Zinloze proefballon Halsema: online straatverbod
Minimaal honderd IP-adressen afstand houden...
U denkt misschien dat burgemeester Halsema op zonnige dagen als vandaag druk is met viruswappies op het Museumplein of virusfestivals in het Vondelpark, maar dat blijkt wel mee te vallen. Mevrouw is hartstikke druk met het oplaten van proefballonnetjes en deze keer stelt ze 'online straatverboden' voor om shaming en exposing onder jongeren tegen te gaan. Leuk voor de bühne, want jonge meisjes exposen is boehoe en alles daartegen is duimpjes omhoog. Maar kijk iets beter en u ziet alleen gebakken lucht, want Halsema rept met geen woord over de praktische invulling van dit verbod. Want hoe verbiedt de burgemeester van Amsterdam dat bepaalde mensen elkaar ontmoeten op een server in de Verenigde Staten? En zelfs als iemand niet lastig gevallen mag worden op social media, voorkomt dat dus nog steeds niet dat hun contactgegevens of naaktfoto's gedeeld worden op andere platformen. "De gemeente onderzoekt nog of het überhaupt juridisch haalbaar is", lijkt dan ook de belangrijkste zin uit het AT5-artikel. Dit is geen concreet plan om slachtoffers te helpen, maar een lege uitspraak om headlines te pakken.
LIVE. Max en Lewis sprinten naar eerste bocht
Wie pakt de macht in Barcelona?
Lewis Hamilton op pole, Max Verstappen op de tweede plek en de rest van het veld doet er niet toe, want dit seizoen draait om de strijd tussen deze twee grootheden. Vandaag op het circuit in Barcelona; de heilige grond waar Max alweer vijf jaar geleden naar zijn eerste overwinning johee-johoode. Een circuit dat verder vooral saaie races oplevert en die nieuwe bocht tien maakt het niet beter. De lange sprint naar de eerste bocht is cruciaal, want daarna is inhalen vrijwel alleen mogelijk met DRS op het rechte stuk. We houden een schuin oog op Fernando Alonso en Carlos Sainz jr. die wellicht iets willen bewijzen in hun thuisrace. Verder bidden we naar de autogoden (in naam van de Enzo, de Ferdinand en de heilige Carroll, amen) voor actie in het middenveld, zodat we niet de hele race naar een koude oorlog in de voorhoede kijken. Voor nu lights out and away we go en dat de beste Nederlander mag winnen!
UPDATE: Max wint de sprint, maar Hamilton de race.
Gemeente wil politie in basis tijdens Klassieker
Rotterdam wil dienders toch opstellen
Politievakbond ACP wil de blauwe verdediging vandaag op de bank zetten tijdens Feyenoord-Ajax, maar de gemeente Rotterdam deelt deze visie over de opstelling niet. De havenstad spant daarom een kort geding aan tegen de geplande politieacties om FC de Wouten deze middag toch te laten spelen. De stad vreest een verpletterende nederlaag voor het straatmeubilair als de goed op elkaar ingespeelde hooligans zonder weerstand in de aanval gaan. Daarnaast heerst er nog meer spanning dan normaal tussen de twee groepen hooligans vanwege cafégeknal. Inzet van het machtsspelletje van ACP is uiteraard de politie-cao, die er nog niet is. De discussie over de opstelling dient vandaag om 11:00 uur bij de rechtbank in Rotterdam en gezien de tijdsdruk zal het niet lang duren voordat we weten of de lange arm der wet in de verdediging verschijnt of langs de lijn moet toekijken. Mocht het mis gaan, dan geven we gewoon de scheidsrechter de schuld.
UPDATE: Feyenoord - Ajax gaat niet door bij een staking, meldt de politiechef in het kort geding
UPDATE: Voetbal gered, want de politievakbonden zien af van een staking
Feest! Vandaag een zomerse 27 graden
Een soort proefabonnement op de zomer
Het beste nieuws sinds de heropening van de terrassen: het wordt vandaag lekker weer. We moeten in de ochtend even door wat onweersbuien heen bijten, maar die tijd kunt u mooi gebruiken om een bloemetje bij moeders te dumpen. Vervolgens trekken de buien in de middag weg, breekt de zon door, stijgt het kwik en is het tijd voor terrasbier alsook zo'n schaal dampende bitterballen. "De maximumtemperatuur komt uit tussen 20 graden in het noordwesten en 27 raden in het oosten van Brabant en in Limburg", melden de experts. Oftewel een uitstekende dag om met uw smoel in de zon te zitten. Het feestje is vandaag ongetwijfeld weer in het Vondelpark en afbieren kan net over de grens in België, want daar zijn de terrassen langer open. Zoals wel vaker in Nederland zijn de mooie momenten maar van korte duur, want vanaf morgen keren de buien terug en dondert de temperatuur weer onder de 20 graden. Dus pak dat terrasje, want deze Fieldlab-testzomerdag is zo weer voorbij.
LIVE. F1 kwalificeert in Barcelona
Tijdstampen met Max en Lewis
Hola en welkom bij de vierde ronde in het titanengevecht tussen onze Verstappen en modemannetje Hamilton. Deze keer op het meestal vrij saaie circuit in Barcelona. Al kan de kwalificatie wel leuk worden, want gisteren zagen we in de trainingen al dat het ontiegelijk druk is als iedereen op de baan zit. In die training zagen we ook dat Mazespin al na drie minuutjes naast de baan stond, dus die gaat vandaag weer keihard zijn best doen om laatste te worden. Achter de schermen staat de F1-organisatie net als de vorige race klaar om de honderdste pole position van Hamilton te vieren met emo-televisie. Vorige week stak Bottas daar een Fins stokje voor en we zijn benieuwd wie hem deze keer nederig houdt. Oh ja, goed nieuws voor alle Ziggo-kijkers: Jack Plooij zit nog in covidquarantaine in Portugal, zodat hij geen slechte vragen kan stellen aan coureurs. Komt er toch nog iets goeds uit deze coronacrisis. Voor nu is het tijd om de kinderen op te sluiten, een biertje erbij te pakken en één oog op de tijdenlijst te houden; we gaan kwalificeren!
UPDATE: We beginnen 10 minuten later vanwege reparaties aan de baan.
UPDATE: Hamilton pakt zijn 100ste pole. Verstappen P2 en Bottas P3.
VIDEO - Zuiplap crasht Ferrari in Wassenaar
Man, man, man...
Uit diepgaand onderzoek (n=1) in Wassenaar blijkt dat de combinatie van een beschonken bestuurder, een 720 pk sterke Ferrari 488 Pista en een mogelijk licht vochtige N44 resulteert in een onvrijwillige zijdelingse schuifel door het gras. Heel vervelend natuurlijk, maar nog vervelender als dat gefilmd wordt door degene achter je. Dan kan iedereen zien hoe je die 360k kostende supercar door een hek Afrojackt. Langzaam genoeg dat het enorm kneuzig oogt, maar hard genoeg om de spoiler van je Italiaanse raspaard te trekken. Wie er achter het stuur zat is ons niet bekend, maar wij denken een groen kenteken te zien onder de videoblur. Dat kan betekenen dat een garagemedewerker een zeer pijnlijk telefoontje naar zijn baas moest maken. Meegenieten van de beelden kan in de lees verder.
9-jarig jongetje bedreigd en beroofd met mes
Politie schrikt van het signalement
De deprimerende reality check van de staat van ons land komt vandaag uit het immer gezellige Den Helder. Daar is gisteravond een 9-jarig jongetje bedreigd en beroofd van zijn step door een drietal kinderen variërend in leeftijd van 10 tot 14 jaar. Terwijl hun leeftijdsgenoten thuis gamen of 9-darters gooien, slenterde dit trio over straat met een mes op zak. Een mes dat ze gebruikten om het slachtoffer ervan te overtuigen dat het beter was om zijn step achter te laten. En dan mogen we blij zijn dat ze nog geen vuurwapens bij zich droegen. Dat dit nog de beginners zijn onder de straatcrimineeltjes. De politie is in ieder geval op zoek naar getuigen, maar verwijderde razendsnel het signalement toen bleek dat het om iets donkerder getintiërs ging. Dus heeft u drie volkomen willekeurige jongens zien lopen, laat het de politie vooral even weten.
Eerbetoon aan de asperge en niets anders
Wat een snoeiharde schoonheid
Asperges: het witte goud, het oeroude genot. Dankzij afbeeldingen in piramides weten we dat de Egyptenaren al duizenden jaren geleden asperges aten en neem het ze eens kwalijk. Niets zo lekker als die goddelijke staven die langzaam uw mond inglijden. Na maandenlang te hebben drooggestaan aan het begin van het nieuwe seizoen voor het eerst weer met de tong die stengel beroeren; dan weet u pas wat leven is. Als dat witte spul uw keel induikt, dan voelt u dat god het zo bedoeld heeft. Asperges zijn een genot voor de zintuigen en dat weten ze in het Duitse Torgau ook. Daarom maakte een kunstenaar een houten beeld van deze culinaire cultheld. Een beeld dat de snoeiharde essentie van deze essentiële groente vastlegt in een fiere uitvergroting van de werkelijkheid. Een eerbetoon aan de beste voedingspaal die de natuur ons heeft geschonken. Een kunstwerk van een asperge. En als u er iets anders inziet, dan ligt dat aan u.
Helft Nederland: Rutte gaat geen zak veranderen
Zelfs vijf procent van de VVD'ers begrijpt dat
Het lijkt ons heel logisch: Mark Rutte laat de Rutte-doctrine niet verdwijnen. Het draagt niet voor niets zijn naam: zijn dna zit in iedere zwartgelakte zin, in ieder achtergehouden document en in iedere zwijgende ambtenaar. Toch denkt een deel van Nederland nog steeds dat de weglacher des Vaderlands de oplossing is voor de door hem zelf gecreëerde problemen. Pas de helft van de Nederlandse kiezers concludeert dat "een nieuwe politieke bestuurscultuur niet kan met Mark Rutte als minister-president", zo blijkt uit onderzoek van de staatsomroep. En dat terwijl een ruime meerderheid (71 procent) vindt dat het tijd wordt dat de Haagse heren (m/v) "een opener politieke bestuurscultuur realiseren". Volgens onze bierviltjeberekingen zit daar dus een ruime twintig procent van de ondervraagden die denkt dat zoiets prima lukt met Rutte. Twintig procent aan Wopke's en Sigrids die verwachten dat hetzelfde management plots een ander beleid gaat voeren. Om met de woorden van Kaag te spreken: Wie zijn toch die mensen?
Gezocht: Dikke gehandicapte queers van kleur
Politieke interesse geen pre
Ook al een gediscrimineerde minderheid die te weinig gehoord wordt in Nederland: de dikkerdjes. Zeker in het stadsbestuur van Delft. Die stad bepaalt dus al jaren het budget voor de lokale brandweer zonder met zwaargewichten te overleggen. En stelt de hoogte van parkeertarieven in de binnenstad vast zonder te vragen wat mensen met zware botten daarvan vinden. Afschuwelijk ondergerepresenteerd zijn onze kiloknallers in Delft. Wist u dat de straatnaambordjes in de Prinsenstad niet eens vermelden hoe zwaar de vernoemde personen waren? Schandalig! Gelukkig is daar nu BIJ1 Delft die mensen weer gewoon beoordeelt op wat er toe doet: het uiterlijk. De inclusieve club zoekt dikke mensen voor hun nieuwe lokale afdeling. "Gehandicapte, queer, zwarte mensen en mensen van kleur (Zijn zwarte mensen niet van kleur? red.)" mogen ook, maar niet die witte mensen die zich na een eerdere oproep al meldden. "Op zich prima, maar we zijn echt op zoek naar een brede (lol, red.) representatie", aldus BIJ1-prominent Jeanette Chedda. Wij wensen alle sollicitanten alvast succes met de weigh-in.
