Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

UvA-muts snapt democratie niet

Gewoon even een tweetje van de Universiteit van Amsterdam om lekker nieuwe studentjes te werven. "Democratie is gebaseerd op gelijkheid". Haha, roflol, neen. Hoe kun je zo verschrikkelijk weinig van de polletiek snappen en het toch mogen doceren? Only at the UvA, waar men begint met een "Democratie is gebaseerd op gelijkheid" - namelijk, beginnen met de gewenste uitkomst in plaats van met de uitkomst van gedegen onderzoek naar de wortels van onze democratie. Onze democratie is helemaal niet gebaseerd op gelijkheid, onze democratie is een instrument om de tirannie van oligarchen te voorkomen (en daar in hoge mate in faalt). Bovendien gaat het hier om de gelijkheid dat alle volwassenen gewoon lekker zelf moeten kiezen wat ze willen, niet gelijkheid in de zin dat elk sociaal construct in de maatschappij een gelijke hoeveelheid invloed krijgt. Burgerschap versus eng groepsdenken. Dat is natuurlijk niet wat ze willen zien op de UvA, zeker niet in de onderzoeksgroep die zich bezig houdt met "intersectionality and politics". Daar moet politiek gereduceerd worden tot afkomst en is de democratie niet gebaseerd op rechten en vrije keuze, maar mogen mensen alleen stemmen op basis van de hokkies die ze door de drammers krijgen toegewezen. Lesbiese vrouwen van kleur mogen alleen maar vertegenwoordigd worden door lesbiese vrouwen van kleur, dat spreekt: stel je voor dat zo iemand op de VVD wil stemmen! Die heeft de patriarchy wel erg diep geïnternaliseerd, denken ze dan in het gesticht. Wat mevrouw natuurlijk wil is dat de tweede kamer niets anders wordt dan een volkstelling met extra stappen: een zeteltje voor de negerts, een zeteltje voor de gendergedegenereerden, 80 zetels voor de grijze middenmassa die zich niet met identiteitspolitiek wenst bezig te houden... Ohnee, wacht, natuurlijk wil mevrouw Mügge niet de consequenties van haar denken onder ogen zien, mevrouw wil gewoon deugen! Hotsa, gewoon een parlement volrausen met alle zieligheidsgroepen die binnen de ring een intersectioneel zieligheidskeurmerk hebben gekregen. Goed, we wensen de studenten politicologie die over enkele weken starten aan deze Loonie Bin uitermate veel succes met de opleiding.

Reaguursels

Inloggen

belangen [spatie] behartiging aaaaaaaaargh

Keerf II | 27-07-17 | 15:17

Het punt is dat de terechte kritiek die de UvA krijgt, door de UvA compleet genegeerd wordt (maar dan ook echt, het bestuur, de docenten en de leerlingen). Al heb je alle kennis over het onderwerp en kan dit aantonen middels geschreven boeken / studies / werkervaring, dan nog maakt het geen reet uit; UvA blijft hardnekkig aan het 'eigen' standpunt vasthouden, als een kutkind.
Inzicht neen, doctrines ja! sticker op je deurpost.

Kouwe Kees | 27-07-17 | 12:20

@McMarx | 26-07-17 | 20:08
We staan inderdaad in de top5 van landen met de meest gelukkige politici.
Maar als het gaat om democratisch gehalte is Nederland een van de minste westerse broeders. Niveautje Jordanië of Brunei.

En u heeft best gelijk, op een aantal vlakken zie je dat Nederlanders best handige en praktische mensen zijn die niet snel bij de pakken/zakken neerzitten. Ondanks de politie gaat het zo heel slecht nog niet, al zijn een hoop van de lijstjes ernstig gemanipuleerd, arbitrair en zakken we in de regel de laatste en komende jaren flink.
Het kan allemaal stukken beter, efficienter en prettiger. En het zou helemaal mooi zijn als dat kan door meer directe democratie.

Rommelende Onderbuik | 27-07-17 | 12:04

Dommedaris | 27-07-17 | 11:15
Dat is een te moeilijke nuance.
Herinner me nog eens dat Job Cohen als leider van de PvdA dat van een ander raadslid kreeg uitgelegd in de tweede kamer. Hij stond erbij met zij oren te flapperen.

Rommelende Onderbuik | 27-07-17 | 11:52

De termen gelijkheid en gelijkwaardigheid worden al veel te vaak door elkaar gehaald. Dat een universiteit dit nu ook doet is ronduit gruwelijk.

Dommedaris | 27-07-17 | 11:15

"PING!" ! tegel : Zoals zoveel van die narcistische roeptoeters zijn ze de taal niet machtig, al denken ze van wel. Vervang "gelijkheid" door "evenwaardigheid " en het klinkt al een stuk beter.

Kim-Jung-Un | 27-07-17 | 10:57

Gelijkheid bestaat niet en zal nooit bestaan. Het is ook gevaarlijk om dat te willen want het kan gemakkelijk ontsporen. Kijk eens naar het regime van de Rode Khmer met hun gelijkheidsideaal. Of dat van Mao. Of van het communisme in het algemeen zoals in Rusland is geprobeerd. Gelijkheid levert moord op. Het accepteren dat mensen verschillend zijn is juist de kern van een democratie.

Dutchbeaurouge | 27-07-17 | 09:59

De UVA is een broedstoof voor krankzinnige zwakzinnigen.
En wordt gesponsord van ONS belastinggeld.
Nou, denk zelf maar eens na over wat dat geestelijk afval met belastinggeld doet.

Je gelooft het niet.
Maar er komt ook nooit een uitleg over wat ze willen bereiken met deze uitstorting van pure shit.

mallekater | 27-07-17 | 09:42

Democratie is twee wolven en een lam die stemmen over wat ze voor de lunch nemen...

Greg Headshot | 27-07-17 | 09:38

IkBetaalNixMeer | 26-07-17 | 19:05
Hoezo genegeerd? Andere partijen hebben vóór de verkiezingen kenbaar gemaakt met de pvv niet te willen regeren. En daar houdt men zich aan. In 1977 werd de PvdA de grootste partij met 53 zetels. En toch niet in de regering. Dat kan. Negeren is heel wat anders.

TB2318 | 27-07-17 | 08:52

Kunnen we de UvA niet in het kader van opbouwwerk veplaatsen naar Aleppo, Kijken hoe daar hun praatjes over gelijkheid vallen.

Felix the Cat | 27-07-17 | 08:47

Ik denk dat de zeergeleerde dame met gelijkheid vooral op diversiteit doelt. En als je doorklikt op de tweet zie je hoe haar faculteit echt aan diversiteit doet. Allemaal verschillende blanke dames en heren.

Jezus_Boeddha | 27-07-17 | 08:09


Overigens zoals bovengemeld geeft u op die manier uiteindelijk ons over aan het grootse gajus, de bankiers.
Sow, Evocatus

Evocatus | 27-07-17 | 01:06
Gajes, niet gajus. Toch bedankt voor het compliment...

Gajus | 27-07-17 | 07:37

Mevrouw zou haar vrindjes en vrindinnetjes van de baarden/hoofddoekpersuasie eens moeten informeren over die "gelijk(waardig)heid - die overigens in de grondwet staat vermeld en niet in de kieswet( het verschil zal haar nog niet zijn opgevallen) - , die hebben in het algemeen namelijk erg weinig last van de democratische gevoelens m.b.t. gelijkheid die zij propageert.

mallekater | 27-07-17 | 06:51

Mevrouw lult uit haar nek.
Democratie is gebaseerd op het recht van elke volwassen Nederlander zijn stem op een partij naar keuze uit te brengen, waarna die gekozen partijen trachten een regering te vormen.
Dus Nederlanders van welke willekeurige kleur, godsdienst, geaardheid mogen hun stem uitbrengen.
DAT is de gelijkheid waar over wordt gesproken.
Een evenredige vertegenwoordiging in de bovengenoemde soorten in de politiek is in de hand van de diverse politieke groeperingen. anders niet.
Mevrouw snapt er dus weer eens geen reedt van.
Maar ja, wat wil je, een subsidieslurper van de Universiteit van Achtergeblevenen(Die universiteit waar je terecht kunt als je echt helemaal niets anders meer kunt)

mallekater | 27-07-17 | 06:47

Democratie wordt ook wel de tirannie van de meerderheid genoemd maar tegenwoordig is het de tirannie van de minderheden.

Zzzzooooffff | 27-07-17 | 06:07

Heeft UVA, schrijf gewoon dat een baantje in Brussel het hoogst haalbare is. € 15.000,= per maand netto, gratis champagne dagelijks, je partner in dienst nemen. Dat is tenminste eerlijke werving. Zou ik ook geïnteresseerd raken.

SlimmeBelg | 27-07-17 | 05:44

Loonie bin?
Bun!

My loony bun is fine Benny Lava! Minor bun engine made Benny Lava! Anybody need this sign? Benny Lava

www.youtube.com/watch?v=sdyC1BrQd6g

Hemmenaar7 | 27-07-17 | 03:33

Ik ga binnenkort eens een college volgen zonder collegegeld te hebben betaald in een Burka.

Grrraaien | 27-07-17 | 02:15

"Je kan aannemen dat diegene die het meest verdient in een maatschappij over bovengemiddelde gaven beschikt. Dus zal diegene ook beter de gevolgen van economische gevolgen kunnen overzien dan gemiddeld.
P.redgleuf | 26-07-17 | 21:31 "

Pure onversneden lulkoek.

Sommige voetballers beschikken over bovengemiddelde gaven, maar laat ze niet los op de economie.
Sommige, te veel naar mijn mening, bankiers snappen de economie zo goed dat ze of er buitengemeen riant aan verdienen of de maatschappij bijna tot de bedelstaf brengen met hun gore gespecu .. gegok.

Een van de kenmerken van de huidige tijd is dat gemeenschapsgeld in toenemende mate bewust omgezet wordt in privaat geld. De lasten voor de maatschappij en de lusten voor de 0,00001% van deze wereld.

Neem uw iPhone maar, de basis van alle snuffen van dat ding ligt in ontdekkingen gedaan op basis van gemeenschapsgeld. Wie wordt er stinkend rijk van?

"Maar het beginsel dat iemand die actief bijdraagt tot de economie een zwaarder wegende stem mag hebben in vergelijking met iemand die uit de staatsruif eet, is een alleszins redelijk eis.
ChatBot | 26-07-17 | 22:09 "

Nee, met geen mogelijkheid is er een degelijk systeem te construeren dat op de door u gewernste manier rechtvaardig en eerlijk is. Overigens zoals bovengemeld geeft u op die manier uiteindelijk ons over aan het grootse gajus, de bankiers.
Sow, Evocatus

Evocatus | 27-07-17 | 01:06

Deze verdraaiing en verenging van het begrip democratie door de UvA is echt ernstig.

lingo star | 26-07-17 | 23:59

JvanDeventer | 26-07-17 | 23:28
Politicologie is zeker geen wetenschap, maar psychologie staat daar nog een trede onder. Daar trappen pas veel mensen in.

Ongeblustekalk | 26-07-17 | 23:51

eens met Schoorsteenveger | 26-07-17 | 20:48.. Democratie is gebaseerd op gelijke rechten en plichten voor de burger; iedereen is namelijk wel gelijk voor de WET. Democratie is beslist niet gebaseerd op gelijkheid (wat is dat !?) in het algemeen.

krelus | 26-07-17 | 23:39

Ik neem aan dat dit om politicologie aan de Universiteit van Amsterdam gaat. Het probleem is dat politicologie geen wetenschap en ook geen vak is. Het is een bezigheid die in sommige kringen als pluspunt geldt, zoals het in andere kringen wordt gewaardeerd dat je vrijwilligerswerk in een bejaardenhuis doet. Maar omdat het geen wetenschap is en geen vak, kun je de meest aperte nonsens de wereld in slingeren onder het hoofdje "politicologie". Dat is wat hier gebeurt.

JvanDeventer | 26-07-17 | 23:28

Doe mij maar twee ! | 26-07-17 | 22:58
Precies.

Gravin v Kippenbouth | 26-07-17 | 23:27

Bij de UvA begrijpt men dat mensen moeten worden geprikkeld tot nadenken en bovenstaande reaguursels zijn hiervan het bewijs.
Goed om dat ook bij die studenten naar binnen te rammen. Top instituut, die UvA.

Ongeblustekalk | 26-07-17 | 23:19

Ik denk dat ze het op de UVA een probleem vinden dat Geert met al zijn zetels, afgezien van het kopieergedrag van het partijprogramma door andere partijen in verkiezingstijd, stelselmatig wordt buitengesloten. Allemaal mensen die niet gelijkwaardig worden behandeld in deze democratie. Toch goed dat ze daar wat aan gaan doen.
accijnstoerist | 26-07-17 | 19:31
---
Het UvA -lid bedoelde dat ook, maar hij of zij wist even zo gauw niet hoe je dat moest opschrijven, dus schreef hij of zij maar even gauw: Gelijkheid is de kern van de democratie.

Doe mij maar twee ! | 26-07-17 | 22:58

Een prachtige fehlleistung ! Marxistische stinkzooi daar bij de UvA. Ik denk dat deze prof de Franse revolutie (vrijheid, gelijkheid en broederschap) verward met 'onze democratie' ?

Croisantneuf | 26-07-17 | 22:50

ChatBot | 26-07-17 | 22:40
Lieg niet. Er is een grote private sector waar gemeenschapsgeld verbrand wordt en dat in private handen terecht komt. Tuig is het.
Daarbij vergeleken zijn ambtenaren nog erg braaf.
Die lui zouden helemaal geen stemrecht mogen hebben omdat ze de samenleving dubbel naaien.

Ongeblustekalk | 26-07-17 | 22:46

@authentic | 26-07-17 | 22:13
Iemand draagt al actief bij tot het BNP als je niet uit de staatsruif eet. Dus als je werkzaam bent in de private sector.

ChatBot | 26-07-17 | 22:40

Volgens mij leven wij in een parlementaire democratie, en das weer heel anders dan een "normale" democratie.
Betekend m.i. dat we eens in de 4 jaar mogen stemmen, dan met lede ogen een draak van een coalitie door onze strot geduwd krijgen waar we het 4 jaar mee moeten doen. En klaarblijkelijk is het geheugen van de gemiddelde kiezer ongeveer 4 jaar. Want daarna doe ze het nog eens dunnetjes over, en geloven verkiezingsbeloften. maargoed, mijn favo staatsvorm (een goede dictator) kleven weer andere nadelen aan. (ze blijven bijna nooit goed en de opvolging is meestal ook wel een probleem)

oomKonijn | 26-07-17 | 22:38

Mevrau snapt het verschil tussen een democratische rechtstaat, de meerderheid van stemmen en het gelijkheidsbeginsel niet. Knap.

Piet Karbiet | 26-07-17 | 22:22

ChatBot | 26-07-17 | 22:13

Ja dat vind ik dan wel weer een goeie ;)
De politiek en daarmee Nederland moet niet al te makkelijk te kapen zijn.

authentic | 26-07-17 | 22:18

authentic | 26-07-17 | 22:04
Nadenken.
Ik haal de grabbelaars er zo tussenuit. Die lui betalen helemaal niets maar recyclen gemeenschapsgeld via een constructie zodat het op hun eigen bankrekening terecht komt via een hautaine babbeltruc.
Dat je dan in je mooie huis. Voor lul. Of klit.

Ongeblustekalk | 26-07-17 | 22:17

heeft zo'n universiteit echt geen marketing-afdeling die zo'n tekst even controleert op taalfouten?!

gatij | 26-07-17 | 22:16

ChatBot | 26-07-17 | 22:09
Mmmm kweenie volgens mij is dat al zo, alleen wat versta je onder actief bijdragen ?
Junker draagt ook actief bij...

authentic | 26-07-17 | 22:13

En om de invloed van de import van stemvee te dempen zou een verblijfstermijn van 10 jaar alvorens het stemrecht te verwerven ook niet verkeerd zijn.

ChatBot | 26-07-17 | 22:13

@authentic | 26-07-17 | 22:04
Het argument dat mensen die werkzaam zijn in de private sector betere beslissingen kunnen maken over de economie is wellicht wat kort door de bocht.

Maar het beginsel dat iemand die actief bijdraagt tot de economie een zwaarder wegende stem mag hebben in vergelijking met iemand die uit de staatsruif eet, is een alleszins redelijk eis.

ChatBot | 26-07-17 | 22:09

ChatBot | 26-07-17 | 22:02
Goed idee en die van trendvolgers voor een kwart.

Ongeblustekalk | 26-07-17 | 22:09

P.redgleuf | 26-07-17 | 21:31

Ik ben het alleen eens met de laatste 2 zinnen die je schreef, de rest is in mijn ogen onzin.
Iemand die veel geld verdiend met een bepaalt kunstje wat men enorm goed beheerst wil niet zeggen dat die persoon direct overal verstand van heeft en/of ook een goed werkend EQ heeft.

Wie betaalt bepaalt ? vaak wel maar niet altijd.
Moet ook niet exact zo worden, dan glijden we weer compleet de andere kant op, wie betaalt bepaalt gaat zelfs in "the red light district" niet op..., er zijn namelijk grenzen.

Wel een klein beetje blijven nadenken a.u.b.

authentic | 26-07-17 | 22:04

P.redgleuf | 26-07-17 | 21:58
Nu even terug naar jouw eerste tegel. De mensen waar jij aan refereert werken in die grote bedrijven, niet in het MKB.

Ongeblustekalk | 26-07-17 | 22:03

@Ongeblustekalk | 26-07-17 | 21:43
Ik denk dat we al een heel eind komen als we de stemmen van overheidspersoneel slechts voor 50% laten meewegen.

ChatBot | 26-07-17 | 22:02

Ongeblustekalk | 26-07-17 | 21:53
Ik ben ondernemer en heb er 2... En gewoon MKB dus geen shell oid waar jij het over hebt. Het MKB zorgt voor de BV NL en niet het soort bedrijven waar jij aan refereert. Die betalen 0 belasting door allerlei constructies en het klopt, daarin zullen ook best van dit soort figuren rondlopen. In de toko's waar ik het over heb werken per saldo veel meer mensen.

P.redgleuf | 26-07-17 | 21:58

Doet Joris tegenwoordig aan pre-moderatie?
Mijn tegel is spoorloos.

Bijtendehond | 26-07-17 | 21:56

P.redgleuf | 26-07-17 | 21:46
De meeste grote bedrijven zijn net ambtenaren holen waar het goed verkopen van jezelf en vriendjespolitiek belangrijker zijn dan de capaciteiten. Nooit een bedrijf van binnen gezien zeker.
Het middenkader zorgt voor de omzet, in de semi sector trouwens ook. Eigenlijk overal.

Ongeblustekalk | 26-07-17 | 21:53

Ongeblustekalk | 26-07-17 | 21:43
Dat geloof je toch zelf zeker ook niet hé? Onder ambtenaren zou het kunnen, in het bedrijfsleven? Echt niet, die staan zo buiten als zij geen waarde opleveren voor de toko.

P.redgleuf | 26-07-17 | 21:46

Ik moet toch zeggen dat ik het voetbal van de dames heel wat minder slaapverwekkend vind.

Zapata10 | 26-07-17 | 21:45

P.redgleuf | 26-07-17 | 21:31
Lijkt me een zeer slecht idee aangezien meer dan de helft van de hogere inkomens verkregen worden door het mooi verpakken van een lulverhaal. Die mensen hebben geen enkel inzicht behalve zichzelf zo goed mogelijk verkopen.

Ongeblustekalk | 26-07-17 | 21:43

Ongeblustekalk | 26-07-17 | 21:16
Het geeft u natuurlijk een klein vonkje in uw hoofd; zo'n kortsluiting van gedachten.
Ik moet altijd zo om u lachen.

Der Paulie | 26-07-17 | 21:38

ChatBot | 26-07-17 | 20:53
Dat klopt. En het is nog erger; Er is namelijk een reden waarom de een meer verdient dan een ander. Je kan aannemen dat diegene die het meest verdient in een maatschappij over bovengemiddelde gaven beschikt. Dus zal diegene ook beter de gevolgen van economische gevolgen kunnen overzien dan gemiddeld. M.a.w. zijn kijk op het doel voor het collectief van de BV NL is waarschijnlijk beter dan gemiddeld. En dat wordt dan ook mooi meegewogen. En het principe van diegene die betaald, die bepaald is ook mooi. Zo hoort het nu eenmaal. Weg met de zesjescultuur en hoge belastingen! Die kost het collectief miljarden door onderpresteren.

P.redgleuf | 26-07-17 | 21:31

Der Paulie | 26-07-17 | 20:48
Mijn ervaring is dat mensen met hun meninkje over anderen en deze domheid verwijten, in de praktijk zelf bol staan van idioterie.

Ongeblustekalk | 26-07-17 | 21:16

UVA en democratie = University of Berkeley en democratie!

Het raakt kant noch wal!!!!!!

Gerrit gordijnstok | 26-07-17 | 21:14

McMarx | 26-07-17 | 20:38
Ik dacht dat ik de enige was. Zit ik opeens mijn 'beste reaguursel ooit' in te tikken en opeens bevroor alles en zit ik naar een plaatje van fascisco van jole te kijken met zijn middelvinger. Echt geen stijl! En het heeft mij nodeloos gekwetst!

Twan_Flat | 26-07-17 | 21:05

Bigi Bana Boy | 26-07-17 | 20:39
Lijkt me meer een probleem/tekortkoming van die klasse.
VMBO types lopen er best wel rond in de kamer maar doorgaans scoren slimmere en meer erudiete types beter in any partij.
Daarnaast ziten de meeste mensen die wel opgelet hebben op sgool niet te wachten op een baantje dat slechts 7K/pm schuift en een heel hoog afbreukrisico heeft.

Berbaar | 26-07-17 | 20:59

Politici hebben niets met de democratie. Democratie is voor deze lui niet mee er dan een vehikel om de partij belangen door een ieders strot te duwen niets meer en niets minder

protonplof | 26-07-17 | 20:56

Dunning-krugereffect!

nikolaos | 26-07-17 | 20:55

@Bigi Bana Boy | 26-07-17 | 20:39

Correct.
.
Voorts staan opleiding, intellect of vorming ook geenzins borg voor integriteit, wijsheid of moraliteit. Er zijn zelfs aanwijzingen voor het tegendeel. Tenminste als je de voortwoekerende vvd, pvda, cda, d66 corruptie in ogenschouw neemt.
.
Moet altijd lachen wanneer zo'n politiekcorrecte roeptoeter begint over het intellect van door hem/haar gedemoniseerden. Geeft maar weer eens aan hoe intellectueel failliet Nederland werkelijk is.

Parel van het Zuiden | 26-07-17 | 20:54

Nog maar een keertje Jordan Peterson: afschaffen die boel. En rap. In elk geval de financiering van die fopstudies met minimaal 75% reduceren.
www.youtube.com/watch?v=Cf2nqmQIfxc

Stormageddon | 26-07-17 | 20:53

@ McMarx | 26-07-17 | 20:25
P.redgleuf betoogde terecht dat democratie tegenwoordig niets anders is dan een redistributiesysteem van welvaart geproduceerd door enkelen en geconsumeerd door velen.

Ik heb een paar kleine zelfstandigen failliet zien gaan en na jaren van armoede nog achtervolgt zien worden door de fiscus, dit in tegenstelling tot mensen die al een jaar of 25 tot hun eigen volle tevredenheid in de ziektewet zitten.

Dat er nog mensen zijn die een eigen bedrijfje willen opzetten in dit land mag een godswonder heten.

Btw: geldt uw geladen term "slaven van het kapitaal" niet voor iedereen die een hypotheek heeft of een lening afbetaald? Dan denk ik dat die kwalificatie op de meerderheid in NL van toepassing is.

ChatBot | 26-07-17 | 20:53

In de ogen van de politiek is iedereen gelijk, sommigen iets meer gelijk dan anderen.

hovawart | 26-07-17 | 20:53

Domheid kent geen grenzen.
Het meest onthutsende is, dat domheid niets te verwijten valt.
En dat domheid ook altijd zichzelf prima in orde vindt om over van alles en nog wat te oordelen te hebben.
Kortom, domheid leidt tot hoogmoed.
En grote zelfoverschatting.
Daar zit nog zelfs een goede reden achter ook.
Vanaf 't moment dat peuters al 'n paar woorden kennen, en iets kunnen bedoelen, lopen ze over van (domme) vanzelfsprekendheid, 'dat ze iets interessants te melden hebben'.
Zolang ze klein zijn is dat nog vertederend; grappig.
Zodra 't pubers en volwassenen zijn is 't stuitend fucking irritant.
Ik bedoel, iedereen mag 'n mening hebben, hoe baggerachtig dom ook.
En om te stemmen zijn er geen kwaliteitsvereisten.
Maar de 'simpel-BV'tjes'-logica wordt epidemisch, zodra die niks-mensjes menen op pedante toon de anderen te les te moeten lezen.
Van dezelfde vanzelfsprekende weerzin als blije vloggers die op basis van niks 'n dieet aanprijzen, of die van anderen afkraken.
Gaat de wereld aan domheid ten onder (?), zoals oudere knarren vaak beweren (?); néé. Ik zie 't als 'n vorm van ondoorgrondelijke humor.
'Wij' zijn de experimentele speeltjes van de natuur, om eens te kijken wat je met platte-denkhoofden in slappe apen kan of zoiets.
Het is de Shakespeare die in de natuur zit; 'wij worden omringd door idioten'.

Der Paulie | 26-07-17 | 20:48

two ball cane | 26-07-17 | 20:40
Gelijkheid qua rechten en plichten als uitgangspunt is heel wat anders dan een gelijke positie en gelijke macht als resultaat. Het één wordt nogal eens met het ander verward. Voorts is de wijze waarop gemeten of vastgesteld wordt of er sprake is van gelijkheid maar al te vaak hoogst dubieus, en wordt een dergelijke meting of vaststelling gekleurd of zelfs geheel bepaald door waarde-oordelen. Men wil een bepaalde vorm van 'gelijkheid' en zal die tot werkelijkheid maken.ook, zelfs als daartoe wat krom is rechtgebogen moeten worden.

Schoorsteenveger | 26-07-17 | 20:48

Ik denk dat met "gelijkheid als kern van democratie" het feit dat alle inwoners meetellen bij beslissingen wordt bedoeld. Dit in tegenstelling tot het feodalisme, waar je stem afhankelijk van je geboortepositie telt.
Een probleem doet zich voor wanneer henk en ingrid graag willen dat de straatstenen rood worden. Als zij niet in staat zijn zich stevig te verenigen, een woordvoerder te vinden, een coherent verhaal te formuleren, dan worden zij niet gehoord en worden de straatstenen nooit rood. Terwijl ze op de UvA leren hoe je het landsbestuur gijzelt met belangrijke zaken als de kleur van straatstenen, genderdingessen, en de nieuwe-moderne-contemporaine-spelling van 'bel angenbehartiging'. Afstand tot de politiek die leidt tot een ongelijkheid in vertegenwoordiging.

two ball cane | 26-07-17 | 20:40

Het is echt van de pot gerukt dat deze mensen het woord "democratie" nog in de mond durven nemen, minderheden die nu het woord "democratie" wel even zullen invullen omdat men denkt dat wanneer je maar hard genoeg schreeuwt de meerderheid maar moet luisteren, gefaciliteerd door de EU laven die zich hier regering durven noemen...

Krankzinnig, en niks jamaar !
En natuurlijk steekt Piet Hein Donner ook zunnuh bakkes weer om de hoek: fd.nl/economie-politiek/1196006/raad-...

authentic | 26-07-17 | 20:40

Eh, het is ergens wel verontrustend dat er vrijwel alleen hoogopgeleiden in de kamer zitten en er zo goed als geen vertegenwoordigers van de gewone werkende middenklasse. Dat impliceert dat anderen, die uw achtergrond, leefwereld en belangen niet delen, wél over u beslissen. Het spijt me, maar dat vind ik wel degelijk een probleem.

Bigi Bana Boy | 26-07-17 | 20:39

Ome George Carlin zal het nog 1 keer uitleggen aan de naieve UvA studentjes: Democracy, The Illusion Of Choice. Daar de hele NL polletiek en MSM slaven zijn van de VS of zo U wilt het FED-ECB bankenkartel aangestuurd vanuit de BIS is alle hoop bij voorbaat al verloren met een dergelijke gelijkheidsquote. En dat terwijl alle bewezen informatie hierover gewoon publiekelijk verkrijgbaar is.
youtu.be/SC_wjQtfhZQ

HdJ | 26-07-17 | 20:39

Iemand de oplossing om van Jole weg te krijgen tijdens het bakken van een tegel?

McMarx | 26-07-17 | 20:38

UvA.... tsja.... wat verwacht je nou?
.
Cv's met zulks worden hier direct gewipt.

Parel van het Zuiden | 26-07-17 | 20:37

Maar het streven van gelijkheid is natuurlijk iets wat uit de oude koker van het Marxisme/Socialisme stroomt. Ergens is het ook van den zotte, dat we in de 21e eeuw in het dagelijks leven zoveel te maken hebben met voornamelijk deze ideologie uit de 19e eeuw, en om het nog erger te maken hebben we ook te maken met een vleugje islamisme uit de 7e eeuw. Eigenlijk zou het gewoon niet moeten dat we in de huidige tijd nog steeds niet met al die onzin afgerekend hebben. Maar ja, de elites he, die hebben een andere agenda, dat is wel duidelijk.

Twan_Flat | 26-07-17 | 20:36

Met dank aan een bevriende streamingdienst, dat krijg je er van Van Jole! In your face: www.youtube.com/watch?v=6Q_oh9wrJv0 Met de hartelijke groeten aan de academia. Von selbst sprechend.

Hetkanverkeren | 26-07-17 | 20:36

Gelijke kansen is de kern van onze democratie, niet een gelijke uitkomst. Deze 'expert op het gebied van politiek' kan zich beter druk maken over problemen iets dichter bij huis, namelijk het totale gebrek aan pluriforme meningen aan veel van de UvA faculteiten.. Faculteiten die worden betaald door burgers die grotendeels een afkeer hebben van de cultureel marxistische heilsleer..

therealbraindump | 26-07-17 | 20:36

Worst_kaas_scenario | 26-07-17 | 20:23
Net zoals weg om legging.

roosvrij | 26-07-17 | 20:35

Zojuist is in huize anders geheel democratisch (3 tegen nul) besloten dat het (!)-knopje verplaatst moet worden naar de regel waarop de reaguurder vermeld wordt.

Jackanders | 26-07-17 | 20:33

De huidige politiek is de katalysator voor alles wat er mis is in de samenleving, de Brusselse politiek is de voornaamste oorzaak van alles wat er mis is in de samenleving, het EU-project heeft de maatschappij meer gekost dan het ooit zal opleveren, (de schuldenberg is hoger dan die van geheel de Derde Wereld Landen bijeen, en de Europese Commissie heeft de maatschappij onnodig in groot gevaar gebracht om hun vredesboodschap kracht bij te kunnen zetten.
De vraag is of de huidige politiek de democratie als volksvertegenwoordiging een warm hart toedraagt, of het al lang ten grave heeft gedragen.

hovawart | 26-07-17 | 20:32

Dat noemt zich een universiteit. Omg.

franck7020 | 26-07-17 | 20:32

Dank, Zengraaff

omanders | 26-07-17 | 20:29

@Worst_kaas_scenario | 26-07-17 | 20:23

'Engelse ziekte' heet dat en die is alom. Zeker door de Smart-phone en andersoortige spellingsrotzooi.

McMarx | 26-07-17 | 20:28

@P.redgleuf | 26-07-17 | 19:35
Alles overwegende, denk ik dat uw suggestie eigenlijk de meest realistische is: de mensen die het meeste bijdragen aan de staatskas zouden redelijkerwijs ook de zwaarstwegende stem moeten hebben.
ChatBot | 26-07-17 | 20:20

Slecht idee want, dan worden de meeste mensen weer slaven van het kapitaal op een wijze waar we nou net boven uitgegroeid waren. Dat die uitgroei een negatief bijeffect heeft gekregen wil niet zeggen dat het grondidee verkeerd was.

McMarx | 26-07-17 | 20:25

Gelijkheid bestaat in de wiskunde, niet in de politiek. Laat staan dat gelijkheid een kernwaarde van democratie is. In dat geval zou je gelijke gevallen gelijk moeten behandelen en ongelijke gevallen ongelijk. Dat eerste kan technisch gezien niet, want geen mens ik gelijk aan de ander. Met de mate van ongelijkheid wordt echter wel flink gesjoemeld en zeker in de politiek. Wilders is daar het slachtoffer van.

Gravin v Kippenbouth | 26-07-17 | 20:23

Dudes. Uva + GS. Gelijkheid is iets heel anders dan gelijkwaardigheid. Bovendien gaat het om de gelijkwaardigheid van de stem, niet de kiezer. Dat lees ik nergens. En hou nou eens een keertje op overal een spatie tussen te gooien waar die niet hoort!
Belangen verstrengeling? Schrijven we voortaan ook panne(n) koek? Kleur pot lood? En dat gaat naar de universiteit? Oh sorry , uni versiteit. Leer Nederlands, stelletje mut sen

Worst_kaas_scenario | 26-07-17 | 20:23

Streven naar gelijkheid geeft tirannie, streven naar het beste te zijn, ieder naar zijn/haar gegeven/verkregen talenten geeft vrijheid.

Jesaja | 26-07-17 | 20:23

Ach, het is Amsterdam maar ... nog even en dat gehucht staat onder curatele.

Lijkt mij overigens dat de essentie van democratie berust op proportionele vertegenwoordiging afhankelijk van het aantal stemmen dat iedere partij heeft gekregen. Want waarvoor zou je dan anders hoeven te stemmen?

Bijzonder vreemd de gedachte dat je als extreem links splinterpartijtje op evenveel zetels recht zou hebben als die brede volkspartij die op dit moment compleet wordt genegeerd. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het uniek Nederlandse schimmenspel dat "coalitievorming" heet.

@P.redgleuf | 26-07-17 | 19:35
Alles overwegende, denk ik dat uw suggestie eigenlijk de meest realistische is: de mensen die het meeste bijdragen aan de staatskas zouden redelijkerwijs ook de zwaarstwegende stem moeten hebben.

ChatBot | 26-07-17 | 20:20

@Rommelende Onderbuik | 26-07-17 | 19:56

Maar buikje toch, we behoren tot de meest gelukkige landen ter wereld hoorde ik onze PM laatst nog zeggen. In alle lijstjes in de top 5.

McMarx | 26-07-17 | 20:08

Ze zal wel de democratische staf van een hoogleraar beroeren.

BP Richfield | 26-07-17 | 20:06

Heeft mevrouw de geleerde ooit gehoord van het negeren van Geert? Zo ja wat heeft zij er aan gedaan en zo Nee waarom niet.
Miljoenen mensen worde op deze wijze aan de kant gezet.
IkBetaalNixMeer | 26-07-17 | 19:05

Vroegah, had je van die pleekalendertjes met "Liefde is" en dan een uitspraak. Die zou je ook over democratie kunnen maken in Nederland. Bijvoorbeeld: Democratie is... Geert en zijn electoraat buiten de deur houden.

McMarx | 26-07-17 | 20:04

Democratie is eigenlijk een front van de elites, die landen als een corporatie runnen.

Twan_Flat | 26-07-17 | 20:04

Een bul van UvA kun je beter niet vermelden op je cv.

Dirty-Harry44 | 26-07-17 | 20:04

Democratie is een uitstekend middel om tot tirannie te komen. Zie het als een Turkse trein.

McMarx | 26-07-17 | 20:01

Democratie is de minderheid die de meerderheid in een wurggreep houdt

Raad_maar_raak! | 26-07-17 | 19:56

Democratie in Nederland is een vunzige, gerafelde vitrage die moet verhullen dat de burger in Nederland zijn smoel moet houden.
We leven in een olie-monarchie. Nou, ja, monarchie, de koning is een belangrijke stroman die zich lachend en zakkenvullend voor het karretje laat spannen van het groot-kapitaal.
Dat gezegd hebbende. Nederland is geen heel slecht land om in te wonen.
Polen en Turkije zijn democratischer. Naar Polen wil ik misschien over 10 jaar. Naar Turkije wou ik misschien nog 10 jaar gelden.

Rommelende Onderbuik | 26-07-17 | 19:56

Ik zal die zielige obsessie met diversiteit nooit begrijpen. Als de politiek een weergave moet worden van de maatschappij wordt het al helemaal een teringzooi, want door de bandbreedte genomen zijn onze politici momenteel gek genoeg slimmer en verstandiger dan de gemiddelde Nederlander. Zou het een weergave worden van de maatschappij dan zou het bestuur nóg slechter worden.

bulk | 26-07-17 | 19:56

Doet u mij alstublieft een good old ip ban i.p.v. die middelvinger van Jolo. Dankuwel.

Hetkanverkeren | 26-07-17 | 19:51

De D666-ers die ik spreek oreren dezelfde onzin.

paridae | 26-07-17 | 19:49

@Snorkle | 26-07-17 | 19:19
Totale onzin, wat je schrijft, Zwitsal. Hup, naar joop met jou, snorkel en al.

Lewis Lewinsky | 26-07-17 | 19:48

Meer gelijkheid voor moordenaars en verkrachters! Er zitten veel te weinig moordenaars en verkrachters in de werkloosheid. Sommige moordenaars en verkrachters worden zelfs opgesloten. Help mee met vechten tegen dit onrecht!
Volgende week: Waarom zijn er anno 2017 nog steeds geen hoogleraren met Down Syndroom? Breek het glazen plafond.

ZegMaar | 26-07-17 | 19:41

Dat nieuwe lettertype wil nog niet écht wennen, qua leesbaarheid...

bisbisbis | 26-07-17 | 19:40

ILF2 | 26-07-17 | 19:33
Wat ze volgens mij bedoelt is dat lieden van wie zij, of de UvA, toevallig vindt dat ze ongelijk vertegenwoordigd zijn achteraf alsnog gecompenseerd dienen te kunnen worden, zodat ze alsnog, opnieuw in de ogen van haar of van de UvA, gelijk vertegenwoordigd worden. Correctie op de werkelijkheid dus, zoals positieve discriminatie een correctie op de werkelijkheid is.

Schoorsteenveger | 26-07-17 | 19:39

Alle bewoners van de UvA in de loonie bin, weg ermee. Dit land is het kotsbeu te luisteren naar alle geouweh... afkomstig van die stadse marxistische inrichting.

lanexx | 26-07-17 | 19:37

De grootste groep homoseksuelen durven tegenwoordig vanwege ______________ geweld niet meer openlijk over straat, die mensen worden vertegenwoordigd door een premier die ook niet uit de kast durft te komen. Hoe goed vertegenwoordigd wil deze academische charlatan het precies hebben?!?

Feynman | 26-07-17 | 19:37

Het nieuwe GS en twitter zijn een stelletje geworden. De snelle media.
Wanneer is de verloving?

Plukkiehaar | 26-07-17 | 19:36

Democratie heeft een grote systeemfout. En dat is dat deze per definitie altijd links wordt. Er zijn namelijk heel veel mensen die weinig, en heel weinig mensen die veel verdienen. Als die beide groepen "normaal" voor hun eigenbelang stemmen, dan zijn er automatisch heel veel linkse stemmers, en heel weinig rechts stemmers. Veel beter zou zijn dat iedereen 1 stem krijgt, en dat je per €5000,= die je als bijdrage aan het collectief afstaat via belasting, je er 1 stem bijkrijgt. Gewogen stemrecht dus. Dan loont werken ook meer, en krijg je compleet andere uitslagen. Idee FvD?

P.redgleuf | 26-07-17 | 19:35

ow, en ehm Joris, waarvoor is de yolofinger nou bedoelt? mag men niet met pijltjes werken? Discriminaazies!!

Cobalt bomb | 26-07-17 | 19:35

Wat ze bedoelt is dat op basis van gelijkwaardigheid iedere Nederlander van 18 jaar en ouder stemrecht heeft, ongeacht ras, geloof, sexuele voorkeur. Daarmee krijgt dus iedereen toegang tot het democratische stelsel van stemmen. Dat er vervolgens niets met je stem wordt gedaan (PVV negeren, Oekraine, migratieprobematiek) is juist de uitwas van democratie, Eerst stemmen binnen halen, dan heb je macht en vervolgens die macht gebruiken om precies tegen de wil van het volk in te gaan. Alles vanuit een principe van ongelijkwaardigheid want de politiek heeft macht en anders de rijken het geld wel. Als je studeert in Amsterdam moet je sowieso grote vraagtekens zetten bij de waarde van je bul want dan wordt je door linkse ideologen gedoceerd en heb je straks in de boze buitenwereld geen enkel realiteitsbesef.

ILF2 | 26-07-17 | 19:33

Daar wordt ze ook niet voor betaald, want UvA

XHannibalX | 26-07-17 | 19:31

Ik denk dat ze het op de UVA een probleem vinden dat Geert met al zijn zetels, afgezien van het kopieergedrag van het partijprogramma door andere partijen in verkiezingstijd, stelselmatig wordt buitengesloten. Allemaal mensen die niet gelijkwaardig worden behandeld in deze democratie. Toch goed dat ze daar wat aan gaan doen.

accijnstoerist | 26-07-17 | 19:31
-weggejorist-
Cobalt bomb | 26-07-17 | 19:30

Bulloch | 26-07-17 | 19:24
Engelse grammaticadefect

Cobalt bomb | 26-07-17 | 19:30

Hoe is dat eigenlijk met partijen die actief worden geweerd uit de vertegenwoordiging ipv hetgeen gezegd wordt?
De lage vertegenwoordiging van de massamoordenaarspartij stemt mij in beginsel gerust en behoeft van niet meer vertegenwoordiging, wellicht minder.

Cobalt bomb | 26-07-17 | 19:29

Het is toch treurig dat spellen al te moeilijk is. Wat een niveau en dat noemt zich universiteit.

accijnstoerist | 26-07-17 | 19:27

Als iemand belangenbehartiging schrijft als "belangen behartiging", dan neem ik diegene sowieso niet serieus.

Bulloch | 26-07-17 | 19:24

Hoho, het is het poneren van een stelling, die onderzocht moet worden, waarna een conclusie getrokken wordt waarbij de geponeerde stelling wordt bevestigd of ontkracht.

Iedereen weet natuurlijk al de uitkomst, maar ja, daar is de OpenDeur Universiteit van Amsterdam voor

little C | 26-07-17 | 19:22

Beste heer, mevrouw, en mens die niet weet wat ie is...
Wij zullen alles doen, binnen onze mogelijkheden, om uw stem te doen horen.
Veel zal het helaas niet zijn, want u bent met te weinig. Dat is democratie.
Ik zie u nu nog zitten bij de B&B, door het glazen plafond rammen op het terras.
En daar zit u over drie jaar nog, maar dan met een kinderwagen.
Fijn voor u.

geen koning | 26-07-17 | 19:21

Zoveel mensen die het begrip 'democratie' niet begrijpen. Democratie is niet 'de meeste stemmen gelden'. Democratie is de meerderheid die een stem geeft aan, en waakt voor de belangen van, de minderheid. Niks meer en niks minder.

Snorkle | 26-07-17 | 19:19

Gelijkheid bestaat niet. Misschien voor een deel bij meerlingen. Maar dat heeft niks met democratie te maken. Gelijkwaardigheid. dat is waar het om gaat.

The_Black_Knight | 26-07-17 | 19:18

remove "naar".

meneer der meneren | 26-07-17 | 19:17

Politicologie aan de UvA? Dat is toch gewoon PvdA-kunde?

Kiwi45 | 26-07-17 | 19:16

Deugen is extreme intellectuele luiheid.

Harry Turtle | 26-07-17 | 19:16

Schoorsteenveger | 26-07-17 | 19:12
Ohja, zoals of je aan het gangpad mag zitten

Leptob | 26-07-17 | 19:16

Vroeger moest ik naar de Mulo van mijn ouders, maar gelukkig heb ik nu het licht gezien. Mijn kleinkinderen worden hoogleraar bij de UvA. Ik heb ze een abonnement bij de Efteling beloofd wanneer ze het doen.

bolletje kaas. | 26-07-17 | 19:16

Veel mensen willen/mogen niet eens zichtbaar zijn. De godgansedag via de schotel naar de haat naar het westen voedend.

meneer der meneren | 26-07-17 | 19:16

Nee. Fascisme is op gelijkheid gebaseerd. Iedereen hetzelfde uniform.
Deze getroubleerde geest bedoelt waarschijnlijk te zeggen dat ze wenst dat de maatschappij gebaseerd is op gelijkwaardigheid. Dat is prima, maar heeft niets maar dan ook niets met democratie te maken. En trouwens, er is een miljoen mensen in ons land die elke dag horen dat joden, homo's, vrouwen en ongelovigen minder waard zijn. Niet gelijk noch gelijkwaardig. Overigens is democratie ver te zoeken in de thuislanden van deze miljoen medebewoners van ons land.

ristretto | 26-07-17 | 19:15

Leptob | 26-07-17 | 19:10
Ja, maar dan krijg je toch weer gekrakeel over relatieve voordelen en nadelen van de positie van die ene blauwe zetel die jou toebedeeld wordt.

Schoorsteenveger | 26-07-17 | 19:12

Klopt toch gewoon. Ik zie mezelf ook nooit vertegenwoordigd. Maar ze zal mij wel niet bedoelen.

Statler en Waldorf | 26-07-17 | 19:11

En dan ook nog eens 'belangenbehartiging' los van elkaar spellen.

RigouReus | 26-07-17 | 19:11

De 2e kamer gaan ze toch verbouwen. Dus plaats er dan gewoon een kleine 18 miljoen blauwe zetels. Dat is pas eerlijk.

Leptob | 26-07-17 | 19:10

Zou niet weten wat 'ongelijke vertegenwoordiging' betekent. Sommigen zijn binnen een democratie beter vertegenwoordigd dan anderen, precies zoals sommigen aan zee wonen en anderen niet, of sommigen aan de UvA verbonden zijn en anderen niet.

Schoorsteenveger | 26-07-17 | 19:09

UvA moet net zo onder curatele gesteld worden vanwege het uitkramen van, en indoctrineren met larie, als die islamhut die er naast komt. Bij geen verbetering geldkraan dicht en deur op slot.

marcoplarco | 26-07-17 | 19:06

RenHoek
Volgens de UvA precies omgekeerd.

Kanarie_Geil | 26-07-17 | 19:05

Heeft mevrouw de geleerde ooit gehoord van het negeren van Geert? Zo ja wat heeft zij er aan gedaan en zo Nee waarom niet.
Miljoenen mensen worde op deze wijze aan de kant gezet.

IkBetaalNixMeer | 26-07-17 | 19:05

Doe effe een link in het artikel, Zentgraaff

omanders | 26-07-17 | 19:04

Democratie is de meerderheid die voor een minderheid oordeelt.

RenHoek | 26-07-17 | 19:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken