Plofkraken en kogelregens: crimineel Nederland sluit het weekend knallend af
Geen 9 tot 5 mentaliteit
Drukke tijden voor het Nederlandse geboefte. Het is niet makkelijk om alle ongure zaken in het weekend af te handelen, omdat u doordeweeks een legale belwinkel moet runnen. Dan moet u op een zondagavond plots allerlei taakjes afwerken die zijn blijven liggen. Zoals het doorzeven van een auto in de Maassluisstraat in Amsterdam. Kwam u het hele weekend niet aan toe, dus dan raffelt u zoiets een beetje af op zondagavond. Raakt u per ongeluk ook een paar woningen, maar die dingen gebeuren nu eenmaal aan het einde van de werkdag. Zeker als u plots met een kleiner team werkt, omdat drie collega's met automatische wapens vlak voor de klus afzegden vanwege verplicht politieverlof. En dan ter afsluiting van het weekend ook nog een plofkraak in Apeldoorn. Nachtwerk, zonder dat de overuren uitbetaald worden. Complete gevel van een monumentale pand aan gort, omdat u eigenlijk niet gekwalificeerd bent om met explosieven om te gaan. Maar ja, opdracht is opdracht. Weer een avond slaaptekort voor nagenoeg geen buit. Dat wordt weer de hele week gapen achter de balie van uw witwaszaak. Het is niet makkelijk, dat criminele leven.
UPDATE: Bestuurster beschoten auto overleden.
Poepoorlog houdt Breda in zijn greep
Het echte leed in dit land
Ver weg van de drukte van de Randstad woedt een stille strijd in dit land. De strijd tussen de bewoners van de Ginnekenweg 250 in Breda en de hondenbezitters uit de buurt. De strijd om poep. De bewoners van deze woning zijn piswoest dat hondeneigenaren de uitwerpselen van hun viervoeters netjes weggooien. Zomaar die dampende drollen met een zakje oprapen en in een afvalbak deponeren. Schandalig! Die prullenbak staat namelijk naast de deur van Ginnekenweg 250 en wordt lang niet zo vaak geleegd als de bewoners zouden willen. Het gevolg: een overvolle bak meurende kakstront voor de deur. Dan kan je natuurlijk pissig worden op de gemeente die ondanks meerdere meldingen weigert de bak vaker te legen of weg te halen, maar niet deze Bredanaren. Deze boosbewoners uiten hun woede op de mensen die braaf hun hondendrollen opruimen. Die shamen ze met foto's van de beveiligingscamera boven de prullenbak, zodat ze de volgende keer wel twee keer nadenken voordat ze hun k9-bolussen weggooien. Dat zal ze leren, stelletje fecesruimende poephoofden!
Ook al verpest: Mars
Eerste Chinese toeristen arriveren
Het leek zo'n mooie plek, die gingerplaneet. Geen coronagezeik, geen Rutte-doctrine, geen Op1 en geen Peter R. de Vries, maar wel veel ruimte, veel rust en de mogelijkheid om een huisje te bouwen zonder een Natura 2000-gebied te slopen. Nou, vergeet het maar, want de Chinezen hebben Mars nu ook ontdekt. Vannacht om 1:45 uur Nederlandse tijd zette ruimtevaartuig Tianwen-1 zichzelf succesvol op de rode rotsen. Aan boord de Zhurong-rover, die mooi in de file kan gaan staan bij de Amerikaanse wagentjes Curiosity en Perseverance. De Chinese bemoeienis draait nu nog rond wetenschappelijk onderzoek en het zoeken naar sporen van leven, maar het is natuurlijk een kwestie van tijd voordat de eerste ruimtetouringcars vol toeristen arriveren. Die doen dan de hele planeet in zeven dagen en staan echt overal het uitzicht te verpesten met hun selfiesticks. Weg rust! Hee Elon, heb je toevallig nog een andere planeet op het oog?
Nieuwe wanhoopspoging A'dam: parkconciërges
Nee, dit gaat echt werken hoor...
We kenden ze al uit Afrika en India, maar nu heeft Amsterdam ze ook: parkwachten. De stoere last line of defence for wildlife die rijdend in een Land Rover hun territorium beschermen tegen kwaadwillenden en zorgen dat de bezoekers hun tijd in het park doorbrengen in harmonie met de natuur. Dat dus, maar dan op zijn Amsterdams. Dan zijn het plots "conciërges" zonder enige bevoegdheid, die een belerende opmerking als wapen moeten inzetten. Machteloze ambtenaren in een nieuw jasje met kek logootje die moeten zorgen dat de massa's bezoekers die bij elke zonnestraal uit de volgebouwde hoofdstad komen om die paar vierkante meter groen om te bouwen in geïmproviseerde festivals hun bergen afval niet achterlaten. Een kansloze missie in de stad waar 'Dat maak ik zelf wel uit' het officieuze motto is, maar dat vermindert het enthousiasme van verantwoordelijk SP-wethouder Laurens Ivens niet. "Het feit dat iemand conciërge is van een park betekent dat het meer een huiselijke omgeving is, waar een conciërge toezicht op houdt, dus ik hoop daadwerkelijk dat het vuilnis wat gaat verminderen." Toepasselijk dat hij op de dag van Hemelvaart en het Suikerfeest in sprookjes blijft geloven.
WTF! Vliegtuig vliegt door ander toestel
Creëert nieuwe panorama class
Opvallend luchtongeval in de US of A. Daar kwam bovenstaande Swearingen Metroliner SA226TC een kleinere Cirrus SR-22 tegen boven Denver. Bij deze onvrijwillige ontmoeting vloog de Cirrus dwars door zijn grotere collega en veranderde een deel van de Metro in een cabrio. Speciaal voor de luchtreiziger die de wind in zijn haren wil voelen en voorzien van een extra riant uitzicht. EasyJet zou het dubbele tarief rekenen voor zulke plaatsen. Het is een klein luchtvaartwonder dat de Metro niet doormidden is gebroken en de knuppeltrekker van dienst het toestel veilig aan de grond wist te zetten. De kleinere bromvlieg bleek de zwakke schakel in deze onverwachte vliegtuigketen, maar had een parachute aan boord om de complete machine veilig naar de grond te laten zakken. Eindresultaat van dit luchtvaartongeval: nul doden en gewonden en een lading bizarre foto's.
Kermisbaas Rutte vetoot de echte Turbo Polyp
Heeft zijn eigen kermis al
Hoewel de achtbaan in een pretpark volgende week woensdag weer open mag, blijft de achtbaan op een kermis VERBOTEN. Raar, zo oordeelden meerdere partijen in de Kamer, maar Rutte wil de versoepelingen niet verder oprekken. Snappen we ook wel, want wat is de meerwaarde van kermissen als je werkt in de Tweede Kamer? Debatten over Rutte's prestaties zijn een achtbaan waarbij de spanning klikje voor klikje opbouwt op weg naar boven, maar waar de premier uiteindelijk in een paar seconden door alle kritiek roetsjt om vervolgens iedereen weer te laten eindigen waar ze zijn begonnen, maar dan misselijker. De hele Rutte-doctrine is als de botsauto's waarbij de attractie zo is ingericht dat de Kamer wel kan knallen, maar nooit een deuk achterlaat. Binnen zijn eigen Kabinet houdt hij coalitiepartners tevreden met een suikerspin en een zuurstok, maar mocht dat niet genoeg zijn dan is er altijd nog een positie elders in de baantjescarrousel. Levend in zo'n wereld voegen echte kermissen natuurlijk weinig toe...
Ziekenhuis Update: Cijfers zien er GOED UIT.
RIVM Update: Cijfers zien er GOED UIT
GGD Vaccinatie Update: Cijfers zien er GOED UIT (dagrecord)
Rekeningrijdenplan komt niet door de APK
Glimmend uiterlijk, maar een puinhoop onder de motorkap
De ANWB, Bovag en enkele andere clubjes kregen deze ochtend dankzij uitstekende persconnecties hun nieuwe rekeningrijdenplan op iedere digitale voorpagina. Nou ja, plan... Een ongeloofwaardig positief pamflet met alle voordelen van rekeningrijden, waaronder de milieuvoordelen, de voordelen voor de automarkt en het eerlijker belasten van de gebruikers, maar geen woord over de daadwerkelijke invulling van dit project en alle grote bezwaren die al jaren leven rond rekeningrijden. Niets over de techniek die nodig is om dit realiseren. De privacy-aspecten daarvan zijn één van de grootste bezwaren tegen deze vorm van belasting. Willen we wel dat de overheid constant bijhoudt wie precies waar rijdt? En hoe richten we dat in zonder een enorme privacyblunder te begaan? En wie gaat dat betalen? Terechte vragen die leven, maar de petitieclubjes komen niet verder dan: "Houd rekening met voortschrijdend inzicht in de techniek." Ook de daadwerkelijke prijs van rekeningrijden voor de consument komt niet aan bod. Het schrijfsel adviseert dat automobilisten gaan betalen per kilometer en dat het tarief afhankelijk is van de uitstoot van uw auto. Maar is dat dan 1 cent per kilometer, 10 cent, 1 euro? Of is het idee dat we als land eerst akkoord gaan met het concept van rekeningrijden zonder de prijs te weten en daarna de overheid, die de automobilist al jaren uitmelkt, een tarief uit de mouw laten schudden? En nu we het toch hebben over de kosten. Hoe voorkomen we dat de automobilist de nieuwe roker wordt? Dat de CO2-accijns in het rekeningrijden niet ieder jaar een klein beetje omhoog kruipt onder het mom van milieu, maar dat het in de praktijk vooral betekent dat de lagere inkomens zonder budget voor een dure elektrische auto steeds verder wordt uitgeknepen? Ook hier geen woord over in de plannen. Dit pamflet is een half idee zonder praktische invulling. Alsof iemand zegt 'Israëliërs en Palestijnen moeten gewoon vrede sluiten' zonder verdere onderbouwing en dat alle kranten dat kritiekloos overpennen. Het is een wanhopige poging om hun achterban de indruk te geven dat ze hun belangen verdedigen, zonder daadwerkelijk met een solide oplossing te komen. Het is een aanfluiting waar de automobilist geen meter mee opschiet.
Amsterdam: Automobilisten zijn kleuters
Animatieteam verzorgt de omleiding
De toegankelijkheid van de vaderlandse hoofdstad is al matig en wordt niet beter als binnenkort de Piet Heintunnel sluit voor renovatie. Liefst vijftien maanden moet de slurf onder het IJ dicht voor de update en daarmee wordt een belangrijke toegangsweg naar het centrum geblokkeerd. Vervelend nieuws voor die smerige automobilisten, maar om de pijn te verzachten besloot de gemeente de boodschap over te brengen via twee acteurs die rechtstreeks uit het animatieteam van een Zuid-Franse camping lijken te komen. Die spelen geheel in lijn met andere kinderduo's als Peppi en Kokki, Bassie en Adriaan en Ernst & Bobbie een infantiel koppel met de tenenkrommende namen Piet en Hein en nemen de volwassen automobilisten mee langs reisalternatieven alsof het een ontdekkingsboek uit de basisschool is. Amsterdam ziet zijn inwoners en bezoekers, in dit geval vooral forenzen, blijkbaar als een stel kleuters die ook zo dienen te worden aangesproken. Minachting voor de burger gevisualiseerd in beleid: Amsterdam doet het gewoon.
Schietpartij Russische school: zeker negen doden
Explosie en schoten gehoord
Amerikaanse beelden uit Rusland vandaag, waar een schutter een bloedbad aanrichtte op een school. Volgens de lokale staatsmedia zijn daarbij zeker negen doden (acht leerlingen en een docent) gevallen en was er ook een explosie. Iets waar ze in de US of Assault rifles niet van opkijken, maar in Rusland hebben ze een klein trauma overgehouden aan schietpartijen op scholen, dus dat ligt wat gevoeliger. Beelden van wegrennende kinderen, beelden van uit het raam springende leerlingen, beelden van schooluniformen onder het bloed: het trekt een oude wond open die nooit helemaal is geheeld. En dan mogen we hopen dat dit het werk is van gefrustreerde leerling en niet een actie van boze idealist of vrijheidsstrijder, want we hebben al één startende oorlog en dat is wel genoeg voor vandaag.
Livestream
Terugkijken: Poetin toont zijn speelgoed
Rusland herdenkt het verpletteren van de nazi's
Waar Dodenherdenking en Bevrijdingsdag in Nederland langzaam worden overgenomen door het diversiteitsleger, doen ze in Rusland niet zo moeilijk. Daar gaat het nog steeds om het belangrijkste element: het feit dat ze de nazi's er keihard van langs gaven. Want zonder de Russen spraken we hier nog steeds Duits. En zoals een militaire grootmacht betaamt herdenken de kameraden dat met een militaire parade. Om te tonen dat ze de buitenlandse dreiging eerder het hoofd boden en dat gerust nog een keer doen. Artillerie, tanks, raketten, atoomwapens en supersonische bommenwerpers: Poetin heeft het allemaal. Kijk, mevrouw Bijleveld, zo kan het ook als je defensie niet helemaal kapot bezuinigt. Op al dit machtsvertoon volgt een eerbiedige kranslegging, want Poetin blijft een gevoelsmens. Terugkijken kan hierboven, dikke machines vanaf 48:00.
