achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Struikrover

Man, man, man. Jongen (12!) gepakt voor betrokkenheid bij steekpartij Lelystad

Twaalf!

Dingen die ook niet lekker gaan in dit land: de jeugd. Het cellencomplex van menig politiebureau begint op een naschoolse opvang te lijken dankzij een groep erg jonge crimineeltjes. Deze keer slaan de wouten een 12-jarige jongen in Lelystad in de boeiend voor een steekpartij bij het station in de stad. Dit net zindelijke straatschoffie viel samen met zijn 16-jarige vrienden een 19-jarige jongen lastig. Jeugdtuig wilde zijn tas afpakken, slachtoffer werkte niet mee, probeerde te vluchten en werd neergestoken. Lekgeprikte jongen ligt het nu in het ziekenhuis naar omstandigheden goed te maken, het is alleen jammer dat die omstandigheden zo belabberd zijn. Justitie zit ondertussen weer opgezadeld met een celbezoeker die net zonder zijwieltjes kan fietsen. Zo kan deze 12-jarige verdachte in het rijtje van intimidatiekoters in Roermond, de straatdjoekers in Amsterdam, de dierenmepjugend in Uden, de avondklokkleuters uit Eindhoven en de kapsalonfikker uit Zevenaar en dan hebben we het alleen nog over dit jaar. Deze jeugd heeft de toekomst niet. 
INSTANT UPDATE: Het houdt niet op. Twee minderjarigen aangehouden voor bedreigen basisschoolleerling Amsterdam

Hebben! F1-racer waarmee Hamilton won

Snel speelgoed

Ideaal voor de man die alles al heeft: de racewinnende McLaren MP4-25 van meermaals gekroonde F1-koning Lewis Hamilton gaat op 17 juli onder de hamer. Een beetje laat voor Vaderdag, maar dat mag de pret niet drukken. Dit was de auto van ver voordat hij een onuitstaanbare woke-knieler werd en waar hij in 2010 de Turkse Grand Prix in won. Alles werkt nog, dus u kan er zo mee het circuit op. Of de openbare weg als bonnenschrijvend Nederland te druk is met overvallers in een weiland. Laat die Max-fans met hun Jumbo-spaaractiemerchandise eens kennismaken met het werktuig van een echte wereldkampioen. Dat Vettel dat jaar het kampioenschap won, negeren we voor het gemak even. RM Sotheby's verwacht tussen de 5 en 7 miljoen dollar te vangen voor de racer, dus het hopelijk ligt er nog wat losgeld tussen uw bankkussens of stijgen de crypto's in de tussentijd weer astronomisch.

Discriminatie blijft eenrichtingsverkeer

Woke-update uit de US of A

De woke-herders aan de andere kant van de oceaan blijken wat moeite te hebben met hun nieuwe correctheid, want ook op het gebied van discriminatie wordt er gediscrimineerd. Bent u een zwarte burgemeester van Chicago, dan mag u wel discrimineren, bent u een onpartijdig algoritme van Twitter dat toevallig iets beter werkt op blanke gezichten, dan zijn ophef en canceling uw deel. Laten we beginnen bij Lori Lightfoot die al bijna twee jaar burgemeester van Chicago is en voor haar jubileum exclusief journalisten van kleur uitnodigt. Nauwelijks ophef, want blijkbaar kan dat gewoon. Aan de andere kant vinden we het algoritme van Twitter dat in de previewfunctie een lichte voorkeur had voor blanke gezichten. Bij een foto van president Barack Obama en de witte Amerikaanse senator Mitch McConnell koos het algoritme bijvoorbeeld voor een uitsnede van McConnell. Boosheid op het eigen platform bleef uiteraard niet uit. Twitter deed onderzoek en het verschil tussen de keuzes van het programma kwam uit op slechts 4 procent in het voordeel van de bleekscheten. Gevolg: het systeem verdwijnt in de prullenbak. Was het voordeel naar de andere kant uitgevallen, dan was dat misschien niet nodig, maar Twitter neemt geen enkel risico, want het bedrijf weet ook: ongestraft discrimineren werkt maar in één richting. En nu niet denken dat dit een Amerikaans probleem is, want dergelijke denkbeelden steken zo de oceaan over.

Pantserwagens en geknal bij jacht op Rambo-Belg

Maar hij blijft ongrijpbaar

Waar onze politie het tuig binnen een uurtje uit een weiland plukte, zijn de zuiderburen al een paar dagen zoet met hun gewapende probleemgeval. Zo'n 250 agenten en nog eens 90 militairen speuren in en rond het Nationaal Park Hoge Kempen naar wappie 2.0 Jürgen Conings. Deze knuffelbeer stond al op een watchlist wegens potentieel gevaarlijk en gewelddadig, maar kon door een blunder wel gewoon een lading wapens meenemen uit zijn kazerne. Inmiddels zijn al drie afscheidsbrieven gevonden, met hoopvolle teksten als "jullie hebben me getraind om te worden wie ik ben, ik ga dat nu tegen jullie gebruiken". Qua uitrusting liet hij zijn raketwerpers achter in zijn geboobytrapte (toch niet) auto, maar zou hij nog wel beschikken over een 5.7 mm pistool en een P90 automatisch wapen. Beide wapens zijn geschikt voor het doorboren van kogelwerende vesten, dus dat verklaart de voorzichtigheid en inzet van pantserwagens bij deze jacht. Vannacht zijn een paar knallen gehoord in het natuurgebied, maar het is niet duidelijk of er geschoten is. Vandaag gaat de klopjacht onverminderd door terwijl virologen in hun schuilkelders zitten en moskeeën in de buurt de deuren gesloten houden. De vraag is of dit volledig First Blood eindigt of dat het toch met een sisser afloopt.
UPDATE 14.52 uur - Zoektocht breidt zich uit naar Leuven.
UPDATE 16.25 uur - Versterkingen aangekomen vanuit Nederland, Luxemburg en Duitsland om te helpen bij de zoektocht

Rekenkamer: Defensie is heel erg kapot

"Defensie kan taken niet uitvoeren"

Het is bijzonder slecht gesteld met onze defensie. Kazernes en ander vastgoed lijden onder achterstallig onderhoud, omdat het beschikbare budget vooral wordt ingezet voor noodreparaties en niet voor preventief onderhoud (snoeihard rapport Rekenkamer hierrr). Minister Ank Bijleveld wast haar handen in onmacht. "Defensie kent tekorten in de investerings- en exploitatie budgetten voor Grootmaterieel, IT en Vastgoed. Dit betekent dat het oplossen van een probleem in het ene portfolio leidt tot grotere tekorten in andere portfolio’s. Defensie kan daarom haar grondwettelijke taken onvoldoende uitvoeren." Oftewel, het geldtekort is structureel en breekt defensie langzaam af. Logisch, want Nederland geeft slechts 1,4 procent van het BBP uit aan defensie, terwijl de NAVO een investering van 2 procent eist. Voor de huidige problemen zijn eigenlijk twee oplossingen: meer geld of minder ambities. Meer geld gaat moeilijk worden, want de linkse partijen die momenteel voor een plekje in de coalitie vechten geven hun geld liever uit aan biomassacentrales en windparken dan aan zoiets smerigs als defensie. Dus dan minder ambitie, bijvoorbeeld met minder vastgoed of voorbereid zijn op minder taken. Het nog verder inkrimpen van een toch al geminimaliseerde legermacht in tijden van geopolitieke onzekerheid, het zou onze keuze niet zijn...

Lol! 75k voor theesmaakjes bij ministerie BuZa

Veel geld voor weinig

Het ministerie van Buitenlandse Zaken is een bureaucratische nachtmerrie. Dat lijkt een open deur, maar nu is het ook officieel bevestigd na onderzoek van de Algemene Rekenkamer. De resultaten geven een interessant inkijkje in de mate waarin het pennenlikkersvirus is doorgedrongen in de haarvaten van dit ministerie. Vrij ver, zo blijkt uit de bonnetjes. Vervangen van een tv-tafeltje: 13.800 euro. Plaatsen van één bureau voor staand werken: 10.000 euro. Uitbreiden van de hoeveelheid theesmaakjes: 75.000 euro! De regeltjesfanaten zijn zo machtig dat als u het koud heeft in de winter het tot de lente duurt voordat de verwarming hoger is gezet. Ondertussen wordt aan de belangrijke dingen juist geen geld uitgegeven. Zo moeten belangrijke internationale gasten, die nog wel eens langskomen op een ministerie van Buitenlandse Zaken, "door weer en wind naar binnen via een rommelige hoek naast vuilcontainers". Niet echt de eerste indruk die je wil achterlaten als land, al is het wel weer symbolisch voor de puinhoop die onze politiek ervan maakt.

Kaag: 'Voor de zomer een kabinet met VVD, CDA, D66, GL en PvdA'

Terugkomen op je woorden in slowmotion

ChristenUnie-herder Gert-Jan Segers op 3 april jongstleden: "Vandaag willen we ook duidelijk maken dat wij als partij geen deel kunnen uitmaken van een vierde kabinet-Rutte." en "Het vertrouwen dat hij (Rutte, red.) die andere politieke cultuur kan vormgeven en dragen, is er bij de fractie niet." Stevige woorden en een duidelijke afwijzing van een nieuwe regeerperiode onder leiding van VVD's doctrinemaker. Laten we eens kijken hoe dat vandaag uitpakt in de praktijk. Aan het woord dezelfde gristenhoeder Segers over het uitsluiten van Rutte in deze formatie: "Ik heb dat minder persoonlijk willen maken, omdat het anders net lijkt of alles staat of valt met één man en dat is niet zo." Zo, die formatiedeur staat weer wagenwijd open. Nu is een premierschap van Herr Rutte plots geen probleem meer. Over Kabinetsdeelname wilde Segers nog niets zeggen, maar gooi er een paar loze beloftes over een radicaal andere bestuurscultuur tegenaan en GJ zit gewoon weer naast Sigrid op Ruttes schoot. De muiterij van de coalitievriendjes bleek slechts een toneelstukje en Rutte 4 ligt weer op koers. Waarbij Kaag nu dus hardop pleit voor VVD, CDA, D66, GL & PvdA. Zeg maar dag tegen je tegenmacht & is Segers te laat?

Gaan we weer: Spanje overspoeld door migranten

Deur van Europa staat wagenwijd open

Spanje is weer terug bij het oude normaal met overvolle stranden. Niet gevuld met toeristen, maar barstensvol binnengeslopen oversteekillegaliërs. Omdat Spanje een hooggeplaatste onafhankelijkheidsstrijder uit de Westelijke Sahara in een ziekenhuis heeft liggen, kijken de Marokkaanse grenswachten een andere kant op bij vluchtende landgenoten. Het resultaat: duizenden Marokkanen die de Spaanse enclave Ceuta bestormen. Zo veel dat de NOS het nauwelijks kan bijhouden in hun kop. Een eindeloze rij gelukszoekers die kilometers zwemmen langs een hek glippen en dan in het immer begripvolle Europa staan. Minderjarigen die zonder begeleider voet op Spaans grondgebied zetten (die teller staat al op 1.500), mogen blijven. De rest officieel niet, maarja, vindt ze maar eens. Met de belabberde golfbrekers van Europa stopt zo'n nieuwe tsunami niet bij de Spaanse kust. Als een golf Spanje raakt krijgt Europa natte voeten en als de zondvloed met dit tempo doorgaat staat het water binnenkort aan onze lippen. Dus Europa, doe eens wat aan die waterwerken daar, want momenteel is het zo lek als een mandje.

Criminaliteit opgelost met influencer en kliko

Tijd voor meer bewustwording

We hadden al bakken voor gft, papier plastic en restafval, maar nu is daar ook een container voor wapens. De gele kliko staat bij alle politiebureaus in de regio Den Haag voor de deur en Abdullah en Mohammed Tjeerd en Epke kunnen daar hun wapens deponeren. Want ingeleverde geweren kunnen niemand meer verwonden en zo lost de Haagse politie alle criminaliteit op. Briljant! Waarom hebben we dat niet eerder bedacht? Oh ja, dat deden we al. Vorig jaar, het jaar daarvoor en ook ver daarvoor al. Maar we kunnen niet stellen dat het daarmee veiliger is geworden. Dat komt omdat boeftuig dat de intentie heeft om wapens te gebruiken zijn knalijzer niet in een gele kliko dropt. Een conclusie die het Openbaar Ministerie overigens al in 2019 onderschreef na de eerste wapeninleveractie. Het verzamelen van wapens gaat namelijk helemaal niet om het inleveren van wapens, maar vooral om "bewustwording bij mensen dat wapens een gevaar kunnen betekenen". Daarom maakt de Haagse politie deze keer een onbekend bedrag over naar 'influencer' Nesim el Ahmadi om net te doen alsof hij enorm betrokken is. De jongen die eerder op zijn Youtube-kanaal nog liet zien hoe cool het is om te knallen met vuurwapens, flanst nu een braaf videootje voor de politie in elkaar. Over bewustwording gesproken: wanneer realiseert de overheid eens dat dergelijke ongeloofwaardige influencers helemaal niets gaan veranderen?
UPDATE - Eindscore 669 wapens. Wereldvrede is nabij!

69ste Miss Universe voor de vakjury

Winnares komt toch weer van aarde

Deze 26-jarige bikinidame is de Mexicaanse Andrea Meza en zij is zojuist uitgeroepen tot de mooiste vrouw van het universum. Dat is dus inclusief alles wat we vinden op Mars en alle andere plekken die Elon nog gaat bezoeken. Andrea is software engineer, toerisme-ambassadrice van Chihuahua (de Mexicaanse staat, niet die blaffende cavia), bezit een eigen kledinglijn en pleit ongetwijfeld voor wereldvrede. Onze Nederlandse inzending Denise Speelman strandde al in de eerste ronde, maar Andrea wist zich helemaal naar de kroon te knokken en mag zich nu de 69ste (nice) Miss Universe noemen. Wij verwachten dat zij volgens goede Mexicaanse traditie binnenkort in het huwelijksbootje stapt met een drugslord, maar voor die tijd rest nog één vraag voor de specialisten in de reaguursels: Is dit een terechte winnares?

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.