Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Eindelijk een degelijke animatie: het mensenlichaam in een imploderende onderzeeër

Nu met beeld

U wist het natuurlijk al. Maar het duurde toch even voordat iemand er - uit respect voor de nabestaanden - een volwaardige animatie van maakte. Het lot van de miljardairs op zoek naar verdieping vond plaats op 3,8 kilometer onder een druk van 413 bar, waarmee de overlevingskans tijdens een implosie gering is.

helder

Reaguursels

Inloggen

Inklappen en wegwezen!

Mark zit te Dutten | 15-08-23 | 01:24

Ik vind dat dit verhaal wel heel erg wordt opgeblazen.

Mark zit te Dutten | 15-08-23 | 01:16

Fishbait voor bejaarde of tandloze vissen.

SIogra | 14-08-23 | 23:52

Iedereen is onder de indruk.

erkomenanderetijden | 14-08-23 | 23:47

Mission implosable.

Gravin v Kippenbouth | 14-08-23 | 23:31

misschien aardig om even de originele maker een credit te geven in plaats van zijn filmpje aan stukken te knippen: www.youtube.com/watch?v=_7T_QsoX2Pw

markdalderup | 14-08-23 | 23:04

Ergens voelt het alsof de dood minder eng is na het zien van dit filmpje.

Barre_de_k | 14-08-23 | 22:34

Dan was die Titanic toch een stevige constructie als je ziet hoe die er nog bij ligt! Toen kende ze nog vakmanschap.

Nanthabee | 14-08-23 | 21:42 | 1

Delta P

Dude heb je eten | 14-08-23 | 22:02

Kortom: je kan in theorie en ook in de praktijk dus een tweetakt dieselmotor maken die loopt op mensenvlees...

King of the Oneliner | 14-08-23 | 21:18

Die reet in het filmpje erna mag er wezen zeg.
Daar zou menig klabanus in imploderen.

Charles Swietert | 14-08-23 | 21:13

Grapjes maken over dit drama.. Kom op zeg ! Hoe diep kun je zinken...?

Croisantneuf | 14-08-23 | 20:54 | 1

Ahahaha! I see what you did there...

omanders | 14-08-23 | 21:10

Handig, voor als je een keer zelf in zo'n situatie terechtkomt, dan weet je tenminste een beetje wat je kan verwachten. Waarvan akte.

Zenzeo | 14-08-23 | 20:35

Als je een oxicordon met langdurige werking inneemt, voel je er niets van.

Dubbelepunthoofd | 14-08-23 | 20:35 | 2

U bedoelt Oxycodon?

Mr. C. Delicti | 14-08-23 | 20:38

@Mr. C. Delicti | 14-08-23 | 20:38:
Of dat witte poeder.

NiCeY | 14-08-23 | 22:13

Zou een aspirientje noghelpen dan tegen de hoofdpijn ?

Harry99 | 14-08-23 | 20:31

Hah, goed om te weten.
In de week van de gebeurtenis had ik met een vriend mondeling getheoretiseerd
hoe deze implosie van moment to moment zou verlopen.
En het matcht goed, inclusief de "explosie" na de implosie
van een "zak bloed" met nog wat spul...
Puik werk dit.

hotmint | 14-08-23 | 20:29

De bar ligt ook altijd zo laag tegenwoordig. Kijk hoeveel spetterende lol als hij een paar duizend keer hoger ligt.

GreatOld | 14-08-23 | 20:22

Volgens Frans hebben ze elkaar nog aangekeken. Eentje had er zelfs een snorkel op.

Slachtoffer | 14-08-23 | 19:56 | 7

Goede kans dat ze toch even hebben liggen zweten.
Volgens één scenario is alles aan boord uitgevallen en is de ‘boot’ verticaal de diepte in gedoken.
Iedereen aan één kant van de boot en niet meer bij de noodknop kunnende.
Geen fraaie laatste secondes van je leven.

Ambiorix | 14-08-23 | 20:55

Tegel van de dag. LOL

Bosche Bol | 14-08-23 | 21:48

Hah!

SIogra | 15-08-23 | 00:12
▼ 4 antwoorden verborgen

Lezersvraag: Werkt een zwart gat ook zo ?

Cornelis12 | 14-08-23 | 19:55 | 1

Werkt eigenlijk andersom, je wordt compleet uit elkaar gerekt.

Blauwpetje | 15-08-23 | 00:46

Gaat dit straks ook zo met de EU?

HaaiBaai | 14-08-23 | 19:51 | 1

Haha! Ja, maar dan iets sneller.

NPOlitiekgekleurd | 14-08-23 | 20:20

De implosie gaat natuurlijk vlotjes maar de aanloop er naar toe is natuurlijk vreselijk

Only the lonely | 14-08-23 | 19:47

Ik zie alleen rood/roze maar er zaten toch ook Indiërs aan boord ?

Cornelis12 | 14-08-23 | 19:26 | 3

Misschien waren die al overal.

Zalwelweer | 14-08-23 | 19:49

Laat de nabestaanden dat maar niet horen...

Helpmedan | 14-08-23 | 19:50

Curry in your face. Normaal integreren die Indiërs nooit, maar deze keer…

Swoop | 14-08-23 | 20:45

Als ik zou mogen kiezen tussen op 3800 meter diepte in een imploderende duiktboot zitten of op 10 kilometer hoogte uit een vliegtuig springen zonder parachute, zou ik voor het vliegtuig kiezen, dan heb je nog een kansje om te overleven, zoals Vesna Vulovic.

Mr_Natural | 14-08-23 | 19:24 | 3

Never. Je hebt dan wellicht een minimale kans, maar als ik dan bedenk dat ik tientallen seconden aan het vallen ben met mijn naderende dood in gedachten, dan maar liever de implosie...

rederijker | 14-08-23 | 19:50

@rederijker | 14-08-23 | 19:50:
Nee, je bent niet bang, als je uit een vliegtuig bent gesprongen, je geeft je over, het maakt toch niks meer uit, wat je ook doet.

Mr_Natural | 14-08-23 | 20:04

@rederijker | 14-08-23 | 19:50:
Zo'n 70% van het oppervlak is water. Dus zonder te weten waar ik vlieg, geheel random, is er al een kans. Ik ben wel eens van 10 m hoogte gesprongen. Voeten en tenen naar beneden... bij de Olympische Spelen duiken, niet springen, ze vanaf 27 m, en met 100 km/u het water in. Ze springen ook van meer dan 50 m. Mij niet gezien, maar een overlevingskans is er wel degelijk.

youtu.be/f1EQdWp0Ggo

Louter Leuter | 14-08-23 | 20:16

Het ding kreukelt als een blikje in elkaar. Alleen zit op deze geen statiegeld.

Kopieerapparaat | 14-08-23 | 19:18 | 1

Op een gekreukeld blikje ook niet.

Psycho Daddy | 14-08-23 | 20:22

Stoffelijke resten or it didn’t happen?
Of gaat dat te ver?
Ik bedoel, hoeveel mensen hebben al niet nagedacht over de “volmaakte”verdwijning?

D-Fens_1963 | 14-08-23 | 19:18 | 1

Deze theorie vindt geen aanhang begrijp ik.

D-Fens_1963 | 14-08-23 | 22:17

Er is gebonk gehoord
We spreken erover met hoogleraar maritieme geschiedenis van de universiteit van Cork

RickTheDick | 14-08-23 | 19:17 | 3

Waren er dan ook vrouwen aan boord?

skoftig | 14-08-23 | 19:24

Dat is al debonked.

Mr_Natural | 14-08-23 | 19:27

Is er bekend of ze nog tijd hadden om een zuurstofmasker op te zetten?

Malle moer | 14-08-23 | 19:17 | 1

Ze hebben wel nog even elkaars handen vastgehouden en vlak voor de implosie zachtjes geknepen. Althans, volgens Frans. Die overigens ook zegt dat we in de toekomst vaker dergelijke ongelukken gaan zien door klimaatverandering.

Zeddegeizot | 14-08-23 | 19:24

Het is geen leuke ervaring, maar het duurt ook best wel kort.

Malle moer | 14-08-23 | 19:15

Dus er volgt een soort dieselachtige zelfontbranding ?

Der Schnitzeljäger | 14-08-23 | 19:14 | 1

ja het vet van een mensenlichaam in combi met de zuurstof ontbrandt dan.

A.I. van Dee | 14-08-23 | 19:29

Er moet haast gemaakt worden
Ze hebben nog maar voor 23 uur zuurstof
Dat lijkt veel
Maar experts leggen uit dat mensen in paniek meer zuurstof gebruiken
Als de passagiers het willen overleven zullen ze rustig moeten blijven

RickTheDick | 14-08-23 | 19:11 | 2

precies, misschien is het nog niet te laat.

skoftig | 14-08-23 | 19:24

Een uur in paniek zijn duurt al lang, laat staan 23 uur. Het waren geen vrouwen, hè?

* Il Principe * | 14-08-23 | 19:24

Was er ook een bar?

Lukiluuk | 14-08-23 | 19:10 | 3

Het is tijd, de hoogste tijd.....

neonreclame | 14-08-23 | 19:12

Ben je nu echt zo humorloos?

decaliter | 14-08-23 | 19:36

413 bar

Swoop | 14-08-23 | 20:46

En dan te bedenken dat er vissen leven op 8.400 meter diepte die zouden exploderen op 3,8 km diepte.

Mr_Natural | 14-08-23 | 19:09 | 1

Vandeweek zag ik Jason Statham in meg2 gewoon in z'n t shirt op 20000 feet, zo'n 6km in de dieperik, rondzwemmen. Geen centje pijn. Niks implosie, niks kou. Alleen ff de adem inhouden. Bikkel.

NerdAlert | 14-08-23 | 19:17

Ze hebben het nooit doorgehad. Pijnloos en niet bewust.

zeeman73 | 14-08-23 | 19:09 | 3

Ze zagen het uren van tevoren aankomen.

Mr_Natural | 14-08-23 | 19:10

Misschien was het ding al een tijdje aan het piepen, kraken, lekken en had de controller een eigen leven. Pijnloos ja, niet bewust: hoop het ...

indernaad_datisjuist | 14-08-23 | 19:14

@Mr_Natural | 14-08-23 | 19:10: was de duikboot dan eerst kapot en pas na dagen geimplodeetd, of implodeerde de duikboot plots en heeft men nog dagen gezocht?

zeeman73 | 14-08-23 | 20:04

Dan ga je wel op een hele mensvriendelijke manier de pijp uit.

NiCeY | 14-08-23 | 19:08

413 bar zijn ongeveer 205 gevulde autobanden.

Ruimedenker | 14-08-23 | 19:08 | 3

Naast- of op elkaar?

NiCeY | 14-08-23 | 19:09

Daar had Archimedes natuurlijk geen rekening mee gehouden.

Mr_Natural | 14-08-23 | 19:05

Zo'n implosie is in principe nog wel te overleven, het is de 3,8 km zwemmen naar de oppervlakte wat je nekt.

Mr_Natural | 14-08-23 | 19:04 | 2

Kwestie van timing; Die laatste teug komt nauw.

edelfigurant | 14-08-23 | 19:28

Als je de avond ervoor bonensoep hebt gegeten heb je een ingebouwde stuwmotor, dan haal je die 3,8 km naar boven met gemak.

KorstGrogmokker | 14-08-23 | 19:56

Godver!
Net nog koppie onder in bad gelegen.
Best spannend.

Ruimedenker | 14-08-23 | 19:02 | 1

Komt wel heel dichtbij dan hè?

Tapu | 14-08-23 | 19:03

Suicide is painless.

Ruud Hazes56616330 | 14-08-23 | 19:00

Als ik dat soort ellende wil zien dan kijk ik wel op LiveLeak

theo-is-dood | 14-08-23 | 18:58 | 1

Of r/eyeblech.
Niet naartoe gaan...

NiCeY | 14-08-23 | 19:10

En nu? Wat hebben we geleerd?

PABR | 14-08-23 | 18:57 | 3

Hoe rijk je ook bent, ga niet in een zelfgemaakte duikboot die bestuurd wordt met een Logitech controller duiken naar de zeebodem.

Guy_Tare | 14-08-23 | 19:04

Materiaal wat uit vezels bestaat, dus ook carbon vezel, is in principe gemaakt om alleen op trek te belasten. Wat er gebeurd bij belasting onder druk weet eigenlijk niemand. Materiaal met een heel hoge stijfheid (zoals carbon vezel) in combinatie met een heel grote dikte geeft problemen. Dat is bijvoorbeeld de reden dat ramen in dergelijke duikboten van plastic zijn, niet van glas. Glas kan maar heel beperkt van vorm veranderen om de druk te verdelen. Als je dingen aan elkaar plakt en de sterkte is belangrijk, dan moet je luchtbellen onder controle houden. (dunne lijm, bellen er uit trekken met vacuüm, heel lange uithardt tijd, etc.) Al deze dingen hoef je niet te leren, het is al tientallen jaren bekend en iedereen die op het betreffende vakgebied werkt kan en zal het je vertellen. Je hoeft er alleen maar naar te luisteren. Testen van materialen gaat niet op bij materialen die gevoelig zijn voor veroudering, 99x testen geeft geen garantie voor de 100e keer. Je kan hooguit testen tot het stuk gaat en dan de volgende duikboot niet testen. Niet alles is precies uit te rekenen, fabrikanten geven veiligheidsfactoren op waardoor er toch geen onverwachte dingen gebeuren. Die veiligheidsfactor is bedoeld voor het deel wat je niet precies kan uitrekenen, niet een onnodige reserve die je weg kan laten. Er zijn meer hobbyisten die duikboten gebouwd hebben die tot die diepte of zelfs nog dieper gaan, en dat gaat meestal gewoon goed zolang je je best wil doen om het goed te doen.

W_F | 14-08-23 | 19:44

Maar op 3,8 km al 412 bar ? Hoe dat ? Is het SG van zeewater daar zoveel meer ?

Peter-Rissing | 14-08-23 | 18:57 | 13
▼ 10 antwoorden verborgen

Vroeger hadden zeelieden altijd een gouden oorbel. Als ze dan op zee overleden en hun lijkt spoelde aan dan kon van die gouden oorbel de begrafenis worden betaald.
Maar dat zou hier weinig nut hebben gehad.

Osdorpertje | 14-08-23 | 18:54 | 3

En wat hadden ze aan de tatouages?

BrutusBosch | 14-08-23 | 18:56

Niet naar Madonna geluisterd zeker, ex-press yourself.

Kouwe Kees | 14-08-23 | 18:53 | 3

Of naar David & Freddie.

Mr_Natural | 14-08-23 | 19:05

Nou dit was meer impressive.

Swoop | 14-08-23 | 20:49

Ieuw, wat goorj

Duwbak_Linda | 14-08-23 | 18:52 | 1

Heel natuurlijk, dat wel.

Peter-Rissing | 14-08-23 | 18:53

Doet me denken aan een scifi boekje van vroeger. Dan wordt een bemande sonde geminimaliseerd en in iemands bloedbaan ingespoten om een probleem op te lossen. Maar uiteindelijk komt het weer terug naar normale proporties en moet het weer voor die tijd eruit komen. Help me out here

de visser | 14-08-23 | 18:51 | 5

Inner space
Fantastic Voyage.

BrutusBosch | 14-08-23 | 18:59

@DenBolle | 14-08-23 | 18:58:

Oh ja Inner Space. Jij schrijft de titel en dan weet ik het gelijk weer.
Fantastic Voyage ken ik niet. 1966 dus? Het is wel eens leuk om die oude films te kijken. Grappig om te zien hoe inventief men toen moest zijn met special effects.

Nuuk | 14-08-23 | 20:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Mooi, ik ga even drukken.

uisge baugh | 14-08-23 | 18:51 | 1

Ook met 413 bar?

Osdorpertje | 14-08-23 | 18:52

Dit drukt zwaar op mijn gemoed..

Wijze uit het Oosten | 14-08-23 | 18:50

Ik ben hier best van onder de indruk

laurentius | 14-08-23 | 18:48

raar.
In dat fillempie lijkt het erop dat hoofd en onderlichaam het eerst aan de beurt zijn.

Hoe vaak moet ik het nog zeggen?
Waterdruk heeft geen richting!

Kapitein Sjaak Mus | 14-08-23 | 18:47 | 7

@Basil Fawlty | 14-08-23 | 18:52:
Dit, Basil: wat een slecht excuus voor een vader. Een normaal mens is zijn hele leven bezig om zijn kinderen voor gevaar te behoeden, hij dwong zijn zoon erin.

MickeyGouda | 14-08-23 | 19:03

Kapitein Nemo zei het al tegen professor Arronax: "Gij moet de statica niet met de dynamica verwarren, professor". Bij implosie ontstaat er in het vaartuig van buitenaf een drukgolf met een eindige snelheid. Die zal eerst de extremiteiten bereiken, dus eerst hoofd en onderlichaam. Pas daarna is de rest aan de beurt. Allemaal heel snel, maar niet oneindig snel. Bij "waterdruk heeft geen richting" heb je het over een statische situatie.

Argyronauta | 14-08-23 | 19:29
▼ 4 antwoorden verborgen

Misschien is dit wel een van de prettigste manieren om dood te gaan. Je merkt er helemaal niets van omdat je neuronen niet eens tijd hebben om te reageren.

Hadena | 14-08-23 | 18:41 | 4

@John McClane | 14-08-23 | 18:47: laten we dan zeggen "de minst onprettige", op een prettigheidsschaal van -10 (maximale ellende) tot +10 (uiterst prettig), komt dit overeen met de waarde 0 (niet prettig, niet onprettig). In het algemeen heeft doodgaan een negatieve waarde, dus dan is 0 toch een relatief aantrekkelijke waarde.

Argyronauta | 14-08-23 | 19:36

Precies!(

Hadena | 14-08-23 | 19:37

@John McClane | 14-08-23 | 18:47: Dat je ook niet weet wanneer precies ...

Het Licht | 14-08-23 | 20:32
▼ 1 antwoord verborgen

MOEB!!!!

(geluid van een implosie is het omgekeerde van het geluid van een explosie)

Kapitein Sjaak Mus | 14-08-23 | 18:40 | 6

@Kapitein Sjaak Mus | 14-08-23 | 18:45: sorry Sjaak. Wist niet dat het zo diep zat.

Klaas_de_Waal | 14-08-23 | 18:47

@Kapitein Sjaak Mus | 14-08-23 | 18:45: Is het niet FOLP?

Zalwelweer | 14-08-23 | 19:45

Of MEIB?

Hebbiehemookweer | 14-08-23 | 20:24
▼ 3 antwoorden verborgen

De nabestaanden krijgen geen schadevergoeding, want hun overleden familieleden zouden niet onder druk gezet zijn.

Nonkel Frituur | 14-08-23 | 18:40 | 1

Heb zo'n vermoeden dat ze toch wel in genoeg centen drijven.

Old_School_Dutchmen | 14-08-23 | 18:52

Ik wacht op het relaas van Frans Timmermans, die weet er vast wel weer een tranentrekkend verhaal van te kneden. Wellicht iets als waarin de inzittrenden, hand in hand, elkaar aankijkend, een lofzang aanheffen over de klimaat maatregelen van Frans als hun laatste inzicht en bijdrage aan deze wereld

klaverboerdenham | 14-08-23 | 18:39 | 4

Frenske zou zeker een mooi verhaal houden over hoe de klimaatcrisis de oorzaak is van dit drama.

Weetje71 | 14-08-23 | 19:15

Timmermans had dit trouwens overleefd

skoftig | 14-08-23 | 19:21

De oorzaak is klimaatverandering. De onderzeeer kon de druk op zich wel aan maar door de zeespiegelstijging moesten ze dieper dan gepland en toen ging het mis.

Franciscus Borchwerf | 14-08-23 | 22:31
▼ 1 antwoord verborgen

Zin in pudding nu.

Spaanders | 14-08-23 | 18:39

Blijft bar weinig van over.

MaleChauvinistPig | 14-08-23 | 18:37

Bij een implosie onder die druk schijnt heel even de temperatuur van de zon gehaald te worden. Indrukwekkend.

Zuurteregelaar | 14-08-23 | 18:37 | 2

5.500 graden Celsius. Temperatuur van een crematorium is 1.100 graden Celsius.

Tarak | 14-08-23 | 18:52

Overlevingskans tijdens een implosie gering? Geen kans. Nul. Zip. Nada.

Louter Leuter | 14-08-23 | 18:36 | 1

Precies.

D-Fens_1963 | 14-08-23 | 19:16

BIEM!

Pretba | 14-08-23 | 18:35

Dus eigenlijk doet het geen pijn...

Mooi...

* Onderzeeër materiaal halen gaat, mocht ik er geen zin meer in hebben... *

neonreclame | 14-08-23 | 18:34 | 4

Note to myself...

Vergeet de controller niet.....!!

neonreclame | 14-08-23 | 18:40

@neonreclame | 14-08-23 | 18:40: Ik zou een xbox controller nemen. Reageren de helft van de tijd niet dus succes verzekerd.

Zalwelweer | 14-08-23 | 19:43
▼ 1 antwoord verborgen

Fijn dat ze er zo te zien niets van hebben gevoeld.

J.Cash | 14-08-23 | 18:32

Fijn om te weten.
En nu?

Kapitein Sjaak Mus | 14-08-23 | 18:31 | 1

Nooit aan boord gaan.

uisge baugh | 14-08-23 | 18:42

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland