Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GR18-video. Gewone Man doet aanbod aan kiezers

Het leukste aan gemeenteraadsverkiezingen zijn de campagnepareltjes die op YouTube opduiken. Zo kwamen we vandaag in onze eeuwige zoektocht naar de gewone man het onderstaande overtuigende aanbod tegen van de tweede partij van Oirschot:

Het beste wat je lokaal kunt doen, is lokaal stemmen. #boycotNOSdebat met landelijke lijsttrekkers, blijf weg van kartelpartijen en kies gewoon lokaal. Zoals in Oirschot, waar De Gewone Maffia Man belooft om de kiezer te beschermen in ruil voor zijn stem. En als je hun video zo ziet, is dat een offer you can't refuse. Hoewel, we moeten streng zijn: campagne voeren in Nederland, hoort in het Nederlands, gasten. Zoals ze ook bij het Türkse CDA in Beesel niet, maar bijvoorbeeld in Opsterland wél goed begrepen hebben. Maar ja, daar krijg je dan weer een kudtfilmpje bij. Lastig, lastig.

Lokaal of Landelijk?

Wat stemde je vorige keer bij GR14, en wat stem je nu bij GR18: Een lokale partij, of een landelijke?


Poll is Verlopen.

Lokaal of Landelijk?

Wat stemde je vorige keer bij GR14, en wat stem je nu bij GR18: Een lokale partij, of een landelijke?

Reaguursels

Inloggen

Het 2 de filmpje is, die van hoe vandaag de dag er aan toegaat. Het 1 ste filmpje is, hoe het zou kunnen gaan lopen. Het ontstaan van de maffia begon onopvallend en stil en onder bijna dezelfde economische omstandigheden van vandaag. Het geld en de macht stroomde 1 kant op, richting de rijken. Daar wilde de maffia ook een graantje van meepakken door al dan niet legaal een 2 de geldstroom te creëren. Een romantische versie van de maffia. De maffia die gratis geld weggeef aan de behoeftige bewoners van de eu euh wijk. Behoeftige bewoners die zelf ook kwaliteiten en vaardigheden hebben in allerlei sectoren waar de maffia gebruik van kan maken. Onopvallend, dus wanneer bankiers, politiek en het internet geen grote rol spelen , mond op mond reclame is dan al voldoende. In de film komt duidelijk de wederdienst voor de maffia naar voren.Wat is er sterker dan een wederdienst , is dat niet de loyaliteit en trouw van de eu euh wijkbewoners aan de maffia ? Hoe groot is de maffia geworden ? Heeft de romantische werkwijze van de maffia nut ? Kan deze werkwijze de neuzen van alle eu euh wijkbewoners 1 kant op laten kijken, zonder dat er afbreuk word gedaan aan patriottisme, veiligheid en vrijheid etc ? Waar participatie een ander context kan krijgen ? Waar gedeelde smart een halve smart is, is er altijd een mogelijkheid tot het realiseren van een doel. Nadat alle ellende de doos van pandora had verlaten kwam er nog een piepklein wondertje uit. HOOP. En hoop doet leven.

overcoat | 28-02-18 | 13:56

Het was niet zozeer het engels dat mij stoorde, maar meer het namaak midden amerikaans accent met een cowboyklankje wat detoneerde. Weinig te maken met New Yorkse Italo-maffia.
Filmpje was daarentegen wel aardig opgenomen. Jammer.

BenPakdee | 27-02-18 | 02:06

Lokaal toch maar VVD, want anti windturbines, pro glasvezelaanleg en pro infrastructuurverbetering (inclusief lobby Rijkswegen). Dat las ik in de andere partijprogramma's niet terug in mijn plaats. Verder is 't allemaal "omzien naar elkaar" "oog voor de zwakkere" "goed cultuurbeleid" en "goed onderwijs". Maar ik irriteer me rot aan de journalist die meteen denkt dat ik dus pro-Rutte, pro-Europa en anti-referenda ben. Volgens 1 van de stemwijzers kwam ik op de lokalio uit, maar die stellingen die daarin stonden roesten me aan m'n reet.

je postbode | 26-02-18 | 20:07 | 4

ik heb bij vvd meestal nare bijsmaak, ze wisselen vaker dan is toegestaan bij voetbal

Ovideenznvrienden | 26-02-18 | 23:06

Zolang het maar niet links is. Moslinks wordt het beging van het einde voor de autochtone Nederlander.

BozePaarseMan | 27-02-18 | 01:59

Oka, alsof de VvD bij jou voor glasvezel gaat zorgen. De overheid heeft al lang lang lang een grote zak geld voor sneller internet in het buiten gebied maar dat gaat er nooit nooit nooit komen (eerder via 4/5G ofzo). Aandeelhouders zijn belangrijker en in nieuwe wijken gaat het makkelijker zodat ze statisch toch voortgang maken.

boerk | 27-02-18 | 10:16
▼ 1 antwoord verborgen

Onze lokale VVD heeft een redelijk programma en fatsoenlijke bestuurders. Ze gaan echter helaas niet mijn stem krijgen, want onderdeel van een ondemocratische en verachtelijke club carrierepolitici. Het worden dus de lokalo’s!

Janneus | 26-02-18 | 19:56

@GS

De keuze in de poll is lastig voor steden die met stadsdeelbesturen werken. Heb nu beide lokaal moeten kiezen maar voor mijn gemeenteraad stem ik FvD, gewoon om Alexander Penthouse en de Jessias te jennen (ja ik heb moverende andere redenen maar die koppen van die gladjanussen aanschouwen wanneer tante Bel in de raad komt lijkt mijn priceless alleen al).

Maar in Amsterdam heb je nog stadsdeel besturen. Geen idee wat ze straks gaan doen (gaan officieel "adviseren" geloof ik, ma.w. een nutteloos orgaan). Daar ga ik lokaal stemmen, als is de kwaliteit in mijn stadsdeel om te huilen m.b.t. lokale partijen. Maar ik ga geen kartel stemmen dat weet ik wel.

Graaf_van_Hogendorp | 26-02-18 | 19:55

Hij is leuk. Had inderdaad wel in het Nederlands gemogen, heeft nu zo'n 'hollyweird' vibe. Alleen de boodschap staat. Niet dat de maffia lieverdjes zijn, toch... Mensen met wat luchtigheid, altijd lachen. Altijd beter dan dat geforceerde muppet gedoe wat ik op deze roze blog voorbij heb zien komen. Tenenkrommend gewoon dat.

Helaas gaat het niet werken. De gevestigde orde komt doodleuk weer aan de macht en gaat net zo lang door totdat een meerderheid hun beleid gaat voelen.

Standvastig | 26-02-18 | 19:45

Vorige keer op mezelf gestemd (lokale partij), nu ga ik op een goede kennis binnen deze partij stemmen. Ik heb momenteel te weinig tijd voor het werk dat je er als raads/ commisielid bij moet doen. Dan vind ik het niet netjes om op mijn kop stemmen proberen te verwerven op mijn kop terwijl ik weet dat ik de mensen die op mij stemden, niet ga bedienen.
Fijn is wel dat in mijn gemeente de drie grootste partijen lokale partijen zijn.
VVD, PvdA, CDA zijn margiaal en D66 doet niet mee.

Andersdenkend | 26-02-18 | 19:32

Ik kan hier allen kiezen voor Landverraders en Linkse Gekkies.
Locale loco's pissen hier ook links van de pot.
Ik ben mijn hele leven wezen stemmen.
maar weet nu niet wat ik moet doen.

NatNiks | 26-02-18 | 19:27 | 2

Verhuizen of op de lijst bij GR 2022.

Andersdenkend | 26-02-18 | 19:32

#metoo

Botte Hork | 26-02-18 | 22:19

Opsterland heeft een gebrek aan Turken, vandaar deze “gevarieerde” kieslijst.

Slootsman | 26-02-18 | 19:24

Volgens de kieswijzer zou ik op de Anti Scooter Partij moeten stemmen. Nooit van gehoord. Maar Scooters moeten in ieder geval van het fietspad worden verbannen, het liefst ook uit de stad, of zelfs uit het land als dat kan,

Osdorpertje | 26-02-18 | 19:13

Blij te zien dat hier in de panelen over het algemeen het belang wordt (h)erkend om te stemmen op lokale partijen.
Het inzicht dat landelijke partijen in de gemeenteraad de agenda van hun broeders in Den Haag zullen bedienen waardoor bij conflicterende belangen (en die komen er steeds meer) de kiezer per definitie aan het kortste eind trekt, zijn beslist nog geen gemeengoed bij Televisiekijkend Nederland.
Bij GR verkiezingen op een landelijke partij stemmen is Den Haag carte blanche gunnen.

jemagookniksmeer | 26-02-18 | 18:59

Ga stemmen. Lees die partijprogramma's en maak een weloverwogen keuze. Juist de lokale partijen hebben oog voor de belangen die spelen in een gemeente en zijn niet gebonden aan landelijke standpunten. Uit ervaring kan ik je verzekeren dat de mensen die zich verkiesbaar hebben gesteld zeker wel gemotiveerd zijn om goed te doen. Een grote opkomt is dan altijd een enorme opsteker (mag dat nog gezegd worden?).

harry19612 | 26-02-18 | 18:59 | 1

Hoewel de VVD-fractie in mijn stad het 't beste doet, hoe kan ik VVD stemmen met Rutte op mijn netvlies? Onmogelijk!

Maris v.d Hof5393 | 26-02-18 | 19:26

Gestempt voor "GR2014 niets, GR2018 lokaal". Gevolgen van besluitvorming op lokaal niveau stelt niet heel veel voor, en ben de landelijke partijen (de gevestigden) sowieso beu, die wil je niet ook nog een keer (teveel) in de raad. Dus in feite stem ik t.b.v. de signaalfunctie. Niet dat wat het uitmaakt, maar toch :3

Geil Kippetje | 26-02-18 | 18:56

Ik had willen stemmen op LeefbaarnecrosisNederland. Rip, ik mis hem.

Botte Hork | 26-02-18 | 18:51 | 7

of bottehond. Ook wel pittig gebekt. Maar ja al jaren gebanned, toch?

Geil Kippetje | 26-02-18 | 18:58

Was het maar leefbaar geweest voor necro...

Petrus Poortwachter | 26-02-18 | 18:59

@kwark001 | 26-02-18 | 18:57
Afgekort was het LnNL

Botte Hork | 26-02-18 | 18:59
▼ 4 antwoorden verborgen

Hier de keus tussen de regeringspartijen of Jezus leeft. Dan ben ik er snel uit. Hoi Jezus...

Bill le Koek | 26-02-18 | 18:49 | 1

Tip! Maak het vakje niet rood, zet een kruis.

kwark001 | 26-02-18 | 18:52

Nooit belangrijk gevonden die gemeenteraadsverkiezingen. Maar dit jaar lokaal Capelle. Omdat ik toch moet stemmen voor het referendum, dat laatste vind ik belangrijker, Al was het alleen maar om Rutte weer voor schut te zetten.

Foolonthehill | 26-02-18 | 18:49

Toffe Blue Oyster Cult toetoet in eerste filmpje.
Wij hebben Hans Smolders... Lokaal it is!

Petrus Poortwachter | 26-02-18 | 18:48 | 1

Hans hangt door de hele stad, met zijn mooie winterjas...

Mark_D_NL | 26-02-18 | 20:16

Dat zooitje uit Opsterland is precies hoe ik Friesland zie en verklaart ook precies waarom New Kidz Nitro mijn lievelingsfilm is.

Rest In Privacy | 26-02-18 | 18:48

Het enige wat belangrijk is: wanneer je niet wil stemmen, stem ongeldig.
Laat wel horen dat je als burger een stem hebt, die door ongeldig te stemmen zegt: niet mijn politiek, vrienden! Doe ik al jaren. Blanco stemmen vertrouw ik niet bij die politiek-gelovige stemmentellers. En niet stemmen is niet betrokken zijn, of ooit zo weggezet kunnen worden.
En iedereen die wel wil stemmen op een persoon van een partij, lokaal of landelijk: succes met erin blijven geloven.

Luivend | 26-02-18 | 18:42 | 7

Berbaar | 26-02-18 | 19:14
Deze tweede reactie is anders een stuk inhoudelijker, netter, respectvoller en zeker minder arrogant dan de eerste. En dat is niet vanwege de hoofdletters en U's, die vind ik ook niet nodig. Maar blijkbaar hebben de "ad-hominems" gewerkt. Zand erover. Ik mis DKS.

Luivend | 26-02-18 | 19:47

Kun je er dan niet beter met je rode potloodje : “oplichters” op schrijven?

Janneus | 26-02-18 | 19:59

Wanneer je niet wil stemmen dan stem je niet.
Als er geen partij is die jou vertegenwoordigt dan heb je geen keuze.

De ongeldige stem ís uitgebracht en telt mee in de opkomstcijfers.
Als uit de opkomstcijfers een "betrokkenheid" van 3% zou blijken dan zou 97% van de stemgerechtigden onschuldig zijn aan het achteraf "legitimeren" van de greep van EU op de staat NL.

Het platgetreden schapenpadje van "Alle niet-stemmers zijn luie flikkers" is een intimidatietechniek van degenen die niets kunnen aanrichten zonder toestemming.

hallevvezool | 27-02-18 | 06:35
▼ 4 antwoorden verborgen

Zijn die mensen in de tweede video geretardeerd?

Botte Hork | 26-02-18 | 18:40 | 1

ja!

Lohengrin | 26-02-18 | 20:18

Wel een pakkend liedje.

echtpaul | 26-02-18 | 18:39

Ik stem al jaren lokaal, eerst op "Lijst P" van de ietwat corpulente J.P. Langen en nu al twee keer op zijn nieuwe partij "Vuk" wat staat voor "Veuroetkiek"...

eerstneukendanpraten | 26-02-18 | 18:37 | 4

Ik kan niet op 'm stemmen want Oldambt.

Mark Verheijen | 26-02-18 | 18:42

@ Mark Verheijen

Maar jullie kunnen nog wel op de laats levende communist stemmen, Engel Modderman.

eerstneukendanpraten | 26-02-18 | 19:01

@eerstneukendanpraten | 26-02-18 | 19:01 |
Dat dan weer wel.

Mark Verheijen | 26-02-18 | 19:49
▼ 1 antwoord verborgen

Met die eerste is niks mis! Ik kan me voorstellen dat het bij veel mensen sympathie opwekt en ook de jeugd meer aanspreekt.

Juriaan Schraamhaar | 26-02-18 | 18:30 | 1

inderdaad. Die eerste keek ik helemaal af, die tweede na 3 sec. weg.

kwark001 | 26-02-18 | 18:35

Die migrantenachtergrondmeneer kan volgens mij heel goed dansen maar is iets teveel ingeburgerd zo te zien.

whitechocolateface | 26-02-18 | 18:28

Vorige keer lokaal maar gezien dat die partij voor betaald parkeren werd en tegen broodnodige wegaanpassingen.

Shoarmamasutra | 26-02-18 | 18:27

Meh, lokaal heeft hier in ons stadje aan zee weinig te bieden dus het wordt weer VVD.

Berbaar | 26-02-18 | 18:24 | 4

Waar woon jij dan kuif?

kwark001 | 26-02-18 | 18:29

@Kuifje-in-Afrika | 26-02-18 | 18:27
Niet meer, ben daar wel geboren.
Saai dorp!

Berbaar | 26-02-18 | 18:45

Kuifje woont overal, maar staat keurig ingeschreven bij een Nederlandse gemeente.

Rest In Privacy | 26-02-18 | 19:20
▼ 1 antwoord verborgen

Goed advies, behalve in Amsterdammistan, omdat Annabel.

boccelullus | 26-02-18 | 18:21

De gewone man?

Filmpje doet meer aan de georganiseerde misdaad denken. In dat geval kun je net zo goed op een landelijke rechtse partij stemmen.

Bakito | 26-02-18 | 18:21 | 1

Ja klopt vvd is dan een goede keuze qua maffioso

bigs | 26-02-18 | 18:32

Ik ga verhuizen om nog op de partij uit het eerste filmpje te kunnen stemmen.

JWZ_JMK | 26-02-18 | 18:17

Lokaal is vaak wel heel amateuristisch.

Rest In Privacy | 26-02-18 | 18:12 | 6

Vergelijk dat eens met hoeveel wethouders er zijn vertrokken. Dat zijn er relatief veel meer.

Rest In Privacy | 26-02-18 | 18:26

Kuifje-in-Afrika
Mee eens. En los daarvan: je kunt veel zeggen over landelijke partijen maar die grijpen nog in als het lokaal fout gaat. Nou, dat gebeurt dus niet bij de lokalo's, want vrank en vrij en aan niemand verantwoording schuldig.
Lokalo's? Neen, mij niet gezien.

Amsterdamsko | 26-02-18 | 18:31

Hier stonden drie of vier raadsleden op de landelijke kieslijsten van vorig jaar. Daar zijn er dus ook een aantal van vertrokken om maar weer eens aan te tonen dat dit soort figuren er vooral zitten om zichzelf in de picture te werken bij de landelijke top van hun partij. De kans dat je bij deze partijen een eerlijke en betrokken politicus vindt is dan ook vrijwel nihil. Hetgeen je prima kunt vinden als het je toch allemaal niks interesseert, maar dan zie ik ook niet echt in waarom je überhaupt zou gaan stemmen.

Pierre Tombal | 26-02-18 | 18:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Eindhoven is lastig. De officiële stemwijzer gaf een tegenovergesteld beeld ten opzichte van de stemwijzer van ED.
Helaas doen de Dieren niet mee.
Alleen Johan Vlemmix en 50+ willen uitbreiding van de Airport.
Ik zweef nog lekker tot de 21ste.

Traag | 26-02-18 | 18:11 | 2

Johan Vlemmix zou nog een reden kunnen zijn om te gaan stemmen wanneer je in Eindhoven woont.

Mark Verheijen | 26-02-18 | 18:19

Nooit begrepen waarom met lokaal op een kartelpartij zou willen stemmen?! Als je van woongenot en effectief parkeerbeleid houdt. Of windmolens haat.

de Voorzittert | 26-02-18 | 18:08 | 3

Politiek is:
Je stem uitbrengen op de partij waarvan je denkt dat die je het minst zal gaan naaien.

Plorkface | 26-02-18 | 18:43

Tja, plork, ik zoek een partij die je niet naait. Tot die tijd pas ik...

Bill le Koek | 26-02-18 | 18:48

Of bijvoorbeeld geen asielzoekerscentrum in je achtertuin wil.
Vraag je voor de grap eens af waarom een gemeenteraad in 's hemelsnaam een asielzoekerscentrum voor 2000 man in een dorpje met 1000 inwoners wil hebben.
Denk dan: "binnenkort weg uit schubbekuttenveen en voor het 10-voudige salaris in een grote stad geparkeerd worden", en je hebt het antwoord.

TheEgg | 27-02-18 | 08:48

Ik heb altijd gestemd maar begin nu te twijfelen of ik daar nog wel zin in heb. In plaats van stemmen neig ik meer naar harde acties sinds de mail van AFVN.

Mark Verheijen | 26-02-18 | 18:05
-weggejorist-
Rest In Privacy | 26-02-18 | 18:04 | 1

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken