DNB stelt ondergang contant geld nog even uit
We geven het nog een paar jaar
Na de eerste pogingen van Nederlandse banken om contant geld nog verder in het verdomhoekje te drukken, komt de redding nu van De Nederlandsche Bank (DNB). Die eist dat contant geld breed beschikbaar blijft en roept banken op dat onderling goed te regelen. Lukt dat niet dan overweegt demissionair politicus Wopke Hoekstra de banken te dwingen met regelgeving (kamerbrief). Dat klinkt als goed nieuws voor iedereen die niet wil dat bewezen onbetrouwbare financiële instellingen de volledige macht krijgen over uw vermogen en iedere aankoop die u ooit doet geregistreerd wordt in een database, maar helaas blijkt de realiteit iets somberder. Voor deze aanpak kijken DNB en Wopke alleen naar de komende vijf jaar en voor één van de belangrijkste functies van contant geld, een terugvaloptie als het pinsysteem uitvalt (wat regelmatig gebeurt), willen de partijen investeren in een digitaal alternatief. Dat is weliswaar praktischer, maar veegt wederom een argument om contant geld te ondersteunen van tafel. Iets dat past binnen de trend om zoveel mogelijk gegevens van burgers te registreren via digitale oplossingen, want dingen doen in de rust en veiligheid van anonimiteit wordt bij voorbaat gezien als verdacht. Dat geldt voor uw financiële transacties, maar ook bijvoorbeeld voor uw gedrag online, uw locatie op deze planeet en uw vaccinatiestatus. Dat er op lange termijn nog steeds donkere wolken samenpakken rond contant geld is dus geen verrassing. En waarom zou u tegen zijn, U hEeFt ToCh NiEtS tE vErBeRgEn?
Verborgen lockdownkosten: thuiskliko's voller
Want thuiswerken en dichte horeca
Dat verplicht thuiszitten zorgt niet alleen voor een forse persoonlijke investering in extra wc-papier, maar brengt ook andere nadelen met zich mee. 2020 kende de grootste toename huishoudelijk afval in bijna 25 jaar, zo meldt het CBS vandaag. Logisch, want die afgekloven spareribs eindigen nu niet in de bedrijfskliko van de horeca, maar via thuisbezorgd in onze bak. Datzelfde geldt voor de lunchrestanten die normaal in de vuilniszak van Cora's bedrijfskantine verdwenen. Gooi daar nog een flinke toename in bezorgpakjes, thuisklussers en hobbytuinierders als gevolg van extra lockdowntijd bovenop en het resulteert in totaal in 5,7 procent meer huishoudelijk afval. En de gemeenten wrijven tevreden in hun handen, want steeds meer regio's heffen naast de afvalstoffenheffing ook nog een betaling per zak restafval en die zien hun inkomsten dus stijgen. En die bedrijven die nu nog nauwelijks afval produceren wegens gesloten, krijgen natuurlijk wel gewoon hun reinigingsrechtrekening binnen, dus ook die cashcow blijft melk geven. Leuk voor de gemeenten, maar voor de burger voelt het toch als weggegooid geld.
Fotoserie. Wim-Lex met KaagAir naar Duitsland
De paraplu zegt alles
Hallo en herzlich Wilkommen in Berlijn, waar Willempie, Max en de demissionaire rovers op zoek gaan naar hun Duitsen bloed. Aangekomen met het vliegtuig, want het klimaat redden met de trein is een taak voor het gepeupel. Daar doet u als blauwbloedje zelfs niet aan mee als u een eigen treinstel in de remise heeft staan. Blijkbaar mocht de koning het regeringsvliegtuig niet lenen zonder dat veelgebruiker Sigrid Kaag ook haar gordel omdeed. Daarnaast schoof Hugo de Jonge ook aan om te kijken of hij bij de oosterburen net zo min iets kan als in Nederland. Voor de kroon bestaat het bezoek uit drie dagen lang handjes schudden (mag niet meer van opa Grapperhaus, red.) ongemakkelijk boksen, vriendelijk lachen, met Mutti Merkel babbelen, gewichtig kijken bij WOII-dingen en weer zo'n classic concert aanhoren. Het mag duidelijk zijn dat Wim-Lex liever met zijn bikini-milf in Griekenland zit. Maar ja, dat vorstelijke salaris verdient zichzelf niet, dus slaat hij zich er weer doorheen. Niemand heeft er zin in, zelfs de paraplu niet.
'Hee gozer, zo heurt dat niet'
'Kijk Max, net zo'n kutweer als thuis'
Iedereen bouwen! Stikstofdepositie flink gedaald
Slinger de cementmixer maar aan
Cijfers om blij van te worden. In 2020 daalde de stikstofdepositie met negen procent ten opzichte van een jaar eerder en de concentraties stikstofdioxide in de lucht lagen afgelopen jaar zo'n twintig procent lager dan het jaar daarvoor, zo jubelt het RIVM. En fijnstof pakt dezelfde weg naar beneden. Het kost een kleine pandemie, maar dan heeft u ook wat. Uiteraard zijn deze cijfers mede mogelijk gemaakt door massaal thuiswerken en nauwelijks nog leuke dingen doen, maar dat mag de pret niet drukken. Dat China ondertussen overcompenseert door iedere inwoner zijn eigen kolencentrale te geven, negeren we voor het gemak ook maar even. Want de stikstof-R ligt onder de 1 en daar moeten we van profiteren voordat de Excel-staarders doorhebben dat we dit jaar gewoon weer massaal in de auto stappen. Dus wat gaan we eerst bouwen? Die gluurtoren in Eindhoven? Die 013 in Tilburg? Die rooftopbar in Utrecht? Of toch weer gewoon dure yuppen-nieuwbouw? Doe gewoon allemaal, want dit land kan weer open!
Rapper DODO moet dokken voor gecrashte AMG
Jammer joh
Dikke pech voor rapper DODO, want hij moet gewoon zijn portemonnee trekken voor de Mercedes C63 AMG die hij vorig jaar dubbelvouwde op de A5. De dikke Duitser was uiteraard niet van hem, maar gehuurd voor een videoclip. Want iedere wannabe-Boef die in de camcorder van zijn vriend staat te brabbelen wil hetzelfde vermoeiende succescliché uitstralen in de amateuristische boosvideo's. DODO zegt zelf dat de Mercedes al verdachte geluiden maakte en technisch niet in orde was, maar dat hield hem destijds niet tegen om als een dodo kip zonder kop met extreme snelheden over de A5 te knallen. Dan kan je wel klagen over een klapband, maar dat was nooit zo verwoestend geweest als je niet 238 km/u reed op het moment van het ongeluk. Dat vindt de kantonrechter in Amsterdam ook, en daarom moet deze verwarde vogel de rekening van 71.950 euro plus nog wat proceskosten ophoesten. Moet hij nog heel veel huilnummers over zijn eigen crash mompelen om dat terug te verdienen. Best duur, dat overcompenseren tegenover je vrienden.
MAX VERSTAPPEN WINT OOK TWEEDE RACE IN OOSTENRIJK
Oostenrijkse race in de herhaling
Het was een vrij saaie race vorige week, maar we doen het gewoon nog een keer. Wederom Max vanaf pole, maar gelukkig zijn er ook een paar dingen veranderd. Niet alleen zitten de tribunes nu vol rookbom-afstekende oranje carnavalsvolk, maar ook nam Pirelli zachtere banden mee en daar lijken de Mercedessen moeite mee te hebben. In de kwalificatie kwamen ze niet verder dan P4 voor zeker-stoeltje Hamilton en P5 voor onzeker-stoeltje Bottas. Vrolijke gemersboy Lando Norris parkeerde zijn McLaren op P2 en gaat op jacht naar een podium. Russell start P8 en doet wederom een poging om de eerste Williams-punten te pakken, ondanks dat het altijd fout lijkt te gaan als hij in de top tien rijdt. Wij zetten onze hoop op veel actie in het middenveld, al is het altijd maar de vraag of de regie dat in beeld brengt of toch liever naar een herhaling van Lance Stroll schakelt. Wij pakken vol goede hoop nog een Edelweiss biertje en kijken of Max zijn tweede Oostenrijkse winst van dit jaar kan pakken. Für den Gewinn!
UPDATE: Max wint ook de tweede Alpenrace. Bottas P2 en Norris P3. Hamilton pas op P4, dus goede zaken voor het kampioenschap.
MAX VERSTAPPEN PAKT WEER POLE IN OOSTENRIJK
Zelfde circuit, zelfde resultaat
De F1-race in Oostenrijk vorige week was de saaiste van het seizoen en helaas eten we deze week onze pretzels in hetzelfde Alpendorpje. Dit maal wel met oranje gekleurde Snollebolleke-meezingers op de tribune en een zachtere compound banden voor de teams in een poging een iets andere Grand Prix te realiseren. Gelukkig was de kwalificatie de vorige keer wel spannend met slechts duizendsten van een seconden tussen sommige coureurs, dus we kunnen ons in ieder geval opmaken voor een interessante zaterdag. We verwachten de gebruikelijke strijd tussen Max ik-heb-mijn-eigen-tribune Verstappen en Lewis bijgetekend-voor-twee-jaar Hamilton om pole en vooral veel spanning in het middenveld waar het afgelopen keer allemaal bijzonder dicht bij elkaar zat. Voor Ocon en de nu 32-jarige Ricciardo een mogelijkheid om de belabberde kwali van vorige week over te doen en voor Russell een nieuwe kans om eindelijk eens in Q3 te eindigen. We schenken nog een Gösser in en gaan er eens goed voor zitten. Mach es Max!
UPDATE: Max pakt weer pole in Oostenrijk! Voor Norris, Perez, Hamilton, Bottas. George Russell voor het eerst in Q3 met zijn Williams en uiteindelijk P9.
Wietproef nu al vertraagd door slome plantjes
Geen haast man
De proef met legale levering, inkoop en verkoop van cannabis in tien gemeenten, is voor de start al vertraagd. De kwekers zeggen het begindatum van het project dit najaar niet te halen en meer voorbereidingstijd nodig te hebben om de gewenste kwaliteit en hoeveelheid hasj te kunnen leveren, zo meldt de Arnhemse burgemeester Marcouch aan zijn gemeenteraad. En dat is uitstekend nieuws voor de christelijke partijen die met deze vier jaar durende proef de vrijwel onvermijdelijke legalisering een poosje buiten de deur weten te houden. Een deal die ze sloten met de immer machtsbeluste VVD die dit onderwerp inzet als wisselgeld bij iedere coalitie. Dankzij de vertraging krijgen de geloofspartijen tegen de vooruitgang gratis een paar maanden extra tijdrekken in de schoot geworpen. Wanneer de proef wel begint is niet bekend, want het ministerie van Justitie zegt pas een startdatum te kunnen prikken als de telers "voldoende wiet kunnen aanbieden binnen de grenzen van het experiment". Dat duurt dus nog wel even en daarna krijgen we nog vier jaar de test, een evaluatie, een rapport met resultaten en wederom debatten over de vervolgstappen. En al die tijd wrijven de vrienden van Jezus genoegzaam in hun handen, want zo blijft dit onderwerp zo lang mogelijk in de ijskast liggen. Precies zoals gepland.
Boeren terug op de barricades
U bent gewaarschuwd!
Het is mogelijk een beetje ondergesneeuwd in de vaccinatiediscussies en de kinderopvangtoeslagaffaire, maar het stikstofgezeik is ook nog steeds een dingetje in Den Haag. Het ministerie van Landbouw komt vandaag met een rapport dat adviseert de stikstofuitstoot in de Gelderse vallei en het Groene Hart drastisch te reduceren. Dat daarbij boerenbedrijven moeten verdwijnen, lijkt onvermijdelijk. Resultaat: boze boeren die aan alle kanten nieuwe acties aankondigen. Trekkers in Den Haag, trekkers op de snelwegen, trekkers bij de koning, trekkers bij het ministerie, zoveel trekkers dat trekkers geblokkeerd worden door trekkers: het kan allemaal binnenkort. Agractie claimt op 7 juli het Malieveld en uiteraard kondigt ook Farmers Defence Force, nog geheime, acties aan. "We gaan een stevige tik uitdelen, en dit is nog maar het begin", aldus FDF-hopman Mark van den Oever. Dat betekent ongetwijfeld weer lange files, verkeerschaos in Den Haag en boze columns over Holocaust-vergelijkingen. De boeren zijn terug!
Eigen kind een slokje bier geven: VERBOTEN
Overheid neemt het opvoeden over
Zit u in een restaurant aan het einde van de vakantie in eigen land, vraagt uw zoon (17) of hij ook een slokje bier mag proeven. U stemt in, want u heeft liever dat hij alcohol ontdekt onder uw toezicht dan in een schuurtje met vrienden. U geeft uw glas aan hem, hij neemt een slok en bam! Een ambtenaar verschijnt naast uw tafel en schrijft twee keer een prent uit voor honderd euro. Eentje voor u en eentje voor uw zoon. Dat zal u leren om zomaar het opvoeden in eigen handen te nemen! Vanaf 1 juli 2021 (a.k.a. vandaag) deelt de overheid boetes uit aan volwassenen die alcohol aan minderjarigen doorgeven op een openbare plek. Want minderjarigen die alcohol drinken gaan naar de hel en aangezien we de afgelopen jaren een coalitie met de C van Christelijk hadden, moet dat ten alle tijden worden voorkomen. Het is onderdeel van de nieuwe alcoholwet die er tevens voor zorgt dat uw kratjes drinkpils nu duurder zijn. Want alcohol is het nieuwe roken en zo lang mogelijk leven is het nieuwe einddoel. Of dat ook een plezierig leven is, maakt niet langer uit.
