Het steekt in de Nederlandse samenleving
Best wel vaak ook
Vanmiddag: twee gewonden bij een steekpartij aan de Veldvliegerweg in Zaandam. Vanmorgen: een dode (17) en een gewonde bij een djoekpartij in de Meester Arendstraat in Rotterdam-Charlois. Gisteravond: een gewonde bij een prikincident aan de Ooijenseweg in Blitterswijck. Gistermiddag: een 13-jarige jongen neergestoken in de Hofstedestraat in Rotterdam. Gisterochtend: een gewonde bij een persoonpenetratie in een woning in de Paulus Potterstraat in Amersfoort. Gisterochtend: gewonde bij een objectindringing aan de Niels Bohrplaats in Rotterdam-Ommoord. Gisterochtend: gewonde bij mesmassage aan de Anemonestraat in Eindhoven. Zondagochtend: zwaargewonde bij rijgpartij op de Markgraflaan in Vlaardingen. Zondagochtend: een dode bij "vermoedelijke steekpartij" in de Doorniksestraat in Den Haag. Zaterdagavond: gewonde bij asielagressie in azc in Budel. Zaterdagavond: gewonde bij aangescherpt handgemeen in de hoofdstraat in Tolbert. Vrijdagavond: een dode en vier gewonden bij seriesteken in Amsterdam. Vrijdagavond: gewonde bij een burenborduursessie aan het Uilenpad in Haaren. Donderdagavond: gewonde bij stab incydent in migrantenhotel aan de Sebastiaansweg in Moerdijk. Donderdagochtend: gewonde door stekynsidint aan het Schuttersveld in Drachten. Woensdagnacht: gewonde door perforatieprobleem in de Vivaldistraat in Leiden. Woensdagavond: gewonde bij priempartij achter het station in Lelystad. Woensdagavond: twee gewonden bij puncteerincident aan de M.H. Trompstraat in Zutphen. Dat is één week, achttien steekincidenten, 22 gewonden en drie doden. Hoe vinden we zelf dat het gaat? Misschien heeft deze samenleving iets meer nodig dan een gele kliko naast het politiebureau om het messengezwaai op te lossen.
UPDATE - Het stak toch niet afgelopen zondag in Den Haag, maar het brandde wel.
Volk moet dik betalen voor ultieme volkssport
Viaplay werpt darts achter de betaalmuur
Mark Rutte zal met argusogen de inkopers van de Nordic Entertainment Group in de gaten houden, want een groot deel van het brood en spelen waarmee hij het volk zoet houdt tijdens het uitrollen van zijn doctrine verdwijnt dankzij hun werk achter een betaalmuur. Niet het brood uiteraard, maar wel de spelen. De Formule 1 en de Bundesliga waren al gekaapt, op de Eredivisie wordt geloerd en vandaag is ook het darts officieel vastgelegd. Vanaf volgend jaar is de PDC zeker vijf jaar lang alleen bij Nordic's streamingsdienst Viaplay te zien. Zeg maar dag tegen Van Gerwen met zijn heerlijke glimmende knikker, dag tegen Peter Wright en zijn kleurrijke bakkes, dag tegen Van Duijvenbode met zijn stampende opkomst, dag tegen The Flying Scotsman met zijn House of Pain*,* dag tegen onehunderdandeeeeeeeighty, dag tegen dansende dames en luidruchtige fans, dag tegen dubbel twaalf en tops en vooral dag tegen met een pot bier op de bank ploffen voor een avond pijltjes kijken op RTL7. Het was leuk zolang het duurde.
Pieter Omtzigt 16 weken op positie elders
Laat zich even wisselen
De luis verdwijnt voorlopig uit de Haagse pels, want het herstel van CDA'er Pieter Omtzigt duurt langer dan gehoopt. De Nationale Omtzigtman laat zich de komende zestien weken vervangen als Kamerlid door partijgenoot Henri Bontenbal. Daarmee staat de grootste criticus uit de coalitie de komende vier maanden buiten het veld en kan de samenstelling van het nieuwe team plaatsvinden zonder de kritische blik van de CDA'er met het op één na hoogste aantal voorkeursstemmen in de partij. Een goede om te onthouden als over een paar weken wordt aangekondigd dat "de gehele CDA-fractie" achter het nieuwe kabinet staat. Maar we lopen weer op de zaken vooruit. Voor nu wensen we Pieter het allerbeste toe en we hopen dat hij snel en volledig weet te herstellen. We hebben zo'n voorgevoel dat Nederland een Omtzigt op vol vermogen hard nodig gaat hebben.
Symbolische EU-sancties gaan gekidnapte journalist in Wit-Rusland niet redden
Grote woorden, maar niets verandert
De EU-leiders hadden gisteravond 2,5 uur nodig om te concluderen dat het kapen van een vliegtuig om een kritische journalist te pakken onwenselijk is. Misschien komt dat omdat Europese landen een paar jaar geleden een soortgelijk trucje uithaalden in de jacht op klokkenluider Snowden en nu moesten controleren of hun selectieve verontwaardiging een geloofwaardige spin kon krijgen. De boter op het EU-hoofd doet overigens niets af aan de smerigheid van de Wit-Russische actie en daarom zijn de aangekondigde strafmaatregelen en mogelijke economische sancties volkomen terecht, maar helaas te symbolisch om het enige echte slachtoffer, Roman Protasevitsj, te helpen. De journalist zit nog steeds vast en liet in een video op de Wit-Russische staatstelevisie weten dat hij goed wordt behandeld en schuldig is aan verschillende aanklachten. En als een kritische journalist plots zo'n draai in zijn standpunten maakt, weten we vrijwel zeker dat hij belabberd wordt behandeld en zichzelf onschuldig vindt. Papa Protasevitsj zag het ook. De nu aangekondigde maatregelen veranderen daar niets aan. Dergelijke sancties waren namelijk te verwachten en zijn dus gewoon ingecalculeerd door Loekasjenko, zoals Poetin extra sancties rond Navalny incalculeerde. Het is een prijs die de Oostblokdictators lachend betalen om de oppositie het zwijgen op te leggen.
Nog steeds kwijt: Rambo-Belg
Deze film duurt te lang
Het begon leuk die Belgische Rambo-remake, maar ondertussen duurt het verhaal te lang. Zoals het tweede seizoen van Prison Break of ieder seizoen van Game of Thrones. Allemaal slappe bijrollen van personages die Jürgen Conings tot de orde roepen, zoals het Openbaar Ministerie en zijn neef. Om nog maar te zwijgen over die ellenlange scènes over de voorgeschiedenis over verloren ouders, moedige missies en meer soortgelijke tranentrekkers. Maar ondertussen is de hoofdpersoon volledig uit beeld verdwenen. De set in Nationaal Park Hoge Kempen is leeggezocht en intieme huiszoekingsscènes leverden niets op. We hebben als geïnvesteerde kijkers geen idee wat hij momenteel waar doet. Leeft hij nog? Bereidt hij een aanslag voor? Was hij onderdeel van een grotere groep radicale militairen? Of wilde hij simpelweg wat tijd voor zichzelf in de natuur? Allemaal vragen waar we geen antwoord op krijgen in dit immer durende avontuur. Een spannende opbouw met veel militair vertoon, maar de actie blijft uit. Deze saga duurt al een week en is nog geen meter opgeschoten. Tijd voor die zinderende apotheose waarin alles samenkomt, anders verandert deze blockbuster in een treurig regiodrama.
Humor
Nog even over de dictatorservice van Ryanair
Laf communicatieteam, geen laffe piloot
We gaan het toch nog even over dat Ryanair-toestel hebben dat Wit-Rusland gisteren kaapte om staatskritische journalist Raman Pratasevich in handen te krijgen. Dat de budgetvlieger denkt weg te komen met bovenstaand persbericht spreekt uiteraard van een Ferry Doedenesque naïviteit. Maar dat neemt niet weg dat het gaat om een grote-ballen-actie van dictatorkarikatuur Aleksandr Loekasjenko, waarmee hij ongetwijfeld punten scoort bij Godfather Poetin. Dan kan iedereen vandaag wel boos zijn op Ryanair, maar de budgetvechter zonder staatssteun kon weinig anders dan deze staat in de kaart spelen na de bommelding. Toetsenbordstrijders claimen dat andere vliegvelden dichterbij waren, maar vergeten dat Loekasjenko naast de bommelding ook een motiverende en volledig bewapende MiG29 naar het toestel stuurde om subtiel aan te geven dat het gemelde explosief gewoon per straaljager bezorgd kon worden. Geen budgetpiloot die zijn onderbetaalde baantje en het leven van al zijn passagiers op het spel zet om dan toch door te vliegen. Ryanair was slechts een pion in deze opvallende zet op het geopolitieke schaakbord. Een zet waarvan Wit-Rusland op een Saeed al-Sahaf-achtige manier ontkent dat ze hem hebben gespeeld en waarop EUrsula al tegenzetten aankondigde. Grote taal, maar waarschijnlijk komt de bureaucratische Unie niet verder dan economische sancties. Iets dat weinig indruk maakt zolang een machtige Russische hand bemoedigend op de schouder van Loekasjenko rust.
Hugo de Jonge heeft moeite met zijn tweede date
Bekend van het niet kunnen van dingen
Twee dingen die slecht samengaan: beloftes van minister Hugo de Jonge en de werkelijkheid. Natuurlijk weten we dat als Hugo vrijdag aankondigt dat de tweede AstraZeneca-prik eerder gezet kan worden er een addertje onder het GGD-gras zit, want beloftes van Hugo komen nooit uit. Niemand is dus verbaasd om in de Telegraaf te lezen dat de tweede prikdatum voorlopig niet eerder komt. **"Onbetrouwbare leveringen van het vaccin en het toch al overladen dagelijks werk zitten RIVM, GGD en huisartsen in de weg. De kans dat komende week al duidelijkheid komt over een nieuw leveringsschema, is klein." De Jonge roeptoeterde trots dat de interval tussen de prikken wordt teruggebracht van de nu geldende twaalf weken naar "tussen vier en twaalf weken", maar is daarmee zoals gebruikelijk veel te optimistisch. Het RIVM laat weten dat vier weken onhaalbaar is en dat een minimum van zes weken alleen gehaald wordt als alles meezit (wat het vrijwel nooit doet). Nu snappen we dat Hugo alleen maar het advies van de Gezondheidsraad doorpompt, maar het is juist zijn taak om zo'n advies in de realiteit van het huidige systeem te plaatsen. Het is zijn taak om het overzicht te houden over alle betrokken instanties, de zwakke schakels te identificeren en zo met een betrouwbare stand van zaken te komen. Zodat goed nieuws niet consequent een paar dagen later wordt gevolgd door een negatieve correctie na een journalistieke realitycheck. Zodat we niet voor de zoveelste keer moeten concluderen: Hugo de Jonge kan niks.
Kikvorshelden vissen 220 kilo coke op
Douane wint deze ronde verstoppertje
In het kader van mensen die lekker bezig zijn: de duikers van de douane. Die vissen even vier sporttassen vol met cocaïne onder een Braziliaans schip vandaan. De drugs speelde verstoppertje in de zeekast op de kimkiel van de oceaanvaarder. De opbrengst: 220 kilo aan neuzenvreugd dat waarschijnlijk onderweg was naar een Italiaanse Songfestivalact. Niet langer, want het witte goud met een straatwaarde van twee liquidaties is inmiddels vernietigd en de douane, de FIOD, de Zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie onderzoeken de zaak. Afgelopen week pakte de Rotterdamse politie ook al negen verdachten op in een onderzoek naar de invoer van vrolijke poedertjes, dus ook die zijn lekker bezig. En zo pakken de opsporingsdiensten toch weer een puntje uit de enorme stroom drugs die ons land elke dag binnenstormt. Het is waarschijnlijk een druppel op een gloeiende plaat, maar zolang de drugswetgeving niet wordt herzien, is dit het beste dat we kunnen doen.
Max Verstappen wint de Monaco GP!
De duurste optocht van het jaar
Miljardairsenclave Monaco speelt vandaag weer de rol van F1-circuit en Max leidt de race vanaf de start omdat polehouder Leclerc zijn Ferrari te grondig sloopte tijdens zijn crash in de kwali. Een betere uitgangspositie om op de bovenste trede bij de prins te eindigen is er niet. Nog belangrijker is dat we kampioenschapsconcurrent Hamilton pas op P7 P6 vinden en dat biedt de Nederlander de mogelijkheid om veel punten in te lopen op de knielBrit. Inhalen is extreem moeilijk op dit smalle circuit, dus de kans is aanzienlijk dat de race na de eerste bocht transformeert in een kleurloze processie met een vooral strategische strijd. Het gevaar van een zware klapper ligt echter altijd op de loer, zoals de Porsche Supercup en de FREC vanmorgen al bewezen. Voor u het weet moeten we Mazeswim uit de haven vissen en kunnen de teams hun aanvalsplannen overboord gooien. Om 15:00 uur is het lights out and away we go en gaan we zien of Monaco iets moois voor ons in petto heeft. Tijd om te racen!
UPDATE - Max wint en pakt dankzij een P7 van Hamilton de leiding in het kampioenschap!
LIVE. F1 kwalificeert in extreem smal Monaco
Past net
We moesten het een jaartje missen, maar de F1 is terug in Monaco. Het miljonairsparadijs is weer omgebouwd tot het historische stratencircuit dat we zo goed kennen. Helaas in de moderne tijd meestal te smal voor echt spannende races, maar wel vaak goed voor boeiende kwalificaties. Fouten worden genadeloos afgestraft door de immer nabije vangrail en aangezien iedereen probeert ruimte te maken voor een vrije ronde zien we ongetwijfeld files in Rascasse. De Ferrari's zaten er opvallend goed bij in de trainingen, dus mogelijk zorgt Leclerc nog voor een verrassing tijdens zijn thuiskwali. De kans is echter groot dat de eindstrijd in Q3 toch weer tussen Mercedessen en Red Bull gaat. Oh ja, mocht u spontaan beginnen te kwijlen, dan is dat waarschijnlijk omdat er een McLaren in beeld rijdt. Die zijn dit weekend voorzien van een bijzonder aantrekkelijke historische Gulf-livery op de auto's. Enfin, tijd om te gassen in de jachthaven. Mag de beste Max winnen!
INSTANT UPDATE: Mick Schumacher speelt niet mee vanwege dit momentje in vrije training 3.
UPDATE: Leclerc pakt pole, maar crasht in zijn laatste run, dus het is de vraag of hij morgen van P1 kan starten. P2 voor Verstappen. Mercedes matig met P3 (BOT) en P7 (HAM).
