Milieutoeslag op uw patatfriet helpt milieu niet
Weg ermee!
Dat zeggen wij niet, maar dat concluderen de milieuridders van Mission Reuse (zo'n gelegenheidsclub met onder andere Natuur & Milieu in de gelederen) over de nieuwe heffing op plastic bekertjes en bakjes bij uw afhaalboer. "Het is gewoon extra winst. In de praktijk zullen veel bedrijven precies genoeg vragen voor een wegwerpverpakking om geen klanten te verliezen én om een mooie extra marge te pakken. Ze worden niet aangemoedigd om te investeren in herbruikbare alternatieven." U moet extra dokken voor uw haalfriet, maar daarmee verandert er exact helemaal niets. Geen enkele grutto gered, geen zeeschildpadmoord voorkomen. Alternatieven voor de consument blijven uit en met de eigen kookpot naar de snackdealer is viesbah en dat maakt de wegwerpheffing nutteloos. De wegwerpactivisten pleiten nog voor een duur recyclesysteem, waarbij u uw statiegeldbakjes weer moet inleveren bij uw frituuretablissement, maar wij stellen voor om de maatregel gewoon bij het vuilnis te dumpen. Recycle deze heffing en laat hem terugkomen in meer prullenbakken of meer handhaving op zwerfvuilwerpers, maar stop met deze niets toevoegende prijsverhogers in een tijd waarin u al genoeg inflatie op uw bordje vindt. De friet is al duur genoeg en de patat ook.
Reaguursels
InloggenInmiddels ontwijk ik statiegeld flessen want het inleverapparaat is zo vaak stuk dat ik geen zin heb om zulke flessen (vruchtensap bij mij) twee weken lang beschimmeld in hus te hebben. Zal niet de enige hierin zijn.
Vergeten we de supermarkten niet? Bij de kassa krijg je.een extra prijsverhoging, in de winkel staat nergens vermeld of het product extra winst gaat opleveren voor de supermarkt door de plasticheffing.
Kunnen ze geen bakjes van eetpapier maken? Als je de friet, kroket of frikadel op hebt, eet je daarna gewoon het bakje op.
'Herbruikbare' alternatieven voor een bakje voor een patatje oorlog. Dat is net zoiets als zoeken naar herbruikbare alternatieven voor wc-papier.
De Romeinen gebruikten al een spons op een stok. Elders in de wereld worden we uitgelachen om het gore gesmeer met kak en papier. Zo gek is een herbruikbaar alternatief voor wc papier dus niet.
Ook ik ben weer een stapje naar rechts opgeschoven. Gisteren dik 5 minuten bij de statiegeldautomaat moeten wachten op twee oost-Europees sprekende figuren (weg steun aan Oekraine) die elk voor 10,- aan blikjes stonden in te leveren (weg steun aan milieumaatregelen). Toen ik aan de beurt was, werden mijn bierflesjes niet geaccepteerd. Blijkt er weer niet op alles statiegeld te zitten. Gedonder.
Flesjes die terug komen op de band, geef ik een flinke zwieper. Ze zoeken het maar uit aan de andere kant van die automaat. Ik blijf niet rondsjouwen met leeg goed.
@Octavio | 24-07-23 | 13:31: Nooit eerder aan gedacht, maar wel een goeie tip!
Wat is er mis met de traditionele papieren puntzak.
Waarom maken de hoogopgeleide klimaatideologen alles moeilijker dan neuken?
Die is niet herbruikbaar.
@Colin.Fart | 24-07-23 | 13:45: neuken wel?
In Engeland doen ze al 350 jaar de fish en chips in een oude krant.
Waarom kan dat hier ook niet?
Inderdaad. En hoezo oude kranten? Aan journalistiek doen ze al jaren niet meer dus je kan evengoed een vers exemplaar voor je friet gebruiken.
@Abject | 24-07-23 | 12:49: Dus om plastic uit het milieu te houden gaan we bossen wegkappen voor onze friet? Duidelijk!
Want inkt en volgens mij doen ze dat in de UK ook al jaren niet zo vaak meer.
@Sinclair | 24-07-23 | 12:51: Om in onze energie behoefte te voorzien worden ook massaal bossen gekapt. Voor biomassa en om plaats te maken voor windmolens.
"Red de Aarde, Sloop de natuur!"
@sinclair. 1 goede storm en er ligt zo weer voor een paar jaar papiergrondstof voor het oprapen.
Dat is ergens in de 60-er jaren al afgeschaft omdat er lood van de drukinkt op die kranten zat.
Trouwens ik ben erg voor een heffing van minimaal 1 euro op de plastic kapjes op wijn en champagne flessen
Daar zitten voor het gemene volk al metalen schroefdoppen op;)
@Smoelensmid | 24-07-23 | 14:04: Daarom juist laat de grachtengordel maar dokken
Statiegeld precies hetzelfde. De ondernemer wrijft in zijn handjes voor elk blik of fles wat niet wordt teruggebracht maar in de afvalbak beland ...
Nee joh die worden allemaal uit de vuilnisbakken gevist door Oost Europeanen.
Was het niet Herman Heijermans die schreef "de friet wordt duur betaald"
Ik verbaas me over hoeveel Nederlanders zich laten aandoen, eerlijk gezegd. 100 km op de snelweg, betalen voor het plastic rond je babi pangang, een peperdure staatsomroep met 3 zenders, de bouw in het hele land stopgezet om een rammelend stikstofmodel. Ruim 50 euro 'vliegbelasting' voor een retourticket. De hoogste parkeertarieven op aarde. Miljarden aan jaarlijkse gasinkomsten naar nul 'want piepkleine bevingkjes in Groningse dorpjes'. Miljard na miljard voor een verre oorlog.
Het matcht niet met het zelfbeeld maar Nederlanders zijn meer dan pakweg Belgen of Italianen uiteindelijk een dociel, volgzaam volkje. 'Moet ik nog wat verder bukken, meneer de Staat?'
Bij piepkleine bevinkjes stopte ik met lezen.
Als je denkt dat het ergens anders beter is.... dan zou ik maar snel wegwezen hier.
@Huubke1969 | 24-07-23 | 12:47:
Hij zit ook niet in Nederland. Het Russsiche offensief bij Lyman/Kupiansk loopt voorspoedig dus Levi geniet van een welverdiende vakantie op de Krim.
Je vergeet de benzineprijs.
En het is nog kut weer ook.
Omdat, ga je er tegenin, dan wordt je weggezet als wappie.Ook hier door SteenGijl.
Moest ook al 10 cent dokken bij de ijssalon, in het vervolg maar toch zo'n goor hoorntje op knagen, wat een armoe!
Wat als ik nu al het plastic in de supermarkt van de groente af haal. Dan hoef ik geen toeslag te betalen? Van de week een aubergine, paprika, komkommer, venkel en bleekselderij gekocht. Allemaal inplanting gewikkeld. De supermarkten (jumbo in dit geval) doet er zelf totaal niets tegen. Waarom moet ik dan extra betalen?
Je kan ook bonusgroenten in je jas stoppen.
Zeker, maar ik wil ook geen groente waar die hoofddoekjes aan hebben zitten frommelen.
Ja, maar omdat ze in plastic zitten, zijn ze langer houdbaar en dat scheelt weer voedselverspilling.
Waarom niet dde patat in de kartonnen bakjes en de papieren puntzak, net als vroeger ? Zo moeilijk moet dat toch niet zijn.
Dat zijn oplossingen johnyl, wat we nodig hebben is een perpetuele crisis zodat iedereen braaf in de pas loopt.
Wie verzint toch al die onzin.
Laat de bevolking eens een keer met rust met al die gekkigheid.
Linkse hobby's moeten ergens van betaald worden.
Water is nat en de plastic tax werkt niet. Goh…
Maar even voor de goede orde, denkt er dan niemand na voordat ze zo'n belastingmaatregel verzinnen?
Hoe zou het extra betalen voor een plastic patatbakje het milieu gaan redden? Waar betalen we extra voor, waar gaat dat geld heen? Extra schoonmakers die de troep opruimen? Handhavers?
Of is het de Kaagaflaat waarmee we net als het kwartje van Kok de begroting gaan redden?
U weet dat de verpakkingstax vrij invulbaar is? De ondernemer mag zelf de hoogte bepalen en hoeft deze heffing niet af te dragen aan de staat. We redden de begroting, Afrikaantjes of andere oostblokkers er niet mee.
De ondernemer is de winnaar, hij kan nu geld vragen voor iets dat hij vroeger "gratis" weg gaf. Inkoop frietbak €0,05 verkoop "pastictax" €0,30 en als mensen klagen verwijzen ze naar de overheid.....
Klimaatbewust is tegenwoordig imago voor de multinationals, doen alsof je met het milieu bezig bent is belangrijker dan daadwerkelijk wat veranderen. Het is net politiek.
Datacenters die alle 350.000 huishoudens aan energie van een windmolenpark opvreten en dan zichzelf groen noemen en daarmee te koop lopen als groen imago.
Of zelfs godsbrutaal 'energie-neutraal'.
Als het waait.
@AdvocatusDiaboli | 24-07-23 | 12:10: Een windmolen park dat gedeeltelijk is betaald van Nederlands belastinggeld ook nog eens.
@ReyNemaattori | 24-07-23 | 12:17:
Absurd is het.
En er blaast voor 350.000 huishoudens aan warmte-energie het IJsselmeer op, dat ze hadden belooft te hergebruiken voor kassen oid. Keihard gelogen. Doen ze niet, en niemand die er iets van zegt. Ze komen er gewoon mee weg en lachen zich rot.
Hoe zijn we hier in godsnaam in terecht gekomen.
@AdvocatusDiaboli | 24-07-23 | 12:35: Door Nederland te regeren alsof het een multinational is, teveel invloed van lobbyisten op de politiek, tunnel visie door "groen" denken en een ieder die hier een afwijkende mening over heeft krijgt een "functie elders".
@AdvocatusDiaboli | 24-07-23 | 12:35: ik bedoel er is niemand die kan uitleggen waarom wij niet een stuk of 4 werkende kerncentrales hebben. Of Naja ze kunnen het uitleggen maar het is geen logische verklaring.
@Hetisnietaanteraden | 24-07-23 | 13:02: Er gelden andere belangen: omzet en winst laten toenemen. Zoveel mogelijk en steeds meer (economische groei heet dat). Ooit die financiele experts of directeuren massaal horen zeggen dan wel rapporteren: de laatste 10 jaar is onze economische groei met succes fors gekrompen. We zijn er blij mee, onze bonussen zij terugbetaald en we gaan het bedrijf kleiner maken. Alles op de volautomaat qua gedrag en handelen.
@AdvocatusDiaboli | 24-07-23 | 12:35: Met dank aan het illustere wethoudersduo Theo & Theo van Hollands Kroon.
Friet is niet gezond. Daarom taks. Suiker is niet gezond. Daarom taks. Net zo lang tot u net als Sylvie Meis rauwkost eet en urenlang in de sportschool afziet.
Kinderen op de wereld zetten is ook niet mejeu-vriendelijk.
Begin daar dan, dan hoeft er later ook geen friet in.
U wordt door thanseeuwen op uw wenken bediend, geen kinderen hier in huize thanseeuwen.
Zou het dan niet logischer zijn om een taks op friet te heffen?
Als je 14 uur per dag werkt hoef je niet meer naar de sportschool. En kun je weer gewoon biefstuk eten.
@thanseeuwen | 24-07-23 | 12:17: Eigenlijk ook vreemd. Alles wat 'slecht' voor het milieu is zit een heffing op. Maar het 'maken van meer mensen' wordt gepromoot met een toeslag. Als er nou iets slecht voor het millieu is..
Friet in kartonnen bakjes of een puntzak werkt prima. Ook de fricandel speciaal kan prima in een kartonnen bakje. En een gezinszak van papier is ook prima.
U denkt in oplossingen. Daar zijn wij van Ons Soort Mensen niet van gediend. Wij van Ons Soort Mensen denken voor u en u dient dan te gehoorzamen en te betalen. Capice?
Juist dat. Net als komkommers die niet in plastic hoeven, snoeptomaatjes in plastic, tussen elk plakje ham een plasticje en als ik een SD kaartje bestel bij Bol.com dan denkt de buurman dat ik een kunst kerstboom heb gekocht zo groot is de verpakking waar die mee geleverd wordt.
In mijn studietijd werkte ik op zondag in een snackbar in de Bijlmer. Venserpolder. Om half 7 werd het heel druk want Studio Sport. "Geef 6 patat!" of "Geef 2 milkshakes" waren altijd een populaire manier van bestellen. Ik gaf er dan altijd een gratis extra kwakje bij in de keuken. Eminem heeft dat later nog in een nummer gebruikt.
Enimem heeft jouw kwakje gebruikt? Bijzonder.
Er komen thans mensen bij de slager met hun eigen van thuis meegenomen afsluitbare bakjes (tupper). Echter de slager garandeert dan niet de x houdbaarheid van het product. Dus klachten worden afgewezen.
Die kookpot, doe ik mn eigen olie wel in en bak zelf de friet. Scheelt een euro of 30.
Op de foto een bal gehakt met een bal gehakt.
U was me voor. Berepoot.
Mijn week, kan niet meer stuk. LOL
Gat in de markt.
Uw eigen fritesbakje en frikandel bakje dat eindeloos hergebruikt kan worden.
Net zoals je broodtrommeltje van vroeger.
Maak het persoonlijk met postcode en huisnummer.
Voor de verwende sneeuwvlokjes: vroeger bestelden de mensen geen veel te dure broodjes via een app, maar smeerden ze boterhammen thuis en namen dat mee voor de lunch.
Dat ging dan in een plastic doosje en dat doosje noemden we een broodtrommeltje.
Maar ja, welke snackbar begint hier zelf mee?
Het probleem is hygiëne, de meeste mensen zijn te smerig om een thuis-bakje van aan te pakken. Nog los daarvan is het gedoe met portionering van friet en lastig met al varianten
En daarna op de fiets zonder trapondersteuning tegen de wind in fietsen. Helden waren we!
@_pacman_ | 24-07-23 | 11:47:
Ja en een frietje in een opwelling kopen omdat je er toevallig langsloopt is er dan ook niet meer bij...
Modern times. Eerst mensen verslaafd/ c.q. afhankelijk maken van en het vervolgens gaan beprijzen, belasten, ontmoedigen en tenslotte verbieden.
We zitten in een hele enge periode en de dwazen met een trechter op hun hoofd hupprlrn blij achter de zoveelste opperprofeet die het allemaal beter weet aan.
Echt, ik kan er met de kop niet bij.
@Duwbak_Linda | 24-07-23 | 11:48:
Door weer en wind en regen.
Die generatie had helemaal geen mobieltjes om mammie te bellen om ze op te halen.
Jammer joh, deal with it.
Rammen met je kadaver.
Geen brug te ver, geen zee te hoog in de Nederlandse strijd om het milieu te redden. Ondertussen in India (Reuters):
“ NEW DELHI, June 20 (Reuters) - Air India has firmed up its order for 250 Airbus (AIR.PA) aircraft and 220 new Boeing (BA.N) jets worth $70 billion at list prices, the airline said in a statement on Tuesday, as it pursues a turnaround under its new owners.
The Tata-owned airline signed separate purchase agreements with the two planemakers at the Paris Airshow for the jets and some services, a day after domestic rival IndiGo (INGL.NS) agreed on Monday to buy 500 single-aisle planes from Airbus.”
www.reuters.com/business/aerospace-de...
Ja en de eibaas van KLM heeft 500 airbusjes besteld..
@MeneerGuggenheimer | 24-07-23 | 11:52:
Beter Airbus dan die vreselijke krappe Boeings. Dat is me een partij bagger. Al verouderd en smerig op het moment dat ze de fabriek uitrollen.
#Helpt elkaar, koopt EU-waar ( en dat meen ik ).
Plastic tasje in de winkel €0.15
Inkoop misschien 0,03 cent.
En bij de Turkse supermarkt? Pak maar zoveel als je wilt.
Ieder artikel een nieuw tasje.
Er wordt toch niet gehandhaafd
Tsja, begrijpelijk, is bij de Turk niet goedkoop winkelen hoor.
@Datzullenwenogweleen | 24-07-23 | 11:48: Yep. En dezelfde dag verorberen. Anders lopen je avocado's de volgende dag weg.
Turkse winkels & markten zijn gewoon aziatische markten, daar gelden andere regels. En ik vind dat dikke prima. Die achterlijke proglinkse symboolpolitiek van het "bewust maken middels het beprijzen" is net zo zinloos als dat het winkeliers hier op kosten en uiteindelijk het faillissement injaagt.
Maar kennelijk is het nog niet stuk genoeg in dit land, want de volgende Linkse nachtmerrie lijkt weer hoge ogen te gaan gooien bij de komende verkiezingen. Mensen leren het ook nooit...
Ik kreeg hier bij de turk zelfs een tasje opgedrongen, ondanks dat ik 3x had gezegd de paprika's rechstreeks in mijn boodschappentas te doen. En ze vertelde erbij : maar ze zijn gratis!!
Ik of iemand betaalt toch al als ie de rommel weggooit? Wat is dat voor graai onzin om overal maar extra voor te laten betalen? Geef eventueel boetes als je iets wegflikkert waar het niet hoort. En voed je kinderen op!
Altijd weer die “financiële prikkel”…
We willen best groen, we willen best met de trein, maar de trein is teringduur.
“Nee hoor”, zeggen kenners…..
Vliegen is te goedkoop.
Btw voor de kappers…weet u nog?
Van 19 naar 6% ofzeau.. knipbeurt werd niet goedkoper.
Roken is teringduur, er wordt weer meer gerookt.
Benzine teringduur. Minder rijden?
Maken we elektrisch rijden toch ook teringduur.
Zolang ik met de trein van Amsterdam naar Leeuwarden meer tijd kwijt ben dan een enkele vlucht Schiphol - Athene hebben die klimaatfetisjisten geen enkel argument.
Natuurlijk niet, de markt compenseert meteen.
Waar denk je dat topwinsten in de energiesector vandaan komen.
@normanius | 24-07-23 | 11:43: Die reis duurt 2 uur en 5 minuten. Wil jij beweren dat je vanaf je aankomst op Schiphol binnen twee uur in Athene bent?
@Mbovenka. Beweer jij dat als je vanaf het moment dat je de trein instapt je dan na aankomst wel meteen op je bestemming bent?
De 'oplossing' voor alles : maak het duurder, en dan wegkijken voor de neveneffecten.
Je kunt parkeren wel zo duur maken dat mensen beginnen af te haken, maar wat gaan die dan doen? Die gaan in rook op?
En de mensen met poen kan het niet schelen, die voelen het verschil toch niet dus die passen hun gedrag niet aan.
"Je kunt de Bentley opeens overal kwijt. Zo handig meid. Waar al die mensen pardoes gebleven zijn, geen idee. Blijkbaar kopen ze hun cake ergens anders. "
Iedereen moet zich schikken voor het algemeen belang, behalve als je poen hebt, dan kan je je gang blijven gaan kan je het je gewoon permitteren.
Dat begint anti-liberale trekjes te krijgen.
Als er geen bruikbaar, fatsoenlijk, betaalbaar alternatief is, is het helemaal geen oplossing.
Heet eten in een half gesmolten plastic bakje. Daar zitten geen haken of ogen aan.
Een plastic tas bij de AH kost inmiddels 60 cent. Een doorzichtig plastic tasje bij de Turkse groenteboer niks. Hebben die laatste ontheffing?
AH staat tegenwoordig voor "Aandeel-Houders."
Gister nog bij de Jumbo, ik kom voor een pak melk ( jaja, Den Eelder karnemelk, de enige echte in de supers die geen 4+ euro kost ), dus geen tas bij me. En daarna nog even naar de uitverkoopbak en dan ligt me daar toch een partij aziatisch spul en goed spul he, geen huismerk of NL-aangepast zooi. Nee, het echte werk. Dus ik veeg alles in het mandje, zijn er bij de kassa natuurlijk geen dozen. En ik betaal uit principe niet voor tassen dus ja, braaf afgegeven bij de service balie, tas gehaald uit de auto, afgerekend, ingepakt et voila. Ze kunnen met wat met die plastic toeslag.
( ja, ik heb verder ook geen leven, dus )
Ok, handjes omhoog wie er allemaal dachten dat deze toeslag inderdaad het mieljeu zou helpen en een gedragsverandering teweeg zou brengen.
*links kijken doet, rechts kijken doet, streng kijken doet*
Niemand? Nee? Echt helemaal niemand? Ok.
Dan wil ik dat potdikke de volgende keer ook in jullie stemgedrag terugzien.
Wat een geluk dat hier in de omgeving de laatste patattenbakker door de gemeente is weggejonast vanwege Europese aanbesteding van zijn vreetplek. Dat is ondertussen al weer bijna een jaar geleden en iets nieuws is er ook niet, maar ik ben blij dat onze gemeente daadkrachtig handelt in de strijd tegen plastic.
vermoedelijk kletsverhaal. uw bakker had er ook op kunnen inschrijven.. Voorts wil de gemeenschap graag een fatsoenlijke opbrengst uit zo'n standplaats.
@AntiZanicz | 24-07-23 | 11:35: Nee, geen kletsverhaal, was het maar waar. Waar zijn tent stond moet nu een vreetschuur met parkeerplaatsen komen, aanbestedingsbedrag komt boven de Europese norm uit, dus lokale frietenbakker kon vertrekken, ondanks toezeggingen van de burgemeester dat die kleine lokale ondernemers zou steunen.
@Antizanicz. De bezoekmogelijkheden van diverse torens in Amsterdam dan, gesloten omdat de internationale aanbesteding niets heeft opgeleverd. Of een zwembad in Friesland, geen zwembad dus. Jij met je kletsverhalen.
Waarom dit niet? fonkels.com/frietbakje-a9-medium-kart...
Omdat het om geld gaat en niet om oplossingen. Zolang u als nukubu nog een beetje geld in uw portemonnee heeft wat u vrijelijk kunt spenderen zullen ze u niet met rust laten.
Zie je die witte kleur vulling aan de binnenkant? Daar blijft de waterdichte coating makkelijk op. Probeer zo'n bakje maar eens nat te maken. Duurt een hele dag voor het water er echt goed in trekt. Dit is mogelijk beter dan plastic, maar zodra er een klodder mayo op zit gaat het gewoon de verbrandingsoven in.
Dat er een heel verkoopverhaal bij staat met keurmerkjes en praatjes. Het is gewoon het zoveelste product waar de chemie mee kan scoren. Een bakje zonder coating en bedrukking is tergend moeilijk te vinden. Maar zodra je die vindt heb je wel de discussie gewonnen over die plastic bakjes. Puur karton is beter. Wordt slap van vocht, maar oke. Servetje ertussen dan.
Wat zijn we toch een tobbers met onze papieren rietjes. www.scmp.com/article/1711744/china-pr...
Zag laatst nog zo'n cijfertje: de CO2-uitstoot per inwoner in China is inmiddels een stuk hoger dan die van Frankrijk, terwijl de helft van China nog een ontwikkelingsland is. Greenpeace and Frans Timmermans moeten rap Chinees gaan leren, de rest is voor de bühne.
"Ja, maar als we allemaal zo denken, gebeurt er dus niets"
Dat we onszelf een faillissement in regelneven daar lijken ze dan weer geen enkel probleem mee te hebben...
@Festen | 24-07-23 | 11:36:
www.reuters.com/business/aerospace-de...
@Festen | 24-07-23 | 11:36: Die is zo hoog omdat ze meuk voor de hele wereld maken met andere worden de uitstoot is verplaatst naar China, zelf wonen ze immers praktisch energie neutraal.. nu hier nog. balkangreenenergynews.com/solar-wind-...
Wordt er over die wegwerpverpakking ook BTW geheven? Zo ja, dan is de kans dat deze maatregel verdwijnt exact 0%.
@AntiZanicz | 24-07-23 | 11:35:
Haha tuurlijk wel. Als een maatregel een positief effect heeft op de schatkist kom je er nooit meer vanaf.
Jazeker word daar btw over geheven. Is de inhoud friet of koffie, dan 9% En als de inhoud bier of wijn is dan 21%. Om het allemaal wat makkelijker te maken.
@ZonderNaam | 24-07-23 | 11:38: vreemd dat je hier geen feitelijk info mag plaatsen
We kunnen ook wat Amsterdamse bijstandmoeders dagelijks (parttime) dat huisvuil uit Rome laten doorzoeken op gebruikte bakjes. Win-win.
Zak oma frieten halen, in de luchtfrituurpan en smullen maar.
Mayo erbij en wat pindasaus.
Genieten voor weinig.
Nee, gewoon frituurpan met olie.
Nee geen gebakken lucht frieten, goeie olie in een frituurpan en zelf Heston frieten maken. www.youtube.com/watch?v=oMOjpSrOFEQ&a...
Ik eet nooit friet/patat. Hooguit bij anderen, maar dan zonder zout en met peper & mosterd. Maar ik begrijp nog steeds niet wat er mis is met de papieren puntzak, de 5-euro papieren zak of het plastic bakje.
@Smoelensmid | 24-07-23 | 11:37:
"Here in this fridge the air is dry". Ja natuurlijk. Koude lucht kan geen vocht hebben. Op de Noord- en Zuidpool sta je midden in de sneeuw maar de lucht is kurkdroog. Verdampt er dan water? Nee. In de koelkast bij 4 C kan er maar 5.4 g per kg lucht water opgenomen worden. Dus de lucht die de koelkast in komt (neem 20 C, met 70% luchtvochtigheid, zoals vandaag) bevat 10.4 g/kg water. De helft daarvan moet eerst condenseren (het wordt nat in de koelkast). Als drogen je doel is, dan dus in de oven en niet in de koelkast.
@Louter Leuter | 24-07-23 | 14:00: Afkoelen en opstijven zal het doel van de Chef zijn; immers de frieten mogen na het stomen of voorkokrn niet teveel nagaren.. ik doe ze een minuut in de hogedruk stoom en dan meteen koud afspoelen en afdeppen is meer dan voldoende..
@Smoelensmid | 24-07-23 | 14:14:
Hij zegt toch echt wel ".. we have to get rid of all this moisture. Here in this fridge the air is dry..."
Eens met jouw niet nagaren en deppen. Wel kul wat die man zegt.
Een puntzak friet, of patat, van papier. Dat was ooit. Is toch niet zo moeilijk ?
Echt niet, tot mijn ellebogen onder het zout en mayo, all part of the fun.
inderdaad, gewoon de papier of kartonverpakking gebruiken. In België krijg je ook op veel plaatsen al jaren kartonbakjes met onderhoud papier en servet.
De toeslag zit niet op de friet maar op de verpakking.
Toch is een patatje op het station 4,-
Kost best duur ..
ach, lokatie. Ook wat waard.
@AntiZanicz | 24-07-23 | 11:37:
Precies. Komen nog de parkeerkosten bij. Is meestal duur parkeren bij het station.
@Huubke1969 | 24-07-23 | 12:48: het zal meer op de hongerige reiziger gericht zijn die niet wil wachten. Men komt niet met de auto naar het station om dure friet te gaan halen.
@Antizanicz. Jaren geleden kwamen ze wel in grote getalen naar R'dam CS om dure heroïne te kopen.
Niet vergeten om het statiegeld op blikjes ook gewoon bij het vuilnis te dumpen.
Oh en als we toch bezig zijn. Een gast van het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid, die promoveerde op het effect van de verplichting van brandmelders in uw huis, was aan het begin van zijn promotie nog voor, aan het einde niet meer. Voor het vermijden van 2 doden per jaar, door de rook, tuig je een hele wetgeving op, die niet te handhaven is. Dat geld en die moeite kan je beter aan iets ander besteden. Hier hadden we afgelopen winter eentje bij de buren waarvan de batterij bijna op was. Maandenlang op de 30 seconden piep. Wordt je gek van.
Maatregelen in dit land, wie is er niet groot mee geworden?
de buren waren met pensioen in het buitenland
@Louter Leuter
Heb ik ook ooit in Amsterdam gehad bij buren die de helft van het jaar in Frankrijk woonden en niemand (zelfs familie en vrienden) had een sleutel behalve zij en zij weigerden om terug te komen uit Frankrijk of met koerier aangetekend een sleutel op te sturen. 3 maanden om de 30 seconden die k*dt hoge piep. Kun je je voorstellen hoe populair ze waren bij de rest toen het ze eindelijk uitkwam om langs te komen. En niet eens excuses voor het ongemak.
@Basil Fawlty | 24-07-23 | 12:00:
Dat los je dan toch "anoniem" op door even een ruitje in te tikken.
@Basil Fawlty | 24-07-23 | 12:00:
Daarom heb ik na 20 jaar de batterijen uit mijn brandmelders gehaald (vanwege mijn gewaardeerde buren). Dat mag dus tegenwoordig niet. Weer een wet- en regelgeving die bedacht is door raamambtenaren die denken dat zoals zij leven en staren, iedereen ook zo leeft en staart.
@Huubke1969 | 24-07-23 | 12:49:
Wordt moeilijk als ze op de 3e verdieping wonen in Amsterdam centrum en de interne voordeur (huis) heeft geen raampje.
@Basil Fawlty | 24-07-23 | 13:25:
Regenpijp?
@Louter Leuter | 24-07-23 | 14:01:
Lol! Was afgedekt.
Maar tegenovergestelde, had tot een tijd geleden mijn oude appartement verhuurd (inmiddels verkocht) aan een Franse expat en 2 jaar geleden was hij in de zomer op vakantie naar zijn familie in zuid Frankrijk en toen ging zo'n ding janken. Ik kreeg dus na 2 dagen een mailtje van de VVE voorzitter. Ik hem mailen en hij meteen: ik spring nu in de auto en ben morgen of overmorgen in Amsterdam om het euvel te verhelpen. Ik hem verzocht om toch een sleutel achter te laten. Geen probleem en mooi detail. Hij 2 dozen lokale wijn meegenomen en voor iedere deur een fles met kaartje met daarop zijn excuses en dat het niet meer zal gebeuren. Tsja, innerlijke beschaving.
@Basil Fawlty | 24-07-23 | 14:39:
Echt netjes ja!
Moet volgende keer ook een goede fles wijn voor mijn buurman zoeken. UPS verklote het, en hij is naar de "collection point" gefietst om de accu te halen voor mij. Wat ik overigens ook voor hem zou doen. Een goede buur is immers beter dan een verre vriend.
Bij de huidige bevolkingsexplosie is iedere maatregel, zelfs de meest drastisch (on-)denkbare, volstrekt ineffectief.
Ik heb laatst een kapsalon uit het vuistje gegeten, viel niet tegen.
Oké maar het vult wel lekker de staatskas om andermans geld ongemerkt te verbanden. Soort eco salamitactiek. Net als de 100 km/uur overdag; Hugeau heeft er geen huis extra door gebouwd maar vanwege policor neveneffecten houden we de regel in stand. Nu een ecotax niet werkt moet er vast nader beprijsd worden met een vet-tax of een deug-tax. Werkt dat ook niet dan moet de QR-code van stal worden gehaald. Nood breekt immers wet. Lang leve de technocratie.
het geld gaat helemaal niet naar de staat
Het geld gaat naar een overheid of naar naar een ngo via een overheid/overheden. Het komt niet bij de verkoper of de klant terecht zoveel lijkt me wel duidelijk.
@AntiZanicz | 24-07-23 | 11:39: indirect natuurlijk wel voor een deel. BTW over de verpakking sowieso en wanneer de winkelier een hogere winst maakt dan ook daar weer een deel van.
0,000036 procent. Kom op, mensen! ‘t kost wat, maar dan heb je ook precies: niks.
Het treurige is dat dit soort maatregelen waarschijnlijk nog een contra-productief effect hebben op het bereiken van die gigantische daling.
Het effect is ‘bewustwording’ en dat gaat via duur betaalde opdringerige ineffectieve opvoedkundige dwingelanderij.
Op de Joop hebben ze het voortdurend over dat het 5 voor 12 is voor het klimaat en dat we nu van alles moeten doen (lees heel belastingen innen, verboden, etc.) om "het klimaat te redden". Die slimmerikken vergeten alleen even dat NL op de aardbol een speldenknopje is. In hele grote andere delen van de wereld leeft dat klimaat geneuzel helemaal niet. Nog los van het feit dat de mens niet in staat is het klimaat te veranderen. Maar dat is een andere discussie.
het gaat over plastic en niet over co2
We gaan eerst meer vervuilen. Om niet minder te vervuilen. Alle investeringen tot nu toe hebben maar een paar procent van de energieconsumptie groen gemaakt.
@AntiZanicz | 24-07-23 | 11:39: komt uit dezelfde pijp. Letterlijk en figuurlijk.
@Boeddha18 | 24-07-23 | 11:35: India heeft net 974 nieuwe vliegtuigen besteld.
De milieu mensen zorgen voor polarisatie
en voor nivellering. Dat is wat ze willen.
Gebruikte bakjes worden naar Afrika verscheept of gevlogen, daar schoon gelikt,lekker man, en weer terug gestuurd naar NL, en terug in het schap voor hergebruik, wat willen wij nog meer.
uw huispraktijk is geen praktijk daar buiten
Mijn bedrijf recycled al die messing rietjes die 1 keer gebruikt worden, slapend rijk hiero.
Het is zo simpel. Plastic bakjes VERBODEN. Anders boete voor de VERKOPER. Die geeft ons plastic bakjes. Ik heb er nog nooit naar gevraagd bij het bestellen van friet. Vroeger kreeg je een puntzak. Nu krijg je er een van van al dat incompetente gelul
Ik snap het probleem niet. Patatbakkers hierzo, veelal aardige Chinezen, leveren altijd netjes een grote (papieren) zak. Nooit gedoe
Zit je frikandel speciaal dan ook los in een papieren zak?
Mission Reuse oftewel Mission Subsidie.
Dat dacht ik ook, weer een club die aan de tiet van de r overheid hangt.
De oplossing is simpel. Niet meenemen maar lekker opeten in de snackbar. Rustig zitten, opeten en dan weer weg. Dan betaal je geen heffing. Het plastic wordt uiteraard nog steeds gewoon weggegooid.
Hier krijg je de friet op een bord als je ter plaatse opeet. Probleem opgelost.
@Huubke1969 | 24-07-23 | 12:51: pcies. En mocht de snackbar het toch in een plastic bakje serveren dan is dat hun keuze en hoef ik daar niet voor te betalen.
Wat is het probleem nou?
Ik heb van de week nog een patatje gegeten. Uit een puntzak.
Is ook veel uitdagender eten dan uit een bakje.
Ging erg goed. Geen mayo aan mijn knokkels.
Apart bakje voor de mayo dan?
patatje zonder?
@naglfar | 24-07-23 | 11:22:
Nee met. Puur op patat eet skills en concentratie.
@entredeuxverres | 24-07-23 | 11:24: in dat geval: mijn complimenten!
Wel mayo aan je hele handen, pols, ellebogen, overhemd en je hebt extra papieren servetten nodig om het uit te smeren en dan maar hopen dat de mayo niet op de bekleding van je auto komt.
Heerlijk smullen maar, af en toe jezelf belonen met een puntzak en daarna wel even de twee verres goed afwassen he ;)
Waar blijven dan de biologisch vegetarische friettenten waar de verpakkingen milieuvriendelijk zijn? Vreemd dat in deze tijd van klimaatbewustzijnspolitiek dergelijke zaken de vervuilende vleesvreettenten niet verplicht moeten vervangen.
Zouden ze het niet menen dan bij de overheid?
Kreeg zaterdag kibbeling in een kartonnen bakje. Het was goed zo.
Die groene eco waanzin is een grote farce en een enorm verdienmodel, het heeft zo langzamerhand geen zak meer te maken met milieu of natuur. Men wordt uitgeknepen in de naam van het zogenaamd "redden van de planeet" maar niemand weet waar het geld terecht komt of waar het in wordt geïnvesteerd!
Zetmeelproducent Avebe heeft twintig jaar geleden al onderzoek gedaan naar patatbakjes gemaakt van zetmeel. Die werden na gebruik meerdere maanden in de grond begraven om te zien hoe en na hoeveel tijd die zouden afbreken. Het experiment was een groot succes want van de bakjes bleef na korte tijd niets over maar de snackindustrie wilde er niet aan want te duur. Wellicht tijd voor een heroverweging?
En als we dat plastic nu eens per trein afvoeren om het elders, zeg maar, Rome, te laten verbranden. Zijn we er ook van af. En het telt ook niet mee.
Ik zie een boemerang.
Kijk.... Dát is pas een plan.....
Bovendien ook een betere benutting van de afvalwagons die anders leeg terug moeten naar Rome. Ik zeg 'doen', want win-win.
Statiegeld invoeren op verpakkingen die je niet kunt inleveren.
En dan verbaasd zijn dat het niet werkt.
Haha wat een onzin, alsof de snackbar binnenloopt op die toeslag. De groenteboer heeft dat ook niet op plastic tasjes, het is eerder klantonvriendelijk geouwehoer dan een winstmodel.
Als er een dubbeltje bijkomt op een portie patat terwijl er voor de snackbarhouder helemaal niets veranderd, dan vergroot hij toch zijn marge op een bakje patat?
Binnenlopen zal hij niet doen, maar het valt niet te ontkennen dat hij er meer aan overhoudt, terwijl er voor het millieu werkelijk helemaal niets veranderd.
@Eagle0511 | 24-07-23 | 11:26:
Toeslag moet apart op de bon en in de boekhouding, er moeten alternatieve verpakkingsmogelijkheden aangeboden worden, etc. Het brengt alleen maar gezeik en kosten met zich mee voor de ondernemer. Beetje popiejopie gezeik van een milieuclub die enkel de klok heeft horen luiden.
@amateurrr | 24-07-23 | 11:46: Er worden in veel gevallen geen alternatieven aangeboden. En de verpakkingsmaterialen en plastic bakjes werden al apart weggegooid (hell hole gangsterdam niet meegerekend uiteraard). Het is letterlijk hetzelfde maar dan voor meer geld.
@amateurrr | 24-07-23 | 11:46: Er werd mij afgelopen zaterdag echt niet de vraag gesteld of ik de patat in een betaald plastic bakje wilde, of in een kartonnen bakje of dat ik wellicht zelf iets meegenomen had hoor....
@Harry_Witkamp | 24-07-23 | 11:51:
Vraag me dan af waar dat is, gezien in de contreien ik al verschillende alternatieven voorbij heb zien komen. Van hard plastic tot hout en keramiek.
@Jafco | 24-07-23 | 12:01:
Kan me voorstellen dat het bij een mobiele snackkar niet praktisch is, maar het is wel verplicht. Wellicht moet de overheid dan maar eens gaan handhaven.
Mijn heerlijke TOKO Kampoeng Daun .. Je komt hier vaak ik kan dat niet maken ! beter !
@Eagle0511 | 24-07-23 | 11:26:
Hoeveel bakjes gaan er per dag doorheen? 1000?
Als er tussen de 10ct en 20ct per bakje voor gevraagd wordt, is dat een leuk extra zakcentje.
@Huubke1969 | 24-07-23 | 12:54:
Dat is totaal EUR 100 (bruto), 1000 van die bakjes kosten al gauw EUR 50. €50 bruto extra per dag is voor een ondernemer niet veel als je daarbij de extra rompslomp in acht neemt. Kan ie beter de prijs van de saus omhoog gooien.
Heeft de meneer op de foto dat bakje ook zelf meegebracht?
Nee, maar dat zal in zijn herinnering anders zijn.
Ik was potverdrie 47.35 kwijt aan 3 volwassenen en 1 kind bij de snackbar. Een portie frietssus erbij dat is dan 70 cent. Moet ik opeens 1.40 extra betalen; ja u had een grote friet besteld, dan moet u 2x de frietsaus. En dat was niet eens genoeg. Hier ga ik dus nooit meer heen. Misschien dan wel helemaal nooit meer naar een snachbar.
Oh ja, mijn zoontje kwam erachter dat je met papieren rietjes wel heel snel je milkshake moet opdrinken.
30 euro toeslag op die plastic bakjes is ook wel erg veel.
@Hadena | 24-07-23 | 11:06:
Klopt, heb ook altijd de neiging er een beetje op te sabbelen maar dan slaan ze compleet dicht…
@Hadena | 24-07-23 | 11:06: Ik loop nog steeds rond met een papieren rietje vastgekleefd in mijn mond.
Pot Zaanse mayonaise meenemen.
Altijd genoeg.
Wensdenken en idealisme vertroebelt de ratio.
Precies hetzelfde is van toepassing op statiegeld blikjes (duur / niet effectief) en de ban op plastic rietjes en wegwerp koffiebekertjes.
Feiten zijn steeds minder relevant geworden.
REAGEER OOK