achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Struikrover

Rocketman Elon: Eigen zeebasis volgend jaar klaar

Flight Island!

Heerlijk hoe Elon 'Marsinvader' Musk zijn grootste plannen altijd tussen neus en lippen door op Twitter gooit. Tussen de memes en crypto's bevestigt hij plots dat de eerste raketten al volgend jaar vanaf zijn eigen lanceerbasis in zee vertrekken. Mensen die het SpaceX-verhaal nauwgezet volgen lazen al over "spaceport" Deimos, maar het is fijn dat we er nu ook beeld bij hebben. SpaceX kocht afgelopen juli twee halfafzinkbare boorplatformen en bouwt ze om naar drijvende lanceerinstallaties die met de namen Deimos en Phobos zijn vernoemd naar de manen van Mars. SpaceX kan deze supersized vlotten overal te wereld neerleggen en de raketten vliegen zelf vanuit de lanceerbasis op het vaste land naar de drijvende tussenstop. De platformen vormen dan niet alleen het startpunt voor toekomstige reizen naar de maan of mars, maar kunnen eventueel ook dienen voor supersnelle vluchten tussen twee plekken op aarde; een plan dat SpaceX in 2017 al opperde. Destijds werd dat weggezet als toekomstmuziek, maar grootdenker Musk is bloedserieus en als iemand de reistijd tussen Tokio en New York kan terugbrengen tot een uurtje is het deze absolute eindbaas wel. To the moon!

Jeugdboefjes grijpen naar de wapens

Wollah!

Kinderen, wat worden ze snel groot. Het ene moment wiegt u ze in uw armen en het volgende moment vliegen ze uit en plegen ze hun eerste gewapende beroving. Ja, die jeugdige criminelen gaan steeds serieuzer te werk. Hoewel het CBS tevreden meldt dat de jeugdcriminaliteit de afgelopen jaren daalt, wordt deze trend van minder gestolen snoepjes teniet gedaan door een andere ontwikkeling. "Wel laten een aantal vormen van criminaliteit de laatste jaren een stabilisatie of toename zien, waaronder ernstig geweld gepleegd door minderjarigen." Oftewel, het aantal Pietjes Bell neemt af, maar degene die overblijven pakken het groots aan. We wisten al dat extreem geweld populair is onder de jeugd, maar kinderen en pubers zijn blijkbaar ook dol op doodslag, overvallen en wapenincidenten, want die zitten allemaal in de plus. Het aantal zware mishandelingen bleef stabiel in deze populariteitsstrijd. Ook iets waar geen tiener meer zonder kan: het bezit en gebruik van (vuur)wapens. Niet geheel verrassend als u het nieuws volgt, want er gaat geen dag voorbij zonder steek- of schietpartij en betreurenswaardig vaak zijn de daders van een leeftijd waarop de haargroei de ballen nog niet bereikte. Terwijl Amsterdam dapper de strijd aangaat met deze criminelen door minder te fouilleren, zijn we benieuwd welke onderwijsmodules of buurthuisprogramma's we binnenkort mogen verwelkomen in strijd tegen deze pandemie van jeugdgeweld.

LIVE. Indy 500 met Rinus Veekay vanaf P3

Kans op eerste NL-winnaar sinds Arie Luyendyk

Mocht u de Formule 1 saai vinden, zap dan vooral niet naar de Indy 500 vanavond. Daar rijden ze ook alleen maar rondjes, maar dan letterlijk. Het is een soort F1 voor mannen met grotere ballen, want ze knallen met gemiddelde (!) snelheden tot wel 370 km/u op millimeters langs een genadeloos harde muur. En ze kunnen wel vlak achter elkaar rijden zonder gezeik op de boordradio. Dat eindigt uiteraard regelmatig in een harde klapper, maar dat risico hoort er nu eenmaal bij. Dit jaar voor het eerst sinds lange tijd een Nederlandse vlag op de eerste startrij, want Rinus van Kalmthout, de Max Verstappen van de Indycar, start vanaf de derde plek. Aangezien deze VeeKay (makkelijker uit te spreken voor de Amerikanen) bij de laatste race zijn eerste Indy-overwinning pakte, is hij absoluut een kanshebber voor de winst van deze iconische race. Hopelijk vergaat het hem beter dan zijn sponsor Bitcoin de laatste tijd. De groene vlag wappert om 18:45 uur en dan zijn het tweehonderd snoeiharde ronden naar de finish. Go VeeKay! 
UPDATE - Bij Rahal vergeten ze alle wielen vast te zetten. Daly kopt verloren wiel.
UPDATE - VeeKay verliest in laatste pitstop en eindigt P10 P8. Castroneves wint zijn vierde Indy500.

D66 wil Terminator verbieden

Alsof wij daar enige zeggenschap over hebben

Het nieuwe leiderschap van D66 bestaat blijkbaar uit het oplaten van symbolische deugballonnetjes waar niemand wat aan heeft. De tafeldansers komen vandaag via Kamerlid Salima Belhaj met een initiatiefnota waarin het volgende kabinet wordt opgeroepen om een internationaal verdrag tegen volledig automatische wapensystemen te ondertekenen. D66 bekeek waarschijnlijk de Youtube-classic Slaughterbots en ziet robots die zelf bepalen wie ze omleggen helemaal niet zitten. En hoewel daar absoluut iets voor te zeggen valt, is het natuurlijk een gotspe om te denken dat wij in Nederland daar enig invloed op kunnen uitoefenen. Wij met nagenoeg geen militaire industrie en een defensiebudget dat bij de grote spelers waarschijnlijk niet eens de kosten van de gebruikte schoenveters dekt. Alsof het enigszins uitmaakt wat Nederland of zelfs de EU vindt van dergelijke wapentechniek. Als de VS, Rusland of China zelfbeslissende wapens ontwikkelen, dan houdt een Nederlandse krabbel op een verdragje ze echt niet tegen. Toon dat papieren verdrag als een zwerm AI-gestuurde killerdrones op u af komt en zie dan of de pen echt machtiger is dan het zwaard. Dergelijke initiatieven zijn niets meer dan loze symboolpolitiek.

Muizenplaag des doods vernietigt Australië

Down Under langzaam opgeknaagd

Wij maar lachen toen Pinky and The Brain aankondigden dat ze de wereld gingen overnemen, maar ondertussen is het ze mooi gelukt. Nou ja, in Australië dan. Dat land wordt geteisterd door een serieuze muizenplaag. De letterlijk miljarden knaagdieren vreten de oogst op en zitten werkelijk overal. Til een zeil op: muizen. Kijk onder een hooibaal: muizen. Gluur in de schuur: muizen. Word 's ochtends wakker en kijk naast je in bed en wat denk je? Je vrouw! Maar het hadden net zo goed muizen kunnen zijn als het bed niet met zijn poten in emmers water stond. Niet alleen boerderijen lijden onder de plaag, want ondertussen terroriseren de knagers ook ziekenhuizen, scholen en supermarkten. Ook de eerste berichten over uitgebrande huizen als gevolg van doorgebeten stroomkabels stromen al binnen. Boeren willen het verboden muizenmoordmiddel bromadiolone weer uit de kast halen, maar dat stuit op weerstand van dierenvriendjes die bang zijn dat muizeneters (slangen, roofvogels, enz) dan ook het loodje leggen. Ondertussen eten, wippen en knagen de miljarden Mickeys maar door. En meer slecht nieuws voor de Aussies, want door een overschot aan overheerlijke muizen ligt een aanstaande slangenplaag op de loer. Wat een land...

Belgisch OM: Jürgen Conings leeft nog

Nieuwe grote zoektocht opgestart

Terwijl potentieel doelwit Marc van Ranst Conings-fans zit te sarren op Telegram en dansleraar Willem een direct sambalijntje onderhoudt met de militair, gaat de jacht op de Rambo-Belg zijn tiende dag in. Nadat de intensieve zoektocht een tijdje was vervangen door huiszoekingen en ander minder zichtbaar speurwerk rijden de legertrucks vandaag weer Nationaal Park Hoge Kempen binnen voor een nieuwe grote zoekactie in het natuurgebied waarnaast vorige week de verlaten auto van de militair werd aangetroffen. Het gaat om drie zoekgebieden die iets noordelijker liggen dan de eerdere zoekzone. De aanleiding voor deze nieuwe inzet van honderden militairen en speurhonden is onbekend. Wel benadrukt het federaal parket dat ze niet zoeken naar een lichaam en ze ervan uitgaan dat Jürgen nog leeft. Ondertussen komt meer informatie over het eerdere gefaal van de overheid bovendrijven. Conings staat blijkbaar al zes jaar op de radar van de inlichtingendiensten. Sinds afgelopen februari staat hij te boek als "potentieel gewelddadige extremist" en toch kon hij gewoon wapens winkelen in een kazerne. Deze enorme blunderberg leidde uiteindelijk tot dit grootschalige potje verstoppertje, waarbij Conings tot nu toe aan de winnende hand is.

Onderzoek: Toezicht op tramschutter Tanis faalde

Je verwacht het niet...

Oké, toch nog even over superkneus Gökmen Tanis, met de T. van tramschutter. Zijn terroristische geweldsuitbarsting in het Utrechtse openbaar vervoer is alweer ruim twee jaar geleden en de extreem domme lul zit levenslang opgesloten in een klein hokje, dus de Inspectie Justitie en Veiligheid komt eindelijk eens met een rapport (pdf) over de aanslag. Daaruit blijkt dat de politie, het Openbaar Ministerie en de Dienst Justitiële Inrichtingen het probleemgeval Gökmen te weinig met elkaar besproken, waardoor puzzelstukjes niet met elkaar werden verbonden. Deze kansenparel stond onder meer aangemerkt als vuurwapengevaarlijk, criminele veelpleger en geradicaliseerd, maar volgens de Inspectie deelden de drie instanties dat onvoldoende met elkaar. "Hierdoor hebben deze organisaties de risico’s voor de samenleving niet zo klein mogelijk gemaakt. Een completer beeld over T. had mogelijk geleid tot een betere aanpak van zijn problemen." Voor het treurgeval Tanis komt dit advies uiteraard te laat, maar het is dus belangrijk dat vanaf nu uitwisseling van informatie over andere potentiële terreurtokkies wel plaatsvindt tussen de verschillende diensten, zodat ontsporingen de enige tramnoodgevallen zijn waar Utrecht mee te maken krijgt.

Echt niemand wil de Olympische Spelen dit jaar

Hee Japan, geef het gewoon op

Het Olympisch vuur ontbrandt over iets meer dan acht weken in Tokio, maar in de metropool en andere delen van Japan geldt momenteel nog steeds de noodtoestand in verband met stijgende coronacijfers. De zorg is al overbelast en dan staat ook nog het grootste sportevenement ter wereld voor de deur. Dan zien sommige mensen die uitgebreide sportdag dus niet meer zitten. De Japanse krant Asahi Shimbun, tevens officiële partner van het evenement, wil geen Olympische Spelen. De 350.000 mensen die een petitie tekenden tegen het doorgaan van de Spelen willen geen Olympische Spelen. De topman van de Japanse techinvesteerder SoftBank wil geen Olympische Spelen. Zesduizend Japanse artsen willen geen Olympische Spelen. Nancy Pelosi kijkt verder vooruit en wil geen Olympische Spelen in 2022. Japanse toptennisster Naomi Osaka twijfelt over de Olympische Spelen. Meer dan 80 procent van de Japanse bevolking wil nu geen Olympische Spelen. Helaas voor de Japanners heeft de meerderheid niets te zeggen in deze democratie. De toewijzing van de Spelen is namelijk geen gunst, maar een contract met verplichtingen. De macht ligt nu bij het IOC en niet bij de Japanners. Laten we dit alstublieft onthouden voor de volgende keer dat een Erica Terpstra of een gemeenteambtenaar met grootheidswaan oppert om de Spelen naar Nederland te halen. Enfin, niemand in Japan wil de Olympische Spelen deze zomer, dus wat krijgen ze: de Olympische Spelen. Het is de nieuwe Olympische gedachte: meedoen is belangrijker dan willen.

WTF? Rechter dwingt Shell tot vermindering CO2-uitstoot

Urgenda, maar dan in de private sector

Milieudefensie mept Shell met een justitiële moker in zijn gezicht. De rechtbank in Den Haag bepaalde vandaag dat de olieboer zijn CO2-uitstoot voor 2030 met 45 procent MOET verlagen ten opzichte van het niveau in 2019. De milieuclub beargumenteerde succesvol dat de multinational de mensheid willens en wetens in gevaar brengt met zijn bijdrage aan klimaatverandering. De zaak was aangespannen door Milieudefensie en zo'n 17.000 mede-eisers die vonden dat Shells eigen voornemen om de CO2-uitstoot terug te brengen te vrijblijvend was. Van die activisten die jaren met hun auto's Shell-benzine verbranden onderweg naar Schiphol om een vliegtuig te pakken dat op Shell-kerosine naar Bali vliegt om daar zichzelf te ontdekken en dan bij terugkomst Shell de schuld geven van de klimaatverandering. En dan zo'n GroenLinks-rechter die daar nog in meegaat ook en de deur openzet om ieder willekeurig bedrijf aan te klagen dat te veel CO2 zou uitstoten. Hel, waarom zou je daar stoppen als bomenknuffelkneus? Waarom niet meteen iedereen aanklagen die in een auto rijdt, in een vliegtuig stapt, een kind op de wereld zet, iets te veel scheten laat of überhaupt anders leeft dan volgens jouw ideale wereld? Het zijn de rechters die nu niet alleen het politieke beleid bepalen, maar blijkbaar ook nog een plekje in de boardrooms van multinationals opeisen. Dikastocratie iemand?

Ai, OM verliest kroongetuige Nabil B. in zaak Taghi

Nabil is gepruts van OM helemaal zat

Dikke tegenvaller voor het Openbaar Ministerie deze ochtend. Het grote Marengo-proces tegen Ridouan Taghi en zijn boefjes leunt grotendeels op de verklaringen van kroongetuige Nabil B. en vandaag besloot die zijn ontslagbrief in te dienen. De angstterreur van Taghi die al resulteerde in de liquidaties van Nabils broer en Nabils advocaat werpt zijn vruchten af, omdat het OM de topcrimineel een helpende hand biedt. Justitie faalt dusdanig hard en vaak bij de beveiliging van Nabil en zijn familie dat de broodnodige kroongetuige nu zijn overeenkomst met het Openbaar Ministerie opschort. En hoewel het OM met een geruststellende glimlach stelt dat de zitting vandaag door kan gaan, omdat de Nabils uitspraken geen grote rol spelen in dit specifieke onderdeel van de zaak, valt niet te ontkennen dat dit een enorme mokerslag is voor de aanklagers. Nu is de overeenkomst waarschijnlijk wel te repareren, maar dan moet het OM ophouden met cynisch en geërgerd zijn, stoppen met per ongeluk foto's verspreiden, zich eindelijk eens aan de afspraken gaan houden en serieus werk maken van de beveiliging van Nabils familie. En het liefst voordat er nog meer slachtoffers vallen.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.