achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Struikrover

Holistisch zuipen in uw kracht in het StamCafé

Bent u klaar voor groei?

De dag sluit af, dus het café is weer open en vandaag gaan we helemaal in onze kracht staan. Het is geen Ibiza, maar voor de liefhebbers hebben we wel een mooie Spaanse wijn achter de bar klaarliggen. De tafels, stoelen en barkrukken zijn verplaatst voor een maximale doorstroming van positieve energie en we gaan compleet in lijn komen met onze eigen doelen. Mooi mens Viv heeft van coaches geleerd hoe ze moet coachen, dus dat gaat helemaal goedkomen. Mmmmmm. Na dit avondje zuipen heeft u een strategie met plannen en gaat u weer als een raket. De enige uitkomst van deze caféavond is groei en we willen u er heel graag bij hebben. Oh wacht, het lijkt erop dat we de verkeerde speech bij ons hebben. We wilden eigenlijk gewoon iedereen welkom heten in het stamcafé. Het bier vloeit rijkelijk, de bitterballen komen net uit de frituur en Monsieur Cannibale en Britney Spears wisselen elkaar af in de playlist. Andere suggesties zijn welkom, want we worden knettergek van die herrie. Het virtuele personeel draagt vandaag marineblauwe armbandjes uit solidariteit met de echte-wereld-kroegen, dus dat gaat gegarandeerd alle wereldproblemen oplossen.

VIDEO. Flatgebouw Miami dondert in elkaar

Dat is niet goed

Derde wereld-toestanden in Miami waar eerder vandaag een gebouw van twaalf verdiepingen plots besloot geen gebouw meer te zijn. Waarom het appartementencomplex instortte, is nog niet bekend. Omwonenden melden een harde knal voordat het gevaarte ineen zakte. Momenteel staat de slachtofferteller op één dode en tien gewonden, maar met nog 51 vermisten kunnen deze getallen nog flink oplopen. Hulpverleners zijn massaal aanwezig, al wordt het werk bemoeilijkt door een overtrekkend onweersfront. De laatste stand van zaken vindt u bij de lokale Herald.

Beelden van binnen

Onderzoeksraad voor Veiligheid: Stop met vliegen over gevaarlijke oorlogsgebieden

Waarom moeten we dit blijven zeggen?

We dachten dat met MH17 in het achterhoofd vliegmaatschappijen de gevaren van het vliegen over conflictgebieden wel hadden begrepen, maar blijkbaar is een soort jaarlijkse reminder nodig. Omdat anders een mist van potentiële inkomsten het zicht op de gevaren mogelijk vertroebelt. Aangezien Iran begin vorig jaar liet zien dat het risico nog niet is geweken, startte de Onderzoeksraad voor Veiligheid een onderzoek naar de acties op de aanbevelingen uit het eerdere MH17-rapport. Conclusie: de besluitvorming verloopt nog trager dan stroop door een trechter en de overheid kan alleen adviseren en niet verbieden. Dus als een Nederlandse maatschappij besluit dat kostenbesparing belangrijker is dan risicobeperking en een vliegtuig vol toeristen Russisch roulette laat spelen met het lokale luchtafweergeschut is er momenteel niets dat de regering kan doen. Dan weet u dat alvast voor uw volgende vakantievlucht met BudgetAir. Fijne reis!

Complot is waar: Britney Spears is vaders slaafje

Leave Britney alone!

Oké, we moeten het even over Britney Spears hebben. U weet wel, die zangeres die in 1999 doorbrak als de schoolmeisjesfantasie van iedereen en zijn Ivo Niehe, vervolgens uitgroeide tot de grootste popster sinds Madonna en daarna snoeihard crashte met mentale problemen, vergeten ondergoed en een kale kop. Die member berrie die inmiddels al haar 39ste verjaardag achter de rug heeft, al jaren thuiszit en onder curatele staat van haar vader Jamie. Waarvan fanatieke #freebritney-fans claimen dat haar vader haar gevangen houdt en uitbuit. Dat werd door Team Onderdrukkers weggezet als complottheorieën, maar u raadt het al: de complotwappies hebben gewoon gelijk. La Spears deed vannacht haar verhaal bij de rechter en het was één grote tragedie: verplicht optreden, niet mogen trouwen, niet zwanger mogen worden, vrienden niet mogen zien, onderdrukkende medicijnen, depressie, een machtsbeluste vader en een ongelukkige zangeres die al jaren liegt op social media. Wel geld binnenharken, maar vervolgens niets te zeggen hebben: blijkt I'm A Slave 4 U gewoon autobiografisch te zijn. Britney wil van haar curatele af, maar die beslissing is nog niet gemaakt. Ondertussen stroomt de steun binnen en zien steeds meer mensen in dat dit Circus inderdaad Toxic is. Free Britney!

Warmtepompen en laadpalen slopen elektriciteitsnet

*Maximum power! *

Hee groene dramclubjes, stop eens met consumenten shamen over hun energieverbruik, want die nieuwe droomwereld van jullie is vooral een droom. De realiteit blijkt helemaal niet klaar te zijn voor een wereld zonder fossiele brandstoffen. Al die warmtepompen, stekkerauto's en zonnepanelen overbelasten het elektriciteitsnet en de netbeheerders lijken niet echt haast te maken met het vergroten van de capaciteit. U kunt wel lekker warmtepompen in de Amsterdamse wijk Buiksloterham, maar daardoor raakt het net dusdanig overbelast dat de nieuwe kroeg in uw wijk geen stroom meer krijgt. En kunt u wel trots een lading zonnepanelen op uw dak smijten, maar dan trekt de netbeheerder op zonnige dagen gewoon de stekker uit uw teruglevering. Netbeheerder Liander (200+ miljoen euro per jaar winst) wijst naar de overheid voor "meer regie" en verschuilt zich achter het excuus dat er een tekort is aan technisch personeel om de problemen op te lossen. Dat kan wel zo zijn, maar deze energietransitie is al jaren bezig, dus jullie hadden ook gewoon eerder kunnen investeren in meer capaciteit. Nu zijn de goedbedoelende burgers weer het kind van de rekening terwijl jullie de handen wassen in onschuld en aan het eind van het jaar weer een dikke winst in de boeken zetten. Ons geduld met dit soort flutbedrijven raakt al bijna overbelast.
UPDATE: Daar gaan we al. Grote stroomstoring in Den Haag.

Peter R.'s gouden tip is geen gouden idee

Stichting bouwen op wanhoop en machteloosheid

Peter R. de Vries weet zelf ook dat justitie regelmatig tipgeld uitlooft, maar zelden de gewenste gouden tip binnenkrijgt. Blijkbaar ziet hij dat niet als een zwakte van dit opsporingsmiddel maar ligt het aan de hoogte van de beloning, want vandaag presenteert hij zijn eigen Stichting De Gouden Tip. Hiermee wil hij één miljoen euro aan donaties binnenharken voor de tipgever die het lichaam van Tanja Groen lokaliseert. Een nobel doel, maar wel één waarbij hard geleund wordt op het gevoel van machteloosheid dat het publiek voelt bij langdurige vermissingszaken. Met teksten als "Help de verdwijning van Tanja Groen op te lossen" en "Breng Tanja Groen thuis. Het is nu of nooit!" wordt de illusie gewekt dat een donatie direct bijdraagt aan het terugvinden van de sinds 1993 vermiste studente. Die garantie is er absoluut niet. De stichting zet al hun geld het geld van de donateurs in op de extreem kleine kans dat degene met informatie over het lichaam van Tanja zit te wachten op de juiste financiële beloning voor deze kennis. Terwijl de kans veel groter is dat de verantwoordelijke voor de verdwijning van het meisje al jaren dood is of überhaupt niets wil bekennen over zijn daad. Dat heeft hij/zij de afgelopen jaren tenslotte ook niet gedaan. Kijk, wij hopen ook van harte dat het lichaam van Tanja gevonden wordt en haar nabestaanden antwoorden vinden op de vragen die hun al zo lang achtervolgen, maar doe niet net alsof deze zaak nog niet is opgelost door een gebrek aan financiële middelen. En als die dikke beloning echt het laatste redmiddel is, waarom dan niet in een constructie waarbij de donateurs hun geld terugkrijgen als de tip uitblijft? De huidige actie heeft ook een looptijd van twaalf maanden, maar als er geen tip komt (en die kans is dus groot) blijft het geld gewoon in de kas van de stichting. Voor andere gouden tippen, in andere zaken die worden gekozen door het bestuur en waar de donateurs geen invloed op hebben. En hoewel de bestuursleden geen inkomsten incasseren, mag het gedoneerde geld wel worden besteed aan onkosten zoals "accountantskosten, notariskosten, verzekeringskosten, kosten voor noodzakelijk drukwerk, marketing/reclame, vervaardiging/onderhoud websites, kosten voor noodzakelijke juridische bijstand en bij substantiële groei van de stichting eventuele kantoor- en personeelskosten en wat daarmee samenhangt". En de kans dat deze kosten gemaakt worden, is gigantisch veel groter dan de kans dat die ene langverwachte gouden tip binnenkomt.

Bonjour! U mag weer campingzitten in la France

Baret in de koffer en gaan

Goed nieuws voor de amateur wijninkopers, de stokbroodsmeerders en de c'est la vie-filosofen: Frankrijk is weer geel en dus legaal gebied voor de Nederlandse vakantieganger. Niet dat die zich liet tegenhouden door het koortsachtig knipperende kleurensysteem van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, maar toch. U mag dus weer met uw Kip-, Hobby-, danwel Caravelair-sleurhut over de route du tolweg naar het zuiden sukkelen, om daar met de andere polderland negen-tot-vijf'ers uw kinderen naar het animatieteam te sturen en te verzuchten dat het zo lekker is om er even tussenuit te zijn. U mag weer uw lichtgewicht Trek op het fietsenrek van uw Skoda hijsen om de Tour de Doping van dichtbij te volgen in uw spandex broekje met zeem. U mag weer met het hele gezin naar Disney om net te doen of jullie een gelukkige familie zijn, terwijl papa en mama de laatste periode van de lockdown gebruikten om scheidingsadvocaten te googlen. Enfin, u mag weer naar Frankrijk. Maar niet naar Lissabon, want die deltavariant weer naar oranje. Goede reis!

FOTO'S. F-16's nemen afscheid met Elfstedentocht

It giet oan!

Toch nog een Elfstedentocht in Frieslandistan, maar dan sneller. De F-16's nemen eind deze maand na 42 jaar trouwe dienst afscheid van Vliegbasis Leeuwarden en om de noordelijke Berenburgers nog eenmaal te trakteren op deze magnifieke straalmachines vlogen ze gisteren enkele malen de Elfstedenroute. Vanaf 1 juli verdwijnen de laatste F-16's naar Volkel en gaat Leeuwarden veder met de herriemakende F-35's, waar later dit jaar de onbemande MQ-9 Reapers bij komen. Op Volkel vliegen de inmiddels op leeftijd zijnde Fighting Falcons nog door tot en met 2024, waarna ze volledig verdwijnen ten behoeve van de hoekige F-35's. Maar eerst dus die Toch der Tochten, met onderstaande stempelfoto's als bewijs. Iemand een bittertje?

#cryptocrash kleurt markt rood, Bitcoin onder 30k

Lambo is verder weg dan ooit

Zware dagen voor de cryptomakkers. De doorzetters die hun droom-Lambo langzaam in rook op zien gaan in deze immer durende dip. Sinds de piek midden april (65.000 dollar) is de Bitcoin ruim de helft van zijn waarde verloren en vandaag dook de munt zelfs onder de psychologisch belangrijke grens van 30.000 dollar. Reden voor deze cryptocrash nummer heel veel? China's harde aanpak van cryptocurrency, de groeiende angst voor de onvoorspelbaarheid van cryptokoning Musk die de markt met een enkele tweet volledig onderuit kan schoffelen of de behoefte om te cashen nu het geld weer aan vakanties en strippers kan worden uitgegeven in een opengaande wereld? Allemaal? Geen van allen? Wie het weet mag het zeggen. En waar de Bitcoin gaat, volgt de rest. Dogecoin, Ether, Litecoin, het zit allemaal in een vrije val des doods. Het enige dat nog echt goed gaat zijn de memes, maar daar koopt u natuurlijk niets voor. Wij wensen alle HODL'ers succes, want deze wilde rit is nog niet voorbij.

Klimaatakkoord gooit driekwart kantoren op slot

Geen label, geen werkplek

Mag Nederland na het coronageneuzel weer naar kantoor, zijn er binnenkort nauwelijks nog kantoren over. Als gevolg van het klimaatakkoord moeten alle professionele werkhokken vanaf 1 januari 2023 over energielabel c beschikken en momenteel voldoet in Amsterdam 72 procent van de personeelsstallingen daar niet aan. Dat betekent dat ze over anderhalf jaar niet meer zouden mogen functioneren als kantoorruimte. Dat zijn 72 procent minder koffiemachines om bij te ouwehoeren over alles behalve werk. 72 procent minder flexplekken met de dagelijkse strijd om de beste stoel. En natuurlijk 72 procent minder bureaus met lotgenoten waardoor u nog een beetje het gevoel krijgt niet de enige passagier van het corporate slavenschip te zijn. Gewoon 72 procent minder ruimte om heen te vluchten als u thuis knettergek wordt van de zanglessen van de buurvrouw. En dan lijkt anderhalf jaar een lange tijd om dit te regelen, maar in de bureaucratische kantoorwerelden waar ze maanden doen over het kiezen van een koffiesmaak is deze periode zo voorbij. Dat thuiswerken gaat nog eens heel groot worden.

LOL @ Edje Raketje Verwarmd Buitenzwembad Nijpels

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.