achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Struikrover

Videobewijs: Jürgen Conings best wel heel dood

Dikke strijd over vondst lichaam

Belgenrambo Jürgen Conings is dood en er is videobewijs om het te bewijzen. Bild plaatste de beelden die enige duidelijkheid verschaffen in deze zaak vol onduidelijkheden en uiteraard spreekt de Belgische justitie er schande van. Logisch, want justitie ziet het in de media graag gaan over het uitlekken van deze video of over de vraag of het lichaam is gevonden door meneer de burgemeester of de jager of toch de butler met de kandelaar in de biljartzaal, want al deze discussies leiden af van de echte vragen. Zoals waarom honderden speuragenten vier weken lang geen lijk in een bos vinden, omdat het blijkbaar net buiten het zoekgebied lag. "Het lichaam bevond zich 150 meter buiten deze perimeter, onder aan een boom en op een helling, waarop het zicht werd versperd door varens", luidt de verklaring. Dat kan wel zo zijn, maar het blijft een enorme flater dat een zoektocht die ruim 650.000 euro kostte niets oplevert en justitie daarna wordt afgetroefd door een Studio 100-achtig duo met een fiets en een filmende telefoon. Dan kan justitie wel boos worden op de filmmeneer die extra biergeld verdient bij de Duitse media, maar misschien is het beter zelf eens kritisch in de spiegel te kijken.

Biomassameevaller: Megalading hout onderschept

Start de centrale maar op

De vlag kan uit bij GroenLinks. Niet vanwege de formatiegesprekken, want die zitten nog steeds muurvast, maar vanwege de biomassacentrales die mogelijk extra voer krijgen. De politie nam vandaag 820 kubieke meter illegaal tropisch hardhout in beslag en dat brandt lekker weg. Het gaat om Azobé hout: van dat snoeiharde spul waar nauwelijks een spijker in gaat. Ideaal voor het zware werk zoals in sluisdeuren, fundatiepalen en remmingwerken. Maar deze lading is waarschijnlijk illegaal gekapt in Afrika en daarom enorm fout in de klimaatoorlog. De balkenberg ligt momenteel een beetje te niksen in de Antwerpse haven, maar wordt binnenkort naar een Nederlandse opslag verplaatst. Daar mag de rechter beslissen wat ermee gebeurt. Volgens de sterke arm der wet is vernietiging niet de bedoeling, maar het wordt ook niet uitgesloten. Vernietiging klinkt natuurlijk ook te negatief. We dachten eerder aan "investeren in elektriciteitsproductie" of "een bijdrage laten leveren aan onze energietransitie". Samen redden we dit klimaat één tropisch oerwoud per keer.

Van Nieuwenhuizen: Links gaat bruggen slopen

Waarschuwing naar asfalthaters in formatie

Terwijl de formatiepartijen uit de impasse proberen te komen, trachten alle overheidspotjes het toekomstige kabinet te beïnvloeden door hun eigen belang in de media te koketteren. Defensie vindt defensie heel belangrijk,  de Raad van Cultuur vindt cultuur heel belangrijk, enzovoort. Met vandaag op de zeepkist: het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen ziet de formatie wemelen van de linkse asfalthaters en geeft daarom een slinger aan de noodklok. Want al die bezuinigingen op asfalt in de partijprogramma's doen het misschien goed bij de bomenknuffelende achterban, maar zijn in werkelijkheid rampzalig voor een infrastructuur die al kampt met achterstallig onderhoud. "We willen hier geen Morandibrug of situaties zoals in Memphis." Oftewel, niet bezuinigen op infrastructuur, want anders volgen er rampen. Dat is een beetje kort door de bocht van Cora, maar budget voor bredere bochten had ze waarschijnlijk niet. Wel toevallig dat een VVD-minister deze dreigende taal in een landelijke krant roeptoetert op het moment dat haar baas met de linkse collega's onderhandelt over de invulling van een nieuw kabinet. Blijkbaar is het infrastructuurbudget ook essentieel bij het bouwen van bruggen binnen de formatie...

MAX VERSTAPPEN WINT GRAND PRIX FRANKRIJK

Ongekend spannende race

Bonjour! Vandaag geen Ek-voetballuh in de middag, dus tijd zat om op de bank te ploffen voor een potje racegeweld. In Frankrijk op Circuit Paul Ricard a.k.a. Le Castellet waar tijdens de F3-race nog een flinke regenbui voorbij kwam. Dat hemelwater is exact wat deze redelijk saaie baan nodig heeft om voor spektakel te zorgen. Max staat vooraan en Lewis met zijn remknopje hijgt in zijn nek. Daarachter vinden we Bottas en Perez die tweede viool mogen spelen in deze kampioenschapssymfonie. Blijft het droog, dan gaat de tactiek een belangrijke rol spelen in deze race, maar komen de voorspelde buien meespelen dan kan het alle kanten op. Een klein regendansje kan dus geen kwaad. Om 15:00 uur doven de lichten en gaan we zien wie dit Franse duel op zijn naam schrijft en wie volgens goede Franse traditie de witte vlag hijst. Gas op die croissant, want we gaan racen!
UPDATE: Max Verstappen wint spannend tactisch steekspel. Hamilton P2, Perez P3.

Jürgen Conings gestopt met verstoppertje spelen

Lichaam gevonden door de burgemeester

De zoektocht naar de Belgische militair Jürgen Conings kent een voorspelbaar einde. Het lichaam van de vermiste strijder is vandaag gevonden in het Belgische Dilserbos vlak bij de Nederlandse grens, zo bevestigt burgemeester Johan Tollenaere van Maaseik. De burgervader maakte vanmorgen een mountainbiketocht en rook een lijklucht, waarna hij de politie waarschuwde. Een bevestiging vanuit de politie moet nog komen, maar Tollenaere is ervan overtuigd dat het lichaam van de vermiste militair is. Zo komt na ruim een maand een einde aan de grootschalige zoektocht naar deze Belgische rambo. Ondanks de gestolen wapens en dreigementen lijkt de zaak met een sisser af te lopen. Twitterviroloog Van Ranst kan weer uit zijn schuilkelder komen, honderden speuragenten kunnen weer bonnen gaan schrijven en Conings verandert van een dreiging voor de natie in een voetnoot in de geschiedenisboeken.
UPDATE: Het federaal parket bevestigt dat het lichaam van Conings is. Hij heeft waarschijnlijk zichzelf doodgeschoten.

MAX PAKT TWEEDE POLE VAN 2021

Max voor pole

De Franse Grand Prix is een beetje als Pinksteren: het staat op de agenda, niemand zit er op te wachten en u houdt er zelden goede verhalen aan over. De onaantrekkelijke baan levert oninteressante races op, onbereikbaar voor fans, met aan het einde ongebruikelijke trofeeën. Maar ook de saaie races leveren punten voor het kampioenschap, dus de strijd tussen Lewis 'die schoenen' Hamilton en Max 'kampioenschapsleider' Verstappen gaat onverminderd verder. Daarnaast moet Valtteri Bottas zich bewijzen dit weekend, want Russell aast op zijn stoeltje. Het strijdtoneel is een circuit dat bestaat uit asfalt met andere kleuren bandenslopend asfalt eromheen. Vergeet de muren van de recente stratencircuits, want hier kunnen de coureurs ongestoord spinnen zonder schade. De strijd om pole wordt interessant, want de Red Bulls en Mercedessen lijken aan elkaar gewaagd. Kan Max pole pakken, na 2 uit 3 snelste vrije trainingen? zorgt McLaren nog voor een verrassing vooraan en kunnen Pierre Gasly en Esteban Ocon nog iets extra's in hun thuisland? Tijd om het te ontdekken tijdens de kwalificatie. Pédale au métal! 
UPDATE: Max pakt pole, HAM mag naast 'm staan. Bottas P3, Perez P4.

WHO: Geen alcohol meer voor vrouwen

Alleen nog fris voor de vrouwmensen

Vrouwen, stop eens met wijntjes, mojito's en baco's wegtikken! Snappen jullie niet dat jullie niets meer zijn dan wandelende baarmoeders die elk moment zwanger kunnen worden en zich daar naar dienen te gedragen? Nee? Nou, zo ziet de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO voor vrienden) jullie wel. In dit actieplan (pdf) tegen deze verduivelde plezierdranken stelt de WHO een aantal maatregelen voor om het misbruik van alcohol tegen te gaan en daar staat letterlijk dat de preventie van alcoholgebruik onder "women of childbearing age" meer aandacht moet krijgen. Oftewel: alle vrouwen tussen de 12 en 51 jaar oud moeten van de alcohol afblijven. Maakt niet uit of u kinderen in de planning heeft staan of niet, gewoon uit voorzorg aan de fris tijdens alle leuke jaren van uw leven. Ondanks dat het drinken van alcohol ook effect heeft op de spermaproductie rept het WHO met geen woord over de mannen, dus die mogen wel gewoon doorzuipen terwijl de gezondheidsorganisatie de vrouwen met een watertje langs de zijlijn parkeert. Hee WHO, ga eens een Chinees lab onderzoeken en stop met dit soort flutadviezen voordat ze worden overgenomen door de ambtelijke plezierverpesters, dan pakken wij nog een biertje op het terras.

Doodrijder van Tamar (14) krijgt... verkeersboete

Dat zal hem leren!

De 28-jarige Duitser die op 25 juli 2020 met zijn Mazda 323 de 14-jarige Tamar doodreed op de N518 in de richting van Marken komt weg met een lullige verkeersboete. 1.500 euro's aftikken en doorrr alsof er nooit een tienerleven verloren ging onder je wielen. De dader heeft Tamar nooit gezien. "De bestuurder keek op de navigatie van een mobiele telefoon en voelde op enig moment zijn stuur trillen, waaruit hij concludeerde dat hij door een gat in de weg reed of over iets heen", aldus het OM, die daar deze opvallende conclusie aan verbindt: "Er is naar oordeel van het OM geen bewijs dat de bestuurder roekeloos of aanmerkelijk onvoorzichtig zou hebben gereden." Want op uw telefoon kijken in plaats van op de weg is geen roekeloos gedrag zolang u die telefoon niet in uw poten houdt. Een maas in de in 2019 aangenomen wijziging van de verkeerswet. Een maas waardoor deze doodrijder wegkomt met een boete net iets zwaarder dan die voor foutparkeren in centrum Amsterdam. Waardoor we een smerige nasmaak overhouden aan deze zaak die alleen maar verliezers kent. Waardoor we moeten concluderen dat het leven niet eerlijk is en voor Tamar nog het minst. Geen woord van het OM over het feit dat geen van de vier inzittenden van de Mazda besloot terug te gaan om te kijken waar ze overheen reden. Voor 1.500 euro is deze zaak gesloten, maar het verlies blijft.

Onderzoek: Apple bukt voor homohaat

Daar kan geen regenbooglogo tegenop

Joehoe Apple, hoe vinden jullie zelf dat het gaat? Tijdens Pride Month staan jullie vooraan om homo's geld afhandig te maken met dure regenbooghorlogebandjes en wordt het imago opgepoetst met regenbooglogo's en loze steunkreten, maar als het er echt op aankomt laten jullie het blijkbaar keihard afweten. Dan bukken jullie gewoon voor homohatende landen door daar homovriendelijke apps te blokkeren. Canada in imago, maar Hongarije in gedrag. Uiteraard gebeurt dit in weinig progressieve naties als Zandbak-Arabië en Concentratiekamp-China en houden jullie je ook maar gewoon aan de lokale wetten, maar jullie marktaandeel en de blokkade van app-installaties buiten de appstore om maken jullie effectieve handlangers in nationale onderdrukkingscampagnes. Dat moet toch pijn doen voor Tim Apple Cook. Hij is de eerste ceo van een Fortune 500-bedrijf die publiekelijk uit de kast kwam, staat aan het hoofd van één van de rijkste en meest invloedrijke bedrijven ter wereld en moet dan toch op de knieën voor enkele homohatende politici. Kruipen voor het geld, want een echt statement maken in dergelijke landen kost te veel omzet. Dan blijft een regenbooglogo de goedkope oplossing.

Europese Unie feliciteert Griekenland met bovengemiddeld aantal verkeersdoden

Go Griekenland! Booooeeee Nederland....

Feest bij de asfaltvrienden van Europese Verkeersveiligheidsraad: door de coronacrisis zijn er afgelopen jaar 3.900 minder verkeersdoden gevallen. Hoezee! Het kost enkele honderdduizenden coronadoden, maar dan heeft u ook wat. Toch gaat de vlag niet uit, want in 2020 vielen in het Europese Rijk 37 procent minder verkeersdoden dan in 2010, terwijl het doel was om het aantal te halveren. De raad roept Griekenland daarbij uit tot winnaar van de '2021 ETSC Road Safety Performance Index Award' voor het verminderen van de verkeersdoden met 54 procent, terwijl Nederland wordt weggezet als EU's lulletje rozenwater door in tien jaar slechts 5 procent minder verkeersdoden te realiseren. Terecht? Slechts deels, want Griekenland daalde weliswaar hard, maar moest ook van ver komen. Kijken we naar het aantal verkeersdoden per miljoen inwoners, dan stond de bakermat van de westerse beschaving in 2010 nog op de een na laatste plaats. Het land maakte sindsdien zeker stappen, maar bevindt zich nog immer in de achterhoede. Aan de andere kant stond Nederland in 2010 nog op de vierde plek en zijn we door de matige verbeteringen weliswaar een paar plekjes gedaald, maar scoren we nog steeds aanzienlijk beter dan het Europese gemiddelde. Niet verrassend, want we gaan niet zeggen dat Nederland vol is, maar wel behoorlijk druk. Het verschil in verbetering is logisch, want de eerste stappen gaan het hardst. Het aanpakken van dat ene gevaarlijke kruispunt of extra controles op dat andere risicovolle traject leveren het meest op, maar daarna is juist die laatste helft verkeersslachtoffers het moeilijkst te bestrijden. De mensen die omkomen door toevalligheden die niet met wetten zijn te voorkomen. Of nog erger, van die Jaspers die zich sowieso geen enkele moer van regels of andermans levens aantrekken. Dat wil niet zeggen dat Nederland geen werk te doen heeft, want onze illusie dat meer flitskasten/trajectcontroles danwel hogere boetes alles gaan oplossen is niet meer van deze tijd. Maar prijzen uitreiken aan Griekenland omdat daar het aantal automobilisten met eindbestemming hiernamaals nog immer bovengemiddeld hoog ligt, slaat ook nergens op.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.