Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Wat gebeurt er eigenlijk met een mensenlichaam in een imploderende onderzeeër?

Weinig goeds

Het bovenstaande lot van een varkenslichaam in een duikerspak vindt plaats onder een druk van zo'n 9,3 bar. Het lot van de miljardairs die wat verdieping zochten vond plaats onder ongeveer 413 bar, in Nederland vaak genoteerd als 35 olifanten op je schedel. Onderstaand ziet u een gezaghebbende animatie van hoe een onderzeeër ongeveer implodeert, en de consensus is sowieso vrij helder: dit was een heel snelle dood. Waarschijnlijk zelfs zo snel dat deze niet eens bewust ervaren werd.

Ene 'former nuke sub officer' Dave Corley beantwoordde in april 2021 op Quora de vraag "What happens to the human body when a submarine implodes?" Zijn antwoord luidt: 

"When a submarine hull collapses, it moves inward at about 1,500 miles per hour - that’s 2,200 feet per second. A modern nuclear submarine’s hull radius is about 20 feet. So the time required for complete collapse is 20 / 2,200 seconds = about 1 millisecond." Dat gaat dus om een cabine met een doorsnee van zo'n 6 meter. De Titan had een cabine van zo'n 1,7 meter. Resumerend: "A human brain responds instinctually to stimulus at about 25 milliseconds. Human rational response (sense→reason→act) is at best 150 milliseconds. The air inside a sub has a fairly high concentration of hydrocarbon vapors. When the hull collapses it behaves like a very large piston on a very large Diesel engine. The air auto-ignites and an explosion follows the initial rapid implosion. Large blobs of fat (that would be humans) incinerate and are turned to ash and dust quicker than you can blink your eye." Een soort vlokvoer dus.

De Wall Street Journal meldt dat een "top secret acoustic detection system" van de Amerikaanse marine de implosie al registreerde uren na het begin van de afdaling. De marine begon mee te luisteren vlak nadat de Titan de communicatie met mission control verloor. Kort daarna vond de implosie plaats.

Gezaghebbende animatie en commentaar

Social

17 zijn er praktisch 18!

Social

He did

Social

Wel een echte sub

Social

King Cameron

Social

Ah ja de 'sub community'

Social

Reaguursels

Inloggen

Je betaalt een kwart miljoen voor een zelfmoordmissie dus. Waarvan acte.

darmflora | 23-06-23 | 18:45

Buiten het persoonlijk leed. Gaat om een paar miljardairs. Die hebben hun centen niet op de bank staan maar in weet niet hoeveel zakelijke belangen.
Dat zal ook nog wel een nasleep geven voor erfgenamen en de nodige bedrijven contractueel gezien.

Rotterdammert1965 | 23-06-23 | 17:59

Eerst was het verhaal dat er op onderwatermicrofoons geluid gehoord was dat er op leek dat er op de romp geslagen werd met door de passagiers wat schijnbaar standaard advies is bij problemen in een duikboot. En nu is er een opname die eerder gehoord is maar later naar buiten komt, nadat theoretisch de zuurstof in het ding op zou zijn, die er op wijst dat het ding de bodem nooit gehaald heeft?
Ik geef het 50% kans dat daar 5 mensen een paar dagen opgesloten hebben gezeten op de zeebodem, wachtend tot ze stikten. Ik hoop voor ze dat het niet zo was.
#wappiemodusuit

niet-creatief | 23-06-23 | 16:57

Kennelijk is dat ding in één keer geïmplodeerd wat kon worden opgevangen door militaire microfoons. Maar was het niet ook mogelijk geweest dat er ergens een klein lek ontstond waardoor een straaltje water onder hoge druk naar binnen spoot net zo lang totdat hij vol was?

Frits de Vriez | 23-06-23 | 16:07 | 1

Nee, de kracht is zo enorm dat de boel implodeert. Een vliegtuig met een klein gaatje knalt al uit elkaar en dan heb je bij lange na niet de krachten die er op bijna 4000 meter onder water zijn.

Nuuk | 23-06-23 | 19:28

Nice hoax.
Ik beweer dat er helemaal geen 5 man aan boord was ten tijde van de vernietiging.
*wappiemodus uit*

D-Fens_1963 | 23-06-23 | 15:50

Ineens denkt iedereen er verstand van te hebben “17 in plaats van 18 bouten, met de hand vastgezet! OMG dat moet wel fout aflopen!” Beste mensen boutjes in uw vliegtuig naar spanje worden ook gewoon met de hand vastgezet. En door de waterdruk wordt dat luik alleen maar harder tegen de pakking aangedrukt, dus dat weggelaten boutje maakt inderdaad vrij weinig uit.

pili-pili | 23-06-23 | 15:40 | 1

Het gaat om de achterliggende mentaliteit. Als dit soort zaken al nonchalant wordt aangepakt, dan gebeurt dat waarschijnlijk ook op andere plekken. En dan maakt het misschien wél uit.

Wayne Schlegel | 23-06-23 | 15:50

Binnenkort bij Seconds from Distaster. Wordt wel een errug korte uitzending als het in een nanoseconde gebeurd is.

Swoop | 23-06-23 | 14:54

Waar blijven de geluidsopnamen van de opgeblazen northstream pijpleiding?

KillerK | 23-06-23 | 14:53 | 1

blub slava blub Oekraina blub

HetOorAakel | 23-06-23 | 15:30

Nu punt NL meldt:

"Overbeladen migrantenschip dat zonk bij Griekenland was helemaal niet veilig en dat konden de passagiers weten"

O wacht.

Papa Jones | 23-06-23 | 14:46 | 4

ad rem en scherp papi

HetOorAakel | 23-06-23 | 15:29

Het blijkt dat tandartsen, ingenieurs en dokters uit Afrika en het Midden-Oosten dus net zo risicominnend zijn als globalistische multimiljardairs.

Hopenschauer | 23-06-23 | 16:01
▼ 1 antwoord verborgen

Dit heeft vast gevolgen voor het onderzeeboottoerisme.

Hadena | 23-06-23 | 14:36

Zat er toevallig nog een erfgenaam aan die schroefjes?

Hadena | 23-06-23 | 14:30

Zal mij niet overkomen. Ik zou er als dat ding op het land staat al niet in durven.

deNettobetaler | 23-06-23 | 14:30

Van het ene op het andere moment gewoon weg zijn, heel bijzonder lijkt m

Mr Moore | 23-06-23 | 13:55 | 4

Alles wat we weten over ons bestaan-
We waren niet (denken we)
We zijn (toch?)
We zijn niet meer (niet iedereen is nog overtuigd)
We … (?)

Hopenschauer | 23-06-23 | 16:03

@Mr Moore | 23-06-23 | 16:04:
Dat schijnt inderdaad aannemelijker te zijn dan dat we leven in een eerste eenmalige werkelijke lineaire voorstelling

Hopenschauer | 23-06-23 | 16:13
▼ 1 antwoord verborgen

Natuurlijk weet ik niet hoe die precies is gebouwd echter als de hull een combi is van metaal en carbonfiber/epoxy dan kun je eea berekenen maar dat is dan onder de aanname van dat de carbonfiber vast zit aan het metaal is dat niet het door een bepaalde oorzaak niet het geval, bijvoorbeeld water dat zich tussen carbon fiber/epoxy en het metaal dringt is de collapse weerstand gelijk vet naar beneden. Grofweg is de formule K * wanddikte^3/inwendige diameter^3. Halveer je de wanddikte is de collapse 1/8 deel tel die twee helften bij elkaar op heb je nog maar een 1/4 of misschien een tikkie meer. Wordt ietwat ingewikkelder als je de composiet meeneemt.
Een temperatuur daling zorgt al voor verschillende uitzettingen of krimp tussen de carbonfiber en het metaal, dit is ook een mogelijkheid dat tgv van deze extra spanningen het fout gaat. Aan de andere kant is 400 MPa op een composiet ook veel, je neemt dan ook zo maar aan dat er geen imperfecties inzitten (luchtbellen) die eea kunnen initiëren. Best aardig om dit eens uit te zoeken. Op de overgangen zitten ook nog wel wat issues.

Schilder58 | 23-06-23 | 13:53

Dom en sub, een combinatie die vaker voorkomt...

happen_maar | 23-06-23 | 13:33

Was met de Bathyscaaf ( de Trieste ) gegaan,,die nam de Challenger diepte, op ruim 10 kilometer diepte heen en terug, zonder al te veel problemen.
Maar goed dat was nog ouderwets degelijk materiaal, en ze hadden opgelet met natuurkunde.. leuk boek om te lezen trouwens.

broervandenhollander | 23-06-23 | 13:21 | 2

Daar passen geen vijf man in.

Pikkebaas | 23-06-23 | 13:26

@Pikkebaas | 23-06-23 | 13:26: In dat mislukte ding kennelijk ook niet.. maar 2 ging wel.. dus altijd minder dooien, dat wel..

broervandenhollander | 23-06-23 | 13:35

Ik had nog wat spaghetti van gisteren, nog wat extra ketchup erop gedaan, smaakte perfect, nog dank voor het youtube fragmentje.

broervandenhollander | 23-06-23 | 13:41

Zaten ze nou met z'n vijven in dat kleine kutding?

Lompelul | 23-06-23 | 12:42

Mogelijk dat er voor de explosie al kraakgeluiden waren die duidden op een naderende implosie?

Swoop | 23-06-23 | 12:35 | 2

Bij de film Das Boot hoorde je ook allerlei gekraak, dus lijkt me wel.

lullo888 | 23-06-23 | 13:02

Mja... Hopelijk niet. Plots ver(r)ast worden door een implosie lijkt me prettiger. Das Boot was van ander materiaal gemaakt en geklinknageld. Titanium/koolstof maakt hopelijk geen geluid.

Knitty | 23-06-23 | 13:24

Weet niet of het al ter sprake is gekomen, maar wie heeft er dan ieder half uur lopen kloppen?

baarbar64 | 23-06-23 | 12:32 | 6

Halbe?

Cor Netto | 23-06-23 | 13:53

Haringwindjes.

superb_de_lux | 23-06-23 | 14:08

Albertooo. Hij moest kloppen want de bel deed het niet.

UnderTheDevil | 23-06-23 | 14:30
▼ 3 antwoorden verborgen

eigenlijk is dit een gevalletje darwin award. Gegokt en verloren. De enige die medelijden verdient is de 19 jarige zoon die onder druk gezet werd (pun intended) om mee te gaan, maar daar geen trek in had.

Dr.Utker | 23-06-23 | 12:29

Ik begrijp uit een van de artikelen dat een duik in deze diepte even gevaarlijk, zo niet gevaarlijker is als een reis in de ruimte. Maar geen mens zal in een huisvlijt ruimtecapsule stappen. Blijkbaar wordt het gevaar van grote diepte zwaar onderschat.

matatwork | 23-06-23 | 12:12 | 3

Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat mensen hier daadwerkelijk ingestapt zijn, afgezien van de eigenaar dan. Mensen zijn blijkbaar nóg dommer dan Ik al dacht.
Of ze zaten er niet in en zijn op unieke wijze in de anonimiteit verdwenen.

DanskeRob | 23-06-23 | 12:58

In vacuum kun je nog korte tijd overleven. In 400 bar niet.

Pikkebaas | 23-06-23 | 13:28

Om iets in de ruimte te krijgen zijn al aardig wat knappe koppen voor nodig, een goed werkende raket bouwen is niet eenvoudig. Dat zijn zaken die goed doordacht zijn, anders kom je daar überhaupt niet eens.
Om in de diepte te komen heb je alleen een koekblik en wat gewicht nodig, en tot een zekere diepte zal dit goedgaan.

Ik zou eerder in een raket stappen dan een duikboot.

Ik zou eerder in een raket stappen, dan in een duikboot.

usb stok | 23-06-23 | 14:08

Rapid unscheduled disassembly, zou Musk zeggen.
Wat mij bezighoudt is of er zich nog iets heeft afgespeeld aan boord dat tot de implosie heeft geleid: is de kapitein bijvoorbeeld onwel geworden of heeft iemand een paniekaanval gekregen waardoor er aan apparatuur is getrokken of iets dergelijks.

Hopenschauer | 23-06-23 | 11:56 | 2

U bent van de complottheorieën.

Sjakkie van de Hoek | 23-06-23 | 12:01

Hoe zou dat zorgen voor een implosie?

TheManiac | 23-06-23 | 12:31

Hah, de HR afdeling wil ook dat ik meer *kuch* "insprationele" mensen
aanneem voor mn IT afdeling.
Ik houd het vooralsnog toch maar bij gewoon *kundige* mensen
die onze IT infrastructuur in de lucht kunnen houden.
.
Maar prettig dat de maker niet al te lang mentaal heeft moeten lijden, met de dood in het vooruitzicht, zijn besluiten van de afgelopen jaren heroverwegend.

hotmint | 23-06-23 | 12:17

@blikjegrolsch | 23-06-23 | 11:57: de boot was al af in 2018. Maar de letterlijke uitspraak van de CEO die ingaat tegen de meritocratie omdat de mensen wit zijn en ervaren is wel erg treffend. Tamelijk woke maar niet de oorzaak.

Reaaalist | 23-06-23 | 12:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Conclusie in een van die artikelen: Essentially, the crew would be killed several times over in less than a blink of an eye"". Dat is wel iets om over te filosoferen. Welke dood is eerder, haalt de ene dood de andere in, etc.

Nomen | 23-06-23 | 11:35 | 2

Iets voor een superslomo cam. Hoe in milliseconden zoiets kan...

DeKees | 23-06-23 | 13:26

@DeKees | 23-06-23 | 13:26: Nee, die film laat ik maar voorbij gaan. Die Jordaanse piloot staat nog op mijn netvlies. En die heb ik helemaal gekeken, gewoon omdat dat moest.

Met_baard | 23-06-23 | 13:57

Zou je liever willen neerstorten in een vliegtuig of worden verdrukt in een onderzeeër?

Flipper | 23-06-23 | 11:30 | 6

@Roos | 23-06-23 | 11:44: Door de explosive decompressie waren ze direct bewusteloos, ze hebben 't lijden niet bewust mee gekregen.

ReyNemaattori | 23-06-23 | 12:13

@JanVergoor | 23-06-23 | 12:37:
ReyNemaattori en Roos bedoelde wat er in de MH17 gebeurde.
Niet die duikboot.

helaas-nederlander01 | 23-06-23 | 21:03
▼ 3 antwoorden verborgen

Bij dat verhaal over ontploffing door koolwaterstoffen heb ik toch mijn bedenkingen. Zoveel van die gassen zullen er wel niet in zitten, tenzij ze heel veel winden hebben gelaten....?
Verder zouden de mensen totaal verbranden door de zuurstof en hitte.
In een grote boot zou dat kunnen, maar in die kleine boot is de verhouding van mensen ( brandstof ) t.o.v. de lucht niet zodanig dat alles kan verbranden lijkt mij. Soort van verzuipen van de motor door teveel brandstof.
Luguber allemaal.

helaas-nederlander01 | 23-06-23 | 11:28 | 12

@Pikkebaas | 23-06-23 | 13:30: Dat zeggen ze dus, maar dat denk ik niet.
Benzine heeft per 1 kg globaal 14 kg lucht nodig en dat is 10 m3.
5 mensen samen wegen zeg 300 kg, dan zou er in die boot dus 3000 m3 vrije lucht moeten zitten ( dus niet in tanks die zelf in elkaar worden gedrukt ).
Tenzij ik ergens een hele grote rekenfout maak natuurlijk.
Even zwaar afgerond, niet over cijfers achter de komma gaan zeuren....

helaas-nederlander01 | 23-06-23 | 13:40

't ding was grootdeels gemaakt van koolstofvezels met polyester.... polyester /polymeer/koolwaterstof?

Lepo | 23-06-23 | 13:43

@Lepo | 23-06-23 | 13:43: Ja, maar dat betekend nog meer brandstof t.o.v. de vrije lucht.
Dus totaal verbranden zoals ze zeggen kan niet.
Geplet worden, door duizenden stukken carbonsplinters op hoge snelheid doorboord worden, door watermassa's uit elkaar gescheurd worden ok, maar koken of verbranden lijkt mij niet.
Goed, tot hier mijn bijdrage aan wat er met een mensenlichaam gebeurt in een onderzeeeer.....

helaas-nederlander01 | 23-06-23 | 14:08
▼ 9 antwoorden verborgen

Wat is dat voor een boutje, M8? Schijnbaar geen KEMA/TNO certificaat nodig, gewoon lekker bouwen omdat het kan.

Acidbrain | 23-06-23 | 11:10

Rond 2:13 perfecte uitleg #irgendwanistesschluss #derwasserdruck youtu.be/G8Z763gIE7k

Bohse Koempelz | 23-06-23 | 11:00

Hoogmoed komt vóór de knal.

J.P.Drapeau | 23-06-23 | 11:00

Het is in ieder geval niet gegaan zoals in The Abyss:
youtu.be/FkhBPF4yfkI

LucaBrasi | 23-06-23 | 10:56 | 1

Geweldige film wel, moet ik weer eens kijken.

Osiris | 23-06-23 | 11:30

Leuk om te lezen hoe een aantal van de aanwezige usual "leunstoelgeneraals" suspects net zo makkelijk de Rus-Oek oorlog duiden als de geheimen van diepzeeduiken ontrafelen.

D-Fens_1963 | 23-06-23 | 10:55 | 3

Gelukkig val jij niet in die categorie.

Beste_Landgenoten | 23-06-23 | 11:01

Tsja, na een PhD in virologie, eventjes gauw een dubbele doctorsdegree in Natuurkunde gehaald. In de avonduren nog even verdiept in totalitaire regimes en het WEF. Verder studeer ik volgende week af aan de WUR. Dan weet ik alles over Stikstofoxiden, Waterkwaliteit en klimaat. En eerlijk is eerlijk, om iets van transgenders te vinden hoef je niet te studeren, dus daar weet ik ook alles van.

BBRDWR | 23-06-23 | 11:16

Je hoeft geen engineer of wetenschapper te zijn om te bedenken dat als de bouwer aangeeft hier en daar wat bochten te hebben afgesneden, geen certificering had(lees: niet getest om die druk aan te kunnen, laat staan voor meerdere trips) voor de diepte waarop het ding moet opereren etc. dat je dan wel écht de goden aan het verzoeken bent en een ongeluk eerder een kwestie is van wanneer dan of.

ReyNemaattori | 23-06-23 | 12:24

Zou willen voorstellen geld in te zamelen om de volgende duik een persoon naar keuze mee te laten gaan. U mag kiezen:

A) Marcel van Dam (als hij nu nog leeft)
B) Paul Rosemöller
C) Francisco van Jole
D) Volkert van der G.

eerstneukendanpraten | 23-06-23 | 10:55 | 6

Mag ik 5 van die duikboten, ik heb nogal wat bullies van vroeger die ik een dienst wil bewijzen.

Acidbrain | 23-06-23 | 11:16

A, B, C en D!

jander | 23-06-23 | 14:29
▼ 3 antwoorden verborgen

"When a submarine hull collapses, it moves inward at about 1,500 miles per hour - that’s 2,200 feet per second."

Kijk, daar hebben we wat aan. Als je niet wist hoeveel 1500 mijl per uur is kan je jezelf waarschijnlijk een betere voorstelling maken als je weet hoeveel voet per seconde het is.

Best slim, die Amerikanen.

Forex | 23-06-23 | 10:52 | 5

of op zijn Amerikaans: Boeings per inning.

dinges_123 | 23-06-23 | 11:18

Zo groot is dat ding helemaal niet, Kun je net zo goed lichtjaar per afstand aarde-maan nemen. Of m/sec..

Sneerpoets | 23-06-23 | 11:54
▼ 2 antwoorden verborgen

De "Gezaghebbende animatie" is leuk voor een stalen onderzeeër. Maar Stockton's knutselwerkje was gemaakt van koolstofvezel en titanium. Titanium is vergelijkbaar met de animatie. Maar wat er gebeurd als het koolstofvezel het begeeft is dat de bemanning direct doorklieft wordt door vlijmscherpe koolstofvezel brokstukken.

donar wodanszn | 23-06-23 | 10:51 | 1

OK. Maar als je in een milliseconden in elkaar gedrukt wordt door titanium, dan noem ik dat ook vrijwel 'direct'. Die koolstofvezeltjes zijn vervelend, maar als je daarna direct verdampt door de explosie, dan is dat ook maar relatief vervelend natuurlijk.

BBRDWR | 23-06-23 | 11:18

Waarom lees ik nergens de ware toedracht? Dat de oude bemanning te blank en man waren, dus waren vervangen door vrouwen met minder kennis, die ondanks de waarschuwingen van de vorige bemanning over haarscheurtjes, toch besloten om te gaan duiken op grote diepte.
Go woke en go broke, was nog nooit zo van toepassing dan nu.

dutch bikkel | 23-06-23 | 10:48 | 2

Welke vrouwen? Ik heb ze niet gezien. Niet als bemanning iig. Waren de designers jong, onervaren en niet blank??

Reaaalist | 23-06-23 | 11:36

Hij zei haarscheurtjes :-P

pollens | 23-06-23 | 11:52

Poah wat een conservatieve bankhangers hier. Allemaal beterweten. Is toch mooi, innovatie en pioneering? Als het aan de reaguurders had gelegen waren we nooit op de maan geweest, waren we waarschijnlijk allang gestorven aan allerlei ziektes, hongersnoden en dergelijke. Kijk, het nut ontgaat mij ook nog hoor, en deze man lijkt niet in de verste verte zo competent als bijvoorbeeld een Musk. Maar nu allemaal als beterweters hier in de panelen kruipen vind ik ook wel wat hoor. Ik neem toch eventjes aan dat er ook wel wat onbemande testrondjes gevaren zijn met dit dingetje?

BBRDWR | 23-06-23 | 10:47 | 8

@BBRDWR | 23-06-23 | 11:13: natuurlijk is het belangrijk om uit te proberen, maar dan wel met gedegen onderzoek en dito materiaal. Wat ik las: "Titan hing aan elkaar van kampeerspullen, bouwmateriaal en goedkope ledlampjes" vond ik niet aan die criteria voldoen.
Op mij komt dat nonchalant over, alsof je het beter denkt te weten. Dan is de prijs die de mensen ervoor moeten betalen te hoog en is er geen les meer uit te leren.

Roos | 23-06-23 | 11:41
▼ 5 antwoorden verborgen

Alsof je in de kroeg pas na je zevende biertje voor het eerst in het urinoir staat.

TurpinDick | 23-06-23 | 10:57

Op die diepte stroomt het water met bijna 1000 km/h naar binnen, dan wil je inderdaad niet in de straal zitten.

usb stok | 23-06-23 | 11:28

Bidet voor Gordon misschien ?

Sneerpoets | 23-06-23 | 11:55
▼ 1 antwoord verborgen

Ik mag vijf reaguurders meenemen op mijn volgende duik naar de Titanic. Wie wil er mee? U mag natuurlijk ook namen noemen van uw mede-reaguurders..

Patje | 23-06-23 | 10:40 | 11

Alleen als er genoeg parachutes aan boord zijn.

Mr_Natural | 23-06-23 | 11:06
-weggejorist-
Loodje | 23-06-23 | 11:19

Cugel en Angelica mogen niet mee, zit je daar 4 km onder het wateroppervlakte te luisteren naar een discussie die nooit ophoudt.

Patje | 23-06-23 | 11:22
▼ 8 antwoorden verborgen

Let that sink in.

Mr_Natural | 23-06-23 | 10:38 | 2

Ha!

funda | 23-06-23 | 10:40

My mind is blown

TurpinDick | 23-06-23 | 10:44

Daarom doe ik niet mee aan gekkigheid als het hebben van een bucketlist.

Het moet steeds gekker en extremer. Mensen nemen selfies op een klif en donderen er af. Ze bungeejumpen maar het elastiek is niet goed bevestigd. Ze imploderen en nemen hun kind mee in de bravoure.

En dan raaskalt zo'n eigenaar van deze inferieure duikboot dat je op de bank moet blijven zitten als je geen risico's durft te nemen.

Wat is er mis met een boswandeling?
Als je die saai vindt, dan zitten je zintuigen op slot.

Roos | 23-06-23 | 10:36 | 9

@Roos
Het woord "bucketlist" krijg ik al jeuk van. Woord kwam in opkomst met de verwende millennials. Ik heb ook soms wel een wens maar niet dat ik alles op alles zet omdat te willen alsof je wereld erom moet draaien om de meest idiote dingen te doen. En vaak zijn het echt onzinnige dingen zoals Bungee jumpen van een brug in Peru, tussen gigantisch grote spinnen liggen in Thailand, idioten die big game hunting doen of in een stoet de Mount Everest opklauteren en een tering bende achterlaten. Maw veelal proleten toestanden waar ik voor bedank. Ik chargeer een beetje maar je begrijpt wel wat ik bedoel.
Mooi voorbeeld van echte "bucketlist" vind ik bijvoorbeeld. Jaren geleden las een typisch Engelse Bob the Builder (metselaar) type dat een dorpje ergens in Afrikaans land geen school meer had want weggespoeld met zware regen oid. Dus wat deed hij? Zette een actie op voor bouwmaterialen (alles in containers gooien en verschepen) en ipv in de zomer aan de Spaanse Costa te hangen en zich klem te zuipen ging hij naar dat dorp en bouwde met zijn maten die school in 2 weken want onderwijs is zeer belangrijk (na voltooien bouwen wel enkele bakken bier wegwerken want het blijven Engelsen natuurlijk. Lol!). Kijk, dat is iets wat je op je "bucketlist" mag zetten om te doen.

Basil Fawlty | 23-06-23 | 12:24

@Basil Fawlty | 23-06-23 | 12:24: mooi verhaal Basil! Waarschijnlijk hangt die Bob het zelf ook niet aan de grote klok.
Die jeuk deel ik met jou, ook wanneer het aankomt op van die gekke challenges. Dan posten mensen filmpjes dat ze een emmer water over zichzelf uitstorten... Hilariteit , gegil en dan moet een ander het ook doen.
Jeuk!

Roos | 23-06-23 | 12:46

@Roos | 23-06-23 | 12:46:
Klopt, die "ice bucket" challenge een paar jaar geleden. Vreselijk die aanstellerij. Was blijkbaar voor een goed doel maar je kunt ook gewoon centen overmaken zonder dat narcistisch gezeik.

Basil Fawlty | 23-06-23 | 13:12
▼ 6 antwoorden verborgen

Pessimistische praatjes vullen geen gaatjes
Ze leven nog

RickTheDick | 23-06-23 | 10:35 | 1

De Nautilus was net op tijd en heeft ze bevrijd..

Patje | 23-06-23 | 10:37

Waarschijnlijk gingen die mensen met ticket prijskaartje 250k dollar dat gammele ding in in de veronderstelling iets dat duur is zal wel goed zijn

jeweettochniet | 23-06-23 | 10:35

Het woord 'ramptoerisme' heeft letterlijk een diepere betekenis gekregen

TurpinDick | 23-06-23 | 10:34

Nuttig topic om de basale natuurkunde kennis op te frissen. Druk, bar, krachten per vierkante dit en dat. Newton. Pascal. Archimedes. Ik zou liever naar de maan vliegen dan afzakken in de diepzee.
nl.wikipedia.org/wiki/Maagdenburger_h...
"Zestien paarden waren niet in staat de twee bolhelften met een diameter van ongeveer 50 cm van elkaar te scheiden."

Dus ook zonder bouten blijft dat luik wel op zijn plaats.

Beste_Landgenoten | 23-06-23 | 10:33 | 14

@helaas-nederlander01 | 23-06-23 | 11:48: Denk dat ik ernaast zit inderdaad. Maar dan moet de kracht op de koepel wel groter zijn dan de massa van de koepel lijkt me, dus vanaf een bepaalde druk zal er geen verschuiving plaatsvinden. Vergeef me, het is alweer even geleden dat ik natuurkundeles heb gehad.

Sinterbikske | 23-06-23 | 12:00

@Sinterbikske | 23-06-23 | 12:08:
Ok, een duikbril had ik even niet in gedachten.
En ik denk dat die bril op 4 km diepte inderdaad wel zal lekken......

helaas-nederlander01 | 23-06-23 | 12:36
▼ 11 antwoorden verborgen

Naaah, dat met die (draad)eindjes aan elkaar (moment)ratelen lijkt me iets wat ze later in de film eruit zullen laten hoop ik.

D-Fens_1963 | 23-06-23 | 10:32

Wel klote voor de film. Een wisse dood is natuurlijk minder interessant. Liever wil je een psychologisch drama van 5 man die dagen opgesloten zitten.

BobDobalina | 23-06-23 | 10:31 | 9

De film zal natuurlijk draaien om de levens van de mannen, de opstandige medewerker van het bedrijf, de titan zelf, de bange zoon en de film zal dan abrupt eindigen.. Komt goed die film..

Patje | 23-06-23 | 10:58

@BobDobalina
Klinkt hard Bob en je hebt gelijk. Langzame dood en dus psychisch drama verkoopt. Implosie en snelle dood doet de waarde van de eventuele tv/docu/film rechten (want die zullen geclaimd worden) dalen (pun not intended in dit geval).

Basil Fawlty | 23-06-23 | 12:02

En de redding komt dan net op het moment dat ze aan het loten zijn wie het eerst moet worden opgegeten.

MAD1950 | 23-06-23 | 12:09
▼ 6 antwoorden verborgen

Interessant ook hoe 'This blew my mind' opeens andere connotaties krijgt.

funda | 23-06-23 | 10:31

Het is net als met de Titanic zelf, als alles goed was gegaan, hadden we nooit iets hierover gehoord.

En ik maar denken dat de SOSUS onderzeeboot detection lines waren afgedankt. Maar goed, Rusland is geen slapend lieverdje meer, dus ze zullen ze wel hebben afgestoft.

Met_baard | 23-06-23 | 10:30 | 1

Na het Nordstream akkefietje werd die ouwe rommel toch maar weer eens aangeslingerd.

Boeloeboe | 23-06-23 | 10:54

Tijdens zo'n expeditie kom je jezelf tegen, hadden ze gezegd.

TurpinDick | 23-06-23 | 10:30

Ik weet nie, wilde net een broodje bloedworst nemen, maar het wordt nu toch maar pindakaas. , als ik het nog door me strot krijg. Hopelijk is het zon snel gegaan dat ze niet geleden hebben.

jan huppeldepup | 23-06-23 | 10:29 | 1

Wat denk je zelf wanneer dit in een nanoseconde gebeurt.

ariedeknaller | 23-06-23 | 10:36

Neem een duik in mijn kiddo-badje...

Bouwfraudeur | 23-06-23 | 10:21

Binnenkort op Youtube "Air", cover by Compacted Pigs.

funda | 23-06-23 | 10:20

Dat Mythbusters filmpje geeft "pulled pork" een nieuwe betekenis. Verder komt er langzaam steeds meer naar buiten over de veiligheid of beter gezegd het gebrek daaraan. *Play stupid games, win stupid prizes*

Waarschuwing, link bevat een blanke man van +-50 jaar die weet waar hij over praat. Niet erg inspirerend volgens de CEO van Oceangate.
www.youtube.com/watch?v=4dka29FSZac

keistad | 23-06-23 | 10:19 | 2

Inspiratie boven veiligheid, snap dat dan.

BrutusBosch | 23-06-23 | 10:29

Die bouten, dat is het probleem niet, die klep wordt wel vastgehouden door de druk. Dus die ene is inderdaad het probleem niet geweest.

tis_wat | 23-06-23 | 10:17 | 3

Toch zal die klep strakker aangedraaid moeten zijn dan de druk beneden is anders perst het water zich alsnog langs de pakking heen.

Sinterbikske | 23-06-23 | 10:21

@Sinterbikske | 23-06-23 | 10:21: De druk van buitenaf sluit juist de pakking af. Sterker nog, die bouten zijn totaal overbodig als je ook maar een meter onder water zou zijn. Alleen als de druk evenredig is zowel binnen als buiten, zou de klep er af vallen.
Bij de kleinste drukverschil, lukt het niemand meer om het er af te halen

tis_wat | 23-06-23 | 10:27

@tis_wat | 23-06-23 | 10:27: maagdenburger bollen, 2 halve bollen tegen elkaar
Bij drukverschil, niet los te krijgen.
Natuurkunde middelbare school.

Zitvlak | 23-06-23 | 10:39

Nou ja, tragische afloop natuurlijk, maar shit happens.

Het schijnt alleen wel zo te zijn, las ik, dat dat duikbootje nooit goed is gekeurd voor de dieptes waarnaar die afdaalde door de onafhankelijke instanties die daar over gaan. Dat vind ik dan wel een kwalijke vorm van verwijtbare nalatigheid van de eigenaar, of hoe dat juridisch ook mag heten.

Dr_Johnson | 23-06-23 | 10:17 | 2

Gegeven wat de passagiers financieel waard waren voorzie ik een gigantische schadeclaim van de nabestaanden.

MickeyGouda | 23-06-23 | 10:24

@MickeyGouda | 23-06-23 | 10:24: Ze hadden toch getekend voor afstand van aansprakelijkheid meen ik juist omdat het ding niet getest was en er dus ook geen verzekeringen waren?

Sinterbikske | 23-06-23 | 10:25

Dat is een duikpak vol Smac.

Papa Jones | 23-06-23 | 10:13 | 2

Spam spam spam spam *neuriet*

funda | 23-06-23 | 10:20

Instantane dood dus. Gelukkig maar denk ik dan. Ze hebben geen moment geweten wat ze overkwam. Zo vraag ik me ook wel eens af wat de persoon die vlak onder de atoombom van Hiroshima gevoeld moet hebben toen de bom recht boven z'n hoofd explodeerde. Wat voel je, als je in minder dan een honderdste van een soconde volledig verdampt?

Barend Braakbal | 23-06-23 | 10:11 | 2

Ham en eieren voel je dan.

honde | 23-06-23 | 10:21

"Wat voel je, als je in minder dan een honderdste van een seconde volledig verdampt?"

Uh... niks. Als jij met een hamer op je hand slaat, hoe snel voel je dit?

Beste_Landgenoten | 23-06-23 | 10:39

Er sterven honderden migranten (okay ook ik heb liever dat ze in Afrika blijven) bij een ramp om de middellandse zee... een zucht en we gaan weer verder. Er sterven 5 thrillseekende multimiljonairs tijdens een gestoorde onveilige stunt en de hele wereld staat op z'n kop en iedere talkshow heeft het er over?

pdvd | 23-06-23 | 10:10 | 10

Ik bepaal toch lekker zelf wat ik interessant vind?

BASinnic | 23-06-23 | 10:37

"bij een ramp om de middellandse zee... een zucht en we gaan weer verder.''

Vind je nou werkelijk dat er aan die gekapseisde vissersboot met 750 illegale migranten aan boord niet genoeg aandacht is besteed? Volgens mij wel meer dan aan die duikboot.

Maar verder, wat al opgemerkt is: het is een beetje appels en peren vergelijken.

Dr_Johnson | 23-06-23 | 10:43

@Roos | 23-06-23 | 10:24:
Zo. Dat was een ranzig verhaal. Heb het verhaal toen gelezen in de kranten maar Netflix serie laat ik effe aan mij voorbijgaan als je het niet erg vindt.

Basil Fawlty | 23-06-23 | 11:53
▼ 7 antwoorden verborgen

Binnen een milliseconde geïmplodeerd lijkt toch genadiger
dan vier dagen doorademen terwijl je vastzit op de zeebodem.

pollens | 23-06-23 | 10:09 | 3

Zo is het maar net.

knutsel_ | 23-06-23 | 10:11

Tenzij er aan het eind van dag 4 alsnog een grote hijshaak naar beneden komt onder hemels gezang.

funda | 23-06-23 | 10:43

Denk ik ook. Mag hopen dat het heel snel is gegaan.

Basil Fawlty | 23-06-23 | 11:57

Die hebben daar waarschijnlijk helemaal niets van gemerkt. Zelfs geen klein lek gezien, of uberhaupt iets gehoord, baf en over en uit.

Blaffendehond | 23-06-23 | 10:09 | 3

Of het is heel langzaam gegaan. Klein lek. Steeds meer water.
Ik vind het goor.

Zack Hooi | 23-06-23 | 10:14

@Zack Hooi | 23-06-23 | 10:14:
Heb jij wel eens geprobeerd een klein lek in een een ballon te prikken?
Dit is hetzelfde, maar dan omgekeerd.

Kapitein Sjaak Mus | 23-06-23 | 10:17

@Zack Hooi | 23-06-23 | 10:14: In die diepte is een een klein gaat van een halve mm al dodelijk, die druk waar het water mee naar binnen komt is enorm.
www.youtube.com/watch?v=ZYMoSAy3PdI

tis_wat | 23-06-23 | 10:22

Dit is oprecht één van de meest idiote verhalen van het jaar. Ik kijk uit naar de samenvatting door the Internet Historian. Mooi verhaal ook dat James Cameron en de US Navy op maandag al wisten dat iedereen dood was, maar dat er toch tot gisteren een idiote zoektocht / search & Rescue gaande was. Leuk ook voor de naaste familie. Wel kudos voor Cameron dat hij op live tv eigenlijk vertelt dat dit een fucking dom idee was.

Do-na-zi | 23-06-23 | 10:08 | 1

Ze wisten helemaal niet dat iedereen dood was. Ze hebben geluiden gehoord, dat was al bekend. Nu ze brokstukken hebben gevonden, weten ze dat het een implosie was.

Bakkeleures | 23-06-23 | 12:39

Uit een interview met de (overleden) CEO:
“ The CEO of OceanGate, which is operating the missing Titanic tourist submarine, explains that the company didn’t want to hire any experienced “50 year old white guys” because they weren’t “inspirational.””

Tja, daar lig je dan “inspirational” op de zeebodem omdat je geen witte 50 jarige mannelijke specialisten wilde inhuren.

Joris Klam | 23-06-23 | 10:08 | 6

@Ing. eslapen | 23-06-23 | 10:29:
Wat pas erg is, is dat je het niet kan uitzetten.

aflaatverkoper | 23-06-23 | 10:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Waarom zouden de overheid op zondag of maandag al weten dat dat ding geïmplodeerd is en dan net doen alsof er een kans is op overlevering tot donderdag

jeweettochniet | 23-06-23 | 10:07 | 4

Is een luister systeem. Die hadden ze in de koude oorlog al. Bijvoorbeeld tussen IJsland en Schotland om te luisteren welk Russische onderzeeërs er langs kwamen. En verder wat HGL zegt.

Basil Fawlty | 23-06-23 | 11:32

@BrutusBosch | 23-06-23 | 10:23:
Ik denk dat men tegen beter in toch hoopte dat ze zouden worden gevonden en dat die knal niet van die sub was, ervaren luisteraars daar zullen het meteen al geweten hebben toen ze het hoorden of bericht doorkregen.
Maw wachten tot de zuurstof op was en hopen op eventueel levend vinden.

Basil Fawlty | 23-06-23 | 11:36
▼ 1 antwoord verborgen

Ik lees net dat die zoon niet wilde en het deed om zijn vader te plezieren. Wat afschuwelijk en zielig.

letopuwzaak | 23-06-23 | 10:07 | 2

Verschrikkelijk dat zo'n vader zijn gevoel niet serieus nam en de jongen niet eigen koers durfde te houden.
Mensen willen anderen vaker overhalen, wat ik persoonlijk bloed irritant vind. Zelden zal het tot de dood leiden.

Roos | 23-06-23 | 10:29

Serieus? Dat is dan inderdaad in en in triest. Obsessie van zijn vader en zoon meeslepen.

-edit- Ik heb effe snel een linkje gevonden.
www.independent.co.uk/news/world/amer...

Basil Fawlty | 23-06-23 | 11:24

Best wel logisch eigenlijk, door de plotselinge toename in druk in combinatie met de aanwezige zuurstof verbrand je lichaam gewoon net zoals een dieselmotor werkt.

Sinterbikske | 23-06-23 | 10:06 | 4

Terug naar sgool jei ;-)

D-Fens_1963 | 23-06-23 | 10:41

Aub wel wat AdBlue toevoegen, we willen geen milieu-delicten.

Osiris | 23-06-23 | 11:45
▼ 1 antwoord verborgen

Een beetje marketeer weet hier wel een euthanasie bussiness model van te maken.

PipoClownde | 23-06-23 | 10:05

De superrijken zoeken hun thrills. Of het nu een reisje in de ruimte is, het beklimmen van Mount Everest of duiken in de diepzee. Deel van de thrill is het risico dat het fout gaat. Dat het nu fout is gegaan kan, cynisch genoeg, wel eens goed zijn voor de zaken, de thrill is echt.

Sieg Hein | 23-06-23 | 10:04 | 3

tja, bbq'en op de camping met een gasfles gaat ook wel eens fout.

Blaffendehond | 23-06-23 | 10:08

Wel sneu voor de zoon vind ik.

D-Fens_1963 | 23-06-23 | 10:29

Ze hebben wel een zeer grote begraafplaats zo.

jan huppeldepup | 23-06-23 | 10:38

En dan zie je in zo'n diepe 4000m-troggen vissen zwemmen op Discovery. Had ik nu zo graag aan mijn biologieleraar willen vragen...40 jaar te laat.

hagelkruis | 23-06-23 | 10:03 | 4

Vissen hebben geen longen en bestaan voornamelijk uit water. De waterdruk is bij hen in balans. Dat is wat mij van biologie is bijgebleven

Guy_Tare | 23-06-23 | 10:19

@Guy_Tare | 23-06-23 | 10:19:
Ja precies, ook wat jaartjes geleden hier haha. Niveautje kampvuurgesprek waarbij het eerste krat al leeg is.
Zat te hopen op een expert aanvulling, met drankje naar keuze bij de barman van mij.

Kouwe Kees | 23-06-23 | 10:22

@Guy_Tare | 23-06-23 | 10:19: Ze hebben wel een zwemblaas. Om op diepte te blijven zonder daarvoor energie te verbruiken door middel van zwembewegingen

dijkbewaker | 23-06-23 | 10:47
▼ 1 antwoord verborgen

Ik mag hopen dat dat geen levend varken was, anders is die euforie tamelijk ziek.

Kowalski11 | 23-06-23 | 10:01 | 13

@Kowalski11 | 23-06-23 | 10:48: En jouw vervolgvraag is ook terecht. Onze voelsprieten staan waarschijnlijk wat anders afgesteld bij zulke experimenten.

Kowalski11 | 23-06-23 | 10:51
▼ 10 antwoorden verborgen

Nu weten we het wel he...

Mikedeugniet | 23-06-23 | 10:00

De Marine hoorde een hard geluid onder water enkele uren nadat de Titan aan zijn missie begon. De Marine meldde dat zondag aan het Witte Huis, vanwaaruit om onduidelijke redenen werd besloten dit nieuws niet naar buiten te brengen.

Glasgow Argus | 23-06-23 | 09:59 | 6

Joe was het vergeten. Hij wist het wel maar toen niet meer.

BoerKoekoek | 23-06-23 | 10:31

@BoerKoekoek | 23-06-23 | 10:31: Volgens Joe "mr. Big Guy" a.k.a. "mr. 10%" Biden is het nog geen 2020 (tijdens een toespraak van de week) dus hij hoort het nieuws pas over minimaal 3 jaar (als hij dat haalt).

At_Dawn_They_Sleep | 23-06-23 | 12:32
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland