Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Reacties op intocht Zwarte Sint in Amsterdam

je ziet dat meisje gewoon denken: what the fuck ese

Zie ginds komt de stoomboot uit Compton weer aan!

Want het is gelukt! De wandelende inclusiviteitsprijs die tienduizend keiharde Brusselse pepernootjes heeft verzameld komt weer aan in Amsterdam. Voor niets komt de zon op, bitches. Naar eigen zeggen doet acteur Patrick Mathurin het natuurlijk omdat kinderen een schurfthekel hebben aan het toneelstukje van die racistische kloot Blanke Klaas en diens knechten... Maar misschien is het ook wel gewoon louter volwassenengedram. Weet je wat, laten we het eens aan tien kinderen vragen.

Jens (4): "Wie is deze dude"

Dirk (3): "Honger"

Emma (1): "Dadadadadada"

Noah (2): "Kado krijg? Kado krijg?"

Achmed (3): "Wollah"

Anne (7): "Mama waarom zijn er geen pieten" *pets*

Mohammed (7): "Dit boek heb ik al"

Francisco (57): "Lieve Zwarte Sint. Wit wasmiddel svp"

Max (6): "Sinterklaas is jarig *giechel* zet m *giechel* op de pot"

Adam (7): "Mag ik snoep"

Conclusie. Nou. Bedankt Zwarte Sint, dat jij je boodschap van liefde, vriendschap en vrede komt overbrengen op onze kindertjes. Het is inderdaad echt keihard nodig.

Reaguursels

Inloggen

En nu met z'n allen dat Kwaku feest eind juli in de Bijlmer verzieken.

henk vintage | 26-11-17 | 16:49

Ze doen maar in Mokum.
Die stad is toch al afgeschreven.

mallekater | 26-11-17 | 07:53

Sjors en Sjimmie, bestaan die nog?

Go_Vegan2.0 | 26-11-17 | 07:27 | 1

Als ik het goed begrijp van wikipedia verscheen het laatste album in 2000, dus nee ze "bestaan" niet meer. Gelukkig maar, anders was er wel weer ophef over.

owikzegmaarwat | 26-11-17 | 12:40

Jammer, heel jammer dat hij niet met stoomboot an al vergaan is.

Ik adviseer hem om deze gein ook eens uit te halen op het platteland, in de Achterhoek, Brabant, Zeeland, Drenthe of nog liever Friesland. En dan hoop ik ook dat er net zoals meestal ook dan geen politie in de buurt is.

Moneytron | 26-11-17 | 03:06

Zwarte Klaas.
Een kruising tussen een Houten Klaas en een Zwarte Piet.

klinkklaar | 26-11-17 | 01:11

Zwarte Sint doet me denken aan de pornoversies van Kuifje en Suske en Wiske. Goh, wat leuk, wat origineel en wat ondeugend. Het was een handige manier voor volwassenen om geslachtsdelen te kunnen tekenen zonder voor infantiel door te gaan.
Zo is de Zwarte Sint infantiel terwijl hij zich achter zogenaamd nobele drijfveren verschuilt.

JvanDeventer | 26-11-17 | 00:33

Kick Out Zwarte Sinterklaas

Ries13 | 25-11-17 | 23:41

Mag ik dit ook wél leuk vinden of...?

Sandronique | 25-11-17 | 22:51

Sinterpiet! Twee voor de prijs van één.

BozePaarseMan | 25-11-17 | 20:56

wie jarig is krijgt cadeautjes denkt deze sint

zeiksmurf | 25-11-17 | 20:30

Sinterklaas is wit, is dit dan geen white shaming.

BigShow | 25-11-17 | 20:08

Niet verzonnen: mijn dochterje van 10 die gelukkig niet meer in Sinterklaas gelooft:" Als zwarte Pieten niet mogen, waarom mogen bruinen mensen dan wel?"

Jilphano | 25-11-17 | 20:00 | 4

Institioneel racisme een kind van 10 aanpraten. Is dat geen vorm van kindermishandeling? Jij kon waarschijnlijk geen normaal antwoord met enige nuance geven.

Kaan78 | 25-11-17 | 21:17

@ kaan-78: dat noemen we gezond verstand.

WayneGretzky*99* | 26-11-17 | 02:52

Uw kind van 10 jaar blijkt dus nu al meer verstand te hebben ,dan al die anti zwarte piet figuren met hun aangeleerde minderwaardigheidscomplex.Uw kind ziet namelijk wel dat zwarte piet zwart is ,en diegenen die er een probleem mee hebben BRUIN.

p17266141 | 26-11-17 | 10:01
▼ 1 antwoord verborgen

Stel we hebben een kindermisbruik, alcoholprobleem drugs of gokprobleem. Moet dan het probleem geleidelijk worden opgelost? Zo van jouw papa heeft al 5 jaar vergrepen op jou. Laten we langzaam afbouwen? Zwarte Piet is zwarte verdriet. Wordt geen klootzak. Hou van mensen en doe niet mee met dit soort onzin.

Kaan78 | 25-11-17 | 19:40 | 12

Kaan78 heeft in zoverre gelijk dat er in het buitenland weinig tot geen begrip voor ZP is. Wellicht geven mensen naar mij toe eerder sociaal wenselijke antwoorden dan normaal, maar het is mijn ervaring dat mede-Europeanen bijna allemaal lijken te vinden dat het onbegrijpelijk is dat ZP anno 2017 nog kan. En voor Gretzky weer los gaat, ik heb geen problemen met ZP maar presenteer eenvoudigweg de feiten.

Bigi Bana Boy | 26-11-17 | 12:46

Je ziet hoe onverlaten niet eens een discussie kunnen voeren en mensen met een afwijkende mening betaald willen zetten. Dan ga je als neger natuurlijk zeggen dat je ZP helemaal geweldig vindt. En daarna verbeten in jezelf de frustratie opknopen. Beter dat ze de discussie doorschuiven naar de volgende generatie dan dat ze zelf de prijs betalen voor het rechtzetten van onrecht. Dat is "sociaal wenselijk" handelen.

Kaan78 | 26-11-17 | 12:59

Ik moet ook altijd huilen als ik een mime-speler of Pierrot zie, of een cabaretier grapjes hoor maken over gierige Nederlanders, FvD-stemmers, blanke mannen of homo's.

Dan kan ik ook slechts grijpen naar een oproep tot verbod, in al mijn verdriet en gekwetstheid. Want gekwetst worden is een misdaad in een vrij land. Echt niet een totaal subjectief gegeven waardoor je in feite iedereen willekeurig kunt dicteren door maar te gaan janken... ZP is niet bedoeld om mensen te kwetsen, en daarmee is het dus al geen belediging. Anders is zelfs iedere niet kwetsend bedoelde handeling een reden voor een verbod, en kunnen straks vrouwen ook niet meer met hoofddoek over straat omdat niet moslims dat kwetsend vinden, terwijl ze ook weer niet in een kort rokje of met make-up mogen rondlopen, want dat vinden de moslims weer kwetsend. Lekkere maatschappij krijg je dan...

De personen "van kleur" die ik ken vinden die hele ZP-discussie totaal onzinnig. Die maakten zich meer druk over echt racisme of discriminatie waar ze soms mee te maken kregen. Zoals mooie blonde meisjes die anders werden bejegend dan zij, of winkelpersoneel dat insinueert dat ze wellicht iets komen stelen of niet kunnen betalen. En dat soort gedrag bestaat ook in landen zonder ZP en ook onder mensen met een kleurtje. Met het verbieden van ZP bereik je maar één ding: een precedent scheppen voor een stortvloed aan dramzwammers die ook hun favoriete gebod of verbod willen doordrukken met een beroep op "gekwetstheid".

Wol | 26-11-17 | 17:28
▼ 9 antwoorden verborgen

Als de media er niet iedere keer hijgend achter dit soort figuren zouden aan lopen, zou er geen probleem zijn geweest

Abu Bachouca | 25-11-17 | 19:26
-weggejorist-
Roze_bril_drager | 25-11-17 | 19:14 | 2

Zoals het een goed goedheiligman betaamt, heeft hij gelukkig wel een Christelijk kruis op zijn mijter.

FCDenBosch | 25-11-17 | 19:05 | 1

De islamofoob.

stitplaats | 25-11-17 | 20:07

Kunnen we rond de randstad geen grote muur bouwen met alleen een uit/ingang aan de zeezijde, lekker laten vollopen en Nederland weer nederland laten zijn.
De echte amsterdammer (als die nog bestaat) moet zich schamen, ram dat ****importvolk toch terug de zee in. Amsterdam was ooit een mooie gezellige stad, maar mij zie je daar niet meer, wat een armoei

Voasje64 | 25-11-17 | 18:50

Niet bijten in de hand die je voedt! Je mag je hand ophouden en profiteren! Onze cultuur en tradities wel respecteren, of oprotten naar dat geweldige land waar je vandaan komt, lul!

Lexus01 | 25-11-17 | 18:34 | 1

Ik wil een regering die opkomt voor ons! En geen bedrieger, geen charlatan, een bedrieger als een Rutte! Dat lachebekje kent alleen eigen belang!

Lexus01 | 25-11-17 | 18:36
-weggejorist-
Lexus01 | 25-11-17 | 18:34

Niet zeiken, zwarte sint kan best. Staat hem ook best goed

Bubba | 25-11-17 | 18:26 | 1

Nee nee, Zwarte Sint kan niet. Althans 't wordt niets met leidinggeven aan zijn pieten

Ron van Zon3948 | 25-11-17 | 18:29
-weggejorist-
Rico28 | 25-11-17 | 18:15 | 1

Traditie, identiteit, nationalistisch allemaal negatief, racisme,discriminatoir, xenofoob allemaal betrekking op de witte man, vrouw, gender-neutraal. Alleen als het een andere cultuur betreft dan is dit alles geweldig en omarmen we.

Hoe ver zijn we gezonken. Heel ver dus. Tijd voor een nieuwe generatie.die met brainwash van "weg met ons" afrekent.

Village

De Evangelist | 25-11-17 | 18:14

Das die moslim terrorist die gezocht word door de aivd.
Die durft.

komtdatschot | 25-11-17 | 17:59

Cultural appropriation: Schandpaal als blanken het doen. Subsidie als zwarten het doen. Bijzondere wereld, die van de selectieve gelijkheid.

Zeddegeizot | 25-11-17 | 17:49

En waarom ook niet. Hans van Baalen die het toegestroomde publiek toespreekt met "I have a dream", de politieke loopbaanverfilming van Clinton, vertolkt door Forest Whitaker: "I did not have sexual relations with that woman", Imca Marina die het dak van de zaal sloopt met "I feel Love" en "Hot stuff" als toegift.
Het kán.

Rest In Privacy | 25-11-17 | 17:43

Is dit dan zo’n Apotheker uit Aleppo? Nee he? God, waar zitten die toch?

Dagdief | 25-11-17 | 17:33 | 1

In Aleppo, het land weer aan het opbouwen.

peterdh | 25-11-17 | 19:18

Lieve kinderen, Sinterklaas maakt ook soms grapjes. Hij heeft zich eventjes zwart geschminkt. Leuk hè? Maar niet gaan (uit-) lachen hoor! Dat ligt erg gevoelig bij de grote mensen.

Wat een triest figuur is deze Sint. Beetje aandacht vragen met je natuurlijke huidskleur voor je eigen 'Moment of fame'. Idioot.

Joris-nummer-zeven | 25-11-17 | 17:16

Een rastaklaas. Wat is hier nu weer het nut van.

jezusisonzin | 25-11-17 | 17:11
-weggejorist-
Creaguurder | 25-11-17 | 17:00

Mag Nederland zich afscheiden van dat stink amsterdam.

zwaanshals | 25-11-17 | 16:57

Vanmiddag liep ik door de Spuistraat in de hoofdstad en kijk wie daar uit een pand kwamen wandelen: een top-Snieklaas en drie zwarte pieten. Kinderen zwaaien, mensen lachen, jongelui willen met het viertal op de foto. Mooi, Mokum is nog niet verloren.

De Vrijlansier | 25-11-17 | 16:53

Off topic, er liggen 6 pakken onbezorgde natgeregende bundels NRCs op de Weteringsschans. Iets met natte kranten!

Einde van de Domheid | 25-11-17 | 16:52 | 1

Dat zijn overgebleven kranten die bij winkelcentra,s gratis worden aangeboden ,maar bijna geen hond wil er eentje aanpakken, ook hier in Hoorn.

blauwe zander | 25-11-17 | 17:56

Het is gewoon een hulp Sinterklaas, een hulpje of knechtje van de echte Sint. Ik zou ook nog slaafje kunnen zeggen, maar dat is politiek wel heel incorrect, dus dat doe ik dan maar niet, slaafje zeggen.

art_is_a_bitch | 25-11-17 | 16:50

Ik vond het zonder Surinaamse inbreng leuker.
Misschien heeft Jan Schenkman inderdaad een fout gemaakt door een trotse Moor te introduceren als hulp van Sinterklaas.
Als hij had geweten dat Afrikaanse afstammelingen, met een minderwaardigheidscomplex, hier aanstoot aan zouden gaan nemen, dan had hij dit ook zeker niet gedaan. Jan was een goeie kerel!

Laten we Zwarte Piet terugbrengen naar zijn roots.
Als helper van Wodan (de echte sinterklaas). Zie "Wilde Jacht".
Zoals we hier, in deze streken, deden, voordat het katholicisme dit feestje wilde overnemen. En nu willen deugmensen er een clown van maken.

Wodan is wit. Zwarte Piet is zwart geschminkt (ter camouflage en afschrikking)!

Arausio | 25-11-17 | 16:46 | 2

Laten we dat niet doen, en het gewoon zo laten zoals het is. Dat constante gedram om verplichte verandering begint me de keel uit te hangen. Als het veranderd, dan veranderd het. Maar aangezien het in de overige 98% van Nederland gewoon nog gebleven is zoals het was, ga het dan niet zitten opdringen.

peterdh | 25-11-17 | 19:22

Patrick heeft Haïtiaanse roots.

Bigi Bana Boy | 26-11-17 | 12:41

Dit land is stapelgek geworden. Niks tegen zwartjoekels, maar dit gaat helemaal nergens meer over. Zijn gewoon verraders. Kleine kids geloofden nog volop in de echte Sinterklaas, tot ze deze nepper zagen...

Jan Gordelroos | 25-11-17 | 16:41

Als we nu als blanken een minderwaardigheidscomplex zouden hebben gehad ,zouden we nu allemaal gaan roepen dat een bruine sint racistisch is en zouden we gaan demonsteren...Maar zo zijn wij niet he...

p17266141 | 25-11-17 | 16:29

Wat een gasten...

apek00l | 25-11-17 | 16:20

Misschien moeten we maar bidden dat de dijken bezwijken en de zee Amsterdam weer tot haar neemt. Tegen deze bijbelse plaag van naiviteit, zelfhaat en verraad is geen onkruid gewassen.

ad melkert | 25-11-17 | 16:12 | 1

Hear, hear; een buitengewoon sneue stad

Rest In Privacy | 25-11-17 | 16:24

Black washing!!
Over een paar weken een rappende zwarte kerstman, HO HO HO krijgt dan een hele andere betekenis.

Rest In Privacy | 25-11-17 | 15:59 | 2

Ik blijf het zeggen: een traditie is een traditie en hoeft niet veranderd te worden. Er zit een steekje los bij deze mensen die ten koste van alles een traditie willen veranderen.

onnosel | 25-11-17 | 15:59

Ik voel me ontzettend gekwetst door deze schaamteloze cultural appropriation. *huilt*

GormSuil | 25-11-17 | 15:48

Dit is een nep Sint, bij een nep intocht die nep cadeau's uitdeelt en nep nieuws voorleest uit het het dikke nep boek van Sinterklaas. ik vermoed dat hij uit Rusland komt :-)

LordLucky | 25-11-17 | 15:47

Vroegah vonden we dat mensen met een minderwaardigheidscomplex de eigen verantwoordelijkheid er iets aan te doen of hun bek te houden en zich te schikken in hun zelfbeeld. Life with it ! o.i.d. In plaats van zelf iets op te bouwen zijn er zo langzamerhand tientallen groepen zielige minderheden die niets beters kunnen bedenken dan iets van de blanke hard werkende meerderheid af te pakken. Schijnbaar voelt dat goed. Ik snap het niet dat ze zich niet richten op het maken van iets moois, waar iedereen wat aan heeft.

Graaier | 25-11-17 | 15:45

Helaas maar mijn tolerantie is nu echt op, nou ja zeg maar gerust gestolen !
Door racistische criminele deugkneuzen...

iew | 25-11-17 | 15:44

Dan ben ik nu zichtbaar beloond voor alle trouw ingeleverde schoolmelk dopjes in de jaren vijftig ten behoeve de hongerige Afrikaantjes, een echte zwarte Sint ,geweldig wie had dat gedacht.

blauwe zander | 25-11-17 | 15:43

Er staat een fout in, moet zijn:

Mohammed (7): "Die boek heb ik al"

Wekkertje | 25-11-17 | 15:41

De Nieuwe Sint, wegblokkades, Silvana die thuis bedreigd wordt door Zwarte Pieten, een man die voor de rechter moet komen voor groepsbelediging, de jonge generatie kinderen heeft het erg zwaar in deze tijd.

Mannes | 25-11-17 | 15:37 | 3

Welke bedreiging? Er was geen bedreiging. Vuile leugenachtige leugenaar.

Lewis Lewinsky | 25-11-17 | 15:41

Mannes leest veel werk van Alma. Dat zijn andere demensies, heel moeilijk uit te leggen. Zijn hart bonst in zijn keel bij het lezen van jouw reaktie Lewis L!

drs. P | 25-11-17 | 15:56

Lewis Lewinsky | 25-11-17 | 15:41
Mannes heeft het nieuwste artikel op de trololo bode gelezen.
Zelf ook net gedaan.....; pfff, als dit gehonoreerd wordt, rennen we rechtstreeks naar het stalinisme!

toetssteen | 25-11-17 | 16:43

Bij ons was Sinterklaas altijd blauw na een halve fles jenever. Dat waren andere tijden.

Jimmy200 | 25-11-17 | 15:34

Als je niet tevreden bent met je eigen culturele achtergrond, dan eigen je je gewoon een andere culturele achtergrond toe en zet deze naar je hand, in casu het Sinterklaas feest.
Hoezo moet een zwarte Sint kunnen!? De rollen zijn al sinds mensenheugenis ingedeeld, te weten de blanke Sint en de zwarte Pietermannen, soit.
Als je je daar niet senang mee voelt, dan gewoon overslaan dat hele feest, zo makkelijk is het.
Zwarten moeten ophouden met dat kleurendenken en zich focussen op zaken die er echt toe doen!

BadLieutenant | 25-11-17 | 15:28 | 1

Ik voel me meestal pisang dan senang maar soit...

Acar_ketimun | 25-11-17 | 16:10

En al deze onzin over Zwarte Piet, Doornroosje, witte privilege, patriarchaat en genderfluïditeit leidt behoorlijk af van de sinistere agenda die ledepop Rutte gaat uitvoeren. Wij slaan elkaar de hersens in tot het EU leger ingrijpt en de staat van beleg afkondigt.

DearMud | 25-11-17 | 15:24

Ik woon in Laren NH. Waar vandaag Sinterklaas gewoon Sinterklaas was met zwarte pieten en veel pepernoten. Hele dorp was aanwezig. En ook de niet witte mede mens vond het een prachtig middag weer. Het kan gewoon!

MeneerGuggenheimer | 25-11-17 | 15:23

Lieve kindertjes van Amsterdam. Dit is een Hulpsinterklaas. De echte Sinterklaas kwam al aan in Dokkum. Groetjes, Graaisnaaiert.

Graaisnaaiert | 25-11-17 | 15:23 | 1

Doelpunt!

drs. P | 25-11-17 | 15:44

Ok, geven we de zeurpieten gewoon Sint Giliano met zijn knechten de Stanley's. Stanleys delen rottie uit. Wie stoer is krijgt een pipa en bitches de roe. Zo, opgelost en klaar. Mogen we dan nu buiten de randstad ongestoord sinterklaas vieren?

Chatslet | 25-11-17 | 15:18 | 1

Toch wel fijn dat hij ondanks zijn kleur en exotische naam een baan heeft kunnen vinden.

DearMud | 25-11-17 | 15:25

Bij van Jolo hebben ze het nog steeds over het tot stilstand brengen van die protest/verpestbussen. In alle toonaarden met dito gewenste reacties behalve het verhaal van de andere kant voor een genuanceerdere mening. Een keer gewoon 'Nee' gaat er echt niet in. Mensen met een andere visie of mening ook niet.

Mark van Leeuwen | 25-11-17 | 15:17 | 1

Mark van Leeuwen | 25-11-17 | 15:17
Ik krijg op het trololo blog vaak de idee dat een paar redactieleden onder diverse aliassen (schrijfstijl) reaguren. Hun reacties komen ook altijd door, terwijl de spaarzame reaguurder met een prima verhaal het grootste deel van zijn/haar comments in het eeuwige ziet verdwijnen.

toetssteen | 25-11-17 | 16:46

Dankzij dit ziekelijk quasi moralistische gedram krijg ik ongewild toch racistische neigingen en dat wil ik helemaal niet maar het kruipt onder mijn nagels!.

swebe | 25-11-17 | 15:16

Hier ophef om maken is kansloos, na black friday is black Klaas een goede opvolging van Amerikaanse tradities, aan die kant van de plas is de kerstman er al jaren in alle kleuren, net als zijn elfen en volgens mij met NUL ophef. Dus laat die kinderen hun feestje. Ondertussen is de propiet net zo'n clubje zielige mensen als de kick out

jack and friends | 25-11-17 | 15:16 | 3

Typisch relativistisch geleuter.
Appels en peren en iedere vorm van gejank van een marginale groep dienen we te respecteren.
Door mensen zoals u zitten we al even op een hellend vlak.

Desmoulins | 25-11-17 | 15:20

Gaat erom dat het niet geloofwaardig is dat Sinterklaas jaarlijks wisselt van huidskleur, dat kan niemand ( behalve Michael Jackson ), dat is totaal ongeloofwaardig. Sint is een persoon, een blank persoon met een staf in de hand , gehuld in een tabbert en een mijter op zijn hoofd. Kinderen zijn niet gek, Zwarte Piet heeft geen identitiet, daar boeit het an sich minder wat er onder die schmink zit maar dit is belachelijk.

Graaisnaaiert | 25-11-17 | 15:25

@desmoulins, mensen als ik? Hihi mijn denkbeelden stammen nog uit de steentijd, inclusief niet janken om kleurtjes. En dit is gewoon janken om kleurtjes, nix relativistisch geleuter, het is een kinderfeest, kinderen zien geen kleuren, ze zien een man die geschenken komt brengen omdat hij jarig is. Voor mij is Sint wit, de paashaas bruin en piet zwart, maar de hooivorken uit het vet halen voor een Surinamer met een tabbert en staf gaat mij gewoon te ver.

jack and friends | 25-11-17 | 15:46
-weggejorist-
enSimon | 25-11-17 | 15:15

Er zit wel een kruis op z'n mijter. Kudo's.

Rest In Privacy | 25-11-17 | 15:13

Tjeezus lieve Sint, hoe lang woont u nou al in Spanje? Insmeren met tenminste factor 30 en dan nog niet te lang in de volle zon! Laat staan onder de zonnebank. Daar bent u toch echt te oud voor. En had uw knechten deze reis een Michael Jacksontje laten doen: dat is dan weer wel zo consequent. Zo jammer dit.

Hetkanverkeren | 25-11-17 | 15:12

Hmm, is dit geen cultural appropriation?
*linksch modus uitzetten doet*

je suis bier | 25-11-17 | 15:12 | 1

Ik wilde het echt nèt vragen...

liggend_streepje | 25-11-17 | 15:12

Nou, hier schieten we natuurlijk heel erg mee op. Sinterklaas op een kameel met Marokkaanse trommelaars, een donker exemplaar in een ander stadsdeel, een straks nog eentje van Aziatische komaf in de Binnenbantammerstraat die een draak bij zich heeft. Heet dat allemaal integratie? Of heeft het dan toch weer met inclusiviteit te maken? Samenleven, wat was dat ook alweer?

Poesmobiel | 25-11-17 | 15:10 | 3

Nou dat dus, een feestje voor iedereen. Zolang er geen volwassenen omheen staan te huilen allemaal leuk!

jack and friends | 25-11-17 | 15:18

Bedoel je dat iedereen ervan mag maken waar hij/zij zin in heeft? Kan. Kan. Maar ondertussen mogen kinderen zich niet meer verkleden als cowboy of Indiaan, omdat dat dan weer 'cultural appropriation' is. Ik vind het zo opvallend dat zoiets weer alleen maar één kant op werkt.

Poesmobiel | 25-11-17 | 15:23

Aziaten zeuren niet, behalve die uit het Nabije Oosten.

Reaganmania | 25-11-17 | 16:16

Moeten ze lekker zelf weten in een vrij(achtig) land. Beter dan een kinderfeest komen verstoren bij de "officiële" aankomst.

Sowieso is het geen taak van een onafhankelijke overheid of staatsomroep om de Sinterklaastraditie of welke dan ook in stand te houden, of daar discussies over te voeren. Dat kunnen vrijwilligers ook doen, net als bij Oranje-verenigingen of de plaatselijk buurtvereniging. Wat echt leeft blijft, de rest verdwijnt. Dan zullen 90% van de Nederlanders en de meeste allochtonen die het überhaupt vieren gewoon gaan voor de traditionele blanke Sint met witte baard en een zwarte Zwarte Piet. We verzinnen bij vragen van verwarde koters wel een excuus dat Sint magische krachten heeft en zichzelf soms van kleur kan laten verschieten, Pieten als hulpsinterklazen inzet of te lang heeft zitten zonnen op een Spaans naaktstrand. Ze geloven het vast, kunnen ze alvast oefenen voor de bullshit die ze later door Zwampieten, elitaire typjes, de Staat en haar media-trawanten door de strot geduwd krijgen.

En mag het drammend geraas nu eens afgelopen zijn? Dat hele feest interesseert me eerlijk gezegd weinig an sich, behalve uit jeugdsentiment. Het gaat me er vooral om dat je niet een piepkleine minderheid van immigranten moet toestaan om hun wil op te leggen aan de autochtone meerderheid. Het zijn geen kolonisten, mag je hopen... Ik wil gewoon in een vrij land leven waar "beledigd" of "gekwetst" zijn geen basis is voor wetgeving of een rechtszaak, ongeacht de kleur van dader en slachtoffer, punt.

In dit land wordt niet geïntegreerd, laat staan geassimileerd. Hier wordt verwacht dat gasten en nieuwkomers de gastheer in zijn gezicht of het aangeboden bord eten spugen, hem uitmaken voor racist, schadevergoeding eisen voor iets wat hij niet gedaan heeft en wat hen nooit is aangedaan en in het voorbijgaan nog even zijn vrouw en dochter voor hoer uitmaken omdat ze zich niet kleedt zoals hun vrouwen. Maar daar mogen die Nederlandse witte inboorlingen niets van vinden of zeggen hoor, laat staan boos worden. Dat zou racistisch wezen en je hebt als blanke maar gewoon te doen wat je door je zwarte meester of diens geloof gezegd wordt.

Racisme kent geen kleur en intolerantie discrimineert niet. Iedere groep mensen is ermee behept. Maar oh wat moeten wij ons als blanken exclusief schuldig voelen terwijl een piepklein clubje van grotendeels opvallend bleek uitziende mensen "van kleur" hun racisme op ons botvieren en het witte spook van racisme zien waar ze ook kijken, zelfs waar het niet is, behalve in de spiegel.

Wol | 25-11-17 | 15:08

In deze jarenlange treurige nondiscussie vindt ik Zwarte Sint een van de weinige dingen die me niet irriteert. Ziet er leuk uit, ludiek, geen enkel probleem mee.

Binnenbaan | 25-11-17 | 15:07

Er wonen ongeveer een kleine miljoen mensen in Amsterdam. De rest in Nederland woont daarbuiten in een andere werkelijkheid. Laat die Amsterdammers maar. We krijgen er genoeg van mee in de media.

lingo star | 25-11-17 | 15:04

Degene die het ogenschijnlijk slaafs karakter van de zwarte piet wil verwijderen uit de sinterklaastraditie, loopt gevaar uiteindelijk te kiezen voor het ontkennen van de feiten rondom slavernij. Slavernij is voor iedere slaaf -zwart, geel of wit- een zeer vervelende en ontmenselijkende omstandigheid en ik vermoed dat ieder weldenkend mens er bij nadere beschouwing op tegen is. Toch zou ik een ieder adviseren eens goed na te denken over zijn/haar eigen positie in de wereld. Wie wel eens bij een discounter als Action koopt kan redelijkerwijs weten dat de daar aangeboden spullen onder relatief erbarmelijke omstandigheden geproduceerd zijn. De term slavernij wordt in dit opzicht niet gebezigd, echter een dergelijk extreme ongelijkheid in arbeidsverhoudingen doet deze kwalificatie wel degelijk recht. En zo is het nog wel met meer producten en diensten waarvan ú en ongetwijfeld ook Sylvana S. met volle teugen geniet.
De slaaf lééft en zit bij u in huis, op de bank, op de plee, aan tafel, op de weg en slaapt 's nachts zelfs samen met u in bed. Door de etnografische welvaartsordening zijn deze slaven echter nog steeds gebonden aan de topografische regio's met de minste voorspoed. Daardoor zien we ze niet, maar Oh Mirakel!, de schepen met goedkope spulletjes blijven wel trouw naar de Sylvana S.-en van deze wereld stomen. De slaven blijven dus nog wel een tijdje een (licht)getinte huidskleur hebben. Het is nu echter aan de Sylvana S.-en om dit ook een keer te erkennen en je voorts eens wat minder zorgen te maken om een kinderfeestje.

Billy Ocean | 25-11-17 | 15:04 | 3

Goed gezegd. Al moeten we ook uitkijken niet de weg naar de Hel te plaveien met goede bedoelingen. Kunstmatig de lonen of arbeidsomstandigheden in de Derde Wereld verhogen kan ook een averechts effect hebben als daardoor mensen hun baan kwijtraken of hun producten te duur voor de meeste Eerste Wereldbewoners om te kopen. Kinderarbeid botweg verbieden met als gevolg dat het kind of diens familie verhongerd of het nog slechter krijgt is niet de bedoeling bijvoorbeeld. Een goed sociaal vangnet organiseren daar lokaal, zodat men niet verplicht is zomaar elke mensonterende baan, krankzinnige werktijden of omstandigheid aan te nemen zou een beter begin zijn, denk ik.

Wol | 25-11-17 | 15:13

Daarom is het in eerste instantie dan ook beter om ontwikkelingssamenwerking te betrekken bij economische ontwikkelingen. Zo snijdt het mes aan beide kanten. Tegelijk zul je lagere inkomens van een welvaartstaat (zoals NL) tegemoet moeten komen in huisvestingskosten, ziektekosten en belastingdruk. Tegelijk zullen economische restricties op moeten worden gelegd aan extreme discounters (zoals Action en de tal van DiscountBazaars). Dat laatste is vanuit milieuoogpunt ook méér dan gewenst gezien de grote bulk aan dieselolie die met het transport gemoeid is. Op deze wijze kom je tegemoet aan de strikt soeverein-Nederlandse wens om de strijd aan te binden met slavernij in z'n algemeen.
Pas als je dat hebt gedaan, is het zinvol om ook het slaafse karakter van Zwarte P. aan te pakken. Anders is het maar hypocriet geleuter.

Billy Ocean | 25-11-17 | 15:22

Billy Ocean | 25-11-17 | 15:22
Wat betreft diesel of fossiele brandstof, zo je CO2-uitstoot als een netto groot probleem ziet, heb ik liever dat de belastingen verlegd worden van arbeid, vermogen en BTW naar CO2-inhoud van fossiele brandstof, met teruggave voor het uit de lucht halen ervan, ongeacht hoe. Wat meer macro- dan microregeltjes. En ik zie ook niet waarom we goedkope winkels die goede producten voor weinig aanbieden en daarmee juist ook de armere Nederlander ter wille zijn moeten aanpakken. Als iemand binnen je eigen land te weinig geld heeft om van te leven, geef hem\haar dan geld, of dat nu via een laag basisinkomen of goede verzekering is. Geen reden om een heel oerwoud aan subsidies en verboden en verplichtingen te laten voortwoekeren.

Wol | 25-11-17 | 21:28

Mensen die van hun huidskleur hun beroep maken altijd min heel veel.

Graaisnaaiert | 25-11-17 | 15:01

Inmiddels bekennen vooral de NOS en AD heel duidelijk kleur, negatieve berichten over pro-ZP worden benadrukt en bij anti-ZP protesten wordt het geweldloze en vermeende steun in de samenleving vooral benadrukt.

KeesRoeiboot | 25-11-17 | 15:01

Ik ben zo onwíjs blij dat ik met zoonlief in een klein rotdorpje woon waar we ons eigen Sintcomité hebben. Àlle Pieten zijn hier gewoon ZWART. Niet 1 uitzondering en iedereen is blij. Hier geen beroepsgekwetsten, joepie!

Robin Hood | 25-11-17 | 15:00

Op zich heb ik niets tegen een donker iemand die eens Sint Nicholaas speelt, in bv. Ethiopische kunst heeft ook iedereen wat meer pigment.
Wel heb ik problemen met de brutaliteit dat eerst een stel verongelijkte Witte Wijven (v/m/x] en hun haathuisnegers een kinderfeest naar de klote helpen met hun stemmingmakeriij en bedreigingen, en dan hypocriet gaan doen dat zij opeens voor liefde etc. staan.
Maar goed bij Keti Koki/Kwaku miet kennelijk ook maar meteen de Barbarijse Slavernij herdacht worden, inclusief de nu bestaande. Zo niet is het een racistische haatmanifestatie, of zoiets.

Knoeperd | 25-11-17 | 14:59

Stop de Terreur der gekwetsten: www.rtlz.nl/node/2615411

Als we alles weghalen waar iemand zich aan zou kwetsen blijven we met een leeg vacuüm over. We stikken aan een gebrek aan zuurstof, terwijl ons bloed kookt zonder dat daarvoor een opmerking nodig was.

Binnen een dictatuur weet je tenminste nog waar je naar moet luisteren. Wij zitten gevangen in een zoektocht naar een utopische samenleving.

Feynman | 25-11-17 | 14:57

Er was eens een Nederland voor Joop den Uyll, waar de vrouwen moeder en huisvrouw waren en de mannen voor de tering en nering zorgden.
Dat Nederland was heel tolerant en liet Jan en Alleman oh wacht Mo, Ali en iedereen inclusief de familie in ons land wonen en "werken".
Ze kregen zelfs een Nederlands paspoort, joepie de poepie wat was het leuk met die Nieuwe Nederlanders, vooral daar ze echt Nederlanders wilden worden en ook keihard gingen studeren/werken en hun bijdrage aan het geheel deden.
Shit wat is het een bende geworden in ons Nederland.

Theo-Pim-Riv | 25-11-17 | 14:55 | 1

Best knap dat 1 iemand dat in zo'n korte tijd heeft kunnen veroorzaken. En best wel beroerd dat alle regeringen na 1977 er niets aan hebben kunnen doen. Of zou er heel misschien iets niet kloppen aan jouw analyse?

Het zijn altijd rechtse politici geweest die de grenzen wagenwijd openzetten, want lekker veel goedkope werknemers aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Het was juist de regering den Uyl die de werving van gastarbeiders stopte.

vrijstijler | 25-11-17 | 15:09

Achter deze geveinsde goedlachse act gaat een naar narcistisch wezen schuil. Ik zou maar eens goed gaan spitten in zijn verleden, je gaat me niet vertellen dat hij niks op zijn kerfstok heeft.

Panos88 | 25-11-17 | 14:55 | 3

Wie niet ?
Brood en spelen, kijkt u of heeft u dit(mede) bedacht ?
Oh wacht...
Zoiets als roomser dan de paus ?
En nog 1, wat dacht u van fake nieuws ?
Pas in 2017 bedacht ?
Dacht t toch ni..
Dus als u bewijzen heeft..., Neee... deze stories zijn al eeuwen oud, geen digitale snelweg, en van mond op mond.... nou ? I'm waiting...
Zolang de mens bestaat, slaan ze elkaar al met alles wat god verboden heeft om de oren..., na duizenden jaren nog geen zak geleerd, en dan lopen zeiken om een kinder feest?
En kinderen nog meer indoctrineren ?
Weet u wat voor gevolgen dit voor een opvoeding heeft ?
En wat heeft mama altijd gezegd ?
Geen ruzie maken in het bijzijn van kinderen!!!
Want daar is Nederland toch wel een topper in, toch ?

Trek123 | 25-11-17 | 15:19

@ Trek123 | 25-11-17 | 15:19
Ik ben nog zoekende naar het rijmschema... of is dit ernst?

Panos88 | 25-11-17 | 15:23

tuurlijk ni..

Trek123 | 25-11-17 | 15:27

Lache! Volgend jaar een vrouwelijke Sint of eentje in een rolstoel? Of is dat gendertechnisch niet meer haalbaar?

drs. P | 25-11-17 | 14:55 | 1

Ik kies voor Patricia Paay , dan kan ze mooi de anti zwarte pietclub onder zeiken

jack_gouda | 25-11-17 | 18:30

Lol, de rest van het jaar heeft Patrick geen werk en hangt ie aan de subsidiekraan. Goed verzonnen Bussinessmodel. Aan het eind van het jaar geld genereren als zwarte sint.
Wantvergis u niet, protesteren en lid van de kozp groep betekent geld, doekoe. Van u en van mij.

ristretto | 25-11-17 | 14:53

wat een afgang die hele intocht...... mooie verziekt weer in dat ktuamsterdamned

arunt_da_beftekkol | 25-11-17 | 14:53

Hier kwam Sinterklaas vanmorgen aan in de wijk. Compleet met Zwarte Pieten. En dan niet dat koffiebruin, of wat ze er bij de NPO ook van gemaakt hebben, maar echt git- en gitzwart. Zoals u en ik eruit zouden zien als we een uur hadden liggen rollebollen in een grote berg steenkool. Ook geen rare Surinaamse accenten of kroeshaar. Gewoon grote krullen en volgens de Brabantse manier van Sinterklaas vieren. Overal op het pleintje ouderwetse kinderactiviteiten, een springkussen en overal waar de Pieten kwamen lichtten die gezichtjes op. Zowel van blanke én zwarte kindjes. Heerlijk!

Sjefke7807 | 25-11-17 | 14:52 | 2

Hier in Rotterdam gelukkig ook. Volgens mij waren er zelfs meer zwarte kindjes dan blanke kindjes bij Sinterklaas en de ZWARTE Pieten. Niemand die een probleem ervan maakte.

EqutiX | 25-11-17 | 15:03

Hier in Turnhout (B) ook mogen verwelkomen volledig met zwarte pieten, er wordt hier wat meewarig naar de noorderburen gekeken in deze kwestie.’

Sanka4President | 25-11-17 | 18:21

Ik stel voor om het levensverhaal van Mandela te laten spelen door Ethan Hawke. Want waarom zou Mandela geen blanke man geweest kunnen zijn!

broodje gezond | 25-11-17 | 14:51 | 1

Moet je ffkes in de heg kijken..., lol..

Trek123 | 25-11-17 | 14:57

Het gaat er niet om of deze sinterklaas bruin is :het gaat erom dat deze kerel er ook heel subtiel een dubbele agenda op na houdt.

p17266141 | 25-11-17 | 14:47 | 2

Dit. Door te zeggen dat zijn feestje voor liefde etc. staat suggereert hij dat het bij het normale Sint Nicholaasfeest niet het geval zou zijn. Quod est non.

Knoeperd | 25-11-17 | 14:54

Knoeperd | 25-11-17 | 14:54
Hij zegt dat hij een rolmodel wil zijn voor gekleurde kinderen.

p17266141 | 25-11-17 | 15:08
-weggejorist-
havannahapper | 25-11-17 | 14:46
-weggejorist-
havannahapper | 25-11-17 | 14:46

Al die mijters met kruisen erop ? Sinterklaas met 'witte handschoenen' aan ?
vragen.... vragen.

pa_niek | 25-11-17 | 14:46

Ik vul feestjes soms ook alternatief in. Tijdens ramadan trakteer ik bijvoorbeeld meerdere malen per dag spijzen en dranken. Ga vaak ook even langs de lokale moskee. Weten veel mensen niet, maar ben ook fervent tekenaar dus er zitten vaak wat relativerende prentjes in de verpakkingen verstopt. Om te lachen, hè. Kan ook zeggen dat dit altijd zeer warm ontvangen wordt hoor, heus waar.
.
Zo heerlijk open en tolerant is dit land nou eenmaal. Wat is het toch een mooi land.

Parel van het Zuiden | 25-11-17 | 14:45 | 2

lol!

Basil Fawlty | 25-11-17 | 14:47

Jaja, Parel, u maakt er wat van. Verbinden ftw!

Graaisnaaiert | 25-11-17 | 19:45

keestelpro | 25-11-17 | 14:24
Nee, hij was geen Turk. Hij was een oost Romein. Turken leefden toen nog op de steppes in Azie en over Mo werd nog niet eens nagedacht. en.wikipedia.org/wiki/Saint_Nicholas

Basil Fawlty | 25-11-17 | 14:44 | 4

Hèhè, eindelijk iemand die iets van de geschiedenis weet. Klein Azië/Asia Minor werd pas in 1453 Turkije, toen het met veel geweld ingenomen werd door de Ottomaanse horden. Speaking of cultural appropriation, dit was wel even één van de brutaalste staaltjes van letterlijke appropriation uit de Europese geschiedenis.

Dr_Johnson | 25-11-17 | 15:01

Dank je voor de bij-les.

keestelpro | 25-11-17 | 15:11

@Dr-Johnson
-
Ik weet ook iets van geschiedenis: Turkije werd in 1923 een zelfstandige staat. Vóór die tijd noemden de mensen die in wat nu Turkije is woonden zichzelf: 'Ottomanen'. 1453 is de val van Constantinopel.

bisbisbis | 25-11-17 | 17:50
▼ 1 antwoord verborgen

Wat een Farce.

Wouterhetkanstouter | 25-11-17 | 14:43

Ik zie geen rode en groene bus met friese actievoerders, ow.... wacht.

pa_niek | 25-11-17 | 14:43

Zwarte Piet verkleed als Sinterklaas, ik kan er wel om lachen....

LordLucky | 25-11-17 | 14:43

Is dit dezelfde Sint van Jiskefet? Zo Edgar kom jij maar eens op mijn schoot zitten?

franck7020 | 25-11-17 | 14:43
-weggejorist-
Ruikbaard | 25-11-17 | 14:41 | 1

Het probleem wat ik heb met die "zwarte piet is racisme" roepers alla Jerry, Sunny en Quinsy is dat ze een traditie willen veranderen, terwijl uit alles blijkt dat ze zelf weinig met deze traditie hebben. Dat werkt niet. Patrick Mathurin viert wel sinterklaas. Op zijn eigen manier. Moet hij lekker zelf weten. Iedereen die hier iets over te zeuren heeft, mag van mij samen met de andere zeurpieten mee in de zak. Ik ben wel benieuwd hoe Patrick die 10.000 euro bij elkaar heeft gekregen. En hoe hij 10.000 euro heeft weten uit te geven.

vrijstijler | 25-11-17 | 14:41

Als je hierover valt ben je wat mij betreft een onversneden racist. Zwarte pieten zwart - ok, folklore. Maar sinterklaas is gewoon een bisschop met een baard. En waarom zou die geen donkere huidskleur mogen hebben.

lekgoot | 25-11-17 | 14:40 | 5

@botbot | 25-11-17 | 14:54
Welke spelregels? Ik heb nog nooit ergens gelezen dat sinterklaas wit hoort te zijn. Daarbij is dit gewoon een hulpsinterklaas, en die kunnen sowieso wat losser met de spelregels omgaan; denk aan: half afzakkende baarden, knijpen in de kont van pietje, dronken van het paard aflazeren, enz. enz. (hierbij niet implicerende dat deze negatieve voorbeelden in dezelfde categorie vallen als het hebben van een donkere huidskleur).

lekgoot | 25-11-17 | 15:04

Nu dat weer hulp Sinterklaas hoe verzin je het.
Sinterklaas de heilige klaas en laat nu een typische oer Hollandse naam zijn.
Als die luie donder als hulp Sinterkaas uit wil beelden dat had het toch wel weinig moeite gekost om zich wit te schminken.
Maar daar zijn ze ook al te belaaitafelt voor.

botbot | 25-11-17 | 15:15

botbot: "laat nu een typische oer Hollandse naam zijn"

Kijk eens op de wiki over Nicolaas van Myra. Daar staat zijn naam ook in het Oud-Grieks geschreven. Hij leefde rond het jaar 300. Toen was Nederland nog 1 groot moeras zonder nederzettingen. Die naam is dus erg oer, maar weinig Hollands...

En volgens mij heb je niet helemaal begrepen dat het huidige verhaal juist gaat over een exotische heilige die hierheen komt. En historisch klopt er sowieso weinig van (Myra ligt niet in Spanje en rond 300 waren er geen stoomboten), dus stop die "spelregels" maar in je bibs.

vrijstijler | 25-11-17 | 16:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Ondertussen in Jeruzalem een knallende ruzie vanwege de gemijterde bisschop. Die is al eeuwen achter elkaar een Griek uit Griekenland, maar nu willen de Palestijnen (die meer dan 90% van de Grieks Orthodoxen in Jeruzalem uitmaken) dat het een Palestijn wordt.

Eeuwig..Op..Vakantie | 25-11-17 | 14:40

Cultural appropriation. Schande.

De Laatste Atlantiër | 25-11-17 | 14:39

Ik ben voor gender sint

rein9576 | 25-11-17 | 14:38

Wat is nou het probleem?
Ik zie het niet. In een land waar je vrijlijk kritiek kunt hebben op dingen als Islam en crimigratie moet een alternatieve sint gewoon kunnen.
.
Oh wacht. Je kunt zulke kritiek helemaal niet uiten in Nederland zonder belasterd, gedemoniseerd of bedreigd te worden. Laat ik de gevalletjes die dit met hun leven moesten bekopen maar even buiten beschouwing.

Parel van het Zuiden | 25-11-17 | 14:37
-weggejorist-
Jowy13 | 25-11-17 | 14:34 | 1

Is Sinterklaas bij de barbier geweest en heeft hij zijn baard laten bijknippen en het gelijk een kleurtje gegeven?

kweethetooknietbeter | 25-11-17 | 14:34

Volgend jaar een vrouwlijke sinterklaas graag.

KermitDeSticker | 25-11-17 | 14:33

Niemand heeft ooit de Sintheid gezien. Wel schaduwen, onvolmaakte afspiegelingen. Het zijn hulpklazen. Allemaal. Dit is reggaeklaas. Je bent welkom in de grot.

RickTheDick | 25-11-17 | 14:32

Volgende keer als mohammed verkleed je liefdesboodschap verkondigen. Zal hij nog wel even moet crowdsourcen om de beveiliging rond te krijgen. Er schuilt wel wat provocatie in zijn actie. Waarom als sinterklaas, het is al zo’n heikel topic.

perdelul | 25-11-17 | 14:31

Ik geef geen cent! De overheid heeft al te veel van mijn belastingcenten weggesinterklaasd.

LolaBabooshka | 25-11-17 | 14:30

Voor de kinderen moet dit aanvoelen alsof de rest van de school op de Gameboy spelen en jij door je ouders met een ripoff tetris apparaat wordt opgezadeld.

guppy | 25-11-17 | 14:30

Wat is nou het probleem? Een donkere man mag geen Sint spelen?

Als dat het echt is, dan mogen we wat mij betreft het hele Sinterklaasgebeuren opdoeken. Dan hadden de Zeurpieten gelijk.

Sjors W. | 25-11-17 | 14:28 | 4

Er is voor de meeste mensen ook geen probleem met Sint en Piet. Daarom kan ook iedereen gewoon bij de template blijven en hoeft daar niets aan veranderd te worden.
Maar deze meneer ziet kennelijk dus wel een probleem en is van de template afgeweken. Misschien moet u die “kritische” vragen van u gewoon aan het onderwerp in kwestie vragen?
.
Of wellicht heeft u een probleem?

Parel van het Zuiden | 25-11-17 | 14:48

Cultural appropriation. Ben benieuwd wat de reacties zouden zijn als een stelletje witte mannen op het juiste moment op de juiste plaats Kwakoe Kwakoe zou gaan roepen.

Schoorsteenveger | 25-11-17 | 17:14

@ Schoorsteenveger | 25-11-17 | 17:14
Ik neem cultural appropriation kwakers niet serieus, dus waarom zou ik het zelf doen? Dat anderen iets doen dat je dom vindt is geen reden om het zelf te doen.

@ Parel
Is een Sint met witte huidskleur echt onderdeel van het template, en is dat nodig? Als Nederlanders met een allochtone achtergrond SInterklaas gaan vieren mogen ze er van mij best hun eigen saus en kleurtje aan geven.

@ PIS-Alchimis | 25-11-17 | 14:32
Zal een gezellig kinderfeest zijn met jou. Mij lijkt het juist prima als iedereen het op zijn eigen manier viert; zij hun zwarte Sint, jij jouw zwarte pieten. P.S. je toetsenbord lijkt kapot.

Sjors W. | 25-11-17 | 18:07
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
King of the Oneliner | 25-11-17 | 14:27 | 1

10.000 euro ?

bjusterbaarlik | 25-11-17 | 14:25 | 1

Het gangbare bedrag om een mensensmokkelaar je van Afrika naar hier te brengen.

2voor12 | 25-11-17 | 14:55

Sint-Maarten aan komen waaien?

Watching the Wheels | 25-11-17 | 14:24

Vandaag sinterklaas feest van mn werk voor de kids gehad. Uiteraard met zwarte Pieten. Aanwezig: Marokkaans gezin, compleet met hoofddoek (erg leuke mensen). Maarrrr... Hun zoon verkleed als Sinterklaas. Mét kruis erop! Zo kan het dus ook!

Stilett | 25-11-17 | 14:24 | 2

In welk opzicht constrasteert dit met bovenstaande Sint, ook met kruis op de mijter.

TB2318 | 25-11-17 | 14:35

In het opzicht dat het bij ons in Limbabwe geen reet boeit. Pieten zijn zwart en (de meeste) niet blanken passen zich gewoon aan. Dat kruis wat ik bedoel onderstreept die aanpassing.

Stilett | 25-11-17 | 16:50

Eeehhh.. dit wordt bekostigd door crowdfunding?
-
En er worden geen straten voor afgesloten en er komt geen politie aan te pas voor begeleiding of afzetting, qua burgerbelastingfunding?

bisbisbis | 25-11-17 | 14:21 | 1

Hij heeft een bootje en een koets.
Gehuurd? I don't know

Kruisruiker | 25-11-17 | 14:28

Wat een fucker.

Bernhard de II | 25-11-17 | 14:20 | 4

Omdat blanken ook niet oom Tom in de negerhut spelen.

PIS-Alchimis | 25-11-17 | 14:24

PIS-Alchimis | 25-11-17 | 14:24
Ik begrijp die connectie niet...

TB2318 | 25-11-17 | 14:30

Afbreuk doen aan origineel misschien. Jij bent toch ook niet ‘made in China’, of wel natuurlijk maar dan heb ik er nog wel een voor je.

PIS-Alchimis | 25-11-17 | 14:35
▼ 1 antwoord verborgen

Wat is er nu eigenlijk aan de hand. Ik zie een Sint. En vrolijke mensen. Mag ik weten wat het probleem is?

TB2318 | 25-11-17 | 14:20 | 4

Ja .. goh ... dat heb ik nou met de gezeik over zwarte Piet. Wat is het probleem.

doskabouter | 25-11-17 | 14:25

Niks. Hoi Patrick trouwens.

keestelpro | 25-11-17 | 14:26

doskabouter | 25-11-17 | 14:25
Niks, alleen sommigen (en ook sommige scholen) vinden een ander kleurtje mooier. Smaken verschillen.

TB2318 | 25-11-17 | 14:29
▼ 1 antwoord verborgen

Wáár is dat Zwarte Pieten Front als je ze nodig hebt?

bisbisbis | 25-11-17 | 14:19 | 5

bisbisbis | 25-11-17 | 14:35
De originele Sint Nicolaas leefde in de 3e en 4e eeuw in Myra (het huidige Turkije). Over zijn huidskleur is volgens mij weinig bekend. Hij heeft iig nooit op een stoomboot vertoeft. Mogelijk wel op een kameel. Dus die Osdorpers zitten er wellicht niet ver naast. Verder is het hele Sinterklaasfeest een dynamisch stuk cultuur dat vanaf Schenkman (1850) elk jaar wel een aantal veranderingen kende (afschaffing roe bijvoorbeeld). Belangrijkste is dat iedereen ongestoord op zijn eigen wijze en invulling er plezier aan kan beleven.

TB2318 | 25-11-17 | 14:42

TB2318 | 25-11-17 | 14:42
Desnoods met geweld, volgens KOZP. Maar blij dat je dat even verzwijgt en wel op de activistische deugtoer bent hier...

Acar_ketimun | 25-11-17 | 16:02

Acar_ketimun | 25-11-17 | 16:02
Wat heeft deze "Nieuwe Sint" met KOZP te maken?

TB2318 | 25-11-17 | 16:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Kijk KOZP-fasciten, zo kan het ook. Geen gewelddadige tegendemonstraties die de boel verpesten zoals bij jullie. Al hadden jullie daar natuurlijk wel op gehoopt.

2voor12 | 25-11-17 | 14:17

Komt deze vredelievende Sint niet uit dezelfde hoek als die oorlogszuchtige oproerkraaiers? Ik bedoel, hoe kun je nou serieus menen op eenzeflde moment oorlog te voeren en vrede te brengen? Daar kan maar één atwoord op zijn: als je met geweld de ander jouw vrede op wilt leggen. "Uw vrede willen wij vervangen door onze vrede".

Schoorsteenveger | 25-11-17 | 14:16 | 4

TB2318 | 25-11-17 | 14:22
De boodschap van deze Sint is dezelfde als die van de anti-Pieten-brigade. Beetje de Sinn Féin-Sint naast de IRA-Zeurpieten.

Schoorsteenveger | 25-11-17 | 14:41

Schoorsteenveger | 25-11-17 | 14:41
Is dat zo? Waaruit blijkt dat? Heeft deze sint het gehad over de IRA? Hij is gewoon Sint en a-politiek volgens mij. Welke politieke uitspraken heeft hij gedaan? Ik ben benieuwd.

TB2318 | 25-11-17 | 14:44

TB2318 | 25-11-17 | 14:44
Ik vergelijk. Een vergelijking hoeft niet in alle details overeen te komen, dan zou het geen vergelijking zijn. je vergelijkt het één met het ander. Het één valt dus niet samen met het ander, want dan zou je helemaal niet hoeven te vergelijken. Wat ik zeg is dat er een stroming is die vindt dat het Sinterklaasfeest in bepaald opzicht móet veranderen, en dat er binnen die stroming een duidelijk militante groep is, en nu met die 'Stichting Me and the People' ook een niet-militante groep. That's all. Het morele appél is voor beide groepen exact gelijk. ."Het is duidelijk dat dit is wat Nederland nodig heeft. Een feest zonder rassen en klassen verschil" lees ik. .Meneer de zwarte Sint heeft overigens vorig jaar bewust een intocht van de traditionele witte Sint willen verstoren, dus hij moet kennelijk verdomd veel moeite doen om niet militant te wezen

Schoorsteenveger | 25-11-17 | 15:10
▼ 1 antwoord verborgen

Nu moeten we ook een moslim, aziaat en latino Sinterklaas. En een transgender niet te vergeten.

Mariah_Thierry | 25-11-17 | 14:15 | 1

Van wie moet dat?

TB2318 | 25-11-17 | 14:22
-weggejorist-
Liberaaltsi | 25-11-17 | 14:14 | 1

Kinderen en dronkaards spreken de waarheid. De NON verbale communicatie van dat meisje erlangs spreekt boekdelen. Manmanman ga lekker demonstreren voor meer pietjes in de tweede kamer ofzo…

PIS-Alchimis | 25-11-17 | 14:13

Ik snap de heisa niet. Leef en laat leven. En wie het niet eens met me is kan een pofferd op z'n muil krijgen. *hartje*

mafmaarnietgek | 25-11-17 | 14:12

Mag ik een hispterklaas met baristapieten? Los daarvan moet iedereen helemaal zelf weten hoe ze een kinderfeestje willen vieren/verpesten (afhankelijk van je perspectief) maar kunnen we het gewoon gezellig houden?
Als je echt hiermee zit: maak een facebook groep aan, nodig voor en tegenstanders uit op een weiland en ga helemaal medieval op elkaar en laat ons met rust svp.

Mocro070 | 25-11-17 | 14:10

Dramsterdam, het stomste land van Nederland

Bokito ergo sum | 25-11-17 | 14:09 | 3

Drammen in Islamsterdam.

Is dit nog nieuws? | 25-11-17 | 15:04

Islamsterdram?

Tuborg øl | 25-11-17 | 17:39

Zeauw, ben ik even twee uur vijfendertig minuten later met 'm'n' vinding...
*bier pakt*

Tuborg øl | 25-11-17 | 17:41

Nou ja, die mensen zetten zich met opzet apart en met die zelfopgelegde apartheid proberen zij gewoon wat centjes en aandacht te scoren. Tot heden altijd met succes. Nu ook weer.

Jan Passant mk2 | 25-11-17 | 14:08

En maar blijven zuigen... wanneer happen die witten nou eens?

witdusracist | 25-11-17 | 14:07 | 5

Wat heeft dat met dat "zuigen" te maken. Volgens mij praat jij wartaal. Ik snap er niks van. Er is een Sint. KInderen er om heen. Blij.
Wat is nu precies het probleem?

TB2318 | 25-11-17 | 14:31

Dan is Sinterklaas de eerste persoon ( na Michael Jackson ) die van huidskleur verandert. Op die manier neem je kinderen niet meer serieus....

Graaisnaaiert | 25-11-17 | 15:29

"Wat is je probleem"... Say no more

witdusracist | 25-11-17 | 16:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Zijn die zwarte pieten daarachter nou zwart?
Schandalig!

Kruisruiker | 25-11-17 | 14:06

Het toppunt van armoede: 24/7 bezig zijn met je ras.

keestelpro | 25-11-17 | 14:05 | 10

Als witten iets vergelijkbaars doen, dan staan zwarten met de stoom uit hun oren van verontwaardiging "cultural appropriation" te schreeuwen.

Doen zwarten het, dan is het een statement tegen "white privilege", kolonialisme, slavernij, etc.

Ach, van mij mag het, hoor. Maar als Dokkum voor een "traditionele" intocht met een witte klaas en zwarte pieten kiest, moet dat m.i. ook kunnen zonder dat er touringcars vol gedachtepolitie afreizen vanuit Amsterdam.

Dr_Johnson | 25-11-17 | 14:34

keestelpro | 25-11-17 | 14:24
De heilige Nicolaas is in de vierde eeuw na Christus waarschijnlijk in Klein-Azie geboren. Misschien was hij wel een Romein. Een Turk was hij zeker niet. Die hebben dit Christelijke gebied pas veel later veroverd en de Christenen vermoord dan wel onderworpen.

onnosel | 25-11-17 | 16:07

keestelpro | 25-11-17 | 14:24
Nicolaas is geboren in de 3e eeuw overigens. De bischop van Myra, wat tegenwoordig in Turkije ligt.
Het kan geen Turk zijn geweest. Want er waren nog geen Turken. Ook geen moslims trouwens. De nazaten van van degene die destijds leefden hebben later een eigen richting gekozen. In de 6e eeuw kwam de islam op, en sommigen kozen voor de islam. Rond de 11e eeuw kwam meen ik de orthodoxe kerk, dus kozen sommige ex-katholieken voor de orthodoxe kerk. En in de 16e eeuw kwam de reformatie dus werden sommigen protestant. Dus: katholieken, protestanten, moslims e.d.. Wie weet is Nicolaas zelf ook wel vader geweest (die geestelijken destijds konden er ook wat van). Iig zijn de nazaten van de aanbidders van Nicolaas wellicht verdeeld onder moslims, protestanten, katholieken seculieren, Feyenoordfans, Ajaxfans, etc. etc. Kortom Sint Nicolaas is ons aller voorouder.

TB2318 | 25-11-17 | 16:27
▼ 7 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken