VIDEO - Iran blaast Capitool op met raket
Met zulke special effects versla je Hollywood nooit
Mocht u zich nog afvragen hoe de verhoudingen momenteel zijn tussen de Verenigde Staten en Iran (waar vrijheid ook niet vanzelfsprekend is), dan hebben we hier een stukje propaganda voor de Revolutionaire Garde dat de Iraanse staatstelevisie dit weekend uitzond, waarin onder meer te zien is hoe het Capitool wordt opgeblazen. Nu waren de Amerikanen zelf begin dit jaar ook niet heel zuinig op hun Capitool, maar om ze dan meteen te helpen met slopen gaat wat ver. De video komt uiteraard op het moment dat Iran en de VS met elkaar babbelen om het atoomakkoord uit 2015 nieuw leven in te blazen en de Iraanse leiders de eigen bevolking willen tonen dat ze ondanks de gesprekken nog steeds machtige stoermannen zijn die echt een hekel hebben aan die vuige Amerikanen. En dan krijg je dus van dit soort matige special effects. Alsof je naar een Nicolas Cage-film uit 2014 zit te kijken. Bijna net zo lachwekkend als dat nagemaakte vliegdekschip of die zeeslag-animatiefilm. Amateurs!
Feest! We stoten flink minder CO2 uit!

Want biomassa telt niet mee
\
Die corona is zo slecht nog niet. We mogen weliswaar helemaal niets meer, maar blazen daardoor wel aanzienlijk minder CO2 de lucht in. Greta blij, Urgenda blij en verder helemaal niemand blij, maar dat doet er niet meer toe tegenwoordig. De Nederlandse Emissieautoriteit meldt dat de bedrijven die onder het Europese emissiehandelssysteem vallen (goed voor de helft van alle uitstoot) afgelopen jaar in Nederland 11,5 procent minder CO2 lanceerden en dat is reden tot feest. Daarbij maakt het dus niet uit dat de energiesector veel winst behaalt door extra veel smerige biomassa op te stoken in plaats van kolen. Want ja, biomassa hoeft officieel niet meegeteld te worden in de cijfers, dus dat tikt lekker aan. Werkte alles maar zo mooi. Hoeveel heb je gedronken? Slechts twee whiskey... en veertien bier, maar die tellen niet mee in de officiële cijfers. Ben je vreemdgegaan? Alleen met de secretaresse, maar die telt gelukkig niet mee in de officiële cijfers. Ga die mensen die in de rook van een biomassacentrale wonen eens vertellen dat ze niet moeten zeuren omdat dit verbrande hout niet meetelt. Met je officiële cijfers.
Trump bevrijdt zichzelf met nieuw platform
Op naar 2024!
De meningenmachine van Donald Trump is weer online! Na de politieke zuivering door big tech spreekt de meest Amerikaanse Amerikaan zijn volgers eindelijk weer toe vanaf zijn eigen digitale zeepkist. Het is geen open social media-platform geworden, maar een berichtenstroom op zijn website met de veelzeggende naam From the Desk of Donald J. Trump. Vanuit daar roeptoetert Trump weer ouderwets zijn mening over alles wat hij maar bedenkt. En wat hebben we het gemist. Baudet doet een leuke poging om de lege plek van politieke Twitterschreeuwer op te vullen, maar het blijft de Nederlandse filmfestivalversie van het Hollywood-spektakel dat Trump is. De nieuwe dienst herinnert ons al bijna aan Donalds goede oude tijd op Twitter. Bijna, want de berichten voelen tot nu toe nog iets te netjes. De covfefe's en hamberders waren weliswaar slordigheidsfoutjes waar de democraten helemaal los op gingen, maar daardoor wist de lezer tenminste zeker dat het de president was die persoonlijk zijn vingers over het toetsenbord liet glijden en niet één of andere communicatie-expert die nog net niet zijn eigen initialen onder de berichten plempt zoals bij vrijwel alle andere politici die we kennen. Het is ongetwijfeld de nieuwigheid. Geef het wat tijd en we kunnen binnenkort weer meegenieten van de avonturen van Little Rocket Man, Sleepy Joe en al zijn andere favoriete personages. *Freeeeedom! *
Belgische boer annexeert deel Frankrijk
De stille strijd in het zuiden
En dat in deze Bevrijdingsweek! Die sneaky Belgen hoort u niet veel, maar in alle stilte breiden ze wel mooi hun grondgebied uit. Niet met militair vertoon, want dat valt te veel op, maar gewoon dankzij een boer die in het zuiden ongemerkt de grenssteen met Frankrijk verplaatst. Nou ja, ongemerkt. Een paar geschiedenisnerds viel het op en nu is plots iedereen op de hoogte. Die boer snel zeggen dat het was omdat zijn trekker er anders niet door kon, maar het was natuurlijk gewoon een subtiele manier om langzaam Frankrijk te veroveren. Vraag maar aan Rusland en Georgië hoe dat werkt. Om de zoveel tijd een metertje erbij en voor je het weet sta je voor de Eiffeltoren te zwaaien met je Belgenlandische driekleur. Frietekes en wafels op de Champs-Élysées, alleen nog strips van Hergé in het Louvre en alle wegen vol gaten. Laat dat maar aan de Belgische boeren over. Deze keer faalde het plan, maar dat zal ze echt niet tegenhouden. Aangezien wij ons leger hebben wegbezuinigd, is er maar één manier om ons te wapenen tegen de microagressies van de zuiderburen: Caroline van der Plas als minister van Defensie. Laat die boeren maar schuiven!
Jeugddetentie en werkstraffen voor doodtrappende viespeukjagers Arnhem
Voorspelbaar einde van een treurig verhaal
Het zoveelste verhaal met alleen maar verliezers. De 73-jarige man die een afspraakje maakte met een "15-jarige jongen" op een chatsite, eigenlijk niet wilde komen wegens te jong, toch ging en toen doodgetrapt werd door pedojagende tieners, is een verliezer. De hulpdiensten die zijn leven probeerden te redden, maar uiteindelijk machteloos moesten toezien hoe hij zijn laatste adem uitblies in het ziekenhuis, zijn ook verliezers. De mensen die massaal bloemen neergelegden op de plaats van het misdrijf en pas later ontdekten waarom het slachtoffer daar was: verliezers. De destijds 18-jarige jongen die hem tegen zijn hoofd trapte en nu één jaar jeugddetentie (waarvan half jaar voorwaardelijk) krijgt, is een verliezer. De minderjarige jongen die begon met het geweld en dezelfde straf krijgt, is een verliezer. De drie andere meeloopjongens die een half jaar voorwaardelijke jeugddetentie krijgen en 200 uur moeten schoffelen, zijn ook verliezers. Onze opsporingsdiensten die minder succesvol zijn in het pakken van online kinderbepotelaars dan een stel tieners met een telefoon, zijn duidelijk verliezers. Kinderen die online nog massaal lastiggevallen worden door vieze oude mannetjes, omdat de pakkans miniem is, zijn ook verliezers. Onze samenleving, omdat de grotere problemen achter dit incident al jaren bekend zijn, het een kwestie van tijd was voordat dat pedojagen een keer fout ging en we het toch niet wisten te voorkomen, is ook een verliezer. Allemaal verliezers, sommigen terechter dan anderen, maar niemand wint zolang we online viespeuken niet harder aanpakken.
Chinees ruimteschroot kan New York slopen
Hele wereld (weer) zenuwachtig door faalchinezen
Eerst hadden we dat covid-gedonder en nu zit de hele wereld weer met samengeknepen derrières omdat de Chinezen hun zaakjes niet op orde hebben. Peking lanceerde op 29 april de Long March 5B raket om een module van hun eigen ruimtestation in een baan om de aarde te brengen. Dat lukte, maar sindsdien zijn ze de controle over de raket verloren. Die suist momenteel met 27.600 km/u in een baan om de aarde, waarbij het gevaarte langzaam hoogte verliest. Over een paar dagen (experts gokken 10 mei met een foutmarge van twee dagen) dondert het 21 ton wegend stuk ruimteschroot definitief richting aarde en niemand weet precies waar het terecht komt. De kans is natuurlijk groot dat het ding gewoon in de oceaan crasht, want 71 procent van het aardoppervlak bestaat uit dat natte spul. Maar een ongewenste landing op bewoond gebied kan niet uitgesloten worden. "Op basis van zijn huidige baan vliegt de raket zo ver naar het noorden als New York, Madrid en Peking en zo ver naar het zuiden als het zuiden van Chili en Wellington, Nieuw-Zeeland en kan hij op elk punt binnen dit gebied vallen", zo luidt de enorm geruststellende voorspelling. Dan valt er overigens niet een blok metaal van 21 ton uit de lucht, want een groot deel van de raket brandt op en valt uit elkaar in de dampkring, maar een gedeelte haalt de grond wel. Dat weten we, want vorig jaar regenden nog aanzienlijke stukken van een andere Chinese raket neer op dorpjes in Ivoorkust. De meeste landen maakten jaren geleden al afspraken over het op aarde laten terugkeren van voorwerpen zwaarder dan 10 ton om exact deze situatie te voorkomen, maar China heeft consequent maling aan deze deal. Wilt u toch met een gerust hart de straat op, volg de live locatie van het stuk ruimteschroot dan hier voor een soort buienradar voor brokstukkenregen.
AD zaait angst over EU-plannen voor verplichte snelheidsbegrenzer in iedere auto vanaf 2022
Maar hoe erg is het?
Het AD ratelde (mirror) bij gebrek aan beter nieuws deze ochtend maar weer eens de verplichte snelheidsbegrenzer voor auto's op. De Europese automobilistennachtmerrie waarbij ieder voertuig een verplichte snelheidsbegrenzer krijgt, waardoor hard rijden niet langer mogelijk is. Kortstondig sneller dan de limiet knallen kan dan alleen nog maar bij een noodsituatie of om een inhaalactie te voltooien, maar dat komt dan wel met irritante waarschuwingspiepjes en een registratie van de overtreding in de zwarte doos van het voertuig, aldus het artikel. Deze enorme clickbait is inderdaad een paar jaar terug voorgesteld door European Transport Safety Council (ETSC), maar de werkelijkheid ligt ondertussen aanzienlijk genuanceerder. De EU bekijkt momenteel een veel slappere versie van het systeem, waarbij het meer om een waarschuwing gaat dan om fysiek ingrijpen. Over de techniek wordt nog flink gediscussieerd en de voorstellen variëren van weerstand in het gaspedaal tot een piepsignaal of een waarschuwingslampje. Daarnaast is het systeem ook uit te schakelen. Nog steeds vervelend, omdat u dat wel elke keer moet doen als u de auto start, zoals bijvoorbeeld bij het start-stop-systeem en de lane departure vaak nu al het geval is, maar minder het doemscenario dat het AD schetst (en Autoweek braaf overschrijft (mirror)). Onder meer Duitsland, Frankrijk en Italië proberen het voorstel zo veel mogelijk af te zwakken om hun eigen auto-industrie tevreden te houden. Hoe het systeem er precies uit gaat zien, is dus nog onduidelijk. De feedback-periode op de wet is net afgerond en nu is het aan de Europese Commissie om zich nogmaals over het voorstel te buigen. Wanneer dat gaat gebeuren is nog onbekend en de kans dat het systeem al vanaf volgend jaar in elke nieuwe auto zit is erg klein. De meeste automobilisten zitten helemaal niet te wachten op zo'n babysittersysteem en hopelijk komt er uiteindelijk helemaal niet, maar het is in ieder geval een stuk genuanceerder dan het doemscenario van het AD.
UPDATE: AD-redactie doet of haar neus bloedt en tikt nieuw stukje
Belastingkorting voor migranten en niet voor u
Want Wopke kan ook helemaal niets
Het ministerie van Financiën is een soort Hugo de Jonge, want het kan echt helemaal niets. Kijk, wij willen natuurlijk niet dat de Belastingdienst volledig strafkampkapitein gaat op onschuldige ouders die per ongeluk ooit een verkeerd vakje aanvinkten. Maar we willen ook niet dat we massaal duizenden euro's onverdiende belastingkorting weggeven aan arbeidsmigranten. Een korting die zo lucratief is dat er allerlei bedrijfjes opduiken die importarbeiders helpen om het maximale uit ons belastingstelsel te knijpen. Zo'n oneerlijk voordeeltje waar de Belastingdienst zelf al voor waarschuwde in 2015 en nogmaals in 2018 bij het ministerie van Financiën, maar waar niet op is gereageerd en waar (daar gaan we weer) de Kamer niet over is geïnformeerd. Zo'n voordeeltje willen we dus niet weggeven, maar dan zonder onschuldige zwartgelakte ouders kapot te ambtenaren. Dat moet toch te doen zijn? Toch Wopke? Of kan helemaal niemand meer iets daar op dat ministerie?
INSTANT UPDATE: Oh ja, als het in de media komt, kunnen ze ineens wel actie ondernemen.
Fortnite probeert een 360 no scope op Apple
Strijd om app-monopolie barst los
De colltruidragers bij Apple voeren al jaren een dictatoriaal bewind over alle iPhones. De techreus bepaalt wat u als gebruiker wel en niet mag zien en lezen. Een blootplaatje zien? Niet in een iOS-app. Over Covid-19 schrijven in een app met opiniestukken? Verboten! Het is alsof de maker van uw magnetron bepaalt welke maaltijd u wel en niet mag opwarmen en app-makers zijn het zat. Niet alleen Apple's censuurmachine, maar ook de achterlijke tarieven die Cook & Co rekenen. Bedrijven dragen tot dertig procent van hun inkomsten van in-app aankopen af aan Apple en dat kan bij games als Fortnite in de honderden miljoenen dollars lopen. Een poging om Apple's app-belasting te omzeilen door Fortnite-maker Epic Games resulteerde in een verwijdering uit de App Store en daarom treffen beide partijen elkaar nu in een Amerikaanse rechtszaal. Verliest Apple deze zaak, die waarschijnlijk weken gaat duren, dan is het hek van de dam en zal iedere app voortaan zijn eigen betaalsysteem opzetten. Jammer voor ze, maar we hebben geen medelijden met de puriteinse thought controllers met bijna 200 miljard dollar aan cash reserves. Winnen de Jobs-apostelen dan is hun dictatuur nog niet veilig, want Epic Games diende ook bij de Europese Commissie een klacht in en daar zijn ze niet zo van de tehc-monopolies. Vrijdag incasseerde Apple al de eerste Europese klap doordat Europa oordeelt dat het bedrijf de eigen dienst Apple Music oneerlijk voortrekt ten opzichte van concurrenten zoals Spotify. Daar hangt nu nog geen straf aan (het fruitmonster mag nog een verweer indienen) maar het toont wel de kritische houding van de EC jegens de huidige App Store en dat stemt Epic Games ongetwijfeld hoopvol. Gezien onze eigen ervaringen met de App Store mag het geen verrassing zijn welke kant wij kiezen in deze kwestie. Epic Games, go for the kill!
Natuur gered! Reclames voor vliegvakanties verdwijnen uit Amsterdamse metro
En de ijsbeertjes vierden feest
De biologisch afbreekbare vlag gaat uit in Amsterdam. Waar de wereld al jaren worstelt met de klimaatverandering, lost de polderlandse hoofdstad het probleem gewoon in één klap op. Vanaf vandaag verdwijnen advertenties voor vieze wereldverpesters zoals vliegreizen en auto's met een brandstofmotor uit de metro. En dat is slechts het begin, want de gemeente babbelt op aandringen van GroenLinks ****ook met andere exploitanten om deze duivelse co2-propaganda uit de stad te wereld. Dus nooit meer een reclame voor een guitig SUV'tje in een abri tussen het zwerfafval. Geen advertentie voor een vliegvakantie in het bushokje voor de biomassacentrale. Nooit meer afgeleid raken door een reclameposter voor Total tijdens het mishandelen van een homo-stel in het centrum. En uiteraard ook geen Shell-reclame meer op die pont die langs dat rokende cruiseschip vaart. De grachtengordel loste al het kernwapenprobleem op en veegt nu ook de klimaatverandering van tafel. Ons 020, wat kan het niet?
