LIVE - Leclerc pakt pole in crashparadijs Baku
Max heeft eerste crash van het weekend al achter de rug
Na Monaco vinden we de Formule 1 deze week op een stratencircuit waar de betonnen muur altijd dichtbij staat. Baku, met zijn halve liters bier voor een euro en dat intens saaie rechte stuk van 2,2 kilometer. En die snoeiharde muren dus. Dat ontdekte kampioenschapsleider Max al toen hij hem vanmorgen in de derde vrije training in de barrière tikte. Jammer, want verder ging het bij Red Bull tot nu toe best goed. Dat kunnen we niet zeggen van de sterren van Mercedes, want het team kwam in de vrije trainingen niet hoger dan een derde plek en dat alleen via een enorme slipstream op het rechte stuk. Maar goed, die Duitsers scoren altijd in de laatste minuut, dus sluit ze niet uit. Verder is vrijwel iedereen al wel een keer rechtdoor geschoten in bocht 3 en bocht 15, dus grote kans op veel gele vlaggen tijdens deze kwalificatie. Om 14:00 uur opent de pitsstraat en zien we hoe de verhoudingen echt liggen.
UPDATE - Crashes van Stroll, Giovinazzi en Ricciardo.
UPDATE - Leclerc pakt pole. Hamilton P2 en Max op P3. Kwali eindigt in vierde code rood door crash Tsunoda.
Oeps. Britse tanks slopen hun eigen manschappen
Bijna goed...
De Nederlandse defensie is een puinhoop, maar soms is het fijn om te weten dat we niet de enige zijn die de boel verkloten. Gedeelde smart enzo. Aan de andere kant van het Kanaal gaat het bij de Britten niet veel beter. Die kopen momenteel voor ruim 4 miljard euro nieuwe pantservoertuigen, maar krijgen na een vertraging van vier jaar een nutteloos blok staal op rupsbanden geleverd. Tijdens de testen van de afgelopen maanden bleken de voertuigen uit de Ajax-lijn van bouwer General Dynamics hun inzittenden langzaam te slopen. De bemanning kreeg last van misselijkheid, gezwollen gewrichten en oorsuizingen, waardoor ze niet langer dan negentig minuten achtereen in hun stalen monster konden trainen. Ook de specificaties van het pantservoertuig vallen tegen, want de veilige maximum snelheid ligt op 32 km/uur terwijl 65 km/uur op het wensenlijstje stond. Daarnaast kan de zware jongen niet schieten tijdens het rijden en zijn obstakels hoger dan twintig centimeter al onoverkomelijk. De voertuigen moeten dus terug naar de tekentafel of Groot-Brittannië kan alleen nog deelnemen aan oorlogen van maximaal anderhalf uur op vlak terrein waar niemand op je schiet als je stilstaat. Keuzes, keuzes...
In Nederland jat u zonder gevaar uit politieauto's
Wat wou je doen? Schieten?
Man, man, man, in Amerika zijn ze een tikje doorgeschoten in de verering van hun makkers in het blauw, maar in Nederland knallen we volledig de andere kant op. Hier is er zo weinig respect voor de sterke arm der wet dat geboefte er niet voor terugdeinst om politieauto's open te breken. En als een agent dan een heterdaadje doet, bepaalt een stelletje pennenlikkers achteraf dat hij zijn dienstwapen niet mocht trekken. Dat hij blijkbaar maar gewoon foei had moeten zeggen of heel lief en beleefd had moeten vragen of ze alsjeblieft het gestolen vest en politieuniform weer netjes terug in de auto willen leggen. Dan mag de hardwerkende diender alsnog blij zijn dat hij niet strafrechtelijk wordt vervolgd, maar dat de zaak "binnen de politieorganisatie zelf wordt opgelost". Niet dat iemand gewond raakte bij de actie. Het is alleen dat respectloos tuig dat met hun steelklauwen in een politieauto graait niet onder de ernstige misdrijven valt en daarom mocht het dienstwapen niet in actie komen en moest hij ze maar laten rennen. Met zo'n instelling kweek je als organisatie natuurlijk nooit enig respect voor het blauw op straat.
Zonnepanelen verstoren communicatie bromsnor
Hulpdiensten lijden onder energietransitie
De bezorgde burger kan het niet goed doen. De brave milieuvrienden proberen de wereld en zijn ijsbeertjes te redden met zonnepanelen, maar blijken daardoor de hulpdiensten te hinderen in hun werk. De zwarte daklappen werken bij foutieve installatie van de bedrading of het gebruik van verkeerde producten als stoorzenders voor het communicatiesysteem C2000. Blijkbaar klussen er aardig wat beunhazen in de zonnepaneelindustrie, want het Agentschap Telecom meldt problemen bij meer dan honderd van de zeshonderd C2000-masten die in Nederland staan. "De bruikbaarheid van de frequentieruimte staat op het spel door deze zogenaamde ‘man-made noise’", zo noodklokt de organisatie in het jaarverslag (pdf). En dat is vervelend, want C2000 wordt door de hulpdiensten gebruikt bij onderlinge communicatie als ze bijvoorbeeld een paar overvallers uit een weiland vissen. Dus maak de wereld een betere plek en trek die panelen weer van uw dak, zodat onze 112-strijders hun werk kunnen doen. Voor het klimaat maakte het toch al vrijwel geen verschil.
Schoonmaker Joey begluurt uw vrouw
Big Joey is watching you
Gezocht: mensen die hun huis laten poetsen door "Joey" (fictieve naam). Een 50-jarige man die niet alleen alle hoekjes en gaatjes van uw woning zuigt, maar ook zijn eigen stofzuigerslang poetst op een video van uw douchende vrouw. Een 1,65 meter lange lichtgetintiër die zijn duizend-dingen-doekje volblaft bij de beelden van badderende internationale student Amy. De tengere Engelstaliër die zijn eigen dweil uitwringt terwijl hij stiekem meekijkt hoe Sterre zich omkleedt voor hockeytraining. De poetsparel die zijn eigen bezemsteel afsopt bij een heimelijke livestream van de yogales van studente Merel. Enfin, mocht zo'n "Joey" bij u schoonmaken, neem dan even contact op met de politie in Amsterdam. En vergeet vooral niet vriendelijk te lachen naar de camera.
Huisdieren mogelijk VERBOTEN door dierenwet
Den Haag zet uw konijn op het spel
In een poging arme diertjes te beschermen zet de politiek de deur op een kier voor een verbod op de complete veehouderij en het houden van huisdieren. Een amendement van de Partij voor de Dieren (wie anders?) op de Wet Dieren geeft bijzonder veel ruimte voor interpretatie en kan dus grote onvoorziene problemen veroorzaken. Het grote nadeel: zowel de Tweede als Eerste Kamer zijn al akkoord met de wet en schrikken zich nu lam, omdat ze eigenlijk niet goed hadden gelezen voordat ze bij het kruisje tekenden. "Het zal niet langer zijn toegestaan om dieren te houden in een huisvestingssysteem dat hen permanent de mogelijkheid ontneemt om hun natuurlijke gedrag te vertonen", klinkt het in de toelichting van het amendement. De partij doelt hiermee bijvoorbeeld op eendenfokkerijen zonder zwemwater, maar dit is natuurlijk breed uit te leggen. Kan een vogel in een kooitje natuurlijk gedrag vertonen of is nooit buiten komen natuurlijk voor een kat? En nu niet denken dat het zo'n vaart niet loopt, want het is natuurlijk een kwestie van tijd voor een stel beroepsveganisten via een rechtszaak afdwingt dat vogels niet langer in kooitjes mogen zitten. We hebben met Urgenda en de stikstofwet en Milieudefensie en het aanzienlijk oprekken van de mensenrechten gezien hoe ver dergelijke zendelingen gaan om hun eigen milieugeloof op te leggen aan de rest van de wereld. Zo'n open deur laten ze natuurlijk niet liggen en voor u het weet moet u naast uw lapje vlees bij het avondeten ook uw Flappie inleveren.
Ook zinloos tegen corona: verplichte winkelwagen
Nog een maatregel voor in de prullenbak
Ook zo'n coronamaatregel die in onwetende paniek is ingevoerd en daarna nooit meer wegging: het verplichte winkelwagentje in de supermarkt. Haalt u één zak chip, moet u alsnog met die kar de hele winkel doorsukkelen. Voelde al net zo nutteloos als dat ene constant blokkerende zwenkwieltje aan uw kar en uit testen blijkt het nu ook net zo nutteloos als niezen in de elleboog. Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam lieten supermarktbezoekers met sensoren door de winkel lopen om te kijken hoeveel afstand ze van elkaar hielden en experimenteerden met verschillende maatregelen. "Uit het onderzoek komt naar voren dat het verplicht stellen van een winkelwagen niet leidt tot minder contacten tussen mensen binnen 1,5 meter", concludeert Tessa Blanken van de UvA. Helemaal niemand die ooit een supermarkt bezocht is verbaasd, maar goed dat we het nu kunnen onderbouwen. En nu heel snel wegwezen met deze volstrekt zinloze maatregel. Lang leve het mandje!
Enschede krijgt sisverbod, niemand enthousiast
Hee psst meisje, wat ziet je symboolpolitiek er lekker uit vandaag!
Seksuele intimidatie op straat: zo'n geïmporteerd probleem waar iedereen vanaf wil, maar waar we niet vanaf komen. Vorig jaar stemde de gemeenteraad van Enschede na een ingediende petitie unaniem voor een stevigere aanpak van de overlast en dan moet je dus iets. Dan kom je met een sisverbod dat zowel in Amsterdam en Rotterdam al faalde. Maar dan moet je ook concluderen dat dit slechts symboolpolitiek is, omdat niemand enig idee heeft hoe dit verbod gaat worden gehandhaafd en dat resulteert in de minst enthousiaste presentatie van een nieuwe maatregel everooit. "Met dit verbod lossen we de problemen niet meteen op", aldus initiatiefnemer VVD-raadslid Malkis Jajan. "Het is een heel harde inspanning die weinig zal opleveren", zo stelt burgemeester Onno van Veldhuizen. Wauw, wat een bemoedigende woorden voor de meisjes en vrouwen die dagelijks worden lastiggevallen door hormonaal hangtuig. Gefeliciteerd gemeente Enschede, jullie harde werk heeft weer absoluut helemaal niemand geholpen.
Hof zet eindelijk De Punt achter treinkaping
Veegt executietheorie van tafel
Het duurde bijna 44 jaar, maar we weten nu eindelijk dat doodgaan simpelweg een risico is van het kapen van treinen. De nabestaanden van kapingsleider Max Papilaja en medekaper Hansina Uktolseja claimden in deze civiele zaak dat hun geliefde vrijheidsstrijders van dichtbij zijn geëxecuteerd door de mariniers die een einde maakten aan de kaping bij De Punt in 1977. Deze zaak voerden ze niet alleen voor waarheidsvinding, maar ook voor een schadevergoeding. De Nederlandse staat ontkent deze beschuldigingen uiteraard en de rechtbank oordeelde in 2018 al dat het gebruikte geweld binnen de wettelijke perken viel. Dat was voor de nabestaanden niet genoeg en ze gingen in hoger beroep, maar dat blijkt net zo weinig op te leveren als de kaping zelf. Ook het gerechtshof oordeelt nu dat er geen executies plaatsvonden en zo blijkt hun dood toch gewoon het risico van drie weken lang een trein vol mensen gegijzeld houden. Acties hebben nu eenmaal consequenties. Goed dat dit is opgehelderd, want nu kan na 44 jaar eindelijk een punt achter die treinkaping.
Groene energie slechts een druppel op een door fossiele brandstof opgewarmde plaat
Windmolens en zonnepanelen dragen nauwelijks bij
De windmolens hakken fanatiek elke zeldzame vogel in stukjes en zonneparken liggen als een verstikkende deken over groen grasland. Daardoor krijgt u misschien de illusie dat we er al bijna zijn met die energietransitie, maar dat valt tegen. Het resultaat van al deze investeringen: een magere vier procent van alle energie in Nederland. Vier! Op één hand te tellen! Dat betekent dat we 25 keer zoveel zonnepanelen en windmolens moeten plaatsen om heel Nederland op deze groene manier van energie te voorzien en dat terwijl er nu al een juridische veldslag plaatsvindt rond iedere geplande windmolen. Aangezien het verbranden van natuur biomassa ook wordt meegerekend bij de 'energieverbruik uit hernieuwbare bronnen', kwam dit totaal in 2020 uiteindelijk uit op 11,1 procent, wat vooral benadrukt hoeveel biomassa we verstoken. Helaas eiste de EU dat we afgelopen jaar al op 14 procent hernieuwbare energie zaten, dus kochten we de missende 16 terawattuur aan groene energie uit Denemarken voor het luttele bedrag van 200 miljoen euro. Het mag wat kosten om aan de EU's papieren werkelijkheid te voldoen. Dus nu snel weer een bos in de biomassacentrale proppen, anders moeten we eind dit jaar weer bij de Lego-makkers aankloppen met een zak geld.
