Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

“Yo, wil je vijf barkie verdienen en een verhaal schrijven?”

Even wat KUNSDT op de zondagmiddag. De hipsterbroeders van VICE vroegen aan de nieuwe grote drie van de Nederlandse literatuur waarom je als geborneerde Amsterdamse kudthipster nog navelstaarderige zeikboeken voor een select gezelschap van nuffige brilletjes in Amsterdam-West schrijven wilt. Aanschouw het vreselijke leed van de lijdende schrijver anno 2018: "Sofie: Er is maar een extreem select groepje dat puur van romans kan leven. Een wat grotere groep schrijft romans en doet daarnaast dingen voor bijvoorbeeld De Correspondent of zo, om te kunnen overleven." Overleven! Door uitgebreid je eigen navel uit te pluizen bij De Correspondent! Echt, vormend hoor, maar verder niet gek in een land waar Arnon Grunberg als schrijver wordt beschouwd en het literaire establishment voornamelijk bezig is met het witwassen van migrantenlectuur. Gelukkig leest er niemand meer, dus valt het ook niet op dat de boeken niet te doen zijn. 

Reaguursels

Inloggen

Ik haat boeken. Gewoon afschaffen. Zijn we daar ook klaar mee.

Omebert | 13-05-18 | 23:51

Goede column in Parool van Mounir Samuel over het niet kunnen van relaties tussen moslims en niet moslims in Amsterdam.

letopuwzaak | 13-05-18 | 23:45

Ik vond H. de Roos altijd goed.

Gen. Maximus | 13-05-18 | 22:48

Of Willy van der Heide en Havank maar dat is vast geen hoogdravende literatuur.

voldemort | 14-05-18 | 02:00

" De Correspondent of zo, om te kunnen overleven." Overleven! Door uitgebreid je eigen navel uit te pluizen bij De Correspondent!"
Een soort BKR dus, alleen komt het geld nu van de Stichting Media en 'Democratie'
(SM'D')

michelpen | 13-05-18 | 22:01

Noem eens een groot schrijver die voor zijn 25e al een hoogtepunt had gepubliceerd? Voordat je ergens goed in bent moet je er ongeveer 10.000 uur instoppen. Da's 5 jaar en ongeveer 10 boeken (met flink tempo). Publiceer die maar niet en kom terug als je 23 bent en die vijf jaar erop hebt zitten. Dan mag je in een interview wat zeggen (reaguurder sinds 2013).

TheseDays00 | 13-05-18 | 20:32

Houellebecq, Bukowski, Hamsun, Vonnegut, Kerouac, Cormac McCarthy...
tja, dat zijn pas schrijvers.
Het gemiddelde SJW-proza van Mees en Sterre komt niet verder dan 'ik, ik, ik, mijn, mijn, mijn', gelardeerd met wat zelfst. naamwoorden, hier en daar een voorzetsel, een bijvoegelijk naamwoord en natuurlijk bijwoorden als 'gemeen, lief, mooi, zielig' en de werkwoorden 'zijn, hebben, doen, voelen en huilen'.

Voorjaarsmoe | 13-05-18 | 19:05

Ietwat gechargeerd, maar heel mooi verwoord: +1! :-)

de IJsman | 14-05-18 | 06:24

Nog niet zo lang geleden was er een topic op GS waar iedereen zelfverzonnen boeken ging omschrijven in de trant van:
"Rans Timmer - Een schrijnende avondroman waarin wordt aangetoond hoe de tragiek van onbeantwoorde seksuele perversiteit en politieke ambitie in elkaar overlopen. De eeuwige vraag wat raamganzen over de mensen die erachter leven zegt, blijft zwanger in de lezer achter, of toch niet?".

Wat een geweldige verzinsels heb ik toen gelezen, één van de beste draadjes op GS dankzij de reaguurders.

LuckyGirl | 13-05-18 | 18:50

Als een boek geen boek meer is geschreven vanuit het hart van de schrijver, maar een politiek correct vehikel om de discutabele geneugten van de multiculturele maatschappij te promoten, dan ben je geen schrijver maar een propagandist. Een copywriter in loondienst. Nederlandse zelfbenoemde literatuur; zielige verhalen bij voorkeur in een multiculturele setting, hoofdpersonen geteisterd door terminale ziektes, dementie, verveling, middelmatigheid, domheid. Er is zoveel prachtigs om te lezen, dus laat die ellende en de schier éindeloze kláágzangen van Nederlandse schrijvers lekker in het schap liggen. Het is niet origineel, en ronduit saai. Mevrouw kan prima schrijver worden. Ze moet alleen leren iets origineels te schrijven.

Dutchbeaurouge | 13-05-18 | 17:16

Wat een kneuzencollectief dat Vice. Als Geenstijl ze geen aandacht gaf, dan had ik er nooit over gehoord.

MeiKevertje | 13-05-18 | 17:14

Als niemand zijn nek durft uit te steken, doe ik het: Hoeveel is vijf barkie?

McSplutter | 13-05-18 | 15:46 | reageer | favorietblock
50 donnies g, jeweetzelluf broer.

Graaf_van_Hogendorp | 13-05-18 | 17:09

Juist ja.
Zegt een van de geïnterviewden: 'Wat Das Mag goed doet met dit project, is dat ze de drempel verlagen, op allerlei manieren. Ze houden de prijs laag, waardoor het ook interessant is voor iemand van zestien die niet zomaar twintig euro aan een boek kan uitgeven.'
Haha, grapjas.
Wat ik zoal in de hoofdstad in die leeftijdsgroep zie rondwandelen is per persoon goed voor een klein fortuin aan merkkleding, schoeisel, schoudertas, kapsel, smartphone/abonnement, iPad/laptop. En wat kost die beker hipsterkoffie, dat driedubbelbelegde luxebroodje, die pils op het terras, dat kaartje voor dansfeestje x of y?
'... iemand van zestien die niet zomaar twintig euro aan een boek kan uitgeven.'
Je blijft lachen, met die niksgeneratie.

De Vrijlansier | 13-05-18 | 16:59

Correct, Schoorsteenveger. En dat nog los van het feit dat tweedehands boeken bijna niets kosten.

De Vrijlansier | 13-05-18 | 18:40

Of ze kunnen lid worden van de bieb. Je weet wel, zo'n gebouw met heel veel boeken. Er zal een wereld voor hen open gaan.

Toos Bevergeil | 13-05-18 | 18:52

Met de bieb ben ik groot en verstandig geworden, maar ik baalde altijd wanneer ik een geweldig boek weer terug moest brengen.

De Vrijlansier | 13-05-18 | 19:02
▼ 1 antwoord verborgen

Literatuur in Nederland gaat vaak over zieleroerselen en zijn voor meer dan de helft vrouwenboeken. Een boek waarin je jezelf herkent van schrijvers als Houellebecq worden in Nederland door literatuurcritici bestreden want niet politiek correct genoeg. Dat het ook anders kan bewijst Naima El Bezaz met Vinexvrouwen, dat valt als hetero cisgender met foute meningen ook goed te lezen. Meestal lees ik trouwens non-fictie

lingo star | 13-05-18 | 16:50

Houellebecq-boeken gaan in de kern ook over zieleroerselen, zoals eigenlijk alle literatuur, van Hemingway tot Zola. Het gaat om relevantie, om wat er werkelijk toe doet. De meeste uitgevers maken dat onderscheid niet meer: columnistjesflut is 'literatuur' geworden.

De Vrijlansier | 13-05-18 | 18:45

.. misschien nog Kader Hezbollah, ook een literaire reus. Zeggen mensen die daarover doorleerden.

Jan Passant mk2 | 13-05-18 | 16:35

Jan Cremer Jan Wolkers Arnon Grunberg. Beter kan het niet worden binnen onze literaire landsgrenzen, nog niet voor 10 barkies - of hoe dat ook mag heten in gebieden waar de Nederlandse cultuur op zijn allerrijkst is.
Ik zeg subside, dat verbetert alles dat het aanpakt.

Jan Passant mk2 | 13-05-18 | 16:27

Cynisme wordt niet altijd op prijs gesteld binnen de door u geduide grachtengordel. Ik woon daar niet, dus +++1 (of plus veel, zo u wilt).

McSplutter | 13-05-18 | 16:33

Ik lees schofterig veel. Boeken. Elektrische boeken en dan met name Engels en Duitstalige romans. Pleur op met die middelmatige Nederlandse treurnis. Vooruit, een Brusselmans sla ik niet af, maar verder houdt het niet over.

JanVergoor | 13-05-18 | 16:10

Probeer Robert van Eijden.

_____4326 | 13-05-18 | 16:56

Als niemand zijn nek durft uit te steken, doe ik het: Hoeveel is vijf barkie?

McSplutter | 13-05-18 | 15:46

€ 500. Tot je dienst.

Amsterdamsko | 13-05-18 | 15:56

Amsterdamsko | 13-05-18 | 15:56
Dank.

McSplutter | 13-05-18 | 16:01

Een barkie is vermoedelijk de lokale munteenheid van de verminderd geïntegreerde medelander. Dat dus, maar dan maal vijf. Nee, ik weet niet wat een barkie is. Je hoort zoveel van die gekke moderne dingen tegenwoordig. Maar aan de klank van het woord te horen vermoed ik dat de barkie in de Bijlmer populair zal zijn.

Nivelleermarionet | 13-05-18 | 16:01

Och, een beetje reaguurder schrijft tegenwoordig z'n eigen boek.
Totale verhuftering van de literatuur.

McMarx | 13-05-18 | 15:39

Hahhaha +1

keestelpro | 13-05-18 | 23:15

Nederlandse “literatuur” door getormenteerde vrouwen en androgynen, voor getormenteerde vrouwen en androgynen.

kempenaer | 13-05-18 | 15:36

Toevallig schrijft mijn kind. Hele stukken. In het Engels, want dat is prettiger (geen idee waarom) en het is een uitlaatklep vanwege redenen. Familielid die professioneel redacteur is, blijft zich verbazen over het niveau dat niet echt bij een kind van deze leeftijd hoort en geeft al tijdje aan dat dit best wel door meer mensen gelezen mag worden.
Alleen heeft kind een schurft aan kop boven het maaiveld. Is exact het tegengestelde van de schepselen op de foto die, zo gok ik, hun hele jongere leven hebben gehoord dat ze vooral uniek waren, néé, briljant, Neerlands literaire toekomst. Kortom, een reaguurder in de dop (alleen véél te bescheiden om een mening te uiten).

EEnzame SchizofrEEN | 13-05-18 | 15:23

U hebt uw kind kennelijk opgevoed. Ook het gebruik van 'tegengestelde' in plaats van het gebruikelijke 'tegenovergestelde' strekt u tot eer.

McSplutter | 13-05-18 | 15:55

Als hij zover is, laat hem onder pseudoniem uitgeven. Schept meteen wat mysterie waar vooral de vrouwtjes wel voor de porren zijn.

Rest In Privacy | 13-05-18 | 18:30

McSplutter; Kind komt tegenwoordig met woorden die ik moet opzoeken; het stokje wordt langzaam overgedragen aan de volgende generatie.
AanDiggelen; dit kind was al vroeg bezig met het verzinnen van pseudoniemen, die zag al snel in dat onder eigen naam werken, om diverse redenen onverstandig zou kunnen zijn. En het helpt, als je extreem introvert bent, haha! Kind schiet al in de stress als er een mail naar een docent moet.
Anekdote: Docent vroeg iets via mail. Kind schreef een antwoord. Dag later vroeg docent of kind wat minder formeel wilde mailen... Ik las de mail, vooral veel volzinnen, erg formeel. Docenten zijn dit niet gewend?!

EEnzame SchizofrEEN | 13-05-18 | 22:16

Kom op jongens: De tekst is maar zo'n klein onderdeeltje van het boek, dat er na de strijkstok niet zo veel overblijft voor de schrijver.
En dank zij dit soort lui, die het gratis willen doen, gaan die boeken ook niet duurder worden om de schrijver meer te kunnen geven.

frank87 | 13-05-18 | 15:08

De laatste keer dat ik literatuur oppakte ging het binnen 5 bladzijden over een jongetje dat betrapt werd bij het rukken. De keer daarvoor: Tirza van Grunberg. Nog nooit zo'n deprimerend boek gelezen. Het lijkt wel alsof literatuur gelijk staat aan met eigenwaarde worstelende figuren die naar tieten gluren en niet van hun eigen pik kunnen afblijven. Ik ben benieuwd wanneer de eerste literatuur met een reaguurder als hoofdpersoon op de markt verschijnt.

uch | 13-05-18 | 15:01

@miko | 13-05-18 | 15:13
En daar is links dus doodsbang voor LOL

atheïstisch stemvee | 13-05-18 | 15:19

Miko, waar gebeurd?

Kuifje-in-Afrika | 13-05-18 | 15:21

uch: je feitelijke omschrijving van het aangebodene zou wel eens verontrustend kunnen overkomen op den literaire Snob, zich veilig wanend in zijn/haar/hets immers ongelezen reservaat.

Jan Passant mk2 | 13-05-18 | 16:49
▼ 5 antwoorden verborgen

De reden dat je niet slapend rijk wordt van een boek schrijven is dat mensen alleen gedesinteresseerd zijn in de ideeën en verhalen van mensen die echte werkervaring hebben en daar redelijk succesvol in zijn, en een boek schrijven zien als hobby of om de mensheid een stapje verder te helpen, maar het zeker niet nodig hebben als inkomstenbron. Het is helemaal niet zo raar om een hobby te hebben naast een 40 urige werkweek, en dan hou je na het nivelleringsfeestje ook nog een paar euro over om een boek van te kopen. Of iets anders natuurlijk.

W_F | 13-05-18 | 15:01

Grappig om te zien hoe ze allemaal druk bezig zijn om hun ego op de foto te krijgen.
Het buitenbeentje in het zwart haat ze allemaal en fantaseert over een gruwelijke moordpartij.

Gulliver | 13-05-18 | 14:58

Nog géén boek uitgebracht en nu al lopen shinen, dat kan alleen maar fout aflopen.

Zwiebelmaus | 13-05-18 | 15:01

Is de foto toevallig op een eiland genomen? En heet de beste knul (want hij schijnt een natuurlijke aversie te hebben jegens de rest) héél toevallig Anders?

EEnzame SchizofrEEN | 13-05-18 | 15:12

EEnzame SchizofrEEN | 13-05-18 | 15:12
Net als vroeger - toen ik ook al geen voetbalheld was - schop ik er maar een in open doel:
Nee, hij heet anders.

McSplutter | 13-05-18 | 15:51
▼ 1 antwoord verborgen

Mijn korte verhaal.

Ik stem lokaal en nationaal. Elke keer doe ik het weer, maar ik hoor geen weerklanken van mijn harde werk. Nee, politici gaan op de piano liggen in plaats er iets mee te doen.

Daarna komt er een Nijlpaard en die blaast het verhaaltje uit.

Kaas de Vies | 13-05-18 | 14:57

Andere politici gaan met de bakfiets naar huis om een pappa-dag te houden of wonen in een spotgoed apartement in Scheveningen en de grootste stroman heeft een elektrische fiets

Kartelmaster2000 | 13-05-18 | 15:00

20 jaar en jezelf dan al schrijver noemen, kun je dan überhaupt iets op papier zetten wat de moeite waard is?

Zwiebelmaus | 13-05-18 | 14:56

De 15-jarigen van vandaag weten nauwelijks hoe papier voelt, laat staan hoe je een pen vast moet houden. Hoorde vanochtend de term dyspractie...

EEnzame SchizofrEEN | 13-05-18 | 15:26

Echte kwaliteit heeft komt vanzelf bovendrijven. De rest is vulling en dus niet interessant of commercieel niet levensvatbaar. Dat los je niet op met nog meer soepsidie. Doei!

Mark_D_NL | 13-05-18 | 14:52

Ik kreeg al erkenning voor mijn verwekking!

Kaas de Vies | 13-05-18 | 15:15

Dat zijn de grootste kunstenaars, Kaas.

Kuifje-in-Afrika | 13-05-18 | 15:22

Kaas de Vies | 13-05-18 | 15:15
Ik heb genoten van uw drieluik: 'The embryo files'.

McSplutter | 13-05-18 | 15:43
▼ 1 antwoord verborgen

Normaal kwalitatief schrijven:
- ik zei 'hallo', en toen antwoordde ze 'hoe gaat het'.

Nederlandstalige bestseller schrijven:
- met bevende stem zei ik hallo. Ik huiverde. Ze antwoordde 'hoe gaat het'. Ik voelde me onzeker.

De Nederlandse literatuur hangt van trukendozen aan elkaar.

Hufterst | 13-05-18 | 14:51
-weggejorist-
blikjeheineken | 13-05-18 | 14:59

Nou het toch gepast is dit even te spuien: Als ik mijn bundeltje uitgeef via het Centraal Boekhuis, komt het in de boekhandel. Ik krijg dan 4.5 euro per verkocht exemplaar. Dat geldt voor alle 2500 boekhandels in Nederland. Redelijk. Maar dan komt het ook automatisch bij Bol.com en die betalen minder dan één euro.
De wettelijk verplichte vaste boekenprijs is debet aan deze kartelvorming. Geen haar op mijn reet die daarover denkt. Dan maar niet in de boekhandel. Ik hoef er gelukkig niet van te leven. Maar wie dat wel moet, tja, die heeft 't moeilijk.

Bol.com is evil.

Hufterst | 13-05-18 | 14:47

Schoorsteenveger | 13-05-18 | 16:11
Was het maar waar! Ben al zo lang digitaal dat ik kramp krijg als ik alleen mijn handtekening moet zetten voor een levering van DHL of zo. Zou wel graag een meesterwerk willen schrijven met een kroontjespen, maar moet mijn tekortkomingen accepteren.

McSplutter | 13-05-18 | 16:25

McSplutter | 13-05-18 | 15:38 die boeken met gaten lijken wel aardig tweedehands

Kartelmaster2000 | 13-05-18 | 16:42

Kartelmaster2000 | 13-05-18 | 16:42
Als ik u wat beter zou kennen, zou ik zeggen dat alleen sommige van mijn tijdschriften gaten vertonen. Tegenover iemand die ik niet ken vind ik dat een te vulgaire opmerking. Ga ik niet maken dus.

McSplutter | 13-05-18 | 16:59
▼ 5 antwoorden verborgen

@Sofie dat komt omdat uitgevers schrijvers finaal uitknijpen, je hebt daar dezelfde misstanden als in de muziekindustrie. Als schrijver mag je blij zijn wanneer je 1 euro 50 (bruto) per verkocht boek overhoudt. Buiten alle proporties natuurlijk wanneer je de verkoopprijs ziet. Zolang schrijvers daar in blijven trappen, moeten ze mijn inziens niet klagen. Helemaal in dit digitale tijdperk, mogelijkheden genoeg om die graaiers buitenspel te zetten.

Boris die Sauertopf | 13-05-18 | 14:43

Iets met vraag en aanbod toch? Er zijn in ieder geval maar weinig boeken mij van de verplichte literatuur bijgebleven.

Kartelmaster2000 | 13-05-18 | 14:33

Ik heb gehuild toen Gerben in een gierput viel en aan de beademing moest op de IC.

Kuifje-in-Afrika | 13-05-18 | 15:05

Kuifje-in-Afrika | 13-05-18 | 15:05
U ook? Ik dacht dat ik uniek was in mijn literair geïnduceerde empathie.

McSplutter | 13-05-18 | 15:35

Komt waarschijnlijk omdat je net als de meeste alleen de uittreksels hebt gelezen.

miko | 13-05-18 | 15:00

Nee hoor, lees met veel plezier boeken. Achteraf was een samenvatting wel veel sneller geweest... ;)

Kartelmaster2000 | 13-05-18 | 16:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Leuk stukkie van Jamal moeilijke achternaam die ziekte in de NL literatuur mooi beschrijft. Gewichtigdoenerij en beeldspraak die niet verduidelijkt (waarvoor beeldspraak is bedoeld) maar vertroebelt is niet van de laatste tijd, maar al decennia de makke van Nederlandstalige romans, en niet alleen migranten en migrantenkinderen maken zich er schuldig aan. Ook blanke schrijfmeisjes van de UvA produceren onleesbare bagger. Niet om door te komen, vaak na 2 bladzijden al dodelijk vermoeiend. Als de boekjes nog wat te vertellen hadden, een nieuw inzicht boden of een taboe onderwerp aanroerden, dan waren stilistische onvolkomenheden nog wel te vergeven, maar de romannetjes gaan ook nergens meer over.
Misschien toch maar eens een boekje van Jamal proberen, hij weet waar het fout gaat.

Stormageddon | 13-05-18 | 14:32

Wat is je punt, Zentgraaff? Ik vind het prima dat er mensen zijn die hun passie najagen zonder daar iemand verder mee tot last te zijn - behalve kennelijk Zentgraaff, die actief op zoek gaat naar artikelen om een kansloos topic over te starten omdat hij weekend-corvee heeft.

de IJsman | 13-05-18 | 14:26

Toevallig wel ja. Ik ga mezelf hier op GS natuurlijk niet op de borst slaan dat ik ook wel eens buitenkom.

Kuifje-in-Afrika | 13-05-18 | 14:34

Kuifje-in-Afrika | 13-05-18 | 14:28

Eens, maar nogmaals: ze vallen niemand ermee lastig. Dat artikel van Vice vind je alleen als je dusdanig geïnteresseerd bent in opkomende schrijvers dan wel zelf een carrière als schrijver ambieert. En voor die laatste groep lijkt het artikel (heb het niet helemaal gelezen, want het boeide me te weinig) me een prima waarschuwing... bezint eer ge begint.

de IJsman | 13-05-18 | 14:45

*edit: -dusdanig

de IJsman | 13-05-18 | 14:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Accident_Prone | 13-05-18 | 14:18 |
Ja, die geile homo die het met z'n vieze verhaaltjes geheel op eigen kracht schopte tot een van de grootste schrijvers die Nederland gekend heeft. Die geile homo die zijn eigen weg ging, compromisloos.

Schoorsteenveger | 13-05-18 | 14:24

Heb mijn hele leven gelezen, maar nog nooit een boek van een Nederlandse schrijver, er was geen doorkomen aan.

gato | 13-05-18 | 14:23

Gerard Reve vertrok naar Engeland om zich als schrijver verder te ontwikkelen, en om rond te komen draaide hij nachtdiensten als verpleger in een ziekenhuis.
Met die huidige watjes in 020 gaat het nooit wat worden...

Kuifje-in-Afrika | 13-05-18 | 14:16

Kuifje-in-Afrika | 13-05-18 | 14:37 Daarom wordt alleen nog maar geschreven over en door genderneutrale eunuchs. Over lieve steden en mooie andere culturen.

Hufterst | 13-05-18 | 14:55

Tsja, de VARA. Vandaag op Joop.nl een tweet van iemand die een grapje maakt over Hemelvaartsdag. Vrij onschuldig, maar waarom lees ik nooit zo'n soort grapje over de Ramadan, of over het Offerfeest? Zou Francisco van Jole soms bang zijn dat dan de rapen gaar zijn, en een verwarde jihadist hem op het Mediapark een mes in z'n witte onderbroek prikt? Ik vermoed van wel.

Kuifje-in-Afrika | 13-05-18 | 15:00

Kuifje-in-Afrika | 13-05-18 | 15:00 |:
Da's een generatiedingetje, kerkje pesten en alles met een kleurtje is weerloos.

LuckyGirl | 13-05-18 | 17:42
▼ 7 antwoorden verborgen

Raak stuk van die Amal Quariachi. Beetje de Kate van de literatuurkritiek.

Schoorsteenveger | 13-05-18 | 14:16

Abdelkader Benali wordt ondersteund door een eindredacteur die erg veel werk heeft van het corrigeren van z'n schrijfsels.

Kuifje-in-Afrika | 13-05-18 | 14:23

@Kuifje-in-Afrika Inderdaad. Vooral de totstandkoming van zijn debuut is berucht. Eigenlijk hoorde zijn naam na het vele werk van de uitgeverij niet op de cover.

orange pekoe | 13-05-18 | 15:13

Sorry ben bezig met 50 shades of grey, heb dus ff geen tijd. Arnon G ? Klinkt als een ouwe meurende sok van een oud mannetje in tena for men. Ain’t nobody got time for that!

Accident_Prone | 13-05-18 | 14:15

‘Ik word schrijver’

-Nee kind, je wordt manager.

Nacho_Vidal | 13-05-18 | 14:14

Goud.

LuckyGirl | 13-05-18 | 17:40

Meer dan 50% van alle middelbare schoolleerlingen kan geen 3 zinnen foutloos schrijven. Dan neemt de vraag naar schrijvers ook gewoon af. Zo simpel is het.

Jos Tiebent | 13-05-18 | 14:13

Helemaal eens. Dit incestieuse clubje, zogenaamde elitaire schrijvers, slaat er elkaar constant op de culturele schouders hoe goed zij wel niet zijn. Aron Grunberg, een gemankeerde schrijver - die overigens zelf vindt dat hij bij het schrijversgilde hoort - geeft zichzelf constant een literairplatform. Laat het bij hem, bij een Voetnoot blijven. Het clubje onbevlekte ontvangenis pretendeert uiteraard ook dat zij heel erg deugen. De migrant die ook maar een letter op papier kan zetten, wordt door hen op het schild gehesen. Liefst niet te lang, want het immers om hen zelf.

De Evangelist | 13-05-18 | 14:12

hetgingperongeluk | 13-05-18 | 14:12 |
Ik heb een paar jaar geleden op zwarte markten en op internet cd's gekocht per kilo, prijs is dan gemiddeld 2-3 cent per cd. Hoop bagger tussen en ben ze nu aan het rippen maar wat opvalt is eigenlijk de kwaliteit van een tiental jaren geleden en nu.

Bennie Boos | 13-05-18 | 14:26

Oude kaas was vroeger ook niet beter.

McSplutter | 13-05-18 | 15:32

niet beter maar wel lekkerder.....

hetgingperongeluk | 13-05-18 | 16:18

Proeven we daar het zure schrijfsel van een wat oudere, voorheen miskende schrijver-in-spé die nu naast een redelijk respectabele baan anoniem hip-rechtse ''columns'' levert voor een opiniewebsite?

Donkersloot | 13-05-18 | 14:06

de IJsman | 13-05-18 | 14:47
Point taken. Toch begrijp ik wat 'rokertje' bedoelt. Ik krijg ook niet graag een mening toegedicht, hoe valide deze eventueel ook is.

McSplutter | 13-05-18 | 15:31

Donkersloot, als je de GS podcast bekijkt zie je hoe anoniem Zent is.

Rest In Privacy | 13-05-18 | 18:20

McSplutter | 13-05-18 | 15:31

Eens.

de IJsman | 14-05-18 | 06:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Dankzij de verplichte boekenlijst op de middelbare sgool een ontzettende tyfushekel aan literatuur gekregen. Nie wieder!

atheïstisch stemvee | 13-05-18 | 14:05

atheïstisch stemvee | 13-05-18 | 14:05 |
Herkenbaar! Ben pas jaren na mijn middelbare school weer schoorvoetend gaan lezen. ('Nie wieder' gaat, kennelijk net als in de politiek, over na verloop van tijd.)

McSplutter | 13-05-18 | 15:28

Toen ik ontdekte dat nonfictie mij veel meer te bieden heeft dan fictie heb ik het lezen herontdekt. En was het klaar met het nie wieder-gevoel.
Veel gelezen over darwinisne, geologie, natuurkunde, geometrie, geschiedenis (van oudheidkundig tot modern).
Laatste boek: Dominic Lieven - Rusland tegen Napoleon. Veel geleerd over het begrip nationalisme en dat dat juist niet zo'n drijfveer was door de eeuwen heen, hoezeer de Gutmenschen dat ons ook voor willen spiegelen.

Gajus | 13-05-18 | 16:44

Gajus | 13-05-18 | 16:44
Subtieler verwoord dan ik het deed. Omschrijft mijn ervaring 100%.

McSplutter | 13-05-18 | 16:54
▼ 4 antwoorden verborgen

De Nederlandse schrijvers-scene is hopeloos elitair.
Trouwens schrijver word je niet, je bent het. (Bomans)

keestelpro | 13-05-18 | 13:58

En ook een grootheid als Bomans heeft zijn hele leven columnpjes, recensies en andersoortig materiaal geschreven, naast literatuur. Schrijven is een vaardigheid en een vak, en je verdienkracht drijft op je productie en kwaliteit. Er is geen goddelijk recht om een fijn leven (in de grachtengordel, en met leuke vakanties naar exotische locaties) te leiden op basis van een roman per vijf jaar.

Tenzij het een hele goede roman is natuurlijk, maar die produceert het kliekje maar zelden. Ik denk zelfs dat de scene haar leden tegenhoudt; je schrijft het boekje voor het publiek dat de subsidies uitdeelt (grootste kans op een beetje geld, en een column in een tijdschrift dat niemand leest) waardoor het per definitie geen publiek bereikt, omdat de scene zo ver voor het publiek uitmarcheert.

Sjors W. | 13-05-18 | 14:12

Sjors W. | 13-05-18 | 14:12
Wat je eigenlijk wil zeggen is dat schrijven,net als schilderen en beeldende kunstenaars een beetje tweederangs kunstenaars zijn?
Hoe goed je ook bent je kunt er amper van leven? In NL dan.

miko | 13-05-18 | 14:57

Er zijn wel schrijvers die goed rond kunnen komen. Herman Koch bijvoorbeeld. Of Michel van Egmond met z'n voetbalboeken. Maarten 't Hart schijnt ook miljonair te zijn.

Kuifje-in-Afrika | 13-05-18 | 15:08
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK