achtergrond

Geenstijl

login

word lid

nachtmodus

tip redactie

zoeken

Bassiehof - Hoe Tjeerd de Groot over de rug van een dode zeeman zijn punt probeert te maken

Wie zijn die mensen?

Nadat een D66-bestuurder uit Noord-Brabant mij zaterdag op X een preventieve castratie aanbood (waarop de altijd sympathieke Geert Dales Bassiehof te hulp schoot, volg die man), dwaalden de gedachten naar een andere D66'er actief op het medium. Toen woensdag bekend werd dat een zeeman in de vlammen op het vrachtschip Fremantle Highway voor de kust van Ameland was omgekomen, wijdde de meest onsympathieke D66'er van dit moment een bericht aan het drama. Dat kwam hem op een schrobbering van VVD Kamerlid Peter Valstar - sinds de val van het kabinet zeggen coalitiegenoten elkaar de waarheid, verfrissend - te staan. De liberaal (met het beste kapsel in de kamer volgens Jim 'Mad Dog' Mattis) vond dat De Groot het bij een eenvoudige steunbetuiging aan de zeelieden had kunnen laten.

Maar De Groot besloot het drama dus aan te grijpen om zijn politieke agenda te pushen. Hij is al enige tijd bezig met een initiatiefwet om van de Waddenzee een rechtspersoon te maken, een idee dat het kabinet begin dit jaar al heeft afgeschoten wegens symboolwetgeving. Maar er is meer aan de hand met dat X-bericht van De Groot.   

Minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers (VVD) stuurde zaterdag een Stand van zaken-briefje aan de Tweede Kamer over de situatie van de Fremantle Highway. In de onderliggende beslisnota - het document waarin ambtenaren hun bewindspersoon nadere uitleg geven over de achtergrond van een Kamerbrief of de beantwoording van Kamervragen - staat iets interesants:

\

De Groot ziet de ramp met de MSC Zoe als de aanleiding voor zijn wetsvoorstel. Sinds het incident met het containerschip dat in de problemen kwam door zwaar weer waarschuwt de Kustwacht de zuidelijke vaargeul niet te gebruiken bij golfhoogtes van meer dan vijf meter maar daar was in het geval van de Fremantle Highway geen sprake van. Bovendien was de MSC Zoe met z'n 400 meter lengte en breedte van 60 meter twee keer zo groot als de Fremantle Highway. Ondertussen vraagt de maritieme VN-organisatie IMO zich samen met de reders af hoe het vervoeren van brandgevaarlijke elektrische auto's veiliger kan.

En zo maakt D66 Tweede Kamerlid Tjeerd de Groot dus misbruik van dit drama, waar een zeeman bij om het leven is gekomen, door bewust de problematiek met containerschepen bij zwaar weer te vermengen met een incident met een schip van een heel ander type dat ongeacht de locatie waarschijnlijk sowieso in brand was gevlogen.

Je vraagt je toch af op zo'n moment: wie zijn die mensen?

Reaguursels

Dit wil je ook lezen

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.