achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Struikrover

LIVE. Verstappen jaagt Mercedessen in Portugal

Zandvoort in de Algarve

Pak de bacalhau en lokale wijn erbij en nestel voor de televisie, want we gaan weer racen. Max met zijn Red Bull-slinger tegen de Goliaths met hun ster op een baan met extreem weinig grip en onverwacht harde windvlagen. De kwalificatie viel tegen voor de Nederlander, dus hij is goed opgefokt en dat kan leuke actie op de baan opleveren. Of een onbezonnen actie in de eerst bocht en tranen in de grindbak natuurlijk. Over grindbaktranen gesproken: George Russell had zijn beste kwalificatie everooit en start vanaf de elfde plek. Zo dicht bij de punten die hij ooit voor Williams wil pakken, maar dan moet hij wel een keer ophouden met crashen zodra hij in de top tien komt. Verder heeft onze lachende vriend Ricciardo nog wat goed te maken vandaag, want hij kwalificeerde P16 en dat is echt ondermaats. Zeker omdat zijn teamgenoot op P7 staat. Om 16:00 uur gaan de lichten uit voor de Formula 1 Heineken Grande Prémio De Portugal 2021 en zien we of er nog een Portugese verrassing uit de hoge goed komt. Let's race
UPDATE: Hamilton wint deze redelijk saaie race. Verstappen P2, maar pakt extra puntje voor de snelste ronde verliest zijn snelste raceronde vanwege tracklimits.

Boze passagier perforeert taxi met schietijzer

Wild West Tilburg

Oh, het zware leven van taxichauffeurs. Alle klanten stappen massaal over op Uber en degenen die nog instappen lullen de oren van uw kop met hun levensverhaal of zijn dronken studenten die het interieur trakteren op een gratis laag barf. Maar in Tilburg is, zoals alles, ook het taxileven een stukje erger. Daar probeerde een passagier het touchscreen van het busje te bedienen met kogels. Deze afstandbediening bleek geen groot succes, want het beeldschermpje stierf een tragische dood en de rit eindigde abrupt voor de knallende sneuneus. De reden voor deze bijzondere variant van een drive-by is onbekend, maar de schutter is een bekende van de politie (niemand is verbaasd), dus die mag binnenkort tekst en uitleg geven. De chauffeur is zijn taxi voorlopig kwijt voor politieonderzoek, dus die moet voorlopig een Ubertje pakken. Wel zo veilig.

LIVE. F1 kwalificeert aan Portugese kust

Glibberen in de Algarve

Stuur de schoonouders naar huis en slinger de tv aan, want we gaan kwalificeren voor de de Grand Prix van Portugal. Nu al de beste F1-race van het jaar, want die dwalende tandarts kan geen tenenkrommende vragen stellen aan coureurs door een positieve coronatest in het Ziggo-team. Net als vorig jaar is het keiglad (bel de wouten!) op het circuit aan de kust, maar dit jaar zijn teams er beter op voorbereid. Sommigen iets beter dan anderen, want volgens de Max heeft Mercedes het weer Duits-solide voor elkaar. Aan de andere kant was de Nederlander de snelste in de laatste vrije training, dus alles is mogelijk. Knielt Lewis vandaag op de sterfdag van Ayrton Senna voor zijn honderdste pole position of kan Red Bull of Bottas daar een stokje voor steken? Rijdt hofnar Mazepin een hele ronde zonder buiten de tracklimits te glibberen? En weet Vettel ondertussen al waar zijn team zit? Veel vragen, tijd voor antwoorden. Gas erop! 
UPDATE: Geen pole #100 voor Hamilton. Bottas - Hamilton - Verstappen - Perez is de uitslag.

Enschede Big Brothert zich naar megaboete

Maar is zich uiteraard van geen kwaad bewust

In het arme, arme Enschede regent het krokodillentranen van de gemeente, omdat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een boete van 600.000 euro door de brievenbus duwde. De bestuurders willen pronken met termen als "smart city" en constant het aantal bezoekers tellen in winkelstraten, maar zijn dan niet zo smart om het zo in te richten dat ze hun bevolking niet constant illegaal volgen. "Door te tellen hoeveel telefoons er op een bepaald moment rond een meetkastje zijn, weet je hoe druk het is. Houd je over een langere periode bij welke telefoon langs welk meetkastje komt, dan verandert dit ‘tellen’ in het volgen van mensen", concludeert de AP. Enschede trekt meteen een pruillipje, want zo hadden ze het niet bedoeld. Ze wilden alleen maar een beetje mensen tellen. Gelukkig trekt de AP zich daar weinig van aan, want ook met de beste bedoelingen een infrastructuur opzetten om volledig 1984 te gaan op je inwoners moet tegengewerkt worden. En als je dan een boete krijgt, moet je niet huilen, maar moet je jezelf afvragen waarom je zo dom bezig bent met je slimme technologie. (Zie ook: de Volkskrant)

AIVD: Jihadisten vormen nog steeds grootste dreiging voor Nederland

Maar wappiegevaar groeit door pandemie

We horen over het algemeen niet zoveel van de AIVD en dat is natuurlijk ook precies het idee. Maar één keer per jaar mogen onze spionnen een spreekbeurt (pdf) geven over de gevaren voor ons polderlandje en wat schetst absoluut niet onze verbazing: de jihadisten staan weer bovenaan. "De AIVD zag afgelopen jaar geen concrete dreigingsplot van jihadisten in Nederland. Toch blijft jihadisme de grootste dreiging voor de Nederlandse samenleving. Het is een beweging die zichzelf in oorlog beschouwt met onder meer Nederland, met de kennis om een aanslag te plegen." Volgens de Meeluisteraars des Vaderlands banjeren tussen de vijf- en zeshonderd jihadisten door Nederland en verblijven daarnaast zo'n honderdvijftig Nederlandse jihadisten in het buitenland. Niet echt bemoedigende cijfers, maar gelukkig groeien de aantallen momenteel niet. De groep waar het dreigingsniveau wel toenam was volgens de AIVD het rechts-extremisme. Dat nestelt zich tactisch tussen de complotdenkers en viruswappies om hun gedachtegoed te verspreiden onder een groter publiek. Daarnaast onderhouden de stijve armzwaaiers een actief netwerk met gelijkgestemden van over de hele wereld. Dat in combinatie met al gepleegde rechts-extremistische aanslagen in het buitenland leidt de AIVD tot deze waarschuwing: "Terroristische aanslagen door rechts-extremisten in Nederland zijn op dit moment mogelijk." Kort samengevat: het gevaar komt weer van alle kanten en slaap lekker vannacht.

Het is de Internationale Dag van de Dans!

Ook al verpest door corona

Ah ja, dansen. Een activiteit die wordt geassocieerd met vrijheid en vrolijkheid, dus logisch dat het al ruim een jaar naar de achtergrond van onze gedachten is verdwenen. En we missen het. Niet het expressieve heupzwaaien dat zich verplaatste naar TikTok en andere aandachtsplatformen, want dat staat te ver van ons bed. Maar het ritmisch stappen linksvoor bij een snoeiharde speaker in een donkere, smerige nachtclub met een biertje in de ene hand en die andere klauw goedkeurend vuistpompend in de lucht wanneer gewaardeerde stampklanken het trommelvlies beroeren, deinend op een al dan niet chemisch ondersteund gevoel van zorgeloosheid. Dat wordt gemist. Want hoewel een biertje in een bruine kroeg lang geleden lijkt, is dat als de dag van gisteren in vergelijking met festivals, nachtclubs en discotheken. Dus daarom staan we even stil bij de Internationale Dag van de Dans, omdat het ons vol heimwee doet terugdenken aan het oude normaal.

El Risitas gestopt met lachen

Leeft eeuwig door in videofucks

Dit jaar ontvallen grootheden ons. We namen al afscheid van talkshowkoning Larry King, Screech uit Saved by the Bell en die ene prins uit Engeland, maar nu ontneemt deze gruwelijk harde wereld ons ook de aanstekelijke astmalach van de Spaanse komiek Juan Joya Borja a.k.a. El Risitas. Eigenlijk alleen bekend van zijn hysterische lach tijdens een interview in 2002 en daarna teruggekeerd in ontelbaar veel videofucks. Keer op keer hetzelfde fragment, maar met de juiste ondertiteling toch weer vermakelijk. De bunkerscène van Der Untergang, maar dan als iemand keihard werd uitgelachen. Juan liet daardoor meer mensen schateren dan de meeste Nederlands cabaretiers en verdient alleen daarom al een lintje. Hij bewijst helaas eigenhandig dat lachen niet zo gezond is als ze altijd zeggen, want de Spanjaard lag al sinds vorig jaar in het ziekenhuis en kwam uiteindelijk niet verder dan 65 giechelende levensjaren. Het gaat je goed Juan, wat hebben we gelachen.

We mogen weer naar de Primark

En we gaan weer naar de Primark

Winkelen bij de Primark; daar hebben de geallieerden voor gevochten in de Tweede Wereldoorlog. Daar ving Willem van Oranje in 1584 een kogel voor. Daarvoor stierf Jezus aan het kruis en wilde Abraham zijn zoon voor opofferen. Martin Luther King droomde er al van en het is was de inspiratie achter Da Vinci's grootste werken. Winkelen bij de Primark is wat ons mens maakt en dat maakt het extra pijnlijk dat het korte tijd niet mogelijk was, omdat een volslagen idioot op een ministerie het in zijn hoofd haalde dat de Primark niet bij de essentiële winkels hoort. Een onderdrukkend regime dat u weghield van uw grijze coltrui met lange mouwen voor dertien euro. Sinds een paar weken kon alweer op afspraak, maar ja, modieuze visioenen zijn niet te plannen. Die overkomen je gewoon. Maar nu is de crisis echt voorbij, het dal is gepasseerd, de donkere wolken liggen achter ons. De Primark is weer open en dat werd tijd ook. Want als we geen goedkope rotzooi kunnen kopen bij de Primark, winnen de terroristen.

"Jongeren" mishandelen Brussels parlementslid

Straathyena's met politieke doelen

Ook België heeft ze: "jongeren". Ook wel bekend als straattuig, trottoirterroristen of waardeloze stukken wandelend afval. Deze keer gespot in Brussel terwijl ze als een stel hyena's rond parlementslid Mathias Vanden Borre (N-VA) cirkelen. Die kwam deze politiek betrokken jeugd tegen tijdens een wandelingetje in de wijk Essegem. Het begon met dreigend achtervolgen en het eindigde met trappen, slaan en een poging tot beroving. Gelukkig was Vanden Borre slim genoeg om het voorval te filmen, zodat de "jongeren" een gezicht krijgen en we de discussie over of dit wel of niet is gebeurd direct kunnen overslaan. Uiteindelijk wist Mathias de politie te bellen, die snel arriveerde, waardoor de kwijlende roofdieren het hazenpad kozen. Het parlementslid is door de dokter drie dagen arbeidsongeschikt verklaard en ondertussen lopen de "jongeren" nog vrij rond. Sorry Brussel, maar dit is exact de reden dat wij al lange tijd niet meer getwijfeld hebben over België.

Groot deel vertrouwt koning voor geen meter

Griekenland is nog niet vergeten

Het is Koningsdag en dat betekent dat Eindhoven de hele dag aan citymarketing mag doen op de nationale televisie. Geen idee waarom, het schijnt traditie te zijn ofzo. Ook traditie is het jaarlijkse onderzoek naar het vertrouwen in de koning, het koningshuis en de monarchie van de staatsomroep en Ipsos. Daaruit blijkt dat ondanks de jubelende berichtgeving die vandaag volgt, een groot deel van de landgenoten die volwassen Prins Pils wantrouwt. Vorig jaar had 76 procent van Nederland nog vertrouwen in onze nationale lintjesknipper, maar nu is dat slechts 57 procent. Weliswaar iets hoger dan de 47 procent vlak na zijn Griekse vakantiedrama, maar nog steeds niet een getal dat u trots aan uw Beatrix toont. Andere cijfertjes: slechts 37 procent vindt dat het koningshuis een meerwaarde heeft, een karige 40 procent denkt dat Wim-Lex en Max weten wat er speelt in de samenleving en 72 procent vindt de toelage van 1,6 miljoen euro die Amalia vanaf haar achttiende jaarlijks op haar rekening bijschrijft te hoog. (alle resultaten hier) Oftewel, Nederland is intens verdeeld over de monarchie, maar ook deze oranjebittere cijfers gaan helemaal niets veranderen. Volgend jaar doen we hetzelfde riedeltje dus gewoon nog een keer.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.