculier tenzij privaat betaald. Stop subsidies aan religieuze activiteiten. Het is heel simpel maar de wil ontbreekt.

Beste_Landgenoten | 18-05-18 | 14:07 | 1

Krijgen de kerkelijken subsidie? Dat lijkt mij niet de bedoeling. Overigens prima voorstel, religie is een prive zaak, waarom zou de staat daar voor moeten betalen.

O2Neutraal | 18-05-18 | 15:26

Ik kan het in 11 woorden: Islam is kanker en dient als zodanig te worden behandeld. Punt.

o)+ | 18-05-18 | 13:46

Eigenlijk maakt het niet veel uit met een continu leeg hoofd tijdens het licht ook een lege maag.....

Mazoeza | 18-05-18 | 13:29

Lees net dat Fapperhaus op 2e Kamervragen heeft geantwoord dat hij de politie iftar in Apeldoorn (politieacademie) een goed idee vindt.
Schijnt goed voor de gezagsverhoudingen te zijn zegt ie. Inderdaad die hebben ze dus al in de pocket, hophop het bidkleed op en je reed omhoog, daar heb ik nou respect voor......... not.
Politie dient zich neutraal op te stellen en geen oproepen te doen of periodes van geloofwappies te duiden als de heilige maand e.d.

bwanabanjo | 18-05-18 | 13:27

Wierd Duk slaat de spijker op de kop. Zorgelijk is het in die zin dat steeds meer gezagsdragers de moslims een helpende hand toesteken en daarbij uit het oog verliezen dat staat en kerk gescheiden zijn. Dat voedt alleen maar het breed gedragen anti-moslimsentiment wat toch niet de bedoeling is als je streeft naar verbinding. Bovendien is het ergerlijk de toenemende islamisering steeds meer hoofddoekjes of nog erger in het publieke domein en bij bedrijven alsof we in een moslimland leven. De islam is een achterlijk geloof van eeuwen terug met verwerpelijke kanten als intolerantie en geweld, De geweldsspiraal in het MO is wel het meest in het oogspringend van deze godsdienst.

AndreP | 18-05-18 | 13:22 | 1

Je slaat de spijker op de kop. 4.9% van de in Nederland wonende mensen noemt zich moslim. Toch zijn de primitieve uitingen van de islam zeer dominant in dit land. Met name de even onvermijdelijke als middeleeuwse ramadan. Ik kan er inmiddels geen greintje sympathie meer voor opbrengen.

donkeyman | 18-05-18 | 17:29
-weggejorist-
x y de gek | 18-05-18 | 13:11

Wierd Duk is buiten GeenStijl een van de weinige journalisten/columnisten die geen plaat voor z'n kop heeft of zich laat ringeloren door de doctrine van policor links. Ons aller Annabel Nanninga en Rob Hoogland zijn er nog twee die ik zo even kan noemen, plus onze man aan de frontlinie Arnold Karskens natuurlijk.
Overigens vind ik dat Wierd het hier nog heel ingetogen verwoordt, Ik vind die islamverering en -knuffelarij van onze politici ronduit stuitend, plus oerdom en gevaarlijk.

Dr. Snoepjes | 18-05-18 | 13:04 | 1

Vergeet Syp Wynia niet en Leon de Winter.

Elessir | 18-05-18 | 14:04

Gelukkig zijn er nog mensen met een heldere visie zoals Wierd. Ik ben er blij mee, Thanks Wierd!

Rdock | 18-05-18 | 12:56

Als we niet oppassen zit het mohammedanisme zo achter je voordeur......!

Mazoeza | 18-05-18 | 12:54

Ik wist niet wat ik zag vanmorgen toen ik las dat de as-soena moskee geen subsidie meer krijgt. Betekent dit dat al die andere haatpaleizen wel subsidie krijgen? Geld dat ik met hard zwoegen heb verdiend en dat door de overheid vervolgens van mij afgeperst wordt om te geven aan nutteloze handophouders die er massa-waanideeën op na houden? Altijd als ik denk dat het niet meer erger kan word ik weer geconfronteerd met de werkelijkheid die veel erger is dan je je maar kunt voorstellen. Overigens, Christelijke kerken krijgen geen cent subsidie in Nederland.

Elessir | 18-05-18 | 12:37 | 1

Ik hoop dat u gelijk heeft, subsidie is daar niet voor bedoeld.

O2Neutraal | 18-05-18 | 15:29

Juist!! BEDANKT!! Dit is lekker wakker worden voor mij, na een late dienst.
Toevallig sprak ik iemand die betrokken is bij 'nachtelijke activiteiten' zoals zwemmen, tijdens ramadan. (Gratis... ook raar, ik betaal altijd een duur kaartje als ik wik zwemmen) Het is zogenaamd voor ' iedereen' maar natuurlijk eigenlijk voor moslims.
Ze zei tussen neus en lippen: ' jaa.. de scholen hebben natuurlijk nog geen aanpassing op de ramadan..' .... nóg!? NOG??
Ja. Zij was ervan overtuigd dat dat een kwestie van tijd was.
Dit soort berichten zijn HEEL goed. Je denkt misschien wat moeten we ermee, maar het is het broodnodige tegengeluid na al die subtiele, en minder subtiele jarenlange indoctrinaties.
Laat kranten hier maar over schrijven en het onderbuikgevoel van veel mensen benoemen.
Onze mening is niet geheim of toebehorend aan extreem rechts. Onze mening is common sense en zo moet het ook benoemd worden.

letopuwzaak | 18-05-18 | 12:35 | 2

Common sense is al decennia lang de wetenschap dat ooit, ooit, ooit "ons" met minder zullen zijn.

D-Fens_1963 | 18-05-18 | 12:41

Is dit raar? De Nederlandse overheid heeft een uitruil met de wahabistische Golfstaten. Aantrekkelijke energie deals in ruil voor import en cultivering van de (radicale) islam. Portugal heeft dat niet. Meer armoede, sloppy economie, maar geen islamitische massa-immigratie.

martymcfly | 18-05-18 | 12:53

Geachte Wierd Duk,

De titel van uw artikel luidt: "Religie moet privézaak blijven".
Maar had natuurlijk moeten luiden "Religie moet privézaak worden". Of desnoods "Religie moet weer privézaak worden".
De door u gekozen titel stelt de stand van zaken veel te rooskleurig voor. En bovendien dekt de huidige titel de inhoud van uw artikel niet!

michelpen | 18-05-18 | 12:28

En iedere dag beheerst die verschrikkelijke haatideologie islam ons nieuws. Terwijl moslims niet meer dan 5% van de bevolking uitmaken. En dat is al 6% te veel. Alle islam knuffelaars zijn collaborateurs die heulen met de vijand. Want islam is anti-jood,homo,vrouw,ander geloof,westers,andere cultuur. Anti alles behalve islam. Ze zijn feitelijk nog erger dan de nazi's.

Willemdrie33 | 18-05-18 | 12:23

Religie achter de voordeur. Vele mensen maken van de Waddenzee of van de Oostvaardersplassen hun religie en dringen dat fanatiek op aan anderen hoe zielig die beesten wel zijn. Het begrip 'religie' laat zich niet meer vangen met begrippen als 'God' enz., want voor de Hindoe is de koe heilig en voor de GroenLinks-knielers is een koe uit de Oostvaardersplassen heilig. Wat nodig is: hoe gedraag je je in het openbaar. Niet fanatiek je emoties opdringen aan anderen, zoals minister Grapperhaus dat doet. Gedraag je waardig, wanneer je een openbaar ambt bekleedt.

Eeuwig..Op..Vakantie | 18-05-18 | 12:07 | 1

Grappenhaus mag stoppen met het promoten van zijn eigen agenda, hij kan trots zijn en wij kunnen dan weer een echte minister voor hem in de plaats krijgen.

O2Neutraal | 18-05-18 | 15:32

Zolang de religie geen gevaar vormt voor de rest kan deze regel inderdaad. Maar zodra de religie, zoals bij islam het geval is, een groot gevaar vormt voor de rest is deze regel natuurlijk volkomen belachelijk! Dan kan er geen sprake meer zijn van "Privé Zaak"

moitambien | 18-05-18 | 12:06

Voor ons geen nieuws. Maar links moet stoppen met een geloof voor al het andere te stellen. Hoe die samenwerking ooit is ontstaan het is me een raadsel.

Repetitive Beats | 18-05-18 | 11:54

Religie is privé, dus val anderen daar niet mee lastig, vallen we jou ook niet lastig. Briljant! Hoeven we het er niet meer over te hebben.

Heulkoud | 18-05-18 | 11:52

De Franse revolutie, de universele verklaring van de rechten van de mens,het blijven holle woorden, want we zijn een stelletje akelige primaten, die het alleen eens kunnen worden over verdeling van macht geld, zelfdestructief ecoverwoestend en planeetbevuilend

cat22 | 18-05-18 | 11:48

Eerst maar eens beginnen met het herwaarderen van het begrip geloof/religie.
Want zolang dat niet gebeurt, blijft de mohammedaan schuilen onder de paraplu van de grondwet.

Pierre Lebon | 18-05-18 | 11:45

Ik denk dat ik ook ff moet ramadannen, net las ik een stukje volkskrant en kotste ik letterlijk niets uit!

Tjajaja | 18-05-18 | 11:45 | 1

Lees jij de volkskrant? bah.

Rest In Privacy | 18-05-18 | 12:27

Van de ene kant denk ik "Wat een geweldig stuk tekst van Wierd Duk. De spijker op zijn kop", maar eigenlijk vrijwel meteen daarna bekruipt me het gevoel zo van "Ja, dus? Wat moeten wij als lezer met deze kennis?". Wat maakt het uit of iemand in theorie gelijk hebt, want het enige wat telt is wat er in de praktijk daadwerkelijk verandert. Gaat dit stuk tekst eraan bijdragen dat hoogwaardigheidsbekleders zich voortaan anders dienen gedragen omdat Wierd hier inderdaad een punt heeft? Wordt er überhaupt actie ondernomen als gevolg van deze column? Kamervragen? Indien 3x nee, dan kan ik niet anders concluderen dat, hoe goed dit stuk tekst ook is in theorie, het met het oog op de praktijk in feite dus net zo goed niet geschreven had kunnen zijn.

JackStick | 18-05-18 | 11:40 | 4

En zolang de industrie, handel en kennisinstituten niet wakker worden sluipt het gif ons land/Europa in. Douglas-winkels... graag een hoofddoek hoor.

hagelkruis | 18-05-18 | 11:48

Alles dat niet tot een formele regelverandering leidt is zinloos? En wat is nou een Kamervraag?

Je onderschat hoe belangrijk het is dat een stem of opinie gehoord wordt in het openbare debat. Pluriformiteit van opinie zorgt voor een functionerende samenleving; beklemmende politieke correctheid drijft op het excluderen van alles dat niet binnen de nauwe visie valt.

Als de Duk's van deze wereld stoppen te pennen, dan zitten we binnenkort weer met een Paars kabinet, of de nog ergere grijze CDA/PvdA variant.

Sjors W. | 18-05-18 | 13:00

@Sjors W.
U heeft helemaal gelijk. Dat is ook precies de reden waarom comments schrijf op GeenStijl. Ik stel opiniestukken absoluut niet gelijk aan gebakken lucht, maar al die opiniestukken tezamen hebben natuurlijk wel uiteindelijk het doel om iets daadwerkelijk teweeg te brengen in de praktijk. Zo'n actie van de blokkeerfriezen bijvoorbeeld had enorm veel impact, omdat er ècht iets gebeurde. Zoiets heeft veel meer impact dan wanneer er een column verschijnt waarin een hypothetische blokkeeractie wordt tot in detail wordt beschreven. Het verheugt mij dan ook dat GeenStijl verder gaat dan theorie, en het referendum in leven houdt in de praktijk, en de straat op gaat en zo.

JackStick | 18-05-18 | 13:28
▼ 1 antwoord verborgen

Doe als Singapore. Iedereen mag vrij zijn religie beleven er zijn 4 officiele feestdagen per jaar: Chinees Nieuwjaar, Suikerfeest, een Indiaas feest en Kerstmis. En that's it. Wil je als bevolkingsgroep met een zekere religieuze achtergrond een speciale positie en / of speciale behandeling, dan wordt er 1 keer beleefd nee gezegd. Blijf je zuigen en zeuren dan daalt de knoet neer

BASinnic | 18-05-18 | 11:31 | 1

Precies

Heulkoud | 18-05-18 | 11:53

Jan Lul weet helaas niet hoe een penis er uit ziet. Dit is de eikel op z'n kop.

bodemloos | 18-05-18 | 12:15

Dat "Vrij Links" poneert: Elk mens is vrij zijn levenspad te kiezen. Vrije partnerkeuze, zeggenschap over het eigen lichaam en de eigen seksualiteit zijn de meest intieme, persoonlijke en misschien wel belangrijkste mensenrechten.
Hoe zit dat dan met Pedofielen, Demminks, Dierenporno enz.?
Overigens, is het IS-levenspad kiezen ook een belangrijk mensenrecht?
"Vrij Links", hoe vrij zijn jullie? Of zijn jullie gewoon nep. En Wierd Duk, a.u.b. veel scherper schrijven, het is nu te lekker roze.

Musset | 18-05-18 | 11:23 | 1

Vrij simpel, pedofielen: mag niet want kinderen zijn niet in staat zelf grenzen aan te geven. Dierenporno: ook niet, dieren vragen daar niet om maar kunnen er niks van zeggen. Gewoon logisch nadenken, dan komen we er wel.

Heulkoud | 18-05-18 | 11:55

Wel of niet dominante cultuur heeft er weinig mee te maken. Ik hoor nooit over politie commissarissen die zich voor een eucharistie viering laten uitnodigen. Bij misbruik in de katholieke kerk hult men zich in stilzwijgen wegens scheiding kerk en staat. Maar als het om moslims gaat dan staat men vooraan om zich te laten strikken. Vooral omdat men die groepen traditioneel moeilijk bereikt. Maar nieuwe generaties kan je anders benaderen.

Simon_GS | 18-05-18 | 11:16 | 1

Ik heb er eigenlijk niet zo'n moeite mee dat de politie toenadering zoekt tot bepaalde groepen in de samenleving. Onder nieuwkomers is gewoon werk te doen. Dat vind ik niet zo'n probleem; dat is wat de politie doet. Ze mogen wat mij betreft ook meer aandacht besteden aan de hangjeugd in het dorp dan dat ze bij de jeugdharmonie gaan zitten. De politie moet zich richten op de groepen die het nodig hebben.

Het probleem is dat dit zo'n ongeneerde, ineffectieve politiek correcte zelfbevredigingsessie betreft. Nul effect. De 'gewone' burger die hierbij komt opdagen, is helemaal geen gewone burger. Die zitten in tien verschillende subsidieslurpende organisaties, en organiseren in debatzalen 'debatten' waarbij de conclusie bij voorbaat is dat het nooit aan mensen zelf ligt. Die ene salafistenronselaar die wel bij de iftar zit is een wolf in schaapskleren, en de beinvloedbare hangjeugd die je nog zou kunnen redden voor het misgaat komt echt niet naar de politieiftar, noch hoort/respecteert dat de politie daar is.

Sjors W. | 18-05-18 | 13:09

"Opzouten naar achter de voordeur met die dominees, imams, predikers en halal-opeetdingen. We komen er wel. Heel langzaam. Ooit. Ever."

Nou, ik weet zo net nog niet of we er wel komen. Er wordt toch telkens met kleine, minieme stapjes geprobeerd de samenleving steeds een ietsie-pietsie verder te islamiseren. Denk aan dat onzalige plan on hoofddoekjes onderdeel van het politie-uniform te laten zijn, en zie nu weer de kwestie dat de ramadan samenvalt met de eindexamens. DENK heeft geprobeerd de examens te laten verplaatsen naar buiten de ramadan periode:

"Vandaar dat Tweede Kamerlid Tunahan Kuzu van de partij Denk twee jaar geleden al vragen stelde over de overlap van de examens met de ramadan. Hij vindt dat bij de planning van examens rekening moet worden gehouden met religieuze vastenperiodes. In Engeland en Vlaanderen hebben scholen hun examenrooster al aangepast aan de ramadan."

(Merk op dat men in de UK en Vlaanderen dus kennelijk alweer heeft toegegeven aan de islamitische eisen.) Sander Dekker antwoordde oa het volgende:

"Het kan zijn dat leerlingen religieuze verplichtingen belangrijk vinden, ook in periodes waarin toetsen worden afgenomen. Die afweging laat ik aan het individu’, aldus de staatssecretaris toen. Hij voegde eraan toe dat islamitische leerlingen die graag deelnemen aan de ramadan, ervoor kunnen kiezen de vastenperiode te verplaatsen."

Maar eigenlijk willen de moslims dat dus niet. Ze willen dat de seculiere samenleving zich schikt naar de islamitische kalender, en zolang dat niet gebeurt, willen ze toch bepaalde privileges uit hoofde van hun religie:

"Op het Leidsche Rijn College is een docent met een groepje islamitische leerlingen om tafel gaan zitten, vertelt rector Van Dijk. "De leerlingen vroegen: Kunnen we een ruimte krijgen waarin we tijdens pauzes even stil kunnen zijn en tot rust kunnen komen? Geen gebedsruimte, maar een ruimte waar we niet in etensgeuren hangen en desnoods even de ogen dicht kunnen doen. Die ruimte komt er."

Die ruimte komt er...... Over een aantal jaren besluit het Leidsche Rijn College wellicht dat er wel een permanente "gebedsruimte" komt, en dat tijdens de ramadan "etensgeuren" überhaupt in het hele gebouw taboe zijn.

Op zeker moment zijn wellicht in heel Nederland etensgeuren tijdens de ramadan taboe, en word je op straat vriendelijk aangesproken als je een patatje nuttigt, om dat liever achter de voordeur te doen. Dus so much voor "Opzouten naar achter de voordeur met die dominees, imams, predikers en halal-opeetdingen."

Dr_Johnson | 18-05-18 | 11:15 | 4

Het is niet alleen de islam, Dr. De Gristenagenda valt netjes samen met het doel van de islam, en gladjakkers als Donner en Grapperhaus maken daar maar al te graag gebruik van. Ze laten de islam de publiciteit trekken en de eventuele klappen vangen, maar geloof maar dat de gristelijke agenda er direct achteraan uitgerold wordt. Zoals Erdogan democratie ziet als een trein waar je uit kunt stappen, zien de echte Gristenen de islam als een useful idiot die je kunt gebruiken om te deseculariseren. Een echte Refo heeft liever een besneden islamvrouwtje dan een blondine die plezier heeft in seks.

Sjors W. | 18-05-18 | 13:14

"De Gristenagenda valt netjes samen met het doel van de islam"

Nee, dat zie je veel te pessimistisch. Het christendom "gelooft" weliswaar, net als de islam, in allerlei "geopenbaarde" waarheden, en denkt dat er bovennatuurlijke krachten (goden) zijn die over ons heersen, en dat er vroeger "wonderen" zijn geschied (waar in al die eeuwen nog nooit ook maar een snippertje van is aangetoond), maar het verschil is uiteraard dat het christendom al vanaf de 18e eeuw (en ook daarvoor al wel) "getemd" is door de Verlichting. De scherpe kantjes zijn er sindsdien vanaf gesleten: er worden geen mensen meer op brandstapels vermoord omdat ze twijfelen aan de verhalen in de bijbel; de "letterlijkheid" van de bijbel wordt door verreweg de meeste christenen met een grote korrel zout genomen (hier in Nederland is Andries Knevel nog de enige die werkelijk gelooft dat Jezus eerst morsdood was, en daarna weer springlevend); christenen plegen geen geweld (meer) uit hoofde van hun religie (muv van die "pro-life" terroristen in de VS die aanslagen pleegden op abortusklinieken en -artsen; hier in Nederland is het enige voorbeeld dat ik ken die moordenaar van oud-D66 minister Els Borst).

Dat ligt mbt de islam toch wel een slagje anders, zoals je haast dagelijks uit de aanslagen van "verwarde" personen kunt afleiden, het gedrag van grote groepen moslims buiten West-Europa, en naar Syrië afgereisde geradicaliseerde fundamentalisten (die Grapperhaus het liefst weer allemaal zou willen "ophalen")

De islam is het grote gevaar, niet het christendom. Lees ook dat prachtige manifest in de VK vandaag, waarnaar hierboven verwezen wordt, oa door Eddy Terstal. Ze noemen zichzelf Vrij Links, maar ik kan het manifest volledig onderschrijven, en wat mij betreft mag het ook Vrij Rechts heten, of misschien liever - want links en rechts doen er in deze kwestie niet zo toe - Vrij Westers, of Vrij Modern, of Vrij Verlicht. Dat manifest zou nooit geschreven zijn in, zeg, 1975. Nu, in 2018, wel, en dat komt niet omdat de invloed van het christendom in die 40 jaar zo gegroeid is, hoor. Dat komt toch echt door de steeds opdringeriger wordende aanwezigheid van het geloof van de vrede.

Dr_Johnson | 18-05-18 | 14:19

@ Dr_Johnson | 18-05-18 | 14:19
Ik blijf er bij dat de Donner's en Grapperhausen van Nederland de islam gebruiken als useful idiot, om de God van de Refo's en Katholieke Konijnen weer achter je voordeur te krijgen. Ze steunen het (islamitische) godsdienstonderwijs ook altijd zo lekker, hoewel dat de bijl zet aan de seculiere samenleving. Echte Refo-scholen zijn ook kudt, btw.

Dat het doel hetzelfde is, is inderdaad onfortuinlijk geformuleerd. De islam heeft een ander doel dan de gristenen. Maar vergis je niet; de gristenen hebben het nog niet opgegeven, en de vrije maatschappij die je beschrijft nog niet geaccepteerd. Het juk is minder gebaseerd op geweld, maar het blijft een juk, en ze gebruiken een middel (islam) dat ze wellicht niet kunnen controleren.

Sjors W. | 18-05-18 | 14:59
▼ 1 antwoord verborgen

Corine Vloet was hem drie jaar geleden voor:

jalta.nl/politiek/rechts-is-het-nieuw...

RECHTS IS HET NIEUWE LINKS (1)
Geplaatst door Corine Vloet | 7 Apr 2015 | Politiek | 29
Er is de laatste tijd sprake van een intrigerend fenomeen dat zo langzamerhand lijkt uit te groeien tot heuse trend: van huis uit linkse schrijvers, politici en intellectuelen vertellen in de media dat het wringt tussen hen en links. Ofwel ze herkennen zichzelf niet meer in wat tegenwoordig voor links doorgaat, ofwel wat tegenwoordig voor links doorgaat erkent de persoon in kwestie niet meer als links.

Rest In Privacy | 18-05-18 | 11:13

Leuk. Boek. Thierry. Maar waar blijft die seculiere fysica-filosoof die het "geloof" van de werkelijkheid neerzet. Religies zijn pre-wetenschap.
Nu we zo gigantisch veel te weten gekomen zijn over oorsprong, ontwikkeling en de werking van de natuur tot in klein detail moet daar toch een simpele visie uit te peuren zijn die religie op zijn plek zet.

bodemloos | 18-05-18 | 11:07 | 2

Nee, dat kan niet. Om te beginnen weten we nog helemaal niks. We weten niet eens wat zwaartekracht nu precies is. Ja, je kan er mensen door head first van een gebouw werpen, maar daar houdt het wel bij op, qua kennis. Quantum fysica is/lijkt tovernarij op dit moment. Linksom of rechtsom, er zou nog altijd een god kunnen bestaan. Je hoeft die god alleen niet bij elk dingetje op de voorgrond te plaatsen. Daarom hoort religie dus ook gewoon als een soort voetnoot te worden gezien. Althans, dat denk ik dan maar.

lokoolokie | 18-05-18 | 11:29

okoolokie | 18-05-18 | 11:29
"Om te beginnen weten we nog helemaal niks" houdt dat maar achter je eigen voordeur. De eerste quantum-sattelieten hangen al in de ruimte.
Je mag dat als tovenarij willen zien maar wat heb je daaraan als je de lijnen van de natuurwetten kunt volgen. En god is natuurlijk een mensendingetje omdat de menselijke geest de realiteit niet kan bevatten... en aan fantasie geen gebrek.
Als er een alomvattend gegeven is dan is dat zó abstract dat dat in ieder geval géén basis aanreikt voor menselijk gedrag.

bodemloos | 18-05-18 | 12:09

Als mensen er debiele gebruiken op na willen houden als zelfkastijding (of dat nou met een zweep op je eigen rug slaan is of jezelf laten hongeren en dorsten) dan gun ik ze dat van harte. Maar als van mij verwachten dat ik daar rekening mee houdt of respect voor opbreng dan beschouw ik dat als een belediging van mijn intelligentie!

kunstliefhebber | 18-05-18 | 11:05 | 2

Mensen die iets een 'belediging van hun intelligentie' vinden hebben over het algemeen een iets te hoge dunk van zichzelf.

Goldfinger | 18-05-18 | 11:31

@Goldfinger, de eisen zijn in dit geval ook niet erg hoog!

kunstliefhebber | 18-05-18 | 11:47

En dan moet je nagaan dat rutte en de zijne gekozen zijn door de meerderheid van de kiezers.
Plus wat er nog aan dhimmi partijen zit in de vergaderzaal van de eu te den haag.
Zegt eigenlijk al alles over de dhimmi bevolking.

komtdatschot | 18-05-18 | 11:03

Goeie column van Wierd, bestuurders moeten gewoon besturen. Liefst met wat minder vriendjespolitiek, cliëntelisme en willekeur. Gewoon goed besturen in het algemeen belang en al dat kleffe vriendjesgedoe aan de kant.

Watching the Wheels | 18-05-18 | 11:01

Wanneer je ramadan overal met een hoofdletter schrijft ben je niet verbindend bezig maar doe je aan reclame/promotie. Dus dingen ophemelen en beter doen lijken om het te kunnen verkopen. Wat er ook in doorschemert is de angst voor islam/moslims, dus om ze in godsnaam maar niet te beledigen. Dus schrijven sommigen het voorzichtigheidshalve maar met een hoofdletter.

Premier Trutte | 18-05-18 | 10:55

We komen er niet. Ook niet heel langzaam. Nooit. Never.
Er is namelijk helemaal niets wat er op duidt dat we er wel zouden komen. Integendeel.

Jahowiseffe | 18-05-18 | 10:53

En voortbordurend op mijn tegel van 10:07, hoe kan de overheid in vredesnaam van ons - overige - Nederlanders verwachten dat wij Moslims als gelijken zien en ook als gelijken behandelen, als volwaardige zelfstandige geemancipeerde burgers dus, als zij dat zelf overduidelijk keer op keer niet doen?
Wat is er nog over van het gezegde "gelijke monniken, gelijke kappen" , of, in Newspeak, "gelijke imams, gelijke djellaba's"

Graaisnaaiert | 18-05-18 | 10:53

Al die bestuurders en hun PR afdelinkjes die meteen in een kramp schieten door de linkse twitter mob, moeten zich in al hun slaafse lafheid doodschamen. Maar is het ze kwalijk te nemen? Kennelijk zijn deze veelal jonge managers gekneed en vervormd door de extreem linkse uni's waar ze meestal vandaan komen, allemaal één pot SJW nat!

lanexx | 18-05-18 | 10:47

Ik ga ook maar ‘s naar zo’n politie dieftar.

Mr_Natural | 18-05-18 | 10:44

Ik ken geen Terstal, wel als winkel en nu enorme heimwee krijg en wil gaan winkelen in Nederland.
Duk is altijd +1.

gato | 18-05-18 | 10:41

Overigens is het mohammedanisme pertinent géén privézaak zoals het bezig is de gehele maatschappij aan een rottingsproces bloot te stellen, en gezien het moeizame publieke debat hierover welke veel te veel lafaarden en appeasers kent.

Het mohammedanisme hoort niet achter de voordeur, maar op de mestvaalt !

Mazoeza | 18-05-18 | 10:40

Ondertussen op twitter laat Tofik Dibi ook van zich horen... Dus zo denkt een "gematigde" moslim relnicht al, kan je nagaan wat voor kortsluiting de echte die-hards hebben in hun kokosnoot:

twitter.com/TofikDibi/status/99672662...

Carnage_pinata | 18-05-18 | 10:37 | 6

Gematigde mohammedanen bestaan niet. In de gunstigste fase zijn ze nog niet geactiveerd, de tussenfase is de leugen en de eindfase de daad....

Mazoeza | 18-05-18 | 10:51

Is dit account echt, en echt geen trollaccount? En is hij niet gehackt?
If so, meteen oppakken die idioot, preventieve hechtenis en om te beginnen een psychiatrisch onderzoek voordat we verder kijken of en onder welke voorwaarden deze meneer weer vrij mag rondlopen zonder meldingsplicht.
Ik hou van humor en heb een enorme, bijna jiddische mate van zelfspot, kan mij echt niet hard genoeg zijn maar dit is niet grappig. Dit is gewoon een bedreiging.
Tofik, ik hoop echt dat je een keer niet uitkijkt met oversteken...

Graaisnaaiert | 18-05-18 | 10:58
▼ 3 antwoorden verborgen

"Op naar een vrij Nederland".
Dit suggereert duidelijk dat het ooit vrije Nederland niet meer vrij is, en het geïmporteerde mohammedanisme werkt er hard aan om het net zo onvrij te maken als in de landen waarin de "gelovigen"vandaan komen.

En al die iftaridioten, apologeten en krokodillenvoerders stevenen in rechte lijn aan op het hakblok van het kromzwaard, zogenaamd in uw en mijn naam....

Vergelijkbaar met het dragen van het gebroken geweertje toentertijd.

Mazoeza | 18-05-18 | 10:36

Rutte riep in het verleden ook al: "fijne ramadan"...
heb hem nooit horen zeggen: "fijne Paasdagen" "fijne Kerstdagen" "fijne Joodse Feestdag"
alles haalt hij uit de kast om moslims maar niet kwaad te maken...
angstig+LAF.
#[de blanke man]

meneer Q | 18-05-18 | 10:33 | 1

Ook geen enkele keer .. lekker wijf ,maar dit terzijde .

blauwe zander | 18-05-18 | 10:43

A.u.b meer rationalisme in het leven.
En vrije wil om bijv. te reaguren bestaat niet aldus Spinoza.
Als er dus volgens Spinoza geen vrij wil bestaat maar alles gedeterminiseerd is en er steeds meer irrationeel word gedacht en uitgevoerd(op alleen emotie gebaseerd denken/handelen),bv bij de SJW'ers en immigrantenregelingen en de klimaatdoelstellingen,...
Wat heeft de God van Spinoza dan met ons echt voor???
Conflicterend allemaal...

steekmug | 18-05-18 | 10:32

BAM! Niks meer aan toe te voegen

wybert | 18-05-18 | 10:32

Wat Wierd Duk schrijft is gewoon spijker, kop. Een goede beschouwing van de actuele situatie, niets meer aan toevoegen.

Dat andere stukje van die Terstall cs., man man man, wat een slap geleuter. Het woord progressief om de haverklap gebruiken. Progressief betekent vooruitstrevend, in Nederland betekent het echter hersenloos het "goede" doen. Wat het beste voelt, of tenminste door de meerderheid in het gepolder gedragen wordt.
Dat is niet vooruitstrevend, dat is gewoon dom.

Doe maar gewoon iets en daarna zien we wel weer verder. En stapelen we de ene fuck up op de andere. En die "lossen we dan wel weer op" met de volgende fuck up.

Wat de invloed van de islam op de Nederlandse maatschappij betreft zijn we recent over het buigpunt van een exponentiële grafiek gegaan en dit stopt niet meer zonder concrete, harde maatregelen. Progressief hiermee omgaan had 20-30 jaar geleden gedaan moeten worden. Vooruitstrevend naar de toekomst kijken en de invloed van de islam op die toekomst.
Dus bezint eer ge begint.

Maar dat spreekwoord zal volgens Eddy wel beter bij Nationalistisch rechts passen dan bij Vrij (blerf) links.
Want Vrij links, dat is progressief en moddert zo lekker door op de bestaande puinhopen.
Quasi-intellectuelen... Niks geleerd van het verleden.

WasHetMaarMakkelijk | 18-05-18 | 10:32 | 1

Dat laatste zinnetje; dat is nog het ergste.
Ik zou het zelfs verwijtbaar willen noemen, als het geen strafbaar zou moeten zijn.

D-Fens_1963 | 18-05-18 | 10:54

Het keuzes zijn simpel. Blijf gewoon weloverwogen en consequent voor de beschaving staan. Draag die uit, altijd en 100%. Er zijn geen weldenkende mensen meer te vinden die geloven dat barbaarse, middeleeuwse denkbeelden en bijpassend gedrag iets kunnen toevoegen aan wat we al hadden opgebouwd. En nu moeten verdedigen.
Er zijn geen landen of delen daarvan te vinden waarin de islam iets anders dan ellende heeft gebracht. Ook hier niet. Er is helemaal niets van waarde toegevoegd en dat is ook niet mogelijk.
Een bordje met iets oneetbaars en onverteerbaars wordt steeds maar weer op allerlei manieren aangeboden en opgedrongen, begeleid door woorden als tolerantie, verbinding en respect. Maar wat wordt aangeboden heeft niets met die begrippen te maken.
Weiger het bordje beleefd en geef een snoeiharde beuk als die gore zooi in je smoel wordt gegooid.

Poesmobiel | 18-05-18 | 10:30 | 1

Hulde!

Cobalt bomb | 18-05-18 | 11:18

Op radio 1 werd ook even wat aandacht besteed aan het artikel in de Volkskrant. Dat er een dergelijk artikel in de Telegraaf staat, was voor de linkse omroepjongens en -meisjes blijkbaar niet nieuwswaardig. Nou ja, ik vertel niets nieuws, maar je ziet hiermee weer eens dat het cliché van de linkse omroep gewoon waar is.

JvanDeventer | 18-05-18 | 10:28

Dus nu: Moslim-Cartoons zijn welkom, Vrouwen mogen naakt geschilderd worden, Cabaretiers mogen islam=grappen maken, Een biertje op tafel in een discussie programma's met een moskee-opperhoofd is toegestaan, Vrouwen kunnen veilig topless op het strand, Homo's lopen hand in hand, Vrouwen kunnen gewoon met hun vriendinnen op stap, Hoofddoeken zijn afgeschaft, Moslim mannen geven vrouwen een hand, Een moslim meisje kan een christen man kussen, Auswitsch wordt gerespecteerd, Blonde vrouwen zijn geen hoeren meer, Je mag verliefd worden op wie je wilt, enz enz enz ez enz
What a beautiful world this would be...
Dream on...

Kamervraag | 18-05-18 | 10:24 | 2

Heimwee.........

spekpater | 18-05-18 | 10:43

Het had zo mooi en fijn kunnen zijn, alle ingrediënten waren aanwezig, helaas importeerde men de kift, de haat, het gif.

kleurdoosje | 18-05-18 | 12:25

Moet je als katholiek eens zeggen dat je vanaf as-woensdag tot aan Pasen vast ivm de 40 dagen tijd... ze lachen je allemaal uit.

XverderNix | 18-05-18 | 10:21 | 2

Vanaf aanstaande woensdag tot Pasen vasten? Man, dat overleef je niet, dat is wel meer dan 40 dagen.

gestoptmetroken | 18-05-18 | 11:02

Niet iedereen. Hier in het ooit zo relaxte zuiden, waar vastelaovend/carnaval het belangrijkste feest is in een jaar, kan je nog gewoon een askruisje halen en lekker haringhappen. Het stadskrantje doet er summier verslag van. Meer hoeft ook niet, want het is maar een feestje. Helaas staat er nu pontificaal op de voorpagina dat gewauwel over dat gehongerlij van die vredesduiven. Alles draait hier tegenwoordig op het mosselknuffelen en rare hipsters omarmen. En toen kwam er een hele grote steen uit het heelal op Aarde gestort.........

lokoolokie | 18-05-18 | 11:07

Ons grootste probleem is, dat links is gekaapt door gekken en dwazen. Ik kom uit een links nest. Vrijheid van meningsuiting, vrouwenrechten, weg met religieuze doctrines, dat soort zaken. Ooit kwam het echte links op voor ieder onderdrukt individu. Nu pissen ze alles onder wat niet aan de onderwerping door de islamofascisten meedoet. Daar ligt het grote probleem. Ik onderschat de destructieve aard van de islam niet, maar onze zelfdestructie komt die imams wel erg goed uit. Ik krijg dus niet meer uitgelegd aan het nieuwe links, waarom ZIJ nu juist de oorzaak van de ellende zijn; dat je niet hand in hand met je aartsvijand door de straten moet marcheren; dat je niet ineens een of andere doodscultus moet gaan lopen verheffen; dat je niet je verworvenheden ten grabbel moet gooien om maar te pleasen. Ik wil mijn ouderwetse links weer terug. Ik wil weer met goed fatsoen op de PvdA kunnen stemmen, zonder aan landverraad te doen of op blonde Dollie te moeten stemmen uit ellende. En nee, het huidige rechts is niet het oude links. Absoluut niet!

lokoolokie | 18-05-18 | 10:20 | 1

De klassieke PvdA-achterban heeft deze linkse spagaat dondersgoed in het snotje.

Luchtbakfietser | 18-05-18 | 10:27

Misschien kunnen komt de politiek er nog eens achter dat het hier niet alleen gaat om een godsdienst maar ook een politiek/staatsinrichtende stroming met een eigen wetgeving, oftewel e.e.a. is vermomd , onder het mom van, als godsdienst.

Tee Of Cup | 18-05-18 | 10:17

Verbinding moet eens worden omgedraaid.
Moslims moeten mee gaan doen met Kerstdiners en eens een kerk of synagoge bezoeken met de schoolklas. In plaats van steeds het omgekeerde.
When in Rome, do as the Romans.

small_town_dude | 18-05-18 | 10:16

Godsdienst krijgt altijd veel te veel eer toegewapperd. Terwijl het per definitie conservatief is en verandering en verbetering vaak blokkeert omwille van behoud van het businessmodel. Joods-Christelijke waarden? Alsof voor die tijd de mensen hier in het Westen bijvoorbeeld in holen leefden en geen sociale regels hadden. Wat dan van de oude Grieken en Romijnen? Ga eens na hoeveel onze maatschappij daarop lijkt. Nee, we moeten het veel meer hebben van vrije denkers en geniale individuen. Die hebben ons verder gebracht, godsdienst mag niet meer zijn dan een bijzaak, zoals iemand ooit opmerkte: opium van het volk. De stakkers.

squadra | 18-05-18 | 10:16 | 5

duh! | 18-05-18 | 10:27
Het blijft opium. Vertroebeld de geest. De mens is zwak en lui.

Cobalt bomb | 18-05-18 | 10:40

"Het hele sociale denken, compassie en solidariteit met anderen, religieuze tolerantie waren in de Oudheid lang niet zo ontwikkeld als onder invloed van het Christendom is gebeurd. "

Wat dacht je van de Tachtigjarige Oorlog en de Inquisitie?

Rico Tampeloerus | 18-05-18 | 11:18

Natuurlijk is het niet allemaal en altijd rozengeur en maneschijn geweest in het Christendom. De mens en het geïnstitutionaliseerde geloof hebben veel kapot genaakt.
Maar dat is uiteindelijk toch ondanks de basis in het geloof zelf, en niet dankzij.
Sla er het Nieuwe Testament maar op na. En voor wie denkt dat geloof en ratio niet kunnen samengaan: grote natuurkundigen als Kepler en Newton waren ook gelovig, evenals Erasmus en Voltaire. Om er maar een paar te noemen.

duh! | 18-05-18 | 11:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Een volwassene die stemmen hoort, noemen we psychisch gestoord.
Een groep volwassenen die dezelfde stemmen horen, noemen we religieus.

The_Master_Bear | 18-05-18 | 10:16

Zou van Zanen van te voren die Poster hebben gezien, en deze ook zelf hebben goedgekeurd..

Mark_D_NL | 18-05-18 | 10:12 | 3

je steld te veel vragen. Dat kan men in de panelen niet aan.

Cobalt bomb | 18-05-18 | 10:17

Vast wel. En goedgekeurd ook. De man begrijpt er toch geen bal van, laten we eerlijk zijn.

Dutchbeaurouge | 18-05-18 | 10:17

Van Zanen heeft ze zelfs betaald en door zijn personeel laten verspreiden.

Rest In Privacy | 18-05-18 | 10:18

Ik ga zometeen een dikke stikkende itfar in de plee draaien....!

KillerCunt | 18-05-18 | 10:12 | 1

Pas op voor iftarrrels.

Cobalt bomb | 18-05-18 | 10:16

geloof is een hobby

Willy Keutel | 18-05-18 | 10:08 | 2

Hengelen in troebel water dus.

kwark001 | 18-05-18 | 10:12

Eten en drinken is ook een hobby

duh! | 18-05-18 | 10:13

De hele discussie rond de islam is ziekelijk. De islam is gewoon niets, stelt niets voor en verdiet NUL aandacht.

Billy24 | 18-05-18 | 10:07 | 2

Daar denkt die vrouw met afgeknipte clitoris heel anders over.

The_Master_Bear | 18-05-18 | 10:10

Islam moet precies zo behandelt worden als Satudarah: een georganiseerde criminele bende, die zo snel mogelijk uitgeroeid moet worden in dit land.

The_Master_Bear | 18-05-18 | 10:12

De houding van de boven ons gestelden jegens Moslim is stuitend. een misplaatste vorm van paternalisme, grenzend aan racisme.
Immers, door zo op te treden erkent men dat Moslims een aparte groep zijn die extra aandacht nodig hebben, een steuntje in de rug, een schouderklopje etc. en laat men dus overduidelijk merken Moslims niet als volwaardige burgers te beschouwen, minderwaardig dus aan de rest van Nederland.

Graaisnaaiert | 18-05-18 | 10:07 | 2

Klopt. En ze geven (bedoeld of onbedoeld) iedere moslim het gevoel dat deze speciaal is, en, nog zorgelijker; het gevoel dat ze beschermd moeten worden tegen de "boze racistische Nederlander" waarmee ze de facto racisme aanwakkeren. Zeker ook door het intussen bijna verplichte laten bukken van miljoenen mensen voor een minderheidsgroep. Natuurlijk gaat dat een keer mis. Zodra de overheid deze moslims niet meer kán (of wil, bij veranderd politiek klimaat) beschermen stort de maatschappij zich er als wolven op. Respect voor anderen kun je niet verplichten, dat moet er kómen, dat moet evolueren. Van bovenaf opleggen is een recept voor ellende.

Dutchbeaurouge | 18-05-18 | 10:11

De "heilige maand". Flikker toch een eind op, kan mij die maand verrotte.

boerk | 18-05-18 | 10:18

Het is echt te laat. Leuk geprobeerd maar echt te laat.

osolemio | 18-05-18 | 10:04 | 10

@Gato, het gaat hier niet alleen om een moskee maar het wordt een multifunctioneel gebouw met naast een moskee, ook kinderopvang, buitenschoolse-en sportactiviteiten Allemaal met een islamitische grondslag. Onduidelijk is ook waar het geld vandaan komt. De kinderen in de wijk kunnen hierdoor volledig binnen de islamitische bubbel opgroeien. Die gaan nooit integreren.

osolemio | 18-05-18 | 10:38

Langshetrandje | 18-05-18 | 10:28 | Dat nee zeggen dat zie ik niet. Het gaat in rap tempo door. Dat zie je ook aan zo'n Douglas gisteren. Helder standpunt, daarna komt het gedram en dan het onvermijdelijke gedraai. Kijk naar de grote steden. We zijn te laat, ik denk dat je dat misschien een laf standpunt vindt, maar voor mij is het slechts een constatering.

osolemio | 18-05-18 | 10:44

Laf is niet het goede woord, osolemio. Ben zelf meer van het type: het is nooit te laat. Het voorbeeld van Douglas kun je niet exemplarisch noemen voor deze kwestie. We gaan het toekomst van een land toch niet helemaal ophangen aan een misser van een middelgrote commerciële instelling. Bovendien put ik juist wel hoop uit het feit dat er kennelijk binnen die organisatie mensen zijn die wél bereid zijn maatregelen te nemen. Zolang dat cohort niet afneemt, maar toeneemt is de wedstrijd imo dus niet gespeeld.

Rest In Privacy | 18-05-18 | 11:02
▼ 7 antwoorden verborgen

Ik denk wel eens, steeds vaker, dat "de overheid" het wel prettig vind, die islamieten met hun maatschappelijk gedram. Het houd het gepeupel lekker bezig. De kerk is gesloopt in de jaren 60 en niet meer leidend, die kaders van intimidatie en angst voor de duivel zijn weggevallen. Die smoesjes die graag werden misbruikt om het volk ervan te overtuigen dat hard werken en dienstbaar zijn aan de maatschappij een goddelijke wil was. De machthebbers voeren er wel bij. Daarna kwam "het milieu" als stroomstok om de angst aan te wakkeren. Inleveren, hard werken, dienstbaar zijn want milieu. Dat spook is ook wel bestreden. Het volk dreigde, bij gebrek aan angst, stuurloos en losgeslagen te worden. Mensen werden alsmaar rijker, stopten daardoor steeds eerder met werken, namen minder kinderen, of helemaal geen, zwelgden in luxe en vrije tijd, werden slimmer en slimmer, doorzagen steeds meer plannetjes en verzetten zich ertegen. Onwenselijk voor de machthebbers. Maar gelukkig kwam daar de EU en daarmee de plotselinge, ongebreidelde doelgerichte import van miljoenen regressieve, maatschappij vreemde entiteiten. Die worden nu ingezet om het gepeupel nieuwe angst aan te jagen. Misschien zelfs wel met de bedoeling om een groot deel van Europa langzamerhand te laten wennen aan de gedachte dat islamisme een nieuwe religie is die voor iedereen geldt. Nieuwe regels, regressieve regels. Langzaam worden die in de maatschappij gemasseerd. Onder het mom van 'respect' voor een religie. Mijns inziens is het weinig meer dan het inzetten van een religie om het stemvee onder de knoet te houden. Het zal de machthebber worst zijn of we over 20 jaar allemaal 5x per dag met onze reet omhoog zitten. Als er maar geen gemor komt, het gepeupel belastinggeld blijft afdragen en verder lekker mak is.

Dutchbeaurouge | 18-05-18 | 10:03 | 3

Je vergeet een belangrijk aspect. De verhouding van het gepeupel tot de islamisten. Steeds minder mensen moeten meer betalen om steeds meer mensen te onderhouden, dat gaat een keer gruwelijk mis.

kwark001 | 18-05-18 | 10:07

Het lijkt er allemaal wel op ja. verdeel en heers.

Cobalt bomb | 18-05-18 | 10:10

Zou best eens kunnen wat je zegt.

gato | 18-05-18 | 10:21

Aiii dit gaat Thierry “wij willen dat het Christendom op alle scholen wordt onderwezen” Baudet niet leuk vinden.

Ardbeg | 18-05-18 | 09:58 | 10

Tiltetrapper - waren er maar meer mensen die er zo over denken. Waren we maar eensgezind de strijd aangegaan tegen de massale vijandige import en onze al even vijandige overheden, dan was er nog uitzicht op een toekomst in eigen land voor de generaties na ons. Op straat hoor je al dat Marokkanen het land hebben opgebouwd, officieel dus ook bevrijd, en zij recht hebben op Nederland. Over een dergelijke situatie kan Israël, Libanon en Zuid-Afrika meepraten en nee, onze grondwet zal ons er niet tegen beschermen.

Maris v.d Hof5393 | 18-05-18 | 10:51

Indoneesje | 18-05-18 | 10:04
Het gaat hier over religie.

Ardbeg | 18-05-18 | 11:53

MAURIK | 18-05-18 | 10:00
Nee, met de verlichting hebben we dat Joods-Christelijke geneuzel juist voor een groot deel de nek omgedraaid. Eindelijk. Ben het eens met Wierd en absoluut niet met Thierry. Jongeren moeten op school de basis van alle religies leren, aangezien het overgrote deel van de wereld nog steeds religies is en het daarom essentiële kennis is om de wereld om je heen te begrijpen. Maar dat is heel iets anders dan religieus onderwijs krijgen of meer Christendom/Islam of wat dan ook op school te onderwijzen.

Ardbeg | 18-05-18 | 11:56
▼ 7 antwoorden verborgen

Religie moet niet belangrijk mogen zijn. Als je een religie wil aanhangen prima, maar niet in het openbaar.

ikgeloofhetniet | 18-05-18 | 09:55 | 2

Maar zo was het toch altijd, ineens veranderd toen de moslims kwamen.
Altijd al fan van Duk.

gato | 18-05-18 | 10:17

Het was nooit een probleem dat bv de maand december in het teken van kerst stond. Integendeel, vriend en vijand genoten ervan en ook ongelovigen bezochten kerstnachtdiensten voor de sfeer. De komst van de islam, de antichrist in de Bijbel, maakte deze saamhorigheid kapot. Wij laten het gebeuren en scheren alle geloven over één kam. Er staat ons domme volk nog heel wat ellende te wachten.

Maris v.d Hof5393 | 18-05-18 | 10:41

Religie is waanzin.

Een paard | 18-05-18 | 09:52 | 6

Duh! Is onzin.

Pieter Breydel | 18-05-18 | 10:01

Religie is een collectieve waan en pure zelfbedrog.

Luchtbakfietser | 18-05-18 | 10:06

Breydel is een hoofdstel waarmee een paard gemend wordt

duh! | 18-05-18 | 10:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Veel, heel veel westers aandoende politici en andere bestuurders zijn heimelijk bekeerd tot de islam. Of homo. Of allebei.

lulleficatie | 18-05-18 | 09:52

Gaat Wierd er niet aan voorbij dat Van Zanen ook burgemeester is van moslims en het dus normaal is dat hij daar ook mee in gesprek gaat (overigens samen met o.a. een rabbi) ?

DrumPiet | 18-05-18 | 09:51 | 18

@ DrumPiet
Gezakt! Begin eens met de Koran en het Nieuwe Testament naast elkaar te leggen, zoek de verschillen en dan praten we daarna weleens verder.

duh! | 18-05-18 | 10:20

@Drumpiet
-Oh jawel. Op heel veel gebieden zelfs.-
Als je dat denkt heb je waarschijnlijk wat te vaak met je stokjes op je hoofd geslagen á la Animal van de Muppets. Dag vs. nacht. Liefde vs. haat. Verdraagzaamheid vs. geweld. Nieuwe testament vs. koran.

benjeallanggek | 18-05-18 | 11:01

De Dawah is een bekeringsuitnodiging van de politieke Islam, welke invoering van de Sharia nastreeft, dus vermenging van moskee en staat, een Islamitische Staat. Van Zanen als boegbeeld afgebeeld midden op een poster met het Dawah logo precies over zijn ambtsketen heen, is erg onfortuinlijk te noemen voor het imago van een seculiere gemeente als Utrecht. In gesprek gaan kan natuurlijk ook op andere gelegenheden en plaatsen bijvoorbeeld gewoon neutraal op het stadhuis.

kleurdoosje | 18-05-18 | 12:07
▼ 15 antwoorden verborgen

Ik ben al die charme-offensiefjes van overheidsvertegenwoordigers om de moslimgemeenschap te pleasen meer dan beu. We moeten gewoon niet gaan marchanderen met onze seculiere beginselen, punt uit.
Is ook geen kwestie van "links of rechts", alle liberale en progressieve krachten moeten krachtig stelling nemen en zich laten horen.
Waren er op links maar meer realisten als "Eddy Terstal", dan zou er nog een sprankje hoop zijn voor de sociaal democratie.

Luchtbakfietser | 18-05-18 | 09:50

Waarom al die bergen fout halalvlees in de supermarkt? En paasei mag niet meer...

Rest In Privacy | 18-05-18 | 09:47 | 7

Haleln is een manier van bereiden/productie, net als veganistisch. Al is dat een een "levenswijze" c.q. (geloofs-)overtuiging.

boerk | 18-05-18 | 10:20

boerk | 18-05-18 | 10:20 |
Hun vijanden "bereiden" ze op dezelfde manier.

Rest In Privacy | 18-05-18 | 10:33
▼ 4 antwoorden verborgen

Mooie columns, zeker die van Vrij Links spreekt me aan: inderdaad staat de persoonlijke vrijheid die we gewend zijn haaks op streng religieuze opvattingen, waar vandaan ook. Vrijheid voor iedereen om te zijn en te denken wat hij wil moeten we bewaken, het heeft lang geduurd om zover te komen.

themexican | 18-05-18 | 09:47

Hadden jaren geleden op de haven ook een moslim, die vroeg of we met de schaft even buiten wilde eten, anders was het zo zwaar voor hem.
Je moet wat voor je collega over hebben, het valt niet mee, om de volgende ochtend een half uur eerder op te staan om speklappen te staan bakken om op je brood te kunnen doen voor de schaft.
Gelukkig waren een paar collega's solidair, en rook het deze schaft als een bbq in de kantine.
De hongerende uitzendkracht bleek toch niet echt geschikt voor het zware havenwerk, en hebben we na de schaft niet meer terug gezien.

rammelbakje1 | 18-05-18 | 09:46 | 3

Het is respectvol om rekening te houden met een ander. Daar geldt dan wel het wederkerigheidsprincipe op: ook deze meneer dient iedereen die niet vast te respecteren en hun bammetje te laten eten. Dan respecteer ik dat U dat niet doet. Iedereen blij.

Winter_is_coming | 18-05-18 | 09:55

Als IEDEREEN wel eet, en eentje niet, dan gaat die ene maar buiten zitten lijkt mij. Hij is de uitzondering.

boerk | 18-05-18 | 10:23

Waar ik werkte wasten de moslims hun jonge heer (na het pissen) in de wasbak, ook hun zweet sokken werden daar in gewassen.
Mocht je niets van zeggen..... alleen je handen er in wassen.
Als ze hadden gescheten en jij kwam achter hun aan op het toilet, stonden de zwarte sporen van de veiligheidsschoenen nog op de wc rand!

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 18-05-18 | 10:23

Ach ja, Spinoza. Ook toen liep onze bestuurlijke elite al achter de feiten aan. Hebben zelfs zijn werk nog verboden. Koerbagh de dood in gejaagd vanwege een boekje. Niets nieuws onder de zon dus. Ramadan Mubarak!

atheïstisch stemvee | 18-05-18 | 09:45 | 4

Ik vond de column van Terstal verder prima hoor, maar dat gecultiveerde plaatje van Nederland als ontzettend tolerant en vrij land door de eeuwen heen, geprojecteerd op het heden om een (links) punt te maken. Want oh oh oh, wat zijn wij toch ontzettend tolerant.

Face it, de gevestigde orde in Nederland houdt helemaal niet van vrijdenkers. Toen niet, nu niet. Nooit niet. Onze elite bestond ten tijde van Spinoza ook al uit Donners en Hirsch Ballins. Later zijn daar de linkse zedenpredikers bijgekomen, om straks te worden aangevuld met een of andere Mohammed of Kuzu. Vroeger liep men achter de kerk aan. Nu gaat men te iftar. Vrijdenkers zijn er ondanks de Nederlandse Staat. Niet dankzij.
Edit: Mijn punt is dan ook dat er NIETS is veranderd.

atheïstisch stemvee | 18-05-18 | 10:17

atheïstisch stemvee | 18-05-18 | 10:17 |

De juiste analyse. Maar vertel dat de gemiddelde mens met het geheugen van een goudvis en de historische kennis van een peuter.

De Vrijlansier | 18-05-18 | 10:44

@Schoorsteenveger.
Daar kan ik me in vinden, liever Vrij, dus ook vrij van Links.
VrijLinks: 'Vrijlinks gaat ervan uit dat in een wereld met zeven miljard mensen zeven miljard verschillende indentiteiten bestaan en verwerpt het groepsdenken van links en rechts.'
Waarom zich dan niet helemaal vrijmaken van links of rechts, want de associatie met het woord Links is nu zo dat de link meteen met juíst de identiteitspolitiek wordt gelegd, van die associatie komt men voorlopig nog niet af. Wees dan Vrij zondermeer, voor de duidelijkheid. Nu probeert men zich door in detail te treden te differentiëren van het huidige links, dat lijkt me niet zo efficiënt.

kleurdoosje | 18-05-18 | 11:44
▼ 1 antwoord verborgen

Religie is een waan. Net zoiets als mensen die in kabouters of UFO's geloven.

knerf | 18-05-18 | 09:45 | 2

Religie bestaat alleen in hoofden van mensen. Een soort van schizofrenie dus. Maar van UFO zijn waarnemingen, en recent onderzoek heeft uitgewezen dat alle Ierse kabouters, Lepricons, van het mannelijk geslacht zijn.

Winter_is_coming | 18-05-18 | 09:58

Er zijn nog steeds mensen die denken dat de aarde plat is.

BosrandDirk | 18-05-18 | 10:57

Ja, Wierd heeft gelijk, en Eddy ook, al die anderen die al jaren dingen van dezelfde strekking zeggen, hebben gelijk. Maar de PR-campagne voor die ene ideologie verpakt als religie, de hersenspoeling door de blinde elites van het grotendeels apathische Westen is in volle gang.
Maar hoe zou nu de situatie zijn als die ideologie inderdaad achter de voordeur verdween? (Wat niet zal gebeuren, maar even hypothetisch.) De haat van moslims tegen Joden en tegen iedere niet-moslim verandert daar niet door. De Koran verdwijnt er niet mee. De moskeeën blijven, die hebben immers ook voordeuren. De illegale besnijdenissen blijven, het niet-opvoeden van de islamitische 'prinsjes' blijft, de haat-importerende satellietschotel aan de gevel blijft. Al die andere zaken die dat perfide 'geloof' met zich meebrengt, blijven. Omdat moslims moslims blijven. Islam blijft islam. Altijd. Overal.
Betogen dat die ideologie 'achter de voordeur' hoort, is in principe wensdenken, en uiteindelijk niets meer dan symptoombestrijding.
Vroeg of laat zal moeten worden erkend dat islam in een niet-islamland hetzelfde is als een ongeneeslijke ziekte die alles infecteert wat het kan infecteren. Er is geen ander medicijn tegen islam dan het uit een gezond organisme verwijderen. Je kunt discussiëren over godsdienstvrijheid, compromissen, islamhervorming enzovoort tot je een ons weegt, uiteindelijk kan er maar één conclusie zijn: Reconquista. Iedere andere aanpak van deze ziekte is zinloos.

De Vrijlansier | 18-05-18 | 09:43 | 11

Mee eens, maar besnijdenis is legaal hoor. Kindermishandeling is legaal in Nederland, evenals het 'inhumaan' slachten van dieren. Doe er eens wat aan, partij voor de dieren en allen die tegen kindermishandeling zijn.

SlimmeBelg | 18-05-18 | 10:41

De Vrijlansier
Voor het herroveren van onze rechten en vrijheid heb je mensen nodig en geen schapen die eigenlijk het probleem niet zo erg zien ‘want het zijn toch best wel aardige mensen’ en de hele schapenkooi vindt vandaag TV, voetbal, bier en chips veel belangrijker, morgen zien we dan wel weer verder, kortom, met schapen ga je de oorlog niet winnen, en de TV schapen worden pas weer wakker in een halal slachthuis, en dan is het te laat voor reconquista.

BosrandDirk | 18-05-18 | 10:55

@De Vrijlansier | 18-05-18 | 10:31
Dat is juist mijn punt. Een dialoog is discussie een gesprek en dat moeten we dus juist niet doen wij (het westen) verteld zo is het en zo doen wij dat en bevalt het niet oprotten naar de bak of je eigen land.
.
We zetten onszelf constant op de tweede plaats en dat moet ophouden.
Jullie wilde hierheen komen pas je aan of flikker op.

Barkruk2 | 18-05-18 | 11:30
▼ 8 antwoorden verborgen

Te bang om nee te zeggen tegen de intimiderende muslims. Is ook deel van hun narratief. De agressieve taal die erdo uitslaat, de angstloze zelfmoord van de pallestijnen en de mokromoorden hebben echt wel impact, men word bang gemaakt voor de islam.

LifeCatcher | 18-05-18 | 09:42

Leuk en aardig maar ik heb "Vrij links" (Edy Terstal bijvoorbeeld) niet gehoord toen professor Pim de dood in werd gejaagd. Alle kleurtjes Links schreeuwden toen om bloed en kruisiging

Rest In Privacy | 18-05-18 | 09:41 | 4

Wat het randje zegt....

Koning BongoBongo | 18-05-18 | 10:04

mooi zo'n selectief geheugen

Satria | 18-05-18 | 10:09

Het is ook nooit goed. Hoor je een linkspoot verfrissende teksten uitslaan, is er weer wat te zeiken. Ik zeg, gezond verstand is altijd welkom. Juist ook als het van links komt.

Tourette | 18-05-18 | 10:15
▼ 1 antwoord verborgen

Las dit op Fenixx,
Ramadan Boodschap van Trump: Moslims voegen ‘Rijkdom’ toe aan ‘Religieus tapijt van het Amerikaanse leven’
Hoe moet ik dat nu weer begrijpen.

BosrandDirk | 18-05-18 | 09:41 | 4

Trump is in dit opzicht gewoon de weg kwijt. Moslims zien zo'n uitspraak als weer een stap dichterbij de overheersing. Na de moslim Obama die het gejank vanaf een moskee het 'mooiste geluid ter wereld' noemde, is ook Trump door de bocht. Misschien hebben degenen die van Trump zeiden dat hij niet goed bij zijn kersenpit is, toch wel gelijk. Voor mij is hij in ieder geval door het ijs gezakt. De halve wereld staat in brand door die sekte en dan zo'n uitspraak. Knettergek.

Lupuslupus | 18-05-18 | 09:51

Pamperen van de oppositie. Niets meer, niets minder.

Graaisnaaiert | 18-05-18 | 10:19

Dit had ik niet verwacht. Wat een walgelijke en krankzinnige uitspraak. Minpunten en niet zo'n beetje ook

letopuwzaak | 18-05-18 | 12:47
▼ 1 antwoord verborgen

In de jaren '60 was het bon ton om af te geven op het Christendom. (Met name door links.) En ongeacht of je nu gelovig bent, kan iedere simpele ziel het Nieuwe Testament naast de koran leggen en zien dat het eerste boek een boodschap van vrede en liefde brengt en het tweede boek een boodschap van haat (richting anders denkenden) en geweld. De bestuurders zijn dus niet zozeer naief, maar eerder kwaadaardig!

benjeallanggek | 18-05-18 | 09:40 | 1

Hear hear!

duh! | 18-05-18 | 09:41

Van meer, meer, meer islam word ik veel onpasselijker dan van Wilders' uitspraak minder, minder, minder Marokkanen.

DasNouJammer | 18-05-18 | 09:38 | 1

Er zijn er zoveel die meer, meer islam nastreven, die passen niet in alle gerechtsgebouwen tesamen.

bodemloos | 18-05-18 | 09:56

Een inclusieve samenleving, exclusief de ..........

kwark001 | 18-05-18 | 09:36 | 1

joden en ongelovigen

Pierre Lebon | 18-05-18 | 11:41

Spinoza, De Miranda, Da Costa en nog zeer veel andere voor Nederland belangrijke Joden.

Nelis SplitBloes | 18-05-18 | 09:36

Nederland. Een land in staat van verbinding..

Toon Emmils | 18-05-18 | 09:35 | 4

Bedoel je niet 'ontbinding'?

benjeallanggek | 18-05-18 | 09:41

Zo'n goede woordspeling, en dan twee reacties die het totaal ontgaat. +1 voor Toon.

Foolonthehill | 18-05-18 | 10:11

Leg hem a.j.b. maar uit FotH, want ik snap hem blijkbaar niet.

benjeallanggek | 18-05-18 | 11:31
▼ 1 antwoord verborgen

Vergeet het maar jongens. Twintig jaar te laat.

didivos | 18-05-18 | 09:34 | 5

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald

Coachman | 18-05-18 | 09:46

didivos | 18-05-18 | 09:34 | reageer
Dit is alleen nog te fixen door islam te verbannen. Dat is de harde realiteit.

VeelTeSteil | 18-05-18 | 09:48

Coachman,
Keren is geen optie meer.
Er moet nu een andere oplossing worden gevonden.

BosrandDirk | 18-05-18 | 10:28
▼ 2 antwoorden verborgen

"Ook mag van minderheden onomwonden worden gevraagd om zich aan te passen aan de dominante cultuur, niet andersom".

De rest van het "debat" kan over de schutting. Daar. Dat. Eerst.

de visser | 18-05-18 | 09:32 | 1

Laat ik nou denken dat islam onderwerping betekent. Democratische rechtsstaat niet. Van die opmerking van de heer Duk stijgt een zeer bruine walm op.

Dominante cultuur: die hebben we helaas dus al vaker gehoord. Daar kwam en komt niets goeds van.

Rest In Privacy | 18-05-18 | 10:27

“Een deel van het huidige ‘links’ vaart mee op de populariteit van het denken in identiteiten.” Laat dat “Een deel van” maar weg.

me,myself and IK | 18-05-18 | 09:32

Mooi stukkie van Terstall. Toch jammer dat dit geluid bij geen enkele linkse partij is terug te vinden. Heb het meeheulen met fascistoide doctrines altijd in strijd met vrijzinnig en progressief gevonden...
Mooi stukkie van Duk ook, maar dat is normaal.

DeKolonistenVanIslam | 18-05-18 | 09:31 | 2

Leuke nick! +1

Cobalt bomb | 18-05-18 | 10:03

Helaas te weinig als Terstal. Zelf kan ik behalve Paul Scheffer ook niemand verzinnen

Tourette | 18-05-18 | 10:18

Mijn zoontje werd door klasgenootjes aangesproken of ie even zijn brood niet in hun nabijheid wilde opeten, hadden ze last van vanwege honger. Vanmorgen maar even een stevig gesprek met de juf gehad.

deministerpresident | 18-05-18 | 09:30 | 14

Sterkte! Houd de rug recht.
Dit is het begin van complete aanpassing aan de islam.
Ik ben zelf lichtgetint(ier) en men kijkt mij altijd heel apart aan als ik hardop zeg dat mijn kinderen NOOIT naar de basisschool gaat die hier bij ons het meest 'divers' is. Ik zeg ook altijd, prima hoor leuk met allemaal kleurtjes, een Chinees, een surinaamse en een weetikveelwat kindje. Dat is allemaal prima. Maar geen school met moslims. Pertinent niet. Mijn kind gaat naar de meest blanke school die er is. En als er ouders zijn die dan misschien naar mijn kind kijken van 'hm waar komt die vandaan' dan hebben we snel bewezen hoe leuk we zijn en is er niks meer aan de hand.
Laat even weten hoe dit afloopt! Succes!

letopuwzaak | 18-05-18 | 12:43

@letopuwzaak: U heeft het begrepen. Als je niet als een uitzondering behandeld wil worden moet je je ook niet als een uitzondering gedragen/opstellen. Ik zou eigenlijk "hulde" moeten zeggen, ware het niet dat dit eigenlijk de normaalste zaak van de wereld zou moeten zijn en u er neem ik aan ook niet op zit te wachten.

Graaisnaaiert | 18-05-18 | 13:00

@graaisnaaiert. Evengoed leuk om te horen, dank! En u verwoordt het goed zoals het is.
Ik probeer die boodschap ook wel onder sommige jongeren te verspreiden, in de hoop dat ze het van mij aannemen. Gelukkig zijn er veel zoals ik, hoor.

letopuwzaak | 18-05-18 | 17:01
▼ 11 antwoorden verborgen

We moeten van alles en iedereen retegezond vreten en vervolgens wel een enorm ongezond dieet genaamd ramadan hypen. Hele drommen ramadanners eindigen in het ziekenhuis o.a omdat ze hun medicijnen niet of 's nachts in een keer naar binnen gooien. Anderen zijn zo slap als een vaatdoek en zijn niet vooruit te branden.

Ik snap dat deze samenleving te snel gaat voor velen maar in één keer terug naar de middeleeuwen kan ook de bedoeling niet zijn.

VeelTeSteil | 18-05-18 | 09:30 | 8

@Cobalt Bomb
Dat klopt niet. Het is andersom. De vastenperiode gaat terug op het bijbelverhaal dat Jezus 40 dagen in de woestijn was en zo ongeveer niets at (of dat waar is laat ik even in het midden). De katholieke vastenperiode (weet even niet of protestanten ook een vastenperiode hebben) voorafgaand aan Pasen is gebaseerd op die 40-dagentijd. Carnaval is dan weer meer een soort uitbreiding van Vastenavond, de laatste avond dat je 'normaal' kon eten voordat de vastentijd begon. 'Nog even losgaan, dadelijk mag het een hele tijd niet meer'. Het werd ook heel lang helemaal niet zo uitgebreid gevierd (waarschijnlijk ook een gevolg van simpelweg armoede) en het schijnt zelfs dat in Tilburg het carnaval ruim 100 jaar verboden was.
In de loop van de tijd, denk zo de laatste 50 jaar, is de nadruk veel meer op carnaval zelf komen te liggen dan op de vastentijd, dat waar het oorspronkelijk om ging.

Braboblanke | 18-05-18 | 10:17

Braboblanke | 18-05-18 | 10:17
Beetje potato potato maar goed, geschiedkundig is je verhaal okay. Overigens is het een stuk makkelijker dieeten als je net ziek bent geweest.

Cobalt bomb | 18-05-18 | 10:38

Behalve als je ziekte anorexia was.

sockpuppet | 18-05-18 | 11:58
▼ 5 antwoorden verborgen

Voor het grootste deel ben ik het er mee eens. Maar een uitzondering voor mensen die in grote geestelijke problemen kunnen komen door hun werk (Defensie en in mindere mate Politie) zou ik snappen. Om die reden heeft Defensie ook aalmoezeniers in dienst. In zo'n geval moet je naar een vertrouwenspersoon kunnen gaan om te voorkomen dat iemand door gaat draaien. En als je dan meer hulp hebt aan een aalmoezenier of imam in plaats van een psychiater moet dat mogelijk zijn denk ik.

Sqbar | 18-05-18 | 09:29 | 6

Lollig, alleen niet voor de militair die zijn vrienden net opgeblazen heeft zien worden. Die kan wel wat hulp gebruiken.

Sqbar | 18-05-18 | 09:54

Sqbar | 18-05-18 | 09:54
Daar is tegenwoordig de psychiater voor, de pastoor das war einmal.

Cobalt bomb | 18-05-18 | 09:59

Als dat zo is dan moet je ook één lijn trekken.

Sqbar | 18-05-18 | 11:00
▼ 3 antwoorden verborgen

De overheid heeft willens en wetens vanaf de jaren 80 de 'verbinding' gezocht met de Imams en moskeeen als spreekbuis voor de hele gemeenschap. Een fout waarvoor we nu de rekening betalen. En die nog steeds niet wordt rechtgezet. De overheid moet ermee stoppen om de islam als verbindende en leidende karakteristiek van immigranten te beschouwen. Overheidsdienaren zouden zich wat vaker af moeten vragen of zij zich in het buitenland vertegenwoordigd zouden willen zien door de pastoor. Het normaliseren en omarmen van de ramadan druk niet gelovige moslims verder in het verdomhoekje.

Dr_Prepper | 18-05-18 | 09:28 | 2

"De overheid moet ermee stoppen om de islam als verbindende en leidende karakteristiek van immigranten te beschouwen. "

Mooie gedachte. Wat zou er in de plaats gesteld kunnen worden van die leidende karakteristiek. Die identiteit rond islam is wel een heel sterke factor. Ik zou niet zomaar een tweede karakteristiek kunnen bedenken.

bodemloos | 18-05-18 | 09:46

Wat dacht u ervan om leidend te maken dat het allemaal immigranten zijn? Beleid kan er dan simpel op gericht zijn om: mensen snel wegwijs te maken. De nadruk op Iftars, ramadan, hoofddoeken, etc heeft alleen maar tot gevolg dat iedereen zijn buik vol heeft van elke immigrant met lichte tint.

Dr_Prepper | 18-05-18 | 10:48

Ik wil een opmerking maken over "Opzouten naar achter de voordeur met die dominees, imams, predikers en halal-opeetdingen."

We hebben een probleem met islam, niet met het christendom of andere religies. Iedere keer als opmerkingen als hierboven wordt gemaakt vervreemden we ons ook van al die christenen en gelovigen die in 'iets' geloven. Het lijkt mij daarom belangrijk om niet continue een aanval op het gehele geloof te maken. Mensen zijn vrij om te geloven. Islam gaat echter verder, dat moet bestreden worden, los van de vrijheid van geloof. Anders raken we ook goedwillende gelovigen kwijt.

Foolonthehill | 18-05-18 | 09:25 | 20

DrumPiet | 18-05-18 | 10:21
hahaha, He shoots he scores!
Hey, suck it up! look who's talking.

Cobalt bomb | 18-05-18 | 10:34

En om zelf nog even iets inhoudelijks toe te voegen: Piet, als er niets aan de hand zou zijn zouden de boven ons gestelden zich echt niet zo druk maken om Moslims erbij te betrekken. Door ISlam zo te benadrukken, door ze zo buitensporig veel aandacht te geven geef je als overheid overduidelijk aan dat ISlam anders is dan alle andere geloven/ideologieen/culturen binnen Nederland. Denk dat de gemiddelde goedwillende, liberale geemancipeerde Nederlander met een ISlamitische achtergrond hier ook niets van moet hebben. Immers, hij/zij wordt tegen zijn/haar zin telkenmale weer geconfronteerd met het feit dat hij/zij toch echt anders is, ook in de ogen van de overheid. Ik zou pislink zijn.

Graaisnaaiert | 18-05-18 | 10:48

Kindermisbruik heeft niets met religie te maken. Kindermishandeling (besnijdenis) alles.

SlimmeBelg | 18-05-18 | 10:56
▼ 17 antwoorden verborgen

We zijn zo gewend geraakt aan een seculiere samenleving dat we niet meer precies weten wat verlichting en scheiding van moraal en religie en liberalisme en humanisme eigenlijk is. We kennen onze eigen moderniteit niet.
Gelovigen claimen een goddelijke waarheid, maar ze kunnen niet uitleggen hoe ze weten dat dat goddelijk is en waarom ze daarin meegaan. Ze eisen het gewoon op en of anderen daar dan aan mee willen/moeten doen, want anders volgt sociale uitsluiting of erger. Dat is letterlijk niet meer van deze tijd.

kloopindeslootjijook | 18-05-18 | 09:24 | 1

Die soepjurken en haatbaarden zijn wel heel erg dwingend en dominant aan het worden en worden geholpen door linksmensjes die menen dat ze hiermee de mensheid een dienst bewijzen.

Nelis SplitBloes | 18-05-18 | 09:31

"Groepsdenken splijt het land."
In een paar woorden de problematiek van 'multiculti'. Ramadan is iets van een groep, een hele grote groep, een groep die zich erop voorstaat dé groep te zijn, de enig ware groep, de groep met de enig ware kijk op de wereld, de groep ook die een hele machine laat draaien, onderhouden door schriftgeleerden, die moet vpoorkomen dat aan die waarheid wordt gemorreld, dat die waarheid ter discussie komt te staan, ondervraagd kan worden. Je vereenzelvigen met dat dwingende, verstikkende groepsdenken is het monddood maken van het groepslid, het blokkeren van elke bevraging van binnenuit of van buitenaf, en daarmee het onmogelijk maken van het Islam-debat.
Dat debat is nog niet eens begonnen.

Schoorsteenveger | 18-05-18 | 09:23 | 2

En dat is ook precies de reden dat Terstal's links al decennia lang loopt te flirten met de islam. Ze delen dezelfde waarden, maar beginnen nu pas in te zien ( wegens het faillissement van de Pvda ) dat de islam niets van Links moet hebben. Politiek gezien is de islam conservatief rechts, en is de club van Baudet het progressieve links waar Terstal zo naar terug verlangt.

Chemokar | 18-05-18 | 09:30

Chemokar | 18-05-18 | 09:30 | De islam conservatief rechts? Hooguit conservatief, de islam is een extreem Links Nationaal Socialistische religie met een hang naar fascisme. Rechts staat voor het individu, iets wat in de islam helemaal niet bestaat. De islam is alles bepalend in een samenleving op zowel juridisch, maatschapplijk, sociaal, economisch en cultureel aspect. Wat dus weer een overeenkomst is met het fascisme. De islam bepaald namelijk je leven van de wieg tot aan het graf. De islam is niet conservatief rechts maar precies in het midden van Extreem Links en Extreem Rechts, daar waar in mijn ogen alle radicale elementen van religies en politiek te vinden zijn.

Indoneesje | 18-05-18 | 10:17

en zo gaat de premier ook altijd naar de mattheus passion, hebben we kersttoespraken, verplichte onzin vrije dagen (wat gebeurde er op tweede paas/pinksterdag?) etc etc... kap dan ook met die gristelijke onzin.

Satria | 18-05-18 | 09:21 | 3

Eh, nee. Gewoon nee.
Jij vergelijkt appels met peren.
Of zullen we ook gewoon mensen met Homo van flats gaan gooien?

MarcS | 18-05-18 | 09:28

Naar de Mattheus Passion gaan heeft geen ene fuck te maken met de religieuze context waarbinnen die muziek ooit is ontstaan. Je kunt als verklaard atheïst met goed gemoed, zonder Ficq-schuldgevoel, naar de Passion gaan. Kersttoespraken zijn doorgaans ook geen katholieke of protestantse donderpreken, en het 'God zij met ons' is inmiddels op de meeste plekken verdwenen. Tradities veranderen, maar niet abrupt. Overigens, ik zie niet in dat het verkeerd is om normen en waarden die van oorsprong Christelijk zijn te handhaven en langzaam aan te passen aan een wereld waarin de Christelijke God dood is verklaard.
Bedenkelijk is de wijze waarop bijvoorbeeld de EO probeert mee te liften op de neiging der bestuurderen om diep te buigen voor De Verhevene, en het religieuze denken weer op te kloppen en te vermarkten met zoiets irritants als The Passion. Dat is exact het omgekeerde van hoe de Mattheus Passion aangeboden en beleefd wordt, dat is muziek (en een blik BN'ers) gebruiken om een tanende religie te promoten, dat is proberen terug te halen wat als verloren wordt beschouwd.

Schoorsteenveger | 18-05-18 | 09:34

Geen muziek is veel beter. Bek houden kaffer en doorwerken voor mijn uitkiering.

Rest In Privacy | 18-05-18 | 09:43

Hij heeft helemaal gelijk: religie is een privé-zaak. Doe dat lekker thuis of met soortgenoten in een heilig gebouw. Maar val normaal-denkenden niet lastig met je geloof of de regels die bij jouw geloof horen.
Ramadan ondergaan: prima natuurlijk! Ik heb er bewondering voor, want mij zou het niet lukken. Ik zie het nut er niet van in, maar als je er in gelooft: doe het vooral. Accepteer in ieder geval dat ik wel mijn broodje en cola overdag drink. (En gelukkig gebeurt dat!)

Rest In Privacy | 18-05-18 | 09:21 | 1

Jezelf overdag uithongeren en verdorsten is ronduit gevaarlijk voor je functioneren. En dus ook voor het functioneren van derden. Ik heb daar geen respect voor. Heb je ook respect voor mensen die aan automutilatie doen?

Cobalt bomb | 18-05-18 | 09:52

Was Spinoza niet Joods? Volgens mij heeft hedendaags links net als in hun hoogtijdagen in 1933 - 1945 nogal een hekel aan Joden net als vele geloofsbroeders van links in de Islam.

Links zal de wijze leer van Spinoza nooit accepteren.

Kaas de Vies | 18-05-18 | 09:19 | 1

En een nieuwe beeldenstorm in 3,2,1.....

Graaisnaaiert | 18-05-18 | 10:14

Goed stuk, Ramadan: rameldan maar val mij daar niet mee lastig als ze willen rammelen van de honger.

Rocedlaaw | 18-05-18 | 09:19

Het is in dit land ook gewoon verboden om te zeggen waar het op staat.
De westerse beschaving is superieur in vele opzichten. (maar niet perfect)
Dit houd niet in dat we onze wil moeten gaan opleggen aan de hele wereld en zeker niet dat we anders denkende op een trein moeten zetten maar een beetje trots en zelfbescherming zou weleens fijn zijn.

Barkruk2 | 18-05-18 | 09:19

Zolang deze heren niet luidkeels worden bijgevallen door politici en overige gezagsdragers, ben ik bang dat zij toch vooral gezien worden voor wat zij zijn: roependen in een woestijn van overtolerantie, volksverlakkerij, cultuurweggeven en soepjurkdragende haatbaard/plofkip dramlims die geen strobreed in de weg gelegd mag worden door ‘weldenkend’ en deugend NL.

Robin Hood | 18-05-18 | 09:18

Topstuk van Wierd Duk!
Decennia lang zijn onze eigen christelijke wortels verloochend en is het christelijk geloof onderwerp van hoon en spot vanuit seculiere, liberale hoek. En nu zouden we opeens de onderdrukkende islam gaan omarmen?? Ik heb me hogelijk verbaasd over de aanwezigheid en prominente rol van Wouter Koolmees en andere politici bij de (nationale??) iftar in Den Haag. Bij Kerst-of Paasfeesten zie je hen en ook bijvoorbeeld onze politie niet.
Prima die goede intenties om samen goed te leven maar doe dat dan bij feesten van de ware religie van de vrede, die tot ons eigen cultuur behoort!

duh! | 18-05-18 | 09:18 | 1

Er is niet samen te leven met de islam. Islam betekent onderwerping. Stap voor stap totdat ze in de meerderheid zijn.

Lupuslupus | 18-05-18 | 09:27

Mooie stukken! Sluit ik mij bij aan. De islam, moslims moeten zelf de verlichting zoeken. Als wij allen daar niet slagen, zal het van kwaad tot erger gaan en zullen mij kinderen, of kleinkinderen zich niet thuis kunnen voelen in NL/ europa

Schepvogel | 18-05-18 | 09:17

Dit soort domheid verwacht je van de burgemeester van 020. Die van 030 zou toch een ietsje minder dom moeten zijn. Helaas. Er wordt altijd geroepen dat moesliems een IQ van 80 hebben. Als dat genoeg is om een burgemeester te foppen, dan vrees ik het ergste voor Nederland. Maar misschien heeft de burgemeester zich laten misleiden door de regering die, zoals bekend, tot letterlijk alles bereid is om de macht over te dragen aan de iftarrende haatclub. Minder, minder, minder blanke Nederlandse landverraders. Goed bezig Duk.

Nivelleermarionet | 18-05-18 | 09:17 | 1

030 is een Groen Linksbolwerk. Al jaren. Daar bukte men al veel langer en veel dieper voor ISlam dan in 020.

Graaisnaaiert | 18-05-18 | 10:14

Ik snap niet dat Kerst tegenwoordig het 'winterfeest' heet en Pasen een 'lentefeest' genoemd moet worden, maar in dit geval wordt toegejuicht dat Ramadan toch echt Ramadan heet en religieus feest is....
ik voel me eigenlijk wel een beetje beledigd hierdoor.

small_town_dude | 18-05-18 | 09:16 | 7

van mij mogen gelovigen vasten, maar zoals het Christelijke vasten gericht is op nieuwe en open verbindingen met gelijkgezinden én andersgezinden, dan is het vruchtbaar vasten. Als het enkel maar demonstratie is van ‘eigen identiteit’ dan is het onvruchtbaar. Op termijn brengt dat verscheuring teweeg, vernietigt het het (sociale) weefsel. En dat als seculiere rechtstaat het eerste te ontkennen en het tweede aan te moedigen is werkelijk belachelijk.

small_town_dude | 18-05-18 | 10:07

dude
EU? Merkel? vvd? Rutte?

BosrandDirk | 18-05-18 | 10:15

Als ik op een verjaardagsfeest zeg dat ik christen ben, dan reageert niemand hierop. Sommigen kijken meewarend. Als iemand moslim blijkt, dan hangt iedereen aan zn lip, vooral de dames, ohhhh vertel eens iets over het suikerfeest, een en al belangstelling voor zn gast

zwemverbrander | 18-05-18 | 10:41
▼ 4 antwoorden verborgen

Aangezien ik al een tijdje weg ben uit dat kikkerlandje,kan iemand mij eens vertellen wat "iftar" überhaupt is.

Roger-Rabbit | 18-05-18 | 09:15 | 5

Dat is het moment dat je na het vasten weer mag eten. Zonsondergang dus. Wat overdag niet gegeten is gaat er s'avonds dubbel en dwars in. Terwijl het eigenlijk de bedoeling is om wat je niet eet weg te geven aan de armen. Alleen vergeten de vrome gelovigen dat weleens.

reagluurder010 | 18-05-18 | 10:16

Sorry het is officieel de soep die traditioneel als eerste gegeten wordt bij zonsondergang, nog voordat het echte eten begint. Maar in de praktijk wordt het woord gebruikt als begin van het schransen.

reagluurder010 | 18-05-18 | 10:27

U bent in ieder geval goed terecht gekomen als u ergens leeft, waar dit begrip niet voorkomt. China soms?

SlimmeBelg | 18-05-18 | 13:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Mooi manifest. Wel knap dat de islam niet genoemd wordt terwijl die religie de hele reden is van dat waar het ganse artikel van Vrij Links over gaat. En het dogmatische denken van Links in het algemeen laat haar aanhangers juist absoluut niet vrij. Linkse mensen die ik ken zijn juist gevangen in een beperkt wereldbeeld. Net een religie. Ik denk dat Vrij en Links zo bij elkaar genoemd een utopie is.

FordPrefect | 18-05-18 | 09:15

Eindelijk gaan beetje bij beetje de oogkleppen open in Nederland. De islam in Nederland is stevig in handen van salafisten en wahabisten die volledig non-seculiere opvattingen erop nahouden. Ook blijken buitenlandse regeringen en dubieuze stichtingen en investeerders een aardige vinger in de pap te hebben. Gelukkig hebben we dankzij DENK en NIDA in de gaten dat deze partijen en de kiezers gewoon een politieke versie naleven van de strenge stromingen in de islam. Tijd om hier de grens te trekken en de islam terugschoppen waar het hoort. Allereerst op z'n minst stevig achter de voordeur!

Indoneesje | 18-05-18 | 09:14 | 2

Misschien in jouw bubble.... maar 80% van Nederland loopt zo de armoede en ellende in. Die stemmen gewoon weer op meer import en eu club.

Mark_D_NL | 18-05-18 | 09:17

Mark_D_NL | 18-05-18 | 09:17 | En toch borrelt het nu als zelfs mede-moslims zich gaan ergeren aan de publieke invloed van streng islamitische clubjes ter promotie van de ramadan. Op een gegeven moment gaat de islamitische invloed ook jeuken bij de SJW'ers, hipsters etc etc. Nu deze zich steeds vaker mengen in multiculturele wijken zullen ze niet langer kunnen ontkennen dat de islam helemaal niet zo inclusief is. Het heeft veel tijd nodig, maar een paar jaar geleden was zoiets alleen te lezen op GS of incidenteel de Telegraaf, laat staan de Volkskrant.

Indoneesje | 18-05-18 | 10:09

"Vrij links" is niet zo vrij dat ze de dingen bij de naam durven te noemen: er komen steeds meer islamieten in Nederland en daarmee glijden we af naar een achterlijke samenleving.

JvanDeventer | 18-05-18 | 09:14

Het is juist Terstal's Links wat dit veroorzaakt heeft. Dat lees ik niet terug bij de maginale & Wereldberoemd-in-de-jordaan filmmaker. De Wake up call was reeds in 2002 en 2004. Toen had hij dit moeten schrijven, nu is het potsierlijke borrelpraat.

Chemokar | 18-05-18 | 09:12 | 4

U begrijpt het Chemokar. De buhne. Eddy is de beste!

Normpje | 18-05-18 | 09:15

Eddy is een "Ich habe het niet geweten" mannetje.

Mark_D_NL | 18-05-18 | 09:19

Op zich wel leuke teksten, van die Terstal cs en Duck, maar draai 't nu nog maar 'ns terug.
Dat gaat echt niet lukken met een columnpje.
Too little, too late.

vliegende knorrepot | 18-05-18 | 09:55
▼ 1 antwoord verborgen

Morgenmiddag op het binnenhof spaghetti koken. Komt allen!

kwark001 | 18-05-18 | 09:12 | 1

Mag ik mn vergiet ophouden dan?

schoon-schip-maken | 18-05-18 | 09:29

Mewn noemt bij de overheid al de nationale iftar.... www.rijksoverheid.nl/actueel/agenda/2...
--
Al die mensjes, zoals deze brievenschrijver, hebben geslapen de afgelopen jaren, Worden nu pas wakker, sukkels. Want nu is het al te laat.

Mark_D_NL | 18-05-18 | 09:12 | 2

Nationale met een hoofdletter, hoe bestaat het? Hebben ze ooit van scheiding van kerk en staat gehoord daar bij de Rijksoverheid?

duh! | 18-05-18 | 09:51

Ehum: 'Nationaal'? Hieruit kan ik toch logischerwijs concluderen dat men al bekeerd is?
Moslims gaan ervan uit dat iedereen moslim is en was, Adam en Eva en ook u en ik. Men bekeerd zich oa door het voedsel te eten, veel is al halal op scholen en in de schappen en 1 zinnetje uit te spreken, toevallig is dat ook het zinnetje dat de moskeebezoekende schoolkinderen moeten uitspreken. Dawah is een bekeringsuitnodiging, van de politieke Islam, dat de Sharia nastreeft: duidelijk samengaan van religie en staat, een Islamitische Staat. Weigeren is een belediging voor de luchtvriend. Maar het bijwonen van zo'n bijeenkomst als burgemeester zijnde, zoals Van Zanen in Utrecht geeft geen goed signaal af voor de vrije seculiere samenleving. Ik geloof niet meer in de naïviteit van de bestuurders, landelijk en plaatselijk, er zal allang overgegaan zijn op de Islam, het volk moet langzaam in de richting geleid worden, alles wijst daarop, ook het niet meer mogen maken en privé in bezit hebben van menselijke afbeeldingen dmv digitale amateurfotografie in de nieuwste privacywet die volgende week vrijdag van kracht gaat in heel de eu, op straffe van boetes tot aan 20 miljoen euro per geval, dat monster gaat veel veranderen voor onze vrijheden, zie:eunmask amateurfotografie... LuckyG had er gisteren al naar verwezen, maar haar ander linkje was ineens foetsie, ik verwacht binnenkort wel een topic, want het onderwerp: avg is m.i. dusdanig zorgwekkend, dat het onder de aandacht gebracht moet worden, want ook dit treft ons straks allemaal, ook nietsvermoedende burgers, en omdat deze wetgeving zo streng is dat voor: bv een digitale foto in bezit te hebben van een leuk familievakantie-uitje op het strand, men een boete kan krijgen die men in levensdagen niet kan voldoen...! Daarom dat ik het toch nog maar even herhaal als uitermate bezorgde burger.

kleurdoosje | 18-05-18 | 10:56

Ongeveer 5% van de NL bevolking is islamitisch. Een deel daarvan is niet praktiserend en doet daarom niet mee aan de ramadan. Dus dan hou je 4% over.
Toch niet te bevatten dat de overheid in het kader van verbinding, bruggen bouwen, diversiteit, inclusiviteit mee doet aan dit circus?

leo de pejo | 18-05-18 | 09:12

Met een beetje liefde en vakmanschap kun je dat standbeeld omsmelten tot een kalashnikov-standbeeld.

DommeNeger | 18-05-18 | 09:11

Conclusie: het is al te lang vrede. Dat vertroebelt de geest.

Stijlicoon | 18-05-18 | 09:11 | 1

Dat concludeerde de Romeinse Generaal Vegetius ook. "Igitur qui desiderat pacem, praeparet bellum."

Standvastig | 18-05-18 | 09:24

Tenzij die politici zich willen bekeren tot de islam en daarmee de gedachte ondersteunen dat de islam de staat is.

Mr.Crowley | 18-05-18 | 09:10

Als die politici niet meedoen dan worden ze emotioneel gechanteerd want dan zijn ze anti-moslim, tegen integratie en rascist. Uiteraard ook extreem-rechts en aanhanger van Wilders. Ofwel meedoen of dag politieke toekomst. En dat allemaal vanwege ongeveer 3% ongewenst uitermate niet nederland respecterende bevolking die koste wat het kost tevreden gehouden moet worden, of anders...

Dezenaamhier | 18-05-18 | 09:09 | 4

gemiddeld 3%. Maar in de steden 30% en hoger.
Zo is in een provinciestadje als Tiel de populatie al circa 25%, en daarnaast ook nog eens 10% Pools. Dus op straat is een blanke Nederlander nog wel in de meerderheid statistisch gezien, maar in de praktijk niet met bejaarden en mensen die om deze reden liever niet meer in de stad zelf komen.
Kortom, van het aantal mensen dat rondloopt in het centrum is de helft allochtoon. Waarvan tweederde ramadan "vierend" , hoofddoekdragend en scooterrijdend-met-bontkraag.
Tezamen met niet-NL sprekende Polen is een stad dus overgenomen en geen NL meer. En dan reken ik de grote groep Molukkers tot de autochtonen...
En dan hebben we het over Schubbekudteveen, eh Tiel, en niet over Rotterdam of Den Haag of Amsterdam..

Nuchternederland | 18-05-18 | 09:35

@Lupus, wat mij betreft is Aalbersberg een landverrader van formaat. Afrekening volgt. Benieuwd hoe ze in de 22ste eeuw deze afrekening zullen noemen. Groeten uit Moskou, waar een smeltkroes aan culturen vrolijk samenleeft zonder gezeik. Het kan dus wel.

Gajus | 18-05-18 | 15:59

Wat lupuslupus zegt! Het is heulen met de vijand. Alsof je een slechte film kijkt.

letopuwzaak | 18-05-18 | 17:10
▼ 1 antwoord verborgen

Citaat uit VK artikel: Ideeën hebben geen rechten. Burgers hebben rechten.

Wijze woorden.

Rest In Privacy | 18-05-18 | 09:09 | 1

Alleen sommige burgers hebben wat meer rechten dan anderen.
Dat is ook wat het bestuur uitdraagt door zo nadrukkelijk iedere gelegenheid te benutten als er weer eens een allochtoon geknuffeld kan worden; ongeacht de religie.

jemagookniksmeer | 18-05-18 | 09:39

Is dat onzin gezeik al weer begonnen?
Ik ben er wel groot voorstander van trouwens, liefst 1 maand, non stop, dus de zon gaat op bijvoorbeeld 1 juni.. en weer onder op 31 juni..
Ik ben voor

broervandenhollander | 18-05-18 | 09:08

+1 voor Wierd!

Foolonthehill | 18-05-18 | 09:07

Het ergste is dat al die bestuursleden nooit de christenen een hart onder de riem gestoken hebben, maar nu vooraan staan bij e ramadan.

du Roi Soleil | 18-05-18 | 09:06 | 2

Inderdaad vreemd . Als het alleen om zieltjes winnen zou gaan hadden ze ook bij de christenen alert moeten zijn . Ergo.... dit is het doorslaan in politieke correctheid met als gevolg een hoop frustratie en daaruit vloeiende agressie onder ons Nederlanders .

Koning BongoBongo | 18-05-18 | 09:11

@Roi Soleil: De overheid discrimineert Moslims door ze niet als volwaardige medeburgers te behandelen maar als een stelletje verwende kindjes die je met fluwelen handschoenen moet behandelen want anders gaan ze krijsen. Als ik Moslim zou zijn zou ik me zwaar gediscrimineerd voelen in deze en zou ik eisen om net zo volwaardig/volwassen behandeld te worden als alle andere Nederlanders.

Graaisnaaiert | 18-05-18 | 10:11

die politici zijn gewoon de nieuwe nsb`rs trappen erin net als 95 % van de Nederlander s toen ook deden die NSB steunden en lid werden.En toen was het te laat

pedro300 | 18-05-18 | 09:04

Die man heeft 1000% gelijk

langzullenweleven | 18-05-18 | 09:04

Spijker. Kop. Raak.

dubbeldekkert | 18-05-18 | 09:03

Vreemde eend vat het weer eens mooi samen !Amen!

Koning BongoBongo | 18-05-18 | 09:03

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland