achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Struikrover

Het wordt tijd om zonnepanelen eens kritisch tegen het licht te houden

Probleemkinderen van de energietransitie

De gesubsidieerde milieuclubjes houden ons graag voor dat de energietransitie slechts een kwestie van wilskracht is, maar de werkelijkheid is aanzienlijk weerbarstiger. Zo ontdekken zonnepanelen, ooit de ongenaakbare redder van de smerige energiesector, de laatste tijd steeds meer smetjes op het blazoen. Minpunten die niet onder het tapijt moeten verdwijnen in een poging het groene sprookje in stand te houden, maar die we dienen aan te pakken om echte vooruitgang te creëren.

Picobello BV

De grote, al dan niet door de overheid aangemoedigde, vraag naar zonnepanelen creëerde een markt voor beunhazen die twijfelachtige kwaliteit leveren. Dat resulteert niet alleen in risico's voor de gierige opdrachtgevers, maar ook voor de samenleving. Slordige aansluiting van panelen en omvormers kan resulteren in een stoorzender voor het P2000-communicatiesysteem van de hulpdiensten. Ook zorgt de enorme vergroeningshaast voor een toenemend aantal productiefouten in panelen met alle brandbare gevolgen van dien. Het slaapt toch niet zo lekker als de dakpanelen net zo makkelijk ontbranden als een merkloos Chinese hoverboard.

Het nieuwe asbest

Brandende panelen zijn pas echt een pijnpunt in dit dossier. Brandt een dak vol panelen weg, kan de hele buurt daar nog maanden last van houden. Bij grote hitte versplinteren de glasdeeltjes en waaien ze uit over het omliggende gebied. Deze kleine, maar vlijmscherpe glasstukjes zijn levensgevaarlijk voor grazend vee, omdat het voor bloedingen in de maag kan zorgen. Complete weilanden raken zo onbruikbaar door deze regen van glasfragmenten en iedereen wast zijn handen in onschuld. Naar het effect op wilde dieren is nog geen onderzoek gedaan, maar wij kunnen ons voorstellen dat het verre van de milieuvriendelijk utopie is die de klimaatdrammers voor ogen hebben. Overigens ook niet zo groen: hele lappen natuur opofferen voor zonneparken, want dat sloopt de biodiversiteit harder dan een jager met een stikstofkanon.

Het grotere plaatje

Het Nederlandse enthousiasme voor zonnepanelen is aandoenlijk, maar we hebben er natuurlijk geen zak aan als de rest van het stroomnet deze extra energietoevoer niet kan verwerken. Momenteel ontstaan op meerdere plekken in het land al problemen op piekmomenten, waardoor eigenaren tijdens de meest zonnige uren geen energie kunnen terugleveren (en dus niets verdienen). Dan vallen al die rooskleurige terugverdienschema's plots keihard door de mand. In ongeveer de helft van het land is de transportcapaciteit te beperkt en het verbeteren van het net gaat nog jaren duren. Haast maken met meer panelen heeft dus in veel gebieden simpelweg geen zin.

Het resultaat

Ondanks dat het aantal zonnepanelen in Nederland rap toeneemt, was zonne-energie vorig jaar goed voor slechts 1,51 procent van het totale energiegebruik in Nederland. Een druppel op een gloeiend klimaat, als u ons de slechte woordgrap vergeeft. De luidruchtige milieuclubs roeptoeteren dat iedere seconde telt en gebruiken alles wat in hun macht ligt om de overheid, bedrijven en burgers onder druk te zetten en ze zo snel mogelijk de door hun gewenste energietransitie te dwangvoeren. Dankzij deze opgelegde haast negeren we problemen in een poging arbitraire doelen en tijdschema's te halen. Dat betekent niet dat zonnepanelen per definitie slecht zijn of dat we moeten stoppen met deze energiebron, maar wel dat deze methode verre van perfect is en dat we in deze race om kwantiteit soms even gas terug moeten nemen om te kijken naar de kwaliteit. Het betekent ook dat we de utopische bevelschriften van ongekozen belangenclubjes naast ons neer moeten leggen en dit gewoon goed en realistisch moeten aanpakken. Want of u nu voor of tegen deze oprukkende dakbedekking bent; het feit blijft dat de aanwezigheid van zonnepanelen alleen maar groeit en nu het moment is om te voorkomen dat deze energieoplossing meer problemen brengt dan dat het wegneemt.

Nooit meer files! Vliegende auto is hier

Mevrouw Kaag, vergeet ook hier uw gordel niet!

De vliegende auto verscheen al in sciencefiction voordat files niet-vliegende auto's de realiteit overnamen. Zelfs de boeteschrijvende bromsnorren van de KLPD hielden in 2008 rekening met de komst van vliegende vierwielers, al was hun tijdspad van vijf jaar een tikkeltje ambitieus. In Nederland testen ze ondertussen een eeuwigheid met de Pal-V, het ongewenste resultaat van een avondje Netflix & Chill tussen een Carver en een helikopter. Leuk, maar de AirCar uit Slowakije lijkt meer op de beelden die uit sf-films bleven hangen. Het prototype vloog afgelopen maandag voor het eerst succesvol tussen twee steden en huup-huup-barbatructe daarna automagisch in een auto. Weliswaar met een enorme spoiler en een belachelijke propeller achterop, maar ook met enigszins weggewerkte vleugels. Onder de motorkap ligt een BMW-motor met 140 pk, 300 pk sterk exemplaar is in de maak, en daarmee is het ding krachtig genoeg om met 200 km/u door de lucht te zoeven terwijl u middelvingers zwaait naar het plebs dat beneden braaf met vier wielen over het asfalt sleept. Zin in de toekomst nu.

Jaarlijks vastgevroren ProRail: we zijn niet voorbereid op winterweer

No shit!

Het is al jaren een zekerheidje voor de treinforens: komt er sneeuw uit de lucht, dan staan de gele rupsen stil. Begin februari liep de dienstregeling een complete week volledig in de soep door trein- en wisselslopend winterweer, maar gelukkig hebben de NS en ProRail de afgelopen maanden gebruikt om een grondige analyse van de problemen te maken. Maandenlang is iedere aspect van de winterramp des doods tegen het licht gehouden en vandaag is daar eindelijk de langverwachte conclusie. "Het Nederlandse spoornetwerk is niet opgewassen tegen de uitzonderlijke, winterse omstandigheden van 7 februari en de daarop volgende dagen." Bedankt ProRail en NS, dat had zelfs Stevie Wonder nog kunnen zien. Het winterklaar maken van het spoor gaat blijkbaar miljarden euro's kosten en daar beginnen de partijen niet aan. NS's en ProRailss plan van aanpak bestaat uit kleine maatregelen die het herstel na een verstoorde dienstregeling moeten versnellen, maar de vrijwel jaarlijkse winterpaniek blijft gewoon. Ook in de toekomst is de trein een onbetrouwbare partner in winterweer. De NS: wederom een goede reden om thuis te werken.

Vertrouwen in Haagse formatiefalers keldert

Exact zoals u verwacht

De immer voortschrijdende toeslagenaffaire, de gescheiden wegen die toch niet zo gescheiden bleken, functie elders, de oude bestuurscultuur die slechts een nieuw masker kreeg, de toon mensen, DE TOON, het coronapaspoort dat zichzelf steeds belangrijker vindt, de honderden miljoenen voor een testsamenleving waar niemand op zit te wachten, de schandalige behandeling van Pieter Omtzigt en zijn enorme CDA-bom, de "ik heb daar geen actieve herinnering aan", de minachting voor de tegenmacht, de VPRO in het campagneteam van Kaag, de zwartgelakte dossiers, Rutte's doctrine, alles wat Wopke Hoekstra doet en natuurlijk de formatie die na 105 dagen nog steeds muurvast zit. Terugkijkend op de afgelopen maanden is het geen verrassing dat het vertrouwen in de regering is gekelderd. De grootste verrassing is eigenlijk dat nog steeds 46 procent van de ondervraagden deze regering een voldoende geeft in het onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau. Wie zijn toch die mensen...?

Zorguitgaven per persoon: 6.660 euro

Kon u ook leuke dingen voor doen

Ook best duur: de zorg. Vorig jaar gaven we in Nederland gemiddeld 6.660 euro per persoon uit aan zorg en dat is 475 euro meer dan een jaar eerder, aldus de Excel-staarders van het CBS. Voor dat geld kon u ook een onverwoestbare Russische legertruck kopen, of een lange vin van een mosasaurus, of een leuke tv om oranje nog scherper te zien verliezen, of tien van die hele dikke LEGO Star Destroyers, of een elegante sabel van een koning voor aan de muur, of zo'n vreselijke elektrische bakfiets waar u geen gebruik van kan maken, omdat die direct gestolen wordt, of uw tanden zetten in de duurste hamburger ter wereld en dan nog geld overhouden voor een drankje, of drie keer de cursus van Lil' Kleine volgen en dan nog niets leren. Maar nee, u moest het weer uitgeven aan de zorg (en een paar cent per Nederlander voor Sywert) met uw ongezonde leven. Zonde.

Nieuwe bestuurscultuur: kabinet probeert Big Brother-wet er stilletjes doorheen te drukken

Tegenmacht weer in hemd gezet

Het lijkt erop dat de discussie over DE TOON ons moet afleiden van het feit dat er wederom geen ene moer is veranderd. Dit al 165 dagen demissionaire kabinet is weliswaar meerdere keren door het stof gegaan voor hun manier van werken, maar klopte dit stof van het declareerbare colbertje en ging verder als voorheen. Want als het NRC de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) op de vingers tikt vanwege het illegaal verzamelen van persoonsgegevens, dan probeert dit sneaky, afgetreden kabinet een wet om deze acties te legaliseren er snel en stilletjes doorheen te drukken. Waarbij de gebruikelijke vier weken consultatietijd voor burgers, bedrijven en instellingen om te reageren op het wetsvoorstel plots is teruggebracht tot een schamel weekje (loopt morgen alweer af) en waar het gebruikelijke persbericht achterwege blijft, zodat zo min mogelijk mensen op de hoogte zijn van dit voorstel. Gelukkig waren BoF & Co scherp genoeg om dit te doorzien. Want voor de bühne spreken de regeringsleiders over een nieuwe bestuurscultuur en meer respect voor de tegenmacht, maar in de praktijk verdwijnen deze voornemens als sneeuw voor de zon zodra het even niet uitkomt. Dan is het verzamelen van social media-informatie van burgers plots een stuk belangrijker dan fatsoenlijk overheidsbeleid, terwijl die twee elkaar niet eens uitsluiten. Het kabinet toont nog immer een enorme minachting voor de tegenmacht, maar laten we het vooral over DE TOON hebben...

Poolse supermarkten blijven knalgevaarlijk

Kurwa!

Het leek een tijdje stil rond de Poolse grootgrutters in Nederland, maar blijkbaar neemt de sector het fenomeen supermarktoorlog nog steeds veel te letterlijk. In mei werden weliswaar vier personen opgepakt vanwege de ongewenste voordeelknallers rond de jaarwisseling, maar daarmee is het probleem niet verholpen. De echte winkelslopende ontploffingen blijven vooralsnog uit, maar vannacht werd wederom een "mogelijk explosief" gevonden bij dezelfde supermarkt in Beverwijk die al twee keer eerder plofte. En een week geleden bleek een supermarkt in het Limburgse Panningen het doelwit van brandstichting. De aanleiding voor dit agressieve concurrentiebeleid blijft gissen. Maar aangezien alle getroffen locaties eigendom zijn van een paar Iraaks-Koerdisch ondernemers, is een persoonlijke vete niet uit te sluiten. Dus succes voor iedereen die boven, naast of tegenover een Poolse supermarkt woont, gooi de glaszetter,  verzekeraar en brandweer maar vast onder de snelkeuzeknoppen, want dit belooft een hele hete zomer te worden.

MAX VERSTAPPEN WINT DE OOSTENRIJKSE GP

Battle in de bergen

Daar gaan we dan. Max, Max, Super Max Verstappen op pole en Lewis Hamilton naast hem. Dicht bij elkaar, zoals het al dit hele spannende seizoen gaat. Deze keer in de Oostenrijkse Alpen, waar Max al twee keer won en waar de eerste flarden van het oranje legioen hem weer aanmoedigen. Helaas ook de plek waar Jack Plooij weer terugkeert, maar dat negeren we maar even. De voorspelde regen lijkt uit te blijven, dus die variatie is ons helaas niet gegund. Toch is er genoeg kans voor actie op de baan, want naast de race om de wereldtitel strijdt Norris vandaag voor zijn derde podium van dit seizoen en kan Russell vanaf P10 zijn eerste WK-punten voor Williams ruiken. Iets dat ze daar zullen vieren als een overwinning. Wij schenken nog een Zipfer in en gaan er eens goed voor zitten. Geh Max, vollgas!
UPDATE: Max Verstappen wint deze weinig spannende race!

SP trapt de jeugd het huis uit

Ga eens op jezelf wonen!

Kans op regeren was er al niet, het aantal zetels neemt elke verkiezing af en nu neemt de SP ook al afscheid van hun jongerenafdeling. De partij breekt officieel met de jeugdige kameraden van ROOD wegens "onoverbrugbare meningsverschillen". De breuk ontstond eerder toen bleek dat enkele Vladimirs, Jozefs en Nikita's binnen ROOD op hun zoldertje naar Marx zaten te bidden en daar was de SP niet blij mee. Want een beetje socialistisch lullen is prima, maar het moet niet te Stalin worden. De communisten zijn uit de club gezet, maar dat viel weer verkeerd bij de rest van de eerlijk-zullen-we-alles-delen-jeugd. Een onderzoek mocht niet baten en daarom eindigt de relatie nu in een scheiding. De jeugdige communisten moeten hun eigen studentenzolderkamertje huren in deze kapitalistische wereld en SPapa en mama vullen de vrijgekomen ruimte met een tweede leg: een nieuwe, nog op te richten, jongerenclub. Hopelijk functioneert deze nieuwe groep wel binnen het keurslijf van partij, want de jeugd is wel leuk, maar ze moeten niet te zelfstandig gaan denken.

MAX VERSTAPPEN PAKT POLE IN OOSTENRIJK

Lederhose aan en gaan

Guteschnitzel, we zijn weer in Oostenrijk met de Formule 1. Een thuisrace voor Red Bull Racing waar Max al twee keer wist te winnen, dus de verwachtingen liggen hoog voor dit weekend. De Mercedessen en Red Bulls lijken wederom aan elkaar gewaagd. Nou ja, waar we Mercedessen zeggen bedoelen we natuurlijk Sir Lewis Fashionicon, want teamgenoot Valtteri Bottas heeft zich al voor de kwalificatie in de problemen gewerkt. De Fin spinde tijdens de vrije training in de pitstraat en krijgt daarvoor drie plekken straf in de startopstelling zondag. Ondertussen lijkt Sergio Perez wel steeds beter in zijn vel te zitten en daarmee is Red Bull in het voordeel. We pakken onze halve liter Stiegl erbij en gaan er eens goed voor zitten, want dit kan een hele spannende strijd voor pole position worden. Vollgas!
UPDATE: Pole voor Max Verstappen. Daarna Bottas (krijgt nog straf), Hamilton, Norris en Perez.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.